Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 13-10-2021 19:16:00 ]
Tijd voor een overzichtje. Het gaat niet altijd goed met een platform en soms kun je wel wat arbitrage gebruiken. Dan is het fijn dat je laagdrempelig bij het Kifid je klacht kan laten behandelen. Maar alleen als een platform is aangesloten!
Ik heb uitgezocht welke van de bekende platformen aangesloten zijn bij het Kifid.
Aangesloten zijn: - Collin Crowdfund - Geldvoorelkaar - Samen in Geld - Horeca Crowdfunding - Kapitaal op Maat - NLinvesteert - Lenderspender - October - One Planet Crowd - Voordegroei - Crowdpartners - CrowdAboutNow - Lendahand
Niet aangesloten: - Crowd Real Estate - Waarde voor je geld (Edit: Waarde voor je geld geeft aan de aansluiting in gang gezet te hebben)
Disclaimer, het kan zijn dat ze wel aangesloten zijn maar ik ze niet heb kunnen vinden.
Al met al een rode vlag voor de platformen die niet aangesloten zijn! Weet dat als ze niets met je klacht doen het je enige mogelijkheid is om een rechtszaak te starten. En dat doe je niet zo snel voor 100 euro inleg. Via het Kifid kun je laagdrempelig je klacht indienen en alsnog je probleem opgelost zien worden.
[ Bericht 2% gewijzigd door dyna18 op 13-10-2021 16:56:45 ]
Op maandag 11 oktober 2021 23:38 schreef dyna18 het volgende: Tijd voor een overzichtje. Het gaat niet altijd goed met een platform en soms kun je wel wat arbitrage gebruiken. Dan is het fijn dat je laagdrempelig bij het Kifid je klacht kan laten behandelen. Maar alleen als een platform is aangesloten!
Ik heb uitgezocht welke van de bekende platformen aangesloten zijn bij het Kifid.
Aangesloten zijn: - Collin Crowdfund - Geldvoorelkaar - Samen in Geld - Horeca Crowdfunding - Kapitaal op Maat - NLinvesteert - Lenderspender - October - One Planet Crowd - Voordegroei - Crowdpartners - CrowdAboutNow - Lendahand
Niet aangesloten: - Crowd Real Estate - Waarde voor je geld
Disclaimer, het kan zijn dat ze wel aangesloten zijn maar ik ze niet heb kunnen vinden.
Al met al een rode vlag voor de platformen die niet aangesloten zijn! Weet dat als ze niets met je klacht doen het je enige mogelijkheid is om een rechtszaak te starten. En dat doe je niet zo snel voor 100 euro inleg. Via het Kifid kun je laagdrempelig je klacht indienen en alsnog je probleem opgelost zien worden.
Dank voor je tip dyna18. Aansluiten bij Kifid was twee jaar geleden nog niet mogelijk voor corwdfund platforms. Ondertussen (zo blijkt) kan dat wel. Wij hebben direct contact gelegd met Kifid om dit te regelen.
NLI/Bangroep staat open. Voor de min.1000 meegepakt. Heb nog even méér overwogen maar werd niet echt heel vrolijk van de cijfers van de hoofdactiviteit.
Sameningeld is ook weer begonnen met automatische overboekingen naar de bankrekening. Ik kreeg tenminste ineens een bedrag van “DERDENGELDEN FEET” overgemaakt.
Site over crowdfunding klonk wat suf. Hoe zou jij het omschrijven?
Ik ben zelf best actief met crowdfunding, ook via sites die net wat anders werken, zoals Seedrs, Crowdcube, Mintos, Bondora, angel- of vastgoedclubs. Ik wil met crowdfundmarkt.nl graag expertise delen en er een autoriteit van maken.
De scepsis hier begrijp ik wel. Zoals iemand hierboven al aangaf: clickbait-linkjes voegen niets toe dus ik ben even aan het kijken wat een overzichtssite dan voor meerwaarde kan bieden. Voor starters is een overzicht of 'handleiding' best nuttig, maar als ik dit forum lees dan is het lastiger om van betekenis te zijn voor ervaren crowdfunders.
[..] Misschien moet ik oppassen met cases te vroeg te delen want hierbij was ik misschien gewoon te vroeg. Excuus. [..] Site over crowdfunding klonk wat suf. Hoe zou jij het omschrijven?
Ik ben zelf best actief met crowdfunding, ook via sites die net wat anders werken, zoals Seedrs, Crowdcube, Mintos, Bondora, angel- of vastgoedclubs. Ik wil met crowdfundmarkt.nl graag expertise delen en er een autoriteit van maken.
De scepsis hier begrijp ik wel. Zoals iemand hierboven al aangaf: clickbait-linkjes voegen niets toe dus ik ben even aan het kijken wat een overzichtssite dan voor meerwaarde kan bieden. Voor starters is een overzicht of 'handleiding' best nuttig, maar als ik dit forum lees dan is het lastiger om van betekenis te zijn voor ervaren crowdfunders.
Ik zou bescheiden beginnen.
Publiceer eens een overzichtelijke tabel of publicatie van de kosten van crowdfundplatform bijvoorbeeld, en minimuminleg. En hoe ze omgaan met voortijdige aflossingen, hoeveelheid defaults, loyalty programma's etc. Dan kan de site meerwaarde hebben voor beginnende beleggers en wie weet worden ervaren beleggers dan ook enthousiast.
[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 12-10-2021 12:22:04 ]
[..] Misschien moet ik oppassen met cases te vroeg te delen want hierbij was ik misschien gewoon te vroeg. Excuus. [..] Site over crowdfunding klonk wat suf. Hoe zou jij het omschrijven?
Ik denk dat wij inderdaad niet geheel jouw publiek zijn nog.
Voor mij zou toegevoegde waarde zijn een plek waar je in contact kan komen met andere investeerders bij een default. Maar ik denk dat er geen platform te vinden zal zijn die graag ziet dat hun investeerders verenigd worden.
Maar voor je daar bent zal je moeten zorgen dat elke crowdfunder je kan vinden, echter denk ik dat 85+% de moeite niet eens doet om bijvoorbeeld dit forum te vinden.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op dinsdag 12 oktober 2021 10:01 schreef obligataire het volgende: NLI/Bangroep staat open. Voor de min.1000 meegepakt. Heb nog even méér overwogen maar werd niet echt heel vrolijk van de cijfers van de hoofdactiviteit.
Ik heb deze ook meegenomen. De cijfers van het garagebedrijf zijn inderdaad niet zo goed, maar de zekerheden zijn wel prima.
[..] Dit konijn is net uit de hoge hoed geklommen en heeft het dood gewaande paard wat te eten gegeven. Vind het project smulhuisje 1 nu wel interessant, 7% rente en eerste hypotheek op de opstallen. Ben benieuwd of er nu veel mensen over de streep gehaald worden.
Na de derde aanpassing het project opnieuw bekeken en het is nu inderdaad wel een aardig project geworden. Heb hem nu ook meegenomen.
[..] Ik heb deze ook meegenomen. De cijfers van het garagebedrijf zijn inderdaad niet zo goed, maar de zekerheden zijn wel prima.
Dat was ook mijn redenering. Ik wil doorgaans ook liever dat het project zelf gewoon slaagt, maar de auto's zijn hier toch een beetje zijdelings betrokken (ja, inderdaad, verliesfinanciering waar je normaal ver van wilt blijven, en afnemende omzet de laatste paar jaar - wel met duidelijke reden), maar een LTV van 52% in huidige staat lijkt mij toch prima als 'verzekering' in dit geval (zelfs zakelijk o.g.).
Ik had nog verwacht dat corona roet in het eten kon gooien voor de waarde (autobedrijf) maar vooralsnog is dat echt tijdelijk gebleken, en zullen de leverproblemen dat ook zijn. Taxatie is voor een deel van het onderpand juist in waarde gestegen, dus erger zal het totaalplaatje ook niet zo snel worden. Risico waard op deze manier. Laten we hopen dat het ze wel wat langer dan de minimale 6 maanden kost om alles rond te krijgen
Gebruik dit forum als 1 van je bronnen. En plaats eens een artikel over dit forum.
Ik mis eigenlijk een overzicht van de verstrekte financieringen per platform per kwartaal (het bedrag van de verstrekte leningen naast het aantal). Om een beter beeld te krijgen welke platformen actief zijn.
Publiceer eens een overzichtelijke tabel of publicatie van de kosten van crowdfundplatform bijvoorbeeld, en minimuminleg. En hoe ze omgaan met voortijdige aflossingen, hoeveelheid defaults, loyalty programma's etc. Dan kan de site meerwaarde hebben voor beginnende beleggers en wie weet worden ervaren beleggers dan ook enthousiast.
En een wekelijkse column van crowdfundprofessor Lex van Teeffelen (je weet wel, de deskundige die o.a. de ondergang van APOC voorspelde )
[..] Dank voor je tip dyna18. Aansluiten bij Kifid was twee jaar geleden nog niet mogelijk voor corwdfund platforms. Ondertussen (zo blijkt) kan dat wel. Wij hebben direct contact gelegd met Kifid om dit te regelen.
Op maandag 11 oktober 2021 23:38 schreef dyna18 het volgende: Tijd voor een overzichtje. Het gaat niet altijd goed met een platform en soms kun je wel wat arbitrage gebruiken. Dan is het fijn dat je laagdrempelig bij het Kifid je klacht kan laten behandelen. Maar alleen als een platform is aangesloten!
Niet aangesloten: - Crowdrealestate
Bij Crowdrealestate spelen nu al een paar keer de problemen dat investeringen niet worden terugbetaald na afloop van de looptijd. En ook zijn er dus minder mogelijkheden om je recht te halen bij deze partij.
Op mijn mailtje waarbij ik hierover klaag bij Crowdrealestate komt trouwens geen enkel antwoord.
Voor mij is dit een reden om een pas op de plaats te maken met investeren bij Crowdrealestate.
[..] Bij Crowdrealestate spelen nu al een paar keer de problemen dat investeringen niet worden terugbetaald na afloop van de looptijd. En ook zijn er dus minder mogelijkheden om je recht te halen bij deze partij.
Op mijn mailtje waarbij ik hierover klaag bij Crowdrealestate komt trouwens geen enkel antwoord.
Voor mij is dit een reden om een pas op de plaats te maken met investeren bij Crowdrealestate.
Ik zou ze gewoon eens bellen en het laten uitleggen hoe het zit, als dit je blijkbaar zo dwars zit. Denk niet dat Kifid voor dit soort zaken de aangewezen partij zou zijn. Zeker nu uitstel voorzien is in de algemene voorwaarden van CRE. Verkoop van o/g kun je niet afdwingen als er even geen gegadigde te vinden is.
We hebben ontdekt dat er veel verkeer vanuit dit forum naar onze website op maxcrowdfund.com komt, dus hebben we besloten een officieel account aan te maken om een directe communicatiekanaal op te zetten tussen jullie en MC.
Geen reclame. Wel een manier om al jullie vragen te beantwoorden!
We hebben ontdekt dat er veel verkeer vanuit dit forum naar onze website op maxcrowdfund.com komt, dus hebben we besloten een officieel account aan te maken om een directe communicatiekanaal op te zetten tussen jullie en MC.
Groetjes, Max Crowdfund
Welkom. Op zich geen probleem mee, maar laat het wel zo zijn dat jullie hier terughoudend mee omgaan en alleen de directe vragen aan Max Crowdfunding beantwoorden en jullie je niet in discussies hier mengen. Wij zijn een forum van investeerders en dat houden we wat mij betreft zo.
Groetjes, Max Crowdfund
Allereerst welkom hier.
Ik ben al een maand bezig om een account bij jullie aan te maken en heb het eigenlijk al opgegeven. Ik krijg steeds de melding dat het geüploade ID bewijs niet goed zou zijn. Op mijn laatste e-mail van 16 september met mijn verzoek om aan te geven wat het probleem nu is heb ik tot op heden geen reactie gekregen. Het niet beantwoorden van de mail is voor mij geen goede start. Misschien zouden jullie hier eens aandacht aan kunnen schenken?
[..] Welkom. Op zich geen probleem mee, maar laat het wel zo zijn dat jullie hier terughoudend mee omgaan en alleen de directe vragen aan Max Crowdfunding beantwoorden en jullie je niet in discussies hier mengen. Wij zijn een forum van investeerders en dat houden we wat mij betreft zo.
Bedankt voor je bericht. Wij zullen ons inderdaad niet in de discussies mengen!
Ik ben al een maand bezig om een account bij jullie aan te maken en heb het eigenlijk al opgegeven. Ik krijg steeds de melding dat het geüploade ID bewijs niet goed zou zijn. Op mijn laatste e-mail van 16 september met mijn verzoek om aan te geven wat het probleem nu is heb ik tot op heden geen reactie gekregen. Het niet beantwoorden van de mail is voor mij geen goede start. Misschien zouden jullie hier eens aandacht aan kunnen schenken?
Oei, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zou je mij een PB kunnen sturen zodat we het gelijk op kunnen pakken?
[..] Dat was ook mijn redenering. Ik wil doorgaans ook liever dat het project zelf gewoon slaagt, maar de auto's zijn hier toch een beetje zijdelings betrokken... ........ Laten we hopen dat het ze wel wat langer dan de minimale 6 maanden kost om alles rond te krijgen
Zo zie ik dat autobedrijf ook. De conversie van bedrijfs-o.g. naar vnl. woningen klinkt mij als een goed verhaal in de oren. De gemeente lijkt er in ieder geval achter te staan: https://oa-amstelveen.nl/(...)ijventerrein-legmeer En ook van mij mag het best wat langer duren.
Update: Een uur later kreeg ik de bevestiging dat mijn account was geopend met de al eerder geüploade kopie id. Het probleem zou er in hebben gezeten dat ik gebruik heb gemaakt van de “kopieID” app om een kopie van mijn legitimatiebewijs te maken. Deze is nu dus alsnog geaccepteerd waarvoor mijn dank.
Nu ter heb ik 1 cent overgemaakt om mijn bankrekening te koppelen/verifiëren. Dit was als het goed is de laatste stap om eventueel te kunnen investeren. Het lukte mij overigens niet om dit via de aangeboden i-deal optie te doen aangezien ik geen bedrag kon invullen (of heb ik iets gemist?) en 0,00 kan je natuurlijk niet overmaken.
Op dinsdag 12 oktober 2021 02:57 schreef KrekelJapie het volgende: Het Kifid is helaas geen walhalla. Ik heb 1x een zaak ingediend en deze werd pas 12 maanden later in behandeling genomen.
Ook kan je volgens mij als platform op twee manieren zijn aangesloten waarbij de uitspraak bindend of adviesgevend is.
Ter info: max crowdfund is toegevoegd aan de OP
Ja, erg vervelend dat ook dit proces nog zeer lang kan lopen. Wel heb ik het idee dat voor platformen het Kifid wel serieus nemen.
Zelfs KoM probeert uit alle macht te voorkomen dat er meer uitspraken gedaan worden, en probeert deze vaak te settelen voor het tot een uitspraak komt. Al met al biedt het op deze manier toch een laagdrempelige arbitrage voor je klacht.
Groetjes, Max Crowdfund
Welkom hier. Ik kan zeker een discussie waarbij beide zijden belicht worden waarderen. Dus wat mij betreft zeker welkom om hier mee te posten.
[..] Zo zie ik dat autobedrijf ook. De conversie van bedrijfs-o.g. naar vnl. woningen klinkt mij als een goed verhaal in de oren. De gemeente lijkt er in ieder geval achter te staan: https://oa-amstelveen.nl/(...)ijventerrein-legmeer En ook van mij mag het best wat langer duren.
Ik heb er ook zeker geloof in. En dat autobedrijf zie ik niet gauw omvallen de komende jaren. Maar zouden ze klinkende ratio's hebben gehad dan had ik hem wellicht zelfs dubbel meegenomen maar dat vind in die situatie dan weer niet logisch, dan had het in zijn geheel een parel moeten zijn
[..] Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Bij zeker 6 pogingen met verschillende instellingen leek mijn gescande paspoort volgens de website niet op een identiteitsbewijs. Uiteindelijk een foto met de telefoon gemaakt en toen werkte het wel. Wellicht dat die weg voor je werkt (of ik had gewoon geluk).
Zie dat het al opgelost is maar het uploaden van een ID gaat dus bij meer mensen niet zoals de bedoeling is.
Met zo te zien bij de te downloaden foto's met een tevens te verhuren tuinhuis.
https://www.funda.nl/koop(...)heerder-groenweg-15/ Dit wordt een kopen zonder kijken klus flip pandje, koop 249k <> leen 330k , wat muurtjes verzetten, woonkamer groter, keukentje, wc apart, badkamertje naar boven, tuintje beetje opfrissen usw . Wordt dus een halfjaartje strak verbouwen, letten op de kosten en dan voor 330k-350k strak woonklaar in de markt. Bob Sikkes inhuren? Denk dat Serkan hetzelf regelt.
[ Bericht 7% gewijzigd door peterc op 12-10-2021 21:19:19 ]
[..] https://www.funda.nl/koop(...)heerder-groenweg-15/ Dit wordt een kopen zonder kijken klus flip pandje, koop 249k <> leen 330k , wat muurtjes verzetten, woonkamer groter, keukentje, wc apart, badkamertje naar boven, tuintje beetje opfrissen usw . Wordt dus een halfjaartje strak verbouwen, letten op de kosten en dan voor 330k-350k strak woonklaar in de markt. Bob Sikkes inhuren? Denk dat Serkan hetzelf regelt.
Goedkope overbruggingsfinanciering, normaal is het toch al gauw tegen de 8%.
Een picknickkleed en kolenzak van onbrandbaar materiaal bedacht voor randstedelingen die bij mooi weer massaal het park vervuilen. Ze gaan zowel online als bij de Bijenkorf verkocht worden (gesprekken moeten nog plaatsvinden), daarnaast plannen voor verkoop bij bouwhandels en daarna in het buitenland. De productie moet nog gestart worden, er is nog geen fabriek die ze gaat produceren, alleen een prototype. Ze zijn moeilijk schoon te maken dus er gaat ook nog een schoonmaakmiddel ontwikkeld worden. De verwachtingen zijn goed, na 1 jaar ruim 2 miljoen aan omzet. Gevraagd 225k voor 8.5%, geen echte zekerheden. Ik ben zelf nog niet enthousiast.
Hij heeft nu nog een adviesbureautje. Voor wie de website ervan ook niet kon vinden, zie hier (een eigen domeinnaam was te duur denk ik).
[..] Een picknickkleed en kolenzak van onbrandbaar materiaal bedacht voor randstedelingen die bij mooi weer massaal het park vervuilen. Ze gaan zowel online als bij de Bijenkorf verkocht worden (gesprekken moeten nog plaatsvinden), daarnaast plannen voor verkoop bij bouwhandels en daarna in het buitenland. De productie moet nog gestart worden, er is nog geen fabriek die ze gaat produceren, alleen een prototype. Ze zijn moeilijk schoon te maken dus er gaat ook nog een schoonmaakmiddel ontwikkeld worden. De verwachtingen zijn goed, na 1 jaar ruim 2 miljoen aan omzet. Gevraagd 225k voor 8.5%, geen echte zekerheden. Ik ben zelf nog niet enthousiast.
Hij heeft nu nog een adviesbureautje. Voor wie de website ervan ook niet kon vinden, zie hier (een eigen domeinnaam was te duur denk ik).
Ze hebben met die 8.25% wel meteen alles uit de kast gehaald. Ik ben overigens ook niet enthousiast.
[..] Ze hebben met die 8.25% wel meteen alles uit de kast gehaald. Ik ben overigens ook niet enthousiast.
Niet enthousiast, is nog een onder statment. Dit is het niet waard om te plaatsen. Een woord heb ik ervoor kansloos😆. Kom ma terug als het een beetje loopt, en je wat bewezen hebt.
Op woensdag 13 oktober 2021 15:08 schreef obligataire het volgende: Bij SIG is een 1e default voorlopig afgewend: de 2 ontbrekende maandtermijnen van project Nieuwkoop zijn binnen, voortvarend aangepakt door SIG
Vond het vooral netjes, dat ze nog achter boeterente aangaan. Daar kunnen andere platformen een voorbeeld aan nemen. Mijn vertrouwe in SIG, is langzaam weer aan het herstellen, dat er gouw maar weer een pasr mooie projecten van 5 jaar mogen komen.
Niet aangesloten: - Crowd Real Estate - Waarde voor je geld
Dank voor de tip. Inmiddels zijn wij ook de aanmeldprocedure gestart.
Mooi om te lezen. Het was niet eens mijn intentie om met mijn lijst platformen te bewegen zich aan te melden. Dat dat het resultaat is, is wel een heel fijn succes dat hierdoor er 2 platformen meer zijn aangesloten bij het Kifid
Op woensdag 13 oktober 2021 16:55 schreef dyna18 het volgende: Mooi om te lezen. Het was niet eens mijn intentie om met mijn lijst platformen te bewegen zich aan te melden. Dat dat het resultaat is, is wel een heel fijn succes dat hierdoor er 2 platformen meer zijn aangesloten bij het Kifid
Ik zou mezelf nu toch een beetje ongemakkelijk beginnen te voelen, als ik Dries of Freek van CRE zou zijn. Immers; straks als enige platform niet aangesloten bij Kifid.... Dat kun je nou niet bepaald een pré noemen. Maar zo lang er nog genoeg geld in de markt zit, en alle kwalitatief redelijke projecten betrekkelijk snel vol komen, zal er waarschijnlijk weinig urgentie voor hen zijn om toch lid te worden.
De pitch op Collin die zo maar bleef tobben op net 50% is aangepast:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en staat nu op 79%.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en staat nu op 79%.
Ik zie niet zo in waarom dit het project nu zoveel beter maakt. Voor mij blijft het nog steeds niet Tobben.
Het https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23836 smulhuisje komt nog 125K te kort. De laatste rente verhoging heeft wel wat extra investeerders getrokken maar het is nog niet genoeg. 7% ,1 ste hypotheek met LTV onder de 80%. Ik heb heb veel slechtere projecten binnen een uur vol zien stromen. Denk dat GvE nog wat reclame moet maken met dit project. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is gelijk met het juiste rente percentage online te komen!
Op woensdag 13 oktober 2021 17:53 schreef NaRegenDeZon het volgende: Het https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23836 smulhuisje komt nog 125K te kort. De laatste rente verhoging heeft wel wat extra investeerders getrokken maar het is nog niet genoeg. 7% ,1 ste hypotheek met LTV onder de 80%. Ik heb heb veel slechtere projecten binnen een uur vol zien stromen. Denk dat GvE nog wat reclame moet maken met dit project. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is gelijk met het juiste rente percentage online te komen!
Het andere deel met iets minder zekerheden, maar wel 7% is al lang vol.
Op woensdag 13 oktober 2021 17:21 schreef obligataire het volgende: CCF/groothandel RA*M is inmiddels ook bijgeschreven met 6 maanden extra rente dus de dag is weer extra goed
Het is blijkbaar aflossings-mitwoch, naast RAM ook deelaflossingen in the pipeline GVE 23751 recreatiestulpje 20% en 20636 Appartement Ben.... idem 20%, allemaal keurig
De beide Collin leningen zijn qua zekerheid identiek, toch? Alleen HA van de leden. Dat de 1e lening ouder is doet daar m.i. niet aan af. Ik twijfel aan een 2e inschrijving maar heel ruig is de rente van 5,5% nu ook weer niet.
[..] De beide Collin leningen zijn qua zekerheid identiek, toch? Alleen HA van de leden. Dat de 1e lening ouder is doet daar m.i. niet aan af. Ik twijfel aan een 2e inschrijving maar heel ruig is de rente van 5,5% nu ook weer niet.
Ja, volgens mij zijn ze op het oog identiek. Ook een zelfde looptijd, rentepercentage en "zekerheden".
Op dinsdag 12 oktober 2021 13:20 schreef obligataire het volgende: En een wekelijkse column van crowdfundprofessor Lex van Teeffelen (je weet wel, de deskundige die o.a. de ondergang van APOC voorspelde )
Ho, ho, niet te vroeg juichen - ik verwacht nog drie aflossingen in de komende 18 maanden Maar inderdaad: de laatste aflossing was keurig op tijd en er zijn geen probleemsignalen. Petje af als ze de coronacrisis zonder problemen doorstaan.
[..] Ho, ho, niet te vroeg juichen - ik verwacht nog drie aflossingen in de komende 18 maanden Maar inderdaad: de laatste aflossing was keurig op tijd en er zijn geen probleemsignalen. Petje af als ze de coronacrisis zonder problemen doorstaan.
Volgens mij was er in augustus nog een nieuwe vliegtuiglening aangekondigd door GVE. Heb ik nooit meer wat van gehoord. Misschien dat GVE het niet meer zit zitten? Ik heb nog twee leningen lopen en hoop dat het goed gaat komen, al heb ik er een hard hoofd in.
[..] Ho, ho, niet te vroeg juichen - ik verwacht nog drie aflossingen in de komende 18 maanden Maar inderdaad: de laatste aflossing was keurig op tijd en er zijn geen probleemsignalen. Petje af als ze de coronacrisis zonder problemen doorstaan.
[..] Inmiddels zijn we al bij de dubbele letters. Project AB in aug 2020 en AD & AG in maart dit jaar. Dat waren ook de laatste voor zover ik weet.
Ik zit nog in Leasing IV, Trading, W, Y en AB. Het grootste deel heb ik al terug. Nu met de nieuwe kapitaalkrachtige(re) aandeelhouder, en bijna einde pandemie, is het nog minder waarschijnlijk dat het slecht afloopt. Ik zou niet weten waarom iemand daar een hard hoofd in zou moeten hebben
[..] Ik zou niet weten waarom iemand daar een hard hoofd in zou moeten hebben
1. Het passagiersvliegverkeer is tot een minimum gedaald, al bijna twee jaar lang. 2. Verschillende vliegtuigmaatschappijen zijn al failliet en de kans is heel groot dat er meer gaan volgen. 3. De omzetprognose loopt al meer dan 10 (!) miljoen achter op de eerder afgegeven prognoses. 4. Van vervroegde aflossingen, zoals die in het begin hebben plaatsgevonden, is al lang geen sprake meer. 5. Ze hebben naast GVE ook minimaal één ander platforum waar ze leningen plaatsen en GVE heeft de al in augustus j.l. aangekondigde nieuwe lening (nog steeds) niet geplaatst terwijl dat in augustus 'binnenkort' zou gebeuren waardoor ik vermoed (dit is slechts mijn subjectieve niet ter zake doende eigen mening) dat GVE misschien niet meer zo blij is met ze. Vaak komt er namelijk een nieuwe lening als er een oude afgelost moet worden. Lening W, zo'n 2 miljoen, moet over twee maanden afgelost worden.
Al met al lijkt het mij dat de vraag naar en verkoop van tweedehands vliegtuigonderdelen, de core business, niet florissant loopt (en op korte termijn gaat verbeteren) en uit deze verkoopopbrengsten moeten wel de leningen terugbetaald worden. Vandaar mijn 'hard hoofd' maar ik hoop natuurlijk hartelijk dat dat achteraf onnodig blijkt te zijn geweest. Overigens heb ik ook daar wel een hard hoofd in.
[..] Ik zit nog in Leasing IV, Trading, W, Y en AB. Het grootste deel heb ik al terug. Nu met de nieuwe kapitaalkrachtige(re) aandeelhouder, en bijna einde pandemie, is het nog minder waarschijnlijk dat het slecht afloopt. Ik zou niet weten waarom iemand daar een hard hoofd in zou moeten hebben
HCN >>>De ondernemer van project 116 Happy Food Nij..... heeft besloten om alle tot nu toe aflossingsvrije maanden van afgelopen jaar in te lopen. Over deze (3) aflossingsvrije maanden had u reeds rente ontvangen. prima vd deze onderneemsters (Lili & Jenny)
SIG Bij projecten die op 30/8 of 31/8 zijn gestart zijn op 1/9 en 1/10/21 verkeerde bedragen uitbetaald/geadministreerd. Dus in de gaten houden of deze correct worden rechtgetrokken.
Ik zit met een klein bedrag in W, meegedaan omdat ik de boot het vliegtuig niet wilde missen. Slechte reden want ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom mensen zo enthousiast waren over deze APOC leningen. Als de lening niet afbetaald kan worden is het onderpand dus veel minder waard dan verwacht. Is het onderpand wel wat waard dan wordt het dus verkocht voordat de lening afgelost wordt. In beide gevallen dus geen echte zekerheden. Verder kan, als ik me de voorwaarden goed herinner, geschoven worden met geld tussen projecten dus er is een risico op een soort ponzi scheme, als in het ene project wordt afbetaald met de investeerders of opbrengst van het volgende project. Nu er een externe investeerder bij betrokken is heb ik er wel wat meer vertrouwen in, deze zal ongetwijfeld van te voren in de boeken gekeken hebben. Waarschijnlijk is het relatief dure lenen van crowdfunders niet meer nodig.
[..] Ik zit met een klein bedrag in W, meegedaan omdat ik de boot het vliegtuig niet wilde missen. Slechte reden want ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom mensen zo enthousiast waren over deze APOC leningen. Als de lening niet afbetaald kan worden is het onderpand dus veel minder waard dan verwacht. Is het onderpand wel wat waard dan wordt het dus verkocht voordat de lening afgelost wordt. In beide gevallen dus geen echte zekerheden. Verder kan, als ik me de voorwaarden goed herinner, geschoven worden met geld tussen projecten dus er is een risico op een soort ponzi scheme, als in het ene project wordt afbetaald met de investeerders of opbrengst van het volgende project. Nu er een externe investeerder bij betrokken is heb ik er wel wat meer vertrouwen in, deze zal ongetwijfeld van te voren in de boeken gekeken hebben. Waarschijnlijk is het relatief dure lenen van crowdfunders niet meer nodig.
Inderdaad, daarom vroeg ik of er nog projecten na W zijn geweest. W kan worden afbetaald met het geld van de latere projecten. In geval van financiele nood zijn de investeerders in de projecten na W het haasje. Maar laten we hopen dat het niet zover komt.
Op donderdag 14 oktober 2021 12:31 schreef zeeland6 het volgende: SIG Bij projecten die op 30/8 of 31/8 zijn gestart zijn op 1/9 en 1/10/21 verkeerde bedragen uitbetaald/geadministreerd. Dus in de gaten houden of deze correct worden rechtgetrokken.
En wat ook vreemd is (naast verschil tussen schema en uitbetaling) dat de betalingschema's van de verschillende Spreeuwenstraat en Andesdreef (alleen van Simon dacht ik) op basis van de info gelijk zouden moeten zijn bij een gelijke investering, maar dat zijn ze dus niet..., er is dus nog wel het een en te corrigeren lijkt me.
[..] Inderdaad, daarom vroeg ik of er nog projecten na W zijn geweest. W kan worden afbetaald met het geld van de latere projecten. In geval van financiele nood zijn de investeerders in de projecten na W het haasje. Maar laten we hopen dat het niet zover komt.
[..] En wat ook vreemd is (naast verschil tussen schema en uitbetaling) dat de betalingschema's van de verschillende Spreeuwenstraat en Andesdreef (alleen van Simon dacht ik) op basis van de info gelijk zouden moeten zijn bij een gelijke investering, maar dat zijn ze dus niet..., er is dus nog wel het een en te corrigeren lijkt me.
spreeuwenstr (217) en andesdreef zijn bij mij identiek.
[..] Ik zit met een klein bedrag in W, meegedaan omdat ik de boot het vliegtuig niet wilde missen. Slechte reden want ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom mensen zo enthousiast waren over deze APOC leningen. Als de lening niet afbetaald kan worden is het onderpand dus veel minder waard dan verwacht. Is het onderpand wel wat waard dan wordt het dus verkocht voordat de lening afgelost wordt. In beide gevallen dus geen echte zekerheden. Verder kan, als ik me de voorwaarden goed herinner, geschoven worden met geld tussen projecten dus er is een risico op een soort ponzi scheme, als in het ene project wordt afbetaald met de investeerders of opbrengst van het volgende project. Nu er een externe investeerder bij betrokken is heb ik er wel wat meer vertrouwen in, deze zal ongetwijfeld van te voren in de boeken gekeken hebben. Waarschijnlijk is het relatief dure lenen van crowdfunders niet meer nodig.
Als je het zo formuleert dan lijkt het wel of iedereen van het padje af was om hierin te investeren..........
Je vermeldt echter niet een belangrijk element en dat was de borgstelling door de moedermij. Dit, plus een heel interessant en duurzaam businessmodel. Zaken als een pandemie kun je lastig voorspellen, maar zoals je ook al zegt, de nieuwe investeerder zal een afgewogen beslissing genomen hebben met alle inside kennis die er was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 14-10-2021 15:52:04 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelukkig dus project waar ik in zat afgerond. Zijn er anderen die nog last hebben van dit gedoe doordat hun projecten nog niet afgelost zijn?
Ben benieuwd hoe dat gaat in de afronding als de verantwoordelijken opeens met de noorderzon vertrokken zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelukkig dus project waar ik in zat afgerond. Zijn er anderen die nog last hebben van dit gedoe doordat hun projecten nog niet afgelost zijn?
Ben benieuwd hoe dat gaat in de afronding als de verantwoordelijken opeens met de noorderzon vertrokken zijn.
Voor de nog lopende projecten krijg je de navolgende mail. Het eerste deel van de mail is identiek, maar het einde is anders( info in spoiler aangevuld):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of te wel we trekken ons terug en u mag het bekijken.
[ Bericht 4% gewijzigd door ML45 op 14-10-2021 16:50:59 ]
[..] Voor de nog lopende projecten krijg je de navolgende mail. Het eerste deel van de mail is identiek, maar het einde is anders:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of te wel we trekken ons terug en u mag het bekijken.
Dat is toch wel van de zotte! Green-Crowd is een relatief kleine speler. Maar stel je toch eens voor dat Collin of SIG op deze manier de pijp aan Maarten geeft!
[..] Als je het zo formuleert dan lijkt het wel of iedereen van het padje af was om hierin te investeren..........
Je vermeldt echter niet een belangrijk element en dat was de borgstelling door de moedermij. Dit, plus een heel interessant en duurzaam businessmodel. Zaken als een pandemie kun je lastig voorspellen, maar zoals je ook al zegt, de nieuwe investeerder zal een afgewogen beslissing genomen hebben met alle inside kennis die er was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Egeria (opgericht door Peter Visser ism de fam Brenninkmeijer) is ingestapt in APOC in 2020, die hebben vooralsnog ¤ genoeg, ik zie al mijn projecten gewoon terugkomen. De business zal een(onvoorzien Corona) tik gehad hebben, maar in basis is het een goed model.
[..] Bij mij Spreeuwenstraat en Andesstraat ook gelijk aan elkaar
Bij mij zijn Andesdreef en Spreeuwenstraat 257 ook gelijk, maar zijn Spreeuwenstraat 153, 217 en 277 bij de tweede termijn anders dan die eerste twee. In alle vijf de projecten is in dezelfde schijf hetzelfde bedrag geïnvesteerd, hebben allemaal dezelfde looptijd en dezelfde startdatum. Ik begrijp niet dat daar verschil in kan zitten, maar blijkbaar ben ik de enige die dit verschil heeft?
Eens. Het onderpand is op een moment van een faillissement in dit geval niets of nauwelijks iets waard. De leningen hebben ze ondergebracht in afzonderlijke BV'tjes zodat ze willekeurig een BV'tje kunnen laten failleren zonder dat er iets noemenswaardig gebeurt, behalve voor de crowdfunders. Ondertussen kunnen ze inderdaad verliesfinanciering tussen de BV's toepassen. Dat kun je een tijdje volhouden, maar niet jarenlang. Een groot nadeel bijvoorbeeld is dat er tussentijds niet wordt (deel)afgelost, terwijl bij Lening W bijvoorbeeld al minstens 50% afgelost had kunnen zijn. Dat impliceert (wederom mijn subjectieve niet ter zake doende mening) dat ze met de opbrengsten van de verkopen van Lening W wellicht andere dingen doen dan het tegen extra betaling (negatieve interest) en de rentevergoeding crowdfunders) doelloos te laten staan op een spaarrekening. Dat is bedrijfseconomisch gezien in ieder geval geen slimme zet.
De externe investeerder is het private equity fonds Egeria van de familie Brenninkmeijer. Private equity heeft over het algemeen, maar zeker ook Egeria, niet de naam dat ze erg betrokken zijn bij het bedrijf of de belangen van andere investeerders. Private equity zit er op plaats 1, 2 en 3 vooral voor zichzelf. Ik snap dat ze willen voordoen dat het een gunstige wending is, maar ik wil er op wijzen dat inmenging van een private equity fonds, en hier zijn vele vele voorbeelden van, niet per se iets positiefs hoeft te betekenen.
[..] Als je het zo formuleert dan lijkt het wel of iedereen van het padje af was om hierin te investeren..........
SPOILER
Ik wil beslist niet beweren dat iedereen van het padje af was. Al vermoed ik wel dat heel veel investeerders zich vooral hebben laten leiden door het succes in het verleden. Het klonk haast als gratis geld. Projecten werden vaak na 6 maanden al afgelost en ik denk dat veel investeerders inderdaad bang waren vooral de boot te missen.
De borgstelling is natuurlijk mooi, maar ik meen ook dat wij al een behoorlijke tijd in het crowdfundwereldje meedraaien en dus zouden moeten weten dat een borgstelling nou ook niet de meest briljante zekerheidsstelling is. Ik herinner me nog een Proeflokaal met allemaal materiele borgstellingen. Ik denk dat de borgsteller misschien één lening kan opvangen, maar drie of vijf lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
Maar nogmaals, laten we vooral hopen dat ik het finaal mis heb en dat alles helemaal goed komt.
[..] Voor de nog lopende projecten krijg je de navolgende mail. Het eerste deel van de mail is identiek, maar het einde is anders( info in spoiler aangevuld):
SPOILER
Bovendien wordt een hele rits persoonsgegevens verstrekt aan de ondernemers.
In het geval van regiofund was nog (door de sector) geprobeerd om tot overname te komen met een bestaand platform. Hier lees ik hier niets over. Dit is een zeer kwadelijke gang van zaken voor de hele crowdfundsector.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 14-10-2021 18:22:47 ]
[..] Bovendien wordt een hele rits persoonsgegevens verstrekt aan de ondernemers.
In het geval van regiofund was nog (door de sector) geprobeerd om tot overname te komen met een bestaand platform. Hier lees ik hier niets over. Dit is een zeer kwadelijke gang van zaken voor de hele crowdfundsector.
Dit is inderdaad niet de manier om de brui eraan te geven. Ik neem aan dat de AFM hier ook wel iets van vindt. Goede reminder om de exitstrategieen in de openingspost weer eens goed te bekijken en de platformen zonder plan niet groot mee te nemen.
OPM ; volgens kadastr krt F 2312 zit 9b ook in het perceel, kan een leuke incentive zijn
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en SIG Koggestraat ook afgelost
Oh wauw. Ik heb gelukkig nooit via Greencrowd geinvesteerd en ken de leningvoorwaarden en algemene voorwaarden niet, maar ik vraag me inderdaad af of je al die gegevens zomaar even over de schutting mag kiepen bij de leningnemer. Als investeerder zou ik daar helemaal niet op zitten te wachten. Over de AVG nog niet eens gesproken.
En dan maar hopen dat de leningnemers alles netjes gaan administreren en netjes blijven betalen, want recovery wordt zo natuurlijk een compleet drama. Gelukkig lijkt dit soort situaties bij de meeste andere platforms beter geregeld, maar het is toch wel weer een wake-up call dat platformrisico wel degelijk iets is waar je rekening mee moet houden (zie ook het SIG-gestuntel) en dat personele overlap tussen de bestuurders van het platform en die van de stichting derdegelden een 'no go' is. 'There's no such thing as a free lunch' blijkt maar weer eens.
Afhankelijk van het aantal investeringen, het aantal projecten en de omvang, zou je bijna als investeerders moeten gaan kijken of je het geheel niet alsnog bij GVE of Colin kunt onderbrengen, dan maar tegen een vergoeding. Dat zal de leningnemers ook wel wat waar zijn, vermoed ik zo, in plaats van dat ze alles zelf moeten gaan doen.
Volgens de statistieken is 50% van het uitgeleende bedrag terugbetaald. Er moet nog 7 miljoen + rente terugbetaald worden aan investeerders:
Dit lijkt het laatste project dat is opgestart. Het is een 8 jarige lening van februari dit jaar. Dit project zal in mrt-22 dus 7 jaar vanuit de ondernemer moeten worden terugbetaald:
[..] Oh wauw. Ik heb gelukkig nooit via Greencrowd geinvesteerd en ken de leningvoorwaarden en algemene voorwaarden niet, maar ik vraag me inderdaad af of je al die gegevens zomaar even over de schutting mag kiepen bij de leningnemer. Als investeerder zou ik daar helemaal niet op zitten te wachten. Over de AVG nog niet eens gesproken.
En dan maar hopen dat de leningnemers alles netjes gaan administreren en netjes blijven betalen, want recovery wordt zo natuurlijk een compleet drama. Gelukkig lijkt dit soort situaties bij de meeste andere platforms beter geregeld, maar het is toch wel weer een wake-up call dat platformrisico wel degelijk iets is waar je rekening mee moet houden (zie ook het SIG-gestuntel) en dat personele overlap tussen de bestuurders van het platform en die van de stichting derdegelden een 'no go' is. 'There's no such thing as a free lunch' blijkt maar weer eens.
Afhankelijk van het aantal investeringen, het aantal projecten en de omvang, zou je bijna als investeerders moeten gaan kijken of je het geheel niet alsnog bij GVE of Colin kunt onderbrengen, dan maar tegen een vergoeding. Dat zal de leningnemers ook wel wat waar zijn, vermoed ik zo, in plaats van dat ze alles zelf moeten gaan doen.
Denk dat Collin of een ander platform misschien best blij zou zijn om het klantenbestand incl. Leningen over te nemen. Als er niet te veel overlap is zou dit potentieel een kosten affectieve manier zijn om nieuwe investeerders te werven.
[..] Denk dat Collin of een ander platform misschien best blij zou zijn om het klantenbestand incl. Leningen over te nemen. Als er niet te veel overlap is zou dit potentieel een kosten affectieve manier zijn om nieuwe investeerders te werven.
Gelukkig heb ik nooit via deze club geïnvesteerd. Dit is een schandelijke vertoning die m.i. de hele crowdfinance branche schaden berokkend.
Het zou inderdaad goed zijn als de GvE of Collin als marktleiders zouden aanbieden om dit op te pakken. Hiervoor zouden ze natuurlijk best wat kosten in rekening mogen brengen.
[..] Gelukkig heb ik nooit via deze club geïnvesteerd. Dit is een schandelijke vertoning die m.i. de hele crowdfinance branche schaden berokkend.
Het zou inderdaad goed zijn als de GvE of Collin als marktleiders zouden aanbieden om dit op te pakken. Hiervoor zouden ze natuurlijk best wat kosten in rekening mogen brengen.
Gve en WvjG hebben dit destijds bij regiofund aangeboden om de administratie over te nemen. Kan best zijn dat de hele branche verrast is door dit besluit van greencrowd en platformen alsnog in actie komen om schade aan de branche te voorkomen.
Op vrijdag 15 oktober 2021 07:01 schreef KrekelJapie het volgende: Kan best zijn dat de hele branche verrast is door dit besluit van greencrowd en platformen alsnog in actie komen om schade aan de branche te voorkomen.
Dat verrassingseffect zal er vast zijn schat ik zo in, mogelijk is de hele communicatie gewoon een eenmansactie. Ik vraag me ook af of ze zomaar de boel kunnen stoppen, in de basis zou zoiets niet moeten kunnen en zou er in de statuten een vangnet moeten zijn. Daar hoort denk ik ook de AFM een rol te spelen als toezichthouder en ontheffingsverlener. Voor de branche zou het wel goed zijn dat er een zachte landing komt en niet een "zoek het maar uit" actie zoals nu. Zo'n actie zal altijd schade toebrengen aan het vertrouwen van mensen in een branche, in dit geval aan groene investeringen en crowdfunding in het algemeen lijkt me.
Nu is het investeren in gesubsidieerde sectoren naar mijn idee altijd een gevaar als niet vooraf het hele subsidie/belasting/verdienmodel volledig is dichtgespijkerd. Het (oude) postcoderoos systeem (waar ik begrijp dat de nodige projecten daar gebruik van maken?) wankelt wel wat als ik het goed begrijp als lees ik er nog weining over. Als namelijk de energiebelasting inderdaad geminimaliseerd wordt zoals nu mogelijk het plan is om de energiekosten in de hand te houden, dan is daardoor het hele verdienmodel voor de oude postcoderoos projecten ook plotseling verdwenen. Dat had namelijk als basis verdienmodel (naast saldering die afgebouwd gaat worden) de teruggave van de energiebelasting, maar als die er niet meer is stopt die opbrengstenbron dus en zullen mogelijk veel projecten in problemen kunnen komen is mijn inschatting. Misschien is dat indirect wel een medeoorzaak van deze actie...?
Op vrijdag 15 oktober 2021 13:04 schreef Ron1986 het volgende: Nieuw sig project zijn fotos boven en beneden woning hetzelfde bestand. Hier maar even een mail overgestuurd naar ze.
Foto’s beneden woning ontbreken
Ik word echt moedeloos van die club! Het is werkelijk ALTIJD onzorgvuldig. Als er wat meer redelijke alternatieven zouden zijn, dan had ik ze al lang afgeschreven. Eigenlijk schaam ik mezelf dat ik dit tot op heden nog steeds niet heb gedaan... Hoever moeten zij gaan vóór bij mij eindelijk het kwartje valt?
Op vrijdag 15 oktober 2021 14:08 schreef Buurman_ het volgende: Zover dus? Foto’s zijn vervangen na het mailtje van Ron mocht je ze nog willen bekijken.
Dank Buurman! Maar voorlopig laat ik SIG maar even voor wat het is....
[..] Ziet er solide uit maar ik heb totaal geen verstand van deze branche. Weet jij daar misschien iets meer over te zeggen?
mijn zus heeft ook zo'n bedrijf (gehad). je moet hopen op het fokken van paarden, maar de meeste 'echte klappers' gaan naar Saudie Arabie of daaromtrent, en die mochten de afgelopen jaren niet komen kijken en kopen en uitvoeren door corona. Complex te koop gezet en na 4 jaar onder de waarde verkocht met een restschuld. Ook altijd gezeik van huurders van de boxen. Hard werken van 6 tot 22. Niets aan verdiend. De veearts des te meer.
[..] mijn zus heeft ook zo'n bedrijf (gehad). je moet hopen op het fokken van paarden, maar de meeste 'echte klappers' gaan naar Saudie Arabie of daaromtrent, en die mochten de afgelopen jaren niet komen kijken en kopen en uitvoeren door corona. Complex te koop gezet en na 4 jaar onder de waarde verkocht met een restschuld. Ook altijd gezeik van huurders van de boxen. Hard werken van 6 tot 22. Niets aan verdiend.
Ik ga er even van uit dat dit klopt: De totale investering bedraagt ¤ 1.675.000,- waarvan ¤ 750.000,- vanuit eigen middelen wordt ingebracht. Dus als er onder de prijs verkocht moet worden als alles een beetje tegen zit lijkt het mij dat de cf investeerder er altijd nog wel redelijk uit zal komen.
[..] Ik ga er even van uit dat dit klopt: De totale investering bedraagt ¤ 1.675.000,- waarvan ¤ 750.000,- vanuit eigen middelen wordt ingebracht. Dus als er onder de prijs verkocht moet worden als alles een beetje tegen zit lijkt het mij dat de cf investeerder er altijd nog wel redelijk uit zal komen.
Heb het idee dat hij de waarde stijging van zijn prive huis nu wil aanwenden om meer geld in zijn bedrijf te stoppen. Echter heb ik ook het idee dat de zaken wat minder gaan als ten tijde van de eerste lening in 2019. Wat is jullie visie?
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-10-2021 16:28:40 ]
[..] Ik ga er even van uit dat dit klopt: De totale investering bedraagt ¤ 1.675.000,- waarvan ¤ 750.000,- vanuit eigen middelen wordt ingebracht. Dus als er onder de prijs verkocht moet worden als alles een beetje tegen zit lijkt het mij dat de cf investeerder er altijd nog wel redelijk uit zal komen.
Het (mooie) huis had ze wel goed kunnen verkopen, maar op het complex zit een agrarische bestemming. Bij gedwongen verkoop is dit een probleem. Ziet er ook behoorlijk onderhoudsbehoevend (=verouderd) uit. Ik heb de ellende van dichtbij gezien dus ik ga er mijn handen niet aan branden.
[..] Het (mooie) huis had ze wel goed kunnen verkopen, maar op het complex zit een agrarische bestemming. Bij gedwongen verkoop is dit een probleem. Ziet er ook behoorlijk onderhoudsbehoevend (=verouderd) uit. Ik heb de ellende van dichtbij gezien dus ik ga er mijn handen niet aan branden.
Zou het huis dat op Funda in de prijs zit ook tot het bij Collin aangeboden project behoren? Bij Collin staat expliciet Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund verkrijgt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 1.300.000,- op het bedrijfsmatig onroerend goed met als adres Hulteneindsestraat 40 en 40a, 5125 NH te Hulten
[..] [..] Zou het huis dat op Funda in de prijs zit ook tot het bij Collin aangeboden project behoren? Bij Collin staat expliciet Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund verkrijgt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 1.300.000,- op het bedrijfsmatig onroerend goed met als adres Hulteneindsestraat 40 en 40a, 5125 NH te Hulten
Lijkt me wel
quote:
Het onroerend goed bestaat uit een woonhuis met bedrijfsopstallen.
Je hebt gelijk daar had ik overheen gelezen. Het staat te boek als bedrijfswoning en wordt als zodanig gedekt door/in de omschrijving bedrijfsmatig onroerend goed. Ik doe ook mee lijkt me een project met aanvaardbaar risico.
Ik ga me toch echt niet binden voor 10 jaar aan deze OG jongen zonder een enkele hypothecaire zekerheid, ook al is zijn betaalcapaciteit op dit moment nog zo mooi.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-10-2021 16:40:19 ]
Op WOZ-waardeloket lijkt nr 40 het woonhuis en nr 40a het managevastgoed. Nog nooit gehoord van het plaatsje Hulten, maar zo te zien ligt het tegen Tilburg aan. Daar komt vast voldoende vraag vandaan naar paardenboxen. Mooi om te zien dat de hele familie meedoet in het bedrijf (als stille vennoot), dat laat zien dat ze er vertrouwen in hebben.
Rare gedachtenkronkel: het is nu nog agrarisch gebied, binnen een aantal jaren bouwgrond voor de expansie van Tilburg?
Nou, ik heb ook nog even gewacht op een mail van Greencrowd, omdat ik daar in één project zit dat nog niet is afgerond. Helaas niets gehoord. Wellicht gerelateerd aan het feit dat het al lange tijd een project is dat voor aflossing steeds doorgeschoven wordt. Tot nu toe inhoudelijk wel regelmatig (zeer) netjes op de hoogte gebracht van het wel en wee van het project (Inn*lane).
Zou wel jammer zijn als Greencrowd dat zelf in de administratie niet “weet”. Ik ga er even van uit dat het niet aan mij ligt, want er wordt op het account niets aan spam gefilterd. Zijn er meer mensen die (al dan niet aan dit project gerelateerd) nog niets gehoord hebben?
[..] Je hebt gelijk daar had ik overheen gelezen. Het staat te boek als bedrijfswoning en wordt als zodanig gedekt door/in de omschrijving bedrijfsmatig onroerend goed. Ik doe ook mee lijkt me een project met aanvaardbaar risico.
Ik zie wel een verschil in de kadastrale aanduidingen van Funda en van CCF. Ik kom er met de kadastrale kaart niet uit, die kan Gilze en Rijen M 660 (van Funda) niet vinden en M 887 (van CCF) ook niet. En er is nog een verschil (Tilburg AG 7023 - AG 9655).
[..] Ik zie wel een verschil in de kadastrale aanduidingen van Funda en van CCF. Ik kom er met de kadastrale kaart niet uit, die kan Gilze en Rijen M 660 (van Funda) niet vinden en M 887 (van CCF) ook niet. En er is nog een verschil (Tilburg AG 7023 - AG 9655).
[..] [..] Zou het huis dat op Funda in de prijs zit ook tot het bij Collin aangeboden project behoren? Bij Collin staat expliciet Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfund verkrijgt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 1.300.000,- op het bedrijfsmatig onroerend goed met als adres Hulteneindsestraat 40 en 40a, 5125 NH te Hulten
Als het 1 perceel is, is alles bedrijfsmatig. Anders wordt het aparte percelen zijn. Als het 1 perceel is kan dat niet zonder meer gesplist worden in een woning en een manage.
Kadastrale nummers uit aanbod op funda en pitch komen niet overeen en matchen ook niet allemala met de gegevens die ik op kadasterale kaart zie staan, dus of ze zijn allemaal niet zo secuur met de kadastrale gegevens of er is (recent?) iets aangepast wat nog niet op de kaart staat die ik heb bekeken. Afgezien daarvan, het lijkt me lastige business bij gedwongen verkoop.
Smulhuisje van geldvoorelkaar blijft maar moeilijk volkomen. Ze hebben 12.500 per dag nodig en vandaag maar 8.000 geinvesteerd en in het weekend zijn normaal gesproken niet de beste dagen voor investeringen.
Ik denk dat als ze het project opnieuw via Collin in de markt zetten, deze binnen 48 uur volzit.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 16-10-2021 09:25:58 ]
[..] Gelukkig heb ik nooit via deze club geïnvesteerd. Dit is een schandelijke vertoning die m.i. de hele crowdfinance branche schaden berokkend.
Inderdaad een schandelijke vertoning.
Ik ken ze ver niet, maar Greencrowd klinkt als (would-be) 'wereldverbeteraars'. Ik zou tegen dat soort mensen zeggen: verbeter de wereld maar begin vooral bij jezelf.
Op vrijdag 15 oktober 2021 16:40 schreef TechLight het volgende: Nou, ik heb ook nog even gewacht op een mail van Greencrowd, omdat ik daar in één project zit dat nog niet is afgerond. Helaas niets gehoord. Wellicht gerelateerd aan het feit dat het al lange tijd een project is dat voor aflossing steeds doorgeschoven wordt. Tot nu toe inhoudelijk wel regelmatig (zeer) netjes op de hoogte gebracht van het wel en wee van het project (Inn*lane).
Zou wel jammer zijn als Greencrowd dat zelf in de administratie niet “weet”. Ik ga er even van uit dat het niet aan mij ligt, want er wordt op het account niets aan spam gefilterd. Zijn er meer mensen die (al dan niet aan dit project gerelateerd) nog niets gehoord hebben?
Ik denk dat de mail nog moet komen. Zit zelf in meerdere projecten, zowel reeds afgelost als nog lopend, en heb meerdere mails over enige uren verspreid ontvangen maar van een paar nog niets ontvangen.
Dit weekeind ga ik een inventarisatie doen en de gegevens downloaden voor zover ik deze niet heb.
Gisteren heb ik een mail gestuurd naar de AFM inclusief een copie van de mail. Wanneer ik iets hoor zal ik het posten.
Op vrijdag 15 oktober 2021 17:48 schreef KrekelJapie het volgende: Smulhuisje van geldvoorelkaar blijft maar moeilijk volkomen. Ze hebben 12.500 per dag nodig en vandaag maar 8.000 geinvesteerd en in het weekend is normaal gesproken niet de beste dagen voor investeringen.
Ik denk dat als ze het project opnieuw via Collin in de markt zetten, deze binnen 48 uur volzit.
Andere projecten die bij GVE open staan ook moeizaam.
[..] Andere projecten die bij GVE open staan ook moeizaam.
Het barbecue project snap ik wel dat deze niet loopt. Een superlink project waarbij ik mij verbaasd heb dat zo'n project nog door de ballotagecommissie van geldvoorelkaar komt.
Het hotel is een te hoog bedrag en te weinig zekerheden. De ondernemers hebben gezamenlijk 84 beleggingsobjecten. Dan kan je best wat zekerheden inbrengen ten grootte van het leenbedrag in de vorm van hypothecaire zekerheden.
Op vrijdag 15 oktober 2021 17:48 schreef KrekelJapie het volgende: Smulhuisje van geldvoorelkaar blijft maar moeilijk volkomen. Ze hebben 12.500 per dag nodig en vandaag maar 8.000 geinvesteerd en in het weekend is normaal gesproken niet de beste dagen voor investeringen.
Hebben ze 1 van die updates/renteverhogingen wel per mail gedeeld? Of alleen per whatsapp bericht? Ik kan het namelijk niet terug vinden, alleen in de nieuwsbrief bij openstaande investeringskansen en de aankondiging. Bijzonder dat ze de updates niet overal delen.
[..] Hebben ze 1 van die updates/renteverhogingen wel per mail gedeeld? Of alleen per whatsapp bericht? Ik kan het namelijk niet terug vinden, alleen in de nieuwsbrief bij openstaande investeringskansen en de aankondiging. Bijzonder dat ze de updates niet overal delen.
Wel aan investeerders die al meededen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of de overige investeerders bericht hebben gehad weet ik niet.
Er is een nieuw project in de 48-uurs preview fase geplaatst. Het betreft een 4-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Drachten. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden. De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt. Maandag 18 oktober om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Er is een nieuw project in de 48-uurs preview fase geplaatst. Het betreft een 4-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Drachten. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden. De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt. Maandag 18 oktober om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Heb een aantal wok to go projecten in mijn portefeuille. Tot nu toe hebben die nooit problemen opgeleverd. Denk dat ik deze ook wel mee wil nemen. Dus als iemand een linkje heeft.
Op vrijdag 15 oktober 2021 17:48 schreef KrekelJapie het volgende: Smulhuisje van geldvoorelkaar blijft maar moeilijk volkomen. Ze hebben 12.500 per dag nodig en vandaag maar 8.000 geinvesteerd en in het weekend zijn normaal gesproken niet de beste dagen voor investeringen.
[..] wordt er nog niet echt warm van. Nauwelijks een dekkende 2e hyp.
Duidelijk minder dan zijn voorganger die nu (hiermee) afgelost wordt. Achteraf daar wat méér in moeten stoppen maar ja.Dat denk ik wel eens vaker. Maar toch, het blijft een hypotheek op eigen woning dus een grote druk om niet onder de brug te moeten slapen met vrouw en kids.... En volledig lineaire aflossing wat nog iets beter is dan annuïtaire aflossing. Dus doe weer een beetje mee.
Dank!
Ik laat deze ook lopen. De andere 2 (met een 1e hypotheek op het zakelijk onroerend goed) Ozgur en de manege heb ik wel beide voor mijn basis bedrag meegenomen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 16-10-2021 18:52:13 ]
[..] Ziet er solide uit maar ik heb totaal geen verstand van deze branche. Weet jij daar misschien iets meer over te zeggen?
De opstallen en erf zien er wat verslonst uit maar zo op het oog is dit tegen minimale kosten maar wel met de nodige tijd en aandacht te herstellen. Het fokken van paarden met een (hele) hoge opbrengst is vaak geluk hebben. De corona ellende is aan het onderdeel pensionstallingen voorbij gegaan maar heeft inderdaad wel effect op de internationale paardenhandel. Aan de andere kant brengen jonge paarden met een goede afstamming (middensegment) momenteel zeer hoge prijzen op dus daar is m.i. momenteel wel iets te verdienen. Op de lange termijn ben ik nooit zo enthousiast over de fok van paarden. Er gaat veel tijd en geld in zitten en echte pareltjes komen maar zeer zelden voor. De lokale markt van deze stal ken ik niet maar vaak zijn er wachtlijsten om een plekje voor je paard te bemachtigen bij een goede stal. Wel is een groot nadeel van deze locatie dat er geen directe uitrijmogelijkheden voor ruiters en aanspanningen zijn. Daarvoor moeten ze waarschijnlijk naar de nabijgelegen Loonse en Drunense duinen.
Vroeg me laatst af wat nu de status is van dat pand in Soesterberg dat door brand was getroffen. Op 14 oktober is door GVE de volgende update geplaatst:
SPOILER
Wat betreft het GreenCrowd issue: Bij NLI staat gewoon in hun voorwaarden dat ze dat kunnen doen; de boel over de schutting kieperen als ze er geen zin in hebben. Was voor mij reden daar (helaas) niks meer te doen. Heb nog contact over gezocht maar ze kwamen niet verder dan “zo moest ik dat niet lezen”.
Op zaterdag 16 oktober 2021 20:31 schreef bleyenburg het volgende: Wat betreft het GreenCrowd issue: Bij NLI staat gewoon in hun voorwaarden dat ze dat kunnen doen; de boel over de schutting kieperen als ze er geen zin in hebben. Was voor mij reden daar (helaas) niks meer te doen. Heb nog contact over gezocht maar ze kwamen niet verder dan “zo moest ik dat niet lezen”.
Vanmorgen weer een mail mogen ontvangen ivm Greencrowd. Ga hem hier niet plaatsen, diegene die hem ook hebben gehad weten wat ik bedoel.
Gaat mij iig een gedeelte mijn zondag kosten, want vrees dat juridische stappen nodig zullen zijn tegen deze heren. Genoeg redenen om in actie te komen tegen deze bestuurders.
Op zondag 17 oktober 2021 10:23 schreef Frandderouw het volgende: Vanmorgen weer een mail mogen ontvangen ivm Greencrowd. Ga hem hier niet plaatsen, diegene die hem ook hebben gehad weten wat ik bedoel.
Gaat mij iig een gedeelte mijn zondag kosten, want vrees dat juridische stappen nodig zullen zijn tegen deze heren. Genoeg redenen om in actie te komen tegen deze bestuurders.
Heb je van de Kifid nog iets terug vernomen over SIG, wat voor ons interessant zou kunnen zijn?
Via Greencrowd mijn eerste geld uitgeleend (pas de eerste betaling ontvangen; er moeten nog vele volgen). Te weinig research gedaan en onvoldoende de risico's doorgrond. Stom. Zeer vervelend en voor mij een reden om niet verder te gaan met crowdfunding. Jammer. Ik heb veel gehad aan dit forum. Voor mij is inmiddels volstrekt onduidelijk hoe de hazen lopen en wat mijn rechten zijn. Ik ben ook te makkelijk uitgegaan van de AFM ontheffing (zonder te realiseren wat dit precies is). Ik heb niet direct de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen. Ik ben daarom vooral benieuwd wat andere voor stappen ondernemen. Ik heb geld uitgeleend aan de 10 projecten van greenspread (achtergestelde lening). vermoedelijk juridisch nu dus de verantwoordelijkheid van groendus. ik ben hier echter niet van op de hoogte gesteld. Dus ik weet officieel van niks. Kortom mochten er juridische stappen worden genomen dan doe ik daar graag aan mee. Het ingewikkelde is dat er nog geen betalingsachterstand is bij mijn projexct. Fijn als we elkaar hier op de hoogte houden. Dat mag ook in een persoonlijk bericht.
Op zondag 17 oktober 2021 10:23 schreef Frandderouw het volgende: Vanmorgen weer een mail mogen ontvangen ivm Greencrowd. Ga hem hier niet plaatsen, diegene die hem ook hebben gehad weten wat ik bedoel.
Ook gehad. En ben het met je eens. Van het platform zelf niets gehoord en ik had de berichten hier ook even over het hoofd gezien. Sowieso opmerkelijk dat iemand die niet meer voor een platform werkt blijkbaar wel een kopietje van de administratie heeft meegenomen. Dat hoef ik op mijn werk niet te proberen, laat staan dat ik in alle openheid iets met die gegevens kan gaan doen.
Op zondag 17 oktober 2021 10:30 schreef obligataire het volgende: Heb je van de Kifid nog iets terug vernomen over SIG, wat voor ons interessant zou kunnen zijn?
Behalve de ontvangstbevestiging nog niets, ook geen verzoek tot aanvullende info. Doorlooptijd is volgens mij lang
@ Obli: Artikel 8.5 en 8.8 uit de NLI voorwaarden heb ik problemen mee. Maar vooral 10.1 sluit m.i. aan bij de actuele problematiek die bij GreenCrowd speelt.
Ik zit zelf in geen enkel greencrowd project maar ben erg benieuwd naar die e-mail. Ik wil graag lering trekken uit deze situatie omdat ik nog bijzonder veel projecten heb lopen bij platforms waar ik helaas de exit strategie destijds niet op hun merites heb beoordeeld
Op zondag 17 oktober 2021 14:15 schreef bleyenburg het volgende: Ik zit zelf in geen enkel greencrowd project maar ben erg benieuwd naar die e-mail. Ik wil graag lering trekken uit deze situatie omdat ik nog bijzonder veel projecten heb lopen bij platforms waar ik helaas de exit strategie destijds niet op hun merites heb beoordeeld
Daar is die:
SPOILER
Wat een puinhoop! Het is te hopen dat hier een "oplossing" voor gevonden gaat worden anders voorzie ik veel problemen voor de investeerders in de lopende projecten.
Is het een idee (niet omdat het hier niet thuishoort of niet interessant is) om hiervoor een apart Fok-forum voor te openen?
Alle berichten over deze afwikkeling staan dan mooi geordend bij elkaar.
[..] Wat een puinhoop! Het is te hopen dat hier een "oplossing" voor gevonden gaat worden anders voorzie ik veel problemen voor de investeerders in de lopende projecten.
Is het een idee (niet omdat het hier niet thuishoort of niet interessant is) om hiervoor een apart Fok-forum voor te openen?
Alle berichten over deze afwikkeling staan dan mooi geordend bij elkaar.
Gelukkig zat ik maar in een project van deze club dat (mijn tweede geluk) geheel is afgelost. Krijg tot nu toe wel alle shit mail waarin men elkaar de zwarte Piet probeert toe te spelen. Lijkt me beter dat men wat centen bij elkaar legt om in ieder geval niet de zwarte Piet bij de investeerders te leggen. Kan toch niet al te veel moeite kosten om de admin. door te laten lopen / dan wel bij een andere partij onder te brengen. Desnoods net als bij Funding Circle bij een deurwaarder. Lijkt mij dat een grote kopende partij van dit vehicle als https://www.npm-capital.com/nl/over-ons hier best een rol in kan spelen. Als aan de grote klok komt te hangen dat zij hier een bedenkelijke rol in spelen kan dit behoorlijk wat reputatie schade opleveren.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-10-2021 16:54:21 ]
Dit stukje uit de mail van Jan Willem kan voor direct betrokkenen/getroffenen best interessant zijn:
quote:
. En voor degenen die erin geïnteresseerd zijn: ik heb de afgelopen dagen mijn eigen ‘Greencrowd-papers’ samengesteld met allerlei e-mail- en whatsappverkeer waaruit blijkt dat zaken echt anders zijn gegaan dan nu wordt voorgesteld.[/quote][quote]
Op maandag 18 oktober 2021 12:52 schreef leolinedance het volgende: Na een crowdfund pauze van enkele jaren toch weer begonnen. Ben in het manegeproject op Collin gestapt.
edit: Niet helemaal waar. Heb nog wel 2 APOC's meegepakt afgelopen jaren
Dank. Verwacht niet dat mijn behaalde rendement uit het verleden (ca. 6%) over zo'n 100 projecten nu nog realistisch is. Maar met de helft kun je al tevreden zijn
Newfunding heeft het project dat geherfinancierd is bij Collin bijgeboekt.
Ongeveer 3,5 maand boeterente. Ze brengen bij Newfunding ook gelijk over de vervroegde aflossing de admin.kosten in rekening over het volledige jaar looptijd, lijkt me niet de bedoeling. Heb ze een mail gestuurd. Vorige keer was er ook zo'n gedoe bij een vervroegde aflossing.
Ongeveer 3,5 maand boeterente. Ze brengen bij Newfunding ook gelijk over de vervroegde aflossing de admin.kosten in rekening over het volledige jaar looptijd, lijkt me niet de bedoeling. Heb ze een mail gestuurd. Vorige keer was er ook zo'n gedoe bij een vervroegde aflossing.
Bij die paar vervroegde aflossingen waar ik bij nf mee te maken gehad is het steeds niet volledig conform regels/voorwaarden gegaan. Of dit nu wel conform afspraak is kan ik niet goed beoordelen (en zit ook niet in dit project), maar ik voorspel dat het niet aangepast gaat worden...
In de alg. voorwaarden van NF staat wel: "In een situatie dat, ondanks in het voorgaande lid bepaalde, toch vervroegd wordt afgelost is Klant de vergoedingen over de volledige looptijd verschuldigd."
U heeft geïnvesteerd in Project 21097 | APOC project S. Voor deze lening hebben wij de betaling van termijn 21, de volledige aflossing en kwartaalrente, volgens het betaalschema ontvangen.
De aflossing en rente verbonden aan dit Apoc project wordt vandaag aan u uitbetaald. Het project is hiermee volledig afgehandeld.
Als ik het rentebedrag van NewFunding bij de aflossing reverse engineer, dan kom ik uit op een boeterente van 4 hele maanden + 25/30 maand. Dan kom ik enigszins in de buurt bij 1 jaar looptijd op 26-02-2022. Dat is wel een flink verschil met de 3,5 maand van zeeland6...
[..] Als ik het rentebedrag van NewFunding bij de aflossing reverse engineer, dan kom ik uit op een boeterente van 4 hele maanden + 25/30 maand. Dan kom ik enigszins in de buurt bij 1 jaar looptijd op 26-02-2022. Dat is wel een flink verschil met de 3,5 maand van zeeland6...
je hebt goed gereverse-engineert 4 maanden boeterente-verhoogde kosten = ongeveer 3,5 maand boetrente,
[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 18-10-2021 15:57:16 ]
[..] In de alg. voorwaarden van NF staat wel: "In een situatie dat, ondanks in het voorgaande lid bepaalde, toch vervroegd wordt afgelost is Klant de vergoedingen over de volledige looptijd verschuldigd."
[..] Bij die paar vervroegde aflossingen waar ik bij nf mee te maken gehad is het steeds niet volledig conform regels/voorwaarden gegaan. Of dit nu wel conform afspraak is kan ik niet goed beoordelen (en zit ook niet in dit project), maar ik voorspel dat het niet aangepast gaat worden...
Project KoM waarbij 3x een 2e hypotheek werd beloofd.
quote:
- Tweede Hypothecaire inschrijving op aangekochte pand aan de Walesteeg 2, te Medemblik. - Tweede Hypothecaire inschrijving op de woning van dhr Unlu en zijn partner aan de Konstabelstraat 26 te Medemblik - Tweede Hypothecaire inschrijving op een beleggingspand van dhr Unlu en zijn partner aan de Bottelierstraat 17 te Medemblik
Nu de lening wordt vrijgegeven is er maar sprake van 2x een 2e hypotheek omdat een van de woningen op basis van een nieuwe taxatie een hogere waarde heeft.
Nu de lening wordt vrijgegeven is er maar sprake van 2x een 2e hypotheek omdat een van de woningen op basis van een nieuwe taxatie een hogere waarde heeft.
Ik zag het gebeuren inderdaad, ik weet niet of er nog meer van jullie inzitten? Er zijn er al investeerders die gezegd hebben dat dit niet de bedoeling is. Als ze veel reacties krijgen helpt het misschien.
Op maandag 18 oktober 2021 20:15 schreef bleyenburg het volgende: KOM gaat echt een keer zo lelijk de deksel op zijn neus krijgen. Wat een bende is het daar.
Is dat nogsteeds zo ja? Heb er ooit 1 of 2 projecten gedaan. Vond het in 2017 al een slecht platform
Voor de paardenmevrouw heeft Collin extra informatie gegeven mbt de verhoogde inschrijving.
quote:
Goedemiddag Collin, Er wordt een hogere inschrijving genomen op het onroerend goed vanwege een potentiële aanvullende financiering in de toekomst. Krijgen investeerders in de nieuwe aanvraag dan ook het recht op eerste hypotheek aangezien de inschrijving hoger is? En hoe zit het vervolgens bij een mogelijke uitwinning?
Collin Crowdfund 19-10-2021 10:04 Beste investeerder, Bedankt voor uw vraag.
Bij een aanvullende financiering zal er gebruik gemaakt worden van de hogere inschrijving zodat de ondernemer niet nog aanvullende kosten betaalt voor een nieuwe hypotheekvestiging. Daarentegen zullen investeerders uit de bovengenoemde financiering voorrang krijgen ten opzichte van de investeerders uit de (mogelijk) aanvullende financiering bij uitwinning van de zekerheden.
Er staan nu 3 projecten op Collin open waarvan 2 met 1ste hypotheek op bedrijfsOG waarvan twee al meer dan 1 dag. Lijkt me een signaal dat de rente op dit soort leningen met LTV boven de 50% naar minimaal 6.5% a 7 % moet om snel vol te komen.
Op GvE hebben we zelfs het smulhuisje dat natuurlijk met eerst 5.5% veel te laag in de markt is gezet en nu met hangen en wurgen op 7% moeite heeft om vol te komen. Met nog 4 dagen te gaan nog 7% in te leggen.
Ben benieuwd of de platformen mijn conclusie delen en hun rentes voor dit soort projecten naar boven bijstellen.
Vandaag de laatste termijn van HCN- Konomi Haarlem- in geboekt. Dit piepkleine Japanse specialiteiten restaurant dat door deze onderneemster Tia Swierts is opgestart, heeft in 48 termijnen zonder corona pauzes keurig alles terugbetaald. Hulde
19-10-2021 11:58 Dag, Er is sprake van een aanzienlijke eigen inleg. Kunt u deze toelichten? Gaat het hier om een cash bedrag of om een of andere vorm van inbreng in natura of arbeid?
Collin Crowdfund 19-10-2021 12:10 Beste investeerder, Bedankt voor uw vraag. De eigen inbreng komt voort uit de overwaarde van de verkoop van de woonhuizen van de ondernemer, haar ouders en haar oom.
Wordt niet echt enthousiast van deze drie projecten. De enige die voor mij nog een beetje aantrekkelijk lijkt in de verhouding zekerheden risico lijkt mij het project van Orange Labels.
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-10-2021 13:31:22 ]
[..] [..] [..] Wordt niet echt enthousiast van deze drie projecten. De enige die voor mij nog een beetje aantrekkelijk lijkt in de verhouding zekerheden risico lijkt mij het project van Orange Labels.
enige jammere daar is dat er geen eigen inbreng is (ja de btw, maar die wordt weer verrekend)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Website van dit Fitness paar: https://www.rebuildyourlifestyle.nl/ [..] [..] Wordt niet echt enthousiast van deze drie projecten. De enige die voor mij nog een beetje aantrekkelijk lijkt in de verhouding zekerheden risico lijkt mij het project van Orange Labels.
Die sportschoolondernemer heeft wel als voordeel dat hij een bestaand bedrijf overneemt dus vanaf het begin inkomsten heeft. De dekking op zijn woonhuis lijkt me ook voldoende. WOZ is al bijna 2 jaar oud. Minpunt is dat hij geen cent eigen kapitaal in weet te brengen........twijfel geval deze.
[..] Er staan nu 3 projecten op Collin open waarvan 2 met 1ste hypotheek op bedrijfsOG waarvan twee al meer dan 1 dag. Lijkt me een signaal dat de rente op dit soort leningen met LTV boven de 50% naar minimaal 6.5% a 7 % moet om snel vol te komen.
Op GvE hebben we zelfs het smulhuisje dat natuurlijk met eerst 5.5% veel te laag in de markt is gezet en nu met hangen en wurgen op 7% moeite heeft om vol te komen. Met nog 4 dagen te gaan nog 7% in te leggen.
Ben benieuwd of de platformen mijn conclusie delen en hun rentes voor dit soort projecten naar boven bijstellen.
Zijn natuurlijk ook best wel grote bedragen die gevraagd worden, ook voor Collin. Maar inderdaad de crowd lijkt niet te springen voor de (spring)paarden van Springflower Stables. Een hogere rente is altijd welkom.
Zelf heb ik toch ook bij 6% geïnvesteerd, want nadat Brickfield extreem vervroegd werd afgelost staat het geld nu te verstoffen tegen 0.01% rente bij de ING En ook voor mijn platform spreiding wil ik graag wat meer bij Collin hebben (ten opzicht van SiG). Daarnaast vind ik goede zekerheden belangrijk, wat ik in dit project wel zie.
Bij SiG is er meestal geen (of niet zoveel) diversicatie in de rente op basis van risico van een project. Maar dat pakt bij winkelpanden toch niet goed uit. Ik zou voor commercieel vastgoed nog wel wat hogere rentes verwachten dan 0.5% erbij.
[..] 0.5% hogere rente omdat het een winkel betreft.
Bij SiG is er meestal geen (of niet zoveel) diversicatie in de rente op basis van risico van een project. Maar dat pakt bij winkelpanden toch niet goed uit. Ik zou voor commercieel vastgoed nog wel wat hogere rentes verwachten dan 0.5% erbij.
Ik laat hem lopen, komt zonder mij ook wel vol.
Klopt wel alleen er is een verschil met andere platformen door de schijvenstructuur. Als je bij Collin meedoet dan loopt iedere investeerder evenveel risico maar bij SIG schijf 1 is dat uiteraard een stuk minder.
[..] Klopt wel alleen er is een verschil met andere platformen door de schijvenstructuur. Als je bij Collin meedoet dan loopt iedere investeerder evenveel risico maar bij SIG schijf 1 is dat uiteraard een stuk minder.
Het onderpand bij dit project is wel bedrijfsmatig (winkel), maar als er geen nieuwe huurder gevonden kan worden, kan de winkel evt. ook nog omgebouwd worden tot woning(en) (geeft de lener ook al aan). In de directe omgeving staan ook al diverse woningen, dus ik kan me voorstellen dat een vergunning hiervoor mogelijk zou moeten zijn. Of ben ik nu te optimistisch?
[..] Het onderpand bij dit project is wel bedrijfsmatig (winkel), maar als er geen nieuwe huurder gevonden kan worden, kan de winkel evt. ook nog omgebouwd worden tot woning(en) (geeft de lener ook al aan). In de directe omgeving staan ook al diverse woningen, dus ik kan me voorstellen dat een vergunning hiervoor mogelijk zou moeten zijn. Of ben ik nu te optimistisch?
Nee, ik denk er ook wel zo over. Het pand ziet er sowieso wel aantrekkelijk uit en er zijn inderdaad een paar leuke appartementjes in te maken als het moet.
Ik denk dat we niet al het commerciële vastgoed over een kam moeten scheren. Dit ding ziet er een stuk aantrekkelijker uit, ligt in het centrum van een aardige plaats vlakbij Tilburg en is denk ik veel couranter dan een of ander afgeleefd hok ver weg op een industrieterreintje in Verweggistan
[..] Nee, ik denk er ook wel zo over. Het pand ziet er sowieso wel aantrekkelijk uit en er zijn inderdaad een paar leuke appartementjes in te maken als het moet.
Ik denk dat we niet al het commerciële vastgoed over een kam moeten scheren. Dit ding ziet er een stuk aantrekkelijker uit, ligt in het centrum van een aardige plaats vlakbij Tilburg en is denk ik veel couranter dan een of ander afgeleefd hok ver weg op een industrieterreintje in Verweggistan
Zeker waar! En waarschijnlijk ook nog couranter dan het o.g. van Springflower Stables, hoewel dat dan m.i. weer veel couranter is dan dat door jou genoemde hok in Verweggistan
[..] Nee, ik denk er ook wel zo over. Het pand ziet er sowieso wel aantrekkelijk uit en er zijn inderdaad een paar leuke appartementjes in te maken als het moet.
Het lijkt haast of sommigen redenen verzinnen om toch alsjeblieft mee te doen ? Voor een half procentje meer een winkelpand financieren dat in geval met nood omgebouwd zou kunnen worden, vergunning voorbehouden, in appartementen ? Er komen nog woonhuizen te over bij SIG met niet zulke voorbehouden. Waarom dan twijfelen ?
[..] Het lijkt haast of sommigen redenen verzinnen om toch alsjeblieft mee te doen ? Voor een half procentje meer een winkelpand financieren dat in geval met nood omgebouwd zou kunnen worden, vergunning voorbehouden, in appartementen ? Er komen nog woonhuizen te over bij SIG met niet zulke voorbehouden. Waarom dan twijfelen ?
Kan nog altijd goed slapen en wil dat graag zo houden. Doe aan de winkel niet mee. Dan maar even wachten op iets beters.
[..] Kan nog altijd goed slapen en wil dat graag zo houden. Doe aan de winkel niet mee. Dan maar even wachten op iets beters.
Als je al niet goed kan slapen na een investering in dit project, dan is je keuze wel heel erg beperkt. Ik heb al vaak heel wat risicovoller belegd (en er goed aan verdiend maar ook wel eens verlies geleden) maar er nog nooit slecht door geslapen. Uiteindelijk gaat het trouwens (mij in ieder geval) niet om het risico, maar om de rendement/risicoverhouding.
Is dat nogsteeds zo ja? Heb er ooit 1 of 2 projecten gedaan. Vond het in 2017 al een slecht platform
Er is opnieuw een update over dit KOM-project. De leningnemer geeft nu aan dat in eerste instantie toestemming was voor de tweede hypotheek maar dat nu het ook daadwerkelijk uitgevoerd moet worden die toestemming wordt teruggedraaid. Klinkt alsof KOM en de leningnemer niet zoveel fout hebben gedaan maar dat anderen zich niet aan de afspraken houden. Overigens kunnen crowdfunders uitstappen als ze het project niet meer zien zitten.
Financiering activiteiten en herfinanciering bestaande investeerders Pandrecht
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Open 21 Okt 10:00
[..] Er is opnieuw een update over dit KOM-project. De leningnemer geeft nu aan dat in eerste instantie toestemming was voor de tweede hypotheek maar dat nu het ook daadwerkelijk uitgevoerd moet worden die toestemming wordt teruggedraaid. Klinkt alsof KOM en de leningnemer niet zoveel fout hebben gedaan maar dat anderen zich niet aan de afspraken houden. Overigens kunnen crowdfunders uitstappen als ze het project niet meer zien zitten.
1. Dominvest geeft nooit toestemming voor een 2e hypotheek. KoM en de ondernemer zijn hier in het voortraject op gewezen door een investeerder. Zie reacties 2. KoM heeft aangegeven dat het project niet doorgaat bij het niet verkrijgen van een 2e hypotheekrecht. Dit wordt nu wel gedaan. Pas onder druk van investeerders komt het echte verhaal over het niet mogen vestigen van een 2e hypotheek en de mogelijkheid om uit te stappen los. Beter was om het project terug te trekken en opnieuw te plaatsen met de veranderende voorwaarden.
[..] Als je al niet goed kan slapen na een investering in dit project, dan is je keuze wel heel erg beperkt. Ik heb al vaak heel wat risicovoller belegd (en er goed aan verdiend maar ook wel eens verlies geleden) maar er nog nooit slecht door geslapen. Uiteindelijk gaat het trouwens (mij in ieder geval) niet om het risico, maar om de rendement/risicoverhouding.
Denk dat er meer dan voldoende projecten zijn met een betere rendement/risicoverhouding.
[..] Denk dat er meer dan voldoende projecten zijn met een betere rendement/risicoverhouding.
Dat betwijfel ik.....ze zullen er wel zijn, maar niet héél veel.
In Goirle beantwoordt de taxateur alle criteria met 'goed'. Pand is al verhuurd. Waarde van het pand is bijna 6 ton en schijf 1a bijna 3 ton. Als je van die schijf dan nog wakker ligt, tegen 5,7% dan ligt dat eerder aan het straatverkeer of aan een snurkende partner denk ik
Financiering activiteiten en herfinanciering bestaande investeerders Pandrecht
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Open 21 Okt 10:00
Nog bedankt voor het hier vermelden. Heb dat Rabopand royaal meegenomen
Wie nog wil moet snel zijn, nog (edit) 61K over van de 720K. In 9 minuten..........
[..] Nog bedankt voor het hier vermelden. Heb dat Rabopand royaal meegenomen
Wie nog wil moet snel zijn, nog (edit) 61K over van de 720K. In 9 minuten..........
Ik heb nog nooit mee gedaan bij NL-investeert, Hoe zijn de ervaringen met dit platform? Kan ik dit vergelijken met Collin en HCN wat robuustheid in administratie en default opvolging? Ik ben een beetje klaar met het gedoe met kleinere platformen die de opvolging slecht op orde hebben zoals KOM, Capital Circle, en Greencrowd en wil niet nog eens dat gezeur meemaken.
[..] Ik heb nog nooit mee gedaan bij NL-investeert, Hoe zijn de ervaringen met dit platform? Kan ik dit vergelijken met Collin en HCN wat robuustheid in administratie en default opvolging? Ik ben een beetje klaar met het gedoe met kleinere platformen die de opvolging slecht op orde hebben zoals KOM, Capital Circle, en Greencrowd en wil niet nog eens dat gezeur meemaken.
Mijn ervaring met NLinvesteert is heel erg goed. Zij betalen maandelijks aan het einde van de maand begin volgende maand uit als zij de betaling hebben ontvangen. Wel worden de maandelijkse betalingen al in jouw rekening courant verwerkt voordat het is ontvangen. Daar heb ik geen moeite mee omdat zij pas betalen als het ook daadwerkelijk is betaald. Goede ervaring met een enkele debiteur die niet heeft betaald en maakt daar afspraken mee die zij echt bewaken en ook coronamaatregelen werden tijdig en adequaat bewaakt. Tot op heden met een veertigtal leningen geen enkele deconfiture meegemaakt maar ben pas een jaar of drie hier bezig. Ook zijn er regelmatig leningen die hypothecair zijn gedekt..
[..] Ook zijn er regelmatig leningen die hypothecair zijn gedekt..
Deze probeer ik als het even kan mee te pakken. Ze hebben ook vaak leningen met hoger risicoprofiel met bijpassende rentevergoeding. Stapelfinancieringen zitten daar ook bij. Blijkbaar zijn ook in die categorie weinig/geen defaults voorgekomen.
Pitches zijn zeer uitvoerig gedocumenteerd
Minimale inleg 1.000 euro.
Ik had een project dat een probleemdossier werd (DeWitM) maar die is afgehandeld, zij het met erg weinig rendement maar goed, geld veilig).
Dank voor de link! Heb het eens doorgenomen. Wat mij vooral opvalt is de tegenstrijdigheid m.b.t. aanbetalingen. Er staat: "Door aanbetalingen en door het ingebrachte beginvermogen is er naar verwachting geen liquiditeitstekort" En een stukje eerder: "Bij Marquardt hoeft de klant bij aanschaf van een keuken niets aan te betalen." Wat is het nu? Ze verwachten aanbetalingen maar klant hoeft niet aan te betalen. Nu al 21% vol, best snel. Maar zonder 1e hypotheek sla ik deze denk ik toch over, heb er geen goed gevoel over. Er zijn genoeg faillissementen met keukenboeren geweest.
[ Bericht 0% gewijzigd door markmangler op 20-10-2021 15:42:13 (dank) ]
Grappig, Smulhuisje deel 1 van GVE staat nu op 96,61% gefund. Volgens mij heb ik nog nooit decimalen aangegeven gezien. Bij andere projecten die open staan worden die ook niet weergegeven. Ze zijn echt iedere cent aan het tellen bij dit project
Op woensdag 20 oktober 2021 16:12 schreef Incitatus3 het volgende: Grappig, Smulhuisje deel 1 van GVE staat nu op 96,61% gefund. Volgens mij heb ik nog nooit decimalen aangegeven gezien. Bij andere projecten die open staan worden die ook niet weergegeven. Ze zijn echt iedere cent aan het tellen bij dit project
Vanaf 95% doet GvE dat altijd. Dus niet iets speciaals bij dit project
Nog iets vernomen van Aygodutch afgelopen tijd? Zo te zien heeft Han van Rijn de boel overgedragen aan nieuwe personen, maar dit lijkt ook niet zo'n succes te worden...
Op woensdag 20 oktober 2021 19:04 schreef leolinedance het volgende: Nog iets vernomen van Aygodutch afgelopen tijd? Zo te zien heeft Han van Rijn de boel overgedragen aan nieuwe personen, maar dit lijkt ook niet zo'n succes te worden...
Doorstart is mislukt. Opvolgers hebben nog 1x bij Harry Mens gezeten. Ik vermoed dat het platform inmiddels ter ziele is.
Lastgevingsovereenkomst bij uitwinning zekerheden. Ik kwam deze - inmiddels alweer 6 jaar oud - gerechtelijke uitspraak tegen:
ECLI:NL:RBROT:2015:2639
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is dus aan te bevelen aan platformen om, naast algemene voorwaarden van een platform, waarin dit is geregeld, ook altijd een lastgevingsovereenkomst met specifieke investeerders in een bepaald project te sluiten, waarbij ook wordt overeengekomen, dat de namen bekend worden. Ik kende deze uitspraak nog niet.
Op donderdag 21 oktober 2021 09:03 schreef Jaco078 het volgende: Lastgevingsovereenkomst bij uitwinning zekerheden. Ik kwam deze - inmiddels alweer 6 jaar oud - gerechtelijke uitspraak tegen:
ECLI:NL:RBROT:2015:2639
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is dus aan te bevelen aan platformen om, naast algemene voorwaarden van een platform, waarin dit is geregeld, ook altijd een lastgevingsovereenkomst met specifieke investeerders in een bepaald project te sluiten, waarbij ook wordt overeengekomen, dat de namen bekend worden. Ik kende deze uitspraak nog niet.
Ik neem aan dat GvE naar aanleiding van deze uitspraak de structuur zodanig heeft veranderd dat men wel als rechts persoon kan optreden namens de investeerders. Er zijn immers later procedures geweest waar wel geld gehaald is. Misschien wel zaak om uit te zoeken wanneer een volgens dit vonnis noodzakelijke verandering heeft plaats gevonden.
[..] Ik neem aan dat GvE naar aanleiding van deze uitspraak de structuur zodanig heeft veranderd dat men wel als rechts persoon kan optreden namens de investeerders. Er zijn immers later procedures geweest waar wel geld gehaald is. Misschien wel zaak om uit te zoeken wanneer een volgens dit vonnis noodzakelijke verandering heeft plaats gevonden.
Dit (2015) is nog van vóór de nieuwe structuur met de Stichting Zekerheden GvE. De Stichting heeft toch expliciet de bevoegdheid toegewezen kregen om zekerheden uit te winnen?
Klopt. Zo zie je deze berichten niet vaak! Zekerheden nemen toe van tweede hypotheek naar eerste hypotheek op woonhuis met ltv minder dan 20%! daar hoef je dus niet lang over na te denken! Eens!
[..] Echt een zeldzaamheid dat bij Collin een project niet binnen de gestelde termijn vol komt.
Tsja, ze noemen het 'dienstverlening' maar is m.i. gewoon een varkensboer. Niets mis mee maar wel een grote uitdaging in deze tijd van stikstof en fanatieke milieu en klimaat aandacht. Daarbij ook nog een starter. Landbouw is sowieso een branche met veel regeltjes en onvoorspelbaarheden. Ik wens hem veel succes maar zonder mijn geld helaas.....
Op donderdag 21 oktober 2021 19:33 schreef peterc het volgende: SIG na de Koggestraat nu ook vervroegde aflossing 2021003 Frans Bekkerstraat 74E Rotterdam van Abhishek A
Boeterente klopt m.i. weer niet. Er is 1% boeterente bijgeschreven i.p.v. uit de projectbeschrijving:
De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen: Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode. In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt SamenInGeld administratiekosten in rekening.
Op donderdag 21 oktober 2021 21:00 schreef zeeland6 het volgende: Boeterente klopt m.i. weer niet. Er is 1% boeterente bijgeschreven i.p.v. uit de projectbeschrijving:
Diezelfde constatering deed ik ook net..., volgens mij heb je gelijk, gaat lekker...
Op woensdag 20 oktober 2021 16:12 schreef Incitatus3 het volgende: Grappig, Smulhuisje deel 1 van GVE staat nu op 96,61% gefund. Volgens mij heb ik nog nooit decimalen aangegeven gezien. Bij andere projecten die open staan worden die ook niet weergegeven. Ze zijn echt iedere cent aan het tellen bij dit project
[..] Ik neem aan dat GvE naar aanleiding van deze uitspraak de structuur zodanig heeft veranderd dat men wel als rechts persoon kan optreden namens de investeerders. Er zijn immers later procedures geweest waar wel geld gehaald is. Misschien wel zaak om uit te zoeken wanneer een volgens dit vonnis noodzakelijke verandering heeft plaats gevonden.
Ik lees in de uitspraak vooral dat er geen lastgevingsovereenkomst tussen GvE en de leningnemer was (of die niet op tafel is gelegd door GvE), maar niet dat het met structuur of de link naar de investeerders te maken heeft (want dat laatste heeft GvE daar wel aangeboden kenbaar te maken na instemming van investeerders).
Dan zou GvE dus geld uitgeleend hebben, zonder dat daar een fatsoenlijk contract over getekend was (met alleen een modelovereenkomst, en vermoedelijk email of andere reguliere correspondentie).
Maar misschien heeft iemand meer inzicht of dit qua rechtsvorm nog uitmaakt (kan een vereniging net als een stichting contractueel voldoende onderbouwd geld uitlenen) of dat ik nog iets anders gemist heb.
Overigens eens: dit is van 6 jaar geleden, dus vermoedelijk (in ieder geval hier) niet meer relevant. Wel is het zo dat sites vaak weinig inzicht bieden in contracten met leningnemers, dus zou je het niet als “zekerheid” mogen classificeren
Voor wie het interessant vindt deel ik hier de brief die ik aan Crowdrealestate gestuurd heb.
Bij Crowdrealestate kan er het een en ander verbeteren qua informatieverstrekking, klantvriendelijkheid en hoe ze omgaan met aflopende projecten. Ook probeer ik hun te bewegen zich ook bij het Kifid aan te sluiten.
Ja, ik ben mij bewust dat er hier ook investeerders zijn die denken, laat maar. Ik vind het prima dat het project doorloopt en ik langer rente ontvang. En waar maak je je druk om, crowdfunding gaat gepaard met onzekerheid. Echter wanneer zaken voor de consument niet goed geregeld zijn vind ik daar wat van. En klim ik ook in de pen om dit aan te kaarten.
Hier hebben we dan hopelijk allemaal profijt van.
quote:
Van CrowdRealEstate [..] Mocht iets onduidelijk zijn over het bovenstaande of de desbetreffende Crowdrealestate Voorwaarden willen wij u uiteraard graag helpen. Klantentevredenheid heeft bij ons een zeer hoge prioriteit.
quote:
Beste CrowdRealEstate,
U schrijft dat klanttevredenheid een hoge prioriteit heeft. Dat zie ik helaas niet terug in het handelen van uw bedrijf. Laat mij u uitleggen waarom niet.
Gebrek aan informatie Op de datum dat de lening afloopt is er geen enkele informatie naar de investeerders gestuurd om uit te leggen dat er niet terugbetaald wordt. Pas nadat de datum verstreken is en investeerders zelf contact met u opnemen volgt er een bericht. Ik ga er vanuit dat u al langer wist dat de terugbetaaltermijn niet gehaald werd. En deze informatie vooral al beschikbaar had. Klantvriendelijkheid bereik je door de investeerders ruim van te voren op de hoogte te stellen van de verlenging.
Bijzondere leningsvoorwaarden zijn verborgen U verwijst naar bijzondere voorwaarden welke verlenging mogelijk zouden maken. Echter deze voorwaarden zijn op de website niet te vinden. Wanneer ik in Mijn Portefeuille kijk lukt het me niet te navigeren naar een plek waar ik deze documenten kan inzien. Ik kom via Mijn portefeuille uit bij de informatie van het project. Maar in deze project informatie wordt nergens gesproken over bijzondere leningsvoorwaarden. Wel worden ze nog genoemd in een oud mailtje van 3 jaar geleden. Echter de informatie waarin in die email naar wordt verwezen is niet meer bereikbaar. Hoe kan ik via de website naar deze documenten navigeren vanuit Mijn Portefeuille? Klantvriendelijkheid betekent dat alle informatie makkelijk en overzichtelijk te vinden is. Dat is hier niet het geval.
Informatie vooraf beschikbaar Bij het doorlezen van de projectinformatie wordt niet duidelijk dat de looptijd verlengt kan worden. Zo lees ik in de samenvatting van de pitch.
“De looptijd is drie jaar en de vaste rente bedraagt 5% per jaar.” “Korte looptijd van 3 jaar”
Ik lees nergens in de projectinformatie uitgelegd dat het normaal is dat er verlengd wordt. En dat de lening dan onder dezelfde voorwaarden wordt voortgezet. Alleen ergens wegstopt in (verborgen) extra voorwaarden schijnt dit dus te staan. Klantvriendelijk betekent de klant duidelijk informeren over de eigenschappen van de financiële overeenkomst die hij aangaat. Het wegstoppen van belangrijke voorwaarden in de kleine lettertjes is niet meer van deze tijd.
Risicoopslag ontbreekt Dat brengt mij bij de rente die vergoed wordt voor de verlenging. Wanneer ik bij de bank aanklopt en aangeef dat ik mijn lening later wil terug betalen. Dan zullen de meeste banken een opslag hanteren voor de extra looptijd. Over een hogere vergoeding wordt met geen woord gerept. Het belang van de investeerder wordt hier onvoldoende vertegenwoordigd.
Geen mogelijkheid op laagdrempelige arbitrage Verder viel mij nog het volgende op. U bent als een van de weinige platformen niet aangesloten bij het Kifid. Recent heb ik bij alle populaire crowdfunding platformen onderzocht of ze aangesloten zijn. Door een aansluiting bij het Kifid is het voor de klant eenvoudiger om een geschil op te lossen. Bij bedrijven die niet aangesloten zijn is de enige oplossing een gang naar de rechter. Dat is een grote stap die vaak niet genomen wordt. Dat zorgt er voor dat veel conflicten blijven hangen en niet opgelost worden. Via het Kifid is een oplossing wel mogelijk.
De volgende crowdfunding platformen zijn aangesloten bij het Kifid: - Collin Crowdfund - Geldvoorelkaar - Samen in Geld - Horeca Crowdfunding - Kapitaal op Maat - NLinvesteert - Lenderspender - October - One Planet Crowd - Voordegroei - Crowdpartners - CrowdAboutNow - Lendahand - Waardevoorjegeld - Max crowdfund
Zoals u ziet zijn alle populaire platformen aangesloten.
Wat is de reden dat u (nog) geen aansluiting heeft? Bent u van plan dit alsnog te realiseren? Een aansluiting bij het Kifid laat zien dat u klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan.
Afsluiting Laat mij afsluiten met een quote.
“Feedback is een cadeautje” Je kunt er van leren en jezelf verbeteren en dat heeft dan weer een positief effect op de relatie en samenwerking met anderen. Maar feedback blijkt nogal eens een cadeautje dat zowel moeilijk is om te geven als moeilijk is om uit te pakken.
Bij o.a. GVE, CCF, SIG, HCN staat tegenwoordig bij elk project een scan van het getekende overeenkomst (en mogelijk ook bij anderen, maar deze herinner ik me zo)
werd net gebeld door max crowdfund, ze zoeken investeerders. 8% in de lopende projecten was een beetje laag maar er komen er weer binnenkort met 10%. beetje cowboys.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan de betaling nog niet controleren want het bedrag in nog niet bijgeschreven in mijn wallet.
Ondanks de (in dit geval) nette boeterente blijf ik de regelmatige vervroegde aflossingen vervelend vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan de betaling nog niet controleren want het bedrag in nog niet bijgeschreven in mijn wallet.
Ondanks de (in dit geval) nette boeterente blijf ik de regelmatige vervroegde aflossingen vervelend vinden.
In 2 dagen al weer 2 aflossingen, dat kan ik niet bijhouden met nieuwe investeringen....
Vorige week ontving je een e-mail over de toekomst van Stichting Greencrowd. Een deel van de crowdfunders ontving ook nog een reactie hierop van Jan Willem Zwang. Deze e-mails hebben onbedoeld onrust veroorzaakt. Wij zijn hierover onderling in gesprek gegaan en betreuren de gang van zaken. We willen samen een goede oplossing vinden voor zowel de crowdfunders als de lenende partijen. Graag lichten we een en ander verder toe in de hoop meer duidelijkheid te verschaffen en de ontstane onrust weg te nemen.
Zoals we in ons vorige bericht aangaven, is Stichting Greencrowd voornemens per 1 maart 2022 te stoppen met het crowdfunding platform voor duurzame energieprojecten. De afgelopen 10 jaar hebben we dankzij jouw investering en die van duizenden andere crowdfunders 84 duurzame energieprojecten succesvol gefinancierd. We hebben met veel plezier bemiddeld tussen lenende partijen en investeerders. In 2020 zijn we echter gestopt met het aantrekken van nieuwe projecten. Hierdoor is Stichting Greencrowd verlieslatend geworden. We zien ons daarom genoodzaakt de Stichting Greencrowd op te heffen en onze administratieve diensten voor lopende financieringen te beëindigen en over te dragen.
Belangrijk: Het opheffen van Stichting Greencrowd verandert in principe niets aan de gemaakte afspraken tussen de geldnemers en crowdfunders. Crowdfunders zijn hun geld dus niet kwijt. Wel betekent het beëindigen van onze werkzaamheden dat de administratieve werkzaamheden moeten worden overgedragen een andere partij.
We willen graag faciliteren dat lenende partijen en crowdfunders zich anders kunnen organiseren. De oplossing verschilt mogelijk per crowdfundingproject en dus per Informele Vereniging. De komende tijd onderzoeken we daarom welke geschikte oplossingen er zijn voor het overdragen van de administratieve diensten rondom de financieringen. Uiterlijk halverwege december ontvang je hier van ons een update over.
Onze eerdere communicatie over het opheffen van Stichting Greencrowd heeft vragen opgeroepen bij een aantal betrokken crowdfunders. We waarderen de betrokkenheid en vinden het vervelend dat er mogelijk enige zorgen zijn ontstaan. De vragen die via e-mail naar ons zijn gestuurd, beantwoorden wij zo snel en zorgvuldig mogelijk. Daarnaast staat op onze website een verdere toelichting over de toekomst van Stichting Greencrowd. Binnenkort plaatsen we daar ook een overzicht met de meest gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.
Aanvullende vragen die we ontvangen, beantwoorden we natuurlijk graag. Je kunt contact opnemen via info@greencrowd.nl.
Met vriendelijke groet,
Namens Stichting Greencrowd
Gerhard van de Lagemaat (bestuurder) Jan Willem Zwang (uitgetreden bestuurder)
Fonteinkruid 6A 3931 WX Woudenberg T: 085-0402585 W: www.greencrowd.nl E: info@greencrowd.nl Voeg ons toe op LinkedIn Volg ons op Twitter
Vorige week ontving je een e-mail over de toekomst van Stichting Greencrowd. Een deel van de crowdfunders ontving ook nog een reactie hierop van Jan Willem Zwang. Deze e-mails hebben onbedoeld onrust veroorzaakt. Wij zijn hierover onderling in gesprek gegaan en betreuren de gang van zaken. We willen samen een goede oplossing vinden voor zowel de crowdfunders als de lenende partijen. Graag lichten we een en ander verder toe in de hoop meer duidelijkheid te verschaffen en de ontstane onrust weg te nemen.
Zoals we in ons vorige bericht aangaven, is Stichting Greencrowd voornemens per 1 maart 2022 te stoppen met het crowdfunding platform voor duurzame energieprojecten. De afgelopen 10 jaar hebben we dankzij jouw investering en die van duizenden andere crowdfunders 84 duurzame energieprojecten succesvol gefinancierd. We hebben met veel plezier bemiddeld tussen lenende partijen en investeerders. In 2020 zijn we echter gestopt met het aantrekken van nieuwe projecten. Hierdoor is Stichting Greencrowd verlieslatend geworden. We zien ons daarom genoodzaakt de Stichting Greencrowd op te heffen en onze administratieve diensten voor lopende financieringen te beëindigen en over te dragen.
Belangrijk: Het opheffen van Stichting Greencrowd verandert in principe niets aan de gemaakte afspraken tussen de geldnemers en crowdfunders. Crowdfunders zijn hun geld dus niet kwijt. Wel betekent het beëindigen van onze werkzaamheden dat de administratieve werkzaamheden moeten worden overgedragen een andere partij.
We willen graag faciliteren dat lenende partijen en crowdfunders zich anders kunnen organiseren. De oplossing verschilt mogelijk per crowdfundingproject en dus per Informele Vereniging. De komende tijd onderzoeken we daarom welke geschikte oplossingen er zijn voor het overdragen van de administratieve diensten rondom de financieringen. Uiterlijk halverwege december ontvang je hier van ons een update over.
Onze eerdere communicatie over het opheffen van Stichting Greencrowd heeft vragen opgeroepen bij een aantal betrokken crowdfunders. We waarderen de betrokkenheid en vinden het vervelend dat er mogelijk enige zorgen zijn ontstaan. De vragen die via e-mail naar ons zijn gestuurd, beantwoorden wij zo snel en zorgvuldig mogelijk. Daarnaast staat op onze website een verdere toelichting over de toekomst van Stichting Greencrowd. Binnenkort plaatsen we daar ook een overzicht met de meest gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.
Aanvullende vragen die we ontvangen, beantwoorden we natuurlijk graag. Je kunt contact opnemen via info@greencrowd.nl.
Met vriendelijke groet,
Fonteinkruid 6A 3931 WX Woudenberg T: 085-0402585 W: www.greencrowd.nl E: info@greencrowd.nl Voeg ons toe op LinkedIn Volg ons op Twitter
Ik heb nooit geïnvesteerd via greencrowd, maar volg deze soap toch met belangstelling. Hoe werd de investeerders fee eigenlijk gedaan bij greencrowd? Alles vooraf, of op de Collin manier, een vergoeding met elke terugbetaalde termijn?
Verder goed te zien dat er nu blijkbaar een gezamenlijke mail verstuurd is. Zo te zien zijn de heren weer (gedwongen) met elkaar gaan praten.
Wat ik overigens wel een grote blunder vind van Jan Willem is dat hij blijkbaar er maar op vertrouwd heeft dat hij als bestuurder uitgeschreven werd. Als er op zo'n manier "gedoe" is in een bedrijf is naar mijn idee het eerste wat je doet als je zakelijk afscheid neem controleren of je ook echt uitgeschreven bent, om niet met de zwarte piet te blijven zitten.
Met vriendelijke groet,
Positief hierbij is dat ze nu in ieder geval (kennelijk) met een gezámenlijke verklaring komen...
U heeft geïnvesteerd in het project Frans Bekkerstraat 74 E te Rotterdam. De hypotheek is 15 oktober 2021 afgelost.
Uw investering, rente en boeterente, in verband met het eerder aflossen dan de vastgelegde looptijd, is gestort in uw e-Wallet. Per abuis is voor de berekening van de boeterente uit gegaan van 1% vergoeding in plaats van 6 maanden rente. Dit zal spoedig gecorrigeerd en zichtbaar worden.
Vraag we wel af wil het verschil nu gaat betalen en hoe SIG omgaat met aflosnota's
Op vrijdag 22 oktober 2021 12:18 schreef zeeland6 het volgende: werd net gebeld door max crowdfund, ze zoeken investeerders. 8% in de lopende projecten was een beetje laag maar er komen er weer binnenkort met 10%. beetje cowboys.
Waarom zoeken ze investeerders. Volgens de eigen informatie hebben ze er al duizenden. Dit moet voldoende zijn om de huidige project vol te krijgen
quote:
Sluit u aan bij de duizenden internationale vastgoedbeleggers die Max Crowdfund gebruiken om financiële onafhankelijkheid te bereiken