Ik dacht dat ze om de 3 dagen vernieuwd moesten worden. Die app moet ook om de 3 dagen minstens een internetverbinding hebben. had ik ergens gelezen. Maar ik heb weinig verstand van apps en QR-codes.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoezo elke keer? Zo'n printbewijs is toch een eenmalig iets? Als je dat eenmaal bij je hebt, kun je het overal waar je komt scannen.
Ik heb er ook geen verstand van, maar ik lees op https://coronacheck.nl niks over een beperkte houdbaarheid van een printbewijs in elk geval.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:31 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze om de 3 dagen vernieuwd moesten worden. Die app moet ook om de 3 dagen minstens een internetverbinding hebben. had ik ergens gelezen. Maar ik heb weinig verstand van apps en QR-codes.
Mooi dan zal het waarschijnlijk wel werken. Wat ik zei ik had ergens gelezen dat de app minimaal 1 keer per 3 dagen een internetverbinding nodig heeft dus daarom dacht ik dat.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen verstand van, maar ik lees op https://coronacheck.nl niks over een beperkte houdbaarheid van een printbewijs in elk geval.
Het probleem is juist dat die uitgestelde zorg niet zo snel kan worden ingehaald als gehoopt, vanwege het grote aantal covidpatinten. Er zijn steeds meer berichten over ziekenhuizen waar in plaats van inhalen, de achterstanden juist weer verder oplopen.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:29 schreef Bliksem92 het volgende:
[..]
Maar dat is toch iets heel anders? Uitgestelde zorg inhalen moet sowieso gebeuren en ik heb ook al Kuipers horen zeggen dat dat een aantal jaren gaat duren. Bovendien, als de zorg wordt ingehaald is dat toch juist goed? Ik snap niet precies wat het probleem is eigenlijk, maar misschien mis ik iets.
Is een jaar geldig.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen verstand van, maar ik lees op https://coronacheck.nl niks over een beperkte houdbaarheid van een printbewijs in elk geval.
Gaan er weer zaken dicht.quote:Op dinsdag 7 september 2021 15:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
En als ze het niet doen, dan...?
Scholen dicht NUquote:Op dinsdag 7 september 2021 16:59 schreef _serial_ het volgende:
God, de NOS kopt weer "Onderwijs wordt weer besmettingshaard"
https://www.bloomberg.com(...)?srnd=premium-europequote:Op dinsdag 7 september 2021 17:01 schreef Scrummie het volgende:
Rutte zegt net (in het formatie debat) dat volgens Bloomberg de Nederlandse aanpak van de corona crisis op Noorwegen na het beste van de wereld was? Iemand een linkje naar dat artikel?
Tnxquote:Op dinsdag 7 september 2021 17:05 schreef jcdragon het volgende:
[..]
https://www.bloomberg.com(...)?srnd=premium-europe
Maar er zijn juist geen grote aantallen covidpatinten, het probleem ligt ergens anders schijnbaar.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat die uitgestelde zorg niet zo snel kan worden ingehaald als gehoopt, vanwege het grote aantal covidpatinten. Er zijn steeds meer berichten over ziekenhuizen waar in plaats van inhalen, de achterstanden juist weer verder oplopen.
Hoe doet het VK dat dan, of hoe gaan Zweden en Ierland dat doen als ze alles op gaan heffen? Is daar geen uitgestelde zorg? Of lost men dat anders op? Of is het zorgsysteem anders?quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:09 schreef Bliksem92 het volgende:
[..]
Maar er zijn juist geen grote aantallen covidpatinten, het probleem ligt ergens anders schijnbaar.
Lekker zero covid uit Nieuw Zeeland kopieren. Bij iedere besmetting de hele klas in quarantainequote:Op dinsdag 7 september 2021 16:59 schreef _serial_ het volgende:
Denemarken bedoel je die gaan 10 september open. Zweden heb ik nog niks over gelezen. Ierland is van plan alles op 22 oktober los te laten.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:07 schreef Discombobulate het volgende:
Onder andere Zweden en Ierland laten alles los eind september. VK heeft dat ook al gedaan. Gelukkig zijn er nog wel landen goed bezig.
Zweden ook, zie NOS liveblog.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:16 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Denemarken bedoel je die gaan 10 september open. Zweden heb ik nog niks over gelezen. Ierland is van plan alles op 22 oktober los te laten.
https://unherd.com/thepos(...)-free-nordic-nation/
https://www.reuters.com/w(...)-october-2021-08-31/
Die zijn er wel. Vorig jaar lagen er op deze datum 30 mensen met covid op de IC. Nu meer dan 200.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:09 schreef Bliksem92 het volgende:
[..]
Maar er zijn juist geen grote aantallen covidpatinten, het probleem ligt ergens anders schijnbaar.
Scandinavische goden.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zweden ook, zie NOS liveblog.
Ik weet niet hoe het in Zweden of Ierland is, maar het Verenigd Koninkrijk heeft in elk geval een veel grotere ziekenhuiscapaciteit dan wij hebben.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe doet het VK dat dan, of hoe gaan Zweden en Ierland dat doen als ze alles op gaan heffen? Is daar geen uitgestelde zorg? Of lost men dat anders op? Of is het zorgsysteem anders?
Bedankt ik zie het. Ben benieuwt hoe het gaat voorlopen. Denemarken zit op 80% vaccinatiegraad bij 12+ en hoger. Ierland zit op 90% vaccinatiegraad bij 18+ en hoger en Zweden op 70%. Volgens mij zitten wij ook niet heel ver van die getallen af.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zweden ook, zie NOS liveblog.
Volgens Yorick's grafieken:quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:21 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Bedankt ik zie het. Ben benieuwt hoe het gaat voorlopen. Denemarken zit op 80% vaccinatiegraad bij 12+ en hoger. Ierland zit op 90% vaccinatiegraad bij 18+ en hoger en Zweden op 70%. Volgens mij zitten wij ook niet heel ver van die getallen af.
Ik heb het vlak na de vaccinatie uitgeprint en het heeft een geldigheidsdatum tot in mei 2022quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:32 schreef Tijn het volgende:
Gewoon je bek houden, stil zitten en je ratel pakken.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:23 schreef Vasilevski het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)e-voor-de-storm.html
Ja bestuh mensuh, zijn we klaar voor de storm die op komst is? De storm van de... even uitzoeken... Mu-variant? Debatten over mondkapjes, debatten over of kinderen gevaarlijke ziekteverspreiders zijn of niet. We moeten allemaal meedoen, we moeten allemaal maatregelen nemen, nog even volhouden, geen gekke dingen doen in het zicht van de haven...
Die mu-variant die al een jaar in omloop is in Zuid-Amerika en niet de overhand krijgt over Delta?quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:23 schreef Vasilevski het volgende:
Ja bestuh mensuh, zijn we klaar voor de storm die op komst is? De storm van de... even uitzoeken... Mu-variant? Debatten over mondkapjes, debatten over of kinderen gevaarlijke ziekteverspreiders zijn of niet. We moeten allemaal meedoen, we moeten allemaal maatregelen nemen, nog even volhouden, geen gekke dingen doen in het zicht van de haven...
Ik ben bang dat dit bericht eerder een pleidooi is om mr maatregelen te nemen in de vorm van testen voor toegang op scholen en dergelijken en niet minder. Om n of andere reden vindt het kabinet testen voor toegang geen maatregel alleen.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:23 schreef Vasilevski het volgende:
De artikelen die gelezen heb over die landen hebben ze het eigenlijk nooit over de gehele bevolking. In het artikel van Reuters over Ierland hebben ze het over volwassen dus lijkt me 18+ en bij Denemarken is het gerekend van af 12+. Dus waarom rekenen wij eigenlijk kinderen mee die niet gevaccineerd worden? Want dan lijkt het inderdaad erger dan dat het is.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens Yorick's grafieken:
85,4% eerste prik 18+
77,1% volledig 18+
83,1% eerste prik 12+
74,3% volledig 12+
Over de hele bevolking heen: 72,2% eerste prik, 64,5% hele bevolking.
Het VK heft niet alles op, sterker nog ze gaan daar vaccinatie bewijs eisen voor toegang tot nachtclubs en evenmenten en het VK heeft net een belastingverhoging aangekondigd specifiek voor de NHS.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe doet het VK dat dan, of hoe gaan Zweden en Ierland dat doen als ze alles op gaan heffen? Is daar geen uitgestelde zorg? Of lost men dat anders op? Of is het zorgsysteem anders?
Volgens mij ligt het gewoon aan ons zorgstelsel. Laat intelligente mensen daar maar eens over nadenken hoe dat anders zou kunnen want we gaan ongetwijfeld meer pandemien krijgen de komende decennia.
Nee, TvT is een onderdeel van Meer Vrijheid.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:26 schreef chratnox het volgende:
Om n of andere reden vindt het kabinet testen voor toegang geen maatregel alleen.
Niet alleen onder de belangrijke groepen. Bijna 80% voor de groep 18-25 is ook erg fors. Al betreft het hier wel 'tenminste 1 prik' en niet volledig gevaccineerd.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:41 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Dit twittertopic geeft meer informatie over de vaccinatiegraad in Denemarken. Moet wel zeggen dat ze zeker onder de belangrijke groepen echt hoge vaccinatie cijfers halen.
[ afbeelding ]
Met als gevolg dat ze bijna geen doden meer hebben door het virus en de besmettingen ook naar beneden gaan.
[ afbeelding ]
En dan straks "Ojee, je kan nog steeds het virus doorgeven" en dan moet iedereen weer testen ondanks dat je gevaccineerd bent. Als dat zo gaat zijn heb ik dat vaccin voor niets genomen. Enige reden was terug naar normaal en weer vrijheid.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, TvT is een onderdeel van Meer Vrijheid.
Het valt me nog mee dat er in zerocovidhel Australi (nog) geen vaccinatieplicht geldt. Alhoewel ze daar natuurlijk wel erg verknocht zijn aan hun lockdowns.quote:Op dinsdag 7 september 2021 15:47 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Lekker op bevel van een overheid je laten prikken... goed plan!
Dat stonden we al vanaf het moment dat partijen op grond van 'cijfers', de andersdenkenden toch een medische behandeling gaat opleggen middels dwang of drang.quote:Op dinsdag 7 september 2021 15:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat gaat hier wel aardig. Als je de stemming hier mag geloven lijkt het wel alsof we aan de vooravond staan van een nieuwe Apartheidsstrijd.
Klopt het is gewoon heel hoog. Plus ik neem aan dat als je de eerste prik gehaald heb ook wel de 2de prik zal halen op een paar uitzonderingsgevallen. Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet alleen onder de belangrijke groepen. Bijna 80% voor de groep 18-25 is ook erg fors. Al betreft het hier wel 'tenminste 1 prik' en niet volledig gevaccineerd.
Ik weet nog steeds niet hoe ze "besmetting + 1 prik" tellen in de statistieken.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:54 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Klopt het is gewoon heel hoog. Plus ik neem aan dat als je de eerste prik gehaald heb ook wel de 2de prik zal halen op een paar uitzonderingsgevallen. Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.
Ik neem aan gewoon als 1 prik, dus gedeeltelijk gevaccineerd.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet nog steeds niet hoe ze "besmetting + 1 prik" tellen in de statistieken.
Streng immigratiebeleidquote:Op dinsdag 7 september 2021 17:54 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Klopt het is gewoon heel hoog. Plus ik neem aan dat als je de eerste prik gehaald heb ook wel de 2de prik zal halen op een paar uitzonderingsgevallen. Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.
dat gaat door middel van kansberekening, je stelde een rare vraag, dit is glad ijs Janneke, we leren terwijl we het doen.quote:Op dinsdag 7 september 2021 17:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee, Urk heeft ook een lage vaccinatiegraad en volgens mij staat dat dorp niet echt bekent om de vele allochtonen die er wonen. Ik weet het de vaccinatiegraad onder allochtonen is ook laag maar in bepaalde gebieden in Nederland waar toch echt gewoon veel Nederlands wonen is het ook laag.quote:
Lock Down Underquote:Op dinsdag 7 september 2021 17:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het valt me nog mee dat er in zerocovidhel Australi (nog) geen vaccinatieplicht geldt. Alhoewel ze daar natuurlijk wel erg verknocht zijn aan hun lockdowns.
Scholen zijn al ongeveer 2 weken open. Dan moeten ze wel 'hopen' dat de besmettingen nog voor het weekend fors gaan toenemen.quote:Op dinsdag 7 september 2021 16:59 schreef _serial_ het volgende:
Op Urk wonen 20.000 mensen, in Amsterdam 800.000.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:04 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Geen idee, Urk heeft ook een lage vaccinatiegraad
Urk moet je inderdaad gewoon afsteken en afdrijven richting de Barentszzee.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:14 schreef groenen het volgende:
[..]
Op Urk wonen 20.000 mensen, in Amsterdam 800.000.
Vaccinatiegraad van grote steden (Rdam, Den Haag, Amsterdam) blijft meer dan 10% achter op het landelijk gemiddelde. Daar is de winst te behalen.
Overigens niet met TvT, want daar maakt deze groep geen gebruik van.
Moet je wel eerst even een gat in de Afsluitdijk hakken want anders kom je niet ver.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Urk moet je inderdaad gewoon afsteken en afdrijven richting de Barentszzee.
Tja in april dit jaar waren het er 800. De vergelijking met deze tijd vorig jaar is nogal arbitrair wat mij betreftquote:Op dinsdag 7 september 2021 17:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die zijn er wel. Vorig jaar lagen er op deze datum 30 mensen met covid op de IC. Nu meer dan 200.
Die aantallen van april waren dan ook dusdanig hoog dat er achterstanden zijn ontstaan. Er zijn nu extra IC-bedden nodig om die achterstallige operaties in te plannen. Maar in plaats van dat er extra bedden vrij zijn, worden er juist meer bedden bezet dan vorig jaar vanwege covid.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:38 schreef Bliksem92 het volgende:
[..]
Tja in april dit jaar waren het er 800. De vergelijking met deze tijd vorig jaar is nogal arbitrair wat mij betreft.
Het gaat mij meer om dat de vergelijking met vorig jaar nogal betekenisloos is omdat behalve de datum alles anders is. Er zijn sinds april 600 bedden vrij gekomen om achterstanden in te halen. Als dat niet genoeg is zullen er meer bedden moeten komenquote:Op dinsdag 7 september 2021 18:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar in april waren er geen grote achterstanden weg te werken. Er zijn nu extra IC-bedden nodig om alle achterstallige operaties in te plannen. Maar in plaats van dat er extra bedden vrij zijn, worden er juist meer bedden bezet dan vorig jaar vanwege covid.
Het gaat inderdaad niet zozeer om de absolute aantallen, maar om de beschikbare capaciteit. En dat houdt momenteel niet over.
Dat uitbreiden van de capaciteit lukt dus nog niet zo goed. Het laatste dat ik erover las is dat de capaciteit nu kleiner is dan-ie afgelopen golf was, en toen was de capaciteit weer kleiner dan bij de eerste golf.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:48 schreef Bliksem92 het volgende:
[..]
Het gaat mij meer om dat de vergelijking met vorig jaar nogal betekenisloos is omdat behalve de datum alles anders is. Er zijn sinds april 600 bedden vrij gekomen om achterstanden in te halen. Als dat niet genoeg is zullen er meer bedden moeten komen.
Ja daar hoorde ik ook iets over op de radio. Werving is lastig wegens slechte voorwaarden en laag salaris. Daar zal zeker wat aan gedaan moeten worden.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat uitbreiden van de capaciteit lukt dus nog niet zo goed. Het laatste dat ik erover las is dat de capaciteit nu kleiner is dan-ie afgelopen golf was, en toen was de capaciteit weer kleiner dan bij de eerste golf.
Terwijl de wervingscampagnes voor nieuw personeel ons toch al een jaar om de oren vliegen.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:50 schreef Tijn het volgende:
Dat uitbreiden van de capaciteit lukt dus nog niet zo goed.
Vraag je toch af waar al dat personeel is gebleven uit al die ziekenhuizen die de afgelopen jaren zijn gesloten.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:51 schreef Bliksem92 het volgende:
[..]
Ja daar hoorde ik ook iets over op de radio. Werving is lastig wegens slechte voorwaarden en laag salaris. Daar zal zeker wat aan gedaan moeten worden.
We hadden met de toenemende vergrijzing al jaren geleden mee moeten groeien met zorg en ziekenhuiscapaciteit.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Terwijl de wervingscampagnes voor nieuw personeel ons toch al een jaar om de oren vliegen.
Oh, wacht.
Die zijn ergens gaan werken waar meer loonsverhoging werd geboden dan 0% jaarlijks.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:53 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Vraag je toch af waar al dat personeel is gebleven uit al die ziekenhuizen die de afgelopen jaren zijn gesloten.
En ik hoor vooral van veel verpleegkundigen dat ze willen stoppen... Gaat lekker.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:53 schreef Woelwater het volgende:
Vraag je toch af waar al dat personeel is gebleven uit al die ziekenhuizen die de afgelopen jaren zijn gesloten.
Daar is centraal geen inzicht in dus dat is deels gokwerkquote:Op dinsdag 7 september 2021 17:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heeft meer te maken met ontwikkelperspectief, autonomie missen en veel werkdruk.quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die zijn ergens gaan werken waar meer loonsverhoging werd geboden dan 0% jaarlijks.
Is er ook een tekort aan ‘reguliere’ verpleegkundigen?quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En ik hoor vooral van veel verpleegkundigen dat ze willen stoppen... Gaat lekker.
Overigens in mijn ziekenhuis wel posters voor omscholen naar ic-verpleegkundige. Want die leid je pas op als ze al verpleegkundigen zijn.
In Engeland gaan ze liever voor Amazon werken.quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:29 schreef Molo het volgende:
[..]
Heeft meer te maken met ontwikkelperspectief, autonomie missen en veel werkdruk.
https://www.theguardian.c(...)her-better-paid-jobsquote:Care workers in England leaving for Amazon and other better-paid jobs
Retailer is luring staff with 30% higher wages, while some workers object to the care sector’s ‘no jab, no job’ policy
Het heeft ook weinig zin om voor zoiets specifieks op radio & TV te adverteren, lijkt me.quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Overigens in mijn ziekenhuis wel posters voor omscholen naar ic-verpleegkundige. Want die leid je pas op als ze al verpleegkundigen zijn.
Dat is zorgelijk. Gaat het dan vooral om geld (waardering) of toch om de werkdruk? En wat gaan ze dan doen? Verpleegkunde is een serieuze opleiding, zonde als je dat ‘voor niets’ gedaan hebt.quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:05 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En ik hoor vooral van veel verpleegkundigen dat ze willen stoppen... Gaat lekker.
Dit, spijker/kop:quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:15 schreef Galvez het volgende:
Dat is zorgelijk. Gaat het dan vooral om geld (waardering) of toch om de werkdruk? En wat gaan ze dan doen? Verpleegkunde is een serieuze opleiding, zonde als je dat ‘voor niets’ gedaan hebt.
quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:29 schreef Molo het volgende:
Heeft meer te maken met ontwikkelperspectief, autonomie missen en veel werkdruk.
Ja, ook daar is al jren heel veel tekort aan, dus al ruim voor de pandemie.quote:Op dinsdag 7 september 2021 19:50 schreef chratnox het volgende:
Is er ook een tekort aan ‘reguliere’ verpleegkundigen?
Tja, vroeger ging je ergens uit kunde, passie en betrokkenheid werken.quote:Op dinsdag 7 september 2021 18:53 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ontwikkelperspectief lijkt me wel iets waar iets aan te doen is vanuit de zorginstelling. Bijscholen naar IC-verpleegkundige lijkt me daar een voorbeeld van.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit, spijker/kop:
[..]
[..]
Ja, ook daar is al jren heel veel tekort aan, dus al ruim voor de pandemie.
Ja, volgens mij is een zzp-verpleegkundige tegenwoordig niet vreemd meer. Lang leve het neoliberalisme.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja, vroeger ging je ergens uit kunde, passie en betrokkenheid werken.
Tegenwoordig, in een wereld die opgebouwd is uit door-belasting, is dat jezelf voor de gek houden.
Als je al in de zorg gaat werken moet je dat doen om basiservaring op te doen om daarna zsm jezelf te verhuren aan de hoogste bieder. Dit laatste is ook stukje van het antwoord, waar het personeel is gebleven.
https://thehill.com/homen(...)care-due-to-covid-19quote:Idaho warns residents they may not get expected care due to COVID-19 hospitalizations
Idaho is warning residents they may not get the care they expect at hospitals due to COVID-19 cases overrunning the health care system and depleting resources.
The state entered a “Crisis Standards of Care” on Monday after a vote by the Crisis Standards of Care Activation Advisory Committee. The Idaho Department of Health and Welfare announced the decision Tuesday.
The crisis standard was enacted “because of a severe shortage of staffing and available beds in the northern area of the state caused by a massive increase in patients with COVID-19 who require hospitalization.”
The standard applies to 10 hospitals and health care systems in the state’s north central and pandhandle regions, and allows health care workers to allocate resources to those most likely to survive.
Je hebt het eigenlijk nooit echt voor het zeggen. Je werkt naar het beleid van de arts.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:20 schreef Galvez het volgende:
Ontwikkelperspectief lijkt me wel iets waar iets aan te doen is vanuit de zorginstelling. Bijscholen naar IC-verpleegkundige lijkt me daar een voorbeeld van.
Gebrek aan autonomie, bedoel je daarmee dat bepaalde handeling altijd onder supervisie (van een arts) verricht moet worden?
Een aantal jaren geleden is ook het numerus fixus voor verpleegkunde al vrijwel overal opgeheven. Maar de uitstroom is groter dan de instroom, dus dat haal je niet in.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit, spijker/kop:
[..]
[..]
Ja, ook daar is al jren heel veel tekort aan, dus al ruim voor de pandemie.
En ik schrik er gewoon van dat ik al echt een handvol verpleegkundigen ken die er mee willen stoppen (en zoveel verpleegkundigen ken ik nou ook weer niet en dit is maar uit 1 provinciaal ziekenhuis). En van hen is afgelopen maand gestopt en is gaan werken op een zorgboerderij als cordinator.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:30 schreef miss_sly het volgende:
Een aantal jaren geleden is ook het numerus fixus voor verpleegkunde al vrijwel overal opgeheven. Maar de uitstroom is groter dan de instroom, dus dat haal je niet in.
Ja dat lijkt me ook frustrerend, al denk ik dat op veel werkgebieden met hirarchische verhouding wel in meerdere of mindere mate het geval zal zijn.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:26 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je hebt het eigenlijk nooit echt voor het zeggen. Je werkt naar het beleid van de arts.
En het is al even geleden dat ik met verpleegkundigen te maken had, maar ik heb wel schandalige dingen gezien. Verpleegkundige die aan arts voorstelt om medicijn X toe te voegen. Arts die dat resoluut van de hand wees. Volgende dag toen betreffende verpleegkundige vrij was zei dezelfde arts doodleuk: We voegen medicijn X toe.
En dit was geen uitzondering. Zo word je natuurlijk niet serieus genomen als professional.
Niet eens echt direct arts-verpleegkundige relatie denk ikquote:Op dinsdag 7 september 2021 20:26 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je hebt het eigenlijk nooit echt voor het zeggen. Je werkt naar het beleid van de arts.
En het is al even geleden dat ik met verpleegkundigen te maken had, maar ik heb wel schandalige dingen gezien. Verpleegkundige die aan arts voorstelt om medicijn X toe te voegen. Arts die dat resoluut van de hand wees. Volgende dag toen betreffende verpleegkundige vrij was zei dezelfde arts doodleuk: We voegen medicijn X toe.
En dit was geen uitzondering. Zo word je natuurlijk niet serieus genomen als professional.
Bijscholen is beschikbaar maar de animo is afwezig, er zijn 775 opleidingsplaatsen en 422 aanmeldingen dit jaar volgens een recent artikel in de Volkskrant. En die 775 is gebaseerd op de vraag die er is om de huidige capaciteit te kunnen leveren laat staan om op te schalen.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:20 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ontwikkelperspectief lijkt me wel iets waar iets aan te doen is vanuit de zorginstelling. Bijscholen naar IC-verpleegkundige lijkt me daar een voorbeeld van.
Gebrek aan autonomie, bedoel je daarmee dat bepaalde handeling altijd onder supervisie (van een arts) verricht moet worden?
Wat zou daar de reden voor kunnen zijn?quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bijscholen is beschikbaar maar de animo is afwezig, er zijn 775 opleidingsplaatsen en 422 aanmeldingen dit jaar volgens een recent artikel in de Volkskrant. En die 775 is gebaseerd op de vraag die er is om de huidige capaciteit te kunnen leveren laat staan om op te schalen.
Dit hoor ik ook een beetje om me heen. Ik ken 5 mensen die in de zorg werken. Twee willen weg en zijn daar actief mee bezig, en een derde stopt per 1 oktober. Die laatste gaat zich inderdaad verhuren aan de hoogste bieder.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:18 schreef Vallon het volgende:
[..].
Als je al in de zorg gaat werken moet je dat doen om basiservaring op te doen om daarna zsm jezelf te verhuren aan de hoogste bieder. Dit laatste is ook stukje van het antwoord, waar het personeel is gebleven.
Hier worden wat redenen genoemd, het is overigens een langer lopend probleem en ligt niet alleen aan covid:quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:43 schreef Galvez het volgende:
[..]
Wat zou daar de reden voor kunnen zijn?
Dan zullen nog meer mensen sterven. Slikquote:Op dinsdag 7 september 2021 20:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hier worden wat redenen genoemd, het is overigens een langer lopend probleem en ligt niet alleen aan covid:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ona-personeelstekort
Ah de 1500 euro was weer op.quote:
Tja en onderdeel daarvan is een 'klant' zo lang & veel mogelijk in het service-netwerk zien vast te houden.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:21 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ja, volgens mij is een zzp-verpleegkundige tegenwoordig niet vreemd meer. Lang leve het neoliberalisme.
Het heeft effecten ver na corona, natuurlijk, en zoals het artikel ook aangeeft dit is al langer een probleem.quote:Op dinsdag 7 september 2021 20:57 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Dan zullen nog meer mensen sterven. Slik
En ook al veel langer bekend. En nog steeds geen grote campagnes op gezetquote:Op dinsdag 7 september 2021 21:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het heeft effecten ver na corona, natuurlijk, en zoals het artikel ook aangeeft dit is al langer een probleem.
Tja, Nederland wil kennelijk al enkele decennia rechts neoliberaal beleid... Zwakte, kwetsbaarheid en ziekte zijn niet rendabel, ergo weinig interessant om campagne voor te voeren.quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:12 schreef Molo het volgende:
[..]
En ook al veel langer bekend. En nog steeds geen grote campagnes op gezet
Zelfs niet bij intrede van corona
En gok op heel snel voorbijgaande pandemie. Dus niet nodig om structurelere zaken te regelen rond zorg en personeelquote:Op dinsdag 7 september 2021 21:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, Nederland wil kennelijk al enkele decennia rechts neoliberaal beleid... Zwakte en ziekte zijn niet rendabel, ergo weinig interessant om campagne voor te voeren.
De burger heeft dan ook maling aan de zorg totdat men of een geliefde het nodig heeft.quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:14 schreef Molo het volgende:
[..]
En gok op heel snel voorbijgaande pandemie. Dus niet nodig om structurelere zaken te regelen rond zorg en personeel
Verkeerd gegokt, bummer, op blaren zitten
Dat laatste komt in dit geval op de burger neer, want politiek gaat hier echt geen verantwoordelijkheid in dragen/voelen
Er gaat ook wel ongelooflijk veel geld naar de zorg h. Niet allemaal goed besteed, maar het is echt bakken met geld wat je er naartoe brengt elke maand als belastingplichtige burgerquote:Op dinsdag 7 september 2021 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De burger heeft dan ook maling aan de zorg totdat men of een geliefde het nodig heeft.
Applausje, ja OK... maar centjes? Nee natuurlijk niet...
... inderdaad... en waar komt dat terecht?quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:19 schreef Molo het volgende:
[..]
Er gaat ook wel ongelooflijk veel geld naar de zorg h. Niet allemaal goed besteed, maar het is echt bakken met geld wat je er naartoe brengt elke maand als belastingplichtige burger
Niet bij de verpleging in elk gevalquote:Op dinsdag 7 september 2021 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... inderdaad... en waar komt dat terecht?
In mijn zakkenquote:Op dinsdag 7 september 2021 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... inderdaad... en waar komt dat terecht?
Precies.quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:26 schreef Molo het volgende:
[..]
In mijn zakken![]()
Nee joh, geen idee, overal en nergens. Veel rond regeldruk, KPI dingen, audits, managers, weet ik wat allemaal
Hoe dan centjes nee natuurlijk nietquote:Op dinsdag 7 september 2021 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Applausje, ja OK... maar centjes? Nee natuurlijk niet...
En in UK gaat de belasting omhoog om de zorgkosten enigszins te dekken.quote:
Ik zie inderdaad een hoop gezeik over die premie; niet over waar dat geld naar toe gaat.quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:27 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Hoe dan centjes nee natuurlijk nietJij weet een manier om onder die torenhoge zorgpremie uit te komen?
Too little, too late, 13 miljard opbrengst is een lachertje, alleen de NHS heeft dat al nodig laat staan de ouderen zorg.quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En in UK gaat de belasting omhoog om de zorgkosten enigszins te dekken.
Als je van de 40 gulden ziekenfonds in de maand naar 140 euro zorgtoeslag met 385 euro eigen risico bent gegaan dan valt er genoeg te zeiken ook natuurlijk. Maar dan kan je niet beweren dat mensen niet willen betalen als het voor iedereen verplicht is gesteld.quote:Op dinsdag 7 september 2021 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad een hoop gezeik over die premie; niet over waar dat geld naar toe gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |