abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201255241
Hebben we enige idee hoeveel van de mensen die niet gevaccineerd zijn Covid hebben gehad en weer genezen zijn? Voor zover bekend zijn zij beter beschermd tegen een volgende besmetting dan gevaccineerden, dus het lijkt me voor hen ook niet nodig om nog een prik te halen en in het ziekenhuis zullen ze ook niet meer belanden.
  dinsdag 7 september 2021 @ 18:46:29 #152
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_201255309
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:38 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]

Tja in april dit jaar waren het er 800. De vergelijking met deze tijd vorig jaar is nogal arbitrair wat mij betreft :P.
Die aantallen van april waren dan ook dusdanig hoog dat er achterstanden zijn ontstaan. Er zijn nu extra IC-bedden nodig om die achterstallige operaties in te plannen. Maar in plaats van dat er extra bedden vrij zijn, worden er juist meer bedden bezet dan vorig jaar vanwege covid.

Het gaat inderdaad niet zozeer om de absolute aantallen, maar om de beschikbare capaciteit. En dat houdt momenteel niet over.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tijn op 07-09-2021 18:52:58 ]
pi_201255336
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:46 schreef Tijn het volgende:

[..]
Maar in april waren er geen grote achterstanden weg te werken. Er zijn nu extra IC-bedden nodig om alle achterstallige operaties in te plannen. Maar in plaats van dat er extra bedden vrij zijn, worden er juist meer bedden bezet dan vorig jaar vanwege covid.

Het gaat inderdaad niet zozeer om de absolute aantallen, maar om de beschikbare capaciteit. En dat houdt momenteel niet over.
Het gaat mij meer om dat de vergelijking met vorig jaar nogal betekenisloos is omdat behalve de datum alles anders is. Er zijn sinds april 600 bedden vrij gekomen om achterstanden in te halen. Als dat niet genoeg is zullen er meer bedden moeten komen :P.
  dinsdag 7 september 2021 @ 18:50:01 #154
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_201255351
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:48 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]

Het gaat mij meer om dat de vergelijking met vorig jaar nogal betekenisloos is omdat behalve de datum alles anders is. Er zijn sinds april 600 bedden vrij gekomen om achterstanden in te halen. Als dat niet genoeg is zullen er meer bedden moeten komen :P.
Dat uitbreiden van de capaciteit lukt dus nog niet zo goed. Het laatste dat ik erover las is dat de capaciteit nu kleiner is dan-ie afgelopen golf was, en toen was de capaciteit weer kleiner dan bij de eerste golf.
pi_201255374
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:50 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat uitbreiden van de capaciteit lukt dus nog niet zo goed. Het laatste dat ik erover las is dat de capaciteit nu kleiner is dan-ie afgelopen golf was, en toen was de capaciteit weer kleiner dan bij de eerste golf.
Ja daar hoorde ik ook iets over op de radio. Werving is lastig wegens slechte voorwaarden en laag salaris. Daar zal zeker wat aan gedaan moeten worden.
  dinsdag 7 september 2021 @ 18:52:46 #156
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201255388
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:50 schreef Tijn het volgende:
Dat uitbreiden van de capaciteit lukt dus nog niet zo goed.
Terwijl de wervingscampagnes voor nieuw personeel ons toch al een jaar om de oren vliegen.

Oh, wacht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 7 september 2021 @ 18:53:40 #157
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_201255398
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:51 schreef Bliksem92 het volgende:

[..]
Ja daar hoorde ik ook iets over op de radio. Werving is lastig wegens slechte voorwaarden en laag salaris. Daar zal zeker wat aan gedaan moeten worden.
Vraag je toch af waar al dat personeel is gebleven uit al die ziekenhuizen die de afgelopen jaren zijn gesloten.
  dinsdag 7 september 2021 @ 19:00:14 #158
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_201255462
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Terwijl de wervingscampagnes voor nieuw personeel ons toch al een jaar om de oren vliegen.

Oh, wacht.
We hadden met de toenemende vergrijzing al jaren geleden mee moeten groeien met zorg en ziekenhuiscapaciteit.

Maar Rutte en co zijn niet zo van een visie.
pi_201255481
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:53 schreef Woelwater het volgende:

[..]
Vraag je toch af waar al dat personeel is gebleven uit al die ziekenhuizen die de afgelopen jaren zijn gesloten.
Die zijn ergens gaan werken waar meer loonsverhoging werd geboden dan 0% jaarlijks.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_201255515
quote:

En ik hoor vooral van veel verpleegkundigen dat ze willen stoppen... Gaat lekker.

Overigens in mijn ziekenhuis wel posters voor omscholen naar ic-verpleegkundige. Want die leid je pas op als ze al verpleegkundigen zijn.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 7 september 2021 @ 19:21:27 #161
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201255725
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 17:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik weet nog steeds niet hoe ze "besmetting + 1 prik" tellen in de statistieken.
Daar is centraal geen inzicht in dus dat is deels gokwerk
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 7 september 2021 @ 19:29:23 #162
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201255856
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:01 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Die zijn ergens gaan werken waar meer loonsverhoging werd geboden dan 0% jaarlijks.
Heeft meer te maken met ontwikkelperspectief, autonomie missen en veel werkdruk.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_201256156
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:05 schreef Isabeau het volgende:

[..]
En ik hoor vooral van veel verpleegkundigen dat ze willen stoppen... Gaat lekker.

Overigens in mijn ziekenhuis wel posters voor omscholen naar ic-verpleegkundige. Want die leid je pas op als ze al verpleegkundigen zijn.
Is er ook een tekort aan ‘reguliere’ verpleegkundigen?
  dinsdag 7 september 2021 @ 19:52:56 #164
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_201256193
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:29 schreef Molo het volgende:

[..]
Heeft meer te maken met ontwikkelperspectief, autonomie missen en veel werkdruk.
In Engeland gaan ze liever voor Amazon werken.

quote:
Care workers in England leaving for Amazon and other better-paid jobs
Retailer is luring staff with 30% higher wages, while some workers object to the care sector’s ‘no jab, no job’ policy
https://www.theguardian.c(...)her-better-paid-jobs
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  dinsdag 7 september 2021 @ 20:04:04 #165
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_201256323
quote:

[..]

Het heeft ook weinig zin om voor zoiets specifieks op radio & TV te adverteren, lijkt me.
pi_201256472
quote:

[..]
Dat is zorgelijk. Gaat het dan vooral om geld (waardering) of toch om de werkdruk? En wat gaan ze dan doen? Verpleegkunde is een serieuze opleiding, zonde als je dat ‘voor niets’ gedaan hebt.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201256503
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:15 schreef Galvez het volgende:
Dat is zorgelijk. Gaat het dan vooral om geld (waardering) of toch om de werkdruk? En wat gaan ze dan doen? Verpleegkunde is een serieuze opleiding, zonde als je dat ‘voor niets’ gedaan hebt.
Dit, spijker/kop:
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:29 schreef Molo het volgende:

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:50 schreef chratnox het volgende:

Is er ook een tekort aan ‘reguliere’ verpleegkundigen?
Ja, ook daar is al járen heel veel tekort aan, dus al ruim voor de pandemie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 7 september 2021 @ 20:18:51 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201256522
quote:

[..]
Tja, vroeger ging je ergens uit kunde, passie en betrokkenheid werken.
Tegenwoordig, in een wereld die opgebouwd is uit door-belasting, is dat jezelf voor de gek houden.
Als je al in de zorg gaat werken moet je dat doen om basiservaring op te doen om daarna zsm jezelf te verhuren aan de hoogste bieder. Dit laatste is ook stukje van het antwoord, waar het personeel is gebleven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201256548
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit, spijker/kop:
[..]
[..]
Ontwikkelperspectief lijkt me wel iets waar iets aan te doen is vanuit de zorginstelling. Bijscholen naar IC-verpleegkundige lijkt me daar een voorbeeld van.

Gebrek aan autonomie, bedoel je daarmee dat bepaalde handeling altijd onder supervisie (van een arts) verricht moet worden?
pi_201256562
quote:
12s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:18 schreef Vallon het volgende:

[..]
Tja, vroeger ging je ergens uit kunde, passie en betrokkenheid werken.
Tegenwoordig, in een wereld die opgebouwd is uit door-belasting, is dat jezelf voor de gek houden.
Als je al in de zorg gaat werken moet je dat doen om basiservaring op te doen om daarna zsm jezelf te verhuren aan de hoogste bieder. Dit laatste is ook stukje van het antwoord, waar het personeel is gebleven.
Ja, volgens mij is een zzp-verpleegkundige tegenwoordig niet vreemd meer. Lang leve het neoliberalisme.
  dinsdag 7 september 2021 @ 20:21:52 #171
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_201256563
quote:
Idaho warns residents they may not get expected care due to COVID-19 hospitalizations

Idaho is warning residents they may not get the care they expect at hospitals due to COVID-19 cases overrunning the health care system and depleting resources.

The state entered a “Crisis Standards of Care” on Monday after a vote by the Crisis Standards of Care Activation Advisory Committee. The Idaho Department of Health and Welfare announced the decision Tuesday.

The crisis standard was enacted “because of a severe shortage of staffing and available beds in the northern area of the state caused by a massive increase in patients with COVID-19 who require hospitalization.”

The standard applies to 10 hospitals and health care systems in the state’s north central and pandhandle regions, and allows health care workers to allocate resources to those most likely to survive.
https://thehill.com/homen(...)care-due-to-covid-19
are we infinite or am I alone
pi_201256634
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:20 schreef Galvez het volgende:

Ontwikkelperspectief lijkt me wel iets waar iets aan te doen is vanuit de zorginstelling. Bijscholen naar IC-verpleegkundige lijkt me daar een voorbeeld van.

Gebrek aan autonomie, bedoel je daarmee dat bepaalde handeling altijd onder supervisie (van een arts) verricht moet worden?
Je hebt het eigenlijk nooit echt voor het zeggen. Je werkt naar het beleid van de arts.

En het is al even geleden dat ik met verpleegkundigen te maken had, maar ik heb wel schandalige dingen gezien. Verpleegkundige die aan arts voorstelt om medicijn X toe te voegen. Arts die dat resoluut van de hand wees. Volgende dag toen betreffende verpleegkundige vrij was zei dezelfde arts doodleuk: We voegen medicijn X toe.

En dit was geen uitzondering. Zo word je natuurlijk niet serieus genomen als professional.
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 20:30:54 #173
5428 crew  miss_sly
pi_201256706
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit, spijker/kop:
[..]
[..]
Een aantal jaren geleden is ook het numerus fixus voor verpleegkunde al vrijwel overal opgeheven. Maar de uitstroom is groter dan de instroom, dus dat haal je niet in.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201256731
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:30 schreef miss_sly het volgende:

Een aantal jaren geleden is ook het numerus fixus voor verpleegkunde al vrijwel overal opgeheven. Maar de uitstroom is groter dan de instroom, dus dat haal je niet in.
En ik schrik er gewoon van dat ik al echt een handvol verpleegkundigen ken die er mee willen stoppen (en zoveel verpleegkundigen ken ik nou ook weer niet en dit is maar uit 1 provinciaal ziekenhuis). Eén van hen is afgelopen maand gestopt en is gaan werken op een zorgboerderij als coördinator.
pi_201256756
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:26 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Je hebt het eigenlijk nooit echt voor het zeggen. Je werkt naar het beleid van de arts.

En het is al even geleden dat ik met verpleegkundigen te maken had, maar ik heb wel schandalige dingen gezien. Verpleegkundige die aan arts voorstelt om medicijn X toe te voegen. Arts die dat resoluut van de hand wees. Volgende dag toen betreffende verpleegkundige vrij was zei dezelfde arts doodleuk: We voegen medicijn X toe.

En dit was geen uitzondering. Zo word je natuurlijk niet serieus genomen als professional.
Ja dat lijkt me ook frustrerend, al denk ik dat op veel werkgebieden met hiërarchische verhouding wel in meerdere of mindere mate het geval zal zijn.

In het bedrijfsleven gaat een manager ook regelmatig met het idee van een uitvoerende ondergeschikte aan de haal om goede sier te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')