https://thehill.com/polic(...)-us-military-to-findquote:US military finds 'alternative routes' to Kabul airport amid ISIS-K threats: reports
The United States military has been forced to find alternative routes to the Kabul international airport amid threats to citizens and Afghan allies' from ISIS-K along their way, according to multiple reports.
CNN spoke to Defense and State Department officials with knowledge of the situation in Afghanistan as the U.S. continues its evacuation efforts in the country following the Taliban takeover.
"There is a strong possibility ISIS-K is trying to carry off an attack at the airport," one Defense official told CNN.
The outlet reported that a senior diplomat in Kabul knows of credible terror threats from ISIS-K, but added that the threat is not immediate for U.S. citizens at the airport.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:08 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Begrijpelijk, maar wees dan consequent. Voer en koop geen Amerikaanse meuk in.
Ja, ze willen beide een shariastaat, maar in verschillende landen (Afghanistan/Pakistan).quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:19 schreef Hathor het volgende:
Wat is het verschil dan tussen de Afghaanse Taliban en de Pakistaanse? Denk je niet dat ze in de kern dezelfde drijfveren en standpunten hebben?
Ze zijn voorstander van een sharia. Niet de taliban versiequote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:27 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Waarom niet?
Coca Cola vormt geen dreiging voor de moslims in Afghanistan (behalve voor hun gezondheid dan).
Het gaat niet om voedsel of technologie.
Het gaat om normen en waarden.
Hier in het Westen wil men geen Sharia, maar wel Shoarma.
Dan zeg je ook niet "als je geen Sharia wilt, dan moet je wel consequent blijven en ook voedsel uit het Midden-Oosten verwerpen".
Wat is het probleem precies in Afghanistan? De Taliban wil Sharia in heel Afghanistan. De VS en co hebben 100.000 Taliban-leden gedood. Men heeft duidelijk een zijde gekozen in een lokaal conflict tussen verschillende soorten Afghanen. Dit noem je het opdringen van je normen en waarden aan de moslims in Afghanistan die volgens statistieken van Pew Global Research voor 99% Sharia willen.
Dus als de Hells Angels north coast (Harlingen) iets uitvreten heeft dat niks met de Hells Angels te maken?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:30 schreef Rambolin het volgende:
Ja, ze willen beide een shariastaat, maar in verschillende landen (Afghanistan/Pakistan).
Als de communisten in Vietnam zich misdragen, dan hebben de communisten in Groningen niets met hen te maken, behalve dat ze een ideologie delen.
Zijn ze bereid om te sterven voor hun versie? Zo niet, dan krijgen ze de Taliban-versie totdat de Taliban ooit ten val komt zodra ze niet meer genoeg steun hebben om een heel land te controleren.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:32 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Ze zijn voorstander van een sharia. Niet de taliban versie
Je impliceerde dat 99% van de Afghanen hetzelfde willen als de taliban, dezelfde shariaquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:33 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Zijn ze bereid om te sterven voor hun versie? Zo niet, dan krijgen ze de Taliban-versie totdat de Taliban ooit ten val komt zodra ze niet meer genoeg steun hebben om een heel land te controleren.
Ik wil geen halal voedsel maar dat is een andere discussie.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:27 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Waarom niet?
Coca Cola vormt geen dreiging voor de moslims in Afghanistan (behalve voor hun gezondheid dan).
Het gaat niet om voedsel of technologie.
Het gaat om normen en waarden.
Hier in het Westen wil men geen Sharia, maar wel Shoarma.
Dan zeg je ook niet "als je geen Sharia wilt, dan moet je wel consequent blijven en ook voedsel uit het Midden-Oosten verwerpen".
Wat is het probleem precies in Afghanistan? De Taliban wil Sharia in heel Afghanistan. De VS en co hebben 100.000 Taliban-leden gedood. Men heeft duidelijk een zijde gekozen in een lokaal conflict tussen verschillende soorten Afghanen. Dit noem je het opdringen van je normen en waarden aan de moslims in Afghanistan die volgens statistieken van Pew Global Research voor 99% Sharia willen.
McDonald's heeft 36.000 vestigingen wereldwijd en is verantwoordelijk voor al deze vestigingen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:33 schreef AchJa het volgende:
Dus als de Hells Angels north coast (Harlingen) iets uitvreten heeft dat niks met de Hells Angels te maken?
Ik impliceerde helemaal niets. Ik zei toch echt 99% van de Afghanen wenst Sharia, niet 99% van de Afghanen wenst de Taliban-interpretatie van Sharia.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Je impliceerde dat 99% van de Afghanen hetzelfde willen als de taliban, dezelfde sharia
Dat klopt niet. En Afghanistan heeft allang een sharia
Als we jouw logica doortrekken dan kun je op een gegeven moment in geen een land terecht en moet je naar de maan verhuizen omdat je het oneens bent met het beleid van alle landen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:43 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Ik zou geen samenleving willen sponsoren die ik haat.
Het is hetzelfde als de heftige woede van Europese moslims tegen invasies en missies van de coalitie. Zij betalen er aan mee via de belasting. Ze sponsoren het. Als je er echt zo'n moeite mee hebt dan ga je toch weg hier? Ze willen wel de lusten van de Westerse samenleving maar niet de lasten.
De haat voor de sharia/islam/taliban heeft ervoor gezorgd dat "wiet rokende heroïne gebruikende pedofiele politie/leger" 20 jaar lang gedoogd werd.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:52 schreef SOG het volgende:
Heeft een user al eerder gepost. Bizarre taferelen. O.a wiet rokende heroine gebruikende pedofiele politie/leger.
Bizar inderdaad. Wat ik mij dan afvraag is hoe de taliban wel die discipline kan opbrengen die de Afghanen in het nationale leger niet hebben. Ze lijken althans een stuk succesvoller.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:52 schreef SOG het volgende:
Heeft een user al eerder gepost. Bizarre taferelen. O.a wiet rokende heroine gebruikende pedofiele politie/leger.
Omdat ze daadwerkelijk hun ideologie (hun vorm van de islam) praktiseren, in tegenstelling tot de soldaten die alleen Hassan heten maar verder niet echt iets van de islam praktiseren.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:55 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Bizar inderdaad. Wat ik mij dan afvraag is hoe de taliban wel die discipline kan opbrengen die de Afghanen in het nationale leger niet hebben. Ze lijken althans een stuk succesvoller.
Over 'Khan', de tolk met een 3-jarig zoontje en een hoogzwangere vrouw, verscheen dinsdag het vooralsnog laatste bericht:quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:20 schreef Viv het volgende:
Net twee long reads gelezen over het in de steek laten van de tolken etc, aanrader:
https://www.theatlantic.c(...)ho-helped-us/618416/
https://www.theatlantic.c(...)ve-in-infamy/619764/
Er gaan nu gewoon mensen dood door bureaucratie, zelfs voor mensen die na jaren rompslomp een visum voor de VS hebben weten te bemachtigen komt het simpelweg te laat, echt heel tragisch.
https://www.theatlantic.c(...)istan-allies/619784/quote:Since Sunday, Khan, the interpreter I’ve written about several times since March, has had to move with his family around Kabul from one rented room to another—either after being evicted as a security risk to the owner, or leaving on his own when the quarters became unsafe. Yesterday he, his wife, and their small son went to the airport, where they waited for nine hours in the heat, lacking food and water. Khan watched Taliban gunmen beat and shoot people in the crowd, and at one point a stampede knocked his wife—who is eight and a half months pregnant—to the ground, causing her sharp abdominal pain. Exhausted, they returned to their room with no idea how or whether they would be able to escape. When Khan tried to go back to the airport this morning, he found Taliban fighters in the perimeter streets preventing people from getting through.
With the help of the International Refugee Assistance Project, Khan had three tickets on a commercial flight that would have left this morning, but all such flights were canceled on Sunday. IRAP has also secured seats for him on a Kam Air flight scheduled to leave for Istanbul on Friday, but it’s unclear when commercial flights will resume. He has two other options. As of last Saturday he has a Special Immigrant Visa, granted to Afghans who worked with the U.S government and military; his name is on a State Department list of Afghans who qualify for seats on a government flight. But those evacuations have not yet begun, and it isn’t clear when they will. Afghan visa holders and applicants—there are at least 18,000—have been told to wait for an email directing them to come to the airport, but no emails have yet gone out.
Khan’s final option is a seat on a private plane. Charter flights are the Afghanistan version of those efforts by private U.S. citizens in Vietnam to fill the void left by official inaction. The Open Society Foundation, the advocacy group No One Left Behind, and Bard College have organized and found funding for at least four charter flights to and from Kabul, including one with seats for Khan and his family. The government of Kyrgyzstan has offered 500 humanitarian visas to Afghan students, who could be evacuated on charter flights. Leaders of American institutions are now negotiating with various governments to allow Afghans temporary residence. But charter planes have not yet received clearance from the U.S. government to fly into and out of Kabul.
https://nos.nl/artikel/23(...)t-op-evacuatievluchtquote:Afghaanse vrouw bevalt op evacuatievlucht
Een Afghaanse vrouw is aan boord van een evacuatievlucht bevallen van een dochter. De bevalling begon toen het vliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht in de lucht was. De vrouw is uiteindelijk bevallen in het vrachtruim, toen het toestel al geland was op de vliegbasis Ramstein in Duitsland.
quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:34 schreef Rambolin het volgende:
[twitter]https://twitter.com/Charles_Lister/status/1429165865593868293[/twitter]
Andere landen hebben al maanden een evacuatieplan, halen mensen zelf op met een bus of helicopter en brengen ze naar het vliegtuig. De Nederlandse overheid houdt het bij een mailtje en zie maar hoe je op het vliegveld geraakt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:50 schreef Tjoent het volgende:
Gisteren ging het over een tweet van Derk Boswijk. Dat de Amerikanen geen Nederlanders / Afghanen met een Nederlands paspoort doorlieten.
Vanochtend las ik dit artikel:
https://www.nu.nl/strijd-(...)aal-ze-thuis-op.html
"De groep is ten einde raad en Boswijk ook. "Mijn groep is net naar huis gegaan na een hele nacht met kleine kinderen op straat, beschoten door de NAVO en geslagen door de Taliban, twittert hij" Ook post hij een bericht dat Amerikanen alleen Duitsers, Engelsen, Amerikanen en Nieuw-Zeelanders door de 'East Gate' van het vliegveld laten. "Laat dat even op je inwerken", schrijft hij erbij.
Qua samenwerking is er - helaas - nog wel werk aan de winkel voor Kaag...
Vwb die flares, dat is een automatisch systeem. Als dat systeem bv een lasapparaat oppikt begint hij ook flares te poppen. Het is nl een counter measure voor infrarood geleide SA wapens en wordt geactiveerd door een sterke en hete lichtbron op de grond want dat kan een launch van een missile zijn... Dus niet heel spannend allemaal.quote:
quote:Missile Approach Warning System (MAWS) for helicopters, transport aircraft and VIP jets. The MAWS detects all types of incoming missiles such as IR guided MANPADS from multiple sources simultaneously, and automatically reacts by activating a countermeasure dispensing system such as chaff and flare. The MAWS is successfully combat proven and installed on dozens of aircraft and helicopters.
Waar ook allemaal wel weer begrijpelijke kritiek op is. Als je op eigen houtje van alles gaat doen zit je elkaar ook lekker in de weg, mogelijk.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:12 schreef Viv het volgende:
[..]
Andere landen hebben al maanden een evacuatieplan, halen mensen zelf op met een bus of helicopter en brengen ze naar het vliegtuig.
Ja, er was kritiek vanuit Nederland dat die andere landen dit in het geheim opgetuigd hebben.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Waar ook allemaal wel weer begrijpelijke kritiek op is. Als je op eigen houtje van alles gaat doen zit je elkaar ook lekker in de weg, mogelijk.
Je zou toch (mogen) verwachten dat er vanuit NAVO-verband een plan van aanpak ofwel draaiboek klaarligt voor dit soort extreme situaties? Qua hoe op zo'n moment te handelen en bondgenoten helpen i.p.v. paspoorthouders wegsturen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Waar ook allemaal wel weer begrijpelijke kritiek op is. Als je op eigen houtje van alles gaat doen zit je elkaar ook lekker in de weg, mogelijk.
Als samenwerkingsverband inderdaad, niet als allemaal losse initiatieven van allerlei landen op eigen houtje..quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:21 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Je zou toch (mogen) verwachten dat er vanuit NAVO-verband een plan van aanpak ofwel draaiboek klaarligt voor dit soort extreme situaties? Qua hoe op zo'n moment te handelen en bondgenoten helpen i.p.v. paspoorthouders wegsturen.
Dit!quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, er was kritiek vanuit Nederland dat die andere landen dit in het geheim opgetuigd hebben.Hoe meer mensen ervan wisten, hoe groter de kans op mislukking.
Nederland baalt denk ik vooral dat ze het nu niet meer kunnen gooien op "dit had niemand kunnen voorzien, de situatie is gewoon razendsnel omgeslagen".
Waarom dropt ie überhaupt flares? Is dat gewoon een teken dat er risico is ofzo? Ik zie de meerwaarde niet.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:56 schreef slashdotter3 het volgende:
Als ISIS gekkie kan je toch je stinger missile afschieten nadat ie gestopt is met flares droppen? Het vliegt nog laag genoeg
Participatiesamenleving.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:12 schreef Viv het volgende:
De Nederlandse overheid houdt het bij een mailtje en zie maar hoe je op het vliegveld geraakt.
Zodat heatseaking missiles het doel niet raken maar naar de flares gaan.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom dropt ie überhaupt flares? Is dat gewoon een teken dat er risico is ofzo? Ik zie de meerwaarde niet.
NWS / Opmars Taliban #22: Lekker zonnetje met code rood.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom dropt ie überhaupt flares? Is dat gewoon een teken dat er risico is ofzo? Ik zie de meerwaarde niet.
mutedquote:Op zondag 22 augustus 2021 14:52 schreef slashdotter3 het volgende:
Gouden tijden voor burka verkopers
[ twitter ]
Barack Obama reportedly said: 'Don't underestimate Joe's ability to fuck things up'quote:
Dat doen zij met de stok verwacht ikquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 23:55 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Bizar inderdaad. Wat ik mij dan afvraag is hoe de taliban wel die discipline kan opbrengen die de Afghanen in het nationale leger niet hebben. Ze lijken althans een stuk succesvoller.
Lijkt me hoogstwaarschijnlijk onzin wat je nu zegt. Allereerst is het niet zo dat het systeem automatisch flares afschiet bij het oppikken van een willekeurig signaal of ''lasapparaat'' (wtf dat ook moet voorstellen). Daarnaast is de hoogte van het desbetreffende toestel veelte laag om in een radar lock te vallen gezien MANPADS (Igla's) en dergelijke een minimale range nodig hebben van circa 800 meter. Plus is het zo dat flares alleen zinvol zijn tegen heat-seekers. Gezien er geen inkomende raket was zou het systeem ook onmogelijk iets hebben opgepikt om flares af te schieten.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb die flares, dat is een automatisch systeem. Als dat systeem bv een lasapparaat oppikt begint hij ook flares te poppen. Het is nl een counter measure voor infrarood geleide SA wapens en wordt geactiveerd door een sterke en hete lichtbron op de grond want dat kan een launch van een missile zijn... Dus niet heel spannend allemaal.
MAWS:
[..]
Maar al die andere landen zijn ook allemaal te laat. Duizenden Afghanen die voor landen als VS, Frankrijk, Duitsland etc hebben gewerkt zitten ook gewoon nog daar. Als je de internationale media een beetje volgt zie je overal dezelfde kritiek.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, er was kritiek vanuit Nederland dat die andere landen dit in het geheim opgetuigd hebben.Hoe meer mensen ervan wisten, hoe groter de kans op mislukking.
Nederland baalt denk ik vooral dat ze het nu niet meer kunnen gooien op "dit had niemand kunnen voorzien, de situatie is gewoon razendsnel omgeslagen".
Is geen onzin. IR wapens zijn passief dus je merkt daar verder niks van (het zendt niks uit). Het enige wat dat systeem (MAWS) op kan pikken is de launch van een IR missile (hitte en licht). Ik heb het regelmatig in Afghanistan meegemaakt dat een toestel flares begon te poppen vanwege een hittebron (zoal bv een lasapparaat) oid op de grond. Zeker als dat systeem een beetje gevoelig stond afgesteld.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:02 schreef Werkperd het volgende:
Lijkt me hoogstwaarschijnlijk onzin wat je nu zegt. Allereerst is het niet zo dat het systeem automatisch flares afschiet bij het oppikken van een willekeurig signaal of ''lasapparaat'' (wtf dat ook moet voorstellen).
Wat voor "radar lock" bij een Igla? Dat is een soortgelijk systeem als de Stinger, het enige wat dat ding doet is de warmte (IR) oppikken van het target en zal die kant opgaan. Daar komt helemaal geen radar aan te pas.quote:Daarnaast is de hoogte van het desbetreffende toestel veelte laag om in een radar lock te vallen gezien MANPADS (Igla's) en dergelijke een minimale range nodig hebben van circa 800 meter.
Zie de uitleg hierboven.quote:Plus is het zo dat flares alleen zinvol zijn tegen heat-seekers. Gezien er geen inkomende raket was zou het systeem ook onmogelijk iets hebben opgepikt om flares af te schieten.
Het kan maar dan zeker niet als countermeasure tegen MANPADS systemen.quote:Dit is gewoon handmatig gedaan door de piloten.
Mijn ogen blijven zo droog als een woestijn bij dit verhaal.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:42 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nu.nl/strijd-(...)liegveld-kwamen.html
Dagboek uit Kaboel: 'We moesten zelf maar zien hoe we bij vliegveld kwamen'
Dewaa is zestien jaar oud, geboren in Rotterdam en gaat na de zomervakantie naar de vijfde klas van de havo. Deze zomer reisde ze met haar familie naar Afghanistan om haar opa te begraven. Haar vader was een paar jaar tolk voor het Nederlandse leger. Sinds de Taliban in Kaboel de macht overnamen, zit ze met haar familie ondergedoken in een appartement. Ze wachten tot de Nederlandse autoriteiten groen licht geven om te vertrekken. Voor NU.nl houdt Dewaa een dagboek bij. Haar echte naam is bekend bij de redactie.
Vrijdag 20 augustus: Gisteravond belde het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken
Gisteren heb ik niet geschreven, er was niet zo heel veel te vertellen. We waren moe na alle nare ervaringen bij het vliegveld waar we werden beschoten, en waar we tot twee keer toe vergeefs heen waren gegaan. Gisteren heb ik overdag vooral uitgerust.
Rond half negen in de avond kregen we een mail van het ministerie van Buitenlandse Zaken. We moesten naar het vliegveld gaan. We moesten een bepaald object bij ons hebben, zodat we herkend zouden worden. Wat kan ik niet zeggen, om veiligheidsredenen. Nederlandse militairen zouden ons opwachten en naar binnen brengen. We kregen vierentwintig uur de tijd om ons te melden, er zouden voldoende vliegtuigen zijn. Maar we moesten zelf maar zien hoe we bij het vliegveld kwamen.
En dat terwijl juist de reis daarnaartoe heel gevaarlijk is. Onbegrijpelijk, iets om woedend over te worden. We hebben gezien dat de Fransen en de Britse troepen burgers ophalen in de stad. Ik vind het teleurstellend dat Nederland dat niet kan doen. Het irriteert me ook. Toch besloten we het om het opnieuw te proberen. We gingen naar bed, en zouden om half vier wakker worden, om door de verlaten stad naar het vliegveld te gaan.
De groepsapp is fijn, we hebben tenminste contact
Wat ik nog niet heb verteld is dat we sinds een paar dagen in een appgroep zitten met allemaal mensen met een Nederlands paspoort die op de lijst staan om geëvacueerd te worden. Dat is niet georganiseerd door het ministerie, maar door een groep oud-politici en anderen.
Toen we wakker werden, bekeken we de berichten in de appgroep. Wat we lazen, klonk niet goed. Bij het vliegveld was het nog steeds een chaos. Een paar uur eerder was een familie die kant opgegaan en die meldde dat er allemaal Taliban-strijders waren. En vooral ook dat er geen Nederlandse militairen te bekennen waren. De Taliban-strijders sloegen vrouwen met hun kalasjnikovs, ze verscheurden ook paspoorten, ze willen blijkbaar verhinderen dat mensen naar binnen gaan.
Als familie hebben we toen met zijn vieren opnieuw overlegd en besloten niet te gaan, we vonden het te gevaarlijk. Ook andere gezinnen besloten op hun onderduikadressen te blijven. Er zijn heel veel mensen met kleine kinderen. Die groepsapp is fijn, we hebben nu tenminste contact, we kunnen overleggen en ervaringen uitwisselen, dat is in ieder geval iets.
Gelukkig genoeg eten
Nadat we besloten hier te blijven heb ik het ochtendgebed gedaan. Daarna ben ik gaan slapen, maar na een uurtje was ik alweer wakker. Gelukkig is er hier in huis nog genoeg eten. Een supermarktje in de buurt is weer open, en de eigenaar komt hier boodschappen brengen.
We zaten hier met negentien mensen in een appartement, dat is best krap. Het zijn allemaal familieleden van mijn ouders, we zijn te gast bij een oudoom. Een gezin dat hier ook zit, met vijf kinderen, heeft een visum gekregen van de Amerikanen en die kunnen dus ook weg. Zij besloten vanochtend vroeg om wel te vertrekken. Maar ze staan nog steeds tussen de massa buiten het vliegveld en ik weet niet of ze het vandaag nog gaan halen om binnen te komen.
Uit andere delen van land horen we slecht nieuws. In de noordelijke stad Mazar-i-Sharif worden winkels en huizen geplunderd door de Taliban. In Jalalabad is gisteren gedemonstreerd door de bevolking op de Onafhankelijkheidsdag van Afghanistan. Mensen die de Afghaanse vlag wilden hijsen, zijn vermoord door de Taliban, ze willen dat alleen hun vlag te zien is. Van familie begrepen we dat de demonstrerende mannen en jongens op straat allemaal met tranen in hun ogen stonden, hun afkeer van de Taliban is groot.
We missen onze familie vreselijk
Graag wil ik nog iets zeggen over alle reacties op de eerste twee dagboeken. Allereerst dank voor de woorden van steun. Maar er waren ook mensen die ons verweten dat we naar Afghanistan zijn gegaan terwijl het hier zo gevaarlijk is. Daar wil ik graag iets over zeggen. Wij zijn als gezin in Nederland op onszelf, dat is best eenzaam en alleen. Op school hoorde ik altijd hoe vriendinnen en vrienden naar hun opa en oma gingen, en dat hadden wij niet.
We missen onze familie in Afghanistan vreselijk, het is de liefde die ons hiernaartoe trekt. Door corona konden we vorig jaar niet komen. Onze opa lag op sterven en vlak voor hij doodging zei hij via de telefoon dat hij heel erg hoopte ons nog een keer te zien. Mijn vader en moeder vonden het te gevaarlijk, ze waren bang dat de Taliban verder zouden oprukken. Mijn zus en ik hebben heel erg aangedrongen om toch te gaan.
En dan nog iets: toen het duidelijk werd dat de Taliban inderdaad steeds meer provincies innamen, hebben we geprobeerd onze tickets te verzetten. Dat was lang voordat Rutte zei dat Nederlanders in Afghanistan het land moesten verlaten. We hebben ons best gedaan om eerder terug te komen, maar dat ging niet meer.
Ondanks het wachten, de spanning en de stress gaat het met ons gezin eigenlijk best nog wel goed. Mijn moeder maakt zich het ene uur heel erg zorgen en het andere is ze kalm, bij haar gaat het dus op en neer. Mijn zusje, mijn vader en ik zijn wel oké.
We kunnen niet anders doen dan afwachten en zijn constant aan het afwegen wat we moeten doen. We willen niet alleen afhankelijk zijn van de Nederlandse evacuatie per vliegtuig. En dus zijn we bezig geweest om visa aan te vragen bij een buurland. We reizen dan over land. Ja, dat is ook gevaarlijk, maar of het gevaarlijker is dan naar het vliegveld gaan en dan weer terug door een stad vol Taliban? Dat weet ik niet.
Eerdere delen:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ons-in-de-grond.html
https://www.nu.nl/buitenl(...)-ons-aankloppen.html
Meeste toestellen zit een vorm van MILDS F op. Deze bepaald ad hand van wat gedetecteerd wordt welke counter measure wordt afgevuurd. Chaff of flare meestal.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is geen onzin. IR wapens zijn passief dus je merkt daar verder niks van (het zendt niks uit). Het enige wat dat systeem (MAWS) op kan pikken is de launch van een IR missile (hitte en licht). Ik heb het regelmatig in Afghanistan meegemaakt dat een toestel flares begon te poppen vanwege een hittebron (zoal bv een lasapparaat) oid op de grond. Zeker als dat systeem een beetje gevoelig stond afgesteld.
En het is precies wat @:sp3c zegt, als je dit handmatig zou moeten doen ben je per definitie te laat. Een MANPADS op een kilometer of 5 afgeschoten is binnen enkele seconden bij je... Je hebt helemaal niet de tijd om handmatig flares te activeren.
[..]
Wat voor "radar lock" bij een Igla? Dat is een soortgelijk systeem als de Stinger, het enige wat dat ding doet is de warmte (IR) oppikken van het target en zal die kant opgaan. Daar komt helemaal geen radar aan te pas.
Daarbij is die 800 meter (500 meter voor de Stinger overigens) het inwendig dode volume wat wil zeggen dat de missile sturing dan nog niet volledig operationeel is dus zou je mis schieten aangezien het missile dan nog niet richting zijn target kan manoeuvreren.
[..]
Zie de uitleg hierboven.
En nog maar een keer, een IR wapen zendt geen energie uit, dat ontvangt alleen. Het is een zg. "passief" wapen. Ook als is er een missile onderweg daar krijg je helemaal geen waarschuwing van omdat het niks uitzendt. Dit itt radar geleide wapens.
[..]
Het kan maar dan zeker niet als countermeasure tegen MANPADS systemen.
Het meest aannemelijke scenario is dat de MAWS iets opgepikt heeft en de flares heeft geactiveerd.
Lekker timing ook, opa onder de grond stoppen. Nog even en je kan er naast gaan liggenquote:Op zondag 22 augustus 2021 16:43 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Mijn ogen blijven zo droog als een woestijn bij dit verhaal.
quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:12 schreef Emmerdeur het volgende:
Meeste toestellen zit een vorm van MILDS F op. Deze bepaald ad hand van wat gedetecteerd wordt welke counter measure wordt afgevuurd. Chaff of flare meestal.
Beetje info: https://www.airforce-tech(...)ad&utm_content=Image
MAWS is dan ook een onderdeel van het totale CM systeem. Onze Cougars bv. zijn ook uitgerust met MAWS.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:12 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Meeste toestellen zit een vorm van MILDS F op. Deze bepaald ad hand van wat gedetecteerd wordt welke counter measure wordt afgevuurd. Chaff of flare meestal.
Beetje info: https://www.airforce-tech(...)ad&utm_content=Image
TA-LI-BAN HOO-LI-GANS!!!quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:44 schreef Rambolin het volgende:
Taliban bij een voetbalwedstrijd. Iedereen moest meebidden tijdens de rust.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Nou kan ik me prima voorstellen dat dit voor de familie zwaar weegt. Maar eerst je ouders overhalen om tóch te gaan en vervolgens een zielig verhaal afsteken dat de ze niet geholpen worden door Nederlandse militairen. Dáár hadden ze vooraf ook rekening mee kunnen houden. Alsof de Nederlandse militairen daar niks anders te doen hebben dan een gezin op te gaan halen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:19 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Lekker timing ook, opa onder de grond stoppen. Nog even en je kan er naast gaan liggen
Zodra het bekend werd dat Amerika troepen wegtrok had je beter moeten weten en per direct een ticket boeken of je reis cancelen
Maar wat ik zag waren geen CM maar handmatig afgevuurde flares iigquote:Op zondag 22 augustus 2021 17:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
MAWS is dan ook een onderdeel van het totale CM systeem. Onze Cougars bv. zijn ook uitgerust met MAWS.
En ja, er bestaan idd meerdere systemen.
Dat kun je vanaf de buitenkant niet zien natuurlijk.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:27 schreef Emmerdeur het volgende:
Maar wat ik zag waren geen CM maar handmatig afgevuurde flares iig
Nee is aanname op basis van ervaringenquote:Op zondag 22 augustus 2021 17:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat kun je vanaf de buitenkant niet zien natuurlijk.
Het kan hoor, maar gezien de 4-2 sequence gok ik op de MAWS of een soortgelijk systeem.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:31 schreef Emmerdeur het volgende:
Nee is aanname op basis van ervaringen
Als dat nu het grote probleem was met die gasten ...quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:44 schreef Rambolin het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Is dat de overtreffende stap van kurk droog?quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:43 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Mijn ogen blijven zo droog als een woestijn bij dit verhaal.
We zullen het nooit wetenquote:Op zondag 22 augustus 2021 17:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het kan hoor, maar gezien de 4-2 sequence gok ik op de MAWS of een soortgelijk systeem.
Zeker als ze die kunnen bereiken met steekpassjes.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:00 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Vooral die spits heeft een kogelhard schot
En dan die strafschoppenquote:Op zondag 22 augustus 2021 18:00 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Vooral die spits heeft een kogelhard schot
Ze maken flink oorlog in de zestien.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan die strafschoppen
Je zit tot aan je nek onder het gras.
Klopt, maar qua aantallen zetten de initiatieven van andere landen veel meer zoden aan de dijk. De VS heeft in één week circa 17.000 mensen geëvacueerd, Nederland enkele honderden.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:06 schreef franske19 het volgende:
[..]
Maar al die andere landen zijn ook allemaal te laat. Duizenden Afghanen die voor landen als VS, Frankrijk, Duitsland etc hebben gewerkt zitten ook gewoon nog daar. Als je de internationale media een beetje volgt zie je overal dezelfde kritiek.
In Amerika wonen 19,25 keer zoveel mensen als in Nederland...Mag ik vragen wat je punt is?quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:17 schreef Viv het volgende:
[..]
Klopt, maar qua aantallen zetten de initiatieven van andere landen veel meer zoden aan de dijk. De VS heeft in één week circa 17.000 mensen geëvacueerd, Nederland enkele honderden.
Voetbal is oorlog.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:44 schreef Rambolin het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Sinds wanneer is het inwonertal van een land van invloed op de snelheid waarmee je burgers uit een onveilig gebied kan evacueren?quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In Amerika wonen 19,25 keer zoveel mensen als in Nederland...Mag ik vragen wat je punt is?
Budget....quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:30 schreef Viv het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het inwonertal van een land van invloed op de snelheid waarmee je burgers uit een onveilig gebied kan evacueren?
Mijn punt is dat Nederland in tegenstelling tot andere landen geen evacuatieplan had en daardoor achter de feiten aanloopt. In de eerste evacuatievluchten zaten nauwelijks Nederlanders (of Afghanen met een visum voor Nederland), omdat men op eigen gelegenheid voorbij de toegangspoort van het vliegveld moet zien te komen. Andere landen halen burgers elders in de stad op met een bus of helicopter.
Kijk even wat de US van het BNP uitgeeft tov NLquote:Op zondag 22 augustus 2021 18:33 schreef Viv het volgende:
[..]
Landen met inwoners hebben meer budget, maar ook meer mensen die ze moeten evacueren.
Militair budget, aantal vliegtuigen en helikopters dat je kan inzetten...quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:30 schreef Viv het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het inwonertal van een land van invloed op de snelheid waarmee je burgers uit een onveilig gebied kan evacueren?
Mijn punt is dat Nederland in tegenstelling tot andere landen geen evacuatieplan had en daardoor achter de feiten aanloopt. In de eerste evacuatievluchten zaten nauwelijks Nederlanders (of Afghanen met een visum voor Nederland), omdat men op eigen gelegenheid voorbij de toegangspoort van het vliegveld moet zien te komen. Andere landen halen burgers elders in de stad op met een bus of helicopter.
Er gingen vliegtuigen nagenoeg leeg terug naar Nederland, de bottleneck is die toegangspoort bij het vliegveld. En wat kost een paar pendelbussen nou helemaal?quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Militair budget, aantal vliegtuigen en helikopters dat je kan inzetten...
Of er geen plan was weten we niet, alleen dat het in het huidige scenario duidelijk niet werktequote:Op zondag 22 augustus 2021 18:30 schreef Viv het volgende:
[..]
Nul planning, nul middelen en nul mensen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:30 schreef Viv het volgende:
Inmiddels komt het gelukkig wat beter op gang:quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Of er geen plan was weten we niet, alleen dat het in het huidige scenario duidelijk niet werkte
Duitsers? Denk het niet. Beter de Amerikanen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:02 schreef Jojoke het volgende:
Het helpt ook niet dat de zaakgelastigde tegen de instructies het land verliet. Hierdoor had de Nederlandse overheid niemand in het land totdat de echte ambassadeur met een nieuw team arriveerde. Dan heb je zo een paar dagen achterstand en tegen die tijd hebben andere landen al een claim gelegd op alle beschikbare pendelbussen in zo'n stad. We moeten waarschijnlijk weer eens de Duitsers lief aankijken als we daar mensen naar het vliegveld willen brengen.
Voor een klein land doet Nederland het prima. Tenminste sinds de shit aan is. Natuurlijk had men veel eerder werk moeten maken van het evacueren van de tolken maar die Nederlanders die daar vrijwillig naar toe zijn gegaan zijn zelf verantwoordelijk.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:30 schreef Viv het volgende:
[..]
Dat ook nog ja. De ambassadeur van het VK is nooit vertrokken, die werkt keihard en maakt sinds afgelopen zondag persoonlijk de visa in orde op het vliegveld van Kabul:quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:02 schreef Jojoke het volgende:
Het helpt ook niet dat de zaakgelastigde tegen de instructies het land verliet. Hierdoor had de Nederlandse overheid niemand in het land totdat de echte ambassadeur met een nieuw team arriveerde. Dan heb je zo een paar dagen achterstand en tegen die tijd hebben andere landen al een claim gelegd op alle beschikbare pendelbussen in zo'n stad. We moeten waarschijnlijk weer eens de Duitsers lief aankijken als we daar mensen naar het vliegveld willen brengen.
Tegen de instructies in lijkt mij sterk. Die beslissing om te blijven of vertrekken wordt altijd ter plaatse gemaakt en zal nooit worden opgelegd vanuit Den Haag. Blijven was ook een groot risico omdat de Amerikanen aangaven dat het die dag de laatste mogelijkheid was te vertrekken. Ook in dit geval is het makkelijk oordelen. De tijdelijk zaakgelastigde heeft precies dezelfde competenties en bevoegdheden als de ambassadeur. Op zulke 'hardship' posten zoals Kaboel is het gebruikelijk dat mensen in het kader van recuperatie iets vaker dan normaal voor een aantal weken de post verlaten.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:02 schreef Jojoke het volgende:
Nogal wiedes als ze met 7000 zijn en zorgen voor de beveiliging van het vliegveld.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:50 schreef Ferdii het volgende:
Oftewel die Amerikaanse soldaten bepalen nu wie er wel en niet het vliegveld inkomen?
Waarom gaan die Nederlandse militairen niet gewoon pal naast de Amerikanen zitten? Gewoon blufpoker en grote bek terug als zij denken de boel te bepalen
https://www.theguardian.c(...)-as-death-toll-risesquote:James Heappey, Britain’s armed forces minister, said the flow outside the airport had improved because the Taliban were “marshalling people into separate queues for the US evacuation and the UK evacuation, and that is making a big difference to the size of the crowds outside the UK gate and allowing us to process people much more quickly. I think that is very encouraging.”
Als je als europa echt wat had gewild had je er 15k gestuurd om de shit over te nemen. Maar ze vinden het allemaal wel best dat die amerikanen dit doenquote:Op zondag 22 augustus 2021 19:57 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Nogal wiedes als ze met 7000 zijn en zorgen voor de beveiliging van het vliegveld.
de Limburgerquote:Onder de mensen die weg willen, zijn niet alleen ambassademedewerker en tolken. Er zijn ook Nederlandse Afghanen die bijvoorbeeld op familiebezoek waren en die weg willen. De Nederlandse inspanningen om mensen weg te krijgen, richten zich echter vooral op Afghanen die Nederland hebben geholpen. Kunnen de mensen op familiebezoek het wel vergeten? „Vergeten klinkt heel hard, maar dat gaan wij in elk geval niet oplossen. De focus ligt echt op Nederlands stafpersoneel, tolken en hun gezinnen en als laatste de mensen die bij de Nederlandse missie betrokken waren: fixers, koks, journalisten. Iedereen die daar niet bij hoort, daar geven wij geen prioriteit aan.”
Ja en dan straks elkaar high fivend schouderklopjes geven dat het allemaal goedgekomen is zekerquote:Op zondag 22 augustus 2021 18:54 schreef Viv het volgende:
[..]
Inmiddels komt het gelukkig wat beter op gang:
https://nos.nl/collectie/(...)ilitairen-naar-kabul
Hopelijk helpt de aanwezigheid van extra Nederlandse militairen ook daar.
Yep, pretty muchquote:Op zondag 22 augustus 2021 19:50 schreef Ferdii het volgende:
Oftewel die Amerikaanse soldaten bepalen nu wie er wel en niet het vliegveld inkomen?
Dat is ook de bedoeling nu, verwacht ik. De Amerikaanse soldaten stuurden mensen met een Nederlands paspoort/visum weg met de woorden "zoek maar een Nederlandse militair". Ik denk dat ze daarom nu extra Nederlandse militairen daarheen sturen.quote:Waarom gaan die Nederlandse militairen niet gewoon pal naast de Amerikanen zitten?
Duhquote:
Dan kom je weer op het punt dat de onderbuik van velen niet meer integratie van Europa wil. Juist nu had je een goede vuist kunnen maken met idd 15 k man erheen. Desnoods een perimeter om kabul heenquote:Op zondag 22 augustus 2021 20:03 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Als je als europa echt wat had gewild had je er 15k gestuurd om de shit over te nemen. Maar ze vinden het allemaal wel best dat die amerikanen dit doen
Als dat net zo goed zou gaan als de andere Europese projecten belooft het weinig goeds. Daarnaast, als het zo makkelijk te organiseren valt, waarom deden de Amerikanen het dan niet?quote:Op zondag 22 augustus 2021 22:14 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dan kom je weer op het punt dat de onderbuik van velen niet meer integratie van Europa wil. Juist nu had je een goede vuist kunnen maken met idd 15 k man erheen. Desnoods een perimeter om kabul heen
"het is geen invasie hoor hèhè gewoon een soort van unprofor maar dan andersquote:Op zondag 22 augustus 2021 22:18 schreef sp3c het volgende:
'Europa' dat 15.000 man naar de andere kant van de wereld stuurt op korte termijn?
hoe realistisch is dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |