Anti-racisme wakkert afkeer voor het “inclusieve” narratief enorm aan. De samenleving raakt verdeelder dan het ooit was. En dat terwijl het een voornamelijk Amerikaans cultureel fenomeen is. Niet zozeer Nederlands.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 17:51 schreef Phoenyx-God het volgende:
Wat is dat voor gezeur over kleur altijd de laatste jaren
Nederlanders denken dan ook vaak dat ze Amerikanen zijn.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 17:57 schreef P8 het volgende:
[..]
Anti-racisme wakkert afkeer voor het “inclusieve” narratief enorm aan. De samenleving raakt verdeelder dan het ooit was. En dat terwijl het een voornamelijk Amerikaans cultureel fenomeen is. Niet zozeer Nederlands.
Ja islamitische meiden haken spontaan af bij die verplichte kleding. En zorg er als woke maar eens voor dat die meiden vanuit huis dat mogen doen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:06 schreef Haags het volgende:
Heppie dat hockey dames elftal gezien, compleet ral9010.
86%, volgens het CBS.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 17:53 schreef Nober het volgende:
Nederland is voor 92% blank? Kom eens buiten Amsterdam.
Hoeveel blanken hadden Afrikaanse en Aziatische landen?
Geen idee maar Amsterdam heeft er al meer dan 10.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:10 schreef ootjekatootje het volgende:
Heeft Marokko überhaupt wel een dameshockyteam?
Je kan het ook anders zien, meer kinderen die hockeyen betekent meer kans om talenten te vinden. En dat geld voor alle sporten, natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:20 schreef thedeedster het volgende:
Hadden we deze ongein niet al een paar dagen geleden? Volidioten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_women_in_sportquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:10 schreef ootjekatootje het volgende:
Heeft Marokko überhaupt wel een dameshockyteam?
''Overwegend witte beeld aanpakken.''quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 17:50 schreef superniger het volgende:
Overwegend witte beeld aanpakken
De roeibond heeft besloten zich daarvoor uit te spreken. Met een diversiteitscommissie die onder meer enquêtes en brainstormavonden opzet, willen ze het overwegende witte beeld aanpakken.
Je pakt het beeld aan, niet de individu.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
''Overwegend witte beeld aanpakken.''
Stel je eens voor dat het andersom was, het overwegend gekleurde/zwarte beeld aanpakken.
De wereld zou te klein zijn en de racismeroepers zouden weer vooraan staan.
We zijn anders al 1 van de beste hockeylanden. Hiervoor hoef je het dus niet te doen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan het ook anders zien, meer kinderen die hockeyen betekent meer kans om talenten te vinden. En dat geld voor alle sporten, natuurlijk.
Overigens is schaatsen in Nederland behoorlijk divers.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:38 schreef Repentless het volgende:
Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar al die medelanders die we over een aantal jaar de 10 kilometer zien schaatsen op de Winterspelen. Ik kan me zo voorstellen dat die staan te popelen om die sport te beoefenen.
En dat willen we blijven. Dus hoe breder, hoe meer talent, hoe meer kans om aan de top te blijven. Het is niet moeilijker dan dat.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:40 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
We zijn anders al 1 van de beste hockeylanden. Hiervoor hoef je het dus niet te doen.
Als je al aan de top staat kan het blijkbaar ook zonder Ali en Bouchra. Niet moeilijker maken dan nodig.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En dat willen we blijven. Dus hoe breder, hoe meer talent, hoe meer kans om aan de top te blijven. Het is niet moeilijker dan dat.
Ik zie geen medaille bij de mannen in het hockey, jij wel? En ik had het over aan de top blijven. En hockey is maar een sport, er zijn er tientallen waar we geen wereldtop in zijn.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:47 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als je al aan de top staat kan het blijkbaar ook zonder Ali en Bouchra.
Het gaat er om dat mensen uit bepaalde klasses of locaties meer mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen dan anderen. Bijvoorbeeld omdat de ouders goed verdienen en mondig zijn.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:08 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoe zien zij dat voor zich? Wat een wereldvreemde debielen.
Moeten Marokkaans Nederlandse meiden met sluier verplicht in een beachvolleybalpakje? Of hockey rokje?
Turnpakje? Zwempak?
Zeg maar eens tegen jong Ajax, vanaf nu gaan we korfballen…
Oeeeeehhhh. Eng hè, wat hij zegtquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kan hij zijn functie niet aan iemand anders geven. Om het meer representatief te maken?
Die gast heeft een behoorlijk witte kop.
[ afbeelding ]
Maar dan hoef je dus niet te selecteren op huidskleur. Er zijn genoeg plekken, dorpen en achterstandswijken, waar de kinderen niet op hockey gaan. Dat is meer een klasseding doen een huidskleurding.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En dat willen we blijven. Dus hoe breder, hoe meer talent, hoe meer kans om aan de top te blijven. Het is niet moeilijker dan dat.
Op de Spelen heb ik tot nu toe weinig 'diverse' schaatsers gezien in TeamNL. Anice Das, maar die is geadopteerd. Misschien bestaat er zelfs een hele kleine kans dat het haar eigen keuze was om te gaan schaatsen omdat ze het gewoon leuk vond. Maar dat kán bijna niet.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Overigens is schaatsen in Nederland behoorlijk divers.
Dan ligt het toch echt aan de atleten zelf dat ze geen "witte" sporten kiezen?quote:Hieruit bleek onder meer dat de sportkeuze van etnische minderheden niet breed is. Zo zijn sporten die in een land van herkomst populair zijn, hier ook graag beoefend.
Dat is echt een kwestie van perspectief hoor. Bekijk de medaillespiegel van de olympische spelen maar.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:51 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Of trek het breder. Westerse landen scoren relatief goed in internationale sporten.
Dit begrijpen is echt niet zo moeilijk. Emoties in toom houden is blijkbaar een stuk lastiger.
Anice Das, Dai Dai Ntab, Serge Yoro, Georgie Dalrymple, Emily Gale, Kai Verbij... allemaal Nederlandse niet-blanke schaatsers die me zo te binnen schieten, dat is echt veel meer dan in de meeste sporten.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Op de Spelen heb ik tot nu toe weinig 'diverse' schaatsers gezien in TeamNL. Anice Das, maar die is geadopteerd. Misschien bestaat er zelfs een hele kleine kans dat het haar eigen keuze was om te gaan schaatsen omdat ze het gewoon leuk vond. Maar dat kán bijna niet.
Mensen kunnen hierin niet hun eigen keuzes maken, iedereen moet zich tot hetzelfde aangetrokken voelen. En als een bepaalde etnische groep ondervertegenwoordigd is in een activiteit/sport is dat niet omdat ze andere interesses hebben, maar omdat ze tegengehouden worden. Anders zouden ze dat dolgraag ook willen doen.
Dat is toch ook volkomen logisch? Als ik in Amerika een sport moet gaan doen ga ik waarschijnlijk ook voetballen of basketballen. Dat zijn de sporten die ik ken. Ijshockey of American Football niet, dat trekt me dus ook niet. Dat lijkt me echt volkomen logisch.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:58 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Dan ligt het toch echt aan de atleten zelf dat ze geen "witte" sporten kiezen?
Het is net zoals met solliciteren of salaris. Heeft de sollicitant tieten dan heeft ze soms wat minder kans dan de kandidaat met een penis en qua salaris loopt het al helemaal uit elkaar. Mag over het algemeen gewoon gezegd worden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar dan hoef je dus niet te selecteren op huidskleur. Er zijn genoeg plekken, dorpen en achterstandswijken, waar de kinderen niet op hockey gaan. Dat is meer een klasseding doen een huidskleurding.
Racisme is een stopwoord geworden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:06 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het is net zoals met solliciteren of salaris. Heeft de sollicitant tieten dan heeft ze soms wat minder kans dan de kandidaat met een penis en qua salaris loopt het al helemaal uit elkaar. Mag over het algemeen gewoon gezegd worden.
Heeft iemand een buitenlandse naam dan blijkt dit ook al het geval te zijn. Alleen dat willen we niet horen want we discrimineren echt niet. Echt niet.
Én praat iemand over de kansen van alle kinderen in sport. Dan begint dezelfde groep weer te janken terwijl sport duidelijker laat zien dat er in de samenleving de kansen scheef verdeeld zijn.
Het gaat er om dat Sjaak die in Diemen is opgegroeid 8 hoog 3 achter een kleinere kans heeft om topsporter dan Jan Willem waar zijn pa drie ton per jaar binnenhaalt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is echt een kwestie van perspectief hoor. Bekijk de medaillespiegel van de olympische spelen maar.
Natuurlijk is het goed als ook mensen met donkere huidskleuren meer aan sport gaan doen. Dat is op allerlei manier goed voor iedereen.
Maar het constante impliciete verwijt hoe racistisch de systemen allemaal wel niet zijn komt mij zo langzamerhand de neus uit. In de topsport tellen alleen prestaties. En die zijn objectief meetbaar.
Typisch zo'n D66 hoofd. Lekker progressief, lekker woke.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kan hij zijn functie niet aan iemand anders geven. Om het meer representatief te maken?
Die gast heeft een behoorlijk witte kop.
[ afbeelding ]
Ja héquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:07 schreef tim020hoorn het volgende:
Echt wie verzint deze onzinde besten gaan, ongeacht huiskleur
Ja gut, maar op die manier kun je alles op 'te wit' schuiven. Gewoon omdat dat scoort.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het gaat er om dat Sjaak die in Diemen is opgegroeid 8 hoog 3 achter een kleinere kans heeft om topsporter dan Jan Willem waar zijn pa drie ton per jaar binnenhaalt.
Beide dezelfde kleur.
Wat we zien is dat mensen met een kleurtje over het algemeen minder verdienen dan de blanke mens. Met als resultaat dat het kind minder ruimte heeft om te sporten of de sport te beoefenen die het kind wil. Zoals hockey want dat is kkduur en de club ligt op tien km fietsen.
Het mooiste zou zijn. Dat ongeacht waar het kind opgroeit elke kind dezelfde mogelijkheden krijgt. Qua school, veiligheid, sport, opleiding etc.
Alleen dat lukt niet en dat komt niet per se omdat Mohammed een kleurtje heeft.
Ga je kijken naar de OS. Dan zie je dat rijke landen de meeste medailles binnenhalen. Ongeacht kleur.
Logisch toch?
Dat zeg ik niet, maar dit komt niet van 1 kant he. Maar dat mag je niet zeggen natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:15 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ja héiedereen heeft dezelfde kansen en mogelijkheden
![]()
Nee mag je niet zeggen. Daarom zie je in dit topic alleen maar negatieve reacties.....quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:17 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar dit komt niet van 1 kant he. Maar dat mag je niet zeggen natuurlijk.
wat zeg jij nu,quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Op de Spelen heb ik tot nu toe weinig 'diverse' schaatsers gezien in TeamNL. Anice Das, maar die is geadopteerd. Misschien bestaat er zelfs een hele kleine kans dat het haar eigen keuze was om te gaan schaatsen omdat ze het gewoon leuk vond. Maar dat kán bijna niet.
Mensen kunnen hierin niet hun eigen keuzes maken, iedereen moet zich tot hetzelfde aangetrokken voelen. En als een bepaalde etnische groep ondervertegenwoordigd is in een activiteit/sport is dat niet omdat ze andere interesses hebben, maar omdat ze tegengehouden worden. Anders zouden ze dat dolgraag ook willen doen.
Hou toch opquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
wat zeg jij nu,Maar die is geadopteerd??? Tel je dan niet meer mee ofzo, of maar voor de helft?
Mensen met een donkere huidskleur herinneren daarmee wel iedereen aan de dood, dat is zeer frustrerend omdat men meerdere levens nodig heeft om een vaardig mens te worden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:02 schreef Gehrman het volgende:
Mensen die zo bezig zijn met huidskleurtjes sporen niet.
Wat jij wilt is gelijkheid van uitkomst. Dat is een marxistische denkwijze.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het gaat er om dat Sjaak die in Diemen is opgegroeid 8 hoog 3 achter een kleinere kans heeft om topsporter dan Jan Willem waar zijn pa drie ton per jaar binnenhaalt.
Beide dezelfde kleur.
Wat we zien is dat mensen met een kleurtje over het algemeen minder verdienen dan de blanke mens. Met als resultaat dat het kind minder ruimte heeft om te sporten of de sport te beoefenen die het kind wil. Zoals hockey want dat is kkduur en de club ligt op tien km fietsen.
Het mooiste zou zijn. Dat ongeacht waar het kind opgroeit elke kind dezelfde mogelijkheden krijgt. Qua school, veiligheid, sport, opleiding etc.
Ga je kijken naar de OS. Dan zie je dat rijke landen de meeste medailles binnenhalen. Ongeacht kleur.
Logisch toch?
China en Rusland hebben een lager BNP per hoofd van de bevolking en staan boven Nederland.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Beide dezelfde kleur.
Logisch toch?
Nou ja, niet helemaal natuurlijk. De kloof tussen arm en rijk wordt groter. Op sommige vlakken niet erg wmb, maar op het gebied van kinderen wel. Als de een met een studieschuld van 10k begint en de andere met 10k oprotpremie van pa en ma is het verschil wel erg groot natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:23 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Wat jij wilt is gelijkheid van uitkomst. Dat is een marxistische denkwijze.
In Nederland hebben de meeste kinderen gelijkheid van kansen. Iedereen kan naar school en een studie volgen.
Beetje weerstand kweken en niet direct zo aangevallen voelen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
"Te wit" ik weet niet hoor maat ik vat dat toch op als een impliciete beschuldiging van racisme. Als dit gaat om sociaal economische verschillen, waarom zet je die kop er dan boven?
quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Beetje weerstand kweken en niet direct zo aangevallen voelen.
Dus het artikel had wel geschreven mogen worden alleen de olifant in de kamer (huidskleur) mag niet genoemd mogen worden.
Supermooi is dat. We erkennen soms dat er wel eens door ons gediscrimineerd wordt maar in sport gebeurt het echt niet. Uitgesloten!!
Wat wil je nu zeggen? Gaat dit nu om huidskleur of om sociaal economische verschillen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dus het artikel had wel geschreven mogen worden alleen de olifant in de kamer (huidskleur) mag niet genoemd mogen worden.
Supermooi is dat. We erkennen soms dat er wel eens door ons gediscrimineerd wordt maar in sport gebeurt het echt niet. Uitgesloten!!
Ja en China is metquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
China en Rusland hebben een lager BNP per hoofd van de bevolking en staan boven Nederland.
Niet logisch dus.
Ja daar wonen ook nog evenveel mensen als in Nederland iddquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
China en Rusland hebben een lager BNP per hoofd van de bevolking en staan boven Nederland.
Niet logisch dus.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:19 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Nee mag je niet zeggen. Daarom zie je in dit topic alleen maar negatieve reacties.....
omdat het nergens op slaatquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het lijkt me gewoon een goed idee om dat bij het begin aan te pakken, bij de jeugd. Ik kan me voorstellen dat je om dat te onderbouwen de representatie op de Spelen gebruikt. Maar als je dat argument als kop gebruikt, ondermijn je het eerste gedeelte al door de focus verkeerd te leggen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat wil je nu zeggen? Gaat dit nu om huidskleur of om sociaal economische verschillen?
Dan had de kop ook kunnen zijn "Te weinig flatbewoners op de Spelen". Maar dat doen ze niet. Ze zetten er heel bewust deze kop boven, dan moet je ook niet gek opkijken als mensen daar tegen ageren.
Eens hoor. Zoals aangegeven, als er meer mensen gaan sporten (in welke groep dan ook) dan is dat altijd winst. Op vele manieren. Maar door gelijk weer met termen als 'te wit' (let op de 'te') te gaan gooien raak je mij al kwijt. Dat is gewoon onzin.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:38 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het lijkt me gewoon een goed idee om dat bij het begin aan te pakken, bij de jeugd. Ik kan me voorstellen dat je om dat te onderbouwen de representatie op de Spelen gebruikt. Maar als je dat argument als kop gebruikt, ondermijn je het eerste gedeelte al door de focus verkeerd te leggen.
We zijn het eens zoon.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eens hoor. Zoals aangegeven, als er meer mensen gaan sporten (in welke groep dan ook) dan is dat altijd winst. Op vele manieren. Maar door gelijk weer met termen als 'te wit' (let op de 'te') te gaan gooien raak je mij al kwijt. Dat is gewoon onzin.
Mensen ageren er tegen omdat ze willen denken dat zij wel netjes zijn. Terwijl de boodschap lang niet zo aanvallend is als ze per se willen lezenquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat wil je nu zeggen? Gaat dit nu om huidskleur of om sociaal economische verschillen?
Dan had de kop ook kunnen zijn "Te weinig flatbewoners op de Spelen". Maar dat doen ze niet. Ze zetten er heel bewust deze kop boven, dan moet je ook niet gek opkijken als mensen daar tegen ageren.
Zucht. Ik ben wel klaar met je domme getroll.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:36 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ja en China is met
1,4 miljard mensen.
Even kijken Europa 746 miljoen.
China 79 medailles.
Groot Brittannië + Nederland (ik negeer Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Scandinavië, Denemarken en heel Oost Europa) 89 medailles.
Je verhaal gaat niet op.....
Bijna allemaal geadopteerd of een Nederlandse vader of moeder. Het zou ook helemaal niet over huidskleur moeten gaan (al wordt dat met dat "witte" wel gesuggereerd), maar over culturele of sociale achtergrond. Veel sporten (en de interesse daarvoor) zijn daar gewoon mee verbonden, niet aan huidskleur. Maar dat wil men blijkbaar niet horen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Anice Das, Dai Dai Ntab, Serge Yoro, Georgie Dalrymple, Emily Gale, Kai Verbij... allemaal Nederlandse niet-blanke schaatsers die me zo te binnen schieten, dat is echt veel meer dan in de meeste sporten.
Ik zie werkelijk geen enkele relatie met een kleurtje nee. Dat blijkt al wel uit het feit dat de samenstelling blijkens het artikel in de OP wel gewoon een afspiegeling is van de lidmaatschapsbestanden van sportbonden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:42 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Mensen ageren er tegen omdat ze willen denken dat zij wel netjes zijn. Terwijl de boodschap lang niet zo aanvallend is als ze per se willen lezen
Iedereen gaat af op uiterlijke en of sociale kenmerken. Laten we nu niet doen alsof dit niet het geval is als iemand een kleurtje heeft. Dan houd je alleen jezelf coor de gek
En die hebben ook nog eens minder tijd om te oefenen, zo is het ook wel weer eens een keertje!quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:18 schreef ems. het volgende:
Bewijst alleen maar weer de fysieke superioriteit van de witte mens.
Nee, dat zeg ik niet. Ik bedoel juist dat je in dit soort gevallen niet naar kleur moet kijken (of mijns inziens wordt gekeken), maar naar culturele of sociale achtergrond. Deze schaatsers/sters hebben dit waarschijnlijk voor een deel meegekregen vanuit de interesse van hun ouders.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
wat zeg jij nu,Maar die is geadopteerd??? Tel je dan niet meer mee ofzo, of maar voor de helft?
Dat is volgens mij de toon van het artikel. Dat er een maatschappelijk probleem is. De hockey- en roeibond geven aan dat ze al jaren inzetten voor meer diversiteit. Dus ik denk dat je conclusies kloppen met het artikelquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zie werkelijk geen enkele relatie met een kleurtje nee. Dat blijkt al wel uit het feit dat de samenstelling blijkens het artikel in de OP wel gewoon een afspiegeling is van de lidmaatschapsbestanden van sportbonden.
Natuurlijk heb je het probleem van de groepen met een lage sociaal-economische status. Maar om dat even op het bordje van de sport te gooien vind ik echt veel te kort door de bocht en vooral goedkoop scoren. Dat is een maatschappelijk probleem waarvoor de oplossing echt niet bij de sportbonden gezocht moet worden maar veel breder.
Ja de media komt al niet buiten Amsterdam, dat is al het eerste probleemquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 17:53 schreef Nober het volgende:
Voetbalclubs met alleen Marokkanen of Turken zijn anders geen enkel probleem blijkbaar (los dat ze naar de tering zijn gegaan)quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat is volgens mij de toon van het artikel. Dat er een maatschappelijk probleem is. De hockey- en roeibond geven aan dat ze al jaren inzetten voor meer diversiteit. Dus ik denk dat je conclusies kloppen met het artikel
Je kan ook gewoon toegeven dat je iets doms zei. Is helemaal niet erg. Heb ik hier al vaak genoeg moeten doen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:43 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Zucht. Ik ben wel klaar met je domme getroll.
Hier valt niet zinnig mee te discussiëren.
Dat is denk ik een maatschappelijk probleem. Eentje waar ik me goed aan irriteerquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Voetbalclubs met alleen Marokkanen of Turken zijn anders geen enkel probleem blijkbaar (los dat ze naar de tering zijn gegaan)
ergerquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:10 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat is denk ik een maatschappelijk probleem. Eentje waar ik me goed aan irriteer
Onwetende Nerd;quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:09 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon toegeven dat je iets doms zei. Is helemaal niet erg. Heb ik hier al vaak genoeg moeten doen.
Thedeedster;quote:Ga je kijken naar de OS. Dan zie je dat rijke landen de meeste medailles binnenhalen. Ongeacht kleur.
Onwetende Nerd;quote:China en Rusland hebben een lager BNP per hoofd van de bevolking en staan boven Nederland.
Thedeedster;quote:Je kan ook gewoon toegeven dat je iets doms zei.
quote:Ik ben wel klaar met je domme getroll.
Hier valt niet zinnig mee te discussiëren.
Klopt. Zo zie ik de gemiddelde Antiliaan ook geen interesse hebben in Korfbal, ook al is dat een zeer betaalbare en toegankelijke sport.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik bedoel juist dat je in dit soort gevallen niet naar kleur moet kijken (of mijns inziens wordt gekeken), maar naar culturele of sociale achtergrond. Deze schaatsers/sters hebben dit waarschijnlijk voor een deel meegekregen vanuit de interesse van hun ouders.
Een sport als schaatsen is nu niet bepaald top-of-mind in bijvooebeeld een niet-westers gezin. Geen historische band mee, niet mee opgegroeid, etc. Dan is het dus ook niet zo gek als uit die hoek minder mensen zijn die hier interesse voor hebben.
Een sport als cricket is ook ontzettend cultureel bepaald. De top van de wereld zijn allemaal landen die in het verleden onder invloed hebben gestaan van Engeland/het VK. Nieuw-Zeeland, India, Australië, Pakistan, Zuid-Afrika, etc. Dan heeft het dus allemaal geen fuck te maken met de huidskleur die de spelers van de teams van die landen hebben, maar dat de interesse vanuit de culturele achtergrond vele malen hoger is dan in andere landen.
Zou het niet mogelijk zijn dat er vanuit bepaalde culturele of sociale achtergronden gewoon minder interesse is voor bepaalde activiteiten of sporten? En dat we dat gewoon even los van kleur zien?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat is volgens mij de toon van het artikel. Dat er een maatschappelijk probleem is. De hockey- en roeibond geven aan dat ze al jaren inzetten voor meer diversiteit. Dus ik denk dat je conclusies kloppen met het artikel
[Gijp modus on]quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt. Zo zie ik de gemiddelde Antiliaan ook geen interesse hebben in Korfbal, ook al is dat een zeer betaalbare en toegankelijke sport.
Er is ook niet echt iemand die over racisme zit te zeiken hier héquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:17 schreef Hathor het volgende:
Dat gezever over huidskleur moet eens een keer ophouden, het begint irritant te worden, we leven hier nog steeds in een overwegend blank land dus de kans dat er meer witte dan zwarte atleten aanwezig zijn is logisch. De Nederlandse dames hebben zojuist goud gepakt in Tokio, maar laten we het vooral hebben over de afwezigheid van 'vrouwen van kleur' in dat team. Donderstraal alsjeblieft eens een eind op met je tyfusgeouwehoer stelletje kutkneuzen, als er meer zwarte dames waren geweest met hockeytalent had men die echt wel geselecteerd, waaruit je kan concluderen dat ie er gewoon niet zijn. Als je een kleurtje hebt, en je bent getalenteerd in welke sport dan ook, maar je word alsnog niet geselecteerd, dan kun je spreken van racisme, maar dat is hier niet aan de orde, dit is gewoon weer zeiken om het zeiken.
Je hebt helemaal gelijk en wat ik het ergst vindt zijn die blanken die hier in mee gaan. Het wordt niet beter als we zwarten hier in posities brengen die ze niet verdienen want ze maken er allemaal een potje van.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:08 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Nederlanders denken dan ook vaak dat ze Amerikanen zijn.
Komt door de overdreven invloed van dat land op ons. Vooral muziek, films en series. Je merkt het ook als ze praten.
Altijd Engelse woordjes erdoor.
Zag je ook met die George Floyd protesten dat ze graag Amerikanen nadoen en hun sociale problemen overnemen.
Daarom waait al dat woke gelul de oceaan over.
Het gaat weer eens een keer over huidskleur, het een sluit het ander niet uit.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Er is ook niet echt iemand die over racisme zit te zeiken hier hé
Ah okquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:24 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Onwetende Nerd;
[..]
Thedeedster;
[..]
Onwetende Nerd;
[..]
Thedeedster;
[..]
quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:34 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
[Gijp modus on]
Aan één kant maar goed ook, want met dat gemengde douchen en het aanzienlijke gemiddelde van de zwans bij Antillaanse mannen heb je dan teveel kans dat de vrouwen de dag erna niet meer kunnen lopen.......
Dat wordt toch net we in het artikel benoemd? Net zoals dat bepaalde sporten op de OS aanwezig zijn net die populair bij blanke mensen zijn? Of verwar ik dit met het R1 item?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:27 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zou het niet mogelijk zijn dat er vanuit bepaalde culturele of sociale achtergronden gewoon minder interesse is voor bepaalde activiteiten of sporten? En dat we dat gewoon even los van kleur zien?
Is dat gewoon echt uitgesloten? Zijn er nu echt ontzettend veel mensen met een kleur (ongeacht hun culturele/sociale achtergrond) die dolgraag willen hockeyen of roeien maar dat puur vanwege hun huidskleur en het daar aan gekoppelde "niet welkom voelen" nu niet doen?
Daar zie ik namelijk helemaal niets over in het artikel, behalve wat op werkelijk waar niets gebaseerd gewauwel over 'wit' en 'elitair'.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:38 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ah ok
Dus aantal medailles van 1,4 miljard inwoners ten opzichte van 0,17 miljard.
Dan zou je inderdaad verwachten dat een land dat 82 keer kleiner is toch meer medailles zou halen omdat het BNP per inwoner bijna 4 keer hoger is.
Dan ben ik inderdaad de troll.
Die antwoorden staan er niet. Het zijn aannames die nergens op gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:42 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat wordt toch net we in het artikel benoemd? Net zoals dat bepaalde sporten op de OS aanwezig zijn net die populair bij blanke mensen zijn? Of verwar ik dit met het R1 item?
Vraag: waarom gebruik je die vraag "is dat echt uitgesloten?"?
Je vragen zijn terecht en de antwoorden staan gewoon in het artikel
Nee maar vooralsnog heeft niemand het erover dus lijkt het me wat te vroeg om je er alvast druk om te gaan zitten makenquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 20:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het gaat weer eens een keer over huidskleur, het een sluit het ander niet uit.
Ok ik snap het niet maar wat moet het dan wel zijn? Rijke landen zijn dus minder succesvol?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:09 schreef Repentless het volgende:
[..]Man man man.
1. 17 miljoen t.o.v. 1 miljard is 0,017 miljard
2. Je geeft aan: China 1,4 miljard, Europa 746 miljoen inwoners. China 79 medailles, en alleen al Groot-Britannië en Nederland samen 89 medailles. China heeft in totaal 406 atleten op de Spelen, Nederland en Groot-Britannië samen 650.
Je snapt echt helemaal niets van statistiek en welke waarden je met elkaar moet vergelijken, waardoor je conclusies nergens op slaan.
Dat snappen die mensen prima, ze praten het voor zichzelf recht door te zeggen dat gekleurde mensen achtergesteld zijn en zeggen dat positieve discriminatie helemaal ok is.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:16 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind dit toch wel bizar.
Er zijn altijd, helaas, een boel verstokte racisten die over het Nederlands Elftal gaan kankeren dat er veel te veel zwarten in zitten. Allemaal buitenlanders, we zijn toch Nederland, overwegend wit, weg met ons, etc etc je kent het wel.
Daar spreken alle weldenkende mensen schande van.
Alle mensen die hier nu zeggen dat dit team te veel wit heeft, zijn mensen die er op het scherpst van de snede schande van spreken als racisten spreken over een te zwart Nederlands elftal.
Maar ze snappen niet dat ze hetzelfde doen.
Het loopt wel heel erg uit de hand met die specialisaties op universiteiten. Straks zien we nog een hoogleraar met een specialisatie in de kneedbaarheid van spelddeeg oid. Het zijn helaas vaak oproerkraaiers die mensen een achtergesteld gevoel willen aanpraten door verschillen in uitkomsten als verschillen in kansen te presenteren. We kunnen als maatschappij beter verder zonder het ophefgekraai van dit soort lieden.quote:Dit beeld bevestigt bijzonder hoogleraar Jacco van Sterkenburg van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is gespecialiseerd in etnische diversiteit in de sport.
Wat een rare racistische opmerking...quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:06 schreef Haags het volgende:
Heppie dat hockey dames elftal gezien, compleet ral9010.
quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:24 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ok ik snap het niet maar wat moet het dan wel zijn? Rijke landen zijn dus minder succesvol?
ik wilde zijn China vergelijken met Europa omdat dan de verhouding minder scheef zijn (China dan nog maar twee keer zo groot). Alleen ik ben lui en zag pas later dan het al meer dan voldoende was om het aantal medailles van máár twee rijke landen, samen 0,073 miljard inwoners, erbij te pakken. Ik overschat blijkbaar de kunde van de potentiele lezer om dan zelf de conclusie te trekken hoe excessief scheef de verhoudingen worden als alle Europese landen worden opgeteld.
Dit is pas je eerste posting met uitlegquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 22:07 schreef Repentless het volgende:
[..]Je begrijpt er echt helemaal niets van. Ik doe nog een poging.
Jij stelde: rijke landen halen meer medailles. Dat werd ontkracht door het feit dat landen als China en Rusland mer een lager BNP per hoofd van de bevolking meer medailles halen dan Nederland. Conclusie: rijke landen halen niet noodzakelijkerwijs de meeste medailles binnen.
Jij komt dan met een verhaal van totaal bevolkingsaantal China t.o.v. bevolkingsaantsl van heel Europa samen, om aan te geven dat de verhoudingen "scheef" zijn. Maar het gaat niet om het aantal inwoners van een land, maar het aantal atleten dat per land wordt afgevaardigd. Tel je dus alle Europese landen bij elkaar op, dan krijg je dus een veelvoud aan deelnemende atleten in alle verschillende onderdelen van de OS t.o.v. China.
Dan is het nogal logisch dat die bij elkaar opgeteld meer medailles halen dan China. Alleen al Nederland en Groot-Britannië hebben samen 650 atleten die meedoen, t.o.v. 406 van China. GB en NL hebben dus 60% meer atleten op de Spelen.
China heeft 79 medailles, GB en NL samen 89. 13% meer dus, met 60% meer atleten.
Als je het nu nog niet snapt en denkt dat inwoneraantal relevant is in je redenatie, dan wordt het lastig om nog zinnig te discussiëren.
In de post daarvoor had ik al aangegeven wat de juiste variabelem zijn voor je vergelijking.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 22:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dit is pas je eerste posting met uitleghè....
Alsof je het al tien keer uitgelegd hebt![]()
Dat zou je inderdaad verwachten als jouw stelling "rijke landen halen meer medailles" klopt. Maar dat wordt dus juist ontkracht hiermee.quote:Goed punt trouwens dat er gekeken moet worden naar totaal aantal afgevaardigde atleten alleen landen bepalen ook zelf wanneer iemand afgevaardigd wordt en wij zijn bijzonder streng. Dus dan zou je verwachten dat aantal medailles tov aantal atleten erg hoog is.
Jij geeft aan "ik overschat blijkbaar de kunde van de potentiele lezer om de conclusie te trekken etc." waarmee je suggereert dat jouw conclusie juist is en men te dom is om die te begrijpen, terwijl die aantoonbaar niet klopt en onlogisch is. Dus "gestrekt been"?quote:Waarom er niet gekeken moet worden naar inwoneraantal (de "poule" waaruit de atleten komen) leg je nog steeds niet uit. Je komt niet verder dan "als je dat nu nog niet snapt" alleen die "dat" ontbreekt. Waarschijnlijk omdat je zo hard bezig bent om vooral elk bericht met gestrekt been in te komen.
Ok nog een keer. Waarom mag je alleen kijken naar deelnemende sporters en niet naar het inwoneraantal? We kijken toch naar de landen en de prestaties?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 22:54 schreef Repentless het volgende:
[..]
In de post daarvoor had ik al aangegeven wat de juiste variabelem zijn voor je vergelijking.
[..]
Ik denk dat je haar onderdelen/koppels moet kijken en niet naar totaal aantal deelnemers. Want zo zijn 19 dames van één hockeyteam niet hetzelfde als 19 individuele sporters. Daar zeg ik niks geks lijkt mequote:Dat zou je inderdaad verwachten als jouw stelling "rijke landen halen meer medailles" klopt. Maar dat wordt dus juist ontkracht hiermee.
Ik zei:quote:Welk punt wil je dan maken m.b.t. inwonertal en de "poule" waaruit de atleten komen? Iets als: hoe meer inwoners je als land hebt, des te meer kans heb je om de allerbeste atleten voort te brengen?
Klinkt misschien raar, maar misschien een grote groep wel helemaal geen hockey spelen of roeien.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:54 schreef AchJa het volgende:
Moeten die zwarten maar beter hun best doen.
Welke relatie leg je dan tussen inwoneraantal en prestaties? Jij beweerde dat rijke landen meer medailles winnen. Dat klopt aantoonbaar niet, want er zijn landen die minder rijk zijn (Rusland, China) maar meer medailles hebben.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 23:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ok nog een keer. Waarom mag je alleen kijken naar deelnemende sporters en niet naar het inwoneraantal? We kijken toch naar de landen en de prestaties?
Met de beste wil van de wereld kan ik er echt niks van maken wat je hier zegt.quote:Ik denk dat je haar onderdelen/koppels moet kijken en niet naar totaal aantal deelnemers. Want zo zijn 19 dames van één hockeyteam niet hetzelfde als 19 individuele sporters. Daar zeg ik niks geks lijkt me
[..]
Ik zei:
Ga je kijken naar de OS. Dan zie je dat rijke landen de meeste medailles binnenhalen. Ongeacht kleur (net zoals in Nederland, zie OP).
En dat is volgens Thedeedster niet waar want China en die hebben een lager BNP
Nu is het tegendeel ook niet waar want China is natuurlijk wel een extreem groot en divers land. Dan is het incorrect om die 1,4 miljard mensen te vergelijken met een rijk dichtbevolkt land als Nederland. Maar dat vond ik niet nodig om te melden toen ik op thedeedster reageerde
Jij verweet mij daarstraks dat ik geen statistiek begrijp. Maar moet je bij statistiek de excessen niet elimineren? China lijkt mij dan een excesquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 23:49 schreef Repentless het volgende:
[..]
Welke relatie leg je dan tussen inwoneraantal en prestaties? Jij beweerde dat rijke landen meer medailles winnen. Dat klopt aantoonbaar niet, want er zijn landen die minder rijk zijn (Rusland, China) maar meer medailles hebben.
Als tegenargument gebruik jij dan het hogere inwoneraantal van een land als China t.o.v. het aantal medailles. Dat vergelijk je dan ook nog eens met alle landen van Europa bij elkaar opgeteld, waarbij je alleen al aan GB en en NL genoeg hebt om aan te geven dat die samen meer medailles hebben dan China, met slechts een fractie van het aantal inwoners.
Maar je kunt die twee zaken helemaal niet tegen elkaar afzetten, omdat GB en NL samen al 60% meer atleten afvaardigen naar de Spelen. Inwoneraantal doet er dus helemaal niet toe, het is helemaal geen variabele hierin.
Simpel. Ik geef aan dat mijn eerdere reactie naar diie andere fokker flauw was. China is in alle gevallen een waardeloos voorbeeld, ook waar ik het gebruikte.quote:[..]
Met de beste wil van de wereld kan ik er echt niks van maken wat je hier zegt.
Iets is niet waar, maar het tegendeel is ook niet niet waar.
Zou het niet gewoon komen omdat het merendeel van donkere mensen gewoon totaal geen interesse hebben in hockey of roeien? Bij voetbal en basketbal vind je er genoeg, dat zal ze beter liggen. Daarnaast heeft hockey toch ook nog wel steeds een beetje een elitaire status, en daar moet je maar zin in hebben.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:20 schreef sp3c het volgende:
Lijkt me prima om je af te vragen waarom het zo wit is
Waarom?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:20 schreef sp3c het volgende:
Lijkt me prima om je af te vragen waarom het zo wit is
Waarschijnlijk komt het daardoor jaquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zou het niet gewoon komen omdat het merendeel van donkere mensen gewoon totaal geen interesse hebben in hockey of roeien? Bij voetbal en basketbal vind je er genoeg, dat zal ze beter liggen. Daarnaast heeft hockey toch ook nog wel steeds een beetje een elitaire status, en daar moet je maar zin in hebben.
Waarom wil elke winkel meer klanten?quote:
Bij mijn studentenroeivereniging een paar jaar terug kwam in mijn derde jaar de eerste zwarte jongen in een vereniging met meer dan 1000 leden. Op de wedstrijden met andere clubs was het ook een bijna uitsluitend blanke aangelegenheid. Naar mijn weten komen alle olympische roeiers uit het studenten roeien. Als je graag diversiteit wil, moet je je maar aanmelden als zwart persoon.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt het daardoor ja
Maar meten is weten
Als je daarmee aan het begin begint dan komt dat vanzelf in TeamNL tot uitting. Duurt uiteraard wel even maar het werkt wel zo.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:23 schreef timmmmm het volgende:
Het lijkt me evident dat dit komt door het verschil aan kansen en daarmee ook interesse tussen de afkomsten. Je kan ook best wel iets bedenken wat je kan doen om iedereen gelijke kansen te geven.
Maar dat moet je aan het begin doen. Aan het einde tellen alleen de besten mee.
Ik mis het punt hier een beetjequote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij mijn studentenroeivereniging een paar jaar terug kwam in mijn derde jaar de eerste zwarte jongen in een vereniging met meer dan 1000 leden. Op de wedstrijden met andere clubs was het ook een bijna uitsluitend blanke aangelegenheid. Naar mijn weten komen alle olympische roeiers uit het studenten roeien. Als je graag diversiteit wil, moet je je maar aanmelden als zwart persoon.
Exactquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 02:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je daarmee aan het begin begint dan komt dat vanzelf in TeamNL tot uitting. Duurt uiteraard wel even maar het werkt wel zo.
Maar waarom moet dat dan precies? Kennelijk hebben kleurlingen meer met andere sporten en daar zijn genoeg uitblinkers in te vinden. Maar de professor in de OP doet het voorkomen alsof ze hulp nodig zouden hebben om erbij te komen. En moeten er allerlei kunstgrepen worden gedaan om dat te bewerkstelligen want anders zijn ze er niet toe in staat. Dat vind ik nogal denigrerend.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:19 schreef sp3c het volgende:
Hoe is het nou weer denigrerend?
Die bopnden stellen vast dat er alleen maar witten contributie betalen en willen dat zwarten dat ook komen doen
Klopt dat is één van de redenen. Staat in het artikel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zou het niet gewoon komen omdat het merendeel van donkere mensen gewoon totaal geen interesse hebben in hockey of roeien? Bij voetbal en basketbal vind je er genoeg, dat zal ze beter liggen. Daarnaast heeft hockey toch ook nog wel steeds een beetje een elitaire status, en daar moet je maar zin in hebben.
Yep. Zo lezen we onder andere:quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:11 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Klopt dat is één van de redenen. Staat in het artikel.
Heet iemand het artikel überhaupt gelezen?
Dat iedereen zich welkom voelt bij een sportvereniging is een open deur. Maar was dit dan in het recente verleden niet het geval bij hockeyclubs? Deze woordvoerder suggereert dat de hockeywereld een ontzettend racistisch bolwerk is. Ik vind dat nogal wat. Daarvoor mag dan wel hard bewijs worden aangediend.quote:Hier is ook de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) zich bewust van. Zowel het Nederlandse vrouwenteam als het mannenteam op de Olympische Spelen is volledig wit. "Hoe graag we het ook anders zouden willen zien, de diversiteit binnen TeamNL is op dit moment nog veel te beperkt", zegt de woordvoerder.
Daarom startte de hockeybond de afgelopen jaren meerdere campagnes en initiatieven om ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom voelt. "Maar ondanks het feit dat we de afgelopen jaren al mooie stappen hebben gemaakt, staan we gevoelsmatig nog aan het beginpunt van deze belangrijke missie. Tussen het uitspreken dat je als sport openstaat voor alle doelgroepen en het daadwerkelijk laten voelen dat je openstaat voor alle doelgroepen, zit immers nog een groot verschil."
Natuurlijk zijn er voorbeelden (zoals hieronder) maar er is/was bijvoorbeeld ook Maartje Scheepstra...quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:21 schreef DarkwingDuck het volgende:
Deze woordvoerder suggereert dat de hockeywereld een ontzettend racistisch bolwerk is. Ik vind dat nogal wat. Daarvoor mag dan wel hard bewijs worden aangediend.
https://hockey.nl/artikel(...)n-zich-te-verwitten/quote:In witte hockeywereld leerde gediscrimineerde Aikman zich te ‘verwitten’
Na de dood van George Floyd in Amerika woedt wereldwijd de discussie over racisme. Dat werpt de vraag op: hoe zit het in de hockeywereld? De Surinaamse Nederlander Siegfried Aikman (61) heeft zijn hele leven moeten vechten tegen racisme. Nu is hij bondscoach van Japan. ‘Racisme is overal. Het is waarmee ik ben opgegroeid. Ik weet niet beter.’
In 1971 kwam een 12-jarige Siegfried Aikman uit Paramaribo in de Amsterdamse Bijlmer wonen. Een leraar op school nam hem mee naar de Amstelveense hockeyclub AMVJ, want hij dacht dat de immigrant wel goed zou kunnen hockeyen, omdat Aikman op een Indiër of Pakistaan leek.
Aikman werd spits, met rugnummer negen. Daar maakte een scheidsrechter op hockeyclub Strawberries in Driehuis hardop ‘nummer neger’ van. De coach van Aikman was ziedend, maar de scheidsrechter ontkende. Het was een van de vele incidenten die Aikman moest doorstaan in de hockeywereld.
‘Je moest continu op je hoede zijn. Ze zeiden dat ik stonk. Ze noemden me zwart, ze noemden me lui. Ik leek op poep. Er werden altijd grappen over je gemaakt. Dan kwam je ergens binnen en gingen mensen meteen overdreven Surinaams te praten. Dat vonden zij leuk. Het deed mij pijn. Toen Ruud Gullit opkwam als voetballer noemden ze me altijd Gullit. Of ze noemden me Franklin, naar Franklin Dikmoet, toen de enige donkere coach in het hockey. Terwijl ik er toch echt heel anders uitzie.’
Een bijzondere mix van culturen
Aikman is de zoon van een Chinees-Afrikaanse vader wiens oma slaaf was. De moeder van Aikman is een kleinkind van Indiase immigranten, die als contractarbeiders naar Suriname waren gegaan in de hoop op een betere toekomst.
De bondscoach van Japan wijt niet alles wat hem overkwam aan racisme of discriminatie. Hij was zelf nogal streetwise en reageerde vaak veel te primair, vindt hij. Als iemand hem met een stick sloeg, ging Aikman meteen op de vuist en kreeg hij op het hockeyveld zijn zoveelste rode kaart.
‘Hockeyers hadden nog nooit een Surinamer gezien op het hockeyveld. Onbekend maakt onbemind. En ik kende de code van het hockey nog niet goed. Ik was te onaangepast. Dat heeft lang geduurd, voordat ik dat leerde. In mijn puberjaren zocht ik vaak de confrontatie, maar besefte ik me dat ik zelf ook juist discrimineerde. Naarmate de jaren vorderden ben ik me anders gaan gedragen in de hockeywereld. In het begin had ik zo’n soul loopje zoals veel donkere jongens. Met de schouders links en rechts meebewegen. Daar ben ik mee gestopt. Ik ben verwit. Toen paste ik er opeens wel bij. Dat was wel raar.’
In de jaren tachtig zocht de ambitieuze Aikman een baan. Een jaar lang schreef hij elke dag vijf sollicitatiebrieven. Twee keer werd hij uitgenodigd. Hij ging op gesprek bij een schoonmaakbedrijf in Limburg. ‘Die man zei: ik zou je wel willen nemen. Maar onze klanten zijn nog niet aan toe aan een zwarte op die positie.’
Siegfried Aikman als coach van Den Bosch. Aikman pakte de eerste landstitel ooit met de dames. Foto: KNHB
‘Ik heb zelf altijd willen laten zien dat donkere mensen het goed kunnen doen’
In die tijd leerde hij zijn vrouw Jacqueline kennen. Aikman schreef haar sollicitatiebrieven. Zijn Jacqueline werd na elke brief uitgenodigd voor een gesprek, wat Aikman deed beslissen om zijn geboorteplaats Paramaribo te verwijderen uit zijn CV. Toen hij dat had gedaan, vroegen werkgevers om extra informatie, en volgde daarna alsnog de standaard afwijzing, wat hem deed vermoeden dat het discriminatie was. Hij mocht na zijn tweede sollicitatiegesprek beginnen op het allerlaagste niveau bij een voorloper van het UWV. Hij eindigde op een directeursplek.
‘Eerst waren de Indo’s in Nederland de gebeten hond. Toen kwam het gesteggel met Surinaamse jongens. Nu zijn Marokkanen weer de lul. Elke keer is het weer een nieuwe groep. Als buitenstaander moet je je ongelofelijk bewijzen, in het hockey en daarbuiten. Ik heb zelf altijd willen laten zien dat donkere mensen het goed kunnen doen. Ik mocht nooit te laat komen. Ik wilde die klassieke vooroordelen tackelen. Toen ik een goede functie had bij het UWV, kwam ik weleens mensen tegen uit de hockeywereld. Die vroegen me verbaasd wat ik op kantoor deed, in zo’n topfunctie.’
Op Oranje-Zwart en Bloemendaal wilden ze Aikman wegsturen
Hockeyclubs wisten lang niet wat ze met donkere jongens aan moesten. Als speler wilde Aikman het tweede van zijn AMVJ op Bloemendaal aanmoedigen. De Surinaamse Nederlander liep het terrein van ’t Kopje op. De hockeyliefhebber was nog nauwelijks het hek door, of er kwam iemand naar hem toe, om te vertellen dat het voetbalveld toch echt verderop lag. Dit was een hockeyclub, daar had een zwarte man toch niets te zoeken? Aikman sputterde tegen, maar het werd hem duidelijk gemaakt dat hij daar op Bloemendaal niet thuis hoorde.
Aikman werkte zich ondertussen gestaag op tot coach van HGC Dames 1. Met dat team zou hij in 1993 landskampioen worden en later de Europacup 1 en 2 veroveren. In 1993 speelden zijn ‘Gazellen’ op Oranje-Zwart in Eindhoven. De succesvolle coach liep het kunstgras op, maar werd staande gehouden. Hij moest onmiddellijk het veld verlaten. Speelsters van HGC moesten zich ermee bemoeien. Ze vertelden dat die donkere man hun coach was. Pas toen mocht Aikman blijven, om zijn werk te doen.
Ook de fans van Jong Oranje keken Aikman met de nek aan
Zelfs toen Aikman dacht dat hij zich al lang en breed Nederlander kon noemen, kwam hij bedrogen uit. In 2009 werd hij aangesteld als bondscoach van Japan, voor een eerste periode die tot 2011 zou duren. In die functie reisde hij naar Singapore, waar Japan het Jeugd-WK speelde. Als Nederlander keek hij graag de wedstrijden van Jong Oranje. Hij ging op de tribune naast de supporters van Jong Oranje zitten, maar werd door de Nederlandse hockeyfans met de nek aangekeken. ‘Wat moet die man hier?’ waren hun woorden.
Hij werd weggekeken, totdat de vader van Oranje-keeper Pirmin Blaak de hockeycoach herkende en een praatje maakte. ‘Opeens konden die Nederlanders wel aardig tegen me doen. Terwijl ze me daarvoor als shit behandelden. Dat was een pijnlijk moment. Dat heeft indruk op me gemaakt. Zo Nederlands was ik blijkbaar niet. Terwijl ik me wel Nederlander voelde. Het was shocking. Het was een ervaring die impact heeft gehad. Ik was er even stuk van.’
Op 61-jarige leeftijd wordt Aikman nog vaak geconfronteerd met zijn kleur. ‘Als ik politie zie, ben ik nog steeds op mijn hoede. Ik word regelmatig aangehouden en gefouilleerd. Bij de douane word ik er altijd tussenuit gehaald. Toen ik net getrouwd was, kocht ik de mooiste Citroën BX. Stopte de politie me regelmatig, om te vragen wat ik in zo’n dure auto deed. Mijn dochter kwam op een dag thuis van de Montessorischool in Amersfoort. Ze hadden daar opmerkingen over haar kleurtje gemaakt. Toen zei mijn dochter dat ze wilde dat ze wit was. Dan zou ze normaal zijn. Dat doet pijn, als ouder.’
Racisme is een hypergevoelig onderwerp
Aikman is blij met de demonstraties tegen racisme, na de dood van George Floyd in Minneapolis. Op social media roert de Nederlandse hockeycoach zich.
‘Ik klim altijd wel in de pen. Ik hoop dat wat nu gebeurt in de wereld, echt doorzet. Veel mensen uit het hockey zie ik tekeer gaan over moslims en Marokkanen. Ik accepteer dat niet. De commentaren, ook op het optreden van Femke Halsema in Amsterdam, zijn stuitend.’
Op de vraag of er nu racisme is in het hockey, wikt en weegt Aikman zijn woorden. ‘In het hockey is discriminatie vaak een grap. Vaak een grol. In de kleedkamer over je vermeende grote penis. Daar worden altijd grapjes over gemaakt. Dat is kleedkamerhumor in het hockey. Stiekem is dat helemaal niet leuk. Dat maken die donkere jongens van nu in het hockey ook mee. Omdat die anderen normaal nooit een donkere jongen zien. Ze zijn het niet echt gewend.’
Op dit moment timmeren de donkere Terrance Pieters en Marlon Landbrug hard aan de weg. De talentvolle neven speelden voor het eerst samen in Oranje in de Pro League-wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland. Aikman: ‘We hebben ook Maartje Scheepstra gehad, die is lang international (99 interlands, red.) geweest. Daarom zeg ik: de hockeywereld is niet zo racistisch. De hockeywereld kan wél onwennig zijn met donkere spelers. Donkere mensen die er komen en in de hockeycode passen, draaien moeiteloos mee. Als ze onaangepast blijven, wordt het lastig.’
De voormalig coach van onder andere de heren van Tilburg, Hurley en Kampong denkt dat als er meer donkere jongens en meisjes gaan hockeyen, er gewenning zal optreden. ‘Je gaat vaak sporten in de sociale klasse waar je hoort. Er zitten veel donkere kinderen op het havo en vwo, dus ik verwacht dat het over twintig jaar weer heel anders is.’
De hockeywereld heeft Aikman ook veel gegeven
Als Aikman het niet naar zijn zin zou hebben in het hockey, had hij er allang uit kunnen stappen. Maar het hockey heeft de Surinaamse Nederlander veel gegeven. De Nederlander beleefde zijn grootste succes als bondscoach van de Japanse hockeyers met de spectaculaire winst van de Asian Games in 2018. Na de landstitels met de hockeysters van HGC en Den Bosch (1998) zijn grootste wapenfeit.
‘Ik vind de hockeywereld een leuke, gezellige wereld. Ik voel me er thuis. Ik voel me nu niet zo zeer gediscrimineerd. Misschien heb ik het voordeel dat ik nu wat bekender ben dan vroeger. Dat opent deuren. Dan reageren mensen anders.’
Het zijn de kleine dingen, die het verschil maken, denkt Aikman. ‘Ik denk wel dat het goed is dat er een dialoog over dit onderwerp op gang komt. Ik ben zelf fan van Johan Cruijff. Hij zei: je gaat het pas zien als je het doorhebt. Dat is ook zo met die grappen en grollen naar donkere hockeyers. Mensen zijn zich niet bewust dat ze het doen en wat het effect is op anderen. Ik heb zelf geprobeerd de discriminatie naast me neer te leggen. Nelson Mandela heeft ons waardevolle lessen geleerd, over dialoog en verzoening. Wij zijn allemaal mensen met onze fratsen en gebreken, maar ook veel overeenkomsten. In de basis willen we allemaal hetzelfde. Goede gezondheid, geluk, liefde en succes.’
Dat zegt hij helemaal niet, dat maak jij ervan. Niet iedereen zit natuurlijk in de gedachtefuik van alles is racistisch vs iedereen vindt alles racistisch.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:21 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Yep. Zo lezen we onder andere:
[..]
Dat iedereen zich welkom voelt bij een sportvereniging is een open deur. Maar was dit dan in het recente verleden niet het geval bij hockeyclubs? Deze woordvoerder suggereert dat de hockeywereld een ontzettend racistisch bolwerk is. Ik vind dat nogal wat. Daarvoor mag dan wel hard bewijs worden aangediend.
Racistisch bolwerk? Ik lees dat niet in die tekst?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:21 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Yep. Zo lezen we onder andere:
[..]
Dat iedereen zich welkom voelt bij een sportvereniging is een open deur. Maar was dit dan in het recente verleden niet het geval bij hockeyclubs? Deze woordvoerder suggereert dat de hockeywereld een ontzettend racistisch bolwerk is. Ik vind dat nogal wat. Daarvoor mag dan wel hard bewijs worden aangediend.
Ben jij net als mij ook transfinancieel?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:38 schreef Repentless het volgende:
Volledig mee eens. Ik had ook graag aan de start van een F1 GP gestaan, maar ik had geen kans om aan die start te komen omdat het te duur was. Terwijl het in de sportwereld gaat om eerlijkheid!
Het probleem is duidelijk: er wordt door medelanders niet voor een bepaalde sport gekozen omdat het 'wit' en elitair is en men zich misschien niet welkom voelt. Het kan gewoon niet zo zijn dat dit eigen keuzes zijn van mensen, er MOET een andere oorzaak zijn. Stel je voor dat mensen hun eigen keuzes maken.
Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar al die medelanders die we over een aantal jaar de 10 kilometer zien schaatsen op de Winterspelen. Ik kan me zo voorstellen dat die staan te popelen om die sport te beoefenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Dat zijn zeer kwalijke zaken. Maar staan zij symbool voor de hele hockeywereld? Voor zo'n uitspraak zal toch uitgebreid onderzoek gedaan moeten worden. En in dat onderzoek kan ook worden meegenomen hoe dit constructief aan te pakken indien nodig.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:29 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er voorbeelden (zoals hieronder) maar er is/was bijvoorbeeld ook Maartje Scheepstra...
[..]
https://hockey.nl/artikel(...)n-zich-te-verwitten/
Dat is alleen als je zelf in die gedachtefuik zit.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:32 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Racistisch bolwerk? Ik lees dat niet in die tekst?
Klopt. Is er al breed onderzoek geweest onder minderheden waarom zij zich niet melden op de hockeyvelden. Het betreft overigens niet enkel minderheden die zich niet melden op de hockeyvelden, neem die groepen gelijk mee.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:30 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat zegt hij helemaal niet, dat maak jij ervan.
[quote]
Dat haal ik eruit ja. Vandaar ook het woord suggereert. Anderen die dat niet willen zien zullen dat vast ook niet zien.
[quote]
Het is een feit dat minderheden zich nu niet bij de hockeyclubs melden.
Hij suggereert het wel degelijk. Je ziet het of je ziet het niet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:32 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Racistisch bolwerk? Ik lees dat niet in die tekst?
Ah dus als we zien dat er alleen blanke mensen hockeyen dan mag dat niet benoemd worden want überhaupt dat benoemen is al racisme.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:35 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Hij suggereert het wel degelijk. Je ziet het of je ziet het niet.
Ik leef niet zo hoor, ik lees slechts een artikel waar men weer eens mensen langs de kleurenwaaier heeft gelegd en daar conclusies op trekt, een artikeltje van schrijft. Daar reageer ik slechts op, dat die manier van denken nogal achterhaald is. Maar schijnbaar helemaal weer hip sinds enige tijd. Racisme sluipt de samenleving weer in en we staan erbij en kijken ernaar.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:42 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ah dus als we zien dat er alleen blanke mensen hockeyen dan mag dat niet benoemd worden want überhaupt dat benoemen is al racisme.
Dan is wel heel gevoelig. En is de witte man altijd het slachtoffer.
Je moet zo maar willen leven...
Is het ook niet, zo noemt ook niemand hetquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:49 schreef Scuidward het volgende:
Zolang er geen selectie aan de poort is kan ik hier geen racisme in zien.
Ik daar anders nog geen schimmel voorbij zien komen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:43 schreef Idisrom het volgende:
De foto van zusjes De Witte hoort niet bij deze OP, want de atletiek is juist de sport, waar iedereen op basis van prestatie kan doordringen, ongeacht de huidskleur.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de paardensport.
Je ziet het als je die tunnelvisie hebt. Hij suggereert het geenszins. Hij constateert het feit, jij fantaseert er de oorzaak bijquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:35 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Hij suggereert het wel degelijk. Je ziet het of je ziet het niet.
Wat jij wil. Het is mij bekend in welk tunneltje jij bivakkeert.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je ziet het als je die tunnelvisie hebt. Hij suggereert het geenszins. Hij constateert het feit, jij fantaseert er de oorzaak bij
Hier ga je al foutquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 07:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom moet dat dan precies?
Racisme is nooit weggeweest en zit gewoon in de samenleving. We leren steeds meer dat het ook onbewust gebeurt, door iedereen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:44 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik leef niet zo hoor, ik lees slechts een artikel waar men weer eens mensen langs de kleurenwaaier heeft gelegd en daar conclusies op trekt, een artikeltje van schrijft. Daar reageer ik slechts op, dat die manier van denken nogal achterhaald is. Maar schijnbaar helemaal weer hip sinds enige tijd. Racisme sluipt de samenleving weer in en we staan erbij en kijken ernaar.
Speelt ook nog iets anders mee, clubs hebben leden nodig en als er minder, laat ik het neutraal zeggen, traditionele aanwas is dan gaat men op zoek naar andere wegen om leden binnen te halen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hier ga je al fout
Het moet helemaal niet, de hockey en roek bonden zijn er zelf mee aan de slag gegaan omdat ze vastgesteld hebben dat er uit die hoek weinig nieuwe leden binnendruppelen en ledenwerving is nu eenmaal belangrijk
Twintig, dertig jaar terug had je dezelfde discussie over vrouwen in de sport
Is dat niet hetzelfde dan?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Speelt ook nog iets anders mee, clubs hebben leden nodig en als er minder, laat ik het neutraal zeggen, traditionele aanwas is dan gaat men op zoek naar andere wegen om leden binnen te halen.
Ik had voor de duidelijkheid even mijn bovenbuurman moeten quoten.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Is het ook niet, zo noemt ook niemand het
Dit.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 17:53 schreef Nober het volgende:
Dit is een gevolg van, wat ik hier al vaker benoemde, de heel nauwe definitie van "diversiteit" waar men op gefocust is. Diversiteit, dat is je kleurtje, geslacht, en seksuele voorkeur. Hobby's, interesses, achtergronden en tal van andere zaken die tot een uniek individu leiden (en ja, daar zal ook deels een cultureel aspect aan zitten: liefhebbers van kamelenracen zullen bovengemiddeld vaak een Arabische achtergrond hebben, maar waarom is dat een probleem?), lijken helemaal niet mee te tellen. En dan zie je dus zo'n scheefgroei waarbij je op basis van je kleurtje dingen wel of juist niet zou "moeten" doen, zonder dat gekeken wordt wat de betrokkene nu eigenlijk zelf wil.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 07:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom moet dat dan precies? Kennelijk hebben kleurlingen meer met andere sporten en daar zijn genoeg uitblinkers in te vinden. Maar de professor in de OP doet het voorkomen alsof ze hulp nodig zouden hebben om erbij te komen. En moeten er allerlei kunstgrepen worden gedaan om dat te bewerkstelligen want anders zijn ze er niet toe in staat. Dat vind ik nogal denigrerend.
Diversiteit in de samenleving betekent ook dat er diversiteit is in de voorkeuren voor sport. Sport is iets waar je je voor je plezier mee bezig houdt en kennelijk sluiten andere sporten beter aan bij de leefwereld van deze groepen dan hockey en roeien. Beide zijn sporten waar de wat bekaktere types op af komen. De kleurlingen in Nederland komen, zelfs als ze rijk zijn, niet uit een dergelijke cultuur voort dus dat zal inderdaad wat minder snel matchen. Maar de vraag is of je dat dan van bovenaf bij elkaar moet willen duwen. Het lijkt me sowieso ondoenlijk om die sporten te ontdoen van hun ballencultuur en gekunsteld volkser en/of cooler te doen om maar kleurlingen te trekken. Dat soort betutteling daar wordt echt niemand blij van.
Dus al we een diverse samenleving willen, dan lijkt het me juist van belang dat we ook accepteren dat niet iedere groep alles even interessant vind of overal een klik mee voelt. En daar lijkt me obsessief proberen genoeg mensen van de juiste kleur in het juiste hokje te duwen absoluut niet iets dat kans van slagen heeft.
quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 11:56 schreef Red_85 het volgende:
Terwijl een blanke man met 2x goud, misschien wel 3x en iets behaald heeft wat in 80+ jaar niet is gelukt, mag een vrouwelijke zwarte vluchteling met gebrekkige taalbeheersing en met minder plakken de vlag dragen bij de sluiting.
Of nog een potentieel: een blanke hockeyvrouw die haar impossante carriere met nog een keer goud beëindigd had.
Hoezo discriminatie van gekleurde medemensen?
Ongehoord kutartikel van rtl.
Hassan presteert ook iets dat al 80 jaar niet is gepresteerd en bovendien heeft Lavreysen de keirinfinale morgen nog buiten Tokyo, dus die zal vermoedelijk helemaal niet bij die sluitingsceremonie zijn. Voor de wereld is Hassan de grootste Nederlandse Olympische atleet van deze spelen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 11:56 schreef Red_85 het volgende:
Terwijl een blanke man met 2x goud, misschien wel 3x en iets behaald heeft wat in 80+ jaar niet is gelukt, mag een vrouwelijke zwarte vluchteling met gebrekkige taalbeheersing en met minder plakken de vlag dragen bij de sluiting.
Of nog een potentieel: een blanke hockeyvrouw die haar impossante carriere met nog een keer goud beëindigd had.
Hoezo discriminatie van gekleurde medemensen?
Ongehoord kutartikel van rtl.
Inderdaad, bij de overgrote meerderheid van de sporten op de OS wordt de eindstand opgemaakt met de stopwatch.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:54 schreef trein2000 het volgende:
Ik word een beetje moe van dit soort gezeik. Als er nou een wereld is waar alleen prestaties tellen is het de topsportwereld wel. En die zijn veelal ook nog objectief te bepalen (plek op wereldranglijst, in wereldbekers).
En wat dacht je van de 100 meter finale. Het minst inclusieve sportonderdeel ter wereld. Als het allemaal blanke lopers zouden zijn was er al lang een discussie gaande over het afschaffen van dit onderdeel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:33 schreef kibo het volgende:
Ook het Nederlands voetbal elftal zou open moeten staan voor meer diversiteit.
Het is nu geen afspiegeling van de maatschappij.
Verhoudingsgewijs zijn onze zwarte medemensen oververtegenwoordigd.
Nee hoorquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 12:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
En wat dacht je van de 100 meter finale. Het minst inclusieve sportonderdeel ter wereld. Als het allemaal blanke lopers zouden zijn was er al lang een discussie gaande over het afschaffen van dit onderdeel.
Het was al geen sterk argumentquote:
Dat lijkt mij vrij stug, want dan was zo'n beetje de helft van de Olympische sporten al afgeschaft.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 12:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
En wat dacht je van de 100 meter finale. Het minst inclusieve sportonderdeel ter wereld. Als het allemaal blanke lopers zouden zijn was er al lang een discussie gaande over het afschaffen van dit onderdeel.
Wel toevallig dat het overgrote merendeel van de beste sporters ter wereld uit westerse landen komenquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 12:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad, bij de overgrote meerderheid van de sporten op de OS wordt de eindstand opgemaakt met de stopwatch.
Dit apparaat kijkt niet naar kleur of afkomst van de sporter.
Heb het vanmorgen even aangekaart dat het zo'n heerlijk blank feestje was op de wielrenbaan en dat het jammer is dat er geen Aziatisch of Afrikaans land zin had om mee te doen. Post werd verwijderd.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 13:41 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Wel toevallig dat het overgrote merendeel van de beste sporters ter wereld uit westerse landen komen
Als er echt discriminatie zou zijn dan had ze de vlag niet eens mogen aanraken.quote:
Er is geen discriminatie hierquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er echt discriminatie zou zijn dan had ze de vlag niet eens mogen aanraken.
Het echte probleem is dat kinderen van hoogopgeleide ouders gemiddeld een veel betere cito score halen dan kinderen met laagopgeleide ouders. Dat is qua aantallen leerlingen veel belangrijker dan af en toe een Lidewei die onterecht op het vWO komt door haar pushende ouders of een Aicha die onterecht naar het VMBO moet. Dat zijn beide ook ernstige problemen, maar mijn punt is dus dat dat in het niet valt bij het grotere probleem. Je wiegje bepaalt al vanaf jaar 0 waar je terecht komt. De een krijgt een opvoeding vol voorlezen, goede voeding, sport en spel, muziekles, op tijd naar bed, en vakanties naar het Louvre en de ander wordt met een zak donuts op straat aan zijn lot overgelaten, om even kort door de bocht te gaan.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:49 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het gaat er om dat mensen uit bepaalde klasses of locaties meer mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen dan anderen. Bijvoorbeeld omdat de ouders goed verdienen en mondig zijn.
Wat deze hoogleraar zegt zie je ook op scholen. Kinderen van hoogopgeleide ouders zitten vaker op het VWO dan hun leeftijdsgenoten die dezelfde cito scores halen.
Alleen dat mag je niet ondanks keiharde cijfers en rapporten niet zeggen omdat dan 90% van de lezers gaan schuimbekken.
Ja zeker, maar alsjeblieft geen interview meer, want van wat zij allemaal brabbelt kan ik niks van breien.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:27 schreef -XOR- het volgende:
Dat Hassan als koningin van de OS de vlag draagt bij de sluitingsceremonie lijkt me nu helemaal niet meer dan terecht.
NL presteert veel beter dan die landen hoor.. Medailles per hoofd van de bevolking..... Je moet natuurlijk wel op dezelfde manier vergelijken, als je alleen naar aantallen kijkt.. dan hebben zij ook meer geld.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 19:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Niet logisch dus.
Met China kun je niet vergelijken, daarvoor verschillen de inwonersaantallen teveel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:48 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
NL presteert veel beter dan die landen hoor.. Medailles per hoofd van de bevolking..... Je moet natuurlijk wel op dezelfde manier vergelijken, als je alleen naar aantallen kijkt.. dan hebben zij ook meer geld.
Ik kan er ook niets aan doen dat degene op wie ik reageerde niet secuur is.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:48 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
NL presteert veel beter dan die landen hoor.. Medailles per hoofd van de bevolking..... Je moet natuurlijk wel op dezelfde manier vergelijken, als je alleen naar aantallen kijkt.. dan hebben zij ook meer geld.
Stel je niet aan bro. Haar Nederlands is niet perfect, maar je kan echt wel begrijpen wat ze zegt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja zeker, maar alsjeblieft geen interview meer, want van wat zij allemaal brabbelt kan ik niks van breien.
Nee echt niet, ik kan er niks van bakken. Af en toe hoor ik ze iets zeggen van 'rondje' en 'slapen' maar dat is het dan wel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Stel je niet aan bro. Haar Nederlands is niet perfect, maar je kan echt wel begrijpen wat ze zegt.
Link or it did not happen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee echt niet, ik kan er niks van bakken. Af en toe hoor ik ze iets zeggen van 'rondje' en 'slapen' maar dat is het dan wel.
Eh? Dat was een uur geleden op tv of zoiets, denk niet dat daar nu al een link van bestaat, maar als je NPO1 opzet zal het vandaag vast nog wel een paar keer voorbijkomen.quote:
Als dat echt het motto zou worden kijkt er toch geen hond meer naar?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:06 schreef ZarB het volgende:
Over een paar jaar is het motto van de Os "meedoen is belangrijker dan winnen" en in plaats van de ringen dit logo: [ afbeelding ]
Maar dan zijn de teams wel lekker divers.
Dat lijkt me het motto van deelnemers die vooraf al weten dat ze toch niks winnen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:08 schreef sp3c het volgende:
Was dat niet altijd al het motto van de spelen
Dat is 95% van het veldquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:09 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat lijkt me het motto van deelnemers die vooraf al weten dat ze toch niks winnen.
het is verre van perfect maar je kan ook echt overdrijvenquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee echt niet, ik kan er niks van bakken. Af en toe hoor ik ze iets zeggen van 'rondje' en 'slapen' maar dat is het dan wel.
Of ik versta er ook echt geen reet van.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:11 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
het is verre van perfect maar je kan ook echt overdrijven
Jup en ondertussen krijgen alleen de winnaars de prijs, de roem en alle aandacht.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:08 schreef sp3c het volgende:
Citius, Altius, Fortiusquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:08 schreef sp3c het volgende:
En dat is ook logisch.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Jup en ondertussen krijgen alleen de winnaars de prijs, de roem en alle aandacht.
Soort van Sport Communisme.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:06 schreef ZarB het volgende:
Over een paar jaar is het motto van de Os "meedoen is belangrijker dan winnen" en in plaats van de ringen dit logo: [ afbeelding ]
Maar dan zijn de teams wel lekker divers.
Als dat je motto is hoor je iig niet in de (top)sport thuis. Maar goed, ze gaan straks mensen selecteren op basis van huiskleur dus dan valt het criterium om de sport op behoorlijk niveau te kunnen uitoefenen toch al weg.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:08 schreef sp3c het volgende:
das natuurlijk onzinquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:17 schreef ZarB het volgende:
[..]
Als dat je motto is hoor je iig niet in de (top)sport thuis. Maar goed, ze gaan straks mensen selecteren op basis van huisklehr dus dan valt het criterium om de sport op behoorlijk niveau te kunnen uitoefenen toch al weg.
Gaan ze straks ook met piloten doen... lache joh...quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:17 schreef ZarB het volgende:
[..]
Als dat je motto is hoor je iig niet in de (top)sport thuis. Maar goed, ze gaan straks mensen selecteren op basis van huisklehr dus dan valt het criterium om de sport op behoorlijk niveau te kunnen uitoefenen toch al weg.
Meer diversiteit in de burgerluchtvaart.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:17 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Gaan ze straks ook met piloten doen... lache joh...
Maakt geen reet uit of je goed ben als je maar de juiste huidskleur heb.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Meer diversiteit in de burgerluchtvaart.
Als die professor stelt dat iets "te wit" is dan lees ik daar wel moeten uit omdat hij de huidige situatie anders wil.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
Hier ga je al fout
Het moet helemaal niet, de hockey en roek bonden zijn er zelf mee aan de slag gegaan omdat ze vastgesteld hebben dat er uit die hoek weinig nieuwe leden binnendruppelen en ledenwerving is nu eenmaal belangrijk
Twintig, dertig jaar terug had je dezelfde discussie over vrouwen in de sport
Bovendien maken die er een politiek doel op zichzelf van en ziet Nederland het meer als entertainment.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 14:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met China kun je niet vergelijken, daarvoor verschillen de inwonersaantallen teveel.
De vraag is natuurlijk wat dat precies in moet houden. Moeten hockey en roeiverenigingen dan ophouden met zich bekakt te gedragen?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 09:30 schreef timmmmm het volgende:
Het is een feit dat minderheden zich nu niet bij de hockeyclubs melden. Als je niemand ziet die er hetzelfde uit ziet als jij, kan ik me voorstellen dat je je dan ook niet zo snel opgeeft. Dan lijkt het me een goed idee dat je ervoor zorgt dat ook zij zich welkom voelen.
Mwah, wij maken er meer dan andere landen ook een politiek doel van. Stukje Holland-marketing.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien maken die er een politiek doel op zichzelf van en ziet Nederland het meer als entertainment.
Nee hoor. Er is een mediabrede georganiseerde campagne aan de gang om ons wijs te maken dat Nederland een hartstikke racistische land is dat hard tribalistisch clientelisme nodig heeft. Maar daar is helemaal niks van waar, hoezeer velen na de dood van of een andere Amerikaans crimineel mensen ook hun best doen om vervelende ervaringen uit het verleden op te diepen en als racisme te interpreteren.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Racisme is nooit weggeweest en zit gewoon in de samenleving. We leren steeds meer dat het ook onbewust gebeurt, door iedereen.
En dat wat je ziet op de arbeidsmarkt of op de scholen, óók ziet bij de sportverenigingen (met als gevolg relatief veel blanke atleten op deze OS)
Nee hoor, sport is een Westerse uitvinding, de Olympische spelen zijn een Westerse uitvinding en die landen met veel donkere mensen kunnen niet eens een Olympische spelen organiseren, laat staan een infrastructuur om hun talenten goed te benutten.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 13:41 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Wel toevallig dat het overgrote merendeel van de beste sporters ter wereld uit westerse landen komen
Geen enkel land moet de OS willen organiseren omdat het een financieel fiasco wordt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, sport is een Westerse uitvinding, de Olympische spelen zijn een Westerse uitvinding en die landen met veel donkere mensen kunnen niet eens een Olympische spelen organiseren, laat staan een infrastructuur om hun talenten goed te benutten.
"Je goed organiseren" is een cultureel verschijnsel dat voornamelijk op het Noordelijk halfrond voorkomt en met name in Europe. De VS zijn natuurlijk ook underachievers.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:25 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Geen enkel land moet de OS willen organiseren omdat het een financieel fiasco wordt.
Natuurlijk zijn de meeste sporten op de westerse wereld gericht. Dat maakt veel verschil en daar heb je gelijk. Is dat de verklaring voor alles?
Precies, en dat heeft dus niks met racisme of discriminatie te maken en de variabele 'huidskleur' kan er ook nog wel bij.quote:Alleen al uitsluiten dat wij mensen op huidskleur beoordelen, hoe krijgen we het voor elkaar? We beoordelen alles en iedereen op uiterlijke kenmerken en dat weten we. Haarkleur of kapsel, tatoeages, kleding, hoe iemand loopt of praat. Alles.
Het komt wel regelmatig in het nieuws maar er is dan ook een mediabrede campagne aan de gang, en het is gewoon niet waar.quote:Als het geslacht betreft weten we het en komt dat regelmatig in het nieuws dat vrouwen regelmatig achtergesteld worden voor topfuncties en dat er een salariskloven bestaat.
Als je door een ander voor de gek wordt gehouden zoals bij jou het geval is, dan gebeurt dat vanuit een agenda.quote:Maar komt in het nieuws dat we schijnbaar oordelen op huidskleur, dan gaat men schuimbekken want dat gebeurt echt niet hoor. We oordelen op alles behalve huidskleur. Echt waar!
Houd vooral jezelf voor de gek
Ik heb vanochtend gewoon Japanners, Chinezen, Hongkongers en Maleisiërs op de wielerbaan gezien.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 13:44 schreef Nober het volgende:
[..]
Heb het vanmorgen even aangekaart dat het zo'n heerlijk blank feestje was op de wielrenbaan en dat het jammer is dat er geen Aziatisch of Afrikaans land zin had om mee te doen. Post werd verwijderd.
[ afbeelding ]
lul niet zo slap. Alleen je laatste zin slaat ergens op.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:35 schreef Werkperd het volgende:
Hollanders zijn gewoon kaaskoppen en die zijn wit. Ik als allochtoon accepteer dat. Is ook doodnormaal.
TeamNL is wit en hoort ook wit te zijn.
Kappen met die kleuren onzin.
En kaas is gewoon lekker, behalve de Franse dan.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:35 schreef Werkperd het volgende:
Hollanders zijn gewoon kaaskoppen en die zijn wit. Ik als allochtoon accepteer dat. Is ook doodnormaal.
Ja ik eet elke dag broodje kaas. Niets mis mee.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
En kaas is gewoon lekker, behalve de Franse dan.
ja maar dat stelt hij niet toch?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als die professor stelt dat iets "te wit" is dan lees ik daar wel moeten uit omdat hij de huidige situatie anders wil.
Je kan beginnen met het financieel voor elk kind haalbaar te makenquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk wat dat precies in moet houden. Moeten hockey en roeiverenigingen dan ophouden met zich bekakt te gedragen?
mwahquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:35 schreef Werkperd het volgende:
veldhockey kan nooit zo duur zijnquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:52 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je kan beginnen met het financieel voor elk kind haalbaar te maken
Oke, ji bent een kleine uitzondering dan met je 10 andere mixbloeden erdoorheen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah
ik ben ook een Hollander en ik ben niet wit en ik eet iedere dag kaas
ga ergens anders trollen johquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:53 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Oke, ji bent een kleine uitzondering dan met je 10 andere mixbloeden erdoorheen.
Hoe bedoel je? Ik vind gewoon dat de Nederlandse Team wit hoort te zijn en dat ik daar geen problemen mee heb. Ik voel mezelf daardoor niet gediscrimineerd. Wat is het probleem?quote:
dus iemand die niet wit is mag niet voor oranje uitkomen?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:00 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ik vind gewoon dat de Nederlandse Team wit hoort te zijn en dat ik daar geen problemen mee heb. Ik voel mezelf daardoor niet gediscrimineerd. Wat is het probleem?
Het probleem is de bekrompenheid.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:00 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ik vind gewoon dat de Nederlandse Team wit hoort te zijn en dat ik daar geen problemen mee heb. Ik voel mezelf daardoor niet gediscrimineerd. Wat is het probleem?
Zeilen, bobsleeen, autoracen, surfen, skien, golfen?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:52 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als er duidelijke aanwijzingen zijn dat mensen met een andere kleur geweerd worden dan is er natuurlijk sprake van discriminatie. Discrimineren is immers verboden.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
dus iemand die niet wit is mag niet voor oranje uitkomen?
dat lijkt me wel een probleem
Olympische spelen vindt plaats tussen naties. Nederlandse nationaliteit op papier hebben is slechts formeel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:04 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Het probleem is de bekrompenheid.
Het Nederlandse team behoort te bestaan uit mensen met een Nederlands paspoort. De huidskleur, etnische achtergrond, geaardheid, hobby's, eetgewoonten enzovoort doen er niet toe.
nee dat hoort niet, het NL team hoort uit de beste Nederlanders te bestaan, of die dan dat jaar allemaal zwart wit of geel of groen zijn doet er echt totaal niet toequote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:08 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als er duidelijke aanwijzingen zijn dat mensen met een andere kleur geweerd worden dan is er natuurlijk sprake van discriminatie. Discrimineren is immers verboden.
Neemt niet weg dat ik vind dat NL team gewoon wit hoort te zijn.
Waarom?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:52 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ja en blijkbaar zijn bij sommige takken van de sport alleen blanke mensen heel erg goed in.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat hoort niet, het NL team hoort uit de beste Nederlanders te bestaan, of die dan dat jaar allemaal zwart wit of geel of groen zijn doet er echt totaal niet toe
als er al iemand discrimineerd dan ben jij het welquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:08 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Als er duidelijke aanwijzingen zijn dat mensen met een andere kleur geweerd worden dan is er natuurlijk sprake van discriminatie. Discrimineren is immers verboden.
Neemt niet weg dat ik vind dat NL team gewoon wit hoort te zijn.
Ja.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zeilen, bobsleeen, autoracen, surfen, skien, golfen?
Niks mis meequote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:14 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja en blijkbaar zijn bij sommige takken van de sport alleen blanke mensen heel erg goed in.
Jamaican Bobsleigh Teamquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Zeilen, bobsleeen, autoracen, surfen, skien, golfen?
Ze is toch heteroquote:
Ik heb nog nooit een minister horen roepen dat we zo veel mogelijk medailles moeten behalen en daar een beleid voor zien uitrollen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, wij maken er meer dan andere landen ook een politiek doel van. Stukje Holland-marketing.
Ministers inderdaad niet, maar er wordt wel veel geld voor vrijgemaakt, Nederland presenteert zich aan de buitenwereld graag als sportland, op de OS zijn de koning en een regeringsdelegatie altijd vrij prominent aanwezig. Dat is bij andere landen allemaal een stuk minder het geval.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een minister horen roepen dat we zo veel mogelijk medailles moeten behalen en daar een beleid voor zien uitrollen.
Ik denk dat de overheid in Amsterdam Zuid-Oost een polo club moet beginnen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jamaican Bobsleigh Team![]()
Eddy the Eagle![]()
Ik denk eerder dat het is omdat je als welvarend land wilt dat je topsporters een goede kans hebben om te scoren. Het is in ieder geval verre van de praktijken die China uitvoert.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ministers inderdaad niet, maar er wordt wel veel geld voor vrijgemaakt, Nederland presenteert zich aan de buitenwereld graag als sportland, op de OS zijn de koning en een regeringsdelegatie altijd vrij prominent aanwezig. Dat is bij andere landen allemaal een stuk minder het geval.
Wim-Lex is inderdaad sportgek, die verdenk ik ervan het hele weekend voor de buis sport te liggen kijken tot ergernis van Max. Uiteraard spelen zich in Nederland geen Oostblok/China-praktijken af wat betreft training/selectie/doping maar sport maakt in Nederland in tegenstelling tot de meeste andere Europese landen wel deel uit van de countrymarketing strategie. Het is ook geen toeval dat Nederland zo hoog staat in het medailleklassement.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het is omdat je als welvarend land wilt dat je topsporters een goede kans hebben om te scoren. Het is in ieder geval verre van de praktijken die China uitvoert.
Beatrix zag je trouwens niet zo prominent daar. Maar volgens mij houden koning Pils en zijn gezin wel van een twee weken durend feestje.
Iemand die weinig te besteden heeft, kan zich geen dure hobby veroorloven. Moet alles in de wereld dan maar goedkoper worden, zodat iedereen het kan betalen?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 16:52 schreef timmmmm het volgende:
Nee nee nee. Kijk eens naar de NBA. 99% zwart. Ook geen toeval.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:18 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
als er al iemand discrimineerd dan ben jij het wel
Daar hoor je zo'n figuur als uit de OP dan weer niet over. Diversiteit werkt altijd maar een kant op.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:08 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee nee nee. Kijk eens naar de NBA. 99% zwart. Ook geen toeval.
Dan zijn er dus aantoonbaar veel meer goede zwarte basketballers dan blanke, zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:08 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee nee nee. Kijk eens naar de NBA. 99% zwart. Ook geen toeval.
Ja dat geldt dus blijkbaar ook voor TeamNL maar sommige liberale psychopaten moeten hier weer een discussiepunt van maken.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan zijn er dus aantoonbaar veel meer goede zwarte basketballers dan blanke, zo moeilijk is het allemaal niet.
NHL is net zo wit als de NBA zwart isquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:14 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Daar hoor je zo'n figuur als uit de OP dan weer niet over. Diversiteit werkt altijd maar een kant op.
Sporten is, vooral voor kinderen, heel wat meer dan enkel een hobby.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Iemand die weinig te besteden heeft, kan zich geen dure hobby veroorloven. Moet alles in de wereld dan maar goedkoper worden, zodat iedereen het kan betalen?
Dan kunnen rijken twee dure hobby's hebben, hockey en paardrijden en pa naar de golfclub. Weer niet eerlijk, want mensen met minder geld kunnen dat niet.
Alles inkomensafhankelijk dan maar?
Overigens hebben we in Nederland stichting Leergeld die voor arme mensen zaken als sportmiddelen, contributie e.d. betalen.
Ieder kind heeft recht op gelijke kansen, maar als je uit een laag sociaal milieu komt, dan word je daarin ernstig belemmerd. Ik zou het daarom helemaal niet erg vinden als sport voor de jeugd en gezonde voeding op school volledig wordt gesubsidieerd. Hiermee stimuleer je de gezondheid. Bovendien ontwikkelen ze, door samen te spelen, winnen en verliezen, vaardigheden waar ze in het echte leven ook wat aan hebben. Uiteindelijk betaalt zich dat terug.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Iemand die weinig te besteden heeft, kan zich geen dure hobby veroorloven. Moet alles in de wereld dan maar goedkoper worden, zodat iedereen het kan betalen?
Dan kunnen rijken twee dure hobby's hebben, hockey en paardrijden en pa naar de golfclub. Weer niet eerlijk, want mensen met minder geld kunnen dat niet.
Alles inkomensafhankelijk dan maar?
Overigens hebben we in Nederland stichting Leergeld die voor arme mensen zaken als sportmiddelen, contributie e.d. betalen.
Diversiteit in etnische groepen werkt naar diverse kantenquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 18:14 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Daar hoor je zo'n figuur als uit de OP dan weer niet over. Diversiteit werkt altijd maar een kant op.
Het is verder prima om minderheden aan het sporten te krijgen maar de nadruk ligt duidelijk op huidskleur. Dat soort denken in kleuren is net zo goed racisme.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 19:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Diversiteit in etnische groepen werkt naar diverse kanten
Maar het is prima te constateren dat bepaalde etnische groepen te weinig aan sport doen of bepaalde sporten.
En dat te willen bespreken zoals in de OP.
het is gewoon een doelgroep die aangeboort moet zou moeten wordenquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:00 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Het is verder prima om minderheden aan het sporten te krijgen maar de nadruk ligt duidelijk op huidskleur. Dat soort denken in kleuren is net zo goed racisme.
Met die oorlog-quote geef je gewoon aan dat je het niet snapt. Dan zet je dus je geld op China omdat hun leger groter is.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Jij verweet mij daarstraks dat ik geen statistiek begrijp. Maar moet je bij statistiek de excessen niet elimineren? China lijkt mij dan een exces
Ik zie in de top 25 volgens mij 20 rijke westerse landen. Dat lijkt mij nog steeds veel
Het zal me wel weer een huillachsmiley opleveren maar waarom kijk je niet naar inwoneraantal? De conversie (medailles tov atleten) lijkt mij niet interessant dus waarom zouden we überhaupt kijken naar aantal deeknemende atleten per land?
Als China en Nederland in alle sporten het tegen elkaar opnemen. Dan zou het toch logisch zijn dat zij in de meeste sporten van ons winnen? toch gewoon de wet van grote aantallen?
Wordt het oorlog. Zet ik mijn geld in op China.
[..]
Simpel. Ik geef aan dat mijn eerdere reactie naar diie andere fokker flauw was. China is in alle gevallen een waardeloos voorbeeld, ook waar ik het gebruikte.
Ok het dus om het aantal afgevaardigde atleten en niet om de totale bevolking waaruit de atleten komen. Dankjewel voor de kraakheldere uitleg.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:15 schreef Repentless het volgende:
[..]
Met die oorlog-quote geef je gewoon aan dat je het niet snapt. Dan zet je dus je geld op China omdat hun leger groter is.
Maar als je de parallel trekt met de Spelen, betekent dat dus dat er twee legers van gelijke grootte tegenover elkaar staan. Als wij dus in oorlog zouden zijn met China, zou er dus een Chinees leger van 400 man tegenover een NL leger van 400 man staan. Waarom jij dan je geld op China zet weet ik niet, omdat dat NL leger wel eens beter getraind zou kunnen zijn op bepaalde onderdelen. Dan kunnen ze wel veel meer inwoners hebben, het gaat alleen om die twee gelijke legers die tegen elkaar vechten.
Nou die roeien toch best vaak hele stukken.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is gewoon een doelgroep die aangeboort moet zou moeten worden
racisme is 'wij willen geen zwarten in het hockeyteam' of 'geen witten in het Basketballteam'
niet 'waarom roeien zwarten zo weinig?'
of
'zouden er meer gaan roeien als er een standje van de KFC in het clubhuis was?'
Helemaal mee eens, kan dat niet beter verwoorden.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 19:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ieder kind heeft recht op gelijke kansen, maar als je uit een laag sociaal milieu komt, dan word je daarin ernstig belemmerd. Ik zou het daarom helemaal niet erg vinden als sport voor de jeugd en gezonde voeding op school volledig wordt gesubsidieerd. Hiermee stimuleer je de gezondheid. Bovendien ontwikkelen ze, door samen te spelen, winnen en verliezen, vaardigheden waar ze in het echte leven ook wat aan hebben. Uiteindelijk betaalt zich dat terug.
Ik heb het hier over normale sport zoals hockey, basketbal, voetbal of atletiek. De overheid hoeft dus niet rijkeluishobby's zoals paardrijden, karten, zeilen en golf te subsidiëren.
Er staat letterlijk dat team NL veel te wit is. Dat is onversneden racisme.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is gewoon een doelgroep die aangeboort moet zou moeten worden
racisme is 'wij willen geen zwarten in het hockeyteam' of 'geen witten in het Basketballteam'
niet 'waarom roeien zwarten zo weinig?'
of
'zouden er meer gaan roeien als er een standje van de KFC in het clubhuis was?'
De titel is kut iddquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:26 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Er staat letterlijk dat team NL veel te wit is. Dat is onversneden racisme.
Je haalt allemaal zaken door elkaar die niet met elkaar in verband staan, waarop je je argumentatie baseert. Maar die is gewoon helemaal niet logisch.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:21 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ok het dus om het aantal afgevaardigde atleten en niet om de totale bevolking waaruit de atleten komen. Dankjewel voor de kraakheldere uitleg.
India(en dan tel ik elk hockeyteam als één inschrijving en niet als 2 keer 21 individuele atleten. Weer zo iets wat ik blijkbaar totaal niet snap)
Dat is het hele punt van het artikel niet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 17:16 schreef Zorro het volgende:
Het is toch allemaal niet zo moeilijk?
Is een zwarte de beste dan moet die er staan. Zie Hassan.
Is een blanke de beste dan moet die meedoen. Zie Femke Bol.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Hangt ervan af...quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 20:00 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Het is verder prima om minderheden aan het sporten te krijgen maar de nadruk ligt duidelijk op huidskleur. Dat soort denken in kleuren is net zo goed racisme.
Dit is toch niet realistisch man? Je kunt toch niet zeggen: voor iedereen zou dressuur, golfen of autoracen betaalbaar moeten zijn? Dat zijn toch geen grondrechten die je voor iedereen die dat wil zou moeten kunnen faciliteren?quote:
Dat raciaal denken zie je in al jouw reacties...quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat raciaal denken zie je in de reacties in dit topic
Misschien is dat jouw raciaal denken?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 22:08 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat raciaal denken zie je in al jouw reacties...
Dat laatste is onzin natuurlijkquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 21:28 schreef Bluesdude het volgende:
De dames hockeyselectie heeft 1 persoon van Indisch-Nederlandse afkomst, geloof ik.
Men mag best dit vaststellen en wensen dat er meer niet zo blanken in het team zitten.
Het is niet zo.... de Nederlandse hockeybond selecteert de beste speelsters en dat die blank zijn zal ook wel te maken hebben met de historische afkomst van hockey: een spel van de middenklasse en de zeer rijken.
Ik dacht dat hockey in vroegere jaren zeker geen spel was van de arbeidersmiljeus.quote:
China kan natuurlijk wel vissen uit een veel grotere vijver met talent met meer dan een miljard inwoners en een door de staat aangedreven systeem om te presteren.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 21:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je haalt allemaal zaken door elkaar die niet met elkaar in verband staan, waarop je je argumentatie baseert. Maar die is gewoon helemaal niet logisch.
- Jij beweert dat rijkere landen meer medailles halen op de OS
- Dat wordt ontkracht met de voorbeelden Rusland en China
- Jij geeft als tegenargument dat dat komt omdat die landen meer inwoners hebben.
- Maar daarnaast vergelijk je het aantal medailles van alle Europese landen samen, wat een veelvoud is van dat van China terwijl ze alsnog maar de helft van het aantal inwoners hebben. Dat gebruik je dan om aan te geven dat China relatief gezien veel minder medailles heeft op basis van inwoneraantal en dus jouw stelling onderbouwt dat rijke landen meer medailles halen op de OS. Alleen GB en NL is al genoeg om dat aan te tonen.
- Dat argument is niet logisch, omdat bijvoorbeeld de rijke Europese landen samen een veelvoud aan atleten op de Spelen hebben t.o.v. China en dus gezamenlijk natuurlijk meer kans hebben op een hoger aantal medailles. Maar Europa is niet 1 land, en China is dat wel. Het gaat om individuele landen (ongeacht inwoneraantal) die maar een beperkt aantal atleten kunnen sturen. Theoretisch zou Andorra net zoveel atleten als China kunnen sturen, afhankelijk van aan hoeveel onderdelen ze meedoen. Het is niet zo dat China 2 x zoveel atleten kan sturen als heel Europa samen, omdat hun bevolking twee keer zo groot is. Het is een competitie tussen landen, onafhankelijk van het aantal inwoners.
Veel duidelijker dan dit kan ik het niet maken.
Dat past zichzelf om de zoveel tijd aan, voor WO2 was ijshockey voor de elite bv en (volgens mij) tennis wat meer volks dan het nu isquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik dacht dat hockey in vroegere jaren zeker geen spel was van de arbeidersmiljeus.
Meer van de middenklasse en de rijkste kringen.
Net als tennis.
Toen
Ja precies. Het gaat om het aantal deelnemerde atleten. .quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 21:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je haalt allemaal zaken door elkaar die niet met elkaar in verband staan, waarop je je argumentatie baseert. Maar die is gewoon helemaal niet logisch.
- Jij beweert dat rijkere landen meer medailles halen op de OS
- Dat wordt ontkracht met de voorbeelden Rusland en China
- Jij geeft als tegenargument dat dat komt omdat die landen meer inwoners hebben.
- Maar daarnaast vergelijk je het aantal medailles van alle Europese landen samen, wat een veelvoud is van dat van China terwijl ze alsnog maar de helft van het aantal inwoners hebben. Dat gebruik je dan om aan te geven dat China relatief gezien veel minder medailles heeft op basis van inwoneraantal en dus jouw stelling onderbouwt dat rijke landen meer medailles halen op de OS. Alleen GB en NL is al genoeg om dat aan te tonen.
- Dat argument is niet logisch, omdat bijvoorbeeld de rijke Europese landen samen een veelvoud aan atleten op de Spelen hebben t.o.v. China en dus gezamenlijk natuurlijk meer kans hebben op een hoger aantal medailles. Maar Europa is niet 1 land, en China is dat wel. Het gaat om individuele landen (ongeacht inwoneraantal) die maar een beperkt aantal atleten kunnen sturen. Theoretisch zou Andorra net zoveel atleten als China kunnen sturen, afhankelijk van aan hoeveel onderdelen ze meedoen. Het is niet zo dat China 2 x zoveel atleten kan sturen als heel Europa samen, omdat hun bevolking twee keer zo groot is. Het is een competitie tussen landen, onafhankelijk van het aantal inwoners.
Veel duidelijker dan dit kan ik het niet maken.
In deze gemeenfequote:
Lol, 140 euro kan ik serieus niet een heel seizoen mijn schaatsen slijpenquote:Op zondag 8 augustus 2021 01:25 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
In deze gemeenfe
400 contributie tov 140 voor voetbal. Als we kleding en schoeisel negeren ook nog een stick a 60 elke twee jaar. Dan is hockey wel een stuk duurder dan volkssport nummer 1.
Ik vind dat toch best veel geld.
Ijshockey weet ik natuurlijk niet maar geen gek (niet persoonlijk) die deze geweldige sport beoefend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |