abonnement Unibet Coolblue
pi_200042981
Na 3 jaar kleinere verbouwingen en lekker wonen hebben we besloten om alsnog een grote verbouwing te doen. De aanbouw en vloer op de begane grond worden vervangen en de keuken en badkamer vernieuwd.

Een plattegrond van de nieuwe begane grond met de ingrepen benoemd:

pi_200043000
Deze discussie loopt nu:

quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 13:27 schreef archito het volgende:
Ik weet dat er veel enthousiaste amateur keukenontwerpers op dit forum zitten. Eens kijken of ik ze naar dit topic kan lokken. O-)
Willen jullie eens meedenken met de indeling? De ruimte wordt ongeveer 3,1 meter diep en 4,6 meter breed. We hebben nu een hoge kastenwand bedacht met 3 kastjes tot het plafond en 2 kastjes met werkblad met daarin de wasbak. Dwars daarop komt dan een kookeiland van 1 bij 2 meter. In de bijkeuken komt een hoge kastenwand van 1,4 meter breed met daarin de wasmachine, oud papier en plastic en de schoonmaakspullen.

plattegrond
[ afbeelding ]

isometrie (let nog even niet op indeling van deuren/laden)
[ afbeelding ]

Als alternatief hebben we nog de optie om het eiland te draaien en tegen de wand aan te zetten. Voordeel is dat de loop vanuit de woonkamer (linksonder) naar de tuin (bovenin) veel ruimer is. Maar de looplijn naar de koelkast vanuit de woonkamer is een stuk langer.

[ afbeelding ]

Budget
We gaan voor een redelijk basic keuken qua prijs. Gecombineerd met een design maatwerk blad en een mooie inductie kookplaat met ingebouwde afzuiging zoals Bora. De combinatie maakt de uitstraling wel chique maar toch betaalbaar denk ik.

Apparatuur
We hebben geen hoge eisen voor de apparatuur, buiten een mooie kookplaat. De vaatwasser en oven in onze huidige keuken zijn pas 4 jaar oud dus nemen we mee. We hebben geen Quooker nodig of ingebouwd koffiezetapparaat. Ik zou ons koffiezetapparaat en waterkoker wel graag in een kastje op aanrechthoogte willen zetten.
We hebben nu een Amerikaanse koelkast, maar ik denk dat we daar met pijn in het hart afscheid van moeten nemen. In de bijkeuken past hij niet i.c.m. de wasmachine en in de keuken vind ik inbouw toch mooier. Een grote koelkast van 177cm is fijn en architini (dat is vast de juiste vrouwelijke vervoeging) wil ook graag een even grote vriezer. Eventueel zou ik die laatste willen opsplitsen in 2 vriezers van tafelmodel hoogte. 1 inbouw in de keuken en 1 in ons keldertje onder de trap bijvoorbeeld.

Stijl
Qua stijl denken we nu aan de sinarp van ikea voor de hoge kastenwand, gecombineerd met een wit (marmeren) blad, zo dun mogelijk.
[ afbeelding ]

En dan het keukeneiland hetzelfde blad maar andere fronten. Bijvoorbeeld de Voxtorp van ikea.
[ afbeelding ]
pi_200043016
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 14:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je hebt al een aparte keuken, dus hoe erg is troep nou? Bovendien fungeert de bijkeuken toch wel als nis. Wat ik aantrekkelijk vond aan je ontwerp met maar één deur, is dat je extra kastruimte in de bijkeuken hebt. Je argument dat het fijn is om met je was meteen naar boven te kunnen lopen snap ik ook. Misschien dan toch de draarichting van de deuren veranderen? Je krijgt dan wel gedoe met je wc, maar die deuren zijn waarschijnlijk meestal dicht?
Daar heb je gelijk in. Ik zal de alternatieve indeling met de bijkeuken bij de keuken ook eens tekenen. Kijken wat dat oplevert!
pi_200043245
Leuk, een nieuwe verbouwing!

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ideeën bij een (echt) marmeren aanrechtblad. Ik vind het zelf ook heel mooi en dacht altijd dat mijn volgende keuken een marmeren blad zou hebben. Maar ik heb een vriendin die een huis-met-marmeren-aanrechtblad kocht en hoewel zij héél netjes is tijdens het koken heeft ze er al een paar lelijke plekken in zitten, m.n. van zuur. Ik weet niet precies hoe dat blad is afgewerkt of geïmpregneerd, maar het zette me wel aan het denken. Ik weet dat ik zelf een slordige kok ben en het liefste overal hete plannen en druppende azijnflessen op wil kunnen zetten zonder dat ik er meteen een doekje over moet halen of voorzichtig moet doen. Dus ik was al een beetje van het marmeren ideaal af. En ik heb stiekeme hoop dat jullie ervaringen mij ervan overtuigen dat een marmeren aanrechtblad best kan... to keep the dream alive :+
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:18:53 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_200043309
Marmer lijkt me echt de hel als aanrecht. Ik zou eerder kijken naar een materiaal wat er wel op lijkt, maar niet de vervelende eigenschappen heeft :@
disclaimer
pi_200045023
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:13 schreef yinu het volgende:
Leuk, een nieuwe verbouwing!

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ideeën bij een (echt) marmeren aanrechtblad. Ik vind het zelf ook heel mooi en dacht altijd dat mijn volgende keuken een marmeren blad zou hebben. Maar ik heb een vriendin die een huis-met-marmeren-aanrechtblad kocht en hoewel zij héél netjes is tijdens het koken heeft ze er al een paar lelijke plekken in zitten, m.n. van zuur. Ik weet niet precies hoe dat blad is afgewerkt of geïmpregneerd, maar het zette me wel aan het denken. Ik weet dat ik zelf een slordige kok ben en het liefste overal hete plannen en druppende azijnflessen op wil kunnen zetten zonder dat ik er meteen een doekje over moet halen of voorzichtig moet doen. Dus ik was al een beetje van het marmeren ideaal af. En ik heb stiekeme hoop dat jullie ervaringen mij ervan overtuigen dat een marmeren aanrechtblad best kan... to keep the dream alive :+
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:18 schreef SQ het volgende:
Marmer lijkt me echt de hel als aanrecht. Ik zou eerder kijken naar een materiaal wat er wel op lijkt, maar niet de vervelende eigenschappen heeft :@
Ik bedoelde niet persé echt marmer. ;) Maar wel iets wat kwaliteit uitstraalt zoals bijvoorbeeld dekton. Die heb je ook in marmer looks of met ander motief. Het zit hem ook in een blad van 12mm dik o.i.d. Dat vind ik er ook chique uitzien. Ik kwam onderstaande plaatjes nog tegen, erg mooi i.c.m. donker houten kasten. Al mag het patroon van mij nog wel subtieler zijn en kleiner.







[ Bericht 6% gewijzigd door archito op 24-06-2021 17:22:04 ]
pi_200045216
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:12 schreef archito het volgende:

[..]

[..]

Ik bedoelde niet persé echt marmer. ;) Maar wel iets wat kwaliteit uitstraalt zoals bijvoorbeeld dekton. Die heb je ook in marmer looks of met ander motief. Het zit hem ook in een blad van 12mm dik o.i.d. Dat vind ik er ook chique uitzien. Ik kwam onderstaande plaatjes nog tegen, erg mooi i.c.m. donker houten kasten. Al mag het patroon van mij nog wel subtieler zijn en kleiner.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi! Zeker in combinatie met donkere kasten en dan ook tegen een achterwand (foto linksboven). Briljant idee, al zeg ik het zelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 24 juni 2021 @ 19:03:27 #8
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200046305
Heel blij met onze notenhouten kasten en composiet blad.

Edit: ik heb nu ook het oude topic nog even gelezen.
Ook al lijkt n aparte werkplek me ook ideaal als het past zou ik daar koelkast vriezer in plaatsen, dicht bij de woonkamer en net zo dicht bij je eiland als wanneer je ze aan de andere kant hebt. Houd je ruimte over voor 2 hoge kasten met 3 lage kasten ertussen. Nog een gratis tip vaatwasser op hoogte in 1 van deze twee kasten, vinden wij ideaal.
En ook al weet ik dat veel mensen me vreemd vinden maar ik ben heel blij met de plaatsing van mijn kookplaat op de kopse kant van mijn eiland. Dat zou in jullie geval ook super uitkomen, tegenover de wasbak hoef je alleen om te draaien en je houd veel meer beschikbare werkruimte over op je eiland dan wanneer er in het midden een kookplaat zit met randjes eromheen.

[ Bericht 90% gewijzigd door SV-tje op 24-06-2021 19:13:20 ]
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200053718
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:12 schreef archito het volgende:

[..]

[..]

Ik bedoelde niet persé echt marmer. ;) Maar wel iets wat kwaliteit uitstraalt zoals bijvoorbeeld dekton. Die heb je ook in marmer looks of met ander motief. Het zit hem ook in een blad van 12mm dik o.i.d. Dat vind ik er ook chique uitzien. Ik kwam onderstaande plaatjes nog tegen, erg mooi i.c.m. donker houten kasten. Al mag het patroon van mij nog wel subtieler zijn en kleiner.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat vind ik heel mooi! Zeker ook met zo'n achterwandje.

Hoewel ik het gevoel van marmer echt fantastisch vind. Heb ooit in een appartement in new york gelogeerd waar zowel de keuken als de badkamer in marmer uitgevoerd waren, prachtig. Alleen toen keek ik geloof ik nog niet zo kritisch naar hoe materialen moeten worden onderhouden en schoongemaakt enzo. Dus ik vrees dat mijn praktische kant de esthetische kant gaat overrulen... want ik heb ook écht een hekel aan dingen die moeilijk schoon te houden zijn en ik ben best onhandig.
Dekton kende ik nog niet maar dat ziet er mooi uit. En ook praktisch genoeg zo te lezen :)
pi_200055106
Leuk zo'n topic om ideeen te spuien.

Ik zou denk ik twee van de drie deuren dichtmaken in de voorraadkast. De wand aan de kant van de WC zou ik een stukje de gang in zetten zodat je daar ook wandvullend een kast kan maken.

Het idee om van dat werkhoekje een kast te maken en misschien zelfs daar de koelkast en vriezer neer te zetten zou ik zelf ook doen denk ik.

Zelf heb ik een spoeleiland en de kookplaat tegen de muur. Mij bevalt dat uitstekend omdat er een stevige afzuiger boven kon en het bakvet niet rondom op de vloer spettert. Ik heb daar overal bovenkastjes boven zodat alles goed uit het zicht is.

Een marmeren blad lijkt mij ook vrij kwetsbaar. Wij hebben er een van graniet. Die kan ook vrij dun en is vrijwel onverwoestbaar. Na vier jaar nog geen krasje te zien. Helaas wel zwart en niet wit.

Succes met je verbouw plannen
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:08:58 #11
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200055273
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 11:59 schreef karelde14e het volgende:

Zelf heb ik een spoeleiland en de kookplaat tegen de muur. Mij bevalt dat uitstekend omdat er een stevige afzuiger boven kon en het bakvet niet rondom op de vloer spettert. Ik heb daar overal bovenkastjes boven zodat alles goed uit het zicht is.

Succes met je verbouw plannen
Zoveel mensen zoveel voorkeuren, ik zei toevallig deze week nog dat ik het zo fijn vind dat er geen muur achter de kookplaat en wasbak zit. Deze zaten altijd onder de (vet) spetters en gingen steeds moeilijker schoon. Nu met de eilanden beland het op de aanrecht doekje erover en klaar. Op de vloer ging spetter te zien.
Afzuigkap hebben we een sterke in het plafond, maar die staat nog geen kwart van de keren aan. Een afzuigkap in de kookplaat lijkt mij dan weer verschrikkelijk qua schoonmaken. In het vorige huis hadden we een grill naast de kookplaat en die was altijd vies van de pan die er naast stond, dat moet met zo’n ribbelig ding als afzuigkap ook zo zijn verwacht ik. Juist een gladde inductie plaat is zo makkelijk schoon.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200058939
Grotendeels eens. Mijn achterwand is van glas en over de hele breedte. Een ander materiaal was de hel op aarde geweest. De afzuiger zit in het keukenkastje. Het enige dat uitsteekt is het uittrekding als hij aan staat. Verder is hij niet zichtbaar. Zelfs het RVS randje hebben wij in de kleur van de kastjes laten spuiten. Af en toe de roosters eruit en in de vaatwasser en dat was het wel zo'n beetje.
Een inductieplaat hebben wij ook. Ik zou niet anders meer willen.
pi_200059837
Ik ben zelf team #werkplek (hoeveel kasten heeft een mens nodig?). En van koken op de kopse kant snap ik nog steeds niks, @SV-tje . Ik wil graag spullen naast m'n kookplaat kunnen zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 18:21:57 #14
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200060264
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben zelf team #werkplek (hoeveel kasten heeft een mens nodig?). En van koken op de kopse kant snap ik nog steeds niks, @:SV-tje . Ik wil graag spullen naast m'n kookplaat kunnen zetten.
Juist omdat ik spullen kwijt wil vind ik het zo ideaal. Even een foto van mijn maaltijd die op dit moment in de oven staat.

Je kunt dus op 3 plekken aan de kookplaat staan en aan twee kanten spullen kwijt. En er blijft een lekker grote aanrecht over.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200104169
Weer even verder gestudeerd met jullie input!
Het werkplekje voorlopig wel laten staan, maar met name de bijkeuken anders ingedeeld. In deze situatie behouden we onze Amerikaanse koelkast wat veel geld scheelt (2 keer 750-1000 euro voor grote koelkast en vriezer). Dat kunnen we wel gebruiken want na een zware regenbui van gisteren zie ik het somber in voor ons pannendak. We gaan toch ook verkennen of vernieuwen van dat dak nodig is. Wat een extra kostenpost oplevert van 15k ben ik bang. :'(

Afijn, de huidige stand van zaken met extra nis voor wasmachine/droger, de Amerikaanse koelkast en een schuifdeur tussen keuken en bijkeuken. Deze kan dan gewoon op staan tenzij de wasmachine draait of het een rommel is. Voor de schuifdeur hoop ik een originele paneeldeur te kunnen hergebruiken.

Ik twijfelde of de koelkast in de bijkeuken fijn is, maar dat hebben we nu ook en de looplijn vanaf de kookplaat is erg kort. Bijkomend voordeel is dat je er vanuit de woonkamer makkelijk bij kunt, wat het draaien van het kookeiland ook weer mogelijk maakt.

  maandag 28 juni 2021 @ 09:32:07 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_200104366
Bakvet op de vloer? Sta je te roerbakfrituren aan je aanrecht dan? :D

Goede nieuwe tekening trouwens. Ga je de bergruimte niet missen zo in je bijkeuken?

In deze tekening zou ik zelfs de deur tussen bijkeuken en eetkamer misschien wel weglaten. Kun je daar een werkplekje maken :+
disclaimer
  maandag 28 juni 2021 @ 09:34:09 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200104389
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:13 schreef archito het volgende:
Weer even verder gestudeerd met jullie input!
Het werkplekje voorlopig wel laten staan, maar met name de bijkeuken anders ingedeeld. In deze situatie behouden we onze Amerikaanse koelkast wat veel geld scheelt (2 keer 750-1000 euro voor grote koelkast en vriezer). Dat kunnen we wel gebruiken want na een zware regenbui van gisteren zie ik het somber in voor ons pannendak. We gaan toch ook verkennen of vernieuwen van dat dak nodig is. Wat een extra kostenpost oplevert van 15k ben ik bang. :'(

Afijn, de huidige stand van zaken met extra nis voor wasmachine/droger, de Amerikaanse koelkast en een schuifdeur tussen keuken en bijkeuken. Deze kan dan gewoon op staan tenzij de wasmachine draait of het een rommel is. Voor de schuifdeur hoop ik een originele paneeldeur te kunnen hergebruiken.

Ik twijfelde of de koelkast in de bijkeuken fijn is, maar dat hebben we nu ook en de looplijn vanaf de kookplaat is erg kort. Bijkomend voordeel is dat je er vanuit de woonkamer makkelijk bij kunt, wat het draaien van het kookeiland ook weer mogelijk maakt.

[ afbeelding ]
15k voor nieuw pannendak? :o
Moet de hele dakconstructie vervangen worden ofzo? Of hebben die mannen in 4 jaar tijd hun prijzen verdubbeld :X .

Dak zou ik trouwens sowieso doen. Het is gewoon op na dik 80 jaar en om nu bij elke regenbui in de stress te zitten is nix als je er nog lange tijd wil blijven wonen.
  maandag 28 juni 2021 @ 09:57:40 #18
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200104608
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:13 schreef archito het volgende:
Weer even verder gestudeerd met jullie input!
Het werkplekje voorlopig wel laten staan, maar met name de bijkeuken anders ingedeeld. In deze situatie behouden we onze Amerikaanse koelkast wat veel geld scheelt (2 keer 750-1000 euro voor grote koelkast en vriezer). Dat kunnen we wel gebruiken want na een zware regenbui van gisteren zie ik het somber in voor ons pannendak. We gaan toch ook verkennen of vernieuwen van dat dak nodig is. Wat een extra kostenpost oplevert van 15k ben ik bang. :'(

Afijn, de huidige stand van zaken met extra nis voor wasmachine/droger, de Amerikaanse koelkast en een schuifdeur tussen keuken en bijkeuken. Deze kan dan gewoon op staan tenzij de wasmachine draait of het een rommel is. Voor de schuifdeur hoop ik een originele paneeldeur te kunnen hergebruiken.

Ik twijfelde of de koelkast in de bijkeuken fijn is, maar dat hebben we nu ook en de looplijn vanaf de kookplaat is erg kort. Bijkomend voordeel is dat je er vanuit de woonkamer makkelijk bij kunt, wat het draaien van het kookeiland ook weer mogelijk maakt.

[ afbeelding ]
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het gedraaide kookeiland uitpakt, volgens mij inderdaad een hele goede optie nu je via een andere route de koelkast kan bereiken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 28 juni 2021 @ 10:41:54 #19
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200105121
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:13 schreef archito het volgende:
Weer even verder gestudeerd met jullie input!
Het werkplekje voorlopig wel laten staan, maar met name de bijkeuken anders ingedeeld. In deze situatie behouden we onze Amerikaanse koelkast wat veel geld scheelt (2 keer 750-1000 euro voor grote koelkast en vriezer). Dat kunnen we wel gebruiken want na een zware regenbui van gisteren zie ik het somber in voor ons pannendak. We gaan toch ook verkennen of vernieuwen van dat dak nodig is. Wat een extra kostenpost oplevert van 15k ben ik bang. :'(

Afijn, de huidige stand van zaken met extra nis voor wasmachine/droger, de Amerikaanse koelkast en een schuifdeur tussen keuken en bijkeuken. Deze kan dan gewoon op staan tenzij de wasmachine draait of het een rommel is. Voor de schuifdeur hoop ik een originele paneeldeur te kunnen hergebruiken.

Ik twijfelde of de koelkast in de bijkeuken fijn is, maar dat hebben we nu ook en de looplijn vanaf de kookplaat is erg kort. Bijkomend voordeel is dat je er vanuit de woonkamer makkelijk bij kunt, wat het draaien van het kookeiland ook weer mogelijk maakt.

[ afbeelding ]
Wat ik me afvraag nav deze plattegrond, is: welke functie heeft jullie bijkeuken straks? Als je de wasmachine+droger in een nis plaatst, kunnen daar nette deuren voor en is in het principe helemaal niet meer nodig om nog een apart hokje te hebben daar.
KuikenGuppy
pi_200105180
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:32 schreef SQ het volgende:
Bakvet op de vloer? Sta je te roerbakfrituren aan je aanrecht dan? :D

Goede nieuwe tekening trouwens. Ga je de bergruimte niet missen zo in je bijkeuken?

In deze tekening zou ik zelfs de deur tussen bijkeuken en eetkamer misschien wel weglaten. Kun je daar een werkplekje maken :+
We maken net zoals nu boven de amerikaanse koelkast nog kastjes van een centimeter of 80 hoog. En naast de koelkast komt dan een hoge kast van 25-30cm breed met schoonmaakspullen met ook ruimte voor de bezem, dweil etc. Dus het is wel minder opslagruimte, maar in de keuken hebben we extra ruimte omdat daar geen koelkast en vriezer meer hoeft.

Die deur vinden we nog wel fijn om even iets uit de koelkast te kunnen pakken vanuit de woonkamer, buiten dat verwijderen ook betekent dat er een latei in moet en er opnieuw gestuct moet worden. Maar je verliest daardoor wel een anders functionele hoek, daar heb je gelijk in inderdaad.
pi_200105226
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:34 schreef bleiblei het volgende:

[..]

15k voor nieuw pannendak? :o
Moet de hele dakconstructie vervangen worden ofzo? Of hebben die mannen in 4 jaar tijd hun prijzen verdubbeld :X .

Dak zou ik trouwens sowieso doen. Het is gewoon op na dik 80 jaar en om nu bij elke regenbui in de stress te zitten is nix als je er nog lange tijd wil blijven wonen.
Ik moet nog offertes gaan opvragen hoor, ik heb dat bedrag zelf in mijn hoofd. Volgens mij zijn de spanten en gordingen nog wel prima. Wel nemen we dan denk ik het zink van de getimmerde goot mee en moet de schoorsteen gerenoveerd worden. Dat laatste was een 700 euro volgens eerdere offertes.

Ik ga het de 3 aannemers vragen waar we nu een keuze uit gaan maken, of ze ook pannendaken doen en of ze er een prijs voor willen maken. Dan weten we waar we aan toe zijn.

Ik heb niet de illusie dat de buren mee gaan doen, dus voor de uitstraling is het jammer. Tenzij iemand nog tuile du nord dakpannen met platte wel in het rood op de kop kan tikken. :7
pi_200105256
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:41 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag nav deze plattegrond, is: welke functie heeft jullie bijkeuken straks? Als je de wasmachine+droger in een nis plaatst, kunnen daar nette deuren voor en is in het principe helemaal niet meer nodig om nog een apart hokje te hebben daar.
De wasmachine en droger passen net niet, al is daar wel wat voor te bedenken. Er zit alleen wel een hoogteverschil in de plafonds tussen de bijkeuken en keuken. En de koelkast vereist een diepere kast dan de kastenwand in de keuken. Die dieper maken doe ik liever niet omdat de keuken al vrij krap is rond het eiland.

Dus vandaar het idee om wel een wand te plaatsen. Kan eventueel ook met opening zonder deur.
  maandag 28 juni 2021 @ 12:20:01 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200106408
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:49 schreef archito het volgende:

[..]

Ik moet nog offertes gaan opvragen hoor, ik heb dat bedrag zelf in mijn hoofd. Volgens mij zijn de spanten en gordingen nog wel prima. Wel nemen we dan denk ik het zink van de getimmerde goot mee en moet de schoorsteen gerenoveerd worden. Dat laatste was een 700 euro volgens eerdere offertes.

Ik ga het de 3 aannemers vragen waar we nu een keuze uit gaan maken, of ze ook pannendaken doen en of ze er een prijs voor willen maken. Dan weten we waar we aan toe zijn.

Ik heb niet de illusie dat de buren mee gaan doen, dus voor de uitstraling is het jammer. Tenzij iemand nog tuile du nord dakpannen met platte wel in het rood op de kop kan tikken. :7
Rode Tuile du nord pannen worden volgens mij nog gewoon gemaakt. Maar als dakbeschot en constructie prima is, zou ik mikken op (jullie hebben geen recht toe, rechtaan dak volgens mij) 8k dak, 1k schoorsteen en 500eur bakgoot. En dan zit daar al best forse inflatie e.d. in verwerkt.

Edit: de platte wel maakt het wel wat lastiger zie ik nu :P .

[ Bericht 5% gewijzigd door bleiblei op 28-06-2021 12:25:16 ]
pi_200106456
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:13 schreef archito het volgende:
Weer even verder gestudeerd met jullie input!
Het werkplekje voorlopig wel laten staan, maar met name de bijkeuken anders ingedeeld. In deze situatie behouden we onze Amerikaanse koelkast wat veel geld scheelt (2 keer 750-1000 euro voor grote koelkast en vriezer). Dat kunnen we wel gebruiken want na een zware regenbui van gisteren zie ik het somber in voor ons pannendak. We gaan toch ook verkennen of vernieuwen van dat dak nodig is. Wat een extra kostenpost oplevert van 15k ben ik bang. :'(

Afijn, de huidige stand van zaken met extra nis voor wasmachine/droger, de Amerikaanse koelkast en een schuifdeur tussen keuken en bijkeuken. Deze kan dan gewoon op staan tenzij de wasmachine draait of het een rommel is. Voor de schuifdeur hoop ik een originele paneeldeur te kunnen hergebruiken.

Ik twijfelde of de koelkast in de bijkeuken fijn is, maar dat hebben we nu ook en de looplijn vanaf de kookplaat is erg kort. Bijkomend voordeel is dat je er vanuit de woonkamer makkelijk bij kunt, wat het draaien van het kookeiland ook weer mogelijk maakt.

[ afbeelding ]
Ik vind 'em mooi! En je hebt nu je symmetrische keuken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200107359
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 12:20 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Rode Tuile du nord pannen worden volgens mij nog gewoon gemaakt. Maar als dakbeschot en constructie prima is, zou ik mikken op (jullie hebben geen recht toe, rechtaan dak volgens mij) 8k dak, 1k schoorsteen en 500eur bakgoot. En dan zit daar al best forse inflatie e.d. in verwerkt.

Edit: de platte wel maakt het wel wat lastiger zie ik nu :P .
Haha ja, die platte wel zie je niet vaak. Alleen bij handelaren in tweedehands pannen. Misschien heeft de aannemer andere kanalen om inkopen te doen, we gaan eens informeren.

Dat valt me qua prijs nog niet tegen, hopelijk komen we daar ergens in de buurt uit! Het dik is inderdaad 3-zijdig schuin. Ongeveer 70-75m2 oppervlak met 15 meter aan noklijn door de 2 schuine hoeken.
pi_200107546
Ik zou alleen een deur plaatsen direct voor de wasmachine i.v.m. geluid. De deuren van de keuken of woonkamer naar de bijkeuken zouden hier standaard open staan.

Kan die hele muur tussen de woonkamer en keuken niet weg misschien?

Koelkast en bureau omwisselen is ook misschien een idee? Lekker rustig werken met de deuren dicht.

Nog een idee: Wasmachine met deur op de plek van het bureau. Koelkast op de plek van wasmachine en dan bergruimte in de bijkeuken. Bureau op de plek die SQ noemde?

[ Bericht 19% gewijzigd door Tegan op 28-06-2021 13:50:03 ]
pi_200107872
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 13:37 schreef Tegan het volgende:
Ik zou alleen een deur plaatsen direct voor de wasmachine i.v.m. geluid. De deuren van de keuken of woonkamer naar de bijkeuken zouden hier standaard open staan.

Kan die hele muur tussen de woonkamer en keuken niet weg misschien?

Koelkast en bureau omwisselen is ook misschien een idee? Lekker rustig werken met de deuren dicht.

Nog een idee: Wasmachine met deur op de plek van het bureau. Koelkast op de plek van wasmachine en dan bergruimte in de bijkeuken. Bureau op de plek die SQ noemde?
Ik denk dat bij ons de deur tussen keuken en bijkeuken in deze situatie vaak open zal staan, maar de deur tussen bijkeuken en woonkamer meestal dicht is. Helemaal open maken vergt kostbare constructieve aanpassingen terwijl we woonkamer en keuken liever apart houden, dus dat gaat hem niet worden. ;)

Een deur voor de wasmachine en de deur tussen bijkeuken en keuken weg laten is nog wel een optie. Maar dan laten we de deur tussen woonkamer en (bij)keuken wel zitten.

Ik ga ook nog de variant uitwerken met een hoge kastenwand in de nis zoals je zegt. Maar dan laten we de werkplek vervallen denk ik. De bijkeuken is erg klein zonder daglicht, daar gaan we dan toch niet zitten.
pi_200108456
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 13:58 schreef archito het volgende:

[..]

Ik denk dat bij ons de deur tussen keuken en bijkeuken in deze situatie vaak open zal staan, maar de deur tussen bijkeuken en woonkamer meestal dicht is. Helemaal open maken vergt kostbare constructieve aanpassingen terwijl we woonkamer en keuken liever apart houden, dus dat gaat hem niet worden. ;)

Een deur voor de wasmachine en de deur tussen bijkeuken en keuken weg laten is nog wel een optie. Maar dan laten we de deur tussen woonkamer en (bij)keuken wel zitten.
Heb je ook een 3D-tekening van de bijkeuken? Het lijkt me goed dat je bedenkt hoe je die ruimte gaat gebruiken als je de was doet. Is er bijvoorbeeld plek om een wasmand neer te zetten bij het in- en uitladen? Omdat de ruimte beperkt is, zou ik me denk ik gaan ergeren aan deurtjes net voor de wasmachine. Maar dat hangt onder andere af van waar je wasmiddel neer gaat zetten.

Maakt je koelkast eigenlijk geluid? Een ander voordeel van een schuifdeur tussen keuken en bijkeuken is dat je dat geluid dempt. Maar misschien is dat niet zo boeiend omdat het geluid sowieso de werkplek niet bereikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 28 juni 2021 @ 15:10:29 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200108803
Wij hebben overigens ook een jaren 30 huis met houten vloeren, en hebben geen enkele last van lawaai door de wasmachine/droger boven.
Je hoort het wel als er gecentrifugeerd wordt, maar last, nee. Je mag hier wel een keer komen luisteren ;). Is er boven plek voor een washok? Je wilt je was ook ergens kunnen ophangen lijkt me?
KuikenGuppy
pi_200109774
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:10 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben overigens ook een jaren 30 huis met houten vloeren, en hebben geen enkele last van lawaai door de wasmachine/droger boven.
Je hoort het wel als er gecentrifugeerd wordt, maar last, nee. Je mag hier wel een keer komen luisteren ;). Is er boven plek voor een washok? Je wilt je was ook ergens kunnen ophangen lijkt me?
Haha, ik lees toch veel slechte ervaringen op internet. Maar de vraag is natuurlijk wie goede ervaringen met een wasmachine op een houten vloer op internet zou zetten, want dan merk je er niks van. :P

Hebben jullie het niet verstevigd met een dun betonvloertje of extra dikke plaat multiplex o.i.d.? Dus gewoon houten beschot op de vloerbalken en daar bovenop de wasmachine?
pi_200110209
Bij ons staat de wasmachine ook op een houten vloer en ik heb er eveneens geen last van, al hoor ik de machine inderdaad wel centrifugeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 28 juni 2021 @ 17:27:01 #32
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200110816
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:17 schreef archito het volgende:

[..]

Haha, ik lees toch veel slechte ervaringen op internet. Maar de vraag is natuurlijk wie goede ervaringen met een wasmachine op een houten vloer op internet zou zetten, want dan merk je er niks van. :P

Hebben jullie het niet verstevigd met een dun betonvloertje of extra dikke plaat multiplex o.i.d.? Dus gewoon houten beschot op de vloerbalken en daar bovenop de wasmachine?
Om eerlijk te zijn; onze wasmachine staat wel op een soort verhoginkje, deze zat er al toen we het huis kochten. Maar veel meer dan een stel balken met planken erop stelt dat niet voor.
KuikenGuppy
  maandag 28 juni 2021 @ 19:23:25 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200113029
Ik zou het bar gedeelte van je eiland heroverwegen. Hoe vaak denk je daar te gaan zitten? Als dat niet dagelijks is, dan zou ik kijken of je spoelen en en koken allemaal op het eiland kwijt kunt. Dan kan je de koelkast in de keuken kwijt ipv bijkeuken. Maak je van de hele bijkeuken een pantry met wasmachine/droger.

En ik persoonlijk zou dan dat werkplekje opgeven (of past je koelkast daar niet).
Resistance is futile.
pi_200138144
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
Bij ons staat de wasmachine ook op een houten vloer en ik heb er eveneens geen last van, al hoor ik de machine inderdaad wel centrifugeren.
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:27 schreef Burdie het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn; onze wasmachine staat wel op een soort verhoginkje, deze zat er al toen we het huis kochten. Maar veel meer dan een stel balken met planken erop stelt dat niet voor.
Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de wasmachine in de bijkeuken te laten. Op zolder hoeven we dan geen aanpassingen te doen zoals een verhoging maken, water toe- en afvoer en elektra aanleggen en op onze zolder wordt het komende jaren nog behoorlijk heet totdat we ooit airco installeren. :P
De badkamer valt af omdat we daar geen goede indeling konden bedenken.

En het voordeel van beneden is dat je er 's nachts of met eventueel toekomstige kinderen ook overdag geen last van hebt op de slaapverdieping.

Ik zal zo de semi definitieve indeling posten!
  woensdag 30 juni 2021 @ 10:11:29 #35
149959 SQ
snelle trees
pi_200138352
Heel begrijpelijk hoor archito. Ik zou nooit vrijwillig mijn wasmachine boven zetten als er beneden ook een prima plekje voor zou zijn ;)
disclaimer
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:32:49 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200139320
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:13 schreef archito het volgende:
Ik twijfelde of de koelkast in de bijkeuken fijn is, maar dat hebben we nu ook en de looplijn vanaf de kookplaat is erg kort. Bijkomend voordeel is dat je er vanuit de woonkamer makkelijk bij kunt, wat het draaien van het kookeiland ook weer mogelijk maakt.

[ afbeelding ]
Wij hebben jarenlang de koelkast en de vaatwasser in de bijkeuken gehad, openzwaaiende deur met zelfs een afstapje maar als het niet anders is, is het niet anders en we waren er in no time aan gewend. Het had ook nevernooit in de minikeuken gepast. Het is wennen, maar meer ook niet. En als je het nu ook al hebt dan gaat dat straks niet anders zijn.

Onze wasmachine en droger stonden daar ook trouwens en idd, daarom was die deur wel erg handig. Maar dus niet heel storend voor dagelijks gebruik verder.

En die deur vanuit de woonkamer naar je bijkeuken zou ik laten zitten, maar wel dicht met stoel of kast er voor om te zien of het nou echt zo'n gemis is als hij er niet zou zitten. Dan kan je hem later altijd nog netjes weghalen.
Voor mij persoonlijk lijkt hij me echt overbodig, maar dat is maar net wat jullie willen natuurlijk.
***
pi_200139425
Gisteren zijn we bij ikea geweest om de keuken door te spreken en ook meer gevoel bij de prijs te hebben.
Uitgangspunt was de keuken zoals we in eerste instantie tekenden. En we zijn eigenlijk wel erg enthousiast geworden over de mogelijkheden en het ontwerp!



Het eiland heeft 60-80-60cm brede laden aan de ene kant en een 80cm breed blok aan de andere kant. De hoge kastenwand wordt 270cm hoog met links de oven (met lade eronder), daarboven een deur met daarachter planken en 1 lade op werkbladhoogte waar het koffiezetapparaat en waterkoker e.d. op staan. Die schuif je dus gemakkelijk achter het deurtje als je ze niet gebruikt en heb je meer ruimte op je aanrechtblad. Daarboven nog een kast van 80cm hoog.
Rechts een koelkast en vriezer van 180cm hoog en daarboven ook 2 kasten van 80cm hoog. Onder het werkblad de vaatwasser en de afvallade.

Het grote voordeel aan ikea is dat ik het zelf in elkaar ga zetten en later dus eventueel ook ruimte kan toevoegen als dat nodig is. Daarom gaan we gewoon kijken wat wel en niet werkt. We kunnen het barretje laten vervallen en vervangen door lades bijvoorbeeld. Maar we kunnen ook de deur van gang naar bijkeuken later nog dichtzetten en daar een kast in maken. Als derde optie kunnen we nog kiezen of we de wasmachine en droger onder een werkblad zetten in de bijkeuken of een ruimtehoge kastenwand maken. Dat laatste denken we wel nodig te hebben. Voor de bereikbaarheid van de koelkast en vriezer maken we een schuifdeur tussen de keuken en bijkeuken, dat vond ik wel een goede tip.

Zoals Seven. ook aangeeft is het wel fijn om de bijkeuken echt alleen te gebruiken voor wassen/drogen, schoonmaakspullen etc.

quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:23 schreef Seven. het volgende:
Ik zou het bar gedeelte van je eiland heroverwegen. Hoe vaak denk je daar te gaan zitten? Als dat niet dagelijks is, dan zou ik kijken of je spoelen en en koken allemaal op het eiland kwijt kunt. Dan kan je de koelkast in de keuken kwijt ipv bijkeuken. Maak je van de hele bijkeuken een pantry met wasmachine/droger.

En ik persoonlijk zou dan dat werkplekje opgeven (of past je koelkast daar niet).


[ Bericht 1% gewijzigd door archito op 30-06-2021 11:56:48 ]
  woensdag 30 juni 2021 @ 12:21:13 #38
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200139908
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 10:11 schreef SQ het volgende:
Heel begrijpelijk hoor archito. Ik zou nooit vrijwillig mijn wasmachine boven zetten als er beneden ook een prima plekje voor zou zijn ;)
Haha, hier exact andersom. Ik heb geen seconde zin in dat gesjouw met kleren/was de trap op en af...
KuikenGuppy
  woensdag 30 juni 2021 @ 20:20:31 #39
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200147160
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 12:21 schreef Burdie het volgende:

[..]

Haha, hier exact andersom. Ik heb geen seconde zin in dat gesjouw met kleren/was de trap op en af...
Sjouwen moet je toch of van de slaapkamer naar beneden of van de slaapkamer naar boven naar de zolder. Maar als je aan het wassen bent hoef je niet elke keer naar boven te lopen als de wasmachine of droger klaar is.

@archito wij zijn heel blij met onze kasten rondom de wasmachine en droger. Zijn ook gewoon standaard Ikea metod kasten dus kun je mooi de lijn van de keuken doortrekken. Wij hebben onder kasten opgehangen zodat alles de diepte van 60cm heeft.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 30 juni 2021 @ 20:42:00 #40
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200147498
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:20 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Sjouwen moet je toch of van de slaapkamer naar beneden of van de slaapkamer naar boven naar de zolder. Maar als je aan het wassen bent hoef je niet elke keer naar boven te lopen als de wasmachine of droger klaar is.
Dat ligt maar net aan de indeling van je huis. Hier staat de wasmachine op de eerste etage dus het enige wat ik nu aan was hoef te sjouwen zijn keukendoeken en tafelkleden.
KuikenGuppy
  woensdag 30 juni 2021 @ 20:44:39 #41
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200147532
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:42 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat ligt maar net aan de indeling van je huis. Hier staat de wasmachine op de eerste etage dus het enige wat ik nu aan was hoef te sjouwen zijn keukendoeken en tafelkleden.
Maar bij de meeste mensen (en ook bij archito) staat de wasmachine dan op zolder. En feit blijft dat je voor elke was naar boven moet lopen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200148275
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:20 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Sjouwen moet je toch of van de slaapkamer naar beneden of van de slaapkamer naar boven naar de zolder. Maar als je aan het wassen bent hoef je niet elke keer naar boven te lopen als de wasmachine of droger klaar is.

@:archito wij zijn heel blij met onze kasten rondom de wasmachine en droger. Zijn ook gewoon standaard Ikea metod kasten dus kun je mooi de lijn van de keuken doortrekken. Wij hebben onder kasten opgehangen zodat alles de diepte van 60cm heeft.
Goeie tip! Eens kijken of er standaard kasten in de bijkeuken passen. Andere optie is om de zelfgemaakte kast uit de huidige bijkeuken om te bouwen. Misschien is dat alleen een paar frontjes/kastjes verzagen. Heb jij wel ergens een plek waar je je wasmand op kan zetten in de buurt?
  donderdag 1 juli 2021 @ 00:12:39 #43
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200150357
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:30 schreef archito het volgende:

[..]

Goeie tip! Eens kijken of er standaard kasten in de bijkeuken passen. Andere optie is om de zelfgemaakte kast uit de huidige bijkeuken om te bouwen. Misschien is dat alleen een paar frontjes/kastjes verzagen. Heb jij wel ergens een plek waar je je wasmand op kan zetten in de buurt?
Vanwege het grote aanrechtblad en de kastjes waar de waszakken inzitten hebben we genoeg ruimte voor volle en lege wasmanden. Maar wat we ook hebben is de lades onder de wasmachine en droger waar een binnenlade inzit om een wasmand op te zetten om de wasmachine in te laden of de droger uit te laden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200152468
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 00:12 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Vanwege het grote aanrechtblad en de kastjes waar de waszakken inzitten hebben we genoeg ruimte voor volle en lege wasmanden. Maar wat we ook hebben is de lades onder de wasmachine en droger waar een binnenlade inzit om een wasmand op te zetten om de wasmachine in te laden of de droger uit te laden.
Jullie wasruimte is van alle gemakken voorzien lees ik. :7
Bij ons is het natuurlijk een stukje kleiner, dus we zullen de was nog steeds boven verzamelen in de inloopkast.
Ik denk dat we de wasmachine en droger boven op elkaar zetten met een lade ertussen. Dan kunnen we daarnaast een kast voor wasmiddel etc. maken met daaronder plastic en oud papier. Dan past daarnaast nog net een hogere smalle kast voor schoonmaakspullen zoals de bezem, dweil etc.

Als we plastic en oud papier in de keuken een plekje weten te geven kunnen de wasmachine en droger wel naast elkaar met een werkblad erboven. Of we zetten toch de deur tussen gang en bijkeuken dicht en maken daar een kast voor oud papier en plastic. Genoeg mogelijkheden merk ik al schrijvende. :+
pi_200152698
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:42 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat ligt maar net aan de indeling van je huis. Hier staat de wasmachine op de eerste etage dus het enige wat ik nu aan was hoef te sjouwen zijn keukendoeken en tafelkleden.
Hier is de eerste etage ook de kortste route tot alles, met uitzondering van wassen die ik buiten aan de lijn wil hangen. Ik vind het ook zonde om een deel van de verdieping waar we de meeste tijd doorbrengen (de begane grond) op te offeren aan de was. Het is niet alsof ik doorlopend wasjes aan het draaien ben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200152745
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:24 schreef archito het volgende:

[..]

Jullie wasruimte is van alle gemakken voorzien lees ik. :7
Bij ons is het natuurlijk een stukje kleiner, dus we zullen de was nog steeds boven verzamelen in de inloopkast.
Ik denk dat we de wasmachine en droger boven op elkaar zetten met een lade ertussen. Dan kunnen we daarnaast een kast voor wasmiddel etc. maken met daaronder plastic en oud papier. Dan past daarnaast nog net een hogere smalle kast voor schoonmaakspullen zoals de bezem, dweil etc.

Als we plastic en oud papier in de keuken een plekje weten te geven kunnen de wasmachine en droger wel naast elkaar met een werkblad erboven. Of we zetten toch de deur tussen gang en bijkeuken dicht en maken daar een kast voor oud papier en plastic. Genoeg mogelijkheden merk ik al schrijvende. :+
Wij hebben één lade van de keuken opgeofferd voor restafval, gft en glas:



En één lade voor oud papier. Daarnaast hebben we een grote vuilnisbak voor plastic en verpakkingen en elders hebben we een kratje met statiegeldflessen. Als de lade met oud papier vol is, gaat de inhoud naar de garage tot de boel wordt opgehaald. Dat werkt best oké zo, al zou ik oud papier wel ergens anders willen. De praktijk leert dat we dagelijks best veel papier hebben om van plastic te scheiden en daarom hebben we toch maar een plek in de keuken ervoor gecreëerd.

Verreweg het meeste afval gaat bij ons in bak voor plastic en verpakkingen trouwens. Is dat bij jullie niet zo?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200152829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben één lade van de keuken opgeofferd voor restafval, gft en glas:

[ afbeelding ]

En één lade voor oud papier. Daarnaast hebben we een grote vuilnisbak voor plastic en verpakkingen en elders hebben we een kratje met statiegeldflessen. Als de lade met oud papier vol is, gaat de inhoud naar de garage tot de boel wordt opgehaald. Dat werkt best oké zo, al zou ik oud papier wel ergens anders willen. De praktijk leert dat we dagelijks best veel papier hebben om van plastic te scheiden en daarom hebben we toch maar een plek in de keuken ervoor gecreëerd.
Zo'n lade krijgen wij straks ook onder de gootsteen inderdaad. Voor papier en plastic zoeken we dan een andere plek in de bijkeuken of keuken. Als een doos papier of zak plastic vol is verhuizen we die naar de kelderkast, daar hebben we wat meer ruimte die verder niet anders praktisch in te vullen is (deels 1 meter hoog). Dan kunnen we dat op ophaaldag via de voordeur aan de straat zetten.

Bij ons gaat het meeste volume ook in plastic zitten. Zo'n zak vult met gemak een keukenkastje van 40cm breed.
pi_200152908
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:58 schreef archito het volgende:

Bij ons gaat het meeste volume ook in plastic zitten. Zo'n zak vult met gemak een keukenkastje van 40cm breed.
Kun je daar niet een vuilnisbak in de keuken voor neerzetten? Dan hoef je alleen nog een oplossing voor oud papier te vinden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200152936
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kun je daar niet een vuilnisbak in de keuken voor neerzetten? Dan hoef je alleen nog een oplossing voor oud papier te vinden.
Dat zou ook kunnen inderdaad. Al ben ik fan van zo min mogelijk losse dingen, vandaar ook koffie en waterkoker in een la achter een deurtje. ;)

De kast in de bijkeuken ga ik zelf bouwen en dat doe ik pas als de keuken al klaar is. We gaan dus gewoon de keuken indelen en dan kijken we hoeveel extra ruimte we nog nodig hebben voor spullen en afval. Daar pas ik het ontwerp van de kast op aan.
  donderdag 1 juli 2021 @ 20:23:34 #50
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200160529
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:08 schreef archito het volgende:

[..]

Dat zou ook kunnen inderdaad. Al ben ik fan van zo min mogelijk losse dingen, vandaar ook koffie en waterkoker in een la achter een deurtje. ;)

De kast in de bijkeuken ga ik zelf bouwen en dat doe ik pas als de keuken al klaar is. We gaan dus gewoon de keuken indelen en dan kijken we hoeveel extra ruimte we nog nodig hebben voor spullen en afval. Daar pas ik het ontwerp van de kast op aan.
Wij hebben in de keuken drie bakken in de la, voor plastic, papier en restafval. De grote dingen voor papier en plastic hebben we in de provisiekast, maar deze bakken zijn prima voor het plastic om eten, beleg etc.
Ik zou er als het kan voor kiezen de wasmachine en droger naast elkaar te plaatsen en dan ook nog wat verhoogd. Wij hebben kast van 40 hoog met lade, daarop wasmachine/droger en dan 2 kasten van 60 boven elkaar. Ideaal voor was/schoonmaakmiddelen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200208821
Leuk tussendoortje:

2 jaar terug heb ik bij een verbouwing van een kennis een jaren 20/30 schouwtje gered van de sloop. In ruil voor een middagje klussen.

Deze ligt hier al een tijdje op zolder te wachten dus krijgt een plekje na de verbouwing in de nieuwe keuken of woonkamer. De binnenkant wordt betegeld met witte tegeltjes en er komen misschien nog 1 of 2 planken boven.



  zondag 4 juli 2021 @ 21:59:56 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200209093
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:43 schreef archito het volgende:
Leuk tussendoortje:

2 jaar terug heb ik bij een verbouwing van een kennis een jaren 20/30 schouwtje gered van de sloop. In ruil voor een middagje klussen.

Deze ligt hier al een tijdje op zolder te wachten dus krijgt een plekje na de verbouwing in de nieuwe keuken of woonkamer. De binnenkant wordt betegeld met witte tegeltjes en er komen misschien nog 1 of 2 planken boven.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet eruit als een veelbelovend project.
Resistance is futile.
pi_200232145
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening over de volgende kwestie: Welke beslissingen kunnen we voor de verbouwing nemen om ons huis zo goed mogelijk voor te bereiden op de energietransitie?

Vroeg of laat zal gas veel duurder worden of moet iedereen over op andere energiebronnen. Behoorlijk ingrijpend voor sommige huizen. Zeker voor een wat ouder huis als dat van ons is dat niet zomaar gerealiseerd. Het minste wat we nu tijdens de verbouwing kunnen doen is het huis er wel deels op voorbereiden door slimme keuzes te maken. Ongeacht of de gemeente kiest voor van het gas af, een warmtenet of waterstof (verre toekomst).

Tot nu toe hebben we de volgende dingen in het plan zitten:

- aanbouw geïsoleerd volgens normen nieuwbouw
- vloerisolatie en vloerverwarming op de gehele benedenverdieping
- koken op inductie

Ik zat zelf te denken om de dakconstructie plaatselijk wat zwaarder te laten uitvoeren zodat daar eventueel in de toekomst de buitenunit van een warmtepomp op zou kunnen staan en de cv ketel zo positioneren op zolder dat er in de toekomst genoeg ruimte is voor een warmtepomp. Daarnaast zouden we eventueel loze leidingen kunnen aanleggen om e.e.a. te kunnen aansluiten op een later moment. Al weet ik nog niet precies welke aansluitingen dat dan moeten zijn.

Hebben jullie nog ideeën waar we iets mee kunnen?
  dinsdag 6 juli 2021 @ 18:06:46 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200232708
Hah, dit zijn ook wel zo'n beetje de dingen die wij bedacht hebben. Ik zet dakconstructie voor buitenunit nog ff op onze lijst. Jij zou nog kunnen voorsorteren op zonnepanelen.
Resistance is futile.
pi_200234167
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 18:06 schreef Seven. het volgende:
Hah, dit zijn ook wel zo'n beetje de dingen die wij bedacht hebben. Ik zet dakconstructie voor buitenunit nog ff op onze lijst. Jij zou nog kunnen voorsorteren op zonnepanelen.
Dat is inderdaad een goede, die had ik ook op mijn lijstje staan. We leggen in ieder geval een extra groep naar de zolder. En nu het dak ook vernieuwd gaat worden waarschijnlijk zouden we zelfs de zonnepanelen al aan kunnen leggen binnenkort.
pi_200234214
Vanavond hebben we met de aannemer gesproken. Goed gesprek en alles nog eens doorgenomen. We geven deze week de laatste wijzigingen door en dan kunnen we volgende week de definitieve prijs afspreken! Voorlopige datum voor start bouw is al 1 oktober.
Eerste stap is om direct volgende week al de bestelling voor de achterpui te doen, daar zit de langste levertijd op. We twijfelen nog tussen een schuifpui met als voordeel meer ruimte op het terras en wat rustiger in uitstraling of openslaande deuren met 2 vaste delen. Een wat klassiekere opstelling.
De bovenlichten worden een soort geel figuurglas dat we ook in de binnendeuren hebben zitten en bij de huidige tuindeuren.
Wat vinden jullie?

Schuifpui


Draaideuren
  dinsdag 6 juli 2021 @ 19:48:01 #57
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200234216
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 19:44 schreef archito het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een goede, die had ik ook op mijn lijstje staan. We leggen in ieder geval een extra groep naar de zolder. En nu het dak ook vernieuwd gaat worden waarschijnlijk zouden we zelfs de zonnepanelen al aan kunnen leggen binnenkort.
Zoek dan ff uit of een warmtepomp om jullie huis op temperatuur te krijgen niet perongeluk krachtstroom nodig heeft. Want dan kan je beter gelijk een krachtstroomgroep naar zolder leggen. En een aparte groep voor de panelen.
  dinsdag 6 juli 2021 @ 19:49:47 #58
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200234240
En ik zou voor de klassieke uitstraling gaan. En misschien zelfs de vaste delen links en rechts op een lage borstwering van baksteen ofzo zetten.
  woensdag 7 juli 2021 @ 21:56:04 #59
4330 PJ
Tja.....
pi_200257524
Als het eraf kan zou ik voor een vouwwand gaan van bv Solarlux.
pi_200260122
Eens met @bleiblei: openslaande deuren. Dan heb je bovendien dat gezeur niet met een schuifdeur die steeds zwaarder open- en dichtgaat in de loop der jaren.

Voortbouwend op @PJ: onze vouwdeur hebben we door een lokaal bedrijf laten maken en die was daardoor heel betaalbaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 7 juli 2021 @ 23:53:08 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200260784
In dit geval zeg ik openslaande deuren :)
Resistance is futile.
pi_200262426
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 19:49 schreef bleiblei het volgende:
En ik zou voor de klassieke uitstraling gaan. En misschien zelfs de vaste delen links en rechts op een lage borstwering van baksteen ofzo zetten.
We gaan voor de openslaande deuren hebben we besloten.
We hadden eerder 2 keer dubbele deuren maar vind dit toch mooier met meer lichtinval.
Bij de vaste delen maken we geen borstwering, maar misschien wel vast raamhout zoals bij de bovenlichten.

We twijfelen nog om de bovenlichten boven de deuren samen te voegen met boven de vaste delen 2 smalle klepramen. Zal zo even een plaatje posten.
pi_200262837
Nieuwe optie hieronder.
Daarnaast zie je linksboven het nieuwe badkamerraam dat in de plaats van de balkondeur komt. Ik twijfel nog tussen deze tweedeling of gewoon 1 groot raam. 1 raam is wat eenvoudig maar past qua breedte wel beter bij de ramen van de slaapkamer rechts en die van de buren.

pi_200263079
Ik vind dit ontwerp het mooist! En ik zou voor één raam gaan bij de badkamer.

Waar ik nog aan dacht, @archito: houd je ook rekening met ventilatie?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 8 juli 2021 @ 09:25:44 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200263094
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:00 schreef archito het volgende:
Nieuwe optie hieronder.
Daarnaast zie je linksboven het nieuwe badkamerraam dat in de plaats van de balkondeur komt. Ik twijfel nog tussen deze tweedeling of gewoon 1 groot raam. 1 raam is wat eenvoudig maar past qua breedte wel beter bij de ramen van de slaapkamer rechts en die van de buren.

[ afbeelding ]
Deze is mooier ^O^
Resistance is futile.
pi_200263110
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind dit ontwerp het mooist! En ik zou voor één raam gaan bij de badkamer.

Waar ik nog aan dacht, @:archito: houd je ook rekening met ventilatie?
Daar zit ik nog over in de ontkenningsfase. :+
Er zijn wel systemen waarbij je ventilatie in het hout plaatst i.p.v. het glas, want ik vind zo'n standaard rooster in het glas vrij lelijk. Of we laten standaard zo'n klepraampje op een hele kleine kier staan.
pi_200263195
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:26 schreef archito het volgende:

[..]

Daar zit ik nog over in de ontkenningsfase. :+
Er zijn wel systemen waarbij je ventilatie in het hout plaatst i.p.v. het glas, want ik vind zo'n standaard rooster in het glas vrij lelijk. Of we laten standaard zo'n klepraampje op een hele kleine kier staan.
We hebben het hier eerder over gehad, geloof ik. Ik snap je problemen met esthetiek, maar je zou dit ook als een belangrijk thema behorend bij de energietransitie kunnen zien. We worden steeds beter in isoleren, maar daar moet het ventileren tegenover staan. Althans, zo heb ik dat begrepen.

Waar ik zelf meteen aan denk als ik je tekening zie, is om van de twee kleine ramen klepramen te maken met een systeem dat je eenvoudig kunt bedienen. Ik heb op de begane grond ook klepramen en die vind ik fijn voor het ventileren. Mijn grote ergernis is dat ik er zo moeilijk bij kom. Het liefst zou ik die op afstand kunnen bedienen of - mooier nog - wat regels in kunnen stellen voor het openen en sluiten.

Een andere optie is twee ventilatieroosters net boven de grote ramen. Dan loopt de bovenkant van de openslaande deuren er visueel in door.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Vis een optie? donderdag 8 juli 2021 @ 09:50:02 #68
70532 loveli
N
pi_200263382
https://www.axasecurity.c(...)g-axa-remote-valraam
Niet mooi of stil, maar 't werkt wel.
crap in = crap out
  donderdag 8 juli 2021 @ 09:52:46 #69
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_200263411
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:33 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn grote ergernis is dat ik er zo moeilijk bij kom. Het liefst zou ik die op afstand kunnen bedienen of - mooier nog - wat regels in kunnen stellen voor het openen en sluiten.
Er bestaat beslag voor waarmee dat kan.
KuikenGuppy
pi_200263432
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Er bestaat beslag voor waarmee dat kan.
Dat weet ik. Als je een nieuw raam installeert, kun je er meteen rekening mee houden. Bij een bestaand raam is het wat meer gedoe. Ik wil zelf bovendien beslag dat ik op ons smart home-systeem aan kan sluiten en dat is er niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200263449
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

We hebben het hier eerder over gehad, geloof ik. Ik snap je problemen met esthetiek, maar je zou dit ook als een belangrijk thema behorend bij de energietransitie kunnen zien. We worden steeds beter in isoleren, maar daar moet het ventileren tegenover staan. Althans, zo heb ik dat begrepen.

Waar ik zelf meteen aan denk als ik je tekening zie, is om van de twee kleine ramen klepramen te maken met een systeem dat je eenvoudig kunt bedienen. Ik heb op de begane grond ook klepramen en die vind ik fijn voor het ventileren. Mijn grote ergernis is dat ik er zo moeilijk bij kom. Het liefst zou ik die op afstand kunnen bedienen of - mooier nog - wat regels in kunnen stellen voor het openen en sluiten.

Een andere optie is twee ventilatieroosters net boven de grote ramen. Dan loopt de bovenkant van de openslaande deuren er visueel in door.
We maken sowieso klepramen (of kiep) van de 2 kleine ramen links- en rechtsboven, dat is altijd fijn om even iets open te kunnen zetten. De vraag is of het werkt om ze permanent op een kleine kier te zetten of dat je dan toch een ventilatierooster wil.

Onderstaand product heb ik ooit bij een ander project toegepast:

https://www.tilmar.nl/sleufventilatie/sleufroosters-aluminium/tiku-aluminium-sleufrooster-gezet

Dat werkt alleen bij een binnendraaiend raam omdat er in mijn ontwerp geen horizontaal stuk hout aan de buitenzijde zit om het rooster in te frezen. Maar je kunt hem ook recht toepassen zonder knik van 90 graden.
pi_200263488
En iets heel anders wat me te binnen schiet: jullie hebben geen kat? Anders wil je misschien rekening houden met een kattenluik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200263572
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 09:56 schreef archito het volgende:

[..]

We maken sowieso klepramen (of kiep) van de 2 kleine ramen links- en rechtsboven, dat is altijd fijn om even iets open te kunnen zetten. De vraag is of het werkt om ze permanent op een kleine kier te zetten of dat je dan toch een ventilatierooster wil.
Ik begrijp de populariteit van kiepramen niet zo. Onze nieuwe ramen zijn (op één na) ook kiepramen, maar in de oude kozijnen zitten naar buiten draaiende ramen en die vind ik veel fijner. Regen waait bijvoorbeeld minder makkelijk binnen. Een nadeel is wel dat je een eventuele hor aan de binnenkant moet hebben.

Wij hebben de klepramen niet permanent open. Dat lijkt me inbraaktechnisch niet wenselijk en bij regen ben je er niet van verzekerd dat het binnen niet nat wordt. Omdat ze zo hoog zitten, doe ik ze sporadisch open. Maar als ze open staan, vind ik het lekker ventileren. De ventilatie-experts zouden er alleen geen genoegen mee nemen, vermoed ik. Onze begane grond heeft eigenlijk te weinig ventilatiemogelijkheden, maar toch is de luchtkwaliteit er voor zover ik kan meten goed. Misschien komt dat doordat de begane grond bij ons één grote, open ruimte is en er wat ventilatie plaatsvindt langs de diverse deuren (voordeur, keukendeur, vouwdeur).

quote:
Onderstaand product heb ik ooit bij een ander project toegepast:

https://www.tilmar.nl/sleufventilatie/sleufroosters-aluminium/tiku-aluminium-sleufrooster-gezet

Dat werkt alleen bij een binnendraaiend raam omdat er in mijn ontwerp geen horizontaal stuk hout aan de buitenzijde zit om het rooster in te frezen. Maar je kunt hem ook recht toepassen zonder knik van 90 graden.
Ziet eruit als een mooi systeem!

Ik heb geloof ik eerder al gezegd dat ik bevreesd was voor de ventilatieroosters in onze nieuwe kozijnen en dat die me enorm mee zijn gevallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200263631
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik begrijp de populariteit van kiepramen niet zo. Onze nieuwe ramen zijn (op één na) ook kiepramen, maar in de oude kozijnen zitten naar buiten draaiende ramen en die vind ik veel fijner. Regen waait bijvoorbeeld minder makkelijk binnen. Een nadeel is wel dat je een eventuele hor aan de binnenkant moet hebben.

Wij hebben de klepramen niet permanent open. Dat lijkt me inbraaktechnisch niet wenselijk en bij regen ben je er niet van verzekerd dat het binnen niet nat wordt. Omdat ze zo hoog zitten, doe ik ze sporadisch open. Maar als ze open staan, vind ik het lekker ventileren. De ventilatie-experts zouden er alleen geen genoegen mee nemen, vermoed ik. Onze begane grond heeft eigenlijk te weinig ventilatiemogelijkheden, maar toch is de luchtkwaliteit er voor zover ik kan meten goed. Misschien komt dat doordat de begane grond bij ons één grote, open ruimte is en er wat ventilatie plaatsvindt langs de diverse deuren (voordeur, keukendeur, vouwdeur).
[..]

Ziet eruit als een mooi systeem!

Ik heb geloof ik eerder al gezegd dat ik bevreesd was voor de ventilatieroosters in onze nieuwe kozijnen en dat die me enorm mee zijn gevallen.
Thanks voor je uitgebreide omschrijving met jouw ervaring! Dat helpt wel in een keuze maken.

We voegen in ieder geval mechanische afzuiging toe op de begane grond (bijkeuken/keuken). Om niet afhankelijk te zijn van toevallige kieren waardoor lucht aangezogen wordt is het wel goed om ergens een permanentie toevoer te realiseren. Even kijken of dat systeem in het kozijn iets is, dat valt minder op dan in glas, al is dat desnoods ook nog wel een optie.

Ps: geen katten hier ;)
  donderdag 8 juli 2021 @ 11:53:18 #75
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200265117
Wij hebben ze niet opgenomen in de nieuwe kozijnen. Zo goed isoleren als ze nu kunnen in de nieuwbouw is sowieso utopie met 100 jaar oude huizen en de kozijnboer zei "wil je echt van dat soort dingen in je mooie nieuwe houten kozijnen?". Dus dat was de opmerking die ons over het randje van twijfel duwde :P .
  donderdag 8 juli 2021 @ 11:54:12 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200265132
Maar jullie gaan dan ook voor recirculatie in de keuken neem ik aan? Of de afzuigkap aansluiten op de mechanische ventilatie?
  donderdag 8 juli 2021 @ 12:07:50 #77
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_200265340
Hier ook Team buitendraaiende ramen! :Y Daarmee komt veel meer frisse lucht binnen dan met kiepramen (doordat het stuk dat naar buiten steekt wind vangt of de windstroom onderbreekt waardoor deze naar binnen kan dwarrelen.. met kiepramen blijft alles 'langs' je raam waaien)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_200266741
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:54 schreef bleiblei het volgende:
Maar jullie gaan dan ook voor recirculatie in de keuken neem ik aan? Of de afzuigkap aansluiten op de mechanische ventilatie?
Recirculatie inderdaad, want we wilden graag op het eiland koken en dan is afzuiging in het blad het mooist. Dat afzuigen naar buiten is kostbaar en ingewikkeld.

Omdat we graag mechanische afzuiging in de badkamer wilden, leggen we direct een kanaal naar de begane grond aan zodat we daar ook wat afzuiging hebben. Dat is in combinatie met recirculatie afzuigkap wel handig omdat je dan de luchtvochtigheid ook weg kan krijgen dacht ik.
Ventiel komt waarschijnlijk in de bijkeuken, daar zie je het niet en dan kan hij via kieren onder de deuren de luchtstroom op de begane grond op gang brengen.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 11:53 schreef bleiblei het volgende:
Wij hebben ze niet opgenomen in de nieuwe kozijnen. Zo goed isoleren als ze nu kunnen in de nieuwbouw is sowieso utopie met 100 jaar oude huizen en de kozijnboer zei "wil je echt van dat soort dingen in je mooie nieuwe houten kozijnen?". Dus dat was de opmerking die ons over het randje van twijfel duwde :P .
Haha, daar zit dus ook mijn twijfel. Op de slaapkamer heb ik er wel een beetje spijt van, al zetten we die nu vaak op kiepstand de hele nacht.
pi_200424764
De pui valt echt een stuk duurder uit dan de eerste stelpost (die was ook al een paar maanden oud) dus we gaan hem wat vereenvoudigen. De twee vaste delen links en rechts krijgen geen raamhout, want dat moest door het formaat een behoorlijk breedte hebben waardoor het erg veel licht en uitzicht wegneemt. We maken wel een ventilatieroostertje boven in het hout van de deur, dat is een stuk minder storend dan in het glas.

Dan hen ik nog de volgende overweging waarbij ik benieuwd ben naar jullie mening:

We willen mechanische ventilatie toevoegen met natuurlijke aanvoer. Dus een afzuigventiel in de bijkeuken/toilet beneden en in de badkamer boven.
Nu kunnen we een eenvoudige ventilatiebox van +- 300 euro aanschaffen, maar ik stuitte ook op een ventilatiewarmtepomp (zoals de inventum ecolution combi 50). Die haalt warmte uit de ventilatielucht en helpt daarmee de cv ketel. Een hybride systeem dus.
We wilden eigenlijk nog geen zonnepanelen nemen, maar nu het dak ook vernieuwd wordt kunnen we dat net zo goed meteen meenemen zodat we duurzaam energie opwekken om de ventilatiewarmtepomp te laten draaien.

De totale investering wordt daarmee wel hoger, maar we voegen echt een verduurzaming toe aan het huis en er zijn interessante subsidies te krijgen (1500 euro voor de ventilatiewarmtepomp bijvoorbeeld)

Iemand enige ervaring mee of algemeen advies?
  zondag 18 juli 2021 @ 20:56:56 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200430820
Hebben wij ook overwogen maar uiteindelijk zelfs nog geen mechanische ventilatie geregeld :+ . Of is een WTW net weer ieta anders?

Aangezien wij warmtepomp en zonnepanelen willen: WTW zou wel een prima ondersteuning zijn voor een warmtepomp, denk ik. Ik heb er een topic over geopend:

K&W / WTW unit
Resistance is futile.
pi_200432236
quote:
7s.gif Op zondag 18 juli 2021 20:56 schreef Seven. het volgende:
Hebben wij ook overwogen maar uiteindelijk zelfs nog geen mechanische ventilatie geregeld :+ . Of is een WTW net weer ieta anders?

Aangezien wij warmtepomp en zonnepanelen willen: WTW zou wel een prima ondersteuning zijn voor een warmtepomp, denk ik. Ik heb er een topic over geopend:

K&W / WTW unit
Eigenlijk is een ventilatiewarmtepomp een soort WTW unit en warmtepomp ineen. Bij een WTW unit wordt de afgezogen lucht gebruikt om de toevoerlucht op te warmen en vervolgens mechanisch in te blazen. Dit type ventilatiewarmtepomp gebruikt de afgezogen lucht juist om je cv en tapwater op te warmen. De aanvoer van lucht gaat gewoon via natuurlijke ventilatie.
Een gewone warmtepomp gebruikt buitenlucht om je cv installatie te voeden, deze gebruikt daar de ventilatielucht voor.

Edit: ik zie dat het op pagina 3 van jouw topic al even over het systeem gaat wat ik nu omschrijf.

[ Bericht 2% gewijzigd door archito op 18-07-2021 22:17:41 ]
  woensdag 21 juli 2021 @ 22:00:12 #82
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200478525
Resistance is futile.
pi_200482764
quote:
Die heb ik wel voorbij zien komen inderdaad. Wel een beetje Inventium biased. ;)
Ik lees ook wel wat minder ervaringen met het systeem van inventum. Deze werkt uitsluitend met ventilatielucht en heeft dus een behoorlijk groot ventilatiedebiet nodig, dat gaan wij met die paar ventilatieroosters niet redden.

De Ducobox eco is ook een ventilatiewarmtepomp, alleen kan deze ook lucht van buiten aanzuigen om het benodigde debiet te halen. Dit wordt dan gemengd met de ventilatielucht.

Ik heb vanmiddag een afspraak met een energie adviseur, gratis beschikbaar gesteld door de gemeente. Ben benieuwd wat hij mij hierover kan vertellen.
pi_200864028
Als je toch flink gaat verbouwen, let even op de subsidies vanuit de overheid.

Ik ben dat ook bijna misgelopen. De aannemer maakte alles in één grote factuur, maar je moet tegenwoordig per isolatiemaatregel een factuur laten zien. Uiteindelijk kun ik toch die ISDE subsidie aanvragen door hulp, zie link.

Hoop gezeur later en discussie met de overheid toch het geld gekregen. Check even de voorwaarden voordat je akkoord geeft aan de aannemer scheelt je al snel 20%!

Hier de link van de overheid. Hier staat alles op een rijtje: https://www.rvo.nl/subsid(...)isde/woningeigenaren
pi_201064025
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 17:24 schreef ClaraSchip1 het volgende:
Als je toch flink gaat verbouwen, let even op de subsidies vanuit de overheid.

Ik ben dat ook bijna misgelopen. De aannemer maakte alles in één grote factuur, maar je moet tegenwoordig per isolatiemaatregel een factuur laten zien. Uiteindelijk kun ik toch die ISDE subsidie aanvragen door hulp, zie link.

Hoop gezeur later en discussie met de overheid toch het geld gekregen. Check even de voorwaarden voordat je akkoord geeft aan de aannemer scheelt je al snel 20%!

Hier de link van de overheid. Hier staat alles op een rijtje: https://www.rvo.nl/subsid(...)isde/woningeigenaren
Beetje late reactie, had het topic niet gecheckt en geen melding ontvangen:

Klopt, heb ik me al even op ingelezen!

Het is even puzzelen met de minimale vierkante meters van de maatregelen maar daar zouden we wel uit moeten komen. We gaan de vloer isoleren en verschillende kozijnen met glas vervangen. Ik twijfelde alleen hoe de overheid aankijkt tegen het vervangen van een aanbouw (deels op dezelfde plek). We doen dat ook met de reden om het goed te kunnen verduurzamen, dat was met de bouwtechnisch afgeschreven huidige aanbouw veel ingewikkelder geweest.

Dinsdag zitten we weer met de aannemer om tafel om de overeenkomst en planning te bespreken. Dan zal ik de subsidies ter sprake brengen en vragen of hij dat apart kan factureren.
pi_201065832
Hier heb ik geen issues gehad; moest alleen de facturen en alle verplichte stukken indien en paar weken later stond geld op de rekening (isolatie zoldervloer en gedeeltelijke vervanging van kozijnen en tripple glas). Zolang je maar aan de m2 voldoet maakt het volgens mij niet uit waarom je het vervangt.
pi_201070244
De sloop is symbolisch begonnen! Net in een half uurtje de betonnen schutting eruit geslagen.

De aannemer start 1 oktober dus komende weken gaan we beetje bij beetje voorbereiden op de bouw. De laatste week van september gaan we de aanbouw strippen en waarschijnlijk ook zelf het dak en gevel slopen. De aannemer sloopt dan de gehele begane grondvloer en de fundering van de aanbouw.

  woensdag 25 augustus 2021 @ 18:59:38 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201070871
Jeuj, het gaat weer beginnen!
Resistance is futile.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 19:00:03 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201070875
Wat moeten jullie allemaal doen in de voorbereiding trouwens?
Resistance is futile.
pi_201071572
quote:
7s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 19:00 schreef Seven. het volgende:
Wat moeten jullie allemaal doen in de voorbereiding trouwens?
Even een snelle opsomming:

Terwijl we er wonen:
- bestrating eruit halen
- alle accessoires e.d. alvast opruimen

Een week voor de verbouwing wonen we er niet meer:
- gehele benedenverdieping leeghalen
- aanbouw strippen: keuken en vaste kasten slopen, plafonds verwijderen
- plinten verwijderen in de woonkamer
- mogelijk dak en gevel van aanbouw zelf slopen
  woensdag 25 augustus 2021 @ 19:56:17 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201071589
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 19:55 schreef archito het volgende:

[..]
Even een snelle opsomming:

Terwijl we er wonen:
- bestrating eruit halen
- alle accessoires e.d. alvast opruimen

Een week voor de verbouwing wonen we er niet meer:
- gehele benedenverdieping leeghalen
- aanbouw strippen: keuken en vaste kasten slopen, plafonds verwijderen
- plinten verwijderen in de woonkamer
- mogelijk dak en gevel van aanbouw zelf slopen
Zo, dat is nog best een kluslijst!
Resistance is futile.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 19:59:01 #92
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_201071644
Yay voor de start. _O_ De klussen klinken als goed te doen. Veel succes!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_201384407
Vandaag is de keuken eruit gegaan zodat we dit weekend kunnen starten met slopen.

Intussen ook afwerkingen uitgezocht voor de badkamer.

Tekeningen






Afwerkingen

Op de vloer komt een keramische 60x60 tegel Verona Stone Dali



Op de wanden komen alleen in de douche mat witte gerectificeerde tegels 30x60cm. De rest van de wanden wordt wit stucwerk met een waterdichte coating.

Het wastafelmeubel halen we bij ikea, waarschijnlijk deze groene afwerking of licht eiken. We hangen een kastje van 80cm en 60cm naast elkaar.


Op het kastje komt een dun composiet blad te liggen. Waarschijnlijk wit kwarts o.i.d.
Daarop komt een opbouw wastafel:


Voor de kranen gaan we voor Wiesbaden Caral. 'Gewoon' in chroom, matzwart vinden we wel erg mooi maar twijfelen aan duurzaamheid en tijdloosheid ervan.





Verder een eenvoudige douchewand op een platte douchebak van 120x90cm en een halfvrijstaand bad:



We twijfelden eerst over inbouwbad of vrijstaand. Halfvrijstaand vond ik gek, maar ik denk dat het toch wel erg mooi is en daarnaast ook praktisch in schoonmaak. (t.o.v. vrijstaand bad)
pi_201384981
Mooi weer! Prima keuze voor her bad zo. Sowieso, een bad (zolang het apart is) O+ .

Wat zijn gerectificeerde tegels? :@
Resistance is futile.
  donderdag 16 september 2021 @ 15:12:34 #95
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201385077
quote:
14s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:03 schreef Seven. het volgende:
Mooi weer! Prima keuze voor her bad zo. Sowieso, een bad (zolang het apart is) O+ .

Wat zijn gerectificeerde tegels? :@
Dat zijn maatvaste tegels :) .
https://www.tegel-uitverk(...)rectificeerde-tegel/

Niet maatvaste tegels zijn een drama om te tegelen omdat ze dus een fractie (of meer) van een mm in hoogte, dikte of breedte kunnen verschillen. Maakt bij 1 tegel niet uit, want dat is wel te compenseren. Maar als je dat met alle tegels moet doen ben je een verrekt goeie tegelzetter (wel langzaam) of eindig je scheef/krom etc.

Niet gerectificeerde tegels zijn natuurlijk wel stuk goedkoper ;) .
pi_201385815
quote:
14s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:03 schreef Seven. het volgende:
Mooi weer! Prima keuze voor her bad zo. Sowieso, een bad (zolang het apart is) O+ .

Wat zijn gerectificeerde tegels? :@
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:12 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat zijn maatvaste tegels :) .
https://www.tegel-uitverk(...)rectificeerde-tegel/

Niet maatvaste tegels zijn een drama om te tegelen omdat ze dus een fractie (of meer) van een mm in hoogte, dikte of breedte kunnen verschillen. Maakt bij 1 tegel niet uit, want dat is wel te compenseren. Maar als je dat met alle tegels moet doen ben je een verrekt goeie tegelzetter (wel langzaam) of eindig je scheef/krom etc.

Niet gerectificeerde tegels zijn natuurlijk wel stuk goedkoper ;) .
En nog belangrijker, door de maatvastheid kun je af met een voegje van 2mm. Smallere voegen geven een strakker/moderner uiterlijk.
Edit: Dat staat ook in je link zie ik.
pi_201386003
Ik vind de vloertegel prachtig!

Wat voor douchebak ga je nemen? En waar bestaat zo'n waterdichte coating op de muren precies uit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201386109
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind de vloertegel prachtig!

Wat voor douchebak ga je nemen? En waar bestaat zo'n waterdichte coating op de muren precies uit?
Thanks! Het is een soort nieuwe interpretatie van de granito vloer, dat vonden we wel een leuke knipoog naar de bouwperiode van ons huis.

De douchebak wordt iets eenvoudigs als dit: link

De coating hebben we ook in het toilet beneden gebruikt, daar zit ook geen tegelwerk en bevalt goed. Niet geschikt bij de echt natte delen zoals in de douche maar spatwater kan prima.
Het stucwerk is gewoon normaal stucwerk en de coating is een 2-componenten systeem van traelyx of sikkens wapex.
  donderdag 16 september 2021 @ 17:33:25 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_201386707
Ik vind je bad waanzinnig mooi! _O_
***
pi_201387335
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:43 schreef archito het volgende:

[..]
Thanks! Het is een soort nieuwe interpretatie van de granito vloer, dat vonden we wel een leuke knipoog naar de bouwperiode van ons huis.
Snap ik! Goede keuze.

quote:
De douchebak wordt iets eenvoudigs als dit: link
Ik vind die dingen vaak zo gammel. Wil je niet iets stevigers?

quote:
De coating hebben we ook in het toilet beneden gebruikt, daar zit ook geen tegelwerk en bevalt goed. Niet geschikt bij de echt natte delen zoals in de douche maar spatwater kan prima.
Het stucwerk is gewoon normaal stucwerk en de coating is een 2-componenten systeem van traelyx of sikkens wapex.
Wij hebben in de badkamer alleen speciale verf, verder niks. Werkt vooralsnog prima. Ik heb er alleen spijt van dat ik op één plek niet iets verder door heb laten tegelen. De muur wordt op die plek best nat bij het douchen en dus moeten we uitkijken voor schimmelvorming. Ook was het stucwerk er wat aangetast en heb ik zelf fratsen uit moeten halen om de boel netjes te krijgen (met kit op kleur samengesteld!). Ik overweeg om dat stuk alsnog te coaten, dus dank voor het noemen van de producten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201417898
Vandaag hulp van een vriend gehad en aardig opgeschoten. De plafonds, dakbedekking en isolatie verwijderd en driekwart van het beschot. De binnenmuur ook al gesloopt. Komende dagen rustig aan het dak verder slopen en beginnen aan de gevel. Volgend weekend is er weer hulp en komt er ook een puincontainer.

Tijdens het slopen wel zoveel twijfelachtige constructies tegengekomen en rot dakhout dat de keuze voor verbouwen echt wel goed is. :p



In actie
  zaterdag 18 september 2021 @ 23:10:01 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201420603
Rigoureuze actie :Y)
Resistance is futile.
  Moderator zondag 19 september 2021 @ 10:22:56 #103
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201424231
Zo ! Daar is een boel ruimte gemaakt ! Gaan jullie al het sloopwerk zelf doen voordat de aannemer begint ? :)
pi_201431376
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 10:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo ! Daar is een boel ruimte gemaakt ! Gaan jullie al het sloopwerk zelf doen voordat de aannemer begint ? :)
Het idee was om dak en gevel te slopen en dan de aannemer de vloer en fundering te laten doen.

Ik ben vandaag alleen behoorlijk dom geweest door te dicht bij mijn breekijzer te staan. Toen hij onder een plank vandaan schoot kwam het einde vol op mijn neus.

Gelukkig waarschijnlijk niet gebroken maar wel een aardige wond die gelijmd is. Daardoor kon ik vandaag niks meer doen en komende dagen eigenlijk ook niet omdat de wond schoon en droog moet blijven.

Morgen even met de aannemer bespreken of ze de resterende dakbalken en de gevel ook mee kunnen pakken, wij gaan dan wel met kruiwagens naar de puincontainer en terug.
  Moderator zondag 19 september 2021 @ 20:53:08 #105
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201432187
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:04 schreef archito het volgende:

Ik ben vandaag alleen behoorlijk dom geweest door te dicht bij mijn breekijzer te staan. Toen hij onder een plank vandaan schoot kwam het einde vol op mijn neus.
:X :X -O-

Dat is wel heel erg ruk; gelukkig niet gebroken dan !

quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:04 schreef archito het volgende:
Het idee was om dak en gevel te slopen en dan de aannemer de vloer en fundering te laten doen.
Waarop dan de nieuwe uitbouw moet komen te staan.
pi_201432349
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
:X :X -O-

Dat is wel heel erg ruk; gelukkig niet gebroken dan !
[..]
Waarop dan de nieuwe uitbouw moet komen te staan.
Nee idd! Dus als het goed is geneest het nu vanzelf nu het gelijmd is.

Ik bedoel dat de aannemer de bestaande vloer en fundering sloopt. Dat doen ze met een kleine rupsmachine.

De fundering en vloer voor de aanbouw worden helemaal nieuw. De aannemer doet de nieuwbouw ook grotendeels. Ik beperk me door tijdgebrek tot vaste meubels maken (bijkeukenkast en werkplek in keuken), de keuken plaatsen, plinten en schilderwerk. En in het voorjaar wil ik dan wel zelf de tuin aanleggen en schuur bouwen.
  zondag 19 september 2021 @ 21:58:59 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201433209
Oei, heb je veel last?
Resistance is futile.
pi_201433260
quote:
9s.gif Op zondag 19 september 2021 21:58 schreef Seven. het volgende:
Oei, heb je veel last?
Valt op dit moment niet tegen, met paracetamol vooralsnog wel vol te houden gelukkig!
pi_201437646
Jemig! Sterkte ermee. Gelukkig ben je er nog goed vanaf gekomen, maar balen is het wel. (Vooral omdat je achteraf bedenkt hoe je het had kunnen voorkomen.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201438759
Beterschap!
  Moderator maandag 20 september 2021 @ 12:09:44 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201439317
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 22:01 schreef archito het volgende:

[..]
Valt op dit moment niet tegen, met paracetamol vooralsnog wel vol te houden gelukkig!
Sterkte ! Én kijk goed uit tijdens het slopen én straks weer opbouwen.

Een ongeval zit in een klein hoekje ..
pi_201439543
Ai! Dat is vervelend! Maar gelukkig geen ernstige gevolgen.

Ik vind de badkamerplannen erg tof, mooie vloertegel en dat bad ziet er ook goed uit. Ik ben benieuwd hoe het er in het echt uit komt te zien!
pi_201440021
Wie gaat er een bingo kaart maken voor de vaste klussers hier. Verwondingen, aannemers die niet op komen dagen, klusplannen wijzigen..............

Zullen er vast nog wel heel veel meer die hier standaard bij elke klus langs komen.

By the way.............. Beterschap
Jeroentje.
pi_201441163
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:09 schreef jpajs het volgende:
Wie gaat er een bingo kaart maken voor de vaste klussers hier. Verwondingen, aannemers die niet op komen dagen, klusplannen wijzigen..............

Zullen er vast nog wel heel veel meer die hier standaard bij elke klus langs komen.

By the way.............. Beterschap
Haha ja, denk dat ik wel een aardige klusbingo zal kunnen vullen. :D

quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 12:28 schreef yinu het volgende:
Ai! Dat is vervelend! Maar gelukkig geen ernstige gevolgen.

Ik vind de badkamerplannen erg tof, mooie vloertegel en dat bad ziet er ook goed uit. Ik ben benieuwd hoe het er in het echt uit komt te zien!
Thanks! Wij zijn zelf ook wel erg benieuwd, vooral hoe het wordt vergeleken met hoe we het nu voor ons zien.
pi_201486542
De keuken is inmiddels besteld! We gaan voor kasten en fronten van ikea maar het blad en zijpanelen van het eiland voor een andere leverencier. De keuken wordt begin december geleverd in de week dat de aannemer de oplevering gepland heeft staan.

De hoge kastenwand wordt de sinarp. Ik wil graag de bronzen greepjes op de foto, maar mijn vriendin gaat voor zwart. Daar moeten we het nog eens goed over hebben. :+



Het keukeneiland wordt voxtorp mat wit:



Dit combineren we met een blad van 1,2cm dik van silestone Yukon mat:



De zijkanten van het keukeneiland worden ook mat witte panelen tot de grond. Een beetje dit idee maar dan ook met barretje aan één kant:


Verder komt er deze smeg kookplaat in:



En de Quooker fusion round chroom:



Even een foto van de keukenplanner van ikea. Niet alles klopt maar zo krijgen jullie wel een idee van de opstelling.

  donderdag 23 september 2021 @ 19:10:24 #116
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_201486881
Mooie keuzes voor de keuken hoor! En gaat het al wat beter met je neus? Jeetje krijg kriebels bij je beschrijving :'(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_201487049
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 19:10 schreef monsterd. het volgende:
Mooie keuzes voor de keuken hoor! En gaat het al wat beter met je neus? Jeetje krijg kriebels bij je beschrijving :'(
Dank je!

Gaat boven verwachting goed eigenlijk. Heb er weinig last van en de verdikking is ook een heel eind weg. Dus nu is het alleen nog maar een gelijmd wondje wat even tijd nodig heeft om beter te worden. Maar morgen ga ik gewoon weer mee puinruimen etc. want maandag start de sloper dus we hebben nog veel te doen in 3 dagen.
pi_201493531
Team brons!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 september 2021 @ 22:08:56 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201504695
Doe een poll, dan krijg je sowieso veel respons :+ . #teambrons
Resistance is futile.
pi_201514134
POLL
pi_201514470
Intussen hebben we de 4cm dikke eiken vloer er ook uitgehaald.

Ik kon hem verkopen voor aardig wat geld, maar een vriend die me vandaag mee kwam helpen kon ze ook gebruiken.
Hij maakt hobbymatig meubeltjes en kan ook schaven en verzagen etc.

Nu dus afgesproken dat we binnenkort samen aan de slag gaan en kijken wat we met het hout kunnen doen. Deels overnemen en deels meubels van maken.
Ik wil in ieder geval een bankje voor in onze hal maken en misschien het studieplekje in de keuken of een paar planken voor aan de muur.

Een kuub eiken:
  zaterdag 25 september 2021 @ 18:25:55 #122
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201514817
Ik zou de greepjes in dezelfde kleur doen als de kraan. Dus voorkeur voor Brons, maar dan zou je moeten switchen van merk kraan. Dus als Quooker heilig is, dan zwart :P .

[ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 25-09-2021 19:51:36 ]
  zaterdag 25 september 2021 @ 18:27:14 #123
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201514843
Gaat die houten ondervloer er ook uit? Die zou je evt. Ook in de verkoop kunnen gooien. Tis dat ik er nu geen ruimte voor heb, maar het is wel hele vette wandbekleding in bijv. Een schuur of overkapping.
pi_201515113
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 18:27 schreef bleiblei het volgende:
Gaat die houten ondervloer er ook uit? Die zou je evt. Ook in de verkoop kunnen gooien. Tis dat ik er nu geen ruimte voor heb, maar het is wel hele vette wandbekleding in bijv. Een schuur of overkapping.
Die gaat er ook uit ja, wist nog geeneens dat daar een markt voor zou zijn.😜
Eigenlijk zou de sloper die doen maar misschien dat ik hem er morgen zelf nog even uithaal, scheelt sowieso weer kosten.
pi_201552619
En weg zijn de vloer, aanbouw en badkamer. :7





En voor wie zich afvraagt hoe dat gravertje in de achtertuin is gekomen.

Zo dus:

pi_201552835
Wat een diepte dan ineens in de kamer. :9
pi_201552906
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 15:40 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat een diepte dan ineens in de kamer. :9
Haha ja, de bodem van de kruipruimte ligt 40cm onder de bovenkant van de vloer.
Gelukkig valt dat qua diepte nog mee want dat scheelt veel zand aanvullen. Nieuwe pakket wordt 12cm isolatie, 10cm beton, 6cm dekvloer, 0,5cm afwerking. Dus we moeten ongeveer 10-15cm ophogen met zand. Omdat de gang bestaat uit cement op zand en daar juist afgegraven moet worden, kunnen ze het mooi overscheppen.
  dinsdag 28 september 2021 @ 15:51:43 #128
149959 SQ
snelle trees
pi_201552955
Die graver _O-
disclaimer
pi_201552983
Wow, hard gewerkt!
pi_201552986
Gewoon door de gang met dat ding _O-
Ben wel benieuwd hoe het wordt.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_201553769
Inderdaad, die laatste foto. _O-

Het ziet er spannend uit. Hoe is het om er nog te wonen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 september 2021 @ 17:18:36 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201553814
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 18:25 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou de greepjes in dezelfde kleur doen als de kraan. Dus voorkeur voor Brons, maar dan zou je moeten switchen van merk kraan. Dus als Quooker heilig is, dan zwart :P .
Quooker heeft tegenwoordig ook brons-achtig.
Resistance is futile.
  dinsdag 28 september 2021 @ 17:20:06 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201553843
Geniale foto's _O- _O_
Resistance is futile.
pi_201553857
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:15 schreef Claudia_x het volgende:
Inderdaad, die laatste foto. _O-

Het ziet er spannend uit. Hoe is het om er nog te wonen?
Ik zou het niet weten, we wonen er niet meer. :+

We zijn 2 weken terug al tijdelijk verhuisd. We hebben ervoor gekozen om niet te improviseren maar om gewoon zodra de keuken eruit ging al ergens anders te gaan wonen. Binnenkort is de riolering er ook uit en de stroom en het water is op 1 toilet na ook afgesloten, dus het is comfortabeler om ergens anders te wonen.
pi_201554197
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:21 schreef archito het volgende:

[..]
Ik zou het niet weten, we wonen er niet meer. :+

We zijn 2 weken terug al tijdelijk verhuisd. We hebben ervoor gekozen om niet te improviseren maar om gewoon zodra de keuken eruit ging al ergens anders te gaan wonen. Binnenkort is de riolering er ook uit en de stroom en het water is op 1 toilet na ook afgesloten, dus het is comfortabeler om ergens anders te wonen.
Oh ja, dat is waar ook. Slim!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 september 2021 @ 18:48:46 #136
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201554931
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 17:21 schreef archito het volgende:

[..]
Ik zou het niet weten, we wonen er niet meer. :+

We zijn 2 weken terug al tijdelijk verhuisd. We hebben ervoor gekozen om niet te improviseren maar om gewoon zodra de keuken eruit ging al ergens anders te gaan wonen. Binnenkort is de riolering er ook uit en de stroom en het water is op 1 toilet na ook afgesloten, dus het is comfortabeler om ergens anders te wonen.
Oh, dan mis je de charme van het kamperen in een bouwput :P .
pi_201619145
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 18:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oh, dan mis je de charme van het kamperen in een bouwput :P .
Dat gemis heb ik niet zo sterk als ik lekker warm op mijn logeeradres zit hoor. :P
pi_201619299
De sloop is inmiddels klaar en de funderingssleuven gegraven. Komende week is de aannemer druk met bekisting, isolatie en riolering etc zodat volgende week maandag de betonvloer gestort kan worden. Komende week dus geen spannende updates. ;)

Eerder maakte ik een post over een verborgen inbouwkast (zie quote) in onze slaapkamer. Nu we er niet wonen en de aannemer druk aan het werk is, leek me dat een mooi klusje om komende weken eens op te pakken.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:16 schreef archito het volgende:

Ik heb altijd al het idee gehad dat er een inbouwkast moet zijn geweest in de grote slaapkamer. Bij het vastzetten van de vloerdelen voor ik er laminaat op zou leggen heb ik toch maar even een gat gemaakt om naar beneden te gluren.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op de tweede foto zie je links een dichtgezet gat naar de slaapkamer, rechts de schoorsteen en bovenin de zijkant van de inbouwkast in de andere slaapkamer.

plattegrondje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerst maar eens een kijkgaatje maken om de inbouwkast te kunnen inmeten.


Best een aardige ruimte


De kapstok hangt er al :D


Nu een plannetje maken hoe we de kast kunnen inrichten. Smalle deurtje(s) is handig i.v.m. de draaicirkel.

De opties:

Budget d.m.v. standaard kast in de nis geplaatst.


Maatwerk kast voor optimaal gebruik van de ruimte.


Of een mini inloopkast.


Ik ben zelf wel gecharmeerd van de laatste. Niet persé het meest efficiënt maar het lijkt me wel grappig om gewoon een smalle kastdeur in de muur te maken van 50cm breed en daar dan als verrassing zo'n ruime kast achter te hebben zitten.
  zondag 3 oktober 2021 @ 17:21:35 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201621434
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:57 schreef archito het volgende:
De sloop is inmiddels klaar en de funderingssleuven gegraven. Komende week is de aannemer druk met bekisting, isolatie en riolering etc zodat volgende week maandag de betonvloer gestort kan worden. Komende week dus geen spannende updates. ;)

Eerder maakte ik een post over een verborgen inbouwkast (zie quote) in onze slaapkamer. Nu we er niet wonen en de aannemer druk aan het werk is, leek me dat een mooi klusje om komende weken eens op te pakken.
[..]
Eerst maar eens een kijkgaatje maken om de inbouwkast te kunnen inmeten.
[ afbeelding ]

Best een aardige ruimte
[ afbeelding ]

De kapstok hangt er al :D
[ afbeelding ]

Nu een plannetje maken hoe we de kast kunnen inrichten. Smalle deurtje(s) is handig i.v.m. de draaicirkel.

De opties:

Budget d.m.v. standaard kast in de nis geplaatst.
[ afbeelding ]

Maatwerk kast voor optimaal gebruik van de ruimte.
[ afbeelding ]

Of een mini inloopkast.
[ afbeelding ]

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de laatste. Niet persé het meest efficiënt maar het lijkt me wel grappig om gewoon een smalle kastdeur in de muur te maken van 50cm breed en daar dan als verrassing zo'n ruime kast achter te hebben zitten.
Was dit die verborgen ruimte die ineens tevoorschijn kwam?

Inloopkast _O_

Mijn zus heeft in haar huis ook een mini inloopkast. Superleuk geworden!
Resistance is futile.
pi_201622788
quote:
14s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Was dit die verborgen ruimte die ineens tevoorschijn kwam?

Inloopkast _O_

Mijn zus heeft in haar huis ook een mini inloopkast. Superleuk geworden!
Ja klopt! We hebben vorig jaar bij het vervangen van de zoldervloer al even van boven door een gat in het plafond gekeken, maar toen was het nog niet zo goed te zien.

Het is wel erg klein, het vloeroppervlak is niet groter dan een smalle pax kast (50x60cm). Eens even uitproberen of het praktisch is om daar in te staan. :+
  Moderator zondag 3 oktober 2021 @ 19:20:46 #141
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201623600
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:37 schreef archito het volgende:

[..]
Ja klopt! We hebben vorig jaar bij het vervangen van de zoldervloer al even van boven door een gat in het plafond gekeken, maar toen was het nog niet zo goed te zien.

Het is wel erg klein, het vloeroppervlak is niet groter dan een smalle pax kast (50x60cm). Eens even uitproberen of het praktisch is om daar in te staan. :+
Je kunt nooit genoeg bergruimte hebben ^O^
pi_201623681
Leuke plannen! Ik ben ook voor de inloopkast. Aan zo'n diepe kast heb je in principe niet zoveel vanuit praktisch oogpunt. Die optie zou ik alleen kiezen als ik echt om opbergruimte verlegen zat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201623708
Misschien kun je er meteen een panic room van maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201623763
Mijn vaste fok-panel heeft gesproken. *O*

Ik ga de optie van mini inloopkast verder uitwerken. Ik denk nu in de kast van 40x40cm 2 roedes boven elkaar voor de nodige hangkleding en in de ondiepe kast aan de zijkant legplanken. Even kijken of het kasten worden die in de nissen staan of gewoon planken tussen de muren met een leuk behangetje.

Eerst maar eens het gat groter maken.
pi_201623781
quote:
6s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:27 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien kun je er meteen een panic room van maken.
Haha, met noodpakketje voedsel, knijpkat en pleisters
pi_201623924
Het is wel echt krap, zie ik nu. Uitproberen zal verstandig zijn.

Zoiets als hieronder kan ook. Dan blijf je een verborgen kast houden!

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201624546
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 19:44 schreef Claudia_x het volgende:
Het is wel echt krap, zie ik nu. Uitproberen zal verstandig zijn.

Zoiets als hieronder kan ook. Dan blijf je een verborgen kast houden!

[ afbeelding ]
Dat is ook wel leuk idd! Nog een optie om in gedachten te houden.
pi_201624640
In het eerdere ontwerp van de badkamer dat ik liet zien zat een groen wastafelmeubel. Eigenlijk was dat een backup plan omdat we op zoek waren naar een vintage meubel om te gebruiken als wastafelmeubel. Dat is tegenwoordig erg populair (voor ons soms een afknapper) maar leek ons toch wel erg leuk. We hebben nu een meubel op het oog wat ons wel erg mooi lijkt. Onderstaand de twee varianten en een foto van het meubel.

Het grotere wastafelmeubel geeft wel meer rust in de ruimte, maar de combinatie van laag wastafelmeubel en hoge kast ernaast heeft ook wel wat. Daarnaast is die variant minder diep waardoor er meer ruimte ontstaat tussen meubel en bad.







[ Bericht 0% gewijzigd door archito op 03-10-2021 21:12:38 ]
  zondag 3 oktober 2021 @ 21:17:29 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201625436
Die is supergaaf archito! Ik ben bevooroordeeld, gek op midcentury meubels.
Resistance is futile.
pi_201626128
Ik vind de vintage kast heel tof!

En ook het idee van Claudia voor een draaibare inzetkast/geheime deur en daarachter een mini-inloopkast. Hoe cool is dat.
pi_201628946
Hoe houdt zo'n kast het in een natte ruimte?

Ik vind het zelf fijn om een hoge kast erbij te hebben voor handdoeken en voorraden. Maar oude kasten vind ik (hoewel mooi) weer niet zo praktisch in het gebruik. Ik zou dan denk ik eerder een nieuwe kast kopen met soepel lopende lades en een knipoog naar het midden van de 20e eeuw.

Ik ben zelf trouwens fan van spiegelkasten. Op tv zag ik eens een in de muur verzonken kast met een ronde spiegel op het deurtje. Dat vond ik een mooie, praktische oplossing voor als je een muurtje toch nog opnieuw op moet bouwen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201629006
Dit is toch de vloer die jullie gaan nemen? Zo mooi met donker hout (en ik vind dit een goed voorbeeld van een compromiskast):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 4 oktober 2021 @ 09:33:29 #153
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201629062
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe houdt zo'n kast het in een natte ruimte?
Precies de reden waarom wij er uiteindelijk niet voor gegaan zijn, 2 jaar geleden. Als je massief houten badkamermeubilair hebt, zitten er stalen platen in om het recht te houden. Plaatmateriaal is weer verlijmd met watervaste lijmen en kopse kanten goed gecoat. Allemaal zaken wat je niet ziet bij regulier meubilair.

Dus als je kort en niet te warm douched kan je het risico nemen. Maar anders zou ik mee nemen in de overweging dat je het risico hebt dat het kastje na 3-4 compleet krom en afgeschreven is. Hoeft perse zo te zijn, maar het risico is wel aanzienlijk.
pi_201629089
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Precies de reden waarom wij er uiteindelijk niet voor gegaan zijn, 2 jaar geleden. Als je massief houten badkamermeubilair hebt, zitten er stalen platen in om het recht te houden. Plaatmateriaal is weer verlijmd met watervaste lijmen en kopse kanten goed gecoat. Allemaal zaken wat je niet ziet bij regulier meubilair.

Dus als je kort en niet te warm douched kan je het risico nemen. Maar anders zou ik mee nemen in de overweging dat je het risico hebt dat het kastje na 3-4 compleet krom en afgeschreven is. Hoeft perse zo te zijn, maar het risico is wel aanzienlijk.
Onze badkamer ventileert goed (grote ramen, ventilatierooster, afzuiging), maar het valt me best tegen hoe nat ons meubilair is na een douchebeurt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201629236
Lastig, lastig.

Kan het nog schelen om een (transparante en matte) 2-componentencoating aan te brengen? We hebben goede ervaringen met onze oude keuken met traelyx. Daardoor trokken vlekken niet meer in het hout.

Voor de bovenkant laten we een composiet blad maken, zodat er i.i.g. vocht van de wastafel op de kast belandt.

Het blijft alsnog wel een gok hoe de kast zich zal houden, maar vind het ook wel een leuke uitdaging. Met het risico dat we over een paar jaar iets anders moeten vinden en we een paar honderd euro kwijt zijn.
pi_201629254
quote:
17s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:28 schreef Claudia_x het volgende:
Dit is toch de vloer die jullie gaan nemen? Zo mooi met donker hout (en ik vind dit een goed voorbeeld van een compromiskast):

[ afbeelding ]
Vloer lijkt er wel op inderdaad, daarom vinden we hout er goed bij passen.
We zien alleen wel dat echt houten meubels (of fineer) meteen enorm prijzig zijn.

Maar begin nu wel te twijfelen waar we verstandig aan doen. :P
pi_201629431
Praktische bezwaren -O-

Maar op zich wel goed om die van tevoren mee te nemen. Je hebt natuurlijk ook dingen als scheepslak. Als je daarmee een boot waterdicht kunt houden moet het met een kastje ook wel lukken. Maar in hoeverre dat lukt en dat dan ook de laden soepel blijven lopen enzo is natuurlijk weer de vraag... Als je er lol in hebt om zo'n kastje op te knappen en je vindt het niet erg dat het inderdaad over een paar jaar toch niet blijkt te werken, zou ik er voor gaan. Maar zelf ben ik bijvoorbeeld tamelijk slecht in het opnieuw doen van klussen. Dan verlies ik mijn interesse ofzo. En dan zou ik in dit geval dus zomaar 2 jaar met een krom kastje blijven zitten.

2 jaar is vrees ik een positieve inschatting
pi_201630270
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 10:13 schreef yinu het volgende:
Praktische bezwaren -O-

Maar op zich wel goed om die van tevoren mee te nemen. Je hebt natuurlijk ook dingen als scheepslak. Als je daarmee een boot waterdicht kunt houden moet het met een kastje ook wel lukken. Maar in hoeverre dat lukt en dat dan ook de laden soepel blijven lopen enzo is natuurlijk weer de vraag... Als je er lol in hebt om zo'n kastje op te knappen en je vindt het niet erg dat het inderdaad over een paar jaar toch niet blijkt te werken, zou ik er voor gaan. Maar zelf ben ik bijvoorbeeld tamelijk slecht in het opnieuw doen van klussen. Dan verlies ik mijn interesse ofzo. En dan zou ik in dit geval dus zomaar 2 jaar met een krom kastje blijven zitten.

2 jaar is vrees ik een positieve inschatting
Het is wel leuk om te doen, maar de positie en hoogte van kraan in de muur zijn dan wel op dit kastje aangepast. Dus de vraag is hoe makkelijk ik het kastje ooit kan vervangen mocht dat nodig zijn.

Ik zit echt in dubio wat te doen.
  maandag 4 oktober 2021 @ 12:08:29 #159
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201630628
Montage hoogte van de kraan is redelijk standaard. Dus als je een meubel neemt met een ergonomische hoogte dan gaat het zo goed als altijd goed. Als je kastje afwijkt in hoogte tov. Wat ergonomisch als goed wordt gezien, maak je het jezelf niet alleen lastig bij evt. Vervangen van het kastje, maar is het vooral heel onhandig tandenpoetsen, scheren, etc. In de badkamer ;) .
  Vis een optie? maandag 4 oktober 2021 @ 12:23:34 #160
70532 loveli
N
pi_201630819
Als je je huis zo kunt verbouwen moet over tig jaar een badkamerkastje op maat maken ook wel lukken.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 4 oktober 2021 @ 12:30:35 #161
70532 loveli
N
pi_201630876
Ik had 8 jaar geleden een spaanplaat ikea cd-kast die ik toch over had als tijdelijke badkamerkast geplaatst, die is nog steeds niet lelijk geworden. Hij staat tussen de wasbak de deur, dus zo nu en dan spetters en goede ventilatie.
Ik had verwacht dat ik 'em na een jaar zou moeten vervangen, viel dus heel erg mee.
crap in = crap out
pi_201631291
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 11:38 schreef archito het volgende:

[..]
Het is wel leuk om te doen, maar de positie en hoogte van kraan in de muur zijn dan wel op dit kastje aangepast. Dus de vraag is hoe makkelijk ik het kastje ooit kan vervangen mocht dat nodig zijn.

Ik zit echt in dubio wat te doen.
Ik denk dat @bleiblei het antwoord al geeft: zorg dat je voor de dingen die je later niet aan wilt passen standaardmaten aanhoudt en kijk of de kast daarbij past of dat je de kast er passend bij kunt maken (bijv. met andere poten). Kan dat niet met die kast, dan moet je die kast misschien niet willen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201633613
Jullie hebben me overtuigd. ;)

We gaan dan toch voor een degelijk badkamermeubel in een meer standaard maat zodat vervanging makkelijker is mocht dat ooit nodig zijn.

De warmte van hout staat me wel aan, misschien gecombineerd met een gekleurde wand. Dan zou je zoiets krijgen.
Of een verticale band, of de hele wand. Maar dat gaan we op een later moment nog wel uitproberen. :)

pi_201637191
Leuk, wat kleur op de muur!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201739150
Deze week is er behoorlijk veel geregel voor de verbouwing. Sanitair is besteld en bezorgd, foutjes in de bouw die moeten worden opgelost en het glas, de bakstenen en dakpannen moesten besteld worden.

De betonvloer is maandag gestort. Het lijkt een grote plaat maar dat komt door de groothoeklens. Het is ruim 3x5 meter.


Vrijdag staat het houtskelet overeind en zit het dak m.u.v. bitumen er al op!

Voor de douchebak zijn we toch voor een upgrade gegaan t.o.v. een doorsnee goedkope platte bak. De Villeroy en Boch architectura is maar 1,5 cm hoog en kan vlak met de tegelvloer geplaatst worden. Risico in de uitvoering is dat het plafond in de wc beneden vervangen moet worden om de aansluiting te kunnen maken.



Verder combineren we daarmee een mat bad en matte wastafel met een glanzende douchebak en toiletpot. Volgens mij is dat niet storend, maar we gaan het zien. :7

Voor de baksteen hebben we maasbruin gekozen. Past erg goed bij de bestaande steen, heeft geen goedkope rode uitstraling maar is ook niet te donker. Dat laatste is fijn omdat onze tuin op het noorden ligt en het al grauw genoeg is.



Dakpannen worden rode Tuile du nord met platte vorst en mogelijk een piron op de nok. Dit lijkt het meeste op het bestaande met iets rijkere detaillering.

  woensdag 13 oktober 2021 @ 11:37:43 #166
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201739416
Maasbruin is een erg populaire steen bij oude huizen :Y .
Wij liepen er bij onze verbouwing 2 jaar geleden tegenaan dat we ze in de zomer nodig hadden, zo goed als uitverkocht waren en de fabrieken ze pas in de planning hadden om ze weer te maken in januari :X .

Hebben ze bij Raab Karcher uit heel Nederland alle (halve) pallets die nog op voorraad was verzameld en bij ons uitgeladen. Was een relatief kleine bestelling maar ze hadden geloof ik na die actie nog 300 stenen over bij Raab in heel Nederland :D .
pi_201739578
Hoera voor de douchevloerupgrade!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 12:07:39 #168
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201739833
Die ga ik ook onthouden voor toekomstige eventuele badkamerverbouwingen! Ziet er chic uit!
pi_201740797
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:37 schreef bleiblei het volgende:
Maasbruin is een erg populaire steen bij oude huizen :Y .
Wij liepen er bij onze verbouwing 2 jaar geleden tegenaan dat we ze in de zomer nodig hadden, zo goed als uitverkocht waren en de fabrieken ze pas in de planning hadden om ze weer te maken in januari :X .

Hebben ze bij Raab Karcher uit heel Nederland alle (halve) pallets die nog op voorraad was verzameld en bij ons uitgeladen. Was een relatief kleine bestelling maar ze hadden geloof ik na die actie nog 300 stenen over bij Raab in heel Nederland :D .
Haha, dat is vrij ernstig.
Ik heb van de aannemer nog niks gehoord over leveringsproblemen dit jaar, dus fingers crossed!
pi_201742724
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 12:07 schreef bleiblei het volgende:
Die ga ik ook onthouden voor toekomstige eventuele badkamerverbouwingen! Ziet er chic uit!
Het is mij sowieso meegevallen hoe duur solide douchevloeren zijn. En je hebt er elke dag profijt van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201742945
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is mij sowieso meegevallen hoe duur solide douchevloeren zijn. En je hebt er elke dag profijt van.
Naar wat ik zo op internet begreep valt of staat het met een goede installatie. Goed uitvullen aan de onderkant zodat het niet kraakt, alsnog kimband toepassen etc.

Ons staat het feit van een gegarandeerd goed afschot en een voegloze vloer t.p.v. de douche ons erg aan. En of het nu straks gelijk met de vloer is ingebouwd of op de tegels en 1,5cm hoger maakt me nog geeneens zoveel uit, maar ambitie is nu gelijk met tegelvloer.
pi_201743126
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:39 schreef archito het volgende:

[..]
Naar wat ik zo op internet begreep valt of staat het met een goede installatie. Goed uitvullen aan de onderkant zodat het niet kraakt, alsnog kimband toepassen etc.

Ons staat het feit van een gegarandeerd goed afschot en een voegloze vloer t.p.v. de douche ons erg aan. En of het nu straks gelijk met de vloer is ingebouwd of op de tegels en 1,5cm hoger maakt me nog geeneens zoveel uit, maar ambitie is nu gelijk met tegelvloer.
Een voegloze vloer is zó fijn! Mijn douchevloer vloer is wel wat dikker: 30 mm. Maar die komt alsnog op dezelfde hoogte uit als de rest van de vloer. (Achteraf hadden we gewoon de gietvloer door kunnen laten lopen, maar ik had toen de badkamer werd gebouwd een andere, niet waterdichte vloer op het oog. Zo gaan die dingen tijdens verbouwingen, zucht.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 21:07:19 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201745960
Voegloze vloeren _O_
Platte douchebakken _O_

Wat een paleisje wordt het straks.
Resistance is futile.
pi_201756775
De bouw gaat snel nu, morgen wordt de dakisolatie geplaatst zodat maandag de dakbedekking erop kan.

Ik zag wel dat de aannemer pir platen in het houtskeletframe plaatst. Ik denk een miscommunicatie want ik ging uit van wol. Internet vertelt mij dat dit met de juiste folies ook prima kan maar dat het iets minder geluidsisolerend is. Maar ik gok dat de glaspui, lichtstraat en het platte dak sowieso de grootste geluidslekken zijn. 😜

Iemand hier die bouwfysisch onderlegd is?



  donderdag 14 oktober 2021 @ 21:11:24 #175
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201757084
Kan gewoon prima. En hogere RD waarde. Dus in jouw voordeel zou ik zo zeggen :P .

Qua folies lijken mij dat de folies die nodig zouden zijn voor wol ook prima voor PIR kunnen toch? Dus dampdicht aan de binnenkant en dampdoorlatend aan de buitenkant.
pi_201757409
quote:
1s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:11 schreef bleiblei het volgende:
Kan gewoon prima. En hogere RD waarde. Dus in jouw voordeel zou ik zo zeggen :P .

Qua folies lijken mij dat de folies die nodig zouden zijn voor wol ook prima voor PIR kunnen toch? Dus dampdicht aan de binnenkant en dampdoorlatend aan de buitenkant.
Haha ja, ik had de hsb laten verdikken van 100 naar 120mm omdat ik 100mm steenwol wat weinig vond. Nu zitten we op 5,5 rc met 120mm pir, dat is nog meer dan nieuwbouw.

Zelfde folies denk ik idd. Van binnen naar buiten wordt het dan: gipsplaat, OSB, dampdichte folie, hsb met 120mm pir, dampopen folie, 20mm spouw, metselwerk.

We brengen in die dichte wanden geen installaties aan dus geen doorbreking van de folie.
pi_201803073
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:30 schreef archito het volgende:

[..]
Haha ja, ik had de hsb laten verdikken van 100 naar 120mm omdat ik 100mm steenwol wat weinig vond. Nu zitten we op 5,5 rc met 120mm pir, dat is nog meer dan nieuwbouw.


Zelfde folies denk ik idd. Van binnen naar buiten wordt het dan: gipsplaat, OSB, dampdichte folie, hsb met 120mm pir, dampopen folie, 20mm spouw, metselwerk.

We brengen in die dichte wanden geen installaties aan dus geen doorbreking van de folie.
Prima. Pir is op zich geen probleem om zo toe te passen, maar wordt niet veel gedaan omdat er geen kieren of openingen mogen zijn tussen de platen en de hsb zelf. Kijk er dus goed naar dat ze het goed uitvoeren.
Edit: het is niet zo goed zichtbaar op de fotos, maar er lijkt niets van waterkering te zitten tussen de funderingsplaat en het (onbehandelde) houtskelet. Klopt dit? Of zit er iets van diba folie tussen? Dit is wel nodig hoor, zeker voor de buitenmuren.

[ Bericht 13% gewijzigd door BBach op 18-10-2021 08:31:32 ]
pi_201803397
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 08:23 schreef BBach het volgende:

[..]
Prima. Pir is op zich geen probleem om zo toe te passen, maar wordt niet veel gedaan omdat er geen kieren of openingen mogen zijn tussen de platen en de hsb zelf. Kijk er dus goed naar dat ze het goed uitvoeren.
Edit: het is niet zo goed zichtbaar op de fotos, maar er lijkt niets van waterkering te zitten tussen de funderingsplaat en het (onbehandelde) houtskelet. Klopt dit? Of zit er iets van diba folie tussen? Dit is wel nodig hoor, zeker voor de buitenmuren.

Ik heb ze inderdaad al gewezen op het kierdicht aanbrengen van de pir platen, dus dat komt goed.

Voor wat betreft je tweede opmerking weet ik het eigenlijk niet zeker. De gehele fundering is op folie gestort dus als het goed is is er geen optrekkend vocht vanuit de fundering. De waterkerende folie aan de buitenzijde van de hsb wordt tot onder het metselwerk aangebracht dacht ik, dus ook van die zijde zal er geen vocht bij het hsb kunnen komen.
pi_201803652
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 08:59 schreef archito het volgende:

[..]
Ik heb ze inderdaad al gewezen op het kierdicht aanbrengen van de pir platen, dus dat komt goed.

Voor wat betreft je tweede opmerking weet ik het eigenlijk niet zeker. De gehele fundering is op folie gestort dus als het goed is is er geen optrekkend vocht vanuit de fundering. De waterkerende folie aan de buitenzijde van de hsb wordt tot onder het metselwerk aangebracht dacht ik, dus ook van die zijde zal er geen vocht bij het hsb kunnen komen.
Ik maak me eerder zorgen over de uitvoering aan de buitenzijde ter hoogte van het maaiveld. Dat ziet er niet uit volgens de regels van de kunst op dit moment. Ze hebben ook geen dubbele boven en onderregels toegepast, al is dat in deze nog aanvaardbaar (gezien er geen grote last op komt). Als je wil mag je me dmmn en geef ik je mijn nummer. Ik ben een zeer grote fan van HSB en heb ook bijna 2 jaar (120 HSB woningen) gewerkt bij een HSB bouwer als projectingenieur. Maar het moet goed uitgevoerd worden wil je iets duurzaams creëeren. De goede uitvoering van de waterkeringen is essentieel bij HSB. Ik kan niet alle details zien op foto natuurlijk, dus het voordeel van de twijfel op dit moment.

Edit:
Zo zou het moeten uitgevoerd zijn in jouw situatie


[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 18-10-2021 09:50:41 ]
pi_201804275
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 09:24 schreef BBach het volgende:

[..]
Ik maak me eerder zorgen over de uitvoering aan de buitenzijde ter hoogte van het maaiveld. Dat ziet er niet uit volgens de regels van de kunst op dit moment. Ze hebben ook geen dubbele boven en onderregels toegepast, al is dat in deze nog aanvaardbaar (gezien er geen grote last op komt). Als je wil mag je me dmmn en geef ik je mijn nummer. Ik ben een zeer grote fan van HSB en heb ook bijna 2 jaar (120 HSB woningen) gewerkt bij een HSB bouwer als projectingenieur. Maar het moet goed uitgevoerd worden wil je iets duurzaams creëeren. De goede uitvoering van de waterkeringen is essentieel bij HSB. Ik kan niet alle details zien op foto natuurlijk, dus het voordeel van de twijfel op dit moment.

Edit:
Zo zou het moeten uitgevoerd zijn in jouw situatie
[ afbeelding ]
Dank je voor je feedback!

Het grootste deel gaat wel goed volgens mij. Er is wel een dubbele bovenregel toegepast, onder niet inderdaad. Binnenzijde wordt dampdicht afgewerkt met een folie en daarop OSB. Buitenzijde dampopen, waterkerende folie. Er komen geen leidingen in de muur, dus die leidingenspouw is daarom niet nodig.

Alleen de onderzijde is dan een aandachtspunt inderdaad. Het kan wel behoorlijk wat schelen ten opzichte van de basisprincipes dat bij ons de isolatie onder de betonvloer zit in niet erop. Deze isolatie is ook aan de buitenzijde van de vorstrand doorgezet waardoor daar geen vocht bij kan komen. Het metselwerk buitenblad wordt dan met koudebrugonderbreking op de vorstrand gezet.

Waar zie jij het grootste risico in? Optrekkend vocht, vocht/damp vanuit binnen of buiten?
pi_201804639
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 10:43 schreef archito het volgende:

[..]
Dank je voor je feedback!

Het grootste deel gaat wel goed volgens mij. Er is wel een dubbele bovenregel toegepast, onder niet inderdaad. Binnenzijde wordt dampdicht afgewerkt met een folie en daarop OSB. Buitenzijde dampopen, waterkerende folie. Er komen geen leidingen in de muur, dus die leidingenspouw is daarom niet nodig.

Alleen de onderzijde is dan een aandachtspunt inderdaad. Het kan wel behoorlijk wat schelen ten opzichte van de basisprincipes dat bij ons de isolatie onder de betonvloer zit in niet erop. Deze isolatie is ook aan de buitenzijde van de vorstrand doorgezet waardoor daar geen vocht bij kan komen. Het metselwerk buitenblad wordt dan met koudebrugonderbreking op de vorstrand gezet.

Waar zie jij het grootste risico in? Optrekkend vocht, vocht/damp vanuit binnen of buiten?
Er ontstaat dan eigenlijk een koudebrug (isolatie onder het beton en dan het frame erboven op). Nogmaals: ik kan verkeerd zijn, ik heb geen doorsnede gezien.

Het aandachtspunt is in deze dat het maaiveld heel dicht in de buurt zal komen van de onderste ligger. Dit kan de aannemer wel nog rechttrekken door de waterkeringen goed uit te voeren bij het metselwerk. Ik zie dus het risico eerder in het (vocht) beschermen van de onderste ligger. Vocht en damp bij de muren zelf zal wel geen probleem zijn als de folies correct worden geplaatst.
pi_201804754
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:17 schreef BBach het volgende:

[..]
Er ontstaat dan eigenlijk een koudebrug (isolatie onder het beton en dan het frame erboven op). Nogmaals: ik kan verkeerd zijn, ik heb geen doorsnede gezien.

Het aandachtspunt is in deze dat het maaiveld heel dicht in de buurt zal komen van de onderste ligger. Dit kan de aannemer wel nog rechttrekken door de waterkeringen goed uit te voeren bij het metselwerk. Ik zie dus het risico eerder in het (vocht) beschermen van de onderste ligger. Vocht en damp bij de muren zelf zal wel geen probleem zijn als de folies correct worden geplaatst.
Ik ga met de aannemer in gesprek om te kijken hoe het op te lossen is. Volgens mij zit er nu een dpc folie op het onderste deel van de HSB welke ook door het metselwerk naar buiten zal lopen. Dat beschermt i.i.g. de HSB wand tegen inwatering door het metselwerk. De waterkerende laag voor de rest van de HSB hangt dan weer over die strook dpc heen. Optrekkend vocht vanuit de vorstrand moet dan voorkomen worden door de folie en eps isolatie die rond de vloer en fundering zit.

Het HSB komt wel boven het maaiveld uit overigens, de vorstrand ligt een cm of 10 lager dan de betonvloer. Het metselwerk loopt wel verder naar beneden door en staat op de vorstrand (met koudebrugonderbreking en waterkering). Maar er blijft zoals je zegt wel een koudebrug over bovenop de vorstrand.

Het maaiveld zullen we aanvullen waarbij bovenkant bestrating een paar cm onder bovenkant betonvloer uit zal komen.

Hoe zie jij het oplossen van de waterkerende laag in het metselwerk voor je?
pi_201806517
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:28 schreef archito het volgende:

[..]
Ik ga met de aannemer in gesprek om te kijken hoe het op te lossen is. Volgens mij zit er nu een dpc folie op het onderste deel van de HSB welke ook door het metselwerk naar buiten zal lopen. Dat beschermt i.i.g. de HSB wand tegen inwatering door het metselwerk. De waterkerende laag voor de rest van de HSB hangt dan weer over die strook dpc heen. Optrekkend vocht vanuit de vorstrand moet dan voorkomen worden door de folie en eps isolatie die rond de vloer en fundering zit.

Het HSB komt wel boven het maaiveld uit overigens, de vorstrand ligt een cm of 10 lager dan de betonvloer. Het metselwerk loopt wel verder naar beneden door en staat op de vorstrand (met koudebrugonderbreking en waterkering). Maar er blijft zoals je zegt wel een koudebrug over bovenop de vorstrand.

Het maaiveld zullen we aanvullen waarbij bovenkant bestrating een paar cm onder bovenkant betonvloer uit zal komen.

Hoe zie jij het oplossen van de waterkerende laag in het metselwerk voor je?
Ik zou zeggen: gedeelte van de onderregel waar je nu nog aankan behandelen met een schimmelwerend product, en dan zien dat zowel van de buiten (gevelsteen is niet waterdicht, dus water in de spouw moet naar de buitenzijde wegvloeien) als binnenzijde (bv als je de vloer dweilt) geen water naar de ondderregel kan lopen. Dus een dpc folie aan de buitenzijde tegen de hsb (en onder het waterdichte dampopen folie dat er nog moet komen) tot een laag van de gevelsteen onder het maaiveld. En langs de binnenkant tegen de hsb en onder de dekvloer die nog moet komen. In woorden is dat wat moeilijk uit te leggen, maar de doorsnede van een paar posten hierboven zou duidelijk genoeg moeten zijn (blauwe en groen gestreepte lijnen)

[ Bericht 2% gewijzigd door BBach op 18-10-2021 14:19:38 ]
pi_201935137
Vandaag is de pui geleverd. Vanaf morgen kan er gemetseld worden. Woensdag wordt het glas geplaatst, donderdag en vrijdag de vloerverwarming, zaterdag de smeervloer en maandag en dinsdag de gipsplaten zodat de stukadoor op dinsdag kan beginnen. Dus komende weken staat er echt veel op het programma!

Op onderstaande foto is ook de dakrand goed te zien. Slank uitgevoerd met verkenning en zinken kraal.

  donderdag 28 oktober 2021 @ 20:21:00 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201935209
Mooie vooruitgang weer ^O^
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 28 oktober 2021 @ 21:22:36 #186
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201936085
Dat gaat al hard vooruit ! In dit tempo is het nog wel een keer wind en waterdicht ! ^O^
pi_202269964
Het metselwerk is bijna klaar, het glas en de dekvloer zitten erin en nu is de stukadoor druk bezig. Komende week wordt het pannendak vervangen. Dus het gaat nu snel allemaal!

Intussen druk bezig met het ontwerpen van het interieur, het bepalen van kleuren en het uitzoeken van enkele nieuwe meubels.

Eerder heb ik al eens iets gepost over een jaren 30 marmeren schouwtje dat ik al een jaar of 3 op zolder heb liggen.
Deze komt waarschijnlijk in de woonkamer te staan:

  zondag 21 november 2021 @ 00:08:07 #188
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202272307
Ga je daar een rookkanaal op aansluiten of wordt het een soort van faux haardje waar je nog net een ethanol unit in weg kan zetten?
pi_202272928
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 00:08 schreef bleiblei het volgende:
Ga je daar een rookkanaal op aansluiten of wordt het een soort van faux haardje waar je nog net een ethanol unit in weg kan zetten?
Origineel is het een schouw waar een los kacheltje voor stond. Je ziet ze vaak in jaren 30 woningen schuin tegen de ensuitekast aan staan.

Hier betegelen we de binnenkant en heeft het verder geen functie. Komt dus ook geen gelhaard oid in. 😉

Iemand wees me laatst wel op een waterdamp haard. Ziet er behoorlijk realistisch uit, maar gaan we niet doen hier.
pi_202274585
Je houdt de spanning er wel in!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202276206
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
Je houdt de spanning er wel in!
Haha je moet wat als je weinig foto's hebt van de vooruitgang. :p

Ik heb het plaatje vooral gemaakt om de kleuren bij elkaar te zien en met mijn vriendin te bespreken wat voor iets mooi is om aan de muur te hangen.
pi_202370094
Morgen zal ik weer eens een keer foto's uploaden van de verbouwing, maar vanavond nog even wat ontwerpplaatjes.

De woonkamer met als optie een bank:





Nog even nadenken of we de bank direct maken of eventueel later toevoegen. De ensuitekasten ga ik overigens opnieuw bouwen, ze zijn beschadigd geraakt tijdens de verbouwing en dan kan ik ze meteen met betere materialen maken en aanpassen aan het nieuwe vloerpeil.

De badkamer krijgt mogelijk een oud roze muur i.p.v. groen:

  zaterdag 27 november 2021 @ 21:38:13 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202370359
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 21:26 schreef archito het volgende:
Morgen zal ik weer eens een keer foto's uploaden van de verbouwing, maar vanavond nog even wat ontwerpplaatjes.

De woonkamer met als optie een bank:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nog even nadenken of we de bank direct maken of eventueel later toevoegen. De ensuitekasten ga ik overigens opnieuw bouwen, ze zijn beschadigd geraakt tijdens de verbouwing en dan kan ik ze meteen met betere materialen maken en aanpassen aan het nieuwe vloerpeil.

De badkamer krijgt mogelijk een oud roze muur i.p.v. groen:

[ afbeelding ]
Oud roze ^O^ .
Resistance is futile.
pi_202370771
Ik vind oudroze met die terrazzo-tegels echt helemaal top!
pi_202375827
Grappig om te zien hoe je voorzichtig van een groene kast naar een halve muur groen naar een hele muur (en nog een stukje) roze gaat! En het wordt steeds mooier.

Wat ik me nog afvroeg: wat ga je onderaan de muur doen? Wij hebben een tegelplint in de muur ingewerkt. Ik kwam het plaatje hieronder tegen en dat vond ik gaaf. In lagere uitvoering zou het ook prima werken. (Leuk ook met dat licht onder het kastje.)

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202375846
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
Grappig om te zien hoe je voorzichtig van een groene kast naar een halve muur groen naar een hele muur (en nog een stukje) roze gaat! En het wordt steeds mooier.

Wat ik me nog afvroeg: wat ga je onderaan de muur doen? Wij hebben een tegelplint in de muur ingewerkt. Ik kwam het plaatje hieronder tegen en dat vond ik gaaf. In lagere uitvoering zou het ook prima werken. (Leuk ook met dat licht onder het kastje.)

[ afbeelding ]
Wow, tof plaatje! Het is toch echt ongelofelijk hoe jij altijd weer dit soort plaatjes bij het praatje vindt...
pi_202375892
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:28 schreef yinu het volgende:

[..]
Wow, tof plaatje! Het is toch echt ongelofelijk hoe jij altijd weer dit soort plaatjes bij het praatje vindt...
Ja, het is een volkomen waardeloos talent. :+

Oh en wat ik me ook nog afvroeg, @archito: heb je al een lichtplan voor de badkamer?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202375919
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, het is een volkomen waardeloos talent. :+

Oh en wat ik me ook nog afvroeg, @:archito: heb je al een lichtplan voor de badkamer?
Je helpt er hier wel veel mensen mee om zich een voorstelling te kunnen maken van bepaalde keuzes! Maar het valorisatiemodel moet inderdaad nog wat gefinetuned worden...
pi_202375930
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:35 schreef yinu het volgende:

[..]
Je helpt er hier wel veel mensen mee om zich een voorstelling te kunnen maken van bepaalde keuzes! Maar het valorisatiemodel moet inderdaad nog wat gefinetuned worden...
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202379904
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
Grappig om te zien hoe je voorzichtig van een groene kast naar een halve muur groen naar een hele muur (en nog een stukje) roze gaat! En het wordt steeds mooier.

Wat ik me nog afvroeg: wat ga je onderaan de muur doen? Wij hebben een tegelplint in de muur ingewerkt. Ik kwam het plaatje hieronder tegen en dat vond ik gaaf. In lagere uitvoering zou het ook prima werken. (Leuk ook met dat licht onder het kastje.)

[ afbeelding ]
Het plan is om daar gewoon een witte plint te doen, misschien roze geschilderd t.p.v. de roze muur.
Overigens kan het ook nog een meer terracotta tint worden.

De vloertegels als plint was inderdaad ook mooi geweest, maar in de bouwvolgorde kwam dat met de planning niet uit helaas. Wel nog overwogen dus. ;)
pi_202379955
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, het is een volkomen waardeloos talent. :+

Oh en wat ik me ook nog afvroeg, @:archito: heb je al een lichtplan voor de badkamer?
4 spotjes als de basisverlichting, een hanglampje boven het wastafelmeubel (naast de wastafel) voor de sfeer en mogelijk dan een spiegel met verlichting aan de rand. Die laatste moeten we nog uitzoeken.
pi_202380221
Nog de beloofde foto's:

Doorkijk vanuit de woonkamer


Doorkijk vanuit de gang


De aanbouw, kijkend naar werkplekje en toekomstige ensuitedeuren (hier nog met bovenlichten, op de andere foto zijn ze er al uit)


Aanbouw vanuit de achtertuin gezien
pi_202442750
De massief eiken vloer die uit de woonkamer kwam, krijgt een nieuwe bestemming door er verschillende meubeltjes van te maken.

Een vriend van mij heeft als nieuwe hobby hout bewerken en heeft een fijne werkplaats daarvoor.

Het eerste meubeltje is bijna af. Een bankje voor in de hal:

Een kubieke meter eiken


Er rechte planken van zagen en schaven


Pen-/gatverbindingen maken




Een van de vele stappen lijmen


De zitting schuin zagen en rond schuren


Voorlopig resultaat
  vrijdag 3 december 2021 @ 00:34:55 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202443837
Ik had je update van zondag gemist, ziet er goed uit zeg! En prachtig bankje!
Resistance is futile.
pi_202447800
Wat tof om die vloer zo opnieuw te gebruiken!
  vrijdag 3 december 2021 @ 12:53:37 #206
149959 SQ
snelle trees
pi_202448091
Ziet er al veelbelovend uit hoor! Wanneer komt de keuken?
disclaimer
pi_202448946
Mooi bankje! En zo'n werkplaats lijkt me geweldig. (Ik heb zelf wel de ruimte maar niet het materieel.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202449520
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2021 12:53 schreef SQ het volgende:
Ziet er al veelbelovend uit hoor! Wanneer komt de keuken?
De keuken is afgelopen woensdag bezorgd, ben voorzichtig aan begonnen met het in elkaar zetten van de kastjes.
Het is alleen lastig dat de elektra en het loodgieterswerk nog niet helemaal klaar is, dus kan de meeste kastjes nog niet op hun plek zetten.

Komende dagen wat aanrommelen met de keuken en starten met het schilderwerk van deuren, kozijnen, lambrisering etc.
Hopelijk kunnen we volgend weekend echt vol aan de bak als de elektra en verwarming gefixt zijn.
pi_202449547
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 13:53 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi bankje! En zo'n werkplaats lijkt me geweldig. (Ik heb zelf wel de ruimte maar niet het materieel.)
Ja echt super fijn dat het daar kan en hij ook nog het geduld heeft om mij wat houtbewerkingskills te leren. 😜
pi_202706715
De aannemer rondt komende week de laatste werkzaamheden af. Alleen het laatste deel van het dak wordt na nieuwjaar gedaan omdat de extra pannen een lange levertijd hebben.
Komende weken zijn we zelf nog druk bezig met afwerken


Sneak peek:

Een deel van de hoge kastenwand in de keuken


Muur van het wastafelmeubel. We zijn uiteindelijk voor een net iets andere kleurstelling gegaan. Het donkere meubel was tijdelijk niet leverbaar en bij het lichtere hout past een warmere tint dan oud roze.


Hoek van douchecabine. Deze wordt morgen verder afgemonteerd.


[ Bericht 10% gewijzigd door archito op 19-12-2021 21:15:08 ]
pi_202707242
Heel mooi allemaal!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 19 december 2021 @ 20:16:44 #212
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202708574
Terracotta staat prachtig daar zeg! Welke kleur is dit? Ik heb een paar testers van Flexa op de muur gesmeerd maar die zijn véél te roze :{
Resistance is futile.
pi_202710530
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2021 20:16 schreef Seven. het volgende:
Terracotta staat prachtig daar zeg! Welke kleur is dit? Ik heb een paar testers van Flexa op de muur gesmeerd maar die zijn véél te roze :{
Het is een gammakleurtje met de inspirerende naam 'piranha'. 😉
Ik had nog wel een tint donkerder gewild, maar ook erg tevreden met dit resultaat.
pi_203137017
We zijn inmiddels druk bezig met de afwerking; schilderen, plinten, meubels maken. De vloer in de woonkamer is vorige week gelegd en het blad in de keuken is ook geplaatst. De ensuitekasten in de woonkamer die ik 3 jaar terug heb gemaakt, heb ik helemaal opnieuw gemaakt omdat ik niet tevreden was met de afwerking. Daarnaast is het vloerniveau 1-4cm opgehoogd, dus de verhoudingen waren weg. Ook het jaren 30 schouwtje is op de tegels na klaar. Binnenkort zal ik wat mooie foto's maken om met jullie te delen.

Bij deze alvast de wastafel in de badkamer voor 90% af:

pi_203138739
Mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 14:27:32 #216
149959 SQ
snelle trees
pi_203139503
Tof! Ik ben benieuwd hoe die verf zich houdt trouwens - wat voor verf heb je gebruikt?
disclaimer
pi_203139727
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 14:27 schreef SQ het volgende:
Tof! Ik ben benieuwd hoe die verf zich houdt trouwens - wat voor verf heb je gebruikt?
De witte verf is van Sigma, geschikt voor badkamers. De gekleurde een buitenverf van de Gamma, ook geschikt voor badkamers. Er komt nog een 2 componenten waterdichte coating op van traelyx. Die laatste gaat hopelijk goed zijn werk doen. :P
pi_203145540
Veelbelovend... Ik ben benieuwd naar de andere foto's! *O*
  dinsdag 11 januari 2022 @ 21:08:21 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203145611
Nice ^O^ !

En heb je nog wat zooifoto's, voor je de eindresultaten dropt? Kunnen we hier allemaal meesmullen :Y)
Resistance is futile.
pi_203145864
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 21:08 schreef Seven. het volgende:
Nice ^O^ !

En heb je nog wat zooifoto's, voor je de eindresultaten dropt? Kunnen we hier allemaal meesmullen :Y)
Ja precies! Voor ons hoef je niet op te ruimen hoor! O-)
pi_203336360
Ik deel veel te weinig van de voortgang merk ik. 😜 We hebben afgelopen week grote stappen kunnen zetten!

Eerst maar eens het schouwtje, die is klaar op het tegelwerk aan de binnenkant na:

Mdf frame op z'n plek:


Eerste marmer platen gekit en met lijmtangen vastgezet. Meteen ook een doorkijkje naar de keuken met de nieuwe vloer:


Marmer klaar en randen gekit:


Zo ziet het er nu uit. Met een paar tegeltjes die we ook achter de kapstok in de gang hebben als test.

  zondag 23 januari 2022 @ 19:19:41 #222
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203336651
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:56 schreef archito het volgende:
Ik deel veel te weinig van de voortgang merk ik. 😜 We hebben afgelopen week grote stappen kunnen zetten!

Eerst maar eens het schouwtje, die is klaar op het tegelwerk aan de binnenkant na:

Mdf frame op z'n plek:
[ afbeelding ]

Eerste marmer platen gekit en met lijmtangen vastgezet. Meteen ook een doorkijkje naar de keuken met de nieuwe vloer:
[ afbeelding ]

Marmer klaar en randen gekit:
[ afbeelding ]

Zo ziet het er nu uit. Met een paar tegeltjes die we ook achter de kapstok in de gang hebben als test.

[ afbeelding ]
Mooi schouwtje hoor!
Resistance is futile.
pi_203347981
Volgende projectje, de ensuitekasten.
En meteen een inkijkje in het vervangen van de vloer in de woonkamer.

Zo zagen ze er voor de verbouwing uit. Antraciet en een groene muur achter de bank.


Ik was niet tevreden met de bouwkwaliteit (slecht mdf en deurtjes klemden) en ze hebben tijdens de bouw veel te verduren gehad:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteindelijk besloten om ze geheel te vervangen. Vonden de bouwvakkers leuk, na 3 maanden voorzichtig doen. 😉

Planken in elkaar schroeven, dit keer mét waterpas en winkelhaak.


Kopse kanten gronden en waterpas stellen. Heb keukenpootjes gebruikt i.p.v. houten frame zoals vorige keer.


Eerste laklaag


En het eindresultaat. Nu gekozen voor een matte donkergroene verf. Op de wand een doorlopende lambrisering in dezelfde groen maar dan lichter.

De deuren zijn overigens iets warmer grijs dan eerst. We hebben nu veel meer met materiaalsamples en kleurstaaltjes alles op elkaar afgestemd zodat het meer een geheel is.


pi_203354655
Zier er mooi uit! Ben benieuwd naar een foto straks vanuit dezelfde hoek als de eerste foto.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203356632
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 08:33 schreef Claudia_x het volgende:
Zier er mooi uit! Ben benieuwd naar een foto straks vanuit dezelfde hoek als de eerste foto.
Staat genoteerd ;), zal binnenkort meer overzichtsfoto's maken.
pi_203360389
Ik houd het lekker in mijn eigen topic, maar past ook in het laat je meterkast zien topic. :p

Van 5 of 6 groepen naar 12 groepen.

voor


na

De koker rechts laat zien dat er heel wat groepen in de nieuwe vloer zitten. Alle 6 extra groepen zijn via de vloer naar de keuken gebracht en nog enkele naar de bijkeuken om via de badkamer op zolder uit te komen.

Ook is de bel geïntegreerd in de meterkast en is er een schakelaar aangebracht voor de buitenverlichting.

  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:24:59 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203360962
Wat is het idee van die schakelaar? Loop je savonds naar die schakelaar om de verlichting aan te doen en voordat je naar bed gaat weer uit? Of in het geval van kortsluiting buiten dat je het de boel buiten uit kan zetten?
pi_203360983
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:24 schreef bleiblei het volgende:
Wat is het idee van die schakelaar? Loop je savonds naar die schakelaar om de verlichting aan te doen en voordat je naar bed gaat weer uit? Of in het geval van kortsluiting buiten dat je het de boel buiten uit kan zetten?
Er zitten slimme lampen in die op een schema aan en uitschakelen, maar vond het wel handig om een schakelaar te hebben om ze sporadisch van de stroom af te kunnen halen. Bij het verwisselen van de armaturen of als we langere tijd gaan reizen bijvoorbeeld.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:46:44 #229
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203361230
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:27 schreef archito het volgende:

[..]
Er zitten slimme lampen in die op een schema aan en uitschakelen, maar vond het wel handig om een schakelaar te hebben om ze sporadisch van de stroom af te kunnen halen. Bij het verwisselen van de armaturen of als we langere tijd gaan reizen bijvoorbeeld.
Ah ok, en je hebt geen aparte groep voor de tuinlampen? Dan is het wel handig ja. :Y
pi_203362074
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:46 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ah ok, en je hebt geen aparte groep voor de tuinlampen? Dan is het wel handig ja. :Y
Ik zie in de groepverklaring dat de verlichting voorgevel, achtertuin en wcd op het kookeiland is gecombineerd. Kan op zich de groep uitzetten maar schakelaar is toch wel makkelijk dan.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 18:47:02 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203362121
Die kast _O_
Resistance is futile.
pi_203366555
Mooi wordt het! De meterkast heb ik wat minder inzicht in, maar de en-suite, het schouwtje en alles wat ik daaromheen zie, ziet er prachtig uit!
pi_203435235
Zoals beloofd wat meer overzichtsfoto's gemaakt. De zon was al weg dus denk er een mooie zonnige dag bij. ;)

Vanuit de woonkamer richting keuken


De keuken





We hebben ook de binnenkant van het schouwtje getegeld
  zondag 30 januari 2022 @ 17:07:59 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203435375
Supergaaf geworden!

Het ziet er helemaal af uit, of zie ik dat verkeerd?
Resistance is futile.
pi_203435482
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:07 schreef Seven. het volgende:
Supergaaf geworden!

Het ziet er helemaal af uit, of zie ik dat verkeerd?
Thanks!

In de woonkamer en keuken zijn het voornamelijk kleine dingen. Een paar plintjes, zijkanten van het kookeiland en een werkblad voor het werkplekje onder andere. Maar voelt gewoon al helemaal als thuis en comfortabel. :)
pi_203439920
Prachtig!
  maandag 31 januari 2022 @ 09:04:55 #237
149959 SQ
snelle trees
pi_203442108
Heel mooi geworden!
disclaimer
  maandag 31 januari 2022 @ 09:27:18 #238
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203442319
Mooi! Keuken ziet er ook strak uit!
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 31 januari 2022 @ 09:29:19 #239
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203442346
Tof geworden!
pi_203501906
Bedankt allemaal! :)
De verbouwing staat op een erg laag pitje, even bijkomen van de drukke maanden.

De meubelmaker is inmiddels van de aardbodem verdwenen, dus de afwerking van sommige onderdelen zoals zijkanten keukeneiland, werkblad van het werkplekje en de ensuitedeuren lopen wat vertraging op. Gelukkig had ik hem nauwelijks iets vooruit betaald, maar het blijft balen.

Volgende week zaterdag komt de eerste hovenier langs om de tuin te bespreken. Heb besloten dat ik de schuur toch niet helemaal zelf ga bouwen. Heb er niet zo'n zin in en we zijn nog wel een paar maanden bezig met allerlei andere klussen in en om het huis.
In tegenstelling tot de verbouwing van het huis heb ik geen echt begroting gemaakt van de tuin, ben dus erg benieuwd wat het gaat kosten. Het gaat om een schuurtje van 3 vierkante meter met een overkapping van 5 vierkante meter. Opgetrokken uit hout (zweeds rabat?) met een poeren/opsluitbanden fundering, 30x30 tegels bestrating als vloer en plat EPDM dak. En daarnaast nog 15 vierkante meter bestrating van oude gebakken klinkertjes of iets dergelijks.
Heeft iemand toevallig prijzen als referentie om aan te spiegelen? Hoop zelf dat de bestrating voor een kleine 1000 euro incl materiaal gaat lukken en de schuur en overkapping onder de 4000 euro blijven.

edit: oppervlakten gewijzigd, het is maar 8 vierkante meter in totaal.

[ Bericht 6% gewijzigd door archito op 04-02-2022 14:33:11 ]
pi_203516126
Serene sfeer in de keuken - mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 6 februari 2022 @ 11:51:03 #242
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203536773
Mooi geworden ! Past allemaal erg goed bij het huis.
Al ben ik zelf niet helemaal weg van de kleur van de deurtjes in de keuken, maar dat is persoonlijk ;)
Hoe bevalt dat eigenlijk die afzuiging in het keukenblad ?

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:30 schreef archito het volgende:
De verbouwing staat op een erg laag pitje, even bijkomen van de drukke maanden.

De meubelmaker is inmiddels van de aardbodem verdwenen, dus de afwerking van sommige onderdelen zoals zijkanten keukeneiland, werkblad van het werkplekje en de ensuitedeuren lopen wat vertraging op. Gelukkig had ik hem nauwelijks iets vooruit betaald, maar het blijft balen.
Balen zeg, dat zo iemand niets meer van zich laat zien of horen... -O-
pi_203565992
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 11:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Mooi geworden ! Past allemaal erg goed bij het huis.
Al ben ik zelf niet helemaal weg van de kleur van de deurtjes in de keuken, maar dat is persoonlijk ;)
Hoe bevalt dat eigenlijk die afzuiging in het keukenblad ?
[..]
Balen zeg, dat zo iemand niets meer van zich laat zien of horen... -O-
Haha, zou ook saai worden als iedereen hetzelfde mooi vindt. ;)

De afzuiging bevalt goed! Met de inductieplaat was het even puzzelen welke pannen er op pasten zonder dat ze geluid gaan maken. Maar de afzuiging werkt wel goed, je ziet de damp er goed in verdwijnen. Nauwelijks last van geurtjes in huis. In de app van de thermostaat zie je de luchtvochtigheid wel oplopen tijdens het koken, maar dat was met de oude afzuiging naar buiten ook. Nu hebben we mechanische afzuiging die we dan een uurtje hoger zetten, dan zie je de vochtigheid wel weer een stuk teruglopen.

Ik heb deze week een teken van leven gekregen van de meubelmaker, hopelijk kan hij komende weken alsnog de zijkanten van het keukeneiland leveren en plaatsen.
pi_204913028
Lang geleden!

Even een schopje van mijn eigen topic. We zijn nu druk bezig met de tuin, het terras is vorige week aangelegd en de schuur volgt later. Nu ben ik zelf met een grote bloembak en pergola bezig. Ergens komende weken gaan we het gras leggen en aanplant van de borders doen. Binnenkort meer foto's van de tuin!

De meubelmaker is weer bereikbaar dus het keukeneiland is af inmiddels. Nu is het nog wachten op de kast in de bijkeuken en het werkplekje in de woonkamer.

Wat leuke dingen van afgelopen tijd:

Raambetimmering en lichtwering in de badkamer afgemaakt. Ook het greepje van het draaikiepraam vervangen door een zwart greepje in Dudokstijl:


De gang met nieuwe Winckelmans hardgebakken tegeltjes, nieuwe matglazen hanglampjes en het zelfgemaakte eiken bankje van de woonkamervloer:


De nisjes naast de ensuitedeuren in de keuken. Ook gemaakt van de oude woonkamervloer.


Waarschijnlijk 2 originele 'Hay, about a chair' stoeltjes op de kop getikt in een kringloopwinkel voor 9 euro per stuk. :D Kleur is niet helemaal zoals we gekozen zouden hebben maar het past prima.
pi_204913119
Heel gaaf! Het nisje is wel spectaculair, zeg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204917557
Oh, mooi dat nisje! En het stoeltje. Past bij de vaas :)
  dinsdag 31 mei 2022 @ 07:39:24 #247
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204919834
Wauw archito, prachtige plaatjes! Je nis _O_ .
Resistance is futile.
pi_204920148
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2022 12:10 schreef Claudia_x het volgende:
Heel gaaf! Het nisje is wel spectaculair, zeg.
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 20:39 schreef yinu het volgende:
Oh, mooi dat nisje! En het stoeltje. Past bij de vaas :)
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 07:39 schreef Seven. het volgende:
Wauw archito, prachtige plaatjes! Je nis _O_ .
Thanks! :)
Ik zie zelf altijd imperfecties in de uitvoering, maar het nisje is voor mij nog steeds de beste wijziging die we tijdens de bouw last minute hebben gedaan. De aannemer had het hout van de voorzetwand al staan, maar gelukkig wilde hij het wijzigen. O-)
pi_204934683
Mooi geworden!
Ben ook benieuwd hoe de tuin wordt :)
pi_204965482
Tegelijk met de tuin ben ik ook bezig met het werkplekje in de keuken.

Dit is het idee:

Links een eiken nis zoals in mijn vorige post, maar dan dieper omdat hier vroeger een raam zat. Het blad met 2 bergvakken is dezelfde kleur als de ensuitekast. De achterwand wordt helemaal van vilt op zachtboard zodat het als prikbord gebruikt kan worden.



Vandaag het blad waterpas gesteld en de randen bevestigd. De nis is al klaar:



Komende 2 dagen kom ik een heel eind met het werkblad hoop ik.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 23:16:00 #251
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204965590
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 23:04 schreef archito het volgende:
Tegelijk met de tuin ben ik ook bezig met het werkplekje in de keuken.

Dit is het idee:

Links een eiken nis zoals in mijn vorige post, maar dan dieper omdat hier vroeger een raam zat. Het blad met 2 bergvakken is dezelfde kleur als de ensuitekast. De achterwand wordt helemaal van vilt op zachtboard zodat het als prikbord gebruikt kan worden.

[ afbeelding ]

Vandaag het blad waterpas gesteld en de randen bevestigd. De nis is al klaar:

[ afbeelding ]

Komende 2 dagen kom ik een heel eind met het werkblad hoop ik.
Mooi! Echt knap ook dat je dit soort dingen zelf kan. Klussende mannen _O_ O+ .
Resistance is futile.
pi_204969964
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 23:04 schreef archito het volgende:
De achterwand wordt helemaal van vilt op zachtboard zodat het als prikbord gebruikt kan worden.
Je zou ook een mooi stukje linoleum met bisontex direct op de muur kunnen plakken. Als je dat niet durft in een keer op de muur kan je het ook op plaatmateriaal doen en dan strak op maat zagen en dat tegen de muur.

Jeroentje.
pi_204970228
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 23:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Mooi! Echt knap ook dat je dit soort dingen zelf kan. Klussende mannen _O_ O+ .
Haha thanks! Een beetje aanleg is handig maar verder is het gewoon doen en je leert per project bij. 😜
pi_204970248
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 17:06 schreef jpajs het volgende:

[..]
Je zou ook een mooi stukje linoleum met bisontex direct op de muur kunnen plakken. Als je dat niet durft in een keer op de muur kan je het ook op plaatmateriaal doen en dan strak op maat zagen en dat tegen de muur.

[ afbeelding ]
Bedoel je een product als Forbo Bulletin board? Dat kende ik nog niet!

Heb het zachtboard al in huis en vilt is besteld, dus denk dat ik het toch daarmee ga doen. 😉

Ik twijfel nog wel of ik alle platen zachtboard op de wand maak en dan vilt in 1 keer erover of dat ik per plaat ga omkleden zodat je naden ziet zoals op het plaatje.
Dat laatste is wat makkelijker en minder risico op lelijke randen en oneffenheden denk ik.
pi_204971850
Vraagje aan jullie:

Bij ons nieuwe terras komt een boom, maar we komen er nog niet uit wat het moet worden.

Omdat onze tuin klein is moet de boom niet te groot worden een meter of 3 max 4 hoog en diameter van 2 meter ongeveer. We houden niet van dakvormen of strak geknipte bollen, mag dus wel een vrije vorm hebben.

Zelf dachten we aan een fluweelboom, slaapboom, of judasboom maar ben benieuwd naar jullie ideeën!

Standplaats is schaduw/halfzon
  zondag 5 juni 2022 @ 20:55:34 #256
149959 SQ
snelle trees
pi_204971893
Krentenboompje?
disclaimer
pi_204972029
Inderdaad wat SQ zegt, krentenboompje!
Al is een magnolia ook leuk. Acer eventueel, met rood blad helemaal tof :Y
En volgens mij zou een Perzisch ijzerhout ook kunnen.
pi_204972596
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2022 20:55 schreef SQ het volgende:
Krentenboompje?
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 21:13 schreef Puala het volgende:
Inderdaad wat SQ zegt, krentenboompje!
Al is een magnolia ook leuk. Acer eventueel, met rood blad helemaal tof :Y
En volgens mij zou een Perzisch ijzerhout ook kunnen.
Krentenboom is leuk ja! Hebben we sinds vorig jaar ook in onze voortuin. Een magnolia ook. Voor de afwisseling zou een Acer kunnen, die hadden we ook gezien bij de kweker. Rood blad is wel leuk want er is erg veel groen rond onze tuin.

Van die laatste had ik nog nooit gehoord, ziet er op afbeeldingen ook wel mooi uit!
pi_204974589
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 17:42 schreef archito het volgende:
Bedoel je een product als Forbo Bulletin board? Dat kende ik nog niet!
Je kan Bulletin board gebruiken maar een restje vloer linoleum werk net zo goed............
Jeroentje.
pi_204974850
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 22:17 schreef archito het volgende:

[..]
[..]
Krentenboom is leuk ja! Hebben we sinds vorig jaar ook in onze voortuin. Een magnolia ook. Voor de afwisseling zou een Acer kunnen, die hadden we ook gezien bij de kweker. Rood blad is wel leuk want er is erg veel groen rond onze tuin.

Van die laatste had ik nog nooit gehoord, ziet er op afbeeldingen ook wel mooi uit!
Mooie suggesties zijn hier voorbijgekomen. Ik zou denk ik voor een Japanse esdoorn gaan. Zo'n mooie plant! En je hebt keuze, want ze hebben niet allemaal dezelfde kleur blad en ze verkleuren bovendien ook op andere manieren. Zo heb je op verschillende momenten van het jaar iets moois te zien.

Ik zat zelf nog voor je te kijken naar winterbloeiers zoals toverhazelaar, meloenboompje en sneeuwbal. Mijn indruk is dat die allemaal wel wat zon willen, dus mogelijk is de plek die je voor ogen hebt iets te schaduwrijk voor ze. Maar het is wel heel fijn om in een kale, donkere periode van het jaar vanuit de keuken iets fraais te zien.

Je zou ook nog een groenblijvende heester kunnen overwegen, al vermoed ik dat dat niet is waar je naar op zoek bent. Zelf zou ik op die plek waarschijnlijk voor een luchtige plant kiezen die licht mooi filtert. Mocht zo'n heester toch een optie zijn: in mijn dorp staat op een binnenplaatsje een camellia die wel drie meter hoog is en werkelijk prachtig is. Als ik een binnentuin had, dan wist ik het wel.

Wat je ook kiest, bedenk wel dat een kleine boom meestal een langzaam groeiende heester is en je bij de aanschaf van een klein exemplaar jaren moet wachten tot die een fatsoenlijk formaat heeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 juni 2022 @ 11:00:30 #261
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_204975132
Japanse es is inderdaad een mooie, prachtige bladeren heeft die. Hadden wij bij ons vorige huis in de tuin O+.
KuikenGuppy
pi_204978773
Bedankt voor alle suggesties! We hebben weer even wat om over na te denken. Planten zal waarschijnlijk pas in november of volgend voorjaar gebeuren. Tenzij we iets gekweekt in pot kunnen vinden.

Het werkplekje is weer wat stappen verder. Nog 1 keer aflakken en een 2-componenten transparante lak ter bescherming. Volgende week verder met de achterwand.

  maandag 6 juni 2022 @ 18:42:05 #263
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_204978821
Asjemenou wat een prachtig huis is dit toch O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_204978917
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2022 18:42 schreef Molo het volgende:
Asjemenou wat een prachtig huis is dit toch O+
Thanks! Altijd leuk om te horen. 😀
pi_204979109
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 18:37 schreef archito het volgende:
Bedankt voor alle suggesties! We hebben weer even wat om over na te denken. Planten zal waarschijnlijk pas in november of volgend voorjaar gebeuren. Tenzij we iets gekweekt in pot kunnen vinden.

Het werkplekje is weer wat stappen verder. Nog 1 keer aflakken en een 2-componenten transparante lak ter bescherming. Volgende week verder met de achterwand.

[ afbeelding ]
Die bomen zijn wel te vinden, ze kosten alleen aardig wat ;(

En gaaf zeg! Wel zonde dat dr rechts geen lichtpunt is gemaakt met de verbouwing, nu heb je straks een snoer over de muur ;)
pi_204979166
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 19:15 schreef Puala het volgende:

[..]
Die bomen zijn wel te vinden, ze kosten alleen aardig wat ;(

En gaaf zeg! Wel zonde dat dr rechts geen lichtpunt is gemaakt met de verbouwing, nu heb je straks een snoer over de muur ;)
Ik weet het.😞 Baalde ik ook van, maar dacht er pas te laat aan helaas. Even kijken nog wat ik precies met het snoer ga doen, half verstoppen werkt meestal niet dus dan maar een zichtbaar mooi snoer.
pi_204979894
Mooi geworden!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 juni 2022 @ 22:28:22 #268
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204980967
Wat Claudia zegt.
Resistance is futile.
pi_204998678
Ik ben begonnen met de vilten prikbordwand, die komt uiteindelijk tot het plafond en ook onder het bureau.

Vinden jullie het eigenlijk leuk als ik uitgebreider omschrijf hoe ik het maak, welke materialen ik gebruik en de kosten bijvoorbeeld? Of vinden de meesten vooral foto's leuk en zo min mogelijk tekst? 😜



pi_204998766
Ja, leuk met uitleg!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 8 juni 2022 @ 21:09:34 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_204999123
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2022 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, leuk met uitleg!
Dit

Ik vind je bewonderenswaardig precies en netjes. Ga ik no way zelf zo kunnen/doen, maar het volgen/lezen en bewonderen is tof ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_204999927
Ik vind het ook leuk met uitleg, ik leer er altijd weer van!
  donderdag 9 juni 2022 @ 07:19:21 #273
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205001856
Met uitleg please.
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 07:31:06 #274
5428 crew  miss_sly
pi_205001879
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 20:50 schreef archito het volgende:
Vraagje aan jullie:

Bij ons nieuwe terras komt een boom, maar we komen er nog niet uit wat het moet worden.

Omdat onze tuin klein is moet de boom niet te groot worden een meter of 3 max 4 hoog en diameter van 2 meter ongeveer. We houden niet van dakvormen of strak geknipte bollen, mag dus wel een vrije vorm hebben.

Zelf dachten we aan een fluweelboom, slaapboom, of judasboom maar ben benieuwd naar jullie ideeën!

Standplaats is schaduw/halfzon
Een zwarte peterselievlier O+

https://www.willaert.be/nl/plant/SAMBUCUS+NIGRA+'BLACK+LACE'%C2%AE/sanblace
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 08:26:56 #275
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205002046
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 20:42 schreef archito het volgende:

Vinden jullie het eigenlijk leuk als ik uitgebreider omschrijf hoe ik het maak, welke materialen ik gebruik en de kosten bijvoorbeeld? Of vinden de meesten vooral foto's leuk en zo min mogelijk tekst? 😜
Ik denk dat users dat best heel erg leuk vinden om te zien hoe je zoiets maakt en wat voor materialen je gebruikt ! ^O^
pi_205002613
Oké dat is duidelijk :+
Ik zal dit weekend een uitgebreidere post maken!
pi_205002620
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 07:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een zwarte peterselievlier O+

https://www.willaert.be/nl/plant/SAMBUCUS+NIGRA+'BLACK+LACE'%C2%AE/sanblace
Mooi! Ik vind het wel leuk als de boom een andere kleur heeft dan standaard groen. Twijfel alleen wel of deze boom meer zon nodig heeft dan we in de tuin hebben.
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 10:14:37 #278
5428 crew  miss_sly
pi_205002669
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 10:08 schreef archito het volgende:

[..]
Mooi! Ik vind het wel leuk als de boom een andere kleur heeft dan standaard groen. Twijfel alleen wel of deze boom meer zon nodig heeft dan we in de tuin hebben.
https://www.yarinde.nl/vlier-sambucus-nigra-black-lace/
Hier staat dat hij graag in de halfschaduw staat waar het niet te warm wordt. En ik las ergens anders, maar dat kan ik nu niet terugvinden, dat hij het zelfs in de schaduw goed kan doen, dat hij dan alleen niet zo hard groeit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205022019
Graag met uitleg en het type materialen. Altijd handig voor de inspiratie ^O^
pi_205056007
Er komen ook nog panelen onder het bureau, maar dit is de tussenstand:



Eigenlijk zijn de panelen eenvoudige te maken.

Ik heb een pakket zachtboard ondervloer gekocht. Link in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze platen heb ik op maat gesneden. Hiervoor heb ik op de muur een verticale (met waterpas) lijn gezet precies in het midden van het bureau. Het bureau is uiteraard ook waterpas. Omdat de wanden niet helemaal waterpas zijn kan ik op deze manier vanuit deze lijn de breedte van elk paneel opmeten. Het paneel linksonder is bijvoorbeeld 74cm breed aan de onderkant maar 74,3cm aan de bovenkant. Het paneel erboven is dan 74,3cm aan de onderkant en 74,5cm aan de bovenkant etcetera.
Daarmee kan ik de ondervloerplaten op maat snijden met een (stanley)mes:



Vervolgens snijd ik het vilt op maat. Een paar centimeter groter dan het zachtboard. Link van vilt in de spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Vervolgens spuit je beide oppervlakten met lijm in en leg je het zachtboard op het vilt en druk je het stevig aan. (Andersom, het vilt op het zachtboard leggen is moeilijker strak te krijgen. Leg het vilt dus op de grond/tafel en het zachtboard erbovenop)
Daarna niet je met een tacker het vilt op de achterkant vast. In de hoeken kun je een stukje vilt wegsnijden zodat het wat makkelijker vouwt.



Dan is de plaat klaar om op de muur vast te maken. Dit kan met spijkertjes, ophanglatjes of gewoon vastkitten. Dat laatste heb ik gedaan.

De totale oppervlakte van het prikbord is 4m²

Kosten:
- Zachtboard 25 euro
- Vilt 100 euro
- Spuitlijm 15 euro
- Hulpmaterialen zoals tackernietjes en kit etc ongeveer 10 euro

Totaal 150 euro
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:35:02 #281
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205056170
Ziet er mooi uit!
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:37:05 #282
149959 SQ
snelle trees
pi_205056192
Echt heel gaaf, kan zo in een brochure :D
disclaimer
pi_205056291
Daar sluit ik me bij aan. Het is een mooie hoek geworden, vooral met die lichtval. En dan te bedenken dat er hier niet veel enthousiasme was voor het maken van een werkplek in de keuken!

Ik word er wel wat nerveus van dat je de tape zolang laat zitten. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 juni 2022 @ 12:17:37 #284
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_205056471
Wauw! Heel chique, lijkt me echt een super plezierige werkplek O+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_205056600
Thanks allemaal!

quote:
17s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:53 schreef Claudia_x het volgende:
Daar sluit ik me bij aan. Het is een mooie hoek geworden, vooral met die lichtval. En dan te bedenken dat er hier niet veel enthousiasme was voor het maken van een werkplek in de keuken!

Ik word er wel wat nerveus van dat je de tape zolang laat zitten. :+
Haha nee klopt idd, ben blij dat we er aan vastgehouden hebben! 😀

Het blad moet nog een keer afgelakt worden, maar eerst moet de sparing voor de powerdot gefreesd worden. Maar het is supersensitive tape, die valt er al bijna af als je er naar kijkt. 😉
pi_205103202
Zomer in de nieuwe voortuin

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 juni 2022 @ 18:16:46 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205103639
Mooie plaatjes, wat is je prikbord supertof geworden ^O^
Resistance is futile.
pi_205103937
Ter vergelijking:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door archito op 20-06-2022 18:55:56 ]
pi_205108087
Wauw, wat een verschil, terwijl het eruit ziet alsof het nooit anders is geweest.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205202245
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:57 schreef archito het volgende:

Eerder maakte ik een post over een verborgen inbouwkast (zie quote) in onze slaapkamer. Nu we er niet wonen en de aannemer druk aan het werk is, leek me dat een mooi klusje om komende weken eens op te pakken.
[..]
Eerst maar eens een kijkgaatje maken om de inbouwkast te kunnen inmeten.
[ afbeelding ]

Best een aardige ruimte
[ afbeelding ]

De kapstok hangt er al :D
[ afbeelding ]

Nu een plannetje maken hoe we de kast kunnen inrichten. Smalle deurtje(s) is handig i.v.m. de draaicirkel.

De opties:

Budget d.m.v. standaard kast in de nis geplaatst.
[ afbeelding ]

Maatwerk kast voor optimaal gebruik van de ruimte.
[ afbeelding ]

Of een mini inloopkast.
[ afbeelding ]

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de laatste. Niet persé het meest efficiënt maar het lijkt me wel grappig om gewoon een smalle kastdeur in de muur te maken van 50cm breed en daar dan als verrassing zo'n ruime kast achter te hebben zitten.
Ik had opeens zin om dit klusje weer op te pakken. In de tuin kon ik niet verder omdat het gras een paar weken moet vastgroeien en voor de bijkeuken wacht ik op het hout om de kast te kunnen bouwen.

We hebben er voor gekozen om er een mini inloopkast van te maken, omdat dat toch het leukste is.

Sinds oktober zat er al een gat in de wand dus zag het er zo uit:



Eerst het gat maar eens groter maken om te kijken wat ik allemaal tegenkom.
Onder andere een staander voor de houten en gipsen beplating. En ook een horizontale regel zat te laag om een deur onder te maken.



Staander losgemaakt en naar rechts verplaatst. Het gat is uiteindelijk ruime 50cm breed geworden. Net breed genoeg om doorheen te kunnen en zo smal mogelijk zodat er nog legplanken rechts in de inloopkast passen en de deuren niet te ver de ruimte in draaien.



Daarna de horizontale regel omhoog gezet en de laminaatvloer deels opengebroken zodat ik die door kon leggen in de kast. Meteen ook even een vervelende hobbel in het laminaat in de slaapkamer vlak gemaakt. O-) Ik had op de plank precies genoeg reserveplanken zodat ik niets bij hoefde te kopen, mooi meegenomen!



En dit is de huidige stand van zaken. Nu kan ik er mooi bij om alles in te meten. Links tegen de wand komt een gipsplaat, ik haal het behang eraf en dan stuc ik denk ik alles. Plafonnetje erin om de trap af te dekken en dan in het linker deel 2 roedes boven elkaar voor een hanggedeelte en rechts naast de schoorsteen legplanken
Als verlichting koop ik een kleine plafonniere op accu met bewegingssensor, er is namelijk geen handige plek om stroom door te trekken.
In de opening maak ik 2 smalle deuren van 25cm breed met meubelscharnieren, eromheen zet ik een architraaf om de randen mooi aan te helen. Maar dat duurt nog wel een paar weken denk ik. :D

pi_205378978
Een wat langere post over de tuin:

Ter herinnering, voor de verbouwing zag de tuin er zo uit:



Maar toen kwam de aannemer en zag het er al vrij snel zo uit. :')


Gelukkig hadden we al een plan voor de tuin na de verbouwing, van een L-vorm naar een vierkant.
Tegen het huis een terras, rechts een klein schuurtje en overkapping en de rest zoveel mogelijk groen. De tuin wordt halverwege visueel gescheiden door hoge bloembak en pergola, dat geeft de tuin meer diepte.



Tijd om de tuin op te ruimen en ruimte te maken voor de stratenmaker.


En de stratenmaker aan het werk. We hebben gekozen voor getrommelde gebakken waaltjes in een donkerbruine kleur. Een stuk mooier dan de oude betonwaaltjes vinden wij. Het is in visgraat gelegd met een dubbele strek als rand.



Daarna heb ik de bloembak gemaakt (80% van hergebruikt hout van de schuur die ik 3 jaar terug opgeknapt heb) en kon het gras gelegd worden. We hebben voor zo'n klein tuintje toch wel 2-3 kuub zand moeten vervangen.



Vriendin wilde graag de grote bank in de hoek van de tuin behouden omdat je daar een lekker ochtendzonnetje hebt. Omdat hier de tuintafel niet meer staat maar gras ligt heb ik een nieuw onderstel gemaakt en de bank ingekort:







En een overzicht van de huidige stand van zaken. Als kleurstelling voor zowel hoekbank, bloembak als tuintafelbank hebben we gekozen voor zwart en blank hout, de schuur en overkapping moeten we nog even kijken, die wordt in september gemaakt.










  maandag 18 juli 2022 @ 15:25:25 #292
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205379042
Wordt echt mooi zo, ik ben persoonlijk helemaal gek van zwart in de tuin. Ook goede keus van de waaltjes! En slim om de tuin visueel op te breken. Wij hebben dat ook gedaan, combinatie met slingerend pad geeft wel het idee van meer ruimte.
Resistance is futile.
pi_205379918
Mooi hoor! Echt gras! *O* Mijn ervaring is dat je met stoelen veel prettiger aan tafel eet dan met een vaste bank die je ook gebruikt om op te relaxen, dus het lijkt me een goede zet om de tafel te verplaatsen.

Zelf vind ik zwart wat zwaar voor in de tuin. Daarom pleit ik voor een roze schuurtje. :7 :') :@

Heb je al besloten wat voor heester je gaat planten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205383646
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 17:14 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi hoor! Echt gras! *O* Mijn ervaring is dat je met stoelen veel prettiger aan tafel eet dan met een vaste bank die je ook gebruikt om op te relaxen, dus het lijkt me een goede zet om de tafel te verplaatsen.

Zelf vind ik zwart wat zwaar voor in de tuin. Daarom pleit ik voor een roze schuurtje. :7 :') :@

Heb je al besloten wat voor heester je gaat planten?
Haha nog steeds niet besloten welke boom/heester het wordt. We gaan sowieso pas in het najaar planten, als de schuur ook staat.

De schuur en overkapping zullen we niet zwart maken denk ik, want dat wordt wel erg zwaar inderdaad. Misschien laten we het voorlopig gewoon blank hout.
pi_205383728
Mooi zeg! De tuin lijkt wel twee keer zo groot met deze indeling. Ik vind het zwart wel mooi staan bij de oude muur. Maar stem toch ook voor een roze schuurtje :+
pi_205461878
Ik kon geen goede foto's van de oude situatie meer vinden helaas, dus bij deze alleen het voorlopige eindresultaat van de badkamer.

Ik heb nog wat meer detailfoto's gemaakt, jullie hebben alleen de hoek met de wastafel gezien volgens mij.



De waskom op de ladekast


De haakjes naast het wastafelmeubel


Hoek naast wastafelmeubel


De nissen boven toilet en bad


En de douchehoek. De deur blijkt een beschadiging te hebben maar de sanitairzaak is zo aardig om een nieuwe deur te sturen. Die komt morgen binnen als het goed is.
pi_205461911
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:16 schreef yinu het volgende:
Mooi zeg! De tuin lijkt wel twee keer zo groot met deze indeling. Ik vind het zwart wel mooi staan bij de oude muur. Maar stem toch ook voor een roze schuurtje :+
Beetje late reactie van mij, maar dank je!
De tuin groter laten lijken was precies onze bedoeling. Kleine tuinen lijken vaak extra klein als je de tuin helemaal kan zien vanuit één standpunt, terwijl mensen vaak het tegenovergestelde denken. Door het opknippen van de tuin met een pergola en hoge bloembak krijg je meerdere plekken in de tuin waardoor er tijdens het lopen nog wat nieuws te zien valt.
De overkapping rechtsachter, waar nu nog de schuur zit, zal de tuin hopelijk nog wat extra verbreden.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 16:58:50 #298
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_205463483
Kleur van de badkamer O+ O+ O+ ik ben dus enorm op zoek naar een mooie, warme terracotta kleur die niet TE oranje is (want al snel erg perzik) maar ook niet te donker. Weet je nog hoe deze heet :+?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_205463671
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 16:58 schreef Debsterr het volgende:
Kleur van de badkamer O+ O+ O+ ik ben dus enorm op zoek naar een mooie, warme terracotta kleur die niet TE oranje is (want al snel erg perzik) maar ook niet te donker. Weet je nog hoe deze heet :+?
Volgens mij was het piranha van de gamma, met de sikkens kleurenwaaier kwam ik er niet uit. :P
Hij kleurt per foto en ook op verschillende momenten van de dag anders, dus het zou zomaar kunnen zijn dat hij in het echt te oranje is voor je smaak. Wij vonden het ook erg moeilijk om de juiste tint te vinden.
pi_205512037
Op de valreep nog een paar overzichtsfoto's van de keuken, met werkplekje dat af is.
Ik zal de post ook in de nieuwe reeks plaatsen.

In de keuken hoef ik alleen nog maar de architraaf rond de bijkeukendeur te maken, de achterpui te schilderen, de plinten rondom de kastenwand te plaatsen en een plank boven het spoelaanrecht te maken.







pi_205512044
En dicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')