Niet persé uit je douche/wc maar inderdaad wel zo een ding, ja.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
bedoel je zo'n unit die warme lucht uit je douche/wc haalt en daarmee koude lucht opwarmt wat naar je woonkamer gaat?
die dingen zijn duur in aanschaf en installatie vanwege de buizen. Alles moet open liggen om die buizen te installeren, en ze vragen veel onderhoud.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 13:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niet persé uit je douche/wc maar inderdaad wel zo een ding, ja.
quote:En helemaal daarom vind ik het niks.(heb een stork air wh91 trouwens)
Het maakt lawaai. De kinderen vragen om de ventilatie van stand 2 te halen omdat het te veel lawaai maakt.
De lucht in huis is heel droog en ik moet vooral in de winter juist een luchtbevochtiger aanzetten
Het feit dat de uitgangen zwart uitslaan heeft het qua zuivere lucht ook niet al te veel voordelen.
Het is gemaakt/ingesteld met de gedachte dat alle deuren dicht gaan. Deur open = ongebalanceerd. Wij houden alle binnendeuren open.
Ik ben dan ook blij dat we vanwege een nieuwe woning hier vanaf zijn.
quote:met het verschil dat je Hans en Joop kan laten zwijgen door de kostenbesparingen van een wp vs gas door te berekenen. Dezelfde berekeningen zijn voor wtw juist ongunstig.
100m3 gas besparing wordt er aangenomen voor wtw. 200 kwh dus. oftewel 45 euro per jaar. Een WTW unit zelf is minimaal 900 euro. Dat heeft al een terugverdientijd van 20 jaar. en dan zijn de gaten en leidingen niet meegenomen.
Ware het niet dat je aan filters al 50 euro per jaar kwijt bent...
Ik ben er geen fan van.quote:Ik heb niet het nog niet exact uitgerekend, maar hier moeten we om de 3 maanden de filters wisselen @53 euro per jaar.
Afgelopen jaar ook nog 200 euro utigegeven voor de periodieke kanaalreiniging+herbalanceren. (1x per 5 jaar)
Om het jaar ook 100 euro voor kanaalreiniging.
In de zomer houdt ie ook nog eens het huis lekker warm, terwijl ik juist wilt koelen...
En dan ook nog het stroomverbruik...
Dus economisch gezien EN qua comfort is de WTW een grote fail voor mij.
Het mooie is dat wel alles open ligt, als we het gaan installeren dan hebben we nu een uitgelezen kans.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die dingen zijn duur in aanschaf en installatie vanwege de buizen. Alles moet open liggen om die buizen te installeren, en ze vragen veel onderhoud.
De besparing is gering en ze worden toegepast in nieuwe huizen vanwege de epc waarde.
Ik zou dat ding eruit slopen als ik er 1 had.
tja dat is 1 ding an de vele andere nadelen... voordelen heb ik nog niet gevonden trouwens... alleen voor aannemers van nieuwbouw, wat dit wordt meegenomen in de epc waarde.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 17:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het mooie is dat wel alles open ligt, als we het gaan installeren dan hebben we nu een uitgelezen kans.
We hopen er ook een ventilatieprobleem mee op te lossen maar een installateur zei van de week wel dat hij dat zelf nooit zo zou doen.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 18:08 schreef Confetti het volgende:
Absoluut doen. Wel goed opletten dat je de installatie goed inregelt, liefst gelijk een unit met CO2 sturing. Je hebt veel en veel minder last van externe omstandigheden, zoals geluid, wind, muggen en tocht. In de zomer werkt het zelfs als koudeterugwinning. En je hebt 24/7 een goed klimaat. Dat is met die 19e eeuwse mechanische ventilatie niet zo. Verder is de temperaruur binnen enorm stabiel en daardoor comfortabel.
De besparing zal wel meevallen maar daar comfort is ook veel waard.
Mensen die nu nog steeds mechanische ventilatie aanraden leven echt in het stenen tijdperk en geloven vast al die onzinverhalen van Radar e.d. Mits goed onderhouden is er geen beter systeem.
Hebben zij de aanvoer in de badkamer?quote:Op zaterdag 2 mei 2020 13:53 schreef Fer het volgende:
Geen ervaring met zo’n unit, maar wel een woning uit 98 met moderne isolatie en een mechanische afzuiging.
M.i is de besparing maar klein.
Ik haal moderne verbruikscijfers 700-800 m2 per jaar, terwijl er dagelijks vanaf 6.30 gestookt wordt naar 21c en de ventilatie altijd op 2 staat en op 3 tijdens douchen. Nieuwere woningen doen het niet beter kwa verbruik.
Mijn opa en oma hebben we zo’n apparaat. Het is nu 10 jaar oud en ik hoor hem resoneren. Gelukkig horen zijn ze inmiddels hardhorend. Ikzelf had er nieuwe fans ingezet en die zijn niet goedkoop.
Daar zijn we de fout in gegaan met de verbouwing op de begane grond (vergetenquote:Op zaterdag 2 mei 2020 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
mechanische ventilatie ben ik zelf ook geen fan van.
Bij mij kan niks tegen natuurlijke ventilatie op.
een gat in je voorgevel en een gat in je achtergevel boren. Roostertje ervoor en klaar.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 19:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Daar zijn we de fout in gegaan met de verbouwing op de begane grond (vergeten). Dus ergens hoopten we dat een wtw dat op kon lossen, maar gaat 'm niet worden.
Keuken badkamer toilet, maar de unit hangt in de hal in een kast. Het is een appartement. Maar als ik bij hun in de woonkamer ben, hoor ik die unit brommen/resoneren.quote:
Ik hoor ook bij iedereen met een ventilatie unit de motor draaien. Ik zou het zelf heel vervelend vinden en daarom zou ik als ik dat had, hem eruit slopen.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 19:16 schreef Fer het volgende:
[..]
Keuken badkamer toilet, maar de unit hangt in de hal in een kast. Het is een appartement. Maar als ik bij hun in de woonkamer ben, hoor ik die unit brommen/resoneren.
Why?quote:Op zaterdag 2 mei 2020 19:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een gat in je voorgevel en een gat in je achtergevel boren. Roostertje ervoor en klaar.
Een rooster bij je raam is beter, maar als je dat niet hebt, dan boor je zelf de gaten.
Naar mijn mening kan er niks boven natuurlijke ventilatie.
geen geluid, bijna geen onderhoud en geen kosten.quote:
OK.. zijn geen argumenten die mij direct over de streep trekken, heel eerlijkquote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
geen geluid, bijna geen onderhoud en geen kosten.
jij wilt wel geluid, veel onderhoud en veel kosten hebben zonder dat het iets opbrengt?quote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK.. zijn geen argumenten die mij direct over de streep trekken, heel eerlijk.
Wij bouwen een geïsoleerd stookhok, alle apparatuur moet onderhouden worden, en het hoeft zich niet in geld uit te drukken, die opbrengst. Goede luchtkwaliteit en luchtventilatie is heel wat waard, heb ik gemerkt afgelopen winter.quote:Op zaterdag 2 mei 2020 20:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jij wilt wel geluid, veel onderhoud en veel kosten hebben zonder dat het iets opbrengt?
Ik ben hier ook niet om je over de streep te trekken, alleen wat advies en mijn mening.
is een hvac unit dan geen optie?quote:Op zaterdag 2 mei 2020 21:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wij bouwen een geïsoleerd stookhok, alle apparatuur moet onderhouden worden, en het hoeft zich niet in geld uit te drukken, die opbrengst. Goede luchtkwaliteit en luchtventilatie is heel wat waard, heb ik gemerkt afgelopen winter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |