abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199928781
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Veh heeft dit uitgerekend
200 eur het minimum bij een nieuwbouwhuis en 600 bij een jaren 30 huis met weinig gedaan onderhoud.

Ik zit rond de 400 eur per maand en doe veel zelf.

Of je het doet moet je zelf weten
Veel mensen sluiten bv een lening af voor groot onderhoud of doen het gewoon niet.
Echt heel veel mensen onderschatten de kosten die een eigen huis met zich meebrengt. Reken voor het gemak eens dat een keuken en een badkamer gemiddeld ¤ 15.000 kosten. Ik reken inclusief plaatsen, want we vergelijken het met huren. En zeg nou dat beide zo'n 20 jaar meegaan, want dat rekent een corporatie ook en we vergelijken met huren.

Dan heb je alleen voor die twee al een investering van 30.000 in 20 jaar. Wat ¤ 1500,- per jaar is. Dan zit je al op ¤ 125,- per maand wat je opzij zou moeten leggen voor die 2 ruimtes. Dan heb je nog een dak. Reken na 30 jaar vervangen en ondertussen hier en daar een pan, nokvorsten aansmeren, schoorsteen onderhouden (lood, om de 20 jaar voegen). Dat is alles bij elkaar ook makkelijk ¤ 50,- in de maand opzij leggen wil je na 30 jaar in staat zijn om je onderhoud te doen.

Buitenschilderwerk, reken ook gerust ¤ 500,- per jaar als je het laat doen (want als je huurt wordt dat ook voor je geregeld, en we vergelijken wel eerlijk).

Dan ben je, zonder calamiteiten, de ¤ 200,- per maand al voorbij hoor. Is er nog niets geks gebeurd.
pi_199928819
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:11 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste op basis van die overwaarde zich prima wat extra vrh kunnen permitteren.
Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Die woning is ooit gekocht voor 250k en het is nogal bizar om aan te nemen dat ik diezelfde woning voor 800k had kunnen kopen.

Maar ik zou van m'n AOW en pensioen dan meer VRH moeten gaan betalen dan dat ik aan hypotheek betaald.
En waarom? Om me eruit te jagen zodat iemand anders het voor 800k kan kopen?

Je weet dat iemand met pensioen z'n hele leven al belasting heeft betaald?

Waar komt je afgunst vandaan? Heb je het zelf slecht? Is dat de schuld van iemand die 70 is en nu met pensioen mag?
pi_199928869
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Echt heel veel mensen onderschatten de kosten die een eigen huis met zich meebrengt. Reken voor het gemak eens dat een keuken en een badkamer gemiddeld ¤ 15.000 kosten. Ik reken inclusief plaatsen, want we vergelijken het met huren. En zeg nou dat beide zo'n 20 jaar meegaan, want dat rekent een corporatie ook en we vergelijken met huren.

Dan heb je alleen voor die twee al een investering van 30.000 in 20 jaar. Wat ¤ 1500,- per jaar is. Dan zit je al op ¤ 125,- per maand wat je opzij zou moeten leggen voor die 2 ruimtes. Dan heb je nog een dak. Reken na 30 jaar vervangen en ondertussen hier en daar een pan, nokvorsten aansmeren, schoorsteen onderhouden (lood, om de 20 jaar voegen). Dat is alles bij elkaar ook makkelijk ¤ 50,- in de maand opzij leggen wil je na 30 jaar in staat zijn om je onderhoud te doen.

Buitenschilderwerk, reken ook gerust ¤ 500,- per jaar als je het laat doen (want als je huurt wordt dat ook voor je geregeld, en we vergelijken wel eerlijk).

Dan ben je, zonder calamiteiten, de ¤ 200,- per maand al voorbij hoor. Is er nog niets geks gebeurd.
Ik red het ook niet voor 200 eur per maand en doe veel zelf.
Ik zou denk ik niet eens met de 600 per maand uitkomen als ik alles uitbesteed.

Je moet rekening houden met
Schilderwerk, binnen en buiten
Keuken
Badkamer
Kozijnen
Voegen
Dak, plat dak vervangen, kapotte dakpannen
Tuin
Klein werk als lekkende kraan/riool verstopping
Klein werk als scheuren in stucwerk
Goot, schoonmaken en vervangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199928931
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waar komt je afgunst vandaan? Heb je het zelf slecht?
Afgunst? Juist niet. Het gaat mij om die mensen heel moeilijk aan een betaalbare woning kunnen komen.
Heb je wel door hoeveel mensen dat zijn, en hoe lastig dat voor hen is.

Gaat niet om mij zelf, ik heb een prima dak boven mijn hoofd.
pi_199928956
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:20 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Afgunst? Juist niet. Het gaat mij om die mensen heel moeilijk aan een betaalbare woning kunnen komen.
Heb je wel door hoeveel mensen dat zijn, en hoe lastig dat voor hen is.

Gaat niet om mij zelf, ik heb een prima dak boven mijn hoofd.
Maar, nogmaals.

Hoe gaat het andere mensen helpen aan een betaalbare (!) woning te komen door iemand met een woning die 800k waar geworden is op kosten te jagen of naar een huurwoning te jagen?
pi_199928982
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik red het ook niet voor 200 eur per maand en doe veel zelf.
Ik zou denk ik niet eens met de 600 per maand uitkomen als ik alles uitbesteed.

Je moet rekening houden met
Schilderwerk, binnen en buiten
Keuken
Badkamer
Kozijnen
Voegen
Dak, plat dak vervangen, kapotte dakpannen
Tuin
Klein werk als lekkende kraan/riool verstopping
Klein werk als scheuren in stucwerk
Goot, schoonmaken en vervangen.
Woningcorporaties hanteren ongeveer ¤ 2200 per woning aan instandhoudingsbudget. Dat is al het jaarlijks (klein) onderhoud waar dus de grotere renovaties niet eens in zitten. Dan zit je dus al bijna op ¤ 200,- per maand per woning.
pi_199929032
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar, nogmaals.

Hoe gaat het andere mensen helpen aan een betaalbare (!) woning te komen door iemand met een woning die 800k waar geworden is op kosten te jagen of naar een huurwoning te jagen?
Dat kan op allerlei manieren he. Het gaat om een eerlijkere verdeling (we hebben het hier over een basisbehoefte). Extra VRH en belasting op huurinkomsten kunnen geïnvesteerd worden in het creëren/subsidiëren van betaalbare woningen bijvoorbeeld. Daarbij zal hier ook een reinigend effect op de markt van uit gaan, zeker als huurinkomsten fors zwaarder belast worden. De absurd hoge huizenprijzen ontstaan deels doordat beleggers die huurinkomsten mensen die er echt willen gaan wonen constant overbieden.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2021 16:26:16 ]
pi_199929057
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Woningcorporaties hanteren ongeveer ¤ 2200 per woning aan instandhoudingsbudget. Dat is al het jaarlijks (klein) onderhoud waar dus de grotere renovaties niet eens in zitten. Dan zit je dus al bijna op ¤ 200,- per maand per woning.
Dat is wel inclusief hun gigantische overhead toch?
pi_199929074
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Extra VRH en belasting op huurinkomsten kunnen geïnvesteerd worden in het creëren/subsidiëren van betaalbare woningen bijvoorbeeld.
De grap is: dat is helemaal niet nodig.

Als de wil er was om betaalbare woningen te bouwen, dan werden die al gebouwd.

Daarnaast: gemeenten speculeren al decennia met bouwgrond en houden de prijs hoog door kunstmatige schaarste te creëren.
pi_199929079
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar, nogmaals.

Opsplitsen en als appartementen verkopen. Bijvoorbeeld.

Aan ander zal zeggen dat als een woning van 800k vrijkomt dat er een beweging op gang komt van verhuizingen waardoor er ook aan de onderkant van de markt een woning vrij komt. Ik geloof daar niet zo in, overigens. Die veronderstelling gaat namelijk uit van een balans in vraag en aanbod over de verschillende marktsegmenten en dat is niet er niet.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, dat is de oplossing niet. De oplossing voor het huisvesten van mensen met een kleine portemonnee zit hem, zeker in deze markt, niet in koopwoningen. Dat probleem moet met huren worden opgelost. Het is namelijk godsonmogelijk om een woning te bouwen die als koopoptie betaalbaar is voor mensen met een beneden modaal inkomen. Wat zeg ik, met een modaal inkomen kun je zelfs geen huis laten bouwen.

Zelfs corporaties rekenen met stichtingskosten boven de 2 ton per woning, inclusief bijkomende kosten betekent dat al een hypotheek die je als alleenstaande of startend gezin nauwelijks kunt krijgen bij de bank.
pi_199929085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:27 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Juist niet, die kunnen huizenblok / straat of flatgebouw in 1x aanpakken en daardoor efficiënter inplannen en onderhandelen met de bedrijven die ze inhuren.
pi_199929100
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Een woning van 800k hoeft echt geen grote woning te zijn.
Daarnaast is het een "extreem voorbeeld", hetzelfde geldt natuurlijk voor "normale" woningen van 500k waar je al snel aanzit als je het in de 80's of 90's gekocht hebt en nu zou laten taxeren.

quote:
Aan ander zal zeggen dat als een woning van 800k vrijkomt dat er een beweging op gang komt van verhuizingen waardoor er ook aan de onderkant van de markt een woning vrij komt. Ik geloof daar niet zo in, overigens. Die veronderstelling gaat namelijk uit van een balans in vraag en aanbod over de verschillende marktsegmenten en dat is niet er niet.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, dat is de oplossing niet. De oplossing voor het huisvesten van mensen met een kleine portemonnee zit hem, zeker in deze markt, niet in koopwoningen. Dat probleem moet met huren worden opgelost. Het is namelijk godsonmogelijk om een woning te bouwen die als koopoptie betaalbaar is voor mensen met een beneden modaal inkomen. Wat zeg ik, met een modaal inkomen kun je zelfs geen huis laten bouwen.

Zelfs corporaties rekenen met stichtingskosten boven de 2 ton per woning, inclusief bijkomende kosten betekent dat al een hypotheek die je als alleenstaande of startend gezin nauwelijks kunt krijgen bij de bank.
pi_199929114
quote:

[..]

Nee, dat is exclusief overhead, uitgaande van een raamovereenkomst met vaste aannemers die via aanbesteding zijn geselecteerd.

De overhead bij (de meeste) corporaties valt reuze mee. De salarissen zijn wel erg goed, maar dat moet ook wel om nog een beetje mensen bij de marktpartijen weg te houden.
pi_199929123

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2021 16:36:16 ]
pi_199929152
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:31 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Goede grap.
Je argumenten schieten sterk tekort.
pi_199929164
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nee, dat is exclusief overhead, uitgaande van een raamovereenkomst met vaste aannemers die via aanbesteding zijn geselecteerd.

De overhead bij (de meeste) corporaties valt reuze mee. De salarissen zijn wel erg goed, maar dat moet ook wel om nog een beetje mensen bij de marktpartijen weg te houden.
OK, ik ga geen namen noemen, maar ik weet van een niet commerciële corporatie dat zij echt de hoofdprijs betaalde voor een bepaalde levering. Hoog geoffreerd, want "die betalen toch wel", en inderdaad. En dat zal dus geen uitzondering zijn.

En dan heb je ook nog die corporatie waar de directeur lekker ging gokken met miljoenen van de huurders. Nee, daar blijft genoeg aan de strijkstok hangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2021 16:34:47 ]
pi_199929175
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Juist niet, die kunnen huizenblok / straat of flatgebouw in 1x aanpakken en daardoor efficiënter inplannen en onderhandelen met de bedrijven die ze inhuren.
Klopt. En vaak worden de huiseigenaren die in hetzelfde blok wonen dan ook benaderd om voor diezelfde kosten mee te doen. En geloof me, dan ben je wel een heel stuk goedkoper uit dan wanneer je het later zelf doet. Alleen moet je dan op dat moment natuurlijk wel dat geld paraat hebben.

30 jaar geleden kon je in een straat zien welke huizen van de woningcorporatie waren, want die zagen er vaak het slechtst uit. Nu kun je het nog steeds zien, maar is de situatie omgedraaid. Het zijn momenteel de woningeigenaren die achter blijven in het onderhoud van hun woningen.
pi_199929199
quote:

[..]

Nee is zonder overhead.

Ik zou het niet kunnen voor die 2200 euro, zelfs niet als ik gratis veel zelf zou doen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199929217
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je argumenten schieten sterk tekort.
Je hebt gelijk, ik was iets te kort door de bocht, sorry.
pi_199929221
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:34 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

OK, ik ga geen namen noemen, maar ik weet van een niet commerciële corporatie dat zij echt de hoofdprijs betaalde voor een bepaalde levering. Hoog geoffreerd, want "die betalen toch wel", en inderdaad. En dat zal dus geen uitzondering zijn.

En dan heb je ook nog die corporatie waar de directeur lekker ging gokken met miljoenen van de huurders. Nee, daar blijft genoeg aan de strijkstok hangen.
Zozo, je hebt wel 2(!) voorbeelden van rotte appels. Weet je hoeveel corporaties er zijn waar het wel goed gaat?

Ik weet ook dat er wat voorbeelden in het nieuws zijn geweest en op basis daarvan zijn de regels en het toezicht verscherpt. Het is echt flauwekul om alle corporaties over één kam te scheren.

En sowieso trouwens, 'de hoofdprijs voor een bepaalde levering'. Als je op basis van zo'n incident de hele wereld beoordeeld dan heb je echt een kut leven.
pi_199929323
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Klopt. En vaak worden de huiseigenaren die in hetzelfde blok wonen dan ook benaderd om voor diezelfde kosten mee te doen. En geloof me, dan ben je wel een heel stuk goedkoper uit dan wanneer je het later zelf doet. Alleen moet je dan op dat moment natuurlijk wel dat geld paraat hebben.

30 jaar geleden kon je in een straat zien welke huizen van de woningcorporatie waren, want die zagen er vaak het slechtst uit. Nu kun je het nog steeds zien, maar is de situatie omgedraaid. Het zijn momenteel de woningeigenaren die achter blijven in het onderhoud van hun woningen.
Dat komt omdat de woningprijs amper afhangt van het onderhoud.
pi_199929433
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat komt omdat de woningprijs amper afhangt van het onderhoud.
Dat ligt er aan wat je verstaat onder onderhoud. Het gaat in die gevallen vaak over grote renovatieprojecten. Zaken als een nieuw dak, zonnepanelen, isolatie, nieuwe kozijnen met HR++ glas, centrale afzuigingsysteem. Dat soort investeringen verdien je echt wel (zeker grotendeels) terug bij verkoop. Zeker als 75% van de woningen in je straat er wel mooi bij liggen en die van jou niet. Maar je hebt het over investeringen van 35.000 euro en dat heeft niet iedereen even paraat.

Kun je wel naar de bank en waarschijnlijk krijg je het nog los ook als je er een paar jaar woont en keurig aflost, maar mensen beginnen er niet graag aan.
  donderdag 17 juni 2021 @ 16:52:30 #223
40566 Ericr
Livewrong
pi_199929592
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:34 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Beetje corporatie heeft contractmanagement en inkoopmanagers. De wilde jaren zijn al een tijdje voorbij. Heb zelf meegemaakt dat een haringparty of veel kerstpakketten leidde tot grote projecten of contracten. Maar dat is meer dan 20 jaar geleden. Uitvoerders die opeens een mooie oprijlaan hadden via een contractpartij ging meer onder de tafel maar dat soort gemarchandeer of klakkeloos inkopen zijn praktijken uit een grijs verleden.
pi_199930008
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:52 schreef Ericr het volgende:

[..]

Beetje corporatie heeft contractmanagement en inkoopmanagers. De wilde jaren zijn al een tijdje voorbij. Heb zelf meegemaakt dat een haringparty of veel kerstpakketten leidde tot grote projecten of contracten. Maar dat is meer dan 20 jaar geleden. Uitvoerders die opeens een mooie oprijlaan hadden via een contractpartij ging meer onder de tafel maar dat soort gemarchandeer of klakkeloos inkopen zijn praktijken uit een grijs verleden.
Exact. Er is binnen corporaties nog wat discussie over of ze onder de Europese aanbestedingsregels zouden moeten vallen, maar de meeste hanteren gewoon behoorlijk strikte richtlijnen voor inkoop. Ik krijg echt geen gratis aanbouw als ik een groot contract aan partij X of Y gun hoor.

Maar het is altijd lekker makkelijk om het eigen onvermogen om een systeem te doorgronden maar af te serveren door loze beschuldigingen te uiten. Onze Nederlandse corporatie constructie is redelijk uniek in de wereld en hoewel de woonlasten in Nederland relatief hoog zijn voor Europese begrippen, zou dat nog veel erger zijn zonder de investeringen in sociale huurwoningen.
pi_199930110
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je verstaat onder onderhoud. Het gaat in die gevallen vaak over grote renovatieprojecten. Zaken als een nieuw dak, zonnepanelen, isolatie, nieuwe kozijnen met HR++ glas, centrale afzuigingsysteem. Dat soort investeringen verdien je echt wel (zeker grotendeels) terug bij verkoop. Zeker als 75% van de woningen in je straat er wel mooi bij liggen en die van jou niet. Maar je hebt het over investeringen van 35.000 euro en dat heeft niet iedereen even paraat.

Kun je wel naar de bank en waarschijnlijk krijg je het nog los ook als je er een paar jaar woont en keurig aflost, maar mensen beginnen er niet graag aan.
Schilderwerk, oud elektra, bv juten vervangen, loden waterleidingen vervangen, dat soort onzichtbare dingen. Die zie je niet terug in de woningprijs. Keuken/badkamer zie je voor een deel terug omdat die smaakgevoelig zijn.
Gresbuis vervangen door pvc, of asbestcement riool vervangen door pvc zie je ook niet terug.
Kunststof kozijnen zie je bv wel terug in de prijs.
  donderdag 17 juni 2021 @ 17:26:38 #226
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199930147
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Dus de verkoper moet zijn huis in stukjes gaan verkopen? Hoe had je dat in gedachten? Daarnaast staat het bij ons in de gemeentelijke verordening dat dat niet zomaar mag.
pi_199930282
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus de verkoper moet zijn huis in stukjes gaan verkopen? Hoe had je dat in gedachten? Daarnaast staat het bij ons in de gemeentelijke verordening dat dat niet zomaar mag.
Nee, ik vind dat corporaties meer moeten doen in het kopen van dit soort bezit, om het vervolgens aan te bieden aan midden-inkomens of starters.

En de gemeente wil ook meer voordeuren, dus daar kun je in de prestatieafspraken prima iets over vastleggen.
  donderdag 17 juni 2021 @ 17:39:23 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199930337
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nee, ik vind dat corporaties meer moeten doen in het kopen van dit soort bezit, om het vervolgens aan te bieden aan midden-inkomens of starters.
Corporaties moeten zich bemoeien met de particuliere woningmarkt en de voor veel geld opgekochte huizen voor weinig uitdelen aan starters ofzo? Ik snap die constructie niet helemaal. Daarnaast, wil je dat het een verplichting wordt dat huizen in de handen van corporaties komen?
pi_199930440
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Corporaties moeten zich bemoeien met de particuliere woningmarkt en de voor veel geld opgekochte huizen voor weinig uitdelen aan starters ofzo? Ik snap die constructie niet helemaal. Daarnaast, wil je dat het een verplichting wordt dat huizen in de handen van corporaties komen?
Nee, zeker geen verplichting. Corporaties krijgen van de gemeente de opdracht om woningen toe te voegen. Dat kan door bouwen, maar soms ook door slim kopen en verbouwen.

Als de woning er geschikt voor is en je kunt hem ombouwen tot een paar appartementen of studio's en die vervolgens verhuren, dan sla je twee vliegen in één klap. Je voegt voordeuren toe, en je creëert meer aanbod in een lager segment.

Bovendien staat die woning vaak in een wijk met meer duurdere woningen en doe je via die weg ook nog wat aan spreiding van de doelgroep. Vast niet iedereen vindt dat leuk of een goed idee, maar ik persoonlijk wel.
  donderdag 17 juni 2021 @ 18:11:41 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199930932
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Nee, zeker geen verplichting. Corporaties krijgen van de gemeente de opdracht om woningen toe te voegen. Dat kan door bouwen, maar soms ook door slim kopen en verbouwen.

Als de woning er geschikt voor is en je kunt hem ombouwen tot een paar appartementen of studio's en die vervolgens verhuren, dan sla je twee vliegen in één klap. Je voegt voordeuren toe, en je creëert meer aanbod in een lager segment.

Bovendien staat die woning vaak in een wijk met meer duurdere woningen en doe je via die weg ook nog wat aan spreiding van de doelgroep. Vast niet iedereen vindt dat leuk of een goed idee, maar ik persoonlijk wel.
Ah okee, kan er op die manier weinig bezwaar tegen hebben. Zolang het allemaal maar op vrijwillige basis gaat.
pi_199931090
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 18:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ah okee, kan er op die manier weinig bezwaar tegen hebben. Zolang het allemaal maar op vrijwillige basis gaat.
Zijn wel wat voorbeelden van. Ook van particulieren. Oma van een kennis heeft ooit met wat mede-bejaarden een oud klooster gekocht om daar appartementen van te maken om oud te worden. Verzorging particulier ingekocht, inclusief chauffeur. Eigen kapper. Wassenaarse kak. Dat wel.

Maar ook een corporatie die een school koopt om vervolgens te verhuren aan een zorginstelling om er jongeren te huisvesten met kamertraining. Als je creatief bent kan er veel en vaak goedkoper dan met nieuwbouw. Je hebt alleen de gemeente nodig, want je krijgt geheid heisa met de wijk als je het traject niet goed doorloopt wanneer er een nieuwe doelgroep in de wijk komt.
pi_199932281
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 17:42 schreef Cherni het volgende:
Hoe komt het toch dat ik het nu de laatste tijd steeds vaker met je eens ben?
Sinds ie belijdend lid van de SP is geworden. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 17 juni 2021 @ 19:23:54 #233
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199932348
Wat ik nog altijd enigzins apart vind van de sociale woningmarkt is dat je zodra je in een huis zit, je er in principe altijd in kan blijven wonen. Wat mij betreft zou de huur best opgezegd kunnen worden als er lang spraken is van scheefhuren, of mensen verplaatsen naar woningen die beter passen. Er zijn zoveel gezinnen in kleine hokjes en stelletjes in grote huizen...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_199932836
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:23 schreef kanovinnie het volgende:
Wat ik nog altijd enigzins apart vind van de sociale woningmarkt is dat je zodra je in een huis zit, je er in principe altijd in kan blijven wonen. Wat mij betreft zou de huur best opgezegd kunnen worden als er lang spraken is van scheefhuren, of mensen verplaatsen naar woningen die beter passen. Er zijn zoveel gezinnen in kleine hokjes en stelletjes in grote huizen...
Dat mag wel wat dwingender inderdaad. Helaas is de Woningwet nogal lastig qua huurdersrechten, waardoor mensen uit een woning dwingen nagenoeg onmogelijk is. Ergens natuurlijk ook wel logisch, maar net als dat een uitkering een overbrugging zou moeten zijn tussen twee banen, zou een sociale huurwoning tijdelijk kunnen zijn totdat je inkomen dusdanig is dat je je het niet meer nodig hebt. Nu is voor dat mechanisme natuurlijk ook deels de huurtoeslag al.

Maar ook alleenstaanden die in een grote woning blijven wonen. Zie een bejaarde die al 40 jaar ergens in een eengezinswoning zit er maar eens van te overtuigen dat een appartement passender is. Zeker als ze dan ¤ 300 in de maand meer gaat betalen omdat al die jaren blijven zitten ook nog wordt beloond door een lage huurverhoging.
  donderdag 17 juni 2021 @ 19:46:13 #235
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199932881
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat mag wel wat dwingender inderdaad. Helaas is de Woningwet nogal lastig qua huurdersrechten, waardoor mensen uit een woning dwingen nagenoeg onmogelijk is. Ergens natuurlijk ook wel logisch, maar net als dat een uitkering een overbrugging zou moeten zijn tussen twee banen, zou een sociale huurwoning tijdelijk kunnen zijn totdat je inkomen dusdanig is dat je je het niet meer nodig hebt. Nu is voor dat mechanisme natuurlijk ook deels de huurtoeslag al.

Maar ook alleenstaanden die in een grote woning blijven wonen. Zie een bejaarde die al 40 jaar ergens in een eengezinswoning zit er maar eens van te overtuigen dat een appartement passender is. Zeker als ze dan ¤ 300 in de maand meer gaat betalen omdat al die jaren blijven zitten ook nog wordt beloond door een lage huurverhoging.
In zo'n laatste geval is een verhoging van huur natuurlijk not done. En overtuigen hoeft niet, het moet gewoon gebeuren :P . En dan natuurlijk niet van de ene op de andere dag.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_199932937
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:46 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

In zo'n laatste geval is een verhoging van huur natuurlijk not done. En overtuigen hoeft niet, het moet gewoon gebeuren :P . En dan natuurlijk niet van de ene op de andere dag.
Maar goed, met de huidige wetgeving kan het niet. Er zijn wel stimuleringsregelingen bij de meeste corporaties. Maar probleem blijft dat mensen niet willen en dat voor mensen dwingen de handen ook politiek niet op elkaar gaan.
pi_199933552
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Sinds ie belijdend lid van de SP is geworden. :)
:)
  donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:51 #238
40566 Ericr
Livewrong
pi_199933984
Huurbescherming is een groot goed. Scheefwonen is een onderdeel van de sociale huurmarkt dat je amper kan voorkomen. Het lost ook weinig op door scheefwoners op den duur uit te zetten. De druk op de markt aan de vraagkant is al hoog. Met enkele honderdduizenden scheefwoners er bij wordt de druk alleen maar hoger.

De wachttijden voor een sociale huurwoning zal ook maar tijdelijk afnemen. Binnen enkele jaren ben je terug bij af omdat de voorraad en mutatatiegraad gelijk zijn gebleven.

Mutatiegraad kan ook niet te ver omhoog. Als de mutatiegraad tijdelijk van 6% naar 9% zou gaan vereist dat ook personeelsinzet. Meeste corporaties kunnen dat niet opvangen binnen hun bezetting. Daarnaast brengen 500-1.000 extra mutaties kosten met zich mee voor corporaties die in geen enkele meerjaren begroting zijn opgenomen. Mutatiegraad is over het algemeen redelijk statisch, daar wordt op begroot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')