abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199924154
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 10:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar je kunt er toch niks mee? Vroeger kon je nog belastingvrij lenen op je overwaarde.
Als je dood gaat, dan hebben je erfgenamen er was aan. En die betalen dan flink belasting. Dat kan ook, want ze hebben dan cash.
Ik vind overwaarde door waardestijging juist heel vervelend, het weerhoudt mij om een groter huis te kopen omdat die in absolute euros meer is gestegen en ik dus duurder uit ben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199924244
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:37 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Begrijp ik niet. Waarom moeten die mensen wel kunnen huren voor 600 maar mogen ze niet kunnen kopen voor 500 per maand?

Ik begrijp dat het nu niet kan vanwege de huizenprijzen, maar waarom is het theoretisch onwenselijk?
Je begrijpt mij verkeerd: wat ik zeg is dat iemand die weinig inkomen heeft natuurlijk financieel minder mogelijkheden heeft.

En dat is prima.
pi_199924339
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Omdat onderhoud tussen de 200-600 euro in de maand kost, afhankelijk van het huis.
Dat kan AFM toch prima beslissen, of een salaris voldoende is voor een hypotheek aan bedrag X?
pi_199924354
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:05 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Dat kan AFM toch prima beslissen, of een salaris voldoende is voor een hypotheek aan bedrag X?
Dat gebeurt toch ook?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199924399
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik vind overwaarde door waardestijging juist heel vervelend, het weerhoudt mij om een groter huis te kopen omdat die in absolute euros meer is gestegen en ik dus duurder uit ben.
Of je duurder uit bent ligt aan je huidige hypotheek en of de waardestijging meer is dan je huidige rente.
pi_199924444
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:10 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Of je duurder uit bent ligt aan je huidige hypotheek en of de waardestijging meer is dan je huidige rente.
Nee ik ben duurder uit omdat dat huis in dezelfde tijd dat ik overwaarde heb gekregen in euros meer in waarde is gestegen dan mijn overwaarde.
pi_199924664
Ik heb dit gelezen en werkelijk waar, stuitend. Echt stuitend.

Sociale huur hoeft niet alleen voor de allerarmsten te zijn. Iedere Nederlander zou recht moeten hebben op een betaalbare, sociale huurwoning. De wachtlijsten zijn momenteel véél te lang, idealiter houden we de wachtlijsten in alle regio's onder de 5 jaar zodat je je op je 18e verjaardag in kan schrijven en dan kom je net na je studie in aanmerking voor een sociale huurwoning. Mensen die vanaf hun 18e al werken, hebben vaak wel genoeg geld om te kopen tegen die tijd. Studeren is nu eenmaal schreeuwend duur, niet vanwege de schuld maar omdat je niet fulltime kan werken tijdens je studietijd.

Het idee dat je de vrijesectorhuren aantrekkelijker kan maken door meer aan te bieden is belachelijk. Het is in het beste belang van grootgrondbezitters (fondsen, buitenlandse investeerders, commerciële wooncorporaties etc.) om schaarste op de markt te creëren, dit kunnen ze gemakkelijk doen dmv leegstand, het niet bouwen van voldoende woningen, het bouwen van te dure woningen die niemand kan betalen etc.

Bovendien heeft het Nibud nog altijd een richtlijn: je woonlasten zouden niet meer dan eenderde van je inkomen moeten zijn. Er is vrijwel niemand in Nederland die dat bereikt, behalve mensen die al een goedkoop koophuis bezitten en wellicht sommige sociale huurders. Echt zo goed als niemand in de vrije sector kan een woning vinden die volgens de richtlijnen van het Nibud betaalbaar is.

Het is de zorgplicht van de overheid om woningen beschikbaar te stellen tegen het door het Nibud geadviseerde maximumtarief. Dat betekent dus dat we woningen moeten hebben voor alleenstaanden met minimumloon, tegen dat tarief. Het minimumloon is momenteel 1700 euro, dus éénderde daarvan is 567 euro per maand. Dat zou een goede huurprijs zijn. Waar in NL kan je nog een appartement vinden voor die prijs? Misschien in Zeeuws Vlaanderen maar elders niet.

De overheid komt dus haar zorgplicht niet na. Er zouden goedkope appartementjes moeten worde ngebouwd die je tegen die prijs kan verhuren aan mensen die het minimumloon verdienen, en voor mensen die meer verdienen kan je de huren nog wel iets omhoog doen zolang het maar uitkomt op die 33% die door het Nibud wordt geadviseerd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199924720
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:37 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Begrijp ik niet. Waarom moeten die mensen wel kunnen huren voor 600 maar mogen ze niet kunnen kopen voor 500 per maand?

Ik begrijp dat het nu niet kan vanwege de huizenprijzen, maar waarom is het theoretisch onwenselijk?
Omdat er aan geld lenen meer risico's zitten. Je moet dat geld lenen van de bank he, het zijn 2 verschillende dingen. Daarnaast heb je meer verstopte kosten in een eigen huis.

Maar even los van dat, dit rapport is echt hilarisch. Werken er wel economen bij de OESO? :D
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_199925074
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Omdat onderhoud tussen de 200-600 euro in de maand kost, afhankelijk van het huis.
Je kunt ook overdrijven. :D
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:13:11 #185
65846 Bocaj
47th President.
pi_199925470
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Die hogere huren gaan echt niet gebruikt worden voor het inpolderen van de Noordzee om daar woningen te bouwen..De vrije markt is een fictie als je niet gewoon land kunt bijproduceren.
Ja, en wie zit te wachten op nog hogere huren?!... Ze zijn nu al (te) hoog (vrije markt).
Volgens mij is de 2e kamer het daar ook allang mee eens...
pi_199926546
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:33 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Omdat er aan geld lenen meer risico's zitten. Je moet dat geld lenen van de bank he, het zijn 2 verschillende dingen. Daarnaast heb je meer verstopte kosten in een eigen huis.

Vanwege die aanvullende kosten vergeleek ik 500 hypotheek met 600 huren.
pi_199926570
Iedereen wilt dan ook een eigen woning. scheiden, eigen woning. Papa en mama dumpen in het bejaardmnehuis en anders zijn die toch boomer ne eigen woning.

Ik zou bijna CDA willen stemmen voor de terugkeer van het gezin.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_199926613
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik denk dat het vrij realistisch is als je er van uitgaat dat het merendeel rond de 200-300 zit. Zeker als je reserveren voor noodzakelijke vervangingen meetelt, die bij een huurwoning door de corporatie/vereniging worden gedaan. En tel je dan ook nog vervangingen mee om een woning bij de tijd te houden, dan is tussen de 200 en 600 helemaal niet zo'n stretch.

Je moet ook meenemen dat niet iedereen een nieuwbouwwoning koopt. Ik heb zelf een hut uit begin jaren '70 gekocht. Kleine 3 ton voor betaald en in 2 jaar tijd voor zo'n 10.000 in geïnvesteerd, puur achterstallig onderhoud omdat de vorige eigenaar beter had kunnen huren.

Wat er nu nog aankomt is het vervangen van de badkamer en de keuken uit de jaren '80, die beide van ellende uit elkaar vallen. Tel daarbij op dat er over een paar jaar een nieuw dak op moet, dat kozijnen een keer vervangen moeten worden (of in elk geval elke per jaar geschilderd) en ik zit zo op ¤ 400 in de maand aan uitgaven die ik niet zou hebben in een huurwoning.

Had ik een mooie karakterloos nieuwbouwhuisje gekocht, dan had ik die uitgaven niet gehad en daar op andere vlakken (locatie/uiterlijk/tuin) voor ingeleverd. Was de aankoop wat duurder geweest en had ik het met ¤ 150,-/ ¤ 200,- reserveren voor groot onderhoud wel gered. Maar ja, daarmee verdwijnt dit huis natuurlijk niet en had iemand anders die uitgaven gehad.
pi_199926764
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:13 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Vanwege die aanvullende kosten vergeleek ik 500 hypotheek met 600 huren.
Het zijn 2 compleet verschillende partijen en compleet verschillende constructies.
Bij de één huur je een huis, bij de ander leen je een paar ton. Die belangen en risico's kun je niet 1 op 1 vergelijken.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ik denk dat het vrij realistisch is als je er van uitgaat dat het merendeel rond de 200-300 zit. Zeker als je reserveren voor noodzakelijke vervangingen meetelt, die bij een huurwoning door de corporatie/vereniging worden gedaan. En tel je dan ook nog vervangingen mee om een woning bij de tijd te houden, dan is tussen de 200 en 600 helemaal niet zo'n stretch.

Je moet ook meenemen dat niet iedereen een nieuwbouwwoning koopt. Ik heb zelf een hut uit begin jaren '70 gekocht. Kleine 3 ton voor betaald en in 2 jaar tijd voor zo'n 10.000 in geïnvesteerd, puur achterstallig onderhoud omdat de vorige eigenaar beter had kunnen huren.

Wat er nu nog aankomt is het vervangen van de badkamer en de keuken uit de jaren '80, die beide van ellende uit elkaar vallen. Tel daarbij op dat er over een paar jaar een nieuw dak op moet, dat kozijnen een keer vervangen moeten worden (of in elk geval elke per jaar geschilderd) en ik zit zo op ¤ 400 in de maand aan uitgaven die ik niet zou hebben in een huurwoning.

Had ik een mooie karakterloos nieuwbouwhuisje gekocht, dan had ik die uitgaven niet gehad en daar op andere vlakken (locatie/uiterlijk/tuin) voor ingeleverd. Was de aankoop wat duurder geweest en had ik het met ¤ 150,-/ ¤ 200,- reserveren voor groot onderhoud wel gered. Maar ja, daarmee verdwijnt dit huis natuurlijk niet en had iemand anders die uitgaven gehad.
Binnen 2 jaar een leuke nieuwe keuken valt niet onder onderhoud uiteraard. Ik vind dat bedrag ook flink overdreven.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_199926948
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:26 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Het zijn 2 compleet verschillende partijen en compleet verschillende constructies.
Bij de één huur je een huis, bij de ander leen je een paar ton. Die belangen en risico's kun je niet 1 op 1 vergelijken.
[..]

Binnen 2 jaar een leuke nieuwe keuken valt niet onder onderhoud uiteraard. Ik vind dat bedrag ook flink overdreven.
Natuurlijk valt dat wel onder onderhoud. Een keuken gaat niet eeuwig mee en het reserveren daarvoor moet je meenemen, want je hebt die uitgaven als huurder niet.

En nee, natuurlijk is mijn situatie niet gemiddeld. Normaliter had iemand anders er in de afgelopen 30 jaar al een keer een andere keuken ingezet. Maar in een corporatiewoning word je keuken ook elke 20 jaar gerenoveerd.

Je moet reserveringen voor dat soort kosten (keuken, badkamer, dak, kozijnen, schilderwerk) meenemen in je budget. Als je dat omrekent naar een maandbedrag dan kom je echt zonder problemen boven de 300 per maand uit. En dan hebben we het over een reguliere omvang rijtjeswoning. Ga je naar een vrijstaande woning in het bos of een villa aan het strand, dan red je het niet met ¤ 600,-.

Overigens adviseert het Nibud 1% van de woningwaarde te reserveren per jaar voor onderhoud. Dat betekent bij een woningwaarde van ¤ 240.000,- zo'n 200 euro in de maand. Dat is redelijk in lijn van wat woningcorporaties hanteren, maar dat is wel exclusief grotere investeringen om de woning up-to-date te houden.
pi_199927104
quote:

[..]

1% van de woningwaarde per jaar is heel normaal hoor.

Om de 20 jaar een keuken en een badkamer, dan ben je zonder gek te doen al gauw 20k verder. Als je een beetje ruimer woont kun je het gerust verdubbelen.
pi_199927868
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:42 schreef NightDancert het volgende:

[..]

1% van de woningwaarde per jaar is heel normaal hoor.

Om de 20 jaar een keuken en een badkamer, dan ben je zonder gek te doen al gauw 20k verder. Als je een beetje ruimer woont kun je het gerust verdubbelen.
En dan hebben we het nog niet eens over de extra investeringen die er aan zitten te komen om woningen energiezuiniger te krijgen. Corporaties lopen mijlenver voor op woningeigenaren op dat vlak en rekenen de kosten die ze maken maar deels door naar de huurders, waardoor de totale maandlasten dalen.

Maar wil je als eigenaar je jaren 70/80 huis 2 energielabeltjes omhoog duwen, dan is een investering van 30.000 slechts een voorzichtig begin.
pi_199927973
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 15:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, daar moeten we echt medelijden mee hebben, die mensen hebben het zo zwaar.
Een huis wat door de loop van tijd 800k waard geworden is daar heb je als oudere bewoner niet zoveel aan.
Je betaalt meer OZB en het zit in stenen.

Het is leuk voor je nabestaanden maar daar houdt het ook op.

Daarnaast kan je moeilijk iemand gaan bestraffen omdat ze ooit een goede investering gedaan hebben.
pi_199928286
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een huis wat door de loop van tijd 800k waard geworden is daar heb je als oudere bewoner niet zoveel aan.
Je betaalt meer OZB en het zit in stenen.

Het is leuk voor je nabestaanden maar daar houdt het ook op.

Daarnaast kan je moeilijk iemand gaan bestraffen omdat ze ooit een goede investering gedaan hebben.
Natuurlijk heb je er wel wat aan. Om te beginnen kun je het verkopen om vervolgens te gaan huren en de laatste jaren van je leven alles te doen wat je maar wilt.
pi_199928329
quote:

[..]

Veh heeft dit uitgerekend
200 eur het minimum bij een nieuwbouwhuis en 600 bij een jaren 30 huis met weinig gedaan onderhoud.

Ik zit rond de 400 eur per maand en doe veel zelf.

Of je het doet moet je zelf weten
Veel mensen sluiten bv een lening af voor groot onderhoud of doen het gewoon niet.
pi_199928485
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je er wel wat aan. Om te beginnen kun je het verkopen om vervolgens te gaan huren en de laatste jaren van je leven alles te doen wat je maar wilt.
Behalve dan dat de huren ook explosief zijn gestegen. Iemand die riant woont wil niet in een bezemkast eindigen.
pi_199928638
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:56 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Behalve dan dat de huren ook explosief zijn gestegen. Iemand die riant woont wil niet in een bezemkast eindigen.
Maar dat er allerlei mensen niet eens een bezemkast , zodat we de mensen die riant wonen kunnen ontzien, is wel prima?
  donderdag 17 juni 2021 @ 16:08:34 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199928684
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat gebeurt echt letterlijk nooit. Daar hebben mensen van 80 helemaal geen zin in.
The End Times are wild
pi_199928709
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:06 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar dat er allerlei mensen niet eens een bezemkast , zodat we de mensen die riant wonen kunnen ontzien, is wel prima?
Dat maakt netto toch helemaal niets uit?

Stel dat ik 70 ben en in m'n woning van 800k woon, die ik ooit voor 250k heb gekocht op m'n 31e.

Als ik het verkoop, komt er iemand anders in die er 800k voor betaalt (anders is het geen woning van 800k).
Vervolgens neem ik dan een huurwoning in beslag, want ik ga niet op straat wonen.

Je denkt dat iemand met een modaal inkomen die woning van 800k gaat kopen van mij?
pi_199928745
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat maakt netto toch helemaal niets uit?

Stel dat ik 70 ben en in m'n woning van 800k woon, die ik ooit voor 250k heb gekocht op m'n 31e.

Als ik het verkoop, komt er iemand anders in die er 800k voor betaalt (anders is het geen woning va 800k).
Vervolgens neem ik dan een huurwoning in beslag.

Je denkt dat iemand met een modaal inkomen die woning van 800k gaat kopen van mij?
Ik denk dat de meeste op basis van die overwaarde zich prima wat extra vrh kunnen permitteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')