Dus de verkoper moet zijn huis in stukjes gaan verkopen? Hoe had je dat in gedachten? Daarnaast staat het bij ons in de gemeentelijke verordening dat dat niet zomaar mag.quote:Op donderdag 17 juni 2021 16:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Opsplitsen en als appartementen verkopen. Bijvoorbeeld.
Nee, ik vind dat corporaties meer moeten doen in het kopen van dit soort bezit, om het vervolgens aan te bieden aan midden-inkomens of starters.quote:Op donderdag 17 juni 2021 17:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus de verkoper moet zijn huis in stukjes gaan verkopen? Hoe had je dat in gedachten? Daarnaast staat het bij ons in de gemeentelijke verordening dat dat niet zomaar mag.
Corporaties moeten zich bemoeien met de particuliere woningmarkt en de voor veel geld opgekochte huizen voor weinig uitdelen aan starters ofzo? Ik snap die constructie niet helemaal. Daarnaast, wil je dat het een verplichting wordt dat huizen in de handen van corporaties komen?quote:Op donderdag 17 juni 2021 17:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nee, ik vind dat corporaties meer moeten doen in het kopen van dit soort bezit, om het vervolgens aan te bieden aan midden-inkomens of starters.
Nee, zeker geen verplichting. Corporaties krijgen van de gemeente de opdracht om woningen toe te voegen. Dat kan door bouwen, maar soms ook door slim kopen en verbouwen.quote:Op donderdag 17 juni 2021 17:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Corporaties moeten zich bemoeien met de particuliere woningmarkt en de voor veel geld opgekochte huizen voor weinig uitdelen aan starters ofzo? Ik snap die constructie niet helemaal. Daarnaast, wil je dat het een verplichting wordt dat huizen in de handen van corporaties komen?
Ah okee, kan er op die manier weinig bezwaar tegen hebben. Zolang het allemaal maar op vrijwillige basis gaat.quote:Op donderdag 17 juni 2021 17:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, zeker geen verplichting. Corporaties krijgen van de gemeente de opdracht om woningen toe te voegen. Dat kan door bouwen, maar soms ook door slim kopen en verbouwen.
Als de woning er geschikt voor is en je kunt hem ombouwen tot een paar appartementen of studio's en die vervolgens verhuren, dan sla je twee vliegen in één klap. Je voegt voordeuren toe, en je creëert meer aanbod in een lager segment.
Bovendien staat die woning vaak in een wijk met meer duurdere woningen en doe je via die weg ook nog wat aan spreiding van de doelgroep. Vast niet iedereen vindt dat leuk of een goed idee, maar ik persoonlijk wel.
Zijn wel wat voorbeelden van. Ook van particulieren. Oma van een kennis heeft ooit met wat mede-bejaarden een oud klooster gekocht om daar appartementen van te maken om oud te worden. Verzorging particulier ingekocht, inclusief chauffeur. Eigen kapper. Wassenaarse kak. Dat wel.quote:Op donderdag 17 juni 2021 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah okee, kan er op die manier weinig bezwaar tegen hebben. Zolang het allemaal maar op vrijwillige basis gaat.
Sinds ie belijdend lid van de SP is geworden.quote:Op woensdag 16 juni 2021 17:42 schreef Cherni het volgende:
Hoe komt het toch dat ik het nu de laatste tijd steeds vaker met je eens ben?
Dat mag wel wat dwingender inderdaad. Helaas is de Woningwet nogal lastig qua huurdersrechten, waardoor mensen uit een woning dwingen nagenoeg onmogelijk is. Ergens natuurlijk ook wel logisch, maar net als dat een uitkering een overbrugging zou moeten zijn tussen twee banen, zou een sociale huurwoning tijdelijk kunnen zijn totdat je inkomen dusdanig is dat je je het niet meer nodig hebt. Nu is voor dat mechanisme natuurlijk ook deels de huurtoeslag al.quote:Op donderdag 17 juni 2021 19:23 schreef kanovinnie het volgende:
Wat ik nog altijd enigzins apart vind van de sociale woningmarkt is dat je zodra je in een huis zit, je er in principe altijd in kan blijven wonen. Wat mij betreft zou de huur best opgezegd kunnen worden als er lang spraken is van scheefhuren, of mensen verplaatsen naar woningen die beter passen. Er zijn zoveel gezinnen in kleine hokjes en stelletjes in grote huizen...
In zo'n laatste geval is een verhoging van huur natuurlijk not done. En overtuigen hoeft niet, het moet gewoon gebeurenquote:Op donderdag 17 juni 2021 19:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat mag wel wat dwingender inderdaad. Helaas is de Woningwet nogal lastig qua huurdersrechten, waardoor mensen uit een woning dwingen nagenoeg onmogelijk is. Ergens natuurlijk ook wel logisch, maar net als dat een uitkering een overbrugging zou moeten zijn tussen twee banen, zou een sociale huurwoning tijdelijk kunnen zijn totdat je inkomen dusdanig is dat je je het niet meer nodig hebt. Nu is voor dat mechanisme natuurlijk ook deels de huurtoeslag al.
Maar ook alleenstaanden die in een grote woning blijven wonen. Zie een bejaarde die al 40 jaar ergens in een eengezinswoning zit er maar eens van te overtuigen dat een appartement passender is. Zeker als ze dan ¤ 300 in de maand meer gaat betalen omdat al die jaren blijven zitten ook nog wordt beloond door een lage huurverhoging.
Maar goed, met de huidige wetgeving kan het niet. Er zijn wel stimuleringsregelingen bij de meeste corporaties. Maar probleem blijft dat mensen niet willen en dat voor mensen dwingen de handen ook politiek niet op elkaar gaan.quote:Op donderdag 17 juni 2021 19:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
In zo'n laatste geval is een verhoging van huur natuurlijk not done. En overtuigen hoeft niet, het moet gewoon gebeuren. En dan natuurlijk niet van de ene op de andere dag.
quote:Op donderdag 17 juni 2021 19:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Sinds ie belijdend lid van de SP is geworden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |