abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 april 2021 @ 12:54:19 #102
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_199178189
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:50 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd!

Wij tekenen deze week voor nieuwbouw. Oplevering begin volgende zomer.

Een vriendin heeft laats na maandenlang overboden te worden toch een huis gekocht. Ze had bij de bewoners een brief in de bus gedaan dat ze voor x bedrag alle aangeboden roerende goederen over wilde nemen. Toch lekker voor die mensen want dat hoeft dan blijkbaar niet je nieuwe hypotheek in (?). Ze dacht zelf niet dat ze het hoogste bod hadden nl. Vind het een slimme aanpak.
slimme zet , die kunnen nieuwe spullen kopen en alles laten staan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 27 april 2021 @ 13:12:44 #103
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_199178395
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 11:38 schreef Rene het volgende:

[..]

Dan was het vast een 1-2-3-tje bij jou. Klaar als een klontje. Nieuwe aanvraag, geen spannend verhaal met inkomensgegevens en/of schulden?
[..]

Al is dit ook al zo'n snel verhaal.

Lekker :) !
Klopt weinig spannends aan, ik had de luxe om evt. een nog lagere hypotheek te nemen. Maar dat kan ik er achteraf altijd nog insteken.
pi_199178666
quote:
Gefeliciteerd!

Een vriendin heeft laats na maandenlang overboden te worden toch een huis gekocht. Ze had bij de bewoners een brief in de bus gedaan dat ze voor x bedrag alle aangeboden roerende goederen over wilde nemen. Toch lekker voor die mensen want dat hoeft dan blijkbaar niet je nieuwe hypotheek in (?). Ze dacht zelf niet dat ze het hoogste bod hadden nl. Vind het een slimme aanpak.
Het zit dan niet in verkoopprijs van het huis dus die 6% belasting... nu 2(?) hou je dan in je zak.
Maar wordt vooral van toepassing als je net onder de NHG waarde valt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:01:56 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199178946
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het zit dan niet in verkoopprijs van het huis dus die 6% belasting... nu 2(?) hou je dan in je zak.
?
Je koopt de roerende goederen voor bedrag X, die vallen dus niet in je hypotheek, die betaal je zelf, van je eigen geld, ongeacht of je wel of geen NHG hypotheek hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199179021
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

?
Je koopt de roerende goederen voor bedrag X, die vallen dus niet in je hypotheek, die betaal je zelf, van je eigen geld, ongeacht of je wel of geen NHG hypotheek hebt.
Klopt wel! Maar het trucje is om 20k minder te betalen voor het huis maar 20k extra voor "spullen" wat dan allicht resulteert dat je net op die NHG waarde zit.

Te weinig betalen voor het huis, en teveel voor de inboedel, zogezegd. Ook vanwege de overdrachtsbelasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199179848
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:43 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Als ik kijk hoeveel de studieschuld van mijn vriendin in mindering brengt op onze max. hypotheek wordt het als alleenstaande starter of starterstel met beiden een studieschuld zonder een portie eigen geld ter compensatie van die schuld(en) wel weer een stuk lastiger hoor.
Mijn vriendin heeft een flinke studieschuld in de VS (zowel commercieel tegen 6-10% :{ ) als federaal, maar daar mogen ze schijnbaar niet naar kijken hier in de UK bij het afsluiten van een hypotheek. We kunnen het op zich ook best betalen. We verdienen nu ong 1,5k meer netto per maand dan toen we hier gingen huren, en huur is niet gestegen in de tijd dat we er zitten. Hypotheek wordt ongeveer 250 per maand meer dan we nu huren.
Federale lening zal ze nooit af hoeven te betalen zolang ze in het buitenland woont, commerciele lening betaalt ze gewoon af, al gaat het grootste deel daarvan naar rente. Eigenlijk crimineel dat die rente daarvan nog steeds dik boven de 5% staat. En ze goochelen er af en toe flink mee. Toen ze druk bezig was een kleinere lening af te betalen, die de hoogste rente had, kreeg ze doodleuk een brief dat ze de rentes van haar leningen omgewisseld hadden zodat ze die kleine lening sneller af kon betalen. En dus de grote lening met een hogere rente werd opgezadeld. Natuurlijk terug laten draaien, maar crimineel dat ze dat uberhaupt doen.
pi_199180805
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 13:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het gaat uiteraard over de bijleenregel voor de verkoper
  dinsdag 27 april 2021 @ 16:54:03 #109
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199181090
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 14:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klopt wel! Maar het trucje is om 20k minder te betalen voor het huis maar 20k extra voor "spullen" wat dan allicht resulteert dat je net op die NHG waarde zit.

Te weinig betalen voor het huis, en teveel voor de inboedel, zogezegd. Ook vanwege de overdrachtsbelasting.
Het heeft wat meer voordelen, geld dat je bied boven de taxatie moet toch uit je eigen middelen komen. Dus voor jezelf maakt het weinig verschil, buiten zaken als overdrachtsbelasting en NHG om. Voor de verkoper is het interessant voor de eigen woning reserve. De meeste verkopers hebben een huis gekocht met een lager getaxeerde eigen woning als dat waar het nu verkocht voor word. Het is voor de belasting de bedoeling dat de opbrengst van je oude woning in zijn geheel in de nieuwe woning terecht komt, de eigen woning reserve (EWR). Dus door de extra overwaarde kunnen ze nu een lagere hypotheek krijgen dan verwacht, maar...
Je kunt het geld wat je nu in de hand krijgt ook gebruiken voor andere leuke dingen, zoals meubels of een tuin opknappen. En dat kan best wel interessant zijn.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 27 april 2021 @ 16:54:42 #110
451005 Grems
Clown World
pi_199181095
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Mijn vriendin heeft een flinke studieschuld in de VS (zowel commercieel tegen 6-10% :{ ) als federaal, maar daar mogen ze schijnbaar niet naar kijken hier in de UK bij het afsluiten van een hypotheek. We kunnen het op zich ook best betalen. We verdienen nu ong 1,5k meer netto per maand dan toen we hier gingen huren, en huur is niet gestegen in de tijd dat we er zitten. Hypotheek wordt ongeveer 250 per maand meer dan we nu huren.
Federale lening zal ze nooit af hoeven te betalen zolang ze in het buitenland woont, commerciele lening betaalt ze gewoon af, al gaat het grootste deel daarvan naar rente. Eigenlijk crimineel dat die rente daarvan nog steeds dik boven de 5% staat. En ze goochelen er af en toe flink mee. Toen ze druk bezig was een kleinere lening af te betalen, die de hoogste rente had, kreeg ze doodleuk een brief dat ze de rentes van haar leningen omgewisseld hadden zodat ze die kleine lening sneller af kon betalen. En dus de grote lening met een hogere rente werd opgezadeld. Natuurlijk terug laten draaien, maar crimineel dat ze dat uberhaupt doen.
Wat stond er in de voorwaarden toen ze de leningen afsloot?
pi_199181548
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 16:54 schreef Grems het volgende:

[..]

Wat stond er in de voorwaarden toen ze de leningen afsloot?
Geen idee, toen kende ik haar nog niet. Het zal vast in de voorwaarden gestaan hebben. In de VS word je, als je je aanmeldt bij een universiteit, een lening gepresenteerd alsof het heel voordelig is en je dom bent geen lening af te sluiten (en uiteraard de kansen op banen en salarissen uitermate rooskleurig gepresenteerd). Het is niet voor niets dat er zo veel te doen is op het moment om studieleningen (vooral de federal loans) kwijt te schelden. Tienduizenden mensen zijn al tientallen jaren bezig met het afbetalen van hun leningen. Vaak hebben ze al meerdere keren de waarde van de lening terugbetaald, maar vanwege rentes hebben ze feitelijk nauwelijks iets afbetaald. Dan kun je je in Nederland met je lening van DUO in je handjes knijpen.
pi_199182304
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 16:54 schreef zalkc het volgende:

[..]

Het heeft wat meer voordelen, geld dat je bied boven de taxatie moet toch uit je eigen middelen komen. Dus voor jezelf maakt het weinig verschil, buiten zaken als overdrachtsbelasting en NHG om. Voor de verkoper is het interessant voor de eigen woning reserve. De meeste verkopers hebben een huis gekocht met een lager getaxeerde eigen woning als dat waar het nu verkocht voor word. Het is voor de belasting de bedoeling dat de opbrengst van je oude woning in zijn geheel in de nieuwe woning terecht komt, de eigen woning reserve (EWR). Dus door de extra overwaarde kunnen ze nu een lagere hypotheek krijgen dan verwacht, maar...
Je kunt het geld wat je nu in de hand krijgt ook gebruiken voor andere leuke dingen, zoals meubels of een tuin opknappen. En dat kan best wel interessant zijn.
Maar die nieuwe rentes maakt HRA totaal onschadelijk dus... Ach.
pi_199196047
quote:
Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd naar het process in NL.
Wij hebben hier in de UK een nieuwbouwhuis gereserveerd. Hier staat op elke nieuwbouw lokatie wel een of twee showhuizen, waar je een beetje kunt kijken hoe het eruit komt te zien. Staat jouw type huis niet op die lokatie, dan staat die vaak nog wel op een andere nieuwbouwlokatie van de ontwikkelaar.
Alleen het huis wat we gereserveerd hebben dan weer niet, is een nieuw type en maar een klein nieuwbouwlokatie, met maar 2 huizen van ons type. Maar afwerking in de showhuizen bij deze ontwikkelaar was wel het netste van alle ontwikkelaars (stuk of 10) die we gezien hebben.

Hypotheekaanvraag is de deur uit, en de solicitor geselecteerd (denk dat die rol in Nederland door een notaris wordt ingenomen?).
Op het moment dat het dak erop gaat moeten we gaan kiezen voor de keuken en badkamer, aan de indeling zelf kunnen we niet echt iets veranderen (hier in de UK hebben ze af en toe rare indelingen, keken ook naar een huis met 4 slaapkamers, die had 3 badkamers, waarvan 2 en-suites. Ik zou dan liever 1 en-suite en totaal 2 badkamers hebben. En dan een van de slaapkamers iets groter bijv. Maar dat kan dan niet).
pi_199196092
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd naar het process in NL.
In Nederland mag je het doorgaans doen met een impressie van een architect en vervolgens hopen dat van de dertig mensen die zich per woning hebben ingeschreven jij degene bent die hem mag bouwen / kopen. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_199196552
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 14:08 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Is helaas niks geworden.
Woning was 5 jaar geleden 150.000 euro waard. nu 209.000 vraagprijs. Heb 20.000 euro overboden. En volgens makelaar zat het hoogste bod tienduizenden euro's boven mijn bod.

Verwacht dus iets van 250.000 euro geboden. Niet normaal meer hier in dit land. Echt waar.. Hopeloos, voor een paar vierkante meters wonen...

Dat wordt toch verder kijken naar huren want in deze gekke markt ga ik niet meer in mee.
Hier precies dezelfde ervaring (net begonnen, twee maandjes) en ja behoorlijk geschrokken van het overbieden in dit segment. Ik ben ook al 3 x met tienduizenden euro's overboden.
En dan heb ik het over plaatsen als Harderwijk en Veenendaal...
pi_199197942
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 19:47 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]

Hier precies dezelfde ervaring (net begonnen, twee maandjes) en ja behoorlijk geschrokken van het overbieden in dit segment. Ik ben ook al 3 x met tienduizenden euro's overboden.
En dan heb ik het over plaatsen als Harderwijk en Veenendaal...
Harderwijk is al jaar en dag een populair woongat, heb het ook ooit overwogen maar was toen al niet te betalen. Veenendaal is volgens mij niet heel veel beter.
pi_199199139
quote:
* voordeel overdrachtsbelasting komt ten goede aan de verkoper, indien van toepassing
Dit zag ik net bij een woning op funda :')

Dus als ik het goed begrijp, als je jonger dan 35 jaar bent en je gebruik maakt van het vervallen van de overdrachtsbelasting kan de verkoper gewoon zeggen dat bedrag krijg ik?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199199300
Nee, dit gaat over iets anders.
Als je een huis koopt en het binnen een korte termijn(ik geloof 6 maanden) weer verkoopt, dan kun je de betaalde overdrachtsbelasting terugvragen. Dit zijn vaak situaties van projectontwikkelaars etc.

Heeft niets met de nieuwe regels overdrachtsbelasting voor starters te maken.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  woensdag 28 april 2021 @ 22:27:57 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199199309
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:20 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dit zag ik net bij een woning op funda :')

Dus als ik het goed begrijp, als je jonger dan 35 jaar bent en je gebruik maakt van het vervallen van de overdrachtsbelasting kan de verkoper gewoon zeggen dat bedrag krijg ik?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D die durft :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199199327
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

:D die durft :X
Alleen zijn dit twee verschillende regelingen die niets met elkaar te maken hebben....
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  woensdag 28 april 2021 @ 22:30:16 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199199381
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:27 schreef Essebes het volgende:
Als je een huis koopt en het binnen een korte termijn(ik geloof 6 maanden) weer verkoopt, dan kun je de betaalde overdrachtsbelasting terugvragen. Dit zijn vaak situaties van projectontwikkelaars etc.

Oh ja, die regeling is er ook nog, dat is dan wel weer logisch.

Die heeft hij dan dus niet als het een jonge koper is
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 28 april 2021 @ 22:31:28 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199199416
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:28 schreef Essebes het volgende:

[..]

Alleen zijn dit twee verschillende regelingen die niets met elkaar te maken hebben....
Nee idd, maar daar hadden ze wel wat duidelijker in mogen zijn.
Dat ze bij een verkoop voor die en die datum...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199212129
Ik mag de aktes voor mijn nieuwe huis over 2 weken tekenen! *O*
Maar toegegeven, de woningmarkt is serieus verziekt. Ben een starter en was blij dat ik goed kon sparen maar ik moet nu serieus bijna elke cent in het huis stoppen anders had ik geen enkele kans gehad om een huis te krijgen. Een voordeeltje wel is dat er aardig wat inboedel achter werd gelaten want ik heb nog maar heel weinig budget over om uberhaupt mijn huis in te richten. De komende periode moet ik vooral leven op donaties en tweedehands spullen -O-
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_199212213
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:14 schreef kipptje het volgende:
Ik mag de aktes voor mijn nieuwe huis over 2 weken tekenen! *O*
Maar toegegeven, de woningmarkt is serieus verziekt. Ben een starter en was blij dat ik goed kon sparen maar ik moet nu serieus bijna elke cent in het huis stoppen anders had ik geen enkele kans gehad om een huis te krijgen. Een voordeeltje wel is dat er aardig wat inboedel achter werd gelaten want ik heb nog maar heel weinig budget over om uberhaupt mijn huis in te richten. De komende periode moet ik vooral leven op donaties en tweedehands spullen -O-
Zo zijn wij ook begonnen toen we go gen samenwonen. Bank van een tante, tafel van de kant van de weg, stoelen van de kringloop. Maakt toch niet uit!! Maak er vooral lekker je ejgen plek van!
Met een meidenkwartet
pi_199212393
quote:
1s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:20 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Zo zijn wij ook begonnen toen we go gen samenwonen. Bank van een tante, tafel van de kant van de weg, stoelen van de kringloop. Maakt toch niet uit!! Maak er vooral lekker je ejgen plek van!
Ik moet het helaas allemaal zelf ophoesten nadat mn relatie van 13 jaar is geklapt. Gelukkig zijn de maandlasten een lachertje (serieus ik snap niet waarom ik zo weinig hypotheek krijg terwijl ik meer moest ophoesten voor een huurwoning) dus ik zal wel weer snel een buffer hebben. Ik denk dat het vooral moeilijk is omdat ik nu nog in een comfortabele positie zit met het spaargeld en opeens moet je op de centen gaan letten de komende periode
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_199212516
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 08:30 schreef speknek het volgende:
[ tiktok ]
Dit is echt zo waar nu lol.
pi_199212979
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:29 schreef kipptje het volgende:

[..]

Ik moet het helaas allemaal zelf ophoesten nadat mn relatie van 13 jaar is geklapt. Gelukkig zijn de maandlasten een lachertje (serieus ik snap niet waarom ik zo weinig hypotheek krijg terwijl ik meer moest ophoesten voor een huurwoning) dus ik zal wel weer snel een buffer hebben. Ik denk dat het vooral moeilijk is omdat ik nu nog in een comfortabele positie zit met het spaargeld en opeens moet je op de centen gaan letten de komende periode
Dat is inderdaad een van de nare dingen. Huur is veel hoger dan wat je vaste lasten zouden zijn met hypotheek. Daardoor kun je minder sparen als je huurt en wordt het lastiger om te kopen. En je kunt geen hypotheek krijgen voor het bedrag wat je nodig zou hebben om een huis te kopen waarvan de maandlasten lager zouden zijn als je huur.

Hier in de UK is dat verschil wel wat minder, maar ik verbaasde me wel over het volgende. Gemiddeld aan hypotheeklasten is men ongeveer 29% van het netto inkomen kwijt (in 2018). Tien jaar eerder was dat nog 48% (hier). Dat wordt dan weggezet alsof huizen nu meer affordable zijn, maar in feite kun je gewoon minder lenen, waardoor je maandlasten inderdaad wel lager zijn, maar daarmee wordt het kopen van een huis, wiens prijzen sneller stegen dan salarissen, niet makkelijker.
Bij het maximum-bedrag wat wij uberhaupt nu konden lenen zouden we ongeveer 1/3 van ons inkomen aan hypotheeklasten kwijt zijn, dus veel meer dan dat gemiddelde van 29% daar kom je tegenwoordig niet maar aan hier in de UK.
  vrijdag 30 april 2021 @ 14:33:44 #128
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_199219603
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:27 schreef Essebes het volgende:

Maar daar heeft de kopende partij toch niets mee van doen? Die heeft zijn eigen eventuele voordeel indien <35.

edit: Google geeft me een wat duidelijkere uitleg:
Als je een huis in eigendom krijgt, dat binnen zes maanden daarvoor ook al was overgedragen, hoef je, tot het bedrag van de aankoopprijs bij de eerste koop, geen overdrachtsbelasting te betalen. Koper en verkoper spreken vaak met elkaar af dat dit belastingvoordeel naar de verkoper gaat.

Dus huizenflipper koopt het voor 275k, het wordt nu verkocht voor 345k. Dan betaalt de koper alleen overdrachtsbelasting over 345k - 275k = 70k.

Dit levert de koper ¤5500 op die dan naar de verkoper gaat.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_199219726
Zijn huizenflippers goed voor de woningmarkt? Hier in de UK moet je geloof ik juist extra belasting betalen als je een huis binnen 2 jaar weer verkoopt.
pi_199220009
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 14:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zijn huizenflippers goed voor de woningmarkt? Hier in de UK moet je geloof ik juist extra belasting betalen als je een huis binnen 2 jaar weer verkoopt.
Kan me niet anders voorstellen dan dat het gezond is dat een partij die woningen bedrijfsmatig "upgrade" niet te maken krijgt met exorbitante belastingen. Eigenlijk is het netste de toegevoegde waarde belasten in dat geval maar zo fijnmazig zal de wetgeving niet zijn.

Maar hier geldt het wel, overdrachtbelasting krijg je volgens mij terug als je binnen 1 jaar verkoopt.
  vrijdag 30 april 2021 @ 15:13:31 #131
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_199220021
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kan me niet anders voorstellen dan dat het gezond is dat een partij die woningen bedrijfsmatig "upgrade" niet te maken krijgt met exorbitante belastingen. Eigenlijk is het netste de toegevoegde waarde belasten in dat geval maar zo fijnmazig zal de wetgeving niet zijn.

Maar hier geldt het wel, overdrachtbelasting krijg je volgens mij terug als je binnen 1 jaar verkoopt.
Een half jaar.
  vrijdag 30 april 2021 @ 15:17:06 #132
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_199220068
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Op zich staat er een hele discussie hierboven over die regel :').
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_199220160
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:17 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Op zich staat er een hele discussie hierboven over die regel :').
Jaa, dat was voor mij de vorige pagina vandaar, ik kom ff binnenvallen, houdoe.
pi_199220269
Nou weer een huis gevonden 290.000 vraagprijs zal proberen 340.000 euro te bieden dit keer :Z
Zal wel weer een gek zijn die meer bied zoals gewoonlijk.
Arrr!
pi_199220281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:40 schreef longasleep het volgende:
Nou weer een huis gevonden 290.000 vraagprijs zal proberen 340.000 euro te bieden dit keer :Z
Heb je enig idee van de verwachte taxatiewaarde?
pi_199220293
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:41 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Heb je enig idee van de verwachte taxatiewaarde?
Zal rond de 310k-320k liggen gok ik wel goede opmerking genoeg mensen die daardoor geen hypotheek krijgen.
Gelukkig neem ik wat eigen geld mee.
Arrr!
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 15:43:55 #137
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199220297
Zo, 2 weken geleden huis gekocht, en direct daarna mijn huis verkocht. Hoppa :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199220309
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:43 schreef CoolGuy het volgende:
Gefeliciteerd! ^O^ *O*
Arrr!
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 15:45:30 #139
16180 crew  CoolGuy
pi_199220312
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:45 schreef longasleep het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! ^O^ *O*
Dank ^O^
pi_199220341
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:43 schreef longasleep het volgende:

[..]

Zal rond de 310k-320k liggen gok ik wel goede opmerking genoeg mensen die daardoor geen hypotheek krijgen.
Gelukkig neem ik wat eigen geld mee.
Dat zegt tegenwoordig meer over de range waarin de biedingen komen te liggen dan de vraagprijs zelf. Is het op inschrijving?
pi_199220350
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:48 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Dat zegt tegenwoordig meer over de range waarin de biedingen komen te liggen dan de vraagprijs zelf. Is het op inschrijving?
Ja iedereen mag maar een keer bieden.
Arrr!
pi_199220480
quote:
Mooie upgrade? Waarom ben je verhuisd?
pi_199220489
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:49 schreef longasleep het volgende:

[..]

Dus denk dat je best kans maakt. Soms zit er geen gek tussen en dan ben je ineens al heel snel heel dichtbij. Of je bent zelf de gek. :P

In mijn ervaring is er momenteel met standaard bieden op inschrijving niet echt peil op te trekken op wanneer je nu echt kans maakt met een bepaald bod en bij welke woningen gekke uitschieters ten opzichte van de verwachte taxatiewaarde te verwachten zijn. De grootte van dat gat wisselt enorm.
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 16:15:30 #144
16180 crew  CoolGuy
pi_199220581
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 16:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mooie upgrade? Waarom ben je verhuisd?
Ja, enorme upgrade in de zin van een (veel) nieuwer huis, geen gas meer, etc. Waarom? Eigenlijk gewoon omdat het kan. De overwaarde schrok ik van, dus ik ga nu naar een veel duurder huis waar ik minder voor ga betalen dan het huidige huis, maar wat wel veel nieuwer is en net zo groot.
pi_199220609
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 16:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, enorme upgrade in de zin van een (veel) nieuwer huis, geen gas meer, etc. Waarom? Eigenlijk gewoon omdat het kan. De overwaarde schrok ik van, dus ik ga nu naar een veel duurder huis waar ik minder voor ga betalen dan het huidige huis, maar wat wel veel nieuwer is en net zo groot.
Die vaststaande rente hoef je nu niet meer te dokken zeker? Rare wereld eigenlijk... Met een beetje inflatie heb je gratis financiering.
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 16:20:09 #146
16180 crew  CoolGuy
pi_199220634
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 16:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die vaststaande rente hoef je nu niet meer te dokken zeker? Rare wereld eigenlijk... Met een beetje inflatie heb je gratis financiering.
Tja, maar ik vaar er wel bij natuurlijk. Sure, ik steek er alsnog genoeg eigen geld in om het te maken zoals we willen, maar, het is inderdaad wel een aparte situatie dat ik daar dus gewoon minder voor betaal dan hier (niet heel veel hoor, maar toch).
pi_199220748
De HRA heb je ook niet zoveel meer aan.
Bij 1.2% rente en een EWF van 0.6% is de aftrek 0% als het huis 50% afgelost is.

Bij 25% afgelost 0.3% aftrek.
Bij 0% afgelost 0.6% aftrek.

Dat dan maal je marginale belastingtarief.... 40% terug... 0,12 danwel 0,24 rentepunten.

Als je veel vermogen hebt en je de hypotheek in box 3 plaatst reduceer je de box 3 heffing met 1.2% netto twv de hoogte van de hypotheek.. Netto gratis geld. :7

Geen idee of iemand zit te wachten op dit verhaaltje maar ik was het even aan het uitdenken hoe weinig zin de HRA nog heeft met lage rentes.
pi_199220880
quote:
Gefeliciteerd!
pi_199220890
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:40 schreef longasleep het volgende:
:o

Ruim 10% overbieden dus, 50k, pffff. Succes iig!
pi_199220924
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 15:49 schreef longasleep het volgende:

[..]

Zou je dan eigenlijk niet 340.111 bieden ofzo? Iig net boven een mooi rond bedrag. Kan dat net zorgen dat het kwartje de goede kant op valt, of maakt dat in feite niks uit?
Een maat van me in Seattle 'kreeg' zijn appartement ondanks dat hij niet het hoogste bod had. Het hoogste bod was van mensen waar de verkoper niet aan wilde verkopen (om hele foute redenen).
pi_199220964
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Zou je dan eigenlijk niet 340.111 bieden ofzo? Iig net boven een mooi rond bedrag. Kan dat net zorgen dat het kwartje de goede kant op valt, of maakt dat in feite niks uit?
Een maat van me in Seattle 'kreeg' zijn appartement ondanks dat hij niet het hoogste bod had. Het hoogste bod was van mensen waar de verkoper niet aan wilde verkopen (om hele foute redenen).
300.000,01. :7
pi_199221123
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ja kan net het verschil zijn misschien ook maar 888 bieden ofzo volgende keer.
Flexibel kunnen zijn in overdrachtsdatum/geen voorbehouden kan in veel gevallen ook een waarde hebben van ongeveer 5000 euro~ gebeurt schijnbaar heel vaak dat mensen niet de financiering krijgen doordat mensen meer bieden dan de taxatiewaarde. Je moet dan eigen geld meenemen voor het verschil tussen taxatiewaarde en het bod dat je gedaan hebt en dat hebben heel veel mensen niet kan soms tienduizenden euros zijn.
Om foute of goede redenen ja daar moet je altijd maar net geluk mee hebben lijkt mij als een verkoper persee aan een gezin wil verkopen en je bent single kan je net misgrijpen al ben je 10k het hoogste bod. Andersom ook als de verkoper een hekel aan kinderen heeft dan kan net de single winnen hahaha.
Arrr!
pi_199221250
Hier in de UK moet je sowieso 5% (nu, normaal 10%) eigen geld meenemen. En flexibel zijn in overdrachtsdatum is inderdaad een voordeel hebben we gemerkt. Hier zie je ook vaak staan 'no onward chain'. Veel aankopen en verkopen zijn afhankelijk of het huis van der verkoper of aankoper wordt verkocht. Vaak is er dan een ketting van 5 huizen ofzo, als er ergens iemand in die ketting zijn hypotheek niet rond krijgt, of de verkoop van een huis gaat niet door waardoor zij de aankoop niet kunnen doen dan houdt dat de hele keten op. Gaat het wel goed dan gaat, op dag van verkoop, het geld van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 5. Als je als huurder in zo'n keten komt, met een opzegtermijn van 1 maand, dan heb je bij de verkoper wel een streepje voor ja.
  vrijdag 30 april 2021 @ 17:24:58 #154
62913 Blik
The one and Only!
pi_199221298
Huizenmarkt blijft een boevenmarkt. Nieuwbouwproject waarin ik geïnteresseerd ben heeft indicatieve prijzen opgegeven voor de woningen, vervolgens hebben ze 2 weken geleden de indicatieve prijzen verhoogd met ongeveer 5%. Vandaag hebben ze de prijzen weer met 3-5% verhoogd (zijn nu wel definitied geworden).

Eerst mensen lekker maken voor een woning, om die vervolgens in een paar weken tijd met 10% te verhogen. En uiteraard is de omgevingsvergunning aangevraagd op 29 december, dus hoeven ze ook nog niet te voldoen aan het nieuwe bouwbesluit inclusief BENG-norm
pi_199221473
Ik ben afgehaakt voor een koophuis als starter nadat ik te horen kreeg dat er tienduizenden euro´s boven mijn bod was geboden terwijl ik zelf al ongeveer 20.000 euro overboden heb.

Vandaag een huurwoning geaccepteerd particuliere huur. Betaal wel 900 euro p/m maar dan wel een energieneutrale tussenwoning waarbij ik stookkosten terug krijg.
pi_199222213
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 17:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier in de UK moet je sowieso 5% (nu, normaal 10%) eigen geld meenemen. En flexibel zijn in overdrachtsdatum is inderdaad een voordeel hebben we gemerkt. Hier zie je ook vaak staan 'no onward chain'. Veel aankopen en verkopen zijn afhankelijk of het huis van der verkoper of aankoper wordt verkocht. Vaak is er dan een ketting van 5 huizen ofzo, als er ergens iemand in die ketting zijn hypotheek niet rond krijgt, of de verkoop van een huis gaat niet door waardoor zij de aankoop niet kunnen doen dan houdt dat de hele keten op. Gaat het wel goed dan gaat, op dag van verkoop, het geld van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 5. Als je als huurder in zo'n keten komt, met een opzegtermijn van 1 maand, dan heb je bij de verkoper wel een streepje voor ja.
Ik ging zoeken in oktober 2019, december 2019 overeenkomst getekend. Juni 2020 pas de overdracht van het pand. Ruim 6 maanden gewacht tussen koop en betrekken.

Prijs was iets onder de vraagprijs. Incl K.K. gelijk.

Woon dus 10 maandjes alweer hier. Kans is wel hoog dat ik over 3-4 jaar door verhuis.

Heb altijd de indruk dat je pas beter kan kopen als je 7 jaar oid op dezelfde plek woont dus ik ga eigenlijk weer vroeg door.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 30 april 2021 @ 19:29:44 #157
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199222765
Aankoopmakelaar is wel heel prettig moet ik zeggen. Wat een beest van een vrouw. 8-).

Verder 12500 boven vraagprijs geboden en dat was 25000 minder dan de andere bieder. Gekkenhuis.
pi_199222959
Ik mis de tijden dat Blomke in ieder topic over huizen als advies had om 50% van de vraagprijs te bieden
pi_199223226
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:42 schreef Pap89 het volgende:
Ik mis de tijden dat Blomke in ieder topic over huizen als advies had om 50% van de vraagprijs te bieden
En hypotheekadviseurs kunnen er niks van.
  vrijdag 30 april 2021 @ 20:05:03 #160
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199223292
Vandaag de laatste kijkdag gehad en nu kan ik de toonzaal weer gezellig maken ;)

Blij dat we een midweekje weg waren en het hele circus buiten ons zicht is afgedraaid met 3 dagen kijkers over de vloer.

Wat betreft de biedingen ben ik een punten systeem aan het overwegen om te bepalen wat het beste bod is.
- Elke 1000 boven de vraagprijs is 1 punt
- Elke week voor de gewenste opleverdatum (1december) = -1 punt
- Local bonus van 3 punten voor mensen uit de gemeente of naburig (randstedelingenbelasting }) )
- Geen voorbehoud financiering 3 punten
- ....

Nog ideeën?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_199223425
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:05 schreef zalkc het volgende:
Vandaag de laatste kijkdag gehad en nu kan ik de toonzaal weer gezellig maken ;)

Blij dat we een midweekje weg waren en het hele circus buiten ons zicht is afgedraaid met 3 dagen kijkers over de vloer.

Wat betreft de biedingen ben ik een punten systeem aan het overwegen om te bepalen wat het beste bod is.
- Local bonus van 3 punten voor mensen uit de gemeente of naburig (randstedelingenbelasting }) )
- ....

Nog ideeën?
Knappe jonge deerne punten?

Vieze ouwe mannen penalty?
pi_199223442
quote:

- ....

Nog ideeën?
Delen van belastingaangifte 1-2 punten
Steeds meer makelaars vragen nu om een belastingaangifte.
Zo kan je zien of het geen katvanger/crimineel is zonder inkomen/zonder vermogen die probeert een huis te kopen met crimineel geld.
Arrr!
pi_199223483
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:15 schreef longasleep het volgende:

[..]

Zo kan je zien of het geen katvanger/crimineel is zonder inkomen/zonder vermogen die probeert een huis te kopen met crimineel geld.
Is crimineel geld niet goed genoeg?
pi_199223494
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Is crimineel geld niet goed genoeg?
Blijkbaar zijn dat vaak de mensen die op laatste moment afhaken.
Arrr!
  vrijdag 30 april 2021 @ 20:20:31 #165
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199223511
quote:

[..]

Die hebben de Veluwe nog niet ontdekt ;)
pi_199223587
quote:

- ....

Nog ideeën?
Dit is een podcast over Bozeman, Montana waar ik tot een aantal jaren geleden woonde. Mooie plek, binnen 3-kwartier rijden heb je 5-6 gebergtes, een lokaal skigebied op 20 min, het grootste skigebied van de VS op ruim een uur (Big Sky), Yellowstone op een uurtje rijden, en een internationaal vliegveld, uni, etc. Goeie plek om te wonen! Toen ging het al hard met de huisprijzen daar, maar sindsdien is dat schijnbaar nog meer dan ruim verdubbeld, en zeker in 2020 is het hard gegaan. Er is een ware uittocht gaande van de kusten. Mensen uit Californie en Washington kopen massaal huizen in Idaho, Montana, Colorado, en vaak cash ook. Toen ik woonde had men al een hekel aan de Californische second home-owners die alle prijzen opdreven, maar dat is nu veel erger geworden volgens mij. Dus zo'n randstadbelasting is niet zo gek!

Mijn schoonmoeder kocht in 2010 in Coeur d'Alene in Idaho een huis voor $125k, dat is nu op de markt voor $675k. Dat gaat ook helemaal nergens over, een klein, houten huisje op een goeie lokatie in de stad, en het is niet eens in echt goede staat.

Deze podcast gaat over iemand in Bozeman die een huis wilde kopen, en wordt gewoon elke keer zwaar overboden door cash buyers. Hij is uiteindelijk maar met een kartonnen bord aan de straat gaan staan of iemand alsjeblieft zijn huis aan hem, een lokale business owner met zwangere vrouw, wilde verkopen.

https://www.npr.org/2021/04/02/983886415/two-indicators-boomtown-bye-bye?t=1619806978548
pi_199224085
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:00 schreef potjecreme het volgende:

[..]

En hypotheekadviseurs kunnen er niks van.
Nou als je een standaard hypotheek hebt is het ook zonde geld. Hij neemt je een hoop papierwerk uit handen, maar al dat papierwerk zou ook veel gemakkelijker kunnen.
pi_199224447
quote:

- ....

Nog ideeën?
Tussen wel en geen voorbehoud zitten nogal wat gradaties, 3 punten (gelijk aan ¤3000 in jouw systeem) is wat weinig voor ¤0 voorbehoud voor mijn gevoel
  vrijdag 30 april 2021 @ 21:48:28 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199224737
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:42 schreef Pap89 het volgende:
En dat terwijl hij volgens mij juist een ander huis zoekt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 30 april 2021 @ 21:50:43 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199224777
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:20 schreef zalkc het volgende:

[..]

Die hebben de Veluwe nog niet ontdekt ;)
Nou ik stond pas wel te kijken toen ik een inval van de FIOD zag hier in de buurt :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199232539
quote:

[..]

Het is de baan van de notaris om ongebruikelijke transacties te gaan melden. Niet die van de makelaar. De makelaar wil de belastingaangifte zien om te schatten of je de financiering rond krijgt, verder zal het hem aan z'n reet roesten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 17:43 schreef Minimunt het volgende:
Ik ben afgehaakt voor een koophuis als starter nadat ik te horen kreeg dat er tienduizenden euro´s boven mijn bod was geboden terwijl ik zelf al ongeveer 20.000 euro overboden heb.

Vandaag een huurwoning geaccepteerd particuliere huur. Betaal wel 900 euro p/m maar dan wel een energieneutrale tussenwoning waarbij ik stookkosten terug krijg.
Je krijgt je reeds betaalde voorschot terug. Klein nuanceverschil.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 15:44:02 #172
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199233159
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 14:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De makelaar wil de belastingaangifte zien om te schatten of je de financiering rond krijgt, verder zal het hem aan z'n reet roesten.
Het is toch compleet bezopen dat je tegenwoordig al je hele hebben en houden met een makelaar moet gaan delen?
  zaterdag 1 mei 2021 @ 15:49:05 #173
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_199233216
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 15:44 schreef zalkc het volgende:

[..]

Het is toch compleet bezopen dat je tegenwoordig al je hele hebben en houden met een makelaar moet gaan delen?
Er wordt teveel gerommeld met valse werkgevers verklaringen ,
(heb ik zelf overigens ook wel eens gedaan voor mijn broer, ging prima)
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_199233234
Ik hoefde gelukkig geen enkele keer zaken als belastingaangifte te delen. Wel wordt een aankoopmakelaar vaak als reden beschouwd om iemands bod serieuzer te nemen, want dan is het uitgangspunt dat mensen een goed beeld hebben van wat ze wel/niet zouden kunnen financieren.
pi_199234506
Ik zou mijn belastingaangifte niet delen met iemand anders dan eventueel mijn financieel adviseur, die er overigens niet naar gevraagd heeft. Totaal niet relevant.
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 17:42:51 #176
16180 crew  CoolGuy
pi_199234566
Ik heb het nog nooit gemoeten, ook een paar weken geleden niet.
pi_199235415
quote:

[..]

Absoluut! Gaat hem geen zak aan. Dan vraagt hij maar een hypotheekofferte

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 15:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Er wordt teveel gerommeld met valse werkgevers verklaringen ,
(heb ik zelf overigens ook wel eens gedaan voor mijn broer, ging prima)
Totdat ze hem controleren en je de sjaak bent. Valsheid in geschrifte doet best pijn. Maar ook die werkgeversverklaring heeft de makelaar absoluut niets mee te maken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 15:50 schreef Stepperoller het volgende:
Ik hoefde gelukkig geen enkele keer zaken als belastingaangifte te delen. Wel wordt een aankoopmakelaar vaak als reden beschouwd om iemands bod serieuzer te nemen, want dan is het uitgangspunt dat mensen een goed beeld hebben van wat ze wel/niet zouden kunnen financieren.
Nee dan is het uitgangspunt dat de makelaar afspraken kan maken of ze de volgende keer de winst anders kunnen verdelen. Daar is al genoeg journalistiek over bedreven.
pi_199235471
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 18:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee dan is het uitgangspunt dat de makelaar afspraken kan maken of ze de volgende keer de winst anders kunnen verdelen. Daar is al genoeg journalistiek over bedreven.
Want dat kan niet naast elkaar aan de orde zijn? Als iemand het niet kan financieren valt er niks te verdelen he. :')
pi_199235516
Het tonen van je financiële hebben en houwen is eigenlijk een pre-qualificatie. Voor de verkoper interessant als er wordt geboden onder voorbehoud van financiering. Want dat voorbehoud is best een krachtig instrument aan koperzijde om de koop toch af te blazen. Dan is inzage in wat de bieder werkelijk kan bieden wel relevant, eigenlijk.

Aan de andere kant: makelaars zijn gespuis, en eenmaal gegeven blijven die financiële data ergens rondzweven.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 19:18:04 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_199235699
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 19:04 schreef skrn het volgende:
Het tonen van je financiële hebben en houwen is eigenlijk een pre-qualificatie. Voor de verkoper interessant als er wordt geboden onder voorbehoud van financiering. Want dat voorbehoud is best een krachtig instrument aan koperzijde om de koop toch af te blazen. Dan is inzage in wat de bieder werkelijk kan bieden wel relevant, eigenlijk.

Aan de andere kant: makelaars zijn gespuis, en eenmaal gegeven blijven die financiële data ergens rondzweven.
In het dossier en dan worden ze gescand en komen se bij de russen terecht die jou er 20 jaar later mee confronteren
pi_199235777
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 19:01 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Want dat kan niet naast elkaar aan de orde zijn? Als iemand het niet kan financieren valt er niks te verdelen he. :')
Dan volstaat de vraag of je al bij een hypotheekadviseur geweest bent toch ook? Alle "redenen" waarom ze een aankoopmakelaar prettiger vinden als verkoopmakelaar, komen neer op dat ze dan eenvoudiger hun zaken kunnen verdelen. De rest zijn fabels.

Een voortbehoud is niet nodig als je weet wat je kan lenen.
pi_199235821
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 19:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dan volstaat de vraag of je al bij een hypotheekadviseur geweest bent toch ook? Alle "redenen" waarom ze een aankoopmakelaar prettiger vinden als verkoopmakelaar, komen neer op dat ze dan eenvoudiger hun zaken kunnen verdelen. De rest zijn fabels.

Een voortbehoud is niet nodig als je weet wat je kan lenen.
Als je met iemand de winst wil verdelen is dat nog een steviger fundament dat de financiering goedkomt dan dat iemand 'ja' antwoord op de vraag of hij bij een hypotheekadviseur is geweest. :T
pi_199235900
quote:

[..]

Ik vermoed dat het op basis van AVG wetgeving niet eens toegestaan is voor een makelaar om te vragen naar dergelijke gegevens. Het zijn immers persoonsgegevens die de makelaar niet nodig heeft voor de uitvoering van zijn taken.

Bovendien laat een aangifte IB niet zien dat aan beide kopers een jubelton beloofd is door de ouders aan beide kanten, dat ze de klassieke Porsche voor 50k te koop hebben staan en dat er nog 150k overwaarde zit op het startersappartement waar ze nu wonen. Dat is al zomaar even 4 ton die in de aankoop van het huis gestoken kan worden.
pi_199235951
Ons geaccepteerde bod is overigens wel volledig met voorbehoud van financiering terwijl we heel goed weten wat we kunnen lenen. Maar het was gewoon niet nodig om daarvan af te zien. Als de verkoper graag had gewild hadden we ook voorbehoud op basis van een bepaalde minimale taxatiewaarde kunnen doen.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 19:40:12 #185
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199235982
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het op basis van AVG wetgeving niet eens toegestaan is voor een makelaar om te vragen naar dergelijke gegevens. Het zijn immers persoonsgegevens die de makelaar niet nodig heeft voor de uitvoering van zijn taken.

Bovendien laat een aangifte IB niet zien dat aan beide kopers een jubelton beloofd is door de ouders aan beide kanten, dat ze de klassieke Porsche voor 50k te koop hebben staan en dat er nog 150k overwaarde zit op het startersappartement waar ze nu wonen. Dat is al zomaar even 4 ton die in de aankoop van het huis gestoken kan worden.
Of de lening die tegen zeer gunstige voorwaarden bij oom Frederik-Willem kan worden afgesloten die het niet erg vindt om even een paar ton uit te lenen tegen een kleine vergoeding. Mijn zus heeft haar huis bijvoorbeeld verkocht aan een familielid van een lokale kapitaalkrachtige familie, die hoeven niet naar de bank.
pi_199236136
Of alle financiële verplichtingen die je hebt lopen waardoor je never nooit niet een hypotheek rond zult krijgen :P
pi_199236878
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 21:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nou als je een standaard hypotheek hebt is het ook zonde geld. Hij neemt je een hoop papierwerk uit handen, maar al dat papierwerk zou ook veel gemakkelijker kunnen.
Klopt alleen vind ik het wel fijn dat hij meedenkt wat je wil en bij hem kon ik steeds meer lenen dan dat ik zelf bij de bank kon regelen.
pi_199238392
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 19:37 schreef Stepperoller het volgende:
Ons geaccepteerde bod is overigens wel volledig met voorbehoud van financiering terwijl we heel goed weten wat we kunnen lenen. Maar het was gewoon niet nodig om daarvan af te zien. Als de verkoper graag had gewild hadden we ook voorbehoud op basis van een bepaalde minimale taxatiewaarde kunnen doen.
Hier in de UK moesten we voor elke bezichtiging eerst een check laten doen door een hypotheekadviseur of wel uberhaupt wel ongeveer het bedrag waar de woning voor te koop stond konden lenen. En bij elke makelaar of ontwikkelaar moest dat bij een andere hypotheekadviseur.

Morgen een afspraak waarin ze ons alle bouwtekeningen gaan laten zien en op welke onderdelen we de afwerking kunnen kiezen. Dat hoeven we nog niet te kiezen, maar dan kunnen we ons erop gaan voorbereiden. Mijn vriendin kijkt vooral uit naar de tekeningen, zij is architect. Wij krijgen de tekeningen uiteraard niet, maar zij heeft het huis al getekend, en weet precies welke afmetingen ze nog niet juist heeft in haar model.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 22:36:05 #189
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_199238906
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 22:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Hier in de UK moesten we voor elke bezichtiging eerst een check laten doen door een hypotheekadviseur of wel uberhaupt wel ongeveer het bedrag waar de woning voor te koop stond konden lenen. En bij elke makelaar of ontwikkelaar moest dat bij een andere hypotheekadviseur.

Morgen een afspraak waarin ze ons alle bouwtekeningen gaan laten zien en op welke onderdelen we de afwerking kunnen kiezen. Dat hoeven we nog niet te kiezen, maar dan kunnen we ons erop gaan voorbereiden. Mijn vriendin kijkt vooral uit naar de tekeningen, zij is architect. Wij krijgen de tekeningen uiteraard niet, maar zij heeft het huis al getekend, en weet precies welke afmetingen ze nog niet juist heeft in haar model.
Waarom krijgen jullie niet gewoon de tekeningen? Het is een huis, niet een atoombom.
pi_199242351
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 20:40 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Klopt alleen vind ik het wel fijn dat hij meedenkt wat je wil en bij hem kon ik steeds meer lenen dan dat ik zelf bij de bank kon regelen.
Ja voor aparte situaties heeft het inderdaad een meerwaarde maar ik kreeg bij mijn gesprek letterlijk alleen de opties 30 jaar annuïteit of linear. Precies wat je op best veel site's al exact kunt uitrekenen en ook het bedrag kwam overeen (qua lenen en maandelijkse bijdrage). Zelf moest ik dus uiteindelijk de optie voorstellen om annuïteit 20 jaar eens te bekijken en dat is het uiteindelijk geworden.
  zondag 2 mei 2021 @ 09:55:10 #191
284849 longasleep
PirateBob
pi_199242839
Na 46 biedingen geslaagd voor een tussenwoning met A label 151m2 voor 340k euro. *O*
naja bijna maandag tekenen.
Arrr!
  zondag 2 mei 2021 @ 09:58:04 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199242873
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:55 schreef longasleep het volgende:
Na 46 biedingen geslaagd voor een tussenwoning met A label 151m2 voor 340k euro. *O*
151 m² woonoppervlak? Flinke tussenwoning, nette prijs per m² dan ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 2 mei 2021 @ 10:10:47 #193
284849 longasleep
PirateBob
pi_199243026
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

151 m² woonoppervlak? Flinke tussenwoning, nette prijs per m² dan ook.
Dat vond ik ook! helemaal voor een woning van nog geen 10 jaar oud.
Oosten van het land is nog zo gek nog niet als je niet in de randstad hoeft te werken.
Ik woon op moment nog in Amersfoort en daar krijg je voor hetzelfde geld 80m2 nieuwbouw geloof ik.
Arrr!
pi_199243600
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 09:55 schreef longasleep het volgende:
Gefeliciteerd
  zondag 2 mei 2021 @ 11:06:37 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199243689
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 10:10 schreef longasleep het volgende:

[..]

Oosten van het land is nog zo gek nog niet als je niet in de randstad hoeft te werken.
Ik woon op moment nog in Amersfoort en daar krijg je voor hetzelfde geld 80m2 nieuwbouw geloof ik.
In Vathorst misschien nog idd, maar ook daar krijg je voor dat geld niet veel meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_199243702
340000 voor een tussenwoning tering. Ik heb ook een tussenwoning nieuwbouw. maar wegens faillisement van de ontwikkelaar voor ver onder de marktprijs kunnen kopen voor 139000. De inspectie zei dat mijn woning nieuw voor zeker 175000 gaat waar ik woon.
pi_199243728
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:07 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
340000 voor een tussenwoning tering. Ik heb ook een tussenwoning nieuwbouw. maar wegens failisement van de ontwikkelaar voor ver onder de marktprijs kunnen kopen voor 139000. De inspectie zei dat mijn woning nieuw voor zeker 175000 gaat waar ik woon.
Ik kan slecht tegen dit soort verhalen. Wat wil je nu applaus?
  zondag 2 mei 2021 @ 11:09:51 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_199243744
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 10:10 schreef longasleep het volgende:

[..]

130 m2, 2006 (dus a-label), 2 eigen parkeerplaatsen, recent dakkapel, badkamer en toiletten vernieuwd, voor 450k kan nog prima in Utrecht. Ik woon in zo’n huis ;)
pi_199243829
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:09 schreef Blik het volgende:

[..]

130 m2, 2006 (dus a-label), 2 eigen parkeerplaatsen, recent dakkapel, badkamer en toiletten vernieuwd, voor 450k kan nog prima in Utrecht. Ik woon in zo’n huis ;)
Dat is meer dan een ton méér dan die 340k. Vind dat nog wel een verschil hoor :D
  zondag 2 mei 2021 @ 11:14:56 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199243839
quote:

[..]

Want iemand die 340K kan uitgeven kan ook 30% meer uitgeven?

Even los van het gegeven dat je zelf ook wel weet dat huizen met jouw criteria zeldzaam zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 2 mei 2021 @ 11:21:19 #201
284849 longasleep
PirateBob
pi_199243933
quote:

[..]

Goed gevonden zou maar zo kunnen dat de prijs al veel meer is nu al heb je het recent gekocht.
Toen ik begon met zoeken dee ik 5% bij de vraagprijs om een reel bod te krijgen.
Bij dit soort huizen waar alles klopt is eerder 15% de regel van overbieden geworden laatste maanden.
Goed voor jouw overwaarde gevoel kwam met deze criteria uit op 550k-600k in Utrecht biedprijs/transactieprijs al ligt de vraagprijs uiteraard stuk lager op 475k-525k heb het hier over Utrecht stad niet de provincie uiteraard daar zitten nogal wat verschillen in plekken.
Arrr!
pi_199243939
quote:
1s.gif Op zondag 2 mei 2021 11:09 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik kan slecht tegen dit soort verhalen. Wat wil je nu applaus?
Ik wilde aangeven dat de huizenprijzen erg belachelijk zijn. Ook als mensen dit ervoor over hebben blijft een belachelijk bedrag. Gezien de huizenprijzen van nog geen 5 jaar geleden. In 2016 kon je nog een nieuwbouw tussenwoning krijgen voor minder dan de helft.

Ik snap best dat mensen zich genoodzaakt voelen nog hoger te bieden. Maar we laten ons allemaal wel erg gek maken zo. Maar ik begrijp ook dat ik makkelijk praten heb omdat ik wel een nieuwbouwhuis heb. Degenen die niet hebben gaan dus in allerijl nog hoger bieden.

[ Bericht 38% gewijzigd door Brainfreeze-Cat op 02-05-2021 11:30:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')