slimme zet , die kunnen nieuwe spullen kopen en alles laten staanquote:Op dinsdag 27 april 2021 12:50 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd!
Wij tekenen deze week voor nieuwbouw. Oplevering begin volgende zomer.
Een vriendin heeft laats na maandenlang overboden te worden toch een huis gekocht. Ze had bij de bewoners een brief in de bus gedaan dat ze voor x bedrag alle aangeboden roerende goederen over wilde nemen. Toch lekker voor die mensen want dat hoeft dan blijkbaar niet je nieuwe hypotheek in (?). Ze dacht zelf niet dat ze het hoogste bod hadden nl. Vind het een slimme aanpak.
Klopt weinig spannends aan, ik had de luxe om evt. een nog lagere hypotheek te nemen. Maar dat kan ik er achteraf altijd nog insteken.quote:Op dinsdag 27 april 2021 11:38 schreef Rene het volgende:
[..]
Dan was het vast een 1-2-3-tje bij jou. Klaar als een klontje. Nieuwe aanvraag, geen spannend verhaal met inkomensgegevens en/of schulden?
[..]
Al is dit ook al zo'n snel verhaal.
Lekker!
Het zit dan niet in verkoopprijs van het huis dus die 6% belasting... nu 2(?) hou je dan in je zak.quote:Op dinsdag 27 april 2021 12:50 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd!
Een vriendin heeft laats na maandenlang overboden te worden toch een huis gekocht. Ze had bij de bewoners een brief in de bus gedaan dat ze voor x bedrag alle aangeboden roerende goederen over wilde nemen. Toch lekker voor die mensen want dat hoeft dan blijkbaar niet je nieuwe hypotheek in (?). Ze dacht zelf niet dat ze het hoogste bod hadden nl. Vind het een slimme aanpak.
?quote:Op dinsdag 27 april 2021 13:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het zit dan niet in verkoopprijs van het huis dus die 6% belasting... nu 2(?) hou je dan in je zak.
Maar wordt vooral van toepassing als je net onder de NHG waarde valt.
Klopt wel! Maar het trucje is om 20k minder te betalen voor het huis maar 20k extra voor "spullen" wat dan allicht resulteert dat je net op die NHG waarde zit.quote:Op dinsdag 27 april 2021 14:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
?
Je koopt de roerende goederen voor bedrag X, die vallen dus niet in je hypotheek, die betaal je zelf, van je eigen geld, ongeacht of je wel of geen NHG hypotheek hebt.
Mijn vriendin heeft een flinke studieschuld in de VS (zowel commercieel tegen 6-10%quote:Op dinsdag 27 april 2021 12:43 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Als ik kijk hoeveel de studieschuld van mijn vriendin in mindering brengt op onze max. hypotheek wordt het als alleenstaande starter of starterstel met beiden een studieschuld zonder een portie eigen geld ter compensatie van die schuld(en) wel weer een stuk lastiger hoor.
Het gaat uiteraard over de bijleenregel voor de verkoperquote:Op dinsdag 27 april 2021 13:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het zit dan niet in verkoopprijs van het huis dus die 6% belasting... nu 2(?) hou je dan in je zak.
Maar wordt vooral van toepassing als je net onder de NHG waarde valt.
Het heeft wat meer voordelen, geld dat je bied boven de taxatie moet toch uit je eigen middelen komen. Dus voor jezelf maakt het weinig verschil, buiten zaken als overdrachtsbelasting en NHG om. Voor de verkoper is het interessant voor de eigen woning reserve. De meeste verkopers hebben een huis gekocht met een lager getaxeerde eigen woning als dat waar het nu verkocht voor word. Het is voor de belasting de bedoeling dat de opbrengst van je oude woning in zijn geheel in de nieuwe woning terecht komt, de eigen woning reserve (EWR). Dus door de extra overwaarde kunnen ze nu een lagere hypotheek krijgen dan verwacht, maar...quote:Op dinsdag 27 april 2021 14:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klopt wel! Maar het trucje is om 20k minder te betalen voor het huis maar 20k extra voor "spullen" wat dan allicht resulteert dat je net op die NHG waarde zit.
Te weinig betalen voor het huis, en teveel voor de inboedel, zogezegd. Ook vanwege de overdrachtsbelasting.
Wat stond er in de voorwaarden toen ze de leningen afsloot?quote:Op dinsdag 27 april 2021 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft een flinke studieschuld in de VS (zowel commercieel tegen 6-10%) als federaal, maar daar mogen ze schijnbaar niet naar kijken hier in de UK bij het afsluiten van een hypotheek. We kunnen het op zich ook best betalen. We verdienen nu ong 1,5k meer netto per maand dan toen we hier gingen huren, en huur is niet gestegen in de tijd dat we er zitten. Hypotheek wordt ongeveer 250 per maand meer dan we nu huren.
Federale lening zal ze nooit af hoeven te betalen zolang ze in het buitenland woont, commerciele lening betaalt ze gewoon af, al gaat het grootste deel daarvan naar rente. Eigenlijk crimineel dat die rente daarvan nog steeds dik boven de 5% staat. En ze goochelen er af en toe flink mee. Toen ze druk bezig was een kleinere lening af te betalen, die de hoogste rente had, kreeg ze doodleuk een brief dat ze de rentes van haar leningen omgewisseld hadden zodat ze die kleine lening sneller af kon betalen. En dus de grote lening met een hogere rente werd opgezadeld. Natuurlijk terug laten draaien, maar crimineel dat ze dat uberhaupt doen.
Geen idee, toen kende ik haar nog niet. Het zal vast in de voorwaarden gestaan hebben. In de VS word je, als je je aanmeldt bij een universiteit, een lening gepresenteerd alsof het heel voordelig is en je dom bent geen lening af te sluiten (en uiteraard de kansen op banen en salarissen uitermate rooskleurig gepresenteerd). Het is niet voor niets dat er zo veel te doen is op het moment om studieleningen (vooral de federal loans) kwijt te schelden. Tienduizenden mensen zijn al tientallen jaren bezig met het afbetalen van hun leningen. Vaak hebben ze al meerdere keren de waarde van de lening terugbetaald, maar vanwege rentes hebben ze feitelijk nauwelijks iets afbetaald. Dan kun je je in Nederland met je lening van DUO in je handjes knijpen.quote:Op dinsdag 27 april 2021 16:54 schreef Grems het volgende:
[..]
Wat stond er in de voorwaarden toen ze de leningen afsloot?
Maar die nieuwe rentes maakt HRA totaal onschadelijk dus... Ach.quote:Op dinsdag 27 april 2021 16:54 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het heeft wat meer voordelen, geld dat je bied boven de taxatie moet toch uit je eigen middelen komen. Dus voor jezelf maakt het weinig verschil, buiten zaken als overdrachtsbelasting en NHG om. Voor de verkoper is het interessant voor de eigen woning reserve. De meeste verkopers hebben een huis gekocht met een lager getaxeerde eigen woning als dat waar het nu verkocht voor word. Het is voor de belasting de bedoeling dat de opbrengst van je oude woning in zijn geheel in de nieuwe woning terecht komt, de eigen woning reserve (EWR). Dus door de extra overwaarde kunnen ze nu een lagere hypotheek krijgen dan verwacht, maar...
Je kunt het geld wat je nu in de hand krijgt ook gebruiken voor andere leuke dingen, zoals meubels of een tuin opknappen. En dat kan best wel interessant zijn.
Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd naar het process in NL.quote:Op dinsdag 27 april 2021 12:50 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd!
In Nederland mag je het doorgaans doen met een impressie van een architect en vervolgens hopen dat van de dertig mensen die zich per woning hebben ingeschreven jij degene bent die hem mag bouwen / kopen.quote:Op woensdag 28 april 2021 19:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd naar het process in NL.
Hier precies dezelfde ervaring (net begonnen, twee maandjes) en ja behoorlijk geschrokken van het overbieden in dit segment. Ik ben ook al 3 x met tienduizenden euro's overboden.quote:Op maandag 26 april 2021 14:08 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Is helaas niks geworden.
Woning was 5 jaar geleden 150.000 euro waard. nu 209.000 vraagprijs. Heb 20.000 euro overboden. En volgens makelaar zat het hoogste bod tienduizenden euro's boven mijn bod.
Verwacht dus iets van 250.000 euro geboden. Niet normaal meer hier in dit land. Echt waar.. Hopeloos, voor een paar vierkante meters wonen...
Dat wordt toch verder kijken naar huren want in deze gekke markt ga ik niet meer in mee.
Harderwijk is al jaar en dag een populair woongat, heb het ook ooit overwogen maar was toen al niet te betalen. Veenendaal is volgens mij niet heel veel beter.quote:Op woensdag 28 april 2021 19:47 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Hier precies dezelfde ervaring (net begonnen, twee maandjes) en ja behoorlijk geschrokken van het overbieden in dit segment. Ik ben ook al 3 x met tienduizenden euro's overboden.
En dan heb ik het over plaatsen als Harderwijk en Veenendaal...
Dit zag ik net bij een woning op fundaquote:* voordeel overdrachtsbelasting komt ten goede aan de verkoper, indien van toepassing
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 28 april 2021 22:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dit zag ik net bij een woning op funda![]()
Dus als ik het goed begrijp, als je jonger dan 35 jaar bent en je gebruik maakt van het vervallen van de overdrachtsbelasting kan de verkoper gewoon zeggen dat bedrag krijg ik?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.die durft
![]()
Alleen zijn dit twee verschillende regelingen die niets met elkaar te maken hebben....quote:
Oh ja, die regeling is er ook nog, dat is dan wel weer logisch.quote:Op woensdag 28 april 2021 22:27 schreef Essebes het volgende:
Nee, dit gaat over iets anders.
Als je een huis koopt en het binnen een korte termijn(ik geloof 6 maanden) weer verkoopt, dan kun je de betaalde overdrachtsbelasting terugvragen. Dit zijn vaak situaties van projectontwikkelaars etc.
Heeft niets met de nieuwe regels overdrachtsbelasting voor starters te maken.
Nee idd, maar daar hadden ze wel wat duidelijker in mogen zijn.quote:Op woensdag 28 april 2021 22:28 schreef Essebes het volgende:
[..]
Alleen zijn dit twee verschillende regelingen die niets met elkaar te maken hebben....
Zo zijn wij ook begonnen toen we go gen samenwonen. Bank van een tante, tafel van de kant van de weg, stoelen van de kringloop. Maakt toch niet uit!! Maak er vooral lekker je ejgen plek van!quote:Op donderdag 29 april 2021 21:14 schreef kipptje het volgende:
Ik mag de aktes voor mijn nieuwe huis over 2 weken tekenen!![]()
Maar toegegeven, de woningmarkt is serieus verziekt. Ben een starter en was blij dat ik goed kon sparen maar ik moet nu serieus bijna elke cent in het huis stoppen anders had ik geen enkele kans gehad om een huis te krijgen. Een voordeeltje wel is dat er aardig wat inboedel achter werd gelaten want ik heb nog maar heel weinig budget over om uberhaupt mijn huis in te richten. De komende periode moet ik vooral leven op donaties en tweedehands spullen
Ik moet het helaas allemaal zelf ophoesten nadat mn relatie van 13 jaar is geklapt. Gelukkig zijn de maandlasten een lachertje (serieus ik snap niet waarom ik zo weinig hypotheek krijg terwijl ik meer moest ophoesten voor een huurwoning) dus ik zal wel weer snel een buffer hebben. Ik denk dat het vooral moeilijk is omdat ik nu nog in een comfortabele positie zit met het spaargeld en opeens moet je op de centen gaan letten de komende periodequote:Op donderdag 29 april 2021 21:20 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Zo zijn wij ook begonnen toen we go gen samenwonen. Bank van een tante, tafel van de kant van de weg, stoelen van de kringloop. Maakt toch niet uit!! Maak er vooral lekker je ejgen plek van!
Dat is inderdaad een van de nare dingen. Huur is veel hoger dan wat je vaste lasten zouden zijn met hypotheek. Daardoor kun je minder sparen als je huurt en wordt het lastiger om te kopen. En je kunt geen hypotheek krijgen voor het bedrag wat je nodig zou hebben om een huis te kopen waarvan de maandlasten lager zouden zijn als je huur.quote:Op donderdag 29 april 2021 21:29 schreef kipptje het volgende:
[..]
Ik moet het helaas allemaal zelf ophoesten nadat mn relatie van 13 jaar is geklapt. Gelukkig zijn de maandlasten een lachertje (serieus ik snap niet waarom ik zo weinig hypotheek krijg terwijl ik meer moest ophoesten voor een huurwoning) dus ik zal wel weer snel een buffer hebben. Ik denk dat het vooral moeilijk is omdat ik nu nog in een comfortabele positie zit met het spaargeld en opeens moet je op de centen gaan letten de komende periode
Maar daar heeft de kopende partij toch niets mee van doen? Die heeft zijn eigen eventuele voordeel indien <35.quote:Op woensdag 28 april 2021 22:27 schreef Essebes het volgende:
Nee, dit gaat over iets anders.
Als je een huis koopt en het binnen een korte termijn(ik geloof 6 maanden) weer verkoopt, dan kun je de betaalde overdrachtsbelasting terugvragen. Dit zijn vaak situaties van projectontwikkelaars etc.
Heeft niets met de nieuwe regels overdrachtsbelasting voor starters te maken.
Kan me niet anders voorstellen dan dat het gezond is dat een partij die woningen bedrijfsmatig "upgrade" niet te maken krijgt met exorbitante belastingen. Eigenlijk is het netste de toegevoegde waarde belasten in dat geval maar zo fijnmazig zal de wetgeving niet zijn.quote:Op vrijdag 30 april 2021 14:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zijn huizenflippers goed voor de woningmarkt? Hier in de UK moet je geloof ik juist extra belasting betalen als je een huis binnen 2 jaar weer verkoopt.
Een half jaar.quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan me niet anders voorstellen dan dat het gezond is dat een partij die woningen bedrijfsmatig "upgrade" niet te maken krijgt met exorbitante belastingen. Eigenlijk is het netste de toegevoegde waarde belasten in dat geval maar zo fijnmazig zal de wetgeving niet zijn.
Maar hier geldt het wel, overdrachtbelasting krijg je volgens mij terug als je binnen 1 jaar verkoopt.
Op zich staat er een hele discussie hierboven over die regelquote:Op vrijdag 30 april 2021 15:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan me niet anders voorstellen dan dat het gezond is dat een partij die woningen bedrijfsmatig "upgrade" niet te maken krijgt met exorbitante belastingen. Eigenlijk is het netste de toegevoegde waarde belasten in dat geval maar zo fijnmazig zal de wetgeving niet zijn.
Maar hier geldt het wel, overdrachtbelasting krijg je volgens mij terug als je binnen 1 jaar verkoopt.
Jaa, dat was voor mij de vorige pagina vandaar, ik kom ff binnenvallen, houdoe.quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:17 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Op zich staat er een hele discussie hierboven over die regel.
Heb je enig idee van de verwachte taxatiewaarde?quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:40 schreef longasleep het volgende:
Nou weer een huis gevonden 290.000 vraagprijs zal proberen 340.000 euro te bieden dit keer![]()
Zal wel weer een gek zijn die meer bied zoals gewoonlijk.
Zal rond de 310k-320k liggen gok ik wel goede opmerking genoeg mensen die daardoor geen hypotheek krijgen.quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:41 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Heb je enig idee van de verwachte taxatiewaarde?
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:43 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, 2 weken geleden huis gekocht, en direct daarna mijn huis verkocht. Hoppa
Dat zegt tegenwoordig meer over de range waarin de biedingen komen te liggen dan de vraagprijs zelf. Is het op inschrijving?quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:43 schreef longasleep het volgende:
[..]
Zal rond de 310k-320k liggen gok ik wel goede opmerking genoeg mensen die daardoor geen hypotheek krijgen.
Gelukkig neem ik wat eigen geld mee.
Ja iedereen mag maar een keer bieden.quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat zegt tegenwoordig meer over de range waarin de biedingen komen te liggen dan de vraagprijs zelf. Is het op inschrijving?
Mooie upgrade? Waarom ben je verhuisd?quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:43 schreef CoolGuy het volgende:
Dus denk dat je best kans maakt. Soms zit er geen gek tussen en dan ben je ineens al heel snel heel dichtbij. Of je bent zelf de gek.quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:49 schreef longasleep het volgende:
[..]
Ja iedereen mag maar een keer bieden.
Ja, enorme upgrade in de zin van een (veel) nieuwer huis, geen gas meer, etc. Waarom? Eigenlijk gewoon omdat het kan. De overwaarde schrok ik van, dus ik ga nu naar een veel duurder huis waar ik minder voor ga betalen dan het huidige huis, maar wat wel veel nieuwer is en net zo groot.quote:Op vrijdag 30 april 2021 16:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mooie upgrade? Waarom ben je verhuisd?
Die vaststaande rente hoef je nu niet meer te dokken zeker? Rare wereld eigenlijk... Met een beetje inflatie heb je gratis financiering.quote:Op vrijdag 30 april 2021 16:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, enorme upgrade in de zin van een (veel) nieuwer huis, geen gas meer, etc. Waarom? Eigenlijk gewoon omdat het kan. De overwaarde schrok ik van, dus ik ga nu naar een veel duurder huis waar ik minder voor ga betalen dan het huidige huis, maar wat wel veel nieuwer is en net zo groot.
Tja, maar ik vaar er wel bij natuurlijk. Sure, ik steek er alsnog genoeg eigen geld in om het te maken zoals we willen, maar, het is inderdaad wel een aparte situatie dat ik daar dus gewoon minder voor betaal dan hier (niet heel veel hoor, maar toch).quote:Op vrijdag 30 april 2021 16:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die vaststaande rente hoef je nu niet meer te dokken zeker? Rare wereld eigenlijk... Met een beetje inflatie heb je gratis financiering.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:43 schreef CoolGuy het volgende:
quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:40 schreef longasleep het volgende:
Nou weer een huis gevonden 290.000 vraagprijs zal proberen 340.000 euro te bieden dit keer![]()
Zal wel weer een gek zijn die meer bied zoals gewoonlijk.
Zou je dan eigenlijk niet 340.111 bieden ofzo? Iig net boven een mooi rond bedrag. Kan dat net zorgen dat het kwartje de goede kant op valt, of maakt dat in feite niks uit?quote:Op vrijdag 30 april 2021 15:49 schreef longasleep het volgende:
[..]
Ja iedereen mag maar een keer bieden.
300.000,01.quote:Op vrijdag 30 april 2021 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zou je dan eigenlijk niet 340.111 bieden ofzo? Iig net boven een mooi rond bedrag. Kan dat net zorgen dat het kwartje de goede kant op valt, of maakt dat in feite niks uit?
Een maat van me in Seattle 'kreeg' zijn appartement ondanks dat hij niet het hoogste bod had. Het hoogste bod was van mensen waar de verkoper niet aan wilde verkopen (om hele foute redenen).
Ja kan net het verschil zijn misschien ook maar 888 bieden ofzo volgende keer.quote:Op vrijdag 30 april 2021 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zou je dan eigenlijk niet 340.111 bieden ofzo? Iig net boven een mooi rond bedrag. Kan dat net zorgen dat het kwartje de goede kant op valt, of maakt dat in feite niks uit?
Een maat van me in Seattle 'kreeg' zijn appartement ondanks dat hij niet het hoogste bod had. Het hoogste bod was van mensen waar de verkoper niet aan wilde verkopen (om hele foute redenen).
Ik ging zoeken in oktober 2019, december 2019 overeenkomst getekend. Juni 2020 pas de overdracht van het pand. Ruim 6 maanden gewacht tussen koop en betrekken.quote:Op vrijdag 30 april 2021 17:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier in de UK moet je sowieso 5% (nu, normaal 10%) eigen geld meenemen. En flexibel zijn in overdrachtsdatum is inderdaad een voordeel hebben we gemerkt. Hier zie je ook vaak staan 'no onward chain'. Veel aankopen en verkopen zijn afhankelijk of het huis van der verkoper of aankoper wordt verkocht. Vaak is er dan een ketting van 5 huizen ofzo, als er ergens iemand in die ketting zijn hypotheek niet rond krijgt, of de verkoop van een huis gaat niet door waardoor zij de aankoop niet kunnen doen dan houdt dat de hele keten op. Gaat het wel goed dan gaat, op dag van verkoop, het geld van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 5. Als je als huurder in zo'n keten komt, met een opzegtermijn van 1 maand, dan heb je bij de verkoper wel een streepje voor ja.
En hypotheekadviseurs kunnen er niks van.quote:Op vrijdag 30 april 2021 19:42 schreef Pap89 het volgende:
Ik mis de tijden dat Blomke in ieder topic over huizen als advies had om 50% van de vraagprijs te bieden
Knappe jonge deerne punten?quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:05 schreef zalkc het volgende:
Vandaag de laatste kijkdag gehad en nu kan ik de toonzaal weer gezellig maken![]()
Blij dat we een midweekje weg waren en het hele circus buiten ons zicht is afgedraaid met 3 dagen kijkers over de vloer.
Wat betreft de biedingen ben ik een punten systeem aan het overwegen om te bepalen wat het beste bod is.
- Elke 1000 boven de vraagprijs is 1 punt
- Elke week voor de gewenste opleverdatum (1december) = -1 punt
- Local bonus van 3 punten voor mensen uit de gemeente of naburig (randstedelingenbelasting)
- Geen voorbehoud financiering 3 punten
- ....
Nog ideeën?
Delen van belastingaangifte 1-2 puntenquote:Op vrijdag 30 april 2021 20:05 schreef zalkc het volgende:
Vandaag de laatste kijkdag gehad en nu kan ik de toonzaal weer gezellig maken![]()
Blij dat we een midweekje weg waren en het hele circus buiten ons zicht is afgedraaid met 3 dagen kijkers over de vloer.
Wat betreft de biedingen ben ik een punten systeem aan het overwegen om te bepalen wat het beste bod is.
- Local bonus van 3 punten voor mensen uit de gemeente of naburig (randstedelingenbelasting)
- ....
Nog ideeën?
Is crimineel geld niet goed genoeg?quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:15 schreef longasleep het volgende:
[..]
Delen van belastingaangifte 1-2 punten
Steeds meer makelaars vragen nu om een belastingaangifte.
Zo kan je zien of het geen katvanger/crimineel is zonder inkomen/zonder vermogen die probeert een huis te kopen met crimineel geld.
Blijkbaar zijn dat vaak de mensen die op laatste moment afhaken.quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is crimineel geld niet goed genoeg?
Die hebben de Veluwe nog niet ontdektquote:Op vrijdag 30 april 2021 20:15 schreef longasleep het volgende:
[..]
Zo kan je zien of het geen katvanger/crimineel is zonder inkomen/zonder vermogen die probeert een huis te kopen met crimineel geld.
Dit is een podcast over Bozeman, Montana waar ik tot een aantal jaren geleden woonde. Mooie plek, binnen 3-kwartier rijden heb je 5-6 gebergtes, een lokaal skigebied op 20 min, het grootste skigebied van de VS op ruim een uur (Big Sky), Yellowstone op een uurtje rijden, en een internationaal vliegveld, uni, etc. Goeie plek om te wonen! Toen ging het al hard met de huisprijzen daar, maar sindsdien is dat schijnbaar nog meer dan ruim verdubbeld, en zeker in 2020 is het hard gegaan. Er is een ware uittocht gaande van de kusten. Mensen uit Californie en Washington kopen massaal huizen in Idaho, Montana, Colorado, en vaak cash ook. Toen ik woonde had men al een hekel aan de Californische second home-owners die alle prijzen opdreven, maar dat is nu veel erger geworden volgens mij. Dus zo'n randstadbelasting is niet zo gek!quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:05 schreef zalkc het volgende:
- ....
Nog ideeën?
Nou als je een standaard hypotheek hebt is het ook zonde geld. Hij neemt je een hoop papierwerk uit handen, maar al dat papierwerk zou ook veel gemakkelijker kunnen.quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:00 schreef potjecreme het volgende:
[..]
En hypotheekadviseurs kunnen er niks van.
Tussen wel en geen voorbehoud zitten nogal wat gradaties, 3 punten (gelijk aan ¤3000 in jouw systeem) is wat weinig voor ¤0 voorbehoud voor mijn gevoelquote:Op vrijdag 30 april 2021 20:05 schreef zalkc het volgende:
- ....
Nog ideeën?
En dat terwijl hij volgens mij juist een ander huis zoekt.quote:Op vrijdag 30 april 2021 19:42 schreef Pap89 het volgende:
Ik mis de tijden dat Blomke in ieder topic over huizen als advies had om 50% van de vraagprijs te bieden
Het is de baan van de notaris om ongebruikelijke transacties te gaan melden. Niet die van de makelaar. De makelaar wil de belastingaangifte zien om te schatten of je de financiering rond krijgt, verder zal het hem aan z'n reet roesten.quote:Op vrijdag 30 april 2021 20:15 schreef longasleep het volgende:
[..]
Je krijgt je reeds betaalde voorschot terug. Klein nuanceverschil.quote:Op vrijdag 30 april 2021 17:43 schreef Minimunt het volgende:
Ik ben afgehaakt voor een koophuis als starter nadat ik te horen kreeg dat er tienduizenden euro´s boven mijn bod was geboden terwijl ik zelf al ongeveer 20.000 euro overboden heb.
Vandaag een huurwoning geaccepteerd particuliere huur. Betaal wel 900 euro p/m maar dan wel een energieneutrale tussenwoning waarbij ik stookkosten terug krijg.
Het is toch compleet bezopen dat je tegenwoordig al je hele hebben en houden met een makelaar moet gaan delen?quote:Op zaterdag 1 mei 2021 14:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De makelaar wil de belastingaangifte zien om te schatten of je de financiering rond krijgt, verder zal het hem aan z'n reet roesten.
Er wordt teveel gerommeld met valse werkgevers verklaringen ,quote:Op zaterdag 1 mei 2021 15:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is toch compleet bezopen dat je tegenwoordig al je hele hebben en houden met een makelaar moet gaan delen?
Absoluut! Gaat hem geen zak aan. Dan vraagt hij maar een hypotheekoffertequote:Op zaterdag 1 mei 2021 15:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is toch compleet bezopen dat je tegenwoordig al je hele hebben en houden met een makelaar moet gaan delen?
Totdat ze hem controleren en je de sjaak bent. Valsheid in geschrifte doet best pijn. Maar ook die werkgeversverklaring heeft de makelaar absoluut niets mee te maken.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 15:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er wordt teveel gerommeld met valse werkgevers verklaringen ,
(heb ik zelf overigens ook wel eens gedaan voor mijn broer, ging prima)
Nee dan is het uitgangspunt dat de makelaar afspraken kan maken of ze de volgende keer de winst anders kunnen verdelen. Daar is al genoeg journalistiek over bedreven.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 15:50 schreef Stepperoller het volgende:
Ik hoefde gelukkig geen enkele keer zaken als belastingaangifte te delen. Wel wordt een aankoopmakelaar vaak als reden beschouwd om iemands bod serieuzer te nemen, want dan is het uitgangspunt dat mensen een goed beeld hebben van wat ze wel/niet zouden kunnen financieren.
Want dat kan niet naast elkaar aan de orde zijn? Als iemand het niet kan financieren valt er niks te verdelen he.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 18:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee dan is het uitgangspunt dat de makelaar afspraken kan maken of ze de volgende keer de winst anders kunnen verdelen. Daar is al genoeg journalistiek over bedreven.
In het dossier en dan worden ze gescand en komen se bij de russen terecht die jou er 20 jaar later mee confronterenquote:Op zaterdag 1 mei 2021 19:04 schreef skrn het volgende:
Het tonen van je financiële hebben en houwen is eigenlijk een pre-qualificatie. Voor de verkoper interessant als er wordt geboden onder voorbehoud van financiering. Want dat voorbehoud is best een krachtig instrument aan koperzijde om de koop toch af te blazen. Dan is inzage in wat de bieder werkelijk kan bieden wel relevant, eigenlijk.
Aan de andere kant: makelaars zijn gespuis, en eenmaal gegeven blijven die financiële data ergens rondzweven.
Dan volstaat de vraag of je al bij een hypotheekadviseur geweest bent toch ook? Alle "redenen" waarom ze een aankoopmakelaar prettiger vinden als verkoopmakelaar, komen neer op dat ze dan eenvoudiger hun zaken kunnen verdelen. De rest zijn fabels.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 19:01 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Want dat kan niet naast elkaar aan de orde zijn? Als iemand het niet kan financieren valt er niks te verdelen he.
Als je met iemand de winst wil verdelen is dat nog een steviger fundament dat de financiering goedkomt dan dat iemand 'ja' antwoord op de vraag of hij bij een hypotheekadviseur is geweest.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 19:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan volstaat de vraag of je al bij een hypotheekadviseur geweest bent toch ook? Alle "redenen" waarom ze een aankoopmakelaar prettiger vinden als verkoopmakelaar, komen neer op dat ze dan eenvoudiger hun zaken kunnen verdelen. De rest zijn fabels.
Een voortbehoud is niet nodig als je weet wat je kan lenen.
Ik vermoed dat het op basis van AVG wetgeving niet eens toegestaan is voor een makelaar om te vragen naar dergelijke gegevens. Het zijn immers persoonsgegevens die de makelaar niet nodig heeft voor de uitvoering van zijn taken.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 15:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Of de lening die tegen zeer gunstige voorwaarden bij oom Frederik-Willem kan worden afgesloten die het niet erg vindt om even een paar ton uit te lenen tegen een kleine vergoeding. Mijn zus heeft haar huis bijvoorbeeld verkocht aan een familielid van een lokale kapitaalkrachtige familie, die hoeven niet naar de bank.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het op basis van AVG wetgeving niet eens toegestaan is voor een makelaar om te vragen naar dergelijke gegevens. Het zijn immers persoonsgegevens die de makelaar niet nodig heeft voor de uitvoering van zijn taken.
Bovendien laat een aangifte IB niet zien dat aan beide kopers een jubelton beloofd is door de ouders aan beide kanten, dat ze de klassieke Porsche voor 50k te koop hebben staan en dat er nog 150k overwaarde zit op het startersappartement waar ze nu wonen. Dat is al zomaar even 4 ton die in de aankoop van het huis gestoken kan worden.
Klopt alleen vind ik het wel fijn dat hij meedenkt wat je wil en bij hem kon ik steeds meer lenen dan dat ik zelf bij de bank kon regelen.quote:Op vrijdag 30 april 2021 21:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nou als je een standaard hypotheek hebt is het ook zonde geld. Hij neemt je een hoop papierwerk uit handen, maar al dat papierwerk zou ook veel gemakkelijker kunnen.
Hier in de UK moesten we voor elke bezichtiging eerst een check laten doen door een hypotheekadviseur of wel uberhaupt wel ongeveer het bedrag waar de woning voor te koop stond konden lenen. En bij elke makelaar of ontwikkelaar moest dat bij een andere hypotheekadviseur.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 19:37 schreef Stepperoller het volgende:
Ons geaccepteerde bod is overigens wel volledig met voorbehoud van financiering terwijl we heel goed weten wat we kunnen lenen. Maar het was gewoon niet nodig om daarvan af te zien. Als de verkoper graag had gewild hadden we ook voorbehoud op basis van een bepaalde minimale taxatiewaarde kunnen doen.
Waarom krijgen jullie niet gewoon de tekeningen? Het is een huis, niet een atoombom.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 22:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hier in de UK moesten we voor elke bezichtiging eerst een check laten doen door een hypotheekadviseur of wel uberhaupt wel ongeveer het bedrag waar de woning voor te koop stond konden lenen. En bij elke makelaar of ontwikkelaar moest dat bij een andere hypotheekadviseur.
Morgen een afspraak waarin ze ons alle bouwtekeningen gaan laten zien en op welke onderdelen we de afwerking kunnen kiezen. Dat hoeven we nog niet te kiezen, maar dan kunnen we ons erop gaan voorbereiden. Mijn vriendin kijkt vooral uit naar de tekeningen, zij is architect. Wij krijgen de tekeningen uiteraard niet, maar zij heeft het huis al getekend, en weet precies welke afmetingen ze nog niet juist heeft in haar model.
Ja voor aparte situaties heeft het inderdaad een meerwaarde maar ik kreeg bij mijn gesprek letterlijk alleen de opties 30 jaar annuïteit of linear. Precies wat je op best veel site's al exact kunt uitrekenen en ook het bedrag kwam overeen (qua lenen en maandelijkse bijdrage). Zelf moest ik dus uiteindelijk de optie voorstellen om annuïteit 20 jaar eens te bekijken en dat is het uiteindelijk geworden.quote:Op zaterdag 1 mei 2021 20:40 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Klopt alleen vind ik het wel fijn dat hij meedenkt wat je wil en bij hem kon ik steeds meer lenen dan dat ik zelf bij de bank kon regelen.
151 m² woonoppervlak? Flinke tussenwoning, nette prijs per m² dan ook.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:55 schreef longasleep het volgende:
Na 46 biedingen geslaagd voor een tussenwoning met A label 151m2 voor 340k euro.![]()
naja bijna maandag tekenen.
Dat vond ik ook! helemaal voor een woning van nog geen 10 jaar oud.quote:Op zondag 2 mei 2021 09:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
151 m² woonoppervlak? Flinke tussenwoning, nette prijs per m² dan ook.
Gefeliciteerdquote:Op zondag 2 mei 2021 09:55 schreef longasleep het volgende:
Na 46 biedingen geslaagd voor een tussenwoning met A label 151m2 voor 340k euro.![]()
naja bijna maandag tekenen.
In Vathorst misschien nog idd, maar ook daar krijg je voor dat geld niet veel meer.quote:Op zondag 2 mei 2021 10:10 schreef longasleep het volgende:
[..]
Dat vond ik ook! helemaal voor een woning van nog geen 10 jaar oud.
Oosten van het land is nog zo gek nog niet als je niet in de randstad hoeft te werken.
Ik woon op moment nog in Amersfoort en daar krijg je voor hetzelfde geld 80m2 nieuwbouw geloof ik.
Ik kan slecht tegen dit soort verhalen. Wat wil je nu applaus?quote:Op zondag 2 mei 2021 11:07 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
340000 voor een tussenwoning tering. Ik heb ook een tussenwoning nieuwbouw. maar wegens failisement van de ontwikkelaar voor ver onder de marktprijs kunnen kopen voor 139000. De inspectie zei dat mijn woning nieuw voor zeker 175000 gaat waar ik woon.
130 m2, 2006 (dus a-label), 2 eigen parkeerplaatsen, recent dakkapel, badkamer en toiletten vernieuwd, voor 450k kan nog prima in Utrecht. Ik woon in zo’n huisquote:Op zondag 2 mei 2021 10:10 schreef longasleep het volgende:
[..]
Dat vond ik ook! helemaal voor een woning van nog geen 10 jaar oud.
Oosten van het land is nog zo gek nog niet als je niet in de randstad hoeft te werken.
Ik woon op moment nog in Amersfoort en daar krijg je voor hetzelfde geld 80m2 nieuwbouw geloof ik.
Dat is meer dan een ton méér dan die 340k. Vind dat nog wel een verschil hoorquote:Op zondag 2 mei 2021 11:09 schreef Blik het volgende:
[..]
130 m2, 2006 (dus a-label), 2 eigen parkeerplaatsen, recent dakkapel, badkamer en toiletten vernieuwd, voor 450k kan nog prima in Utrecht. Ik woon in zo’n huis
Want iemand die 340K kan uitgeven kan ook 30% meer uitgeven?quote:Op zondag 2 mei 2021 11:09 schreef Blik het volgende:
[..]
130 m2, 2006 (dus a-label), 2 eigen parkeerplaatsen, recent dakkapel, badkamer en toiletten vernieuwd, voor 450k kan nog prima in Utrecht. Ik woon in zo’n huis
Goed gevonden zou maar zo kunnen dat de prijs al veel meer is nu al heb je het recent gekocht.quote:Op zondag 2 mei 2021 11:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik wilde aangeven dat de huizenprijzen erg belachelijk zijn. Ook als mensen dit ervoor over hebben blijft een belachelijk bedrag. Gezien de huizenprijzen van nog geen 5 jaar geleden. In 2016 kon je nog een nieuwbouw tussenwoning krijgen voor minder dan de helft.quote:Op zondag 2 mei 2021 11:09 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik kan slecht tegen dit soort verhalen. Wat wil je nu applaus?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |