quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.What can change the nature of a man?
Ik verwacht desalniettemin dat wanneer eenmaal een groot deel van de bevolking is ingeënt, de bereidheid bij de overgebleven mensen ook wel stijgt.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:16 schreef zalkc het volgende:
[..]
De huidige bereidheid is ver onder de 90%, ergens rond de 70%. En vergeet niet dat de meeste mensen er niet zelf hebben voor gekozen om gevaccineerd te worden, maar die keuze is door hun ouders gemaakt. dat is nu essentiëel anders met dit vaccin.
Deze praktijk laat niet zien dat mensen niet meer besmettelijk zijn. En als het een gereduceerde besmettelijkheid is (wat aannemelijk is), weten we nog steeds niet hoeveel, ergens tussen de 0 en 100% minder besmettelijk.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Los van studies, laat Israël niet perfect zien wat er gaat gebeuren als je veel mensen gevaccineerd hebt? En onze 80+ die gevaccineerd zijn?
Dat is een praktijkresultaat. Als dat niet overeen komt met de studies, waar zit de fout dan?
Nee dat lossen we dus op door ze uit te sluiten van de maatschappij.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Accepteren we dan wel een overbelaste zorg veroorzaakt door mensen die zich niet willen laten vaccineren? Want bij de deur weigeren wordt wat lastig.
CDC heeft dat bericht al teruggetrokken.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:14 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Natuurlijk is de waarheid een stuk genuanceerder. Een stuk nuance die je waarschijnlijk niet goed begrijpt zonder medische/virologische basiskennis. Maar ik heb er echt een hekel aan dat echt iedereen denkt te begrijpen hoe dat soort dingen in een elkaar steken. Zeggen dat het onderzoek nutteloos is slaat nergens op.
Niet volledige onzin, maar een educated guess van een vooraanstaande epidemioloog. Zoals gesteld in dat artikel: het werkelijke getal weten we niet.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:13 schreef zalkc het volgende:
[..]
maar dan was jouw bron toch ook volledige onzin?
Er is letterlijk gezegd dat het doel van de maatregelen is om ziekenhuizen te ontlasten. Dat dat nodig is tot we vaccineren, want dan kunnen maatregelen afgebouwd gaan worden omdat er voldoende gevaccineerd is.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat me niet om het frame, dat is hoe ik er naar kijk. Dat mag toch?
Is er letterlijk gezegd dat we, omdat we vaccineren om de ziekenhuizen te ontlasten, dus de mensen die overlijden níet gaan vaccineren? Omdat zij de zorg niet afnemen en dus niet van belang zijn in de vaccinatiestrategie? Nee toch? Hoe kunnen dan de doelpalen verschoven zijn? Kan het niet zo zijn dat dit gewoon vanaf het begin als zodanig is gepland?
Je ziet daar vooral heel veel mensen die in verzorgingshuizen besmet raken, veelal oudere zwakke mensen, die zijn "op" of inimiddels immuun.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:14 schreef Simmertje het volgende:
[ afbeelding ]
Zien we trouwens zo langzamerhand niet het "flatten the curve" effect? April 2020 het perfecte voorbeeld van wat er kan gebeuren als je alles maar toelaat, daarna het effect van iedereen die zich nog netjes extreem aan de regels houdt en nu houden mensen zich nog net genoeg aan de regels om het aantal zieken genoeg te verspreiden over een langere periode.
Blijft wel echt extreem hoor die piek in april 2020.
Dit is gewoon een karikatuur van het punt, dus laat maar.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als bijkomend voordeel ja. Maar het hoofd doel was het in het begin niet hoor. Als we als land besluiten dat we elke dood willen voorkomen moeten we als samenleving zoveel veranderen. Geen auto's meer, want je wil geen doden door auto ongelukken. Geen sigaretten meer verkopen, want je wil geen mensen die een verhoogde kans hebben op overlijden door kanker. Ook maar alles op alles zetten om griep doden te voorkomen.
Nee, het werd als een ramp gebracht omdat de ziekenhuizen het veel te druk kregen. Dat is de enige keuze die toen meespeelde. Nu is dat blijkbaar veranderd. Dus; een verschuiving van de doelpalen.
Maar besmettelijkheid is toch niet belangrijk, het gaat toch om ziekenhuisbezetting? Al is de R 15, als iedereen die er meer dan een verkoudheid van krijgt gevaccineerd is maakt het toch niet meer uit?quote:Op woensdag 7 april 2021 14:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Deze praktijk laat niet zien dat mensen niet meer besmettelijk zijn. En als het een gereduceerde besmettelijkheid is (wat aannemelijk is), weten we nog steeds niet hoeveel, ergens tussen de 0 en 100% minder besmettelijk.
Spannende periode in elk geval.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Lastig te zeggen omdat je bij IC over kleinere aantallen hebt en dus een hogere variatie, maar ik voorzie dat het nog wel een week of 3 zal duren voordat we in trend naar beneden gaan.
Vooruit, een rekensom.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:19 schreef chratnox het volgende:
Als je dan een groep gaat vaccineren die weinig tot geen bijdrage aan de ziekenhuisopnames levert verander je je strategie. Er is niet voor niets een paar maanden geleden zoveel discussie over geweest om het wel of niet op die manier te gaan doen.
Het was niet te voorkomen. Ik kon niet snel genoeg swypen om te posten voor-ie sloot. Zie het ook pas achterafquote:
Die verwachting heb ik niet. Mensen nemen eerder een verantwoordelijk besluit voor hun kinderen dan voor hunzelf. Nu is er al een groep van bijna 10% die zich hell-or-high-water niet zal laten vaccineren.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik verwacht desalniettemin dat wanneer eenmaal een groot deel van de bevolking is ingeënt, de bereidheid bij de overgebleven mensen ook wel stijgt.
Er is nooit expliciet gezegd dat de strategie inhoudt dat we alleen mensen gaan vaccineren die in het iekenhuis kunnen belanden en dat mensen die daar toch al niet meer komen gezien hun leeftijd niet gevaccineerd gaan worden. Dat er mensen zijn die daarvan uit zijn gegaan, dat kan. Het is niet als zodanig vermeld.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is letterlijk gezegd dat het doel van de maatregelen is om ziekenhuizen te ontlasten. Dat dat nodig is tot we vaccineren, want dan kunnen maatregelen afgebouwd gaan worden omdat er voldoende gevaccineerd is.
Als je dan een groep gaat vaccineren die weinig tot geen bijdrage aan de ziekenhuisopnames levert verander je je strategie. Er is niet voor niets een paar maanden geleden zoveel discussie over geweest om het wel of niet op die manier te gaan doen.
Dat is aan jou om dat zo op te pakken. Ik heb dat niet gezegd, noch bedoeld, dus ik neem deze niet mee, als je het niet erg vindt.quote:Jij mag er prima zo naar kijken, maar als je tegen mij zegt dat de manier waarop jij ernaar kijkt de beschaafde manier is zeg je dat mijn manier niet beschaafd is.
En als ik er als leek tussen ga zitten dan zit ik er toch ook niet mijlenver naast lijkt me?quote:Op woensdag 7 april 2021 14:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niet volledige onzin, maar een educated guess van een vooraanstaande epidemioloog. Zoals gesteld in dat artikel: het werkelijke getal weten we niet.
Is dat terug te zien ergens? Vielen deze mensen niet bij bosjes neer zonder überhaupt in het ziekenhuis terecht te komen? Kan mij herinneren dat we de die eerste weken van de crisis elke dag wel 150+ doden hadden.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je ziet daar vooral heel veel mensen die in verzorgingshuizen besmet raken, veelal oudere zwakke mensen, die zijn "op" of inimiddels immuun.
Bezetting blijft lineair, in die zin is er niet zoveel reden voor paniek, wel denk ik dat we nu al veel lagere IC cijfers hadden kunnen zien als men een betere en snellere vaccinatie strategie had gehanteerd.quote:
Mwa, vanuit de ziekenhuizen hoor je toch andere signalen. Personeel dat opgeschaald wordt of van andere afdelingen wordt geplukt om te assisteren. Ik denk dat de situatie best penibel is.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bezetting blijft lineair, in die zin is er niet zoveel reden voor paniek, wel denk ik dat we nu al veel lagere IC cijfers hadden kunnen zien als men een betere en snellere vaccinatie strategie had gehanteerd.
klinkt niet goedquote:Op woensdag 7 april 2021 14:26 schreef diedrick het volgende:
Discussie AstraZeneca: Europa roept de gezondheidsministers van de lidstaten samen om 18 uur
bron: Nieuwsblad.be
Is toch niet eerder gebeurd zo? Zullen ze een negatief advies geven?quote:Op woensdag 7 april 2021 14:26 schreef diedrick het volgende:
Discussie AstraZeneca: Europa roept de gezondheidsministers van de lidstaten samen om 18 uur
Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat men destijds stiekem hele groepen niet meer naar het ziekenhuis/ic heeft gestuurd omdat men "onderwater" al aan triage deed.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:24 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Is dat terug te zien ergens? Vielen deze mensen niet bij bosjes neer zonder überhaupt in het ziekenhuis terecht te komen? Kan mij herinneren dat we de die eerste weken van de crisis elke dag wel 150+ doden hadden.
Mooi op tijd, dan heeft m'n schoonmoeder net haar prik gehad.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:26 schreef diedrick het volgende:
Vrij duidelijk dat ze definitief gaan stoppen met het vaccin.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:26 schreef diedrick het volgende:
Hoe willen ze dat doen bij mensen die 1x gevaccineerd zijn dan?quote:Op woensdag 7 april 2021 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Vrij duidelijk dat ze definitief gaan stoppen met het vaccin.
wie weet alleen mannenquote:Op woensdag 7 april 2021 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kunnen we dan geen deal sluiten met andere landen die nog wel doorgaan? Zij onze AZ orders en wij in ruil andere vaccins.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
En ik kan ook gewoon de echte cijfers erbij pakken:quote:Op woensdag 7 april 2021 14:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vooruit, een rekensom.
1000 ziekenhuispatienten.
900 = 50+ (groep A)
100 = 80+ (groep B)
Groep A bestaat uit 2 miljoen personen
Groep B bestaat uit 100.000 personen
Welke groep moet je als eerste vaccineren om de meeste ziekenhuisopnames te voorkomen?
Dan moet je het interview met Kuipers maar even terugkijken, die verwacht geen enkel probleem, en ja de overbelasting van het personeel is dat wel, maar dat heb je als je zo kapot bezuinigt.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa, vanuit de ziekenhuizen hoor je toch andere signalen. Personeel dat opgeschaald wordt of van andere afdelingen wordt geplukt om te assisteren. Ik denk dat de situatie best penibel is.
Dat lijkt me sterk.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mijlenver vast niet, dat heb ik ook niet beweerd toch? Maar die 70% hoorde ik al in het begin van de oude variant.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:23 schreef zalkc het volgende:
[..]
En als ik er als leek tussen ga zitten dan zit ik er toch ook niet mijlenver naast lijkt me?
Ik kan je nu al vertellen dat Pfizer vaccins extra naar andere landen moeten, let maar op.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat die mensen in Duitsland voor de 2e prik Pfizer krijgen. Schijnt geen probleem te zijn.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:28 schreef Momo het volgende:
Vraag me af wat ze dan doen met de mensen die alleen de eerste prik hebben gehad tot nu toe.
Dat kan ook nog.quote:
Schmidt juichtquote:Op woensdag 7 april 2021 14:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
AZ wordt uit competitie genomen allen.
Nee, is (nog steeds) niet goedgekeurd in de VS.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:29 schreef Momo het volgende:
Heeft de VS eigenlijk veel AZ gebruikt tot nu toe?
Het is nog niet goedgekeurd in de VS.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:29 schreef Momo het volgende:
https://www.cnbc.com/2021(...)eks-us-approval.htmlquote:U.S. health officials released a bizarre statement early Tuesday that AstraZeneca may have based its Covid-19 vaccine trial results on outdated information.
The company's fumble was just the latest "self-inflicted wound" in a series of missteps that threatens to erode public trust in its shot, experts on public health and vaccines told CNBC.
Ook dat soort dingen helpen niet bepaald mee voor het imago van AZ. Je krijgt toch de indruk dat ze aan het knoeien zijn.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:31 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het is nog niet goedgekeurd in de VS.
Daar had AZ pas nog een "misverstand" met het aanleveren van onderzoeksgegevens.
eens maar is wel afhankelijk van hun bevindingen, wie weet valt het mee en is het een gevaarlijke combinatie met een ander medicijn of anticonceptie middelquote:Op woensdag 7 april 2021 14:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat kan ook nog.
Ik zou het echt heel voorbarig en overdreven vinden om het voor iedereen stop te zetten als er enkel mensen op miljoenen gevallen wat potentiele extreme bijwerkingen ervaren.
Laat de keuze aan ieder individu. Je zorgt er enkel voor dat het vaccineren NOG trager gaat, terwijl dat onze enige uitweg is. Genoeg mensen die er wel een willen hebben; dan hou je het tempo er nog een beetje in.
Kan net zo goed het tegenovergestelde zijn. Dat het eens afgelopen moet zijn met dat nationale beleid en al die VWS-ministers even 1 lijn moeten trekken. Juist omdat het zo'n precair onderwerp is.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:29 schreef miss_sly het volgende:
Laten we nou gewoon even afwachten, in plaats van al conclusies trekken op basis van dit bericht. We weten niet wat ze gaan bespreken. Nog een paar uur
Laten we dan wel eerlijk blijven met de rekensom.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vooruit, een rekensom.
1000 ziekenhuispatienten.
900 = 50+ (groep A)
100 = 80+ (groep B)
Groep A bestaat uit 2 miljoen personen
Groep B bestaat uit 100.000 personen
Welke groep moet je als eerste vaccineren om de meeste ziekenhuisopnames te voorkomen?
Oei.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:31 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het is nog niet goedgekeurd in de VS.
Daar had AZ pas nog een "misverstand" met het aanleveren van onderzoeksgegevens.
Geen. En hebben nog een megabatch aan JNJ weggepist. Dus puike prestatie dat ze maar blijven versnellenmquote:Op woensdag 7 april 2021 14:29 schreef Momo het volgende:
De 75+-groep is de grootste groep in de ziekenhuizen hoor.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:34 schreef chratnox het volgende:
Met de bijna 3 miljoen vaccinaties die gezet zijn hadden we nu ~1,5 miljoen mensen uit de groep 55 tot 75 volledig gevaccineerd hebben, of 3 miljoen mensen 1 vaccinatie hebben gegeven. Dat is een afname van ongeveer 40% in de ziekenhuizen.
Door met vaccineren nu te focusen op mensen die overlijden aan corona kies je ervoor dat corona belangrijker is dan (bijvoorbeeld) kanker. Je voorkomt corona-overlijdens, maar je voorkomt niet direct overlijdens.
Ontbreekt alleen aan zowel een formeel machtsmiddel als soft skills om dat af te dwingen.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kan net zo goed het tegenovergestelde zijn. Dat het eens afgelopen moet zijn met dat nationale beleid en al die VWS-ministers even 1 lijn moeten trekken. Juist omdat het zo'n precair onderwerp is.
Tijd voor Plan B!quote:Op woensdag 7 april 2021 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat is ook het handigste vaccin, 1 prik meteen klaar. AZ zit nu 2/3 maanden tussen prik 1 en prik 2. Dus dan staat er pas een vinkje "gevaccineerd" ergens in juni.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Geen. En hebben nog een megabatch aan JNJ weggepist. Dus puike prestatie dat ze maar blijven versnellenm
Laat ze ze liever geven aan arme(re) landen die helemaal nog niets hebben.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:38 schreef Jane het volgende:
Als ik zie hoe jong sommige mensen zijn die in de VS al gevaccineerd worden, zijn ze toch binnenkort klaar, zou ik denken. Kunnen ze al die vaccins die ze produceren mooi aan ons kwijt.
Dat is een mening.quote:
Nou ja, wij moeten wellicht een AZ-gat opvullen van een kleine 3 miljoen vaccins, als ik het goed heb.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:38 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laat ze ze liever geven aan arme(re) landen die helemaal nog niets hebben.
Correct, die van de mods.quote:
Om dit 14-18 keer te roepen is ook vrij overbodig.quote:
Wel toegestaanquote:Op woensdag 7 april 2021 14:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Om dit 14-18 keer te roepen is ook vrij overbodig.
Dat ligt eraan of je het over de IC of verpleegafdeling hebt. Als je het over de verpleegafdeling hebt is de groep 70-79 (uit mijn hoofd) het meest vertegenwoordigd. Als je het over IC hebt is het juist een lagere leeftijd. Het hangt er dus vanaf waar je issue ligt, op de IC of verpleegafdeling.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De 75+-groep is de grootste groep in de ziekenhuizen hoor.
Volledig ingestort.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
AZ wordt uit competitie genomen allen.
Tja, wat heb je dan aan een EMA vraag ik me af.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Ontbreekt alleen aan zowel een formeel machtsmiddel als soft skills om dat af te dwingen.
Net als WOII-referenties volgens mij FOK!-breed toegestaan zijn, maar dat lijkt me niet een erg interessante discussie om hier te voeren.quote:
Alle 16+ers zijn vanaf volgende week vrij om een vaccin te halen. Die zijn over 2 maanden wel klaar met dit tempo.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:38 schreef Jane het volgende:
Als ik zie hoe jong sommige mensen zijn die in de VS al gevaccineerd worden, zijn ze toch binnenkort klaar, zou ik denken. Kunnen ze al die vaccins die ze produceren mooi aan ons kwijt.
Heeft Hugo weer een excuus om te verklaren waarom we van de zomer nog niet alle 18+'ers tenminste een prik hebben kunnen geven. Ook met AZ was hem dat hoogstwaarschijnlijk niet gelukt als je kijkt naar het tempo van de afgelopen weken. Nu hoeft hij dat niet toe te geven en kan hij het op AZ gooien.quote:
Kortom: als je 75+ vaccineert:quote:Op woensdag 7 april 2021 14:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat ligt eraan of je het over de IC of verpleegafdeling hebt. Als je het over de verpleegafdeling hebt is de groep 70-79 (uit mijn hoofd) het meest vertegenwoordigd. Als je het over IC hebt is het juist een lagere leeftijd. Het hangt er dus vanaf waar je issue ligt, op de IC of verpleegafdeling.
Best wel frustrerend dit terwijl wij maar verder blijven klungelen.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Alle 16+ers zijn vanaf volgende week vrij om een vaccin te halen. Die zijn over 2 maanden wel klaar met dit tempo.
Je had als land natuurlijk wel op voorhand kunnen steunen op het advies van de EMA. Of niet en het CBG of Kant of wie dan ook de call laten maken. Maar dat iig duidelijk is hoe en wat.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, wat heb je dan aan een EMA vraag ik me af.
quote:Op woensdag 7 april 2021 14:26 schreef diedrick het volgende:
Hier even het artikel.quote:Om 18 uur woensdagmiddag zal Europa alle ministers van Volksgezondheid samenroepen om te overleggen over het vaccin van AstraZeneca. Voor ons land zal minister Frank Vandenbroucke (Vooruit) deelnemen.
De beslissing rond het AstraZeneca-vaccin zal nog even op zich laten wachten. Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) kijkt op dit moment of er een leeftijdsgrens moet komen, omdat er mogelijk een verband is tussen het vaccin en enkele zeldzame gevallen van trombose. Het advies van het EMA wordt verwacht rond 16 uur en zal toegelicht worden op een persconferentie.
Meteen daarna gaan de Belgische gezondheidsministers opnieuw in conclaaf om het advies te bespreken. Dat daar al een beslissing zal vallen, is zeer onwaarschijnlijk. Europa plant immers om 18 uur nog een vergadering met de verschillende ministers van Volksgezondheid van alle lidstaten om de aanpak enigszins te stroomlijnen.
De kans dat Europa beslist om de vaccinaties met AstraZeneca stop te zetten, is zo goed als onbestaande. Verschillende bronnen geven aan onze redactie mee dat er nog twee opties zijn: verder vaccineren met AstraZeneca of een leeftijdsgrens invoeren en AstraZeneca uitsluitend voor ouderen gebruiken.
Stuur maar door naar NL.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:43 schreef THEFXR het volgende:
Pfizer zet leveringen aan Israël stop wegens wanbetaling
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210407_92265691
Erg mooi.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:43 schreef THEFXR het volgende:
Voor de goedkeuring van alle vaccins hebben we wekenlang gewacht tot eindelijk het verlossende woord van de EMA kwam, en nu opeens gaan we het advies naast ons neerleggen?quote:Op woensdag 7 april 2021 14:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Je had als land natuurlijk wel op voorhand kunnen steunen op het advies van de EMA. Of niet en het CBG of Kant of wie dan ook de call laten maken. Maar dat iig duidelijk is hoe en wat.
Wat een Jodenstreek!quote:Op woensdag 7 april 2021 14:43 schreef THEFXR het volgende:
Klopt. en dat is de reden dat we echt wel een klein beetje uit de tunnelvisie waar we in beland zijn uit moeten.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als bijkomend voordeel ja. Maar het hoofd doel was het in het begin niet hoor. Als we als land besluiten dat we elke dood willen voorkomen moeten we als samenleving zoveel veranderen. Geen auto's meer, want je wil geen doden door auto ongelukken. Geen sigaretten meer verkopen, want je wil geen mensen die een verhoogde kans hebben op overlijden door kanker. Ook maar alles op alles zetten om griep doden te voorkomen.
Nee, het werd als een ramp gebracht omdat de ziekenhuizen het veel te druk kregen. Dat is de enige keuze die toen meespeelde. Nu is dat blijkbaar veranderd. Dus; een verschuiving van de doelpalen.
Dat ze in Israël op de centen zitten, dat verwacht je ook niet zeg.quote:
Dat zou ik helemaal met je eens zijn als ze begonnen waren bij 75+ en niet bij 90+. Ik vind het fijn voor die groep dat ze gevaccineerd zijn, maar die groep kwam echt nagenoeg niet op de IC terecht.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kortom: als je 75+ vaccineert:
- Forse reductie in de kliniek, forse reductie sterfgevallen EN reductie op de IC (maar minder dan 55+)
Als je 55-75 vaccineert:
- Forse reductie op de IC, reductie in de kliniek (maar minder dan 75+) en nauwelijks reductie sterfgevallen.
Kom ik weer terug op mijn allereerste punt: het is een valse tegenstelling. En het beleid is nooit geweest om per defintie de oplossing te kiezen met de grootste reductie in IC-opnames, want er spelen ook andere doelen, zoals reductie in de kliniek EN het voorkomen van sterfgevallen.
zeker het een en ander bij Netanyahu aan de strijkstok blijven hangen.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:43 schreef THEFXR het volgende:
Nog maar net iets meer dan 50% heeft de eerste dosis ontvangen.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:46 schreef Jor_Dii het volgende:
Israël heeft ze ook bijna niet meer nodig
Dan kom je dus op het punt dat die groep qua grootte nauwelijks impact op de vaccinvoorraad, omdat die groep heel klein is.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat zou ik helemaal met je eens zijn als ze begonnen waren bij 75+ en niet bij 90+. Ik vind het fijn voor die groep dat ze gevaccineerd zijn, maar die groep kwam echt nagenoeg niet op de IC terecht.
Wij als land? Dat lijkt me niet, maar de vorige keer was dat allemaal vrij onduidelijk.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Voor de goedkeuring van alle vaccins hebben we wekenlang gewacht tot eindelijk het verlossende woord van de EMA kwam, en nu opeens gaan we het advies naast ons neerleggen?
Ach, toch liever het vaccinatieprogramma hier dan het vaccinatieprogramma in Sierra Leone.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat een klucht dat hele vaccinatieprogramma in Nederland en de EU
Is weer eens een mooi bewijs dat centralisatie helemaal niet zo goed werkt zoals de Eurofielen altijd beweren.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:48 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat een klucht dat hele vaccinatieprogramma in Nederland en de EU
Klopt en zie die cijfers. Het is daar vrijwel weg.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Nog maar net iets meer dan 50% heeft de eerste dosis ontvangen.
[ twitter ]
Goed te vergelijken ja.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:50 schreef Za het volgende:
Gelooft men werkelijk dat de VS dit zou toestaan indien het potentieel een superspread event zou kunnen inhouden? :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
40.000 man op elkaar gepakt in een stadion afgelopen zondag, zonder mondkapjes.
Wanneer stopt de idiotie in Nederland?
En dat zou een terecht punt zijn als vaccinvoorraad de enige factor was. Logistiek is die groep het lastigst van allemaal omdat die bovengemiddeld vaak niet kunnen reizen en een begeleider nodig hebben etc.quote:Op woensdag 7 april 2021 14:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan kom je dus op het punt dat die groep qua grootte nauwelijks impact op de vaccinvoorraad, omdat die groep heel klein is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |