Stream:quote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
Ik heb mijn eigen intuïtie leren vertrouwen. Het is speculatie op basis van gedane zaken uit het verleden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waar komen dit soort rare fantasietjes toch vandaan? Waarom zou de grootste partij er vanaf zien om de premier te leveren?
Niemand gelooft dat 4 jaar geleden CU en D66 al voor de verkiezingen samen zaten. Sowieso kwamen ze op 76 zetels, voor de verkiezingen was het heel goed mogelijk dat ze geen meerderheid hadden. Voor de verkiezingen formeren is dus een sprookje wat niet eens kan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:26 schreef raptorix het volgende: [..] Luister eens wat vaker naar de Podcast van Gyrath en de Vlieger, die hebben een paar hele aardige bronnen kennelijk, komen keer op keer uit.
Dat een vrouw de opvolger van Rutte binnen het VVD gaat worden geloof ik ook wel. Ik denk ook dat D66, PvdA en GL makkelijker aanschuiven bij een vrouwelijke kandidaat-premier. Maar dus wel een VVD-vrouw, niet Kaag.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:30 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik heb mijn eigen intuïtie leren vertrouwen. Het is speculatie op basis van gedane zaken uit het verleden.
Dingen zoals vrouwenquota e.d.
Komt er simpelweg op neer dat vrouwen geen "moeite" hoeven doen om aan de top te komen.
Als je een vrouw in de rol als premier krijgt, dan heb je de absolute vertegenwoordiging van dit fenomeen.
Maar, ik hoop dat het inderdaad een fantasie is, maar ik kan mij die luxe niet veroorloven om zo te denken.
De leugen regeert al geruime tijd.
Nee hoor. Met grotere eisen in de onderhandelingen komen ze ook een heel eind.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef raptorix het volgende:
Denk er maar goed over na, waarom zou het CDA of D66 niet de trekkere over gehaald hebben gister? Denk je dat ze dat doen omdat ze Rutte zo een geloofwaardige kerel vinden? Er is gewoon van te voren een deal gemaakt, VVD beschadigt nota bene je eigen partijgenoot, je krijgt het pistool letterlijk in handen gedrukt, en dan zeg je naaaahhhhhhhh blijf maar lekker zitten. Rutte zal dit terug moeten betalen aan het CDA en D66 en dat kan maar op 1 manier.....
Er is niemand anders... Soms moet je kiezen tussen 2 kwaden en dan kies je de minst schadelijkste.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef raptorix het volgende:
Denk er maar goed over na, waarom zou het CDA of D66 niet de trekkere over gehaald hebben gister? Denk je dat ze dat doen omdat ze Rutte zo een geloofwaardige kerel vinden? Er is gewoon van te voren een deal gemaakt, VVD beschadigt nota bene je eigen partijgenoot, je krijgt het pistool letterlijk in handen gedrukt, en dan zeg je naaaahhhhhhhh blijf maar lekker zitten. Rutte zal dit terug moeten betalen aan het CDA en D66 en dat kan maar op 1 manier.....
Omdat we midden in een pandemie en midden in een formatie zitten. De regering onthoofden in een pandemie is dom, de grootste partij zwaar schofferen terwijl ze ook uit zichzelf Rutte terug kunnen trekken in een formatie is ook dom.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef raptorix het volgende:
Absoluut. Fouten maken mag. Liegen is soms nodig. Komt dat uit dan geef je dat toe. Doe je dat niet, dan is dat geen fout. Dan is dat een zonde. En als dat ook nog eens een patroon is, dan ben je gewoon niet langer houdbaar en moet je je conclusies trekken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb ook niet op de VVD gestemd. Ook wij hebben het super goed. Ik stem nooit op een persoon, maar altijd op de partij waarvan ik denk dat zij het beste kunnen bereiken voor mij maar ook voor ons als land. Maar ik heb wel respect voor de manier waarop Mark Rutte premier is. En ja, hij maakt fouten, maar wie doet dat niet als je het werk verzet wat een premier doet en constant in de spotlight staat.
Je moet wel heel blind zijn als je niet ziet hoe Kaag word gebracht, en waarom zou Rutte nog MP willen blijven? Je snapt toch zelf ook wel dat zijn ambities verder rijken dan Den Haag?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niemand gelooft dat 4 jaar geleden CU en D66 al voor de verkiezingen samen zaten. Sowieso kwamen ze op 76 zetels, voor de verkiezingen was het heel goed mogelijk dat ze geen meerderheid hadden. Voor de verkiezingen formeren is dus een sprookje wat niet eens kan.
En VVD die Kaag het leiderschap heeft beloofd terwijl Rutte de zekere nieuwe premier was is natuurlijk ook gewoon 100% onzin.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Rutte 6 zelfsje verwacht nog drie kabinetten met die man
Ik had het niet over vrouwen, ik had het over de VVD en D66.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:30 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik heb mijn eigen intuïtie leren vertrouwen. Het is speculatie op basis van gedane zaken uit het verleden.
Dingen zoals vrouwenquota e.d.
Komt er simpelweg op neer dat vrouwen geen "moeite" hoeven doen om aan de top te komen.
Als je een vrouw in de rol als premier krijgt, dan heb je de absolute vertegenwoordiging van dit fenomeen.
Maar, ik hoop dat het inderdaad een fantasie is, maar ik kan mij die luxe niet veroorloven om zo te denken.
De leugen regeert al geruime tijd.
Niemand wil die last op de schouders dragen binnen de VVD. Die zijn daar helemaal niet klaar voor, laat staan dat ze het willen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat een vrouw de opvolger van Rutte binnen het VVD gaat worden geloof ik ook wel. Ik denk ook dat D66, PvdA en GL makkelijker aanschuiven bij een vrouwelijke kandidaat-premier. Maar dus wel een VVD-vrouw, niet Kaag.
Zo werkt het politieke spel. Uiteindelijk kan Kaag wel roepen dat Rutte niet meer de leidende rol kan krijgen in het (in)formatieproces, maar uiteindelijk is een kabinet met VVD en D’66 onvermijdelijk. Alleen kunnen ze nu wat meer hun stempel drukken. Daarom vind ik een motie van afkeuring veel slimmer van VVD en CDA en ook CU, omdat ze dit een sterkere positie geeft in het onderhandelingsproces. Ze kunnen altijd nog besluiten het formatieproces te laten klappen en vervolgens Rutte de schuld geven.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:31 schreef raptorix het volgende:
Punt is dat hij altijd dingen vergeet wanneer het lastig wordt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:32 schreef Netsplitter het volgende:
Wat een gejank om niets zeg. Fucking hell.
Gossie, hij is iets vergeten wat totaal niet belangrijk is. Boefuckinghoe
Toch ben ik wel benieuwd wie "via via" is die Rutte de hand boven het hoofd houdt. (wellicht heeft rutte daar ook nog een onzichtbare troef die uitgespeeld kan worden in de formatie als het iemand van een andere partij is).quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:32 schreef Netsplitter het volgende:
Als je dat denkt ben je wel heel blind, 1 vingerknip van Rutte en hij had op de plek van Michel gezeten. Maar dat wilde hij dus helemaal niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt toch zelf ook wel dat zijn ambities verder rijken dan Den Haag?
ik begrijp je emotie... maar het gaat om meer dan datquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:32 schreef Netsplitter het volgende:
Je denkt toch niet dat die mensen bezig zijn met de pandemie? Waren ze daar maar mee bezig, ik heb nog geen enkel plan gehoort, ook niet tijdens de verkiezingen hoe we er uit gaan komen en wie het bonnetje gaat betalen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat we midden in een pandemie en midden in een formatie zitten. De regering onthoofden in een pandemie is dom, de grootste partij zwaar schofferen terwijl ze ook uit zichzelf Rutte terug kunnen trekken in een formatie is ook dom.
ik ben het hier helemaal mee eensquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Kunnen we het systeem niet omvormen zodat gewoon de minimale hoeveelheid partijen die een meerderheid in de kamer hebben het kabinet moeten vormen, in dit geval dus VVD, PVV en D66 en dan gewoon jaar in jaar uit explosieve kabinetten hebben![]()
Dan leren we vanzelf anders stemmen, of niet.
Ja uiteraard.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Punt is dat hij altijd dingen vergeet wanneer het lastig wordt.
Als dit de eerste keer was geweest was er idd niets aan de hand.
Overigens geloof ik er weinig van dat er voor de verkiezingen al gesproken werd dat Kaag premier zou worden en dat Dijkhof daarom weg is gegaan.
Dijkhof is weggegaan omdat Rutte niet weggaat.
--------quote:Op vrijdag 2 april 2021 08:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze realiteit is er. De premier moet wat mij betreft ook nog steeds uit de VVD komen, dat doet recht aan de verkiezingen. Maar dat hoeft niet per sé Rutte te zijn.
Dat zal wel gewoon een ambtenaar zijn. Ik vind dat eigenlijk wel voor Rutte spreken, dat hij die naam niet noemt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch ben ik wel benieuwd wie "via via" is die Rutte de hand boven het hoofd houdt. (wellicht heeft rutte daar ook nog een onzichtbare troef die uitgespeeld kan worden in de formatie als het iemand van een andere partij is).
Verder is het inderdaad ook wel veel gejank, vooral het gehamer over welk stukje krant Jorritsma gelezen heeft was tenenkrommend.
Hier gaat iets mis.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
report betreffende deze post:
[..]
--------
melding:
Nee, maar God verhoede dat daar een type "Rita Verdonk" uit voortkomt die het Cordon Sanitaire openbreekt met PVV/FvD. Dan is het gevaar voor een Breivik-Tempeliers-kabinet aanwezig. Met SGP en PVV. Het stempubliek van SGP in met name Urk en Staphorst heeft weinig moeite met een overgang naar PVV/FvD. Dus de sluizen naar "Bruin" kunnen open.
Dan zeg ik vanuit mijn Realpolitik. D66: Eis niet het onderste uit de kan, gedoog een partner als "JA21", zodat VVD zich ingebed voelt tussen een linker- en rechterflank en zo gauw mogelijk weer besturen.
Ze zullen wel moeten. Ik vind het wel goed om het probleem bij de VVD te laten, waar het hoort. Ze hebben er zelf voor gekozen om de partij op te hangen aan één man en vallen in die zin nu ook in hun eigen zwaard. Dat ze op dit moment geen goede kandidaten hebben omdat iedereen in de schaduw van Rutte platgetrapt wordt verwelkt is hun eigen schuld.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:34 schreef VersKers het volgende:
[..]
Niemand wil die last op de schouders dragen binnen de VVD. Die zijn daar helemaal niet klaar voor, laat staan dat ze het willen.
Zoals ik eerder zei, dat plan is mislukt doordat Duitsland met Von der Leyen aankwam.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zei verder, hoofd van EU is een ceremoniele functie.
Dat is een ongeschreven regelquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:36 schreef Netsplitter het volgende:
Kaag kan alleen MP worden als D66 de grootste partij wordt, anders hebben ze pech.
Ze kunnen nu natuurlijk wel iemand naar voren schuiven. Die heeft dan over 4 jaar al gratis de premiersbonus. Best interessant voor de VVD, eigenlijk. Moeten ze alleen iemand hebben die ze het ook toevertrouwen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:38 schreef Lurf het volgende:
[..]
Ze zullen wel moeten. Ik vind het wel goed om het probleem bij de VVD te laten, waar het hoort. Ze hebben er zelf voor gekozen om de partij op te hangen aan één man en vallen in die zin nu ook in hun eigen zwaard. Dat ze op dit moment geen goede kandidaten hebben omdat iedereen in de schaduw van Rutte platgetrapt wordt verwelkt is hun eigen schuld.
Vraag 3 is volgens mij vrij simpel: Omtzigt is en blijft kamerlid van het CDA, mits hij goed terug komt van die burn-out natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:41 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat is een ongeschreven regel
Als Rutte besluit zijn leiderschap af te staan en zelfs de politiek te verlaten, heb je al een uitzondering op die ongeschreven regel
maar als Rutte aanblijft, dan vraag ik mij oprecht af wat er met Omtzigt binnen de partij en Omtzigt binnen de regering gaat gebeuren?
Dus de vragen waar ik heel erg benieuwd naar ben zijn als volgt:
1. Blijf Rutte premier? Of wordt het misschien toch Rutte?
2. Gaat het CDA deel uit maken van een nieuwe regering?
3. Wat gaat Omtzigt doen?
Denk het ook maar dan is het wel vreemd dat hij dat meldt, als je het zo meldt en je bron niet openbaar maakt dan kan het ook iets zijn om druk mee uit te oefenen, zo van je weet het zelf dat je het was ik heb je nu genoemd maar ik openbaar je niet, als jij vervolgens ...quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:38 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat zal wel gewoon een ambtenaar zijn. Ik vind dat eigenlijk wel voor Rutte spreken, dat hij die naam niet noemt.
Al die gespeelde verontwaardiging daarover ook, als die politici niet weten dat er wel eens dingen uitlekken. Dat gebeurt toch de hele tijd.
Ik geloof niet dat je het hebt gevolgd, of wel?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Pffft, 29 edities van dit topic over een non-issue.
Alsof we allemaal niet allang wisten dat Kabinets-formaties aan een stuk door handje-klap zijn. Waarom is het vertrouwen in Kaag niet opgezegd, eigenlijk? Zij is toch de aanstichter van deze hele klucht?
Ik weet het niet.. zijn vertrouwen is namelijk nu al geschaadquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vraag 3 is volgens mij vrij simpel: Omtzigt is en blijft kamerlid van het CDA, mits hij goed terug komt van die burn-out natuurlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Het wordt gebracht als iemand uit de wind houden, maar je kan het net zo goed framen als muilkorven. Die ambtenaar had je, in overleg met de persoon zelf, best naar voren kunnen schuiven en uitleg kunnen laten geven. Dáár ging het ook over in de transparantiediscussie: Oekaze Kok, Ruttedoctrine en alle andere maatregelen van het kabinet die alleen maar mist creëren voor zowel de Kamer als het ambtelijk apparaat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:38 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat zal wel gewoon een ambtenaar zijn. Ik vind dat eigenlijk wel voor Rutte spreken, dat hij die naam niet noemt.
Al die gespeelde verontwaardiging daarover ook, als die politici niet weten dat er wel eens dingen uitlekken. Dat gebeurt toch de hele tijd.
Wat zou die anders gaan doen? Als hij bloed zie je volgens mij het CDA logo op zijn bloedlichaampjes staan, die gaat echt niet uit de partij stappen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:45 schreef VersKers het volgende:
[..]
Ik weet het niet.. zijn vertrouwen is namelijk nu al geschaad
Nee hoor. Dat is geen wet of zo.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:36 schreef Netsplitter het volgende:
Kaag kan alleen MP worden als D66 de grootste partij wordt, anders hebben ze pech.
Wiebes for presidentquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:45 schreef 297534 het volgende:
Ik persoonlijk vind Dijkhoff wel goed. Verder zou ik niemand kunnen bedenken voor het geval Rutte toch opstapt.
1. Ja. De vraag is of Rutte weer premier gaat worden. En ook dat antwoord zal hoogstwaarschijnlijk ja zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:41 schreef VersKers het volgende:
[..]
Dat is een ongeschreven regel
Als Rutte besluit zijn leiderschap af te staan en zelfs de politiek te verlaten, heb je al een uitzondering op die ongeschreven regel
maar als Rutte aanblijft, dan vraag ik mij oprecht af wat er met Omtzigt binnen de partij en Omtzigt binnen de regering gaat gebeuren?
1. Blijf Rutte premier? Of wordt het misschien toch Kaag?
2. Gaat het CDA deel uit maken van een nieuwe regering?
3. Wat gaat Omtzigt doen?
Nee, te zwaar beschadigt, het zal me zelfs niet verbazen als hij na de Pasen aangeeft dat hij de Nederlandse politiek zal verlaten zodra er een nieuwe coalitie is, en dat hij ivm Corona nog wel blijft zitten tot er een opvolger is.quote:[b]Op
1. Blijf Rutte premier? Of wordt het misschien toch Rutte?
Die kans acht ik groot, alhoewel het op dit moment aan leiderschap ontbreekt bij de CDA, wellicht dat ze ook wel iets hebben van: het is wel prima zo.quote:2. Gaat het CDA deel uit maken van een nieuwe regering?
Die blijft kamerlid, daarnaast zal het me niet verbazen als hij een speciale rol krijgt bij het opzetten van een nieuwe organisatie die de overheid moet controlleren dan wel herstructueren.quote:3. Wat gaat Omtzigt doen?
Zelfs Caroline kan minister president worden als de Kamer dat goed vindt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:36 schreef Netsplitter het volgende:
Dat was een kabinet zonder de PvdA. Ik zie nu geen optie zonder VVD (D66-CDA-PvdA-GL-SP-CU lijkt me wat vergezocht).quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat is geen wet of zo.![]()
In '82 werd de PvdA de grootste.
En werd Lubbers, van het CDA, de premier.
Sterker nog, de grootste hoeft niet eens in het kabinet te komen.
HALLO HALLO ik ben nieuw, hoe werkt dit?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zelfs Caroline kan minister president worden als de Kamer dat goed vindt.
Ik kan het ook worden...quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zelfs Caroline kan minister president worden als de Kamer dat goed vindt.
Ik heb ook nergens gezegd dat het een wet is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar hij heeft ook de afkeuring als kamerlid van de rest van kamer. Is het niet vreemd voor een partij om een door de rest afgekeurd kamerlid wel in een regering plaatsneemt (zeker als minister president) is er eigenlijk al eens iemand in de kamer gekomen die ooit afgekeurd door de tweede kamer? (waarschijnlijk wel hè).quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:47 schreef Claudia_x het volgende:
Nu is de wond nog vers. Maar als Rutte nu eerst Kaag en Hoekstra een kabinet probeert te laten formeren zonder de VVD en als zij er na lange tijd niet uitkomen, dan gaat iedereen straks de VVD smeken om weer aan de onderhandelingstafel te komen zitten. Er is dan tijd verstreken, emoties lopen niet meer hoog op en er is onderhandelingsruimte.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom de VVD het premierschap door de vingers zou laten glippen. Rutte heeft nog steeds een groot mandaat omdat veel mensen op hem hebben gestemd en gisteren gaf Rutte zelf aan dat hij de steun van zijn partij heeft. Het enige wat intussen is gebeurd is dat de Tweede Kamer heeft aangegeven dat herstel van vertrouwen nodig is. Daar deed Rutte gisteren zelf alweer blijmoedig over, zonder concrete toezeggingen.
Hoe kan Omtzigt zichzelf nog serieus in de spiegel aankijken als hij meegaat in het volgende leugenkabinet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat zou die anders gaan doen? Als hij bloed zie je volgens mij het CDA logo op zijn bloedlichaampjes staan, die gaat echt niet uit de partij stappen.
Nee, Kaag Premier, Wopke Vice, in ruil krijgen VVD wat belangrijke posten, daarnaast denk ik dat GL er bij komt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:49 schreef JohnDDD het volgende:
Een meerderheidskabinet zonder de VVD is gewoon niet mogelijk. Ze zullen het misschien wel eerst proberen. Het kan ook zijn dat Omtzigt, Hoekstra of Kaag premier mag worden.
Ik wacht dus ook af, wat de consequenties van vannacht zijn. If any.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik heb ook nergens gezegd dat het een wet is.
Daarbij werd Lubbers premier omdat van Agt zich niet meer beschikbaar stelde voor de rol als premier.
Eens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was een kabinet zonder de PvdA. Ik zie nu geen optie zonder VVD (D66-CDA-PvdA-GL-SP-CU lijkt me wat vergezocht).
Dat ook nog eens ja.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kan het ook worden...
Verkiezingen gaan over wie er in de 2de kamer komt, niet wie er in een kabinet komt.
Lubbers werd premier omdat de PvdA buitenspel was gezet. Het is uitgesloten dat de VVD als grootste partij in een kabinet gaat zitten en niet de premier levert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Omtzigt heeft al aangegeven hoe dan ook zijn rol als volksvertegenwoordiger zeer serieus te nemen, hij gaat dus zeker geen minister worden, dat heeft hij al gezegt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
Hoe kan Omtzigt zichzelf nog serieus in de spiegel aankijken als hij meegaat in het volgende leugenkabinet.
Omtzigt heeft zich hard gemaakt in de toeslagenaffaire.. tegen het zere been van Rutte.
Rutte en Omtzigt zijn niet bepaald boezemvriendjes.
Omtzigt zal hier hoe dan ook geen genoegen mee nemen
Concreet gevolg van de motie van afkeuring is dat Rutte nu even niet een voortrekkersrol mag spelen in de formatie. Verder heb ik Kaag hier niks over zeggen, behalve dat ze zélf zou aftreden. Hiermee heeft ze Rutte in staat gesteld om aan te blijven en tegelijk geprobeerd om duidelijk te maken dat zijzelf heus veel integerder is. Er vloeit niet uit voort dat Rutte geen premier meer kan worden. Kaag heeft nota bene zelf aangegeven dat ze 'in fases' wil bekijken wat nodig is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar hij heeft ook de afkeuring als kamerlid van de rest van kamer. Is het niet vreemd voor een partij om een door de rest afgekeurd kamerlid wel in een regering plaatsneemt (zeker als minister president) is er eigenlijk al eens iemand in de kamer gekomen die ooit afgekeurd door de tweede kamer? (waarschijnlijk wel hè).
Omtzigt heeft ook nog nooit tegen de partijlijn gestemd, nooit tegen een kabinet van Balkenende, Rutte I of Rutte III gestemd. Daar is hij ook regelmatig over zijn principes heen gesprongen. Hij blijft wel een pragmatische politicus.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:51 schreef VersKers het volgende:
[..]
Hoe kan Omtzigt zichzelf nog serieus in de spiegel aankijken als hij meegaat in het volgende leugenkabinet.
Omtzigt heeft zich hard gemaakt in de toeslagenaffaire.. tegen het zere been van Rutte.
Rutte en Omtzigt zijn niet bepaald boezemvriendjes.
Omtzigt zal hier hoe dan ook geen genoegen mee nemen
Omtzigt gaat never nooit minister worden onder Rutte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
1. Ja. De vraag is of Rutte weer premier gaat worden. En ook dat antwoord zal hoogstwaarschijnlijk ja zijn.
2. Ja.
3. Die zal minister worden of mogelijk kamer voorzitter.
TR gemacht.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat ook nog eens ja.
Misschien moeten we Balkenende weer van zolder halen
Ik denk dat Mark Rutte gewoon premier wordt, ja.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zal Rutte gewoon de MP worden van het komende kabinet, of is dat nu onhoudbaar?
Ik denk dat hij niet wil... Maar een meerderheid van de gekozen kamer zal er denk ik ook niet voor zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat ook nog eens ja.
Misschien moeten we Balkenende weer van zolder halen
Alles is nog mogelijk. Op dit moment onhoudbaar maar de formatie kan lang duren en men vergeet snel. Mss niet zo snel als Rutte zelf.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Omzigt premierquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:49 schreef JohnDDD het volgende:
Een meerderheidskabinet zonder de VVD is gewoon niet mogelijk. Ze zullen het misschien wel eerst proberen. Het kan ook zijn dat Omtzigt, Hoekstra of Kaag premier mag worden.
Dat zou nu voor d66 een zegen zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:54 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik denk dat Mark Rutte gewoon premier wordt, ja.
Wellicht omdat we naar een enorme crisis gaan en het helemaal niet zo interessant is om nu de MP te leveren, de macht zal verschuiven naar andere belangrijke posten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lubbers werd premier omdat de PvdA buitenspel was gezet. Het is uitgesloten dat de VVD als grootste partij in een kabinet gaat zitten en niet de premier levert.
Zonder de VVD is alles over rechts / midden wel uitgesloten en zul je uitkomen op een enorm kabinet met CDA, D66 en zo ongeveer alles op links.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:49 schreef JohnDDD het volgende:
De vvd lost dit gewoon op door de leugen niet belangrijk te vinden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:55 schreef Lurf het volgende:
Het is ook helemaal geen probleem als de VVD in het kabinet gaat zitten en de premier levert, zolang het maar niet Mark Rutte is. Kaag heeft het heel goed gezien: dit is nu eerst en vooral een intern VVD probleem waar ze mee moeten dealen.
Sowieso is een ministerspost natuurlijk niet perse beter.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:54 schreef VersKers het volgende:
[..]
Omtzigt gaat never nooit minister worden onder Rutte.
Daar ken ik hem inmiddels goed genoeg voor.
Als hij dat wel doet, zal zijn geloofwaardigheid ernstige schade oplopen.
Een integer man zoals Omtzigt verliest dan zijn eigen integriteit.
Ik zal het je op een papiertje meegeven, Omtzigt wordt geen minister onder Rutte.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat er de komende tijd gaat gebeuren, als het gepeupel blij is vanwege het opheffen van de coronamaatregelen en als er weer nieuwe schandalen zijn. Want laten we wel wezen: vandaag ging de aandacht even niet uit naar het CDA zelf, maar daar rommelt het nog steeds. En wie weet wiens/wier hoofd morgen op het slachtblok ligt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja, ik denk dat Rutte het huidige kabinet blijft leiden, dan kan hij met opgeheven hoofd vertrekken als hij het stokje aan een opvolger geeft. Hem verder schofferen heeft geen zin. Is ook onhandig, midden in een pandemie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Concreet gevolg van de motie van afkeuring is dat Rutte nu even niet een voortrekkersrol mag spelen in de formatie. Verder heb ik Kaag hier niks over zeggen, behalve dat ze zélf zou aftreden. Hiermee heeft ze Rutte in staat gesteld om aan te blijven en tegelijk geprobeerd om duidelijk te maken dat zijzelf heus veel integerder is. Er vloeit niet uit voort dat Rutte geen premier meer kan worden. Kaag heeft nota bene zelf aangegeven dat ze 'in fases' wil bekijken wat nodig is.
Waarom zou de VVD dat doen? Daar heeft de VVD alleen maar mee te verliezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, Kaag Premier, Wopke Vice, in ruil krijgen VVD wat belangrijke posten, daarnaast denk ik dat GL er bij komt.
Zolang je er geen herinnering aan hebt, is dat oké.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:58 schreef BlackLining het volgende:
Bovendien is de kans natuurlijk levensgroot dat er binnen nu en een week nog ergens een lijk uit een kast dondert he.
CDA zal dat ook nooit doen..quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zonder de VVD is alles over rechts / midden wel uitgesloten en zul je uitkomen op een enorm kabinet met CDA, D66 en zo ongeveer alles op links.
Waarom zou hij schade oplopen als hij minister van BZ wordt? Dan kan hij juist de dingen aanpakken die hij heeft aangekaart. Een mooiere kans is er niet op dat gebied. Af maken wat je hebt opgestart.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:54 schreef VersKers het volgende:
[..]
Omtzigt gaat never nooit minister worden onder Rutte.
Daar ken ik hem inmiddels goed genoeg voor.
Als hij dat wel doet, zal zijn geloofwaardigheid ernstige schade oplopen.
Een integer man zoals Omtzigt verliest dan zijn eigen integriteit.
Ik zal het je op een papiertje meegeven, Omtzigt wordt geen minister onder Rutte.
Precies.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
om zou de VVD dat doen? Daar heeft de VVD alleen maar mee te verliezen.
Nee, dat denk ik niet. Als hij geen MP wordt, zal hij de politiek wel uit gaan, lijkt me.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:59 schreef VersKers het volgende:
[..]
CDA zal dat ook nooit doen..
CDA wil niet zonder VVD met het liefst ook niet met de VVD onder Rutte
Ik voorzie dat Rutte eieren gaat kiezen voor zijn geld.. misschien zelfs terug in de rol van fractievoorzitter?
Maar als minister kan je daadwerkelijk iets veranderenquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:57 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Sowieso is een ministerspost natuurlijk niet perse beter.
De kracht van Omtzigt is het aankaarten van misstanden. Dat gaat gewoon een stuk beter vanuit de Kamer dan als minister.
Men vergeet wel eens hoe belangrijk het werk van Kamerleden is, dat is niet alleen een wachtkamer voor de regering natuurlijk.
Al is het wel zo dat met die gigantische regeerakkoorden er erg weinig ademruimte is in de Kamer. Dat moet nu ook echt anders.
En CDA en D66 zitten vervolgens ook niet te springen om Van Nieuwenhuize of Schippers want geen mandaat en iets met lood en oud ijzer. Die gaan dan inzetten op Kaag I.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat Rutte het huidige kabinet blijft leiden, dan kan hij met opgeheven hoofd vertrekken als hij het stokje aan een opvolger geeft. Hem verder schofferen heeft geen zin. Is ook onhandig, midden in een pandemie.
En ik denk dat de VVD na dit lange weekend met een andere kandidaat komt om het nieuwe kabinet te gaan leiden. Bij voorkeur een vrouw, omdat D66, GL en PvdA al heel lang roepen dat het tijd is voor een vrouw als MP.
Hij wil wel BZM worden, maar niet onder Ruttequote:Op vrijdag 2 april 2021 09:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Waarom zou hij schade oplopen als hij minister van BZ wordt? Dan kan hij juist de dingen aanpakken die hij heeft aangekaart. Een mooiere kans is er niet op dat gebied. Af maken wat je hebt opgestart.
Maar dat doet de VVD niet en zonder VVD heb je geen kabinet. Zonder CDA of D66 kan het nog wel, dus die kun je tegen elkaar uitspelen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:00 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En CDA en D66 zitten vervolgens ook niet te springen om Van Nieuwenhuize of Schippers want geen mandaat. Die gaan dan inzetten op Kaag I.
Dat is toch echt een hele andere dynamiek en een hele andere relatie tot de regering.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:00 schreef VersKers het volgende:
[..]
Maar als minister kan je daadwerkelijk iets veranderen
Nu zeg je weer wat anders. Met andere woorden: jij weet het ook niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:01 schreef VersKers het volgende:
[..]
Hij wil wel BZM worden, maar niet onder Rutte
wellicht niet onder Rutte, maar wel onder Kaag!quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat is toch echt een hele andere dynamiek en een hele andere relatie tot de regering.
Voor Omtzigt is dat echt geen verbetering.
Waarom? Ik heb hier goed over nagedacht, wat zullen de 3 grootste issues zijn de komende 20 jaar?quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom zou de VVD dat doen? Daar heeft de VVD alleen maar mee te verliezen.
Geen mandaat is trouwens onzin, nota bene Omtzigt zelf pleitte deze zomer voor een premier die niet op de lijst zou komen (hij wilde als hij lijsttrekker werd, Hoekstra als premier terwijl die niet verkiesbaar zou zijn).quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:00 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En CDA en D66 zitten vervolgens ook niet te springen om Van Nieuwenhuize of Schippers want geen mandaat. Die gaan dan inzetten op Kaag I.
Ik zit zelf totaal niet te wachten op Omtzigt in een belangrijke positie. Ik weet dat veel mensen met hem weglopen. Ook ik vind het aangenaam dat er een luis in de pels is die het belang van tegenmacht begrijpt. Maar ik zie ook een man die zijn grenzen niet kent, die via Twitter soms te snel reageert en die geen vermogen heeft om een groep bij elkaar te houden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat is toch echt een hele andere dynamiek en een hele andere relatie tot de regering.
Voor Omtzigt is dat echt geen verbetering.
was het woordje misschien vergetenquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:02 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nu zeg je weer wat anders. Met andere woorden: jij weet het ook niet.
Volgens mij heeft ie zelf ook ooit eens gezegd, dat hij niet geschikt is als minister of staatssecretaris, en zich wel goed voelt in de rol als kamerlid.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zit zelf totaal niet te wachten op Omtzigt in een belangrijke positie. Ik weet dat veel mensen met hem weglopen. Ook ik vind het aangenaam dat er een luis in de pels is die het belang van tegenmacht begrijpt. Maar ik zie ook een man die zijn grenzen niet kent, die via Twitter soms te snel reageert en die geen vermogen heeft om een groep bij elkaar te houden.
Zover ik weet heeft alleen rutte alzheimer, maar wellicht is de rutte variant besmettelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik denk dat de formatie echt wel moeilijk wordt, tenzij iedereen het weer 'snel vergeet'.
En daarom is ie prima geschikt als Kamerlid en moet hij helemaal geen minister of voorzitter worden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zit zelf totaal niet te wachten op Omtzigt in een belangrijke positie. Ik weet dat veel mensen met hem weglopen. Ook ik vind het aangenaam dat er een luis in de pels is die het belang van tegenmacht begrijpt. Maar ik zie ook een man die zijn grenzen niet kent, die via Twitter soms te snel reageert en die geen vermogen heeft om een groep bij elkaar te houden.
Ja, hij wilde niet voor niets Hoekstra als premier als Omtzigt lijsttrekker was geworden en het CDA de grootste.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:04 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ie zelf ook ooit eens gezegd, dat hij niet geschikt is als minister of staatssecretaris, en zich wel goed voelt in de rol als kamerlid.
en dit zullen de grootste 3 achterkamer issues wordenquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb hier goed over nagedacht, wat zullen de 3 grootste issues zijn de komende 20 jaar?
-Millieu (transitie)
-De toekomst van de EU
-Woningbouw
Wie denk je dat de grootste winnaars worden van de milleutransitie? En wie heeft daar weer het meest voor het zeggen? Juist de VVD en het bedrijfsleven, onze vrienden van Shell heffen nu al het glas
Toekomst van de EU: Kaag staat te popelen om Nederland richting de EU af te leveren
Woningbouw: Hey, als we de boeren nou goed uitkopen (Hoi CDA), daar veel woningen neerzetten (Hoi VVD), en dat stomme Stikstofprobleem oplossen (Hoi GL), dan slaan we mooi 2 vliegen in 1 klap.
Jorritsma heeft er ook last van.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zover ik weet heeft alleen rutte alzheimer, maar wellicht is de rutte variant besmettelijk.
Inderdaad alleen geen leidende rol voor Rutte, die zal ze dan zelf wel willenquote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Concreet gevolg van de motie van afkeuring is dat Rutte nu even niet een voortrekkersrol mag spelen in de formatie. Verder heb ik Kaag hier niks over zeggen, behalve dat ze zélf zou aftreden. Hiermee heeft ze Rutte in staat gesteld om aan te blijven en tegelijk geprobeerd om duidelijk te maken dat zijzelf heus veel integerder is. Er vloeit niet uit voort dat Rutte geen premier meer kan worden. Kaag heeft nota bene zelf aangegeven dat ze 'in fases' wil bekijken wat nodig is.
Onhoudbaar, Rutte gaat echt geen MP meer worden komende 4 jaar. Intern zal de kritiek binnen VVD ook wel toenemen. Een paar oude prominenten zullen er nog even een plasje over doen en na het paasweekend besluit Rutte misschien zelf wel een stap opzij te doen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
Eens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Alsof de grootste partij VVD akkoord gaat met Kaag als MP. hoe verzint men het?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:08 schreef VersKers het volgende:
Mijn voorspelling:
1. Rutte doet een stapje terug en verlaat de politiek
2. Kaag doet een stapje naar voren en wordt premier
3. Omtzigt doet ook een stapje naar voren en wordt minister van BNZ
4. Kabinet wordt gevormd uit de volgende 4 partijen: VVD, D66, CDA en CU
Fijne dag beste mensen
Of het einde van de industriële revolutie: https://palladiummag.com/(...)-industrial-society/quote:
Dat zou niet de eerste keer zijn hoor.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:09 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Alsof de grootste partij VVD akkoord gaat met Kaag als MP. hoe verzint men het?
Ja Feyenoord ook wel eens kampioen. Goed argument.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat zou niet de eerste keer zijn hoor.
Omtzigt ligt voorlopig nog overspannen op de bank, en herstel daarvan duurt altijd minstens drie keer langer dan voorspeld.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:08 schreef VersKers het volgende:
Mijn voorspelling:
Fijne dag beste mensen
Kiezers hebben de VVD/Rutte niet bestraft vanwege de toeslagenaffaire en het is zeer de vraag of ze dat nu zouden doen. Ik zou als VVD eerder een andere persoon naar voren schuiven of nieuwe verkiezingen ingaan. Je gaat als grootste partij geen genoegen nemen met een bijrol in een naar links leunend kabinet. Dat zie ik althans nooit gebeuren. Over vier jaar zijn de daar bovendien slechter mee af.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb hier goed over nagedacht, wat zullen de 3 grootste issues zijn de komende 20 jaar?
-Millieu (transitie)
-De toekomst van de EU
-Woningbouw
Wie denk je dat de grootste winnaars worden van de milleutransitie? En wie heeft daar weer het meest voor het zeggen? Juist de VVD en het bedrijfsleven, onze vrienden van Shell heffen nu al het glas
Toekomst van de EU: Kaag staat te popelen om Nederland richting de EU af te leveren
Woningbouw: Hey, als we de boeren nou goed uitkopen (Hoi CDA), daar veel woningen neerzetten (Hoi VVD), en dat stomme Stikstofprobleem oplossen (Hoi GL), dan slaan we mooi 2 vliegen in 1 klap.
Echt? Daar kan ik me niks van herinneren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:10 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Ja Feyenoord ook wel eens kampioen. Goed argument.
1. Het lijkt mij waarschijnlijk dat hij wel het demissionaire kabinet blijft leiden, hoeven ze daar ook niet op zoek naar een opvolger. De Jonge naar MP zou 1 persoon momenteel te machtig maken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:08 schreef VersKers het volgende:
Mijn voorspelling:
Fijne dag beste mensen
1,2 eensquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:08 schreef VersKers het volgende:
Mijn voorspelling:
Fijne dag beste mensen
Prima, dan doen CDA/D66 het toch lekker zonder de VVD. Succes daarmee, zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:09 schreef raptorix het volgende:
Nog een reden waarom Rutte niet door kan is dat CDA/D66 dat niet zullen pikken, daarmee komen ze zwak over en als ze geen garanties hadden gehad dan hadden ze hem gister wel weggestuurt, denk ook even goed na wat Rutte gezegt heeft: Ik ga tijdens de pasen goed nadenken.
Datzelfde kun je zeggen van de VVD. Die zijn hun bondgenoten wel kwijt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Prima, dan doen CDA/D66 het toch lekker zonder de VVD. Succes daarmee, zou ik zeggen.
Het is juist duidelijk geworden dat ze die nog steeds hebben. Ze zijn tot elkaar veroordeeld nu.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Datzelfde kun je zeggen van de VVD. Die zijn hun bondgenoten wel kwijt.
Je hebt de VVD nodig, je wilt niet met een hele trits aan kleine linkse partijtjes aan de gang, VVD wil gewoon flink wisselgeld.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Prima, dan doen CDA/D66 het toch lekker zonder de VVD. Succes daarmee, zou ik zeggen.
Ze houden de deur open ja, maar dat zijn echt geen 'bondgenoten'.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is juist duidelijk geworden dat ze die nog steeds hebben. Ze zijn tot elkaar veroordeeld nu.
Zonder Volt en Denk en met CU ben je er ook. Nog net iets waarschijnlijker, al is de kans ook bijna nihil.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:14 schreef JohnDDD het volgende:
Een kabinet over links lijkt me wel onwaarschijnlijk. Want dan krijg je dus iets van D66-CDA-PvdA-SP-GL-Volt-Denk. Het kán natuurlijk wel.
Rutte zo goed als bijna weg, maar met de VVD binnenboord, linkse partijen kunnen geen kant op.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:14 schreef JohnDDD het volgende:
Een kabinet over links lijkt me wel onwaarschijnlijk. Want dan krijg je dus iets van D66-CDA-PvdA-SP-GL-Volt-Denk. Het kán natuurlijk wel.
Ze hebben nu een enorm machtsblok. Als ik me in de VVD verplaats dan zou mijn grootste belang zijn om dat machtsblok intact te houden. Die grootste schade loop je denk ik op door nummer 2/3/4 in een kabinet te zijn. Dan nog liever oppositie voeren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt de VVD nodig, je wilt niet met een hele trits aan kleine linkse partijtjes aan de gang, VVD wil gewoon flink wisselgeld.
Ik vond wat dat betreft de uitleg van Ollongren en Koolmees ook met afstand de meest geloofwaardige verklaringen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:16 schreef HiZ het volgende:
Hoe langer dat debat duurde hoe meer ik ging geloven dat Omzigt niet serieus was besproken in het eerste gesprek.
De echte fout was dat dit deel van het gesprek wel was doorgekomen naar het gefotografeerde lijstje van geaprekspunten. Maar dat lijstje was de verantwoordelijkheid van de verkenners, niet van Rutte.
De kamer heeft volgens mij de lading boter op het eigen hoofd niet gevoeld.
De formatie zal nog wel maanden gaan duren.
Plus dat je dan niks door de 1e kamer krijgt want daar zit een behoorlijk rechts blok.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:14 schreef JohnDDD het volgende:
Kan, maar deze kan volgens mij ook; er komt een minderheidskabinet van VVD en D66. Daar worden vervolgens oppositie partijen zoals PvdA, GL, CDA etc. bij gezocht voor gedoogsteun, dan heb je al een veilige meerderheid. Dan Rutte nog even vervangen door Schippers of een andere VVD coryfee en dan kan Kaag zich rustig verder profileren. Als dit kabinet dan na een paar jaar valt - over een schandaal wat nog ergens in een kast bij de VVD ligt of zo - kan Kaag na de eerstvolgende verkiezingen MP worden omdat D66 dan de grootste partij zal zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:07 schreef Ronald het volgende:
[..]
Onhoudbaar, Rutte gaat echt geen MP meer worden komende 4 jaar. Intern zal de kritiek binnen VVD ook wel toenemen. Een paar oude prominenten zullen er nog even een plasje over doen en na het paasweekend besluit Rutte misschien zelf wel een stap opzij te doen.
Het wordt gewoon een kwestie van formeren met VVD en D66 zonder Rutte. En aangezien er vooral matige lichtgewichten op de VVD lijst staan wordt Kaag premier. Een klein kansje is er nog voor Hoekstra, maar die wil zelf niet en is ook geen goede leider gebleken als lijsttrekker. Bovendien zit de CDA intern nog in de verliezersmodus.
Ik denk niet dat jij in de gaten hebt wat er aan de hand is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee hoor.
Maar ik vind het zo’n onzin. Moet je nagaan dat er in een bedrijf dagenlang door tientallen collega’s zou worden vergaderd en gediscussieerd om iets dat iemand wel of niet zou hebben gezegd. Iets dat ook nog eens niet direct relevant is voor de strategie/bedrijfsvoering.
En dat terwijl het bedrijf in zwaar weer is vanwege een mega-crisis....
Denk het ook. Een linkse agglomeratie vecht elkaar de tent uit. Ze zijn nog fundamentalistischer dan ISIS.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt de VVD nodig, je wilt niet met een hele trits aan kleine linkse partijtjes aan de gang, VVD wil gewoon flink wisselgeld.
Het gezever hierover in de 2de kamer? Nope.quote:Op vrijdag 2 april 2021 09:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je het hebt gevolgd, of wel?
Ik ook, ik ben van mening veranderd in de loop van de avond.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:16 schreef HiZ het volgende:
Hoe langer dat debat duurde hoe meer ik ging geloven dat Omzigt niet serieus was besproken in het eerste gesprek.
Of juist wel, want dan komt er eens een einde aan die doorgeslagen verering van deze martelaar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welke tekst hebben ze als fundament dan?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:19 schreef HiZ het volgende:
[..]
Denk het ook. Een linkse agglomeratie vecht elkaar de tent uit. Ze zijn nog fundamentalistischer dan ISIS.
Het probleem met de VVD is dat er geen opvolger voor Rutte is op dit moment, waarom denk je dat Dijkhoff weg ging? Hij had kennelijk te horen gekregen dat hij te licht is, als tussenoplossing kan de VVD gewoon een deal maken met D66, jullie mogen het doen, kun je nog een vrouw naar voren schuiven ook, let maar op, dat zal straks ook de eervolle melding vanuit de VVD worden: Dit land is klaar voor een vrouw.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze hebben nu een enorm machtsblok. Als ik me in de VVD verplaats dan zou mijn grootste belang zijn om dat machtsblok intact te houden. Die grootste schade loop je denk ik op door nummer 2/3/4 in een kabinet te zijn. Dan nog liever oppositie voeren.
En 't blijft een CDA'er, hè?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:21 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Of juist wel, want dan komt er eens een einde aan die doorgeslagen verering van deze martelaar.
Nee die hebben ze bewaard voor over 4 jaar. De VVD heeft ondertussen best veel vrouwen hoog op de lijst staan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:21 schreef raptorix het volgende:
Het liefst had de VVD natuurlijk zelf een vrouw gehad, maar die hebben er nog geen 1 klaar staan die MP waardig is.
Ik denk zeker niet dat hij te licht was bevonden. Het probleem was gewoon dat Rutte er nog zat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem met de VVD is dat er geen opvolger voor Rutte is op dit moment, waarom denk je dat Dijkhoff weg ging? Hij had kennelijk te horen gekregen dat hij te licht is, als tussenoplossing kan de VVD gewoon een deal maken met D66, jullie mogen het doen, kun je nog een vrouw naar voren schuiven ook, let maar op, dat zal straks ook de eervolle melding vanuit de VVD worden: Dit land is klaar voor een vrouw.
Het liefst had de VVD natuurlijk zelf een vrouw gehad, maar die hebben er nog geen 1 klaar staan die MP waardig is.
Die gaan Van Nieuwenhuizen naar voren schuiven denk ik. Mijn oude buurvrouw overigensquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem met de VVD is dat er geen opvolger voor Rutte is op dit moment, waarom denk je dat Dijkhoff weg ging? Hij had kennelijk te horen gekregen dat hij te licht is, als tussenoplossing kan de VVD gewoon een deal maken met D66, jullie mogen het doen, kun je nog een vrouw naar voren schuiven ook, let maar op, dat zal straks ook de eervolle melding vanuit de VVD worden: Dit land is klaar voor een vrouw.
Rutte is nog niet weg hoor, dus het is even afwachten hoe "briljant" Kaag is geweest.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Rutte zo goed als bijna weg, maar met de VVD binnenboord, linkse partijen kunnen geen kant op.
Briljant van Kaag.
En er ontstaat nu nieuwe ruimte voor Klaas.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:23 schreef 297534 het volgende:
[..]
Ik denk zeker niet dat hij te licht was bevonden. Het probleem was gewoon dat Rutte er nog zat.
Krijg ook steeds meer de indruk dat er zorgen zijn geuit over de stabiliteit binnen het CDA, en dat dat "vertaald" is naar de opmerking op het briefje van Ollongren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:16 schreef HiZ het volgende:
Rutte's grote fout is dat hij een antwoord heeft gegeven op een vraag over iets wat niet onder zijn verantwoordelijkheid viel. Hij had meteen en zonder uitzondering moeten verwijzen naar de verkenners. Als dan de notities waren gepubliceerd had hij alleen hoeven verdedigen wat hij had gezegd in plaats van het feit dat wat hij nu heeft gezegd niet waar was.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik vond wat dat betreft de uitleg van Ollongren en Koolmees ook met afstand de meest geloofwaardige verklaringen.
Kan me heel goed voorstellen dat dat zo gegaan is.
Maar het had zo eindeloos veel sympathieker geweest als Rutte had gezegd "Ja dat klopt, daar ben ik ver over de schreef gegaan en dat had ik niet mogen doen". In plaats van die steeds weer terugkerende selectieve dementie.
dit denk ik ook.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:18 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Kan, maar deze kan volgens mij ook; er komt een minderheidskabinet van VVD en D66. Daar worden vervolgens oppositie partijen zoals PvdA, GL, CDA etc. bij gezocht voor gedoogsteun, dan heb je al een veilige meerderheid.
Ja. Ik wacht af. Maar als we hier toch aan het voorspellen zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:23 schreef Tarado het volgende:
[..]
Rutte is nog niet weg hoor, dus het is even afwachten hoe "briljant" Kaag is geweest.
Ja, ik zei eerder al dat ik dat niet erg zou vinden. Hij is natuurlijk niet ideaal, maar hij lijkt mij wel geschikt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En er ontstaat nu nieuwe ruimte voor Klaas.
Jawel, maar dat is natuurlijk ook een trucje om wat extra stemmen te krijgen, ik zie in de toekomst nog wel dat ze Sophie Hermans wat gaan doorschuiven, maar die is nog vrij jong maar nu wel al doorgeschoven als Fractiewoordvoerder.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Nee die hebben ze bewaard voor over 4 jaar. De VVD heeft ondertussen best veel vrouwen hoog op de lijst staan.
Hie ontwikkelen die Turkse dame en Bente zich? Potentieel voor over vier jaar of (nog) te licht?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Nee die hebben ze bewaard voor over 4 jaar. De VVD heeft ondertussen best veel vrouwen hoog op de lijst staan.
ik heb ook nog een leven.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Welke tekst hebben ze als fundament dan?
De VVD heeft iedereen die de potentie had om Rutte te vervangen de afgelopen jaren stelselmatig op een zijspoor gezet. Dat ze daar nu tegenaanlopen is alleen maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat er niet ergens binnen de VVD een vrouw rondloopt met de potentie om premier te worden. Het probleem is dat Rutte, ook binnen zijn eigen partij, het denken enorm vernauwt heeft tot het punt dat iedereen hem als enige optie ziet. Buiten dat het een enge ontwikkeling is, is dat ook gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Becker is wel zo ver-rechts dat elke coalitie over links onmogelijk gaat worden. Leuk voor als je moet groeien in de oppositie om stemmen van PVV en FvD af te pakken, geen materiaal om een regering mee te vormen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Hie ontwikkelen die Turkse dame en Bente zich? Potentieel voor over vier jaar of (nog) te licht?
Yep en waarom ook niet? Lekker rustig, weinig onderling gezeik en als het een keer echt fout gaat is het ook lekker snel afgelopen. Prima oplossing wat mij betreft.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dit denk ik ook.
blijft weinig over nu. en ik vind dit persoonlijk wel een fijne situatie. dan werkt de democratie in feite bij elke beslissing die steun nodig heeft.
Rutte op Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking dan?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:27 schreef BlackLining het volgende:
Een argument voor Ruttes premierschap zijn zijn connecties met andere wereldleiders overigens. De enige met wat dat betreft vergelijkbare connecties is momenteel Kaag.
ik denk dat hij dit ook gewoon weer overleeft, terugkijkend was het ook een storm in een glas water. Uiteindelijk hebben een kleine 2 miljoen mensen op hem gestemd en dat een week of 2 geleden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik wacht af. Maar als we hier toch aan het voorspellen zijn.
Met Rutte weg en de VVD met een machtsvacuüm was D66 de machtigste partij geworden. Briljant echt niet, dit is gewoon weer je kroonjuwelen weggooien zodat je veilig kan regeren.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Rutte zo goed als bijna weg, maar met de VVD binnenboord, linkse partijen kunnen geen kant op.
Briljant van Kaag.
Dilan licht volgens mij vooral goed bij de rechtse kant van de VVD, Bente is wel een beroepspoliticus, het zou me niet verbazen als ze staatssecretaris mag worden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Hie ontwikkelen die Turkse dame en Bente zich? Potentieel voor over vier jaar of (nog) te licht?
Hermans ken ik vooral van de slimste mens. Zij wist echt helemaal niets. Ik vond dat wel choquerend.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is natuurlijk ook een trucje om wat extra stemmen te krijgen, ik zie in de toekomst nog wel dat ze Sophie Hermans wat gaan doorschuiven, maar die is nog vrij jong maar nu wel al doorgeschoven als Fractiewoordvoerder.
Ben jij lid van de VVD?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:28 schreef Lurf het volgende:
[..]
De VVD heeft iedereen die de potentie had om Rutte te vervangen de afgelopen jaren stelselmatig op een zijspoor gezet. Dat ze daar nu tegenaanlopen is alleen maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat er niet ergens binnen de VVD geen vrouw rondloopt met de potentie om premier te worden. Het probleem is dat Rutte, ook binnen zijn eigen partij, het denken enorm vernauwt heeft tot het punt dat iedereen hem als enige optie ziet. Buiten dat het een enge ontwikkeling is, is dat ook gewoon niet waar.
En daar komt natuurlijk bij dat de campagne van de VVD zich eigenlijk beperkte tot "Dit is Mark Rutte. Stem op Mark Rutte!".quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:28 schreef Lurf het volgende:
[..]
De VVD heeft iedereen die de potentie had om Rutte te vervangen de afgelopen jaren stelselmatig op een zijspoor gezet. Dat ze daar nu tegenaanlopen is alleen maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat er niet ergens binnen de VVD geen vrouw rondloopt met de potentie om premier te worden. Het probleem is dat Rutte, ook binnen zijn eigen partij, het denken enorm vernauwt heeft tot het punt dat iedereen hem als enige optie ziet. Buiten dat het een enge ontwikkeling is, is dat ook gewoon niet waar.
De kranten moeten voor middernacht naar de drukker, dus die analyses zijn wat incompleet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:28 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand nog een scherpe analyse in de kranten gelezen? Ik vond de Volkskrant wat tegenvallen.
Hoekstra is een kille politicus, die zal zijn eisen hebben gehad.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:29 schreef capricia het volgende:
Ik vind het ook wel een vernedering voor het CDA, om Rutte te moeten blijven steunen.
Omtzigt heeft in zijn eentje vijf zetels voor die partij binnen gehaald.
Wat een afgang voor Hoekstra.
Ze is qua electrolaat wel interessant, ze is knap, en licht goed bij progressieve Turken wat inmiddels een behoorlijk grote groep aan het worden is. Overigens heeft niet iedereen binnen de VVD altijd een belangrijke functie om toch invloed uit te oefenen, juist bij de VVD vind veel achter de schermen plaats.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:29 schreef Hexagon het volgende:
Die Dilan heeft een veel te irritante stem om premier te worden
Dit dus, en Rutte blijft gewoon zitten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Met Rutte weg en de VVD met een machtsvacuüm was D66 de machtigste partij geworden. Briljant echt niet, dit is gewoon weer je kroonjuwelen weggooien zodat je veilig kan regeren.
In de stemming heeft Hoekstra gekozen voor Rutte en niet voor zijn partijgenoot Omtzigt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoekstra is een kille politicus, die zal zijn eisen hebben gehad.
Hoekstra ziet dat De Jonge anders de voorlopige vervanger van Rutte was geworden en het CDA dus al helemaal voor alles rondom corona verantwoordelijk was geweest. Dat lijkt me strategisch ook niet zo handig, zeker niet als je nog de scherven van je verlies aan het oprapen bent en je nog steeds met een richtingenstrijd in je partij zit.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoekstra is een kille politicus, die zal zijn eisen hebben gehad.
Grappenmaker.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kranten moeten voor middernacht naar de drukker, dus die analyses zijn wat incompleet.
Precies.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:28 schreef Lurf het volgende:
[..]
De VVD heeft iedereen die de potentie had om Rutte te vervangen de afgelopen jaren stelselmatig op een zijspoor gezet. Dat ze daar nu tegenaanlopen is alleen maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat er niet ergens binnen de VVD een vrouw rondloopt met de potentie om premier te worden. Het probleem is dat Rutte, ook binnen zijn eigen partij, het denken enorm vernauwt heeft tot het punt dat iedereen hem als enige optie ziet. Buiten dat het een enge ontwikkeling is, is dat ook gewoon niet waar.
dat was toch ook logisch, de resultaten spreken voor zichquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En daar komt natuurlijk bij dat de campagne van de VVD zich eigenlijk beperkte tot "Dit is Mark Rutte. Stem op Mark Rutte!".
Ook niet zo'n goed geheugen dus.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:29 schreef 297534 het volgende:
[..]
Hermans ken ik vooral van de slimste mens. Zij wist echt helemaal niets. Ik vond dat wel choquerend.
ik weet niet of hij dit wel echt overleefd. ik vind hem ernstig beschadigd. iedereen heeft toch gezien dat hij en iedereen die hier onder vuur lag, ineens collectief geheugenverlies heeft over precies dit. als je dat geloofd, dan ben je echt dement.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:28 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik denk dat hij dit ook gewoon weer overleeft, terugkijkend was het ook een storm in een glas water. Uiteindelijk hebben een kleine 2 miljoen mensen op hem gestemd en dat een week of 2 geleden.
Ik denk dat Omtzigt ook niet voor de motie van wantrouwen had gestemd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:32 schreef capricia het volgende:
[..]
In de stemming heeft Hoekstra gekozen voor Rutte en niet voor zijn partijgenoot Omtzigt.
Broedermoord.
Totale vernedering van die partij.
Die kan ze toch alsnog indienen volgende week? Ze hoeven toch niet per se over één nacht ijs.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dit dus, en Rutte blijft gewoon zitten.
Kaag zei vannacht ook wat beteuterd voor de camera dat ze eigenlijk van mening is dat Rutte zelf zou moeten opstappen.
Maar als ze dat echt vindt had ze de motie van wantrouwen moeten steunen.
Ja, het volk heeft zich daar weer van zijn domste kant getoond.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat was toch ook logisch, de resultaten spreken voor zich
Op sommige momenten moet je bukken, zo werkt het. Als het CDA of D66 het hadden gewilt hadden ze Rutte weg kunnen sturen, je denkt toch namelijk niet dat die echt zin hebben in nog 4 jaar Mark?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:32 schreef capricia het volgende:
[..]
In de stemming heeft Hoekstra gekozen voor Rutte en niet voor zijn partijgenoot Omtzigt.
Broedermoord.
Totale vernedering van die partij.
Bovendien is de clusterfuck waarin ons land zich bevindt inmiddels ook wel groot genoeg natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Op sommige momenten moet je bukken, zo werkt het. Als het CDA of D66 het hadden gewilt hadden ze Rutte weg kunnen sturen, je denkt toch namelijk niet dat die echt zin hebben in nog 4 jaar Mark?
nee inderdaad. Het waren wel hilarische afleveringen omdat Philip Freriks alleen maar vragen stelde over Rutte, waardoor zij echt overkwam als de assistente van Rutte, wat ze ook was en nog steeds is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:33 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ook niet zo'n goed geheugen dus.
want goeie alternatieven te over, hebben we gisteren ook weer gezienquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, het volk heeft zich daar weer van zijn domste kant getoond.
Eens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Op sommige momenten moet je bukken, zo werkt het. Als het CDA of D66 het hadden gewilt hadden ze Rutte weg kunnen sturen, je denkt toch namelijk niet dat die echt zin hebben in nog 4 jaar Mark?
Er zijn inmiddels meer prikken gezet dan Rutte stemmen heeft gekregen.quote:
Zelfs enkel de CU had dat kunnen doen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als Hoekstra vooraf met Pieter had afgesproken het zo te doen, dan zal iedereen die achteraf begrijpen, hij gijzelt Rutte ook, want als Rutte zich nu niet aan zijn woord houd dan kan hij de formatie net zo makkelijk opblazen omdat het CDA in alle combinaties een sleutelrol speelt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Ze hadden enkel hoeven blazen, maar deden dat niet.
En vooral Hoekstra viel daarbij zijn eigen partijgenoot af.
Nouja, de campagnes waren sowieso erg matig. Maar weinig over hoe verder na COVID. Een partij die niet verder kwam dan 'stem op Mark Rutte want hij heet Mark Rutte', een partij die zei 'kroegen open' terwijl ze weten dat als ze geen absolute meerderheid krijgen dat totaal zinloos is, en dan de rest die misschien nog wat ideetjes hadden werd daarop toch totaal niet gehoord, want dat vond de media niet relevant.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
want goeie alternatieven te over, hebben we gisteren ook weer gezien
Wat dat betreft was wilders wel slim om Kaag te framen dat ze Rutte de nek omgedraaid heeft. Die wil hun afstand zo groot mogelijk hebben natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ah kijk, de V is toch nog met iets aardigs gekomen (bron):
Ik ging lichtelijk verward naar bed en eigenlijk ben ik dat nog steeds. Die motie van afkeuring kun je op verschillende manieren interpreteren. Bekijk je het puur staatsrechtelijk, dan heeft Kaag Rutte laten wegkomen. (...) Maar je kunt het ook anders interpreteren, namelijk dat Kaag en Hoekstra toch het signaal afgeven dat ze niet meer met Rutte in een kabinet willen.
Het is niet uitgesloten dat hij denkt dat iedereen nu heel opgewonden is, maar dat de boel weer gekalmeerd zal zijn na een paar nachtjes slapen.
Mark Rutte moet ze een uitweg bieden, laten zien dat hij echt transparanter zal zijn en niet na een paar weken doen alsof er weinig aan de hand is.
De CU zijn politieke tijgers, die weten dat zoiets not done is om als kleine partij de trekker over te halen, dat zouden ze misschien wel doen als het om een principeele zaak gaat, maar niet in een politieke.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zelfs enkel de CU had dat kunnen doen.
Maar zo zal het wel gaan verwacht ik.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:37 schreef Claudia_x het volgende:
Mark Rutte moet ze een uitweg bieden, laten zien dat hij echt transparanter zal zijn en niet na een paar weken doen alsof er weinig aan de hand is.
Kaag ging daar toch gewoon in mee. Kan me niet voorstellen dat Wilders die zag aankomen trouwensquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat dat betreft was wilders wel slim om Kaag te framen dat ze Rutte de nek omgedraaid heeft. Die wil hun afstand zo groot mogelijk hebben natuurlijk.
eens, zeer matig allemaal, probleem ook wel met die coalitiepolitiek is dat je nooit echt weet waarop je stemt behalve bij Wilders danquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nouja, de campagnes waren sowieso erg matig. Maar weinig over hoe verder na COVID. Een partij die niet verder kwam dan 'stem op Mark Rutte want hij heet Mark Rutte', een partij die zei 'kroegen open' terwijl ze weten dat als ze geen absolute meerderheid krijgen dat totaal zinloos is, en dan de rest die misschien nog wat ideetjes hadden werd daarop toch totaal niet gehoord, want dat vond de media niet relevant.
Ik denk dat de VVD gewoon vast blijft houden aan Rutte. Dat we ons over een paar maanden collectief druk maken om een ander relletje, dit akkefietje vergeten en dat men dan gewoon 'in het landsbelang' in een coalitie met Rutte stapt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:39 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Kaag en Hoekstra gezamenlijk een nieuwe informateur aanwijzen. Iemand als Tjeenk Willink of Herman Wijffels. Daarmee nemen ze de regie over van Rutte. Vervolgens komt de informateur tot de conclusie dat Rutte IV onmogelijk is, maar dat partijen wel met de VVD willen regeren. Rutte trekt dan alsnog zijn conclusies. VVD draagt een nieuwe MP voor of accepteert dat Kaag de MP wordt in ruil voor extra veel ministerposten.
Nope, ik vond het ook echt een loterij. Hoop eigenlijk dat kort nadat Kerona zijn ergste tijden voorbij zijn het kabinet weer valtquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
eens, zeer matig allemaal, probleem ook wel met die coalitiepolitiek is dat je nooit echt weet waarop je stemt behalve bij Wilders dan
Zoals Seegers het verwoorde: het is niet in het landsbelang om tijdens een gezondheids- en economische crisis de premier weg te sturen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:42 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap het ook echt totaal niet van de CU. Wat denken die idioten hiermee te bereiken dan?
Zou kunnen, maar nogmaals, alles valt of staat in hoeverre Rutte nog steun binnen zijn eigen partij heeft. Staat de VVD als 1 man achter Rutte, gaat bovenstaande niet werken. (Overigens zie ik het sowieso niet zo snel gebeuren).quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:39 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Kaag en Hoekstra gezamenlijk een nieuwe informateur aanwijzen. Iemand als Tjeenk Willink of Herman Wijffels. Daarmee nemen ze de regie over van Rutte. Vervolgens komt de informateur tot de conclusie dat Rutte IV onmogelijk is, maar dat partijen wel met de VVD willen regeren. Rutte trekt dan alsnog zijn conclusies. VVD draagt een nieuwe MP voor of accepteert dat Kaag de MP wordt in ruil voor extra veel ministerposten.
CU heeft dankzij de VVD en het CDA een aantal voor hun belangrijke zaken gesteunt, en zal dag mogelijk ook in de toekomst doen, ze hebben geen belang om ruzie te maken, ik durf gerust te stellen dat als D66 of CDA Rutte hadden laten vallen dat ze daar zelf ook mee hadden gestemt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:42 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap het ook echt totaal niet van de CU. Wat denken die idioten hiermee te bereiken dan?
Wat hadden die bereikt met het wegstemmen van Rutte? Het huidige kabinet in chaos en totaal kansloos om in een volgend kabinet te komen. Als ze namelijk in een volgend kabinet komen is dat omdat VVD dat wil, tegen de zin van D66. Ruzie maken met de partijen die het dichtst bij hen staan momenteel (VVD en CDA) was wel erg dom geweest.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:42 schreef Nattekat het volgende:
Het was slim maar ook futiel in mijn optiek. De gezichtsuitdrukking van Kaag sprak boekdelen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat dat betreft was wilders wel slim om Kaag te framen dat ze Rutte de nek omgedraaid heeft. Die wil hun afstand zo groot mogelijk hebben natuurlijk.
En nu de werkelijke reden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:44 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zoals Seegers het verwoorde: het is niet in het landsbelang om tijdens een gezondheids- en economische crisis de premier weg te sturen.
Dezelfde lijn als Kaag en Hoekstra.
Dat het niet in landsbelang is om tijdens een gezondheids- en economische crisis de premier weg te sturen.quote:
D66 en CDA stonden erbij en keken er naar. Wie weet wat voor drek er nog boven komt drijven.quote:
Steun aan een motie van wantrouwen is bij voorbaat geen kabinets deelname.quote:
Ik denk als Kaag alleen MP wordt als de VVD geen geschikte kandidaat vindt. Maar als ze komen aanzetten met bijvoorbeeld Edith Schippers, dan zal dat wel geaccepteerd worden door de andere partijen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar nogmaals, alles valt of staat in hoeverre Rutte nog steun binnen zijn eigen partij heeft. Staat de VVD als 1 man achter Rutte, gaat bovenstaande niet werken. (Overigens zie ik het sowieso niet zo snel gebeuren).
Wel Tjeenk WIllink of Wijffels, maar niet VVD in het kabinet zonder het premierschap
Nee, dat is anders.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:46 schreef 297534 het volgende:
Het is natuurlijk wel een Gotspe dat mensen als Wilders en Baudet, Rutte aanvallen vanwege een leugen. Terwijl zij niet anders doen en daar juist groot door zijn geworden.
Dat is natuurlijk 1 van de werkelijke redenen. Je stort het land in een onmiddelijke chaos, volgende week dinsdag is er weer een persconferentie dacht ik. Maar besluiten zullen er niet komen, komende week, als je nu Rutte weg stuurt.quote:
Een eind maken aan 10 jaar Rutte doctrine, de VVD minder krachtig maken en daaruit je eigen linkse beleid meer mee laten tellen? Een premier die ver over de houdbaarheidsdatum is laten vervangen? Een goede volksvertegenwoordiger zijn?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat hadden die bereikt met het wegstemmen van Rutte? Het huidige kabinet in chaos en totaal kansloos om in een volgend kabinet te komen. Als ze namelijk in een volgend kabinet komen is dat omdat VVD dat wil, tegen de zin van D66.
Oké, maar regeren is geen doel op zich hé.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat hadden die bereikt met het wegstemmen van Rutte? Het huidige kabinet in chaos en totaal kansloos om in een volgend kabinet te komen. Als ze namelijk in een volgend kabinet komen is dat omdat VVD dat wil, tegen de zin van D66. Ruzie maken met de partijen die het dichtst bij hen staan momenteel (VVD en CDA) was wel erg dom geweest.
Als die motie geen meerderheid had, dan was iedereen uitgesloten van kabinetsdeelnamequote:Op vrijdag 2 april 2021 10:46 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Steun aan een motie van wantrouwen is bij voorbaat geen kabinets deelname.
Dat ze weer mee willen gaan regeren. Het zag er gisteren toch wel duidelijk als een nieuwe VVD, D66, CDA, CU regering uit.quote:
Nee, maar dit is een politiek iets, niet iets inhoudelijks. Inhoud laten lopen om een politiek punt te maken is ook geen doel op zich. Dat is het spelen van politiek boven het landsbelang plaatsen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oké, maar regeren is geen doel op zich hé.
Al lijkt dat soms wel zo.
Bij D66 weet je dit. Daarom is het ook schrijnend dat zo veel sukkels er toch weer in getrapt zijn. Maar van de CDA had ik dit weer niet verwacht, en van CU al helemaal niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oké, maar regeren is geen doel op zich hé.
Al lijkt dat soms wel zo.
Op zich geloof ik die reden wel. CU-mensen zijn wel erg van de verantwoordelijkheid en niet zo activistisch. Maar tuurlijk kunnen er ook andere motieven meespelen.quote:
Geen groenlinks.. Dan denk ik toch eerder ja21quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
1,2 eens
3: Nee Omtzigt heeft al aangegeven dat niet te doen, ik denk dat hij wel een rol krijgt in de hervorming
4) Nee, veel te weinig steun in de 1e kamer, daarom denk ik niet CU maar GL.
Het zit jou wel erg diep he, die winst van D66.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bij D66 weet je dit. Daarom is het ook schrijnend dat zo veel sukkels er toch weer in getrapt zijn. Maar van de CDA had ik dit weer niet verwacht, en van CU al helemaal niet.
D66 heeft nou niet bepaald veel op met democratie, ze hebben ook het raadgevend referendum afgeschaft.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:15 schreef BlackLining het volgende:
Overigens ligt er links of rechtsom natuurlijk wel een prachtige mogelijkheid voor D66 om in ieder geval de WOB eens aan te pakken. Je kunt nu vol inzetten op openheid van bestuur en de VVD kan daar niet meer geloofwaardig tegenin gaan.
Of Rutte doorgaat weet ik niet. De Ruttedoctrine lijkt inmiddels wel op zijn einde te komen
CDA moet wel, en CU ook omdat ze anders helemaal geen inbreng hebben op oa het abortus stuk. En daar willen ze een vinger in hebben uiteraard.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bij D66 weet je dit. Daarom is het ook schrijnend dat zo veel sukkels er toch weer in getrapt zijn. Maar van de CDA had ik dit weer niet verwacht, en van CU al helemaal niet.
Ik vind het wel inhoudelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar dit is een politiek iets, niet iets inhoudelijks. Inhoud laten lopen om een politiek punt te maken is ook geen doel op zich. Dat is het spelen van politiek boven het landsbelang plaatsen.
Abortus speelt momenteel niets. Euthanasie wel. Maar dat is echt niet het belangrijkste punt voor CU.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:51 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
CDA moet wel, en CU ook omdat ze anders helemaal geen inbreng hebben op oa het abortus stuk. En daar willen ze een vinger in hebben uiteraard.
Je denkt dat dat niet gebeurt? Het is heel simpel, het CDA en D66 zijn gewoon naar Rutte gestapt en hebben gezegt: Vriend, je hebt de keuze, of je gaat zelf weg, of we sturen je weg. Het VVD zegt: Prima, maar laten we dit dan op een nette manier doen, Rutte maakt de rit af, in ruil daarvoor mag Kaag VP worden, krijgt Wopke een belangrijke functie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een eind maken aan 10 jaar Rutte doctrine, de VVD minder krachtig maken en daaruit je eigen linkse beleid meer mee laten tellen? Een premier die ver over de houdbaarheidsdatum is laten vervangen? Een goede volksvertegenwoordiger zijn?
Als het niet om valse verkiezingsbeloftes was die binnen 2 weken al op straat lagen, had het mij een stuk minder gedaan. Ik zie her en der toch flink wat teleurgestelde D66-stemmers, en dat terwijl dit gewoon in de lijn der verwachting lag.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het zit jou wel erg diep he, die winst van D66.
Groenlinks heb je hard nodig in de 1e kamer met 8 zetels!quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:50 schreef VersKers het volgende:
[..]
Geen groenlinks.. Dan denk ik toch eerder ja21
Maar daar is hier dus helemaal geen sprake van, uit het verslag van Rutte blijkt niets over een functie elders. Het gaat uiteindelijk nu allemaal om die "geen herinnering". En dat is politiek, geen inhoud.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind het wel inhoudelijk.
In een formatie trachten lastige kamerleden "elders" te krijgen is uiterst ondemocratisch en raakt het hart van het vertrouwen en geloofwaardigheid van de politiek.
Ik denk dat je je eigen mening enigszins projecteert op de D66 achterban.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als het niet om valse verkiezingsbeloftes was die binnen 2 weken al op straat lagen, had het mij een stuk minder gedaan. Ik zie her en der toch flink wat teleurgestelde D66-stemmers, en dat terwijl dit gewoon in de lijn der verwachting lag.
De inhoud zelf ging natuurlijk bijna nergens over, maar daar ging het ook niet echt om. Dit is gewoon weer net zoveelste schandaal waar Rutte bij betrokken is. En door er ook nog glashard over te liegen, heeft hij zichzelf voor de leeuwen gegooid.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar dit is een politiek iets, niet iets inhoudelijks. Inhoud laten lopen om een politiek punt te maken is ook geen doel op zich. Dat is het spelen van politiek boven het landsbelang plaatsen.
Ja ik weet inmiddels dat jij al die vergezochte leugentjes en woordspelletjes voor zoete koek aanneemt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daar is hier dus helemaal geen sprake van, uit het verslag van Rutte blijkt niets over een functie elders.
Maar waarom zijn zij teleurgesteld?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als het niet om valse verkiezingsbeloftes was die binnen 2 weken al op straat lagen, had het mij een stuk minder gedaan. Ik zie her en der toch flink wat teleurgestelde D66-stemmers, en dat terwijl dit gewoon in de lijn der verwachting lag.
"Kan ik mijn stem op Kaag nog terugtrekken?"quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:54 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik denk dat je je eigen mening enigszins projecteert op de D66 achterban.
Ik heb er ook op gestemd en ik vind dat Kaag dit op de enige juiste manier heeft aangepakt.
Het vrijgeven van de notities, en de inhoud van de notities, spraken juist voor Mark Rutte.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daar is hier dus helemaal geen sprake van, uit het verslag van Rutte blijkt niets over een functie elders.
D66 stemmers zijn over het algemeen wat naieeve mensen die kijken hoe dingen op papier werken en staan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar waarom zijn zij teleurgesteld?
Klopt, maar als kleinste partij die inhoudelijk wel wat binnen wil halen, moet je hier dus niet een grote mond op zetten. Want dan gaat politiek spelen dus boven de inhoud. Nu geen politiek spel spelen en Rutte laten zitten, zorgt er voor dat je straks misschien weer inhoudelijk wisselgeld hebt. Bijvoorbeeld op het punt van het aanpassen van artikel 23 of als het gaat om vluchtelingen. Dingen die elk CU lid na aan het hart staan.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De inhoud zelf ging natuurlijk bijna nergens over, maar daar ging het ook niet echt om. Dit is gewoon weer net zoveelste schandaal waar Rutte bij betrokken is. En door er ook nog glashard over te liegen, heeft hij zichzelf voor de leeuwen gegooid.
Er is bij deze verkiezingen toch een subtiele tweestrijd gecreëerd door de media waardoor linkse stemmers naar D66 getrokken zijn. Niet omdat ze het met D66 eens zijn, maar omdat ze tegen Rutte zijn en Kaag zich representeerde als een frisse wind tegen de puinhoop die Rutte heeft gecreëerd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar waarom zijn zij teleurgesteld?
Ik ben benieuwd naar de analyses van de grote kranten.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:56 schreef BlackLining het volgende:
Nou ja, de discussie was hier gisteravond/vannacht toch een stuk prettiger. Ik ga maar eens wat nuttigs doen.
Tja en als ik in COR post dat FVD vol zit met wappies dan verwijder jij die post. Zo komen we natuurlijk nergens he.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
"Kan ik mijn stem op Kaag nog terugtrekken?"
Vertel mij even hoe ik mijn mening op zo'n uitspraak projecteer. Dan kunnen we het daarna hebben over hoe je jouw mening op alle D66-stemmers projecteert.
Het komt echt maar zeer zelden voor dat bewindslieden op gracieuze wijze het toneel verlatenquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:56 schreef capricia het volgende:
Ik had dit ook geen waardig afscheid van Rutte gevonden.
Je denkt daar de waarheid te vinden?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de analyses van de grote kranten.
Klaas Dijkfhof zag de bui al hangen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het komt echt maar zeer zelden voor dat bewindslieden op gracieuze wijze het toneel verlaten
Dat heb je iemand zien roepen op Twitter?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
"Kan ik mijn stem op Kaag nog terugtrekken?"
Tenzij je een ministerspost ziet als het wegpromoveren van een kritisch kamerlid. Een tactiek die prima bij Rutte past overigensquote:Op vrijdag 2 april 2021 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar daar is hier dus helemaal geen sprake van, uit het verslag van Rutte blijkt niets over een functie elders. Het gaat uiteindelijk nu allemaal om die "geen herinnering". En dat is politiek, geen inhoud.
De waarheid? Nee. Gewoon beter onderbouwde analyses.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je denkt daar de waarheid te vinden?
Als je nu al teleurgestelde D66 kiezers ziet terwijl het nieuwe parlement een dag in zitting is dan vind ik dat ontzettend knap. En een beetje vreemd.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Liefst naar een ministerie met een enorm kerkhof aan lijken in de kast.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Tenzij je een ministerspost ziet als het wegpromoveren van een kritisch kamerlid. Een tactiek die prima bij Rutte past overigens
Belastingdienst ?quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Liefst naar een ministerie met een enorm kerkhof aan lijken in de kast.
Idem.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je nu al teleurgestelde D66 kiezers ziet terwijl het nieuwe parlement een dag in zitting is dan vind ik dat ontzettend knap. En een beetje vreemd.
Deze D66 stemmer is tot op heden totaal niet teleurgesteld. Maar er is dan ook nog niets gebeurt.
De analyse is niet heel moeiljk, nog heel even kort: D66 of CDA konden Rutte wegsturen, CDA had er zelfs alle reden toe, de reden waarom ze niet gedaan hebben kan maar 1 ding betekenen: Ze willen met elkaar door, maar het CDA kan het niet maken om Rutte te laten zitten, dus zal de VVD hebben gezegt: Deal, Rutte gaat weg, maar wel op een nette manier.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
De waarheid? Nee. Gewoon beter onderbouwde analyses.
Goh, een politieke partij wil in de regering? Een streven waar ze de hele campagne duidelijk over geweest zijn? Je verwacht het niet, he?quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:00 schreef Kerftminister het volgende:
Wat een regelrechte schande. Het is werkelijk misselijkmakend. Dacht dat de slogan van D66 'nieuw leiderschap' is, maar het gaat ze puur om eigen belang, maar mogen regeren.
CDA pleegt daarnaast gewoon broedermoord, zodat Woppert lekker Ministertje kan gaan spelen.
Walgelijke stand van zaken.
Ja, of ze handelen dit liever af aan formatietafel en hebben geen zin in naast een pandemie en een economische crisis ook nog eens een regeringscrisis.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
De analyse is niet heel moeiljk, nog heel even kort: D66 of CDA konden Rutte wegsturen, CDA had er zelfs alle reden toe, de reden waarom ze niet gedaan hebben kan maar 1 ding betekenen: Ze willen met elkaar door, maar het CDA kan het niet maken om Rutte te laten zitten, dus zal de VVD hebben gezegt: Deal, Rutte gaat weg, maar wel op een nette manier.
Zo duidelijk?
Omtzigt ligt ook gevoelig binnen het CDA, voor dit akkefietje was er al een interne fluistercampagne gaande in het CDA tegen Omtzigt.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
De analyse is niet heel moeiljk, nog heel even kort: D66 of CDA konden Rutte wegsturen, CDA had er zelfs alle reden toe, de reden waarom ze niet gedaan hebben kan maar 1 ding betekenen: Ze willen met elkaar door, maar het CDA kan het niet maken om Rutte te laten zitten, dus zal de VVD hebben gezegt: Deal, Rutte gaat weg, maar wel op een nette manier.
Zo duidelijk?
Nou nou nou, overdrijven we het nou niet een beetje met z'n allenquote:Op vrijdag 2 april 2021 11:00 schreef Kerftminister het volgende:
Wat een regelrechte schande. Het is werkelijk misselijkmakend. Dacht dat de slogan van D66 'nieuw leiderschap' is, maar het gaat ze puur om eigen belang, maar mogen regeren.
CDA pleegt daarnaast gewoon broedermoord, zodat Woppert lekker Ministertje kan gaan spelen.
Walgelijke stand van zaken.
Dit dus.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je nu al teleurgestelde D66 kiezers ziet terwijl het nieuwe parlement een dag in zitting is dan vind ik dat ontzettend knap. En een beetje vreemd.
Deze D66 stemmer is tot op heden totaal niet teleurgesteld. Maar er is dan ook nog niets gebeurt.
Er zijn talloze linkse kiezers naar D66 gelokt op basis van leugens en valse beloftes, en dankzij de media. Dat de D66'ers het wel prima vinden is weer een heel ander verhaal, maar zij zijn ook niet de kiezers waar ik het nu over heb.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat op zich natuurlijk ook best grappig is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omtzigt ligt ook gevoelig binnen het CDA, voor dit akkefietje was er al een interne fluistercampagne gaande in het CDA tegen Omtzigt.
En als corona nog eens de hele zomer doorettert en Rutte was weggestuurd, gaat natuurlijk alle schuld naar het CDA en D66.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nou nou nou, overdrijven we het nou niet een beetje met z'n allen![]()
Het kabinet heeft in de coronabestrijding fout op fout gestapeld. In de teststrategie, in de vaccinatiestrategie, in de opgelegde maatregelen. Een foutenfestival dat daadwerkelijk mensenlevens heeft gekost. En de Tweede Kamer stond erbij en keek ernaar.
Maar wat politiek gekonkel en ongelukkige communicatie, en de premier moet vertrekken. Dan zijn de verhoudingen wel echt volledig zoek hoor.
Prima analyse.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zo duidelijk?
Klopt, daarom denk ik dat het CDA met Omtzigt een deal heeft gemaakt, die houd zich koest en krijgt alle ruimte om zijn hervormingsplannen door te voeren, niet als minister, maar ik vermoed via een nieuw op te richten bestuurslaag die onafhankelijk toezicht gaat houden op de overheids instituten, zeg maar net zoals de AFM dat doet op de banken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omtzigt ligt ook gevoelig binnen het CDA, voor dit akkefietje was er al een interne fluistercampagne gaande in het CDA tegen Omtzigt.
Jij weet wel veel van D66 kiezers zeg.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn talloze linkse kiezers naar D66 gelokt op basis van leugens en valse beloftes, en dankzij de media. Dat de D66'ers het wel prima vinden is weer een heel ander verhaal, maar zij zijn ook niet de kiezers waar ik het nu over heb.
Is dat zo? Bijzonder verhaal weer.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zijn talloze linkse kiezers naar D66 gelokt op basis van leugens en valse beloftes, en dankzij de media. Dat de D66'ers het wel prima vinden is weer een heel ander verhaal, maar zij zijn ook niet de kiezers waar ik het nu over heb.
Hoekstra heeft de partij zo ongeveer de nek omgedraaid.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat op zich natuurlijk ook best grappig is.
Eerst maandenlang alles op alles zetten om Pieter te lozen en dan nu de verontwaardiging zelve uithangen.
Ik snap het wel, hij kan ook niet anders, maar gênant is het natuurlijk wel een beetje.![]()
Kaag, de VVD heeft niet direct kandidaten in huis die dat kunnen dragen, Kaag is teven vrouw, dus de VVD/Rutte kunnen dat mooi als excuus brengen naar de achterban, zolang die maar gepleased worden in hun behoeftes.quote:
Waarom zou je als D66-stemmer in dit stadium teleurgesteld moeten zijn?quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kaag voerde een toneelstukje op en gaat straks gewoon met Rutte in een kabinet. En transparatie interesseert haar niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ging lichtelijk verward naar bed en eigenlijk ben ik dat nog steeds. Die motie van afkeuring kun je op verschillende manieren interpreteren. Bekijk je het puur staatsrechtelijk, dan heeft Kaag Rutte laten wegkomen. (...) Maar je kunt het ook anders interpreteren, namelijk dat Kaag en Hoekstra toch het signaal afgeven dat ze niet meer met Rutte in een kabinet willen.
Het is niet uitgesloten dat hij denkt dat iedereen nu heel opgewonden is, maar dat de boel weer gekalmeerd zal zijn na een paar nachtjes slapen.
Niet echt Hoekstra zijn schuld, die werd partijleider terwijl hij daar helemaal geen zin in had gegeven de voorgeschiedenis.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoekstra heeft de partij zo ongeveer de nek omgedraaid.
Maar wel een minister-post op Financien binnengehaald. Mits ze een leuk baantje voor Omtzigt vinden..
Ze zijn inmiddels 1 dag geïnstalleerd..quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat een rare analyse, de meeste D66 kiezers zullen juist blij zijn met het hele gebeuren van deze verkiezingen. D66 is nog nooit zo groot geweest en ze hebben nu de nummer 1 premier kandidaat.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat de Tweede Kamerleden deze zomer net zo volhoudend en kritisch waren geweest over de testcapaciteit. Of dat ze in de herfst net zo hadden doorgevraagd over de vaccinatiecampagne.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:05 schreef skrn het volgende:
[..]
En als corona nog eens de hele zomer doorettert en Rutte was weggestuurd, gaat natuurlijk alle schuld naar het CDA en D66.
Ik denk dat D66 en het CDA er goed hebben gedaan Mark Rutte niet weg te sturen. Als ik er nu zo over nadenk, de morning after.
Dat laatste moeten we nog maar afwachten, ik zie nog niet zo snel dat Rutte afstand doet van die positie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:09 schreef Ronald het volgende:
[..]
Wat een rare analyse, de meeste D66 kiezers zullen juist blij zijn met het hele gebeuren van deze verkiezingen. D66 is nog nooit zo groot geweest en ze hebben nu de nummer 1 premier kandidaat.
Dat ze Rutte nu niet direct wegsturen is tactisch wel slim, anders moet je nog weer een nieuwe demissionaire minister president zoeken. Liever gaat D66 nu verder met de formatie alleen dit keer zonder Rutte als nieuwe minister president.
Wel aardig dat ze de rookmachine zo snel al uitzettenquote:Op vrijdag 2 april 2021 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zijn inmiddels 1 dag geïnstalleerd..
Ik ook niet, maar verzwakt zijn positie wel. En de positie van de VVD.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste moeten we nog maar afwachten, ik zie nog niet zo snel dat Rutte afstand doet van die positie.
Precies dit. Ik vind dit hele gezeik pure tijdsverspilling en verkeerde prioriteiten. Rutte heeft dom gedaan door te liegen maar het onderwerp is gewoon niet belangrijk genoeg. Verder gaan met formeren, we hebben verkiezingen gehad en hebben een kabinet nodig.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:09 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat de Tweede Kamerleden deze zomer net zo volhoudend en kritisch waren geweest over de testcapaciteit. Of dat ze in de herfst net zo hadden doorgevraagd over de vaccinatiecampagne.
Het is de opstelsom. Lijkt me evident.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nou nou nou, overdrijven we het nou niet een beetje met z'n allen![]()
Het kabinet heeft in de coronabestrijding fout op fout gestapeld. In de teststrategie, in de vaccinatiestrategie, in de opgelegde maatregelen. Een foutenfestival dat daadwerkelijk mensenlevens heeft gekost. En de Tweede Kamer stond erbij en keek ernaar.
Maar wat politiek gekonkel en ongelukkige communicatie, en de premier moet vertrekken. Dan zijn de verhoudingen wel echt volledig zoek hoor.
Ik denk dat de druk steeds meer opgevoerd gaat worden en dat Rutte uiteindelijk nog even deze demissionaire rit mag uitzitten en dan vervangen gaat worden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste moeten we nog maar afwachten, ik zie nog niet zo snel dat Rutte afstand doet van die positie.
Ze moesten wel, Omtzigt is veel te controversieel, die kun je niet laten onderhandelen want die is niet bereid zijn principes te laten varen, Hugo, daar kun je ook niet mee aankomen, de man kan echt helemaal niks is wel gebleken. Bleef over Hoekstra, daar kun je geen breuk aan vallen, niet echt een sterke kandidaat, maar ook geen ramp alhoewel ik denk dat men onderschat heeft hoe slecht hij het in de campagne deed.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet echt Hoekstra zijn schuld, die werd partijleider terwijl hij daar helemaal geen zin in had gegeven de voorgeschiedenis.
Als je daar in bent getrapt verdien je het ook.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er is bij deze verkiezingen toch een subtiele tweestrijd gecreëerd door de media waardoor linkse stemmers naar D66 getrokken zijn. Niet omdat ze het met D66 eens zijn, maar omdat ze tegen Rutte zijn en Kaag zich representeerde als een frisse wind tegen de puinhoop die Rutte heeft gecreëerd.
En nu gebeurt dus precies het tegenovergestelde.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je daar in bent getrapt verdien je het ook.
De daadwerkelijke D66 achterban is geen 24 zetels. Net zoals de daadwerkelijke PvdA achterban geen 32 zetels is. Hier zitten veel zwevende kiezers bij en kiezers die anders op linkse partijen gestemd hadden. De media heeft geprobeerd er een Kaag vs Rutte tweestrijd van te maken, en volgens het aloude principe zullen mensen dus stemmen op de persoon die tegen de persoon waar ze een hekel aan hebben is.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:09 schreef Ronald het volgende:
[..]
Wat een rare analyse, de meeste D66 kiezers zullen juist blij zijn met het hele gebeuren van deze verkiezingen. D66 is nog nooit zo groot geweest en ze hebben nu de nummer 1 premier kandidaat.
Dat ze Rutte nu niet direct wegsturen is tactisch wel slim, anders moet je nog weer een nieuwe demissionaire minister president zoeken. Liever gaat D66 nu verder met de formatie alleen dit keer zonder Rutte als nieuwe minister president.
De ironie is dat het hele circus onnodig was geweest, de Jonge was al partijleider en er was eigenlijk geen noodzaak om die dramatisch mislukte interne verkiezingen te houden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze moesten wel, Omtzigt is veel te controversieel, die kun je niet laten onderhandelen want die is niet bereid zijn principes te laten varen, Hugo, daar kun je ook niet mee aankomen, de man kan echt helemaal niks is wel gebleken. Bleef over Hoekstra, daar kun je geen breuk aan vallen, niet echt een sterke kandidaat, maar ook geen ramp alhoewel ik denk dat men onderschat heeft hoe slecht hij het in de campagne deed.
Wat had je gedacht, dat Kaag een vrouw van het volk was?quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er is bij deze verkiezingen toch een subtiele tweestrijd gecreëerd door de media waardoor linkse stemmers naar D66 getrokken zijn. Niet omdat ze het met D66 eens zijn, maar omdat ze tegen Rutte zijn en Kaag zich representeerde als een frisse wind tegen de puinhoop die Rutte heeft gecreëerd.
Al voordat de campagne begon was duidelijk dat D66 onder Kaag opnieuw de samenwerking zou zoeken met de VVD. Ik heb ook geen idee waar jij je op baseert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 10:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fascinerend hoor, maar hoe werkt die "media" dan, waar kan ik dat terugvinden? Want het is mij nergens opgevallen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De daadwerkelijke D66 achterban is geen 24 zetels. Net zoals de daadwerkelijke PvdA achterban geen 32 zetels is. Hier zitten veel zwevende kiezers bij en kiezers die anders op linkse partijen gestemd hadden. De media heeft geprobeerd er een Kaag vs Rutte tweestrijd van te maken, en volgens het aloude principe zullen mensen dus stemmen op de persoon die tegen de persoon waar ze een hekel aan hebben is.
Dat de daadwerkelijke D66 achterban het geen zak uit maakt geloof ik best, maar dat is niet het hele verhaal.
Het is zo jammer dat ze hen die er niet in zijn getrapt ook het graf in getrokken hebben.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je daar in bent getrapt verdien je het ook.
Die user heeft toch ook heel lang achter Baudet, "man van het volk", aangelopen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat had je gedacht, dat Kaag een vrouw van het volk was?
Nee inderdaad, wat een onzin zeg.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Al voordat de campagne begon was duidelijk dat D66 onder Kaag opnieuw de samenwerking zou zoeken met de VVD. Ik heb ook geen idee waar jij je op baseert.
Dat zijn typisch van die dingen die per ongeluk besloten worden zonder dat de grote jongens het in de gaten hebben, en als dat nou eenmaal op de wagen is, dan trek je dat ook niet meer even terug.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De ironie is dat het hele circus onnodig was geweest, de Jonge was al partijleider en er was eigenlijk geen noodzaak om die dramatisch mislukte interne verkiezingen te houden.
Grappig.quote:Op vrijdag 2 april 2021 11:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De daadwerkelijke D66 achterban is geen 24 zetels. Net zoals de daadwerkelijke PvdA achterban geen 32 zetels is. Hier zitten veel zwevende kiezers bij en kiezers die anders op linkse partijen gestemd hadden. De media heeft geprobeerd er een Kaag vs Rutte tweestrijd van te maken, en volgens het aloude principe zullen mensen dus stemmen op de persoon die tegen de persoon waar ze een hekel aan hebben is.
Dat de daadwerkelijke D66 achterban het geen zak uit maakt geloof ik best, maar dat is niet het hele verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |