abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198436127
Ineens klinkt tot schrik van inwoners de gebedsoproep ‘Allahu akbar’ door wijk in Zwolle: ‘Moslims hebben hier alle recht toe’

Ze sjokten nietsvermoedend door de tuin, toen ze ineens in verwarring gebracht werden door een onverwacht geluid. Het leek op een islamitische gebedsoproep. En dat was het ook, blijkt nu. Bewoners aan de rand van de Zwolse wijk Aa-landen zijn onaangenaam verrast door de azan die sinds vrijdag meerdere keren per dag klinkt vanaf de moskee iets verderop. Maar volgens de imam moeten ze er maar mee leren leven.

Imam Mohammed Cherief Goelab van de stichting Miesbahoel Islam Zwolle draait er niet omheen. Of het niet een onsje minder kan met de gebedsoproep die meerdere keren per dag klinkt vanaf de nieuwe moskee Masdjied-E-Awliya?

,,Het mag al sinds de jaren 80. Het is 2021, Nederland is een multicultureel land. Wij houden rekening met iedereen. Ook met de buurt, door de oproep voor het vroegste ochtendgebed over te slaan. Maar dan moet de buurt ook rekening met ons houden.’’

De nog met hekken omheinde moskee, die al jaren in aanbouw is en binnenkort een minaret krijgt, staat langs de Middelweg in Zwolle. Dit is de hoofdweg die de wijken Holtenbroek en de Aa-landen verbindt met Stadshagen. In de directe omgeving van het gebedshuis liggen diverse sportvelden voor meerdere clubs. De kritiek klinkt nu vanuit de woonbuurt achter die accommodaties: de rand van de Aa-landen, hemelsbreed op pakweg 500 meter afstand van de moskee.

Of ze daar boos zijn? Het is vooral verbazing die doorklinkt aan de Tjariet. Bewoners van dit straatje kijken vanuit hun achtertuin uit over de weilanden. Een rustig stukje Zwolle. Maar sinds vrijdag worden er wenkbrauwen gefronst.

Een bewoner, die anoniem wil blijven om ‘gezeur’ te voorkomen, vertelt hoe hij zaterdagmiddag in de tuin liep en ineens een onbekend geluid hoorde. Een soort oproep die hij vooral kende van vakanties in Turkije. ‘Allahu akbar.’ De azan ging als een lopend vuurtje door de buurt.

De teneur na een rondgang aan de Tjariet: een moskee in de omgeving is prima, maar mag het alsjeblieft zonder versterkte gebedsoproep? ,,Dit mag vast, maar je hebt er toch een ander gevoel bij dan bij kerkklokken. We horen ook weleens koeien loeien, maar dat is toch anders.’’

Een bewoner maakte in zijn woonkamer aan de Tjariet met het raam op kiepstand onderstaande geluidsopname van de gebedsoproep:

Een buurvrouw die eerst hardop de islamitische vrijheid verdedigt, mailt even later naar de redactie. Ze heeft de gebedsoproep nog niet gehoord, maar als die echt meerdere keren per dag klinkt, is het toch wel wat veel. Na de eerste bevindingen: ,,Ik heb nu opgelet en hoor inderdaad de moskee, ook in de kamer met de ramen dicht. Eén keer per week een oproep om naar de moskee te komen kan nog, maar dit gaat ook mij te ver.’’

En waarom zijn omwonenden überhaupt niet even op de hoogte gesteld, vragen ze zich af. De geloofsgemeenschap heeft vrijdag dan wel een bericht op Facebook gezet dat de speakers op het dak van de moskee aangesloten zijn, maar dat is toch niet de informatievoorziening waar ze aan de rand van de Aa-landen op zaten te wachten.

Imam Goelab, sinds de jaren 80 islamitisch voorman van de Zwolse geloofsgemeenschap: ,,Ja, dat zou misschien wel beter hebben gekund, het informeren van de buurt. Door corona is het natuurlijk wat lastig een bijeenkomst te houden. Anderzijds is het niet nieuw dat we als islamitische gemeenschap kritiek krijgen.’’

Om er meteen aan toe te voegen dat omwonenden van harte welkom zijn om een kijkje te nemen in de moskee. ,,Ik wil ze uitleggen wat we doen en misschien kunnen ze ons van adviezen voorzien.’’

Maar de versterkte gebedsoproep blijft, benadrukt Goelab nog maar eens. Net zoals op de vorige, tijdelijke locatie aan de Schubertstraat. Dat andere moskeeën andere keuzes maken en de oproepen wel laten vallen, is aan hen, zo stelt hij.

,,Wij zijn gelovigen en hebben ook rechten. De azan is voor moslims heel belangrijk. Het is jammer dat mensen negatief reageren op een gebedsoproep van twee minuten. We doen er niemand pijn mee. Het is ook geen oproep tot geweld, wat sommigen denken. Allah is de allergrootste en Mohammed zijn profeet, dat wordt gezegd. Het mag zes keer per dag, maar we doen het vier keer. Als het straks langer licht wordt en de laatste oproep later op de avond komt, laten we die ook vallen. Dan zijn het er nog maar drie per dag.’’

Goelab wijst op de geluidsinstallatie die in een speciale ruimte van de moskee staat. ,,Kijk, tot dit streepje gaan we.’’ Om maar aan te geven dat de islamitische gemeenschap zichzelf al afgeremd heeft qua geluidsniveau.

Het is even na één uur als dinsdagmiddag via twee microfoons de boodschap vanuit de moskee door vier luidsprekers op het dak over een deel van Zwolle wordt uitgestort. Op zangerige toon wordt de gelovige opgeroepen tot gebed. In de Aa-landen weten bewoners hoe laat het is. Ja, daar is ie weer. Wettelijk mag het dan toegestaan zijn, het belet ze niet meldingen van geluidsoverlast te doen.

Dit zegt de wet

De azan heeft sinds 1986 een plek in de Nederlandse wet, toen PvdA-Kamerlid Gerrit Jan van Otterloo daar het initiatief toe nam. De Wet openbare manifestaties werd destijds aangepast, waarmee geregeld is dat religieuze instellingen in de openbare ruimte zowel klokgelui als versterkte oproepen tot gebed mogen laten horen.

Acht jaar geleden speelde er in Deventer een soortgelijke discussie als nu in Zwolle. De Centrum Moskee wilde de azan laten horen, maar kreeg te maken met kritiek uit de buurt. De gemeente hield een peiling waaruit bleek dat de meerderheid er geen moeite mee had. De gebedsoproep mag dagelijks klinken, maar wel moest het moskeebestuur een geluidsbegrenzer plaatsen.

De Stentor
pi_198436136
quote:
Een buurvrouw die eerst hardop de islamitische vrijheid verdedigt, mailt even later naar de redactie. Ze heeft de gebedsoproep nog niet gehoord, maar als die echt meerdere keren per dag klinkt, is het toch wel wat veel. Na de eerste bevindingen: ,,Ik heb nu opgelet en hoor inderdaad de moskee, ook in de kamer met de ramen dicht. Eén keer per week een oproep om naar de moskee te komen kan nog, maar dit gaat ook mij te ver.’’
Zie hier het probleem, deugen en nog eens deugen en mensen die hier bij voorbaat tegen zijn worden door dit soort figuren meteen als racist bestempeld. Maar nu ze eea zelf aan de lijve ondervinden is het allemaal toch niet zo leuk meer...
pi_198436171
Wat raakt Nederland toch intolerant en verzuurd, man man man.

Hier in de buurt ook van die zeikerds die klagen over klokgelui van de kerk.
pi_198436175
quote:
Het mag al sinds de jaren 80. Het is 2021
Meer dan 40 jaar je Azan niet laten horen uit angst voor zeikerds. :')
wizkays
  woensdag 10 maart 2021 @ 21:56:41 #5
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436196
Wat mij betreft gooien ze alle gebedspeakers, kerkklokken, luchtsirenes en wat allemaal nog meer zo het raam uit. Voegt echt niets meer toe in de huidige tijd en maakt alleen maar herrie.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_198436241
Leuk toch !! Gezellig thee drinken _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_198436411
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:56 schreef Fcu030 het volgende:
Wat mij betreft gooien ze alle gebedspeakers, kerkklokken, luchtsirenes en wat allemaal nog meer zo het raam uit. Voegt echt niets meer toe in de huidige tijd en maakt alleen maar herrie.
De meeste Nederlanders ervaren geluidsoverlast van hun tokkieburen.
wizkays
pi_198436440
Klinkt de religie van de haat lekker door je wijk 😍
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:08:26 #9
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436452
quote:
15s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:06 schreef wizkays het volgende:

[..]

De meeste Nederlanders ervaren geluidsoverlast van hun tokkieburen.
Dit is Nederland. Je kan toch ook verhuizen? Overigens zijn honden veel vervelender dan pratende buren.
pi_198436499
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:08 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Dit is Nederland. Je kan toch ook verhuizen? Overigens zijn honden veel vervelender dan pratende buren.
Eh, dit kun je ook tegen de klagers zeggen van deze moskee, of bewoners rondom Schiphol.
wizkays
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:10:55 #11
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436511
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zie hier het probleem, deugen en nog eens deugen en mensen die hier bij voorbaat tegen zijn worden door dit soort figuren meteen als racist bestempeld. Maar nu ze eea zelf aan de lijve ondervinden is het allemaal toch niet zo leuk meer...
De naïviteit van de meesten zal hierin een rol spelen vermoed ik. Zelfde gaat op voor bijvoorbeeld Schiphol. Mensen gaan er gemakshalve van uit dat er rekening wordt gehouden met de redelijkheid, maar dat is meer uitzondering dan regel.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:11:32 #12
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436524
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:10 schreef wizkays het volgende:

[..]

Eh, dit kun je ook tegen de klagers zeggen van deze moskee, of bewoners rondom Schiphol.
Toevallig :D
pi_198436536
Ik wil ook dagelijks Modern Talking door de speakers pompen. Mensen moeten er maar mee leren leven, bovendien doe ik het niet in de ochtend.
pi_198436631
quote:

[..]

Daarom ook helemaal geen medelijden.

Dat alle moskeeën dit maar mogen doen. Dan gaat men misschien eens nadenken *O*
-XOXO-
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:16:20 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_198436650
Optyfen met je zandgeloof.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_198436655
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:11 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Toevallig :D
Ik heb de strijd tegen geluidsoverlast al opgegeven, en gebruik oordoppen. Mensen die nachtdiensten draaien en overdag slapen kunnen ook niet gaan klagen.
wizkays
pi_198436680
Kunnen ze geen app maken of zo
pi_198436762
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:15 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Hangt van de gebedsoproeper af natuurlijk, heeft hij een mooie stem of niet, en de toehoorders.

wizkays
pi_198436789
Lekker zo voor de verkiezingen. _O_

Wilders hoeft niet eens campagne te voeren, immers de islam zelve toont keer op keer aan dat het niet past in een gelijkwaardige multiculturele samenleving.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:22:20 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_198436793
quote:
14s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik wil ook dagelijks Modern Talking door de speakers pompen. Mensen moeten er maar mee leren leven, bovendien doe ik het niet in de ochtend.
Modern Talking is gewoon cult.

Beetje off topic, maar wel legendarisch;

quote:
His autobiography on the other hand revealed some really interesting things – such as the tidbit that he’s broken his penis…twice.
https://www.google.nl/amp/s/www.thelocal.de/20090121/16925/%3famp

Dit is toch wel het ultieme Djeez-bericht. _O-
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_198436816
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:17 schreef Scorpie het volgende:
Kunnen ze geen app maken of zo
Bestond er maar een apparaat waarop je kan zien wat de tijd is, zodat je als gelovige weet wanneer het moment is gekomen om je naar je gebedshuis te begeven.
pi_198436831
quote:
De azan heeft sinds 1986 een plek in de Nederlandse wet, toen PvdA-Kamerlid Gerrit Jan van Otterloo daar het initiatief toe
Het is verkiezingstijd. Let u op bij het stemmen straks dames en heren?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2021 22:23:55 ]
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:24:50 #23
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436853
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:16 schreef wizkays het volgende:

[..]

Ik heb de strijd tegen geluidsoverlast al opgegeven, en gebruik oordoppen. Mensen die nachtdiensten draaien en overdag slapen kunnen ook niet gaan klagen.
Het gevecht aangaan met geluidsoverlast is in veel gevallen ook een schimmenstrijd. Je moet het heel gek maken en dat zijn denk ik de uitzonderingen. Met een beetje in kunnen leven in de ander en een wederzijds begrip creëren behaal je toch het meeste resultaat.
Een buurman die zich van geen kwaad bewust is zal een bezoekje van de politie aanzienlijk minder kunnen waarderen dan een persoonlijk verzoek met uitleg.
pi_198436868
quote:
14s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dit zou nog geweldig zijn ook, beetje louis louis louis iedere dag, heerlijk man
Hallo
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:26:50 #25
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436898
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:15 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Daar zit ook wel wat in ja. Doe het maar excessief genoeg en er zal vanzelf worden ingegrepen, wat vervolgens weer uitgelegd zal worden als inperking van de vrijheid.
Vrijheid zonder concessies bestaat niet.
  Spellchecker woensdag 10 maart 2021 @ 22:27:25 #26
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_198436909
quote:

[..]

Trampolineterreur is nog veeeel erger.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:28:05 #27
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_198436925
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:21 schreef wizkays het volgende:

[..]

Hangt van de gebedsoproeper af natuurlijk, heeft hij een mooie stem of niet, en de toehoorders.

Waarom vanuit de moskee geen compromis? De versterkte azan is geen traditie, dat weet je als moslim neem ik aan zelf ook wel.

Ja, het staat in de wet dat het "mag" maar moet je het ook willen? Kerken gebruiken ook nog steeds de originele middelen die ze sinds mensenheugenis gebruiken, klokken.

Hou je azan, doe het op de traditionele manier, met een oproeper in de toren. Iedereen blij.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_198436933
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:27 schreef maily het volgende:

[..]

Of dartbordterreur :{w
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:29:11 #29
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198436960
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:27 schreef maily het volgende:

[..]

Als het zo'n 86e hands veroest oud gaar ding is misschien ja.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:30:34 #30
182233 thedeedster
pi_198436992
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:25 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]

Dit zou nog geweldig zijn ook, beetje louis louis louis iedere dag, heerlijk man
Ben meer fan van Atlantis is Calling. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_198437035
quote:
4s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:22 schreef SpaceOddity het volgende:
Lekker zo voor de verkiezingen. _O_

Wilders hoeft niet eens campagne te voeren, immers de islam zelve toont keer op keer aan dat het niet past in een gelijkwaardige multiculturele samenleving.
Gelijkwaardig multicultureel. Dan past het dus juist wel.
pi_198437140
Weer een wijk PVV stemmers erbij, joepiejajee.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:37:56 #33
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198437151
Totale waanzin. Mensen huren of kopen een huis in een woonwijk, niet in de Efteling.
pi_198437163
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:28 schreef HeatWave het volgende:

Hou je azan, doe het op de traditionele manier, met een oproeper in de toren. Iedereen blij.
Het ding is juist dat de azan veel meer is dan alleen een oproep.

Het is een getuigenis, waar bij verklaard word dat er maar 1 ware God is, de islamitische en maar 1 ware profeet (1 keer raden). Wat gewoonweg schofferend naar alle andere geloven.

Daarbij, als een moslim de azan hoort, dan behoort hij de azan hardop mee te spreken, op straat waar dan ook -maakt niet uit- hetgeen er voor zorgt dat de azan gewoon onderdeel is van de religieuze plechtigheid. Ik wens daar niet (in)direct bij betrokken te raken.

Het is heel wat meer dan alleen "klokkenluiden".

En, nogmaals, gezien het schofferend karakter naar alle andere geloven toe, is dit openlijk omroepen -met én zonder versterking- zwaar onwenselijk
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:39:10 #35
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198437183
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:37 schreef Luckyseven het volgende:
Weer een wijk PVV stemmers erbij, joepiejajee.
En de politiek-correcten zich maar afvragen wie toch die mensen zijn... :')
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:40:28 #36
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198437212
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:28 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Waarom vanuit de moskee geen compromis? De versterkte azan is geen traditie, dat weet je als moslim neem ik aan zelf ook wel.

Ja, het staat in de wet dat het "mag" maar moet je het ook willen? Kerken gebruiken ook nog steeds de originele middelen die ze sinds mensenheugenis gebruiken, klokken.

Als in de wet staat dat het "mag", wordt het gedaan. Als je dat niet wilt, moet je de wet veranderen. Als je dat niet kunt, staat het je vrij om een beroep te doen op iemands redelijkheid, maar je kunt niets (meer) afdwingen.

Alle religies en alle culturele groepen hebben in Nederland gelijke rechten. Dat is een gegeven. En die azan zullen we nog wel vaker gaan horen.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:41:07 #37
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_198437222
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:25 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_198437248
quote:
4s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:38 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Het is een getuigenis, waar bij verklaard word dat er maar 1 ware God is, de islamitische en maar 1 ware profeet (1 keer raden). Wat gewoonweg schofferend naar alle andere geloven.
1 ware God = monotheïsme
1 ware profeet = dit klopt niet, er wordt niet aangegeven dat er maar 1 ware profeet is, aangezien er alleen in de Koran al meerdere profeten genoemd worden

kortom het heeft niets te maken met 'schofferen'
pi_198437259
Flikker een eind op met het normaliseren van de islam in Nederland
pi_198437275
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:32 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Gelijkwaardig multicultureel. Dan past het dus juist wel.
Tijdens de azan word getuigd dat er maar 1 ware God is en 1 ware profeet.

Alle andere geloven kunnen de tering krijgen, die zijn tenslotte inferieur.

Zie landen waar de islam de hoofdrol heeft geclaimd; weg religieuze gebouwen anders dan de islam, weg openlijke feesten anders dan de islam en weg gelijkwaardige multi culturele samenleving.

twitter
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:45:45 #41
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198437307
quote:
4s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:38 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Het ding is juist dat de azan veel meer is dan alleen een oproep.

Daarbij, als een moslim de azan hoort, dan behoort hij de azan hardop mee te spreken, op straat waar dan ook -maakt niet uit- hetgeen er voor zorgt dat de azan gewoon onderdeel is van de religieuze plechtigheid. Ik wens daar niet (in)direct bij betrokken te raken.

Het is heel wat meer dan alleen "klokkenluiden".

En, nogmaals, gezien het schofferend karakter naar alle andere geloven toe, is dit openlijk omroepen -met én zonder versterking- zwaar onwenselijk
Zolang de inhoud van het gesprokene niet strijdig is met de openbare zeden en het geluidsvolume binnen de wettelijke normen blijft, zal waarschijnlijk geen rechter aanleiding zien dit als "onwenselijk" te verbieden.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:46:34 #42
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_198437321
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:40 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Als in de wet staat dat het "mag", wordt het gedaan. Als je dat niet wilt, moet je de wet veranderen. Als je dat niet kunt, staat het je vrij om een beroep te doen op iemands redelijkheid, maar je kunt niets (meer) afdwingen.

Alle religies en alle culturele groepen hebben in Nederland gelijke rechten. Dat is een gegeven. En die azan zullen we nog wel vaker gaan horen.
Dat weet ik ook wel, maar als de islamitische gemeenschap de negatieve gevoelens die mensen naar ze hebben wil verminderen zou het ze sieren om zelf eens met een compromis te komen toch?

Dat het mag wil niet zeggen dat je het moet doen en dat je er mensen dan maar niet mee lastig valt. Ik mag wettelijk gezien tot op zekere hoogte klusoverlast veroorzaken, maar als ik dat elke dag, 6 keer per dag ga doen belt de buurman toch een keer aan denk ik ;).

Onversterkte azan, toch aan je religieuze plicht voldaan, de meeste gelovigen weten zelf ook wel wanneer het bidtijd is, en de overlast voor de buurt beperkt gehouden.

Waarom niet?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_198437332
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:42 schreef Deathnessr het volgende:

[..]

1 ware God = monotheïsme
1 ware profeet = dit klopt niet, er wordt niet aangegeven dat er maar 1 ware profeet is, aangezien er alleen in de Koran al meerdere profeten genoemd worden

kortom het heeft niets te maken met 'schofferen'
"Ik getuig dat Mohammed Gods boodschapper is".

Daar staat toch wel degelijk slechts één naam.

Mohammed.

Geen Jezus. Of Mozes. Of Abraham.

Mohammed.
pi_198437361
quote:
4s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:44 schreef SpaceOddity het volgende:
[ twitter ]
Rechtsextremisten als Sam van Rooy citeren :')

Het is gewoon een misleidend stukje. "Christenen verspreid over de hele wereld", dit heeft niets met christenen te maken, maar met het feit dat Irak tientallen jaren door een dictator bestuurd werd en daarna de Amerikaanse invasie. Islamitische Irakezen leven ook verspreid over de hele wereld, niet alleen christelijke Irakezen die vluchteling zijn.
pi_198437367
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:45 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zolang de inhoud van het gesprokene niet strijdig is met de openbare zeden en het geluidsvolume binnen de wettelijke normen blijft, zal waarschijnlijk geen rechter aanleiding zien dit als "onwenselijk" te verbieden.
Dat zal.

Maar wat ook "zal", is dat dit Wilders in de kaart speelt.
pi_198437386
quote:
4s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:47 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Mohammed.

Mohammed.
Ja dus? Wil je dat alle profeten genoemd gaan worden, dan duurt gebedsoproep meer dan een uur x 5.
pi_198437532
"Wij houden rekening met iedereen. Ook met de buurt, door de oproep voor het vroegste ochtendgebed over te slaan."

Goh, wat ontzettend schappelijk van die lui. 😑
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:57:52 #48
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198437545
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:46 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, maar als de islamitische gemeenschap de negatieve gevoelens die mensen naar ze hebben wil verminderen zou het ze sieren om zelf eens met een compromis te komen toch?

Dat het mag wil niet zeggen dat je het moet doen en dat je er mensen dan maar niet mee lastig valt. Ik mag wettelijk gezien tot op zekere hoogte klusoverlast veroorzaken, maar als ik dat elke dag, 6 keer per dag ga doen belt de buurman toch een keer aan denk ik ;).

Onversterkte azan, toch aan je religieuze plicht voldaan, de meeste gelovigen weten zelf ook wel wanneer het bidtijd is, en de overlast voor de buurt beperkt gehouden.

Waarom niet?
Omdat die gelovigen het prettig vinden en het mag? Dan heb je er als buitenstaander verder niet zoveel over te zeggen. Of ze aan hun religieuze plicht voldoen wanneer ze alleen onversterkt omroepen zullen ze zelf wel beter weten. (Of denken te weten.)

Ik ben niet aan het trollen, moet er zelf ook helemaal niets van hebben, maar ik vraag me soms af wie wij als vaste forumgebruikers (links, rechts, pro of contra) na al die jaren eigenlijk nog proberen te overtuigen en wat we ermee denken op te schieten. Het is altijd dezelfde band die wordt afgespeeld en de wereld draait gewoon door.
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:59:41 #49
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_198437585
Mooi toch, je kreet door de luidspreker die al die psychisch gestoorde koppensnellers die hetzelfde geloof aanhangen ook gebruiken.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  woensdag 10 maart 2021 @ 23:00:08 #50
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198437596
quote:
4s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:47 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Mohammed.

Mohammed.
Te zwakke basis. Als die personages nu wél expliciet werden genoemd als brengers van een onwaar geloof, zou je misschien nog aanpassing kunnen eisen.
  woensdag 10 maart 2021 @ 23:02:42 #51
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198437645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:48 schreef Deathnessr het volgende:

[..]

Het is gewoon een misleidend stukje. "Christenen verspreid over de hele wereld", dit heeft niets met christenen te maken, maar met het feit dat Irak tientallen jaren door een dictator bestuurd werd en daarna de Amerikaanse invasie. Islamitische Irakezen leven ook verspreid over de hele wereld, niet alleen christelijke Irakezen die vluchteling zijn.
En islamitisch extremisme heeft er helemaal niets mee te maken, want dat komt in Irak niet voor.
pi_198437647
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:48 schreef Deathnessr het volgende:

[..]

En voilá, shoot the Messenger.

De islam maakt het voor moslims mogelijk om levens van niet-moslims (of mensen die bijvoorbeeld heteroseksueel zijn) tot een hel te maken, maar alle draaikaarten op tafel om het maar ergens anders over te hebben.

Ik begrijp dat je mijn kritiek op een barbaarse en mensenrechten schendende ideolgie niet zo fijn vind.

Islamitisch toevallig?
pi_198437652
De Room- Katholieke kerk doet toch ook niet zulke liederen door speakers blazen?

Waarom moet een ander abrahams geloof met soortgelijk materiaal dat dan wel?
pi_198437667
Aa-landen :')
Stadshagen :')
Holtenbronx :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 10 maart 2021 @ 23:12:32 #55
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198437796
Kunnen ze hun leden niet een appje sturen ipv de hele buurt lastig te vallen met herrie?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 10 maart 2021 @ 23:37:38 #56
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_198438176
quote:

[..]

Ach, dat geluid went vanzelf joh. Niet zo druk om maken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_198438519
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:49 schreef Deathnessr het volgende:

[..]

Ja dus? Wil je dat alle profeten genoemd gaan worden, dan duurt gebedsoproep meer dan een uur x 5.
Word meerdere malen per dag gedaan. Nou dus dan kan het op een ander moment ook wel een andere profeet benoemd worden. ^O^

Maar niet heus, want voor de islam geld er maar één rolmodel, Mohammed. :')
pi_198438616
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 23:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En islamitisch extremisme heeft er helemaal niets mee te maken, want dat komt in Irak niet voor.
Op de ''christenvervolgingslijst'' (nee, echt) Staat Irak op een ''mooie'' 11e plaats.

quote:
Het geweld tegen christenen in Irak is in 2020 flink toegenomen. Om die reden steeg het land van plek 15 naar plek 11 op de Ranglijst Christenvervolging. Aanslagen van het Turkse leger in het noorden van Irak zorgen voor een leegstand van kerken. Ook ontvoerden islamitische extremisten (?!?!) het afgelopen jaar meer christenen dan in 2019.

Bij ontvoeringen of soortgelijke wetsovertredingen hoeven Iraakse christenen geen steun vanuit de overheid te verwachten. Zij behandelt hen als tweederangs burgers. Zo gebeurt het dat christelijke kinderen geen toegang krijgen op school. Volwassenen moeten hun baan opgeven of worden hun huis uitgezet door hun huisbaas.

In Irak is het verboden je te bekeren tot het christendom. Moslimbekeerlingen houden hun geloof daarom vaak geheim. Degenen die wel praten over hun geloof, verliezen vaak hun recht op een erfenis of het recht om te trouwen. Ook lopen zij het risico bedreigd, verstoten of mishandeld te worden door hun eigen familie of omgeving.
Met uitzondering van de nummer 1 (noord Korea -goh), betreft de rest van deze lijst het hier vooral door toedoen van de islam (goh).
  donderdag 11 maart 2021 @ 00:22:55 #59
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_198438638
Doe maar ondertiteld dan, kunnen we haatzaaien via het rechtssysteem nog iets mee. Of strooien ze bloemetjes rond? :+
pi_198438653
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:20 schreef SpaceOddity het volgende:

Met uitzondering van de nummer 1 (noord Korea -goh), betreft de rest van deze lijst het hier vooral door toedoen van de islam (goh).
Je verwacht het niet hè? :Y
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_198438678
quote:
Anderzijds is het niet nieuw dat we als islamitische gemeenschap kritiek krijgen
En meteen weer in die slachtoffer rol duiken :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  donderdag 11 maart 2021 @ 00:31:58 #62
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_198438714
gehoord .
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_198438717
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:24 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]

Je verwacht het niet hè? :Y
Christenen zijn verjaagd nadat George W. Bush een illegale oorlog ging voeren in Irak. Het hele land werd de vernieling in geholpen (kijk de 5 afleveringen van "Once upon a time in Iraq" van NPO de komende maand), de sterke centrale regering in Bagdad was ten val gebracht, en de Amerikaanse soldaten kregen orders om alleen het ministerie van Olie te beschermen terwijl de rest van het land geplunderd werd.

Jan-Peter Bakellende deed mee :') fijne christenen van het CDA die hun mede-christenen in het Midden-Oosten genaaid hebben.

P.S. de Oeigoeren (moslims) in concentratiekampen van China worden samen met Rohingya's (moslims) in Myanmar het meest vervolgd van allemaal.
pi_198438787
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:32 schreef uzala05 het volgende:

P.S. de Oeigoeren (moslims) in concentratiekampen van China worden samen met Rohingya's (moslims) in Myanmar het meest vervolgd van allemaal.
Vreemd genoeg hoor je weinig ophef of afkeuring daarover vanuit de Arabische/islamitische landen. 🤔
pi_198438795
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:57 schreef Foshizzle79 het volgende:
"Wij houden rekening met iedereen. Ook met de buurt, door de oproep voor het vroegste ochtendgebed over te slaan."

Goh, wat ontzettend schappelijk van die lui. 😑
En als je over de rest klaagt snijden ze je de keel door.

Superschappelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198438830
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:43 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]

Vreemd genoeg hoor je weinig ophef of afkeuring daarover vanuit de Arabische/islamitische landen. 🤔
Goed punt, omdat de realiteit complexer is dan wat op dit forum geschetst wordt.

Geen enkel land ter wereld is 'strikt islamitisch' als in dat het volkomen bestuurd wordt door de Koran en de Islam en opkomt voor moslims waar dan ook ter wereld.

Daarnaast worden veel van deze landen bestuurd door dictaturen, die uit de tijd van dekolonisatie stammen, zoals in Algerije.

Irak werd bestuurd door seculiere baathistische (van de Baath-partij) misdadigers.

Dit soort regimes streven alleen hun eigen belang na, en geven niets om een onderdrukt 'Turks volk in China'.

Dit is ook de reden waarom er militante islamitische groeperingen bestaan in de wereld, omdat de regimes niet opkomen voor moslims, dus krijg je extremistische 'vigilante-groeperingen'.
  donderdag 11 maart 2021 @ 01:06:34 #67
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_198438917
quote:
,,Het mag al sinds de jaren 80. Het is 2021, Nederland is een multicultureel land.
Wij houden rekening met iedereen. Ook met de buurt, door de oproep voor het vroegste ochtendgebed over te slaan. Maar dan moet de buurt ook rekening met ons houden.’’
Ja, u leest het goed, er staat:

quote:
Wij houden rekening met iedereen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_198439076
Dit kan ook gewoon met een app. Het feit dat ze daar niet voor kiezen geeft wel aan dat het meer om de symboliek draait. Pure heerszucht.
pi_198439197
Onverstandig van die moslims om dit te doen. Islam ligt al bepaald niet lekker in Nederland en de rest van Europa. Dan moet je je gewoon een beetje koest houden, want zo wek je alleen maar nog meer afkeer op.
Eens kijken
pi_198439282
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:32 schreef uzala05 het volgende:

[..]

Christenen zijn verjaagd nadat George W. Bush een illegale oorlog ging voeren in Irak. Het hele land werd de vernieling in geholpen (kijk de 5 afleveringen van "Once upon a time in Iraq" van NPO de komende maand), de sterke centrale regering in Bagdad was ten val gebracht, en de Amerikaanse soldaten kregen orders om alleen het ministerie van Olie te beschermen terwijl de rest van het land geplunderd werd.

Jan-Peter Bakellende deed mee :') fijne christenen van het CDA die hun mede-christenen in het Midden-Oosten genaaid hebben.

Het doet me deugd om te zien dat steeds meer mensen met een kritische bril zich inlezen in alles-islam en inzien dat dit soort dawataal echt complete kolder is.
pi_198439309
quote:
5s.gif Op woensdag 10 maart 2021 23:02 schreef Metalfrost het volgende:
De Room- Katholieke kerk doet toch ook niet zulke liederen door speakers blazen?

Waarom moet een ander abrahams geloof met soortgelijk materiaal dat dan wel?
dat hoeven ze ook niet, want mohammed wist niet eens wat speakers zijn. Het hypocriete is natuurlijk dat de islam vasthoud aan allerlei gebruiken uit de middeleeuwen maar dit dan ineens wel electronisch versterkt moet worden zodat er meer mensen last van hebben
  donderdag 11 maart 2021 @ 03:12:38 #72
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_198439319
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:55 schreef Hamzoef het volgende:

:')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198439350
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 03:08 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dat hoeven ze ook niet, want mohammed wist niet eens wat speakers zijn. Het hypocriete is natuurlijk dat de islam vasthoud aan allerlei gebruiken uit de middeleeuwen maar dit dan ineens wel electronisch verstrekt moet worden zodat er meer mensen last van hebben
Zet je wel aan het denken. De mensen worden opgeroepen om het gebed uit te voeren in het gebouw waar het geluid vandaan komt. Zouden de mensen in dat gebouw zoveel geluid produceren omdat de bidders het anders niet weten dat ze moeten bidden?
pi_198439393
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 00:20 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
opendoors . nl
Op de ''christenvervolgingslijst'' (nee, echt) Staat Irak op een ''mooie'' 11e plaats.
[..]
Open Doors is onbetrouwbaar en een anti-islamitische propaganda-tool:

'Als je kijkt naar de meer fundamentalistische christelijke kringen dan zie je sterke vijandbeelden. Een externe vijand is nodig om het niveau van dreiging in stand houden, zodat bij de eigen groep de neuzen dezelfde kant op staan. Het groepsgevoel wordt versterkt, het gevoel dat 'wij' dankzij 'hen' slachtoffers zijn.

‘Eerst waren de communisten de externe vijand van orthodoxe christenen, na de val van de Muur werd het de islam. De christelijke organisatie Kruistochten, tegenwoordig Open Doors geheten, richtte zich aanvankelijk alleen op christenen achter het IJzeren Gordijn. Na 1989 verschoof de aandacht naar christenen in de islamitische wereld. Die wereld werd door evangelische christenen met zware termen beschreven. Het ging over een duistere geestelijke macht, die miljoenen zielen gevangen houdt en christenen onderdrukt. En met die christenen, die slachtoffer waren, kon je je identificeren. In 2005 sloeg Open Doors alarm in het onder evangelische christenen veel gelezen blad Uitdaging. De ‘oprukkende islam’ zou wel eens kunnen leiden tot christenvervolging in Nederland. Er zou zelfs al een handboek voor vervolgde christenen in de maak zijn, berichtte Uitdaging. Het verdedigen van religieuze vrijheid ligt vlakbij het zaaien van angst.
https://dekanttekening.nl(...)ocht-tegen-de-islam/
  donderdag 11 maart 2021 @ 04:40:13 #75
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_198439411
Kerkklokken, jengelende oproepen tot gebed: het hoeft allemaal niet. Zeker niet als het op deze manier gaat.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 04:57:15 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198439431
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 02:27 schreef Maharski het volgende:
Onverstandig van die moslims om dit te doen. Islam ligt al bepaald niet lekker in Nederland en de rest van Europa. Dan moet je je gewoon een beetje koest houden, want zo wek je alleen maar nog meer afkeer op.
vreemde keuze idd

in Zwolle zullen ze er best aan kunnen wennen maar de volgende die een moskee wil bouwen krijgt alleen maar meer tegenstand

stuur die onzin gewoon via een app door man, stuk effectiever en je valt er verder niemand mee lastig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198439991
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 05:18 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Ze moeten ronselen hé..

Er moeten over 18 jaar ook weer terroristen zijn.
Ja maar dat is verderfelijke westerse technologie en dat mag niet.. alleen wanneer het uit komt.
pi_198440217
quote:

[..]

Mensen met weinig koopkracht krijgen niet zo snel een betere woning in een rustigere buurt, willen wel verhuizen maar kunnen gewoon niet ontsnappen aan de geluidsterreur van gelovigen.
pi_198440240
Waarom moet dat eigenlijk in het Arabisch in een land waar dat geen officiële taal is?
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:23:54 #80
182233 thedeedster
pi_198440363
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 04:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

vreemde keuze idd

in Zwolle zullen ze er best aan kunnen wennen maar de volgende die een moskee wil bouwen krijgt alleen maar meer tegenstand

stuur die onzin gewoon via een app door man, stuk effectiever en je valt er verder niemand mee lastig
Goh, je zou bijna denken dat ze het expres doen.
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:26:00 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198440382
Niks mis met kerkklokken. Als we het toch over 'onze cultuur' hebben: daar heb je cultuur.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198440418
quote:
En waarom zijn omwonenden überhaupt niet even op de hoogte gesteld, vragen ze zich af. De geloofsgemeenschap heeft vrijdag dan wel een bericht op Facebook gezet dat de speakers op het dak van de moskee aangesloten zijn
Dat facebook bericht _O-

Heel moedig en sympathiek hoor, mannen :')
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:31:43 #83
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198440438
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:08 schreef Fleischmeister het volgende:
Waarom moet dat eigenlijk in het Arabisch in een land waar dat geen officiële taal is?
Dit vraag ik me ook af.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198440485
Tsja, tegen zo'n imam zou ik willen zeggen, spotprenten, leer er maar mee leven. Maar dat is dan weer teveel gevraagd.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:39:06 #85
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198440519
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:53 schreef AchJa het volgende:
Een bewoner, die anoniem wil blijven om ‘gezeur’ te voorkomen, vertelt hoe hij zaterdagmiddag in de tuin liep en ineens een onbekend geluid hoorde. Een soort oproep die hij vooral kende van vakanties in Turkije. ‘Allahu akbar.’
Hier worden weer zoveel vooroordelen bevestigd :') _O-

Nou, doe een polsbandje om, leg een strandbedje in je tuin, elke ochtend om 7u ernaartoe rennen met je handdoek, en je hebt elke dag vakantiegevoel! :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:53:54 #86
182233 thedeedster
pi_198440679
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:29 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

Dat facebook bericht _O-

[ afbeelding ]

Heel moedig en sympathiek hoor, mannen :')
Hoezo traditionele? Die traditie hebben we hier niet. Gewoon ordinair framen dus.
pi_198440700
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Niks mis met kerkklokken. Als we het toch over 'onze cultuur' hebben: daar heb je cultuur.
Kerkklokken mogen van mij ook gewoon stil blijven.
pi_198440715
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:53 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Hoezo traditionele? Die traditie hebben we hier niet. Gewoon ordinair framen dus.
En weinig tradioneel aan een elektrische geluidsinstallatie. Als het over traditie gaat, dan laat ze iemand in de toren staan zingen.

Het enigste tradionele hieraan is de discriminatie op geslacht :')
  donderdag 11 maart 2021 @ 09:01:44 #89
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198440743
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:58 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

En weinig tradioneel aan een elektrische geluidsinstallatie. Als het over traditie gaat, dan laat ze iemand in de toren staan zingen.

Het enigste tradionele hieraan is de discriminatie op geslacht :')
Opdringen van je geloof aan anderen is anders ook vrij traditioneel
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 11 maart 2021 @ 09:24:49 #90
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198441002
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:56 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Kerkklokken mogen van mij ook gewoon stil blijven.
Ik vind het wel een fijn beeld, als je op het land bent en in de verte begint de kerktoren van het dorp te beieren. De klok die de regelmaat van het leven aangeeft: uren, kerkgang, huwelijk, dood. Het centrum van het gemeenschapsleven.

In traditioneel islamitische landen zal men ook wel vergelijkbare associaties met die azans hebben. Hier klink het meer als een voorbode van toekomstige narigheid. Ik vind het onheilspellend: voor mij als Nederlander is het mijn taal niet, het zijn mijn klanken niet, het zijn mijn normen en tradities niet, en er kleeft een geschiedenis van conflict en geweld aan die tot in de huidige tijd doorgaat, inclusief bloedvergieten in ons eigen Europa omwille van dat geloof.
pi_198441046
quote:
Waarom moet het met speakers, iets wat ze dik 1370 jaar nooit gebruikt hebben binnen de islam? Klokken worden al gebruikt zolang als dat kerken bestaan, het speaker verhaal bevestigd maar weer eens wat voor een veroveringsideologie het is. Het moet steeds harder, steeds luider en steeds meer mensen moeten er hinder van ondervinden. Een middenweg zou mooi zijn, ok, jullie vrijheid van godsdienst en de daarbij komende voordelen, maar geen hinder voor de buurt dus doe het maar met een appje, maar die middenweg bestaat niet in de islam.
pi_198441227
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:35 schreef Hathor het volgende:
Tsja, tegen zo'n imam zou ik willen zeggen, spotprenten, leer er maar mee leven. Maar dat is dan weer teveel gevraagd.
Wat als je idd Alah bestaat niet tijdens de Azan versterkt door de buurt stuurt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 10:14:35 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198441667
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:23 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Goh, je zou bijna denken dat ze het expres doen.
er zal niet per ongeluk iemand het dak op klimmen met een boombox ofzo idd
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 10:26:57 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198441852
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:53 schreef thedeedster het volgende:

[..]

in Nederland bellen we gewoon de politie als er een gek verwarde man op het dak staat te schreeuwen

pi_198442077
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 02:27 schreef Maharski het volgende:
Alsof ze geinteresseerd zijn in goede relaties met ongelovigen. Het is een heerszuchtige religie die even laat zien wie de baas is en hoe laf en zwak onze instituties zijn. Elke islamiseerder zal hier moed uit putten.

Soms is koest houden de betere tactiek, maar ook slechts om de decadente zwakte van het Westen uit te buiten. Toen de islam in dit slaperige provinciestadje arriveerde kregen ze waarschijnlijk een gebedsruimte aangeboden door een kerk of de gemeente. Talloze subsidies en Midden-Oosterse haatsteun verder gaan ze de verwelkomende Zwollenaren even laten horen welk geloof de baas is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 11 maart 2021 @ 10:57:07 #96
182233 thedeedster
pi_198442297
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 10:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

in Nederland bellen we gewoon de politie als er een gek verwarde man op het dak staat te schreeuwen

Of Peter Koelewijn natuurlijk. ;)
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 11:02:09 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198442362
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 10:57 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Of Peter Koelewijn natuurlijk. ;)
bedankt!

was te lang geleden dat ik daar de buren mee lastig heb gevallen _O_
pi_198442388
Maar geen PVV stemmen hoor, stel je voor dat je nog voor racist wordt uitgemaakt.
pi_198443659
quote:
Omdat het overal ter wereld in het Arabisch wordt gedaan, oorspronkelijke taal van de openbaring.

Ataturk ging het een tijdje in het Turks doen, dat is inmiddels teruggedraaid zoals het hoort.
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:09 #100
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198444001
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:45 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Omdat het overal ter wereld in het Arabisch wordt gedaan, oorspronkelijke taal van de openbaring.

Ataturk ging het een tijdje in het Turks doen, dat is inmiddels teruggedraaid zoals het hoort.
Beetje intolerant niet?
pi_198444901
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Beetje intolerant niet?
Het gebed dien je ook in het Arabisch te verrichten, heeft niets met intolerantie te maken, dit is vanaf dag 1 al gedaan. Daarnaast klinkt het ook niet mooi in andere talen.
kair
pi_198444956
Bij elke omroep een flinke bestelling varkensvlees en dames van lichte zeden die kant op. gratis bezorgd door een aantal mannen die getrouwd zijn met elkaar. Koran in de houtkachel.
Leer daar maar eens mee leven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:22:33 #103
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_198445106
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:04 schreef ijs. het volgende:
Maar geen PVV stemmen hoor, stel je voor dat je nog voor racist wordt uitgemaakt.
Gezien de PVV de 2e partij is in Nederland, stemmen heel veel mensen stiekem in het hokje gewoon op Geert.
pi_198445344
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:06 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Het gebed dien je ook in het Arabisch te verrichten, heeft niets met intolerantie te maken, dit is vanaf dag 1 al gedaan. Daarnaast klinkt het ook niet mooi in andere talen.
In het Arabisch is het ook niet om aan te horen. Maar het versterkt het heerszuchtig karakter natuurlijk alleen maar.
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:37:50 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198445376
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:06 schreef kair2763 het volgende:
Al doen ze het in het Fries, dan is het nog niet om aan te horen. Gewoon kappen met die onzin en hou je gebed maar mooi achter de deuren van de moskee.
pi_198445391
Let maar op hoe moslims gaan reageren als je de kerkklokken 5 keer per dag laat jengelen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_198445396
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In het Arabisch is het ook niet om aan te horen. Maar het versterkt het heerszuchtig karakter natuurlijk alleen maar.
Ik denk dat jij bezeten bent door een jinn, andere mensen vinden het wel mooi

kair
pi_198445398
quote:

[..]

Waarom versterkt. Dat was in de oorspronkelijke openbaring ook niet t geval
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_198445405
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Al doen ze het in het Fries, dan is het nog niet om aan te horen. Gewoon kappen met die onzin en hou je gebed maar mooi achter de deuren van de moskee.
Hou jij je atheïsme achter de deuren?
kair
pi_198445419
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:39 schreef marsan het volgende:

[..]

Waarom versterkt. Dat was in de oorspronkelijke openbaring ook niet t geval
Omdat het niet verboden is in de Islam.

Islam keurt technologie niet af. Islam en wetenschap gaan hand in hand in tegenstelling tot de middeleeuwen en de kerk die wetenschappers ging vierendelen.
kair
pi_198445422
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:40 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat hii dat 5x per dag met een versterker van zn dak loopt te roepen.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_198445430
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:41 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Islam keurt technologie niet af. Islam en wetenschap gaan hand in hand in tegenstelling tot de middeleeuwen en de kerk die wetenschappers ging vierendelen.
Waarom dan niet gewoo lekker via een app voor de mensen die dat willen
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:42:33 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198445436
quote:
"Moet je maar aan wennen" heb ik net geleerd...

En ja, ik ga niemand actief benaderen met de bedoeling om er heidenen van te maken.
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:45:28 #114
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198445471
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:38 schreef HSG het volgende:
Let maar op hoe moslims gaan reageren als je de kerkklokken 5 keer per dag laat jengelen.
Dat doen ze al maat.
pi_198445495
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:45 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Dat doen ze al maat.
Waar dan?
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:48:58 #116
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198445516
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:47 schreef HSG het volgende:

[..]

Waar dan?
In elk geval in Utrecht. Nog wel vaker ook.
pi_198445528
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:41 schreef marsan het volgende:

[..]

Waarom dan niet gewoo lekker via een app voor de mensen die dat willen
Waarom geen horloge i.p.v. kerkklokken
kair
pi_198445545
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Moet je maar aan wennen" heb ik net geleerd...

En ja, ik ga niemand actief benaderen met de bedoeling om er heidenen van te maken.
Nee, maar je wil religie achter de voordeur, alsof de publieke ruimte alleen voor atheïsten is.
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:50:46 #119
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198445550
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:49 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Waarom geen horloge i.p.v. kerkklokken
Schreeuwen kerkklokken dat Jezus de enige profeet is en God de enige God?

Zie je het verschil?
pi_198445559
Onderstaande duo is THA BOMB!!!!

Ik bedoel het figuurlijk mensen, calm the fuck down.

kair
pi_198445579
quote:

[..]

Ik sta geen atheïsme propaganda 5x per dag uit mijn speakers door de hele wijk te blaffen ja.
pi_198445608
Het is gevaarlijk. Bij het horen van de gebedsoproep heb je als piloot toch de neiging om een gebouw binnen te vliegen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198445737
quote:

[..]

Tja, we hebben er zelf voor gekozen om dit soort religieuze vrijheden in onze samenleving in te bouwen. Ik word ook wel eens wakker van die kutkerkklokken op zondagochtend. En 'ja maar dat is traditie' is een kul-argument. Of het mag voor alle geloofsgroepen of niet.

Of Nederland moet de regels t.a.v. gebedsoproep veranderen en alleen klokgelui toestaan en geen gesproken woord of muziek. Dan is elke oproep tot gebed gelijk voor alle type kerken.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_198445762
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:50 schreef daNpy het volgende:

[..]

Schreeuwen kerkklokken dat Jezus de enige profeet is en God de enige God?

Zie je het verschil?
Niemand houdt ze tegen, maar het is niet meer origineel.
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 15:11:52 #125
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198445786
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:10 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Niemand houdt ze tegen, maar het is niet meer origineel.
Het is dan ook niet gewenst.
pi_198445802
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:48 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

In elk geval in Utrecht. Nog wel vaker ook.
Waar staat het dat dat mag?
pi_198445832
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:11 schreef daNpy het volgende:

[..]

Het is dan ook niet gewenst.
Subjectief, de een vindt het gewenst, de ander niet. Je kunt niet iedereen tevreden houden.
kair
pi_198445836
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:39 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij bezeten bent door een jinn, andere mensen vinden het wel mooi
Prima, dan ga je toch lekker naar Egypte en scoor je met je filmpje nog deugpunten ook.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:51 schreef kair2763 het volgende:
Onderstaande duo is THA BOMB!!!!

Ik bedoel het figuurlijk mensen, calm the fuck down.

Je hebt de volgorde verkeerd. Eerst die azaan, en dan pas het geluid van een menigte waar zojuist een vrachtwagen doorheen is gereden.
pi_198445854
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Prima, dan ga je toch lekker naar Egypte en scoor je met je filmpje nog deugpunten ook.
[..]

Je hebt de volgorde verkeerd. Eerst die azaan, en dan pas het geluid van een menigte waar zojuist een vrachtwagen doorheen is gereden.
Eerst kerkklokken, daarna gaan priesters los op hun slachtoffers.
kair
pi_198445891
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:15 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Eerst kerkklokken, daarna gaan priesters los op hun slachtoffers.
In de beschaafde wereld heten dat tenminste slachtoffers, en geen echtgenotes of baardloze knapen.
  donderdag 11 maart 2021 @ 15:19:28 #131
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198445908
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:12 schreef HSG het volgende:

[..]

Waar staat het dat dat mag?
APV? Geen idee eigenlijk.
pi_198445913
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In de beschaafde wereld heten dat tenminste slachtoffers, en geen echtgenotes of baardloze knapen.
Ga je kont wassen, barbaar.

“Wat dat betreft zijn we eigenlijk achterlijk hier in Europa” – LINDA DUITS
https://nos.nl/artikel/22(...)aats-van-papier.html
kair
pi_198446062
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:19 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

APV? Geen idee eigenlijk.
Juist. :')
  donderdag 11 maart 2021 @ 15:39:12 #134
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198446279
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:29 schreef HSG het volgende:

[..]

Juist. :')
?

Oke.

Waar staat dat het niet mag?
pi_198446787
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:39 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

?

Oke.

Waar staat dat het niet mag?
Ik vroeg aan jou waar het staat dat het mag.
  donderdag 11 maart 2021 @ 16:23:37 #137
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198446940
quote:
Nou, dat klinkt alvast positief! Het maakt mij verder niet zoveel uit waarvoor ze die islam veranderen: voor het christendom, voor Nederland, voor de buren. Als ze het maar veranderen!
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 16:34:51 #138
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_198447099
De verschillen tussen kerkklokken en gebedsoproepen is groot. Kerkklokken luiden al honderden jaren hun klokken en zijn dus min of meer verankerd in het dagelijks leven. Zie ook tijdsmeldingen van kerkklokken. Overigens door de jaren heen steeds minder, maar dat is logisch. Er zijn ook steeds minder actieve kerken.

Nu, een gebedsoproep. In een voor groot deel van Nederland onverstaanbare taal. Als het even kan 5x per dag. Versterkt door een speaker, voor een klein deel van de bevolking. En dan dat toontje ook, deal er maar mee. _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_198447182
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:50 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Nee, maar je wil religie achter de voordeur, alsof de publieke ruimte alleen voor atheïsten is.
De normale mensen terroriseren toch ook niet de halve wereld met herrie zoals de religieuze leiders wel al eeuwen doen?
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 16:41:45 #140
pi_198447211
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:50 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Er zit meer tussen gelovigen en atheïsten he. Ik, en een groot deel van Nederland, is niet gediend van evangelie, uit welke hoek dan ook.

Als er 5x per dag een tupperware verkoper aan je deur komt ben je dat ook gauw zat. Vooral als ie in het Zweeds tegen je aan begint te lullen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_198447370
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:39 schreef kair2763 het volgende:
Ik denk dat jij bezeten bent door een jinn
  donderdag 11 maart 2021 @ 16:54:41 #142
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198447401
Spannend lijkt me dat, een worstelpartij tussen een jinn en een troll. Ik vraag me af wie er zou winnen.
pi_198447415
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:34 schreef Straatcommando. het volgende:
De verschillen tussen kerkklokken en gebedsoproepen is groot. Kerkklokken luiden al honderden jaren hun klokken en zijn dus min of meer verankerd in het dagelijks leven. Zie ook tijdsmeldingen van kerkklokken. Overigens door de jaren heen steeds minder, maar dat is logisch. Er zijn ook steeds minder actieve kerken.
Dat mag ook wel wat minder hoor. Wel telt ook nog mee dat ze niet versterkt zijn.

quote:
Nu, een gebedsoproep. In een voor groot deel van Nederland onverstaanbare taal. Als het even kan 5x per dag. Versterkt door een speaker, voor een klein deel van de bevolking. En dan dat toontje ook, deal er maar mee. _O-
Het is een dikke middelvinger naar de samenleving die in zijn naiviteit een heerszuchtige religie welkom heeft geheten en de vrijheid van godsdienst heeft aangeboden zoals die ook gold voor religies die er wel mee om konden gaan en wel andersdenkenden accepteerden.
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 16:55:31 #144
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_198447422
Je kan er ook mee leren leven om niet mensen lastig te vallen met je gejammer.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 16:57:19 #145
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_198447443
Hebben ze al geprobeerd een groepsapp aan te maken? Beetje meegaan met de tijd.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_198447480
quote:
Kerkklokken luiden al honderden jaren hun klokken en zijn dus min of meer verankerd in het dagelijks leven.
Je zegt met andere woorden dat de islam een paar honderd jaar nodig heeft om verankerd te worden in het dagelijks leven, hetzelfde met het christendom dat ook afkomstig is uit het Midden-Oosten.
kair
pi_198447520
quote:
En dan dat toontje ook, deal er maar mee. _O-
Net zoals je met 'gay pride' dient te dealen, ik kan ook roepen doe dat lekker achter je voordeur.
kair
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 17:05:00 #148
pi_198447540
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:00 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Je zegt met andere woorden dat de islam een paar honderd jaar nodig heeft om verankerd te worden in het dagelijks leven, hetzelfde met het christendom dat ook afkomstig is uit het Midden-Oosten.
Gezien de relatie tussen het westen en de islam zie ik dat helemaal niet gebeuren. Sterker nog, men wordt steeds minder gelovig. Ook moslims.
quote:
12s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Net zoals je met 'gay pride' dient te dealen, ik kan ook roepen doe dat lekker achter je voordeur.
Ja die canal pride elke dag voor m'n deur, sjongejonge.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 17:06:47 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198447564
quote:

[..]

als dit gedoe 1 keer per jaar was zouden mensen er een stuk minder moeite mee hebben gok ik

voor mijn part 1 keer per maand net als het luchtalarm maar meerdere malen per dag is gewoon kut natuurlijk
pi_198447608
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:55 schreef wizkays het volgende:

[..]

Meer dan 40 jaar je Azan niet laten horen uit angst voor zeikerds. :')
_O-
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:11:05 #151
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198447717
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Sterker nog, men wordt steeds minder gelovig. Ook moslims.
Ik denk dat het tegenovergestelde aan de gang is, en men keert ook terug naar het christendom zoals Baudet en zijn mede-wappies. Alle andere ideologieën maken geen kans tegen de islam, daarom grijpen sommigen weer terug naar het christendom, dit zeggen de wappies zelf.
kair
pi_198447754
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

als dit gedoe 1 keer per jaar was zouden mensen er een stuk minder moeite mee hebben gok ik

voor mijn part 1 keer per maand net als het luchtalarm maar meerdere malen per dag is gewoon kut natuurlijk
Dit gingen ze 'democratisch' oplossen in 2013.

-
[/b]https://www.trouw.nl/nieu(...)-tot-gebed~bf8fa74d/

[ Bericht 20% gewijzigd door sp3c op 11-03-2021 17:20:05 (niet quoten uit Trouw pls) ]
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:17:14 #154
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198447755
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:00 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Bij het christendom ging dat niet zonder dwang, en dat was dan nog een religie die in het Romeinse Rijk was ontstaan. Wellicht is het beter om het hele idee maar te laten varen.
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 17:18:46 #155
pi_198447784
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Ik denk dat het tegenovergestelde aan de gang is, en men keert ook terug naar het christendom zoals Baudet en zijn mede-wappies. Alle andere ideologieën maken geen kans tegen de islam, daarom grijpen sommigen weer terug naar het christendom, dit zeggen de wappies zelf.
Maken geen kans :')

Goed voorbeeld hoe achtergesteld die ideologie is. Het is 2021 vriend. De poorten van wenen zijn er al even niet meer.

Baudet is een populist die elk vehikel aangrijpt. Die man is net zo christelijk als trump dat zou zijn.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 17:19:45 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198447803
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:17 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Dit gingen ze 'democratisch' oplossen in 2013.

[/b]https://www.trouw.nl/nieu(...)-tot-gebed~bf8fa74d/
maakt het niet minder kut
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:20:57 #157
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198447823
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:41 schreef kair2763 het volgende:

Het opdringen van je wil is tegen de principes van de islam.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198447828
quote:
Imam Goelab, sinds de jaren 80 islamitisch voorman van de Zwolse geloofsgemeenschap: ,,Ja, dat zou misschien wel beter hebben gekund, het informeren van de buurt. Door corona is het natuurlijk wat lastig een bijeenkomst te houden. Anderzijds is het niet nieuw dat we als islamitische gemeenschap kritiek krijgen.’’
Dat is raar, een buurtbijeenkomst kan niet, maar met de azan informeren dat er een religieuze bijeenkomst is, kan weer wel?
pi_198447849
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:17 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Bij het christendom ging dat niet zonder dwang, en dat was dan nog een religie die in het Romeinse Rijk was ontstaan. Wellicht is het beter om het hele idee maar te laten varen.
Welk idee?
kair
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 17:22:51 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198447854
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:21 schreef skrn het volgende:

[..]

Dat is raar, een buurtbijeenkomst kan niet, maar met de azan informeren dat er een religieuze bijeenkomst is, kan weer wel?
`
als ze met speakertjes vanaf die toren de wijk hadden geinformeerd dat ze voortaan met speakertjes vanaf de toren die wijk gaan informeren had dat denk ik niet zo heel veel uitgemaakt voor de buurtbewoners
pi_198447860
quote:
3s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het opdringen van je wil is tegen de principes van de islam.
Is dat zo, Imam ACT-F?
kair
pi_198447864
Veel mensen hebben gewoon een negatieve associatie met de islam, en gaan zich daarom ergeren aan de azan. Zo simpel is het.

Snap het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is er wel godsdienstvrijheid.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:24:00 #163
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_198447877
Ik ben voor afschaffen van alle onnodige geluidsoverlast t.b.v. religie. Dat is veel eenvoudiger en past perfect in deze tijd. Ooit was zo'n klok of een speaker die wat onzinnigs loopt te brullen wellicht noodzakelijk. "Shit het is alweer zo laat". Tegenwoordig heeft iedereen wel een wekker, dus degenen die het fijn vinden gaan al.

Kortom, pleur op met je geluidsoverlast tyfus-gelovigen van alle richtingen!

Daarnaast ben ik voor het inperken van alle religieuze voordeeltjes en bijzonderheden.
- Weg met subsidiëring van religieus getint onderwijs
- Weg met ANBI status en andere schenk-voordeeltjes

Religie in welke vorm dan ook prima, maar hou het voor jezelf, betaal het zelf en val mij er niet lastig mee. En wanneer jouw religie niet past binnen ons wettelijk kader? Pleur alsjeblieft op.
pi_198447884
quote:
2s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:23 schreef skrn het volgende:
maar aan de andere kant is er wel godsdienstvrijheid
Dat moet dan afgeschaft worden als je niet wil dat moslims hun godsdienst praktiseren.
kair
pi_198447889
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

`
als ze met speakertjes vanaf die toren de wijk hadden geinformeerd dat ze voortaan met speakertjes vanaf de toren die wijk gaan informeren had dat denk ik niet zo heel veel uitgemaakt voor de buurtbewoners
Of je had die bijeenkomst zelf kunnen organiseren door het een religeuze bijeenkomst te noemen.

Schoentjes uit, mannen voor, vrouwen achter. :D
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:24:31 #166
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198447893
Meer van dit soort initiatieven graag en zo snel mogelijk, door het gehele land. Meer van dit geeft immers als logische tegenreactie meer weerstand. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Misschien wordt de figuurlijke kikker dan nog wakker voordat het water kookt. Als het kwartje valt voordat het gros van de vijftigplussers allemaal het loodje gelegd hebben is er nog een kans.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:25:04 #167
24533 ACT-F
pi_198447903
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:23 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Is dat zo, Imam ACT-F?
Ja, dat is zo mijn zoon.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:27:16 #168
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198447945
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:22 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Welk idee?
Verankering.
pi_198447968
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:18 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Maken geen kans :')

Goed voorbeeld hoe achtergesteld die ideologie is. Het is 2021 vriend. De poorten van wenen zijn er al even niet meer.

Baudet is een populist die elk vehikel aangrijpt. Die man is net zo christelijk als trump dat zou zijn.
Ja hij noemt zich een cultuurchristen.

Het punt is, met communisme, kapitalisme, liberalisme etc. kun je het niet opnemen tegen de Islam, die een God heeft, profeten, hemel, etc.
kair
pi_198447971
Gelukkig woon ik ver weg van een moskee, dus het boeit me neit.
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 17:31:07 #171
pi_198447997
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:28 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Het punt is, met communisme, kapitalisme, liberalisme etc. kun je het niet opnemen tegen de Islam, die een God heeft, profeten, hemel, etc.
De twee hebben niks met elkaar te maken, Trump is net zo christelijk als bin Laden islamitisch was. Selectief shoppen kan iedereen, misbruik ook.

En dat kan prima. Doen we als mensheid al duizenden jaren. Heeft ons ook veel welvaart opgeleverd.
pi_198448004
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:27 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Verankering.
Verankering is een natuurlijk proces dat door de eeuwen heen plaatsvindt. In tientallen landen heeft de islam dit proces al doorlopen, terwijl op hetzelfde moment het christendom en andere religies in andere landen werden verankerd.
kair
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 17:33:14 #173
pi_198448022
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:31 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Verankering is een natuurlijk proces dat door de eeuwen heen plaatsvindt. In tientallen landen heeft de islam dit proces al doorlopen, terwijl op hetzelfde moment het christendom en andere religies in andere landen werden verankerd.
En dat is vrijwel uitsluitend met geweld en dwang gegaan.
pi_198448031
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

En dat kan prima. Doen we als mensheid al duizenden jaren. Heeft ons ook veel welvaart opgeleverd.
Zingeving vs mindless consumerism.

Wappies motten niks hebben van de islam, dus grijpen ze naar het christendom, terwijl ze er niet in geloven, maar ze hangen een 'christendom van de grond' aan.

"Het gaat om een christendom, een domein, een grond. Zijn christendom is niet iets van de ziel, maar van de grond.’"
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:34:23 #175
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198448039
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:28 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Communisme, kapitalisme en liberalisme hebben mensen inderdaad niet zoveel te bieden in het "spirituele" domein (in de zin van [willen] geloven dat er "meer" is). Op zich heb je daar ook geen georganiseerde religie voor nodig, maar daar komt dan nog bij dat veel mensen ook behoefte hebben aan de warmte van een hecht gemeenschapsleven. Vroeger werd dat automatisch door de kerk geboden, maar met de ontkerstening valt dat natuurlijk weg.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:35:26 #176
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198448056
quote:

[..]

Ja, dingen gebeuren. Dat maakt ze niet per definitie goed.
pi_198448065
quote:
6s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:24 schreef Twiitch het volgende:
Meer van dit soort initiatieven graag en zo snel mogelijk, door het gehele land. Meer van dit geeft immers als logische tegenreactie meer weerstand. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Misschien wordt de figuurlijke kikker dan nog wakker voordat het water kookt. Als het kwartje valt voordat het gros van de vijftigplussers allemaal het loodje gelegd hebben is er nog een kans.
Of je krijgt Joram van Klaveren-types die zich bekeren.
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:36:14 #178
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198448067
quote:
15s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:35 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Of je krijgt Joram van Klaveren-types die zich bekeren.
Lmao. Blablabla. Intrigant.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twiitch op 11-03-2021 17:46:41 ]
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 17:36:29 #179
pi_198448072
quote:

[..]

En dat is vrijwel uitsluitend met geweld en dwang gegaan.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:33 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Wappies motten niks hebben van de islam, dus grijpen ze naar het christendom, terwijl ze er niet in geloven, maar ze hangen een 'christendom van de grond' aan.

"Het gaat om een christendom, een domein, een grond. Zijn christendom is niet iets van de ziel, maar van de grond.’"
Idealisme gaat prima samen met de zaken die jij opnoemt. Er zijn zoveel mensen geweest die vanuit een goed hart uitvindingen hebben gevonden. Sterker nog, een groot deel van onze huidige normen en waarden zijn maar losjes gebaseerd op ons verleden maar op humanisme.

En vrijwel elk geloof is gestoeld op uit de tijdse normen en waarden. Het christendom heeft verlichting meegemaakt ; maar is nog steeds evangelisch. Zie daar die expansiedrang.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:38:03 #180
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198448082
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:33 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Ja, dan gaat het dus om de traditie die "hoort" bij de grond, bij het land, bij de gemeenschap, bij jouw mensen. Zoals dat overal ter wereld wordt beleefd. En ook in Europa.
pi_198448126
Nm

[ Bericht 50% gewijzigd door marsan op 11-03-2021 17:42:28 ]
pi_198448133
quote:

[..]

Dan doe
je lekker een keer per jaar een moslimcanalparade oid als compromis.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:42:40 #183
38496 Perrin
pi_198448144
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:41 schreef marsan het volgende:

[..]

Dan doe
Goed idee, kom ik ook kijken naar alle baardmeneren op praalwagens.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:43:45 #184
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_198448153
Mensen willen dit, anders hadden ze wel op een andere partij gestemd.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:45:01 #185
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198448171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:12 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik vroeg aan jou waar het staat dat het mag.
Ben jij wel helemaal lekker in jouw bovenkamer?
pi_198448208
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:41 schreef marsan het volgende:

[..]

Dan doe
Heb ik geen behoefte aan.

Eerlijk gezegd dacht ik lange tijd dat de gebedsoproep verboden was in Nederland, omdat ik het nooit hoorde in Nederland. Dit was wel anders toen ik het voor het eerst als toerist in Istanboel 5 keer per dag hoorde (inclusief rond 04:00/05:00 uur in mijn hotel).

kair
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 17:48:31 #187
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198448209
quote:
2s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:23 schreef skrn het volgende:
Veel mensen hebben gewoon een negatieve associatie met de islam, en gaan zich daarom ergeren aan de azan. Zo simpel is het.

Snap het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is er wel godsdienstvrijheid.
nou de godsdienstvrijheid is niet in het gedrang hier toch

je mag bidden, je mag elkaar oproepen om te gaan bidden maar het is niet nodig om met speakertjes de hele boel op stelten te zetten lijkt me
pi_198448243
Ik hoop alleen maar dat de mensheid over een paar honderd jaar kan glimlachen om dit soort ongein. Nogal wat gelovige mensen menen blijkbaar nog steeds privileges te hebben omwille van een overtuiging die ze hebben. Best krankzinnig als je dit op je in laat werken, maar ik zie het voorlopig nog niet veranderen.
pi_198448265
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:45 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Ben jij wel helemaal lekker in jouw bovenkamer?
Ah het standaard cliché antwoord.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:58:38 #190
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198448328
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:48 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd dacht ik lange tijd dat de gebedsoproep verboden was in Nederland, omdat ik het nooit hoorde in Nederland. Dit was wel anders toen ik het voor het eerst als toerist in Istanboel 5 keer per dag hoorde (inclusief rond 04:00/05:00 uur in mijn hotel).

Het zal toentertijd wel als een fatsoenskwestie zijn beschouwd dan.

Ja, in Istanbul heeft het een bepaalde charme. Daar ben je je er als bezoekende westerling van bewust dat je op een ander terrein bent, in de Oriënt, en daar past het dan ook goed in de omgeving.
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:16:16 #191
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198448591
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:14 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Subjectief, de een vindt het gewenst, de ander niet. Je kunt niet iedereen tevreden houden.
Mensen die ontevreden zijn kunnen toch verhuizen naar een land dat aansluit bij hun normen en waarden?
Hier is religie steeds minder populair. Dwing het dan ook niet op aan anderen, en zeker niet als het hier geen roots heeft.
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:16:38 #192
24533 ACT-F
pi_198448597
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:48 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Dat is in heel Turkije zo, maar met betrekking tot Istanbul is er wel een groot verschil ten opzichte van 40 jaar geleden toen de oproep in persoon vanuit de minaret werd gedaan zonder versterking. Rond 1983/1984 kwamen er luidsprekers, een enorme afbreuk als je het mij vraagt, zeker als het geluid ook nog eens schel klinkt en later vanaf 1995 geluiden van de mobiele telefoon er tussendoor piepten :') Toen Erdogan in 1994 burgemeester van Istanbul werd kwamen er tal van moskeeën als paddenstoelen uit de grond. Zoveel zelfs dat er onvoldoende oproepers waren om elke moskee een eigen geluid te geven. Dus je hoort nu regelmatig exact dezelfde oproep uit meerdere moskeeën als een echo door het afstandsverschil. Waar doe je het eigenlijk voor? De oproep is een doel op zich geworden in plaats van een middel. En dat noemt zich religieus; mijn neus.
pi_198448610
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:50 schreef Bill_Hillie het volgende:
Ik hoop alleen maar dat de mensheid over een paar honderd jaar kan glimlachen om dit soort ongein. Nogal wat gelovige mensen menen blijkbaar nog steeds privileges te hebben omwille van een overtuiging die ze hebben. Best krankzinnig als je dit op je in laat werken, maar ik zie het voorlopig nog niet veranderen.
Over een paar honderd jaar zal er geen mensheid meer zijn door de vele gelovigen. Want de niet-gelovigen worden en werden nooit versterkt.
pi_198448770
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Mensen die ontevreden zijn kunnen toch verhuizen naar een land dat aansluit bij hun normen en waarden?
Hier is religie steeds minder populair. Dwing het dan ook niet op aan anderen, en zeker niet als het hier geen roots heeft.
Ik dacht dat jij wilde aangeven dat je ging verhuizen, aangezien datgene wat zij doen toegestaan is in Nederland. In Noord-Korea heb je er denk ik geen 'last' van.
Aninda Chakma
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:30:34 #195
358523 IkStampOpTacos
pi_198448828
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 16:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat mag ook wel wat minder hoor. Wel telt ook nog mee dat ze niet versterkt zijn.
[..]

Het is een dikke middelvinger naar de samenleving die in zijn naiviteit een heerszuchtige religie welkom heeft geheten en de vrijheid van godsdienst heeft aangeboden zoals die ook gold voor religies die er wel mee om konden gaan en wel andersdenkenden accepteerden.
Wel mee om konden gaan... De christenen in dit land wisten inderdaad eeuwenlang hun debiele moralistische regels en dogma’s op te leggen aan de gehele bevolking van dit land. Nog steeds overigens. :')
-
pi_198449413
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:17 schreef torentje het volgende:

[..]

Over een paar honderd jaar zal er geen mensheid meer zijn door de vele gelovigen. Want de niet-gelovigen worden en werden nooit versterkt.
Dat vind ik wel een ietwat pessimistisch toekomstbeeld.
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:07:30 #197
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198449511
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:24 schreef kair2763 het volgende:
Dat moet dan afgeschaft worden als je niet wil dat moslims hun godsdienst praktiseren.
Niemand verbiedt moslims het praktiseren van hun geloof. Alsof dat gejengel uit een stel speakers een absolute voorwaarde is om een vroom muzelman te zijn.
pi_198449525
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wel mee om konden gaan... De christenen in dit land wisten inderdaad eeuwenlang hun debiele moralistische regels en dogma’s op te leggen aan de gehele bevolking van dit land. Nog steeds overigens. :')
...En toen kwam de christelijke verlichting.

Iets wat bij de islam nooit mogelijk zal zijn.

Dus terug on topic; zoals in het nieuwsbericht te lezen valt, moslims zullen zelf continu blijven aantonen dat de islam niet past in een vrije evenwichtige multi culturele samenleving.

"Het" zal doorlopend pogingen doen om de/elke niet geheel islamitische samenleving te saboteren, zei het op onschuldige wijze, dan wel zonodig met barbaars geweld.
pi_198449610
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:08 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

zei het op onschuldige wijze
Het is zij.

En je kunt geen multiculturele samenleving hebben zonder moslims, 1 op de 4 aardbewoners.
Aninda Chakma
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:18:10 #200
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198449693
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:14 schreef Aninda het volgende:

[..]

Het is zij.

En je kunt geen multiculturele samenleving hebben zonder moslims, 1 op de 4 aardbewoners.
Wat is dat nou weer voor vreemde redenering? Volgens mij is er maar een handvol culturen voor nodig, en nergens is vastgelegd dat één daarvan islamitisch moet zijn.
pi_198449750
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja joh? Vertel eens over de aanvallen op het katholieke Zuiden, de vermoorde joden, de moslims uit Perzie die met handel naar Amsterdam werden gelokt om daar verband te worden, de intensieve homo-vervoling, de verbraning van de boeken van Erasmus en Spinoza?
pi_198449973
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor vreemde redenering? Volgens mij is er maar een handvol culturen voor nodig, en nergens is vastgelegd dat één daarvan islamitisch moet zijn.
Je ziet weleens bepaalde wereldsteden opscheppen 'wij hebben inwoners van 150 verschillende nationaliteiten', 'wij hebben 162', etc. Zonder moslims kom je nooit aan zulke getallen.
Aninda Chakma
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:38:09 #203
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198450062
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja joh? Vertel eens over de aanvallen op het katholieke Zuiden, de vermoorde joden, de moslims uit Perzie die met handel naar Amsterdam werden gelokt om daar verband te worden, de intensieve homo-vervoling, de verbraning van de boeken van Erasmus en Spinoza?
Die tolerantie had zijn grenzen. Ik zeg niet zomaar wat als ik de vergelijking met de "tolerante" Turken maak.
quote:
He also wrote and published his Theological Political Treatise in 1670, in defence of secular and constitutional government, and in support of Jan de Witt, the Grand Pensionary of the Netherlands, against the Stadtholder, the Prince of Orange.[80][26] Leibniz visited Spinoza and claimed that Spinoza's life was in danger when supporters of the Prince of Orange murdered de Witt in 1672.[81] While published anonymously, the work did not long remain so, and de Witt's enemies characterized it as "forged in Hell by a renegade Jew and the Devil, and issued with the knowledge of Jan de Witt."[26] It was condemned in 1673 by the Synod of the Reformed Church and formally banned in 1674.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza
quote:
De Utrechtse sodomieprocessen waren een grootscheepse vervolging van homoseksuelen in 1730-1731 in de stad Utrecht. In die stad vonden ruim veertig vervolgingen plaats.[1] Vervolgens verspreidde de jacht op "sodomieten" zich naar de rest van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, waar nog eens ruim 300 processen plaatsvonden, die in veel gevallen leidden tot de doodstraf.[1]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sodomieprocessen
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:41:54 #204
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198450137
En de joden werden als een afzonderlijke natie behandeld. Ze kregen wel rechtsbescherming als bewoners van het grondgebied van de Republiek, maar hadden doorgaans niet het poorterschap en de daarmee verbonden rechten. Ze mochten ook niet met christenen huwen of hun geloof proberen te verspreiden onder de christelijke bevolking.
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:46:35 #205
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198450250
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:33 schreef Aninda het volgende:

[..]

Je ziet weleens bepaalde wereldsteden opscheppen 'wij hebben inwoners van 150 verschillende nationaliteiten', 'wij hebben 162', etc. Zonder moslims kom je nooit aan zulke getallen.
Dat je stad een soort walhalla van Babylonische spraakverwarring is vind ik ook best een vreemd ding om over op te scheppen.
pi_198450315
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niemand verbiedt moslims het praktiseren van hun geloof. Alsof dat gejengel uit een stel speakers een absolute voorwaarde is om een vroom muzelman te zijn.
Neen, maar dat is natuurlijk niet de reden om dat gejengel te verbieden.
  donderdag 11 maart 2021 @ 19:53:51 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 19:53:53 #208
pi_198450393
quote:

[..]

AH moslims zijn geen nationaliteit en er bestaat ook niet zoiets als "de moslim"

Mijn hemel man.
pi_198450462
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Uh nee, overlast is de reden.
Dit is toch geen overlast. Want er zijn geluidseisen
pi_198450634
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

AH moslims zijn geen nationaliteit en er bestaat ook niet zoiets als "de moslim"

Mijn hemel man.
What the fuck dude, moet ik je spoonfeeden, er bestaan tientallen verschillende landen waar de meerderheid moslim is, en dus tientallen verschillende nationaliteiten. Wel bij de les blijven.
Aninda Chakma
pi_198450653
quote:

[..]

Ik ga hier toch op in. Het is natuurlijk symobliek, zoals elke godsdienst symboliek heeft. Moslims hechten eraan.

Een moskee kan net zo goed een garage zijn, of een hal, als je maar richting Mekka kan bidden. Ja, maar de meeste moslims willen een moskee zoals ze gewend zijn hoe een moskee eruit ziet: dus met 1 of meerdere minaretten, een orientatie naar Mekka, veel mozaiek, en veel aandacht door symmetrie.

Ja, kun je dat allemaal onzin vinden, maar zo beleven moslims nu eenmaal hun geloof.

Het wordt vervelender als het een machtskwestie wordt. Grotere minaretten, hogere gebouwen, weet ik veel wat allemaal, zonder dat daar directe behoefte aan is, ja, daar moet je voor waken. En die grens, ja, die is voor iedereen anders denk ik.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 20:07:38 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198450734
ja dat is ook wel prima hoor maar waarom de speakers?

als het toch symbolisch is allemaal hoeft niet de hele stad ervan mee te genieten lijkt me
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:11:01 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198450824
quote:
2s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:04 schreef skrn het volgende:

Ik ga hier toch op in. Het is natuurlijk symobliek, zoals elke godsdienst symboliek heeft. Moslims hechten eraan.

Een moskee kan net zo goed een garage zijn, of een hal, als je maar richting Mekka kan bidden. Ja, maar de meeste moslims willen een moskee zoals ze gewend zijn hoe een moskee eruit ziet: dus met 1 of meerdere minaretten, een orientatie naar Mekka, veel mozaiek, en veel aandacht door symmetrie.

Ja, kun je dat allemaal onzin vinden, maar zo beleven moslims nu eenmaal hun geloof.

Het wordt vervelender als het een machtskwestie wordt. Grotere minaretten, hogere gebouwen, weet ik veel wat allemaal, zonder dat daar directe behoefte aan is, ja, daar moet je voor waken. En die grens, ja, die is voor iedereen anders denk ik.
Waar blijft het "versterkt oproepen tot het gebed" (5 keer per dag) in je symboliek verhaal?
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:11:44 #214
24533 ACT-F
pi_198450841
quote:
Alsof dat gejengel uit een stel speakers een absolute voorwaarde is om een vroom muzelman te zijn.
Precies dit _O- Doorgeslagen moslims begrijpen hun eigen geloof niet.
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:14:16 #215
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198450912
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:07 schreef sp3c het volgende:
ja dat is ook wel prima hoor maar waarom de speakers?

als het toch symbolisch is allemaal hoeft niet de hele stad ervan mee te genieten lijkt me
Het idee van symbolisch is juist dat je het enorm uitdraagt. Het hoeft niet te kloppen, het hoeft geen meerwaarde te hebben, zolang het maar waarneembaar is.
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:14:19 #216
182233 thedeedster
pi_198450916
quote:
10s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Precies dit _O- Doorgeslagen moslims begrijpen hun eigen geloof niet.
Even voor je verbeterd. :)
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 20:16:26 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198451000
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:14 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Het idee van symbolisch is juist dat je het enorm uitdraagt. Het hoeft niet te kloppen, het hoeft geen meerwaarde te hebben, zolang het maar waarneembaar is.
zonder speakers is het ook wel waarneembaar lijkt me

het geluid draagt alleen niet zo ver
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:20:17 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198451113
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:14 schreef Fcu030 het volgende:
Nou, dan zetten ze de versterker uit en gaat de imam maar mooi "symbolisch" in zijn micorofoon brullen. Opgelost.
  Forum Admin donderdag 11 maart 2021 @ 20:20:44 #219
pi_198451120
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:04 schreef Aninda het volgende:

[..]

What the fuck dude, moet ik je spoonfeeden, er bestaan tientallen verschillende landen waar de meerderheid moslim is, en dus tientallen verschillende nationaliteiten. Wel bij de les blijven.
Nee je kletst uit je nek.
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:30:58 #220
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198451357
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

zonder speakers is het ook wel waarneembaar lijkt me

het geluid draagt alleen niet zo ver
Dus voor minder mensen waarneembaar, dus minder symbolisch. Ik heb er ook niks mee, maar zorg dan dat je er tegen op kunt treden. Gelul om semantiek zal neerkomen op wat de imam al zei: "wen er maar aan".
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 20:33:52 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198451400
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:30 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Dus voor minder mensen waarneembaar, dus minder symbolisch. Ik heb er ook niks mee, maar zorg dan dat je er tegen op kunt treden. Gelul om semantiek zal neerkomen op wat de imam al zei: "wen er maar aan".
ja en als je hem nog harder zet is het voor meer mensen waarneembaar en dus nog symbolischer maar dat doen ze ook niet

verder hoeft er van mij niet tegenop getreden te worden, ik snap de noodzaak alleen niet
pi_198451423
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar blijft het "versterkt oproepen tot het gebed" (5 keer per dag) in je symboliek verhaal?
Ze doen helemaal niet 5 keer per dag drama queen
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:35:01 #223
182233 thedeedster
pi_198451431
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:30 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Zo denk ik over bepaalde tekeningen.
pi_198451528
quote:

[..]

Dat slaat natuurlijk nergens op, aangezien om Nederlander te worden je je vorige nationaliteit moet opgeven.

quote:
2s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:04 schreef skrn het volgende:

[..]

Architectuur is nou een van de weinige dingen waarin de islam niet achterlijk is. Met dank aan de Aya Sofia weliswaar, maar er zijn echt prachtige moskeeen. Maar als dat bouwkunst is dan zijn die moskeeen in Nederland kitsch, en afschuwelijke ook.

Ik zie ze liever een mooie moskee neerzetten dan de huidige gedrochten. Dat straalt ook weer schijt hebben aan Nederland uit. De versterkte azaan is puur een uitdrukking van de heerszuch die bij dat geloof hoort, net als het willen verbieden van belediging van de profeet. Daar moet echt korte metten mee gemaakt worden, je moet de plek van het geloof in Nederland kennen, of er is geen plek voor dat geloof.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:41 schreef Iblardi het volgende:
En de joden werden als een afzonderlijke natie behandeld. Ze kregen wel rechtsbescherming als bewoners van het grondgebied van de Republiek, maar hadden doorgaans niet het poorterschap en de daarmee verbonden rechten. Ze mochten ook niet met christenen huwen of hun geloof proberen te verspreiden onder de christelijke bevolking.
Gemengde huwelijk waren in het algemeen een probleem. Maar het jodendom is naar zijn aard geen machtsreligie die zich moet verspreiden, en ze werden ook gezien als een soort broedervolk met de calvinistische Nederlanders als het Nieuw-Testamentische uitverkoren volk in het beloofde land. Daarom mochten de joden ook meer zoals een hele grote prominente synagoge neerzetten.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:38 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die tolerantie had zijn grenzen. Ik zeg niet zomaar wat als ik de vergelijking met de "tolerante" Turken maak.

Het was lang ook aftasten he, waarbij het voortbestaan op het spel stond. Maar het zijn vooral oprispingen in tijd van hoge nood, met het volk radeloos en de regering redeloos. En niet eens altijd door de calvinistische staat.

Er was volgens mij ook nog een homo ervolgingsgolfje toen de homo-ontmoetingsplaats bij het Binnenhof was en er machthebbers bij betrokken leken, en is er nog een Burgemeester in de buurt van Zwolle geweest die heel fanatiek tekeer ging, maar daar hadden de mensen snel genoeg van. Dat is feitelijk gewoon heel erg weinig, in vergelijking met tijdgenoten en ook in vergelijking met menig huidig buitenland.
pi_198451690
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:01 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Dat vind ik wel een ietwat pessimistisch toekomstbeeld.
Dat is volgens mij wel het toekomstbeeld, want aan alles wat ik al decennia zie gaan we terug in de tijd met in de toekomst reusachtige vampieren en reusachtige bloedzuigers. Het goede geluid wordt namelijk nog steeds niet versterkt.
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:46:46 #226
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198451691
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:34 schreef Hamzoef het volgende:
Ze doen helemaal niet 5 keer per dag drama queen
Oh ja, slechts vier keer per dag...

quote:
Bewoners aan de rand van de Zwolse wijk Aa-landen zijn onaangenaam verrast door de azan die sinds vrijdag meerdere keren per dag klinkt vanaf de moskee iets verderop. Maar volgens de imam moeten ze er maar mee leren leven.

Wij houden rekening met iedereen. Ook met de buurt, door de oproep voor het vroegste ochtendgebed over te slaan.
pi_198451727
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:35 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Zo denk ik over bepaalde tekeningen.
He zijn we het daar over eens.
pi_198451827
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Nee je kletst uit je nek.
Waarom zo kinderachtig :') Moslims van tientallen verschillende nationaliteiten = feit.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat slaat natuurlijk nergens op, aangezien om Nederlander te worden je je vorige nationaliteit moet opgeven.
Dat is nu niet het geval. Waarom zo wereldvreemd :')
Aninda Chakma
pi_198451854
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh ja, slechts vier keer per dag...
[..]

Precies. En maar intolerant blijven.
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:57:32 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198452028
Kijk, ik zit er ook niet op te wachten. Maar echt overlast is het niet. Dan moet je veel meer op (geluids)overlast handhaven. Waarom hebben kledingwinkels vaak muziek aanstaan, ook niet nodig? Waarom zijn die enorme lichtbakken langs de snelweg nodig voor een beetje reclame?

Het zijn de associaties met de islam die het probleem vormen.
pi_198452090
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:52 schreef Aninda het volgende:

Dat is nu niet het geval. Waarom zo wereldvreemd :')
Volgens mij is dat nog steeds zo sinds Paars II met een wet terzake kwam. De uitzondering is wanneer het niet kan, maar wordt de wet gewoon weer eens niet uitgevoerd of gehandhaafd.
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:04:50 #233
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198452110
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:01 schreef skrn het volgende:
Kijk, ik zit er ook niet op te wachten. Maar echt overlast is het niet. Dan moet je veel meer op (geluids)overlast handhaven. Waarom hebben kledingwinkels vaak muziek aanstaan, ook niet nodig? Waarom zijn die enorme lichtbakken langs de snelweg nodig voor een beetje reclame?
Nou weet ik niet in wat voor kledingwinkels jij doorgaans komt maar de winkels hier hebben de muziek op een dusdanig niveau staan dat je elkaar iig prima kunt verstaan en je het buiten zeker niet hoort...

quote:
Het zijn de associaties met de islam die het probleem vormen.
Dat maak jij er van.
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:06:52 #234
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198452152
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:53 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Precies. En maar intolerant blijven.
Ik weet dat ik dit voorbeeld vaker heb aangegeven richting jou, maar nogmaals: jij vindt een onschuldig grapje, "Allah's afbakbar", op een boerenfestival niet kunnen en goed dat het onder bedreiging verwijderd wordt.

Als men echter bedenkingen heeft bij in Nederland meerdere keren per dag openbaar in het Arabisch oproepen tot gebed (zonder de keuze te hebben of je het wel of niet wilt horen), is dat opeens "intolerant en verzuurd".

Tolerantie is blijkbaar leuk als het eenrichtingsverkeer is.
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:07:03 #235
358523 IkStampOpTacos
pi_198452157
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:08 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

...En toen kwam de christelijke verlichting.

Nee hoor, pas in de laatste laten we zeggen 50 jaar is er echt verandering in gekomen.
-
pi_198452217
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:06 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik weet dat ik dit voorbeeld vaker heb aangegeven richting jou, maar nogmaals: jij vindt een onschuldig grapje, "Allah's afbakbar", op een boerenfestival niet kunnen en goed dat het onder bedreiging verwijderd wordt.

Als men echter bedenkingen heeft bij in Nederland meerdere keren per dag openbaar in het Arabisch oproepen tot gebed (zonder de keuze te hebben of je het wel of niet wilt horen), is dat opeens "intolerant en verzuurd".

Tolerantie is blijkbaar leuk als het eenrichtingsverkeer is.
Daar ben ik het ook wel mee eens.
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:19:37 #237
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198452373
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:10 schreef skrn het volgende:

[..]

Daar ben ik het ook wel mee eens.
Met welk gedeelte van de post? :)
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:19:56 #238
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198452379
quote:
5s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:27 schreef Aninda het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij wilde aangeven dat je ging verhuizen, aangezien datgene wat zij doen toegestaan is in Nederland. In Noord-Korea heb je er denk ik geen 'last' van.
Waar zeg ik dat het niet toegestaan is dan?
Je leest dingen die er niet staan.
pi_198452454
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:19 schreef Repentless het volgende:

[..]

Met welk gedeelte van de post? :)
Laatste zin, je kan niet van Nederlanders verwachten alleen meer tolerant te zijn als dat omgekeerd niet kan.

Dan snap ik de weerstand tegen die azan wel.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 21:27:21 #240
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198452522
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:23 schreef skrn het volgende:

[..]

Laatste zin, je kan niet van Nederlanders verwachten alleen meer tolerant te zijn als dat omgekeerd niet kan.

dat idd

als de bewoners er nu geen zin an hebt kun je ook gewoon besluiten het niet te doen natuurlijk ipv te roepen dat ze er maar aan moeten wennen

daar is geen wetgever voor nodig lijkt me
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:28:06 #241
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198452536
quote:
Een buurvrouw die eerst hardop de islamitische vrijheid verdedigt, mailt even later naar de redactie.
Islamitisch en vrijheid gaan niet zo lekker samen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_198452892
quote:

[..]

Mede dat het overal ter wereld per se in jullie taaltje moet is wat het zo opdringerig laat aanvoelen en waarom veel niet-islamitische mensen zich er niet goed bij voelen. Alle christelijke teksten zijn vroeger ook niet in het Nederlands bedacht, maar overal ter wereld wordt dat allemaal gewoon in de lokale taal verkondigd i.p.v. het Aramees of Hebreeuws wat men in die tijd gebruikte in die regio.

Dat komt al een stuk vriendelijker over naar de rest van de bevolking die verwacht dat moslims ook toenadering zoeken naar hen in hun eigen land i.p.v. dat het alleen van hun kant moet komen.
  donderdag 11 maart 2021 @ 21:45:14 #243
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198452924
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:23 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik denk dat dit zo'n beetje de essentie is. Er wordt een vrij dringend beroep gedaan op tolerantie en respect voor het geloof, met daarbij de mededeling dat men "er maar aan moet wennen".

De andere kant op is er geen enkele tolerantie voor zaken die als 'beledigend' worden ervaren, en vindt men ook niet dat men "er maar aan moet wennen" dat ze in een land zijn waar we ons vrijgevochten hebben van religieuze dogma's en het recht hebben verworven om zaken op de korrel te nemen. Dat betekent niet dat je verplicht bent om het leuk te vinden of er niet door 'beledigd' mag zijn, maar wel dat je uitsluitend je schouders erover ophaalt en niet gaat eisen dat zulke zaken verboden worden.

Die verhouding is totaal scheef.
pi_198453171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:43 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Mede dat het overal ter wereld per se in jullie taaltje moet is wat het zo opdringerig laat aanvoelen en waarom veel niet-islamitische mensen zich er niet goed bij voelen. Alle christelijke teksten zijn vroeger ook niet in het Nederlands bedacht, maar overal ter wereld wordt dat allemaal gewoon in de lokale taal verkondigd i.p.v. het Aramees of Hebreeuws wat men in die tijd gebruikte in die regio.

Dat komt al een stuk vriendelijker over naar de rest van de bevolking die verwacht dat moslims ook toenadering zoeken naar hen in hun eigen land i.p.v. dat het alleen van hun kant moet komen.
Veel geleuter om niets. Ten eerste is het niet mijn 'taaltje', ik ben geen Arabier. Ten tweede, alles wat je nodig hebt om moslim te zijn is in alle talen vertaald, hoe denk je anders dat Nederlanders zich bekeren naar de Islam, omdat hun Arabisch zo goed is. Ten derde, het is niet onze taak om jou een goed gevoel te geven, als je iets niet snapt dan moet je er zelf onderzoek naar doen om het te begrijpen. Ten vierde, we zijn al in ons land. Als je dit niet erkent voor allochtonen, dan zijn er ook nog duizenden autochtone moslims te vinden.

De wet staat het toe. Men maakt er gebruik van. Wil je dit niet, dan moet je het maar afschaffen en aan de wereld tonen hoe tolerant je bent.
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:01:37 #245
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198453235
quote:
83s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en als je hem nog harder zet is het voor meer mensen waarneembaar en dus nog symbolischer maar dat doen ze ook niet

verder hoeft er van mij niet tegenop getreden te worden, ik snap de noodzaak alleen niet
Die is er ook niet. Het is een principekwestie en dus best wel symbolisch.
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:04:13 #246
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198453287
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 20:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou, dan zetten ze de versterker uit en gaat de imam maar mooi "symbolisch" in zijn micorofoon brullen. Opgelost.
Voor één partij wel en voor de andere niet. Zo simpel is het.
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:10:59 #247
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198453405
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:57 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Veel geleuter om niets. Ten eerste is het niet mijn 'taaltje', ik ben geen Arabier. Ten tweede, alles wat je nodig hebt om moslim te zijn is in alle talen vertaald, hoe denk je anders dat Nederlanders zich bekeren naar de Islam, omdat hun Arabisch zo goed is. Ten derde, het is niet onze taak om jou een goed gevoel te geven, als je iets niet snapt dan moet je er zelf onderzoek naar doen om het te begrijpen. Ten vierde, we zijn al in ons land. Als je dit niet erkent voor allochtonen, dan zijn er ook nog duizenden autochtone moslims te vinden.

De wet staat het toe. Men maakt er gebruik van. Wil je dit niet, dan moet je het maar afschaffen en aan de wereld tonen hoe tolerant je bent.
Het gaat er niet om of het jouw, mijn, mijn tante of mijn vaders land is. Allereerst is er het vreemde aspect, een taal die hier niet gevoerd wordt. Als een Duitse marcheervereniging plots besluit om 5x per dag Duitse herrie op te zetten, zou ik daar ook verbolgen over zijn.
Dan komt daar nog bovenop dat er al genoeg herrie wordt geproduceerd in stedelijke gebieden en er nog altijd veel mensen graag in een stad willen wonen. Geluid hoort bij een stad, maar wel praktisch geluid. Lawaai om niks houdt niemand van.
Tot slot zijn de praktische bezwaren, waar het oorspronkelijk allemaal om te doen is geweest, niet meer van toepassing. Wat overigens ook voor kerkklokken en luchtsirenes opgaat.

Dat maakt begrip krijgen lastig.

Overigens gaat tolerantie wel twee kanten op. Je bent weinig tolerant als je schijt hebt aan een grote groep omwonenden voor je eigen symboliek.
pi_198453488
In een tijd dat vrijwel iedereen en zijn moeder mobiele telefoons hebben lijkt het mij een koud kunstje om daarop een app te regelen die, al naar gelang, klokken luiden of Arabisch schreeuwen. Het blijft een vreemd fenomeen om op deze luidruchtige wijze je hobby aan anderen op te dringen.
Conscience do cost.
pi_198453605
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:10 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het jouw, mijn, mijn tante of mijn vaders land is. Allereerst is er het vreemde aspect, een taal die hier niet gevoerd wordt. Als een Duitse marcheervereniging plots besluit om 5x per dag Duitse herrie op te zetten, zou ik daar ook verbolgen over zijn.
Dan komt daar nog bovenop dat er al genoeg herrie wordt geproduceerd in stedelijke gebieden en er nog altijd veel mensen graag in een stad willen wonen. Geluid hoort bij een stad, maar wel praktisch geluid. Lawaai om niks houdt niemand van.
Tot slot zijn de praktische bezwaren, waar het oorspronkelijk allemaal om te doen is geweest, niet meer van toepassing. Wat overigens ook voor kerkklokken en luchtsirenes opgaat.

Dat maakt begrip krijgen lastig.

Overigens gaat tolerantie wel twee kanten op. Je bent weinig tolerant als je schijt hebt aan een grote groep omwonenden voor je eigen symboliek.
Dit is niet 'lawaai om niks', de islamitische gebedsoproep is 14 eeuwen oud en een inherent deel van de religie.

Als de meeste omwonenden er geen last van hebben, wat is dan het probleem. Staat ook in de OP beschreven:

Acht jaar geleden speelde er in Deventer een soortgelijke discussie als nu in Zwolle. De Centrum Moskee wilde de azan laten horen, maar kreeg te maken met kritiek uit de buurt. De gemeente hield een peiling waaruit bleek dat de meerderheid er geen moeite mee had. De gebedsoproep mag dagelijks klinken, maar wel moest het moskeebestuur een geluidsbegrenzer plaatsen
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:27:09 #250
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198453748
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:21 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Dit is niet 'lawaai om niks', de islamitische gebedsoproep is 14 eeuwen oud en een inherent deel van de religie.

Als de meeste omwonenden er geen last van hebben, wat is dan het probleem. Staat ook in de OP beschreven:

Acht jaar geleden speelde er in Deventer een soortgelijke discussie als nu in Zwolle. De Centrum Moskee wilde de azan laten horen, maar kreeg te maken met kritiek uit de buurt. De gemeente hield een peiling waaruit bleek dat de meerderheid er geen moeite mee had. De gebedsoproep mag dagelijks klinken, maar wel moest het moskeebestuur een geluidsbegrenzer plaatsen
Je eerste argument snijdt gewoon geen hout meer maat. Tijdsgeest is zeer bepalend voor hoe er naar bepaalde tradities wordt gekeken. Dat lijkt me ook een wenselijk iets, dat noem je vooruitgang. Aan dat soort symbolen vast blijven houden staat gelijk aan de essentie ervan uit het oog verliezen.
Dat gezegd hebbende kan ik weinig tegen een peiling inbrengen en heb ik er ook weinig op tegen. Als het in mijn achtertuin was zou ik ook anders reageren.
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:32:55 #251
182233 thedeedster
pi_198453883
quote:

[..]

Als de meeste omwonenden er geen last van hebben
, wat is dan het probleem. Staat ook in de OP beschreven:

Al heeft er maar één persoon last van. Overlast, is overlast.
pi_198454117
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:32 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Al heeft er maar één persoon last van. Overlast, is overlast.
Lokale kermis zorgt ook voor geluidsoverlast. Weet je wat ik doe, raam dicht. Als dat niet helpt, koptelefoon.

Of dacht je dat de lokale kermis niet meer komt omdat ik er last van heb.
kair
pi_198454143
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:27 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Je eerste argument snijdt gewoon geen hout meer maat. Tijdsgeest is zeer bepalend voor hoe er naar bepaalde tradities wordt gekeken. Dat lijkt me ook een wenselijk iets, dat noem je vooruitgang. Aan dat soort symbolen vast blijven houden staat gelijk aan de essentie ervan uit het oog verliezen.
Gebedsoproep is onderdeel van het gebed. Dit kun je niet afschaffen want dan is het gebed ongeldig.
kair
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:44:23 #254
182233 thedeedster
pi_198454228
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:40 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Lokale kermis zorgt ook voor geluidsoverlast. Weet je wat ik doe, raam dicht. Als dat niet helpt, koptelefoon.

Altijd weer vergelijkingen. Maar ok, ik doe even mee.

Zo’n lokale kermis... Dat is niet dag in dag uit, jaar in, jaar uit hè?

Maar vertel, waarom is zo’n azaan nodig?

Mensen op deze site zijn wel klaar met die jij-bakken van “Ja, maar hunnie ook!”

Zo moeilijk is zo’n vraag toch niet?
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:52:35 #255
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198454400
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:41 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Gebedsoproep is onderdeel van het gebed. Dit kun je niet afschaffen want dan is het gebed ongeldig.
Volgens wie? Een ongeldig gebed bestaat niet. Laat je toch niet zo van alles wijs maken.
  donderdag 11 maart 2021 @ 22:54:22 #256
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198454442
quote:

[..]

Tja het jaarlijkse festival op de maarsseveense plassen hoorde je ook nog op flinke afstand. Één dag in het jaar.
pi_198454628
quote:

[..]

Oproepen tot gebed kan anno 2021 op allerlei manieren die minder hinder veroorzaken dan dat gejengel in de openbare ruimte. Ik zou het als god trouwens veel toffer vinden als mijn volgers uit zichzelf naar me bidden i.p.v. hier steeds eerst aan herinnerd te moeten worden, maar dat terzijde :P
pi_198454804
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 19:14 schreef Aninda het volgende:

[..]

Het is zij.

Men hoeft enkel en alleen al te kijken naar landen waar de islam de hoofdrol heeft afgedwongen. Op geen enkele wijze is daar sprake van een evenwichtige multiculturele samenleving.

Dat kan ook niet want de islam acht alles en iedereen niet-islamitisch inferieur.
quote:
14s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:07 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Nee hoor, pas in de laatste laten we zeggen 50 jaar is er echt verandering in gekomen.
Ja. Dat zeg ik.

De verlichting, die bij de islam onmogelijk is.
pi_198454834
quote:
de islamitische gebedsoproep
Het is niet een gebedsoproep alleen.
  donderdag 11 maart 2021 @ 23:14:26 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198454968
quote:

14 Eeuwen geleden hadden ze iig nog niet de beschikking over een microfoon en een stel speakers.
  donderdag 11 maart 2021 @ 23:15:15 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198454989
quote:

De lokale kermis is er 360 dagen van het jaar niet.
pi_198455143
quote:

[..]

Hou dan op om het een gebedsoproep te noemen.
pi_198455246
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 23:02 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Oproepen tot gebed kan anno 2021 op allerlei manieren die minder hinder veroorzaken dan dat gejengel in de openbare ruimte. Ik zou het als god trouwens veel toffer vinden als mijn volgers uit zichzelf naar me bidden i.p.v. hier steeds eerst aan herinnerd te moeten worden, maar dat terzijde :P
Voor de triljoenste keer; het meer dan een oproep alleen.

Maar de Azan is een grote trots van een moslim, die dient zo hard als mogelijk verkondigd te worden.
Want hún god is de enige ware god, en hún profeet is de enige ware boodschapper van hún enige ware god. Dat moet voor iedereen duidelijk zijn. En iedereen dient eerbiedig hiervoor te buigen.
  donderdag 11 maart 2021 @ 23:44:09 #264
358523 IkStampOpTacos
pi_198455527
quote:
4s.gif Op donderdag 11 maart 2021 23:07 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Men hoeft enkel en alleen al te kijken naar landen waar de islam de hoofdrol heeft afgedwongen. Op geen enkele wijze is daar sprake van een evenwichtige multiculturele samenleving.

Dat kan ook niet want de islam acht alles en iedereen niet-islamitisch inferieur.
[..]

Ja. Dat zeg ik.

De verlichting, die bij de islam onmogelijk is.
Helaas wel ja
-
pi_198455619
quote:

[..]

En als het gebed niet geldig is, loop je dan airmiles mis of zo?
pi_198456122
Ach mensen, wen er maar aan want dit is het nieuwe Nederland. Je geeft ze een vinger...gefaciliteerd door deugend links. In Leiden is aan de rand van de stad een megalomane moskee verrezen van jewelste; buurtbewoners die tegen die kolos aan zitten te kijken konden protesteren en in beroep gaan wat ze wilden. Het lijkt Istanbul wel. Ik kijk er niet gek van op als ze daar ook ooit worden opgeschrikt door islamitisch gejengel.

De islam is here to stay; dat moet het tentje waar ik altijd broodjes kip haalde ook hebben gedacht nu ze een halal keurmerk op het raam hebben staan. Dat was voor mij reden om daar niet meer te komen; ik hoef geen vlees waar gebeden overheen zijn uitgesproken, al helemaal geen islamitische.

[ Bericht 1% gewijzigd door kleinvogelijn op 12-03-2021 12:10:50 (Typo) ]
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_198456129
quote:

[..]

Mohammed cartoons zijn onderdeel van de vrijheid van meningsuiting. Dit kun je niet afschaffen want dan is de VvMU opgeheven.
pi_198456213
Als buurtbewoner gewoon een speaker erbij met de duivel is de grootste, Allah een leugen. Religieuze boodschappen moeten gewoon kunnen tenslotte.
pi_198456219
quote:

[..]

Eigenlijk iedere moslim tot circa 1950 is in de hel beland. Daarvoor was er nog geen elektronische versterking mogelijk en dan verdien je gewoon eeuwige marteling in de hel. De enige manier om je godsdienst goed uit te voeren is met technologie bedacht door ongelovigen. Logisch toch?
  vrijdag 12 maart 2021 @ 07:00:26 #270
182233 thedeedster
pi_198456658
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 01:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Als buurtbewoner gewoon een speaker erbij met de duivel is de grootste, Allah een leugen. Religieuze boodschappen moeten gewoon kunnen tenslotte.
Gewoon twee keer per dag, om zes over zeven, wat Cradle of Filth.
pi_198456696
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:52 schreef Fcu030 het volgende:

[Een ongeldig gebed bestaat niet.
Jawel, bijvoorbeeld zonder abdest.
Of (hardop) lachen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2021 07:14:22 ]
  vrijdag 12 maart 2021 @ 07:48:37 #272
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_198456858
Ik woon dus in deze buurt. Vanuit mijn huis is de oproep te horen, maar niet storend hard. De andere buren maken meer geluid dat irritanter is. Er wordt hier hoorbaar geleefd zeg maar. Dichtbij de moskee, want zo dichtbij woon ik niet eens, is het geluid harder en overheersende.

De irritatie zit hem bij de mensen die daar wonen niet in het feit dat het een moskee is, maar om het feit dat er niet even is gecommuniceerd over het geluid.

Het is dan ook niet bepaald deëscalerend dat die imam in het laatste interview met NieuwNieuws begint over "aanstellers", moslims als tweederangs burgers, dat ze het nooit goed kunnen doen omdat ze moslims zijn en dat soort dingen.

Op het einde nog even een schijnheilig riedeltje over wat een groot goed de vrijheid in Nederland is terwijl hij zich net beklaagde dat iedereen maar van alles mag roepen over moslims, vlak nadat hij van alles riep over Nederlanders en specifiek de wijkbewoners. The hypocrisy is strong with this one :')

Kortom: de PVV heeft er weer honderden stemmen bij, en alles zou voorkomen hebben kunnen worden door even een briefje bij wat mensen die de bus te doen van tevoren. Maar ja, dan moet je even niet aan jezelf denken en accepteren dat ook jouw geloof zich heeft te schikken naar de regels van het fatsoen.

Deze club heeft eerder trouwens lopen janken toen een lid van ze in elkaar getimmerd was, dat dit vast niet snel opgelost werd omdat het slachtoffer moslim was. En oh ja, vrouwen zijn beperkt welkom. Onsympathieke bende kortom.
  Moderator vrijdag 12 maart 2021 @ 10:28:56 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198458610
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 22:01 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Die is er ook niet. Het is een principekwestie en dus best wel symbolisch.
welk principe?
pi_198458732
Ik snap dat een azan erbij hoort, maar het nut om deze te laten klinken over een woonwijk zonder (al te veel) moslims is natuurlijk wel gek.
pi_198458844
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 01:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Eigenlijk iedere moslim tot circa 1950 is in de hel beland. Daarvoor was er nog geen elektronische versterking mogelijk en dan verdien je gewoon eeuwige marteling in de hel. De enige manier om je godsdienst goed uit te voeren is met technologie bedacht door ongelovigen. Logisch toch?
Haha, dat is sowieso ook wel een beetje een loophole in de strenge interpretatie van dit en andere geloofsvormen. Onder andere vele miljoenen republikeinse Romeinen, Spartanen, Mesopotamiers, Egyptenaren, en inwoners van Amerika voor het door de Europeanen ontdekt werd zijn in de hel beland doordat ze niet in de juiste god geloofden toen zij leefden, omdat het betreffende geloof toen nog helemaal niet bestond. Beetje onredelijk van je god...
  Moderator vrijdag 12 maart 2021 @ 10:48:03 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198458855
als het erbij hoort dan hoort het erbij, daar heb ik op zich geen moeite mee

ik snap die speakers alleen niet
  vrijdag 12 maart 2021 @ 10:57:36 #277
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_198458966
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:39 schreef skrn het volgende:
Ik snap dat een azan erbij hoort, maar het nut om deze te laten klinken over een woonwijk zonder (al te veel) moslims is natuurlijk wel gek.
Er wonen hier genoeg moslims hoor, maar die gaan niet naar deze moskee en stonden net zo te kijken van het geluid als de niet-islamitische wijkbewoners. Het enige verschil is dat ze het eerder thuis wisten te brengen. Wat betreft het ervaren van het geluid als overlast gaat het net zo gelijk op onder de moslims hier als onder de anderen.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 11:50:41 #278
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198459789
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 07:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Jawel, bijvoorbeeld zonder abdest.
Of (hardop) lachen.
Ja hoor Hamzoef, je hebt helemaal gelijk. :)
  vrijdag 12 maart 2021 @ 11:55:43 #279
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_198459869
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:50 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Ja hoor Hamzoef, je hebt helemaal gelijk. :)
Als je niet eens mag lachen, vraag ik me wel af wat je er dan te zoeken hebt.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 11:57:52 #280
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198459897
quote:
83s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

welk principe?
Het principe gewoon die speakers voluit laten blazen zoals ze gewend zijn. Zoals in de OP ook beschreven staat. Dat ze ongestoord de dingen kunnen doen die zij blijkbaar belangrijk vinden hoe bespottelijk ook. Terwijl de tegenstanders het principe aanhalen dat het hier niet op zijn plek is.

Kijk als al die mensen heilig geloven in het sprookje dat een ander voor jou kan bepalen of jouw gebed "wel of niet geldig" is, ga ik toch niks van die principes begrijpen.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 11:57:52 #281
117098 Hathor
Effe niet
pi_198459898
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Er wonen hier genoeg moslims hoor, maar die gaan niet naar deze moskee en stonden net zo te kijken van het geluid als de niet-islamitische wijkbewoners. Het enige verschil is dat ze het eerder thuis wisten te brengen. Wat betreft het ervaren van het geluid als overlast gaat het net zo gelijk op onder de moslims hier als onder de anderen.
Die azaan is toch geen oproep om naar de moskee te komen, maar meer een boodschap om mensen eraan te herinneren dat het tijd is om te bidden? Of zit ik er nu naast?
  vrijdag 12 maart 2021 @ 12:00:32 #282
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198459936
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:55 schreef Tengano het volgende:

[..]

Als je niet eens mag lachen, vraag ik me wel af wat je er dan te zoeken hebt.
Flauwekul allemaal natuurlijk. Het gaat om een bepaald gevoel, een gewaarwording. Ze houden zo graag vast aan het idee dat er maar één weg naar Rome bestaat, dat Rome ze geen zak meer interesseert. Het is de weg ernaartoe die ineens belangrijk is voor hen.
pi_198460064
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:57 schreef Hathor het volgende:

[..]

Die azaan is toch geen oproep om naar de moskee te komen, maar meer een boodschap om mensen eraan te herinneren dat het tijd is om te bidden? Of zit ik er nu naast?
Meer een boodschap om mensen eraan te herinneren dat het tijd is om te bidden (het liefst in een tot daarvoor bestemde ruimte), maar het is boven alles ook een getuigenis waarin word verklaard en erkend word dat allah de enige ware god is en Mohammed zijn profeet, als ware het een soort van mantra is. De azan word ook bij pasgeboren moslim baby's in het oor gefluisterd.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 12:50:44 #284
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_198460483
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 12:09 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Meer een boodschap om mensen eraan te herinneren dat het tijd is om te bidden (het liefst in een tot daarvoor bestemde ruimte), maar het is boven alles ook een getuigenis waarin word verklaard en erkend word dat allah de enige ware god is en Mohammed zijn profeet, als ware het een soort van mantra is. De azan word ook bij pasgeboren moslim baby's in het oor gefluisterd.
Ja maar let op hoor, als je dat niet doet, dan is de baby niet geldig.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 13:14:32 #285
182233 thedeedster
pi_198460737
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 12:50 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja maar let op hoor, als je dat niet doet, dan is de baby niet geldig.
Kan je ‘em dan nog wel retourneren? :?
  vrijdag 12 maart 2021 @ 15:39:19 #287
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_198462939
quote:
Yep...
Hier het twitterdraadje dat hierbij hoort:

https://twitter.com/RodjanSoheilah/status/1370099159953502211

Veelzeggende quote na zijn onoprechte pleidooi over hoe mooi het was dat iedereen lekker zichzelf kon zijn in dit vrije land:

quote:
Hij stak zijn walging over niet-moslims/ homo's/joden etc niet onder stoelen of banken. Ik, in zwolle geboren en opgegroeid, verliefd worden op een niet moslim... deze man oa maakte mijn leven tot een ware hel! Als kind, playdates met niet-moslims: geen sprake van!
  vrijdag 12 maart 2021 @ 15:43:47 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 12 maart 2021 @ 15:49:39 #289
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198463172
quote:
Bizar hè? Omwille van symboliek zelfs je naaste dierbaren zo kunnen verafschuwen. Het gros van die gasten denkt dat symboliek religie is, maar religieus zijn ze geenszins.
pi_198463479
Kan wel leven met de azan maar niet met dit soort haatdragende predikers.

Lekker dan.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 17:07:34 #291
38496 Perrin
pi_198464569
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 15:49 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Bizar hè? Omwille van symboliek zelfs je naaste dierbaren zo kunnen verafschuwen. Het gros van die gasten denkt dat symboliek religie is, maar religieus zijn ze geenszins.
Gezellig en sociaal zijn die relifundi's zelden helaas.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 20:42:40 #292
117098 Hathor
Effe niet
pi_198468068
Laat dit maar uit je minaretten knallen, misschien pik je nog een stukje cultuur op.

vrijdag 12 maart 2021 @ 23:54:11 #293
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_198471370
Ik geloof deze dame op haar woord. Trek alvast maar een blik beveiligers open dus.

@NadiaEzzeroili
pi_198472215
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:55 schreef Hamzoef het volgende:

En terecht, er probeert hier iemand te slapen. Wees gewoon niet zo asociaal.
2.
pi_198472406
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 20:42 schreef Hathor het volgende:
Laat dit maar uit je minaretten knallen, misschien pik je nog een stukje cultuur op.

Kijk, dat hoor ik liever vijf keer per dag :D
  zaterdag 13 maart 2021 @ 08:05:45 #296
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198473633
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 20:42 schreef Hathor het volgende:

Zelfs dat gaat vervelen als je het ongevraagd vijf keer per dag over de daken hoort schallen.

Als een buurman die een leuke nieuwe single zo vaak op herhalen zet dat het hele lied je op een gegeven moment de neus uit komt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iblardi op 13-03-2021 08:17:28 ]
  zaterdag 13 maart 2021 @ 08:14:43 #297
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198473672
quote:

[..]

Veel mensen die zelf geen conflictzoekers zijn hebben ook de neiging uit te gaan van de redelijkheid van de ander. En ik heb het idee dat het in het oosten van het land nog steeds niet zo gebruikelijk is als in de Randstad om buiten de beslotenheid van de eigen kring allerlei stellige uitspraken te doen over zaken die maatschappelijk gevoelig liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 13-03-2021 08:36:29 ]
  Moderator zaterdag 13 maart 2021 @ 12:59:46 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198476356
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:57 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Het principe gewoon die speakers voluit laten blazen zoals ze gewend zijn. Zoals in de OP ook beschreven staat. Dat ze ongestoord de dingen kunnen doen die zij blijkbaar belangrijk vinden hoe bespottelijk ook. Terwijl de tegenstanders het principe aanhalen dat het hier niet op zijn plek is.

Kijk als al die mensen heilig geloven in het sprookje dat een ander voor jou kan bepalen of jouw gebed "wel of niet geldig" is, ga ik toch niks van die principes begrijpen.
Maar ze gaan zoals in de OP beschreven niet voluit dus dat kan het principe niet zijn

Dan kunnen ze ook zachter

Of uit
  zaterdag 13 maart 2021 @ 13:03:07 #299
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198476388
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 12:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

Maar ze gaan zoals in de OP beschreven niet voluit dus dat kan het principe niet zijn

Dan kunnen ze ook zachter

Of uit
De Moskee kan ook gesloten worden. Of weg. Symboliek kan het niet zijn.
  Moderator zaterdag 13 maart 2021 @ 13:05:44 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198476418
Waarom zou de aanwezigheid van een moskee symbolisch zijn dan?
  zaterdag 13 maart 2021 @ 13:06:57 #301
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198476436
Bidden kan je ook thuis achter de voordeur. Heb je helemaal geen groot opvallend pand voor nodig.
  Moderator zaterdag 13 maart 2021 @ 13:07:46 #302
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198476447
Fine by me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')