SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
[ Bericht 0% gewijzigd door Gretzl op 06-03-2021 16:02:05 ]Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
Het is maar wat je "onsuccesvol" noemt. Ik heb een kennis die woont in Queensland en ik kan je garanderen dat-ie minder van de pandemie heeft gemerkt dan ik hier, hoor. Die zitten echt niet elke dag naar een dashboard vol data te kijken.quote:
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
20-29 is vooral ook de groep waarvan ik veel hoor dat ze veel samen komen, de avondklok negeren en weekendjes naar bijv Center Parcs gaan om te zuipen en feesten.
Ja, dat zit er dik in. Als ze de avondklok al af willen schaffen, laat ze dat dan eerst maar alleen voor 30+ doen want anders loopt het helemaal uit de hand.quote:
hoeveel zou de factor vaccinatie een rol spelen?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
Positieve is met name dat het bij de oudjes blijft dalen..
Dat is dan ook jouw keuze. En wederom: 100 dagen keiharde lockdown in Melbourne met onbeschrijfbaar veel menselijk leed.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is maar wat je "onsuccesvol" noemt. Ik heb een kennis die woont in Queensland en ik kan je garanderen dat-ie minder van de pandemie heeft gemerkt dan ik hier, hoor. Die zitten echt niet elke dag naar een dashboard vol data te kijken.
Dat weet ik, maar ik heb een iets andere definitie van werken en succes dan alleen maar 'ten koste van alles houden we het virus onder de duim'.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is maar wat je "onsuccesvol" noemt. Ik heb een kennis die woont in Queensland en ik kan je garanderen dat-ie minder van de pandemie heeft gemerkt dan ik hier, hoor. Die zitten echt niet elke dag naar een dashboard vol data te kijken.
Ik zou niet durven zeggen dat het leed aldaar erger is dan wat we hier onze bevolking aandoen, eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dan ook jouw keuze. En wederom: 100 dagen keiharde lockdown in Melbourne met onbeschrijfbaar veel menselijk leed.
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef Gretzl het volgende:
Wie heeft zich net als ik daadwerkelijk verdiept in de mogelijkheden van zeroCovid en is bereid om er een genuanceerde mening over te geven?
[ twitter ]Dit werkt nooit in NederlandSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder gekheid:
Draagvlak is nu al nul. Succes met een zerocovid strategie.Zuiger van het FOK!-OMT
Al was het maar omdat we een open economie zijn.quote:
De keerzijde is wel dat daar allerlei dingen weer gewoon kunnen die hier al maanden verboden zijn. Zo'n beetje alles is gewoon open aldaar. De reden dat dat kan is juist omdat ze er serieus werk van hebben gemaakt om het virus de baas te worden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik heb een iets andere definitie van werken en succes dan alleen maar 'ten koste van alles houden we het virus onder de duim'.
Het draagvlak is vooral elke maand verder afgebrokkeld omdat het kabinet heeft gekozen voor een mitigatiebeleid dat nul perspectief biedt. Het is niet de schuld van de bevolking dat we al ruim een half jaar opnieuw in deze enorme sh*tshow zitten.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:55 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Draagvlak is nu al nul. Succes met een zerocovid strategie.
Leuk voor daar maar hier onmogelijk.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
De keerzijde is wel dat daar allerlei dingen weer gewoon kunnen die hier al maanden verboden zijn. Zo'n beetje alles is gewoon open aldaar. De reden dat dat kan is juist omdat ze er serieus werk van hebben gemaakt om het virus de baas te worden.
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef Gretzl het volgende:
Wie heeft zich net als ik daadwerkelijk verdiept in de mogelijkheden van zeroCovid en is bereid om er een genuanceerde mening over te geven?
[ twitter ]Leg eens uit, hoe zou zeroCovid hier in Nederland werken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nogal een drogreden. Internationale handel van goederen kan gewoon doorgaan met strenge inreiscontroles. Niet-essentiële reizen van personen zullen bij zeroCovid wel afnemen (want mensen moeten bereid zijn om de noodzakelijke quarantaineperiode bij terugkomst uit te zitten), maar dat is alleen maar goed.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Al was het maar omdat we een open economie zijn.
Een harde lockdown ofzo. Wat dat dan moge inhouden weten ze niet. Wat we daarna gaan doen weten ze ook niet.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Leg eens uit, hoe zou zeroCovid hier in Nederland werken?
Laten we over 2 jaar nog eens kijken welke landen er het beste voor staan. De landen die het beleid van Australië/Nieuw-Zeeland e.d. gevolgd hebben of landen zoals Nederland.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
De keerzijde is wel dat daar allerlei dingen weer gewoon kunnen die hier al maanden verboden zijn. Zo'n beetje alles is gewoon open aldaar. De reden dat dat kan is juist omdat ze er serieus werk van hebben gemaakt om het virus de baas te worden.
Geen idee, maar het effect lijkt me inmiddels duidelijk.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef THEFXR het volgende:
[..]
hoeveel zou de factor vaccinatie een rol spelen?
quote:
En dan bij 1 besmette vrachtwagenchauffeur weer in de lockdown des doods? Dat is gewoonweg niet realistisch.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:05 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nogal een drogreden. Internationale handel van goederen kan gewoon doorgaan met strenge inreiscontroles. Niet-essentiële reizen van personen zullen bij zeroCovid wel afnemen (want mensen moeten bereid zijn om de noodzakelijke quarantaineperiode bij terugkomst uit te zitten), maar dat is alleen maar goed.
Het gaat niet over de EU-grenzen, want Nederland en andere EU-landen kunnen gewoon op dezelfde lijn gaan zitten qua langetermijnstrategie.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:05 schreef trein2000 het volgende:
Mensen die denken dat je met open grenzen (en die zijn noodzakelijk in Nederland) een zerocovid strategie kunt voeren
Ik ga ervan uit dat tegen die tijd iedereen (zowel hier als daar) is ingeënt en de pandemie niet meer dan een boze droom is, eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Laten we over 2 jaar nog eens kijken welke landen er het beste voor staan. De landen die het beleid van Australië/Nieuw-Zeeland e.d. gevolgd hebben of landen zoals Nederland.
Nederland is een kenniseconomie. Naast goederen zijn we heel erg afhankelijk van kennis, zoals technische kennis. Oftewel, mensen die een dam kunnen onderhouden, of die diepzeeboringen onderhouden. Techneuten van Philips, ASML, ga zo maar door.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:05 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nogal een drogreden. Internationale handel van goederen kan gewoon doorgaan met strenge inreiscontroles. Niet-essentiële reizen van personen zullen bij zeroCovid wel afnemen (want mensen moeten bereid zijn om de noodzakelijke quarantaineperiode bij terugkomst uit te zitten), maar dat is alleen maar goed.
Punt is een beetje dat die dalende trend in de ziekenhuizen nog niet zo overtuigend is.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:07 schreef Netsplitter het volgende:
Leuk dat het aantal besmettingen oplopen, maar zolang de ziekenhuizen een dalende trend laten zien snap ik de ophef in politiek den haag niet.
Ja zo kan ik hem ook. Luchtfietserij dit.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Het gaat niet over de EU-grenzen, want Nederland en andere EU-landen kunnen gewoon op dezelfde lijn gaan zitten qua langetermijnstrategie.
Ja die reken ik er wel degelijk onder. Oh en de personenvluchten op Düsseldorf ook.quote:Ik mag hopen dat de personenvliegtuigen die op Schiphol landen niet onder die open grenzen rekent? Want vliegverkeer kun je gemakkelijk controleren.
Ik ook, maar ik bedoelde meer terugkijken op hoe beide landen ervoor staan op economisch gebied en volksgezondheid. Als je economie als land 20% krimpt kun je niet anders dan ergens gaan bezuinigen, terwijl je juist als een malle moet investeren in je zorg op dit moment om die niet helemaal om te laten vallen. Dus die klappen gaan ergens vallen. Het kan ook zijn dat dat hier in Nederland zal zijn, maar het kabbelen heeft in elk geval in de eerste golf economisch gezien niet veel kwaad gedaan.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat tegen die tijd iedereen (zowel hier als daar) is ingeënt en de pandemie niet meer dan een boze droom is, eerlijk gezegd.
Toch gaat onze economie met het huidige beleid erger naar de klote dan wanneer Rutte III voor containment had gekozen. In Nederland had je dan in de praktijk op hetzelfde beleid kunnen zitten als bijv Zuid-Korea, dat ook een kenniseconomie is. Korea heeft nooit op nul gezeten, maar wel systematisch laag op een paar kleine uitbraken na. Denk je dat ze daar een probleem maken van de coronastrategie? (die aantoonbaar werkt en voor minder schade zorgt in de gehele maatschappij)quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nederland is een kenniseconomie. Naast goederen zijn we heel erg afhankelijk van kennis, zoals technische kennis. Oftewel, mensen die een dam kunnen onderhouden, of die diepzeeboringen onderhouden. Techneuten van Philips, ASML, ga zo maar door.
Worden dat soort mensen in deze situatie uitgezonderd van de quarantaineperiode? Indien ja: Hoe weet je dan zeker dat ze niets bij zich kunnen hebben? Indien nee: Hoe voorkom je dat die bedrijven om gaan vallen? Dat is namelijk hun bestaansrecht.
Ik merk dat er op de basisschool van mijn dochter ook veel getest wordt. En van wat mijn ter ore is gekomen is dat de jonge kinderen (kleuters etc) die tot nu toe getest zijn & covid hadden idd géén symptomen hadden. Dan moet je er maar net toevallig achter komen omdat het kind werd getest nav besmetting in de omgeving.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:06 schreef belanov het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
een willekeurig krantenartikeltje maar er worden blijkbaar op grote schaal kinderen getest (en dus ook positief getest zonder enige symptomen). Dit terwijl in de verpleeghuizen het aantal positieve testen keldert. Positieve ontwikkeling lijkt me, maar Rutte wist een paar dagen terug niets meer te zeggen dan dat 'de besmettingen en besmettelijkheid weer oplopen'
Leuke afleidingsmanoeuvre. Past wel in dit beeld:quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Toch gaat onze economie met het huidige beleid erger naar de klote dan wanneer Rutte III voor containment had gekozen. In Nederland had je dan in de praktijk op hetzelfde beleid kunnen zitten als bijv Zuid-Korea, dat ook een kenniseconomie is. Korea heeft nooit op nul gezeten, maar wel systematisch laag op een paar kleine uitbraken na. Denk je dat ze daar een probleem maken van de coronastrategie? (die aantoonbaar werkt en voor minder schade zorgt in de gehele maatschappij)
https://voxeu.org/article(...)t-responses-covid-19
[ twitter ]
En voorts ben ik van mening dat de avondklok vernietigd moet worden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:08 schreef Janneke141 het volgende:
Die zero-covid-sekte doet me een beetje denken aan de libertariërs. Dat is ook zo'n systeem wat alleen in utopia bestaat en wat door de fans als een soort religie wordt verdedigd terwijl er aan alle kanten gaten in worden geschoten omdat het onmogelijk is in de uitvoering.
Ik snap vooral de timing niet, eigenlijk. Afgelopen zomer had zo'n strategie misschien de ernst van de 2e golf kunnen drukken. Maar nu, met vele duizenden besmettingen per dag, is zero covid alleen maar een verre droom. En als straks iedereen in de zomer gevaccineerd is, is het als goed is sowieso gedaan met de pandemie.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:08 schreef Janneke141 het volgende:
Die zero-covid-sekte doet me een beetje denken aan de libertariërs. Dat is ook zo'n systeem wat alleen in utopia bestaat en wat door de fans als een soort religie wordt verdedigd terwijl er aan alle kanten gaten in worden geschoten omdat het onmogelijk is in de uitvoering.
Dat is ook mijn zorg, ik denk dat dat pas tot uiting gaat komen als de risicogroep gevaccineerd is. En dan bedoel ik niet de 80+-ers (want die kwamen al niet meer) maar de 50-55+ers met overgewicht.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Punt is een beetje dat die dalende trend in de ziekenhuizen nog niet zo overtuigend is.
Is Zuid-Korea nu het nieuwe gidsland? Ik geloof best dat Zuid-Korea veel dingen goed gedaan heeft met hun ervaring met MERS en SARS, maar zijn ze serieus te vergelijken?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:10 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Toch gaat onze economie met het huidige beleid erger naar de klote dan wanneer Rutte III voor containment had gekozen. In Nederland had je dan in de praktijk op hetzelfde beleid kunnen zitten als bijv Zuid-Korea, dat ook een kenniseconomie is. Korea heeft nooit op nul gezeten, maar wel systematisch laag op een paar kleine uitbraken na. Denk je dat ze daar een probleem maken van de coronastrategie? (die aantoonbaar werkt en voor minder schade zorgt in de gehele maatschappij)
https://voxeu.org/article(...)t-responses-covid-19
[ twitter ]
Partijen als C19 Red Team en Containment Nu hebben dit verhaal in de zomer ook consequent naar buiten gebracht hoor. Er was toen alleen mondjesmaat media-aandacht voor en Tweede Kamer + kabinet legden het grotendeels naast zich neer.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap vooral de timing niet, eigenlijk. Afgelopen zomer had zo'n strategie misschien de ernst van de 2e golf kunnen drukken. Maar nu, met vele duizenden besmettingen per dag, is zero covid alleen maar een verre droom. En als straks iedereen in de zomer gevaccineerd is, is het als goed is sowieso gedaan met de pandemie.
Mooi, kunnen we ook wel weer voetbalwedstrijden houden, daar komen ook maar 30 mensen. Oh, en is buiten, dus nog voordelen ten opzichte van kerken ook.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:13 schreef trein2000 het volgende:
Ondertussen gooit de PKN ook de handdoek. Het advies om de kerkdiensten online te houden is opgeheven. https://www.rtlnieuws.nl/(...)aatregelen-30-mensen
Is nu een advies van maximaal 30.
Niet? Ik zie voornamelijk een min bij het aantal opgenomen patiënten staan.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Punt is een beetje dat die dalende trend in de ziekenhuizen nog niet zo overtuigend is.
Het zou kunnen werken op de manier zoals deze wetenschappers voorstellen:quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vroeg je net, hoe zou een zeroCovid strategie hier in Nederland werken? En dan graag haalbare voorbeelden, niet 'we moeten gewoon onze grenzen sluiten'.
Het publiek heeft gok ik grotendeels al een vaccin gehad (1e dosis) of krijgt dat binnenkort...quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:13 schreef trein2000 het volgende:
Ondertussen gooit de PKN ook de handdoek. Het advies om de kerkdiensten online te houden is opgeheven. https://www.rtlnieuws.nl/(...)aatregelen-30-mensen
Is nu een advies van maximaal 30.
best een vooruitgang tov wat Jaap vroeger zei, dat kinderen niet kunnen besmetten.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:11 schreef Celestien het volgende:
[..]
Ik merk dat er op de basisschool van mijn dochter ook veel getest wordt. En van wat mijn ter ore is gekomen is dat de jonge kinderen (kleuters etc) die tot nu toe getest zijn & covid hadden idd géén symptomen hadden. Dan moet je er maar net toevallig achter komen omdat het kind werd getest nav besmetting in de omgeving.
Wist je al dat je carnaval meestal in een kleine groep viert?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
best een vooruitgang tov wat Jaap vroeger zei, dat kinderen niet kunnen besmetten.
Weet waar je over spreektquote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, laten we dan eerst een paar halveringen doen tot we op 500 besmettingen per dag zitten. Hoe gaat zeroCovid dan concreet werken in Nederland?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Het zou kunnen werken op de manier zoals deze wetenschappers voorstellen:
https://www.volkskrant.nl(...)ekomstplan~b4c1aa0c/
De huidige uitgangspositie in veel Europese landen maakt het natuurlijk wel een stuk lastiger. Om zeroCovid te kunnen laten werken heb je eerst een paar halveringen nodig, en dat is hier al lange tijd niet meer gelukt. Was natuurlijk veel beter geweest om het afgelopen zomer al uit te rollen. Net zoals Australië in juli ook vol overtuiging voor zeroCovid ging nadat het mis dreigde te gaan.
EU-grenzen sluiten is niet de bedoeling. Je kunt wel samenwerken met nabijgelegen landen en de controles op internationaal verkeer beter maken, zodat je niet onnodig gaat importeren uit landen waar de situatie nog erger uit de hand is gelopen (bijv Tsjechië).
Hoe verhoudt het aantal testen per 1.000 inwoners zich daar t.o.v. van andere regio's?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:16 schreef Jor_Dii het volgende:
In Noord Holland Noord is het % positief momenteel 14%
Ja? Ik heb een berg collega's in Perth en Brisbane, en stuk voor stuk zitten de collega's met kinderen al maanden met de handen in het haar. Er is geen enkele mogelijkheid om iets te plannen, want voor je het weet zit je morgen weer in lockdown en is alles weer dicht.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Weet waar je over spreektIk ken iemand in Perth woont en iemand die al geruime tijd in Melbourne zit. De laatste heeft het wel wat zwaarder te verduren gehad in 2020, maar alsnog heeft zij per saldo vele minder last gehad van het gehele corona-gebeuren dan de gemiddelde Europeaan. En elke keer wordt weer bewezen dat de korte lockdowns in Australië en Nieuw-Zeeland - wanneer er nog eens een zeldzaam niet-herleidbare besmetting opduikt - uitstekend werken.
De informatie in het VK-artikel spreekt voor zich. Het is duidelijk dat jij het niet kunt voorstellen dat er een situatie te creëren is waarin je het R-getal gedurende langere tijd onder de 1 kunt houden. Dat is prima, maar dan ga ik je ook nooit overtuigen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ok, laten we dan eerst een paar halveringen doen tot we op 500 besmettingen per dag zitten. Hoe gaat zeroCovid dan concreet werken in Nederland?
Als er in Rotterdam een uitbraak in een kantoor is, waar ga je dan de korte lokale lockdown doen? Rotterdam? Of doe je ook Capelle, Krimpen en Barendrecht erbij? Of breid je het uit tot Utrecht, want er werken ook mensen uit Woerden?
Of moet dan een provincie in lockdown? Wat met steden die op een rand van een provincie liggen? Utrecht, Amsterdam in de buurt van de rand, etc?
Of gaat dan het hele land weer op slot op het moment dat er één gezin besmet is? Indien ja, wat gaat er dan op slot? Er wordt door Containment.Nu gesproken over een korte harde lockdown. Wat is er harder aan die lockdown dan wat we nu hebben?
Ik stel vast dat er geen antwoord komt. Veelzeggend.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De informatie in het VK-artikel spreekt voor zich. Het is duidelijk dat jij het niet kunt voorstellen dat er een situatie te creëren is waarin je het R-getal gedurende langere tijd onder de 1 kunt houden. Dat is prima, maar dan ga ik je ook nooit overtuigen.
Het is iig niet zo simplistisch als jij nu voorstelt met lokale uitbraken in NL. Gezien de grootte van het land is het waarschijnlijk beter om een consistent indambeleid voor het hele land te voeren.
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja? Ik heb een berg collega's in Perth en Brisbane, en stuk voor stuk zitten de collega's met kinderen al maanden met de handen in het haar. Er is geen enkele mogelijkheid om iets te plannen, want voor je het weet zit je morgen weer in lockdown en is alles weer dicht.
Ik stel vast dat ik geen zin meer om op jullie eeuwige drogredenen te reageren.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik stel vast dat er geen antwoord komt. Veelzeggend.
Als na de zomer de ziekenhuizen leeglopen kunnen we gewoon weer open zonder angst voor lockdowns vanwege een besmette migrant, vogel of whatever die de grens overkomt.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:27 schreef Gretzl het volgende:
[..]Nog altijd zijn de korte lockdowns daar erg zeldzaam. Dus nu ben je sterk aan het overdrijven. Als ze regelmatig zouden optreden was het draagvlak waarschijnlijk niet hoog genoeg geweest.
De hamvraag is, wie zijn er uiteindelijk beter af: die Australische collega's die niet meer bang hoeven te zijn voor een serieuze virusuitbraak? Of je Nederlandse voor wie het normale leven al een jaar weg is en die belachelijk weinig perspectief hebben dat de situatie snel verbetert?
Ik kan me prima voorstellen dat er een situatie is waarin de R langere tijd onder de 1 is. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat met 'korte lokale' maatregelen zal zijn in een land als Nederland. Daarom vraag ik je hoe dat in Nederland zou werken.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De informatie in het VK-artikel spreekt voor zich. Het is duidelijk dat jij het niet kunt voorstellen dat er een situatie te creëren is waarin je het R-getal gedurende langere tijd onder de 1 kunt houden. Dat is prima, maar dan ga ik je ook nooit overtuigen.
Het is iig niet zo simplistisch als jij nu voorstelt met lokale uitbraken in NL. Gezien de grootte van het land is het waarschijnlijk beter om een consistent indambeleid voor het hele land te voeren.
Een tegenargument is iets anders dan een drogreden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik stel vast dat ik geen zin meer om op jullie eeuwige drogredenen te reageren.
Jullie zijn gek gemaakt door het frame van het kabinet/OMT dat er in Nederland geen andere oplossingen mogelijk waren.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
En dan anderen beschuldigen van simplisme... lol.
Stop dan gewoon met reageren?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Met als kanttekening dat een paar miljoen mensen zich daarvoor meer dan drie maanden in huis hebben moeten opsluiten. En dat dat op elk moment weer kan gebeuren, vooral als straks daar de winter weer begint en wij hier alweer zonder zorgen op het strand kunnen liggen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zolang ze zelfs een “korte strenge lockdown” niet kunnen definiëren en de definitie ook elke keer verandert heb ik sowieso wat moeite om dat hele verhaal serieus te nemen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me prima voorstellen dat er een situatie is waarin de R langere tijd onder de 1 is. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat met 'korte lokale' maatregelen zal zijn in een land als Nederland. Daarom vraag ik je hoe dat in Nederland zou werken.
Ik stelde volgens mij een flinke hoeveelheid inhoudelijke vragen. Je reactie daarop is een persoonlijke op mij en niet op de inhoud, dat lijkt me onnodig.
Ik vroeg bijvoorbeeld hoe zo'n groene zone er in Nederland uit zou zien. Wat je nu zegt is dat dus eigenlijk dat consistente indambeleid voor het hele land zal moeten zijn. Oftewel, bij elke besmetting gaat heel Nederland weer op slot.
Tot wanneer moet dit zijn? Tot er voldoende gevaccineerd is?
Afgelopen zomer dacht het kabinet de boel ook op orde te hebben en waren ze er zeker van dat het ze ging lukken om een grote tweede golf te vermijdenquote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als na de zomer de ziekenhuizen leeglopen kunnen we gewoon weer open zonder angst voor lockdowns vanwege een besmette migrant, vogel of whatever die de grens overkomt.
Je gaf aan dat je de discussie aan wilde. Ik stel je vragen, en als reactie op mijn vragen komt dat ik het me niet kan voorstellen en dat het drogredeneringen zijn. Volgens mij wil je dan niet de discussie aan, maar wil je het pamflet van het C19 Red Team en Containment.Nu uit hangen. Dat mag, maar wees daar dan eerlijk over.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kun je me mischien uitleggen wat we er in Nederland mee zijn opgeschoten door vanaf begin oktober langdurige, landelijke maatregelen (gedeeltelijke lockdown) te hebben waarbij het kabinet nog steeds heel erg uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich aan de regels te houden?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me prima voorstellen dat er een situatie is waarin de R langere tijd onder de 1 is. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat met 'korte lokale' maatregelen zal zijn in een land als Nederland. Daarom vraag ik je hoe dat in Nederland zou werken.
Ook met die nieuwe varianten worden mensen vele malen minder vaak en minder heftig ziek. Ook is er medicatie in opkomst. Covid gaat toch nooit volledig uitgebannen worden, dus je kan er maar beter op een praktische manier mee leren leven.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Afgelopen zomer dacht het kabinet de boel ook op orde te hebben en waren ze er zeker van dat het ze ging lukken om een grote tweede golf te vermijden![]()
Ik moet het nog maar zien met de nieuwe varianten
Een woord: vaccins.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Afgelopen zomer dacht het kabinet de boel ook op orde te hebben en waren ze er zeker van dat het ze ging lukken om een grote tweede golf te vermijden![]()
Ik moet het nog maar zien met de nieuwe varianten
Vent, ik doe niet anders dan pleiten voor andere oplossingen. Alleen niet voor die van jou, want die lijkt me nog rampzaliger dan wat we nu doen en bovendien totaal onuitvoerbaar.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:29 schreef Gretzl het volgende:
Jullie zijn gek gemaakt door het frame van het kabinet/OMT dat er in Nederland geen andere oplossingen mogelijk waren.
Ziekenhuizen die het aanbod aankunnen?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:32 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kun je me mischien uitleggen wat we er in Nederland mee zijn opgeschoten door vanaf begin oktober langdurige, landelijke maatregelen (gedeeltelijke lockdown) te hebben waarbij het kabinet nog steeds heel erg uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich aan de regels te houden?
Jij wilde de discussie. Voer dan de discussie en scherm niet telkens achter anderen. Hoe zie jij het voor je? Concreet? Wat is er nodig, wat kan er wel en wat kan er niet?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:29 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Jullie zijn gek gemaakt door het frame van het kabinet/OMT dat er in Nederland geen andere oplossingen mogelijk waren.
Aanrader om deze podcast terug te luisteren om zo je inzicht te vergroten
Listen to this episode from SignaalWaarde on Spotify. In de vijfde aflevering van SignaalWaarde spreken Marino, Yorick, en Maarten over één jaar corona in Nederland. Het is mogelijk om bij te dragen aan de podcast door Vriend van de Show worden! Relevante links Carnaval vier je meestal toch in een kleine groep. RIVM tweets: geen directe vluchten, over presymptomatische verspreiding. Eerste corona tweet Yorick: 7 maart. Ionica Smeets in Atlas (13min47) Marino over afschalen BCO in de zomer in de MNOT podcast. (1uur 10min.) Rijksoverheid Coronavirus tijdlijn Plague inc. English roadmap (samenvatting / plaatje) Tijdschema 02:59 - Voordat COVID in Nederland was 06:00 - Richting de eerste golf 10:11 - De eerste golf 19:19 - De lente en zomer van 2020 30:28 - De herfst van 2020 44:24 - De tweede golf 47:09 - Door naar 2021 1:04:31 - Welke lessen hebben we geleerd? Contact Je kan ons altijd vragen stellen en suggesties doen via onze website signaalwaarde.nl maar we zijn natuurlijk ook te bereiken via Twitter: @signaalwaarde. Daarnaast kun je ons altijd mailen op signaalwaarde@gmail.com met vragen, opmerkingen, en suggesties.
Daarvoor verwijs ik je door naar het artikel, ik kan dat zelf niet beter uitleggen dan de wetenschappers al gedaan hebben. Nogmaals, het dient wel te gebeuren in samenwerking met andere EU-lidstaten:quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vroeg bijvoorbeeld hoe zo'n groene zone er in Nederland uit zou zien. Wat je nu zegt is dat dus eigenlijk dat consistente indambeleid voor het hele land zal moeten zijn. Oftewel, bij elke besmetting gaat heel Nederland weer op slot.
quote:Daarom roepen we politici en het grote publiek op om gezamenlijk in te zetten op een Europese uitroeiingstrategie die op drie pijlers berust: vaccinatie, groene zones, en strategieën voor testen, traceren en isoleren. Het is belangrijk dat dit gepaard gaat met heldere, samenhangende en transparante communicatie. Wij maken deel uit van een groep van internationale wetenschappers, van epidemiologen, virologen en wiskundigen tot politieke wetenschappers en economen die deze strategie steunen. Sommigen van ons hebben daartoe onlangs nog een oproep gedaan in The Lancet. Ook is er de groep Duitse wetenschappers achter No Covid, die bezig is met het ontwikkelen van instrumenten om van de uitroeiing een succes te maken.
Het onder controle brengen van het virus in heel Europa lijkt een bijna onmogelijke opgave, maar het kan lukken als we op het gebied van de volksgezondheid maatregelen treffen en maatstaven aanleggen die gericht zijn op het instellen en vervolgens beschermen van ‘groene zones’. Hoe kleiner die zones zijn en hoe minder mobiliteit er tussen deze plaatsvindt, hoe sneller de uitgang kan worden bereikt zonder dat het hele land eronder lijdt. Aangezien het instellen van zones politiek en sociaal aanvaardbaar moet zijn en ter plekke moet kunnen worden gehandhaafd, moet elk land zijn eigen pragmatische keuzes maken. Italië zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor regio’s, Duitsland voor Landkreise of Länder, terwijl een klein land als Litouwen ervoor kan kiezen om als één zone te worden beschouwd. Nog fijnmaziger zouden individuele steden zones kunnen zijn, als dat haalbaar is.
Ja, het is een combinatie van zeroCovid en een voldoende hoge vaccinatiegraad. Als die laatste voor een situatie van groepsimmuniteit heeft gezorgd is het niet zo noodzakelijk meer om extreem veel te testen, tracen, isoleren (maar kan nog steeds in specifieke situaties bijv. grote evenementen).quote:Tot wanneer moet dit zijn? Tot er voldoende gevaccineerd is?
kan je niet even cliffs geven?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:29 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Aanrader om deze podcast terug te luisteren om zo je inzicht te vergroten
Listen to this episode from SignaalWaarde on Spotify. In de vijfde aflevering van SignaalWaarde spreken Marino, Yorick, en Maarten over één jaar corona in Nederland. Het is mogelijk om bij te dragen aan de podcast door Vriend van de Show worden! Relevante links Carnaval vier je meestal toch in een kleine groep. RIVM tweets: geen directe vluchten, over presymptomatische verspreiding. Eerste corona tweet Yorick: 7 maart. Ionica Smeets in Atlas (13min47) Marino over afschalen BCO in de zomer in de MNOT podcast. (1uur 10min.) Rijksoverheid Coronavirus tijdlijn Plague inc. English roadmap (samenvatting / plaatje) Tijdschema 02:59 - Voordat COVID in Nederland was 06:00 - Richting de eerste golf 10:11 - De eerste golf 19:19 - De lente en zomer van 2020 30:28 - De herfst van 2020 44:24 - De tweede golf 47:09 - Door naar 2021 1:04:31 - Welke lessen hebben we geleerd? Contact Je kan ons altijd vragen stellen en suggesties doen via onze website signaalwaarde.nl maar we zijn natuurlijk ook te bereiken via Twitter: @signaalwaarde. Daarnaast kun je ons altijd mailen op signaalwaarde@gmail.com met vragen, opmerkingen, en suggesties.
Nee nee, dat is niet hoe dit werktquote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:32 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kun je me mischien uitleggen wat we er in Nederland mee zijn opgeschoten door vanaf begin oktober langdurige, landelijke maatregelen (gedeeltelijke lockdown) te hebben waarbij het kabinet nog steeds heel erg uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich aan de regels te houden?
Mensen zijn de onbetrouwbaarheid van de politiek spuurzat. Hoop ik.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 12:56 schreef josja het volgende:
[..]
Ik heb er verder weinig verstand van, maar het lijkt me dat we dat dan in het begin hadden moeten doen; kan me niet voorstellen dat veel mensen daar nu nog in mee zullen gaan. Men is het spuugzat.
In Nederland zitten 17 miljoen mensen (bij elkaar opgeteld) al minstens acht maanden opgesloten in huis. En er is weinig perspectief dat het binnenkort heel veel beter wordt.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Met als kanttekening dat een paar miljoen mensen zich daarvoor meer dan drie maanden in huis hebben moeten opsluiten. En dat dat op elk moment weer kan gebeuren, vooral als straks daar de winter weer begint en wij hier alweer zonder zorgen op het strand kunnen liggen.
OK, dus Nederland kan het niet alleen, heeft Europa nodig. Heel Europa moet dus zeroCovid doen om het in Nederland succesvol te laten zijn, en Nederland zou dan één groene zone zijn indien succesvol?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:34 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Daarvoor verwijs ik je door naar het artikel, ik kan dat zelf niet beter uitleggen dan de wetenschappers al gedaan hebben. Nogmaals, het dient wel te gebeuren in samenwerking met andere EU-lidstaten:
[..]
[..]
Ja, het is een combinatie van zeroCovid en een voldoende hoge vaccinatiegraad. Als die laatste voor een situatie van groepsimmuniteit heeft gezorgd is het niet zo noodzakelijk meer om extreem veel te testen, tracen, isoleren (maar kan nog steeds in specifieke situaties bijv. grote evenementen).
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In Nederland zitten 17 miljoen mensen (bij elkaar opgeteld) al minstens acht maanden opgesloten in huis. En er is weinig perspectief dat het binnenkort heel veel beter wordt.
Jawel hoor.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
En er is weinig perspectief dat het binnenkort heel veel beter wordt.
Totale nonsens.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Al deze maatregelen zijn uiteindelijk een politieke keuze.
En daar komt de aap uit de mouw. Dus totdat er groepsimmuniteit is (wat minstens 60-70% van de gehele bevolking gevaccineerd betekent) zijn er snap lockdowns, extreem veel tests en andere autoritaire ongein.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:34 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, het is een combinatie van zeroCovid en een voldoende hoge vaccinatiegraad. Als die laatste voor een situatie van groepsimmuniteit heeft gezorgd is het niet zo noodzakelijk meer om extreem veel te testen, tracen, isoleren (maar kan nog steeds in specifieke situaties bijv. grote evenementen).
Nee je moet juist samenwerken als unie van Europese landen. EU-landen moeten zichzelf niet gaan beschouwen als eilanden. Een organisatie als de EU is juist bedacht om effectiever crises te kunnen handelen. Zoals in de EuroCrisis ook is gebeurd. Alleen jammer dat iedere lidstaat in geval van corona denkt zelf het wiel te hebben uitgevonden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:30 schreef chratnox het volgende:
Als je de discussie aan wilt, laten we dat dan doen. Noem eens een concreet voorbeeld hoe zeroCovid in Nederland gaat werken. Één voorbeeld waar Nederland als land controle over heeft, waar we niet voor hoeven te smeken bij Europa.
Je noemde net dat Nederland in een halfzachte lockdown zit. Dat is wat anders dan 'al minstens 8 maanden opgesloten in huis'.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In Nederland zitten 17 miljoen mensen (bij elkaar opgeteld) al minstens acht maanden opgesloten in huis. En er is weinig perspectief dat het binnenkort heel veel beter wordt.
Ik weet niet waar je met dat winter-argumenten heen wilt. Als er in bepaalde landen geen lokale verspreiding is van corona dan maakt het niet uit in welk seizoen je zit.
quote:
https://signaalwaarde.nl/5-een-jaar-vol-corona/quote:In de vijfde aflevering van SignaalWaarde spreken Marino, Yorick, en Maarten over één jaar corona in Nederland.
Het is mogelijk om bij te dragen aan de podcast door Vriend van de Show worden!
Relevante links
Carnaval vier je meestal toch in een kleine groep.
RIVM tweets: geen directe vluchten, over presymptomatische verspreiding.
Eerste corona tweet Yorick: 7 maart.
Ionica Smeets in Atlas (13min47)
Marino over afschalen BCO in de zomer in de MNOT podcast. (1uur 10min.)
Rijksoverheid Coronavirus tijdlijn
Plague inc.
English roadmap (samenvatting / plaatje)
Tijdschema
02:59 – Voordat COVID in Nederland was
06:00 – Richting de eerste golf
10:11 – De eerste golf
19:19 – De lente en zomer van 2020
30:28 – De herfst van 2020
44:24 – De tweede golf
47:09 – Door naar 2021
1:04:31 – Welke lessen hebben we geleerd?
Voetbalwedstrijden staat niet in de grondwet gekkie.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:14 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mooi, kunnen we ook wel weer voetbalwedstrijden houden, daar komen ook maar 30 mensen. Oh, en is buiten, dus nog voordelen ten opzichte van kerken ook.
Omdat niet alle genomen maatregelen politieke keuzes zijn/waren. Zo simpel is het.quote:
Een daadwerkelijke lockdown (zoals de UK afgelopen maanden ook heeft gehad) waar mensen de gehele dag enkel met een goede reden zich mogen verplaatsen had een stuk beter geholpen om de curve te crashen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:35 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je noemde net zelf dat Nederland landelijke maatregelen nodig heeft om zerocovid te kunnen halen, dus het beleid van de overheid past daar redelijk in. Of wil je meer richting harde maatregelen?
Zo ja, welke harde maatregelen?
Jawel. Stuk voor stuk had je ze ook niet in kunnen voeren.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat niet alle genomen maatregelen politieke keuzes zijn/waren. Zo simpel is het.
Veel likes op LinkedIn, een zichtbare en constante aanwezigheid in talkshows en schnabbels.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:42 schreef Drekkoning het volgende:
Maar wat is de endgame voor de zerocovid club?
Is dat er überhaupt? Of moeten we voor eeuwig zorgen dat we op nul blijven qua covid-infecties?
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:42 schreef Drekkoning het volgende:
Is dat er überhaupt? Of moeten we voor eeuwig zorgen dat we op nul blijven qua covid-infecties?
Het is een hele goede vraag.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En daar komt de aap uit de mouw. Dus totdat er groepsimmuniteit is (wat minstens 60-70% van de gehele bevolking gevaccineerd betekent) zijn er snap lockdowns, extreem veel tests en andere autoritaire ongein.
In de faallanden wel ja.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En daar komt de aap uit de mouw. Dus totdat er groepsimmuniteit is (wat minstens 60-70% van de gehele bevolking gevaccineerd betekent) zijn er snap lockdowns, extreem veel tests en andere autoritaire ongein.
Oh? Volgens mij is dit hele circus begonnen met de politieke keuze om Corona tot a-ziekte te bombarderen. Daar ben ik het uiteraard volstrekt mee eens, maar dat is wel een politiek besluit.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat niet alle genomen maatregelen politieke keuzes zijn/waren. Zo simpel is het.
Misschien moet je het deze 2 vragen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:42 schreef Drekkoning het volgende:
De EU is op dit terrein niet bevoegd. Dat heet soevereine Staten...quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nee je moet juist samenwerken als unie van Europese landen. EU-landen moeten zichzelf niet gaan beschouwen als eilanden. Een organisatie als de EU is juist bedacht om effectiever crises te kunnen handelen. Zoals in de EuroCrisis ook is gebeurd. Alleen jammer dat iedere lidstaat in geval van corona denkt zelf het wiel te hebben uitgevonden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |