Weet waar je over spreektquote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is maar wat je "onsuccesvol" noemt. Ik heb een kennis die woont in Queensland en ik kan je garanderen dat-ie minder van de pandemie heeft gemerkt dan ik hier, hoor. Die zitten echt niet elke dag naar een dashboard vol data te kijken.
Ok, laten we dan eerst een paar halveringen doen tot we op 500 besmettingen per dag zitten. Hoe gaat zeroCovid dan concreet werken in Nederland?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Het zou kunnen werken op de manier zoals deze wetenschappers voorstellen:
https://www.volkskrant.nl(...)ekomstplan~b4c1aa0c/
De huidige uitgangspositie in veel Europese landen maakt het natuurlijk wel een stuk lastiger. Om zeroCovid te kunnen laten werken heb je eerst een paar halveringen nodig, en dat is hier al lange tijd niet meer gelukt. Was natuurlijk veel beter geweest om het afgelopen zomer al uit te rollen. Net zoals Australië in juli ook vol overtuiging voor zeroCovid ging nadat het mis dreigde te gaan.
EU-grenzen sluiten is niet de bedoeling. Je kunt wel samenwerken met nabijgelegen landen en de controles op internationaal verkeer beter maken, zodat je niet onnodig gaat importeren uit landen waar de situatie nog erger uit de hand is gelopen (bijv Tsjechië).
Hoe verhoudt het aantal testen per 1.000 inwoners zich daar t.o.v. van andere regio's?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:16 schreef Jor_Dii het volgende:
In Noord Holland Noord is het % positief momenteel 14%
Ja? Ik heb een berg collega's in Perth en Brisbane, en stuk voor stuk zitten de collega's met kinderen al maanden met de handen in het haar. Er is geen enkele mogelijkheid om iets te plannen, want voor je het weet zit je morgen weer in lockdown en is alles weer dicht.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Weet waar je over spreektIk ken iemand in Perth woont en iemand die al geruime tijd in Melbourne zit. De laatste heeft het wel wat zwaarder te verduren gehad in 2020, maar alsnog heeft zij per saldo vele minder last gehad van het gehele corona-gebeuren dan de gemiddelde Europeaan. En elke keer wordt weer bewezen dat de korte lockdowns in Australië en Nieuw-Zeeland - wanneer er nog eens een zeldzaam niet-herleidbare besmetting opduikt - uitstekend werken.
De informatie in het VK-artikel spreekt voor zich. Het is duidelijk dat jij het niet kunt voorstellen dat er een situatie te creëren is waarin je het R-getal gedurende langere tijd onder de 1 kunt houden. Dat is prima, maar dan ga ik je ook nooit overtuigen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ok, laten we dan eerst een paar halveringen doen tot we op 500 besmettingen per dag zitten. Hoe gaat zeroCovid dan concreet werken in Nederland?
Als er in Rotterdam een uitbraak in een kantoor is, waar ga je dan de korte lokale lockdown doen? Rotterdam? Of doe je ook Capelle, Krimpen en Barendrecht erbij? Of breid je het uit tot Utrecht, want er werken ook mensen uit Woerden?
Of moet dan een provincie in lockdown? Wat met steden die op een rand van een provincie liggen? Utrecht, Amsterdam in de buurt van de rand, etc?
Of gaat dan het hele land weer op slot op het moment dat er één gezin besmet is? Indien ja, wat gaat er dan op slot? Er wordt door Containment.Nu gesproken over een korte harde lockdown. Wat is er harder aan die lockdown dan wat we nu hebben?
Ik stel vast dat er geen antwoord komt. Veelzeggend.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De informatie in het VK-artikel spreekt voor zich. Het is duidelijk dat jij het niet kunt voorstellen dat er een situatie te creëren is waarin je het R-getal gedurende langere tijd onder de 1 kunt houden. Dat is prima, maar dan ga ik je ook nooit overtuigen.
Het is iig niet zo simplistisch als jij nu voorstelt met lokale uitbraken in NL. Gezien de grootte van het land is het waarschijnlijk beter om een consistent indambeleid voor het hele land te voeren.
quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja? Ik heb een berg collega's in Perth en Brisbane, en stuk voor stuk zitten de collega's met kinderen al maanden met de handen in het haar. Er is geen enkele mogelijkheid om iets te plannen, want voor je het weet zit je morgen weer in lockdown en is alles weer dicht.
Ik stel vast dat ik geen zin meer om op jullie eeuwige drogredenen te reageren.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik stel vast dat er geen antwoord komt. Veelzeggend.
Als na de zomer de ziekenhuizen leeglopen kunnen we gewoon weer open zonder angst voor lockdowns vanwege een besmette migrant, vogel of whatever die de grens overkomt.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:27 schreef Gretzl het volgende:
[..]Nog altijd zijn de korte lockdowns daar erg zeldzaam. Dus nu ben je sterk aan het overdrijven. Als ze regelmatig zouden optreden was het draagvlak waarschijnlijk niet hoog genoeg geweest.
De hamvraag is, wie zijn er uiteindelijk beter af: die Australische collega's die niet meer bang hoeven te zijn voor een serieuze virusuitbraak? Of je Nederlandse voor wie het normale leven al een jaar weg is en die belachelijk weinig perspectief hebben dat de situatie snel verbetert?
Ik kan me prima voorstellen dat er een situatie is waarin de R langere tijd onder de 1 is. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat met 'korte lokale' maatregelen zal zijn in een land als Nederland. Daarom vraag ik je hoe dat in Nederland zou werken.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:24 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De informatie in het VK-artikel spreekt voor zich. Het is duidelijk dat jij het niet kunt voorstellen dat er een situatie te creëren is waarin je het R-getal gedurende langere tijd onder de 1 kunt houden. Dat is prima, maar dan ga ik je ook nooit overtuigen.
Het is iig niet zo simplistisch als jij nu voorstelt met lokale uitbraken in NL. Gezien de grootte van het land is het waarschijnlijk beter om een consistent indambeleid voor het hele land te voeren.
Een tegenargument is iets anders dan een drogreden.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik stel vast dat ik geen zin meer om op jullie eeuwige drogredenen te reageren.
Jullie zijn gek gemaakt door het frame van het kabinet/OMT dat er in Nederland geen andere oplossingen mogelijk waren.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
En dan anderen beschuldigen van simplisme... lol.
Stop dan gewoon met reageren?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Met als kanttekening dat een paar miljoen mensen zich daarvoor meer dan drie maanden in huis hebben moeten opsluiten. En dat dat op elk moment weer kan gebeuren, vooral als straks daar de winter weer begint en wij hier alweer zonder zorgen op het strand kunnen liggen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
De keerzijde is wel dat daar allerlei dingen weer gewoon kunnen die hier al maanden verboden zijn. Zo'n beetje alles is gewoon open aldaar. De reden dat dat kan is juist omdat ze er serieus werk van hebben gemaakt om het virus de baas te worden.
Zolang ze zelfs een “korte strenge lockdown” niet kunnen definiëren en de definitie ook elke keer verandert heb ik sowieso wat moeite om dat hele verhaal serieus te nemen.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me prima voorstellen dat er een situatie is waarin de R langere tijd onder de 1 is. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat met 'korte lokale' maatregelen zal zijn in een land als Nederland. Daarom vraag ik je hoe dat in Nederland zou werken.
Ik stelde volgens mij een flinke hoeveelheid inhoudelijke vragen. Je reactie daarop is een persoonlijke op mij en niet op de inhoud, dat lijkt me onnodig.
Ik vroeg bijvoorbeeld hoe zo'n groene zone er in Nederland uit zou zien. Wat je nu zegt is dat dus eigenlijk dat consistente indambeleid voor het hele land zal moeten zijn. Oftewel, bij elke besmetting gaat heel Nederland weer op slot.
Tot wanneer moet dit zijn? Tot er voldoende gevaccineerd is?
Afgelopen zomer dacht het kabinet de boel ook op orde te hebben en waren ze er zeker van dat het ze ging lukken om een grote tweede golf te vermijdenquote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Als na de zomer de ziekenhuizen leeglopen kunnen we gewoon weer open zonder angst voor lockdowns vanwege een besmette migrant, vogel of whatever die de grens overkomt.
Je gaf aan dat je de discussie aan wilde. Ik stel je vragen, en als reactie op mijn vragen komt dat ik het me niet kan voorstellen en dat het drogredeneringen zijn. Volgens mij wil je dan niet de discussie aan, maar wil je het pamflet van het C19 Red Team en Containment.Nu uit hangen. Dat mag, maar wees daar dan eerlijk over.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kun je me mischien uitleggen wat we er in Nederland mee zijn opgeschoten door vanaf begin oktober langdurige, landelijke maatregelen (gedeeltelijke lockdown) te hebben waarbij het kabinet nog steeds heel erg uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich aan de regels te houden?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me prima voorstellen dat er een situatie is waarin de R langere tijd onder de 1 is. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat met 'korte lokale' maatregelen zal zijn in een land als Nederland. Daarom vraag ik je hoe dat in Nederland zou werken.
Ook met die nieuwe varianten worden mensen vele malen minder vaak en minder heftig ziek. Ook is er medicatie in opkomst. Covid gaat toch nooit volledig uitgebannen worden, dus je kan er maar beter op een praktische manier mee leren leven.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Afgelopen zomer dacht het kabinet de boel ook op orde te hebben en waren ze er zeker van dat het ze ging lukken om een grote tweede golf te vermijden![]()
Ik moet het nog maar zien met de nieuwe varianten
Een woord: vaccins.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Afgelopen zomer dacht het kabinet de boel ook op orde te hebben en waren ze er zeker van dat het ze ging lukken om een grote tweede golf te vermijden![]()
Ik moet het nog maar zien met de nieuwe varianten
Vent, ik doe niet anders dan pleiten voor andere oplossingen. Alleen niet voor die van jou, want die lijkt me nog rampzaliger dan wat we nu doen en bovendien totaal onuitvoerbaar.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:29 schreef Gretzl het volgende:
Jullie zijn gek gemaakt door het frame van het kabinet/OMT dat er in Nederland geen andere oplossingen mogelijk waren.
Ziekenhuizen die het aanbod aankunnen?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:32 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kun je me mischien uitleggen wat we er in Nederland mee zijn opgeschoten door vanaf begin oktober langdurige, landelijke maatregelen (gedeeltelijke lockdown) te hebben waarbij het kabinet nog steeds heel erg uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van mensen om zich aan de regels te houden?
Jij wilde de discussie. Voer dan de discussie en scherm niet telkens achter anderen. Hoe zie jij het voor je? Concreet? Wat is er nodig, wat kan er wel en wat kan er niet?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 16:29 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Jullie zijn gek gemaakt door het frame van het kabinet/OMT dat er in Nederland geen andere oplossingen mogelijk waren.
Aanrader om deze podcast terug te luisteren om zo je inzicht te vergroten
Listen to this episode from SignaalWaarde on Spotify. In de vijfde aflevering van SignaalWaarde spreken Marino, Yorick, en Maarten over één jaar corona in Nederland. Het is mogelijk om bij te dragen aan de podcast door Vriend van de Show worden! Relevante links Carnaval vier je meestal toch in een kleine groep. RIVM tweets: geen directe vluchten, over presymptomatische verspreiding. Eerste corona tweet Yorick: 7 maart. Ionica Smeets in Atlas (13min47) Marino over afschalen BCO in de zomer in de MNOT podcast. (1uur 10min.) Rijksoverheid Coronavirus tijdlijn Plague inc. English roadmap (samenvatting / plaatje) Tijdschema 02:59 - Voordat COVID in Nederland was 06:00 - Richting de eerste golf 10:11 - De eerste golf 19:19 - De lente en zomer van 2020 30:28 - De herfst van 2020 44:24 - De tweede golf 47:09 - Door naar 2021 1:04:31 - Welke lessen hebben we geleerd? Contact Je kan ons altijd vragen stellen en suggesties doen via onze website signaalwaarde.nl maar we zijn natuurlijk ook te bereiken via Twitter: @signaalwaarde. Daarnaast kun je ons altijd mailen op signaalwaarde@gmail.com met vragen, opmerkingen, en suggesties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |