abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198055017

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_198055030
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik vond dat sowieso raar. Een opiniepeiler die voordat hij de uitkomst van de opiniepeiling gaf al aangaf wat zijn persoonlijke opinie erover was, "dat je er toch geen last van kunt hebben, want het is toch koud"?

Geeft bij mij wel wat vragen hoe deze vragen precies gesteld zijn aan de mensen.
Sowieso vind ik die jongen een beetje apart en suggestief. Beetje triggerhappy.
pi_198055031
moet de OP nog geüpdatet worden?
pi_198055050
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:27 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik denk dat dat ook meespeelt in de overzichten die (de altijd net wat te vrolijke) Rademakers gister bij Jinek liet zien.
Daar was de conclusie (kan er wat naast zitten) dat 60% van de <35 en 80% >35 met de avondklok akkoord is.

Dat kan ik me best voorstellen, want echt last heb je er niet van. Je kunt er vrij makkelijk omheen werken als je wilt.
Ik meen mij te herinneren dat die pol helemaal niet ging over of mensen met de avondklok " akkoord" zijn.
Het ging erover of mensen eronder leden, en hoe ze het ervaren die avondklok
pi_198055062
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:28 schreef Caland het volgende:

[..]

Vond het vorig weekend hooguit wat irritant dat ik voor mijn doen extra vroeg naar een verjaardag moest omdat ik geen zin had om de boete twee keer te riskeren.
Same, ik was vorige week bij iemand op bezoek en was de tijd vergeten, moet toen ineens om 20:50 naar huis racen.

Daarbij is er totaal geen besef van de zwaarte van de maatregel bij velen, en het precedent dat geschept wordt nu deze zo makkelijk zonder bewijs en zonder al te veel tegenstand geaccepteerd wordt door het volk. Zo gaat het ook met privacybeperkende maatregelen (ik heb toch niks te verbergen mentaliteit).

Angst is een slechte raadgever blijkt maar weer, het houdt het volk koest.
Alpha kenny one
pi_198055064
quote:
Studenten die vertraging oplopen door de coronacrisis krijgen geen gratis extra studiejaar, zoals de Tweede Kamer wil. Wel krijgen alle mbo-, hbo- en wo-studenten, dus ook degenen die niet achterop zijn geraakt, het komend studiejaar 50 procent korting op hun collegegeld.
https://nos.nl/liveblog/2(...)aan-coronavirus.html

Het is iets, zullen we maar zeggen...
pi_198055083
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Die worden dus afgescheept met, wat is tegenwoordig, 800 euro ofzo?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055096
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:37 schreef Abyss33 het volgende:

[..]

Ik meen mij te herinneren dat die pol helemaal niet ging over of mensen met de avondklok " akkoord" zijn.
Het ging erover of mensen eronder leden, en hoe ze het ervaren die avondklok
Fair enough. Maar in principe past dat ook nog beter bij deze discussie ;)
pi_198055124
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Studenten die dit jaar afstuderen worden zo wel genaaid. Dat is dezelfde groep, indien ze modaal afstuderen, die als eerste te maken kregen met het leningstelsel en geen korting hebben gekregen op hun eerste jaar. Knap lullig.
pi_198055136
quote:
10s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:38 schreef Caland het volgende:

[..]

Wel wat meer dan dat. Voor sommigen zou dat 1200 euro schelen ofzo geloof ik. Op zich natuurlijk heel fijn.
pi_198055139
quote:
10s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:38 schreef Caland het volgende:

[..]

Bedenk maar eens wat er gebeurt als studenten wel een gratis studiejaar krijgen: minder geld naar het hoger onderwijs, nog meer uitgebluste docenten, nog minder onderwijskwaliteit. Daar worden de studenten zelf ook niet beter van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198055144
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:39 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Fair enough. Maar in principe past dat ook nog beter bij deze discussie ;)
Ja true. Het is wel raar om daaruit af te leiden dat mensen het eens zijn met de avondklok.

Ik heb er weinig last van maar ben het er niet mee eens. Ik denk dat er wel meer mensen zo in staan :)
pi_198055156
quote:
15s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bedenk maar eens wat er gebeurt als studenten wel een gratis studiejaar krijgen: minder geld naar het hoger onderwijs, nog meer uitgebluste docenten, nog minder onderwijskwaliteit. Daar worden de studenten zelf ook niet beter van.
Dacht dat de zakken van de overheid zo diep waren, blijkbaar dus niet wanneer het het onderwijs betreft.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055164
quote:

[..]

Bedenk maar eens wat er gebeurt als studenten wel een gratis studiejaar krijgen: minder geld naar het hoger onderwijs,
Dat is een valse tegenstelling, zowel een 'gratis' studiejaar als meer geld naar het (hoger) onderwijs kan allebei.
pi_198055169
quote:

[..]

Zou dat op die manier gaan? Ik had gedacht dat 't net als bij de kinderopvang ging. Kinderopvang krijgt gewoon betaald zoals normaal, maar ouders krijgen het geld terug van de SVB. In het geval van studenten/leerlingen van DUO dan.

Zo zou de school/uni er toch (financieel gezien) geen negatieve gevolgen van hebben?
pi_198055174
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja true. Het is wel raar om daaruit af te leiden dat mensen het eens zijn met de avondklok.

Ik heb er weinig last van maar ben het er niet mee eens. Ik denk dat er wel meer mensen zo in staan :)
Daarom. Het klopt inderdaad dat de vraagstelling (al heb ik die niet gezien) was of men er last van ervaart.
Als je dat ombuigt in 'dus 80% is het ermee eens....' Dan heb je het als opiniemaker denk ik niet helemaal begrepen wat je rol daarin is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2021 13:42:51 ]
pi_198055175
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:41 schreef Caland het volgende:

[..]

Dacht dat de zakken van de overheid zo diep waren, blijkbaar dus niet wanneer het het onderwijs betreft.
Het is al jaren kommer en kwel. Het zou natuurlijk mooi zijn als studenten een gratis studiejaar kregen én er genoeg geld naar het hoger onderwijs zelf ging. Maar ja, dat zit er niet in.
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:43:26 #18
131800 Tarado
capô de fusca
pi_198055201
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:33 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Kuipers gaat over bedden, het zou hem sieren om dat soort vragen te ontwijken en bij een ander neer te leggen die daar over gaat.
Inderdaad wel jammer dat zodra mensen BNers zijn ze overal een mening over denken te moeten verkondigen
pi_198055211
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:42 schreef chratnox het volgende:

[..]

Zou dat op die manier gaan? Ik had gedacht dat 't net als bij de kinderopvang ging. Kinderopvang krijgt gewoon betaald zoals normaal, maar ouders krijgen het geld terug van de SVB. In het geval van studenten/leerlingen van DUO dan.

Zo zou de school/uni er toch (financieel gezien) geen negatieve gevolgen van hebben?
Voor universiteiten is de klap zelfs dubbel zo zwaar. Studenten met studievertraging kosten namelijk een hele hoop geld.
pi_198055220
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is al jaren kommer en kwel. Het zou natuurlijk mooi zijn als studenten een gratis studiejaar kregen én er genoeg geld naar het hoger onderwijs zelf ging. Maar ja, dat zit er niet in.
Hoe kom je daar zo bij? De NOS meldt juist dat er meer miljarden komen voor het onderwijs.
pi_198055255
quote:

[..]

Daarvoor is het geld van leenstelsel toch voor om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Och wacht, het is bezuinigingsmaatregel.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_198055273
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:42 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Daarom. Het klopt inderdaad dat de vraagstelling (al heb ik die niet gezien) was of men er last van ervaart.
Als je dat ombuigt in 'dus 80% is het ermee eens....' Dan heb je het als opiniemaker denk ik niet helemaal begrepen wat je rol daarin is.
toen dat voorbij kwam heb ik gelijk jinek uit gezet. want ik kon daar weinig mee dat ze die blije gozer een verhaaltje lieten doen over hoe mensen het best wel prima vinden.. en het wel meevalt
pi_198055275
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Voor universiteiten is de klap zelfs dubbel zo zwaar. Studenten met studievertraging kosten namelijk een hele hoop geld.
Ja dat begrijp ik. Is/komt daar ondersteuning voor? Weet je dat toevallig?
pi_198055287
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:43 schreef Tarado het volgende:

[..]

Inderdaad wel jammer dat zodra mensen BNers zijn ze overal een mening over denken te moeten verkondigen
Naar mijn gevoel is die tendens ingezet tijdens/na 9/11. Om te pas en te onpas maar allerhande 'experts' uit te nodigen die dan over alle onderwerpen denken te moeten meepraten.
pi_198055306
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:46 schreef Abyss33 het volgende:

[..]

toen dat voorbij kwam heb ik gelijk jinek uit gezet. want ik kon daar weinig mee dat ze die blije gozer een verhaaltje lieten doen over hoe mensen het best wel prima vinden.. en het wel meevalt
Ik vond het vond cringewaardig ja.
Maar dat ligt ook wel een beetje aan mijn afkeer tegen de persoon Rademakers.

Ik verkeer volgens mij in een compleet andere omgeving dan de opiniepeilers. De uitkomsten zijn altijd passend in het plaatje van de overheid. Terwijl ik een gemeleerd gezelschap om me heen heb waarbij vaak het compleet tegenovergestelde lijkt te leven.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2021 13:48:54 ]
pi_198055317
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoe kom je daar zo bij? De NOS meldt juist dat er meer miljarden komen voor het onderwijs.
Je moet er diep induiken om erachter te komen of er daadwerkelijk meer geld gaat naar het onderwijsproces zelf. Er zijn de afgelopen jaren veel zogenaamd extra geldstromen naar het onderwijs gegaan. Er werd dan op andere manieren bezuinigd. Ik weet niet hoe het met de laatste toezeggingen zit omdat ik er niet meer zo diep in zit. Wel spreek ik mijn collega's nog met regelmaat en de problemen worden nog steeds niet minder.

Ook een gevolg van de coronacrisis: jonge onderzoekers/docenten met kinderen hadden minder mogelijkheden om NWO-subsidies met korte looptijden aan te vragen. Gearriveerde onderzoekers trokken aan het langste eind. Dat zijn van die aspecten die in de pers weinig aandacht krijgen maar een groot effect hebben voor mensen op de werkvloer. Het is een van de manieren waarop de rijken rijker en de armen armer worden.
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:49:46 #27
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_198055364
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:47 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik vond het vond cringewaardig ja.
Maar dat ligt ook wel een beetje aan mijn afkeer tegen de persoon Rademakers.

Ik verkeer volgens mij in een compleet andere omgeving dan de opiniepeilers. Want de uitkomsten zijn altijd passend in het plaatje van de overheid. Terwijl ik een gemeleerd gezelschap om me heen heb waarbij vaak het compleet tegenovergestelde lijkt te leven.
Hier hetzelfde. Kreeg vanuit alle windrichtingen juichberichten dat de avondklok was afgeschaft. Dat zegt wel iets over hoe mensen er écht over denken. Als ze het wel ok zouden vinden, zouden ze ook niet juichen.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_198055376
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik. Is/komt daar ondersteuning voor? Weet je dat toevallig?
Geen idee. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar zouden willen krijgen. Studiebegeleiders zijn ook al jaren overwerkt en komen niet toe aan alle studenten met problemen. Hoe zouden die ineens een nog grotere groep moeten gaan bedienen?
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:50:30 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198055377
quote:
2s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Jij gaat dagelijks om met kinderen. Ik niet. Op wat voor manieren gaan kinderen dit over 10 jaar nog merken? Niet als kritiek of commentaar bedoeld, ik weet gewoon niet wat ik me er dan bij voor moet stellen.

Er blijven wel vaker mensen zitten. Ben zelf ook 2x blijven zitten. En toch gewoon goed terecht gekomen; ik had gewoon wat extra tijd nodig. Maar de effecten merkte ik na 10 jaar echt niet meer hoor.

Daarom ben ik benieuwd of er dingen zijn die ik mis in mijn logica.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat kinderen/jongeren hier tien jaar last van hebben, en al helemaal niet dat ze dat allemaal doen. Ik zeg dat we de komende tien jaar middelen in moeten zetten, en antennes moeten hebben, voor de schade die de schoolsluitingen van po tot uni in het afgelopen jaar hebben veroorzaakt. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

- Er zijn stapels onderzoeken waaruit blijkt dat lager opgeleiden minder verdienen, minder oud worden etc. Er zijn vorig jaar en dit jaar adviezen die 'te laag' uitvallen in verhouding tot een normaal schooljaar en er zullen leerlingen afstromen naar een lager niveau omdat ze hun cijfers niet op orde hebben. Zoals altijd wordt de kansenongelijkheid die er al is verder vergroot, dus dit zal vooral kinderen treffen uit armere gezinnen en/of met ouders die onze taal beperkt machtig zijn
- Als je in groep 3 of 4 slecht leert lezen, dan heb je daar je hele schoolcarrière last van. Ook hier weer: in Amsterdam-Zuid zal dit probleem een stuk kleiner zijn dan in Geuzenveld.
- Kindermishandeling en -misbruik zijn behoorlijk gestegen tijdens de crisis. Het hoeft weinig betoog dat dat tot levenslange trauma's kan leiden, zeker als het een tijd onder de radar/onbehandeld blijft.
- Er is een risico dat diploma's van vorig en dit jaar het etiket 'coronadiploma' krijgen. Vooral voor mbo/hbo/wo-papieren is dat een risico, want dan heb je een achterstand op je cv ten opzichte van mensen die twee jaar eerder of later zijn afgestudeerd. En daar kun je héél lang last van hebben. Dit risico bestaat om twee redenen: ten eerste omdat het diploma makkelijker te halen zou zijn (ik denk het niet, maar goed) en ten tweede omdat er bijvoorbeeld stages ontbreken, en je daardoor op achterstand staat. Die zijn in te halen, maar dat moet je faciliteren.
- Onderwijs is ingericht op efficiency. Tussen de 25 en 30 kinderen in een lokaal waarvan 90% 'met de stroom mee' kan, zodat 1 leerkracht dat precies aankan. Niet alleen de achterstanden zijn groter geworden maar ook de verschillen, en als ik volgend jaar 'gewoon' 29 kinderen in de klas heb, dan kan ik gewoon niet zo veel voor ze doen. Al zou ik het willen. Dat heeft tot gevolg dat je achterstanden 'voor je uit blijft schuiven' om allerlei verklaarbare redenen, maar daar is zo'n kind ook niet mee geholpen. Het loopt toch een keer spaak.
- We zijn in feite al een jaar lang aan het uitdragen dat fysiek contact heel gevaarlijk is, en ieder ander mens een potentiële virusverspreider. Dat zal voor een deel van de kinderen echt een kronkel in hun hoofd opleveren. Niet alleen bij kinderen trouwens.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn allemaal problemen die bij een kleiner of groter deel van de kinderen en jongeren (gaan) ontstaan en zichzelf niet gaan oplossen. Dus moet daar oog voor zijn - en middelen.

Dat er ook een grote groep kinderen is die vanaf komende september verder gaat met leven alsof er nooit een pandemie is geweest, mag er nooit voor zorgen dat we de groep waarvoor dat niet geldt uit het oog verliezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198055382
Even verder de druk opvoeren.. Het wordt echt tijd dat de horeca en detailhandel gewoon hun eigen deadlines gaan opleggen zoals in Italie..

https://www.1limburg.nl/n(...)own?context=topstory

"Wij zijn ervan overtuigd dat nu de tijd is aangebroken om niet alleen meer de angst te laten regeren. Dit vraagt in onze ogen om een aangepaste routekaart vanuit het Kabinet. Een routekaart die recht doet aan alle inspanningen van ondernemers om veilig en verantwoord te kunnen openen", schrijft de MKB-voorzitster. Daarbij stelt ze dat ondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen met bijvoorbeeld mondkapjes, een beperkt aantal gasten of klanten en technische voorzieningen als ventilatie.
Alpha kenny one
pi_198055390
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:49 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Hier hetzelfde. Kreeg vanuit alle windrichtingen juichberichten dat de avondklok was afgeschaft. Dat zegt wel iets over hoe mensen er écht over denken. Als ze het wel ok zouden vinden, zouden ze ook niet juichen.
Surrealistisch om dan cijfers te horen als '80% van de bevolking is het ermee eens' . Bij een 80+ onderzoek kan ik me daar niet iets bij voorstellen, niet als het blijkt 35+ te zijn. En de vraagstelling iets anders was overigens.
pi_198055415
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je moet er diep induiken om erachter te komen of er daadwerkelijk meer geld gaat naar het onderwijsproces zelf. Er zijn de afgelopen jaren veel zogenaamd extra geldstromen naar het onderwijs gegaan. Er werd dan op andere manieren bezuinigd. Ik weet niet hoe het met de laatste toezeggingen zit omdat ik er niet meer zo diep in zit. Wel spreek ik mijn collega's nog met regelmaat en de problemen worden nog steeds niet minder.

Ook een gevolg van de coronacrisis: jonge onderzoekers/docenten met kinderen hadden minder mogelijkheden om NWO-subsidies met korte looptijden aan te vragen. Gearriveerde onderzoekers trokken aan het langste eind. Dat zijn van die aspecten die in de pers weinig aandacht krijgen maar een groot effect hebben voor mensen op de werkvloer. Het is een van de manieren waarop de rijken rijker en de armen armer worden.
Ok, maar om 2 uur komt er een persconferentie om de nieuwe plannen uit te leggen. Dus je praat momenteel iets voor je beurt.
pi_198055430
Overigens heb ik wel het idee dat de juichberichten omtrent afschaffing van de avondklok niet eens zozeer gericht zijn tegen het daadwerkelijk verdwijnen van die maatregel. Meer een juicheffect van de dreun die de overheid krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2021 13:53:14 ]
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:53:01 #34
346939 Janneke141
pi_198055454
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is een valse tegenstelling, zowel een 'gratis' studiejaar als meer geld naar het (hoger) onderwijs kan allebei.
We kunnen niet het onderwijs én de KLM redden hè. Dus dan maar de vliegtuigjes.
pi_198055477
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

We kunnen niet het onderwijs én de KLM redden hè. Dus dan maar de vliegtuigjes.
Ook dat zie ik niet als een tegenstelling. Geld is er genoeg.
pi_198055483
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:52 schreef F.Sinatra het volgende:
Overigens heb ik wel het idee dat de juichberichten omtrent afschaffing van de avondklok niet eens zozeer gericht zijn tegen het daadwerkelijk verdwijnen van die maatregelen. Meer een juiceffect van de dreun die de overheid krijgt.
Dat gevoel had ik juist niet eigenlijk.

Kreeg zelfs een appje van mijn moeder die behoorlijk gezagsgetrouw is en feitelijk rond die tijd meestal richting bed gaat dat ze het zo fijn vond dat die avondklok weg ging. _O-
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055517
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:53 schreef Caland het volgende:

[..]

Dat gevoel had ik juist niet eigenlijk.

Kreeg zelfs een appje van mijn moeder die behoorlijk gezagsgetrouw is en feitelijk rond die tijd meestal richting bed gaat dat ze het zo fijn vond dat die avondklok weg ging. _O-
Waarom is ze dan blij voor afschaffing van die regel?
pi_198055541
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ok, maar om 2 uur komt er een persconferentie om de nieuwe plannen uit te leggen. Dus je praat momenteel iets voor je beurt.
Ik praat op basis van jarenlange ervaringen met zogenaamde toezeggingen voor het hoger onderwijs. Dan is er weer eens een minister met een potje waardoor er extra mensen bij komen (concreet! meetbaar!). Daar merken we in de praktijk dan helemaal niks van. Geen idee waar dat geld blijft, maar de groepen studenten worden groter, de werkdruk voor docenten neemt toe en de kwaliteit van het curriculum en de onderwijspraktijk lijden eronder.

Dat jij je verder niks aantrekt van mijn persoonlijke ervaringen moet je zelf weten. Je zou je in plaats van afwijzend ook nieuwsgierig op kunnen stellen. Maar ik geloof dat dat aan dovemansoren is gericht.
pi_198055556
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:46 schreef Abyss33 het volgende:

[..]

Misschien vinden een hoop mensen het wel meevallen?
pi_198055562
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Waarom is ze dan blij voor afschaffing van die regel?
Geen flauw idee eigenlijk, niet gevraagd ook. Stuurde alleen terug dat het allemaal wel zou meevallen.

Maar zit in apps van het werk wat over het algemeen brave hendrikjes zijn en een app van mijn voetbalteam die sowieso alles van de ROVERHEID kut vinden en eigenlijk was iedereen er wel bijzonder blij mee.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055604
Heb het idee dat de EU nu wel lekker aan het doorpakken is met de vaccins. In die zien was het debacle met AstraFraudica wel even nodig.

Moet op een gegeven moment toch een moment gaan komen dat we overspoelt worden met vaccins.
pi_198055634
quote:
10s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:56 schreef Caland het volgende:

[..]

Geen flauw idee eigenlijk, niet gevraagd ook. Stuurde alleen terug dat het allemaal wel zou meevallen.

Maar zit in apps van het werk wat over het algemeen brave hendrikjes zijn en een app van mijn voetbalteam die sowieso alles van de ROVERHEID kut vinden en eigenlijk was iedereen er wel bijzonder blij mee.
Maar dat bedoel ik toch :@ ?!
pi_198055648
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat kinderen/jongeren hier tien jaar last van hebben, en al helemaal niet dat ze dat allemaal doen. Ik zeg dat we de komende tien jaar middelen in moeten zetten, en antennes moeten hebben, voor de schade die de schoolsluitingen van po tot uni in het afgelopen jaar hebben veroorzaakt. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

- Er zijn stapels onderzoeken waaruit blijkt dat lager opgeleiden minder verdienen, minder oud worden etc. Er zijn vorig jaar en dit jaar adviezen die 'te laag' uitvallen in verhouding tot een normaal schooljaar en er zullen leerlingen afstromen naar een lager niveau omdat ze hun cijfers niet op orde hebben. Zoals altijd wordt de kansenongelijkheid die er al is verder vergroot, dus dit zal vooral kinderen treffen uit armere gezinnen en/of met ouders die onze taal beperkt machtig zijn
- Als je in groep 3 of 4 slecht leert lezen, dan heb je daar je hele schoolcarrière last van. Ook hier weer: in Amsterdam-Zuid zal dit probleem een stuk kleiner zijn dan in Geuzenveld.
- Kindermishandeling en -misbruik zijn behoorlijk gestegen tijdens de crisis. Het hoeft weinig betoog dat dat tot levenslange trauma's kan leiden, zeker als het een tijd onder de radar/onbehandeld blijft.
- Er is een risico dat diploma's van vorig en dit jaar het etiket 'coronadiploma' krijgen. Vooral voor mbo/hbo/wo-papieren is dat een risico, want dan heb je een achterstand op je cv ten opzichte van mensen die twee jaar eerder of later zijn afgestudeerd. En daar kun je héél lang last van hebben. Dit risico bestaat om twee redenen: ten eerste omdat het diploma makkelijker te halen zou zijn (ik denk het niet, maar goed) en ten tweede omdat er bijvoorbeeld stages ontbreken, en je daardoor op achterstand staat. Die zijn in te halen, maar dat moet je faciliteren.
- Onderwijs is ingericht op efficiency. Tussen de 25 en 30 kinderen in een lokaal waarvan 90% 'met de stroom mee' kan, zodat 1 leerkracht dat precies aankan. Niet alleen de achterstanden zijn groter geworden maar ook de verschillen, en als ik volgend jaar 'gewoon' 29 kinderen in de klas heb, dan kan ik gewoon niet zo veel voor ze doen. Al zou ik het willen. Dat heeft tot gevolg dat je achterstanden 'voor je uit blijft schuiven' om allerlei verklaarbare redenen, maar daar is zo'n kind ook niet mee geholpen. Het loopt toch een keer spaak.
- We zijn in feite al een jaar lang aan het uitdragen dat fysiek contact heel gevaarlijk is, en ieder ander mens een potentiële virusverspreider. Dat zal voor een deel van de kinderen echt een kronkel in hun hoofd opleveren. Niet alleen bij kinderen trouwens.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn allemaal problemen die bij een kleiner of groter deel van de kinderen en jongeren (gaan) ontstaan en zichzelf niet gaan oplossen. Dus moet daar oog voor zijn - en middelen.

Dat er ook een grote groep kinderen is die vanaf komende september verder gaat met leven alsof er nooit een pandemie is geweest, mag er nooit voor zorgen dat we de groep waarvoor dat niet geldt uit het oog verliezen.
Dankjewel :) Wel wat argumenten waar ik nog niet echt bij stil had gestaan. Niet met alles eens, maar dat hoeft ook niet. Ik vind dat je goeie punten maakt. :Y
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:00:13 #44
346939 Janneke141
pi_198055650
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik praat op basis van jarenlange ervaringen met zogenaamde toezeggingen voor het hoger onderwijs. Dan is er weer eens een minister met een potje waardoor er extra mensen bij komen (concreet! meetbaar!). Daar merken we in de praktijk dan helemaal niks van. Geen idee waar dat geld blijft, maar de groepen studenten worden groter, de werkdruk voor docenten neemt toe en de kwaliteit van het curriculum en de onderwijspraktijk lijden eronder.
Ik herken dit door mijn vo-bril ook hoor. De miljarden vliegen je in de Tweede Kamer om de oren, maar als je achteraf gaat kijken wat er daarvan in je lokaal terechtkomt dan blijft er weinig van over. Er is wel een gigantische bedrijfstak om het onderwijs heen ontstaan die al die miljarden opsoupeert aan adviezen, cursussen, lesmethodes, dyslexieondersteuning en god weet waar we nog allemaal geld in steken.
pi_198055652
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat jij je verder niks aantrekt van mijn persoonlijke ervaringen moet je zelf weten. Je zou je in plaats van afwijzend ook nieuwsgierig op kunnen stellen. Maar ik geloof dat dat aan dovemansoren is gericht.
Niet zo op de man spelen, nergens voor nodig. :) Dat geld vanuit de overheid meestal op de verkeerde plek terecht komt kan ik ook wel bedenken. Ik bestrijd alleen jouw claim dat compensatie voor studenten meteen inhoudt dat de scholen en universiteiten ook minder geld krijgen, dat is gewoon niet per se waar.
pi_198055653
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:56 schreef Questular het volgende:

[..]

Misschien vinden een hoop mensen het wel meevallen?
Ja maar dat had er dus niks mee te maken, ik vind het ook meevallen. maaar ben zeer tegen een avondklok
een maatregel is niet prima simpelweg omdat het jou niet raakt..
pi_198055675
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik herken dit door mijn vo-bril ook hoor. De miljarden vliegen je in de Tweede Kamer om de oren, maar als je achteraf gaat kijken wat er daarvan in je lokaal terechtkomt dan blijft er weinig van over. Er is wel een gigantische bedrijfstak om het onderwijs heen ontstaan die al die miljarden opsoupeert aan adviezen, cursussen, lesmethodes, dyslexieondersteuning en god weet waar we nog allemaal geld in steken.
Te veel vrouwen in het onderwijs :P
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:01:55 #48
346939 Janneke141
pi_198055690
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Te veel vrouwen in het onderwijs :P
Dat ben ik met je eens, maar dat heeft niets te maken met mijn post.
pi_198055694
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:59 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Maar dat bedoel ik toch :@ ?!
Nouja ik bedoel er meer mee dat ook mensen die de regels opvolgen en er feitelijk niet zo'n last van hebben het er niet per definitie mee eens zijn.

Heb dat de laatste weken vaker gehoord en gelezen dat alleen al het gevoel dat je na 21.00u de deur niet uit mag al iets doet met je gemoedstoestand.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055720
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:01 schreef Caland het volgende:

[..]

Nouja ik bedoel er meer mee dat ook mensen die de regels opvolgen en er feitelijk niet zo'n last van hebben het er niet per definitie mee eens zijn.

Heb dat de laatste weken vaker gehoord en gelezen dat alleen al het gevoel dat je na 21.00u de deur niet uit mag al iets doet met je gemoedstoestand.
Nee, dat klopt. Maar dat is ook wat anders dat ik stelde ;)
pi_198055721
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geen idee. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar zouden willen krijgen. Studiebegeleiders zijn ook al jaren overwerkt en komen niet toe aan alle studenten met problemen. Hoe zouden die ineens een nog grotere groep moeten gaan bedienen?
Buiten mijn eigen studie heb ik weinig ervaring met de uni's. Mijn schoonmoeder werkt op een basisschool en begeleidt daar specifiek kinderen met een achterstand. Denk aan kinderen die als vluchteling het land in zijn gekomen, maar ook kinderen die een achterstand hebben omdat ze een aandoening hebben of omdat ze thuis in een moeilijke situatie zitten.

Toen het afgelopen schooljaar begon had mijn schoonmoeder ongeveer de dubbele hoeveelheid kinderen om te begeleiden. Na deze vakantie komen er nog eens 6 bij. Normaal had ze per jaar gemiddeld 8 kinderen om te begeleiden, inmiddels zijn het er dus al meer dan 20.
pi_198055729
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik werk tegenwoordig in een ondersteunende functie en zie nu waar het geld wel naartoe gaat. Het gaat vaak om tijdelijke investeringen die een impuls aan het een of ander moeten geven. Die vormen dus geen structurele oplossing. En die eenmalige investeringen verdwijnen in initiatieven waar de meeste docenten en onderzoekers nooit iets van zien.

Als je er zonder emoties naar kunt kijken, is de systeemwerking fascinerend. Het is dat ik er alleen maar verdrietig van kan worden doordat ik de gevolgen zie voor goedbedoelende docenten en studenten die beter verdienen.
pi_198055732
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar dat heeft niets te maken met mijn post.
Klopt, maar veel van de problemen komen daar wel vandaan omdat (in mijn ervaring met scholen) het overtal aan vrouwen niet als probleem wordt gezien. En er dus allemaal workarounds ontworpen worden die een bak geld kosten en alleen aan symptoombestrijding doen.
pi_198055742
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:47 schreef F.Sinatra het volgende:

Ik verkeer volgens mij in een compleet andere omgeving dan de opiniepeilers. De uitkomsten zijn altijd passend in het plaatje van de overheid. Terwijl ik een gemeleerd gezelschap om me heen heb waarbij vaak het compleet tegenovergestelde lijkt te leven.
Hier zit vaak een kleine fallacy in, je mist de zwijgende optie, niet iedereen praat enthousiast over bepaalde zaken. Als het je niks/weinig interesseert, of je vind het niet iets om over te hebben dan vertekend dat wel het beeld van de 'gemiddelde Nederlander'. Pak hier op Fok! maar eens het salaristopic, als dat word gebruikt om te kijken hoe de economie er voor staat heb je niet echt een goed beeld vrees ik ;)

Er zijn namelijk hele volksstammen die het gewoon nooit over politiek hebben, door deels te weinig interesse maar ook doordat ze het zien als iets privé's. Wat je vaak hoort zijn dan weer mensen die er heel druk mee bezig zijn of heel uitgesproken daar in zijn.

En als ik af moet gaan op gesprekken lijkt de halve wereld tegenwoordig wel vegan of cross-fitter, terwijl ik zeker weet dat dit maar een klein deel is. De rest heeft het er niet over en doet wat het altijd gedaan heeft.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:05:28 #55
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_198055766
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:01 schreef Caland het volgende:

[..]

Exact, het gevoel van opgesloten te zijn... niet te mogen, en elke keer de tijd in de gaten te houden als je nog even iets wilt doen na werk...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_198055825
Toch maar weer een klagen dat er echt geen einde aan lijkt te komen, dit gaat nog maanden zo door.
pi_198055889
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:07 schreef byah het volgende:
Toch maar weer een klagen dat er echt geen einde aan lijkt te komen, dit gaat nog maanden zo door.
Het voelt inderdaad wel alsof we hard aan het werk zijn om de vaste lasten te kunnen betalen. Uiteindelijk ljken we er niks mee op te schieten.

Ik denk dat de metafoor goed opgaat als ik zeg dat we moeten wachten op het vakantiegeld ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_198055891
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:05 schreef Oliver23 het volgende:
[ twitter ]
Matig wel voor een woensdag, al is het gelukkig wel weer een daling. Gaat wel erg langzaam hoor de afname in het ziekenhuis, dat ging in de eerste golf toch een stuk harder en sneller naar beneden.
pi_198055906
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:07 schreef byah het volgende:
Dat is toch niet zo gek bij een seizoensgebonden virus?
pi_198055954
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:10 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Matig wel voor een woensdag, al is het gelukkig wel weer een daling. Gaat wel erg langzaam hoor de afname in het ziekenhuis, dat ging in de eerste golf toch een stuk harder en sneller naar beneden.
Terwijl gister toch ook een bericht was dat ligtijd korte was geworden? Had zelf ook gehoopt dat het wat sneller ging gezien ook de daling in besmettingen. Of misschien is het nog net te vroeg en komt die golf die het ziekenhuis (hopelijk levend) verlaat nog iets later.
pi_198055967
quote:

[..]

Vorige week woensdag was de daling ook miniem. Toen krijg je op de donderdag een flinke daling op de verpleegafdelingen.
pi_198056005
quote:

[..]

Verschillende oorzaken:
Toen was het al echt lente. Waren we zes weken verder dan nu.
We hielden ons veel beter aan de maatregelen
Geen britse variant

Als dit forum een afspiegeling is van de maatschappij gaa het ook gewoon langer duren. Teveel mensen die steeds meer neigen naar de houding "wat een onzin, ik ga mijn eigen gang". Dat was 11 maanden geleden wel anders.

Al met al denk ik nog steeds dat we er van de zomer zo goed als vanaf kunnen zijn. De rampscenario's moeten dan niet uitkomen uiteraard.
pi_198056063
Jammer dat we de voorgestelde wet 'Tij­de­lij­ke wet be­per­king ver­toe­ven in de open­lucht co­vid-19' nog niet kunnen lezen.
Ben benieuwd wat er precies in staat. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198056108
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:15 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Verschillende oorzaken:
Geen britse variant

Als dit forum een afspiegeling is van de maatschappij gaa het ook gewoon langer duren. Teveel mensen die steeds meer neigen naar de houding "wat een onzin, ik ga mijn eigen gang". Dat was 11 maanden geleden wel anders.

Al met al denk ik nog steeds dat we er van de zomer zo goed als vanaf kunnen zijn. De rampscenario's moeten dan niet uitkomen uiteraard.
Met of zonder ramp zal het in de zomer wel zo goed als voorbij zijn.

En ik begrijp de houding wel, want het lijkt nog steeds lichtjes te blijven dalen, maar als ik aan de andere kant kijk wat er voor nodig is geeft me dat weinig gerustheid. Als we terug willen naar de semi-lockdown van oktober vorig jaar moeten nog wel de scholen, winkels, musea, attractieparken, contactberoepen weer open en de avond klok eraf met de bezoekers weer naar 3-4.

Ik vrees dat we dat nog niet kunnen doen op dit moment zonder een significante groei in de besmettingen.
pi_198056146
quote:
Britten besmetten als eersten bewust vrijwilligers met coronavirus

Sinds vorig jaar wordt al gesproken over het onderzoek, waar de autoriteiten 33,6 miljoen pond (38,6 miljoen euro) in pompen.

Het onderzoek moet onder meer inzicht bieden in hoeveel virusdeeltjes nodig zijn om iemand te besmetten. Ook hopen onderzoekers meer zicht te krijgen op de reactie van het immuunsysteem op een coronabesmetting en welke factoren een rol spelen bij de verspreiding van het virus. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe besmette personen virusdeeltjes verspreiden.

De Britse regering zegt dat op een later moment mogelijk ook vaccins die in ontwikkeling zijn worden toegediend aan vrijwilligers, die daarna worden blootgesteld aan het virus. Zo kan worden gekeken welke middelen het effectiefst zijn. De ontwikkeling van die vaccins zou dan versneld kunnen worden.

Virus wordt via de neus toegediend

De proefpersonen krijgen een dosis van het virus via de neus toegediend. Een van de onderzoekers liet eerder weten dat de vrijwilligers goed in de gaten worden gehouden.

Een van de mensen die zichzelf hebben opgegeven is de 23-jarige Jacob Hopkins. In een interview met een lokaal medium laat hij weten dat hij fit en gezond is en dat hij graag wil helpen met het versnellen van het onderzoek naar het virus.

"Logischerwijs zijn er wel ethische vragen over het bewust besmetten van mensen met een dodelijk virus", zegt Hopkins. Zo wijst hij erop dat de mogelijke langetermijneffecten voor jongeren nog niet bekend zijn.
https://www.nu.nl/coronav(...)met-coronavirus.html

Kan interessant zijn als men het zou combineren met een flink geldbedrag en immuniteitspaspoort. Put me in coach, I'm ready to play!
pi_198056172
Overigens lijkt het de komende tijd wel prima lente weer te gaan worden, dit in combinatie met nog steeds hele strenge regels gaat hopelijk zorgen voor een nog snellere afname in het aantal besmettingen.
pi_198056189
Mutatie E484K zet voet aan wal in Nederland: hoeveel zorgen moeten we ons maken?

Met E484K heeft een zorgelijke extra mutatie van de Britse variant van het coronavirus voet aan wal gezet in Nederland, maakte het RIVM gistermiddag bekend. Wat is E484K precies, en hoeveel zorgen moeten we ons maken? ,,Dit lijkt geen goed nieuws.”

Eerst maar eens de techniek. E484K is een verandering in het spike-eiwit van het coronavirus, die inmiddels in zowel de Britse, de Zuid-Afrikaanse als de Braziliaanse variant is opgedoken. Al deze varianten dragen zo'n twintig mutaties, waarvan het merendeel in het spike-eiwit zit, en E484K is er dus eentje van. Het spike-eiwit is voor het virus van belang voor het binnendringen van menselijke cellen, maar is ook het doelwit van de antilichamen die worden opgewekt door iemand die corona krijgt of door vaccinatie.

De vrees bestaat dat de extra mutatie, E484K dus, het virus zodanig verandert dat dit twee gevolgen heeft. Een: dat immuniteit die is opgewekt door een eerdere coronabesmetting geen garanties meer biedt tegen herbesmetting. Twee: dat het veranderde virus slechter wordt herkend door de coronavaccins. Die zijn immers ontwikkeld tegen het ‘oude’ coronavirus.

Studies in Zuid-Afrika laten inderdaad een verminderde werking van coronavaccins zien. Experts vrezen dat dat komt omdat de Zuid-Afrikaanse variant de E484K-mutatie draagt. Het vaccin van AstraZeneca bleek in Zuid-Afrika zo slecht te werken, dat in het land gestopt werd met het toedienen van dat vaccin.

En het Braziliaanse Manaus kreeg onlangs te maken met een hevige nieuwe golf van coronabesmettingen, terwijl de eerste golf vorig jaar al nietsontziend was geweest voor de afgelegen stad in de Amazone. De mogelijke verklaring: door de hoge immuniteit onder de bevolking moest het virus iets verzinnen om in leven te blijven, en E484K hielp daarbij een handje.

Als laatste van de drie varianten ging ook de Britse variant voor de bijl voor E484K. Volgens het RIVM is in het Verenigd Koninkrijk nu bij 23 mensen de Britse variant met de extra mutatie aangetroffen. En in Nederland is dat dus het geval bij één iemand uit de regio Utrecht. Het is nog niet bekend hoe die persoon de gemuteerde variant onder de leden heeft gekregen: het bron- en contactonderzoek loopt nog.

Bovendien werden in de regio Rotterdam-Rijnmond en de regio Limburg Noord nog een nieuwe coronavariant gevonden: B.1.525. Deze variant werd voor het eerst in Denemarken gemeld, schrijft het RIVM, en ook deze variant draagt de mutatie E484K ‘samen met een andere kenmerkende mutatie, F888L’. ‘Nader onderzoek vindt momenteel plaats in Denemarken en Nederland.’

Daarnaast breidt ook de Zuid-Afrikaanse variant zich in ons land langzaam uit, meldt het RIVM.

Hoe gevaarlijk is de extra mutatie voor Nederland? Volgens Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie van het Leids Universitair Medisch Centrum, is het nog te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen, omdat het onderzoek naar de mutatie zich nog in een pril stadium bevindt.

,,Dus we weten nog niet goed of E484K de virusverspreiding beïnvloedt, en wat de precieze uitwerking is op immuniteit en de werking van coronavaccins. Maar de eerste studies geven aan dat deze mutatie een serieus probleem veroorzaakt. Als dat nu al gebeurt, is dat geen goed nieuws. Normaal zie je dit soort mutaties ontstaan als virussen het moeilijk hebben om zich verder te verspreiden. Maar daar is nu nog weinig sprake van, want veel mensen hebben nog geen corona gehad en zijn ook nog niet gevaccineerd.”

Volgens Snijder is E484K mogelijk de eerste, maar zéker niet de laatste mutatie die de wereld voor problemen gaat stellen. ,,Het hele proces van pogingen om door toevallige veranderingen aan immuniteit te ontsnappen, is eigen aan dit soort virussen. Het is niet verrassend dat het gebeurt.”

Voor nu de beste oplossing: vaccineren, zo rap als mogelijk? ,,Ja. Hoe meer je het virus terugdringt, hoe kleiner de kans op nog meer varianten, zo simpel is het. Maar dat moet je dan wel wereldwijd doen. Daarom is het zo belangrijk dat vaccins eerlijk verdeeld worden.”

Bron:
pi_198056208
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:23 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Kan interessant zijn als men het zou combineren met een flink geldbedrag en immuniteitspaspoort. Put me in coach, I'm ready to play!
Op de korte termijn zou dit voor jongeren best interessant zijn. Die overleven dit wel vrij gemakkelijk over het algemeen. Maar op de lange termijn is er toch veel meer onzekerheid. Stel je longen/organen raken wel beschadigd.....

Nee dan heb ik liever gewoon een medicijn test bij een bedrijf als Kendle (als dat nog bestaat). Daar loop je minder risico denk ik.
pi_198056210
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:25 schreef Simmertje het volgende:
Overigens lijkt het de komende tijd wel prima lente weer te gaan worden, dit in combinatie met nog steeds hele strenge regels gaat hopelijk zorgen voor een nog snellere afname in het aantal besmettingen.
Spong gaf gisteren in Jinek aan dat het draagvlak voor de avondklok rap zou kunnen verdwijnen met oplopende temperaturen. Ik denk dat hij gelijk heeft.
pi_198056222
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Spong gaf gisteren in Jinek aan dat het draagvlak voor de avondklok rap zou kunnen verdwijnen met oplopende temperaturen. Ik denk dat hij gelijk heeft.
Dat denk ik ook. Zeker de mensen die geen tuin oid hebben. Aan de andere kant gaat de zomertijd pas over 6 weken in. Dan kan de situatie al heel anders zijn.
pi_198056223
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:26 schreef Oliver23 het volgende:
Mutatie E484K zet voet aan wal in Nederland: hoeveel zorgen moeten we ons maken?

Met E484K heeft een zorgelijke extra mutatie van de Britse variant van het coronavirus voet aan wal gezet in Nederland, maakte het RIVM gistermiddag bekend. Wat is E484K precies, en hoeveel zorgen moeten we ons maken? ,,Dit lijkt geen goed nieuws.”

Eerst maar eens de techniek. E484K is een verandering in het spike-eiwit van het coronavirus, die inmiddels in zowel de Britse, de Zuid-Afrikaanse als de Braziliaanse variant is opgedoken. Al deze varianten dragen zo'n twintig mutaties, waarvan het merendeel in het spike-eiwit zit, en E484K is er dus eentje van. Het spike-eiwit is voor het virus van belang voor het binnendringen van menselijke cellen, maar is ook het doelwit van de antilichamen die worden opgewekt door iemand die corona krijgt of door vaccinatie.

De vrees bestaat dat de extra mutatie, E484K dus, het virus zodanig verandert dat dit twee gevolgen heeft. Een: dat immuniteit die is opgewekt door een eerdere coronabesmetting geen garanties meer biedt tegen herbesmetting. Twee: dat het veranderde virus slechter wordt herkend door de coronavaccins. Die zijn immers ontwikkeld tegen het ‘oude’ coronavirus.

Studies in Zuid-Afrika laten inderdaad een verminderde werking van coronavaccins zien. Experts vrezen dat dat komt omdat de Zuid-Afrikaanse variant de E484K-mutatie draagt. Het vaccin van AstraZeneca bleek in Zuid-Afrika zo slecht te werken, dat in het land gestopt werd met het toedienen van dat vaccin.

En het Braziliaanse Manaus kreeg onlangs te maken met een hevige nieuwe golf van coronabesmettingen, terwijl de eerste golf vorig jaar al nietsontziend was geweest voor de afgelegen stad in de Amazone. De mogelijke verklaring: door de hoge immuniteit onder de bevolking moest het virus iets verzinnen om in leven te blijven, en E484K hielp daarbij een handje.

Als laatste van de drie varianten ging ook de Britse variant voor de bijl voor E484K. Volgens het RIVM is in het Verenigd Koninkrijk nu bij 23 mensen de Britse variant met de extra mutatie aangetroffen. En in Nederland is dat dus het geval bij één iemand uit de regio Utrecht. Het is nog niet bekend hoe die persoon de gemuteerde variant onder de leden heeft gekregen: het bron- en contactonderzoek loopt nog.

Bovendien werden in de regio Rotterdam-Rijnmond en de regio Limburg Noord nog een nieuwe coronavariant gevonden: B.1.525. Deze variant werd voor het eerst in Denemarken gemeld, schrijft het RIVM, en ook deze variant draagt de mutatie E484K ‘samen met een andere kenmerkende mutatie, F888L’. ‘Nader onderzoek vindt momenteel plaats in Denemarken en Nederland.’

Daarnaast breidt ook de Zuid-Afrikaanse variant zich in ons land langzaam uit, meldt het RIVM.

Hoe gevaarlijk is de extra mutatie voor Nederland? Volgens Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie van het Leids Universitair Medisch Centrum, is het nog te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen, omdat het onderzoek naar de mutatie zich nog in een pril stadium bevindt.

,,Dus we weten nog niet goed of E484K de virusverspreiding beïnvloedt, en wat de precieze uitwerking is op immuniteit en de werking van coronavaccins. Maar de eerste studies geven aan dat deze mutatie een serieus probleem veroorzaakt. Als dat nu al gebeurt, is dat geen goed nieuws. Normaal zie je dit soort mutaties ontstaan als virussen het moeilijk hebben om zich verder te verspreiden. Maar daar is nu nog weinig sprake van, want veel mensen hebben nog geen corona gehad en zijn ook nog niet gevaccineerd.”

Volgens Snijder is E484K mogelijk de eerste, maar zéker niet de laatste mutatie die de wereld voor problemen gaat stellen. ,,Het hele proces van pogingen om door toevallige veranderingen aan immuniteit te ontsnappen, is eigen aan dit soort virussen. Het is niet verrassend dat het gebeurt.”

Voor nu de beste oplossing: vaccineren, zo rap als mogelijk? ,,Ja. Hoe meer je het virus terugdringt, hoe kleiner de kans op nog meer varianten, zo simpel is het. Maar dat moet je dan wel wereldwijd doen. Daarom is het zo belangrijk dat vaccins eerlijk verdeeld worden.”

Bron:
Elke dag weer komen er meer redenen om snel risicogroepen te vaccineren. Kan iemand dit aan Hugo laten zien?
pi_198056250
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:50 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Dit is trouwens wel eem belangrijk stuk verduidelijking:
[..]

https://www.dailymail.co.(...)ed-drop-tenfold.html

Lijkt me ook verstandiger inderdaad.
Ik was hier al bang voor, daaruit:

"No10's blueprint for escaping lockdown
The roadmap for easing lockdown will be unveiled on Monday, setting out the order in which rules will be lifted and the target dates.

Here's what we know so far:

March 8 - Schools open;

End of March/start of April - non-essential shops reopen;

Early April - Sports such as golf and tennis resume; holiday lets and larger hotels reopen;

Early May - Pubs, bars and restaurants welcome customers, with a maximum of two households allowed to sit together indoors and the rule of six applying outside.

Early June - Rules for pubs and restaurants relaxed with the rule of six extended indoors;

July - Hospitality and domestic holiday industries can operate as normal - but still with social distancing. "

Kijk onderaan, dat laatste punt. Wanneer kan afstand houden er dan af?? Nogmaals, ik wil niet permanent aan social distancing doen, fuck dat! Waarom horen we niets over wanneer we daar mee kunnen stoppen en weer echt gewoon normaal in vrijheid als mensen mogen leven?
Beter wordt dat ook duidelijk benoemd op maandag, anders wordt ik er eerlijk gezegd niet veel vrolijker van dan lockdown, alleen maar bang. Ik wil echt niet de rest van m'n leven afstand moeten houden. Brr...
#WeesGeenWhales
pi_198056278
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:23 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Deels heb ik echt zoiets van ''ja, geef maar, komt vast goed en dan krijg ik wel zo'n paspoort'', maar aan de andere kant zou ik het toch iets te eng vinden. Ook al ben ik pas 30. Het zou maar eens mis gaan. Die loterij wil je niet winnen :o
pi_198056293
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:30 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

The roadmap for easing lockdown will be unveiled on Monday, setting out the order in which rules will be lifted and the target dates.

March 8 - Schools open;

Early April - Sports such as golf and tennis resume; holiday lets and larger hotels reopen;

Early May - Pubs, bars and restaurants welcome customers, with a maximum of two households allowed to sit together indoors and the rule of six applying outside.

Early June - Rules for pubs and restaurants relaxed with the rule of six extended indoors;

July - Hospitality and domestic holiday industries can operate as normal - but still with social distancing. "

Kijk onderaan, dat laatste punt. Wanneer kan afstand houden er dan af?? Nogmaals, ik wil niet permanent aan social distancing doen, fuck dat! Waarom horen we niets over wanneer we daar mee kunnen stoppen en weer echt gewoon normaal in vrijheid als mensen mogen leven?
Beter wordt dat ook duidelijk benoemd op maandag, anders wordt ik er eerlijk gezegd niet veel vrolijker van dan lockdown, alleen maar bang. Ik wil echt niet de rest van m'n leven afstand moeten houden. Brr...
Alsof die roadmap uitkomt. Die is over vier weken waarschijnlijk alweer volledig anders. Ten goede of ten slechte is onbekend uiteraard.
pi_198056317
quote:
Terug naar het normale leven, zonder restricties en zonder voorwaarden. Dat is de stip op de horizon. En nu een plan daar asap te komen.

Maar we zitten met perspectief en planloze mark en hugo. Het beloofde vaccin is er, doe er dus wat mee. Geef dit land perspectief want zo komen we er niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198056322
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:28 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Zeker de mensen die geen tuin oid hebben. Aan de andere kant gaat de zomertijd pas over 6 weken in. Dan kan de situatie al heel anders zijn.
Jep, bijvoorbeeld veel erger door de Britse variant. :Y)

Een vrijgezelle collega van me is aan het daten. Ik besefte niet goed wat de impact van de avondklok is op zijn datemogelijkheden. Als je overdag werkt, spreek je vooral in de avonden en weekeindes af. Er blijft weinig tijd over voor een gezellig etentje met een spreekwoordelijke kop koffie na. En om nou meteen de nacht met elkaar door te brengen? Ergo: best kut voor personen zonder een vaste partner.
pi_198056327
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:15 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Verschillende oorzaken:
Geen britse variant

Ik kan me niet voorstellen dat wij allemaal hier een afspiegeling zijn van de maatschappij :)
pi_198056338
quote:

[..]

March 8 - Schools open;

Dat gaat ook echt wel gebeuren, maar dat is nog een stap na deze lijst. En in de praktijk zal, als alles gaat zoals verwacht, de anderhalve meter al geen rol van betekenis meer spelen in de zomer.
pi_198056341
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:31 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Deels heb ik echt zoiets van ''ja, geef maar, komt vast goed en dan krijg ik wel zo'n paspoort'', maar aan de andere kant zou ik het toch iets te eng vinden. Ook al ben ik pas 30. Het zou maar eens mis gaan. Die loterij wil je niet winnen :o
En de eerste de beste keer dat het misgaat, wordt het breed uitgemeten in de pers en wil niemand het nog.
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:36:47 #81
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_198056349
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een vrijgezelle collega van me is aan het daten. Ik besefte niet goed wat de impact van de avondklok is op zijn datemogelijkheden. Als je overdag werkt, spreek je vooral in de avonden en weekeindes af. Er blijft weinig tijd over voor een gezellig etentje met een spreekwoordelijke kop koffie na. En om nou meteen de nacht met elkaar door te brengen? Ergo: best kut voor personen zonder een vaste partner.
Eens, je moet nu elke keer supervroeg wegwezen en alle 'gezelligheid' is ineens weg. Buiten het feit dat je al tijden niet meer gewoon in een kroeg of restaurant kunt afspreken en een stuk wandelen in de regen al niet al te romantisch is.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_198056373
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:34 schreef Questular het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat wij allemaal hier een afspiegeling zijn van de maatschappij :)
Wij zijn toch een groep zeiksnollen die hun mening willen roeptoeteren omdat ze denken er verstand van te hebben?

Stiekem weten we ook wel dat we de wereld niet gaan redden door het ventileren van onze mening, maar het geeft weer een stukje controle terug en wat semi sociale contacten.
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:41:29 #83
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198056412
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:36 schreef zalkc het volgende:

[..]

Dat gaat ook echt wel gebeuren, maar dat is nog een stap na deze lijst. En in de praktijk zal, als alles gaat zoals verwacht, de anderhalve meter al geen rol van betekenis meer spelen in de zomer.
Dat social distancing was hier in de zomermaanden ook gewoon een wassen neus, natuurlijk. Ze deden hun best in de voetbalkantines met stickers en linten, maar er was echt geen houden aan en zeker na de wedstrijd niet meer toen er al kannen vol bier in de man zaten.
pi_198056416
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:39 schreef zalkc het volgende:

[..]

Wij zijn toch een groep zeiksnollen die hun mening willen roeptoeteren omdat ze denken er verstand van te hebben?

Stiekem weten we ook wel dat we de wereld niet gaan redden door het ventileren van onze mening, maar het geeft weer een stukje controle terug en wat semi sociale contacten.
Ik kies ervoor om ons betrokken burgers te noemen, ipv zeiksnollen ;)
pi_198056418
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Terug naar het normale leven, zonder restricties en zonder voorwaarden. Dat is de stip op de horizon. En nu een plan daar asap te komen.

Maar we zitten met perspectief en planloze mark en hugo. Het beloofde vaccin is er, doe er dus wat mee. Geef dit land perspectief want zo komen we er niet.
Jahoor, daar is ie weer. Perspectief.......

Welk land biedt dan wel perspectief (behalve de landen die Zero covid hebben)?

Je kan geen lange termijn perspectief geven omdat er veel te veel variabelen zijn. Het enige wat er gezegd zou kunnen worden is ALS (ik herhaal ALS) alle variabelen blijven zoals ze nu zijn en het vaccin doet wat het beloofd dan zouden we begin q3 van de maatregelen af kunnen zijn.
Maar dan negeer je dus de eventuele varianten die er aan zitten te komen. En we weten hoe een gemiddelde Nederlander reageert als dit perspectief dan eventueel niet uitkomt.
pi_198056439
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ga je samen eten bij één van de 2 thuis. Was de date gezellig, treuzel je. Ja, nu is het 9 uur. Zal ik op de bank slapen? Groetjes! :P
pi_198056441
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:41 schreef aartstyle het volgende:

[..]
En we weten hoe een gemiddelde Nederlander reageert als dit perspectief dan eventueel niet uitkomt.
Hoe dan?
pi_198056444
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik kies ervoor om ons betrokken burgers te noemen, ipv zeiksnollen ;)
komt op hetzelfde neer ;)
Net zoals ik de laatste tijd al jeuk krijg van de uitspraak 'wij maken ons ernstige zorgen over', en alle afgeleiden. Zeg dan gewoon dat je het niet weet en er bang voor bent (en misschien wel terecht). ;)
pi_198056456
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:43 schreef zalkc het volgende:

[..]

komt op hetzelfde neer ;)
Net zoals ik de laatste tijd al jeuk krijg van de uitspraak 'wij maken ons ernstige zorgen over', en alle afgeleiden. Zeg dan gewoon dat je het niet weet en er bang voor bent (en misschien wel terecht). ;)
Nah. Kritisch om de juiste redenen is anders dan oeverloos zeiken ;)

Dat begint over 31 minuten, wanneer de cijfers te [laag|hoog|goed|slecht|gemiddeld|kroegenopen.gif|alles sluiten] zijn :P
pi_198056459
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:43 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ga je samen eten bij één van de 2 thuis. Was de date gezellig, treuzel je. Ja, nu is het 9 uur. Zal ik op de bank slapen? Groetjes! :P
Zo heb ik ook wel eens een nacht opgescheept gezeten met iemand die net de laatste trein miste.
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:45:38 #91
12221 Tijn