abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198055317
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoe kom je daar zo bij? De NOS meldt juist dat er meer miljarden komen voor het onderwijs.
Je moet er diep induiken om erachter te komen of er daadwerkelijk meer geld gaat naar het onderwijsproces zelf. Er zijn de afgelopen jaren veel zogenaamd extra geldstromen naar het onderwijs gegaan. Er werd dan op andere manieren bezuinigd. Ik weet niet hoe het met de laatste toezeggingen zit omdat ik er niet meer zo diep in zit. Wel spreek ik mijn collega's nog met regelmaat en de problemen worden nog steeds niet minder.

Ook een gevolg van de coronacrisis: jonge onderzoekers/docenten met kinderen hadden minder mogelijkheden om NWO-subsidies met korte looptijden aan te vragen. Gearriveerde onderzoekers trokken aan het langste eind. Dat zijn van die aspecten die in de pers weinig aandacht krijgen maar een groot effect hebben voor mensen op de werkvloer. Het is een van de manieren waarop de rijken rijker en de armen armer worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:49:46 #27
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_198055364
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:47 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik vond het vond cringewaardig ja.
Maar dat ligt ook wel een beetje aan mijn afkeer tegen de persoon Rademakers.

Ik verkeer volgens mij in een compleet andere omgeving dan de opiniepeilers. Want de uitkomsten zijn altijd passend in het plaatje van de overheid. Terwijl ik een gemeleerd gezelschap om me heen heb waarbij vaak het compleet tegenovergestelde lijkt te leven.
Hier hetzelfde. Kreeg vanuit alle windrichtingen juichberichten dat de avondklok was afgeschaft. Dat zegt wel iets over hoe mensen er écht over denken. Als ze het wel ok zouden vinden, zouden ze ook niet juichen.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_198055376
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik. Is/komt daar ondersteuning voor? Weet je dat toevallig?
Geen idee. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar zouden willen krijgen. Studiebegeleiders zijn ook al jaren overwerkt en komen niet toe aan alle studenten met problemen. Hoe zouden die ineens een nog grotere groep moeten gaan bedienen?
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:50:30 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198055377
quote:
2s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Jij gaat dagelijks om met kinderen. Ik niet. Op wat voor manieren gaan kinderen dit over 10 jaar nog merken? Niet als kritiek of commentaar bedoeld, ik weet gewoon niet wat ik me er dan bij voor moet stellen.

Er blijven wel vaker mensen zitten. Ben zelf ook 2x blijven zitten. En toch gewoon goed terecht gekomen; ik had gewoon wat extra tijd nodig. Maar de effecten merkte ik na 10 jaar echt niet meer hoor.

Daarom ben ik benieuwd of er dingen zijn die ik mis in mijn logica.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat kinderen/jongeren hier tien jaar last van hebben, en al helemaal niet dat ze dat allemaal doen. Ik zeg dat we de komende tien jaar middelen in moeten zetten, en antennes moeten hebben, voor de schade die de schoolsluitingen van po tot uni in het afgelopen jaar hebben veroorzaakt. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

- Er zijn stapels onderzoeken waaruit blijkt dat lager opgeleiden minder verdienen, minder oud worden etc. Er zijn vorig jaar en dit jaar adviezen die 'te laag' uitvallen in verhouding tot een normaal schooljaar en er zullen leerlingen afstromen naar een lager niveau omdat ze hun cijfers niet op orde hebben. Zoals altijd wordt de kansenongelijkheid die er al is verder vergroot, dus dit zal vooral kinderen treffen uit armere gezinnen en/of met ouders die onze taal beperkt machtig zijn
- Als je in groep 3 of 4 slecht leert lezen, dan heb je daar je hele schoolcarrière last van. Ook hier weer: in Amsterdam-Zuid zal dit probleem een stuk kleiner zijn dan in Geuzenveld.
- Kindermishandeling en -misbruik zijn behoorlijk gestegen tijdens de crisis. Het hoeft weinig betoog dat dat tot levenslange trauma's kan leiden, zeker als het een tijd onder de radar/onbehandeld blijft.
- Er is een risico dat diploma's van vorig en dit jaar het etiket 'coronadiploma' krijgen. Vooral voor mbo/hbo/wo-papieren is dat een risico, want dan heb je een achterstand op je cv ten opzichte van mensen die twee jaar eerder of later zijn afgestudeerd. En daar kun je héél lang last van hebben. Dit risico bestaat om twee redenen: ten eerste omdat het diploma makkelijker te halen zou zijn (ik denk het niet, maar goed) en ten tweede omdat er bijvoorbeeld stages ontbreken, en je daardoor op achterstand staat. Die zijn in te halen, maar dat moet je faciliteren.
- Onderwijs is ingericht op efficiency. Tussen de 25 en 30 kinderen in een lokaal waarvan 90% 'met de stroom mee' kan, zodat 1 leerkracht dat precies aankan. Niet alleen de achterstanden zijn groter geworden maar ook de verschillen, en als ik volgend jaar 'gewoon' 29 kinderen in de klas heb, dan kan ik gewoon niet zo veel voor ze doen. Al zou ik het willen. Dat heeft tot gevolg dat je achterstanden 'voor je uit blijft schuiven' om allerlei verklaarbare redenen, maar daar is zo'n kind ook niet mee geholpen. Het loopt toch een keer spaak.
- We zijn in feite al een jaar lang aan het uitdragen dat fysiek contact heel gevaarlijk is, en ieder ander mens een potentiële virusverspreider. Dat zal voor een deel van de kinderen echt een kronkel in hun hoofd opleveren. Niet alleen bij kinderen trouwens.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn allemaal problemen die bij een kleiner of groter deel van de kinderen en jongeren (gaan) ontstaan en zichzelf niet gaan oplossen. Dus moet daar oog voor zijn - en middelen.

Dat er ook een grote groep kinderen is die vanaf komende september verder gaat met leven alsof er nooit een pandemie is geweest, mag er nooit voor zorgen dat we de groep waarvoor dat niet geldt uit het oog verliezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198055382
Even verder de druk opvoeren.. Het wordt echt tijd dat de horeca en detailhandel gewoon hun eigen deadlines gaan opleggen zoals in Italie..

https://www.1limburg.nl/n(...)own?context=topstory

"Wij zijn ervan overtuigd dat nu de tijd is aangebroken om niet alleen meer de angst te laten regeren. Dit vraagt in onze ogen om een aangepaste routekaart vanuit het Kabinet. Een routekaart die recht doet aan alle inspanningen van ondernemers om veilig en verantwoord te kunnen openen", schrijft de MKB-voorzitster. Daarbij stelt ze dat ondernemers ook hun verantwoordelijkheid nemen met bijvoorbeeld mondkapjes, een beperkt aantal gasten of klanten en technische voorzieningen als ventilatie.
Alpha kenny one
pi_198055390
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:49 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Hier hetzelfde. Kreeg vanuit alle windrichtingen juichberichten dat de avondklok was afgeschaft. Dat zegt wel iets over hoe mensen er écht over denken. Als ze het wel ok zouden vinden, zouden ze ook niet juichen.
Surrealistisch om dan cijfers te horen als '80% van de bevolking is het ermee eens' . Bij een 80+ onderzoek kan ik me daar niet iets bij voorstellen, niet als het blijkt 35+ te zijn. En de vraagstelling iets anders was overigens.
pi_198055415
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je moet er diep induiken om erachter te komen of er daadwerkelijk meer geld gaat naar het onderwijsproces zelf. Er zijn de afgelopen jaren veel zogenaamd extra geldstromen naar het onderwijs gegaan. Er werd dan op andere manieren bezuinigd. Ik weet niet hoe het met de laatste toezeggingen zit omdat ik er niet meer zo diep in zit. Wel spreek ik mijn collega's nog met regelmaat en de problemen worden nog steeds niet minder.

Ook een gevolg van de coronacrisis: jonge onderzoekers/docenten met kinderen hadden minder mogelijkheden om NWO-subsidies met korte looptijden aan te vragen. Gearriveerde onderzoekers trokken aan het langste eind. Dat zijn van die aspecten die in de pers weinig aandacht krijgen maar een groot effect hebben voor mensen op de werkvloer. Het is een van de manieren waarop de rijken rijker en de armen armer worden.
Ok, maar om 2 uur komt er een persconferentie om de nieuwe plannen uit te leggen. Dus je praat momenteel iets voor je beurt.
pi_198055430
Overigens heb ik wel het idee dat de juichberichten omtrent afschaffing van de avondklok niet eens zozeer gericht zijn tegen het daadwerkelijk verdwijnen van die maatregel. Meer een juicheffect van de dreun die de overheid krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2021 13:53:14 ]
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:53:01 #34
346939 Janneke141
pi_198055454
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is een valse tegenstelling, zowel een 'gratis' studiejaar als meer geld naar het (hoger) onderwijs kan allebei.
We kunnen niet het onderwijs én de KLM redden hè. Dus dan maar de vliegtuigjes.
pi_198055477
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

We kunnen niet het onderwijs én de KLM redden hè. Dus dan maar de vliegtuigjes.
Ook dat zie ik niet als een tegenstelling. Geld is er genoeg.
pi_198055483
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:52 schreef F.Sinatra het volgende:
Overigens heb ik wel het idee dat de juichberichten omtrent afschaffing van de avondklok niet eens zozeer gericht zijn tegen het daadwerkelijk verdwijnen van die maatregelen. Meer een juiceffect van de dreun die de overheid krijgt.
Dat gevoel had ik juist niet eigenlijk.

Kreeg zelfs een appje van mijn moeder die behoorlijk gezagsgetrouw is en feitelijk rond die tijd meestal richting bed gaat dat ze het zo fijn vond dat die avondklok weg ging. _O-
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055517
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:53 schreef Caland het volgende:

[..]

Dat gevoel had ik juist niet eigenlijk.

Kreeg zelfs een appje van mijn moeder die behoorlijk gezagsgetrouw is en feitelijk rond die tijd meestal richting bed gaat dat ze het zo fijn vond dat die avondklok weg ging. _O-
Waarom is ze dan blij voor afschaffing van die regel?
pi_198055541
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ok, maar om 2 uur komt er een persconferentie om de nieuwe plannen uit te leggen. Dus je praat momenteel iets voor je beurt.
Ik praat op basis van jarenlange ervaringen met zogenaamde toezeggingen voor het hoger onderwijs. Dan is er weer eens een minister met een potje waardoor er extra mensen bij komen (concreet! meetbaar!). Daar merken we in de praktijk dan helemaal niks van. Geen idee waar dat geld blijft, maar de groepen studenten worden groter, de werkdruk voor docenten neemt toe en de kwaliteit van het curriculum en de onderwijspraktijk lijden eronder.

Dat jij je verder niks aantrekt van mijn persoonlijke ervaringen moet je zelf weten. Je zou je in plaats van afwijzend ook nieuwsgierig op kunnen stellen. Maar ik geloof dat dat aan dovemansoren is gericht.
pi_198055556
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:46 schreef Abyss33 het volgende:

[..]

toen dat voorbij kwam heb ik gelijk jinek uit gezet. want ik kon daar weinig mee dat ze die blije gozer een verhaaltje lieten doen over hoe mensen het best wel prima vinden.. en het wel meevalt
Misschien vinden een hoop mensen het wel meevallen?
pi_198055562
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Waarom is ze dan blij voor afschaffing van die regel?
Geen flauw idee eigenlijk, niet gevraagd ook. Stuurde alleen terug dat het allemaal wel zou meevallen.

Maar zit in apps van het werk wat over het algemeen brave hendrikjes zijn en een app van mijn voetbalteam die sowieso alles van de ROVERHEID kut vinden en eigenlijk was iedereen er wel bijzonder blij mee.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055604
Heb het idee dat de EU nu wel lekker aan het doorpakken is met de vaccins. In die zien was het debacle met AstraFraudica wel even nodig.

Moet op een gegeven moment toch een moment gaan komen dat we overspoelt worden met vaccins.
pi_198055634
quote:
10s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:56 schreef Caland het volgende:

[..]

Geen flauw idee eigenlijk, niet gevraagd ook. Stuurde alleen terug dat het allemaal wel zou meevallen.

Maar zit in apps van het werk wat over het algemeen brave hendrikjes zijn en een app van mijn voetbalteam die sowieso alles van de ROVERHEID kut vinden en eigenlijk was iedereen er wel bijzonder blij mee.
Maar dat bedoel ik toch :@ ?!
pi_198055648
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat kinderen/jongeren hier tien jaar last van hebben, en al helemaal niet dat ze dat allemaal doen. Ik zeg dat we de komende tien jaar middelen in moeten zetten, en antennes moeten hebben, voor de schade die de schoolsluitingen van po tot uni in het afgelopen jaar hebben veroorzaakt. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

- Er zijn stapels onderzoeken waaruit blijkt dat lager opgeleiden minder verdienen, minder oud worden etc. Er zijn vorig jaar en dit jaar adviezen die 'te laag' uitvallen in verhouding tot een normaal schooljaar en er zullen leerlingen afstromen naar een lager niveau omdat ze hun cijfers niet op orde hebben. Zoals altijd wordt de kansenongelijkheid die er al is verder vergroot, dus dit zal vooral kinderen treffen uit armere gezinnen en/of met ouders die onze taal beperkt machtig zijn
- Als je in groep 3 of 4 slecht leert lezen, dan heb je daar je hele schoolcarrière last van. Ook hier weer: in Amsterdam-Zuid zal dit probleem een stuk kleiner zijn dan in Geuzenveld.
- Kindermishandeling en -misbruik zijn behoorlijk gestegen tijdens de crisis. Het hoeft weinig betoog dat dat tot levenslange trauma's kan leiden, zeker als het een tijd onder de radar/onbehandeld blijft.
- Er is een risico dat diploma's van vorig en dit jaar het etiket 'coronadiploma' krijgen. Vooral voor mbo/hbo/wo-papieren is dat een risico, want dan heb je een achterstand op je cv ten opzichte van mensen die twee jaar eerder of later zijn afgestudeerd. En daar kun je héél lang last van hebben. Dit risico bestaat om twee redenen: ten eerste omdat het diploma makkelijker te halen zou zijn (ik denk het niet, maar goed) en ten tweede omdat er bijvoorbeeld stages ontbreken, en je daardoor op achterstand staat. Die zijn in te halen, maar dat moet je faciliteren.
- Onderwijs is ingericht op efficiency. Tussen de 25 en 30 kinderen in een lokaal waarvan 90% 'met de stroom mee' kan, zodat 1 leerkracht dat precies aankan. Niet alleen de achterstanden zijn groter geworden maar ook de verschillen, en als ik volgend jaar 'gewoon' 29 kinderen in de klas heb, dan kan ik gewoon niet zo veel voor ze doen. Al zou ik het willen. Dat heeft tot gevolg dat je achterstanden 'voor je uit blijft schuiven' om allerlei verklaarbare redenen, maar daar is zo'n kind ook niet mee geholpen. Het loopt toch een keer spaak.
- We zijn in feite al een jaar lang aan het uitdragen dat fysiek contact heel gevaarlijk is, en ieder ander mens een potentiële virusverspreider. Dat zal voor een deel van de kinderen echt een kronkel in hun hoofd opleveren. Niet alleen bij kinderen trouwens.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn allemaal problemen die bij een kleiner of groter deel van de kinderen en jongeren (gaan) ontstaan en zichzelf niet gaan oplossen. Dus moet daar oog voor zijn - en middelen.

Dat er ook een grote groep kinderen is die vanaf komende september verder gaat met leven alsof er nooit een pandemie is geweest, mag er nooit voor zorgen dat we de groep waarvoor dat niet geldt uit het oog verliezen.
Dankjewel :) Wel wat argumenten waar ik nog niet echt bij stil had gestaan. Niet met alles eens, maar dat hoeft ook niet. Ik vind dat je goeie punten maakt. :Y
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:00:13 #44
346939 Janneke141
pi_198055650
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik praat op basis van jarenlange ervaringen met zogenaamde toezeggingen voor het hoger onderwijs. Dan is er weer eens een minister met een potje waardoor er extra mensen bij komen (concreet! meetbaar!). Daar merken we in de praktijk dan helemaal niks van. Geen idee waar dat geld blijft, maar de groepen studenten worden groter, de werkdruk voor docenten neemt toe en de kwaliteit van het curriculum en de onderwijspraktijk lijden eronder.
Ik herken dit door mijn vo-bril ook hoor. De miljarden vliegen je in de Tweede Kamer om de oren, maar als je achteraf gaat kijken wat er daarvan in je lokaal terechtkomt dan blijft er weinig van over. Er is wel een gigantische bedrijfstak om het onderwijs heen ontstaan die al die miljarden opsoupeert aan adviezen, cursussen, lesmethodes, dyslexieondersteuning en god weet waar we nog allemaal geld in steken.
pi_198055652
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat jij je verder niks aantrekt van mijn persoonlijke ervaringen moet je zelf weten. Je zou je in plaats van afwijzend ook nieuwsgierig op kunnen stellen. Maar ik geloof dat dat aan dovemansoren is gericht.
Niet zo op de man spelen, nergens voor nodig. :) Dat geld vanuit de overheid meestal op de verkeerde plek terecht komt kan ik ook wel bedenken. Ik bestrijd alleen jouw claim dat compensatie voor studenten meteen inhoudt dat de scholen en universiteiten ook minder geld krijgen, dat is gewoon niet per se waar.
pi_198055653
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:56 schreef Questular het volgende:

[..]

Misschien vinden een hoop mensen het wel meevallen?
Ja maar dat had er dus niks mee te maken, ik vind het ook meevallen. maaar ben zeer tegen een avondklok
een maatregel is niet prima simpelweg omdat het jou niet raakt..
pi_198055675
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik herken dit door mijn vo-bril ook hoor. De miljarden vliegen je in de Tweede Kamer om de oren, maar als je achteraf gaat kijken wat er daarvan in je lokaal terechtkomt dan blijft er weinig van over. Er is wel een gigantische bedrijfstak om het onderwijs heen ontstaan die al die miljarden opsoupeert aan adviezen, cursussen, lesmethodes, dyslexieondersteuning en god weet waar we nog allemaal geld in steken.
Te veel vrouwen in het onderwijs :P
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:01:55 #48
346939 Janneke141
pi_198055690
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Te veel vrouwen in het onderwijs :P
Dat ben ik met je eens, maar dat heeft niets te maken met mijn post.
pi_198055694
quote:
80s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:59 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Maar dat bedoel ik toch :@ ?!
Nouja ik bedoel er meer mee dat ook mensen die de regels opvolgen en er feitelijk niet zo'n last van hebben het er niet per definitie mee eens zijn.

Heb dat de laatste weken vaker gehoord en gelezen dat alleen al het gevoel dat je na 21.00u de deur niet uit mag al iets doet met je gemoedstoestand.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198055720
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:01 schreef Caland het volgende:

[..]

Nouja ik bedoel er meer mee dat ook mensen die de regels opvolgen en er feitelijk niet zo'n last van hebben het er niet per definitie mee eens zijn.

Heb dat de laatste weken vaker gehoord en gelezen dat alleen al het gevoel dat je na 21.00u de deur niet uit mag al iets doet met je gemoedstoestand.
Nee, dat klopt. Maar dat is ook wat anders dat ik stelde ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')