Heb ik een memo gemist? Het gaat toch eerst om mensen van 63 en 64 met een BMI van 40+ en mensen met het syndroom van down? Daarna de 60-62ers en de mensen uit andere risicogroepen?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 11:54 schreef Predator40 het volgende:
Ik vind het best vreemd dat gezonde 60 plussers nu voor de kwetsbare mensen gaan.
diegenen met zwaar overgewicht en 70 plussers kan ik enigzins nog wel begrijpen.
en er zijn ook al heel veel andere gezonde groepen voor gegaan.
volgende maand krijgen de gezonde 50 plussers voorrang op de mensen met een medische indicatie ?
zo zijn we inderdaad nog tot de herfst bezig met de kwetsbare groepen waar het echt om gaat.
Wees gerust, ik kan goed schaatsenquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Klap in het gezicht van de zorg.
Dus dit is meer een "fuck you" naar dikke mensen en geen praktische oplossing. Daar ga je niet ver mee komen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:01 schreef quirina het volgende:
Iemand met overgewicht kan ook afvallen.
Het is ook niet eerlijk dat we allemaal thuis moeten blijven terwijl er agenten gevaccineerd worden met lage kans om op de IC te komen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:05 schreef quirina het volgende:
Nee maar het is niet eerlijk dat jongeren met een aandoening zoals astma onder de 18 maar thuis moeten blijven omdat ze geen vaccin krijgen.
Die kunnen ook op de ic belanden net zoals een obese
Gewoon minder eten. Het is echt heel simpel. Mensen leefden duizenden jaren in de prehistorie met heel weinig eten. Dat zit evolutionair nog zo in ons systeem. Ik snap echt niet dat het vooral de laatste tweehonderd jaar zo'n issue is.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:01 schreef quirina het volgende:
Ik heb onlangs geleerd in SHO dat dit niet het geval is. Lukt alleen met een maagverkleining.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:01 schreef quirina het volgende:
https://www.rivm.nl/nieuw(...)hikbaar-via-huisartsquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Heb ik een memo gemist? Het gaat toch eerst om mensen van 63 en 64 met een BMI van 40+ en mensen met het syndroom van down? Daarna de 60-62ers en de mensen uit andere risicogroepen?
Correct. En Hugo heeft daar expliciet voor gekozen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:10 schreef Predator40 het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/nieuw(...)hikbaar-via-huisarts
we gaan gewoon weer verder met gezonde mensen vaccineren ....zo te zien ?
Op een gegeven moment moet je grenzen trekken. Steeds gepolder lost ook niks op.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 11:54 schreef Predator40 het volgende:
Ik vind het best vreemd dat gezonde 60 plussers nu voor de kwetsbare mensen gaan.
diegenen met zwaar overgewicht en 70 plussers kan ik enigzins nog wel begrijpen.
volgende maand krijgen de gezonde 50 plussers voorrang op de mensen met een medische indicatie ?
zo zijn we inderdaad nog tot de herfst bezig met de kwetsbare groepen waar het echt om gaat.
Het is vooral een issue omdat we tegenwoordig veel te veel ongezond en bewerkt voedsel ter beschikking hebben, altijd en overal en tegen lage prijzen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gewoon minder eten. Het is echt heel simpel. Mensen leefden duizenden jaren in de prehistorie met heel weinig eten. Dat zit evolutionair nog zo in ons systeem. Ik snap echt niet dat het vooral de laatste tweehonderd jaar zo'n issue is.
Mja, het verschilt ook natuurlijk in hoeverre mensen vrij zijn om de weerstand van eten te weerstaan. De een kan makkelijk afvallen, en de ander kan weer makkelijk het roken of drinken laten staan.
vreemde grens.....quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Op een gegeven moment moet je grenzen trekken. Steeds gepolder lost ook niks op.
Wat moet een 18-jarige buiten doen?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:05 schreef quirina het volgende:
Nee maar het is niet eerlijk dat jongeren met een aandoening zoals astma onder de 18 maar thuis moeten blijven omdat ze geen vaccin krijgen.
Die kunnen ook op de ic belanden net zoals een obese
Dan ben ik volgende maand aan de beurtquote:Op zaterdag 13 februari 2021 11:54 schreef Predator40 het volgende:
en er veel teveel reclame voor word gemaakt, je ziet zelden reclames voor gezond voedsel, alleen maar van snacks, mcdonalds, kfc, burger king etc etcquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is vooral een issue omdat we tegenwoordig veel te veel ongezond en bewerkt voedsel ter beschikking hebben, altijd en overal en tegen lage prijzen.
quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan ben ik volgende maand aan de beurt
Kom maar op met die prik en het bijbehorende vaccinatiepaspoort en volledige vrijheid
Want jij verwacht dat je als 55 jarige mogelijk beter geen vaccin kan nemen dan vroeg of laat corona krijgen met (zeer waarschijnlijk) een heftiger ziekteverloop?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:16 schreef Sorella het volgende:
Ik vind het raar dat mensen in nederland tot 64 met dat astrenza gevaccineerd worden en in belgie is het tot 54 jaar ?
Ik ben 55 dus zou ik een oproep krijgen voor het astrenza dan weiger ik dat. Ik volg de belgen voor alle zekerheid.
Ik gister ook twee uurtjes en ga zo weerquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:21 schreef Wirelessmouse het volgende:
Ik voel mij wel een badass nu, net half uurtje geschaatst met andere mensen. Nu weet ik hoe het voelt om echt gevaarlijke dingen te doen!
Klap in het gezicht van de zorg ditquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:21 schreef Wirelessmouse het volgende:
Ik voel mij wel een badass nu, net half uurtje geschaatst met andere mensen. Nu weet ik hoe het voelt om echt gevaarlijke dingen te doen!
Ik zeg niet dat ik geen vaccin neem, ik zeg ook niet dat ik hem wel neem, maar als ik er 1 zou nemen zou het niet het Astra Zeneca zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Want jij verwacht dat je als 55 jarige mogelijk beter geen vaccin kan nemen dan vroeg of laat corona krijgen met (zeer waarschijnlijk) een heftiger ziekteverloop?
Ik zo ook weer, kost wel een paar omaatjes elke keer als ik ga maar het is het waard.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:21 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik gister ook twee uurtjes en ga zo weer
Maar er is geen keuze, je krijgt of het vaccin dat ze je aanbieden of niet. Tenzij later de regels veranderen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:23 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik geen vaccin neem, ik zeg ook niet dat ik hem wel neem, maar als ik er 1 zou nemen zou het niet het astrenza zijn.
nu weten we het wel hoor.....quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:23 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ik zo ook weer, kost wel een paar omaatjes elke keer als ik ga maar het is het waard.
Ik help het je hopen. Maar heb niet veel vertrouwen in hugo de faler en de zeurambtenaren bij de ggd.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 00:35 schreef zalkc het volgende:
[..]
En elke dag betreed ik weer hetzelfde pad...
Het is momenteel de beperkte levering van 210.000 per week die het vertraagd.
Een paar posts eerder heb ik het leveringsschema gepost van 3 februari. In Q2 komen er 16 miljoen dosis van AZ/Pfizer/Moderna binnen + 3 miljoen J en J als het goedgekeurd word.
Er worden geen 17.5 miljoen gevaccineerd, minderjarigen (3.5 miljoen) krijgen voorlopig geen vaccin en van de volwassenen verwacht ik 20% (2.8 miljoen) die het weigert. Eerste getal van je som is niet 17,5 maar 11,2 mln
Dit is met het J en J vaccin erbij wat 1 doses vergt. 19mln doses / 11mln compleet gevaccineerden = 1,73 doses voor je 2e getal.
De levering voor Q2 is gemiddeld 1,46miljoen doses, je hebt rond de 5% spillage, kom je uit op 1,4 mln doses per week. We hebben in Nederland ruim voldoende mensen die dat weg kunnen prikken. dus 1.4 mln voor je 3e getal
11,2 x 1,72 / 1,4 = 14 weken
Oh ja, je had er ook al een paar in Q1 gedaan. Nou ja, marge.
Is nog steeds te langzaam, maar bij lange na geen 4 jaar
Dan weiger ik, het is mijn lijf en ik laat niets in mij spuiten waar ik niet voor 100% achter sta en waarvan een ander land zegt mensen van 54 jaar en ouder vaccineren wij niet met Astra Zenecaquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar er is geen keuze, je krijgt of het vaccin dat ze je aanbieden of niet. Tenzij later de regels veranderen.
We hadden gisteren min of meer beredeneerd dat er dan ook gewoon commerciele aanbieders op de markt komen, dan heb je keuze over waar, wannneer en wat. Moet je alleen even zelf betalen. Ik zou het prachtig vinden.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar er is geen keuze, je krijgt of het vaccin dat ze je aanbieden of niet. Tenzij later de regels veranderen.
Geen enkel testpersoon van het AstraZeneca vaccin is in het ziekenhuis beland, maar het is natuurlijk je eigen keuze verder. Denk alleen dat het teveel op onderbuik gevoelens is gebasseerd.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:26 schreef Sorella het volgende:
[..]
Dan weiger ik, het is mijn lijf en ik laat niets in mij spuiten waar ik niet voor 100% achter sta en waarvan een ander land zegt mensen van 54 jaar en ouder vaccineren wij niet met astrenza.
Misschien dat dat ooit komt, maar wie zegt dan dat je mogelijk ook de voordelen hebt zoals geen quarantaine of wat dan ook. Denk dat de komende jaren vrij reizen zonder vaccin niet mogelijk zal zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:28 schreef GemMagic het volgende:
[..]
We hadden gisteren min of meer beredeneerd dat er dan ook gewoon commerciele aanbieders op de markt komen, dan heb je keuze over waar, wannneer en wat. Moet je alleen even zelf betalen. Ik zou het prachtig vinden.
Dat krijg je er van als je mensen verplicht geen flikker mag laten uitvoeren en alles de tyfus in verbied. Dan gaan ze bij de eerste de beste kans bij datgene wat nog niet is verboten gebruiken om er op uit te trekken.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 11:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Laat de schaatspret-reportages maar komen. Dat het overal véél te druk was, en dat we verlenging v/d maatregelen toch echt aan ons zelf te danken hebben
Ik was sarcastischquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat krijg je er van als je mensen verplicht geen flikker mag laten uitvoeren en alles de tyfus in verbied. Dan gaan ze bij de eerste de beste kans bij datgene wat nog niet is verboten gebruiken om er op uit te trekken.
Maar jij vindt dus dat we allemaal maar moeten luisteren naar het dronken clownsbeleid ipv moeten gaan letten op de ziekenhuisopnames.. nee, duidelijk. Want net zoals de paaspiek, hemelvaartspiek, winkelpiek, kerstpiek en ikveegmnreetafpiek, gaat de schaatspiek er ook niet komen.
Wat is astrenza?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:26 schreef Sorella het volgende:
[..]
Dan weiger ik, het is mijn lijf en ik laat niets in mij spuiten waar ik niet voor 100% achter sta en waarvan een ander land zegt mensen van 54 jaar en ouder vaccineren wij niet met astrenza.
Ja.. dat lees ik er niet uit want ik hoor je toon nietquote:
Prima maar dan vind ik dat ze je in het ziekenhuis mogen weigerenquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:26 schreef Sorella het volgende:
[..]
Zelfs als NL geen enkele eis zou stellen is het vrij onwaarschijnlijk dat je overal ter wereld zo maar naar toe kan. Voor iedereen zal gelden dat je goed moet opletten aan welke regels je moet voldoen. Zo zou ik het zonde van mijn tijd vinden om eerst 10 daagjes door te brengen in een quarantaine hotel zoals de UK op dit moment verplicht. Als zo'n eis bijvoorbeeld komt te vervallen voor gevaccineerden, is het een aanzienlijk voordeel van vaccinatie.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:32 schreef Anton91 het volgende:
Misschien dat dat ooit komt, maar wie zegt dan dat je mogelijk ook de voordelen hebt zoals geen quarantaine of wat dan ook. Denk dat de komende jaren vrij reizen zonder vaccin niet mogelijk zal zijn.
Lekker hoor die solidariteitquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Prima maar dan vind ik dat ze je in het ziekenhuis mogen weigeren
Genietenquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:43 schreef Zwansen het volgende:
Wij wonen aan het water (ijs nu dus) en gisteren heeft het dorpscomité grote bouwlampen neergezet en nu wordt er een muziekinstallatie neergezet. De halve regio komt hier nu om te schaatsen.![]()
Bij ons ook, dat stond gisteravond na 19 uur nog hard aan, in het donker. Met drie schaatsers op het ijsquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:43 schreef Zwansen het volgende:
Wij wonen aan het water (ijs nu dus) en gisteren heeft het dorpscomité grote bouwlampen neergezet en nu wordt er een muziekinstallatie neergezet. De halve regio komt hier nu om te schaatsen.![]()
Is uiteindelijk een kwestie van zelf weten natuurlijk, ik weet het ook nog niet (los van welk vaccin en wanneer ik als jong gezond persoon eens aan de beurt kom).quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:26 schreef Sorella het volgende:
[..]
Mogen ze dan ook gevaccineerde mensen weigeren als ze een heftige bijwerking van het vaccin krijgen?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Wat heb je daar aan? Dan mag je alles doen, maar alsnog zijn er geen festivals, restaurants zijn dicht, op kantoor zijn je collega’s niet, etc.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:51 schreef GemMagic het volgende:
Ik ben eigelijk wel benieuwd hoeveel mensen voor een deal zouden gaan waarbij je je recht op corona-zorg opgeeft in ruil voor het terugkrijgen van je volledige vrijheid.
(even afgezien van het feit dat het in de praktijk niet alleen om je eigen vrijheid gaat)
Niet veel denk ik. Je weet namelijk niet wat voor coronazorg je nodig zou hebben, mocht je het krijgen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:51 schreef GemMagic het volgende:
Ik ben eigelijk wel benieuwd hoeveel mensen voor een deal zouden gaan waarbij je je recht op corona-zorg opgeeft in ruil voor het terugkrijgen van je volledige vrijheid.
(even afgezien van het feit dat het in de praktijk niet alleen om je eigen vrijheid gaat)
Het gaat om 500 personen op de IC, waar normaal gesproken zo'n 300 lege bedden zijn. Van de week werd nog gezegd dat 1/3 van de reguliere zorg nog altijd niet gegeven kan worden vanwege het grote aantal covidpatiënten.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 06:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar kun je daar nog van spreken op dit moment? Het gaat nu om 500 personen, hetzelfde niveau als begin oktober. Toen hebben we 2 maanden erover gedaan voordat we in lockdown zitten.
Dan zouden de artsen strafbaar zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
fixedquote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:54 schreef Noek het volgende:
Morbide obese mensen zijn ziek verslaafd hè? Dit gaat zoveel verder dan wat minder eten.
Daarmee redden zij het nl niet en dat heeft alles te maken met een ontregeling van het lijf wat je niet zo even kan fiksen. Daarvan is idd bekend dat een maagverkleining kan helpen om ghreline en leptine weer goed te laten werken. Dat is nl volledig verstoord en ja, daar waren ze ooit zelf bij maar wanneer je eenmaal obees bent, is de weg terug ontzettend gecompliceerd door fysieke processen. Dan heb ik het niet eens over de mentale processen.
Wmb zijn obese mensen dus ook gewoon kwetsbare mensen. Net als mensen met longkanker dat nu ook zijn. Waren ze soms ook zelf bij toen ze gingen roken, toch?
klopt ja my bad....quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Verslaving is toch ook een ziekte?
Niet goed gecorrigeerd.quote:
Ze hebben al bijna een jaar gehad om af te vallenquote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:20 schreef Vasilevski het volgende:
Te dikke mensen kun je op korte termijn toch niet meer zo veel aan doen. Je verwacht niet van tevoren dat er een pandemie komt waardoor deze mensen bovengemiddeld op de ic belanden. Is leuk om voor na covid over na te denken, maar voor nu moeten we er maar gewoon mee dealen.
Toch frustrerend. Zou een aanvulling zijn. Je bent dan als land wel het overzicht kwijt, maar als individu is het natuurlijk super om snel te kunnen weten of je besmettelijk bent.quote:Hoe betrouwbaar is een thuistest?
Er zijn intussen veel antigeensneltesten op de markt, en tussen de kwaliteit van de verschillende fabrikanten kan verschil zitten, zeggen experts. De meeste antigeentesten (mits ze goed worden uitgevoerd) scoren boven de 90 procent op betrouwbaarheid.
[.]]
Wat zijn de belemmeringen?
De huidige wet- en regelgeving vormt een obstakel. "De huidige CE-gekeurde antigeentesten zijn momenteel niet toegestaan voor zelfafname. Hiervoor dient het juridische kader mogelijk aangepast te worden, dit dient uitgezocht te worden", schreef het Outbreak Management Team op 7 februari.
quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ze hebben al bijna een jaar gehad om af te vallen
Wel als die dikkerdjes proberen te schaatsen omdat ze hier gelezen hebben dat ze moeten afvallen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:23 schreef Noek het volgende:
[..]Is het ijs aan de vaart al aan gort?
Nog niet, lijkt me wel een hele belangrijke bijdrage aan normaliteit zolang er nog geen vaccins aan iedereen aangeboden zijn. En ik zie dat ik het nu eens roerend eens ben met Rosanne Hertzberger.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:23 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Goedkoop en snel, toch laat de coronathuistest op zich wachten
[..]
Toch frustrerend. Zou een aanvulling zijn. Je bent dan als land wel het overzicht kwijt, maar als individu is het natuurlijk super om snel te kunnen weten of je besmettelijk bent.
Zijn er hier al ervaringen met thuistesten?
prima cijfers !quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:20 schreef Noordzijde het volgende:
510 op de IC nu volgens NICE. Daalt nog steeds lekker door.
Als kroeg en sportschool je leven bepalen, is dat gewoon intens triest.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 01:12 schreef popje het volgende:
[..]
Nee voor Covid had je kennelijk geen leven
Helaas is dat aantal sinds vanochtend nog aardig omhoog gegaan .... ....quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:20 schreef Noordzijde het volgende:
510 op de IC nu volgens NICE. Daalt nog steeds lekker door.
quote:How well will vaccines work?
Covid-19 may become endemic. Governments need to start thinking about how to cope
Even miracles have their limits. Vaccines against the coronavirus have arrived sooner and worked better than many people dared hope. Without them, the pandemic threatened to take more than 150m lives. And yet, while the world rolls up a sleeve, it has become clear that expecting vaccines to see off covid-19 is mistaken. Instead the disease will circulate for years, and seems likely to become endemic. When covid-19 first struck, governments were caught by surprise. Now they need to think ahead.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Vreemd hè, zoveel mensen, zoveel wensen. En er zullen ongetwijfeld zijn die jouw levensstijl ook triest noemen. Zijn we allemaal uiteindelijk triest.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als kroeg en sportschool je leven bepalen, is dat gewoon intens triest.
De tering
Wellicht; ik haal echter nog geen DDR-vergelijkingen (of erger) van stal. Laat staan dat ik zit te turven hoeveel van die vervelende bejaarden de pijp uit gaan om daarna een victoriedansje te kraaien.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:03 schreef galantis het volgende:
[..]
Vreemd hè, zoveel mensen, zoveel wensen. En er zullen ongetwijfeld zijn die jouw levensstijl ook triest noemen. Zijn we allemaal uiteindelijk triest.
Kijk, we zoeken gewoon de overeenkomsten: we zijn allemaal triestquote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:03 schreef galantis het volgende:
[..]
Vreemd hè, zoveel mensen, zoveel wensen. En er zullen ongetwijfeld zijn die jouw levensstijl ook triest noemen. Zijn we allemaal uiteindelijk triest.
Dat niveau waar jij je zo aan ergert verlaag je je ook regelmatig toe. Allemaal prima, en je bent niet de enige, maar dan neemt iedereen elkaar uiteindelijk steeds minder serieus.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wellicht; ik haal echter nog geen DDR-vergelijkingen (of erger) van stal. Laat staan dat ik zit te turven hoeveel van die vervelende bejaarden de pijp uit gaan om daarna een victoriedansje te kraaien.
Wellicht baseer ik mijn reacties hier gewoon op wat ik allemaal lees.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:06 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat niveau waar jij je zo aan ergert verlaag je je ook regelmatig toe. Allemaal prima, en je bent niet de enige, maar dan neemt iedereen elkaar uiteindelijk steeds minder serieus.
NICE staat nu op 514...quote:Op zaterdag 13 februari 2021 14:02 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Helaas is dat aantal sinds vanochtend nog aardig omhoog gegaan .... ....
Dit dus.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:54 schreef Noek het volgende:
Morbide obese mensen zijn ziek hè? Dit gaat zoveel verder dan wat minder eten.
Daarmee redden zij het nl niet en dat heeft alles te maken met een ontregeling van het lijf wat je niet zo even kan fiksen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |