--------------------------quote:Brits ziekenhuis maakt taal op geboorteafdeling genderneutraal: ‘mensenmelk’
Een primeur voor een Brits ziekenhuis: ze gaan genderinclusieve taal gebruiken op de geboorteafdeling. Moedermelk wordt mensenmelk en kraamvrouwen zijn ‘mensen die zijn bevallen’. Waarom was dit nodig, en waait dit over naar Nederland? ,,De gewenste taal gebruiken zorgt voor betere zorg", zegt genderexpert Barbara Oud.
Het Britse Brighton and Sussex University Trust Hospital is het eerste ziekenhuis in het Verenigd Koninkrijk dat genderinclusieve taal gaat gebruiken in de geboortezorg. Zij willen daarmee de zorg voor trans- en non-binaire mensen die aan het bevallen zijn verbeteren en tegemoet komen aan hun specifieke wensen. De meeste patiënten, zegt het ziekenhuis, hebben er geen behoefte aan om met mens in plaats van met moeder aangesproken te worden en dus verandert er voor hen niets. Het gaat om de groep die er wél om vraagt.
Carolyn Morrice, hoofdverpleegkundige van het ziekenhuis, legt uit: ,,We willen onze patiënten als individu behandelen, door persoonlijke zorg te bieden die aan hun behoeften voldoet en de taal gebruiken waarmee zij zich op hun gemak voelen.”
Er zijn patiënten die liever geen moeder genoemd worden na de bevalling, maar ‘bevallende ouder’ of die een voorkeur hebben voor het genderneutrale voornaamwoord they. Moedermelk kan ook het Engelse ‘chest milk’ worden of ‘mensenmelk’. Aan die behoefte wil het ziekenhuis tegemoet komen.
Een positieve geboorte
Bevallen is zo’n ingrijpend moment in iemands leven dat deze kleine aanpassingen in taal, voor wie daar behoefte aan heeft, het verschil kunnen maken voor een positieve bevallingservaring. Dat zegt inclusiviteitsexpert Barbara Oud, die bedrijven adviseert over diversiteit en inclusief taalgebruik. De opeenstapeling van steeds moeten uitleggen, tot het kraambed aan toe, op wie je valt en hoe jij je gender identificeert; daar kan iemand zich enorm rot over voelen, zegt Oud.
,,Je wilt je genderidentiteit niet steeds hoeven verdedigen. Als een verloskundige, en dat is al een professional die bijzonder liefdevol en respectvol met patiënten omgaat, je dan aanspreekt met de voornaamwoorden die jij graag wil, is dat heel belangrijk in hoe je de zorg ervaart.”
Deze kwestie, legt Oud uit, gaat over genderidentiteit. Je biologie; dat is sekse. Wie zichzelf genderfluïde of non binair noemt, en er zijn nog meer vergelijkbare termen in gebruik, voelt zich niet overduidelijk man of vrouw. ,,Qua gender kan iemand zich geen vrouw voelen, maar dat qua sekse wel zijn.”
,,Er zijn transmannen die graag een kind willen en hun medische transitie om die reden uitstellen. Je lichaam kan vrouwelijke dingen doen, maar je bent een man. Je kunt als transman dankbaar zijn voor het feit dat je een kind kunt baren en voeden, maar nog steeds een man zijn en dit loskoppelen van een vrouwelijk lichaam.”
Op Twitter zijn de reacties op het statement van het ziekenhuis, zoals te verwacht valt, verdeeld.
Dit is onbekend terrein voor veel mensen, en dat is ook logisch: dit gesprek voeren we niet vaak, aldus Oud. ,,Hoe meer we erover praten, hoe vaker mensen de gelegenheid krijgen om zichzelf te zijn. Daar wordt onze samenleving gelukkiger van.”
‘Wat een onzin en waarom moet dit’: dat sentiment zal vast ook spelen bij het personeel van dit Engelse ziekenhuis, zegt Oud. ,,Het moeten wennen aan nieuwe taal en het ongemak dat dat oplevert, weegt niet op tegen de voordelen voor deze groep. Taal is belangrijk, en veel woorden zijn makkelijk neutraal te maken. Van het woord moedermelk kun je makkelijk gewoon ‘melk’ maken. Zorgverleners die daar rekening mee houden leveren betere zorg.”
Eerste in soort
Het Britse ziekenhuis is in ieder geval trots op hun keuze. De richtlijnen en het zorgmodel dat zij hebben opgesteld voor trans- en niet-binaire mensen is de eerste in zijn soort, zegt hoofdverloskundige Amanda Clifton, en zal op grote schaal beschikbaar worden gesteld aan andere kraamafdelingen. Of dit in Nederland navolging zal krijgen? Oud: ,,Ik hoop het. Er worden hier ook al stappen gezet in taalgebruik dat wegblijft van gender. De NS wil mensen van A naar B krijgen, en noemt hen dus reizigers. Hopelijk gaan we steeds een stapje verder in inclusief taalgebruik.”
https://www.ad.nl/gezin/b(...)mensenmelk~a8e35663/
Het zou me niks verbazen als die gekke Britten "breast" offensive vindenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
--------------------------
Waarom noemen ze het niet gewoon breast milk? Want het komt hoe dan ook uit een borst toch?
Zucht.quote:
Genderexperts die werk zoekenquote:
Oohja, dan krijg je dat weerquote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:17 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als die gekke Britten "breast" offensive vinden
Een klein clubje GGZ patiënten.quote:
Want jij denkt dat een pasgeboren kind zich drukt maakt over de termen die in het ziekenhuis worden gebruikt? De zorg voor deze kinderen wordt er op geen enkele manier minder op.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:48 schreef Repentless het volgende:
Tekenend dat er in dit artikel met geen woord wordt gerept over de pasgeboren kinderen zelf. Dat lijkt een soort bijzaak te zijn hierin.
Nee, het gaat erom hoe transgenders en 'non-binaire' mensen zich hierbij voelen, hoe ze het ervaren, etc. En dan hebben we het hier dus over met welke term ze worden aangesproken tijdens of na de bevalling. Ik, ik, ik, ik.
Terwijl vrijwel alle ouders maar een prioriteit hebben (en in mijn ogen ook zouden moeten hebben): dat hun kindje gezond ter wereld komt en daarna gezond blijft. Al het andere daaromheen is op dat moment echt van nul importantie. Dat je zelfs op zo'n moment nog met dit soort onbelangrijke dingen bezig bent in plaats van je volledig te focussen op het welzijn van je kind, zegt alles over je grenzeloze egocentrisme en aandachtshoerengehalte. Ik kan er echt niks anders van maken.
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 06:45 schreef Zwerfkind het volgende:
Hier heb ik maar een woord voor: OPZOUTEN!!
Want alleen dan mag het ziekenhuis er alles aan doen om het patiënten naar hun zin te maken?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 02:21 schreef trein2000 het volgende:
Bij gebrek aan echte problemen zeg maar.
Ik voel me gevangen in mijn vrouwenlichaam, in al mijn vezels voel ik dat ik een man ben.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 06:59 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het lastige is dat deze neutrale woorden of aanspreekvormen juist minder neutraal bevonden kunnen worden.
In onderzoek blijkt dat de neutrale - mannelijke - vorm vaker ook als mannelijk gezien wordt.
De econoom B. Jansen wordt vaker een man gevonden.
Het is dan juist minder stereotyperend om de vrouwelijke vorm te gebruiken, bij de econome B Jansen is dat wel duidelijk.
Transmannen die eerst nog kinderen willen, ik vind dat te ingewikkeld om er iets van te vinden denk ik.
Misschien is breast te vrouwelijk?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik vind het een mooi initiatief maar niet zo'n geslaagd woord. Waarom noemen ze het niet gewoon breast milk? Want het komt hoe dan ook uit een borst toch?
Het is toch ook male breast cancer? Dan zou breast milk prima kunnen lijkt me zo.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 07:37 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Misschien is breast te vrouwelijk?
Transmannen hebben natuurlijk een chest.
Dat daar dan toevallig melk uit komt maakt dan niets uit.
Enkel een hormonale zaak.. Het is zelfs best mogelijk dat mannen onder een bepaalde hormoonhuishouding Borsten ontwikkelen, dat heet dan Gynecomastia.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 07:37 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Misschien is breast te vrouwelijk?
Transmannen hebben natuurlijk een chest.
Nee, nee nee... nergens voor nodig!quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik vind het een mooi initiatief maar niet zo'n geslaagd woord. Waarom noemen ze het niet gewoon breast milk? Want het komt hoe dan ook uit een borst toch?
Ik snap geen snars wat jij hier allemaal zegt! Zeepaardjes?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 12:03 schreef Magister_Artium het volgende:
Vadermelk wordt door fatsoenlijke vaders negen maanden voor de geboorte eenmaal toegediend, in de vorm van warme yoghurt.
Zwangere mensen lijkt me net zo overbodig, aangezien we geen zeepaardjes zijn.
Een mannelijk zeepaardje kan een kindje baren. Al is dat technisch alleen maar uitbroeden, hij wordt niet zwanger.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 12:14 schreef Bocaj het volgende:
Ik snap geen snars wat jij hier allemaal zegt! Zeepaardjes?
.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 12:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Een mannelijk zeepaardje kan een kindje baren. Al is dat technisch alleen maar uitbroeden, hij wordt niet zwanger.
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 06:45 schreef Zwerfkind het volgende:
Hier heb ik maar een woord voor: OPZOUTEN!!
Gelukkig was deze grap pas 100x gemaakt.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:57 schreef Cockwhale het volgende:
Shit, dat is de naam die ik altijd gebruikte bij de vrouwtjes wanneer het mijn zaad betrof.. "wil je mijn mensenmelk in je mondje?"
Moet ik weer wat anders verzinnen.
Ik lees 99% van de andere reacties niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Gelukkig was deze grap pas 100x gemaakt.
Of eigenlijk ook niet, want die andere 99x werd het wel met gevoel voor humor gedaan.
Dat verklaart veel.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik lees 99% van de andere reacties niet.
Als we zo doorgaan dan zijn we er tegen die tijd al niet meer.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:17 schreef Aether het volgende:
Zouden we over 100 jaar deze tijd als verlichting zien of als lachwekkend?
'we' leven over honderd jaar vermoedelijk idd niet meer...quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als we zo doorgaan dan zijn we er tegen die tijd al niet meer.
Nee, maar ietwat doorgeslagen zijn ze wel.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
'we' leven over honderd jaar vermoedelijk idd niet meer...
Maar daaraan veranderd taalgebruik in een Brits ziekenhuis verder niet zoveel
https://www.barbaraoud.nl/inclusie/inclusiewerkt/quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:36 schreef Hathor het volgende:
Is dat een beetje een goed betaalde baan, genderexpert?
quote:Training Inclusie werkt!
Investering 2 dagen, ¤ 600
Ga meteen een sollicitatiebrief schrijven.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
https://www.barbaraoud.nl/inclusie/inclusiewerkt/
300 euro per dag.
[..]
Waarom? Waarom zou jij je daarover druk moeten maken en over 'ondergang' praten?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, maar ietwat doorgeslagen zijn ze wel.
Mijn ondergang opmerking was niet causaal bedoeld.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Waarom? Waarom zou jij je daarover druk moeten maken en over 'ondergang' praten?
dus omdat personeel in de zorg 'al genoeg aan hun kop heeft' vind jij dat ze niet gewoon zelf kunnen bepalen hoe hun weerk te doen?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En waarom ik me hier druk over zou maken? Omdat verplegend personeel al genoeg aan de kop heeft ...
Houd toch allemaal op met die bullshit joh.
Jeetje zeg, zit je genderneutrale slipje verkeerd om?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 16:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dus omdat personeel in de zorg 'al genoeg aan hun kop heeft' vind jij dat ze niet gewoon zelf kunnen bepalen hoe hun weerk te doen?
Maar ze moeten doen wat jij zegt dat ze te doen hebben?
Warom denk jij beter te weten hoe een ziekenhuis werkt dan de mensen die er werken?
Ik denk dat ze daar heel goed zelf weten wat het belang van bepaalde procedure's zijn... daaronder vallen ook dingen dat op een kraamafdeling producten als moedermelk vaste labels krijgen en iedereen direkt kan zien wat dit betreft.... (om het bv duidelijk te kunnen scheiden van andere vloeistoffen als lactosefreie melk of bv poedermelkproducten).
Wéke naam een ziekenhuis kiest te gebruiken is _hun_ eigen keuze en ja, dat weten -zij- ook gewoon het beste, omdat ze er werken en niemand heeft aan jou verder verantwoording schuldig omdat jij je er anders heel erg druk over gaat zitten te maken en dingen gaat roepen over de 'ondergang van de wereld'
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 12:14 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik snap geen snars wat jij hier allemaal zegt! Zeepaardjes?
Wil je iets kwijt?quote:Op vrijdag 12 februari 2021 14:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Mijn ondergang opmerking was niet causaal bedoeld.
En waarom ik me hier druk over zou maken? Omdat verplegend personeel al genoeg aan de kop heeft zonder dit overdreven politiek correct geneuzel waarbij ze straks voor iedere bhlgitx+ patiënt moeten gaan registreren/onthouden hoe deze aangesproken wil worden en hoe de lichaamssappen genoemd moeten.
Houd toch allemaal op met die bullshit joh. Sorry, cattleshit, want de bull zou een genderissue kunnen hebben en ik wil hem/haar/onbepaald niet kwetsen.
Heeft niks met gender neutraal te maken... Wel met idioten die beter denken te weten hoe anderen een kraamafdeling moeten runnen, omdat ze een linkje op de intrawebz gelezen hebben.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 16:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Jeetje zeg, zit je genderneutrale slipje verkeerd om?
Like gegeven aan @Repentlessquote:Op vrijdag 12 februari 2021 06:42 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Want jij denkt dat een pasgeboren kind zich drukt maakt over de termen die in het ziekenhuis worden gebruikt? De zorg voor deze kinderen wordt er op geen enkele manier minder op.
Het ziekenhuis wilt dat alle patiënten zich thuis voelen, ook patiënten die net iets ander taalgebruik wensen. Dat draagt positief bij aan de ervaring van deze patiënten in het ziekenhuis en daarmee mogelijk ook aan het herstel.
Maar nee, jij moet het hebben over egocentrisme en aandachtshoeren. Man man man. Ik kan er werkelijk niet bij dat jij denkt dat dit ten koste gaat van de zorg voor het kind.
Als ie zich verkiesbaar stelt stem ik op hem want hij heeft wel goede punten.quote:
Je hebt mijn post niet begrepen. Ik zeg niet dat het ten koste gaat van de zorg van het kind, dat is het punt helemaal niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 06:42 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Want jij denkt dat een pasgeboren kind zich drukt maakt over de termen die in het ziekenhuis worden gebruikt? De zorg voor deze kinderen wordt er op geen enkele manier minder op.
Het ziekenhuis wilt dat alle patiënten zich thuis voelen, ook patiënten die net iets ander taalgebruik wensen. Dat draagt positief bij aan de ervaring van deze patiënten in het ziekenhuis en daarmee mogelijk ook aan het herstel.
Maar nee, jij moet het hebben over egocentrisme en aandachtshoeren. Man man man. Ik kan er werkelijk niet bij dat jij denkt dat dit ten koste gaat van de zorg voor het kind.
Jij hebt mijn post niet helemaal begrepen. Het een sluit het ander niet uit. Je kan en alle aandacht hebben op de geboorte en het wenselijk vinden dat het ziekenhuis je op een bepaalde manier aanspreekt. Niemand die moeilijk gaat doen tijdens de bevalling als er een 'verkeerd woord' wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 20:47 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je hebt mijn post niet begrepen. Ik zeg niet dat het ten koste gaat van de zorg van het kind, dat is het punt helemaal niet.
Wat ik aangeef, is dat het bij zo'n ingrijpende gebeurtenis voor vrijwel alle nieuwe ouders (homoseksueel, heteroseksueel, trans, whatever) uitsluitend om het welzijn van hun pasgeborene draait. Dat is het enige dat op dat moment belangrijk is en zou moeten zijn.
Alleen wordt dit door sommige mensen alsnog aangegrepen om de aandacht op zichzelf en hun 'genderidentiteit' te vestigen. Als ik maar belangrijk ben, als ik me maar goed voel, als ik maar gerespecteerd word in wie ik ben, als ik maar aangesproken word zoals ik aangesproken wil worden, etc.
Dit terwijl het vrijwel iedereen (zoals gezegd, ook veel transgenders) op dat moment geen fuck interesseert. Het is dan allemaal even bijzaak. Ze hebben maar 1 belang: hun kind. En gelukkig maar.
Dan kan ik me dus doodergeren aan die figuren die op dat moment alsnog met zulke zaken bezig zijn, alsof dat dan allemaal zo belangrijk is. Dan ben je dus uitsluitend met jezelf bezig.
Wederom mis je mijn punt. Het gaat er helemaal niet om dat ik hier 'tegen' ben dus vind dat er geen rekening met ze gehouden hoeft te worden en dat de ouders op de 'verkeerde' manier aangesproken moeten blijven worden. Het zal me een zorg zijn dat dat ziekenhuis dat doet, be my guest.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 20:52 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Jij hebt mijn post niet helemaal begrepen. Het een sluit het ander niet uit. Je kan en alle aandacht hebben op de geboorte en het wenselijk vinden dat het ziekenhuis je op een bepaalde manier aanspreekt. Niemand die moeilijk gaat doen tijdens de bevalling als er een 'verkeerd woord' wordt gebruikt.
Maar als mensen in het ziekenhuis weten dat jij het liefst op een bepaalde manier wordt aangesproken, waarom zouden ze er dan geen rekening mee houden? Alleen omdat alle aandacht op dat moment naar de geboorte moet gaan? Waarom zou de geboorte het ander uitsluiten?
En wat dacht je van de dagen na de geboorte? Als een kind in het ziekenhuis moet blijven. Moeten ouders dan ook op de 'verkeerde' manier worden aangesproken omdat ze anders egoistisch zijn en te weinig om hun kind geven? man man man
Geloof me, ik begrijp heel goed wat je zegt en ik mis helemaal geen punt. Ik heb zelf ook niet veel met genderneutraal taalgebruik, maar dat wat jij beweert slaat de plank volledig mis.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 21:32 schreef Repentless het volgende:
Om het nogmaals te verduidelijken: waar ik tegen ageerde, is wat eraan ten grondslag ligt. Dus dat sommige mensen zelfs dit aangrijpen om alles rond zichzelf en hun oh zo belangrijke 'genderidentiteit' te centreren, terwijl dat wel je laatste zorg is/zou moeten zijn op dat moment. Zowel voor, tijdens als na de geboorte.
Een kraamafdeling in Brighton?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 00:04 schreef karr-1 het volgende:
Ik word zo moe van dit soort onzin. Geen enkel zinnig mens houd zich bezig met die onzin, behalve een klein groepje van vooral vrouwen die even interessant moeten doen en iets te zeveren willen hebben.
Hou dat lekker voor jezelf en val me er niet mee lastig
Het gaat er dus niet om dat ze het aan de kant moeten schuiven. Dat vraagt ook niemand van ze. Ze zijn transvrouw of -man. Hoe ze aangesproken worden, verandert daar geen fuck aan.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 22:45 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Geloof me, ik begrijp heel goed wat je zegt en ik mis helemaal geen punt. Ik heb zelf ook niet veel met genderneutraal taalgebruik, maar dat wat jij beweert slaat de plank volledig mis.
Voor deze mensen is hun genderidentiteit niet een hobby die ze even aan de kant kunnen schuiven, maar een onderdeel van wie ze zijn. Dat heeft niets met ik-ik-ik, egocentrisme of aandachtshoerderij te maken. Dat jij het nodig vindt om meerdere malen te beweren dat het hier gaat om 'onbelangrijke dingen', geeft al aan dat jij 0,0 verstand hebt van - of begrip hebt voor - dat wat genderidentiteit voor deze mensen betekent.
Wat moeten deze mensen dan zeggen? "Ik ben een transman, maar vandaag even niet want anders kan ik mij niet volledig focussen op mijn kind"? "Ik ben een transvrouw, maar vandaag niet want ik heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd"? "Ik ben een transvrouw en hoewel dat iets onbelangrijks is, ben ik een egoist en een aandachtshoer omdat ik in het ziekenhuis ook een transvrouw ben"? Jij begrijpt toch ook wel dat genderidentiteit voor deze mensen niet een kledingstuk is die ze even kunnen uittrekken op het moment dat dat goed uitkomt.
Het gaat er ook niet om dat deze mensen alleen maar met hun eigen genderidentiteit bezig zijn en dat alles daarvoor aan de kant moet worden geschoven. Het gaat hier om een ziekenhuis die door heeft dat genderidentiteit voor deze mensen meer is dan "een onbelangrijk iets" zoals jij beweert, en die daarom op eigen initiatief genderneutraal taalgebruik toepast als de patient dat wenselijk vindt. Dit ziekenhuis laat in ieder geval zien dat patienten, wie ze ook zijn, serieus worden genomen. Voor dit ziekenhuis is een groot onderdeel van iemands identiteit niet iets "triviaals". Ik denk dat je daar alleen maar blij mee mag zijn.
Het ziekenhuis geeft uit eigen beweging aan, deze mensen aan te willen spreken op de manier waarop zij dat prettig vinden. Waar haal jij dan opeens vandaan dat deze mensen continu benadrukken in allerlei situaties dat zij trans zijn? Zij houden daar tijdens de bevalling toch geen hele spreekbeurt over? Je maakt het veel groter dan dat het is.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 10:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het gaat er dus niet om dat ze het aan de kant moeten schuiven. Dat vraagt ook niemand van ze. Ze zijn transvrouw of -man. Hoe ze aangesproken worden, verandert daar geen fuck aan.
Ik beweer ook niet dat die identiteit voor henzelf iets onbelangrijks is. Het "ik, ik, ik, ik", egocentrisme en aandachtshoerige doelt niet op het trans-zijn zelf van de mensen die dit eisen, maar op het continu benadrukken ervan in allerlei situaties. Omdat je je anders misschien "niet fijn" voelt, etc. Terwijl het hier gaat over het krijgen van zorg in een ziekenhuis om je kind gezond ter wereld te brengen.
Wat ik nu een aantal maal probeer duidelijk te maken, is dat er wat mij betreft op zulke momenten niet zo ontzettend veel gewicht moet worden gehangen aan hoe je aangesproken wordt. Dat zou op dat moment iets triviaals moeten zijn.
Heb je het artikel gelezen?quote:Op zaterdag 13 februari 2021 11:19 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Het ziekenhuis geeft uit eigen beweging aan, deze mensen aan te willen spreken op de manier waarop zij dat prettig vinden. Waar haal jij dan opeens vandaan dat deze mensen continu benadrukken in allerlei situaties dat zij trans zijn? Zij houden daar tijdens de bevalling toch geen hele spreekbeurt over? Je maakt het veel groter dan dat het is.
Dit is btw precies het probleem waar deze mensen tegen aan lopen. Ze krijgen van bijna iedereen te horen dat ze mogen zijn wie ze zijn, maar als er een kleine groep daar dan uit eigen beweging rekening mee houdt, dan worden ze ervan beschuldigd hun hele identiteit op te moeten dringen aan anderen, egocentrisch te zijn en wat dan ook. Laat ze gewoon in hun waarde.
Dat wat jij triviaal noemt is voor deze mensen misschien wel belangrijk en gaat op geen enkele manier ten koste van de zorg voor het kind of de manier waarop dit kind ter wereld wordt gebracht. Dus noem 1 goede reden om deze mensen niet aan te spreken op de manier die zij wenselijk vinden.
Waarom zou het ter wereld brengen van een kind moeten uitsluiten dat je op een manier wordt aangesproken die jij wenselijk vindt? Jij begrijpt zelf toch ook wel dat die redenering kant noch wal raakt?
quote:Er zijn patiënten die liever geen moeder genoemd worden na de bevalling, maar ‘bevallende ouder’ of die een voorkeur hebben voor het genderneutrale voornaamwoord they. Moedermelk kan ook het Engelse ‘chest milk’ worden of ‘mensenmelk’. Aan die behoefte wil het ziekenhuis tegemoet komen.
Ja, het ziekenhuis komt dus uit eigen beweging tegemoet aan een behoefte van een groep mensen. Er is niemand die dit ziekenhuis dwingt om mensen in deze behoefte te voorzien. Je kan het vreemd vinden dat er een groep mensen is die deze behoefte heeft, terwijl het in het ziekenhuis om iets belangrijkers gaat dan deze behoefte. Maar het een sluit het ander niet uit. De zorg die dit ziekenhuis te bieden heeft, gaat niet ten koste van deze behoeftevoorziening. Derhalve is het niet egocentrisch om aan te geven dat deze behoefte er is.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:10 schreef Repentless het volgende:
[..]
Heb je het artikel gelezen?
[..]
Voldoen aan een behoefte is wat anders dan iets uit eigen beweging doen. Het wordt gevraagd, het is niet zo dat het ziekenhuis dit doet zonder dat er verzoeken zijn geweest.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 12:22 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Ja, het ziekenhuis komt dus uit eigen beweging tegemoet aan een behoefte van een groep mensen. Er is niemand die dit ziekenhuis dwingt om mensen in deze behoefte te voorzien. Je kan het vreemd vinden dat er een groep mensen is die deze behoefte heeft, terwijl het in het ziekenhuis om iets belangrijkers gaat dan deze behoefte. Maar het een sluit het ander niet uit. De zorg die dit ziekenhuis te bieden heeft, gaat niet ten koste van deze behoeftevoorziening. Derhalve is het niet egocentrisch om aan te geven dat deze behoefte er is.
Zou je tijdens een bevalling behoefte hebben aan een warme deken, dan kan je dit ook aangeven. Zo'n warme deken kan je zien als iets triviaals en je kan zeggen dat de behoefte voor deze warme deken egocentrisch is, maar als deze warme deken niet ten koste gaat van de zorg en er mogelijk zelfs positief aan bijdraagt, waarom zou het ziekenhuis hier dan niet in voorzien?
Om dat je weet dat dit soort onzin ook in no time in ons land aan gaat slaan, daarom.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 09:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Een kraamafdeling in Brighton?
Kun je me uitleggen waarom ze jou hiermee 'lastig vallen'?
Niet een kledingstuk dat ze kunnen uitrekken als hun dat ff goed uitkomt ? Dat is anders precies wat ze doen als ze besluiten ff weer vrouw te worden om een kind te kunnen baren. Als je echt denkt dat je een man bent, wees dat ook een échte kerel en zie af van de zwangerschap. En als je dan toch wél van 2 walletjes wilt eten zanik dan niet tegen mensen over je genderidentiteit.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 22:45 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Geloof me, ik begrijp heel goed wat je zegt en ik mis helemaal geen punt. Ik heb zelf ook niet veel met genderneutraal taalgebruik, maar dat wat jij beweert slaat de plank volledig mis.
Voor deze mensen is hun genderidentiteit niet een hobby die ze even aan de kant kunnen schuiven, maar een onderdeel van wie ze zijn. Dat heeft niets met ik-ik-ik, egocentrisme of aandachtshoerderij te maken. Dat jij het nodig vindt om meerdere malen te beweren dat het hier gaat om 'onbelangrijke dingen', geeft al aan dat jij 0,0 verstand hebt van - of begrip hebt voor - dat wat genderidentiteit voor deze mensen betekent.
Wat moeten deze mensen dan zeggen? "Ik ben een transman, maar vandaag even niet want anders kan ik mij niet volledig focussen op mijn kind"? "Ik ben een transvrouw, maar vandaag niet want ik heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd"? "Ik ben een transvrouw en hoewel dat iets onbelangrijks is, ben ik een egoist en een aandachtshoer omdat ik in het ziekenhuis ook een transvrouw ben"? Jij begrijpt toch ook wel dat genderidentiteit voor deze mensen niet een kledingstuk is die ze even kunnen uittrekken op het moment dat dat goed uitkomt.
Het gaat er ook niet om dat deze mensen alleen maar met hun eigen genderidentiteit bezig zijn en dat alles daarvoor aan de kant moet worden geschoven. Het gaat hier om een ziekenhuis die door heeft dat genderidentiteit voor deze mensen meer is dan "een onbelangrijk iets" zoals jij beweert, en die daarom op eigen initiatief genderneutraal taalgebruik toepast als de patient dat wenselijk vindt. Dit ziekenhuis laat in ieder geval zien dat patienten, wie ze ook zijn, serieus worden genomen. Voor dit ziekenhuis is een groot onderdeel van iemands identiteit niet iets "triviaals". Ik denk dat je daar alleen maar blij mee mag zijn.
Helemaal mee eens ik wil er eigenlijk ook niks meer over horenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 07:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Wel fijn dat de mensenwereld bijna af is, we zijn nog even de puntjes op de I aan het zetten en dan mag Covid20 ons wegvagen.
als dat aanslaat, zal er kennelijk een behoefte toe zijn....quote:Op zaterdag 13 februari 2021 13:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Om dat je weet dat dit soort onzin ook in no time in ons land aan gaat slaan, daarom.
Ik denk dat het een clash in mensbeeld is. Uiteindelijk is de wens om 'te deugen' bij mensen erg sterk en is de kans dus groot dat dit soort zaken, zodra de overwaaien, voedingsbodem krijgen en dus groeien.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 15:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als dat aanslaat, zal er kennelijk een behoefte toe zijn....
maar je hebt nog steeds niet uitgelegd waar jij nu eigenlijk dan 'last' van zou hebben, ook als dat 'aanslaat' ?
Ik ben woke. Zo woke, ik ben wakkerder dan ooitquote:Op vrijdag 12 februari 2021 18:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Heeft niks met gender neutraal te maken... Wel met idioten die beter denken te weten hoe anderen een kraamafdeling moeten runnen, omdat ze een linkje op de intrawebz gelezen hebben.
Ikzelf doe niet bijzonder aan gender neutrale taal (in de zin dat ik er niet op let of het erg bijzonder vind) .
Maar iedereen die dat wel wil en instanties die dat besluiten, hebben het volste recht daartoe.
En ik ben hetero, dus het zit mij niet meequote:Op zaterdag 13 februari 2021 15:42 schreef RM-rf het volgende:
oh boy.....
ik zou je nooit een 'transhatende racist' noemen, wel iemand die zich opwind over zaken waar je verder niks van merkt, behalve dat je er artikeltjes op de intrawebs over leest.
De wereld gaat echt ten onder van een engelse kraamafdeling die een communicatie-beleid aanpast hierover
zulke communicatie-plannen worden om de 5 jaar aangepast en andere 'richtingen' of 'beleidspunten' gezet... vaak is het grotendeels image-vorming.
Overigens, het ziekenhuis heeft ook aangegeven dat er verder niks veranderd aan één-op-één-patienten-contact, de termen gaan hooguit gebruikt worden in bv brochures of trainingen, maar patienten zelf worden persoonlijka angesproken hoe ze dat zelf willen.
Als je daaraan waarde legt, ben ik graag bereid je tot winnaar van deze internet-discusie' over dit 'probleem' uit te roepen.... hou je iig nog een positief gevoel eraan over![]()
![]()
Natuurlijk spreken we wel van moedermelk. Moedermelk is de melk zelf. Moedermelk hoef je ook niet persé met de borst te geven. Doe je dat wel, dan heet het borstvoeding.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:04 schreef Seven. het volgende:
Chest milkdat is niet eens Engels. Breastmilk. En zowel daar als hier spreken we niet van moedermelk
, het is gewoon borstvoeding of kunstvoeding. Alsof ze in het Engels mothermilk zeggen
.
Ook geen geweldig albumquote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:04 schreef Seven. het volgende:
Chest milkdat is niet eens Engels. Breastmilk. En zowel daar als hier spreken we niet van moedermelk
, het is gewoon borstvoeding of kunstvoeding. Alsof ze in het Engels mothermilk zeggen
.
Ik heb het zelf echt nooit over moedermelk gehad. Ook met de fles noemde ik m'n eigen melk borstvoeding. Maar OK, detailsquote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:21 schreef arvensis het volgende:
[..]
Natuurlijk spreken we wel van moedermelk. Moedermelk is de melk zelf. Moedermelk hoef je ook niet persé met de borst te geven. Doe je dat wel, dan heet het borstvoeding.
Misschien de volgendequote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jammer dat ze het album geen chest milk genoemd hebben
Het gaat niet eens om de transpersonen, want iemand die geboren is als man en de transitie naar vrouw heeft doorgemaakt en haar kind gaat voeden met haar eigen melk, die heeft vast geen bezwaar tegen de termen borstvoeding en moedermelk. Zij zal er eerder trots op zijn.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 19:14 schreef arvensis het volgende:
Dit gaat echt te ver. Een term als “moedermelk” aanpassen voor een handje vol transpersonen die ook voeden tegenover miljoenen moeders die voeden. Schei toch uit.
Dat is toch ook een transpersoon?quote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Het voorbeeld uit de OP lijkt me wel héél uitzonderlijk, dat iemand geboren wordt als vrouw en zich identificeert als man, maar dan wel eerst nog kinderen gaat baren en voeden en daarna pas de transitie in gang zet.
Precies..quote:Ik vraag me af waar dit gaat eindigen (als het ooit eindigt), dit in bochten wringen om maar zo inclusief mogelijk te zijn.
Niet echt. Transitie betekent doorgaans ook toediening van hormonen. Die krijg je niet bij zwangerschap.quote:
Ja, maar hoe vergezocht is dat wel niet? Een hele zwangerschap en borstvoedingsperiode doormaken terwijl je je een man voelt, dat lijkt me echt de hel.quote:
Het is voor mij als oude man allemaal moeilijk te begrijpen.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 22:12 schreef detaris het volgende:
Iedereen moet en zal mee de fantasiewereld in.
quote:Begrijp me goed: ik wilde de operatie zielsgraag, maar de onnodige tussenstap van sterilisatie voelde alsof ik alles daarvoor eerst moest zeggen: ‘Vrouwen hebben geen piemel.’
Voor mij als jonge vrouw ook hoor.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 22:34 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Het is voor mij als oude man allemaal moeilijk te begrijpen.
Dat je 18-jarigen beter niet min of meer tot sterilisatie moet dwingen lijkt me evident, maar haar logica kan ik geen touw aan vastknopen.quote:Ik stuitte bijvoorbeeld op dit relaas: https://www.oneworld.nl/l(...)cht-was-geen-foutje/
Kort samengevat, in mijn woorden: een vrouw wordt in een mannenlichaam geboren. Als zij 18 is, mag zij een "geslachtsbevestigende" operatie laten uitvoeren. Tot 2014 schreef echter de wet voor dat hiervoor éérst een sterilisatie verplicht was. Dit werd door deze vrouw in mannenlichaam als een enorm probleem gezien. Waarom precies, wordt mij niet duidelijk. Misschien ontbreken er nog wat technische details.
Je zou zeggen: hamer en klokkenspel moeten sowieso verwijderd worden, maar dat zal wel te eenvoudig gedacht zijn van mij.
Enfin, als iemand het mij kan uitleggen, graag.
Een tekst waar ik bijvoorbeeld niet uitkom is:
[..]
Ik heb het nog een keer gelezen en maak er nu dit van:quote:Op vrijdag 30 juli 2021 22:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Voor mij als jonge vrouw ook hoor.
[..]
Dat je 18-jarigen beter niet min of meer tot sterilisatie moet dwingen lijkt me evident, maar haar logica kan ik geen touw aan vastknopen.
Say fucking what?quote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:49 schreef Viv het volgende:
iemand die geboren is als man en de transitie naar vrouw heeft doorgemaakt en haar kind gaat voeden met haar eigen melk,
Heel wat mensen zonder eierstokken of baarmoeder hebben kinderen (mijn vader bvb). Om melk te geven heb je ze ook niet nodig, ik vermoed dat toediening van het hormoon prolactine volstaat.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 01:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Say fucking what?
Jij denkt dat ze dan even een baarmoeder en eierstokken van een stuk van een oor maken ofzo?![]()
Ik vermoed zo dat jou vader jou niet 9 maanden in z'n bierbuik heeft meegedragen en ga me alstjeblieft niet vertellen dat er er op deze aardbol mensen zijn die zich om laten bouwen, een kind adopteren en het borstvoeding gaan geven?quote:Op zaterdag 31 juli 2021 02:08 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heel wat mensen zonder eierstokken of baarmoeder hebben kinderen (mijn vader bvb). Om melk te geven heb je ze ook niet nodig, ik vermoed dat toediening van het hormoon prolactine volstaat.
Ik had het alleen over de voeding. De productie van melk kan ook opgewekt worden bij mensen die niet zwanger zijn geweest, waaronder adoptieouders en transvrouwen:quote:Op zaterdag 31 juli 2021 01:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Say fucking what?
Jij denkt dat ze dan even een baarmoeder en eierstokken van een stuk van een oor maken ofzo?![]()
Sweet holy mother of Jesusquote:Op zaterdag 31 juli 2021 02:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik had het alleen over de voeding. De productie van melk kan ook opgewekt worden bij mensen die niet zwanger zijn geweest, waaronder adoptieouders en transvrouwen:
https://www.llli.org/breastfeeding-without-giving-birth-2/
Dit stukje juich ik dan alleen maar toe. Moedermelk is de beste voeding voor een kindje. Of dat nou opgewerkt is of natuurlijk komt maakt niet uit.quote:
Ja, met het toedienen van hormonen en héél veel kolven om de melkproductie te stimuleren.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 08:45 schreef Seven. het volgende:
Maar behoort het tot de opties voor een transvrouw? Mensen die geboren zijn als man, hebben meen ik geen melkklieren?
quote:De meeste patiënten, zegt het ziekenhuis, hebben er geen behoefte aan om met mens in plaats van met moeder aangesproken te worden en dus verandert er voor hen niets
Het lijkt me dat het eerder andersom is, transmannen die een kind nemen en borstvoeding geven.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:45 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, met het toedienen van hormonen en héél veel kolven om de melkproductie te stimuleren.
Daarom zei ik al: als iemand er zo ontzettend hard voor heeft moeten knokken om als transvrouw deze rol op zich te nemen, dan zal ze eerder trots zijn op termen als borstvoeding en moedermelk dan gekwetst.
Het is me in het artikel van de OP overigens niet duidelijk of ze bij álle patiënten in dat ziekenhuis van human milk gaan spreken, of alleen als daar behoefte aan is.
Uit de onderbuik ageren zonder te lezen daarentegen heeft absoluut de maatschappij verbetert.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Fantastisch verschijnsel..de wil van een minderheid opleggen aan de meerderheid.. gendergezeik.. Zwarte Piet..de maatschappij wordt daar echt beter van
Ik heb empathie en compassie voor mensen die echt slachtoffer zijn, van echte misstanden. Daar is in de meeste gevallen echter geen sprake van en daar mag ik wat van vinden.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Uit de onderbuik ageren zonder te lezen daarentegen heeft absoluut de maatschappij verbetert.
Ah, maar dat strookt toch niet met dit stukje:quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:48 schreef speknek het volgende:
Hebben alle extreemrechtse cultuurwarriortjes hier overheen gelezen? Ik gok ja.
[..]
Als ze het alleen naar behoefte human milk noemen, dan moet je daar als patiënt zelf om verzoeken. En heb je alsnog dat moment waar ze hierboven op doelen.quote:De opeenstapeling van steeds moeten uitleggen, tot het kraambed aan toe, op wie je valt en hoe jij je gender identificeert; daar kan iemand zich enorm rot over voelen, zegt Oud.
Het strookt wel als je de nadruk op opeenstapeling legt. Ik neem aan dat het ziekenhuis gewoon ergens een vinkje zet zodat je het niet eerst aan de gynaecoloog, dan de verloskundige, dan de vroedvrouw, dan de verzorgers hoeft uit te leggen.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:58 schreef Viv het volgende:
Ah, maar dat strookt toch niet met dit stukje:
[..]
Als ze het alleen naar behoefte human milk noemen, dan moet je daar als patiënt zelf om verzoeken. En heb je alsnog dat moment waar ze hierboven op doelen.
quote:Op zaterdag 31 juli 2021 09:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Hoe moet dat nu met alle moeders die gewoon moeder willen zijn en niet aangesproken willen worden alsof het gender is weggepoetst?
Ah dat scheelt. Je zou nu kunnen denken 'wat is hier mis mee' maar ik vraag mij af of er geen andere problemen zijn dan voor elke gillende minderheid maar weer een nieuwe uitzondering te moeten maken. Daar komt geen eind aan. Niemand beledigen gaat nu eenmaal niet.quote:meeste patiënten, zegt het ziekenhuis, hebben er geen behoefte aan om met mens in plaats van met moeder aangesproken te worden en dus verandert er voor hen niets. Het gaat om de groep die er wél om vraagt.
Je denkt een beetje lichtzinnig over een gendertransitie, in plaats van de letterlijke existentiële angst die het behelst.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:11 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
[..]
Ah dat scheelt. Je zou nu kunnen denken 'wat is hier mis mee' maar ik vraag mij af of er geen andere problemen zijn dan voor elke gillende minderheid maar weer een nieuwe uitzondering te moeten maken. Daar komt geen eind aan. Niemand beledigen gaat nu eenmaal niet.
Bovendien scheppen we een samenleving die bestaat uit mensen die geen enkele weerstand meer kunnen bieden. Nee men wordt aangeleerd bij de minste problemen om het hoofd achterover te gooien, te gaan krijsen over verdeeldheid en inclusie om vervolgens problemen opgelost te krijgen.
Zoals ik al zei:quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Het lijkt me dat het eerder andersom is, transmannen die een kind nemen en borstvoeding geven.
quote:Op vrijdag 30 juli 2021 21:49 schreef Viv het volgende:
Het voorbeeld uit de OP lijkt me wel héél uitzonderlijk, dat iemand geboren wordt als vrouw en zich identificeert als man, maar dan wel eerst nog kinderen gaat baren en voeden en daarna pas de transitie in gang zet.
Moet je dan als ziekenhuis speciaal beleid gaan maken (en dat de media in slingeren) voor die hele uitzonderlijke situaties, waarna de patiënt in kwestie alsnog zelf moet aangeven dat het voor diegene inderdaad de gewenste termen zijn?quote:Op vrijdag 30 juli 2021 22:25 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, maar hoe vergezocht is dat wel niet? Een hele zwangerschap en borstvoedingsperiode doormaken terwijl je je een man voelt, dat lijkt me echt de hel.Zou zo'n persoon dan niet liever eicellen invriezen om de mogelijkheid van voortplanting te behouden? Dat iemand die zich wél vrouw voelt het kan uitbroeden?
Op geen enkele manier wil ik de worsteling voor mensen die met gendertwijfels zitten bagatteliseren. Niets dan respect voor hen.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Je denkt een beetje lichtzinnig over een gendertransitie, in plaats van de letterlijke existentiële angst die het behelst.
Je zou bijna zeggen dat je je hoofd achterover gooit en begint te krijsen om iets waar je zelf van zegt dat er niet echt iets mis mee is.
Verloskundige en vroedvrouw is hetzelfde beroepquote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Het strookt wel als je de nadruk op opeenstapeling legt. Ik neem aan dat het ziekenhuis gewoon ergens een vinkje zet zodat je het niet eerst aan de gynaecoloog, dan de verloskundige, dan de vroedvrouw, dan de verzorgers hoeft uit te leggen.
Integendeel. Erg spijtig dit. Sterker nog: dit lijkt mij transfoob. Of in elk geval: toegeven aan transfobie.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 10:48 schreef speknek het volgende:
Hebben alle extreemrechtse cultuurwarriortjes hier overheen gelezen? Ik gok ja.
[..]
Juist omdat genderdysforie alles behalve lichtzinnig is, zou het goed zijn als men er minder activistisch mee omgaat.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Je denkt een beetje lichtzinnig over een gendertransitie, in plaats van de letterlijke existentiële angst die het behelst.
Je zou bijna zeggen dat je je hoofd achterover gooit en begint te krijsen om iets waar je zelf van zegt dat er niet echt iets mis mee is.
Je trollpogingen zijn niet schattig.quote:Op maandag 2 augustus 2021 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Juist omdat genderdysforie alles behalve lichtzinnig is, zou het goed zijn als men er minder activistisch mee omgaat.
Het is geen trollpoging. Ik meen het bloedserieus.quote:Op maandag 2 augustus 2021 11:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Je trollpogingen zijn niet schattig.
Niet misgegenderd worden is geen irrationeel activisme, ken je überhaupt transpersonen?quote:Op maandag 2 augustus 2021 11:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is geen trollpoging. Ik meen het bloedserieus.
Genderdysforie is een serieuze aangelegenheid. Volgens mij schieten die mensen weinig op met irrationeel activisme.
1: Doelbewust misgenderen is pesten. Dat is uiteraard onwenselijk gedrag. Maar er is een verschil tussen doelbewust 'misgenderen', of biologische feiten noemen als: dat enkel vrouwen zwanger kunnen worden.quote:Op maandag 2 augustus 2021 11:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet misgegenderd worden is geen irrationeel activisme, ken je überhaupt transpersonen?
Ik heb doelbewust nooit gezegd, en dat andere is offtopic hier. Een transman kan nog steeds kinderen krijgen en zal niet met vrouw aangesproken willen worden.quote:Op maandag 2 augustus 2021 11:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Doelbewust misgenderen is pesten. Dat is uiteraard onwenselijk gedrag. Maar er is een verschil tussen doelbewust 'misgenderen', of biologische feiten noemen als: dat enkel vrouwen zwanger kunnen worden.
2: Absoluut. Jij?
Ik woon in een ander land, en hier is het inderdaad een andere benaming voor zaad (als je daar op doelt). Voor de goede orde: hier is dat "straattaal", en geen term die die dokter zou gebruiken.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 01:11 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik wil niet weten wat er met vadermelk wordt bedoeld...
Hoeveel mensen hebben er nu last van in Nederland ?quote:Op maandag 2 augustus 2021 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Juist omdat genderdysforie alles behalve lichtzinnig is, zou het goed zijn als men er minder activistisch mee omgaat.
Inderdaad. Het draait alleen om 'n stel transgender-extremisten. De rest zoekt het maar uit.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:48 schreef Repentless het volgende:
Tekenend dat er in dit artikel met geen woord wordt gerept over de pasgeboren kinderen zelf. Dat lijkt een soort bijzaak te zijn hierin.
Nee, het gaat erom hoe transgenders en 'non-binaire' mensen zich hierbij voelen, hoe ze het ervaren, etc. En dan hebben we het hier dus over met welke term ze worden aangesproken tijdens of na de bevalling. Ik, ik, ik, ik.
Terwijl vrijwel alle ouders maar een prioriteit hebben (en in mijn ogen ook zouden moeten hebben): dat hun kindje gezond ter wereld komt en daarna gezond blijft. Al het andere daaromheen is op dat moment echt van nul importantie. Dat je zelfs op zo'n moment nog met dit soort onbelangrijke dingen bezig bent in plaats van je volledig te focussen op het welzijn van je kind, zegt alles over je grenzeloze egocentrisme en aandachtshoerengehalte. Ik kan er echt niks anders van maken.
Uit beschaafdheid en om de ander niet te kwetsen, spreek je zo'n iemand aan als man. Neemt niet weg dat de reden dat hij nog zwanger kan raken, is omdat hij als vrouw is geboren.quote:Op maandag 2 augustus 2021 12:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik heb doelbewust nooit gezegd, en dat andere is offtopic hier. Een transman kan nog steeds kinderen krijgen en zal niet met vrouw aangesproken willen worden.
2. Meerdere, waardoor ik weet dat je aan het trollen bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |