SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Is dat bij kinderdagverblijven eigenlijk hetzelfde?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat vrij logisch. Wat de reden ook is dat een kind niet getest wordt, dan nog is het niet de bedoeling dat het ongetest en dus wellicht wel besmet(telijk) weer terug in de klas komt voor zeker is dat het veilig kan. Dus is een quarantaine van 10 dagen prima.
Tja, dat weten ze op zich ook niet. Tenminste, het wordt niet expliciet gevraagd en niet expliciet verteld. Maar je kunt niet eisen dat kinderen worden getest, en je kunt ze uiteraard ook niet na 5 dagen ongetest de klas in laten, terwijl andere kinderen wel worden getest. Maar het is wel lastig te handhaven, inderdaad.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Puur praktisch lijkt me dat nog wel een probleem, want school mag ongetwijfeld niet weten wie er getest is...
Ik denk in principe wel, maar ik denk dat de kansen op besmetting daar veel lager liggen. Als je een en ander bekijkt, lijkt het erop dat het toch vooral om de oudere kinderen gaat en zal dit vooral in groep 7 en 8, misschien ook 6 vaker het geval zijn, vermoed ik.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat bij kinderdagverblijven eigenlijk hetzelfde?
Voor de mensen die nog dachten dat als we ons goed aan de maatregelen houden we eerder kunnen versoepelenquote:'Van Dissel waarschuwde voor code zwart in Catshuis'
Als de lockdown flink versoepeld zou worden, zouden de ziekenhuizen half maart in 'code zwart' terecht zijn gekomen. Die waarschuwing deed RIVM-topman Jaap van Dissel in het Catshuisoverleg afgelopen zondag, meldt het AD op basis van verslagen van de bijeenkomst. Als de maatregelen zouden worden gehandhaafd, zou de situatie in de zorg onder controle blijven.
Code zwart wordt van kracht zodra door drukte en personeelstekort op de intensive care moet worden gekozen tussen nieuwe patiënten. In Nederland is dat tijdens de coronapandemie nog niet voorgekomen.
Jij gister het woord gedrag nog gehoord?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:11 schreef Anton91 het volgende:
https://nos.nl/liveblog/2(...)-britse-variant.html
[..]
Voor de mensen die nog dachten dat als we ons goed aan de maatregelen houden we eerder kunnen versoepelen
Dat was inderdaad wel vreemd. Gedrag is geen enkel moment aan de orde gekomen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Jij gister het woord gedrag nog gehoord?
Er had eindelijk iemand tegen Rutte verteld dat het niet zo handig is om de hele samenleving bestraffend te blijven toespreken terwijl het grootste deel van de mensen zich aan het grootste deel van de regels houdt, denk ik.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zou dat misschien een reden hebben?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:14 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat was inderdaad wel vreemd. Gedrag is geen enkel moment aan de orde gekomen.
Yep. Paar dagen geleden hier iemand die vertelde dat het hele KDV in quarantaine moest vanwege 1 besmetting.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat bij kinderdagverblijven eigenlijk hetzelfde?
Geen idee, niet echt gekeken want er verandert toch niets.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)riant-iets-meer.htmlquote:Onderzoek Lansingerland wijst uit: kinderen verspreiden Britse variant iets meer
De Britse variant van het coronavirus lijkt zich iets makkelijker te verspreiden dan de 'gewone' variant. Kinderen ontwikkelden ook vaker milde klachten bij de Britse variant. Dat concluderen de GGD Rotterdam-Rijnmond en het Erasmus MC na het grootschalige onderzoek in de gemeente Lansingerland, waarbij alle inwoners ouder dan twee jaar werden opgeroepen voor een test.
De resultaten van het onderzoek wijzen er volgens de organisaties op dat kinderen een rol kunnen spelen bij de verspreiding van de Britse variant, mogelijk in iets sterkere mate dan bij het 'gewone' virus. In een huishouden met minstens twee positief geteste gezinsleden, waren kinderen met de Britse variant iets vaker degene die het virus mee naar huis hadden genomen en anderen hadden besmet.
Het blijft allemaal bijzonder twijfelachtig. Veel verder dan 'het zou kunnen' komt het eigenlijk niet.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:15 schreef Tijn het volgende:
Over dat onderzoek in Lansingerland en de rol van kinderen zegt de NOS nu dit:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)riant-iets-meer.html
Dat is nogal een ander verhaal dan wat er net werd gezegd.
Dit, mogelijk, zou kunnen, misschien, wellicht, en zo kan ik nog wel even door gaan.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het blijft allemaal bijzonder twijfelachtig. Veel verder dan 'het zou kunnen' komt het eigenlijk niet.
Op basis van modelleringen en schattingen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het blijft allemaal bijzonder twijfelachtig. Veel verder dan 'het zou kunnen' komt het eigenlijk niet.
Hij begon zijn verhaal zelfs met een compliment over hoe het merendeel de adviezen zo goed opvolgtquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er had eindelijk iemand tegen Rutte verteld dat het niet zo handig is om de hele samenleving bestraffend te blijven toespreken terwijl het grootste deel van de mensen zich aan het grootste deel van de regels houdt, denk ik.
Je ziet het ongemak er van af stralen. Wees gewoon eerlijk: Ja openen van de scholen zorgt voor meer besmettingen, nee openen van de scholen is niet 100% veilig. Maar we gaan het wel doen want de schade van sluiten is nog veel groter.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:15 schreef Tijn het volgende:
Over dat onderzoek in Lansingerland en de rol van kinderen zegt de NOS nu dit:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)riant-iets-meer.html
Dat is nogal een ander verhaal dan wat er net werd gezegd.
Dat onderzoek in Lansingerland is juist een van de weinige voorbeelden van harde data.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:17 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Op basis van modelleringen en schattingen.
Kijk naar de grafieken in die tweet. Ervan uitgaand dat deze klopt, gaat de daling in ziekenhuisbezetting en IC opnames toch niet echt snel.quote:
En aangezien 2/3 van de besmetting waarschijnlijk al Britse variant is terwijl het totaal nog daalt doet het vermoeden dat die variant prima onder controle te krijgen is.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is ook eigenlijk het echte probleem. Er is op dit moment heel erg weinig marge in de ziekenhuizen. Bij een dalende trend is dat natuurlijk niet zo'n punt, want dan lost het zichzelf wel op uiteindelijk. Maar of die dalende trend ook in stand blijft wanneer er maatregelen worden opgeheven, is allerminst zeker.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:18 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Kijk naar de grafieken in die tweet. Ervan uitgaand dat deze klopt, gaat de daling in ziekenhuisbezetting en IC opnames toch niet echt snel.
Zie verder weinig harde conclusies maar alleen maar lijkt, mogelijk, kunnen etc.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat onderzoek in Lansingerland is juist een van de weinige voorbeelden van harde data.
Zou wel een nummer zijn als blijkt dat Britse variant meer besmettelijk is, maar niet zo erg als verwacht, maar ook moeilijker te behandelen is als je eenmaal in ziekenhuis komt.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:18 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Kijk naar de grafieken in die tweet. Ervan uitgaand dat deze klopt, gaat de daling in ziekenhuisbezetting en IC opnames toch niet echt snel.
Als ik leraar was, zou ik in elk geval alle ramen en deuren tegen elkaar openzetten. Dan maar een jas aan, kinderen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:21 schreef Mr.Sandman het volgende:
Snap ook best dat leraren er eventueel moeite mee hebben. Je kunt niet als overheid dood en verderf voorspellen en tegelijk verwachten dat ze vrolijk met een zooitje kinderen in een lokaaltje gaan zitten.
Misschien waren ze het zich bewust dat zij het met het oog op hun eigen falen het niet passend vonden.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zou dat misschien een reden hebben?
'Goed voor de weerstand.'quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als ik leraar was, zou ik in elk geval alle ramen en deuren tegen elkaar openzetten. Dan maar een jas aan, kinderen.
Allemaal een kuchje volgende dag door de tocht. Thuisblijven kinders!quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als ik leraar was, zou ik in elk geval alle ramen en deuren tegen elkaar openzetten. Dan maar een jas aan, kinderen.
Dood en verderf heb ik dan weer niet gehoord, maar 3 keer grotere kans om het op te lopen van een kind, zou ik als leerkracht ook niet vrolijk van worden.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:21 schreef Mr.Sandman het volgende:
Snap ook best dat leraren er eventueel moeite mee hebben. Je kunt niet als overheid dood en verderf voorspellen en tegelijk verwachten dat ze vrolijk met een zooitje kinderen in een lokaaltje gaan zitten.
Dit precies. Ik stoor me enorm aan de mensen die leraren maar neerzetten als een stelletje zeikers. Alsof er geen aanleiding is dat ze zich zo kunnen voelen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:21 schreef Mr.Sandman het volgende:
Als het toch allemaal dood en verderf wordt, kunnen we dan maar beter niet alles loslaten? Dan zijn we er namelijk sneller doorheen, anders maak je het voor jezelf alleen maar maanden moeilijker.quote:
Ah okay dus voor de echte kleines is er gewoon al een alternatief. Beter!quote:Op woensdag 3 februari 2021 13:57 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Onze kleine (3 jaar) heeft test gehad, dat was met soort watjes volzuigen die dan uitgeknepen werden zegmaar.
Niet expliciet, maar een avondklok en lockdown in het algemeen geven de ernst weer. Of tenminste, dat is de bedoeling.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:24 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dood en verderf heb ik dan weer niet gehoord, maar 3 keer grotere kans om het op te lopen van een kind, zou ik als leerkracht ook niet vrolijk van worden.![]()
Heeft ook nogal impact op je privéleven natuurlijk.
"Als het toch kut is, kunnen we het dan niet beter nog kutter maken?"quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als het toch allemaal dood en verderf wordt, kunnen we dan maar beter niet alles loslaten?
Dat gaat er bij mij niet in. Die conclusie hadden ze ook voor de schoolsluiting kunnen trekken. Nu ze de uitslag van het onderzoek hebben afgewacht, wil ik weten hoe die conclusie invloed heeft op het besluit om de basisscholen te heropenen. Ik wil dus dat het risico gekwantificeerd en gewogen wordt. Dát is helder, niet jouw generieke opmerking.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je ziet het ongemak er van af stralen. Wees gewoon eerlijk: Ja openen van de scholen zorgt voor meer besmettingen, nee openen van de scholen is niet 100% veilig. Maar we gaan het wel doen want de schade van sluiten is nog veel groter.
Helder en eerlijk verhaal wat ieder verstandig iemand snapt. Niet dat constante gedraai en dat vage gelul.
Tuurlijk wel, doe niet zo mal. Het is het verschil tussen geen plek meer voor drie weken en geen plek meer voor drie maanden.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als het toch allemaal dood en verderf wordt, kunnen we dan maar beter niet alles loslaten? Dan zijn we er namelijk sneller doorheen, anders maak je het voor jezelf alleen maar maanden moeilijker.
Het argument de druk op de zorg belasten vervalt dan, want die is al overbelast en kan dus niet meer belast worden.
Ik snap je buurman.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:29 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Niet expliciet, maar een avondklok en lockdown in het algemeen geven de ernst weer. Of tenminste, dat is de bedoeling.![]()
Mijn buurman is 60+ en leraar van groep 5, die heeft weinig zin.
Mijn moeder was t/m vorig jaar werkzaam in het basisonderwijs en is maar wát blij dat ze nu met pensioen is.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:29 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als het toch allemaal dood en verderf wordt, kunnen we dan maar beter niet alles loslaten? Dan zijn we er namelijk sneller doorheen, anders maak je het voor jezelf alleen maar maanden moeilijker.
Het argument de druk op de zorg minder belasten vervalt dan, want die is al overbelast en kan dus niet meer belast worden.
Als het scenario uitkomt, dan is er code zwart. Dan kun je beter alles losgooien en ben je er sneller doorheen, in plaats van maanden code zwart te hebben en hiermee te blijven worstelen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
"Als het toch kut is, kunnen we het dan niet beter nog kutter maken?"
De maatregelen zijn er juist om te voorkomen dat het dood en verderf wordt.
Pics van die jufquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:31 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik snap je buurman.![]()
Ken een juf van 29 die aan de bovenbouw lesgeeft. Die staat ook niet te springen.
Dan zijn we daarna wel meer van alles af. Hoe je het ook went of keert want je bouwt natuurlijke immuniteit op. Dan is het daarna hoe dan ook makkelijker om het virus in bedwang te houden want het drukt het R getal.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:31 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, doe niet zo mal. Het is het verschil tussen geen plek meer voor drie weken en geen plek meer voor drie maanden.
Dat is juist in het scenario dat de maatregelen worden losgelaten.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als het scenario uitkomt, dan is er code zwart.
Het feit dat ze een ingrijpende maatregel als een avondklok niet durven op te heffen uit angst voor een stijging door de scholen zegt op zich al wel genoeg. Hugo zelf gaf ook gewoon aan dat een derde golf onvermijdelijk is. En ook dat de kans groot is dat de heropening van scholen daarvoor gaat zorgen. En toch opent hij ze. Dan hoop ik toch op z'n minst dat het met veilige aanvullende maatregelen gebeurd (en dat die in de praktijk niet weg vallen...), anders zou ik me echt een proefkonijn voelen als leraar.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:29 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Niet expliciet, maar een avondklok en lockdown in het algemeen geven de ernst weer. Of tenminste, dat is de bedoeling.![]()
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als het scenario uitkomt, dan is er code zwart. Dan kun je beter alles losgooien en ben je er sneller doorheen, in plaats van maanden code zwart te hebben en hiermee te blijven worstelen.
Is co de broer van Erik?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als het scenario uitkomt, dan is er code zwart. Dan kun je beter alles losgooien en ben je er sneller doorheen, in plaats van maanden code zwart te hebben en hiermee te blijven worstelen.
Waarom niet? De kans dat zij namelijk overlijd is praktisch 0.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:31 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik snap je buurman.![]()
Ken een juf van 29 die aan de bovenbouw lesgeeft. Die staat ook niet te springen.
Fijn om eens te horenquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:24 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit precies. Ik stoor me enorm aan de mensen die leraren maar neerzetten als een stelletje zeikers. Alsof er geen aanleiding is dat ze zich zo kunnen voelen.
Kans op chronisch moe na corona?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Waarom niet? De kans dat zij namelijk overlijd is praktisch 0.
Doe je dom of ben je dom?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik denk dat er genoeg argumenten zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Misschien heeft die wel diabetes of doet mantelzorg voor een ouder. Zegt ook niet alles.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Misschien ouders waar ze voor zorgt?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Er is geen plek op de wereld waar die natuurlijk opgebouwde immuniteit een positief effect lijkt te hebben op het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Hoe je het ook went of keert want je bouwt natuurlijke immuniteit op.
quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:34 schreef Mammietje het volgende:
[..]
:![]()
Ze zou je aanstaan!![]()
![]()
Maar ja.... privacy!![]()
Klopt, maar die 2% afname van de IC op 1 dag schiet dus wel lekker op.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:18 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Er is ook geen plek op de wereld waar grootschalige natuurlijk opgebouwde immuniteit heeft plaatsgevonden.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is geen plek op de wereld waar die natuurlijk opgebouwde immuniteit een positief effect lijkt te hebben op het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.
Hey, teacher, live your life alone.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Alsof een lerares van 29 een robot is die moet opdraven en verder geen leven mag hebben.
Alsof je dan ziek wil worden. Alsof je het dan wil doorgeven aan anderen. Stel je (groot)ouders komen in het ziekenhuis, of de (groot)ouders van je leerlingen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
quote:De richtlijnen:
* Gespreide begin- en eindtijden en pauzes.
*Ouders van kinderen uit groep 1 tot en met 6 blijven bij het brengen en halen buiten de school, houden afstand en dragen een mondkapje.
* Kinderen uit groep 7 en 8 komen zoveel mogelijk zelf naar school.
*Er wordt zoveel mogelijk in vaste groepen gewerkt. In groep 4, 5 en 6 is het advies om groepjes van 5 kinderen te maken, in groepen 7 en 8 wordt met kleinere groepjes of koppels gewerkt.
*Scholen krijgen het dringende advies om leerlingen van groep 7 en 8 een mondkapje te laten dragen buiten de klas. Bijvoorbeeld in de gangen tijdens de pauzes.
*Bij een besmetting gaat de hele klas 5 dagen in quarantaine. Bij een negatieve test kunnen kinderen na 5 dagen weer naar school komen. Als er niet getest wordt, moet het kind nog 5 dagen in quarantaine blijven. De rest van de klas krijgt in die periode zoveel mogelijk onderwijs op afstand.
*Sneltesten voor onderwijspersoneel met klachten, of leraren die in contact zijn geweest met een besmet persoon.
*Ruimte voor maatwerk: scholen passen de richtlijnen toe die zoveel mogelijk passen bij hun situatie.
Niet te blind staren op 1 dag, maar kijk naar de trend. Die daalt, maar bijzonder langzaam.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, maar die 2% afname van de IC op 1 dag schiet dus wel lekker op.
Dan zijn er niet genoeg besmet geraaktquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is geen plek op de wereld waar die natuurlijk opgebouwde immuniteit een positief effect lijkt te hebben op het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames.
Denk dat het nogal verdeeld is. De groep die je het meest hoort willen open scholen. In sommige gevallen zodat ze zelf dan weer naar kantoor kunnen (ook al word dat afgeraden - maar dat terzijde), in sommige gevallen omdat ze onderwijs belangrijker vinden dan besmettingen. Maar ik denk dat er net zoveel ouders zijn die wat meer afwachtend zijn. In mijn omgeving zie ik vooral ouders die het prima vinden om thuis te werken met de kinderen; die vinden juist dat de scholen pas weer open moeten als het veilig is. Al aardig wat kinderen die besmet zijn geweest de afgelopen maanden. Laat ik het zo zeggen; ik ken meer kinderen die besmet zijn geweest dan volwassenenquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:36 schreef Noek het volgende:
Je zit natuurlijk niet alleen met leraren die besmet kunnen raken maar ook ouders.
Willen die eigenlijk wel een positieve Sterre in huis hebben te kleien?
Voor mij zou het heel slecht uitkomen omdat ik bijv. voor mijn vader zorg. Maar je kunt als ouder ook kwetsbaar zijn of ook mantelzorger. Hoe staan de ouders er eigenlijk in?
Manaus wordt soms aangedragen als voorbeeld van een plek waar groepsimmuniteit lijkt te zijn ontstaan, maar waar het virus toch een opleving had. Maar of de cijfers daarvan kloppen is een beetje moeilijk in te schatten. Er zijn wel artikelen over verschenen in wetenschappelijke magazines, zoals The Lancet en Science Magazine:quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is ook geen plek op de wereld waar grootschalige natuurlijk opgebouwde immuniteit heeft plaatsgevonden.
Wat trouwens geen argument is voor alles open gooien.
Als we nou net eens zo veel of regelmatig op anti-stoffen zouden testen als op het virus, dan hadden we misschien een beter inzicht van de opgebouwde immuniteit.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is ook geen plek op de wereld waar grootschalige natuurlijk opgebouwde immuniteit heeft plaatsgevonden.
Wat trouwens geen argument is voor alles open gooien.
Ik ben erg ongelukkig met het hogere risico dat ik straks loop om corona te krijgen, maar ik ga mijn kinderen niet thuis houden. Met name mijn dochter begint te verlangen naar alledaags contact met haar vriendinnen. Ik zou zelf een halve schoolbezetting ideaal vinden zodat kinderen wel weer contact met elkaar hebben en tegelijk hun kring van contacten beperkt kan worden gehouden. De risico's zijn nooit geheel afwezig, maar het zou wel fijn zijn als ze zoveel mogelijk worden gereduceerd (m.u.v. mondkapjes - ik hoop van harte dat kinderen in de bovenbouw die niet hoeven dragen).quote:
Klinkt allemaal leuk, maar afwachten wat er in de praktijk van komt. Sommige dingen klinken nogal vrijblijvend. Bepaalde punten zijn moeilijk te handhaven. En het hangt allemaal samen met de verwachting dat kinderen zich dan wel moeten laten testen..quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:40 schreef ondeugend het volgende:
Op deze manier gaan de scholen weer open
https://nos.nl/artikel/23(...)arantaineregels.html
[..]
Ik denk dat het sowieso een chaos wordt en een slecht idee is maar dat terzijde.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Klinkt allemaal leuk, maar afwachten wat er in de praktijk van komt. Sommige dingen klinken nogal vrijblijvend. Bepaalde punten zijn moeilijk te handhaven. En het hangt allemaal samen met de verwachting dat kinderen zich dan wel moeten laten testen..
Die cijfers worden toch gewoon gepubliceerd?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:44 schreef byah het volgende:
Het zou wellicht eens goed zijn om naast de maandelijkse persconferenties eens een informatieve sessie te houden over de cijfers waarop maatregelen worden gebaseerd, aangezien deze al 9 maanden zo ondoorzichtig als de pest zijn. Eerst waren het de opnames, toen de besmettingen en nu zijn het de cijfers in andere landen..
Er zijn regelmatig technische briefings van het RIVM aan de Tweede Kamer waarin ze alle relevante cijfers behandelen en duiden. Wordt live uitgezonden, kun je zo meekijken.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:44 schreef byah het volgende:
Het zou wellicht eens goed zijn om naast de maandelijkse persconferenties eens een informatieve sessie te houden over de cijfers waarop maatregelen worden gebaseerd, aangezien deze al 9 maanden zo ondoorzichtig als de pest zijn. Eerst waren het de opnames, toen de besmettingen en nu zijn het de cijfers in andere landen..
Yup, zitten teveel afhankelijkheden en aannames in dit plan.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Klinkt allemaal leuk, maar afwachten wat er in de praktijk van komt. Sommige dingen klinken nogal vrijblijvend. Bepaalde punten zijn moeilijk te handhaven. En het hangt allemaal samen met de verwachting dat kinderen zich dan wel moeten laten testen..
Zou het met elkaar te maken kunnen hebben, denk je?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:44 schreef byah het volgende:
Juist als je alles los gooit duurt het langer en vallen er meer onnodige doden. Waarom zou je er sneller doorheen zijn als er meer besmettingen komen? Sneller dan dat die vaccinaties uitgerold worden gaat het echt niet worden hoor, daarvoor hebben er nog te weinig mensen natuurlijke immuniteit opgebouwd door besmetting/quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De huidige opnames kijken ze nog steeds naar hoor. Je doet alsof het ze nu enkel te doen is om de andere mutaties of cijfers in andere landen. De daling in de zorg gaat gewoon niet snel, dus je bent zo weer terug bij af als je te snel versoepelt.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:44 schreef byah het volgende:
Snap ik, maar een daling van 16% in 4 weken tijd (vanaf de piek op 5 januari) is best aardig. Helemaal als je bedenkt dat we IC-technisch gezien nog relatief kort op de startdatum van de lockdown zitten én op de dagen met de meeste besmettingen (nu 7 weken geleden).quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:40 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Niet te blind staren op 1 dag, maar kijk naar de trend. Die daalt, maar bijzonder langzaam.
Je zou maar met zo'n ouder te maken hebben, brrrrquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Vanaf wanneer vallen dit soort tactieken onder terrorisme (of welke ander noemertje wat strafbaar is)? Wat mij betreft per direct in elk geval, ben dit soort kinderachtige idiote tactieken nogal zat, al helemaal in deze fase.
Ja, bij de overheid is het allemaal wat minder belangrijk allemaalquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Yup, zitten teveel afhankelijkheden en aannames in dit plan.
Mijn scrum team op werk zou dit afkeuren en meer agile en uitvoerbaar terug willen zien
Ook begrijpelijk, anderzijds.. hoeveel mensen zeggen wel niet dat de scholen weer open moet omdat.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het feit dat ze een ingrijpende maatregel als een avondklok niet durven op te heffen uit angst voor een stijging door de scholen zegt op zich al wel genoeg. Hugo zelf gaf ook gewoon aan dat een derde golf onvermijdelijk is. En ook dat de kans groot is dat de heropening van scholen daarvoor gaat zorgen. En toch opent hij ze. Dan hoop ik toch op z'n minst dat het met veilige aanvullende maatregelen gebeurd (en dat die in de praktijk niet weg vallen...), anders zou ik me echt een proefkonijn voelen als leraar.
artsen brief 😂quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Vanaf wanneer vallen dit soort tactieken onder terrorisme (of welke ander noemertje wat strafbaar is)? Wat mij betreft per direct in elk geval, ben dit soort kinderachtige idiote tactieken nogal zat, al helemaal in deze fase.
Deze wappies beginnen wel steeds meer gelijk te krijgen. Werkelijk bijna alles wat nu aan het gebeuren is hebben zij al in de zomer voorspeld.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Doet me denken aan zo'n filmpje van vorige week of die week ervoor, zo'n arts die in discussie gaat met mensen die hun vader op kwamen halen van de IC. "If I let you leave, you ARE going to die".quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je zou maar met zo'n ouder te maken hebben, brrrr
Wie schrijft die dingen ook, het is pijnlijk slecht.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Juist als je alles los gooit duurt het langer en vallen er meer onnodige doden. Waarom zou je er sneller doorheen zijn als er meer besmettingen komen? Sneller dan dat die vaccinaties uitgerold worden gaat het echt niet worden hoor, daarvoor hebben er nog te weinig mensen natuurlijke immuniteit opgebouwd door besmetting/
Er is natuurlijk geen enkel bewijs dat alles losgooien ook maar voor enige versnelling zorgt in het achter ons kunnen laten van negatieve effecten van de crisis.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Deze wappies beginnen wel steeds meer gelijk te krijgen. Werkelijk bijna alles wat nu aan het gebeuren is hebben zij al in de zomer voorspeld.
Ik heb nog nooit een schrijfsel van Willem Engel gezien dat niet minstens een taalfout per zin bevatte.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:50 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Wie schrijft die dingen ook, het is pijnlijk slecht.
Ik zat er klaar voor, maar klaarblijkelijk vindt de briefing ineens op donderdag plaats.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn regelmatig technische briefings van het RIVM aan de Tweede Kamer waarin ze alle relevante cijfers behandelen en duiden. Wordt live uitgezonden, kun je zo meekijken.
Snap ik.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:48 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ook begrijpelijk, anderzijds.. hoeveel mensen zeggen wel niet dat de scholen weer open moet omdat.
De conclusie blijft denk ik altijd "je kan het nooit goed doen"
Dit had iedere simpele ziel dan ook kunnen voorspellen. Een mutatie en dat er wat problemen met vaccins zouden zijn zijn geen verrassing hoor.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Deze wappies beginnen wel steeds meer gelijk te krijgen. Werkelijk bijna alles wat nu aan het gebeuren is hebben zij al in de zomer voorspeld.
Het debat is ook pas morgen, ivm dat datalek.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zat er klaar voor, maar klaarblijkelijk vindt de briefing ineens op donderdag plaats.
Nee.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Godskanonne, pure intimidatie.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Oh ja, want als je de dingen goed voorspeld is het gerechtvaardigd om onschuldige mensen die geen invloed uitoefenen op het beleid min of meer te bedreigen of in ieder geval te intimideren.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als wat we nu hebben de R maar met moeite onder de 1 krijgt, en dan te bedenken dat we dat al vanaf september hadden moeten blijven volhouden. Dacht het niet. Dan maar jojo-end uitzingen tot het vaccin.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:50 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
We hadden er al maanden geleden vanaf kunnen zijn zo lijkt het uit een van de eerste presentatie's van Jaap V. Dissel.
Valt zoiets niet onder ondermijnen van de rechtstaat oid? Je moet hier toch iets tegen kunnen doen, of ben ik dan verkeerd op z'n China's bezig?quote:
Kap eens met mij woorden in de mond te leggen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:52 schreef Chia het volgende:
[..]
Oh ja, want als je de dingen goed voorspeld is het gerechtvaardigd om onschuldige mensen die geen invloed uitoefenen op het beleid min of meer te bedreigen of in ieder geval te intimideren.
Yup idd.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
Snap ik.
Maar het is gewoon wat tegenstrijdig. Het gaat ze zogenaamd om de zorg en ze willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen perspectief bieden (a.k.a. versoepelingen)....ze weten dat de scholen hoogstwaarschijnlijk voor een derde golf gaan zorgen, en toch versoepelen ze.
Ik weet waarom ze het doen (levert weer stemmen op, druk uit de maatschappij, goed voor de kinderen), maar het is wel tegenstrijdig.
Kritiek uiten en protesteren mag altijd in dit land. Maar richt je dan aan de juiste instantie en ga geen individuele school lopen bedreigen. Wat mij betreft is dit strafbaar.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Valt zoiets niet onder ondermijnen van de rechtstaat oid? Je moet hier toch iets tegen kunnen doen, of ben ik dan verkeerd op z'n China's bezig?
Klaarblijkelijk. Als normale burger met een baan is het soms lastig bij te houden. Ik vind het gebrek aan cijfermatige onderbouwing bij de persconferenties kwalijk. Ik moet naar mijn smaak te veel moeite doen om die onderbouwing te vinden.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:51 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het debat is ook pas morgen, ivm dat datalek.
Kap dan zelf lekker met whataboutisms en begin niet over voorspellingen in reactie op intimidaties.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Kap eens met mij woorden in de mond te leggen.
Maar als zij slechts het beleid uit voeren dan is er toch geen sprake van een dreigement?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:52 schreef Chia het volgende:
Oh ja, want als je de dingen goed voorspeld is het gerechtvaardigd om onschuldige mensen die geen invloed uitoefenen op het beleid min of meer te bedreigen of in ieder geval te intimideren.
Waarbij we dus af en toe moeten versoepelen. Maarja, dat zal er wel niet op termijn inzitten.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:52 schreef galantis het volgende:
[..]
Als wat we nu hebben de R maar met moeite onder de 1 krijgt, en dan te bedenken dat we dat al vanaf september hadden moeten blijven volhouden. Dacht het niet. Dan maar jojo-end uitzingen tot het vaccin.
Pertinente onzin.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik gok eerder een stijging, meer dan 4000, minder dan 4500quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:53 schreef Noordzijde het volgende:
Zou toch wat zijn als de cijfers vandaag rond de 3500-4000 blijven hangen. Zou geweldig zijn.
Er vallen ook doden door de maatregelen die ze instellen, en bedrijven en levenswerk gaat failliet.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Juist als je alles los gooit duurt het langer en vallen er meer onnodige doden. Waarom zou je er sneller doorheen zijn als er meer besmettingen komen? Sneller dan dat die vaccinaties uitgerold worden gaat het echt niet worden hoor, daarvoor hebben er nog te weinig mensen natuurlijke immuniteit opgebouwd door besmetting/
Goed gedrag wordt beloond met nog meer beperkingen...quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:56 schreef Anton91 het volgende:
Waarbij we dus af en toe moeten versoepelen. Maarja, dat zal er wel niet op termijn inzitten.
quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:57 schreef dick_laurent het volgende:
Wat waren de cijfers vorige week woensdag ook alweer?
Alles daar onder kan je basically als goed bestempelen imho.
Daarom is er ook steun vanuit de overheid voor getroffen bedrijven, he.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Er vallen ook doden door de maatregelen die ze instellen, en bedrijven en levenswerk gaat failliet.
https://nos.nl/artikel/23(...)ge-coronacrisis.htmlquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Er vallen ook doden door de maatregelen die ze instellen, en bedrijven en levenswerk gaat failliet.
quote:Voor het eerst in dertig jaar hebben artsen minder kanker vastgesteld bij Nederlanders. Maar de cijfers zijn geen reden tot vreugde; de daling komt bijna volledig door de gevolgen van de coronacrisis. In 2019 werden er 119.000 kankerdiagnoses gesteld, vorig jaar waren dat er 115.000, blijkt uit cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).
Gooi dan ook niet zelf steeds valse tegenstellingen in het debat.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Sigaar uit eigen doos, want vroeg of laat zullen we het toch terug moeten betalen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom is er ook steun vanuit de overheid voor getroffen bedrijven, he.
Juist als je de maatregelen opheft volgt er een golf van faillissementen, want dan valt de steun weg terwijl ze ook niet de omzet van voor de pandemie binnenhalen.
Dus die magische grens van 3600 besmettingen heeft nooit bestaan?quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:46 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
De huidige opnames kijken ze nog steeds naar hoor. Je doet alsof het ze nu enkel te doen is om de andere mutaties of cijfers in andere landen. De daling in de zorg gaat gewoon niet snel, dus je bent zo weer terug bij af als je te snel versoepelt.
Nouja veel voorspellingen waren ook van de aard 'komend jaar gaat het minimaal 1x regenen' of 'FC Emmen wordt komend jaar niet de kampioen van Nederland'. Dan heb je het nogal snel goed.quote:
Je mag iets ook heel kwalijk vinden en het toch niet strafbaar willen stellen. Ik weet niet hoe het juridisch zit met deze brief, maar da's meer mijn lijn.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Valt zoiets niet onder ondermijnen van de rechtstaat oid? Je moet hier toch iets tegen kunnen doen, of ben ik dan verkeerd op z'n China's bezig?
Maar dan nog, de "voorspellingen" vanuit Kamp Wappie zijn meer van de aard "DiT kOmT NoOiT mEeR gOeD!!1" en meer van dat soort waanzin.quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nouja veel voorspellingen waren ook van de aard 'komend jaar gaat het minimaal 1x regenen' of 'FC Emmen wordt komend jaar niet de kampioen van Nederland'. Dan heb je het nogal snel goed.
Ik vind het voor mijn dochter heel fijn dat ze weer naar school kan. Dat vindt ze zelf ook.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:36 schreef Noek het volgende:
Je zit natuurlijk niet alleen met leraren die besmet kunnen raken maar ook ouders.
Willen die eigenlijk wel een positieve Sterre in huis hebben te kleien?
Voor mij zou het heel slecht uitkomen omdat ik bijv. voor mijn vader zorg. Maar je kunt als ouder ook kwetsbaar zijn of ook mantelzorger. Hoe staan de ouders er eigenlijk in?
Liever gewoon weer tussen de 700-1000 minder in vergelijking tot vorige weekquote:Op woensdag 3 februari 2021 14:57 schreef dick_laurent het volgende:
Wat waren de cijfers vorige week woensdag ook alweer?
Alles daar onder kan je basically als goed bestempelen imho.
Ik kan het me inbeelden, maar ik heb het idee dat mn dochter het wel mist om naar de opvang te gaan, of beter gezegd andere kinderen te zien. Dat weegt voor mij wel heel zwaar mee.quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het voor mijn dochter heel fijn dat ze weer naar school kan. Dat vindt ze zelf ook.
Ik ben voor mezelf niet zo bang, en ik ben ook geen mantelzorger of iets dergelijks. Het zal wel betekenen dat ik mijn ouders nog minder zie, want via mijn kind is zo'n beetje de enige manier waarop ik besmet zou kunnen raken en zou kunnen besmetten. Verder zien wij niemand, eigenlijk. So far zijn we nog niet besmet, dusik heb er op zich wel vertrouwen in dat dat nu ook niet gaat gebeuren, maar daar is natuurlijk geen garantie voor.
Ik zeg 3945.quote:
<Voor maar ¤ 10,95 had hier uw rant over Hugo kunnen staan>.quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:08 schreef Da_Sandman het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)s-moeten-zeggen.html
En door.
We mochten geen "wappie" meer zeggen toch? Ik opteer voor "artikelbraker". Van die mensen die trots melden voor de camera dat ze wetsartikelen naar de politie geschreeuwd te hebben en dan denken dat ze iets snuggers hebben gepresteerd. Dit figuur denk ook mooi even de (virus)waarheid gezegd te hebben met zijn kromme zinnen en toch mooi maar weer een artikeltje uitgebraakt!quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je zou maar met zo'n ouder te maken hebben, brrrr
Het zou vooral fijn zijn als-ie eens de conclusie zou trekken om de volgende keer wat beter na te denken in plaats van gelijk weer raaskallen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
<Hier had uw rant over Hugo kunnen staan>.
Vorig jaar nog zelfs 0quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:10 schreef Oliver23 het volgende:
Vorige week woensdag hadden we 4.726 positieve tests.
Het begint op te tellen voor deze kneus. Door naar Rotterdam wat mij betreft.quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:08 schreef Da_Sandman het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)s-moeten-zeggen.html
En door.
Dat is geen rant hè, die kan ik niet in mn post zettenquote:Op woensdag 3 februari 2021 15:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zou vooral fijn zijn als-ie eens de conclusie zou trekken om de volgende keer wat beter na te denken in plaats van gelijk weer raaskallen.
En om de Britse variant heel hard uit te lachen krijgen we een daling van 1011 ten opzichte van vorige week woensdag. Komen we uit op 3.715quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:10 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Vorige week woensdag hadden we 4.726 positieve tests.
Sinds in december bleek dat er niks was voorbereid voor de vaccinaties, zit-ie wat mij betreft al in de blessuretijd.quote:Op woensdag 3 februari 2021 15:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het begint op te tellen voor deze kneus. Door naar Rotterdam wat mij betreft.
Ben de zandzakken aan het vullen voor de >5kquote:Op woensdag 3 februari 2021 15:12 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
En om de Britse variant heel hard uit te lachen krijgen we een daling van 1011 ten opzichte van vorige week woensdag. Komen we uit op 3.715
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |