abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197779484

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197779494
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wel is het aantal geanalyseerde samples klein, <1% van het totaal. Daardoor zou de schatting er ongeveer 5% naast kunnen zitten.
Er zit ongeveer een betrouwbaarheidsinterval van plusmin 10% op.
(Technisch gezien: een betrouwbaarheidsinterval bij de R van 0,1, dus 1,27 [95% CI 1,17-1,37])

quote:
Ik vind het aannemelijker dat de R's te hoog worden ingeschat. In de UK, met vergelijkbare maatregelen, zit de R van de Engelse variant ook onder de 1.
Dat is toch lastig vergelijken. Een R is ook relatief, dus het gaat niet om de absolute R (over het hele land), maar om de R van de Britse variant versus de 'wilde' variant.

Zo kan het zijn dat de R in Engeland 0,8 is, maar de R van de Britse variant 0,9 en die van anderen 0,6. Ook is een reproductiegetal relatief. Dus als we vandaag 10k besmettingen hebben en de dag erna 9k, heb je technisch gezien een R van 0,9. Dat maakt het niet minder zorgelijk.
pi_197779502
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:37 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

[..]

Bezoek thuis buiten je huishouden moet gewoon 1,5 meter afstand houden hoor.
Dat is niet waar.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:39:50 #4
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197779503
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:36 schreef koemleit het volgende:

[..]

Nou lijkt mij lekker rustig voor je vrouw en kinderen, geen vent die de hele dag ziedend is.
Krijg je dat gevoel bij mij? Apart.

Gelukkig is het geen zelfgenoegzaamheid.

Volgens mij mag ik nog steeds zeggen wat ik van de situatie vind, en ik kan er niet over uit dat we eind februari op 15.000 besmettingen per dag zouden zitten terwijl we strenge maatregelen hebben. Als dat de situatie gata zijn heeft het gewoon allemaal geen zin meer en is de poging tot afvlakken slechts 4 dagen winst voordat we kapot gaan.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_197779504
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:36 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat die R de hele tijd boven de 1 blijft? De R staat niet vast, maar is variabel al naar gelang mensen zich aan de regels houden. Of zie ik iets over het hoofd?
Daarom ook afhankelijk van de R. Het lijkt er voorlopig op dat de Engelse variant besmettelijker is dus de verwachting is niet dat die snel onder de 1 zal dalen.
Mochten de cijfers uit Engeland nu kloppen en de R daar wel onder de 1 zitten zou dat hier in theorie ook moeten kunnen natuurlijk.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:19 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197779508
quote:

[..]

[..]

Dat moet helemaal niet. Het is een advies en wellicht is het ook wel verstandig, maar het moet niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:26 #7
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779511
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:38 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar bezoek thuis buiten je huishouden kan niemand wat van zeggen. :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:37 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Nee, moet niet. Is advies.
Dit zijn ontzettend domme antwoorden en de reden dat we het virus er als bevolking niet onder krijgen.
De bedoeling van alle maatregelen is dat je zo min mogelijk in close contact met anderen komt. Als je dan al bezoek krijgt, doe dit dan met verstand en houd afstand om besmettingskans te verlagen.
pi_197779513
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:16 schreef Jor_Dii het volgende:
- 3.561 nieuw gemelde positieve testen
- 218 nieuwe ziekenhuisopnames
- 29 nieuwe IC-opnames
- 83 nieuwe overlijdens
nu ik heb gezien dat er 30% minder word getest zegt dit echt geen zak meer....
het percentage positief is nog steeds hoog en het is nog steeds te vroeg voor versoepelingen.

en ja noem mij maar weer negatief
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197779517
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:33 schreef DireStraits7 het volgende: [..] Volgens mij is het enige dat erover bekend is dat de variant juist iets (marginaal) dodelijker is. Kinderen ontwikkelen ook vaker klachten begrijp ik.
Nevermind. Kan die uitspraak van Hugo ook niet meer vinden stond gisteren in een of andere liveblog. Maar die man is zo'n beetje elk half uur in het nieuws. Interessanter voor ons is wel dat het in Engeland, met name ook de regio van Londen echt al weer heel hard aan het dalen is. Ondanks dat die variant daar allang de dominante stam is. Dat geeft hoop voor hier, alleen niet op versoepelingen op korte termijn.
blablablabla
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:44 #10
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779518
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat moet helemaal niet. Het is een advies en wellicht is het ook wel verstandig, maar het moet niet.
Zucht.....
pi_197779520
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:40 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

[..]

Dit zijn ontzettend domme antwoorden en de reden dat we het virus er als bevolking niet onder krijgen.
De bedoeling van alle maatregelen is dat je zo min mogelijk in close contact met anderen komt. Als je dan al bezoek krijgt, doe dit dan met verstand en houd afstand om besmettingskans te verlagen.
Niks doms aan. Is een feit. Kunnen ze niet verplichten. Blijft advies.
pi_197779526
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

[..]

Dat is toch lastig vergelijken. Een R is ook relatief, dus het gaat niet om de absolute R (over het hele land), maar om de R van de Britse variant versus de 'wilde' variant.

Zo kan het zijn dat de R in Engeland 0,8 is, maar de R van de Britse variant 0,9 en die van anderen 0,6. Ook is een reproductiegetal relatief. Dus als we vandaag 10k besmettingen hebben en de dag erna 9k, heb je technisch gezien een R van 0,9. Dat maakt het niet minder zorgelijk.
Met een R van 0,9 dooft het virus uit, dus dat maakt het behoorlijk minder zorgelijk zelfs.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:41:21 #13
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779528
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:39 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Dat is niet waar.
Driedubbel zucht.

Dat is persoon vier hier die dit dus zo benoemt. Ik snap waarom de daling zo langzaam gaat.
pi_197779529
quote:

[..]

[..]

Dat is heel iets anders dan moeten.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:41:26 #15
346939 Janneke141
pi_197779530
quote:

[..]

Zucht.....
Wat nou zucht? Wat je zegt klopt niet en daar word je terecht op aangesproken. Je zucht maar een eind weg.
pi_197779533
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

[..]

Had gister wat simulaties gedaan met een steekproef van 0.5% en een percentage van 20%, uit een populatie van 40.000 besmettingen en toen kwam ik lager uit dan ik vermoedde. Maar de marge onderschatting is (iets) groter dan de marge overschatting.
pi_197779537
Wanneer is dat verwachte kantelpunt mbt de Britse variant?
pi_197779540
quote:

[..]

[..]

Achter de voordeur zijn en blijven het adviezen. Daar kan je van vinden wat je wilt, maar het is nou eenmaal zo.
I'll give you something to do
pi_197779542
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:39 schreef zalkc het volgende:

[..]

Krijg je dat gevoel bij mij? Apart.

Gelukkig is het geen zelfgenoegzaamheid.

Volgens mij mag ik nog steeds zeggen wat ik van de situatie vind, en ik kan er niet over uit dat we eind februari op 15.000 besmettingen per dag zouden zitten terwijl we strenge maatregelen hebben. Als dat de situatie gata zijn heeft het gewoon allemaal geen zin meer en is de poging tot afvlakken slechts 4 dagen winst voordat we kapot gaan.
Het valt of staat natuurlijk bij de naleving van de maatregelen. Als jij al niemand ziet kan het natuurlijk moeilijk nog minder.
pi_197779546
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:41 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Driedubbel zucht.

Dat is persoon vier hier die dit dus zo benoemt. Ik snap waarom de daling zo langzaam gaat.
Het gaat om het principe. Een heel belangrijk principe. Met je gezucht.
[..]
pi_197779549
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:40 schreef Predator40 het volgende:

[..]

nu ik heb gezien dat er 30% minder word getest zegt dit echt geen zak meer....
het percentage positief is nog steeds hoog en het is nog steeds te vroeg voor versoepelingen.

en ja noem mij maar weer negatief
Misschien zijn er wel minder mensen met klachten.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_197779550
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:40 schreef Elan het volgende:
Interessanter voor ons is wel dat het in Engeland, met name ook de regio van Londen echt al weer heel hard aan het dalen is. Ondanks dat die variant daar allang de dominante stam is. Dat geeft hoop voor hier, alleen niet op versoepelingen op korte termijn.
Dat gegeven is op zichzelf hoopvol, ja. Totdat je je bedenkt wat ervoor nodig was. Géén bezoek, overvolle ziekenhuizen en een bevolking die waarschijnlijk net zo in paniek was als wij in maart. Dat vind ik geen prettig vooruitzicht.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:42:28 #23
346939 Janneke141
pi_197779552
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
"Over twee weken".

Op basis van de cijfers die het RIVM met ons gedeeld heeft ligt het kantelpunt al een stukje achter ons, namelijk bij ongeveer 36% Britse variant.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:42:30 #24
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197779553
quote:

[..]

Nevermind. Kan die uitspraak van Hugo ook niet meer vinden stond gisteren in een of andere liveblog. Maar die man is zo'n beetje elk half uur in het nieuws. Interessanter voor ons is wel dat het in Engeland, met name ook de regio van Londen echt al weer heel hard aan het dalen is. Ondanks dat die variant daar allang de dominante stam is. Dat geeft hoop voor hier, alleen niet op versoepelingen op korte termijn.
Dat kan niet begrijp ik nu de hele dag al.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:42:47 #25
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_197779558
quote:
Deze en volgende week.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:42:51 #26
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779559
quote:
Mogelijk vandaag. Er is namelijk een trendbreuk. De dinsdagcijfers zijn een stijging tov maandag, terwijl dinsdag de laatste weken altijd lager was dan de maandag.
pi_197779562
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:41 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Met een R van 0,9 dooft het virus uit, dus dat maakt het behoorlijk minder zorgelijk zelfs.
Maar dat betekent wel dat we eerst flink moeten stijgen (zoals in het VK), voordat we naar een R < 1 kunnen.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 15:43:36 #28
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197779574
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:42 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Mogelijk vandaag. Er is namelijk een trendbreuk. De dinsdagcijfers zijn een stijging tov maandag, terwijl dinsdag de laatste weken altijd lager was dan de maandag.
Oh snap.... here - we - go
pi_197779581
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:43 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Oh snap.... here - we - go
RIEMEN VAST
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:44:39 #30
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_197779583
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:39 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Daarom ook afhankelijk van de R. Het lijkt er voorlopig op dat de Engelse variant besmettelijker is dus de verwachting is niet dat die snel onder de 1 zal dalen.
Mochten de cijfers uit Engeland nu kloppen en de R daar wel onder de 1 zitten zou dat hier in theorie ook moeten kunnen natuurlijk.
Neem aan dat de cijfers uit Engeland kloppen, want daar daalt het aantal besmettingen al een hele tijd.

Wat zijn nou eigenlijk de laatste keiharde cijfers in Nederland over de verspreiding van de Britse variant? Want ik zie alleen maar schattingen. RIVM schat dit, het is hoogstwaarschijnlijk dat. Iedereen lijkt maar wat te roeptoeteren zonder échte cijfers.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_197779589
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Had gister wat simulaties gedaan met een steekproef van 0.5% en een percentage van 20%, uit een populatie van 40.000 besmettingen en toen kwam ik lager uit dan ik vermoedde. Maar de marge onderschatting is (iets) groter dan de marge overschatting.
Je onzekerheid hangt ook af van je distributie. Allicht dat je in de epidemiologische wiskunde andere aannames doet qua distributie, c.q. anders controleert voor onzekerheid?
pi_197779594
quote:

[..]

[..]

Dit geloven :') ze zeggen zelf dat bijna heel Nederland zich aan de maatregelen houdt, en toch wordt het alleen maar strenger en worden we doodgegooid met uitspraken dat het nog veel erger gaat worden. Ik ben inmiddels op het punt beland dat het waarschijnlijk niet veel uitmaakt wat je uitspookt, want het wordt toch niet beter

Samen de schouders eronder zetten, al een jaar. Zien we resultaten? Nee. :W
pi_197779595
quote:

[..]

Hmm.. :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197779605
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:44 schreef 4-elements het volgende:
RIVM schat dit, het is hoogstwaarschijnlijk dat. Iedereen lijkt maar wat te roeptoeteren zonder échte cijfers.
Kijk in de OMT-brief voor de onderbouwing, als je de cijfers wilt.
pi_197779610
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

En waarschijnlijk ligt dat werkelijke getal NU dus al hoger ~ 75% al vraag je je dan dus af waar het kantelpunt gaat komen, wanneer zien we dit terug in een stijging van besmettingen?
Even kleine analyse van de Britse variant:

Week van 11 t/m 17 januari waren er 38.776 besmettingen. Hiervan was 19,8% de Britse variant, oftewel 7.678 met de Britse variant. Week erna dus naar schatting 9.751 met de Britse variant, en deze week 12.383 met de Britse variant. Volgende week 15.727 (denk dat het totaal door de dalende oude variant dan min of meer gelijk blijft) en dan de week erna gaat het weer stijgen, gezien de 19.973 voor de Britse variant. Uiteraard vrij basaal gerekend, uitgaande van een Britse R van 1,27 en besmettelijkheid van een week en gelijkblijvende testbereidheid. Als de Britse R bijvoorbeeld gedaald is naar 1,15 na 17 januari, is het volgende week nog maar 11.677 en de week erna 13.428.

Vraag voor Mark Rutte is vooral of het niet te veel stijgt voorafgaand aan de verkiezingen, al zal de kiezer het hem waarschijnlijk toch niet aanrekenen.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:47:25 #36
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779625
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:45 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dit geloven :') ze zeggen zelf dat bijna heel Nederland zich aan de maatregelen houdt, en toch wordt het alleen maar strenger en worden we doodgegooid met uitspraken dat het nog veel erger gaat worden. Ik ben inmiddels op het punt beland dat het waarschijnlijk niet veel uitmaakt wat je uitspookt, want het wordt toch niet beter

Je hoeft maar om je heen te kijken om te weten dat het zo niet werkt. In april zaten we allemaal binnen te schijtebroeken. Nu probeert men zoveel mogelijk door te leven. Dat ligt aan het gebrek aan perspectief van de overheid wat gegeven wordt.
pi_197779627
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat gegeven is op zichzelf hoopvol, ja. Totdat je je bedenkt wat ervoor nodig was. Géén bezoek, overvolle ziekenhuizen en een bevolking die waarschijnlijk net zo in paniek was als wij in maart. Dat vind ik geen prettig vooruitzicht.
Je mag wel bezoek binnen je bubbel.De maatregelen zijn eigenlijk goed te vergelijken met hier.
Wat ik zo frappant vind is dat ze daar pas 6 januari in volledige lockdown zijn gegaan, en met kerst gewoon hebben gewinkeld. Als de situatie dan nu daar alweer onder controle is vraag je je toch of of wij niet aan het doorslaan zijn hier. Zeker omdat ons uitgangspunt qua besmettingen lang niet zo kritiek is als daar.
blablablabla
pi_197779636
quote:

[..]

Gisteren zag ik maar drie musjes en vandaag wel vijf. Ik denk dat ik een plaag heb.
[..]
pi_197779637
Besmettingen in de werksituatie zijn relatief gezien min of meer constant gebleven met 17.7% van het totaal aantal besmettingen.
pi_197779640
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:47 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Je hoeft maar om je heen te kijken om te weten dat het zo niet werkt. In april zaten we allemaal binnen te schijtebroeken. Nu probeert men zoveel mogelijk door te leven. Dat ligt aan het gebrek aan perspectief van de overheid wat gegeven wordt.
Is toch logisch? Dat is menselijk. Wil je dan nog steeds schijtebroeken?
pi_197779650
Aan de ene kant hoor ik dat het RIVM de R's schat op 1.27 (Engelse) en 0.85 (gewone).
Maar ook lees ik dat de Engelse variant nu 2/3 van alle besmettingen is en de R op 0.97 wordt geschat. Ervan uitgaande dat de Engelse R 0.3 hoger is dan zouden de R's eerder rond de 1.1 en 0.7 moeten liggen.

Nu wordt het aandeel Engelse variant op 2/3 geschat, van 28.628 besmettingen deze week.
Wat waren het aantal besmettingen en geschatte percentage Engelse variant afgelopen weken?
pi_197779651
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:47 schreef Elan het volgende:
Je mag wel bezoek binnen je bubbel.De maatregelen zijn eigenlijk goed te vergelijken met hier.
De maatregelen waren daar toch wel een stuk strenger, volgens mij.

En sowieso gaat het niet alleen om het maatregelenpakket, ook om de naleving ervan. Als het met de naleving wel snor had gezeten, was het pakket in de zomer genoeg geweest. En als je gezondheidssysteem op instorten staat denk ik dat je net even wat voorzichtiger bent. ;)
pi_197779655
quote:
13s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Besmettingen in de werksituatie zijn relatief gezien min of meer constant gebleven met 17.7% van het totaal aantal besmettingen.
Ik begrijp werkelijk niet dat ze daar dus echt niks aan kunnen of willen doen. Het is maatwerk, maar is echt zo veel haalbaar nog op de werkvloer.
pi_197779656
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar dat betekent wel dat we eerst flink moeten stijgen (zoals in het VK), voordat we naar een R < 1 kunnen.
Nee? Waarom moet dat?
Bij een R van 0,9 dooft het virus uit, dan stijgt het niet.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 15:49:34 #45
Dick Laurent Is Dead
pi_197779659
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:48 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Schijtebroeken. Ik vind het een prachtig woord.
pi_197779661
quote:

[..]

[..]

Dat hoeft helemaal niet. Is een advies cq bestaat niet.

Ik chill ook gewoon normaal gezellig als ik bij een vriend op bezoek ga. Is leuk. Ga volgend weekend weer logeren bij een vriend (want avondklok).

Ook lekker seksen weer. Je denkt toch niet dat ik 6 maanden celibaat ga zijn ofzo?? Hahaha 🤣🤣🤣
#WeesGeenWhales
pi_197779663
quote:
13s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
werkt top die adviezen ^O^
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197779672
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:49 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Ik chill ook gewoon normaal gezellig als ik bij een vriend op bezoek ga. Is leuk. Ga volgend weekend weer logeren bij een vriend (want avondklok).

Ook lekker seksen weer. Je denkt toch niet dat ik 6 maanden celibaat ga zijn ofzo?? Hahaha 🤣🤣🤣
Sletje.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:30 #49
Dick Laurent Is Dead
pi_197779675
quote:

[..]

Seksen met je vriend ja?
pi_197779676
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:42 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Deze en volgende week.
quote:

[..]

Kunnen we scholen beter na de krokusvakantie open gooien.
Anders wordt er straks onnodig een enorme fout gemaakt.
Die extra 2 weken maakt nu ook niet meer uit.
pi_197779677
quote:

[..]

Ja en nee. Het kan net zo goed betekenen (lijkt mij veel aannemelijker zelfs) dat als het totaal escaleert, mensen bereid zijn hun gedrag te veranderen. Niet alles komt 1 op 1 door het beleid.

Niemand beweert dat het onmogelijk is de R onder de 1 te krijgen met de Britse variant. Een legitieme vraag is wel of het überhaupt mogelijk is met topdown-maatregelen, of dat we de problemen eerst moeten ervaren.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:51 #52
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197779679
quote:

[..]

Deze gast :`)
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197779683
twitter
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:51:29 #54
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779688
quote:

[..]

Nee, maar we zitten in een friggin pandemie en dan kan gewoon niet alles even doorgeven. Dus blijf je zoveel mogelijk thuis en beperkt je je contacten. Bij alles wat je gaat doen, moet je afvragen: MOET dit of kan ik even zonder?

Dat is maar tijdelijk. Ik durf je best te zeggen dat je in juni weer heel wat meer kan (restaurant, bioscoop, terras).

Ik vind het ook kut en saai, maar ik verveel me liever dan dat ik aan de beademing lig op de IC.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:52:00 #55
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_197779698
quote:

[..]

Over door gaan met het leven gesproken, kon me wel vinden in dit verhaal: https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-grote-tol-a4029894
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_197779699
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:50 schreef Caland het volgende:

[..]

Deze gast :`)
Krijg opeens andere beelden bij het woord 'superspreader'.
[..]
pi_197779701
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De maatregelen waren daar toch wel een stuk strenger, volgens mij.

En sowieso gaat het niet alleen om het maatregelenpakket, ook om de naleving ervan. Als het met de naleving wel snor had gezeten, was het pakket in de zomer genoeg geweest. En als je gezondheidssysteem op instorten staat denk ik dat je net even wat voorzichtiger bent. ;)
Nee maatregelen zijn niet strenger, ze hadden bijvoorbeeld ook niet zoiets achterlijks als een avondklok. Het werkt alleen iets anders dan hier met bubbels etc.

Dus als het daar substantieel daalt met een soortgelijk pakket kan het hier natuurlijk nooit opeens ernstig gaan oplopen met een dominante Britse variant.
blablablabla
pi_197779705
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:51 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Nee, maar we zitten in een friggin pandemie en dan kan gewoon niet alles even doorgeven. Dus blijf je zoveel mogelijk thuis en beperkt je je contacten. Bij alles wat je gaat doen, moet je afvragen: MOET dit of kan ik even zonder?

Dat is maar tijdelijk. Ik durf je best te zeggen dat je in juni weer heel wat meer kan (restaurant, bioscoop, terras).

Ik vind het ook kut en saai, maar ik verveel me liever dan dat ik aan de beademing lig op de IC.
Feit is dat 99% van de mensen niet eens in ziekenhuis komt, dus dan is het voor hun net wat minder erg.
Is gewoon logisch dat de regels minder nageleefd worden.
pi_197779706
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:50 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Sletje.
Yep, dat zeg ik zelf ook gewoon 😋

Alleen nu tijdelijk onbetaald tot het weer mag 😂
#WeesGeenWhales
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:52:34 #60
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197779708
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:51 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Inmiddels kan je het hele ‘het is maar tijdelijk’ argument wel weglaten hoor. Dat houden mensen 2 hooguit 3 maanden vol. Niet anderhalf jaar.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197779717
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Aan de ene kant hoor ik dat het RIVM de R's schat op 1.27 (Engelse) en 0.85 (gewone).
Maar ook lees ik dat de Engelse variant nu 2/3 van alle besmettingen is en de R op 0.97 wordt geschat. Ervan uitgaande dat de Engelse R 0.3 hoger is dan zouden de R's eerder rond de 1.1 en 0.7 moeten liggen.
Dit reproductiegetal is van 15 januari, hè.

Uit de OMT-brief:
quote:
Er is een duidelijke gestage toename van de VOC 202012/01 variant (hierna de VK-variant, ofwel B.1.1.7) te zien in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 19,8% in week 2 van 2021. Voor week 3 lijkt deze stijgende trend zich vooralsnog door te zetten (voorlopig percentage omdat de cijfers nog niet compleet zijn voor week 2).
Week 2 was het zo'n 20%.
pi_197779719
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:47 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Als mensen geen resultaten zien dan komt de klad erin. Ging jij op de middelbare na 10 onvoldoendes op rij met goede moed nog even volle bak studeren om een mager 6je binnen te halen met geluk? Als mensen moeite in iets steken willen ze beloond worden, en dat worden we niet. In ruil krijgen we verlenging na verlenging, en mededelingen dat het nog veel erger gaat worden door de variant. Dan denken de mensen ook, wat heeft het dan voor nut? Overleven we die golf staat er wel weer een nieuwe dreiging klaar waardoor we weer niet kunnen versoepelen en er weer op de rem getrapt moet worden volgens die experts die mijn strot uitkomen.

Ze kunnen wel blijven zeggen van houd vol, maar na een jaar is het wel uitgewerkt. Eigenlijk was het 6 maanden geleden wel uitgewerkt.
pi_197779727
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:49 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Nee? Waarom moet dat?
Bij een R van 0,9 dooft het virus uit, dan stijgt het niet.
Ik zeg niet dat het moet, ik zeg alleen dat het VK geen voorbeeld is om te laten zien hoe makkelijk dat gaat.

De situatie in het VK was dat het eerst dramatisch steeg, voordat ze naar beneden gingen.
pi_197779731
twitter
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 2 februari 2021 @ 15:54:51 #65
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_197779736
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:52 schreef Caland het volgende:

[..]

Inmiddels kan je het hele ‘het is maar tijdelijk’ argument wel weglaten hoor. Dat houden mensen 2 hooguit 3 maanden vol. Niet anderhalf jaar.
Als we ons er beter aan houden, zou het korter duren.

Afgelopen voorjaar hebben we 2,5 maand in een lockdown gezeten, half maart tot eind mei.

Vanaf juni kon er weer heel wat tot en met half oktober. Dat zijn 4,5 maand.

De overheid had in het najaar eerder strenger moeten ingrijpen, maar als we ons per half oktober meer aan de maatregelen hadden gehouden waren we er allang weer uitgeweest. Dat er dan een derde lockdown nodig zou zijn in februari/maart lijkt me dan evident met de Britse variant, maar dan hadden we in januari weer wat meer kunnen doen waardoor de winter beter door te komen was geweest.
pi_197779739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
Krijgen we straks nog wel een mooie persconferentie van rutte over dat perspectief gewoon?

Ik wil weten wanneer ze het veilig achten voor fase 5/alle maatregelen weg.
#WeesGeenWhales
pi_197779741
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:52 schreef Elan het volgende:
Nee maatregelen zijn niet strenger, ze hadden bijvoorbeeld ook niet zoiets achterlijks als een avondklok. Het werkt alleen iets anders dan hier met bubbels etc.
Een avondklok is ook niet nodig als je geen bezoek mag... Alleen een beperkt deel van de bevolking mocht bezoek ontvangen (bv. alleenstaanden).
pi_197779742
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Even kleine analyse van de Britse variant:

Week van 11 t/m 17 januari waren er 38.776 besmettingen. Hiervan was 19,8% de Britse variant, oftewel 7.678 met de Britse variant. Week erna dus naar schatting 9.751 met de Britse variant, en deze week 12.383 met de Britse variant. Volgende week 15.727 (denk dat het totaal door de dalende oude variant dan min of meer gelijk blijft) en dan de week erna gaat het weer stijgen, gezien de 19.973 voor de Britse variant. Uiteraard vrij basaal gerekend, uitgaande van een Britse R van 1,27 en besmettelijkheid van een week en gelijkblijvende testbereidheid. Als de Britse R bijvoorbeeld gedaald is naar 1,15 na 17 januari, is het volgende week nog maar 11.677 en de week erna 13.428.

Vraag voor Mark Rutte is vooral of het niet te veel stijgt voorafgaand aan de verkiezingen, al zal de kiezer het hem waarschijnlijk toch niet aanrekenen.
Week 11-17: 19.8% van 38.776 = 7677
Week 18-24: ?
Week 25-31: 66% van 28.628 = 18896

Dat is dus ruim een verdubbeling (2.4) in 2 weken, dat zou op een R van ~1.06-1.07 voor de Engelse variant wijzen.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 15:55:16 #69
Dick Laurent Is Dead
pi_197779743
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:52 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Feit is dat 99% van de mensen niet eens in ziekenhuis komt, dus dan is het voor hun net wat minder erg.
Is gewoon logisch dat de regels minder nageleefd worden.
Nee, maar ho ho... bijna al deze mensen hebben daarna zware longschade hoor. Is ook eerder in dit topic gemeld middels een linkje en een onderzoek.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 15:55:16 #70
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_197779744
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:50 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

[..]

Kunnen we scholen beter na de krokusvakantie open gooien.
Anders wordt er straks onnodig een enorme fout gemaakt.
Die extra 2 weken maakt nu ook niet meer uit.
Heb je zelf kinderen?
Die 2 weken maakt wel degelijk heel veel uit.
pi_197779748
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:54 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Afgelopen voorjaar hebben we 2,5 maand in een lockdown gezeten, half maart tot eind mei.

De overheid had in het najaar eerder strenger moeten ingrijpen, maar als we ons per half oktober meer aan de maatregelen hadden gehouden waren we er allang weer uitgeweest. Dat er dan een derde lockdown nodig zou zijn in februari/maart lijkt me dan evident met de Britse variant, maar dan hadden we in januari weer wat meer kunnen doen waardoor de winter beter door te komen was geweest.
Wat snap je er niet aan dat mensen het gewoonweg niet KUNNEN volhouden. Kan je wel prima zo lullen, maar het merendeel is er klaar mee.
pi_197779749
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:45 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Jawel, ziekenhuisopname dalen gewoon zowel tijdens de lockdown in maart/april in 2020, als nu in 2021.
- verwijderd door admin -
pi_197779753
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ja en nee. Het kan net zo goed betekenen (lijkt mij veel aannemelijker zelfs) dat als het totaal escaleert, mensen bereid zijn hun gedrag te veranderen. Niet alles komt 1 op 1 door het beleid.

Niemand beweert dat het onmogelijk is de R onder de 1 te krijgen met de Britse variant. Een legitieme vraag is wel of het überhaupt mogelijk is met topdown-maatregelen, of dat we de problemen eerst moeten ervaren.
Dat zou heel goed kunnen natuurlijk. Zal me benieuwen.
Eerlijk gezegd voorspellen de mobiliteitcijfers weinig goeds wat dat betreft.
blablablabla
pi_197779757
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:54 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

'Ons er beter aan houden' is eigenlijk jezelf al een vrijwillige lockdown opleggen. Nu moet het via de regeltjes. Maar praktisch is er geen verschil.
I'll give you something to do
pi_197779760
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat is dus ruim een verdubbeling (2.4) in 2 weken, dat zou op een R van ~1.06-1.07 voor de Engelse variant wijzen.
Hoe kom je daarbij?

Je hebt zeker één dag per iteratie gerekend?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')