SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.So we just called him Fred
Full wellness arrangementquote:Op maandag 1 februari 2021 15:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dus eerst je haar knippen, dan masseren? Daar moet je ongetwijfeld happy van worden
Dan las ik het verkeerd ja.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap dat dat is wat je las, maar dat is niet wat ik zei
Wat ik zei: Schoolgaande kinderen hebben een andere compensatie nodig dan bedrijven. Die verliezen naast geld ook tijd.
"Het gaat nog helemaal niet goed", zegt De Jonge.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:37 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
Lijkt toch echt wel dat we nu de goede kant op gaan.
Oppassen voor de storm die ons te wachten staatquote:Op maandag 1 februari 2021 15:40 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
"Het gaat nog helemaal niet goed", zegt De Jonge.![]()
Plus dat het ook niet voor alle kinderen geldt. M'n neefje van 4 heeft zichzelf tijdens de lockdown dus leren lezen. Ik denk dat het wel even duurt voordat hij leerachterstand oplooptquote:Op maandag 1 februari 2021 15:39 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dan las ik het verkeerd ja.
Al verliezen sommige andere groepen ook tijd natuurlijk. Dat draait ook niet enkel om geldverlies. Dat is te zwart/wit imo.
Nee absoluut, daar heb je gelijk in. In de discussie ging het echter vooral over scholen versus horeca en dat soort dingen. Met de juiste financiële compensatie kan een winkel/horeca-ondernemer best een tijdje gesloten zijn zonder dat er veel impact is. Een school is een ander verhaal, dat is wat ik bedoeldequote:Op maandag 1 februari 2021 15:39 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dan las ik het verkeerd ja.
Al verliezen sommige andere groepen ook tijd natuurlijk. Dat draait ook niet enkel om geldverlies. Dat is te zwart/wit imo.
had hij het over het vaccineren zeker?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:40 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Het is een quote uit z'n functioneringsgesprek.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
had hij het over het vaccineren zeker?
Dan is de R gigantisch gezakt. Ik schat 0.78 van de oude variant en 1.05 van de Britse variant.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:20 schreef Oliver23 het volgende:
Besmettingcijfers dinsdag 19 tot en met maandag 25 januari:
Toename/Afname vorige week: - 9,7%
dinsdag: 4.272
woensdag: 5.615
donderdag: 5.774
vrijdag: 5.744
zaterdag: 5.414
zondag: 4.891
maandag: 4.017
totaal: 35.727
Besmettingcijfers dinsdag 26 januari tot en met 1 februari:
Toename/Afname vorige week: - 19,4%
dinsdag: 3.917
woensdag: 4.726
donderdag: 4.669
vrijdag: 4.392
zaterdag: 4.173
zondag: 3.700
maandag: 3.235
totaal: 28.812
Over een week nog eens kijken hoeveel kinderen er dan besmet zijn waar uit BCO komt dat het daar vandaan is gekomen, dan kun je die conclusie misschien trekkenquote:Op maandag 1 februari 2021 15:42 schreef dick_laurent het volgende:
Nou vrouwlief meldde zojuist via whatsapp dat een kind op de noodopvang BSO zojuist positief is getest. Wel andere locatie dan waar zij werkt. Hele noodopvang moet nu in quarantaine.
Maar hey, kinderen dragen nauwelijks bij
Hangt ook af van het percentage positieve tests, toch?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dan is de R gigantisch gezakt. Ik schat 0.78 van de oude variant en 1.05 van de Britse variant.
Fair enough. We gaan het zien.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Over een week nog eens kijken hoeveel kinderen er dan besmet zijn waar uit BCO komt dat het daar vandaan is gekomen, dan kun je die conclusie misschien trekken
Ik vind dit zeer onlogisch hoor. Aan alle kanten versoepelingen (wat een kutwoord trouwens, kunnen we niet iets anders verzinnen?) maar aan de andere kant dit soort kreten. Ik vind het nogal schizofreen.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:40 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Dat klopt ja, mijn schattingen zijn gebaseerd op dat dat constant blijft.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hangt ook af van het percentage positieve tests, toch?
Dat zou trouwens echt perfect zijn. Indien de B117 variant een R van 1.05 heeft zal de verspreiding veel trager gaan, en kun je dus makkelijker terrein winnen met vaccineren (en het weer), en kun je het makkelijker uitzingen.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dan is de R gigantisch gezakt. Ik schat 0.78 van de oude variant en 1.05 van de Britse variant.
Kunnen we het niet "beëindigen van verzwaringen" noemen?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind dit zeer onlogisch hoor. Aan alle kanten versoepelingen (wat een kutwoord trouwens, kunnen we niet iets anders verzinnen?) maar aan de andere kant dit soort kreten. Ik vind het nogal schizofreen.
Ik ben blij met de ruimte, maar ik vrees met grote vrezen dat dit helemaal mis gaat.
De Jonge ook helemaal niet spreken van "versoepelingen". "Ook al mogen winkels vanaf 10 februari waarschijnlijk klanten wel spullen laten afhalen en gaan de basisscholen weer open, we moeten zeker niet van versoepelingen spreken", zei hij.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind dit zeer onlogisch hoor. Aan alle kanten versoepelingen (wat een kutwoord trouwens, kunnen we niet iets anders verzinnen?) maar aan de andere kant dit soort kreten. Ik vind het nogal schizofreen.
Ik ben blij met de versnoepelingen, maar ik vrees met grote vrezen dat dit helemaal mis gaat.
Vandaag:quote:Op maandag 1 februari 2021 15:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hangt ook af van het percentage positieve tests, toch?
Nouja, een overheid + team van experts is per definitie schizofreen. Hugo staat er vanaf het begin heel anders in dan bijvoorbeeld de drie W's.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben blij met de ruimte, maar ik vrees met grote vrezen dat dit helemaal mis gaat.
Wel logisch toch? Even het effect van de scholen bekijken, dat is nogal een onzekerheid natuurlijk.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:44 schreef Elan het volgende:
Jezus man de winkels, theaters, bioscopen en kroegen nog zeker dicht tot maart lekker voorbarig weer allemaal.
Ja, maar dan wel met de huidige regels he...quote:Op maandag 1 februari 2021 15:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat zou trouwens echt perfect zijn. Indien de B117 variant een R van 1.05 heeft zal de verspreiding veel trager gaan, en kun je dus makkelijker terrein winnen met vaccineren (en het weer), en kun je het makkelijker uitzingen.
quote:Op maandag 1 februari 2021 15:45 schreef DonDruiper het volgende:
Hoe zit het met opname cijfers etc?
Die heb ik gemist.
Hoe sluit het één het ander precies uit volgens jou?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:42 schreef dick_laurent het volgende:
Nou vrouwlief meldde zojuist via whatsapp dat een kind op de noodopvang BSO zojuist positief is getest. Wel andere locatie dan waar zij werkt. Hele noodopvang moet nu in quarantaine.
Maar hey, kinderen dragen nauwelijks bij
Leuke semantiek wel. Totaal onbelangrijk. Het gaat om de inhoud en dan lijkt woord en daad UT elkaar te lopen.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:45 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
De Jonge ook helemaal niet spreken van "versoepelingen". "Ook al mogen winkels vanaf 10 februari waarschijnlijk klanten wel spullen laten afhalen en gaan de basisscholen weer open, we moeten zeker niet van versoepelingen spreken", zei hij.
Ja, we gaan meer ruimte bieden, maar we mogen het niet zien als versoepelingen. Rare gedachtsprongen.
Zonder avondklok en bezoek terug naar 1 persoon, want die zie je nog niet terug in de cijfers. Maar daar heb je gelijk in.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja, maar dan wel met de huidige regels he...
Waarom zouden we in godsnaam de Action nu weer open willen hebben?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
zoals de plannen nu zijn schat ik de kans op het opengaan van de Action klein.
ze hebben het over een bestelling vooraf, telefonisch of online.
de Action kan in elk filiaal een mobieltje achterlaten met prepaidkaartje?
Basisscholen hebben nog nooit een rol van betekenis gespeeld qua verspreiding, en aangezien die mutatie kinderen niet vatbaarder maakt is het vrij ridicuul dat ze dat met dit soort cijfers die rol wel ineens gaan spelen. Dat zou alle logica tarten.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wel logisch toch? Even het effect van de scholen bekijken, dat is nogal een onzekerheid natuurlijk.
Eiersnijders kopen duhquote:Op maandag 1 februari 2021 15:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Waarom zouden we in godsnaam de Action nu weer open willen hebben?
Dit lijkt me een uitstekend moment om daar voor altijd afscheid van te nemen.
Het OMT hint daar wel op. Schrijven zo’n beetje letterlijk dat de ziekenhuisdruk zal toenemen als je de scholen opent.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Basisscholen hebben nog nooit een rol van betekenis gespeeld qua verspreiding, en aangezien die mutatie kinderen niet vatbaarder maakt is het vrij ridicuul dat ze dat met dit soort cijfers die rol wel ineens gaan spelen. Dat zou alle logica tarten.
Het is me compleet onduidelijk waar ze dat op baseren.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het OMT hint daar wel op. Schrijven zo’n beetje letterlijk dat de ziekenhuisdruk zal toenemen als je de scholen opent.
Doelen ze daarmee niet primair op de middelbare scholen dan?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het OMT hint daar wel op. Schrijven zo’n beetje letterlijk dat de ziekenhuisdruk zal toenemen als je de scholen opent.
Was niet één van de argumenten dat je hiermee thuiswerken forceerde? En daarmee dus de druk doet afnemen bij een basisschoolsluiting?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja, ik snap wat je bedoeldequote:Op maandag 1 februari 2021 15:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee absoluut, daar heb je gelijk in. In de discussie ging het echter vooral over scholen versus horeca en dat soort dingen. Met de juiste financiële compensatie kan een winkel/horeca-ondernemer best een tijdje gesloten zijn zonder dat er veel impact is. Een school is een ander verhaal, dat is wat ik bedoelde
Nou dat zijn dan twee mooie weken geweest. Dikke rellen gehad, tonnen aan boetes binnengeharkt, en het heeft allemaal te kort geduurd om te kunnen zien wat het effect is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]Avondklok gaat er af. Ook eens met Sywert.
quote:Op maandag 1 februari 2021 15:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is me compleet onduidelijk waar ze dat op baseren.
Is toch al een hele tijd de inschatting dat basisscholen enigszins bijdragen? Punt is juist de afweging.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Doelen ze daarmee niet primair op de middelbare scholen dan?
Als de Action eenmaal geopend is dan is het protestvolk in ieder geval alweer tevreden.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Waarom zouden we in godsnaam de Action nu weer open willen hebben?
Dit lijkt me een uitstekend moment om daar voor altijd afscheid van te nemen.
Ja erg geloofwaardig is het allemaal niet meer. Puur paniekvoetbal.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nou dat zijn dan twee mooie weken geweest. Dikke rellen gehad, tonnen aan boetes binnengeharkt, en het heeft allemaal te kort geduurd om te kunnen zien wat het effect is geweest.
Eerst heette het nog dat het 'Britse virus' enorm huis zou houden en dat we daar alle mogelijke maatregelen tegen moesten nemen. Om maar zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de derde golf des doods, dan zouden we code zwart in de ziekenhuizen misschien nét kunnen ontlopen.
Weekje later en hup, die avondklok kan eraf, de basisscholen kunnen open met maatregelen, spul afhalen in de winkel kan weer. Maar het gaat niet goed jongens, we moeten het geen versoepelingen noemen.
Het is niet te verdedigen, tenzij ze erachter zijn gekomen dat de Britse variant toch niet besmettelijker is, wat wel vermakelijk zou zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nou dat zijn dan twee mooie weken geweest. Dikke rellen gehad, tonnen aan boetes binnengeharkt, en het heeft allemaal te kort geduurd om te kunnen zien wat het effect is geweest.
Eerst heette het nog dat het 'Britse virus' enorm huis zou houden en dat we daar alle mogelijke maatregelen tegen moesten nemen. Om maar zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de derde golf des doods, dan zouden we code zwart in de ziekenhuizen misschien nét kunnen ontlopen.
Weekje later en hup, die avondklok kan eraf, de basisscholen kunnen open met maatregelen, spul afhalen in de winkel kan weer. Maar het gaat niet goed jongens, we moeten het geen versoepelingen noemen.
Nee want dat was op dat moment nu eenmaal de regel, ook al zullen we het effect nooit weten. En regels zijn regels, zo hebben we (wie?) dat met elkaar afgesproken in dit land.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja erg geloofwaardig is het allemaal niet meer. Puur paniekvoetbal.
Wellicht het OM opdracht geven de avondklokboetes te laten vervallen?
Het ging erom dat er gezegd werd dat '4 weekjes thuis niet zo erg was' of dat 'het op een totaal niet zo groot was (of welke woorden ook precies)', het was dus een reactie op het bagatelliseren wat in mijn ogen gebeurde. Vandaar dat ik zei dat het losstaat of bedrijven voldoende gecompenseerd worden, maar dat het niet fair is het te bagatelliseren.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, ik snap wat je bedoeldeDenk ik. Waarschijnlijk praten we langs elkaar heen, want ik heb dan weer niet het idee alsof je mij snapt
![]()
Natuurlijk kan een verlies in onderwijs niet met geld worden opgelost. Bedrijven kunnen in theorie wel gered worden met geld. Jij opperde dat het krijgen van steun (of er genoeg steun was) los stond van de discussie. En de discussie ging op dat moment over het punt dat de crisis voor kinderen zwaarder zou zijn omdat bedrijven in theorie gered kunnen worden door geld. Of er genoeg steun is (of juist niet) staat dus juist niet los van het onderwerp wat besproken werd. Die ondernemer die omvalt koopt er weinig voor dat hij in theorie gered had kunnen worden. Als het niet gebeurd is het voor hem gewoon net zo kut als een kind die enkel digitaal onderwijs kan krijgen.
Argh, af en toe is het irritant en lastig om je mening over te brengen via wat letters op een forum
Vandaag zijn 168 nieuwe COVID-patiënten opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen, 4 minder dan gisteren. Hiervan zijn er 24 opgenomen op de IC, 6 minder dan gisteren en 144 in de kliniek, 2 meer dan gisteren. Gemiddeld is het aantal opnames in de afgelopen week vrij stabiel. Bekijk figuur 1 en 2 voor alle cijfers.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:45 schreef DonDruiper het volgende:
Hoe zit het met opname cijfers etc?
Die heb ik gemist.
Alles draagt uiteindelijk bij maar jonge kinderen zijn amper besmettelijk en eigenlijk nooit de bronbesmetter binnen een gezinssituatie volgens talloze onderzoeken.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
[..]
Is toch al een hele tijd de inschatting dat basisscholen enigszins bijdragen? Punt is juist de afweging.
Vraag me serieus af als dat zo zou zijn, of ze dat openlijk zouden toegeven.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het is niet te verdedigen, tenzij ze erachter zijn gekomen dat de Britse variant toch niet besmettelijker is, wat wel vermakelijk zou zijn.
https://nos.nl/liveblog/2(...)kboetes-in-week.htmlquote:'Helft nieuwe besmettingen door Britse coronavariant'
Van alle nieuwe coronabesmettingen wordt naar schatting de helft veroorzaakt door de Britse variant van het virus. Dat staat in de brief die het kabinet gisteravond naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het was al de verwachting dat de Britse mutatie, die hoogstwaarschijnlijk besmettelijker is, snel de overhand zou krijgen in Nederland. Half januari was ongeveer een derde van alle nieuwe besmettingen terug te voeren op de Britse variant.
In de brief schrijft het kabinet dat het reproductiegetal van de Britse variant naar schatting 49 procent hoger is dan die van het klassieke coronavirus. Ter vergelijking: bij de klassieke variant lag die half januari op 0,85 en bij de Britse variant op 1,27. Alleen bij een reproductiegetal onder de 1 is een virus op zijn retour.
Ik denk dat dit oprecht een stukje psychologie van de koude grond is in een poging urgentie af te geven.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef Vasilevski het volgende:
Ik herinner me tabelletjes waarin de impact van basisschollen open of dicht op de R 0,04 zou zijn? Ingeschat door RIVM.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles draagt uiteindelijk bij maar jonge kinderen zijn amper besmettelijk en eigenlijk nooit de bronbesmetter binnen een gezinssituatie volgens talloze onderzoeken.
Dus hoe dan?
Ja, die herinner ik me ook. 0,04 met een bandbreedte van 0,02 tot 0,08 ofzo. Zelfde voor middelbare scholen. Alle scholen + BSO + KDV sluiten had op dat moment een impact van 0,12 bij elkaar ofzo.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik herinner me tabelletjes waarin de impact van basisschollen open of dicht op de R 0,04 zou zijn? Ingeschat door RIVM.
Precies op tijd voor de "versoepelingen" dus. Lekker!quote:Op maandag 1 februari 2021 15:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)kboetes-in-week.html
Op basis van schattingen...
Maar als die nieuwe variant een R heeft van ongeveer 1,27 en de oude 0.85 dan zullen we dus nu een keerpunt moeten gaan zien in de besmettingen.
Nee.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Doelen ze daarmee niet primair op de middelbare scholen dan?
Enquote:Kortom, het Lansingerland-schoolonderzoek toont dat kinderen besmet kunnen raken en, waarschijnlijk vaker dan na besmetting met de klassieke variant, ook klachten ontwikkelen. Deze klachten zijn over het algemeen milder dan die bij volwassenen. Besmette kinderen kunnen het virus doorgeven binnen een huishouden en ook op school, en waarschijnlijk mede doordat zij vaker klachten ontwikkelen, gaat die doorgifte wat sneller en uitgebreider dan bij het klassieke wildtypevirus; dit resulteert in een toegenomen Rt-waarde.
Er zijn geenaanwijzingen dat kinderen wat betreft de VK-variant of het klassieke wildtypevirus eenzelfde rol spelen als bij het influenzavirus – waar kinderen de motor van de uitbraak zijn.
quote:In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling, ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus, mits deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies om nu als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar al wel te heropenen. Op grond van de modelleringen levert dit een reëel risico op verdere toename van ziekenhuis- en IC-opnames; hoe groot deze toename is hangt vooral af van het nog onbekende effect dat vaccinatie heeft op de doorgifte van het virus. Ook kan een deel van deze voorspelde toename waarschijnlijk gekeerd worden door aanscherping van enkele maatregelen die op scholen gelden, zoals hieronder gesuggereerd in het Generiek kader. Of en in welke mate deze toename van zorgvraag speelt wordt bovendien pas manifest in de opnamegetallen en bedbezetting in de loop van maart. Mede vanwege deze onzekerheid adviseert het OMT tegen het tegelijk heropenen van de buitenschoolse opvang (BSO). De mogelijke nadelige effecten van bovenstaande versoepeling op de continuering van de zorg lijken opgevangen te kunnen worden vermits de andere maatregelen (waaronder de huidige bezoekregel) voorlopig gehandhaafd blijven. Het OMT adviseert mede tegen opening van de BSO omdat de groepen in de BSO niet gelijk zijn aan de groepen op school en heropening van de BSO dus tot extra contacten en mogelijke extra verspreiding zal leiden; ook kan er een secundair effect zijn op druk op het werk.
Om nog maar te zwijgen over verschillende onderzoeken in het buitenland.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Beter ten halve gekeerd...quote:Op maandag 1 februari 2021 15:53 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nee want dat was op dat moment nu eenmaal de regel, ook al zullen we het effect nooit weten. En regels zijn regels, zo hebben we (wie?) dat met elkaar afgesproken in dit land.
Met Hugo aan het roer presteert Nederland geen ene moer.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik denk dat dit oprecht een stukje psychologie van de koude grond is in een poging urgentie af te geven.
Niet dat het werkt ofzo.Net als het niet werkt om met een aanpassing in je rekenmodel tot meer vaccinaties te komen. Hugo denkt dan geloof ik dat er dan een zucht van opluchting komt omdat het lijkt dat het beter gaat. Terwijl er vooral een zucht is omdat het echt over komt als een puinhoop.
Dat klopt. Dat is op zichzelf al niet erg veel, maar daar zitten dan ook nog de randeffecten bij in, dus ouders aan de poort en minder thuiswerkers en dergelijke. Wat je overhoudt voor de klassensituatie an sich is echt marginaal.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik herinner me tabelletjes waarin de impact van basisschollen open of dicht op de R 0,04 zou zijn? Ingeschat door RIVM.
Niet per se. De besmettingsgevallen zijn inmiddels veel lager en bijna alles is dicht, de sleutel ligt hem juist in de exponentiële groeimogelijkheden.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar als die nieuwe variant een R heeft van ongeveer 1,27 en de oude 0.85 dan zullen we dus nu een keerpunt moeten gaan zien in de besmettingen.
Met alle keuzes die ze de laatste tijd hebben gemaakt denk ik niet dat ze gaan versoepelen als het echt gigantisch uit de hand zou lopen. Dus denk dat het wel meevalt. Ben wel benieuwd naar data van sequencing en niet alleen schattingen en modelleringen.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Precies op tijd voor de "versoepelingen" dus. Lekker!
quote:Op maandag 1 februari 2021 15:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met Hugo aan het roer presteert Nederland geen ene moer.
Of de zogenaamde doorstroom locaties? Zwembaden/dierentuinen?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:54 schreef Pvt.Webster het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)en-voor-afhalen.html
En wat met sportscholen en contactberoepen? Die zitten er ergens tussenin ofzo?
Ik hoop dat dat in ieder geval de groep is waarover wordt gesproken bij dat stukje over "maatwerk".
Iemand die met de besmettingsaantallen van afgelopen dagen en de aanname van 50% Brits een mooi grafiekje kan maken voor komende weken? Ik ben er zelf niet zo handig in.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ja. Vooral als we echt gaan knallen met de vaccins.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Mooie cijfers! We gaan de goede kant op.. nog effe volhouden en doorzetten nu en we kunnen de zonnige tijd tegemoet (letterlijk en figuurlijk)
Significant wel.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nieuw kapsel afhalen.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:54 schreef Pvt.Webster het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)en-voor-afhalen.html
En wat met sportscholen en contactberoepen? Die zitten er ergens tussenin ofzo?
Ik hoop dat dat in ieder geval de groep is waarover wordt gesproken bij dat stukje over "maatwerk".
Nou ja er waren aan het begin natuurlijk wel extreme schattingen van 30% tot 70% meer besmettelijk, én ook nog eens erger qua symptomen en sterfte. Omdat een 'zou kunnen' van experts al snel wordt vertaald (via Boris Johnson) tot een 'is'. Een beetje meer terughoudendheid was op dat moment wel goed geweest, nu moet de keutel weer worden ingetrokken.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:54 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vraag me serieus af als dat zo zou zijn, of ze dat openlijk zouden toegeven.
(ohjee, ik begin ook al met complotdenken nu, help)
Als de gevallen 50/50 zijn, dan is het gemiddelde R waarde dus boven de 1 met R 0.85 voor oude variant en R1.27 voor nieuwe variant. Dan zullen we al expotentieel gaan groeien.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet per se. De besmettingsgevallen zijn inmiddels veel lager en bijna alles is dicht, de sleutel ligt hem juist in de exponentiële groeimogelijkheden.
Inderdaad, dat mis ik inderdaad ook en het lijkt voorlopig allemaal een beetje uit de lucht gegrepen. Maar dat zal de tijd ons leren, als we meer dan 50% UK mutatie hebben en die R ligt redelijk boven de 1, dan zal het dus moeten stijgen.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:00 schreef 4-elements het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)-britse-variant.html
Naar schatting..
Hoogtswaarschijnlijk...
...leiden tot de schatting dat...
Lijkt allemaal een beetje op drijfzand gebouwd te zijn. Neem aan dat ze wekelijks steekproeven nemen, maar daar lees ik niets over? Kom eens met cijfers in plaats van schattingen...
Tja, wat mij betreft is het helemaal prima om op basis van de informatie toen (Britse variant is veel besmettelijker) maatregel X te nemen, en op basis van informatie nu (het altijd mooie "voortschrijdende inzicht") maatregel Y. Zeker omdat in dit geval maatregel X het voorzorgsprincipe aanhing. Maar over het algemeen is daar niet heel veel begrip voor inderdaad.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:54 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vraag me serieus af als dat zo zou zijn, of ze dat openlijk zouden toegeven.
(ohjee, ik begin ook al met complotdenken nu, help)
Dat is de vraag in de praktijk, in het VK is de situatie inmiddels met een soortgelijke lockdown al weer aardig onder controle. Dat zou met een R van 1.27 toch veel langer moeten duren dan wat het nu duurt.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:01 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als de gevallen 50/50 zijn, dan is het gemiddelde R waarde dus boven de 1 met R 0.85 voor oude variant en R1.27 voor nieuwe variant. Dan zullen we al expotentieel gaan groeien.
Ik vind basisscholen open dan ook geen belachelijk idee.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Significant wel.
Als die Britse variant verder niks doet gaat dat dus amper effect hebben.
Al zullen veel ouders wel blij zijn dat voor hun volgende week de grote vakantie is aangebroken.
Gewoon allebei, weet je zeker dat je goed zit.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:04 schreef Celestien het volgende:
De basisscholen gaan weer open: ik weet niet of ik moet juichen of janken.
Sequencen kost veel tijd dus harde cijfers geven kan niet sneller.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:00 schreef 4-elements het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)-britse-variant.html
Naar schatting..
Hoogtswaarschijnlijk...
...leiden tot de schatting dat...
Lijkt allemaal een beetje op drijfzand gebouwd te zijn. Neem aan dat ze wekelijks steekproeven nemen, maar daar lees ik niets over? Kom eens met cijfers in plaats van schattingen...
Tuurlijk, dus die situatie met VK en ons kun je niet echt stellen, maar dit stond net op NOS:quote:Op maandag 1 februari 2021 16:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is de vraag in de praktijk, in het VK is de situatie inmiddels met een soortgelijke lockdown al weer aardig onder controle. Dat zou met een R van 1.27 toch veel langer moeten duren dan wat het nu duurt.
Als we diezelfde waarden nu hebben, dan zijn we dus over het kantelpunt heen. (laagste punt)quote:In de brief schrijft het kabinet dat het reproductiegetal van de Britse variant naar schatting 49 procent hoger is dan die van het klassieke coronavirus. Ter vergelijking: bij de klassieke variant lag die half januari op 0,85 en bij de Britse variant op 1,27. Alleen bij een reproductiegetal onder de 1 is een virus op zijn retour.
Duurt natuurlijk nog wel even voor je het in de cijfers ziet want er zit vertraging tussen moment van besmetting -> verwerken uitslag testquote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Tuurlijk, dus die situatie met VK en ons kun je niet echt stellen, maar dit stond net op NOS:
[..]
Als we diezelfde waarden nu hebben, dan zijn we dus over het kantelpunt heen. (laagste punt)
Cijfers zijn er vrij hard aan het kelderen. Toch best een prestatie, zeker gezien de veronderstelde verspreiding van B117 aldaar.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:05 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe gaat het op dit moment in Ierland eigenlijk? Dat was net na kerst toch ook zo'n rampgebied?
Dan zou het ergens komende week weer moeten gaan stijgen. Aangezien de besmettingen vaak toch wel een week of meer plaatsvinden voor er een test wordt gedaan en de uitslag binnen is.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Tuurlijk, dus die situatie met VK en ons kun je niet echt stellen, maar dit stond net op NOS:
[..]
Als we diezelfde waarden nu hebben, dan zijn we dus over het kantelpunt heen. (laagste punt)
Ja maar als die getallen nog zo zijn als vorige week (daar lijken die 1,27 en 0,89 op gebaseerd), dan kan het deze week niet zo dalen - tenzij er hele gekke dingen zijn gebeurd met testbereidheid. Al valt dat laatste niet helemaal uit te sluiten met het GGD-lek.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Ik juich voor de kinderen die graag weer naar school willen. Ik juich voor de leraren die het veilig genoeg vinden om weer aan de slag te gaan. Ik juich voor de ouders die er zo op zitten te wachten. Ik juich voor de werkgevers die nu nog meer mensen weer naar kantoor kan halen (want het ''m'n kind zit thuis'' argument kan niet meer gebruikt worden om toch thuis te werken). Ik juich voor de mensen die pleiten voor open scholen omdat ze vanwege hun werk afhankelijk zijn van open scholen. Echt fijn voor die groepen en dat meen ik oprecht.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:04 schreef Celestien het volgende:
De basisscholen gaan weer open: ik weet niet of ik moet juichen of janken.
Ik denk dat het GGD-lek niet heel veel invloed heeft. Als je klachten hebt, wil je toch graag zekerheid of je corona hebt of niet. Althans, dat lijkt mij.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja maar als die getallen nog zo zijn als vorige week (daar lijken die 1,27 en 0,89 op gebaseerd), dan kan het deze week niet zo dalen - tenzij er hele gekke dingen zijn gebeurd met testbereidheid. Al valt dat laatste niet helemaal uit te sluiten met het GGD-lek.
Dat doen ze ja, vorige week was de inschatting 1,27 voor de Britse variant en 0,89 voor de oude variant. Zelf kan ik dat niet rijmen met de data, maar goed.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Zouden ze ook geen R waarde voor beide varianten berekenen? In theorie zouden ze natuurlijk beide zouden dalen met de huidige set met maatregelen.
Als we nu daadwerkelijk een toename zien in het aantal "Britse" besmettingen dan is er wel een uitdaging ja.
Dat laatste vroeg ik me ook wel af inderdaad. Je ziet dat het percentage positieve testen ongeveer gelijk blijft. Dus of minder mensen zijn ziek, of minder mensen willen zich laten testen door bijvoorbeeld het lek.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja maar als die getallen nog zo zijn als vorige week (daar lijken die 1,27 en 0,89 op gebaseerd), dan kan het deze week niet zo dalen - tenzij er hele gekke dingen zijn gebeurd met testbereidheid. Al valt dat laatste niet helemaal uit te sluiten met het GGD-lek.
Op zich wel natuurlijk, alleen heb je dan niet de maatregel op zichzelf, maar ook de wijze waarop en de maatschappelijke gevolgen. Het OMT dat het adviseerde. Gompie die tegen was en toen weer voor. Het 'mentaal gezonde D66-halfuurtje', de medewerking van niet alleen de twijfelende coalitiepartijen, maar ook GroenLinks, 50Plus, SP en ik mis vast nog wat partijen die wel wat kritischer hadden mogen zijn. De BOA-bond die zichzelf betrok bij de handhaving terwijl dat eerst niet zou gebeuren. De politie die om 21.01 boetes uitdeelt en boetefuiken organiseert, terwijl er eerst alleen op de excessen zou worden gehandhaafd. De burgemeesters van Amsterdam en Eindhoven die alle protesten tot op de dag van vandaag verbieden. De rellen op zich.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tja, wat mij betreft is het helemaal prima om op basis van de informatie toen (Britse variant is veel besmettelijker) maatregel X te nemen, en op basis van informatie nu (het altijd mooie "voortschrijdende inzicht") maatregel Y. Zeker omdat in dit geval maatregel X het voorzorgsprincipe aanhing. Maar over het algemeen is daar niet heel veel begrip voor inderdaad.
Hoezo dalen die cijfers in de UK dan alweer zo hard nu dat kan toch niet ze zijn nog geen maand in lockdownquote:Op maandag 1 februari 2021 16:06 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[..]
Minder mensen die zich laten testen vanwege gebrek aan vertrouwen in het waarborgen van de privacy?quote:Op maandag 1 februari 2021 16:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |