Waarom zouden we in godsnaam de Action nu weer open willen hebben?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
zoals de plannen nu zijn schat ik de kans op het opengaan van de Action klein.
ze hebben het over een bestelling vooraf, telefonisch of online.
de Action kan in elk filiaal een mobieltje achterlaten met prepaidkaartje?
Basisscholen hebben nog nooit een rol van betekenis gespeeld qua verspreiding, en aangezien die mutatie kinderen niet vatbaarder maakt is het vrij ridicuul dat ze dat met dit soort cijfers die rol wel ineens gaan spelen. Dat zou alle logica tarten.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wel logisch toch? Even het effect van de scholen bekijken, dat is nogal een onzekerheid natuurlijk.
Eiersnijders kopen duhquote:Op maandag 1 februari 2021 15:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Waarom zouden we in godsnaam de Action nu weer open willen hebben?
Dit lijkt me een uitstekend moment om daar voor altijd afscheid van te nemen.
Het OMT hint daar wel op. Schrijven zo’n beetje letterlijk dat de ziekenhuisdruk zal toenemen als je de scholen opent.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Basisscholen hebben nog nooit een rol van betekenis gespeeld qua verspreiding, en aangezien die mutatie kinderen niet vatbaarder maakt is het vrij ridicuul dat ze dat met dit soort cijfers die rol wel ineens gaan spelen. Dat zou alle logica tarten.
Het is me compleet onduidelijk waar ze dat op baseren.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het OMT hint daar wel op. Schrijven zo’n beetje letterlijk dat de ziekenhuisdruk zal toenemen als je de scholen opent.
Doelen ze daarmee niet primair op de middelbare scholen dan?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het OMT hint daar wel op. Schrijven zo’n beetje letterlijk dat de ziekenhuisdruk zal toenemen als je de scholen opent.
Was niet één van de argumenten dat je hiermee thuiswerken forceerde? En daarmee dus de druk doet afnemen bij een basisschoolsluiting?quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja, ik snap wat je bedoeldequote:Op maandag 1 februari 2021 15:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee absoluut, daar heb je gelijk in. In de discussie ging het echter vooral over scholen versus horeca en dat soort dingen. Met de juiste financiële compensatie kan een winkel/horeca-ondernemer best een tijdje gesloten zijn zonder dat er veel impact is. Een school is een ander verhaal, dat is wat ik bedoelde
Nou dat zijn dan twee mooie weken geweest. Dikke rellen gehad, tonnen aan boetes binnengeharkt, en het heeft allemaal te kort geduurd om te kunnen zien wat het effect is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]Avondklok gaat er af. Ook eens met Sywert.
quote:Op maandag 1 februari 2021 15:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is me compleet onduidelijk waar ze dat op baseren.
Is toch al een hele tijd de inschatting dat basisscholen enigszins bijdragen? Punt is juist de afweging.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Doelen ze daarmee niet primair op de middelbare scholen dan?
Als de Action eenmaal geopend is dan is het protestvolk in ieder geval alweer tevreden.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Waarom zouden we in godsnaam de Action nu weer open willen hebben?
Dit lijkt me een uitstekend moment om daar voor altijd afscheid van te nemen.
Ja erg geloofwaardig is het allemaal niet meer. Puur paniekvoetbal.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nou dat zijn dan twee mooie weken geweest. Dikke rellen gehad, tonnen aan boetes binnengeharkt, en het heeft allemaal te kort geduurd om te kunnen zien wat het effect is geweest.
Eerst heette het nog dat het 'Britse virus' enorm huis zou houden en dat we daar alle mogelijke maatregelen tegen moesten nemen. Om maar zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de derde golf des doods, dan zouden we code zwart in de ziekenhuizen misschien nét kunnen ontlopen.
Weekje later en hup, die avondklok kan eraf, de basisscholen kunnen open met maatregelen, spul afhalen in de winkel kan weer. Maar het gaat niet goed jongens, we moeten het geen versoepelingen noemen.
Het is niet te verdedigen, tenzij ze erachter zijn gekomen dat de Britse variant toch niet besmettelijker is, wat wel vermakelijk zou zijn.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nou dat zijn dan twee mooie weken geweest. Dikke rellen gehad, tonnen aan boetes binnengeharkt, en het heeft allemaal te kort geduurd om te kunnen zien wat het effect is geweest.
Eerst heette het nog dat het 'Britse virus' enorm huis zou houden en dat we daar alle mogelijke maatregelen tegen moesten nemen. Om maar zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de derde golf des doods, dan zouden we code zwart in de ziekenhuizen misschien nét kunnen ontlopen.
Weekje later en hup, die avondklok kan eraf, de basisscholen kunnen open met maatregelen, spul afhalen in de winkel kan weer. Maar het gaat niet goed jongens, we moeten het geen versoepelingen noemen.
Nee want dat was op dat moment nu eenmaal de regel, ook al zullen we het effect nooit weten. En regels zijn regels, zo hebben we (wie?) dat met elkaar afgesproken in dit land.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja erg geloofwaardig is het allemaal niet meer. Puur paniekvoetbal.
Wellicht het OM opdracht geven de avondklokboetes te laten vervallen?
Het ging erom dat er gezegd werd dat '4 weekjes thuis niet zo erg was' of dat 'het op een totaal niet zo groot was (of welke woorden ook precies)', het was dus een reactie op het bagatelliseren wat in mijn ogen gebeurde. Vandaar dat ik zei dat het losstaat of bedrijven voldoende gecompenseerd worden, maar dat het niet fair is het te bagatelliseren.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, ik snap wat je bedoeldeDenk ik. Waarschijnlijk praten we langs elkaar heen, want ik heb dan weer niet het idee alsof je mij snapt
![]()
Natuurlijk kan een verlies in onderwijs niet met geld worden opgelost. Bedrijven kunnen in theorie wel gered worden met geld. Jij opperde dat het krijgen van steun (of er genoeg steun was) los stond van de discussie. En de discussie ging op dat moment over het punt dat de crisis voor kinderen zwaarder zou zijn omdat bedrijven in theorie gered kunnen worden door geld. Of er genoeg steun is (of juist niet) staat dus juist niet los van het onderwerp wat besproken werd. Die ondernemer die omvalt koopt er weinig voor dat hij in theorie gered had kunnen worden. Als het niet gebeurd is het voor hem gewoon net zo kut als een kind die enkel digitaal onderwijs kan krijgen.
Argh, af en toe is het irritant en lastig om je mening over te brengen via wat letters op een forum
Vandaag zijn 168 nieuwe COVID-patiënten opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen, 4 minder dan gisteren. Hiervan zijn er 24 opgenomen op de IC, 6 minder dan gisteren en 144 in de kliniek, 2 meer dan gisteren. Gemiddeld is het aantal opnames in de afgelopen week vrij stabiel. Bekijk figuur 1 en 2 voor alle cijfers.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:45 schreef DonDruiper het volgende:
Hoe zit het met opname cijfers etc?
Die heb ik gemist.
Alles draagt uiteindelijk bij maar jonge kinderen zijn amper besmettelijk en eigenlijk nooit de bronbesmetter binnen een gezinssituatie volgens talloze onderzoeken.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
[..]
Is toch al een hele tijd de inschatting dat basisscholen enigszins bijdragen? Punt is juist de afweging.
Vraag me serieus af als dat zo zou zijn, of ze dat openlijk zouden toegeven.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het is niet te verdedigen, tenzij ze erachter zijn gekomen dat de Britse variant toch niet besmettelijker is, wat wel vermakelijk zou zijn.
https://nos.nl/liveblog/2(...)kboetes-in-week.htmlquote:'Helft nieuwe besmettingen door Britse coronavariant'
Van alle nieuwe coronabesmettingen wordt naar schatting de helft veroorzaakt door de Britse variant van het virus. Dat staat in de brief die het kabinet gisteravond naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het was al de verwachting dat de Britse mutatie, die hoogstwaarschijnlijk besmettelijker is, snel de overhand zou krijgen in Nederland. Half januari was ongeveer een derde van alle nieuwe besmettingen terug te voeren op de Britse variant.
In de brief schrijft het kabinet dat het reproductiegetal van de Britse variant naar schatting 49 procent hoger is dan die van het klassieke coronavirus. Ter vergelijking: bij de klassieke variant lag die half januari op 0,85 en bij de Britse variant op 1,27. Alleen bij een reproductiegetal onder de 1 is een virus op zijn retour.
Ik denk dat dit oprecht een stukje psychologie van de koude grond is in een poging urgentie af te geven.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:51 schreef Vasilevski het volgende:
Ik herinner me tabelletjes waarin de impact van basisschollen open of dicht op de R 0,04 zou zijn? Ingeschat door RIVM.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles draagt uiteindelijk bij maar jonge kinderen zijn amper besmettelijk en eigenlijk nooit de bronbesmetter binnen een gezinssituatie volgens talloze onderzoeken.
Dus hoe dan?
Ja, die herinner ik me ook. 0,04 met een bandbreedte van 0,02 tot 0,08 ofzo. Zelfde voor middelbare scholen. Alle scholen + BSO + KDV sluiten had op dat moment een impact van 0,12 bij elkaar ofzo.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik herinner me tabelletjes waarin de impact van basisschollen open of dicht op de R 0,04 zou zijn? Ingeschat door RIVM.
Precies op tijd voor de "versoepelingen" dus. Lekker!quote:Op maandag 1 februari 2021 15:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)kboetes-in-week.html
Op basis van schattingen...
Maar als die nieuwe variant een R heeft van ongeveer 1,27 en de oude 0.85 dan zullen we dus nu een keerpunt moeten gaan zien in de besmettingen.
Nee.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Doelen ze daarmee niet primair op de middelbare scholen dan?
Enquote:Kortom, het Lansingerland-schoolonderzoek toont dat kinderen besmet kunnen raken en, waarschijnlijk vaker dan na besmetting met de klassieke variant, ook klachten ontwikkelen. Deze klachten zijn over het algemeen milder dan die bij volwassenen. Besmette kinderen kunnen het virus doorgeven binnen een huishouden en ook op school, en waarschijnlijk mede doordat zij vaker klachten ontwikkelen, gaat die doorgifte wat sneller en uitgebreider dan bij het klassieke wildtypevirus; dit resulteert in een toegenomen Rt-waarde.
Er zijn geenaanwijzingen dat kinderen wat betreft de VK-variant of het klassieke wildtypevirus eenzelfde rol spelen als bij het influenzavirus – waar kinderen de motor van de uitbraak zijn.
quote:In meerderheid erkent het OMT dat er op grond van diverse maatschappelijke afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling, ondanks de risico’s die dat met zich meebrengt op verspreiding van het virus, mits deze uiteraard niet te groot zijn. Het OMT stemt dan ook in met een advies om nu als eerste het primair onderwijs en de kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar al wel te heropenen. Op grond van de modelleringen levert dit een reëel risico op verdere toename van ziekenhuis- en IC-opnames; hoe groot deze toename is hangt vooral af van het nog onbekende effect dat vaccinatie heeft op de doorgifte van het virus. Ook kan een deel van deze voorspelde toename waarschijnlijk gekeerd worden door aanscherping van enkele maatregelen die op scholen gelden, zoals hieronder gesuggereerd in het Generiek kader. Of en in welke mate deze toename van zorgvraag speelt wordt bovendien pas manifest in de opnamegetallen en bedbezetting in de loop van maart. Mede vanwege deze onzekerheid adviseert het OMT tegen het tegelijk heropenen van de buitenschoolse opvang (BSO). De mogelijke nadelige effecten van bovenstaande versoepeling op de continuering van de zorg lijken opgevangen te kunnen worden vermits de andere maatregelen (waaronder de huidige bezoekregel) voorlopig gehandhaafd blijven. Het OMT adviseert mede tegen opening van de BSO omdat de groepen in de BSO niet gelijk zijn aan de groepen op school en heropening van de BSO dus tot extra contacten en mogelijke extra verspreiding zal leiden; ook kan er een secundair effect zijn op druk op het werk.
Om nog maar te zwijgen over verschillende onderzoeken in het buitenland.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Beter ten halve gekeerd...quote:Op maandag 1 februari 2021 15:53 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nee want dat was op dat moment nu eenmaal de regel, ook al zullen we het effect nooit weten. En regels zijn regels, zo hebben we (wie?) dat met elkaar afgesproken in dit land.
Met Hugo aan het roer presteert Nederland geen ene moer.quote:Op maandag 1 februari 2021 15:56 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik denk dat dit oprecht een stukje psychologie van de koude grond is in een poging urgentie af te geven.
Niet dat het werkt ofzo.Net als het niet werkt om met een aanpassing in je rekenmodel tot meer vaccinaties te komen. Hugo denkt dan geloof ik dat er dan een zucht van opluchting komt omdat het lijkt dat het beter gaat. Terwijl er vooral een zucht is omdat het echt over komt als een puinhoop.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |