abonnement Unibet Coolblue
pi_197405362
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 12 januari 2021 23:59 uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2020 te vinden!

Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:

W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
pi_197405393
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 12:54 schreef Erbo79 het volgende:
quote:
[..]

Trouwens, ik weet niet wie WolframAlpha op het forum noemde, maar nog bedankt voor de tip! Dat is mooi speelgoed :)
:W

hmm, ik ben er dus ook ingetrapt bij 4 en bij 19 doet niets van mijn oplossing een lampje branden bij de hint. Kan ik die bij iemand checken?
pi_197405450
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:04 schreef saaie_kaas het volgende:
[ afbeelding ] Op donderdag 14 januari 2021 12:54 schreef Erbo79 het volgende:
[..]

:W

hmm, ik ben er dus ook ingetrapt bij 4 en bij 19 doet niets van mijn oplossing een lampje branden bij de hint. Kan ik die bij iemand checken?
Als je groep en getal googlet, zie je dat het een dimensie is. Zo niet, dan is het waarschijnlijk fout.
pi_197405484
Kan iemand me uitleggen waar de themahints van 8 & 20 zaten?
In 20 heb ik wel gezocht maar ik kon niets vinden. En bij 8 heb ik geen idee hoe daar een hint uit te halen is.
pi_197405683
quote:
99s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:08 schreef Legoblokje het volgende:
Kan iemand me uitleggen waar de themahints van 8 & 20 zaten?
In 20 heb ik wel gezocht maar ik kon niets vinden. En bij 8 heb ik geen idee hoe daar een hint uit te halen is.
Nou ja ik kan het uitleggen, maar goed of dat ook bedoelt wordt is altijd maar de vraag. Want die lijst van opgaven met hints die ze aandragen is wel weer lekker vaag.

Dus ik hou het ook lekker vaag:
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 20
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197406043
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:07 schreef thabit het volgende:

[..]

Als je groep en getal googlet, zie je dat het een dimensie is. Zo niet, dan is het waarschijnlijk fout.
SPOILER: wil de echte wiskundige opstaan
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197406195
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:44 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik heb die thema van 20 niet, ik weet wat er zou moeten en ik kan me wel voor de kop slaan. Heb er wel hele lange titels gevonden, maar dat is waarschijnlijk onbewust. De rest heb ik (denk ik) wel. Maar je weet het natuurlijk maar nooit :P
We maken nog een kans! :P
pi_197406938
Met de hints erbij een paar keer mezelf voor mijn kop geslagen, maar ook dat hoort bij de puzzel :-) Nog steeds benieuwd naar 8 (sleutel heb ik wel, maar dan?). Als iemand me daarbij kan helpen, graag.

Zijn er eigenlijk al mensen ziek geworden na de deadline?
AIVD kerstpuzzel 2023
pi_197406965
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:20 schreef amopi het volgende:
Met de hints erbij een paar keer mezelf voor mijn kop geslagen, maar ook dat hoort bij de puzzel :-) Nog steeds benieuwd naar 8 (sleutel heb ik wel, maar dan?). Als iemand me daarbij kan helpen, graag.

Zijn er eigenlijk al mensen ziek geworden na de deadline?
Ik heb 'm opgelost, maar ik snap nog steeds niet waarom die sleutel er zo in moet. :')
pi_197407106
quote:
6s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:33 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

SPOILER: wil de echte wiskundige opstaan
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze overledene zat natuurlijk ook al in de blokjes onderaan de pagina's.

Maar ik ken niet alle dimensies van alle relevante representaties van alle sporadische groepen uit m'n hoofd, dus herkende het getal niet als zodanig. Ik vond het al wel raar waarom ze het een minimonster in plaats van een babymonster noemden. :P.
pi_197407137
quote:
3s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:22 schreef IshaD het volgende:

[..]

Ik heb 'm opgelost, maar ik snap nog steeds niet waarom die sleutel er zo in moet. :')
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197407612
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:33 schreef thabit het volgende:

[..]

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dankjewel, geen wonder dat ik er niet op kwam, maar ik kan nu wel rustig slapen. ^O^ voor de degene die hem hebben opgelost!
AIVD kerstpuzzel 2023
pi_197409499
quote:
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij waren ze nog in de beschonken toestand van oud-/nieuwjaarsnacht 2019/2020 toen ze een beetje te ver doordraaiden bij het maken van deze puzzel ;).
pi_197409545
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 15:40 schreef Beerrend het volgende:

[..]

We maken nog een kans! :P
Absoluut, Dat worden een paar spannende maanden afwachten. Tenzij er nog ergens iemand is, die ook alles heeft opgelost en alle hints gevonden heeft ;)
pi_197409575
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 16:33 schreef thabit het volgende:

[..]

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197410690
Ik snap hint 2 van opgave 20 niet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197410781


[ Bericht 100% gewijzigd door saaie_kaas op 14-01-2021 19:36:04 ]
pi_197410787
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:24 schreef Djezzebella het volgende:
Ik snap hint 2 van opgave 20 niet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197410830
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:28 schreef civ het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank, daar kan ik wel wat mee denk ik!
pi_197410877
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:30 schreef Djezzebella het volgende:

[..]

Dank, daar kan ik wel wat mee denk ik!
Zo is hij in elk geval wel heel leuk om op te lossen vond ik, veel leuker dan als je hem gaat programmeren :)
pi_197410983
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 18:34 schreef saaie_kaas het volgende:

[..]

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197411038
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:37 schreef civ het volgende:

[..]

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197411049
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:39 schreef mirana het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helaas.. Ik vond het al zo'n vage zin.
pi_197411140
Is er trouwens iemand die 17 heeft opgelost zonder programmeren? De sleutel in de hint had ik ook gevonden (denk ik tenminste), maar een script schrijven met fatsoenlijke rekentijd is nog steeds een uitdaging!
pi_197411376
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:43 schreef mister_xxx het volgende:
Is er trouwens iemand die 17 heeft opgelost zonder programmeren? De sleutel in de hint had ik ook gevonden (denk ik tenminste), maar een script schrijven met fatsoenlijke rekentijd is nog steeds een uitdaging!
17a heb ik met de hand gedaan, dat was goed te doen. 17b heb ik geprogrammeerd, zo was die ook goed te doen. Mijn script deed er 2 minuten over. Vooral niet programmeren zoals je 17a met de hand oplost :)
pi_197411517
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:43 schreef mister_xxx het volgende:
Is er trouwens iemand die 17 heeft opgelost zonder programmeren? De sleutel in de hint had ik ook gevonden (denk ik tenminste), maar een script schrijven met fatsoenlijke rekentijd is nog steeds een uitdaging!
Alleen formules in Excel gebruikt voor a&b. Dus is te doen.
pi_197411760
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:57 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Alleen formules in Excel gebruikt voor a&b. Dus is te doen.
Dat was zeker een leuke avond :)
pi_197411873
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:57 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Alleen formules in Excel gebruikt voor a&b. Dus is te doen.
Echt waar? Of heb ik dan nog niet de juiste sleutel gevonden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197411958
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:09 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

Echt waar? Of heb ik dan nog niet de juiste sleutel gevonden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 17
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197412264
quote:
99s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:11 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

SPOILER: 17
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197412349
Ik heb 17 volledig met de hand gedaan :)
pi_197412512
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:25 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik heb 17 volledig met de hand gedaan :)
Ja ja, ik voel me intussen helemaal nietig!
pi_197412546
Wel opvallend dat hoogscoorders als PZZLD en Escalatievogel dat met de hand doen. Althans, a heb ik ook wel met de hand gedaan, maar b niet.
pi_197412552
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:22 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197412979
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:22 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD puzzel 2023:
1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 24c, 25, 26, 27
pi_197413127
quote:
99s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:33 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197413291
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:53 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
17a in 131 ms, b duurde dan wel weer wat langer :P
pi_197413411
Ik heb 17a overigens ook met de hand gedaan (ik kan sowieso niet programmeren) en dat duurde ongeveer 1.5 uur, dus dat is echt goed te doen. 17b ben ik niet aan begonnen, die met de hand doen is insane in vergelijking met 17a, dus ik ben bezig gegaan met andere opgaven waar ik meer kans van slagen dacht te hebben. Sowieso loste ik 17a pas in de laatste week op, anders had ik 17b wellicht nog geprobeerd.
pi_197413721
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 20:33 schreef SnertMetChoco het volgende:
Wel opvallend dat hoogscoorders als PZZLD en Escalatievogel dat met de hand doen. Althans, a heb ik ook wel met de hand gedaan, maar b niet.
Ik heb sowieso geen andere keus, want ik kan niet programmeren ;).
pi_197414070
Ik vind het ook bevredigender om iets met alleen logica op te kunnen lossen, zo ook bijv bij vraag 20. Maar slim programmeren is ook een kunst op zich. En knap hoor, als je dan een programma schrijft dat deze vraag in 131 ms kan oplossen! Of was dat wellicht met de Q system one...?

[ Bericht 1% gewijzigd door mister_xxx op 14-01-2021 21:32:11 ]
pi_197414357
Ik maak voor dit soort puzzels altijd mijn eigen interactieve tools en dan doe ik het met de hand maar wel met wat hulp. Ik gok dat dit precies hetzelfde werkt als werken met excel, maar ik heb geen zin om me te verdiepen in excel. :P

Ik zou ook wel weten hoe je een opgave als 17 heel snel kunt vinden met CSP-achtige dingen. Maar als het niet nodig is, puzzel ik liever iets meer. Maar goed ik moet wel opbiechten dat ik 20 wel via pure CSP heb opgelost, want daar had ik geen fut meer voor :P

quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:25 schreef mister_xxx het volgende:
Ik vind het ook bevredigender om iets met alleen logica op te kunnen lossen, zo ook bijv bij vraag 20. [knip]
Minder werkopgaven betekent minder voordeel voor programmeurs en meer voordeel voor de echte puzzelaars. (Tenzij je een logica gebruikt die heel lastig met CSP te programmeren is). Ze hadden bijvoorbeeld met die slitherlink echt wel kans gehad om het programmeurs iets lastiger te maken door te focussen op het vormen van de lus.
pi_197414617
Haha ik had juist precies het tegenovergestelde. Na 17a handmatig gedaan te hebben vond ik het wel mooi geweest. 20 was juist erg leuk om met de hand te doen

quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:33 schreef CarloV het volgende:
Ze hadden bijvoorbeeld met die slitherlink echt wel kans gehad om het programmeurs iets lastiger te maken door te focussen op het vormen van de lus.
Vaak zie je dat ze bij dat soort opgave er voor zorgen dat je het antwoord halverwege moet gaan gebruiken om de oplossing te vinden. Had bij de Slitherlink ook makkelijk gekund, als het antwoord niet zo'n... ehm... hoge entropie had :P

Verder is een Slitherlink een leuk puzzeltje om te doen. Veel leuker dan het overtypen van het probleem in de computer
pi_197419646
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:33 schreef CarloV het volgende:
Ik maak voor dit soort puzzels altijd mijn eigen interactieve tools en dan doe ik het met de hand maar wel met wat hulp. Ik gok dat dit precies hetzelfde werkt als werken met excel, maar ik heb geen zin om me te verdiepen in excel. :P
Nu ben ik wel benieuwd naar hoe zo'n interactieve tool eruit ziet die jij maakt! Heb je misschien een voorbeeld/screenshot?
pi_197421578
quote:
Verder is een Slitherlink een leuk puzzeltje om te doen. Veel leuker dan het overtypen van het probleem in de computer
Die Slitherlink was erg leuk inderdaad! Dit is sowieso het eerste jaar dat ik meedoe, en die Slitherlink was best toegankelijk omdat daar direct duidelijk is wat je moet doen. Het vinden van de oplossing was net zo spannend als het vinden van een schat (of naald in een hooiberg), waardoor ik in de rest van de puzzels meegezogen werd :) Voor mij is dit dus een blijvertje!
pi_197421830
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 07:37 schreef pi31415 het volgende:
"Als A, dan B", in de notatie van de propositielogica "A → B", is hetzelfde als ¬A ∨ B. Als een dubbelspion een dergelijke uitspraak doet, moet zowel ¬A als B onwaar zijn om de gehele uitspraak een leugen te laten zijn. Dat betekent dat A wel waar is en B niet.

Nu kom je Mr X tegen, die zegt: "Als ik spion ben, heet mijn dochter Truus." Als Mr X een dubbelagent is, moet "ik ven spion" waar zijn en "mijn dochter heet Truus" niet. Dat is een tegenspraak, dus Mr X kan geen dubbelagent zijn. Hij is spion, de A in zijn "A → B" is waar en daarom moet B ook waar zijn: zijn dochter heet Truus.
Ik heb hier heel lang over nagedacht en één en ander uitgezocht, maar voor zover ik het kan zien is wat je hier zegt onjuist.

De "If...then" statement zegt alleen iets over de toestand van B wanneer A waar is. Wanneer A onwaar is, dan kan B nog steeds waar zijn.
Dat is zo in de Boolean logica evenals de Propositionele logica, voor zover ik kan zien.

Dat wordt ook wel bewezen als je "A → B" in een logig table zet (geldt ook voor "¬A ∨ B").
De bewering is namelijk alleen onwaar als A waar is, maar B onwaar.

Stel het volgende: Ik zeg: "wanneer ik SBS aanzet, heet mijn vrouw Truus" (oftewel "A → B").
Ben ik spion (spreek dus altijd de waarheid) en ik zet SBS aan (waarom zou je dat in godsnaam doen, maar dat daargelaten), dan heet mijn vrouw Truus.
Dat is dan waar.
Zet ik als spion echter RTL15 aan, dan heet ze nog steeds Truus.

Andersom is ook waar.
Wanneer ik als dubbelagent stel dat mijn vrouw Truus heet wanneer ik SBS aanzet (wat dan een leugen zou zijn), dan betekent dat niet dat ze niet Truus heet als ik SBS aanzet. Het ontkent alleen een directe relatie tussen de zender en mijn de naam vrouw.
Ook kan ze anders heten wanneer ik SBS aanzet, maar ook als ik RTL15 aanzet.

Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen over deze uitspraak (SBS → Truus of "A → B"), is dat mijn vrouw niet Truus heet wanneer ik spion ben (en dus altijd de waarheid spreek) en ik SBS aanzet.

In die lijn vraag ik me dus af hoe ik kan bepalen wie is wie bij de tweede set medewerkers (WR15, K2O1 en K2N3)?
Voor zover ik kan zien is bij bij geen van de drie te bepalen wie welke functie heeft.
(Wanneer WR15=A, K2O1=B en K2N3=C):
WR15: ((A && B) → !C)
K2O1: ((!A && B) → !C)

De uitspraak van WR15 is alleen onwaar wanneer alle drie spion zijn.
De uitspraak van K2O1 is alleen onwaar wanneer WR15 een spion is, terwijl hijzelf en K2N3 dubbelagent zijn.
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197421977
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de eerste set medewerkers.
Daarover heb ik ergens iemand zien vragen waarom R1L2 (A) en R3R3 (B) beiden spion zouden moeten zijn.

De sets daarbij zijn:
((A && B) → !C)

en

A → B

Daaruit blijkt alleen dat niet alle drie een spion kunnen zijn of dat A een dubbelagent is wanneer B een spion is (ongeacht wat C op dat moment is).

Hoe zit dit nou.

Ik ben trouwens compleet nieuw in de Propositionele logica, maar wel redelijk bekend met de Boolean logica (bij programmeren is dan ook mooi te zien dat er een duidelijk verschil is in "IF" en "IF...ELSE" statements)
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197422118
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:33 schreef CarloV het volgende:
Ik maak voor dit soort puzzels altijd mijn eigen interactieve tools en dan doe ik het met de hand maar wel met wat hulp. Ik gok dat dit precies hetzelfde werkt als werken met excel, maar ik heb geen zin om me te verdiepen in excel. :P

Ik zou ook wel weten hoe je een opgave als 17 heel snel kunt vinden met CSP-achtige dingen. Maar als het niet nodig is, puzzel ik liever iets meer. Maar goed ik moet wel opbiechten dat ik 20 wel via pure CSP heb opgelost, want daar had ik geen fut meer voor :P
[..]
Kun je me wat meer vertellen over CSP en hoe en wat te programmeren?
Welke taal gebruik je enzovoorts...
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197422170
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:15 schreef MScript het volgende:

[..]

Ik heb hier heel lang over nagedacht en één en ander uitgezocht, maar voor zover ik het kan zien is wat je hier zegt onjuist.

De "If...then" statement zegt alleen iets over de toestand van B wanneer A waar is. Wanneer A onwaar is, dan kan B nog steeds waar zijn.
Dat is zo in de Boolean logica evenals de Propositionele logica, voor zover ik kan zien.

Dat wordt ook wel bewezen als je "A → B" in een logig table zet (geldt ook voor "¬A ∨ B").
De bewering is namelijk alleen onwaar als A waar is, maar B onwaar.

Stel het volgende: Ik zeg: "wanneer ik SBS aanzet, heet mijn vrouw Truus" (oftewel "A → B").
Ben ik spion (spreek dus altijd de waarheid) en ik zet SBS aan (waarom zou je dat in godsnaam doen, maar dat daargelaten), dan heet mijn vrouw Truus.
Dat is dan waar.
Zet ik als spion echter RTL15 aan, dan heet ze nog steeds Truus.

Andersom is ook waar.
Wanneer ik als dubbelagent stel dat mijn vrouw Truus heet wanneer ik SBS aanzet (wat dan een leugen zou zijn), dan betekent dat niet dat ze niet Truus heet als ik SBS aanzet. Het ontkent alleen een directe relatie tussen de zender en mijn de naam vrouw.
Ook kan ze anders heten wanneer ik SBS aanzet, maar ook als ik RTL15 aanzet.

Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen over deze uitspraak (SBS → Truus of "A → B"), is dat mijn vrouw niet Truus heet wanneer ik spion ben (en dus altijd de waarheid spreek) en ik SBS aanzet.

In die lijn vraag ik me dus af hoe ik kan bepalen wie is wie bij de tweede set medewerkers (WR15, K2O1 en K2N3)?
Voor zover ik kan zien is bij bij geen van de drie te bepalen wie welke functie heeft.
(Wanneer WR15=A, K2O1=B en K2N3=C):
WR15: ((A && B) → !C)
K2O1: ((!A && B) → !C)

De uitspraak van WR15 is alleen onwaar wanneer alle drie spion zijn.
De uitspraak van K2O1 is alleen onwaar wanneer WR15 een spion is, terwijl hijzelf en K2N3 dubbelagent zijn.
Wat er in jouw voorbeeld met SBS anders is dan in mijn voorbeeld, is dat jouw "A" in "A → B" over een tv-zender gaat, en mijn A een uitspraak doet over mijzelf. Daar zit dus extra informatie in. Het al dan niet waar zijn van A zegt iets over de aard van de spreker, en daarmee over de waarheid van de uitspraak als geheel.

Mr X zegt: "A → B". Dat is hetzelfde als "¬A ∨ B". (Die A en B zullen we straks nader specificeren.)

Neem eerst aan dat Mr X dubbelagent is en dus liegt. Dan moet "¬A ∨ B" onwaar zijn: "¬(¬A ∨ B)" is dus waar. Dit is hetzelfde als "A ∧ ¬B": A en ¬B zijn beide waar. Nu de betekenis van A invullen: "Ik ben spion." Maar we hadden aangenomen dat Mr X dubbelagent is, dus dat betekent dat A onwaar is. Uit deze tegenspraak volgt dat de aanname onjuist was.

Mr X moet dus spion zijn. Maar dat betekent dat hij de waarheid spreekt, en dat de uitspraak "¬A ∨ B" waar is. Omdat A waar is en ¬A dus onwaar, is de enige manier om "¬A ∨ B" waar laten zijn, dat B ook waar is.
pi_197422230
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:23 schreef MScript het volgende:
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de eerste set medewerkers.
Daarover heb ik ergens iemand zien vragen waarom R1L2 (A) en R3R3 (B) beiden spion zouden moeten zijn.

De sets daarbij zijn:
((A && B) → !C)

en

A → B

Daaruit blijkt alleen dat niet alle drie een spion kunnen zijn of dat A een dubbelagent is wanneer B een spion is (ongeacht wat C op dat moment is).

Hoe zit dit nou.

Ik ben trouwens compleet nieuw in de Propositionele logica, maar wel redelijk bekend met de Boolean logica (bij programmeren is dan ook mooi te zien dat er een duidelijk verschil is in "IF" en "IF...ELSE" statements)
Bekijk dit op dezelde manier.

Stel: R1L2 is dubbelagent. Dan is zijn "A → B" onwaar. Dat kan alleen als A waar is. Als A waar is, zijn R1L2 en R3R3 beiden spion. Tegenspraak, dus aanname onjuist. R1L2 moet dus spion zijn. Dat is precies wat R3R3 beweert, dus die spreekt de waarheid en is blijkbaar ook spion. Daarmee is de A van R1L2 waar, en moet ook zijn B waar zijn (want de uitspraak als geheel is waar, de spreker is immers spion). Dus WK24 is dubbelagent.
pi_197423258
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:33 schreef CarloV het volgende:
Ik maak voor dit soort puzzels altijd mijn eigen interactieve tools en dan doe ik het met de hand maar wel met wat hulp. Ik gok dat dit precies hetzelfde werkt als werken met excel, maar ik heb geen zin om me te verdiepen in excel. :P
Ik ben nu aan het napuzzelen op vraag 17 zonder programmeren, en kan me inderdaad goed voorstellen dat een interactieve zelfgebouwde tool kan helpen bij het sneller oplossen. Bijvoorbeeld iets wat alle opties in een cel laat zien, en vervolgens direct de implicaties van je keuzes zichtbaar maakt.
pi_197424361
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:15 schreef MScript het volgende:

[..]

Andersom is ook waar.
Wanneer ik als dubbelagent stel dat mijn vrouw Truus heet wanneer ik SBS aanzet (wat dan een leugen zou zijn), dan betekent dat niet dat ze niet Truus heet als ik SBS aanzet. Het ontkent alleen een directe relatie tussen de zender en mijn de naam vrouw.

Dat is trouwens niet hoe het werkt. Die relatie A → B impliceert geen enkele causaliteit of noodzakelijkheid. "A → B" zegt letterlijk exact hetzelfde als "¬A ∨ B", niet meer en niet minder.

Als jij als dubbelagent de uitspraak "Als ik SBS aanzet, heet mijn vrouw Truus" doet, een uitspraak die dus onwaar moet zijn, dan moet je SBS aan zetten. Kies je toch voor RTL8, dan kun je die uitspraak niet doen, strikt leugenachtig als je bent.
pi_197424648
"Als A, dan B" wil zeggen: aangenomen dat A waar is, is B ook waar. Het zegt niet iets over de waarheid van A of B zelf, alleen dat het niet zo kan zijn dat A waar is en B onwaar. Uit een onjuiste aanname kun je elke conclusie trekken: "Als Elvis nog leeft, dan ben ik de paashaas".
pi_197424710
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:36 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Wat er in jouw voorbeeld met SBS anders is dan in mijn voorbeeld, is dat jouw "A" in "A → B" over een tv-zender gaat, en mijn A een uitspraak doet over mijzelf. Daar zit dus extra informatie in. Het al dan niet waar zijn van A zegt iets over de aard van de spreker, en daarmee over de waarheid van de uitspraak als geheel.

Mr X zegt: "A → B". Dat is hetzelfde als "¬A ∨ B". (Die A en B zullen we straks nader specificeren.)

Neem eerst aan dat Mr X dubbelagent is en dus liegt. Dan moet "¬A ∨ B" onwaar zijn: "¬(¬A ∨ B)" is dus waar. Dit is hetzelfde als "A ∧ ¬B": A en ¬B zijn beide waar. Nu de betekenis van A invullen: "Ik ben spion." Maar we hadden aangenomen dat Mr X dubbelagent is, dus dat betekent dat A onwaar is. Uit deze tegenspraak volgt dat de aanname onjuist was.

Mr X moet dus spion zijn. Maar dat betekent dat hij de waarheid spreekt, en dat de uitspraak "¬A ∨ B" waar is. Omdat A waar is en ¬A dus onwaar, is de enige manier om "¬A ∨ B" waar laten zijn, dat B ook waar is.
Oke, mijn SBS voorbeeld was niet erg handig gekozen (ik lees nu dat in de Propositielogica niet meerwaardig is).

Toch staat op wikipedia het volgende:

quote:
(Conversationele implicatuur)
Stel dat gegeven zijn de uitspraken A→B en ¬A. Hieruit valt logisch gezien niets te concluderen. Het is een misverstand te denken dat A→B impliceert dat ¬A → ¬B. In het dagelijkse taalgebruik echter, is dat vaak wel zo. Bijvoorbeeld als een vader tegen zijn kind zegt: "Als je je gedraagt, krijg je een snoepje". Hiermee bedoelt de vader doorgaans ook: "Als je je niet gedraagt, krijg je geen snoepje". In de formele logica is dat echter niet zo. A→B zegt niet meer dan dat A B impliceert.
Wat ik dus zeg: A impliceert B, niet andersom: A→B != B→A
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197424832
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:40 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Dat is trouwens niet hoe het werkt. Die relatie A → B impliceert geen enkele causaliteit of noodzakelijkheid. "A → B" zegt letterlijk exact hetzelfde als "¬A ∨ B", niet meer en niet minder.

Als jij als dubbelagent de uitspraak "Als ik SBS aanzet, heet mijn vrouw Truus" doet, een uitspraak die dus onwaar moet zijn, dan moet je SBS aan zetten. Kies je toch voor RTL8, dan kun je die uitspraak niet doen, strikt leugenachtig als je bent.
Wat dat betekent is dat als ik lieg en ik zet SBS aan, dan heet mijn vrouw niet Truus (!Truus :P )
Het betekent niet dat als mijn vrouw Nel heet ik SBS aan moet zetten.

Tevens betekent het dat als ik spion ben en RTL aan zet mijn vrouw ook Nel kan heten. Alleen als ik spion ben en ik SBS aan zet betekent dat dat mijn vrouw Truus heet.
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197425050
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:02 schreef MScript het volgende:

[..]

Wat dat betekent is dat als ik lieg en ik zet SBS aan, dan heet mijn vrouw niet Truus (!Truus :P )
Het betekent niet dat als mijn vrouw Nel heet ik SBS aan moet zetten.

Tevens betekent het dat als ik spion ben en RTL aan zet mijn vrouw ook Nel kan heten. Alleen als ik spion ben en ik SBS aan zet betekent dat dat mijn vrouw Truus heet.
Misschien dat een ander voorbeeld helpt.

Stel dat je zegt: "Als olifanten roze zijn dan is gras groen." Olifanten zijn uiteraard niet roze, maar gras is wel groen. De uitspraak als geheel genomen is hiermee echter onwaar... als olifanten wel roze waren geweest had het heel niks geïmpliceerd over de groenheid van gras.
pi_197425060
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:02 schreef MScript het volgende:

[..]

Wat dat betekent is dat als ik lieg en ik zet SBS aan, dan heet mijn vrouw niet Truus (!Truus :P )
Het betekent niet dat als mijn vrouw Nel heet ik SBS aan moet zetten.

Tevens betekent het dat als ik spion ben en RTL aan zet mijn vrouw ook Nel kan heten. Alleen als ik spion ben en ik SBS aan zet betekent dat dat mijn vrouw Truus heet.
Ongeacht de naam van je vrouw moet je SBS aanzetten als je de uitspraak "Als ik SBS aanzet, heet mijn vrouw X" onwaar wil laten zijn. Immers, zodra je iets anders dan SBS aanzet, is die uitspraak al waar.
pi_197425144
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:11 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Misschien dat een ander voorbeeld helpt.

Stel dat je zegt: "Als olifanten roze zijn dan is gras groen." Olifanten zijn uiteraard niet roze, maar gras is wel groen. De uitspraak als geheel genomen is hiermee echter onwaar... als olifanten wel roze waren geweest had het heel niks geïmpliceerd over de groenheid van gras.
Nee hoor, deze uitspraak is waar. Uit de aanname dat olifanten roze zijn, kun je concluderen dat gras groen is. Je kunt er ook uit concluderen dat gras paars is. "Als olifanten roze zijn, dan is gras paars" is dus ook waar.
pi_197425147
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:33 schreef CarloV het volgende:
Ik maak voor dit soort puzzels altijd mijn eigen interactieve tools en dan doe ik het met de hand maar wel met wat hulp. Ik gok dat dit precies hetzelfde werkt als werken met excel, maar ik heb geen zin om me te verdiepen in excel.
Ik ben ook wel benieuwd naar een screenshotje oid van een dergelijke tool als je die wilt delen.
pi_197425169
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:15 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee hoor, deze uitspraak is waar. Uit de aanname dat olifanten roze zijn, kun je concluderen dat gras groen is. Je kunt er ook uit concluderen dat gras paars is. "Als olifanten roze zijn, dan is gras paars" is dus ook waar.
Eh ja, ik zei hem precies verkeerdom inderdaad. |:(
pi_197425171
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 07:59 schreef WitteIris het volgende:

[..]

Nu ben ik wel benieuwd naar hoe zo'n interactieve tool eruit ziet die jij maakt! Heb je misschien een voorbeeld/screenshot?
Dit was één van mijn favoriete tools die ik had gemaakt in 2017 voor 25d https://imgur.com/a/B0T9zKI Linkboven in elk vakje zat Horizontaal 1, Rechtsboven Horizontaal 2, Linksonder verticaal 1 en Rechtsonder verticaal 2 en als 3 van die vakjes bekend waren werd direct de goede letter berekent in het grijs.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:32 schreef MScript het volgende:

[..]

Kun je me wat meer vertellen over CSP en hoe en wat te programmeren?
Welke taal gebruik je enzovoorts...
Het meeste doe ik in python, maar ik heb ook scriptjes in livescript (dat is een verbastering van Javascript), als ik iets visuelers nodig heb of iets met HTML/XML. En ja hoe ik het dan programmeer verschilt heel erg, meeste kan gewoon via CSP. Maar een aantal dingen kunnen hybride met of zonder backtracking of een andere aanpak.
Wat ik voor 20 heb gedaan is de route van oplossen bepalen en dan gebruteforced over alle mogelijke sudokus en die oplossen met CSP, was binnen no-time klaar gegeven de juist aanvangsroute.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:40 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

Ik ben nu aan het napuzzelen op vraag 17 zonder programmeren, en kan me inderdaad goed voorstellen dat een interactieve zelfgebouwde tool kan helpen bij het sneller oplossen. Bijvoorbeeld iets wat alle opties in een cel laat zien, en vervolgens direct de implicaties van je keuzes zichtbaar maakt.
Ja dat is dus ook precies wat je doet met zo'n tool, of met excel of wat je ook wil. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal mogelijkheden bij dit soort puzzels die ook daadwerkelijk een tekst opleveren. Dus soms is het dan beter om die mogelijkheden zelf bij langs te gaan omdat je anders heel ingewikkelde dingen moet doen met statistiek, en wees eerlijk, wie heeft daar nou zin in? ;)
pi_197425509
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:12 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ongeacht de naam van je vrouw moet je SBS aanzetten als je de uitspraak "Als ik SBS aanzet, heet mijn vrouw X" onwaar wil laten zijn. Immers, zodra je iets anders dan SBS aanzet, is die uitspraak al waar.
Nee, je impliceert nu A uit B (B→A).
Dat is niet hetzelfde als A→B.
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197426640
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:31 schreef MScript het volgende:

[..]

Nee, je impliceert nu A uit B (B→A).
Dat is niet hetzelfde als A→B.
Ik impliceer helemaal niets uit B. De (onwaarheid) van B doet er helemaal niet toe. Het gaat om de combinatie A→B. De enige situatie waarin die bewering onwaar is, is als A waar is en B niet. De waarheid van A impliceer ik dus uit de onwaarheid van A→B.
pi_197426684
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:16 schreef CarloV het volgende:

[..]

Dit was één van mijn favoriete tools die ik had gemaakt in 2017 voor 25d https://imgur.com/a/B0T9zKI Linkboven in elk vakje zat Horizontaal 1, Rechtsboven Horizontaal 2, Linksonder verticaal 1 en Rechtsonder verticaal 2 en als 3 van die vakjes bekend waren werd direct de goede letter berekent in het grijs.
[..]

Het meeste doe ik in python, maar ik heb ook scriptjes in livescript (dat is een verbastering van Javascript), als ik iets visuelers nodig heb of iets met HTML/XML. En ja hoe ik het dan programmeer verschilt heel erg, meeste kan gewoon via CSP. Maar een aantal dingen kunnen hybride met of zonder backtracking of een andere aanpak.
Wat ik voor 20 heb gedaan is de route van oplossen bepalen en dan gebruteforced over alle mogelijke sudokus en die oplossen met CSP, was binnen no-time klaar gegeven de juist aanvangsroute.
[..]

Ja dat is dus ook precies wat je doet met zo'n tool, of met excel of wat je ook wil. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal mogelijkheden bij dit soort puzzels die ook daadwerkelijk een tekst opleveren. Dus soms is het dan beter om die mogelijkheden zelf bij langs te gaan omdat je anders heel ingewikkelde dingen moet doen met statistiek, en wees eerlijk, wie heeft daar nou zin in? ;)
Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies hebt gebruteforced bij 20 dan. Hoe ben je omgegaan met Sudoku's met meerdere oplossingen?

Wat betreft 17b: Voor het merendeel van de tekst was er gelukkig uberhaupt maar 1 mogelijke oplossing, dus je hoefde niks ingewikkelds met statistiek te doen :)
pi_197427231
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:40 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Bekijk dit op dezelde manier.

Stel: R1L2 is dubbelagent. Dan is zijn "A → B" onwaar. Dat kan alleen als A waar is. Als A waar is, zijn R1L2 en R3R3 beiden spion. Tegenspraak, dus aanname onjuist. R1L2 moet dus spion zijn. Dat is precies wat R3R3 beweert, dus die spreekt de waarheid en is blijkbaar ook spion. Daarmee is de A van R1L2 waar, en moet ook zijn B waar zijn (want de uitspraak als geheel is waar, de spreker is immers spion). Dus WK24 is dubbelagent.
Ik snap er nu officieel helemaal niks meer van... :'(
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197427368
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:21 schreef civ het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd hoe je dat precies hebt gebruteforced bij 20 dan. Hoe ben je omgegaan met Sudoku's met meerdere oplossingen?

Wat betreft 17b: Voor het merendeel van de tekst was er gelukkig uberhaupt maar 1 mogelijke oplossing, dus je hoefde niks ingewikkelds met statistiek te doen :)
Wat je doet bij 20 is het volgende:
SPOILER: 20
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 17b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197427436
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:47 schreef MScript het volgende:

[..]

Ik snap er nu officieel helemaal niks meer van... :'(
Maak eens een waarheidstabel. Begin met de kolommen "R1L2 is spion", "R3R3 is spion" en "WK24 is dubbelagent". Verdelen van T en F geeft 8 mogelijkheden. Werk daarna ook de kolommen "R1L2 en R3R3 zijn beide spion" en "R1L2 en R3R3 zijn beide spion → WK24 is dubbelagent" uit. Streep daarna de rijen weg waarin een spion een onware uitspraak doet en die waarin een dubbelagent een ware uitspraak doet. Er blijft dan maar één mogelijkheid over.
pi_197427611
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:33 schreef CarloV het volgende:
Ik maak voor dit soort puzzels altijd mijn eigen interactieve tools en dan doe ik het met de hand maar wel met wat Ze hadden bijvoorbeeld met die slitherlink echt wel kans gehad om het programmeurs iets lastiger te maken door te focussen op het vormen van de lus.
Die is toch veel te leuk met de hand om via een script te doen? Maar aan de andere kant (en wat ook al eerder is gezegd hier) slim programmeren is een kunst op zich. Want een script schrijven om alleen al te bepalen welke nummers je moet toekennen aan A t/m F is zo simpel nog niet.
pi_197428154
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:40 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

Ik ben nu aan het napuzzelen op vraag 17 zonder programmeren, en kan me inderdaad goed voorstellen dat een interactieve zelfgebouwde tool kan helpen bij het sneller oplossen. Bijvoorbeeld iets wat alle opties in een cel laat zien, en vervolgens direct de implicaties van je keuzes zichtbaar maakt.
Ik heb het in Excel ongeveer zo gemaakt zoals jij schetst. Tenminste, de opties weet je wel omdat de plek van je cel (hoek, rand, overig) direct bepaalt hoeveel buren je hebt en dus hoeveel schuifruimte je letter in theorie heeft. Ik had een probeergrid gemaakt en via formules een grid met de gecodeerde letters laten vullen. Op die manier kon ik proberen en direct de implicaties zien.
pi_197428226
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:19 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ik impliceer helemaal niets uit B. De (onwaarheid) van B doet er helemaal niet toe. Het gaat om de combinatie A→B. De enige situatie waarin die bewering onwaar is, is als A waar is en B niet. De waarheid van A impliceer ik dus uit de onwaarheid van A→B.
Begrijp ik het nou goed dat ik naast de waarheidstabel van A ook de omgekeerde nodig heb?

Oftewel A→B betekent in feite niets zonder ¬(A→B) (ook wel ¬(¬A ∨ B) )?
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197428614
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:40 schreef MScript het volgende:

[..]

Begrijp ik het nou goed dat ik naast de waarheidstabel van A ook de omgekeerde nodig heb?

Oftewel A→B betekent in feite niets zonder ¬(A→B) (ook wel ¬(¬A ∨ B) )?
Dat hangt af van de rest van de formules waarvan je de waarheid wilt bepalen. "A->B" is equiv aan "not(A) or B" is equiv aan "not(B) -> not(A)".

Je kan meer van dit soort puzzels vinden in bijv. de boeken van R. Smullyan, makkelijk te vinden via https://b-ok.org/
pi_197428629
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:40 schreef MScript het volgende:

[..]

Begrijp ik het nou goed dat ik naast de waarheidstabel van A ook de omgekeerde nodig heb?

Oftewel A→B betekent in feite niets zonder ¬(A→B) (ook wel ¬(¬A ∨ B) )?
Je hebt de waarheidstabel van ¬(A→B) nodig bij het uitwerken van de aanname dat het een leugen is. De aanname dat het een ware uitspraak is geeft immers in het geval van R1L2/R3R3 geen nuttige informatie. Het is de aanname dat het een leugen is dat tot een tegenspraak leidt waardoor je weet dat R3R3 wel een spion moet zijn, en daardoor R1L2 ook.
pi_197428940
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:40 schreef MScript het volgende:

[..]

Begrijp ik het nou goed dat ik naast de waarheidstabel van A ook de omgekeerde nodig heb?

Oftewel A→B betekent in feite niets zonder ¬(A→B) (ook wel ¬(¬A ∨ B) )?
Er is geen waarheidstabel van A. Nou ja, je kunt hem opstellen maar heel spannend is-ie niet. Je kunt wel een waarheidstabel voor A→B opstellen, en die betekent wel degelijk iets.
pi_197429023
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:24 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Er is geen waarheidstabel van A. Nou ja, je kunt hem opstellen maar heel spannend is-ie niet. Je kunt wel een waarheidstabel voor A→B opstellen, en die betekent wel degelijk iets.
Ik heb het idee dat je van het denken in symbolen en waarheidstabellen niet heel veel wijzer wordt. Je kunt natuurlijk ook gewoon in woorden denken. Maar essentieel is dat je goed begrijpt wat die implicatie is, en in welke gevallen hij waar is.
pi_197429192
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:47 schreef MScript het volgende:

[..]

Ik snap er nu officieel helemaal niks meer van... :'(
Misschien een schrale troost, ik ook niet meer :D
pi_197429306
Ik heb niet eens door of dit nou over de spionnen & dubbelagenten gaat of over het programmeren van 17 8)7
pi_197429405
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:50 schreef Legoblokje het volgende:
Ik heb niet eens door of dit nou over de spionnen & dubbelagenten gaat of over het programmeren van 17 8)7
Volgens mij een combinatie *)
pi_197429495
Hmm, doet tex het niet meer?
1+1=2
pi_197430676
Voor iedereen die 9 nog niet heeft opgelost:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD puzzel 2023:
1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 24c, 25, 26, 27
pi_197435682
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:24 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Er is geen waarheidstabel van A. Nou ja, je kunt hem opstellen maar heel spannend is-ie niet. Je kunt wel een waarheidstabel voor A→B opstellen, en die betekent wel degelijk iets.
Dat is ook eigenlijk wat ik bedoelde. Ik denk dat "→B" er bij het kopiëren is weggevallen...

De waarheidstabel van A is inderdaad vrij saai
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197435734
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:50 schreef Legoblokje het volgende:
Ik heb niet eens door of dit nou over de spionnen & dubbelagenten gaat of over het programmeren van 17 8)7
Haha! Nee, alleen over de spionnen, voor mij althans.
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197435925
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:40 schreef MScript het volgende:

[..]

Haha! Nee, alleen over de spionnen, voor mij althans.
Maar hoe weten we zeker dat je geen dubbelagent of beleidsmedewerker bent?!
pi_197436069
Zijn er eigenlijk soortgelijke puzzels, maar dan in andere delen van het jaar?
pi_197436097
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:54 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk soortgelijke puzzels, maar dan in andere delen van het jaar?
Ik heb laatst Puzzled Pint ontdekt. Niet helemaal hetzelfde, maar elke maand toch zeker een avondje plezier!
pi_197436532
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:56 schreef IshaD het volgende:

[..]

Ik heb laatst Puzzled Pint ontdekt. Niet helemaal hetzelfde, maar elke maand toch zeker een avondje plezier!
Puzzled Pint is wat makkelijker dan de kerstpuzzel, maar zeker de moeite waard. Er staan wel een aantal mooie puzzels tussen. Ook handig is de puzzlehunt kalender onder de resources.
pi_197436798
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:37 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Ik heb het in Excel ongeveer zo gemaakt zoals jij schetst. Tenminste, de opties weet je wel omdat de plek van je cel (hoek, rand, overig) direct bepaalt hoeveel buren je hebt en dus hoeveel schuifruimte je letter in theorie heeft. Ik had een probeergrid gemaakt en via formules een grid met de gecodeerde letters laten vullen. Op die manier kon ik proberen en direct de implicaties zien.
Ik heb inmiddels ook iets gemaakt in Excel; ook na de uiterste inleverdatum blijft het hobbyen leuk :)
En met een beetje geluk kan eenzelfde concept volgend jaar weer ingezet worden met een iets andere code!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197439630
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:54 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk soortgelijke puzzels, maar dan in andere delen van het jaar?
Twee delen GCHQ Puzzle Book, als je ook in het Engels wil puzzelen (en het niet erg vindt dat sommige culturele verwijzingen je ontgaan).
pi_197439642
En op maandagavond heeft BBC2 de quiz Only Connect (veel afleveringen zijn ook op YouTube te vinden).
pi_197440725
Deze puzzel van Puzzled Pint was heerlijk nostalgisch. In 20 minuutjes opgelost. Jaren terug maakte ik veel van dit soort puzzels, maar het lukt me niet om op de naam te komen. Weet iemand van jullie ook alweer hoe deze puzzels heten? (daarbij gaat het gewoon om het grid, de cijfers met pijlen en het vormen van een lus)


Zulke opgaven mogen (moeilijker) echt in de Kerstpuzzel
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_197441254
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:48 schreef CarloV het volgende:

[..]

Maar hoe weten we zeker dat je geen dubbelagent of beleidsmedewerker bent?!
Tenzij ik een getrouwde vrouw ben!
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197441366
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:16 schreef CarloV het volgende:
Het meeste doe ik in python, maar ik heb ook scriptjes in livescript (dat is een verbastering van Javascript), als ik iets visuelers nodig heb of iets met HTML/XML. En ja hoe ik het dan programmeer verschilt heel erg, meeste kan gewoon via CSP. Maar een aantal dingen kunnen hybride met of zonder backtracking of een andere aanpak.
Wat ik voor 20 heb gedaan is de route van oplossen bepalen en dan gebruteforced over alle mogelijke sudokus en die oplossen met CSP, was binnen no-time klaar gegeven de juist aanvangsroute.
Oh, maar met HTML en JavaScript kan ik wel overweg!
Eventueel ook wel wat PHP (moet ik wel een server vinden/instellen)
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197441426
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:39 schreef Cassa95 het volgende:
Deze puzzel van Puzzled Pint was heerlijk nostalgisch. In 20 minuutjes opgelost. Jaren terug maakte ik veel van dit soort puzzels, maar het lukt me niet om op de naam te komen. Weet iemand van jullie ook alweer hoe deze puzzels heten? (daarbij gaat het gewoon om het grid, de cijfers met pijlen en het vormen van een lus)

[ afbeelding ]

Zulke opgaven mogen (moeilijker) echt in de Kerstpuzzel
Yajilin!
pi_197442706
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 22:54 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk soortgelijke puzzels, maar dan in andere delen van het jaar?
Ik heb eigenlijk al mijn puzzelkennis opgedaan bij puzzletome.com en hadtoplayon.com. Ze bevatten beide zowel makkelijkere als moeilijkere puzzels/wedstrijden. De 'puzzelcontests' draaien om een bepaald thema, en eens in de zoveel tijd is er weer een nieuwe contest (paar keer per jaar). Maar ook 'oude contests' kunnen nog steeds uitgepuzzeld worden.

En afgezien van het verbeteren van puzzelskills, is het ook enorm goed voor het verbeteren van je Engelse taalkennis, mocht dat nodig zijn ;).
pi_197457083
Met de hint ben ik nu uit 18 gekomen. Wel dubieus of ze met auteur de geestelijk eigenaar van het werk bedoelen, of de (op)schrijver.
pi_197457559
Hoeveel inzendingen waren er deze keer eigenlijk?
pi_197457612
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:34 schreef Legoblokje het volgende:
Hoeveel inzendingen waren er deze keer eigenlijk?
Als ik me niet vergis komen die pas bij de statistieken bij de uitslag/oplossingen
pi_197457677
quote:
7s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:42 schreef stephje99 het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis komen die pas bij de statistieken bij de uitslag/oplossingen
Vorig jaar was het al veel eerder bekend. Maar het kan inderdaad zijn dat ze het dit jaar pas bij de uitslag bekend maken :)
pi_197457722
Je hebt gelijk, vorig jaar al een paar dagen na de deadline een persbericht.
pi_197459774
Het youtubekanaal 'Cracking The Cryptic' heeft heel veel leuke puzzels, die je eerst zelf kunt proberen en naderhand (of als je vastloopt) kun je de video kijken om te zien hoe zij het doen. Ze hebben voornamelijk sudoku varianten (dus met extra regels bovenop de normale regels) en bijna alle puzzels zijn handgemaakt. Ze hebben zo nu en dan ook andere pencil puzzles die ze behandelen, die zijn dan vaak heel erg de moeite waard.
Hier de link naar hun kanaal:
https://www.youtube.com/c/CrackingTheCryptic
Hier is een overzicht te vinden met alle video's die ze hebben uitgebracht en welke puzzels daarin voorkomen:
https://docs.google.com/s(...)Y7RPgiuRg/edit#gid=0
pi_197461952
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:26 schreef WitteIris het volgende:
Het youtubekanaal 'Cracking The Cryptic' heeft heel veel leuke puzzels, die je eerst zelf kunt proberen en naderhand (of als je vastloopt) kun je de video kijken om te zien hoe zij het doen. Ze hebben voornamelijk sudoku varianten (dus met extra regels bovenop de normale regels) en bijna alle puzzels zijn handgemaakt. Ze hebben zo nu en dan ook andere pencil puzzles die ze behandelen, die zijn dan vaak heel erg de moeite waard.
Hier de link naar hun kanaal:
https://www.youtube.com/c/CrackingTheCryptic
Hier is een overzicht te vinden met alle video's die ze hebben uitgebracht en welke puzzels daarin voorkomen:
https://docs.google.com/s(...)Y7RPgiuRg/edit#gid=0
Leuk kanaal inderdaad, maar net iets te veel "yet another sudoku" wat mij betreft. Ik vind het vooral indrukwekkend om die Mark cryptogrammen te zien oplossen.
pi_197475791
Kan iemand in een pm mij een hint geven mbt 13? Het staat al een tijd onder elkaar en het nodige geprobeerd met schuiven, maar een echt probleem komt er niet uit.
pi_197477161
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 19:28 schreef civ het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197477309
quote:
6s.gif Op zondag 17 januari 2021 22:47 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197477322
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 08:09 schreef mbo_osese het volgende:
Nu de Belgische puzzel is ingediend, wil ik mijn hersenen verder trainen met de Nererlands versie. Zijn er bepaalde opgaves waar ik ver weg moet van blijven, als Belg zijnde? En voor diegene die meedoen aan de beide puzzels: welke opgaves raden jullie aan, in lijn met de Belgische versie?
Waar je ver weg van moet blijven? Misschien 27. Ik snap nog steeds niet wat dat met puzzelen te maken heeft. Maar verder kan ik de rest van de puzzel van harte aanbevelen. Ik denk dat de Belgische en Nederlandse over het geheel genomen erg dicht bij elkaar liggen. Ik heb bij de Nederlandse erg genoten van opgaves 8, 10, 14, 17, 19, 21 en 22. Welke opgaves uit de Belgische editie kan je ons aanbevelen?
pi_197477376
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 22:56 schreef thabit het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197477464
quote:
6s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:00 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197477640
quote:
6s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:00 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197477802
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:16 schreef mister_xxx het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Intrigerend... Ik wil er binnenkort serieus mee bezig, en hoop dat het kwartje dan valt. Bedankt voor jullie reacties!
pi_197485830
quote:
6s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:25 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Intrigerend... Ik wil er binnenkort serieus mee bezig, en hoop dat het kwartje dan valt. Bedankt voor jullie reacties!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197487747
Dit was mijn opzet in excel waarmee ik heb gewerkt bij 20. Even wat tekst toegevoegd en de oplossing natuurlijk weggelaten. Je moet gewoon goed de letters tellen (zie rechts van de vier sudoku's), ergens beginnen en alles invullen en afvinken totdat er iets uitkomt of je een ander begin wellicht moet zoeken

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_197489179
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 14:14 schreef civ het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197489919
SPOILER: sudokus?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel superhandige manier van oplossen, dat had me veel tijd bespaard als ik dat door had.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197491870
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:56 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Maak eens een waarheidstabel. Begin met de kolommen "R1L2 is spion", "R3R3 is spion" en "WK24 is dubbelagent". Verdelen van T en F geeft 8 mogelijkheden. Werk daarna ook de kolommen "R1L2 en R3R3 zijn beide spion" en "R1L2 en R3R3 zijn beide spion → WK24 is dubbelagent" uit. Streep daarna de rijen weg waarin een spion een onware uitspraak doet en die waarin een dubbelagent een ware uitspraak doet. Er blijft dan maar één mogelijkheid over.
Oke...
Ik moet en wil dit snappen van mezelf en het zal me lukken ook.

Ik ben nu bezig met opgave 23 (en hierna neem ik de dwergen van vorig jaar te grazen als oefening).

Even ter controle:
-R1L2 & R3R3 zijn spion, WK24 dubbelagent.
-WR15, K2O1 en K2N3 zijn onbekend
-R4R2, K4O3 en WK12 zijn onbekend (al had ik bij deze set in eerste instantie iets kunnen redeneren)

Klopt dit tot zo ver?
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197491968
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:16 schreef MScript het volgende:

[..]

Oke...
Ik moet en wil dit snappen van mezelf en het zal me lukken ook.

Ik ben nu bezig met opgave 23 (en hierna neem ik de dwergen van vorig jaar te grazen als oefening).

Even ter controle:
-R1L2 & R3R3 zijn spion, WK24 dubbelagent.
-WR15, K2O1 en K2N3 zijn onbekend
-R4R2, K4O3 en WK12 zijn onbekend (al had ik bij deze set in eerste instantie iets kunnen redeneren)

Klopt dit tot zo ver?
Nee.
pi_197492021
quote:
9s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee.
Op zijn minst wel gedeeltelijk?
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197492092
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:23 schreef MScript het volgende:

[..]

Op zijn minst wel gedeeltelijk?
Alleen de eerste 3.
pi_197492215
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Alleen de eerste 3.
Ik moet zeggen dat ik bij de derde set via gewoon logisch (proberen te) denken ook een andere uitkomst had.

Ik mis nog één (of meer) stap(pen)...
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197493536


[ Bericht 100% gewijzigd door MScript op 18-01-2021 20:22:31 (Kan niet...) ]
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197493669
Ik heb nu dit bij de derde set:

https://pasteboard.co/JKfEyIV.jpg

Wat volgt hierna? Wat mis ik nog?
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197494295
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 20:29 schreef MScript het volgende:
Ik heb nu dit bij de derde set:

https://pasteboard.co/JKfEyIV.jpg

Wat volgt hierna? Wat mis ik nog?
Je kijkt naar wat T oplevert, maar daar gaat het niet om. Je moet kijken naar wat consistent is met het spion/dubbelagent zijn.
pi_197494535
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 20:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Je kijkt naar wat T oplevert, maar daar gaat het niet om. Je moet kijken naar wat consistent is met het spion/dubbelagent zijn.
Het gaat dus om de overeenkomst...
Hmmm...
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197499911
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:04 schreef MScript het volgende:

[..]

Het gaat dus om de overeenkomst...
Hmmm...
Het gaat erom dat je wil weten of een medewerker een Spion of een Dubbelagent is. Je wil kijken of mdw A een Spion kan zijn, dus neem je dat aan en ga de uitspraken daarmee invullen... kijken wat er dan gebeurt... leidt de aanname tot een tegenspraak, dan kán A geen Spion zijn. En omdat er maar 2 smaken zijn is A dan een Dubbelagent. Het enige 'vervelende' is als de 2 aannames (A=S en A=D) beide niet tot een tegenspraak leiden, want dan ben je niets wijzer geworden.
pi_197533223
Ik ben bijna klaar met het oplossen van opgave 20 en stuit toevallig op de hint die de makers erin hebben verstopt. Hoe cool is dat!! *O*

(PS: het scheelt dat ik weet wat het thema is, anders was dit me nooooooooooit opgevallen ;) )
pi_197536861
Wil iemand mij nog verder helpen met 6 en 17b? Bij 6 snap wat de kleuren betekenen maar ik zie geen ingang. En bij 17b zit ik na het 5e woord vast :)
pi_197539220
quote:
99s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:37 schreef Legoblokje het volgende:
Wil iemand mij nog verder helpen met 6 en 17b? Bij 6 snap wat de kleuren betekenen maar ik zie geen ingang. En bij 17b zit ik na het 5e woord vast :)
Voor vraag 6, kijk eens naar een vorig jaar, waar vraag 6 bijna hetzelfde was.
Voor vraag 17b, probeer eens de laatste paar woorden, die zijn beter te doen dan het 6de woord.
pi_197540763
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:06 schreef Beerrend het volgende:

[..]

Voor vraag 6, kijk eens naar een vorig jaar, waar vraag 6 bijna hetzelfde was.
Voor vraag 17b, probeer eens de laatste paar woorden, die zijn beter te doen dan het 6de woord.
Ik had inderdaad door dat dat 6e woord van 17b erg moeilijk is. Ik had ook direct door dat 6 erg leek op die van 2018, maar dat helpt me nog niet echt verder (al kan ik wel een lang woord van die opgave kwijt in deze)
pi_197555416
quote:
99s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:08 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

Ik had inderdaad door dat dat 6e woord van 17b erg moeilijk is. Ik had ook direct door dat 6 erg leek op die van 2018, maar dat helpt me nog niet echt verder (al kan ik wel een lang woord van die opgave kwijt in deze)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197555464
quote:
99s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:08 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

Ik had ook direct door dat 6 erg leek op die van 2018, maar dat helpt me nog niet echt verder (al kan ik wel een lang woord van die opgave kwijt in deze)
En misschien moet je niet naar de opgave van 2018 kijken, maar naar het resultaat.
pi_197557143
6a heb ik inmiddels, op het laatste stukje na :)
pi_197569361
quote:
99s.gif Op donderdag 21 januari 2021 20:02 schreef Legoblokje het volgende:
6a heb ik inmiddels, op het laatste stukje na :)
Daarvoor kan ik dan weer aanraden om naar 6 van 2020 te kijken ;)
pi_197569371
Heeft iemand al een nieuwsbericht voorbij zien komen met aantal deelnemers oid?
pi_197573179
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 11:34 schreef Beerrend het volgende:
Heeft iemand al een nieuwsbericht voorbij zien komen met aantal deelnemers oid?
Nope, maar ik denk ook niet dat dat nog komt, anders hadden ze dat waarschijnlijk al bekend gemaakt..
Dus maar wachten op de uitslag denk ik
pi_197573200
Ik had gezegd dat ik eruit zou komen met de spionnen en de propositionele logica en ik heb ze nu allemaal uitgevogeld.

En er komt een goeie sleutel uit!

Is er overigens iemand die een link kan leggen met de "SETHKOIN" uit het vierkant bovenaan opgave 23?
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197573267
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:50 schreef MScript het volgende:
Ik had gezegd dat ik eruit zou komen met de spionnen en de propositionele logica en ik heb ze nu allemaal uitgevogeld.

En er komt een goeie sleutel uit!

Is er overigens iemand die een link kan leggen met de "SETHKOIN" uit het vierkant bovenaan opgave 23?
SPOILER: Sleutelvierkant 23
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197573280
Even wat "special thanks" aan Thabit, PZZLD, een aantal anderen hier en vooral pi31415 die de stronteigenwijze ik steeds opnieuw probeerden uit te leggen hoe propositionele logica werkt en me enorm op weg geholpen heeft!

Bedankt, mensen!
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197573301
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:54 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

SPOILER: Sleutelvierkant 23
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- Die David!
AIVD Kerstpuzzel 2023: 1a + b, 2a + b, 3a, 6, 10a, 12, 13a, 16a + b 23c, 25, 27
pi_197583067
quote:
99s.gif Op donderdag 21 januari 2021 20:02 schreef Legoblokje het volgende:
6a heb ik inmiddels, op het laatste stukje na :)
Laatste stukje inmiddels ook gelukt?

En had je nog een zetje bij 17B nodig?
pi_197599829
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 23:44 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

Laatste stukje inmiddels ook gelukt?

En had je nog een zetje bij 17B nodig?
Nog niet, maar heb er nog niet verder naar gekeken. Voor 17b heb ik al een zetje ontvangen, mocht ik die nog verder proberen dan hoop ik dat ik er zo uit kom :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Legoblokje op 23-01-2021 22:42:39 ]
pi_197637816
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:55 schreef MScript het volgende:
Even wat "special thanks" aan Thabit, PZZLD, een aantal anderen hier en vooral pi31415 die de stronteigenwijze ik steeds opnieuw probeerden uit te leggen hoe propositionele logica werkt en me enorm op weg geholpen heeft!

Bedankt, mensen!
Volgens mij heb je niet zoveel aan mij gehad hoor, want ik was net zo stronteigenwijs met het niet kunnen/willen begrijpen van die logica, haha ;).
pi_197643987
17b is me inmiddels gelukt. Maar ik vraag me echt af hoe die handmatig oplosbaar is. De eerste en laatste 5 woorden zijn me zelf gelukt, maar voor het middenstuk heb ik een hint nodig gehad. Hoe los je in godsnaam handmatig dat 6e woord op??? Of is het een kwestie van het laatste stuk vinden en dan googlen?
pi_198029064
Ze zijn er!
https://www.aivd.nl/actue(...)el-2020-gepubliceerd

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198030437
Kan iemand een van de hints uitleggen?
SPOILER: hint 22
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198030586
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:50 schreef Beerrend het volgende:
Kan iemand een van de hints uitleggen?
SPOILER: hint 22
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je moet daarvoor heel goed kijken:

SPOILER: hint 22
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198033016
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Je moet daarvoor heel goed kijken:

SPOILER: hint 22
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ow, dankje. Uugh, dat we dat niet hebben gezien...
pi_198033113
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:15 schreef Beerrend het volgende:
Ze zijn er!
https://www.aivd.nl/actue(...)el-2020-gepubliceerd

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja onzin, die zat er wel. Maar goed daarmee mis ik minimaal een thema. Hoewel er wel heel veel toevallige thema's zijn, maar dat heeft vooral te maken natuurlijk met dat het thema zo ongelooflijk vaag is dat je er alles mee kan :P

Aan de andere kant heb ik 18b wel goed gereconstrueerd of in ieder geval voor die paden die te reconstrueren waren. Dus ja hangt nu een beetje af van hoe die opgave wordt beoordeeld. Ik had al het idee dat hier meer achter zat.

Wel teleurgesteld in opgave 15, 21 en 24, dat dit echt de antwoorden zijn en er niks meer achter zit.

We zien het wel.
pi_198033221
Ik maak me zorgen als ik zo door de antwoorden blader, ik heb minstens 5 vragen met een ander antwoord dan in de uitwerking, terwijl ik de opgave wel begrepen & opgelost heb en mijn antwoord niet fout is...

De twee stippellijnen in 22 wel gezien, maar er niets mee gedaan. Braille had ik daar sowieso nooit bedacht dus ik vind het niet erg dat ik die niet had. Wel jammer dat ik ‘Tupman’ niet zag.
pi_198033328
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 12:49 schreef Legoblokje het volgende:
Ik maak me zorgen als ik zo door de antwoorden blader, ik heb minstens 5 vragen met een ander antwoord dan in de uitwerking, terwijl ik de opgave wel begrepen & opgelost heb en mijn antwoord niet fout is...

De twee stippellijnen in 22 wel gezien, maar er niets mee gedaan. Braille had ik daar sowieso nooit bedacht dus ik vind het niet erg dat ik die niet had. Wel jammer dat ik ‘Tupman’ niet zag.
Op tupman na gok ik niet dat iemand Snodgrass of Winkle had gevonden. Het thema was zo immens breed dat je na het vinden van tupman direct doorzoekt in andere opgaven naar hints en deze opgave maar wegstreept omdat er niks meer in zou zitten. Je hebt immers al teveel opgaven ingevuld.

Voor mij is dat vierkant heel vervelend van 22, ik wist dat ik daar iets mee moest.
pi_198035965
Ik gok dat zo'n beetje alles al is nagekeken, maar dat meerdere deelnemers alles goed hebben op wat themahints na, en dat ze nu aan het bedenken zijn wat ze daar precies mee gaan doen.
pi_198036289
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 14:53 schreef thabit het volgende:
Ik gok dat zo'n beetje alles al is nagekeken, maar dat meerdere deelnemers alles goed hebben op wat themahints na, en dat ze nu aan het bedenken zijn wat ze daar precies mee gaan doen.
Ja ik vrees het ergste net als twee jaar geleden, aan de andere kant weet ik dat 18b door heel veel mensen niet gevonden is zoals het zou moeten ook door sommige mensen die in principe alles hebben. Dus die kan voor heel veel puzzelaars nog roet in het eten gooien.

Maar ja thema blijft lastig, zeker als je er veel minder hebt verstopt dan wat er uiteindelijk gevonden is. Voor heel veel thema elementen zou je nog punten kunnen toekennen voor creativiteit en des te meer je dit doet des te lastiger het is om je als puzzelmaker daar uit te praten

Ook het ineens ontbreken van opgave 8 als hint is vaag. Je hebt als puzzelmaker toch gewoon een lijstje gemaakt van tevoren van alle hints die verstopt zitten mag ik aannemen en die zijn toch ook door de puzzelcontrole gekomen?
pi_198036422
Dat denk ik ook wel. In de uitwerkingen stond al dat bijna niemand 4 had opgelost en ook bijna niemand de hint van 20 had gevonden, dus ze moeten er haast wel helemaal door zijn. Tenzij ze een aparte volgorde hebben in het nakijken.

18b is inderdaad een van de opgaven waar ik een ander antwoord heb, maar ik heb wel exact dezelfde cijfers in dezelfde aantallen, alleen 1 of 2 patronen net iets anders die ik niet in de opgave kon vinden. Ik mag hopen dat ze daar niet al te moeilijk over gaan doen...
pi_198036666
Ah helaas, mijn hint bij 6 is niet benoemd. :9

Ik ben teleurgesteld in 18b, 21b, en 23b, onnodig veel tijd in gestopt omdat ik vertrouwen had dat het een puzzel zou zijn.
pi_198036917
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:15 schreef Legoblokje het volgende:
18b is inderdaad een van de opgaven waar ik een ander antwoord heb, maar ik heb wel exact dezelfde cijfers in dezelfde aantallen, alleen 1 of 2 patronen net iets anders die ik niet in de opgave kon vinden. Ik mag hopen dat ze daar niet al te moeilijk over gaan doen...
Bij mij heb ik alleen 6656 en 6566 omgewisseld, de rest is exact hetzelfde. Gok niet dat ze er heel moeilijk over gaan doen, ook omdat sommige lettercombinaties niet te vinden waren en omdat in de totale structuur eigenlijk niks logisch te vinden was behalve dat elke bigram een gelijk pad moest voorstellen. Ze geven geen uitleg jammer genoeg van de reconstructie, die had ik wel graag willen zien om te kijken of er uiteindelijk toch nog een logica achter zat.
pi_198037410
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:28 schreef IshaD het volgende:
Ah helaas, mijn hint bij 6 is niet benoemd. :9

Ik ben teleurgesteld in 18b, 21b, en 23b, onnodig veel tijd in gestopt omdat ik vertrouwen had dat het een puzzel zou zijn.
Laat ik een gokje wagen
SPOILER: Hint in 6
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze had ik namelijk. :P
pi_198039144
Wat was nu die hint in 8?
Inderdaad vaag dat die in het lijstje van hints stond, maar ineens is weggehaald.
pi_198039966
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 17:18 schreef Legoblokje het volgende:
Wat was nu die hint in 8?
Inderdaad vaag dat die in het lijstje van hints stond, maar ineens is weggehaald.
SPOILER: Hint in 8 (ten minste dit had ik opgeschreven)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198040662
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 16:06 schreef CarloV het volgende:

[..]

Laat ik een gokje wagen
SPOILER: Hint in 6
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze had ik namelijk. :P
SPOILER: Vergezochte hint in 6
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198040772
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 18:37 schreef IshaD het volgende:

[..]

SPOILER: Vergezochte hint in 6
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er echt precies 255 Blauw? Dat maakt het wel sterk wat mij betreft. (Zeker gezien opgave 15). Al zijn kleurennamen niet heel goed gedefinieerd natuurlijk.
pi_198044567
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 18:44 schreef CarloV het volgende:

[..]

Zijn er echt precies 255 Blauw? Dat maakt het wel sterk wat mij betreft. (Zeker gezien opgave 15). Al zijn kleurennamen niet heel goed gedefinieerd natuurlijk.
Volgens mij wel. Ik vond het al een bijzonder verdacht getal
pi_198046467
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 18:44 schreef CarloV het volgende:

[..]

Zijn er echt precies 255 Blauw? Dat maakt het wel sterk wat mij betreft. (Zeker gezien opgave 15). Al zijn kleurennamen niet heel goed gedefinieerd natuurlijk.
Ja, zijn er inderdaad precies 255. Althans, van het eerste blok. 271 als het onderste blok ook meetelt.
pi_198049198
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 22:24 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Ja, zijn er inderdaad precies 255. Althans, van het eerste blok. 271 als het onderste blok ook meetelt.
Oh dat is dan weer jammer :P
pi_198188726
Leuk om de antwoorden terug te lezen en met meer tijd was het vast gelukt om meer antwoorden te vinden 😊 alleen opgave 11 snap ik zelfs met de uitleg nog steeds niet. Waarschijnlijk lees ik niet goed genoeg, maar zou iemand kunnen uitleggen hoe je de duo's van elkaar af moet trekken?
pi_198189032
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:03 schreef mister_xxx het volgende:
Leuk om de antwoorden terug te lezen en met meer tijd was het vast gelukt om meer antwoorden te vinden 😊 alleen opgave 11 snap ik zelfs met de uitleg nog steeds niet. Waarschijnlijk lees ik niet goed genoeg, maar zou iemand kunnen uitleggen hoe je de duo's van elkaar af moet trekken?
SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198189138
quote:
99s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:19 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helemaal duidelijk, dank!
pi_199356449
Begint nu wel lang te duren. Zouden ze het vergeten zijn?
pi_199386213
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 12:43 schreef thabit het volgende:
Begint nu wel lang te duren. Zouden ze het vergeten zijn?
Waarschijnlijk niet, vorig jaar was de uitslag er ook pas op 24 juni.
pi_199695490
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 11:53 schreef Beerrend het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet, vorig jaar was de uitslag er ook pas op 24 juni.
Ja, maar vorig jaar had je die enveloppenopgave die ze blijkbaar handmatig hadden nagekeken en wat dus een hele hoop tijd kostte :P
Ik vraag me ook af waarom het zo lang duurt, zeker aangezien ze in de uitwerkingen bij meerdere opgaven al hadden laten doorschijnen dat in elk geval een groot deel al was nagekeken.
pi_199697842
Mijn zoontje van 5 zag hoe groot het AIVD-gebouw is: "what the fuuuuck". Volgens mij denkt hij echt dat het daar 1 grote escape room is of zo.
pi_199713216
quote:
10s.gif Op maandag 31 mei 2021 19:09 schreef thabit het volgende:
Mijn zoontje van 5 zag hoe groot het AIVD-gebouw is: "what the fuuuuck". Volgens mij denkt hij echt dat het daar 1 grote escape room is of zo.
Het is volgens mij moeilijker om in dat gebouw te komen dan eruit. Ik heb tot nu toe alleen nog maar het museumpje en een paar vergaderkamers gezien, zelfs ik kom niet verder dan dat.

quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 12:43 schreef thabit het volgende:
Begint nu wel lang te duren. Zouden ze het vergeten zijn?
Ik dacht er deze week net weer even aan dat er ook een puzzel was deze kerst, misschien hebben de puzzelmakers hetzelfde probleem :P

quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 15:33 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

Ja, maar vorig jaar had je die enveloppenopgave die ze blijkbaar handmatig hadden nagekeken en wat dus een hele hoop tijd kostte :P
Ik vraag me ook af waarom het zo lang duurt, zeker aangezien ze in de uitwerkingen bij meerdere opgaven al hadden laten doorschijnen dat in elk geval een groot deel al was nagekeken.
Allemaal handmatig lijkt me stug, maar ze zullen nog wel wat controles handmatig hebben uitgevoerd gok ik. Wat wel handmatig moet zijn al die mensen die hun pdfjes verkeerd insturen of niet met adobe bewerken maar met één of ander vaag programma.

Maar goed ja het meeste is eenvoudig nakijken als er een eenduidig antwoord is. Alleen thema was dit jaar een enorm probleem omdat het zo breed is dat je er net weer teveel mee kan. Dus ze zullen nog wel aan het steggelen zijn over een aantal te vergeven bonuspunten denk ik dan maar.
pi_199713538
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 01:33 schreef CarloV het volgende:
Wat wel handmatig moet zijn al die mensen die hun pdfjes verkeerd insturen of niet met adobe bewerken maar met één of ander vaag programma.
Veel puzzelaars zullen Linuxgebruikers zijn, en Adobe ondersteunt dat al een tijdje niet meer goed (het krijgt het zelfs voor elkaar om Cinnamon compleet te crashen). Ik heb daarom maar Okular gebruikt.
pi_199717072
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 06:18 schreef thabit het volgende:

[..]

Veel puzzelaars zullen Linuxgebruikers zijn, en Adobe ondersteunt dat al een tijdje niet meer goed (het krijgt het zelfs voor elkaar om Cinnamon compleet te crashen). Ik heb daarom maar Okular gebruikt.
ja ik gok dat okular nog wel goed werkt, dat is best wel een breed gedragen programma. Maar goed als de pdf bij het invullen ook maar net iets anders opslaat kan dat al problemen opleveren, want ze lezen die dingen automatisch uit. En dat adobe niet goed werkt op alle platforms merk ik vooral op android, ik kan de puzzel gewoon niet normaal openen daar.
pi_200055276
LOL tweede plek, 99.5 punten, precies zoals ik al verwacht had. Toch die bonus die me heeft genekt.
Gefeliciteerd aan de twee winnaars!
pi_200055307
Eindelijk bericht! Plek 4 (98 punten), maar wie mogen we feliciteren? *O*
pi_200055995
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:10 schreef thabit het volgende:
Eindelijk bericht! Plek 4 (98 punten), maar wie mogen we feliciteren? *O*
Beerrend en ik hadden onze krachten gebundeld bij de afgelopen puzzel en zijn de trotse winnaars geworden van de 2020-editie. Supergedaan Beerrend!

En sorry Carlo dat je het om een half puntje hebt moeten afleggen van ons ;). Hiermee heb ik mijn belofte van 2016 dan ook ingelost, dat ik je ooit nog eens wilde verslaan. Iedereen gefeliciteerd met zijn behaalde plek. *O* *O* *O*
pi_200056027
Gefeliciteerd!
pi_200056120
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 13:03 schreef thabit het volgende:
Gefeliciteerd!
Thanks Thabit
pi_200056267
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 13:01 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Beerrend en ik hadden onze krachten gebundeld bij de afgelopen puzzel en zijn de trotse winnaars geworden van de 2020-editie. Supergedaan Beerrend!

En sorry Carlo dat je het om een half puntje hebt moeten afleggen van ons ;). Hiermee heb ik mijn belofte van 2016 dan ook ingelost, dat ik je ooit nog eens wilde verslaan. Iedereen gefeliciteerd met zijn behaalde plek. *O* *O* *O*
Ja ik had al verwacht dat jullie het zouden zijn, dat halve puntje zat hem dan waarschijnlijk in dat themading in de grille sudoku :P
Nogmaals gefeliciteerd en geniet van de overwinning!
pi_200056441
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 13:18 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja ik had al verwacht dat jullie het zouden zijn, dat halve puntje zat hem dan waarschijnlijk in dat themading in de grille sudoku :P
Nogmaals gefeliciteerd en geniet van de overwinning!
Thanks Carlo! Geen idee of er nog een prijsuitreiking komt dit jaar en of jij dan de beker van vorig jaar mag komen ophalen. Anders zien we elkaar binnenkort...
pi_200057446
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 13:01 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Beerrend en ik hadden onze krachten gebundeld bij de afgelopen puzzel en zijn de trotse winnaars geworden van de 2020-editie. Supergedaan Beerrend!

En sorry Carlo dat je het om een half puntje hebt moeten afleggen van ons ;). Hiermee heb ik mijn belofte van 2016 dan ook ingelost, dat ik je ooit nog eens wilde verslaan. Iedereen gefeliciteerd met zijn behaalde plek. *O* *O* *O*
*O*, jij ook enorm lekker gewerkt! Iedereen gefeliciteerd met z'n behaalde plek, nu alweer zin in de kerst.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 19:10:33 #178
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_200060965
Gefeliciteerd PZZLD en Beerrend. Knap dat jullie de enige puzzelaars met 100 punten zijn! _O_
pi_200061071
Gefeliciteerd Beerrend en PZZLD! Is dit nou net wel of net niet club van 100?

Mijn team is 63e geworden met 57 punten (meer punten dan ooit, dus trots!).
pi_200061166
I
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 19:20 schreef Orly het volgende:
Gefeliciteerd Beerrend en PZZLD! Is dit nou net wel of net niet club van 100?

Mijn team is 63e geworden met 57 punten (meer punten dan ooit, dus trots!).
Volgens mij is het club 100. Dat hoop ik in ieder geval wel voor Beerrend, want ik was er al 'lid' van, maar hij nog niet. Als ik het me goed herinner uit 2016 horen de 100-punters daar volgens mij ook bij.

Ik ben nog wel heel benieuwd waar wij nog 1,5 punt hebben laten liggen. Op de site van AIVD las ik namelijk dat er maximaal 101,5 punt te verdienen was. Dus geen perfecte score, maar ik denk dat wij beiden meer dan tevreden zijn ;).

En wat je zegt, iedere verbetering is een prestatie op zich. Dus ook feli!!
pi_200061607
40e met 70 punten :s)

Felicitaties aan PZZLD & Beerrend, geweldig gedaan *O* *O* en uiteraard ook felicitaties aan de rest met hun behaalde scores! *O*

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 19:27 schreef PZZLD het volgende:
I
[..]

Ik ben nog wel heel benieuwd waar wij nog 1,5 punt hebben laten liggen. Op de site van AIVD las ik namelijk dat er maximaal 101,5 punt te verdienen was. Dus geen perfecte score, maar ik denk dat wij beiden meer dan tevreden zijn ;).
De themavraag was oorspronkelijk 4 punten, maar de puzzelmakers hebben uiteindelijk 0.5 punt voor elke correct gevonden hint gegeven. Verder hebben ze een extra themahint in 18 (de initialen CJHD in de hoeken van het toetsenbord) ook goed gerekend, dus in totaal 11 hints & 5.5 punten en zo kom je op 101.5 ;)
pi_200064047
Dat thema had van mij wel 30 goede antwoorden mogen hebben ;)
pi_200064981
Zo'n 60 punten gescoord. Niet verkeerd, maar blijf het echt bizar vinden hoe sommigen in staat zijn praktisch alles te vinden. Echt heel knap. Zijn jullie dan 24/7 bezig met de puzzel oid?

[ Bericht 4% gewijzigd door SnertMetChoco op 26-06-2021 00:30:18 ]
pi_200066136
Gefeliciteerd winnaars! En iedereen ook met de mooie scores. Ik had 0 punten, en dit jaar ga ik ook voor de 0, maar 2022 ga ik jullie allemaal een poepie laten ruiken. Dan weten jullie dat alvast.
pi_200066285
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 00:16 schreef CathyCathy het volgende:
Gefeliciteerd winnaars! En iedereen ook met de mooie scores. Ik had 0 punten, en dit jaar ga ik ook voor de 0, maar 2022 ga ik jullie allemaal een poepie laten ruiken. Dan weten jullie dat alvast.
Was jij een van de mensen die hem ingestuurd heeft met 0 punten?
pi_200066359
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 00:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Was jij een van de mensen die hem ingestuurd heeft met 0 punten?
Ha ha, bestaan die?
pi_200066406
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 00:42 schreef CathyCathy het volgende:

[..]

Ha ha, bestaan die?
Ja, bizar genoeg zijn er een aantal die 0 punten hebben. Minder dan 15 punten zijn er zo'n 100 van de 430 inzendingen, wat natuurlijk fantastisch is, want hoe meer hoe beter.
pi_200068332
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:02 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn jullie dan 24/7 bezig met de puzzel oid?
Met twee kleine kinderen in huis is dat wat lastig, maar ik hou nog altijd de hoop dat ze op een dag actief mee kunnen puzzelen.
pi_200070366
Gefeliciteerd nummers 1 en 2.
pi_200070841
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:02 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn jullie dan 24/7 bezig met de puzzel oid?
Niet 24/7, vooral de eerste week ga ik heel hard en dan blijven er nog een paar over waar ik rustig de tijd voor neem. De laatste week voor de deadline moest ik hard bezig voor mijn proefschrift, dus vanaf dat punt is er niks nieuws meer bijgekomen.
pi_200078179
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 12:34 schreef CarloV het volgende:

[..]

Niet 24/7, vooral de eerste week ga ik heel hard en dan blijven er nog een paar over waar ik rustig de tijd voor neem. De laatste week voor de deadline moest ik hard bezig voor mijn proefschrift, dus vanaf dat punt is er niks nieuws meer bijgekomen.
Oh dat lijkt me ook wel een uitdaging voor de professor om jouw proefschrift te beoordelen. Hopelijk snapt hij/zij het.
Uit interesse wil ik wel vragen waar het over gaat, maar het antwoord zal ik wel niet begrijpen.
pi_200078580
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 20:03 schreef nomina het volgende:

[..]

Oh dat lijkt me ook wel een uitdaging voor de professor om jouw proefschrift te beoordelen. Hopelijk snapt hij/zij het.
Uit interesse wil ik wel vragen waar het over gaat, maar het antwoord zal ik wel niet begrijpen.
Nou inmiddels is het allemaal klaar, het ging over monodromie eigenschappen van A-hypergeometrische functies. Dus ja wat moet ik er verder over zeggen :P
pi_200078604
Ik had al zo'n vermoeden
Dank voor het antwoord.
  zaterdag 26 juni 2021 @ 20:47:18 #194
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_200079043
Felicitaties aan het winnende team!

Ik ben gedeeld 147e geworden met 36 punten en blij dat ik (net) bij de bovenste derde zit. Aan het balen van de punt die ik door slordigheid gemist heb in 7 en andere dingetjes waar ik de klok hoorde luiden maar geen klepel wist te vinden. Ben verder tevreden dat ik vraag 20 nog snel had weten op te lossen , omdat dat een is die minder vaak gehaald is. Meestal heb ik alleen de "inkoppertjes".

Grappig dat twee eenpunters zo weinig zijn opgelost!
AIVD-puzzel: al: 6, 11, 13a, 26ab, helemaal 27
pi_200079593
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 20:47 schreef llamalama het volgende:
Grappig dat twee eenpunters zo weinig zijn opgelost!
Nou ja opgave 15 was wat mij betreft dan ook geen één puntsopgave, zelfs als je de code had was het nog gissen naar wat ze wilden horen qua antwoord (al zijn ze hier wel soepel mee omgegaan).
pi_202276990
Bij het googelen kwam ik laatst de NBV kerstpuzzel van 2009 tegen. Toen werd de puzzel nog niet gepubliceerd door de AIVD, maar het zit in het huiswerk van een cryptografie les die iemand online heeft gezet. De opzet is ook anders, met een serie versleutelde teksten die na oplossing hints geven hoe de volgende opgave op te lossen. De eerste opgaven zijn goed te doen, maar daarna wordt het lastiger (ik zit nu vast op opgave 4). Heeft iemand van jullie deze wel eens gemaakt?
pi_202277575
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2021 13:39 schreef Athos3000 het volgende:
Bij het googelen kwam ik laatst de NBV kerstpuzzel van 2009 tegen. Toen werd de puzzel nog niet gepubliceerd door de AIVD, maar het zit in het huiswerk van een cryptografie les die iemand online heeft gezet. De opzet is ook anders, met een serie versleutelde teksten die na oplossing hints geven hoe de volgende opgave op te lossen. De eerste opgaven zijn goed te doen, maar daarna wordt het lastiger (ik zit nu vast op opgave 4). Heeft iemand van jullie deze wel eens gemaakt?
Nee, nooit tegen gekomen. Waar heb je die gevonden?
pi_202277712
[..]
Nee, nooit tegen gekomen. Waar heb je die gevonden?
[/quote]

Als ik google op NBV kerstpuzzel 2009 is het bij me de vierde hit ofzo. Iets met Huygens college, in een pdf met huiswerk over Digital security.
pi_202277779
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2021 14:26 schreef Athos3000 het volgende:
[..]


Als ik google op NBV kerstpuzzel 2009 is het bij me de vierde hit ofzo. Iets met Huygens college, in een pdf met huiswerk over Digital security.
Ah, koel, eens kijken. Dank je.
pi_202278793
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2021 13:39 schreef Athos3000 het volgende:
Bij het googelen kwam ik laatst de NBV kerstpuzzel van 2009 tegen. Toen werd de puzzel nog niet gepubliceerd door de AIVD, maar het zit in het huiswerk van een cryptografie les die iemand online heeft gezet. De opzet is ook anders, met een serie versleutelde teksten die na oplossing hints geven hoe de volgende opgave op te lossen. De eerste opgaven zijn goed te doen, maar daarna wordt het lastiger (ik zit nu vast op opgave 4). Heeft iemand van jullie deze wel eens gemaakt?
Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar Opgave 4 betreft overduidelijk decimalen van pi.
pi_202279058
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2021 15:19 schreef thabit het volgende:

Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar Opgave 4 betreft overduidelijk decimalen van pi.
Ja, nee, toch niet echt.
pi_202279150
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2021 15:32 schreef Athos3000 het volgende:

[..]
Ja, nee, toch niet echt.
Bij nader inzien toch niet nee. Ik dacht er een paar te herkennen, maar dat klopt niet.
pi_202279299
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2021 15:36 schreef thabit het volgende:

Bij nader inzien toch niet nee. Ik dacht er een paar te herkennen, maar dat klopt niet.
Eerst opgave 3 oplossen is echt wel nodig voor 4, en 2 is echt wel nodig voor 3.
pi_202282830
Ook even gekeken, 1 & 2 redelijk snel opgelost, maar ik loop tegen het decoderen van 3 aan. Ik heb een duidelijke link met de cipher die ik nodig heb, maar ongeacht hoe ik deze vervolgens gebruik, ik krijg er helaas geen klare tekst uit..
pi_202286361
3 lukt me wel, maar 4 is vooralsnog wel een uitdaging. Ik heb de indruk een letter of 20 te kort te komen om het te ontcijferen?!
pi_202297566
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 22:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
3 lukt me wel, maar 4 is vooralsnog wel een uitdaging. Ik heb de indruk een letter of 20 te kort te komen om het te ontcijferen?!
Nou, dat heb je toch snel gedaan! Voor 3 had ik toch wat langer nodig, en om alleen al te begrijpen hoe 4 werkt ook. En om daarna wat in elkaar te klussen dat het zou kunnen oplossen nog wat langer. En nu zou het inderdaad geholpen hebben als het bericht wat langer zou zijn geweest, maar ja.
pi_202299115
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2021 20:25 schreef Athos3000 het volgende:

[..]
Nou, dat heb je toch snel gedaan! Voor 3 had ik toch wat langer nodig, en om alleen al te begrijpen hoe 4 werkt ook. En om daarna wat in elkaar te klussen dat het zou kunnen oplossen nog wat langer. En nu zou het inderdaad geholpen hebben als het bericht wat langer zou zijn geweest, maar ja.
Oh, nee ik bedoelde dat ik denk 20 letters nodig te hebben vanwege de vercijfering, niet per se een langer bericht, of begrijp ik je nu verkeerd?
pi_202299325
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:07 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Oh, nee ik bedoelde dat ik denk 20 letters nodig te hebben vanwege de vercijfering, niet per se een langer bericht, of begrijp ik je nu verkeerd?
Ah, die 20 letters! Ja, daar heb ik wel een vermoeden van, maar zo heb ik nog wel meer vermoedens bij deze opgave. Samen komt het nog niet uit, dus in ieder geval één daarvan zal wel niet kloppen.
pi_202321563
quote:
14s.gif Op maandag 22 november 2021 22:25 schreef Athos3000 het volgende:

[..]
Ah, die 20 letters! Ja, daar heb ik wel een vermoeden van, maar zo heb ik nog wel meer vermoedens bij deze opgave. Samen komt het nog niet uit, dus in ieder geval één daarvan zal wel niet kloppen.
Opgave 4 is opgelost *O*
En tjonge, wat een cipher is dit zeg... En nu maar hopen dat ze dit cipher ook in de Kerstpuzzel van 2021 gebruiken :P
pi_202325895
Ik kan bevestigen dat 4 zeker te doen is. Wel wat werk om te checken als je niet zeker bent wat er gezocht wordt echter.
pi_202326180
J
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 21:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik kan bevestigen dat 4 zeker te doen is. Wel wat werk om te checken als je niet zeker bent wat er gezocht wordt echter.
Ja, ik heb hem inmiddels ook. En 5 ziet er ook weer uit als een klus. :)
pi_202368146
Is er naast SnertMetChoco en Athos3000 en Legoblokje nog iemand anders bezig met de NBV Kerstpuzzel van 2009? #dtv
pi_202380390
Net 1 even gedaan, vanavond verder
pi_202384044
Wanneer en komt er dit jaar wel een AIVD puzzel?
pi_202384669
quote:
0s.gif Op zondag 28 november 2021 21:34 schreef MarianneS het volgende:
Wanneer en komt er dit jaar wel een AIVD puzzel?
Lijkt me wel, de Belgische komt ook weer (weliswaar later dan normaal). Voorgaande jaren kwam de AIVD puzzel steeds op woensdag, dus ik zou gokken op 8 of 15 december met daarvoor wellicht nog een of twee teasers :)
pi_202385698
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 19:13 schreef Erbo79 het volgende:
Is er naast SnertMetChoco en Athos3000 en Legoblokje nog iemand anders bezig met de NBV Kerstpuzzel van 2009? #dtv
Vanavond even gekeken, maar ik zit vast bij 3. Ik weet wat te doen, maar ik mis een van de benodigdheden,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De komende dagen, als ik tidj heb even verder kijken.
heb al wel weer zin in de kerstpuzzel
pi_202388324
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 19:13 schreef Erbo79 het volgende:
Is er naast SnertMetChoco en Athos3000 en Legoblokje nog iemand anders bezig met de NBV Kerstpuzzel van 2009? #dtv
Zekers :)
pi_202388661
quote:
0s.gif Op maandag 29 november 2021 10:51 schreef Soepstengel4 het volgende:

[..]
Zekers :)
En? Hoe gaat het? Leuke opgaven he? :)
Opgave 5 al opgelost toevallig? :P
pi_202393763
quote:
6s.gif Op maandag 29 november 2021 11:19 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
En? Hoe gaat het? Leuke opgaven he? :)
Opgave 5 al opgelost toevallig? :P
Vast bij 3 met hetzelfde probleem als QIXL. Ook geen idee waar ik die vandaan zou moeten toveren, maar ben mij zeker aan het vermaken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Soepstengel4 op 29-11-2021 19:25:16 ]
pi_202413887
Hey allemaal! :W

Leuk, die NBV puzzel van 2009! Ben inmiddels bij opgave 6 aanbeland, nadat Erbo me over een dood punt bij 4 had geholpen *O* Goede manier om alvast warm te draaien voor de nieuwe editie!
pi_202420081
Ik ben hem nu ook aan het proberen. Zit net als velen nog bij opgave 4.
pi_202425786
Opgelost, laat het echte werk maar komen! Is de editie van 2010 misschien ook nog ergens te vinden? :P
pi_202426289
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 20:49 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Opgelost, laat het echte werk maar komen! Is de editie van 2010 misschien ook nog ergens te vinden? :P
Gefeliciteerd! Dankzij Erbo-die-durft-te-vragen ben ik ook bij 6 terecht gekomen, maar dat ziet er voor mij wel uit als het serieuzere werk.

Voor de puzzel van 2010 heb ik alleen de eerste zin online kunnen vinden: "Voor je ligt de onofficiële NBV kerstpuzzel van 2010, met negen cryptische opgaven". De link die daarna volgde vewees naar aivd site, maar werkt niet meer.

Was er in eerdere jaren rond deze tijd trouwens niet al eens een tweet verstuurd door puzzelmakers dat de puzzel er weer aan zit te komen? Ze zouden toch geen corona-vertraging hebben net als de zuiderburen?
pi_202430295
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2021 21:18 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

Was er in eerdere jaren rond deze tijd trouwens niet al eens een tweet verstuurd door puzzelmakers dat de puzzel er weer aan zit te komen? Ze zouden toch geen corona-vertraging hebben net als de zuiderburen?
De afgelopen paar jaar was er als ik me niet vergis 1 a 2 dagen vooraf een tweet en ik meen een keer een uitschieter naar nog wat eerder. Dat het stil is betekent dus niet dat ze ook vertraagd zouden zijn.

Als ze ook een week of 3 coronavertraging hebben wordt het helaas overigens wel erg laat (en imho niet minder gewaardeerd), want normaal publiceren ze op de 2e woensdag (of dinsdag) van december en wordt het meer een nieuwjaarspuzzel.

[ Bericht 1% gewijzigd door SnertMetChoco op 02-12-2021 10:28:06 ]
pi_202430894
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2021 21:18 schreef Athos3000 het volgende:

Voor de puzzel van 2010 heb ik alleen de eerste zin online kunnen vinden: "Voor je ligt de onofficiële NBV kerstpuzzel van 2010, met negen cryptische opgaven". De link die daarna volgde vewees naar aivd site, maar werkt niet meer.

Goed gevonden! Lang leve de Wayback Machine:
https://web.archive.org/w(...)el2010nederlands.pdf
pi_202434418
Vorig jaar was er op 2/12 de teaser…
pi_202437297
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 10:47 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]
Goed gevonden! Lang leve de Wayback Machine:
https://web.archive.org/w(...)el2010nederlands.pdf
He, dat trucje kende ik nog niet! Leuk! *)
pi_202437557
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 14:37 schreef Habi82 het volgende:
Vorig jaar was er op 2/12 de teaser…
Ja, klopt, echter is dat niet altijd een week vooraf.

2020: teaser 2-12, publicatie 9-12
2019: teaser 10-12, publicatie 11-12
2018: teaser1 6-12, teaser2 10-12, publicatie 11-12
2017: teaser1 30-11, teaser2 11-12, publicatie 12-12
2016: teaser 9-12, publicatie 12-12
pi_202441766
Opgaven 1-4 van 2010 inmiddels al opgelost, mag ik nog mee doen met de loterij?
pi_202449851
Grappig om te zien dat de 2010 puzzel ook in het engels was uitgegeven
pi_202458419
Leuk om te lezen dat iedereen hier al warm aan het draaien is voor de komende puzzel :)
Hier ook lekker bezig met de puzzel uit 2009. Leuk format zo, na elke vraag steeds een stapje verder.
Net 3 opgelost, nu naar 4! ^O^ (maar nog geen idee wat ik daar moet doen -O- )

Benieuwd wanneer de teaser voor dit jaar uitkomt!

[ Bericht 7% gewijzigd door mister_xxx op 03-12-2021 23:22:52 (.) ]
pi_202461940
Wat betreft 2009, wat vinden jullie als antwoord op de eindvraag?

In overleg met Erbo79 kwamen we uit op:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202462099
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 11:27 schreef SnertMetChoco het volgende:
Wat betreft 2009, wat vinden jullie als antwoord op de eindvraag?

In overleg met Erbo79 kwamen we uit op:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben op hetzelfde antwoord uitgekomen en heb het bij de puzzelmakers geverifieerd. Dit was hun antwoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202462162
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 11:41 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]
Ik ben op hetzelfde antwoord uitgekomen en heb het bij de puzzelmakers geverifieerd. Dit was hun antwoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, tof, thanks!
pi_202486283
Hoi allemaal, zou iemand de aanpak van opgave 1 van 2009 willen delen (per DM)? Ik wil weer warm draaien en enthousiast worden, maar dat lukt niet als het allereerste wat je oppakt al niet lukt.

Al wel de meest logische weg geprobeerd, maar dan krijg ik er geen begrijpelijke tekst uit :D
pi_202489168
ik heb de sleutelwoorden bij 3 maar kom toch nog niet verder......
pi_202489363
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 22:07 schreef Habi82 het volgende:
ik heb de sleutelwoorden bij 3 maar kom toch nog niet verder......
Geen idee welke tool of site je gebruikt, maar niet overal is elk cryptosysteem correct geïmplementeerd. Probeer eerst even de voorbeelden uit die op Wikipedia staan om dit te checken...
pi_202511890
Bij vraag 4 van de puzzel uit 2009.....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202512811
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:55 schreef mister_xxx het volgende:
Bij vraag 4 van de puzzel uit 2009.....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202519244
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 21:50 schreef CarloV het volgende:
Opgaven 1-4 van 2010 inmiddels al opgelost, mag ik nog mee doen met de loterij?
Bij 2009 ben ik bij 4 afgehaakt. Te veel werk, of ik doe te moeilijk.

Bij 2010 ben ik nu met 5 bezig. Echt geniale puzzel wel.

Jij bent inmiddels klaar, neem ik aan? :)
pi_202519859
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 22:58 schreef billiebob123 het volgende:

[..]
Bij 2009 ben ik bij 4 afgehaakt. Te veel werk, of ik doe te moeilijk.
Die is inderdaad veel werk. De rest van de opgaves is zonder veel moeite op te lossen.
pi_202519917
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2021 22:58 schreef billiebob123 het volgende:

[..]
Bij 2009 ben ik bij 4 afgehaakt. Te veel werk, of ik doe te moeilijk.

Bij 2010 ben ik nu met 5 bezig. Echt geniale puzzel wel.

Jij bent inmiddels klaar, neem ik aan? :)
Neuh toen ik bij 5 aan kwam had ik zoiets van: "ik heb ook nog andere dingen te doen" :P

De tijd die ik hiermee win, gebruik ik wel weer voor de kerstpuzzel zelf ;)
pi_202520052
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 23:48 schreef thabit het volgende:

[..]
Die is inderdaad veel werk. De rest van de opgaves is zonder veel moeite op te lossen.
Voor 6 heb je echter echt wel een wiskundige achtergrond of vriend nodig.
pi_202520081
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 00:24 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Voor 6 heb je echter echt wel een wiskundige achtergrond of vriend nodig.
Valt best mee, hooguit een klein beetje elementaire getaltheorie.
pi_202527714
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:58 schreef Athos3000 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmmm kom er nog niet uit... Heb het gevoel dat ik aan twee knoppen tegelijk aan het draaien ben, en de creativiteit mis om 1 van die twee op de juiste stand te zetten... Ben bang dat dat gevoel de komende weken wel vaker gaat komen :s)
pi_202527861
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 17:25 schreef mister_xxx het volgende:

[..]
Hmmm kom er nog niet uit... Heb het gevoel dat ik aan twee knoppen tegelijk aan het draaien ben, en de creativiteit mis om 1 van die twee op de juiste stand te zetten... Ben bang dat dat gevoel de komende weken wel vaker gaat komen :s)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202527940
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2021 17:34 schreef thabit het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202533650
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2021 17:34 schreef thabit het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202535107
quote:
14s.gif Op woensdag 8 december 2021 23:18 schreef Athos3000 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202536630
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:06 schreef mister_xxx het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stuur eens een DM met wat je hebt...
pi_202537198
quote:
Nice! En ook op instagram zie ik. We gaan los *O*
pi_202537716
;( *) :+ :{ ;( *) :+ :{ :P (8> :P :) :* :* ;( :o :P
pi_202537746
Hij is leuk! Nog even geduld :);):D

NVM

[ Bericht 48% gewijzigd door billiebob123 op 09-12-2021 13:13:54 ]
pi_202537748
Niet meer van toepassing.

[ Bericht 90% gewijzigd door nomina op 09-12-2021 22:07:52 ]
pi_202538732
Nou, begint lekker, kan er nog niet zo veel mee :')

EDIT: Ik heb de oplossing!

[ Bericht 7% gewijzigd door Cregan op 09-12-2021 16:07:25 ]
Team van drie
pi_202538737
Niet de lastigste teaser ooit imo. Ik wist iig meteen wat ik moest doen.

Ik kan alleen niks maken van het enige relevante stukje van de teaser. Omdat ik incapabel ben denk ik. :D

[ Bericht 60% gewijzigd door ZiGZaG3737 op 09-12-2021 14:46:26 ]
pi_202538808
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 14:40 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
Niet de lastigste teaser ooit imo. Ik wist iig meteen wat ik moest doen.

Ik kan alleen niks maken van het enige relevante stukje van de teaser. Omdat ik incapabel ben denk ik. :D
Ik heb precies hetzelfde, teaser voor 95% opgelost, maar bij één stukje krijg ik niets zinnigs
pi_202538820
quote:
99s.gif Op donderdag 9 december 2021 14:48 schreef Legoblokje het volgende:

[..]
Ik heb precies hetzelfde, teaser voor 95% opgelost, maar bij één stukje krijg ik niets zinnigs
Snap je de referentie ook? :D
pi_202538833
Dat laatste stukje is makkelijker dan je denkt ;) En ik word enthousiast van de referentie. Hoop op meer in de 'echte' puzzel!
pi_202539020
Ja, ik denk dat ik de referentie inmiddels ook wel doorheb :)
pi_202540395
Nu al frustraties, gaat snel dit jaar....
Dacht dat hij niet zo moeilijk was, toch wel :(
pi_202540428
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 17:17 schreef Jurian95 het volgende:
Nu al frustraties, gaat snel dit jaar....
Dacht dat hij niet zo moeilijk was, toch wel :(
Dan ben ik niet de enige gelukkig...ook ik ben er al de hele middag mee bezig en kom geen steek verder. Ik zal wel weer veel te moeilijk denken
pi_202540562
Wat is de bedoeling?
pi_202540766
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 17:17 schreef Jurian95 het volgende:
Nu al frustraties, gaat snel dit jaar....
Dacht dat hij niet zo moeilijk was, toch wel :(
Ik zie in de teaser gelukkig geen boze of teleurgestelde gezichten. Kan ook niet, want dit is gewoon een optimistische (en misschien een beetje vreemde) boodschap.
pi_202541282
quote:
*) :+ :) :) *) :') :P :P (8> :7 8-) :6 :@ :9 :9 :P (8> :P :P :6
pi_202543323
Allemaal leuk zo'n teaser
SPOILER: Maar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202543324
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 13:03 schreef nomina het volgende:
Op instagram begint de verwarring voor mij al bij de omschrijving;

"Voor wie wil weten wanneer de puzzel uitkomt...."

En even later;

"De publicatiedatum houden we nog even geheim."

https://www.instagram.com/p/CXQnmlzIUzx/
Zo te zien hebben ze de tekst op instagram aangepast. Zou ook gek zijn anders, want de publicatiedatum staat in het bericht.
pi_202543498
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 19:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Zo te zien hebben ze de tekst op instagram aangepast. Zou ook gek zijn anders, want de publicatiedatum staat in het bericht.
Ja is inderdaad aangepast.
pi_202544088
We weten nu in elk geval wanneer we onze spullen klaar moeten zetten.
pi_202544414
Mag ik hier mijn gratis (360-graden)online escape room aanbieden? Mocht het niet mogen hier, laat het weten dan delete ik de inhoud van de post :-) Het is in ieder geval leuk om deze te spelen, fijn tijdverdrijf :-)

Deze heb ik gemaakt voor de decemberpuzzel van mijn werkgever. Het is een pittige escaperoom zonder hints.
PS: Leuk als ie gespeeld wordt, maar laat svp geen hints/antwoorden achter.
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_202545854
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 20:37 schreef webbyplus het volgende:
Mag ik hier mijn gratis (360-graden)online escape room aanbieden? Mocht het niet mogen hier, laat het weten dan delete ik de inhoud van de post :-) Het is in ieder geval leuk om deze te spelen, fijn tijdverdrijf :-)

Deze heb ik gemaakt voor de decemberpuzzel van mijn werkgever. Het is een pittige escaperoom zonder hints.
PS: Leuk als ie gespeeld wordt, maar laat svp geen hints/antwoorden achter.
[ afbeelding ]
Heel leuk gemaakt, maar ik denk dat de gemiddelde lezer hier er vrij snel uit is ;)
pi_202549375
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:34 schreef billiebob123 het volgende:

[..]
Heel leuk gemaakt, maar ik denk dat de gemiddelde lezer hier er vrij snel uit is ;)
Ik zou zeggen, probeer hem eens uit ;-)
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_202549468
Nou.... Als de teaser voor mij al zo lastig is. Dan gaat de echte puzzel wat worden dit jaar.

Ik zit al aan mijn 6e theorie over de oplossing. Maar ben nog geen snars verder gekomen.
pi_202550337
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:20 schreef webbyplus het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, probeer hem eens uit ;-)
De tweede is alvast een variatie op een thema dat wel eens gebruikt wordt in de AIVD puzzels, zie bv.
SPOILER: opgave
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(met kleurtjes! voor 4 punten!)
pi_202552839
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:37 schreef thaGcollector het volgende:
Nou.... Als de teaser voor mij al zo lastig is. Dan gaat de echte puzzel wat worden dit jaar.

Ik zit al aan mijn 6e theorie over de oplossing. Maar ben nog geen snars verder gekomen.
Gelukkig komen er hele diverse puzzels voor in de Kerstpuzzel, dus geef niet bij voorbaat al op ;)
Ik heb ieder jaar weer ruzie met de teaser, zo ook dit jaar, maar weet toch altijd wel een eindje te komen met de echte puzzel.
pi_202552892
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 december 2021 13:40 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
Gelukkig komen er hele diverse puzzels voor in de Kerstpuzzel, dus geef niet bij voorbaat al op ;)
Ik heb ieder jaar weer ruzie met de teaser, zo ook dit jaar, maar weet toch altijd wel een eindje te komen met de echte puzzel.
Een tikkie in de juiste richting zou helpende zijn
pi_202552932
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 december 2021 13:40 schreef Erbo79 het volgende:

[..]
Gelukkig komen er hele diverse puzzels voor in de Kerstpuzzel, dus geef niet bij voorbaat al op ;)
Ik heb ieder jaar weer ruzie met de teaser, zo ook dit jaar, maar weet toch altijd wel een eindje te komen met de echte puzzel.
Zo'n teaser is toch altijd wel weer goed voor het moreel.
pi_202553665
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 13:44 schreef thaGcollector het volgende:

[..]
Een tikkie in de juiste richting zou helpende zijn
never mind. Wat het natuurlijk wel moeilijk maakt voor jezelf is dat je wel de juiste oplossing weet, maar het vervolgens foutief op je kladblaadje schrijft. Tja.... dan staar je jezelf ineens blind
pi_202553724
Een hint voor een ander dan? :9
pi_202553827
:P (8> *; ;( :+ :P :P :6 *; :P O+ :P (8> *) :9~ *) :+ :P :P :9 ;( :6
pi_202553876
Bovenstaande wel slechts op tablet of pc denk ik.
pi_202553945
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 14:43 schreef RoosR het volgende:
Een hint voor een ander dan? :9
Ik ben nog niet zo forum-vaardig dat ik dat durf. Even bekijken hoe ik die spoiler-balk doe enzo
pi_202554243
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 14:50 schreef thabit het volgende:
:P (8> *; ;( :+ :P :P :6 *; :P O+ :P (8> *) :9~ *) :+ :P :P :9 ;( :6
:') :P :* :s) :P :P :* *) 8-) :) :+ ;( :P *)
pi_202554263
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:24 schreef empire_oathman het volgende:

[..]
:') :P :* :s) :P :P :* *) 8-) :) :+ ;( :P *)
Ah, wacht...
pi_202554572
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 14:50 schreef thabit het volgende:
:P (8> *; ;( :+ :P :P :6 *; :P O+ :P (8> *) :9~ *) :+ :P :P :9 ;( :6
:D :P *; :P *) :6 :) 8-) ;( O+ :9 :) :) (8> :D :P :+ :P :) *) :P (8> :6 ;( :P :+
|:( |:( |:(
pi_202554597
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:00 schreef thaGcollector het volgende:

[..]
Ik ben nog niet zo forum-vaardig dat ik dat durf. Even bekijken hoe ik die spoiler-balk doe enzo
Dank voor het overwegen! Ik heb de oplossing gevonden :)
pi_202554897
Wel opgelost, alleen het slot ontgaat me. Maar gelijk zin in echte puzzel!
O nee, natuurlijk!! Nu helemaal opgelost 😃😃
pi_202555460
.

[ Bericht 50% gewijzigd door timebug op 10-12-2021 17:19:30 (.) ]
pi_202556955
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:00 schreef thaGcollector het volgende:

[..]
Ik ben nog niet zo forum-vaardig dat ik dat durf. Even bekijken hoe ik die spoiler-balk doe enzo
pi_202558834
Yeah teaser ook opgelost, klaar voor de echte breinbrekers
pi_202559520
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 17:17 schreef Jurian95 het volgende:
Nu al frustraties, gaat snel dit jaar....
Dacht dat hij niet zo moeilijk was, toch wel :(
Pfff, niet handig als je 2 verschillende emoji's als dezelfde ziet...
Mijn allereerste idee was gewoon goed :(

Nouja opgelost dus! Op naar de start.
pi_202561692
Waarom lost iedereen de teaser op behalve ik?
pi_202562141
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 23:38 schreef Erbo79 het volgende:
Waarom lost iedereen de teaser op behalve ik?
Rauw talent.
pi_202562182
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 23:38 schreef Erbo79 het volgende:
Waarom lost iedereen de teaser op behalve ik?
Oh nee, (8> :) :@ :') :+ :) :* :P :6 :+
pi_202563691
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 00:08 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Oh nee, (8> :) :@ :') :+ :) :* :P :6 :+
Ik zie wat je doet, maar weet niet hoe je dit doet…. Frusty🤯
pi_202564210
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 21:26 schreef Jurian95 het volgende:

[..]
Pfff, niet handig als je 2 verschillende emoji's als dezelfde ziet...
Mijn allereerste idee was gewoon goed :(

Nouja opgelost dus! Op naar de start.
Dat had ik dus ook :)
pi_202564427
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 23:38 schreef Erbo79 het volgende:
Waarom lost iedereen de teaser op behalve ik?
Is ook lastig, een tekst zonder Elfjes
pi_202564697
Ff tesyen hoe de emoji’s op fok getoond worden:

🤡😇😀😃😁😎🤓😝🙂☺😂🤣
pi_202564704
Hmmm niet de fok emoji’s
pi_202565167
Nou, het kwartje van de laatste 5% is ook gevallen. Wat dom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')