SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.Go hard or go home
Dat eerste is wat flauw natuurlijk. Onder andere twee kinderen van 8 in de familie, maar die zijn oud genoeg dat ze het zelf ook kunnen bedenken hoor. Beetje flauw om te doen dat ze het dan enkel napraten van anderen. En datzelfde geldt voor de tieners binnen de familie. Dan wuif je hun gevoelens wel heel makkelijk weg.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk zeker zorgelijk. Ik weet niet wat de leeftijd van de kinderen in je familie zijn, maar als het jongere kinderen zijn horen die zich er niet eens mee bezig te houden. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat een kind van 6 of 7 ofzo dat niet uit zichzelf zal zeggen, maar zal herhalen op basis van opmerkingen van de ouder of leraren.
Ik ben zeker voorstander van meer veiligheid. Ik ben alleen bang dat preventief gaan testen op scholen voor schijnveiligheid zorgt. Indien de resultaten zo snel binnen zijn dat binnen een paar minuten resultaat gegeven kan worden zijn de tests niet voldoende betrouwbaar. Indien de resultaten langer duren heeft dat kind dan wellicht al meerdere dagen in de klas gezeten voordat er bekend is dat diegene op dat moment positief getest is.
Ja, die informatie zou erg handig zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar het aantal kinderen met antilichamen. Als dat laag is, is school dus kennelijk niet zo'n grote broedplaats.
Ik blijf het vooral laf vinden, kan er echt niet bij dat beleidsmakers het een goed idee hebben gevonden om dat te doen, en dat de minister van onderwijs niet gezegd heeft: Voel je je wel helemaal lekker, meneer de coronaminister? Wil je dat ouders thuis blijven? Regel dan dat ze thuis moeten blijven, maar er is een leerplicht met een reden.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is geen eerlijk verhaal, hè.
Kinderen deze schade op laten lopen om zo ouders thuis te houden.
Ik weet niet of je een op een kunt stellen dat mensen zonder antilichamen niet besmet zijn (geweest). Ik ben zeker geen dokter, maar zoals ik het begrijp is er een verschil tussen het virus oplopen en doorgeven, en daadwerkelijk ziek worden en covid ontwikkelen. Volgens mij is het zo dat als je niet ziek bent geweest, je ook niet per se antilichamen aan hebt gemaakt, ook al ben je wel besmet geraakt.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar het aantal kinderen met antilichamen. Als dat laag is, is school dus kennelijk niet zo'n grote broedplaats.
Ik vermoed een beetje dat ie dat wel gedaan heeft, maar na een week of zes vooral als een zeur is ervaren door de witte-jassen-driehoek en toen is afgeserveerd.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik blijf het vooral laf vinden, kan er echt niet bij dat beleidsmakers het een goed idee hebben gevonden om dat te doen, en dat de minister van onderwijs niet gezegd heeft: Voel je je wel helemaal lekker, meneer de coronaminister? Wil je dat ouders thuis blijven? Regel dan dat ze thuis moeten blijven, maar er is een leerplicht met een reden.
De oproep om de scholen te sluiten kwam ook deels van binnen uit de sector zelf. Leerkrachten gaven zelf aan dat de uitval onder personeel hoog was en dat zij niet meer in staat waren om les te geven. Dan kan je als buitenstaander wel zeggen dat ze open moeten blijven maar als ze dat zelf al niet meer willen waar ga je je kinderen dan nog naar toe brengen?quote:Op zondag 10 januari 2021 16:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En het is belangrijk om die zorgen serieus te nemen. Maar nog geen reden om vitale sectoren dan maar (deels) af te sluiten.
Ik bedoelde het echt niet vervelend, sorry als het zo overkwam. Een kind van 8 zal herkennen dat er wellicht gevaar is, maar dat gevaar op zichzelf projecteren is iets wat (naar mijn weten in elk geval) alleen maar voor zal komen wanneer ze er specifiek op gewezen zullen worden. Oftewel, als ze verteld wordt: Ja let je wel goed op school en blijf je bij iedereen uit de buurt? Want anders neem je 't mee naar huis.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat eerste is wat flauw natuurlijk. Onder andere twee kinderen van 8 in de familie, maar die zijn oud genoeg dat ze het zelf ook kunnen bedenken hoor. Beetje flauw om te doen dat ze het dan enkel napraten van anderen. En datzelfde geldt voor de tieners binnen de familie. Dan wuif je hun gevoelens wel heel makkelijk weg.
Preventief testen is in ieder geval iets. Momenteel word er echt veel te weinig getest op scholen. Je zal er sowieso wat winst uit halen. Of dat genoeg is weet ik niet, maar je zou denken dat voorstanders van open scholen die mogelijkheid aangrijpen als dat betekent dat de scholen weer wat veiliger open kunnen. Want ja, die zijn enorm belangrijk. Maar ook weer niet zo belangrijk dat het ten koste moet gaan van de volksgezondheid.
[..]
Ja, die informatie zou erg handig zijn.
Ook waar dit.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:11 schreef opreis het volgende:
[..]
De oproep om de scholen te sluiten kwam ook deels van binnen uit de sector zelf. Leerkrachten gaven zelf aan dat de uitval onder personeel hoog was en dat zij niet meer in staat waren om les te geven. Dan kan je als buitenstaander wel zeggen dat ze open moeten blijven maar als ze dat zelf al niet meer willen waar ga je je kinderen dan nog naar toe brengen?
Hier op de school van mijn kinderen was de uitval vooral hoog doordat docenten zich te pas en te onpas moesten laten testen en toen telkens 2 dagen weg waren.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:11 schreef opreis het volgende:
[..]
De oproep om de scholen te sluiten kwam ook deels van binnen uit de sector zelf. Leerkrachten gaven zelf aan dat de uitval onder personeel hoog was en dat zij niet meer in staat waren om les te geven. Dan kan je als buitenstaander wel zeggen dat ze open moeten blijven maar als ze dat zelf al niet meer willen waar ga je je kinderen dan nog naar toe brengen?
Ik vrees met grote vrezen dat alles hetzelfde blijft, of verzwaard gaat worden.quote:
Ze krijgen het thuis in ieder geval niet mee. Komen er zelf ook gewoon mee. De tieners ook. Ik heb echt het idee dat ze meer mee krijgen dan dat wij denken, maar dat hoeft niet perse te beteken dat al hun zorgen dan maar aangepraat zijn, daar kan ik het gewoon niet meer mee oneens zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik bedoelde het echt niet vervelend, sorry als het zo overkwam. Een kind van 8 zal herkennen dat er wellicht gevaar is, maar dat gevaar op zichzelf projecteren is iets wat (naar mijn weten in elk geval) alleen maar voor zal komen wanneer ze er specifiek op gewezen zullen worden. Oftewel, als ze verteld wordt: Ja let je wel goed op school en blijf je bij iedereen uit de buurt? Want anders neem je 't mee naar huis.
Ja, ik denk het ook. Daarom is het hier ook rustig de laatste tijd, want er zijn eigenlijk geen ontwikkelingen.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vrees met grote vrezen dat alles hetzelfde blijft, of verzwaard gaat worden.
Helaas.
Door op het ingeslagen pad.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, ik denk het ook. Daarom is het hier ook rustig de laatste tijd, want er zijn eigenlijk geen ontwikkelingen.
Andere methodes of iets van experimenten is de overheid niet zo van helaas inderdaad. Liever alles op een hoop zonder maatwerk o.i.d. Ze denken echter in sluitingen en nog meer sluitingen.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Door op het ingeslagen pad.
Weinig discussie over andere methoden.
Dat is zeker kut.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:18 schreef Noek het volgende:
Ik ken een meisje van 14 die in quarantaine zat met de kerst omdat ze besmet was geraakt op.... school (je verwacht het niet) en zij was als de dood dat ze haar vader had besmet want die zit in de risicogroep. Zij heeft 10 dagen alleen op haar kamer doorgebracht, hopend dat hij gezond zou blijven.
Nou, dat lijkt me aardig kut voor zo'n kind. Mentaal ook vrij ongezond.
Ik geloof ook direct dat kinderen veel meekrijgen, naar mijn mening soms wel te veel. Dan heb ik 't niet over kinderen in jouw familie specifiek, maar ik ben van mening dat kinderen die zorgen helemaal niet horen te hebben, dan doen wij (als volwassenen) iets niet goed. Tieners is natuurlijk een stuk lastiger wat dat betreft, die krijgen veel zelf mee.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:15 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ze krijgen het thuis in ieder geval niet mee. Komen er zelf ook gewoon mee. De tieners ook. Ik heb echt het idee dat ze meer mee krijgen dan dat wij denken, maar dat hoeft niet perse te beteken dat al hun zorgen dan maar aangepraat zijn, daar kan ik het gewoon niet meer mee oneens zijn.
Tja. Je hebt ook tienermeisjes die zich weken huilend in hun kamer opsluiten omdat die cute boy van school geen wederzijdse liefdesgevoelens voor haar had.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:18 schreef Noek het volgende:
Ik ken een meisje van 14 die in quarantaine zat met de kerst omdat ze besmet was geraakt op.... school (je verwacht het niet) en zij was als de dood dat ze haar vader had besmet want die zit in de risicogroep. Zij heeft 10 dagen alleen op haar kamer doorgebracht, hopend dat hij gezond zou blijven.
Wat? deze vergelijking klopt totaal niet.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is zeker kut.
Kun je nagaan wat er gebeurt als je dat voor een aantal maanden moet doen omdat de school en alle verenigingen dicht zijn.
Voor tieners werkt het eerder andersom. Die maken hun eigen risico-afweging, en zijn een stuk minder gevoelig voor vader of moeder die zegt dat iets gevaarlijk is.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik geloof ook direct dat kinderen veel meekrijgen, naar mijn mening soms wel te veel. Dan heb ik 't niet over kinderen in jouw familie specifiek, maar ik ben van mening dat kinderen die zorgen helemaal niet horen te hebben, dan doen wij (als volwassenen) iets niet goed. Tieners is natuurlijk een stuk lastiger wat dat betreft, die krijgen veel zelf mee.
Ik ben wel benieuwd waar die angst in 't geval van die kinderen dan specifiek vandaan komt.
Kinderen zijn niet dom natuurlijk. Een kind van 8 ziet dat er overal waar hij/zij komt maatregelen zijn. Maar de enige plek waar er geen maatregelen zijn is dan een school zonder maatregelen.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik geloof ook direct dat kinderen veel meekrijgen, naar mijn mening soms wel te veel. Dan heb ik 't niet over kinderen in jouw familie specifiek, maar ik ben van mening dat kinderen die zorgen helemaal niet horen te hebben, dan doen wij (als volwassenen) iets niet goed. Tieners is natuurlijk een stuk lastiger wat dat betreft, die krijgen veel zelf mee.
Ik ben wel benieuwd waar die angst in 't geval van die kinderen dan specifiek vandaan komt.
Ik denk dat je niet kan verwachten dan 2,5 maand voor de verkiezingen en opeens een heel andere koers gevaren gaat worden.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Door op het ingeslagen pad.
Weinig discussie over andere methoden.
Ik ga 'm toch maar maken, sorry. Maar als je als 14 jarig meisje jezelf op je kamer opsluit omdat je bang bent je vader te besmetten en je vader vindt dat goed dan kun je je meer afvragen wat er mis is met die vader.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:18 schreef Noek het volgende:
Ik zou als ouder mijzelf dan wat meer isoleren. En niet mijn kind.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ga 'm toch maar maken, sorry. Maar als je als 14 jarig meisje jezelf op je kamer opsluit omdat je bang bent je vader te besmetten en je vader vindt dat goed dan kun je je meer afvragen wat er mis is met die vader.
Als vader zijnde zou je dat toch niet oké vinden? Ik weet niet hoe zij 't gedaan hebben, maar als vader laat je je desnoods een aantal keer testen om te laten zien dat 't goed gaat. Daar laat je dat kind toch niet mee lopen?
Het Jeugdjournaal lijkt me een goede kanshebber.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar het hele oorzaak/gevolg bij kinderen is op die leeftijd toch helemaal nog niet dusdanig volwassen dat ze herkennen dat iets dat zij doen (of niet doen) gevolgen voor een ander kan hebben?quote:Op zondag 10 januari 2021 17:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kinderen zijn niet dom natuurlijk. Een kind van 8 ziet dat er overal waar hij/zij komt maatregelen zijn. Maar de enige plek waar er geen maatregelen zijn is dan een school zonder maatregelen.
Ik vind dan ook dat je dan eerder als ouder even afstand zou moeten nemen, maar dat punt van Noek blijft natuurlijk wel staan. Die zorgen heeft ze nou eenmaal. En dat is echt niet allemaal aangepraat.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ga 'm toch maar maken, sorry. Maar als je als 14 jarig meisje jezelf op je kamer opsluit omdat je bang bent je vader te besmetten en je vader vindt dat goed dan kun je je meer afvragen wat er mis is met die vader.
Als vader zijnde zou je dat toch niet oké vinden? Ik weet niet hoe zij 't gedaan hebben, maar als vader laat je je desnoods een aantal keer testen om te laten zien dat 't goed gaat. Daar laat je dat kind toch niet mee lopen?
Ik ook. En ik zou (desnoods particulier) mezelf meerdere malen laten testen om te laten zien dat het goed gaat met me.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou als ouder mijzelf dan wat meer isoleren. En niet mijn kind.
Maar goed. Ieder zijn eigen afweging.
Ja, andere ouders zijn altijd heel goed in het hoe andere ouders het moeten doen maar daar heb je op dat moment geen kont aan.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou als ouder mijzelf dan wat meer isoleren. En niet mijn kind.
Maar goed. Ieder zijn eigen afweging.
Tuurlijk wel. Het als ouder oké vinden dat je dochter zich opsluit in haar slaapkamer omdat ze bang is dat ze haar vader ernstig ziek heeft gemaakt kan grote psychologische gevolgen hebben. Daar moet je als ouders alles aan willen doen wat je kunt. Dat is niet: Oh oké, ze zit 10 dagen op 'r kamer in quarantaine, ik breng 'r afentoe wel wat te eten.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:27 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, andere ouders zijn altijd heel goed in het hoe andere ouders het moeten doen maar daar heb je op dat moment geen kont aan.
Ik kan niet voor alle kinderen spreken, maar de ervaringen die ik heb geven wel aan dat ze op die leeftijd al meer door hebben dan dat wij, als volwassenen, soms denken. De ouders doen hun stinkende best om hun kinderen juist niet te beinvloeden; omdat ze het belangrijk vinden dat ze kunnen genieten van het kind zijn...en omdat ze hun eigen mening moeten ontwikkelen.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar het hele oorzaak/gevolg bij kinderen is op die leeftijd toch helemaal nog niet dusdanig volwassen dat ze herkennen dat iets dat zij doen (of niet doen) gevolgen voor een ander kan hebben?
Maargoed, ik snap wel wat je zegt. Het is wel een ontwikkeling die niet oké is.
Hij heeft zich natuurlijk laten testen maar kon ook het risico niet lopen om direct te worden blootgesteld en ook die vader moest natuurlijk in quarantaine voor 10 dgn.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ook. En ik zou (desnoods particulier) mezelf meerdere malen laten testen om te laten zien dat het goed gaat met me.
Zo is het allesbehalve gegaan maar als jij denkt dat het zo is, so be it.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Het als ouder oké vinden dat je dochter zich opsluit in haar slaapkamer omdat ze bang is dat ze haar vader ernstig ziek heeft gemaakt kan grote psychologische gevolgen hebben. Daar moet je als ouders alles aan willen doen wat je kunt. Dat is niet: Oh oké, ze zit 10 dagen op 'r kamer in quarantaine, ik breng 'r afentoe wel wat te eten.
Je zei: Ik ken een meisje van 14 die is 10 dagen in haar slaapkamer in quarantaine gegaan omdat ze bang was haar vader die in een risicogroep zit te besmetten.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:34 schreef Noek het volgende:
[..]
Zo is het allesbehalve gegaan maar als jij denkt dat het zo is, so be it.
Het gaat bij pletdecurve vooral om DOO, dus moment van symptomen. Dat staat redelijk los van de feestdagen lijkt me.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:41 schreef Scrummie het volgende:
Ik moet wel een beetje grinniken om de cijfers op pletdecurve.nl rond oud & nieuw. Richting oud & nieuw gaat het naar beneden, dus minder testbereidheid denk ik, en op 4 januari weer ineens op 7k, dus veel mensen die oud & nieuw vierden dachten toch 'oh kut, toch even testen' in het nieuwe jaar.
nvmquote:Op zondag 10 januari 2021 17:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je zei: Ik ken een meisje van 14 die is 10 dagen in haar slaapkamer in quarantaine gegaan omdat ze bang was haar vader die in een risicogroep zit te besmetten.
Hoe had ik het anders moeten interpreteren? Ik snap volledig dat er ineens paniek was, dat ontken ik echt niet.
Doen we. Sorry dat ik wat zei. Ik meen oprecht dat ik hoop dat het goed met ze gaat en het met een sisser is afgelopenquote:
Dinsdag is daar pas een officiële uitspraak over.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:01 schreef Luke83 het volgende:
Nu op journaal (npo1): verlenging lockdown voor tenminste 2 weken
Waarschijnlijk 3: https://nos.nl/l/2363784quote:Op zondag 10 januari 2021 18:01 schreef Luke83 het volgende:
3 weken toch? Dan is ‘t toch al krokusvakantie?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:01 schreef Luke83 het volgende:
Tuurlijk, normaal lekt nooit iets uit van te voren.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:03 schreef quirina het volgende:
[..]
Dinsdag is daar pas een officiële uitspraak over.
Crap, ik verstond 2, met als optie 3. Met 3 weken erbij zit je, tenminste in mijn regio, nog 2 weken voor de voorjaarsvakantiequote:Op zondag 10 januari 2021 18:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
3 weken toch? Dan is ‘t toch al krokusvakantie?
Je hebt 70% nodig, dus dat schiet lekker op. Bovendien duurt Q1 nog 3 maanden dus zou juist nu alles er op gericht moeten zijn om die periode te overleven. Niemand zit te wachten op inferieur onderwijs, maar de vele uitval, lockdowns komen de kwaliteit ook niet ten goede. En tal van minstens zo grote andere belangen in de samenleving spelen net zo goed een cruciale rol in je afweging om scholen wel of niet weer open te gooien. Zeker nu we weten dat de scholen in ware brandhaarden kunnen transformeren.quote:Op zondag 10 januari 2021 16:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als we in Q1 zo'n +- 7 miljoen vaccins krijgen zie ik niet in waarom we nog eens in lockdown zouden moeten. Dat is genoeg voor zo'n 20% van de Nederlandse bevolking. Daarnaast krijgen we ook weer beter weer (en gaan ons dus meer buiten begeven).
The fuck.Alsof het allemaal niks kost.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk 3: https://nos.nl/l/2363784
'Dat hebben we eerder gehoord', zal een ondernemer nu denken.quote:
we zijn er allemaal klaar mee, ik kies er alleen voor het te accepteren. Is beter voor mijn gemoed.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
'Dat hebben we eerder gehoord', zal een ondernemer nu denken.
Je hebt 70% nodig voor herd immunity zonder maatregelen. We hebben wel maatregelen, dus om het beheersbaar te houden is minder ook voldoende voor de ziekenhuizen. Daarnaast heeft zo'n 20% van de Nederlandse bevolking inmiddels al corona gehad en dus tijdelijk immuun. Al zal het misschien nog even duren voordat dat zichtbaar is in de bloedonderzoeken.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt 70% nodig, dus dat schiet lekker op. Bovendien duurt Q1 nog 3 maanden dus zou juist nu alles er op gericht moeten zijn om die periode te overleven. Niemand zit te wachten op inferieur onderwijs, maar de vele uitval, lockdowns komen de kwaliteit ook niet ten goede. En tal van minstens zo grote andere belangen in de samenleving spelen net zo goed een cruciale rol in je afweging om scholen wel of niet weer open te gooien. Zeker nu we weten dat de scholen in ware brandhaarden kunnen transformeren.
Alleen wappies praten in deze fase over de kroegen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:14 schreef Predator40 het volgende:
wat dacht iedereen dan ???? kroegen weer open deze maand ?
eindelijk pakken ze een keer door,ze hebben geleerd van hun fouten.
Percentage met antistoffen ligt veel lager. https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/resultaten 5% volgens onderzoek in het najaar.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Je hebt 70% nodig voor herd immunity zonder maatregelen. We hebben wel maatregelen, dus om het beheersbaar te houden is minder ook voldoende voor de ziekenhuizen. Daarnaast heeft zo'n 20% van de Nederlandse bevolking inmiddels al corona gehad en dus tijdelijk immuun. Al zal het misschien nog even duren voordat dat zichtbaar is in de bloedonderzoeken.
het kan gewoon nog niet......en wie weet gaan (basis) scholen wel eerder open.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen wappies praten in deze fase over de kroegen.
Het gaat nu om zaken als onderwijs. Zaken met zeer grote belangen voor een hele generatie.
nog veel langer zelfs.....quote:
2021 duurt nog maar 4 weken?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:18 schreef JosMert het volgende:
Ik en vele users met mij zeiden dat we bijna heel 2021 nog met maatregelen en lockdowns zitten. Nu gaat het waarheid worden.
dat weten we al maanden....en harder ingrijpen kan amper met onze wetten en gedrag.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:20 schreef Confetti het volgende:
Lijkt dus weer dat ze niet het lef hebben om harder in te grijpen. Deze kwakkellockdown houden we dus nog 2 tot 3 maanden.
Probleem met harder ingrijpen is dat je naar hele zware maatregelen moet grijpen die in verhouding heel weinig opleveren. Dat is lastig uitlegbaar.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat weten we al maanden....en harder ingrijpen kan amper met onze wetten en gedrag.
Daar heb je wat aan als jouw kind(eren) bij die overige 82% hoort.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:21 schreef longasleep het volgende:
Overigens gaan 18% van de kinderen gewoon naar de basisschool op moment.
https://www.dvhn.nl/binne(...)corona-26272237.htmlquote:Op zondag 10 januari 2021 18:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Percentage met antistoffen ligt veel lager. https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/resultaten 5% volgens onderzoek in het najaar.
Dan zit je dus op 25%, bovendien moet je eerst die twee a drie maanden dus nog zien te overbruggen.
heel weinig opleveren is subjectief.....quote:Op zondag 10 januari 2021 18:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Probleem met harder ingrijpen is dat je naar hele zware maatregelen moet grijpen die in verhouding heel weinig opleveren. Dat is lastig uitlegbaar.
Gommers zei bij M afgelopen week dat de lockdowns blijven tot de 70+’ers zijn gevacineerd. Dan heb je het tot ergens in september, dus bijna geheel 2021quote:
Maar wel maatregelen die de economie minder raken. Dat je bij vrienden op. bezoek mag en gaan en staan waar je wilt, levert geen economische waarde op, maar wel deze besmettingsaantallen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Probleem met harder ingrijpen is dat je naar hele zware maatregelen moet grijpen die in verhouding heel weinig opleveren. Dat is lastig uitlegbaar.
Het is wel frustrerend dat er niet eens meer gekeken lijkt te worden naar mogelijkheden, maar gewoon alles weer zwart-wit dicht moet blijven.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen wappies praten in deze fase over de kroegen.
Het gaat nu om zaken als onderwijs. Zaken met zeer grote belangen voor een hele generatie.
volgens de planning is dat ergens rond mei toch ?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:25 schreef JosMert het volgende:
[..]
Gommers zei bij M afgelopen week dat de lockdowns blijven tot de 70+’ers zijn gevacineerd. Dan heb je het tot ergens in september, dus bijna geheel 2021
Ik zei in verhouding. Als je nu een maatregel als een avondklok gaat invoeren dan zal dat best effect hebben, maar minder dan bijvoorbeeld de anderhalve meter of de sluiting van de horeca. Terwijl het een veel zwaardere maatregel is.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:24 schreef Predator40 het volgende:
[..]
heel weinig opleveren is subjectief.....
Wil best een weddenschapje aangaan dat er in juli geen winkels dichtzitten. Wat zet je erop?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:25 schreef JosMert het volgende:
[..]
Gommers zei bij M afgelopen week dat de lockdowns blijven tot de 70+’ers zijn gevacineerd. Dan heb je het tot ergens in september, dus bijna geheel 2021
Afgelopen zomer was niet echt een lockdown. Zie echt niet in dat we deze lente/zomer dezelfde restricties hebben als in 2020. En daarbij bepaalt Gommers helemaal niks.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:25 schreef JosMert het volgende:
[..]
Alles valt en staat bij de situatie in de ziekenhuizen, als die relatief leeg zouden zijn kun je veel meer. Dat is nu gewoon niet het geval.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
https://www.dvhn.nl/binne(...)corona-26272237.html
Inmiddels is dat percentage al over de 10% volgens de laatste metingen en aan de hand van geschatte besmettingen van het rivm kun je wel uitrekenen wat het ongeveer is. Als ik de getallen optel zitten we rond de 25%. Maakt ook verder niet uit wat het exact is, maar wel stukken meer dan datgene uit het najaar.
En die twee drie maanden of misschien iets meer moeten we wel overbruggen inderdaad, maar dat kan ook tijdelijk met een reproductiegetal boven de 1.
Ik snap het wel. Want het wordt een communicatief drama.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het is wel frustrerend dat er niet eens meer gekeken lijkt te worden naar mogelijkheden, maar gewoon alles weer zwart-wit dicht moet blijven.
het is al veel te laat voor harde maatregelen en handhaving imo....quote:Op zondag 10 januari 2021 18:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zei in verhouding. Als je nu een maatregel als een avondklok gaat invoeren dan zal dat best effect hebben, maar minder dan bijvoorbeeld de anderhalve meter of de sluiting van de horeca. Terwijl het een veel zwaardere maatregel is.
Dat is lastig uit te leggen. Dat je voor een beperkt gewin een heel zwaar middel gebruikt. De balans raakt zoek.
We moeten oppassen dat de zorg straks niet overspoelt met mensen met geestelijke en andere lichamelijke klachten. Onderschat stress en wanhoop niet.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:18 schreef JosMert het volgende:
Ik en vele users met mij zeiden dat we bijna heel 2021 nog met maatregelen en lockdowns zitten. Nu gaat het waarheid worden.
Hele sectoren gaan ten gronde. Onderwijs naar de klote, horeca en detailhandel.
Ga zo door Rutte en co!
Juist, dus dan maakt het niet uit of het reproductiegetal boven de 1 ligt, eronder of wat dan ook. Als we maar op tijd ingrijpen mocht het echt uit de hand dreigen te lopen en als een hoop mensen uit de risico groepen gevaccineerd zijn kan het wat betreft hoeveelheden besmettingen ook omhoog. Als mensen maar niet in de grote hoeveelheden naar het ziekenhuis moeten,quote:Op zondag 10 januari 2021 18:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles valt en staat bij de situatie in de ziekenhuizen, als die relatief leeg zouden zijn kun je veel meer. Dat is nu gewoon niet het geval.
Alle 70+ ers gevaccineerd in mei? Geloof je in sprookjes?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:26 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgens de planning is dat ergens rond mei toch ?
dus deze zomer zou dan het meeste weer los kunnen behalve de echt grote events.
Tijd dat het OMT eens uitgebreid wordt met andere deskundigen op economisch en psychologisch gebied. Het zijn nu alleen nog maar virologen en medici, dus dan kijken ze alleen maar door hun eigen bril zonder naar de andere zaken te kijken.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het is wel frustrerend dat er niet eens meer gekeken lijkt te worden naar mogelijkheden, maar gewoon alles weer zwart-wit dicht moet blijven.
Communiceren is toch al niet echt hun sterkste punt gebleken.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Want het wordt een communicatief drama.
Maar ik ben het volledig met je eens. Een “stootkuur” is echt wat anders dan een pakket wat langdurig moet gelden. Dat moet je herijken *kuch* scholen *kuch*
Zoals mijn vader zegt die jarenlang bij de GGD heeft gewerkt...we zijn een gezondheidsstaat geworden afgelopen 10 maanden.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:33 schreef Owen-Kravecki het volgende:
[..]
Tijd dat het OMT eens uitgebreid wordt met andere deskundigen op economisch en psychologisch gebied. Het zijn nu alleen nog maar virologen en medici, dus dan kijken ze alleen maar door hun eigen bril zonder naar de andere zaken te kijken.
Op dit moment wel, we zitten nog lang niet op dat punt dat duurt nog maanden. Bovendien zijn je ramingen erg opportunistisch.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:32 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Juist, dus dan maakt het niet uit of het reproductiegetal boven de 1 ligt, eronder of wat dan ook. Als we maar op tijd ingrijpen mocht het echt uit de hand dreigen te lopen en als een hoop mensen uit de risico groepen gevaccineerd zijn kan het wat betreft hoeveelheden besmettingen ook omhoog. Als mensen maar niet in de grote hoeveelheden naar het ziekenhuis moeten,
9 februariquote:Op zondag 10 januari 2021 18:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Communiceren is toch al niet echt hun sterkste punt gebleken.
Maar goed, weer een maand scholen dicht, geen zwemlessen, geen bibliotheek of museum open, geen kappersbezoeken. En je kunt je afvragen of ze een plan hebben voor na 16 februari, het antwoord is waarschijnlijk ook weer 'nee'.
Een gezondheidsstaat die zoveel op zorg heeft bezuinigd de laatste jaren?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:35 schreef JosMert het volgende:
[..]
Zoals mijn vader zegt die jarenlang bij de GGD heeft gewerkt...we zijn een gezondheidsstaat geworden afgelopen 10 maanden.
Dat is niet 1,2,3 terug te draaien.
Maar dan wel een met een vrij beperkte definitie van gezondheid.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:35 schreef JosMert het volgende:
[..]
Zoals mijn vader zegt die jarenlang bij de GGD heeft gewerkt...we zijn een gezondheidsstaat geworden afgelopen 10 maanden.
Dat is niet 1,2,3 terug te draaien.
Nee, dat kan ook niet ze weten niet wat die Britse variant hier gaat doen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Maar goed, weer een maand scholen dicht, geen zwemlessen, geen bibliotheek of museum open, geen kappersbezoeken. En je kunt je afvragen of ze een plan hebben voor na 16 februari, het antwoord is waarschijnlijk ook weer 'nee'.
Nee, een gezondheidsdictatuur beter gezegdquote:Op zondag 10 januari 2021 18:36 schreef wpor het volgende:
[..]
Een gezondheidsstaat die zoveel op zorg heeft bezuinigd de laatste jaren?
Apart, bij ons zijn alle trainingen weer begonnen deze week. Buitensport onder de 18 is ook geen onderdeel van de lockdown.quote:Op zondag 10 januari 2021 15:18 schreef miss_sly het volgende: [..] De voetbalvereniging van mijn dochter is anders ook gesloten voor de jeugd.
dat ligt er helemaal aan hoeveel besmettingen, hoeveel IC opnames etc, dat kan je nu nog niet voorspellen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:35 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vooral stress en spanningen gaan voor veel problemen zorgen. Stress zorgt voor dat je immuunsysteem veel slechter werkt, wonden die slechter genezen en hart en vaat problemen kunnen er uit ontstaan. Dus zal nog wel een leuke golf komen aan gezondheidsproblemen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:30 schreef Owen-Kravecki het volgende:
[..]
We moeten oppassen dat de zorg straks niet overspoelt met mensen met geestelijke en andere lichamelijke klachten. Onderschat stress en wanhoop niet.
Ze zijn inderdaad goed op weg om de hele samenleving te slopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |