abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 januari 2021 @ 23:38:44 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197200687


Welkom bij de Fok!Fotografie Slowchat!

Fotografie is natuurlijk een hele serieuze zaak, maar de fotograaf erachter is natuurlijk niet altijd even serieus met fotografie bezig! Kortom, wij zijn ook mensen die af en toe probleempjes hebben met auto's of de economische crisis, peinzen over wat we vanavond zullen gaan eten en we maken ons ook wel eens zorgen om wanneer de wasmachine het zal begeven... Slowchat time!

Merken
Canon || Nikon || Pentax || Sony || Olympus || Panasonic || Leica || Fuji || Hasselblad || Mamiya

Handige Links
DPReview || DxO
Google

En weer driehonderd nieuwe mogelijkheden om de einden aan elkaar te ouwenelen.

Vandaag een rondje Oostvaardersplassen waarbij de camera de rugzak niet uit is geweest. Er was namelijk een vervelend wolkenbankje boven het gebied gaan liggen waardoor het zelfs voor mij te donker werd om te fotograferen.

Een telefoonschot over de vlakte die ik daarna met wat kunst uit een flesje(NIK HDR Efex) wat meer drama heb meegegeven
Cloudy Oostvaardersplassen by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 4 januari 2021 @ 22:05:40 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_197216652
Fipo.
Huilen dan.
  maandag 4 januari 2021 @ 22:06:24 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_197216671
Zo'n wolkenbankje is toch uiterst fotogeniek?

Tenzij je op het kleine grut focust natuurlijk.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 4 januari 2021 @ 22:36:17 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197217188
quote:
6s.gif Op maandag 4 januari 2021 22:06 schreef Isdatzo het volgende:
Zo'n wolkenbankje is toch uiterst fotogeniek?

Tenzij je op het kleine grut focust natuurlijk.
Voor het grut was het te donker om de camera uit te pakken. Wat ik van anderen heb gezien die middag bevestigde dat beeld wel een beetje.

Met de telefoon en het weer is het dan weer goed spelen geblazen, vooral omdat er een vrij stevige beeldhoek in zit.
Dochter heeft inmiddels een Redmi Note 9 met een aparte groothoekcamera. Geeft best indrukwekkend resultaat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 januari 2021 @ 17:51:22 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197346845
Insecten in januari :?

Als er iets van zon schijnt heb je ook al in deze tijd van het jaar muggen om mee te spelen. Probleem daarbij is dat ze voornamelijk vliegen en niet zitten.

Dat vliegen noemen sommige mensen wel dansen. Dan verwacht je iets gracieus te zien en zoals bij sommige mensen dansen een eufemisme is voor 'beroerd lopen' kun je bij de muggen stellen dat ze vrij beroerd vliegen.

Trichocerida spec. by Ouwesok, on Flickr
A6000 met Sony 55-210mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 11 januari 2021 @ 18:45:14 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197347908
Mooi plaatje!
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 11 januari 2021 @ 20:13:41 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197350213
@Ouwesok je bent niet de enige gek :P En eigenlijk val jij nog mee als je dit ziet...

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 januari 2021 @ 20:25:33 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197350539
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 20:13 schreef derLudolf het volgende:
@:Ouwesok je bent niet de enige gek :P En eigenlijk val jij nog mee als je dit ziet...

Ziet er op zich allemaal leuk uit, alleen wordt het best wel uitdagend om met zo'n flitser te werken. Of je sleept naast die flitser en zijn voorzetten nog statieven en zo mee óf je moet een assistent hebben die die flitser voor je in positie houdt.
Voor wat ik normaal gesproken fotografeer is mijn boldiffuser al groot zat, kom ik er zelfs met een flits met omnibounce al wel uit.

Waar je wel gelukkig van kunt worden is de enorme keuze aan monoheads op dit moment en vooral de prijsrange waarin die dingen te vinden zijn. Van best wel betaalbare hobbyflitsers tot ongeveer zo gek als je maar wilt.
Vroeger was studioflitsen voor de hobby zo goed als onhaalbaar. Momenteel kun je voor best aantrekkeiljk geld bijzonder leuke dingen kopen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_197353071
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 17:51 schreef Ouwesok het volgende:
Insecten in januari :?

Als er iets van zon schijnt heb je ook al in deze tijd van het jaar muggen om mee te spelen. Probleem daarbij is dat ze voornamelijk vliegen en niet zitten.

Dat vliegen noemen sommige mensen wel dansen. Dan verwacht je iets gracieus te zien en zoals bij sommige mensen dansen een eufemisme is voor 'beroerd lopen' kun je bij de muggen stellen dat ze vrij beroerd vliegen.

[ link | afbeelding ]Trichocerida spec. by Ouwesok, on Flickr
A6000 met Sony 55-210mm
Leuk hoor. ^O^
#35.
  woensdag 13 januari 2021 @ 16:53:11 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_197387401
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 17:51 schreef Ouwesok het volgende:
Insecten in januari :?

Als er iets van zon schijnt heb je ook al in deze tijd van het jaar muggen om mee te spelen. Probleem daarbij is dat ze voornamelijk vliegen en niet zitten.

Dat vliegen noemen sommige mensen wel dansen. Dan verwacht je iets gracieus te zien en zoals bij sommige mensen dansen een eufemisme is voor 'beroerd lopen' kun je bij de muggen stellen dat ze vrij beroerd vliegen.

[ link | afbeelding ]Trichocerida spec. by Ouwesok, on Flickr
A6000 met Sony 55-210mm
Leuk plaatje :Y . Heb er in 2021 alweer een aantal van de muur moeten schrapen. Die zagen er wat minder fotogeniek uit :') .
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 13 januari 2021 @ 20:42:06 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197392663
quote:
7s.gif Op woensdag 13 januari 2021 16:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Leuk plaatje :Y . Heb er in 2021 alweer een aantal van de muur moeten schrapen. Die zagen er wat minder fotogeniek uit :') .
Het beroerde met die muggen is dat ze buiten alleen maar willen vliegen, je ziet ze zelden ergens gaan zitten zodat je erbij kunt voor een plaatje.
Binnen is het precies andersom, daar willen ze alleen maar zitten, bij voorkeur ergens waar ze vrij makkelijk door mijn vel heen kunnen.

Ze lijken ook een aparte voorkeur te hebben om voor monitoren te gaan vliegen omdat ze lijken te weten dat ze daar toch geen slaag krijgen.

Om de muren schoon te houden: Handige stofzuiger met accu op maximum vermogen. Ze lijken er weinig weerstand tegen te hebben en ze waaien gewoon naar binnen.
en na een paar rondjes in de stofbak is het fotogenieke er ook wel zo ongeveer af
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 19:55:23 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197431750
Nog voor bekend werd dat de regering opstapte was er ander slecht nieuws.

Fujifilm stopt wederom de productie van een film, niet vanwege slechte verkoop, maar omdat bepaalde grondstoffen voor de unieke "fourth colour layer" niet meer leverbaar zijn. Helaas, dit was mede vanwege de gunstige prijs, mijn meest gebruikte film. Direct nog maar vijf dozen gekocht bij onze vrienden op Urk.

https://www.thephoblograp(...)o-400h-discontinued/
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 januari 2021 @ 00:31:27 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197457538
quote:
13s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 19:55 schreef derLudolf het volgende:
Nog voor bekend werd dat de regering opstapte was er ander slecht nieuws.

Fujifilm stopt wederom de productie van een film, niet vanwege slechte verkoop, maar omdat bepaalde grondstoffen voor de unieke "fourth colour layer" niet meer leverbaar zijn. Helaas, dit was mede vanwege de gunstige prijs, mijn meest gebruikte film. Direct nog maar vijf dozen gekocht bij onze vrienden op Urk.

https://www.thephoblograp(...)o-400h-discontinued/
Da's best wel wat je noemt een verlies. Misschien zou Kodak de Vericolor-lijn nieuw leven kunnen inblazen. Je had indertijd een VericolorIII die zich goed leende voor portretwerk en een Vericolor HC die zich meer voor technische fotografie en architectuur en zo leende.
De Fujifilm Pro400H zat een beetje tussen die twee in en die films die ik afgelopen zomer in Essen verstookte maakten me er eigenlijk best wel weer enthousiast over.

Helaas gaf de zaterdag geen ruimte voor fotografie en dat was jammer want er is weer wat uit te proberen. Deze keer geen camera of lens maar mijn nieuwe bril. Eerste blik door een A77 gaf aan dat het waarschijnlijk aangenamer gaat werken dan de oude die eigenlijk al langer dan een jaar aan vervanging toe was.

Qua rib uit mijn lijf scoort de bril bijzonder hoog, ik had er een uiterst fraaie lens van kunnen bekostigen :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 17:04:45 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197468804
Als je kijkt naar prijs per kilogram dan is een objectief inderdaad een stuk goedkoper als een bril ja. Maar sommige mensen kunnen er lastig zonder.

De Vericolor III leeft volgens mij voort in de huidige Portra films. De oude Vericolor emulsies worden in enigszins aangepaste vorm verkocht door Kodak zelf (Kodacolor 200, alleen kleinbeeld) en door Lomo (100, 400 en 800 in 135 en 120).

Mocht ik door mijn voorraad Fuji heen zijn, dan heb ik wat betreft kleurnegatief eigenlijk alleen keuze uit door Kodak geproduceerd materiaal. En Lomo laat nog iets produceren bij Innoviscoat, een van de overblijfselen van Agfa Leverkusen. Het is een kleurenfilm alleen de kleurweergave is nog niet helemaal wat het moet zijn.




Ik hoop stiekem dat Fuji een "Acrosje" doet, in 2018 hebben ze de productie van hun laatst overbleven z/w film beëindigd, ook omdat bepaalde grondstoffen niet meer leverbaar waren. Een jaar later kwam echter ineens een Acros II op de markt. Fuji blijft een vreemd bedrijf qua communicatie...

Kodak gaat nieuwe producten introduceren dit jaar, maar wat en hoe is nog niet duidelijk. Mogelijk
ook Kodak Gold in 120.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 18 januari 2021 @ 01:34:32 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197479029
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:04 schreef derLudolf het volgende:
Als je kijkt naar prijs per kilogram dan is een objectief inderdaad een stuk goedkoper als een bril ja. Maar sommige mensen kunnen er lastig zonder.

Zonder wordt moeilijk inderdaad. Ik heb al pogingen ondernomen om een verrekijker in het veld te gebruiken zonder bril (met bril in een verrekijker kijken is vaak een ramp).
Eenmaal gericht kreeg ik dan wel het plaatje dat ik wilde, alleen had ik zodra ik mijn bril afzette geen mogelijkheid meer om dat beestje op te zoeken waar ik die kijker op wilde richten 8)7
gelukkig heb ik inmiddels een verrekijkertje dat mét bril bruikbaar is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 18 januari 2021 @ 21:44:01 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197495516
Een verrekijker, dat was een van de laatste dingen die ik bij broer Konijn kocht in Den Ham. Volgens mij een week voordat het Kamera Express ging heten en ze ook tv's gingen verkopen op de meubelboulevard van Almelo...

Heel wat uitgezocht, dacht dat ik zelf goed uitzoekwerk had gedaan. Desbetreffende kijker verkocht de verkoper me liever niet, uiteindelijk met een goedkopere de deur uit gegaan. Heb het model wat ik had uitgezocht wel in de hand gehad overigens, maar die was inderdaad minder goed.

Ik had een Pentax uitgezocht met volgens mij 10x vergroting en relatief kleine iris. Aldus de verkoper zag je meer met 8x vergroting en grotere iris en dat was eigenlijk ook wel zo.

Jij zult wel iets meer vergroting hebben voor vogelspotten en zulks?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 18 januari 2021 @ 21:51:32 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197495678
Ik kreeg vanavond een mailtje van de Mamiya heren uit Uden. Nalopen van de RB67 body, 3 achterwanden en 3 objectieven. Het viel me allemaal nog mee, zeker voor een camera die professioneel is gebruikt en vervolgens 15 jaar niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 januari 2021 @ 00:46:40 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197498270
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:44 schreef derLudolf het volgende:
Een verrekijker, dat was een van de laatste dingen die ik bij broer Konijn kocht in Den Ham. Volgens mij een week voordat het Kamera Express ging heten en ze ook tv's gingen verkopen op de meubelboulevard van Almelo...

Heel wat uitgezocht, dacht dat ik zelf goed uitzoekwerk had gedaan. Desbetreffende kijker verkocht de verkoper me liever niet, uiteindelijk met een goedkopere de deur uit gegaan. Heb het model wat ik had uitgezocht wel in de hand gehad overigens, maar die was inderdaad minder goed.

Ik had een Pentax uitgezocht met volgens mij 10x vergroting en relatief kleine iris. Aldus de verkoper zag je meer met 8x vergroting en grotere iris en dat was eigenlijk ook wel zo.

Jij zult wel iets meer vergroting hebben voor vogelspotten en zulks?
Vergroting van een verrekijker vind ik snel goed genoeg. Wat voor mij vooral telt is dat ie licht is en klein wegpakt anders laat ik hem sowieso thuis en daarmee heb ik hier al de nodige verrekijkers staan.
Belangrijkste echter voor mij is de uittredepupil, als die te klein is moet de bril af om ermee te kunnen werken. Ideaal is de good old 7x50 die een enorme uittredepupil heeft. Zo'n ding weegt alleen meer dan een kilo en is nogal groot.
Mijn huidige kleintje pakt precies klein genoeg weg, kan in jaszak en je vergeet zowat dat je hem bij je hebt.
Het verrekijkertje is ideaal om de omgeving af te speuren. Ook wanneer je al een vogel in het vizier hebt helpt de verrekijker je een handje met het kijken of er obstakels als vervelende takjes en recalcitrante grassprieten in de weg zitten.

Waar ik wel benieuwd naar ben is in hoeverre de verrekijker me kan helpen met het eerder spotten van de grotere libellen waarvan ik er de laatste seizoenen nogal de nodige verspeelde omdat ik ze te laat zag.
Maar daar komen we over een paar maanden dan wel achter :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 januari 2021 @ 00:54:08 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197498301
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:51 schreef derLudolf het volgende:
Ik kreeg vanavond een mailtje van de Mamiya heren uit Uden. Nalopen van de RB67 body, 3 achterwanden en 3 objectieven. Het viel me allemaal nog mee, zeker voor een camera die professioneel is gebruikt en vervolgens 15 jaar niet.
De RB was door Mamiya voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt. Amerikaanse pro's waren in die tijd vooral dol op camera's die letterlijk onverwoestbaar waren.
Zoek je even naar de succesnummers van rond 1970 dan kom je op ebay nog heel wat Graflexen, Speed Graphics, Koni-Omega's en meer van dat fraais tegen. Allemaal in principe nog gewoon bruikbaar.
Gelukkig zijn ze duur genoeg waarmee voorkomen wordt dat ik in no-time weer een collectie van dat soort loodzware bakbeesten heb opgebouwd en die ook nog allemaal wil gebruiken. Zoveel weekenden heb ik nou ook weer niet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 13:05:46 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197504243
Ze gaven me ook aan dat het hele fijne camera's waren om aan te sleutelen en dat er altijd wel weer iets van te maken was.

Regulier onderhoud aan een M645 en twee lenzen was nagenoeg hetzelfde bedrag als de RB67, 3 lenzen en 3 achterwanden. Ik was bang dat het veel duurder zou zijn, omdat je ook drie sluiters moet bekijken, veel meer afdichtingen vervangen etc.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 januari 2021 @ 20:35:56 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197514634
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 13:05 schreef derLudolf het volgende:
Ze gaven me ook aan dat het hele fijne camera's waren om aan te sleutelen en dat er altijd wel weer iets van te maken was.

Regulier onderhoud aan een M645 en twee lenzen was nagenoeg hetzelfde bedrag als de RB67, 3 lenzen en 3 achterwanden. Ik was bang dat het veel duurder zou zijn, omdat je ook drie sluiters moet bekijken, veel meer afdichtingen vervangen etc.
De RB67 is een stuk onderhoudsvriendelijker dan de M645 die beduidend priegeliger opgebouwd is.

Toch mooi dat je zo'n ding door zo'n groot onderhoud weer helemaal in nieuwstaat kunt krijgen. Bij hobbygebruik zou ie een eeuwigheid mee moeten kunnen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 20 januari 2021 @ 18:57:00 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197535834
Van buiten kun je nog wel zien dat de camera goed gebruikt is hoor, maar technisch is ie straks weer helemaal goed.

Ik heb dan straks drie body's die recent onderhoud hebben gehad. Alleen de 55 en 135 voor de C330 zouden nog eens moeten worden nagezien, maar voorlopig doen doen die het nog.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 20 januari 2021 @ 21:32:33 #23
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197539966
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:57 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb dan straks drie body's die recent onderhoud hebben gehad. Alleen de 55 en 135 voor de C330 zouden nog eens moeten worden nagezien, maar voorlopig doen doen die het nog.
Op zich zijn die lenzen van een C niet van dat wilde type dat veel onderhoud vergt. Vooral zelf in de gaten houden hoe het glas eruit ziet en regelmatig even checken hoe de sluitertjes lopen en dan moeten ze het erg lang kunnen volhouden.
Wat bij een C wél zo af en toe even bekeken mag worden is het filmtransport en de afdichting maar die kunnen bij jou ook wel weer even een tijdje mee. Ook de C's zijn gebouwd om tegen een stootje te kunnen, zelfs de oude C3'en en de C33'en vind je nog vrij regelmatig in blakende welstand.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 11:11:23 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197605192
Zo zoek je al meerdere maanden af en toe op Marktplaats naar een Pentax of Canon FD groothoek en wil de verkoper ¤80 of meer hebben, vervolgens doe ik gisteravond op zowel een Pentax 28mm als een Canon FD 28 een voorzichtig bod en gaat de verkoper akkoord :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 januari 2021 @ 14:27:09 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197608901
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 11:11 schreef derLudolf het volgende:
Zo zoek je al meerdere maanden af en toe op Marktplaats naar een Pentax of Canon FD groothoek en wil de verkoper ¤80 of meer hebben, vervolgens doe ik gisteravond op zowel een Pentax 28mm als een Canon FD 28 een voorzichtig bod en gaat de verkoper akkoord :D
Soms valt het inderdaad mee :Y

Beetje vergelijkbaar met die beide Sigma 180mm macro's uit 1990. Ik vond ze op hemelsbreed dertig meter van elkaar twee jaar geleden. 's Ochtends moest ik de eerste nog zien en 's avonds had ik ze gewoon alletwee 8)7

Een andere ging verkeerd. Net toen ik na een tijdje geduldig afwachten een poging zou doen op een Sigma Tau supertelezoom uit 1985 verdween ie van MP, iemand was me kennelijk een slag voor geweest -O-
Over zo ongeveer elk objectief dat Sigma ooit gebouwd heeft vind je in een paar tellen meer info dan je lief is. Het kostte me best nog moeite om ook maar iets zinnigs over de Tau (5.6-8/100-500mm) te vinden.
De andere lenzen uit die serie waar ze een letter uit het Griekse alfabet meekregen zijn dan weer wél goed te vinden, de Kappa 50-200mm APO is bepaald niet zeldzaam, de gigantische Sigma Omega 11/350-1200mm vind je niet op elke straathoek maar info is er zat over en ze komen zo her en der op ebay nog wel eens langs, voor juweliersprijzen, dat dan weer wel. De Tau had me in dat opzicht een leuk bezit geleken al heb ik geen idee hoe de lens zou moeten presteren, enige dat ik kon achterhalen was het gewicht van een hele nette 3600 gram.
Heel vroeger heb ik eens een blik kunnen werpen door en naar een Omega alleen waren de omstandigheden niet van dien aard dat ik veel over de kwalité kon zeggen. Opvallend is die lens dan weer wel

Zou toch een leuk verzamelbaar trio zijn :Y

die advertentie was eigenlijk het enige zinnige dat ik over de Tau kon vinden. Op de rest van internet kwam ik welgeteld één persoon tegen die er een had en er ergens in 2007 best wel lovende woorden voor had.
Wat me aanvankelijk tegenhield was de soms erbarmelijke staat waarin Sigma's uit de 90's soms verkeren.

Een reden om vooral die Tau te willen hebben is dat het een van de missende schakels is in mijn hele historische overzicht van de eerste lange telelenzen naar de razendsnelle toeterzooms die we nu gebruiken. Voor de rest heb ik inmiddels zo ongeveer elke tussenstap wel een keer te pakken weten te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 17:29:33 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197613755
Die namen, waar haal je die vandaan? Ik zie ze je volgens mij ook wel eens voor Tamron lenzen gebruiken, maar ik zie ze bijvoorbeeld in deze brochure nergens terugkomen ;)

Maar goed, als over die andere twee goed wordt gesproken, dan zal die Tau ook wel goed zijn toch?
Alle drie, samen met een originele druk van die brochure zou inderdaad wel vitrinekastwaardig zijn ;) Is de Omega de voorloper van de Sigzilla? :D

Ik kwam ook nog een Sigma 28mm f/2.8 tegen voor FD in m'n zoektocht, geen idee hoe die presteert tov de Canon 28 f/2.8. Had je mening nog willen vragen, maar ja, toen had ik al akkoord met de Canon lens ;)

Vanmiddag even een frisse neus gehaald met C330 en 135mm en een tweede Canon AV-1. 135mm is toch niet echt mijn brandpuntafstand om zo met rond te lopen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 januari 2021 @ 19:47:07 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197617779
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:29 schreef derLudolf het volgende:
Die namen, waar haal je die vandaan? Ik zie ze je volgens mij ook wel eens voor Tamron lenzen gebruiken, maar ik zie ze bijvoorbeeld in deze brochure nergens terugkomen ;)

Maar goed, als over die andere twee goed wordt gesproken, dan zal die Tau ook wel goed zijn toch?
Alle drie, samen met een originele druk van die brochure zou inderdaad wel vitrinekastwaardig zijn ;) Is de Omega de voorloper van de Sigzilla? :D
In deze advertentie werden die Griekse letters inderdaad weer niet genoemd, in andere dingen kwam ik ze dan weer wél tegen, de serie is me inmiddels aardig gaan interesseren. Kijken waar ik tegenaan kan lopen dus.

De connectie tussen de Omega en Sigzilla zie ik niet zo. Waar je nog enige verwantschap mee kunt zien is met Sigmonster, de 5.6/300-800mm. Net als Omega een bakbeest van een lens maar totaal anders gebouwd en vooral veel lichtsterker.
Op Luminous Landscape werd ooit een idee gegeven van wat Sigmonster totaal zou gaan kosten waarbij je vooral rekening moest houden met idealiter twee zware statieven om camera en lens op te verankeren. Geen rekening werd gehouden met de kosten die je aan een advocaat kwijt zou zijn als je wederhelft zou zien waar je mee thuiskwam.
Toch waren dit wel de eerste superzooms die Sigma bouwde en in dat opzicht bijzonder interessant. Voor zover dat technisch nog niet het geval is is het wel het fenomeen dat vreemdmerken tot in 1985 per definitie bekend stonden als een goedkoop alternatief voor 'eigen' lenzen. Door het publiek werden deze Sigma's als veel te duur voor vreemdmerkoptiek ervaren met als gevolg dat het commercieel nogal een debacle werd. Veel hobbyisten hadden het geld er niet voor over en degenen die het geld er wel voor over hadden kochten wat anders. Pas na een paar pogingen begonnen de duurdere lenzen van met name Sigma en Tokina hun weg naar de markt te vinden en inmiddels heeft Sigma prijzen die je niet meer naar het merk lokken als goedkoop alternatiefje.

quote:
Ik kwam ook nog een Sigma 28mm f/2.8 tegen voor FD in m'n zoektocht, geen idee hoe die presteert tov de Canon 28 f/2.8. Had je mening nog willen vragen, maar ja, toen had ik al akkoord met de Canon lens ;)
Sigma was een beetje wisselvallig met zijn groothoeken. Sommige waren bijzonder fraai, anderen middelmaat. Je moet ze eigenlijk proberen om te weten of ze helemaal goed zijn.
Ik heb een Sigma Mini-Wide 24mm voor A-mount en die is eigenlijk best wel helemaal OK
quote:
Vanmiddag even een frisse neus gehaald met C330 en 135mm en een tweede Canon AV-1. 135mm is toch niet echt mijn brandpuntafstand om zo met rond te lopen.
Op de C330 vind ik een 135 een ideale lens, ongeveer vergelijkbaar met de 180mm voor de RB

Voor kleinbeeld vind ik 135 echter net iets te lang, loop liever met iets in de orde van 90 tot 105mm rond en aan de andere kant van de 135 kom je dan weer bij 180mm.
Zou ik mijn tas vullen met klassieke lenzen voor een rondje buitenspelen met de A7 dan zou er een 18mm, een 35mm een 90 en een 180mm in gaan.
tenzij er beestjes zijn, dan gaan de 50, 105 en 180mm macro mee
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 24 januari 2021 @ 22:03:13 #28
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197621497
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:29 schreef derLudolf het volgende:
Die namen, waar haal je die vandaan? Ik zie ze je volgens mij ook wel eens voor Tamron lenzen gebruiken, maar ik zie ze bijvoorbeeld in deze brochure nergens terugkomen ;)
Nog eens op zoek gegaan want ik zie ze inderdaad met en zonder die Griekse letter erbij 8)7. Dat leek aanvankelijk iets uit een bepaalde periode van Sigma die hun lenzen altijd leuke namen meegaven.

Kom ik voor die Omega op de site van Sigma zelf uit waar ie Omega wordt genoemd. Deze pagina is trouwens deel van Sigma UK die, omdat ze er in Engeland zo dol op zijn ook een soort Sigma museum-site hebben waarop heel veel te zien is wat er over de jaren zoal aan lenzen is gebouwd. Bekijk hem hier eens en als je doorscrollt naar ongeveer 1985, dan zie je ineens die Tau opduiken, alleen zonder verdere gegevens.
Die Griekse letters zie je al vanaf 1978 verschijnen en vanaf 1980 werden ze echt een dingetje maar voor de duidelijkheid weer niet voor alle lenzen 8)7 Iets van een systeem heb ik er nog niet in kunnen ontdekken.

Nog een leuke site met allerhande historische lenzen waar je heel veel over lenzen van gisteren en eergisteren kunt vinden.

Alleen al dat snuffelen is zo af en toe prima vermaak en maakt het nog leuker wanneer je een specifieke lens eindelijk te pakken krijgt :Y
Ik heb nog een Sigma Pantel 5.6/300mm(1978) liggen die nog een keer geprobeerd moet worden
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 22:06:11 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197621593
Die link ga ik even een keertje rustig voor zitten.

Zoek je nog specifiek naar bepaalde vatting of heb je onderhand alle bestaande adapters wel? ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 29 januari 2021 @ 22:47:26 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197714243
En toen was het alweer weekend. Hopelijk dit weekend nog even wat kansen om mijn lenzen uit te laten, ik ben er eigenlijk wel weer eens aan toe :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 22:53:51 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197714374
Volgens mij lijkt het best redelijk te worden. Wel koud, maar droog.

Ik ga zondag nog even op pad denk ik.

Maandag en dinsdag was het zeker tot de eerste helft van de middag mooi weer. Dus ik dacht, laat ik op kantoor ook een camera neer leggen en dan tussen de middag een rondje lopen. Nou ja, sindsdien alleen nog maar kloten weer gehad.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197717480
morgen vertrekken we naar Moermansk/Teriberka, hopelijk kunnen we een stukje wolkeloze hemel vinden want ze voorspellen KP3 dus het noorderlicht zou wel te zien moeten zijn.

verder een heerlijk ruige omgeving daar.
  Moderator zaterdag 30 januari 2021 @ 07:14:20 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197717712
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 06:08 schreef Noudanzeg het volgende:
morgen vertrekken we naar Moermansk/Teriberka, hopelijk kunnen we een stukje wolkeloze hemel vinden want ze voorspellen KP3 dus het noorderlicht zou wel te zien moeten zijn.

verder een heerlijk ruige omgeving daar.
Ook zonder Noorderlicht is daar vast genoeg te zien wat foto-waardig is ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 januari 2021 @ 23:48:33 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197736472
Vanmiddag er toch nog in geslaagd een wandelingetje te maken met een 1978 Sigma Pantel 5.6/300mm. Licht was eigenlijk te beroerd om met een tele van dik veertig jaar oud rond te gaan lopen maar ik had er gewoon zin an om hem een keer uit te laten.

De reden dat ik die Pantel ooit kocht was niet alleen dat ie wel heel erg goedkoop was maar ook omdat je van de Sigma Pantel reeks eigenlijk alleen de 135mm heel af en toe tegenkomt. De 300mm is best wel zeldzaam.
Dat heeft er iets mee te maken dat Sigma destijds een concept had uitgedacht waar eigenlijk niemand op zat te wachten, namelijk lenzen waarvan het diafragma tot 64 dicht kon. Met de films die er midden jaren 70 voorhanden waren was dat al een vrij lastige onderneming (snelste kleurenfilm was ISO400 en die waren destijds gewoon slecht). Omdat eigenlijk niemand op die 64 zat te wachten en de Pantel wel significant duurder was dan andere 300mm's werden ze nagenoeg niet verkocht.
De 135mm kom je zo her en der een keer tegen, Leuke verzamelaar maar net als de 300mm niet echt een lens die je voor zijn prestaties wilt hebben. Sigma kon zoveel beter.

Weer voor de zondag lijkt wel goed, dan maar weer eens met echte spullen naar buiten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 januari 2021 @ 23:50:34 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197736502
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 06:08 schreef Noudanzeg het volgende:
morgen vertrekken we naar Moermansk/Teriberka, hopelijk kunnen we een stukje wolkeloze hemel vinden want ze voorspellen KP3 dus het noorderlicht zou wel te zien moeten zijn.

verder een heerlijk ruige omgeving daar.
Ik verheug me nu al op de plaatjes :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 31 januari 2021 @ 11:24:47 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197740632
Mooi foto weer :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 februari 2021 @ 01:14:52 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197807305
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 11:24 schreef derLudolf het volgende:
Mooi foto weer :D
Het was zondag inderdaad prachtweer. Daarom een lange tele gepakt en naar de Oostvaardersplassen gereden en wel de Almeerse kant. Daar was het zo druk dat er geen beesten meer in de wijde omtrek te bekennen waren. Gevolg: camera bleef in tas en verder alleen van frisse lucht en wat beweging genoten :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_197941352
Ingeschreven voor een cursus fotografie op mobiel. Mocht dat bevallen, ga ik ook een goede camera aanschaffen plus bijbehorende cursus. Ben benieuwd :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 februari 2021 @ 17:56:50 #39
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_197985761
Wel het goeie licht vandaag. Helaas zit ik met een spiertje dat wat moeilijk doet waardoor ik erg moeilijk over die gladde bevroren zooi kan lopen.
Daarbij was van de sneeuw na een paar dagen het mooie er wel zo ongeveer af.

Kijken of ik morgen nog iets leuks kan verzinnen en anders wordt het fotografisch weer een mager weekendje.

quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 11:10 schreef Peejtur het volgende:
Ingeschreven voor een cursus fotografie op mobiel. Mocht dat bevallen, ga ik ook een goede camera aanschaffen plus bijbehorende cursus. Ben benieuwd :)
Altijd een aanrader om ermee te beginnen. Met een telefoon is momenteel al serieus leuk te hobby'en. Hopelijk krijgt het je te pakken :Y
post hier eens wat plaatjes als je leuke resultaten maakt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 13 februari 2021 @ 18:10:59 #40
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197986015
Gistermiddag vrij genomen, rolletje Velvia belicht, benieuwd wat die die met sneeuw.

Vanochtend een paar uur in het Bargerveen gelopen, ook een aantal rolletjes belicht. Mooie van de RB is dat je twee dezelfde foto's op verschillende film kunt maken en zo kunt vergelijken.

Eind van de middag nog even geschaatst vlak bij huis. Ook even cameraatje in de tas gegooid.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 15 februari 2021 @ 01:11:09 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198011510
Na het grondkapje inmiddels ook het sneeuwkapje

Sneeuwkapje by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 februari 2021 @ 14:00:16 #42
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198111143
Een week na het sneeuwkapje gaat het helemaal de goeie kant op :Y

De eerste van dit seizoen staat erop

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

En het waren wederom de roodwangbromvliegen die het wisten te winnen met als goeie tweede de wolfsspinnetjes die wel massaal in de zon zaten te genieten *O* *O* *O*

De 105mm had al vrij lang stilgelegen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 14:17:31 #43
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198111364
Vandaag aan de klus, als het morgen ook zulks weer is, dan ga ik morgen weer eens met de fiets op stap.
Denk ik.

Sowieso wat foto's maken :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 februari 2021 @ 21:27:15 #44
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198118608
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:17 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag aan de klus, als het morgen ook zulks weer is, dan ga ik morgen weer eens met de fiets op stap.
Denk ik.

Sowieso wat foto's maken :D
Zeul je die hele RB ook mee op de fiets :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 21:52:10 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198119402
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:27 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zeul je die hele RB ook mee op de fiets :?
Dat weet ik nog niet, ik heb ook nog andere camera's ;) Maar heb ook al meerdere keren de M645 én C330 meegenomen, niet met alle lenzen overigens.

Ik doe de camera dan trouwens los in de fietstas met daarin ook een fleece deken. Mocht ik onderuit gaan. Misschien dat ik morgen eindelijk de 50mm eens op de RB ga draaien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 februari 2021 @ 10:24:57 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198126052
Nog maar een week geleden......
Sneeuw by Ouwesok, on Flickr

Gisteren een klein rondje wezen wandelen met good-old Pentax K20 en daar weer de nodige plaatjes mee weten te veroorzaken.
Je merkt aan de K20 steeds weer dat het een concept is van 12 jaar oud maar dat merk je dan gelukkig weer alleen aan de snelheid van de camera. Qua plaatjes kan ie nog gewoon bijna helemaal mee :Y

Straks weer buitenlucht snuiven, vandaag met de iets jongere garde *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 11:18:47 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198126793
Ik heb de fruitbomen gesnoeid, straks even wat kopersulfaat d'r op spuiten, dan ben ik ook klaar om even op stap te gaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 14:47:54 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198130273
Die 50mm is inderdaad best een fijn lensje... :s)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 februari 2021 @ 15:09:34 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198233807
quote:
14s.gif Op zondag 21 februari 2021 14:47 schreef derLudolf het volgende:
Die 50mm is inderdaad best een fijn lensje... :s)
Bij een RB67 heb je het eigenlijk eerder over een grof lensje :')

Vorige week toen het nog lekker warm was was het bijzonder druk in de Amsterdamse Waterleidingduinen, uiteindelijk bij De Zilk waren er nog wat parkeerplekken over.

Ondanks die drukte nog wel kunnen doen waar we zin an hadden, een lang end glas er op en dan herten schieten. De herten waren niet bepaald onder de indruk van de drukte en graasden lekker verder en juist dan moet je op mooie dagen wat minder op je hert letten en wat meer op je achtergrond

Dama Dama by Ouwesok, on Flickr

Vanmiddag weinig tijd meer, misschien morgen écht fotograferen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 maart 2021 @ 18:03:02 #50
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198340959
En alweer weekend. Helaas wat aan de koele kant maar desondanks gaan we maar weer eens proberen om wat pixeltjes te bezoedelen. Nog geen idee waar of wat maar daar komen we vanzelf wel achter.

Nog van vorig weekend, een Konik op Oostvaardersveld in spijkerhard licht

Equus ferus caballus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 19:33:00 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198342486
Vorige week heb ik ook geen foto's gemaakt.
Eens even zien hoe de omstandigheden zondag zijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 maart 2021 @ 15:32:44 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198376304
En dan ineens zie je zomaar iets bloeien terwijl je loopt te vernikkelen in wat waterkoude weer.

Lijkt er toch iets de goeie kant op te gaan :Y

Yessss by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 7 maart 2021 @ 16:00:45 #53
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198376887
Vandaag geen ronde gemaakt, maar gisteren. Maar 7 foto's genomen, ik was nog niet op de helft en toen werd het wel heel bewolkt...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 14 maart 2021 @ 13:22:07 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198493750
Drie weken geleden was het wél mooi weer


RB67 - Provia 100f - Sekor C 50mm
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 maart 2021 @ 19:25:13 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198500655
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 13:22 schreef derLudolf het volgende:
Drie weken geleden was het wél mooi weer

[ afbeelding ]
RB67 - Provia 100f - Sekor C 50mm
Wow, zo kennen we de RB weer.

Je zou met de 50mm in de verleiding komen om zo dicht mogelijk op die machine te gaan staan om hem zo imposant mogelijk in beeld te krijgen.

Qua fotografie stelde het bij mij niet bar veel voor dit weekend. Vanmiddag even een wandelingetje gemaakt met om mijn nek de Panny G1, proefje vooriets voor komend voorjaar/zomer. Eerste vraag daarbij is of de Panny nog voluit mee kan (hij is inmiddels al aardig op leeftijd).
Qua fotograferen kan ie nog helemaal mee anno nu, nu nog kijken hoe de plaatjes eruit zien.

Buitenlucht en beweging waren in elk geval weer aangenaam :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 14 maart 2021 @ 22:54:17 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198504480
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 19:25 schreef Ouwesok het volgende:
Wow, zo kennen we de RB weer.

Je zou met de 50mm in de verleiding komen om zo dicht mogelijk op die machine te gaan staan om hem zo imposant mogelijk in beeld te krijgen.
Meestal heb ik klompen aan als ik een stuk ga fietsen, maar dit keer had ik schoenen aan. En er was best veel modder, dus dichterbij kwam ik niet.

Vond het ook wel gaaf zo met de paar resterende bomen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 14 maart 2021 @ 22:57:57 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198504528
Ik denk dat ik met die 50mm ook leuke dingen kan doen als ik over iets meer als een maand weer een tulpenroute ga rijden. Velvia 50 d'r in. Lekker dicht er op :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 21 maart 2021 @ 14:11:26 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198618014
Ik zag gisteren een plaatje voorbij komen van veld krokussen in bloei achter bij een molen.

Dus de bedoeling was vlakbij de molen staan, groothoek er op en spelen met perspectief.

Eenmaal daar bleek dat er op de foto's die ik zag ook met perspectief was gespeeld. Maar dan de andere kant op, die foto's waren met een flinke tele, er zat flink wat afstand tussen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 maart 2021 @ 14:30:45 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198618302
quote:
1s.gif Op zondag 21 maart 2021 14:11 schreef derLudolf het volgende:
Ik zag gisteren een plaatje voorbij komen van veld krokussen in bloei achter bij een molen.

Dus de bedoeling was vlakbij de molen staan, groothoek er op en spelen met perspectief.

Eenmaal daar bleek dat er op de foto's die ik zag ook met perspectief was gespeeld. Maar dan de andere kant op, die foto's waren met een flinke tele, er zat flink wat afstand tussen.
Vooral als je met een camera werkt die operationele kosten met zich meebrengt is het vrij essentieel om zo ongeveer elke fotografische uiting te analyseren. Wat staat erop en hoe hebben ze dat voor elkaar weten te krijgen.

Denk nog even terug aan die foto's van 'drukte op de stranden' van vorig voorjaar. Als je zoiets al in beeld wil krijgen neem je minstens 400mm mee en prakt een paar kilometer strand in één klein vlakje en het is er als bij toverslag heel erg druk.
Wil je de andere kant op, dan pak je je supergroothoek, ga je midden tussen die mensen lopen en met één schot vanuit een ik-perspectief laat je dan weer zien dat er best wel wat afstand tussen zit.

Het is een wijdverbreid misverstand dat camera's niet zouden liegen.

Straks nog even naar buiten. Gisteren betrok de lucht spontaan toen ik een setje uit de kast pakte.

Laatste plaatjes zijn nog van vorige week van een wandelingetje in het Natuurpark met een microvierdrietje

Elaphurus davidianus by Ouwesok, on Flickr
Panny G1 met Zuiko 40-150mm

Hopelijk binnenkort weer meer tijd om plaatjes te maken
maar dat hoop ik nou al een jaar of wat
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 21 maart 2021 @ 17:10:28 #60
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198621432
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 14:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vooral als je met een camera werkt die operationele kosten met zich meebrengt is het vrij essentieel om zo ongeveer elke fotografische uiting te analyseren. Wat staat erop en hoe hebben ze dat voor elkaar weten te krijgen.

Jup, achteraf had ik het ook wel kunnen zien hoor, maar zag het plaatje voorbij komen op FB. En genomen met zo'n super-zoom camera, daar is dat effect al iets minder uitgesproken. Daarbij de FB compressie en het snel voorbij scrollen van mij.

Sowieso was het weer niet al te geschikt. Ben er wel even langs gereden, maar het was niet Fuji Velvia waardig. Was sowieso de draadonspanner weer vergeten, dus iso 160 ipv 50 was zeker welkom. Lang leve de de verwisselbare achterwand.


quote:
Denk nog even terug aan die foto's van 'drukte op de stranden' van vorig voorjaar. Als je zoiets al in beeld wil krijgen neem je minstens 400mm mee en prakt een paar kilometer strand in één klein vlakje en het is er als bij toverslag heel erg druk.
Wil je de andere kant op, dan pak je je supergroothoek, ga je midden tussen die mensen lopen en met één schot vanuit een ik-perspectief laat je dan weer zien dat er best wel wat afstand tussen zit.

Het is een wijdverbreid misverstand dat camera's niet zouden liegen.
Hmm is het liegen of anders weergeven van de werkelijkheid ;)
De mens interpreteert het op zijn/haar manier.

quote:
Straks nog even naar buiten. Gisteren betrok de lucht spontaan toen ik een setje uit de kast pakte.

Laatste plaatjes zijn nog van vorige week van een wandelingetje in het Natuurpark met een microvierdrietje

[ link | afbeelding ]Elaphurus davidianus by Ouwesok, on Flickr
Panny G1 met Zuiko 40-150mm

Hopelijk binnenkort weer meer tijd om plaatjes te maken
maar dat hoop ik nou al een jaar of wat
Toch weet je best een aantal plaatjes te maken op jaarbasis ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 maart 2021 @ 18:17:30 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198622428
quote:
1s.gif Op zondag 21 maart 2021 17:10 schreef derLudolf het volgende:

Toch weet je best een aantal plaatjes te maken op jaarbasis ;)
Ik kom inderdaad een aardig eind maar het ontbreekt me schromelijk aan vrije tijd en dus is alle hoop op de weekenden gevestigd.

Vanmiddag weer een rondje bos gedaan met twee van de kleinere camera's en een macrolens. Straks eens kijken wat ik er zo ongeveer van heb gemaakt bij het vastleggen van het prille voorjaar.

De m4/3'tjes komen vaak in het stuk tussen winter en voorjaar naar buiten. Zodra er dan weer meer beestjes leverbaar zijn komen de grotere spullen weer tevoorschijn.
Daarnaast is het weer mijn bedoeling om de fiets als het straks 's avonds langer licht is te gaan gebruiken, ook dan lijken de m4/3'tjes me de ideale dingetjes om mee te nemen. Lekker klein en lekker veelzijdig.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 21 maart 2021 @ 23:20:28 #62
73911 ultra_ivo
pi_198627795
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 18:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik kom inderdaad een aardig eind maar het ontbreekt me schromelijk aan vrije tijd en dus is alle hoop op de weekenden gevestigd.

Vanmiddag weer een rondje bos gedaan met twee van de kleinere camera's en een macrolens. Straks eens kijken wat ik er zo ongeveer van heb gemaakt bij het vastleggen van het prille voorjaar.

De m4/3'tjes komen vaak in het stuk tussen winter en voorjaar naar buiten. Zodra er dan weer meer beestjes leverbaar zijn komen de grotere spullen weer tevoorschijn.
Daarnaast is het weer mijn bedoeling om de fiets als het straks 's avonds langer licht is te gaan gebruiken, ook dan lijken de m4/3'tjes me de ideale dingetjes om mee te nemen. Lekker klein en lekker veelzijdig.
Ook een DSLR past prima op de fiets. Ik gebruik een gewone stuurtas met daarin een camera insert van bijvoorbeeld Ortlieb.
Een standaard set up van 3 niet te grote lenzen (gewone macrolenzen bijvoorbeeld) past er in.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 maart 2021 @ 00:05:55 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198660048
Net toen ik tijd voor een wandelingetje had kakte het licht finaal in. Als wandelspeeltje had ik een leuke bijvangst die vast zat aan een Panasonic 4-5.6/45-200mm, een Panasonic GF-2. Paar jaar jonger dan de G1 en aan een aantal dingen merk je dat bijzonder goed.
Bij het wandelingetje had ik de standaard 14-42 er op staan. Een uiterst fraaie standaardzoom voor m4/3.

En heb je ineens zo'n bloeiende boom
Voorjaar by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk binnenkort tijd om eens een eindje met die 45-200mm door het bos te marcheren. Mijn eerste indruk is dat het een bijzonder puik lensje is. Het focust allemaal best snel, kortom daar gaan we wel speelplezier mee beleven. Lens is zo compact gebouwd dat ie ideaal is om er op de zomeravonden eens een stukkie mee te fietsen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 19:22:14 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198671570
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 23:20 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ook een DSLR past prima op de fiets. Ik gebruik een gewone stuurtas met daarin een camera insert van bijvoorbeeld Ortlieb.
Een standaard set up van 3 niet te grote lenzen (gewone macrolenzen bijvoorbeeld) past er in.
Een Mamiya RB67 past ook gewoon in een fietstas. Een M645 én C330 samen ook :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 19:29:34 #65
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198671770
Ik ben op een of andere manier in een FB groep "Fotografie locaties" terecht gekomen. Tering zeg, wat zijn weinig mensen origineel zeg.

Eerst gingen ze allemaal twee boten bij Rotterdam (Sleipnir en Thialf dacht ik) vastleggen :')
Nu echt al tig vragen met mensen die vragen naar "bloesembomen" waar ze met een paard kunnen komen :') Niet twee, niet drie, maar wel twintig ofzo.
Bij het woord "bloesemboom" krijg ik al jeuk. Het is een kersenboom, perenboom of wat dan ook.

Of "ik ga volgende week naar Texel, wat moet ik op de foto zetten"

Argh, ik erger me meestal mateloos, maar soms worden er nog wel leuke plekjes genoemd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 25 maart 2021 @ 23:15:29 #66
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198693896
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 19:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een Mamiya RB67 past ook gewoon in een fietstas. Een M645 én C330 samen ook :+
Waarschijnlijk doen die RB en die C330 het ook nog na een stevig stukje over de kasseien.

Hopelijk komend weekend voldoende weer om eens uitgebreid met die 45-200mm tekeer te gaan. Tot nog toe een paar plaatjes gemaakt met de standaardzoom die bij Panasonic ook verre van verkeerd is.

De kat is het poseren nogal snel beu, meestal al voor de eerste opname
Mørmel by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 maart 2021 @ 21:03:19 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198706349
Vanmiddag even tijd bij daglicht en dus de 45-200mm op die GF2 gedraaid en een uurtje spelen.

Liekki lag nog te slapen en dus maar eens geprobeerd of de stabilisator werkt.

De stabilisator werkt met 1/10s :Y

Liekki by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk dit weekend nog meer buitenspelen, dan met de kleine tele op de G1 zodat het meer op fotograferen gaat lijken geen zoeker is toch een gemis
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 21:48:04 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198707419
In elk geval voor morgen vallen de voorspellingen tegen dacht ik... Zondag leek ook niet al te best?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 maart 2021 @ 21:56:51 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198707568
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:48 schreef derLudolf het volgende:
In elk geval voor morgen vallen de voorspellingen tegen dacht ik... Zondag leek ook niet al te best?
Als de voorspellingen wat tegenvallen kan ik mee leven zolang het weer zich er maar niks van aantrekt :')

Wat ik zag blijft het bij enkele buien.
zodra ze met dubbele buien komen wordt het balen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 maart 2021 @ 23:57:49 #70
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198709383
En vanuit Den Haag kwam er een hiephiephoera-stemming in het Sony-kamp.

Het was een A9 waarmee de gewraakte opname was gemaakt :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198709700
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 23:57 schreef Ouwesok het volgende:
En vanuit Den Haag kwam er een hiephiephoera-stemming in het Sony-kamp.

Het was een A9 waarmee de gewraakte opname was gemaakt :')
[ afbeelding ]
Mooie camera, heb er ook net 1 aangeschaft met wat Sigma glas. De D5 is er uiteraard ook nog, trouw werkpaard.
  Moderator zaterdag 27 maart 2021 @ 07:26:03 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198710985
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als de voorspellingen wat tegenvallen kan ik mee leven zolang het weer zich er maar niks van aantrekt :')

Wat ik zag blijft het bij enkele buien.
zodra ze met dubbele buien komen wordt het balen
Momenteel is het niet droog, maar rond 10u lijkt er even een droge periode te zijn. We gaan het zien.

Bijzonder kleurrijk lijkt het niet te worden, gelukkig heb ik nog wat zwart/wit film die vol moet :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 27 maart 2021 @ 19:59:40 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198721891
Toch even onderweg geweest in de automobiel. Had nog wat plekjes/composities in gedachten.

Uiteraard begon het zodra ik op die plekken was steeds te hagelen :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 maart 2021 @ 20:37:33 #74
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198722501
Het moest even duren maar ik heb er toch een aardig wandelingetje uit weten te persen zonder noemenswaarde neerslag. Pas onderweg weer naar huis kregen de ruitenwissers het nog even druk.

Die koude wind was trouwens de spelbreker vanmiddag
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 maart 2021 @ 11:06:01 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198729015
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 00:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mooie camera, heb er ook net 1 aangeschaft met wat Sigma glas. De D5 is er uiteraard ook nog, trouw werkpaard.
De A1 is zomogelijk nog mooier maar naar verluid kan het nog even duren voor die geleverd wordt :X
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 14:52:20 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198733037
Twee foto's gemaakt. Rolletje vol. Toen ik bijna op de plek was waar ik desbetreffende foto's wilde maken begon het licht te spetteren. Het is volgens mij nog niet weer droog geweest :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 maart 2021 @ 15:04:46 #77
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198733260
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:52 schreef derLudolf het volgende:
Twee foto's gemaakt. Rolletje vol. Toen ik bijna op de plek was waar ik desbetreffende foto's wilde maken begon het licht te spetteren. Het is volgens mij nog niet weer droog geweest :')
Vanmorgen mooi zonnig, dus ik laad de beide Panny G1's op. Lucht betrekt, af en toe regen en zo goed als aardedonker.
Satellietbeelden voor de komende uren worrik ook niet echt optimistisch van en dus lijkt het oude spreekwoord weer helemaal op te gaan: Na regen komt maandag :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 28 maart 2021 @ 16:00:13 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198734463
Nog echt ook. Zeker dinsdag lijkt prachtig te worden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 29 maart 2021 @ 17:45:34 #79
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198752925
Ook vandaag schitterend weer. Nog wel een foto gemaakt.

Vlakbij m'n werk ligt in de berm een groot bed narcissen. Erachter landerijen die een stuk lager liggen. Zonnetje op de juiste plek, ideale omstandigheden voor Velvia O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 maart 2021 @ 21:54:55 #80
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198757412
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 16:00 schreef derLudolf het volgende:
Nog echt ook. Zeker dinsdag lijkt prachtig te worden.
Nee, wrijf het er even in :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 29 maart 2021 @ 22:08:48 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198757686
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 21:54 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nee, wrijf het er even in :')
We hebben van de baas vrijdag een vrije dag gekregen. Als in, hij kost echt geen uren.
Had nog voorgesteld dat ik vrijdag wel aan het werk wou als ik morgen vrij kon krijgen :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 maart 2021 @ 22:48:28 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198758338
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 22:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]

We hebben van de baas vrijdag een vrije dag gekregen. Als in, hij kost echt geen uren.
Had nog voorgesteld dat ik vrijdag wel aan het werk wou als ik morgen vrij kon krijgen :')
Wow.

Ooit was in het bankwezen werken op Goeie Vrijdag een van de grootst denkbare zonden. Dat sloeg een paar jaar geleden vrij radicaal om en sindsdien is het een van de drukste vrijdagen die je gaat tegenkomen.

Hopelijk valt de volgende zomer in het weekend :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 29 maart 2021 @ 22:52:35 #83
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198758404
Zelfs m'n pa, werkzaam in het onderwijs, heeft officieel de laatste paar jaren scholing op goede vrijdag. Leerlingen zijn vrij, maar personeel dus niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 maart 2021 @ 17:35:22 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198782035
Eventjes tijd, eventjes licht en bloeiende bomen in de buurt. Panny G1, 45-200mm erop en spelen maar, zo ongeveer mijn eerste pogingen met fatsoenlijk licht licht dat met twee woorden spreekt

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Zijn MFD is precies genoeg voor een vlinder van dit formaat en het kleine telezoempje blijkt best wel boven verwachting te presteren.

Aan die vlinder is mooi te zien hoe de eerste vlinders in het voorjaar de overwinteraars van vorig jaar zijn. Deze ziet er niet echt dat je zegt vers uit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198810147
Net even buiten gestaan met de A7S III en een Sigma 14-24 f/2.8.

Dit komt zo uit de camera, via de Sony App naar de telefoon overgezet.

Volgens EXIF:
10 seconden sluitertijd op 12.800 ISO en f/4


Volgens EXIF:
15 seconden sluitertijd op 12.800 ISO en f/4



Scherpstellen gaat super makkelijk met deze camera, ik zie voldoende sterren om op scherp te stellen zonder fratsen uit te hoeven halen.

Op een startracker gaat de ISO straks uiteraard wel omlaag en de belichtingstijd flink omhoog.
Maar die staat al maanden in back order.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-04-2021 23:33:28 ]
  Moderator donderdag 1 april 2021 @ 23:08:24 #86
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198810304
12.800: :D
Ik heb vandaag een rolletje film en ISO 6 gekregen :D Hoeveel stops verschil is dat? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_198810373
quote:
1s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:08 schreef derLudolf het volgende:
12.800: :D
Ik heb vandaag een rolletje film en ISO 6 gekregen :D Hoeveel stops verschil is dat? :P
Veel :+
  donderdag 1 april 2021 @ 23:27:57 #88
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198810917
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

Op een startracker gaat de ISO straks uiteraard wel omlaag en de belichtingstijd flink omhoog.
Maar die staat al maanden in back order.
Heb 'm 2 weken geleden maar geannuleerd... ze zoeken 't maar uit, ga wel iets anders verzinnen :P .
Huilen dan.
pi_198811037
quote:
8s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Heb 'm 2 weken geleden maar geannuleerd... ze zoeken 't maar uit, ga wel iets anders verzinnen :P .
Oh, ook al de Sky-Watcher Star Adventurer Pro? :P
  donderdag 1 april 2021 @ 23:34:48 #90
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198811111
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Oh, ook al de Sky-Watcher Star Adventurer Pro? :P
Yep. Rond Neowise besteld, vond 't ondertussen wel mooi geweest. Kijk wel of ik 'm ergens anders vandaan kan halen.
Huilen dan.
pi_198811136
quote:
7s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Yep. Rond Neowise besteld, vond 't ondertussen wel mooi geweest. Kijk wel of ik 'm ergens anders vandaan kan halen.
Ah, heb 'm toen ook besteld en geannuleerd... en inmiddels weer besteld... en weer in back-order :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198811214
Neowise lukte zonder tracker gelukkig ook nog wel :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 1 april 2021 @ 23:41:08 #93
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198811241
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Neowise lukte zonder tracker gelukkig ook nog wel :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nette plaatjes hoor, vooral de middelste twee :Y .

En idd, heb 'm ook daar besteld. Misschien ga ik nog eens dat apparaat van iOptron overwegen als die makkelijker te krijgen is, alleen die equatorial wedge schijnt een stuk minder te zijn.
Huilen dan.
pi_198811304
quote:
7s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nette plaatjes hoor, vooral de middelste twee :Y .

Was er ook wel blij mee.
Jammer dat Imgur wat vreemd kleurverloop geeft, wordt tijd dat ik weer zelf m'n foto's ga hosten denk ik :P

quote:
En idd, heb 'm ook daar besteld. Misschien ga ik nog eens dat apparaat van iOptron overwegen als die makkelijker te krijgen is, alleen die equatorial wedge schijnt een stuk minder te zijn.
Ja, weet ook niet of er nog verschil zit in het gewicht wat hij kan dragen.
Nu zijn de Sony's wel wat lichter dan m'n D5 / D810 dus dat scheelt alweer.
  donderdag 1 april 2021 @ 23:48:29 #95
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198811416
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Was er ook wel blij mee.
Jammer dat Imgur wat vreemd kleurverloop geeft, wordt tijd dat ik weer zelf m'n foto's ga hosten denk ik :P
Sowieso een goed plan. Ben je ook niet afhankelijk van de grollen van zo'n imagehost, en een eigen servertje inrichten is ook gewoon leuk spelen.
quote:
[..]

Ja, weet ook niet of er nog verschil zit in het gewicht wat hij kan dragen.
Nu zijn de Sony's wel wat lichter dan m'n D5 / D810 dus dat scheelt alweer.
Als je 't niet te gek maakt qua setup die je eraan wil hangen (zware tele's of zo) dan zal het allemaal wel meevallen, voor zover ik begrepen had.
Huilen dan.
pi_198811452
quote:
7s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Sowieso een goed plan. Ben je ook niet afhankelijk van de grollen van zo'n imagehost, en een eigen servertje inrichten is ook gewoon leuk spelen.
[..]

Als je 't niet te gek maakt qua setup die je eraan wil hangen (zware tele's of zo) dan zal het allemaal wel meevallen, voor zover ik begrepen had.
Zat vandaag al te kijken naar reviews van de 600mm f/4 :+
  donderdag 1 april 2021 @ 23:55:03 #97
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198811591
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zat vandaag al te kijken naar reviews van de 600mm f/4 :+
Och jee...
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 april 2021 @ 12:27:20 #98
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198818372
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zat vandaag al te kijken naar reviews van de 600mm f/4 :+
Gelukkig is het kijken naar die reviews nog niet zo'n prijzige onderneming :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 april 2021 @ 20:47:48 #99
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198838779
Het had iets warmer gemogen maar in elk geval kon ik vanmiddag een keer fatsoenlijk mijn Panasonic 45-200 uitlaten *O*

En het vergt maar een heel klein tasje om dan gelijk de hele familie Panny maar mee te nemen.

Panny Family by Ouwesok, on Flickr

Op de rooie G1 zit de 14-42 standaardzoom, op de witte GF2 zit met een Viltrox adapter de Zuiko D 3.5/35mm macro en op de zwarte G1 zit dan die 45-200mm.
De camera's zijn inmiddels ruim tien jaar oud en als je een beetje bekend bent met de beperkingen van die eerste generaties m4/3 kun je er nog meer dan fatsoenlijk mee fotograferen ook.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 21:16:11 #100
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198839257
Tasjes....
Gisteren een Lowepro Flipside 400 gekocht voor de RB67. Dacht eerst aan een slingshot achtig iets maar dat gaat volgens mij niet passen. Dus dan maar zo.

Vanmiddag al even een klein rondje mee gehad op de fiets. Comfortabele tas, zit stukken fijner als de MiniTracker waarin ik mijn digitale setje had, en de laatste tijd wel eens voor de RB heb gebruikt.

Echt heel snel kun je de camera er niet uithalen, maar goed, die heb ik toch wel om m'n nek en andere lens of achterwand kun je er wel makkelijk uit halen

Vanavond heb nog even een drietal filmpjes ontwikkeld. Een uit de RB67 en twee uit de C330.
Op een C330 rol was alleen de laatste foto zichtbaar, de rest was blank (wel met de tekst aan de rand leesbaar)

Direct alle lenzen getest, de sluiters gingen wel open. De laatste foto heb ik met een andere lens gemaakt. Ik kan me niet anders bedenken dan dat de rest van de rol de camera op unlock heeft gestaan, waardoor er ging licht op de film kwam, hoewel ik dat volgens mij wel heb gemerkt met scherpstellen.

Even zien of morgen nog goed genoeg weer is om de resterende vier foto's te schieten en dan die direct maar ontwikkelen. Dan weet ik het zeker dat dat het was.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 21:16:50 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198839270
Wat zijn de beperkingen van die eerste generaties MFT's trouwens?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 april 2021 @ 21:31:23 #102
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198839519
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 21:16 schreef derLudolf het volgende:
Wat zijn de beperkingen van die eerste generaties MFT's trouwens?
Voornaamste verschil merk je met de AF, die doet meer aan die van een compact denken. Klopt want compacten en de oudste m4/3'tjes stellen op dezelfde manier scherp middels contrastdetectie. Weet je eenmaal hoe dat werkt dan is er goed mee te leven maar als je een spiegelreflex gewend bent lijkt het ding maar niet mee te willen werken.

Een ander ding is dat je toch merkt dat je met een kleinere sensor werkt, vooral de eerste generaties daarvan kon je niet al te hoog in de ISO's laten gaan. Latere exemplaren werden daarin steeds beter, met de huidige m4/3's kun je aardig gekke dingen doen ondanks dat kleinere sensortje.

Leuk is trouwens ook dat je tussen de G1 en de GF2 al een aardige sprong merkt bij ook weer die AF. De G1 weigert bijvoorbeeld met dat Viltrox adapter te werken, de GF2 focust wél met dat adapter. Niet rap maar wél trefzeker.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 april 2021 @ 21:39:41 #103
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198839688
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 21:16 schreef derLudolf het volgende:
Tasjes....
Gisteren een Lowepro Flipside 400 gekocht voor de RB67. Dacht eerst aan een slingshot achtig iets maar dat gaat volgens mij niet passen. Dus dan maar zo.

Vanmiddag al even een klein rondje mee gehad op de fiets. Comfortabele tas, zit stukken fijner als de MiniTracker waarin ik mijn digitale setje had, en de laatste tijd wel eens voor de RB heb gebruikt.

Echt heel snel kun je de camera er niet uithalen, maar goed, die heb ik toch wel om m'n nek en andere lens of achterwand kun je er wel makkelijk uit halen
Die flippen zijn heerlijke tassen. Ik heb een 500 en een 400. Ideaal ook voor grote telelenzen.

quote:
Vanavond heb nog even een drietal filmpjes ontwikkeld. Een uit de RB67 en twee uit de C330.
Op een C330 rol was alleen de laatste foto zichtbaar, de rest was blank (wel met de tekst aan de rand leesbaar)

Direct alle lenzen getest, de sluiters gingen wel open. De laatste foto heb ik met een andere lens gemaakt. Ik kan me niet anders bedenken dan dat de rest van de rol de camera op unlock heeft gestaan, waardoor er ging licht op de film kwam, hoewel ik dat volgens mij wel heb gemerkt met scherpstellen.

Even zien of morgen nog goed genoeg weer is om de resterende vier foto's te schieten en dan die direct maar ontwikkelen. Dan weet ik het zeker dat dat het was.
Dit klinkt alsof inderdaad de hulpsluiter een tijdje dicht heeft gezeten, vooral omdat je na een lenswissel ineens wél weer plaatjes hebt. Vooral als je meer verschillende vattingen gebruikt is de C330 best wel even wennen met die hulpsluiter. Mij is ook al wel eens opgevallen dat je die rooie dinges die in je zoeker verschijnt als je de hulpsluiter dicht hebt niet altijd even goed ziet.
Hebben we toch een verbeterpuntje te pakken. Had Mamiya het zo geregeld dat de ontspanner het niet doet als de hulpsluiter dicht is dan had je nu wat opnamen extra gehad.
zelfde heb je bij cassetteschuiven bij sommige camera's
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 21:45:35 #104
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198839811
De 500 heb ik ook nog wel in handen gehad, maar nee, die is ook weer een stuk hoger en ziet er een stuk lomper uit. Hierin past ook alles en zou eventueel nog eens lens er bij kunnen kopen. O-)

Dat de sluiter heb niet doet als de cassetteschuif er in zit heeft de RB67 wel. Gelukkig :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 april 2021 @ 23:38:28 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198841942
Die cassetteschuif is meer een ding bij grootformaatcamera's waarbij je heel makkelijk vergeet om de schuif even uit de cassette te halen op straffe van een loze opname.
Te voorkomen is ook dit weer door overdreven procesmatig te werken. Gelukkig is de schuif van de meeste grootformaatcassettes aan de ene kant zwart en aan de andere kant wit. Werkwijze is om de schuif bij een onbelichte film met de witte kant naar voren te doen. Bij de opname pak je de schuif eruit en zet hem er met de zwarte kant naar voren weer op. Na de opname duw je hem weer dicht en aan de zwarte kant kun je dan zien dat die film belicht is waarmee je weer dubbelopnamen voorkomt. Vooral in het begin is het bijna met een checklist werken tot het er helemaal in zit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 april 2021 @ 12:54:04 #106
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198847660
De 1-aprilgrappen zitten er alweer ruimschoots op en ook in fotografeerland bleef het weer eens niet uit.

Een Fuji 4.5x6 wegwerpcamera was aardig.

Een Laowa 1.0/4mm supergroothoek ook best wel
hey, zie ik ze daar over fool-frame praten ?


Koploper dit jaar was wat mij betreft Vanguard die een statief aankondigde met vijf poten dat uitschuifbaar zou zijn naar maar liefst vijf meter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 19:22:14 #107
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198886215
Pro 400H film met 1600 iso en 25 foto's op een rol, das best bijzonder :D

Oorzaak van de blanke rol uit de de C330 lijkt toch niet dat de camera in "unlock" staat (vond ik ook al hoogst onwaarschijnlijk). De rol die ik gisteren ontwikkelde heeft al iets meer beelden (8 in totaal). Maar volgens mij zijn die foto's genomen met de 55mm en 135mm. Over frame 8 twijfel ik, die kon ook wel eens genomen zijn met de 80mm. De laatste vier sowieso.

Nu dus maar een test rol in gedaan. Elke lens 4 foto's en goed opschrijven welke lens ik gebruik.
Als ik test met de achterklep open en zelf door de lens kijk, doen ze het overigens alle drie :') Zal de heren uit Uden maar weer eens bellen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 april 2021 @ 23:57:16 #108
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198891834
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 19:22 schreef derLudolf het volgende:
Pro 400H film met 1600 iso en 25 foto's op een rol, das best bijzonder :D

Oorzaak van de blanke rol uit de de C330 lijkt toch niet dat de camera in "unlock" staat (vond ik ook al hoogst onwaarschijnlijk). De rol die ik gisteren ontwikkelde heeft al iets meer beelden (8 in totaal). Maar volgens mij zijn die foto's genomen met de 55mm en 135mm. Over frame 8 twijfel ik, die kon ook wel eens genomen zijn met de 80mm. De laatste vier sowieso.

Nu dus maar een test rol in gedaan. Elke lens 4 foto's en goed opschrijven welke lens ik gebruik.
Als ik test met de achterklep open en zelf door de lens kijk, doen ze het overigens alle drie :') Zal de heren uit Uden maar weer eens bellen.
Raar verschijnsel dus. Hopelijk ben je er snel achter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 17:05:59 #109
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198948196
Hmm, nog een testrol gedaan. Probleem lijkt alleen de 80mm te zijn. Die maar even opsturen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 17:07:15 #110
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198948214

_O_ Jammer dat die vent niet om de hoek woont. Ook gaaf dat ie vooral de camera's wil laten zien en sociale contacten heeft ipv dat ie liever niets verkoopt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 april 2021 @ 18:32:59 #111
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198949241
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 april 2021 17:07 schreef derLudolf het volgende:

_O_ Jammer dat die vent niet om de hoek woont. Ook gaaf dat ie vooral de camera's wil laten zien en sociale contacten heeft ipv dat ie liever niets verkoopt.
Hij lijkt een enorme voorliefde voor Leica te hebben en die voorliefde voor Europese camera's zie je in heel het verre oosten.

Beelden van die winkel maken wel weer dat ik trek begin te krijgen in fotograficabeurzen waar je hele massa's van dit soort leuke mensen en ook leuke spullen tegen het lijf kunt lopen. De laatste is inmiddels alweer een jaar en een maand geleden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 april 2021 @ 18:49:38 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198949431
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 17:05 schreef derLudolf het volgende:
Hmm, nog een testrol gedaan. Probleem lijkt alleen de 80mm te zijn. Die maar even opsturen.
En je hebt nog geen idee wát er met die 80mm verkeerd gaat :? In dat geval moet ie misschien maar even nagekeken worden.
Bij opkomend mooi weer kun je je eventueel nog altijd met die RB67 behelpen :P

En dan hier :? Vandaag luie dag, ochtend overgeslagen en toen ik vanmiddag na wat andere dingen uit het raam keek was het inmiddels gaan regenen.
Kortetermijnverwachting zegt dat er morgenmiddag nog wel droge momenten te genieten zijn dus ga ik dan mijn buitenlucht en beweging wel even bijwerken onder het genot van wat plaatjesmakeritus
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 19:09:46 #113
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198949625
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 18:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hij lijkt een enorme voorliefde voor Leica te hebben en die voorliefde voor Europese camera's zie je in heel het verre oosten.

Beelden van die winkel maken wel weer dat ik trek begin te krijgen in fotograficabeurzen waar je hele massa's van dit soort leuke mensen en ook leuke spullen tegen het lijf kunt lopen. De laatste is inmiddels alweer een jaar en een maand geleden.
Ik ben nog nooit op zo'n beurs gekregen, op het moment dat ik dacht "hmmm, misschien eens een keer kijken" begon de hele Corona toestand

Ik heb inmiddels nog iets exacter de vinger op het probleem kunnen leggen. Zoals gezegd werkte de sluiter wel toen ik er doorheen keek. Dwz als ik zelf het hendeltje op de lens indruk. Als de camera dit moet doen, gaat gebeurd het niet. :? Zoals gezegd, bij andere lenzen wel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 20:07:47 #114
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198950311
Over Leica gesproken, ik vind dat ik te vaak aan een "Texas Leica" denk.

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 april 2021 @ 22:37:51 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198953095
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 april 2021 20:07 schreef derLudolf het volgende:
Over Leica gesproken, ik vind dat ik te vaak aan een "Texas Leica" denk.

[ afbeelding ]
De voorouder van dat ding, de Fujica G690BL van 1968 was zowaar een compleet systeempje met een wat verschillende lenzen. In de VS iets populairder dan hier.
Op fotograficabeurzen zie je er nog wel eens een staan maar aan de prijs te oordelen is de eigenaar er dan toch nog een beetje erg aan gehecht en dus is ie als funcamera net iets te prijzig.


En wil je echt op zijn Amerikaans, zoek dan eens een Graflex XL op. Als je van 'built like a tank' houdt is dit helemaal je ding. Omdat er glas van Zeiss op staat zijn ze nog aardig aan de prijs. In Europa vind je deze nauwelijks, maar daar hebben we de familie Linhof met vergelijkbare dingen.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 22:55:18 #116
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198953576
Die laatste lijkt dan wel weer wat op een Mamiya Press/Koni Omega. Dat spreekt me eigenlijk helemaal niet aan.

Verwisselbare lens hoeft op een meetzoeker niet echt, dan gaat het z'n doel van licht/compact ook weer enigszins voorbij. Indien van toepassing bij een middenformaat camera natuurlijk.

Helemaal top zou een Fuji GF670 zijn, een vouwbare meetzoeker geproduceerd van 2007 tot 2014 (gemaakt door Voigtlander) maar heel duur. Nieuw zaten ze rond de ¤1500 op eBay staat er nu eentje voor het dubbele :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 april 2021 @ 23:04:44 #117
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198953785
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 22:55 schreef derLudolf het volgende:
Die laatste lijkt dan wel weer wat op een Mamiya Press/Koni Omega. Dat spreekt me eigenlijk helemaal niet aan.

Verwisselbare lens hoeft op een meetzoeker niet echt, dan gaat het z'n doel van licht/compact ook weer enigszins voorbij. Indien van toepassing bij een middenformaat camera natuurlijk.

Helemaal top zou een Fuji GF670 zijn, een vouwbare meetzoeker geproduceerd van 2007 tot 2014 (gemaakt door Voigtlander) maar heel duur. Nieuw zaten ze rond de ¤1500 op eBay staat er nu eentje voor het dubbele :7
De Koni-Omega heeft een aardige tijd op mijn verlanglijst gestaan. Er zijn er een paar te vinden in Europa maar ze werden indertijd ineens ontzettend prijzig.
Met de lenzen kun je je bij zo'n grote meetzoeker trouwens beperken tot een groothoek en een standaard. Met een tele fotograferen op zo'n ding is een crime.

Ooit een dagje mogen spelen met een Mamiya Press met daarop de 50mm groothoek. Fotografeert bijzonder omslachtig maar het resultaat maakt ineens alles weer goed.

Wat uit de Fuji collectie een geinig ding was was een AF 645 meetzoeker met groothoek. Fotografeerde net zo rap als een kleinbeeld. Heb ik ook eens een paar films doorheen getrokken. Leuk voor een keer maar qua middenformaat vind ik 4.5x6 toch wat aan de kleine kant. Mooiste is eigenlijk 6x9. Werkt als grootformaat maar is allemaal qua operationele kosten nog net in de klauwen te houwen.

Net nog eens de prijzen van die Graflexen gecheckt op de bay. Ze zijn inmiddels wat betaalbaarder geworden maar voor een funcamera (paar keer per jaar naar buiten) ten ene male te duur. Een werkbaar setje van een camera, een 100mm standaard en een 58mm groothoek zou fotografeerbaar op zo'n duizend euro neerkomen en dan heb ik wel belangrijker dingen op de verlanglijst.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 23:13:18 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198953969
Nadeel van die 645 meetzoekers (zowel Bronica als Fuji) vind in dat de film er horizontaal doorheen gaat, dus je maakt standaard "staande" foto's.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 april 2021 @ 11:07:23 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198957917
Overigens zijn die grote Amerikaanse meetzoekers niet alleen als meetzoekercamera bruikbaar. De Graflex XL zie je vaak aangeboden in combinatie met een matglasachterwand en dan is het in plaats van een grote meetzoekercamera ineens een kleine fieldcamera geworden waarmee je hele boeiende dingen kunt doen qua landschapsfotografie en zo.
Wil je dan nóg een stap gekker, dan is de Mamiya Super23 met matglasachterwand helemaal het einde, daar kun je ook nog eens perspectiefcorrecties mee doen of je achterwand als tussenring gebruiken
Hier in de fucking manual wordt het allemaal even uitgelegd

De Graflex heeft één enorm voordeel en dat is zijn Graflock koppeling voor achterwanden en zo.
Kijk hier eens hoe mooi compleet dat systeempje voor eind 60's was

Door die Graflock koppeling ontstond er een cultuurtje waarbinnen je van je Graflex zo ongeveer alles kon bouwen omdat er van alles pas te maken was voor zover het niet al paste.
Hier een paar voorbeelden. Pure porno en eigenlijk een geluk voor bankrekening en kastruimte dat die dingen alleen jenseits van de oceaan te vinden zijn.

Op graflex.org vind je nog veel meer leuke voorbeelden van hoe men in de VS over camera's dacht inclusief wat tweeogen en een 4x5" spiegelreflex, de een nog groter en lomper dan de ander.
De site oogt zo ongeveer uit de tijd dat men op het punt stond om voor internet een computer uit te gaan vinden maar daar wordt ie niet minder informatief van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 11-04-2021 11:33:13 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 11 april 2021 @ 12:49:13 #120
73911 ultra_ivo
pi_198959192
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 22:55 schreef derLudolf het volgende:
Verwisselbare lens hoeft op een meetzoeker niet echt, dan gaat het z'n doel van licht/compact ook weer enigszins voorbij. Indien van toepassing bij een middenformaat camera natuurlijk.
Analoge meetzoekers heb ik altijd met vaste 40mm lens gebruikt maar voor m'n digitale meetzoeker (ok, niet helemaal meetzoeker maar de XPro voelt wel zo aan) is een verwisselbare lens best prettig. Dat gezegd hebbende, ik heb er een telezoom voor maar die gebruik ik niet vaak, dat fotografeert inderdaad een stuk minder makkelijk dan met een DSLR.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 april 2021 @ 11:08:12 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199038285
En vandaag is het weer voorrrrrrr.....luchtfotografie

Vooral in het noorden van het land


Voor je erbij gaat hangen even opletten want het is er nogal druk :')


Ik denk dat ik vanmiddag maar weer eens ouderwets achter de vogeltjes aan ga. Het is er wel weer eens aan toe :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 17 april 2021 @ 18:09:12 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199043003
En, hoe ging het met de vogeltjes? Of het fotograferen daarvan.

Ik heb geprobeerd een veld met hyacinten op de foto te krijgen, maar kon er niet echt bij in de buurt komen. De tulpen hier staan nog niet in bloei dus dat werden ook geen mooie plaatjes.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 april 2021 @ 23:05:49 #123
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199047741
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 april 2021 18:09 schreef derLudolf het volgende:
En, hoe ging het met de vogeltjes? Of het fotograferen daarvan.
Ik heb er in elk geval weer eens heel veel gezien en gehoord. Vooral in de Oostvaardersplassen was het de afgelopen tijd steeds wat magertjes gesteld met de vogeltjes, vanmiddag dus aardig veel leuks voor de lens gehad.

quote:
Ik heb geprobeerd een veld met hyacinten op de foto te krijgen, maar kon er niet echt bij in de buurt komen. De tulpen hier staan nog niet in bloei dus dat werden ook geen mooie plaatjes.
Hier in Flevo'tjesland doen de vele bollenvelden het ook nog niet. Bloei lijkt samen met de versoepelingen uitgesteld.
zal er iets mee te maken hebben dat het zo stervenskoud is voor de tijd van het jaar
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 21:25:17 #124
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199184725
Op het laatste moment dook de zon heel snel achter de een paar lage wolken. Morgen nog maar een keer, het was best gezellig :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 mei 2021 @ 15:27:31 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199302747
Apart dat als er een goudjakhals in het nieuws heeft gezeten, je op flickr meteen ziet dat mensen actief op zoek zijn naar plaatjes van goudjakhalzen.

Canis aureus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 6 mei 2021 @ 15:48:43 #126
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199302974
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:27 schreef Ouwesok het volgende:
Apart dat als er een goudjakhals in het nieuws heeft gezeten, je op flickr meteen ziet dat mensen actief op zoek zijn naar plaatjes van goudjakhalzen.

[ link | afbeelding ]Canis aureus by Ouwesok, on Flickr
Komen de meeste daar van via Google of de zoekfunctie van Flickr zelf?

Straks als het goed is weer vijf rollen ophalen bij de HEMA.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 mei 2021 @ 15:49:46 #127
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199302989
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Komen de meeste daar van via Google of de zoekfunctie van Flickr zelf?

Straks als het goed is weer vijf rollen ophalen bij de HEMA.
Geen idee eigenlijk waar het vandaan komt. Zag ze in de statistics staan.

Rollen ophalen bij HEMA is altijd leuk :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 6 mei 2021 @ 16:03:47 #128
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199303157
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 15:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk waar het vandaan komt. Zag ze in de statistics staan.

Rollen ophalen bij HEMA is altijd leuk :Y
Even door klikken.


Onderste search is bijvoorbeeld via Google (trefwoorden zie je niet helaas) de bovenste via Flickr zelf. Daar kun je de zoekterm ook zien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 6 mei 2021 @ 21:55:04 #129
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199307830
Hmm, nadat ik m'n belastingaangifte door had geklikt en potentieel een leuke camera kan kopen, maar eens aan het scannen gegaan.

Maar eens bedacht dat nu met drie camera's het wel wat onhandig wordt om gewoon de bestandsnaam/nummer van de scanner aan te houden. Dus ben maar eens begonnen van dit jaar alle bestandsnamen om te nummeren naar "rolnummer_framenummer.JPG" Gelukkig krijgen we nog een hoop regen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 mei 2021 @ 23:07:17 #130
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199308949
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 21:55 schreef derLudolf het volgende:
Hmm, nadat ik m'n belastingaangifte door had geklikt en potentieel een leuke camera kan kopen, maar eens aan het scannen gegaan.

Maar eens bedacht dat nu met drie camera's het wel wat onhandig wordt om gewoon de bestandsnaam/nummer van de scanner aan te houden. Dus ben maar eens begonnen van dit jaar alle bestandsnamen om te nummeren naar "rolnummer_framenummer.JPG" Gelukkig krijgen we nog een hoop regen :+
Hopelijk krijgen we zo weinig regen dat je ergens volgend najaar uit de startblokken kunt. Begin mei en nog amper insecten gefotografeerd omdat het doorlopend hoost en stervenskoud is.
Hopelijk komend weekend een keer van die omstandigheden dat de winterkleding thuis kan blijven.
en inmiddels heb ik nog een grotere afkeer van die ijskoude wind dan van de doorlopende kans op regen/hagel
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 15 mei 2021 @ 14:27:47 #131
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199433406
Opzich was het hier de afgelopen weer goed te doen. Drie keer 's avonds een rondje gefietst en zondag konden we buiten eten.

Nu hagelt het. :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 15 mei 2021 @ 14:41:20 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199433655
Fotografisch weinig spannends deze week. Aantal plaatjes geschoten tijdens de fietstochtjes.

Donderdag wat foto's gemaakt voor iemand die zijn huis wil gaan verkopen. Toen miste ik toch wel een full-frame sensor, hoewel een 17-40 niet de optimale lens is om FF te gebruiken.

Je mag me slaan, maar ik schiet altijd JPG. Bij een aantal foto's klopte de witbalans niet. Nooit geweten dat je een Wratten filters zo kun emuleren in PS.

Ooit wel eens gedaan, maar toen wist ik niet wat 80/82/85 allemaal was, onlangs heb ik daar wat mee geëxperimenteerd op film en dat gaf goede resultaten onder halogeenlampen.

Zijn die gekleurde kapjes die je over je flitser kunt schuiven daar dus voor? Of zijn ze daarvoor te gebruiken: om de juiste witbalans te krijgen bij het juiste type film
Dan denk ik het gele kapje voor daglichtfilm en de blauwe voor kunstlichtfilm?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 mei 2021 @ 15:19:49 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199434216
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 14:41 schreef derLudolf het volgende:
Fotografisch weinig spannends deze week. Aantal plaatjes geschoten tijdens de fietstochtjes.

Donderdag wat foto's gemaakt voor iemand die zijn huis wil gaan verkopen. Toen miste ik toch wel een full-frame sensor, hoewel een 17-40 niet de optimale lens is om FF te gebruiken.

Je mag me slaan, maar ik schiet altijd JPG. Bij een aantal foto's klopte de witbalans niet. Nooit geweten dat je een Wratten filters zo kun emuleren in PS.
Slaan is misschien wat cru maar bij mij is het net andersom. Direct na aankoop gaat een camera op RAW, eventueel plus JPG en daar komt ie ook niet meer af. Niets is zo makkelijk als naderhand nog nét even een paar procent extra uit je plaatje te trekken.

quote:
Ooit wel eens gedaan, maar toen wist ik niet wat 80/82/85 allemaal was, onlangs heb ik daar wat mee geëxperimenteerd op film en dat gaf goede resultaten onder halogeenlampen.
Dat gehannes met die kleurcorrectiefilters is een wetenschap op zich, zeker omdat je vroeger meerdere types kunstlichtfilms had en dus ook meerdere series filters met liefst ook nog allerhande correctiemogelijkheden voor als buiten het licht een iets andere kleur had.
Het leuke was dat je alles tot op de millimeter kon berekenen maar nagenoeg niemand iets had om exact de heersende kleurtemperatuur te meten.
Je deed daarmee dus eigenlijk een pijnlijk nauwkeurige correctie op een vrij grove schatting.
quote:
Zijn die gekleurde kapjes die je over je flitser kunt schuiven daar dus voor? Of zijn ze daarvoor te gebruiken: om de juiste witbalans te krijgen bij het juiste type film
Dan denk ik het gele kapje voor daglichtfilm en de blauwe voor kunstlichtfilm?
Die kapjes zijn inderdaad om kleurtemperaturen iets naar elkaar toe te brengen. Verwacht daarbij niet de precisie van een kleurconversiefilter maar een grove correctie. Met je flitser in halogeenlicht zet je er dus inderdaad een oranje kap op.
Of ze nauwkeurig genoeg zijn om mee op een kunstlichtfilm te flitsen durf ik geen zinnig woord over te zeggen, het zal minimaal betere opnamen opleveren.
Het blauwe kapje voor op een flitser moet je zien als een effectfilter. Flitslicht is al ergens tussen de 5500 en 6000K en dus zou je het blauwe kapje kunnen gebruiken om naar iets te converteren dat nog blauwer licht verwacht dan daglicht.
Heel misschien winst te halen op een orthochromaat als je daar gekke dingen mee wilt doen.

Wat ik momenteel in advertentieland wel een lacher vind is dat men nog steeds probeert om FL/D filters te verkopen aan mensen met digitale camera's, dus om in TL-licht te kunnen fotograferen.
Vroeger op film was dat inderdaad de chromatische hel vanwege het discontinue spectrum van TL-buizen en zelfs met FL/D of andere filters kregen opnamen onder TL-licht een groen/magenta-kiep die je amper gecorrigeerd kreeg.
Het eerste dat mij ooit opviel aan mijn eerste simpele digitale compactje was dat ie onder TL-licht gewoon probleemloos fotografeerde, zonder flauwekul en zo op de automatische witbalans. Niks kiepen, niks kleurafwijking, gewoon in één keer neutraal van kleur.

Qua fotografie bij mij toch best wel wat activiteit met al aardig wat insecten en een nieuw handvat aan onze Sigma 50-500mm, een Pentax K30D waarop gehackte firmware bleek te staan. De camera denkt nu dat ie een K50D is.
Aan de lange tele is het een lekker rap en probleemloos camera'tje waarmee het lekker vogelen is.
schaamteloze crosspost

Carduelis carduelis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 16 mei 2021 @ 15:59:30 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199452574
Echt heel betaalbaar zijn die kleurmeters ook niet...
https://www.bhphotovideo.(...)lor_Temperature.html

In Nederland zijn ze zelfs nog een tikkie duurder :7
https://www.nivo-schweitzer.nl/kenko-kcm-3100-colormeter/p8682


Ik heb een aantal van die Kodak/Wratten gelatine filters bij de RB67 gekregen. Die zullen minimaal 20 jaar oud zijn en dus ook niet meer precies doen zoals ze ontworpen zijn, maar toch leverde dat binnen zeer acceptabel beeld op.
De vorige eigenaar heeft destijds in het Duits in mooi ouderwets handschrift op elk envelopje genoteerd waar hij ze voor gebruikte en hoeveel stops licht ze hem kostten. De beste man deed veel studio opnamen van levensmiddelen, op Kodak dia-film. Ik vermoed voor Dr. Oetker gezien de beste man in Bielefeld woonde.

Een camera met een identiteitscrisis dus :+ Is er hardware-technisch ook nog verschil tussen de K30 en K50 dan? Of was dat destijds ook enkel een kwestie van andere software? "Destijds" was gehackte firmware op een Eos 40D erg populair dacht ik. Een van de eerste camera's met live view. Met die gehackte software kon je dan filmen, zij het zonder geluid.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 16 mei 2021 @ 16:12:26 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199452833
Verder bood een gast waar ik via een Facebook-groep wel eens wat klein spul van heb gekocht, een Fujica GW690 (aka "Texas Leica") aan, voor een best schappelijke prijs.

Ik moest zijn studio annex winkel toch nog eens bezoeken en eigenlijk kun je dan ook niet met lege handen naar huis gaan. Toch?

Nog even afwachten, was ook nog een andere liefhebber net voor me aan, maar daar had ie nog geen bod van.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 16 mei 2021 @ 21:47:22 #136
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199459397
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 15:59 schreef derLudolf het volgende:
Echt heel betaalbaar zijn die kleurmeters ook niet...
https://www.bhphotovideo.(...)lor_Temperature.html

In Nederland zijn ze zelfs nog een tikkie duurder :7
https://www.nivo-schweitzer.nl/kenko-kcm-3100-colormeter/p8682

Er zijn massa's fototgrafen bijzonder gelukkig geworden zonder zo'n ding. Van de meeste gloeilampen is wel bekend welke kleurtemperatuur ze ongeveer hebben, alleen voor hele complexe kleurconversies zou zo'n meter nut kunnen hebben en dan nog is het alleen meten en moet de correctie nog wél even uitgevoerd worden.
quote:
Ik heb een aantal van die Kodak/Wratten gelatine filters bij de RB67 gekregen. Die zullen minimaal 20 jaar oud zijn en dus ook niet meer precies doen zoals ze ontworpen zijn, maar toch leverde dat binnen zeer acceptabel beeld op.
De vorige eigenaar heeft destijds in het Duits in mooi ouderwets handschrift op elk envelopje genoteerd waar hij ze voor gebruikte en hoeveel stops licht ze hem kostten. De beste man deed veel studio opnamen van levensmiddelen, op Kodak dia-film. Ik vermoed voor Dr. Oetker gezien de beste man in Bielefeld woonde.
Die conversiefilters zijn dan ook op de eerste plaats nuttig als je op diafilm werkt met verschillende lichtbronnen. Bij kleurnegatieven kun je bij het afdrukken of scannen al heel veel corrigeren.
Daarbij is het dan wel weer zaak dat het negatief in kwestie dekking genoeg heeft. Kleurnegatieffilms zijn per definitie daglichtfilms tegenwoordig. Fotografeer je met gloeilicht, dan kun je beter een stopje overbelichten zodat je dekking genoeg hebt voor de correctie.

quote:
Een camera met een identiteitscrisis dus :+ Is er hardware-technisch ook nog verschil tussen de K30 en K50 dan? Of was dat destijds ook enkel een kwestie van andere software? "Destijds" was gehackte firmware op een Eos 40D erg populair dacht ik. Een van de eerste camera's met live view. Met die gehackte software kon je dan filmen, zij het zonder geluid.
Voor zover ik het kan inschatten is een K50 een K30 met wat extra mogelijkheden die vooral door de software mogelijk worden gemaakt. In de hardware zie ik weinig verschil.
Camera'tje fotografeert bijzonder aangenaam en daar gaat het allemaal toch maar om :Y

Een Texas-Leica. Klinkt nu al leuk :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 16 mei 2021 @ 23:01:08 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199460540
Juist gloeilampen hebben een hele mooie constante kleurtemperatuur. Als je tenminste leest wat voor problemen men heeft als ze proberen een led lichtbron in hun vergrotertje te draaien.

Ik vind Pentax wel een sympathiek merk, maar ja, destijds voor Canon gekozen.

En ja, zo'n Texas Leica, ik heb nog nooit een meetzoeker in handen gehad. Dan kun je het beter ook maar direct groots aanpakken. Mocht de koop doorgaan zal ik hem wel eens meenemen als we weer eens een meet doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 16 mei 2021 @ 23:19:13 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199460760
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:01 schreef derLudolf het volgende:
Juist gloeilampen hebben een hele mooie constante kleurtemperatuur. Als je tenminste leest wat voor problemen men heeft als ze proberen een led lichtbron in hun vergrotertje te draaien.
Op zich is die LED nog best geschikt als lamp in een vergrotingskoker. Geschikt als in schakelbaar(spaarlampen waren dat bijvoorbeeld niet) en redelijk constant qua output.
Zodra je echter een LED-lamp als fotolichtbron gebruikt kom je erachter dat het licht uit zo'n ding behoorlijk groen is en aangezien Multigrade daar nogal op reageert kun je er bijzonder verrassende resultaten mee krijgen.
zwijgen we nog even van het effect als je er kleurnegatieven of dia's mee wilt afdrukken
quote:
En ja, zo'n Texas Leica, ik heb nog nooit een meetzoeker in handen gehad. Dan kun je het beter ook maar direct groots aanpakken. Mocht de koop doorgaan zal ik hem wel eens meenemen als we weer eens een meet doen.
Weer eens een meet doen. Klinkt als een idee voor als de boel voldoende versoepeld is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 mei 2021 @ 16:24:05 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199541922
Nog iemand foto-aspiraties voor het komende weekend :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 21 mei 2021 @ 17:49:32 #140
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199543108
Fujica GW690 ophalen. Waarschijnlijk wel even test rolletje schieten. Doesburg schijnt een leuke plaats te zijn.

En jij?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 21 mei 2021 @ 17:55:10 #141
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199543172
Precies een jaar geleden deed ik drie dingen die toen nog gewoon konden:
- 70km fietsen
- waarvan zo'n 45km door De
- foto's maken met wolkenloze lucht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199543184
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 16:24 schreef Ouwesok het volgende:
Nog iemand foto-aspiraties voor het komende weekend :?
Nee, maar ik denk wel dat mijn man en ik toch een beetje naar buiten gaan. En de camera meenemen. Ligt een beetje aan het weer, en waar we dan zin in hebben.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 mei 2021 @ 17:57:12 #143
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199543206
Nog geen flauw idee eigenlijk wat ik ga doen. Zal wel weer op vogeltjes en zo uitdraaien.

Centrum van Doesburg is inderdaad wel leuk om zo'n grotemensenmeetzoeker even uit te laten :Y

Een van de leuke dingen tijdens Fotografica Doesburg (hopelijk in augustus weer) is dat je een prima decor hebt om je kandidaatspullen even uit te proberen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199543404
Ik heb vandaag de kitlens even uitgelaten. Ik kon er niks meer mee, en uiteindelijk zag ik een vijver en heb ik geprobeerd om tamme eenden te schieten.

Het ging (scherp, en de vogels zaten soms maar een halvve meter van me af), maar de resultaten zijn met een telelens toch vele malen mooier. Geen idee waar dat precies aan ligt.

Ik moet echt weer eens iets anders gaan fotograferen dan vogels en insecten. Inspiratie daarvoor is wel een beetje zoek, eerlijk gezegd.

Ik zat laatst wel met iemand te praten over oude gebouwen die afgebroken worden en dat er nieuwe voor in de plaats komen. En toen dacht ik: "Als ik die oude gebouwen nu eens ga fotograferen, en ze ga bewerken zodat ze er vintage uitzien, maar dan met de huidige kwaliteit van foto's." Het was zo maar een plan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 mei 2021 @ 21:20:50 #145
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199546545
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 18:09 schreef Morri2 het volgende:

Het ging (scherp, en de vogels zaten soms maar een halvve meter van me af), maar de resultaten zijn met een telelens toch vele malen mooier. Geen idee waar dat precies aan ligt.
Gewenning aan die tele en de manier waarop je daarmee de aandacht op die vogel weet te zetten.
Met korte brandpunten van dichtbij is het wat lastiger om de volle focus op die vogel te leggen terwijl je ook allerhande omgeving meekrijgt.

Als je zo'n parkje bij de hand hebt is het een ideale oefening om met korte brandpunten tóch vogels te fotograferen. Het maakt weer dat je die grote tele nóg bewuster gaat inzetten.
en het is hartstikke leuk om te doen

quote:
Ik moet echt weer eens iets anders gaan fotograferen dan vogels en insecten. Inspiratie daarvoor is wel een beetje zoek, eerlijk gezegd.
Die gedachte heb ik ook wel eens maar die wordt gelijk gevolgd door de vraag waarom ik iets zou moeten. Vogeltjes en vooral insecten blijf ik leuk vinden en je bouwt er een lekkere set skills mee op.
Zo heel af en toe pak ik wel eens wat anders, maar de natuur blijft de boventoon voeren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 mei 2021 @ 14:42:15 #146
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199554818
Nog ruim een maand kan iedereen inzenden voor de comedywildlifephoto-awards ofwel natuurfotografie waarvan je op zijn minst een keer moet glimlachen.
De plaatjes zijn een mix van vakmanschap en een dosis puur geluk en de site waarop het allemaal staat biedt uren kijkplezier.

Kijk zelf maar
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 22 mei 2021 @ 15:28:54 #147
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199555480
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 mei 2021 21:20 schreef Ouwesok het volgende:
Zo heel af en toe pak ik wel eens wat anders, maar de natuur blijft de boventoon voeren.
Wanneer dan? Zelfs als je in een oude Kokerei loopt, ben je nog bezig ;)

Niets mis mee overigens, vind het juist erg leuk om op allerlei diersoorten gewezen te worden. Of nieuwe soorten te leren. #robotap
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 mei 2021 @ 12:59:59 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199579060
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wanneer dan? Zelfs als je in een oude Kokerei loopt, ben je nog bezig ;)

We hadden van tevoren al gezien dat het op dat terrein zou krioelen van de kleinere levensvormen. Gelukkig bleef het die dag voornamelijk beperkt tot vogels en waren er weinig insecten te zien anders was het helemaal een latertje geworden :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 23 mei 2021 @ 21:41:24 #149
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199589025
Zo'n GW690 is wel groot. En een meetzoeker is best wennen. Sommige voorwerpen stellen heel makkelijk scherp, maar op bijvoorbeeld een stukje gras in de voorgrond of een beukenhaag scherp te stellen is lastig. Zeker als het waait. Misschien de onderwerpen er maar op uitzoeken. Voor een portret, landschap waarbij je op oneindig scherp stelt of wat straatwerk zal ie prima geschikt zijn.

Camera ziet er verder top uit en heeft vorig jaar nog een tijdje bij Wil van Manen gelogeerd. Verder is een het lichtdichte doos met een prima lensje er voor in een standaard Copal sluiter.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 mei 2021 @ 22:09:42 #150
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199589570
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Zo'n GW690 is wel groot. En een meetzoeker is best wennen. Sommige voorwerpen stellen heel makkelijk scherp, maar op bijvoorbeeld een stukje gras in de voorgrond of een beukenhaag scherp te stellen is lastig. Zeker als het waait. Misschien de onderwerpen er maar op uitzoeken. Voor een portret, landschap waarbij je op oneindig scherp stelt of wat straatwerk zal ie prima geschikt zijn.

Camera ziet er verder top uit en heeft vorig jaar nog een tijdje bij Wil van Manen gelogeerd. Verder is een het lichtdichte doos met een prima lensje er voor in een standaard Copal sluiter.
Een meetzoeker is inderdaad even wennen. Om de leercurve wat goedkoper te maken zou je nog ergens iets in de orde van een Yashica Electro35 of zoiets moeten zien te bemachtigen. Je hebt dan dezelfde dingen in een kleinbeeldcamera Na een paar kleinbeeldfilms weet je helemaal waar die meetzoeker over gaat, hoe je er scherpte mee vindt en hoe je zo'n centraalsluiter optimaal kunt inzetten.
Eigenlijk heeft die dikke Fujica meer van een Electro35 dan van een Leica. 't Is de centraalsluiter die de camera zijn karakter geeft.

Na wat gewenning aan die meetzoeker maak je met zo'n TexasLeica gewoon kunst en blijkt dat logge ding eigenlijk een razendsnelle camera te zijn.
Ideale werkgebied is reportageachtig en portretfotografie.

Ik nog iets gedaan :?

Vanmiddag even een rondje insecten gedaan, deze keer ook met de 50mm macro. De natuur loopt een kolere-end achter maar er waren vanmiddag toch best wel de nodige beestjes te vinden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 mei 2021 @ 22:43:19 #151
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199590282
Helemaal van een leien dakje ging het vanmiddag niet.

Deze vuurjuffer bijvoorbeeld kon ik niet in volle pracht vastleggen. Een strekspin was me een slag voor :N

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 24 mei 2021 @ 00:33:36 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199591714
En met de roodkopvuurkevers wilde het ook al niet meezitten. Bij de eerste drie woei het zo hard dat ik ze onmogelijk in de scherpte kon houden. Nummer vier had een heel ander probleem dat ik even vluchtig moest vastleggen omdat de spin in kwestie zich met kever en al onder een blad had verschanst.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 24 mei 2021 @ 08:23:07 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199592307
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 00:33 schreef Ouwesok het volgende:
En met de roodkopvuurkevers wilde het ook al niet meezitten. Bij de eerste drie woei het zo hard dat ik ze onmogelijk in de scherpte kon houden. Nummer vier had een heel ander probleem dat ik even vluchtig moest vastleggen omdat de spin in kwestie zich met kever en al onder een blad had verschanst.

[ afbeelding ]
Die kever lijkt alle hoop hebben opgegeven, de pootjes hangen er slap bij. Flinke maaltijd voor die spin.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 24 mei 2021 @ 11:00:38 #154
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199593723
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 08:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Die kever lijkt alle hoop hebben opgegeven, de pootjes hangen er slap bij. Flinke maaltijd voor die spin.
Qua flinke maaltijd was het best indrukwekkend om dat spinnetje met die in verhouding gigantische kever door die struik te zien sjouwen.
Naar menselijke proporties vertaald is het ongeveer alsof je met een dooie eland tussen je tanden langs de bliksemafleider de kertoren op klautert.
en dat terwijl er een voor jou nogal vaag wezen dat ruim twee keer zo groot is als die kerktoren met een ding ter grootte van minstens vijf keer die eland op je staat te richten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf maandag 24 mei 2021 @ 11:27:52 #155
73911 ultra_ivo
pi_199594207
Meetzoekers zijn zeker niet voor iedereen. Ik heb ze altijd graag gebruikt voor het reportagewerk. Ook nu weer in de digitale variant. Bij demonstraties waar wel eens overlast is van fotograferende lastpakken is een meetzoeker heel handig omdat je dan veel opener overkomt op de mensen en makkelijker kunt communiceren omdat de camera meer naast dan voor je gezicht zit.
pi_199646180
@Clayton1 wees me op deze post, waarin zelf een diffuser in elkaar geknutseld was. @Clayton1 , de Pringles waren lekker gisteren.

Met de mobiele gemaakt, en slecht, maar het gaat om het idee. Ik heb nu ook zo'n diffuser:

DIY Diffuser

Niet moeder's mooiste, maar hij is functioneel. Ik ga er denk ik nog eentje maken. Eentje die een kleinere hoek heeft. Daarvoor moeten we wel dit weekend nog eens een bus Pringles leeg eten. Wat een straf! :+

En ook bedankt voor deze tip, @EdRendum
  donderdag 27 mei 2021 @ 19:46:29 #157
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199646377
Nu ben ik niet zo goed op de hoogte van de huidige generatie pringles-bussen, maar een jaar of 10 geleden kon je de doppen prima gebruiken om je witbalans te bepalen :P .
Huilen dan.
pi_199646444
quote:
7s.gif Op donderdag 27 mei 2021 19:46 schreef Isdatzo het volgende:
Nu ben ik niet zo goed op de hoogte van de huidige generatie pringles-bussen, maar een jaar of 10 geleden kon je de doppen prima gebruiken om je witbalans te bepalen :P .
Ik had tot gisteren ook al jaren geen Pringles gegeten. Maar de bussen zijn inderdaad ideaal voor zoiets. De inhoud vind ik alleen totaal overgewaardeerd, voor de prijs.
  Moderator donderdag 27 mei 2021 @ 20:00:46 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199646636
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 11:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Meetzoekers zijn zeker niet voor iedereen. Ik heb ze altijd graag gebruikt voor het reportagewerk. Ook nu weer in de digitale variant. Bij demonstraties waar wel eens overlast is van fotograferende lastpakken is een meetzoeker heel handig omdat je dan veel opener overkomt op de mensen en makkelijker kunt communiceren omdat de camera meer naast dan voor je gezicht zit.
Ik gebruik m'n linker oog, dus heb alsnog een camera voor m'n gezicht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 mei 2021 @ 20:36:06 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199647215
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 19:50 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ik had tot gisteren ook al jaren geen Pringles gegeten. Maar de bussen zijn inderdaad ideaal voor zoiets. De inhoud vind ik alleen totaal overgewaardeerd, voor de prijs.
Koop eens een ding dat speciaal bedoeld is als diffuser en bedenk dan dat je daarbij nog iets te snacken zou moeten kopen :')

Zelfde geldt voor het gebruik van zo'n belletjesenvelop als diffuser. Als je een tijdje niks in een belletjesenvelop bezorgd hebt gehad koop je zo'n ding voor een luizige 50 centen. Nadeel van de envelop ten opzichte van de pringlesbus is dat er bij de envelop werkelijk aan alle kanten licht uit komt waarvan je maar een klein stukje gebruikt.
Voornaamste praktische punt met die enveloppen is dat ze niet al te vast op je flitser zitten en op de meest ongwenste momenten los weten te komen. Daarvoor heb ik dan die boldiffuser maar die moet nog uitgebreid worden getest om te kijken wat er in zit en vooral wat eruit komt. Eerst moeten die libellen maar eens terugkomen maar dat zou zomaar dit weekend kunnen beginnen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 mei 2021 @ 19:14:57 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199671421
Iemand nog plaatjes gemaakt vandaag :?

Ik nam vanmiddag de gok om toch maar even in de Weerribben op libellenjacht te gaan nadat de hele ochtend qua licht een beetje een droevige bedoening was.
Spullen moeten nog even worden opgepoetst maar het was weer helemaal raak met honderden smaragdlibellen en nog wat andere soorten.
Straks maar eens kijken wat ik allemaal bij elkaar geschoten heb.
het aangename weer en de zingende vogeltjes waren het eigenlijk al waard
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199671463
Hier wel op pad geweest, maar met niks terug gekomen. Het gebied waar we op pad gingen was behoorlijk leeg. Geen watervogels op het meertje. Zeer, zeer weinig insecten. Wel wat vlinders, maar die fladderden alleen maar door de lucht. Ook weinig vogels. Geen idee wat het was. Verkeerde tijdstip van de dag? Verkeerde jaargetijde voor dat gebied?

We hebben wel lekker gewandeld.
pi_199671547
Rond een uur of 14:30 stond de CameraNu koerier op de stoep *O*

Vanmiddag even in het Lauwersmeergebied op pad geweest met de Sony A1 en 200-600mm.
Al lopend de instellingen wat naar m'n zin gemaakt.
De vogels hadden er niet zoveel zin in vanmiddag (al trof ik voorbijgangers die een buidelmees op nest gezien hadden).

Gelukkig hoorde ik flink wat gekwaak en de kikkers waren na wat aandringen nog wel bereid om te poseren.

Flink moeten croppen, ze zaten niet bepaald vlakbij maar het was dan ook vooral wat uitproberen vandaag.



pi_199671571
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:14 schreef Ouwesok het volgende:
Iemand nog plaatjes gemaakt vandaag :?

Ik nam vanmiddag de gok om toch maar even in de Weerribben op libellenjacht te gaan nadat de hele ochtend qua licht een beetje een droevige bedoening was.
Spullen moeten nog even worden opgepoetst maar het was weer helemaal raak met honderden smaragdlibellen en nog wat andere soorten.
Straks maar eens kijken wat ik allemaal bij elkaar geschoten heb.
het aangename weer en de zingende vogeltjes waren het eigenlijk al waard
1 libelle gezien maar die had haast.
Ik hoorde overal vogels maar ze lieten zich niet zien, afgezien van wat zwaluwen die op muggenjacht waren.
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 19:42:48 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199671654
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:14 schreef Ouwesok het volgende:
Iemand nog plaatjes gemaakt vandaag :?

Ik nam vanmiddag de gok om toch maar even in de Weerribben op libellenjacht te gaan nadat de hele ochtend qua licht een beetje een droevige bedoening was.
Spullen moeten nog even worden opgepoetst maar het was weer helemaal raak met honderden smaragdlibellen en nog wat andere soorten.
Straks maar eens kijken wat ik allemaal bij elkaar geschoten heb.
het aangename weer en de zingende vogeltjes waren het eigenlijk al waard
Nee, ik heb vandaag voor elektricien gespeeld.

Gisteravond heb ik de eerste twee rollen uit de Texas Leica ontwikkeld en vanavond ga ik die inscannen.

Morgen, ga ik vast wel foto's maken. Mooi weer, gisteren een nieuwe fiets gehaald dus ja genoeg redenen voor een rondje.

Volgende week zaterdag ben ik 's avonds in Zuid-Limburg. Ik zag er al tegen aan om dat hele eind met 100km/u te moeten, maar gelukkig mogen we vanaf morgen de grens weer over. Ik denk dat ik maar op tijd weg ga en een paar uurtjes Duisburg ga doen.

Ik twijfel nog:
Een van de twee punten van de route der Industriekultur:LaPaDu of de Innenhafen. Of in de omgeving van het HBf (dat er opzich niet zou misstaan als Urbex locatie :X ) daar heb ik vanuit de trein wel eens een verlaten/vervallen loods gezien die op een of andere manier erg fascineert.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 19:44:34 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199671671
Die tweede plaat is gaaf @TheFreshPrince
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199671696
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:44 schreef derLudolf het volgende:
Die tweede plaat is gaaf @:TheFreshPrince
Dank je!
De eerste lijkt in m'n browser niet scherp maar als ik 'm aanklik en vergroot wel. Lijkt het bij jou wel scherp?

Maar grappig om te zien hoe ze tussen het groen hun kopjes boven het water uitsteken.
Moest soms 10x kijken om een kikker te ontdekken.
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 19:49:46 #168
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199671707
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dank je!
De eerste lijkt in m'n browser niet scherp maar als ik 'm aanklik en vergroot wel. Lijkt het bij jou wel scherp?

Maar grappig om te zien hoe ze tussen het groen hun kopjes boven het water uitsteken.
Moest soms 10x kijken om een kikker te ontdekken.
Ik kijk mobiel, dan vind ik het sowieso lastig oordelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199671875
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik kijk mobiel, dan vind ik het sowieso lastig oordelen.
Da's vaak ook zo, al zijn de schermen wel een stuk beter dan 12 jaar terug :+
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 mei 2021 @ 20:59:10 #170
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199672645
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Rond een uur of 14:30 stond de CameraNu koerier op de stoep *O*

.......met de Sony A1 en 200-600mm.....
:9~ en :9~

Die lens staat bij mij op de langetermijn-verlanglijst. Helaas zijn mijn e-mountcamera's nét te oud om die lens tot zijn recht te laten komen dus zou er ook nog een nieuwere ILCE-variant moeten komen(minstens A7III).
komt nog wel een keer, de rest is ook allemaal ooit gekomen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199674884
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

:9~ en :9~

Die lens staat bij mij op de langetermijn-verlanglijst. Helaas zijn mijn e-mountcamera's nét te oud om die lens tot zijn recht te laten komen dus zou er ook nog een nieuwere ILCE-variant moeten komen(minstens A7III).
komt nog wel een keer, de rest is ook allemaal ooit gekomen
M'n eerste indruk is dat het een fijne lens is.
Op m'n D5 heb ik regelmatig de Sigma 150-600 Sports en ik denk dat ze wel aan elkaar gewaagd zijn.
Het focussysteem van de A1 lijkt wel veel makkelijker een vogel te kunnen tracken in de lucht. Bij sport is de D5 fantastisch (in combinatie met de Nikon 70-200 f/2.8 VR II) maar heb er nooit echt fijn vogels mee kunnen tracken met de Sigma er op. De enkele zwaluw die ik voor de lens kreeg wist de A1 perfect te isoleren en te tracken.

Qua lens is de Sony is een stukje beter handelbaar dan de Sigma, de lengte van de Sigma varieert bij het zoomen en wil wel eens "inzakken" als je de lens omhoog richt (al kan je 'm ook locken maar dan moet je de switch omzetten en terugschakelen als je wil in- of uitzoomen).

Edit: als verdedigingswapen zou ik voor de Sigma gaan, komt harder aan :+

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-05-2021 01:14:24 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 mei 2021 @ 23:57:43 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199677856
Libellen in overvloed vanmiddag waaronder deze bruine korenbout.

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 00:48:19 #173
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199678428
Over eerste indrukken gesproken, de EBC Fujinon 90 f3.5 (oftewel de lens van de Texas Leica) levert ook een zeer goede kwaliteit. Erg scherp en mooi goede contrast.

Dezelfde beeldverhouding als een full-frame sensor. Mooi vergelijk zou eigenlijk wel zijn om met beide en foto te vergroten dan wel af te drukken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 mei 2021 @ 10:12:39 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199679825
quote:
1s.gif Op zondag 30 mei 2021 00:48 schreef derLudolf het volgende:
Over eerste indrukken gesproken, de EBC Fujinon 90 f3.5 (oftewel de lens van de Texas Leica) levert ook een zeer goede kwaliteit. Erg scherp en mooi goede contrast.

Dezelfde beeldverhouding als een full-frame sensor. Mooi vergelijk zou eigenlijk wel zijn om met beide en foto te vergroten dan wel af te drukken.
Dat zijn inderdaad altijd leuke testjes om te doen. Op cijfertjes wint die fullframesensor en vooral de lens die daarvoor zit.
Pak je het uiteindelijke resultaat, dan komt puur op formaat dat 6x9-negatief waarschijnlijk langszij omdat er daarbij minder gecomprimeerd hoeft te worden. Veel hangt ook af van de manier waarop beide afgedrukt worden en daarmee wordt de scan van die 6x9 en vooral ook de afwerking van die scan ook een faktor om rekening mee te houden.
In dat kader zou het ook nog wel leuk zijn om een gewone ouderwetse kleinbeeldreflex mee te nemen in zo'n proefje, je hebt dan het formaat van fullframe met ook die scanner ertussen.

Zou je nóg een proefje willen, dan kun je een serie doen met de Fujica zoals ie bedoeld was tegen een fullframe digitaal zoals die bedoeld is. Voor de Fujica betekent dat : Filmpje belichten en (laten) afdrukken zonder scanner ertussen en niet bezuinigen op afdrukformaat, het zijn er hooguit acht.
Met fullframe die acht opnamen ook even maken en die op de best geëigende manier op papier zien te krijgen.
Dat resultaat kun je dan beoordelen op kwaliteit en vooral foto-gevoel. Op dat eerste wint die digitale het waarschijnlijk, inzake fotogevoel komt ie maar moeilijk langs die dikke meetzoeker.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 30 mei 2021 @ 19:31:07 #175
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199686596
Dat bedoelde ik ook hoor, de 6x9 gewoon met een vergroter op papier "printen", zoals het bedoeld is.

En dan vergelijken met een afdruk via Profotonet of een andere goede aanbieder.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 mei 2021 @ 19:42:51 #176
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199686754
Middagje Apenheul voor de broodnodige verandering met zo ongeveer mijn twee meest uiteenlopende setjes, de A7 met lange tele en de Panny GF2 met 45-200mm.

En terwijl iedereen bijzonder goed op de apen let, let ik ook op wat er verder nog op mijn pad verschijnt.
Cordulia aenea by Ouwesok, on Flickr
Een smaragdlibel die nog niet helemaal lekker ging. Vleugels staan hoog en trilden. Zo aan de kleur en de houding te zien was dit nog een bijzonder vers exemplaar.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199700302
Het is nog wat te snel om conclusies te trekken maar na vandaag heb ik het idee dat de Sony 200-600 niet zo lekker werkt in combinatie met het daarbij aanschafte Benro 95mm Ø UV-filter.

Nu is vanwege de grote zonnekap een filter eigenlijk ook nonsens dus heb hem er afgedraaid en ben vandaag zonder filter op pad gegaan en heb het idee dat de autofocus veel trefzekerder was en de foto's iets meer detail hadden.

Maar nogmaals: het heeft nog wat testwerk nodig. Binnenkort maar eens het filter meenemen en het met en zonder filter proberen op dezelfde objecten. Misschien is het ook gewoon onkunde :+

#nofilter

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-05-2021 22:05:42 ]
pi_199724026
Wie kan me helpen, Ik krijg het op mijn Canon 60D niet voor elkaar om alle af punten actief te zetten, ik kan er wel een kiezen, maar niet allemaal, wat doe ik niet goed?
#35.
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 22:24:50 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199724377
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:09 schreef Clayton1 het volgende:
Wie kan me helpen, Ik krijg het op mijn Canon 60D niet voor elkaar om alle af punten actief te zetten, ik kan er wel een kiezen, maar niet allemaal, wat doe ik niet goed?
60D eigenaar hier.
Een van die rondje knoppen rechtsboven indrukken en draaien met die ring aan de achterkant? Of die knop twee maal indrukken.

Volgens mij ga je per punt af door rond te draaien, gevolgd door alle punten selecteren.

Zit je in automatische modus?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199724475
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

60D eigenaar hier.
Een van die rondje knoppen rechtsboven indrukken en draaien met die ring aan de achterkant? Of die knop twee maal indrukken.

Volgens mij ga je per punt af door rond te draaien, gevolgd door alle punten selecteren.

Zit je in automatische modus?
Nee, staat op AV stand, maar ik krijg niet te zien dat alle af punten rood oplichten
#35.
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 22:32:32 #181
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199724554
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:29 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Nee, staat op AV stand, maar ik krijg niet te zien dat alle af punten rood oplichten
Bijzonder. Op de middelste knop drukken? "OK" staat er toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199724690
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juni 2021 22:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bijzonder. Op de middelste knop drukken? "OK" staat er toch?
Op het draaiwiel aan de achterkant is de middelste knop SET, dan selecteer je het centrale af punt.
dat gaat wel, ik kan ook de andere punten selecteren maar niet het hele gebied zeg maar
#35.
  Moderator woensdag 2 juni 2021 @ 22:59:03 #183
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199725127
Hmm dan weet ik het ook niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 juni 2021 @ 23:40:38 #184
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199725641
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199734651
quote:
Als ik op die knop druk zie ik niet de twee opties
Af point selection
Automatic selection
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 juni 2021 @ 21:00:11 #186
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199734714
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:57 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Als ik op die knop druk zie ik niet de twee opties
Af point selection
Automatic selection
Zou het dan kunnen zijn dat je een andere instelling aan hebt staan die de instelling van je AF-puntjes blokkeert :?

Ik kan het ook niet vergelijken met mijn 80D want die werkt qua AF-puntjes instellen totaal anders.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:00:18 #187
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199734717
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is nog wat te snel om conclusies te trekken maar na vandaag heb ik het idee dat de Sony 200-600 niet zo lekker werkt in combinatie met het daarbij aanschafte Benro 95mm Ø UV-filter.

Nu is vanwege de grote zonnekap een filter eigenlijk ook nonsens dus heb hem er afgedraaid en ben vandaag zonder filter op pad gegaan en heb het idee dat de autofocus veel trefzekerder was en de foto's iets meer detail hadden.

Maar nogmaals: het heeft nog wat testwerk nodig. Binnenkort maar eens het filter meenemen en het met en zonder filter proberen op dezelfde objecten. Misschien is het ook gewoon onkunde :+

#nofilter
Hoor je vaker bij Sony mirrorless. Geen idee wat ervan waar is.

Als je niet in stoffige omgeving fotografeert kan je inderdaad prima zonder rubbertje glaasje, zeker met zo'n joekel van een zonnekap.

Sowieso zijn die dingen niet heel zinvol. Doe al jaren zonder en ik ontzie die lenzen echt niet, één keer een front lens laten vervangen (van een 24-70L) en dat viel me qua kosten 100% mee.
Huilen dan.
pi_199734803
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:00 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zou het dan kunnen zijn dat je een andere instelling aan hebt staan die de instelling van je AF-puntjes blokkeert :?

Ik kan het ook niet vergelijken met mijn 80D want die werkt qua AF-puntjes instellen totaal anders.
Zou het niet weten eerlijk gezegd, al vreemd dat ik die twee keuzes niet krijg
Ik kan wel elk puntje individueel selecteren maar niet dat alle af punten actief zijn
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 juni 2021 @ 17:31:15 #189
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199744925
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:02 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Zou het niet weten eerlijk gezegd, al vreemd dat ik die twee keuzes niet krijg
Ik kan wel elk puntje individueel selecteren maar niet dat alle af punten actief zijn
Toch nog even een wanhoopspoging proberen.

Als je bovenop je camera op de knop AF drukt, wat zie je dan in dat status-LCD als AF-modus :?

Wat je daarmee eens kunt proberen is of je andere keuzes krijgt als je je AF op iets anders dan 'single' zet. Probeer daarvoor met die zone-selectieknop wat de keuze is bij elk van de AF-modussen.

En natuurlijk is er ook nog de fucking manual (even doorzeilen naar blz 75) waarin het ook uitgelegd staat. Echt bijzonder helder voor wat betreft mogelijke combinaties van AF-modi en beschikbare AFzones is zelfs die fucking manual niet. Nog even lekker puzzelen en uiteindelijk zul je de manier vinden waarop je ze allemaal aan kunt zetten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 4 juni 2021 @ 20:31:46 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199747040
En anders? Batterij er uit, knoopcel er uit
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_199759939
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Toch nog even een wanhoopspoging proberen.

Als je bovenop je camera op de knop AF drukt, wat zie je dan in dat status-LCD als AF-modus :?

Wat je daarmee eens kunt proberen is of je andere keuzes krijgt als je je AF op iets anders dan 'single' zet. Probeer daarvoor met die zone-selectieknop wat de keuze is bij elk van de AF-modussen.

En natuurlijk is er ook nog de fucking manual (even doorzeilen naar blz 75) waarin het ook uitgelegd staat. Echt bijzonder helder voor wat betreft mogelijke combinaties van AF-modi en beschikbare AFzones is zelfs die fucking manual niet. Nog even lekker puzzelen en uiteindelijk zul je de manier vinden waarop je ze allemaal aan kunt zetten.
Dat boekje had ik er uiteraard al op nageslagen.

Maar het is opgelost door nieuwe firmware op de camera te zetten.
#35.
pi_199760781
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 20:46 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Dat boekje had ik er uiteraard al op nageslagen.

Maar het is opgelost door nieuwe firmware op de camera te zetten.
Oh man, en ik wilde nog wel voorstellen om de firmware te checken. Maar ik dacht: "Dat oudere toestel heeft waarschijnlijk geen nieuwe firmware meer, en hij zal dat toch wel al lang en breed gedaan hebben in het verleden".

Maar fijn dat het is opgelost!
pi_199761192
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 21:33 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Oh man, en ik wilde nog wel voorstellen om de firmware te checken. Maar ik dacht: "Dat oudere toestel heeft waarschijnlijk geen nieuwe firmware meer, en hij zal dat toch wel al lang en breed gedaan hebben in het verleden".

Maar fijn dat het is opgelost!
Idd fijn , maar ook raar dat hij dan ineens met sommige instellingen stopt toch
#35.
pi_199772055
Ik zit al een paar weken verlekkerd te kijken naar die Lensbaby lenzen. Best gimmicky, maar ik zou er graag eentje eens op mijn toestel wille hebben.

Heeft iemand ervaring met die dingen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 juni 2021 @ 18:26:37 #195
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199772763
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 21:33 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Oh man, en ik wilde nog wel voorstellen om de firmware te checken. Maar ik dacht: "Dat oudere toestel heeft waarschijnlijk geen nieuwe firmware meer, en hij zal dat toch wel al lang en breed gedaan hebben in het verleden".

Maar fijn dat het is opgelost!
Soms vergeet je het te checken. Wij hadden dat met de Pentax K20D die op een kwaad moment in het veld moeilijk begon te doen. Bleek een combi te zijn van de firmware die erop stond en de gebruikte geheugenkaart die bij onderzoek erg slecht met een K20 bleek te gaan.
Andere geheugenkaart erin, ene probleem opgelost. Toen ook maar verse firmware erop en we kenden plots de K20 niet meer terug, hij was weer als nieuw.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 juni 2021 @ 18:29:24 #196
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199772802
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:40 schreef Morri2 het volgende:
Ik zit al een paar weken verlekkerd te kijken naar die Lensbaby lenzen. Best gimmicky, maar ik zou er graag eentje eens op mijn toestel wille hebben.

Heeft iemand ervaring met die dingen?
Ik heb ze tot nog toe goed kunnen weerstaan, ik doe meer met oudere lenzen en vind eigenlijk de lensbaby's bijzonder prijzig voor wat het is, meestal bijzonder eenvoudige optische constructies met geinige mechanische toevoegingen.

Voor je zoiets koopt moet je je eerst eens lekker laten inspireren en gewoon op zoek gaan naar wat mensen er nou precies zoal mee maken en of je jezelf daar ook toe in staat ziet. Je krijgt dan vanzelf wel een idee of het zijn geld waard gaat zijn of niet.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199800549
Er is vast wel iemand die me kan helpen met het volgende probleem.

Ik had een Canon 70D, maar die was aan vernieuwing toe, dus een 80D gekocht. Wat is nu het probleem? Als ik foto's maak met een lange sluitertijd, dan duurt het heel lang voordat de 80D mijn foto heeft verwerkt en in die tussentijd kan ik niks doen, behoudens wachtend. Met de 70D kon ik gewoon direct nadat de (bijvoorbeeld) 20 seconden sluitertijd voorbij was, weer een nieuwe foto maken. Nu moet ik nog minimaal 20 seconden bovenop de eerdere 20 seconden wachten voordat mijn foto weggeschreven is.
Het kaartje dat ik gebruik is overgegaan van de 70D naar de 80D. Kan het zijn dat mijn kaart opeens te langzaam is, of staat er ergens een instelling verkeerd?
pi_199800646
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:53 schreef MissRelin het volgende:
Er is vast wel iemand die me kan helpen met het volgende probleem.

Ik had een Canon 70D, maar die was aan vernieuwing toe, dus een 80D gekocht. Wat is nu het probleem? Als ik foto's maak met een lange sluitertijd, dan duurt het heel lang voordat de 80D mijn foto heeft verwerkt en in die tussentijd kan ik niks doen, behoudens wachtend. Met de 70D kon ik gewoon direct nadat de (bijvoorbeeld) 20 seconden sluitertijd voorbij was, weer een nieuwe foto maken. Nu moet ik nog minimaal 20 seconden bovenop de eerdere 20 seconden wachten voordat mijn foto weggeschreven is.
Het kaartje dat ik gebruik is overgegaan van de 70D naar de 80D. Kan het zijn dat mijn kaart opeens te langzaam is, of staat er ergens een instelling verkeerd?
Ik ken de camera niet maar ik vermoed dat hij met gesloten sluiter een foto van dezelfde tijdsduur maakt en op die manier de ontstane ruis vergelijkt met die van de echte foto zodat hij de ruis uit de lange belichting kan halen.

Meestal is dat wel ergens uit te schakelen in één of ander menu.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden waar dat zou moeten zitten.

edit: op pagina 172 vind ik dit:



[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-06-2021 22:04:47 ]
pi_199800899
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik ken de camera niet maar ik vermoed dat hij met gesloten sluiter een foto van dezelfde tijdsduur maakt en op die manier de ontstane ruis vergelijkt met die van de echte foto zodat hij de ruis uit de lange belichting kan halen.

Meestal is dat wel ergens uit te schakelen in één of ander menu.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden waar dat zou moeten zitten.

edit: op pagina 172 vind ik dit:

[ afbeelding ]
Yes, dat was 'm!
Dank je wel :) Hier was ik nooit opgekomen...
pi_199801016
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:53 schreef MissRelin het volgende:

Ik had een Canon 70D, maar die was aan vernieuwing toe, dus een 80D gekocht.
Ik heb een 60D, en ben een beetje aan het rondkijken voor een opvolger.
90D is me te kostbaar :)

Misschien een 70 of 80D voor me. zitten er veel duidelijke verschillen in of weet je dat niet?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 juni 2021 @ 22:44:45 #201
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199801297
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:23 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb een 60D, en ben een beetje aan het rondkijken voor een opvolger.
90D is me te kostbaar :)

Misschien een 70 of 80D voor me. zitten er veel duidelijke verschillen in of weet je dat niet?
Ik zat toen ik die van mij kocht met dezelfde overweging. Soms zijn de stappen bij Canon minimaal, tussen een 70D en een 80D schijnt nogal verschil te zitten wat voor mij de deurslag gaf om een 80D te nemen.
Geen seconde spijt van gehad. Ik kan niks verzinnen wat ik er nog bij had willen hebben.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199801350
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:44 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik zat toen ik die van mij kocht met dezelfde overweging. Soms zijn de stappen bij Canon minimaal, tussen een 70D en een 80D schijnt nogal verschil te zitten wat voor mij de deurslag gaf om een 80D te nemen.
Geen seconde spijt van gehad. Ik kan niks verzinnen wat ik er nog bij had willen hebben.
Is dit ongeveer de prijs waar ik aan moet denken?

https://www.camera-tweedehands.nl/canon-80d-73681-kliks.html
#35.
pi_199801354
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:23 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb een 60D, en ben een beetje aan het rondkijken voor een opvolger.
90D is me te kostbaar :)

Misschien een 70 of 80D voor me. zitten er veel duidelijke verschillen in of weet je dat niet?
Oh, geen idee meer sorry. Heb de 80D al een tijdje, maar amper gebruikt vanwege covid en weinig tripjes.

De 90D was mij ook te duur, dus vandaar de 80D. Gewoon even beide camera's in de vergelijking zetten op Tweakers en dan zie je in één oogopslag waar de grootste verschillen zitten en kun je voor jezelf uitmaken of dat een eventueel prijsverschil waard is ;)
pi_199801517
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:23 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb een 60D, en ben een beetje aan het rondkijken voor een opvolger.
90D is me te kostbaar :)

Misschien een 70 of 80D voor me. zitten er veel duidelijke verschillen in of weet je dat niet?
ik zal wel eens kijken
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 juni 2021 @ 23:39:27 #205
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199801705
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:49 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Is dit ongeveer de prijs waar ik aan moet denken?

https://www.camera-tweedehands.nl/canon-80d-73681-kliks.html
In die range komt het wel terecht.

Deze heeft trouwens maar de helft van de kliksch
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 12 juni 2021 @ 13:07:35 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199846234
Weekje geleden was in toevallig in Duisburg (LaPaDu) gisteren de eerste foto's gescand. Totaal andere plaatjes dan toen ik er twee jaar geleden was.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juni 2021 @ 22:28:22 #207
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199873286
En ik had zoveel leuke plannen voor afgelopen weekend.

Donderdagmiddag zit ik ineens vanuit het niet werkelijk te shaken achter mijn beide werkcomputers, kon de werkdag net zo ongeveer afronden al werd het een uitdaging om nog een password in één keer goed ingevoerd te krijgen.
Midden in die schudderij die op een verkoudheid wees kreeg ik ineens een andere sensatie die ik iets te goed ken, een niersteenkoliekje. Die was na vier uur bestreden maar ik voelde me alsof ik vier dagen had gevochten en meest van tijd aan de verliezende hand was geweest. Van vrijdag tot nu een trage opknappende lijn waarbij ik nu gelukkig weer in staat ben het toetsenbord te laten knetteren.
Fotografisch gezien: Het materieel heeft even een weekendje rust gehad en de diverse insecten ook :N
en zelfs voor het toonbaar maken van de vele backlogplaatjes had ik niet de energie
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 13 juni 2021 @ 22:57:38 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199874389
Die "schudderij" komt ook van de nierstenen? Knap lastig lijkt me, maar gelukkig is het weer verholpen.

Wat waren de fotografische plannen voor dit weekend dan? Ik heb vandaag 49km met de RB gefietst. Niet zo heel veel plaatjes gemaakt, hooguit 5 zo uit m'n hoofd. Verder een rolletje Agfa RSX100 die in 1997 was verlopen, ingescand. Belicht als iso 25 en dat zag er gewoon super uit. Stukken beter als Kodak kleurennegatief die rond dezelfde tijd is verlopen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juni 2021 @ 23:07:19 #209
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199874611
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 22:57 schreef derLudolf het volgende:
Die "schudderij" komt ook van de nierstenen? Knap lastig lijkt me, maar gelukkig is het weer verholpen.
Het kan zijn dat de twee dingen samenvielen. De niersteenkoliekjes die ik tot nog toe heb gehad kondigden zich steeds aan door verschijnselen die op iets anders duidden (buik- en andere griepjes).
Deze keer bleef ik echter met meer klachten zitten.
quote:
Wat waren de fotografische plannen voor dit weekend dan?
Eindelijk weer eens voluit op insectenjacht om het maar even kort weer te geven. Lekker macro'en tot je er scheel van ziet.
quote:
Ik heb vandaag 49km met de RB gefietst. Niet zo heel veel plaatjes gemaakt, hooguit 5 zo uit m'n hoofd. Verder een rolletje Agfa RSX100 die in 1997 was verlopen, ingescand. Belicht als iso 25 en dat zag er gewoon super uit. Stukken beter als Kodak kleurennegatief die rond dezelfde tijd is verlopen
Zwartwitfilms vergaan iets hanteerbaarder dan kleurenfilm. Alleen een stukje ouderdomssluier die je met wat overbelichten en onderontwikkelen kunt dempen.
Bij kleurenfilms is onderontwikkelen maar zeer beperkt mogelijk, daar is C41 nou net te strak voor.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 13 juni 2021 @ 23:12:48 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199874722
RSX100 is een diafilm. Z/W was APX100. Die zit nu in een RB achterwand. Vorig jaar van jou gekregen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 14 juni 2021 @ 00:32:52 #211
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199875503
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 23:12 schreef derLudolf het volgende:
RSX100 is een diafilm. Z/W was APX100. Die zit nu in een RB achterwand. Vorig jaar van jou gekregen ;)
Ja, ben nog niet helemaal helder 8)7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199877044
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 22:28 schreef Ouwesok het volgende:
En ik had zoveel leuke plannen voor afgelopen weekend.

Donderdagmiddag zit ik ineens vanuit het niet werkelijk te shaken achter mijn beide werkcomputers, kon de werkdag net zo ongeveer afronden al werd het een uitdaging om nog een password in één keer goed ingevoerd te krijgen.
Midden in die schudderij die op een verkoudheid wees kreeg ik ineens een andere sensatie die ik iets te goed ken, een niersteenkoliekje. Die was na vier uur bestreden maar ik voelde me alsof ik vier dagen had gevochten en meest van tijd aan de verliezende hand was geweest. Van vrijdag tot nu een trage opknappende lijn waarbij ik nu gelukkig weer in staat ben het toetsenbord te laten knetteren.
Fotografisch gezien: Het materieel heeft even een weekendje rust gehad en de diverse insecten ook :N
en zelfs voor het toonbaar maken van de vele backlogplaatjes had ik niet de energie
Ik miste je al een beetje hier in de foto topics. Beterschap!

Zelf ben ik met manlief op pad geweest. Hij gaat in het weekend mee terwijl ik vogels en beestjes fotografeer. Hij vindt vliegtuigen spotten leuk, en nu er weer wat vliegt (nog steeds niet echt veel) zijn we dat gaan doen. Helaas was er bij de spottersplaats weinig aan insecten te vinden.
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 23:19:56 #213
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199953555
Al weer wat beter te pas @Ouwesok ?
Vandaag nog wat plaatjes geschoten van werk naar huis, misschien morgen nog even een rondje fietsen met een camera mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 18 juni 2021 @ 23:31:35 #214
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199953812
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 23:19 schreef derLudolf het volgende:
Al weer wat beter te pas @:Ouwesok ?
Ik begin weer een beetje tot leven te komen zo stukje bij beetje. Uit het hele circus van vorig weekend kwam uiteindelijk een ontsteking in mijn linkeronderbeen dat zo ongeveer twee keer zo dik werd als zijn rechtercollega.
Eerst allerhande onderzoek om te kijken of het wel alleen een ontsteking was en aan het eind van de onderzoeken had ik er zoveel op gelopen dat ie best wel stuk was. Maandag gestart met antibiotica, dinsdags mijn linkerbeen laten inzwachtelen en van die ontsteking best wel een paar dagen goed ziek geweest bovenop wat ik vorig weekend al om mijn oren had gehad.
Donderdagavond kwamen de systemen langzamerhand weer terug (er werd weer eetlust geconstateerd). Vandaag verbeterde dat andermaal in de zin dat ik nu van alles kan doen zonder 'last' of op zijn minst spijt te krijgen. Misschien morgen eens kijken of ik een manier vind om dat ingezwachtelde poot in een schoen te frommelen zodat we de tamste stukken wildernis kunnen opzoeken, kijken of er beestjes zijn.
hesjtek zin an
En maandag dan weer gewoon aan de arbeid.
quote:
Vandaag nog wat plaatjes geschoten van werk naar huis, misschien morgen nog even een rondje fietsen met een camera mee.
Fietsen wordt hem bij mij dan nog even niet. Ik ga al blij zijn met buitenlucht. Misschien even een stukje Oostvaardersveld voor vogeltjes of een ander gebied voor insecten. Gaan we allemaal zien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 18 juni 2021 @ 23:58:03 #215
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_199954175
Oef. Maar niets met de nieren dus?
Ontsteking icm suiker is altijd een gevaar toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 juni 2021 @ 00:13:40 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199954392
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 23:58 schreef derLudolf het volgende:
Oef. Maar niets met de nieren dus?
Bleef bij een koliekje, meer niet.
quote:
Ontsteking icm suiker is altijd een gevaar toch?
Dat valt op zich nog mee. Ik was even bang dat diabetes de oorzaak was, dat schijnt het dus niet te zijn. Aan de andere kant is het ook niet zo dat het dingen er gelijk beter op maakt.
Hoe gevaarlijk het allemaal is heb ik geen idee bij, ik weet inmiddels wel dat je van dit soort ontstekinkjes venijnig ziek kunt worden als in een paar dagen redelijk van de wereld.
daarbij was die hitte van de afgelopen dagen niet direct iets dat het veel aangenamer maakte of zo
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:09:49 #217
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200048286
Vanavond weer redelijke kans op NLC's.

Ga eens een plannetje smeden voor het geval het de moeite waard wordt.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 juni 2021 @ 22:26:57 #218
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200049667
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 21:09 schreef Isdatzo het volgende:
Vanavond weer redelijke kans op NLC's.

Ga eens een plannetje smeden voor het geval het de moeite waard wordt.
Ik zag het langskomen.

Qua plannetjes smeden hoop ik komend weekend eens een eindje te kunnen lopen en beestjes fotograferen. Die hele ontsteking heeft me nu al aardig lang op de basis gehouden.
Ik heb het geluk dat thuis werken momenteel een dingetje is. Daarbuiten houdt de energie echter nog niet over.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:33:25 #219
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200049779
Begrijpelijk ja. Ben blij dat mijn been ondertussen weer een beetje begint te functioneren dus ik neem 't ervan zodra het kan.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 24 juni 2021 @ 23:07:44 #220
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200050418
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 22:33 schreef Isdatzo het volgende:
Begrijpelijk ja. Ben blij dat mijn been ondertussen weer een beetje begint te functioneren dus ik neem 't ervan zodra het kan.
Wat is er met je been aan de hand dan? Vorig jaar niets gezien/gemerkt en volgens mij niets over horen zeggen. Of ik ben het allemaal vergeten :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 juni 2021 @ 19:07:47 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200077042
Plannetje deels gelukt :Y

Om met dat ingezwachtelde achterpoot in een schoen te passen kan ik twee dingen doen. Een iets overmaats gympie nemen. Daar is in te lopen maar dat gaat niet lekker.
Of ik pak mijn goeie ouwe bergschoenen. Daarin past die hele voet- en verbandwinkel dus ook en die zit best strak en ondersteunt mijn enkel ook.

Daarmee drie kilometer struikgewas gelopen als voorbereiding om morgen weer eens op jacht naar libellen te gaan. Het wandelingetje van vanmiddag gaf in elk geval aan dat ik mijn schoudertas beter thuis laat en met een rugtas op pad ga. Iets lastiger om snel om te bouwen maar het loopt een stuk stabieler dan met die bungelende tas op je schouder.
Nog een ding om rekening mee te houden, ik kan nog niet echt laag aan de grond, setup(s) maken dus om van heup- tot hoofdhoogte te kunnen werken.
houdt dus in dat morgen de EOS met zijn 180mm, en de A77 met de kleine 180mm en als alternatief de goedkope Tamron 572D mee mogen, met de beeldafstanden van die dingen mag een insect dan ongeveer op kniehoogte gaan zitten wil ik hem kunnen hebben.

Samenvatting: Ik ben weer eens naar buiten geweest *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_200099646
Is er iemand hier die interesse heeft in;
Cosina compact 35S
internet foto


of

Beirette Priomat



Dm maar bij interesse
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 juni 2021 @ 22:00:59 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200100249
En precies goed gegokt qua tasvulling vanmiddag. Eerst een eindje met de EOS en de 180mm kunnen fotograferen tot de beestjes teveel last van de warmte kregen en daarna nog een goeie ronde met de A77 en de Tamron 70-300mm kunnen maken. Minstens zeven soorten libellen voor de lens gehad, nu nog even de plaatjes uitzoeken.
maar tering wat is mijn energieniveau naar de kloten na een weekje wondroos-ellende, alsof ik weer opnieuw moet leren wandelen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_200102168
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 21:34 schreef Clayton1 het volgende:
Is er iemand hier die interesse heeft in;
Cosina compact 35S
internet foto
[ afbeelding ]

of

Beirette Priomat

[ afbeelding ]

Dm maar bij interesse
Nice!

Beirette heb ik, was ooit m'n eerste camera in ~1990
In 2018 weer 1 terug gekocht en dat is deze:

  zondag 27 juni 2021 @ 23:22:13 #225
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200102209
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 19:07 schreef Ouwesok het volgende:
Samenvatting: Ik ben weer eens naar buiten geweest *O*
Buiten is beter als (jaja) binnen :Y . Scheelt al heel wat dat je in elk geval een beetje 't huis uit kan *O* .
Huilen dan.
pi_200102212
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:00 schreef Ouwesok het volgende:
En precies goed gegokt qua tasvulling vanmiddag. Eerst een eindje met de EOS en de 180mm kunnen fotograferen tot de beestjes teveel last van de warmte kregen en daarna nog een goeie ronde met de A77 en de Tamron 70-300mm kunnen maken. Minstens zeven soorten libellen voor de lens gehad, nu nog even de plaatjes uitzoeken.
maar tering wat is mijn energieniveau naar de kloten na een weekje wondroos-ellende, alsof ik weer opnieuw moet leren wandelen.
Hopen dat je snel weer wat de oude bent :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 juni 2021 @ 23:23:39 #227
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200102234
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 23:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hopen dat je snel weer wat de oude bent :)
Komende week weer gewoon dagelijks een eind wandelen, dan komt het allemaal wel weer terug hoop ik.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_200102260
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 23:23 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Komende week weer gewoon dagelijks een eind wandelen, dan komt het allemaal wel weer terug hoop ik.
Dat is wel de beste benadering, weer conditie opbouwen.
  zondag 27 juni 2021 @ 23:26:25 #229
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200102278
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat is er met je been aan de hand dan? Vorig jaar niets gezien/gemerkt en volgens mij niets over horen zeggen. Of ik ben het allemaal vergeten :o
Van een vulkaan gestuiterd en vooral m'n knie verpest. Zeg maar zo'n beetje alles behalve de knieschijf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerder dit jaar aan geopereerd. De eerste maanden waren echt afzien maar nu kan ik weer een beetje lopen dus dat maakt het dagelijks leven een stuk beter. Nu staat er nog een maand of 10 revalideren op de planning.
Huilen dan.
pi_200102290
quote:
7s.gif Op zondag 27 juni 2021 23:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Van een vulkaan gestuiterd en vooral m'n knie verpest. Zeg maar zo'n beetje alles behalve de knieschijf.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerder dit jaar aan geopereerd. De eerste maanden waren echt afzien maar nu kan ik weer een beetje lopen dus dat maakt het dagelijks leven een stuk beter. Nu staat er nog een maand of 10 revalideren op de planning.
:X
  zondag 27 juni 2021 @ 23:36:42 #231
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200102398
De echte :X was om beneden te komen :') . Middle of nowhere bovenop een berg en geen mobiel bereik.
Huilen dan.
pi_200102423
quote:
9s.gif Op zondag 27 juni 2021 23:36 schreef Isdatzo het volgende:
De echte :X was om beneden te komen :') . Middle of nowhere bovenop een berg en geen mobiel bereik.
Au…
pi_200103545
quote:
9s.gif Op zondag 27 juni 2021 23:36 schreef Isdatzo het volgende:
De echte :X was om beneden te komen :') . Middle of nowhere bovenop een berg en geen mobiel bereik.
Oh man...Daarmee verknoei je dan potentieel nog meer.

En ook 10 maanden revalidatie. Sterkte er mee.
  Moderator zondag 4 juli 2021 @ 21:23:58 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200208383
Zeg @Ouwesok heb je in een jaar tijd nog tijd gevonden om de scanner eens aan te slingeren? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 4 juli 2021 @ 21:26:18 #235
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200208432
Ik heb dit weekend welgeteld 1 foto gemaakt. Gisteren eerste prik gehad, ben niet geen rondje gaan fietsen. Gewoon voor de zekerheid. Vandaag wel willen doen, maar het weer zat niet bepaald mee. Nog wel met de auto langs wat plekjes geweest. Of eigenlijk maar één. Toen begon het echt hard te regenen.

Verder twee rolletjes ontwikkeld en ingescand.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juli 2021 @ 21:28:54 #236
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200208499
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:23 schreef derLudolf het volgende:
Zeg @:Ouwesok heb je in een jaar tijd nog tijd gevonden om de scanner eens aan te slingeren? :P
Eigenlijk de tijd niet terwijl ik nog meerdere oudere middenformaatspullen langs heb zien komen die misschien wel eens interessant waren geweest.
Voor zover ik de tijd had ontbrak het me dan in die tijd schromelijk aan energie om met de scannert bezig te gaan.

Energie begint nu weer een beetje op te komen, misschien binnenkort toch eens alle moed bij elkaar rapen voor een paar goeie scans (we hebben ze een keer vluchtig door de scanner getrokken maar dat gaf een resultaat uit de categorie 'dat kan vele malen beter').

Geeft ook een beetje aan waarom ik, hoe leuk ik ze ook vind geen filmpjesspullen meer aan de collectie toe moet voegen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juli 2021 @ 21:32:02 #237
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200208580
Qua productie dit weekend viel het bij mij ook wat tegen. Gisteren in het Harderbos met de macrospullen maar nauwelijks insecten.
Vandaag dan maar even de Oostvaarderskant op geweest voor vogeltjes. Veel vogeltjes gehoord maar zeer weinig gezien met slechts een paar foto's.

Het goeie nieuws is dat ik alweer langere stukken kan lopen ofwel we hebben vooruitgang *O*
vorige week redde ik nog met veel pijn en moeite een rondje van 1500 meter waar ik normaliter met gemak kilometers door de natuur kan marcheren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 00:05:38 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200210567
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:32 schreef Ouwesok het volgende:

Het goeie nieuws is dat ik alweer langere stukken kan lopen ofwel we hebben vooruitgang *O*

Dat was ook wat ik dacht bij het lezen van het eerste deel van de post. Gelukkig maar.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 00:09:02 #239
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200210593
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Eigenlijk de tijd niet terwijl ik nog meerdere oudere middenformaatspullen langs heb zien komen die misschien wel eens interessant waren geweest.
Voor zover ik de tijd had ontbrak het me dan in die tijd schromelijk aan energie om met de scannert bezig te gaan.

Energie begint nu weer een beetje op te komen, misschien binnenkort toch eens alle moed bij elkaar rapen voor een paar goeie scans (we hebben ze een keer vluchtig door de scanner getrokken maar dat gaf een resultaat uit de categorie 'dat kan vele malen beter').

Geeft ook een beetje aan waarom ik, hoe leuk ik ze ook vind geen filmpjesspullen meer aan de collectie toe moet voegen.
Heb je niet toevallig zo'n paneel waarop je negatieven of positieven kunt bekijken?

In plaats van scannen wordt tegenwoordig ook wel gedigitaliseerd met camera en macrolens. :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 juli 2021 @ 00:17:41 #240
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200210653
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 00:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb je niet toevallig zo'n paneel waarop je negatieven of positieven kunt bekijken?

In plaats van scannen wordt tegenwoordig ook wel gedigitaliseerd met camera en macrolens. :)
Dat is alsnog een behoorlijke puist werk om het goed te krijgen en met negatieven lijkt me de scanner tot betere resultaten in staat. Ik moet er alleen een keer goed de tijd voor nemen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 8 juli 2021 @ 06:37:26 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200262003
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 00:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat is alsnog een behoorlijke puist werk om het goed te krijgen en met negatieven lijkt me de scanner tot betere resultaten in staat. Ik moet er alleen een keer goed de tijd voor nemen.
Nou, volgens mij zou je met een macro lens meer resolutie kunnen halen als een scanner. Zeker als je kleinbeeld film met een full-frame fotografeert.

Voor de conversie van negatief naar positief is inmiddels software, volgens mij zelf met speciale profielen per film.

Een foto maken gaat een stuk sneller als scannen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 juli 2021 @ 12:50:34 #242
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200343366
Ook zo dol op die compensatielenzen :?

Check het filmpje op deze pagina
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf donderdag 22 juli 2021 @ 11:29:51 #243
73911 ultra_ivo
pi_200484370
De afgelopen weken zat ik weer op de fiets en met uiteraard de camera in de stuurtas. Dit keer was Denemarken d bestemming. Alleen denken Deense fietsrouteuitzetters dat alle fietsers zo bang zjin voor auto's dat ze liefst via de meest achteraf landweggetjes hotsebotsen. Gevolg, in Frederikshavn had m'n x-Pro2 er genoeg van. Ergens iets electrisch fout, normaal zou dat een factory reset betekenen. Alleen kan ik ook het menu niet bereiken. De laatste dagen dan maar met m'n tablet gefotografeerd.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juli 2021 @ 19:26:47 #244
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200491130
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 11:29 schreef ultra_ivo het volgende:
De afgelopen weken zat ik weer op de fiets en met uiteraard de camera in de stuurtas. Dit keer was Denemarken d bestemming. Alleen denken Deense fietsrouteuitzetters dat alle fietsers zo bang zjin voor auto's dat ze liefst via de meest achteraf landweggetjes hotsebotsen. Gevolg, in Frederikshavn had m'n x-Pro2 er genoeg van. Ergens iets electrisch fout, normaal zou dat een factory reset betekenen. Alleen kan ik ook het menu niet bereiken. De laatste dagen dan maar met m'n tablet gefotografeerd.
Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik een camera niet in een tas zal doen die aan de fiets vast zit maar in een tas die aan mezelf vast zit.
En dan fiets ik nog maar minieme stukjes.

Is de die x-Pro nog wel reparabel :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf donderdag 22 juli 2021 @ 19:42:27 #245
73911 ultra_ivo
pi_200491338
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 19:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik een camera niet in een tas zal doen die aan de fiets vast zit maar in een tas die aan mezelf vast zit.
En dan fiets ik nog maar minieme stukjes.

Is de die x-Pro nog wel reparabel :?
Het probleem van een tas die aan jezelf vast zit is dat als je valt dan de camera je zelf beschadigt.
Ik denk dat deze zeker nog reparabel is. Zou ik die op de reparatietafel krijgen dan zou ik de interne accu losmaken en de camera dan een dagje laten liggen. Dikke kans dat ie dan teruggaat naar fabrieksinstellingen en het ineens weer doet.
Hij ligt nu weer bij Kamera-Express. Er bleek nog 9 dagen garantie op te zijn.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juli 2021 @ 19:46:09 #246
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200491378
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 19:42 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Het probleem van een tas die aan jezelf vast zit is dat als je valt dan de camera je zelf beschadigt.
Dan zie je weer dat wij een verschillende benadering van het fenomeen 'fietsen' hebben. Zodra er valrisico in beeld komt ga ik lopen.
quote:
Ik denk dat deze zeker nog reparabel is. Zou ik die op de reparatietafel krijgen dan zou ik de interne accu losmaken en de camera dan een dagje laten liggen. Dikke kans dat ie dan teruggaat naar fabrieksinstellingen en het ineens weer doet.
Hij ligt nu weer bij Kamera-Express. Er bleek nog 9 dagen garantie op te zijn.
Dat noemen we timing, hopelijk is ie snel weer in werkende toestand terug.
Timing
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 26 juli 2021 @ 22:01:01 #247
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200565035
Ik fiets ook veel met een camera bij me, zal een fietstas zoveel gestuiter doorgeven aan de camera? Wat zal de beste manier zijn dit op te vangen, ik heb geen zin om met een rugtas te fietsen ;)

Ik heb nu meestal een camera los in de fietstas, onderin de tas zit een fleechvest. Dat zal wel redelijk dempen hoop ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf dinsdag 27 juli 2021 @ 10:56:00 #248
73911 ultra_ivo
pi_200571746
Ik gebruik een fotoinsert in een stuurtas. Daarmee is alles verend opgehangen. Op normaal asfalt gaat dat prima. Alleen als een fietspadbouwer meent dat een voormalige DDR Tankbaan of zware gravel een prima ondergrond is voor fietsers gaat het fout. Dus eigenlijk alleen als ik de 'officiële' routes volg en niet als ik zelf m'n eigen route bouw.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 21:19:47 #249
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200582233
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 19:42 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Het probleem van een tas die aan jezelf vast zit is dat als je valt dan de camera je zelf beschadigt.
Of jezelf.
Huilen dan.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 21:20:20 #250
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200582242
Oh dat is wat je zegt. Oeps.

Voor mij in elk geval de reden om geen camera mee te nemen als ik ga mountainbiken in de Alpen of zo.
Huilen dan.
  maandag 9 augustus 2021 @ 23:57:42 #251
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200838487
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2005 08:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Lijkt wel ergens in Botswana of zo SPeed *O*
5842 ( :D )dagen oude reactie op deze foto @Dr_Flash


Dit na aanleiding van mijn nieuwe foto post vanmiddag :)
Het was dus Botswana O+
Maar ook de dag dat mijn D70s beschadiging opliep :D

Altijd leuk om eens terug te lezen :)
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:01:42 #252
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200838516
quote:
0s.gif Op maandag 9 augustus 2021 23:57 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

5842 ( :D )dagen oude reactie op deze foto @:DR_Flash
[ afbeelding ]

Dit na aanleiding van mijn nieuwe foto post vanmiddag :)
Het was dus Botswana O+
Maar ook de dag dat mijn D70s beschadiging opliep :D

Altijd leuk om eens terug te lezen :)
Toen er nog een topic per weekend doorheen ging in de SC :P .
Huilen dan.
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:04:23 #253
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200838532
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 00:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Toen er nog een topic per weekend doorheen ging in de SC :P .
Als dat al niet meer was. Dat is nu wel heel anders geworden zie ik :o waar zijn de drukke mensen van toen :o

En de wedstrijden zijn ook al op lage pit gezet door te weinig animo, ik dacht laat ik maar weer eens mee doen maar helaas. Heb 1x gewonnen was toen met thema "Kou" :)
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:56:57 #254
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_200839706
Toen deden we nog weleens FOTmeets en zo :Y

Altijd gedoe en gelazer en gezeik met mensen die niet herkenbaar op foto's wilden en mensen die ruzie kregen en mensen die lagen te flikvlooien met elkaar en mensen die daar dan weer foto's etc :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_200839881
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 07:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Toen deden we nog weleens FOTmeets en zo :Y

Altijd gedoe en gelazer en gezeik met mensen die niet herkenbaar op foto's wilden en mensen die ruzie kregen en mensen die lagen te flikvlooien met elkaar en mensen die daar dan weer foto's etc :')
:? Echt? Dit is een grapje? Toch?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:25:14 #256
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_200839912
Nee hoor, zo ging dat. 2004, 2005 die tijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:49:54 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200840173
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 07:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Toen deden we nog weleens FOTmeets en zo :Y

Altijd gedoe en gelazer en gezeik met mensen die niet herkenbaar op foto's wilden en mensen die ruzie kregen en mensen die lagen te flikvlooien met elkaar en mensen die daar dan weer foto's etc :')
Vorig jaar was er nog een FOT-meet, nog na het pta-treintopic meet rondje.

Toen was er overigens geen geflikflooi.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:34:33 #258
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200840698
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 07:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Toen deden we nog weleens FOTmeets en zo :Y

Altijd gedoe en gelazer en gezeik met mensen die niet herkenbaar op foto's wilden en mensen die ruzie kregen en mensen die lagen te flikvlooien met elkaar en mensen die daar dan weer foto's etc :')
Dan ben ik blij dat ik niet mee ben geweest, ben wel eens met jou op foto jacht geweest weet ik nog in Den Helder, ja sommige dingen blijven gewoon bij je O+ leuke herinneringen *O*
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:41:05 #259
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200840770
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 08:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Vorig jaar was er nog een FOT-meet, nog na het pta-treintopic meet rondje.

Toen was er overigens geen geflikflooi.
Tegenwoordig zijn we volwassen geworden en gedragen we ons :Y
Tenzij er wel gefikfooid werd maar niet is opgevallen omdat dat nu heel normaal is geworden _O-
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  FOK!fotograaf dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:10:19 #260
73911 ultra_ivo
pi_200841206
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 07:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Toen deden we nog weleens FOTmeets en zo :Y

Altijd gedoe en gelazer en gezeik met mensen die niet herkenbaar op foto's wilden en mensen die ruzie kregen en mensen die lagen te flikvlooien met elkaar en mensen die daar dan weer foto's etc :')
En de ene groep die probeerde een andere groep uit te sluiten van meets. En als die andere groep dan op zichzelf ging meeten werd de 1e groep dan weer kwaad.
er waren toen inderdaad wat geruchten over mensen onderling ja.
pi_200841514
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 08:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee hoor, zo ging dat. 2004, 2005 die tijd.
Die goeie ouwe tijd 8-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:34:41 #262
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_200842433
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 09:34 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Dan ben ik blij dat ik niet mee ben geweest, ben wel eens met jou op foto jacht geweest weet ik nog in Den Helder, ja sommige dingen blijven gewoon bij je O+ leuke herinneringen *O*
Bijna, was in Harlingen ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:30:47 #263
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200843297
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 11:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bijna, was in Harlingen ;)
Oja Harlingen :D volgens mij moet ik de foto's nog hebben :)
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:31:12 #264
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_200843311
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 12:30 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Oja Harlingen :D volgens mij moet ik de foto's nog hebben :)
ik ook. 5 mei 2005 :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:32:49 #265
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200843336
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 12:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ik ook. 5 mei 2005 :Y
Thnx dat zal mijn zoeken een hoop verkorten.
Is er geen programma waar ik al mijn foto's kan orderen? Het is een puinzooi _O-
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  FOK!fotograaf dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:05:14 #266
73911 ultra_ivo
pi_200843863
Even gekeken in mijn fotoarchief. Onder de 'F' kom ik de volgende series tegen:
Naarden
Leiden
Utrecht (stad)
Utrecht (portret)

onder de O
Olmen

en onder de V
Valkenswaard (dat was een controversiële meet)

Valkenswaard 30 maart 2008
Naarden was nog analoog, ingescand op dinsdag 26 oktober 2004
Leiden 29 januari 2005
Utrecht stad (analoog), ingescand op 7 december 2006
Utrecht portret 30 januari 2006
Van Olmen en ik de Exif kwijt maar dat moet denk ik ergens in de winter van 2005 of 2006 zijn geweest.
  FOK!fotograaf woensdag 11 augustus 2021 @ 09:01:51 #267
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_200857104
Riep er iemand oude tijden?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 augustus 2021 @ 09:33:34 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200857567
Schopje MLN :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:22:13 #269
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200914406
Van die dagen dat het allemaal wat tegenwerkt.

Vanmiddag nog mooi wat tijd voor wat uurtjes Weerribben en libellen en zo. Verse accu's in spullen, spullen in tas, vertrekken en erachter moeten komen dat de A6 naar het noorden dicht is en de omleidingsroute precies over een deel van de route naar de Weerribben ligt. Verkeer staat daar over de hele lengte stil.
Gelukkig ken ik na meer dan een halve eeuw de wegen in Flevo'tjesland een beetje en ik probeer een wat minder voor de hand liggende route waardoor ik in theorie een heel stuk file voorbij zou kunnen rijden. Ik vergat alleen even dat zo ongeveer alle locals die route namen en dat ook sommige navigatiesystemen hem als alternatief gaven. Lang verhaal kort: Flevoland uitkomen via de noordelijke routes was zo goed als onbegonnen werk.

Toen maar van de nood een deugd proberen te maken en landgoed Roggebotstaete eens verkend. Qua insecten een megamooi gebiedje, alleen vandaag dus even niet. Het woei uit de meest ongelukkige hoek zo hard dat de sprinkhanen zich weliswaar goed lieten horen maar zo goed als ontvindbaar waren en het op een paar spaarzame plaatjes na bleef bij een lekker wandelingetje en wat aangename buitenlucht :')

Verder nog iemand een poging tot fotogenot ondernomen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:55:46 #270
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200915120
Nee.
Huilen dan.
pi_200918443
Hier ook niet. Geen natuur in ieder geval.
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:05:24 #272
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200946060
Ook hier niet aan de fotografie geslagen, ben momenteel alles aan het uitzoeken wat een hels karwei is :{
Maar hey kijk eens wie we daar hebben? ;)

13-01-2006
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:35:34 #273
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_200954399
Leuk, ben je lekker bezig om je foto's te orderen en op 1 hardeschrijf te zetten, heeft deze aandacht nodig omdat deze niet in goeie staat meer is. Snel alles overgezet op een nieuwe SSD :) gelukkig kwam ik op tijd achter :)
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:39:35 #274
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200954478
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 00:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ook hier niet aan de fotografie geslagen, ben momenteel alles aan het uitzoeken wat een hels karwei is :{
Maar hey kijk eens wie we daar hebben? ;)

13-01-2006
[ afbeelding ]
Je statief staat ehhhh een heel klein beetje scheef.
Huilen dan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:11:31 #275
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_200954871
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 21:22 schreef Ouwesok het volgende:

Verder nog iemand een poging tot fotogenot ondernomen :?
ja, Afgelopen weekend voor het eerst in ruim twee jaar een meerdaags festival gefotografeerd, zonder corona-gedoe binnen het terrein. En dat voelde redelijk snel als vanouds.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Moderator donderdag 19 augustus 2021 @ 09:52:52 #276
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200977883
Afgelopen dagen was het weer kut, heb m'n grote teen flink bezeerd, is nu nog flink blauw.
Daarvoor had ik weinig tijd maar wel wat rollen liggen die ontwikkeld moeten worden. Volgende week matig weer, dan kan ik ZW wel eens gaan ontwikkelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 augustus 2021 @ 19:01:17 #277
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200986184
We zijn de helft van de week alweer over en er lijkt voor komend weekend minstens één dag tussen te zitten dat het wel eens weer op kleinebeestjesjacht zou kunnen gaan uitdraaien :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 21:12:21 #278
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201145397
Zo, afgelopen weekend vier rollen ontwikkeld en twee ingescand. Moet nog twee inscannen, morgen ofzo.

Dan nog een zootje kleurenfilms die ik deze week nog maar eens moet opsturen. Laat ik tegenwoordig doen bij een fotograaf in Hoogeveen,ik heb zelf het idee dat de kleuren mooier zijn dan van de HEMA.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 augustus 2021 @ 21:42:48 #279
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201145989
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 21:12 schreef derLudolf het volgende:
Zo, afgelopen weekend vier rollen ontwikkeld en twee ingescand. Moet nog twee inscannen, morgen ofzo.

Dan nog een zootje kleurenfilms die ik deze week nog maar eens moet opsturen. Laat ik tegenwoordig doen bij een fotograaf in Hoogeveen,ik heb zelf het idee dat de kleuren mooier zijn dan van de HEMA.
Heeft die fotograaf in Hoogeveen zelf een lab of gaat het door naar een vaklab :?

Ik heb zelf wel eens de indruk gehad dat kleinschalige kleurontwikkeling(destijds met minilabs) iets 'dikkere' kleuren geeft dan wanneer je in een grote machine ontwikkelt maar echt onderbouwen is me nooit gelukt. Er zijn bij die machines, zowel groot als klein teveel parameters die invloed kunnen hebben dus ben ik het ook maar niet verder gaan onderzoeken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 21:46:07 #280
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201146046
Nee die doet het zelf. Ook qua stofkrasjes wat beter als HEMA
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 augustus 2021 @ 21:49:53 #281
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201146116
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 21:46 schreef derLudolf het volgende:
Nee die doet het zelf. Ook qua stofkrasjes wat beter als HEMA
Een van de dingen die me opviel toen ik zelf C41 ging doen was de complete afwezigheid van krassen en andere mechanische beschadigingen. Het lijkt bij grootschalige verwerking bijna niet zonder te kunnen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 september 2021 @ 00:49:56 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201203907
De jaarlijkse natuurfotografie om te lachen

En afgezien van het leuke effect is het stuk voor stuk nog hele puike en inspirerende natuurfotografie ook :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 5 september 2021 @ 13:25:39 #283
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201224790
Ik krijg het nog druk, ik heb nog acht rollen die ingescand moeten worden.

Ben een weekend weg, inmiddels zit de derde rol in de RB en bij de HEMA heb ik ook nog twee rollen liggen. Wordt tijd voor een regenachtige zondag _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 5 september 2021 @ 13:26:43 #284
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201224801
Hoe lang duurt dat bloeien van de heide eigenlijk, is volgend weekend het mooie daar wel vanaf of is het dan nog mooi purper.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf zondag 5 september 2021 @ 13:28:07 #285
73911 ultra_ivo
pi_201224814
Voor als iemand vandaag nog een fotonderwerp zoekt, in veel steden is Struinen in de Tuinen. Daar kun je altijd leuk foto's maken van de musicerende medemens.
  Moderator zondag 5 september 2021 @ 13:57:13 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201225188
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 13:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor als iemand vandaag nog een fotonderwerp zoekt, in veel steden is Struinen in de Tuinen. Daar kun je altijd leuk foto's maken van de musicerende medemens.
Volgens mij noemen ze het in Emmen "Gluren bij de buren", tenminste ik zag wat dingetjes voorbij komen met muziek op verschillende - niet direct voor de hand liggende - locaties.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf zondag 5 september 2021 @ 19:57:22 #287
73911 ultra_ivo
pi_201231649
quote:
14s.gif Op zondag 5 september 2021 13:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Volgens mij noemen ze het in Emmen "Gluren bij de buren", tenminste ik zag wat dingetjes voorbij komen met muziek op verschillende - niet direct voor de hand liggende - locaties.
Ik heb er 3 gehad vandaag, 1 in een soort van volkstuin, 1 in een buurtparkje en 1 in gewoon een achtertuin.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 september 2021 @ 12:03:03 #288
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201305494
quote:
1s.gif Op zondag 5 september 2021 13:25 schreef derLudolf het volgende:
Ik krijg het nog druk, ik heb nog acht rollen die ingescand moeten worden.

Ben een weekend weg, inmiddels zit de derde rol in de RB en bij de HEMA heb ik ook nog twee rollen liggen. Wordt tijd voor een regenachtige zondag _O-
Ziehier de reden waarom ik me voor de aanschaf van een RB aardig goed kan beheersen ondanks dat ik het nog steeds een van de mooiste camera's vind die ooit gebouwd is.
Zodra ik met zo'n ding ook maar een beetje productief word blijkt de hoeveelheid beschikbare tijd maar een fractie te zijn van wat nodig is om de plaatjes die ermee worden gemaakt echt tot hun recht te laten komen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 september 2021 @ 14:23:21 #289
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201306916
:D

Volgens mij heb ik afgelopen week zijn acht rollen ingescand, heb nog twee liggen om gescand te worden. Er ligt nog een bij de HEMA en vier bij de fotograaf en moet zelf nog twee ontwikkelen :7


Je kunt het natuurlijk ook zoals Vivian Maier doen en duizenden onontwikkelde rollen film nalaten. Al denk ik dat de Flevopolder minder tot verbeelding spreekt dan New York :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 september 2021 @ 15:24:53 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201307508
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 14:23 schreef derLudolf het volgende:
:D

Volgens mij heb ik afgelopen week zijn acht rollen ingescand, heb nog twee liggen om gescand te worden. Er ligt nog een bij de HEMA en vier bij de fotograaf en moet zelf nog twee ontwikkelen :7

Je kunt het natuurlijk ook zoals Vivian Maier doen en duizenden onontwikkelde rollen film nalaten. Al denk ik dat de Flevopolder minder tot verbeelding spreekt dan New York :D
Het spreekt op het eerste oog inderdaad niet tot de verbeelding wat dan weer niet wegneemt dat je zoiets wel als een soort uitdaging kunt zien.
In New York en ook nog wat andere plekken is het eigenlijk prijsschieten geblazen en wordt het zelfs nog een uitdaging om een opname te maken die niet al duizend keer is gemaakt maar dan beter.

Ik heb al een tijdje het plan om eens, nu het met de beestjes weer minder wordt, met het landschap van Flevoland te gaan spelen, zien wat daar allemaal in zit.

Misschien ook wel een idee om hier eens een topicske over landschapsfotografie te starten. Er is genoeg over te vertellen, landschap krijg je cadeau en vliegt niet weg, steekt niet (jeukt soms wel) en je kunt alles gebruiken van telefoon tot compleet onbetaalbaar.
Zodra weer tijd, licht en energie moest ik er maar eens een paar pogingen op wagen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 september 2021 @ 15:55:09 #291
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201307792
Of New York (of een andere enorme stad) is dermate dynamisch dat je elk tijdstip een andere foto op dezelfde plek kunt maken. Dat vind ik ook wel fijn hoor, aan in een stad fotograferen. Veel verschillende motieven. Ik hoef echt niet in een stad te wonen maar om te fotograferen vind ik het erg fijn en dan probeer ik juist de dingen te zoeken die niemand op de foto zet. Vorig weekend was ik dus in Hamburg, daar hebben ze een prachtig oud stadhuis, die ga ik echt niet op de foto proberen te zetten, rond het middag uur met een 25mm equivallent lens. Dat hebben vroege vogels om 6u 's ochtend met een 16mm objectief vast al eens veel beter gedaan. Ik liep zondag ochtend om 10u op de Reeperbahn. Dan zie je de schoonmakers en de bende van afgelopen nacht. Dat vind ik juist leuk :Y

Dat wat prijsschieten heb ik dus met IJsland, ik heb op Flickr nog nooit een foto gezien van IJsland die ik echt helemaal niets vind.

Maar inderdaad in je eigen omgeving is op zich ook wel genoeg te beleven of te zien, afgelopen winter best veel gelopen met de camera hier in de buurt omdat ik het te koud vond om te fietsen. Lopends zie je sowieso meer en je loopt hier best vaak dezelfde paden. Soms zie je iets pas na vijf keer of als je ergens van de andere kant langs komt. Ik ben benieuwd naar het topic :Y Zal tzt eens zien of ik wat beeldmateriaal kan bijdragen, hoewel het niet louter landschappelijk is wat ik in de rondjes rondom huis op de plaat zet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201309146
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 15:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Misschien ook wel een idee om hier eens een topicske over landschapsfotografie te starten. Er is genoeg over te vertellen, landschap krijg je cadeau en vliegt niet weg, steekt niet (jeukt soms wel) en je kunt alles gebruiken van telefoon tot compleet onbetaalbaar.

Dat steken heb ik inderdaad gemerkt. Ik liep een keer zo de redelijk hoge bloemen in om een mooi plaatje van een bij te schieten, en stond minder tussen de vliegende zoemers. Eentje was het niet eens met mijn aanwezigheid en stak me in mijn nek. Een paar dagen lang een pijnlijke grote bult gehad. Geen idee wat me heeft gestoken, maar het deed goed pijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 15:55 schreef derLudolf het volgende:

Dat wat prijsschieten heb ik dus met IJsland, ik heb op Flickr nog nooit een foto gezien van IJsland die ik echt helemaal niets vind.
IJsland O+ Daar heb ik nog oude foto's van. Toen het nog niet zo hip was om daar vakantie te vieren. Dat is een van de weinige plekken op de wereld waarvoor ik nog eens in een vliegtuig zou willen stappen. Magisch mooi.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 september 2021 @ 18:14:05 #293
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201309893
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:22 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dat steken heb ik inderdaad gemerkt. Ik liep een keer zo de redelijk hoge bloemen in om een mooi plaatje van een bij te schieten, en stond minder tussen de vliegende zoemers. Eentje was het niet eens met mijn aanwezigheid en stak me in mijn nek. Een paar dagen lang een pijnlijke grote bult gehad. Geen idee wat me heeft gestoken, maar het deed goed pijn.

In veengebieden zijn het niet de grote insecten maar juist de hele kleintjes die venijnig steken. Bij het fotograferen van iets als een sprinkhaan vielen er in muggenland zeker vijf doden. Ik heb er dagen bij gehad deze zomer dat er meer insecten ten prooi vielen aan mijn hand dan aan mijn camera. Had er onder andere iets mee te maken dat er minder libellen waren dan in andere jaren. Bij genoeg libellen vliegen ze constant om je heen om vervelende muggen die op onder andere mensen afkomen te vangen.
Mooiste redding was een opdringerige goudoogdaas die nét voor ie op mijn hoofd kon landen werd meegenomen door een keizerlibel.

Wel eerst goed kijken voor je slaat. Onderstaande veenknobbeldaas doet bijvoorbeeld geen kwaad omdat het een mannetje is. De ogen zitten tegen elkaar aan. Zie je een ruimte tussen de ogen dan is het een vrouwtje en die steken bijzonder onaangenaam. Die nemen gewoon een hap.
Hybomitra muehlfeldi by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 september 2021 @ 20:13:45 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201311499
Alle dazen gaan er aan als ik de kans krijg, kut beesten.

Gebruik je geen DEET of (het in Nederland niet verkrijgbare) Balistol Stichfrei? :) Dat laatste gebruik ik als ik ga fietsen of vissen bijvoorbeeld :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 september 2021 @ 21:52:36 #295
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201313606
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 20:13 schreef derLudolf het volgende:
Alle dazen gaan er aan als ik de kans krijg, kut beesten.

Gebruik je geen DEET of (het in Nederland niet verkrijgbare) Balistol Stichfrei? :) Dat laatste gebruik ik als ik ga fietsen of vissen bijvoorbeeld :Y
Ik heb ooit eens iets gebruikt om muggen op een afstand te houden, iets op basis van citronella of zo. Het werkte bijzonder effectief. Er verscheen geen insect in de buurt van mijn lens :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 11 september 2021 @ 21:53:16 #296
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201313624
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 21:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik heb ooit eens iets gebruikt om muggen op een afstand te houden, iets op basis van citronella of zo. Het werkte bijzonder effectief. Er verscheen geen insect in de buurt van mijn lens :')
_O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201313761
Wel een goeie, misschien onderling uitwisselen wat men gebruikt en wat effectief is.

Ik gebruik dit, hier zit geen Deet in

#35.
  Moderator zaterdag 11 september 2021 @ 22:03:17 #298
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201313881
Ik gebruik deze
https://www.ballistol-shop.nl/product/ballistol-stichfrei/

Blijkbaar mag ie nu wel in NL verkocht worden, ik heb ze ooit gemaild of ze dit ook verkochten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201314011
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:03 schreef derLudolf het volgende:
Ik gebruik deze
https://www.ballistol-shop.nl/product/ballistol-stichfrei/

Blijkbaar mag ie nu wel in NL verkocht worden, ik heb ze ooit gemaild of ze dit ook verkochten.
Aha, scheelt wel veel qua prijs, die eens proberen , heb je er goede ervaring mee?
#35.
  Moderator zaterdag 11 september 2021 @ 22:18:26 #300
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201314279
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:08 schreef Clayton1 het volgende:

[..]
Aha, scheelt wel veel qua prijs, die eens proberen , heb je er goede ervaring mee?
Ja, bevalt goed. Is op basis van natuurlijke oliën, rozemarijn, citrus en nog een aantal.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 september 2021 @ 21:56:58 #301
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201433166
Volgens mij gaat ie nu dichtvallen.

Werd ook wel een keer tijd eigenlijk :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')