abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 januari 2021 @ 14:23:35 #51
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197154666
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 12:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In maart 2019 waren er meer FvD-kiezers ( 33%) hoger opgeleid en 25 % waren laagopgeleid.
Dat is een oververtegenwoordiging in verhouding tot de bevolking.
De FvD-leiders zelf zijn hoogopgeleid. De domkop Baudet bijv...... Dus hoogopgeleid zijn is geen garantie voor slimheid in politieke analyses en beleid uitstippelen
Dus in andere woorden heeft 4,1% van de hoogopgeleide bevolking op de FvD gestemd. Dat is geen oververtegenwoordiging.
Je kunt geen data van 1 partij pakken en oververtegenwoordiging daarop baseren.
71% van de FvD'ers zijn niet hoogopgeleid en 4,1% van alle hoogopgeleide stemmers heeft FvD gestemd.

procentueel vergeleken met alle partijen (denk weggelaten vanwege missende data), heeft de FvD 1 van de minst hoogopgeleide kiezers.
En ondanks dat ze in 2019 de grootste werden, zijn ze ook in absolute aantallen hoogopgeleiden slechts een middenmoter, daar waar D66, Groenlinks, CDA en VVD minder stemmen kregen, ze toch allemaal meer hoogopgeleiden achter zich kregen.


De FvD is de grootste geworden, maar als enkel hoogopgeleiden mochten stemmen, zouden ze 5de zijn geweest. (bij de landelijke nog een stuk lager) Dat noem ik geen oververtegenwoordiging van de hoogopgeleide stemmer.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197155168
Lijkt me onhandig. Het is ook niet alsof hoogopgeleiden per se slimmer zijn dan mensen met wat minder opleiding. Dat iemand goed is in sommetjes maken maakt diegene niet automatisch een politiek genie.
Conscience do cost.
pi_197155518
quote:
89s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 14:23 schreef Mikeytt het volgende:

De FvD is de grootste geworden, maar als enkel hoogopgeleiden mochten stemmen, zouden ze 5de zijn geweest. (bij de landelijke nog een stuk lager) Dat noem ik geen oververtegenwoordiging van de hoogopgeleide stemmer.
Ook volgens dit tabel kun je eerder zeggen dat FvD in maart 2019 ongeveer hetzelfde procentage hoogopgeleide kiezers had naar afspiegeling van de stemgerechtigden.
Maar het punt van dit topic was dat hoogopgeleiden stemmers minder domme politieke keuzes zouden maken.
En dat blijkt dus niet waar te zijn volgens de cijfers van FvD-kiezers maart 2019.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 15:10:34 #54
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197155694
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 15:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ook volgens dit tabel kun je eerder zeggen dat FvD in maart 2019 ongeveer hetzelfde procentage hoogopgeleide kiezers had naar afspiegeling van de stemgerechtigden.
Maar het punt van dit topic was dat hoogopgeleiden stemmers minder domme politieke keuzes zouden maken.
En dat blijkt dus niet waar te zijn volgens de cijfers van FvD-kiezers maart 2019.
Dat blijkt dus wel zo te zijn. Als enkel hoogopgeleiden mochten stemmen, zou FvD de 5de grootste partij zijn. Als je de midden- en laagopgeleiden meetelt, zijn ze wel de grootste.

Je kan je data niet uit 1 enkele partij halen. Je kijkt naar het geheel.

Je schuift de FvD naar voren als een domme keuze. In dat geval kan je zeker niet je bovenstaande stelling neerzetten als blijkt dat de FvD niet de grootste geworden was als alleen hoogopgeleiden mochten stemmen, maar helemaal zou zakken naar de 5de plaats.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197155867
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 15:10 schreef Mikeytt het volgende:

Je schuift de FvD naar voren als een domme keuze. In dat geval kan je zeker niet je bovenstaande stelling neerzetten als blijkt dat de FvD niet de grootste geworden was als alleen hoogopgeleiden mochten stemmen, maar helemaal zou zakken naar de 5de plaats.
5e grootste partij of de achtste in 2019... is niet relevant voor de vraagstelling in dit topic.
Die hoogopgeleiden fvd-kiezers bewijzen dat men niet een slimmere keuze maakte dan het andere electorale deel.
Baudet zelf had een universitaire opleiding en is een domme complotdenker over George Soros en communisten cq .marxisten die de Europese cultuur willen vernietigen.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 15:21:30 #56
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197155972
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 15:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

5e grootste partij of de achtste in 2019... is niet relevant voor de vraagstelling in dit topic.
Die hoogopgeleiden fvd-kiezers bewijzen dat men niet een slimmere keuze maakte dan het andere electorale deel.
Baudet zelf had een universitaire opleiding en is een domme complotdenker over George Soros en communisten.marxisten die de Europese cultuur willen vernietigen.
Nogmaals, je schuift een enkele partij naar voren als hét bewijs dat hoogopgeleiden niet betere keuzes maken.

Maar je negeert het uiteindelijke resultaat volledig.
Dit gaat om de stelling dat alle hoogopgeleiden mochten stemmen, niet enkel hoogopgeleide FvD'ers.

Je bewijst letterlijk dat er een volledig ander resultaat zou ontstaan voor de FvD als enkel hoogopgeleiden mochten stemmen
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197156092
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 15:21 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Nogmaals, je schuift een enkele partij naar voren als hét bewijs dat hoogopgeleiden niet betere keuzes maken.
Niet als "hét" bewijs. Wel als 'éen' bewijs.

quote:
Je bewijst letterlijk dat er een volledig ander resultaat zou ontstaan voor de FvD als enkel hoogopgeleiden mochten stemmen
Nee hoor, dat bewijs ik niet
pi_197158959
De consequenties van maatregelen zoals TS die voorstelt zijn trouwens nu al zichtbaar in de Nederlandse politiek voor het deel dat nu al niet mag stemmen, namelijk 18-minners. Hun belangen worden vrij systematisch ondergewaardeerd ten opzichte van die van oudere kiezers, er valt immers electoraal nauwelijks iets te halen.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 18:59:36 #59
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_197160087
Natuurlijk. Verschillende mensen hebben verschillende belangen en die hebben allemaal vertegenwoordiging nodig in het parlement.

Veel hoogopgeleiden hebben belang bij open grenzen en globalisering, maar lager opgeleiden hebben er juist nadeel van.

Als je een groep van stemrecht wilt uitsluiten zou ik religieuze mensen in de ban doen. Ze hebben godsdienstvrijheid, dus hun belangen worden gediend door de grondwet, ze hebben niet meer vertegenwoordiging nodig dan dat.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_197160168
Ja, het is gewenst en zelfs essentieel dat ongeschoolden en lager opgeleiden mogen stemmen. Alle lagen van de bevolking behoren vertegenwoordigd te worden in het parlement.

Het doel is niet om de best mogelijke regering te vormen of om de kiezers zo veel mogelijk te behagen.

Misschien moeten we de vraag omkeren. Is het wenselijk dat de tweede kamer bijna volledig vol zit met hoger opgeleiden? Waarvan ruim de helft geen werkervaring heeft buiten de publieke sector? Kun je nog wel spreken van een volksvertegenwoordiging wanneer deze totaal niet meer representatief is voor de rest van de bevolking?
pi_197161352
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 17:47 schreef Tocadisco het volgende:
De consequenties van maatregelen zoals TS die voorstelt zijn trouwens nu al zichtbaar in de Nederlandse politiek voor het deel dat nu al niet mag stemmen, namelijk 18-minners. Hun belangen worden vrij systematisch ondergewaardeerd ten opzichte van die van oudere kiezers, er valt immers electoraal nauwelijks iets te halen.
inderdaad. interessante discussie kan zijn: waarom 65+ stemrecht behouden? hoe zou de wereld er dan uitzien, want de wijsheid (op ervaring) is dan allang verouderd is dan allang vervlogen en is de cognities vooral gebasseerd (op steeds slechter wordende) herinnering en sentiment.
pi_197161392
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:07 schreef Korenfok het volgende:

[..]

inderdaad. interessante discussie kan zijn: waarom 65+ stemrecht behouden? hoe zou de wereld er dan uitzien, want de wijsheid (op ervaring) is dan allang verouderd is dan allang vervlogen en is de cognities vooral gebasseerd (op steeds slechter wordende) herinnering en sentiment.
:')
pi_197161399
:')
pi_197161425
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:10 schreef M.Ritcher het volgende:

[..]

:')
waarom hebben 17 jarie dan geen stemrecht? wat voegd de 65 plusser toe voor een land?
pi_197161458
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:12 schreef Korenfok het volgende:

[..]

waarom hebben 17 jarie dan geen stemrecht? wat voegd de 65 plusser toe voor een land?
Gebruik eerst eens hoofdletters en probeer het daarna opnieuw. Verder :')
pi_197161539
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 19:06 schreef Havermout2 het volgende:
Ja, het is gewenst en zelfs essentieel dat ongeschoolden en lager opgeleiden mogen stemmen. Alle lagen van de bevolking behoren vertegenwoordigd te worden in het parlement.

Het doel is niet om de best mogelijke regering te vormen of om de kiezers zo veel mogelijk te behagen.

Misschien moeten we de vraag omkeren. Is het wenselijk dat de tweede kamer bijna volledig vol zit met hoger opgeleiden? Waarvan ruim de helft geen werkervaring heeft buiten de publieke sector? Kun je nog wel spreken van een volksvertegenwoordiging wanneer deze totaal niet meer representatief is voor de rest van de bevolking?
Er zijn experimenten gedaan binnen de eu (dacht oa in Frankrijk in bepaalde deelstaten) om bevolking op te roepen voor bestuurstaken(wethouder en dat soort dingen) voor één of twee jaar. Dit werd ad random gedaan, dus los van je opleidingsniveau. Blijkt dat iedereen meer waardering kreeg voor de overheid en dat heel veel meer konden dan je vooraf zou verwachten.
pi_197161557
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:14 schreef M.Ritcher het volgende:

[..]

Gebruik eerst eens hoofdletters en probeer het daarna opnieuw. Verder :')
Geef gewoon antwoord, of mogen we niet aan dogmatjes komen. Nog een keer. Waarom 65+ stemrecht?
pi_197163487
Een irrelevante vraag toch? In principe kun je geen 'slechte' stem uitbrengen bij de verkiezingen. Je kunt het eens of oneens zijn met partijen, maar er is geen stem die er direct voor zorgt dat het minder goed gaat met het land. Ik denk dat het relevanter is om te vragen of politieke partijen niet meer moeite zouden moeten steken in het goed informeren van alle lagen van de bevolking over hun plannen. En dus niet uitspraken van tegenstanders verdraaien of in een verkeerd daglicht zetten.
't Echte en 't ware!
pi_197163972
quote:
99s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:50 schreef Karina het volgende:
Ik ben ook laaggeleid en ga gewoon stemmen hoor.
Vragen ze voor mod geen WO niveau dan weer wat geleerd.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_197164063
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:12 schreef Korenfok het volgende:

[..]

waarom hebben 17 jarie dan geen stemrecht? wat voegd de 65 plusser toe voor een land?
Stemrecht is er voor iedere volwassene.. simpel principe en niet discriminerend
Eisen van iemand moet belasting betalen en iemand moet nut hebben voor de maatschappij is mensen uitsluiten en zij die wel voldoen aan die eisen geef je macht over hen die "zakken" voor die eisen.
Overigens hebben 65=plussers groot nut voor de samenleving .... vooral voor hun kinderen, maar ook met. andere activiteiten. En zonder hen bestond de samenleving niet.
  Moderator vrijdag 1 januari 2021 @ 21:46:39 #71
9859 crew  Karina
Woman
pi_197164278
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:37 schreef vipergts het volgende:

[..]

Vragen ze voor mod geen WO niveau dan weer wat geleerd.
gaat meer om EQ ;)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_197164330
Ik vind stelling van TS namelijk discrimineren. want je sluit de andere uit op basis van opleidingsniveau.

Waarom moet je nou een opleidingsniveau bij betrekken. Een laag opleidingsniveau betekent niet dat persoon dom is. Voor mij bestaat er namelijk geen hoog of laag opleid. Alleen praktisch of theoretisch. Sommigen kunnen dat beiden.

Bijvoorbeeld wanneer een chirurgie voor 10 jaar gestudeerd om iemand kunnen te opereren. Maar wanneer de verlichting in de operatiekamer stuk gaat. Kan hij helemaal niets mee beginnen. Dus hij heeft iemand die praktisch nodig. Een elektricien kan wel leidingen, verlichtingen maken.

In dat geval is elektricien even waardevol als chirurgie.

Dus ik zie er geen waarde in "laagopgeleiden" hiervoor moet uitsluiten.
Ook al schrijft iemand een slechte Nederlands of Engels, het wil niet zeggen dat ze dom is.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_197164346
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:17 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Geef gewoon antwoord, of mogen we niet aan dogmatjes komen. Nog een keer. Waarom 65+ stemrecht?
Misschien stemt die 65 plusser wel voor een betere wereld omdat hij graag heeft dat zijn kleindochter van 6 ook droge voeten heeft. Stemrecht afpakken op wat voor basis dan ook is gewoon fout. Wel zou ik graag zien dat mensen zich beter verdiepen voordat ze hun stem uitbrengen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_197164419
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:46 schreef Karina het volgende:

[..]

gaat meer om EQ ;)
O dat verklaart ook een hoop ik zou niet om kunnen gaan met zoveel macht.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_197167644
Ja dat is echt een top idee.
Op basis van een kenmerk iemand indelen als beter of waardevoller dan de ander. Zeg maar een soort betere versie van een mens en een mindere versie.
Een soort übermensch en... moet ik de rest nog uitschrijven?
pi_197167663
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 01:40 schreef MisChrartin het volgende:
Ja dat is echt een top idee.
Op basis van een kenmerk iemand indelen als beter of waardevoller dan de ander. Zeg maar een soort betere versie van een mens en een mindere versie.
Een soort übermensch en... moet ik de rest nog uitschrijven?
Ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 2 januari 2021 @ 01:47:03 #77
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_197167664
Ja
pi_197167700
quote:
16s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 01:46 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja.
Ajacied.
Zo dat was de rest.
pi_197168155
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:07 schreef Korenfok het volgende:

[..]

inderdaad. interessante discussie kan zijn: waarom 65+ stemrecht behouden? hoe zou de wereld er dan uitzien, want de wijsheid (op ervaring) is dan allang verouderd is dan allang vervlogen en is de cognities vooral gebasseerd (op steeds slechter wordende) herinnering en sentiment.
65+ is een te lage grens. Maar vanaf 80 jaar moet je je toch afvragen of een stemrecht nog wel volledig moet worden toegekend.
De Brexit is vooral bewerkstelligd door de oudere kiezers c.q. oudste kiezers. Binnen anderhalf jaar na stemming waren er zoveel van deze mensen rees overleden, dat op dat moment de meerderheid voor Brexit al was verdwenen.
pi_197170476
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 07:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]

65+ is een te lage grens. Maar vanaf 80 jaar moet je je toch afvragen of een stemrecht nog wel volledig moet worden toegekend.
De Brexit is vooral bewerkstelligd door de oudere kiezers c.q. oudste kiezers. Binnen anderhalf jaar na stemming waren er zoveel van deze mensen rees overleden, dat op dat moment de meerderheid voor Brexit al was verdwenen.
Dan hadden die jongeren even moeten gaan stemmen maar dat was teveel moeite.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator zaterdag 2 januari 2021 @ 12:14:18 #81
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197170595
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 12:06 schreef vipergts het volgende:

[..]

Dan hadden die jongeren even moeten gaan stemmen maar dat was teveel moeite.
Viel wel mee, de opkomst was best hoog onder jongeren maar er zijn veel meer ouderen (babyboom etc) dan jongeren, natuurlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197170610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 12:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Viel wel mee, de opkomst was best hoog onder jongeren maar er zijn veel meer ouderen (babyboom etc) dan jongeren, natuurlijk.
O dacht dat die juist laag was tijdens dat referendum.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_197170674
Laag geschoold of ongeschoold is niet altijd een keuze.
Ben eerder voorstander dat je gewoon eerst een iq test moet doen en daar minimaal 90 punten moet halen, dan nog zijn er meer dan genoeg mensen die niet meer mogen stemmen.
  Moderator zaterdag 2 januari 2021 @ 12:21:51 #84
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197170733
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 12:15 schreef vipergts het volgende:

[..]

O dacht dat die juist laag was tijdens dat referendum.
Hoger dan bij normale verkiezingen, boven de 50% dacht ik. Maar goed, enigzins off topic :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 12:30:47 #85
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197170870
Probleem bij de Brexit was natuurlijk ook dat de remainers een beetje een puinzooi van de campagne hebben gemaakt.
We have always been at war with Eastasia.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 15:35:00 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197173267
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Leg eens uit.
We leven in een parlementaire democratie. In een volksvertegenwoordiging moet ook iedereen zich kunnen laten vertegenwoordigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197173364
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Vandaag een discussie daarover gehad.
Is het wenselijk dat je als land ongeschoolden en laagopgeleide mensen ook stemrecht geeft?

Ontstaat er op die manier een groter aandeel aan stemmen die ten nadele is van het land?
Vond het wel geinig dat iemand een puntensysteem naar voren schoof. de stem van ongeschoolden telt voor 0,25, de stem voor laagopgeleiden voor 0,5 stem etc. tot aan mensen die na de universiteit een specialiteit hebben gekozen waarvan de stemmen voor 2 gelden.

Hoe zou zo'n land eruit zien? Zouden hoogopgeleide mensen beter stemmen ten opzichte van de economie? Lijkt me wel.
dat is niet iemand, dat is een dictator.
pi_197173393
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 07:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]

65+ is een te lage grens. Maar vanaf 80 jaar moet je je toch afvragen of een stemrecht nog wel volledig moet worden toegekend.
Waarom wil je mensen vanwege hun leeftijd discrimineren?
Ben je bang dat 80-plussers anders stemmen dan jij wil ?
  zaterdag 2 januari 2021 @ 15:49:24 #89
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197173473
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 15:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom wil je mensen vanwege hun leeftijd discrimineren?
Ben je bang dat 80-plussers anders stemmen dan jij wil ?
De gedachte zal zijn dat je mensen geen invloed wil geven die normaliter toch geen tien jaar meer te gaan hebben.

Vraag me af of hij dan ook terminaal zieke mensen stemrecht wil ontnemeen of jij vindt dat een 13-jarige zou moeten kunnen stemmen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 2 januari 2021 @ 15:57:07 #90
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197173588
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:23 schreef Japepk het volgende:
Een irrelevante vraag toch? In principe kun je geen 'slechte' stem uitbrengen bij de verkiezingen. Je kunt het eens of oneens zijn met partijen, maar er is geen stem die er direct voor zorgt dat het minder goed gaat met het land. Ik denk dat het relevanter is om te vragen of politieke partijen niet meer moeite zouden moeten steken in het goed informeren van alle lagen van de bevolking over hun plannen. En dus niet uitspraken van tegenstanders verdraaien of in een verkeerd daglicht zetten.
Natuurlijk kun je wel een slechte stem uitbrengen. Het is alleen afhankelijk van de persoon of ze dit goed of slecht vinden
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:00:39 #91
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197173631
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 15:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

We leven in een parlementaire democratie. In een volksvertegenwoordiging moet ook iedereen zich kunnen laten vertegenwoordigen.
Maar dat gebeurt helemaal niet. In geen enkel land telt iedereens stem.
Een 16-jarige wordt niet vertegenwoordigd. En zodra ze 18 zijn, zien ze zelf het nut niet meer in om te stemmen voor de 16-jarigen.
Er zijn genoeg groepen die niet kunnen of mogen stemmen, in ieder land. het is gewoon aan het land zelf wie ze wel of niet laten stemmen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:01:58 #92
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197173652
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 15:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom wil je mensen vanwege hun leeftijd discrimineren?
Ben je bang dat 80-plussers anders stemmen dan jij wil ?
Ik kan het enigszins begrijpen.
Waarom hebben 80-jarigen die gemiddeld nog 2 jaar te leven hebben, het stemrecht om voor de komende 4 jaar te stemmen?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:06:35 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197173721
quote:
89s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 16:00 schreef Mikeytt het volgende:
Er zijn genoeg groepen die niet kunnen of mogen stemmen,
Dat valt nogal mee. We kennen een minimumleeftijd (je kunt erover twisten of die 18, 16 of 21 zou moeten zijn maar dat er een minimumleeftijd is is alleen al uit praktische gronden logisch) en er is een handjevol (ex-)delinquenten waarvan het stemrecht is ingetrokken, maar verder is het kiesrecht algemeen.

Dat is in het verleden trouwens wel anders geweest. Er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten stemmen, of zwarte mensen, of mensen die niet genoeg belasting betaalden. Die uitzonderingen zijn allemaal afgeschaft, en dat is niet voor niets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:06:47 #94
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197173725
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Stemrecht is er voor iedere volwassene.. simpel principe en niet discriminerend
Eisen van iemand moet belasting betalen en iemand moet nut hebben voor de maatschappij is mensen uitsluiten en zij die wel voldoen aan die eisen geef je macht over hen die "zakken" voor die eisen.
Overigens hebben 65=plussers groot nut voor de samenleving .... vooral voor hun kinderen, maar ook met. andere activiteiten. En zonder hen bestond de samenleving niet.
Natuurlijk is dat wel discriminerend. je sluit alsnog minderjarigen uit. (en in het geval van Nederland een aantal misdadigers)
Met jouw beredenering zou je ook kunnen stellen dat uitkeringstrekkers geen stemrecht zouden moeten krijgen aangezien ze niet zelf belasting betalen, maar dit indirect door werkenden wordt gedaan.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:12:10 #95
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197173807
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 16:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat valt nogal mee. We kennen een minimumleeftijd (je kunt erover twisten of die 18, 16 of 21 zou moeten zijn maar dat er een minimumleeftijd is is alleen al uit praktische gronden logisch) en er is een handjevol (ex-)delinquenten waarvan het stemrecht is ingetrokken, maar verder is het kiesrecht algemeen.

Dat is in het verleden trouwens wel anders geweest. Er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten stemmen, of zwarte mensen, of mensen die niet genoeg belasting betaalden. Die uitzonderingen zijn allemaal afgeschaft, en dat is niet voor niets.
400.000 mensen in het land zijn tussen de 16 en 18 jaar oud. Dat is niet niks, dus het valt helemaal niet mee.
Is een land dat 16-jarigen laat stemmen meer een democratie dan een land dat pas kiesrecht uitgeeft vanaf 18 jaar?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197173815
Ja.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:13:19 #97
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197173817
quote:
89s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 16:12 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

400.000 mensen in het land zijn tussen de 16 en 18 jaar oud. Dat is niet niks, dus het valt helemaal niet mee.
Is een land dat 16-jarigen laat stemmen meer een democratie dan een land dat pas kiesrecht uitgeeft vanaf 18 jaar?
Beide landen zijn meer een democratie dan een land waar mensen op basis van intelligentie worden uitsloten van hun democratische rechten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:13:41 #98
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197173821
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 16:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Beide landen zijn meer een democratie dan een land waar mensen op basis van intelligentie worden uitsloten van hun democratische rechten.
Is een land dat 16-jarigen laat stemmen meer een democratie dan een land dat pas kiesrecht uitgeeft vanaf 18 jaar?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:18:58 #99
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197173887
quote:
89s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 16:13 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Is een land dat 16-jarigen laat stemmen meer een democratie dan een land dat pas kiesrecht uitgeeft vanaf 18 jaar?
ceteris paribus wel (in procedurele zin).
We have always been at war with Eastasia.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:19:47 #100
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197173896
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 16:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]

ceteris paribus wel (in procedurele zin).
Drie keer raden wat de vervolgvraag wordt :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 2 / 5
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')