Nee, ze vertegenwoordigen de ziekenhuiszorg en met name de IC en wat zij nu doen vind ik een beetje vreemd.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze zijn niet zomaar mediaschreeuwers; ze vertegenwoordigen de zorg. Wat hij moet doen, is meteen de telefoon oppakken en bellen met Gommers en Kuipers om hun idee persoonlijk aan te horen en om uit te leggen wat hij gaat doen. Wat hij niet moet doen, is zijn woordvoerder laten zeggen dat hij er na het weekeinde op terugkomt. Hij heeft al eerder (van Gommers?) te horen gekregen dat het kabinet te laat reageert en dat dat een luxe is die zorgverleners zich doorgaans niet kunnen permitteren.
En ja, dat zou hij dan vooral voor de beeldvorming doen. Dat hoort bij zijn rol, dat hij innig contact houdt met de belangrijkste spelers en dat hij ervoor zorgt dat de beeldvorming op zijn hand is. Hij is daar niet goed in, al is het maar omdat veel mensen hem niet sympathiek vinden. Da's niet alleen franje, maar het is cruciaal voor het vertrouwen van het publiek in het kabinet.
Hoe bedoel je? Bijna 80.000 tot gisteren in Duitsland alleen al.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je vraag klopt niet. Je suggereert iets wat helemaal niet gebeurt. Niet binnen de EU in ieder geval.
Daar staat mij ook iets van bij ja, dat die 500.000 al een halvering was van de oorspronkelijke levering.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:35 schreef miss_sly het volgende:
E
[..]
Ergens in december kwam in ieder geval de mededeling dat Pfizer maar de helft van de beloofde leveringen zou kunnen doen, ivm productieproblemen, dacht ik. Maar ik dacht eigenlijk dat dat al eerder was, en dat deze 500K al die halve levering betrof.
Bestuurder in Nederland zijn is onlosmakelijk verbonden met stakeholdermanagement, om er maar eens een jeukterm in te gooien. Als je daar geen zin in hebt, moet je een andere baan zoeken. Of je moet een politicus à la Trump zijn die tweets de wereld instuurt in de orde van 'Weer een hersenscheet van Kuipers!' Gelukkig bedient vooral de woedende menigte zich van dergelijke methoden en zijn bestuurders doorgaans rationeler en constructiever.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:35 schreef groenen het volgende:
[..]
Als De Jonge op elke hersenscheet van Kuipers in de media moet reageren, dan wordt er het eerste kwartaal helemaal niemand meer gevaccineerd.
Dat is gewoon iets typisch van Nederlandse politici, niet specifiek iets van de Jonge. Uitstellen van beslissingen, oeverloos debatteren, enz. Desondanks verdient de Jonge het echt wel om de kop van Jut te zijn.quote:Op donderdag 31 december 2020 11:56 schreef JosMert het volgende:
De Jonge reageert niet op smeekbede Gommers en Kuipers: ‘Daar kom ik begin volgende week op terug’
https://www.ad.nl/politie(...)k-op-terug~ad4bd776/
De Jonge in een notendop. Alles uitstellen, nooit direct handelen. Zodat mensen het vergeten. Wat een basisschool leraartje is het toch.
Stakeholder ja, maar de boel even toe-eigenen voor jezelf en voor je collega’s is asociaal. Daar hoef je niet op te reageren, sterker nog ik vind dat Kuipers uit het OMT gegooid moet worden.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bestuurder in Nederland zijn is onlosmakelijk verbonden met stakeholdermanagement, om er maar eens een jeukterm in te gooien. Als je daar geen zin in hebt, moet je een andere baan zoeken. Of je moet een politicus à la Trump zijn die tweets de wereld instuurt in de orde van 'Weer een hersenscheet van Kuipers!' Gelukkig bedient vooral de woedende menigte zich van dergelijke methoden en zijn bestuurders doorgaans rationeler en constructiever.
En het lijkt te werken.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:38 schreef -0- het volgende:
[..]
Nee, ze vertegenwoordigen de ziekenhuiszorg en met name de IC en wat zij nu doen vind ik een beetje vreemd.
Ze proberen nu de vaccins toe te eigenen die gereserveerd zijn voor de verpleeghuiszorg, die keuze is gemaakt en deels ook prima te verantwoorden. Bovendien heeft deze zorg altijd achteraan gestaan. In het voorjaar moesten mensen hier patiënten verzorgen zonder enige bescherming omdat alles richting de ziekenhuizen van Gommers en Kuipers ging. Er lijkt van die kant soms weinig solidariteit met de rest van de zorg te zijn.
Och jee, 'vertegenwoordigen' is natuurlijk een onacceptabele formulering omdat ik er geen recht mee doe aan de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie. Schrap die formulering dan en richt je op de rest van mijn verhaal: Gommers en Kuipers zijn niet zoals het Red Team geïnteresseerden die vanaf de zijlijn roepen maar personen met posities die maken dat het ministerie aandacht aan hen te schenken heeft. Beide heren zijn nota bene bij technische briefings uitgenodigd geweest.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:38 schreef -0- het volgende:
[..]
Nee, ze vertegenwoordigen de ziekenhuiszorg en met name de IC en wat zij nu doen vind ik een beetje vreemd.
Ik zou tegen De Jonge zeggen: ga er het gesprek met ze over aan. Misschien blijken het zomaar redelijke mensen te zijn die openstaan voor goede argumenten. En deel die argumenten dan meteen even met het publiek.quote:Ze proberen nu de vaccins toe te eigenen die gereserveerd zijn voor de verpleeghuiszorg, die keuze is gemaakt en deels ook prima te verantwoorden. Bovendien heeft deze zorg altijd achteraan gestaan. In het voorjaar moesten mensen hier patiënten verzorgen zonder enige bescherming omdat alles richting de ziekenhuizen van Gommers en Kuipers ging. Er lijkt van die kant soms weinig solidariteit met de rest van de zorg te zijn.
Net een update: Duitsland nu op bijna 132K volgens deze counter.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:41 schreef Qarrad het volgende:
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Hier mooie overzichten van aantallen trouwens.
Op zich met je eens.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:38 schreef -0- het volgende:
[..]
Ze proberen nu de vaccins toe te eigenen die gereserveerd zijn voor de verpleeghuiszorg, die keuze is gemaakt en deels ook prima te verantwoorden. Bovendien heeft deze zorg altijd achteraan gestaan. In het voorjaar moesten mensen hier patiënten verzorgen zonder enige bescherming omdat alles richting de ziekenhuizen van Gommers en Kuipers ging. Er lijkt van die kant soms weinig solidariteit met de rest van de zorg te zijn.
Bedankt voor een post als dit.quote:Op donderdag 31 december 2020 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
In de Volkskrant staan foto's ingezonden door nabestaanden van personen die aan corona zijn overleden. Dat geeft een goed beeld van wie degenen zijn die eraan overlijden. Van de iets meer dan tachtig personen die worden genoemd, waren er vier jonger dan 60. Een van hen had kanker; de anderen zijn onverwacht overleden.
Daan, 35 jaar
Boy, 42 jaar
Marjan, 44 jaar
Robin, 46 jaar
En er staan diverse echtparen tussen. Mijn opa en oma aan vaderskant overleden samen. Dat was ingrijpend maar ook troostrijk, op een bepaalde manier. De een hoefde niet zonder de ander verder.
In één geval dat een duo wordt genoemd, gaat het om moeder en zoon:
Maja en Aloys, 92 en 62 jaar
En dit inderdaad, zo respectloos...quote:
Waar zou dat nou weer van afhangen?quote:Het aantal sneltesten per dag is beperkt. Op locatie horen de testpersonen welke test ze krijgen. Daarvoor kunnen ze niet vooraf een voorkeur aangeven.
80.000 is 'honderdduizenden'?quote:Op donderdag 31 december 2020 12:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Bijna 80.000 tot gisteren in Duitsland alleen al.
De GGD huppelt achter de feiten aan. Ik weet niet welke sneltesten ze gebruiken maar tot nu toe zijn die volstrekt onbetrouwbaar gebleken. Je kan bijna net goed een muntje opgooien.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:04 schreef ondeugend het volgende:
[ twitter ]
Ze zijn heel druk daar een paar kilometer verderop.
Dat speelt in de VS ook nog wel veel sterker dan hier. Je ziet dat, kijkend naar etniciteit, de zwarte bevolking echt veel harder wordt getroffen daar. Sterfte ligt drie keer zo hoog en de gemiddelde leeftijd van overledenen een stuk lager bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:59 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens is de discussie die we voeren over voorrang niet uniek voor ons land. Ik las een tijdje geleden een stuk in ik meen de NY Times waarin ook bijvoorbeeld het vaccineren van zorgmedewerkers of andere mensen met cruciale beroepen werd afgewogen tegen het vaccineren van de meest kwetsbaren.
Wat daarentegen in de discussie daar wel en hier niet naar voren kwam, is dat diversiteitsbeleid een rol speelde in het debat. Leerkrachten hoog bovenaan de lijst? Dat is niet oké, want die zijn overwegend wit. Maar daar staat tegenover dat ze kinderen in achterstandspositie les geven, dus misschien is het toch wel oké. Et cetera.
Ze vertegenwoordigen niet zomaar de ziekenhuiszorg. De regering heeft aan LCPS gevraagd om de patiëntenspreiding over alle ziekenhuizen te coördineren. Dat houdt in dat Kuipers voorzitter is van een uitvoeringsinstantie. De uitvoeringsinstantie die moet voorkomen dat mensen op straat liggen te sterven omdat een ziekenhuis vol is, om het maar even in een extreem te trekken.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:38 schreef -0- het volgende:
[..]
Beschikbaarheid lijkt me. Die PCR-test afnemen is lopendebandwerk. Zo'n sneltest komt iets meer menselijk handelen bij kijken. Dus dan moet er net personeel beschikbaar zijn om die af te kunnen nemen, denk ik.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:04 schreef ondeugend het volgende:
Waar zou dat nou weer van afhangen?
Door risicogroepen (en hun omgeving) te vaccineren zorg je dat er minder mensen bij de poort komen.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:08 schreef chratnox het volgende:
Dit is geen situatie van solidariteit richting IC's of verpleeghuizen, dit is een keuze tussen wel of geen selectie aan de poort.
Handig! En arm Afrika.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:41 schreef Qarrad het volgende:
Ja, klopt. Maar op dit moment wordt niemand gevaccineerd, dus de hoeveelheid instroom bij de poort gaat niet omlaag. Daarnaast is de groep die als eerst gevaccineerd wordt niet de groep die het meest in het ziekenhuis terecht komt, dus dat helpt ook maar minimaal met de instroom.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Door risicogroepen (en hun omgeving) te vaccineren zorg je dat er minder mensen bij de poort komen.
Naar zoiets was ik al op zoek, ja.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:41 schreef Qarrad het volgende:
Doe eens een gok?quote:Op donderdag 31 december 2020 13:09 schreef Zipportal het volgende:
Present voor de laatste cijfers van 2020 allen.
Alleen is die risico groep veel groter dan het aantal medewerkers op de IC etc. Dus dan krijg je de keuze hoe je je beperkte voorraad gebruikt.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Door risicogroepen (en hun omgeving) te vaccineren zorg je dat er minder mensen bij de poort komen.
Vooral de paywall is zo mooi 🙄quote:Op donderdag 31 december 2020 12:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooie post.
Dat artikel van Boy ramt er goed in, ongelofelijk
Absoluut mee eens.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:15 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Alleen is die risico groep veel groter dan het aantal medewerkers op de IC etc. Dus dan krijg je de keuze hoe je je beperkte voorraad gebruikt.
Inderdaad.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nokken hiermee.quote:
Die daling en piek waren te voorspellen, uiteraard.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:18 schreef DireStraits7 het volgende:
Bij GGD Gooi- en Vechtsreek zit het aantal testen alweer op het oude niveau overigens: https://www.ggdgv.nl/coronadashboard/
Er was alleen een kleine piek vlak voor kerst en een forse daling tijdens kerst.
Wel laag percentage positief, maar zo'n 10,6%. We kunnen er dus redelijk vanuit gaan dat in deze regio kerst niet zo'n groot verschil heeft gemaakt hier qua tests.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:18 schreef DireStraits7 het volgende:
Bij GGD Gooi- en Vechtsreek zit het aantal testen alweer op het oude niveau overigens: https://www.ggdgv.nl/coronadashboard/
Er was alleen een kleine piek vlak voor kerst en een forse daling tijdens kerst.
Het maakt de druk niet minder, het verhoogt de beschikbaarheid. Meer bedden die bemensd kunnen worden, waardoor ze minder sterk af hoeven te schalen. Dat gaat uiteraard uit van een groei aan patiënten die niet heel hard omhoog gaat.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:21 schreef Jane het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ik begrijp niet goed waarom Gommers en Kuipers lijken te denken dat het eerst inenten van ziekenhuispersoneel de druk in de ziekenhuizen (significant) minder maakt. Denken zij ook dat vaccinatie betekent dat je niet besmet kunt raken? Willen ze ziekenhuispersoneel dan toch door laten werken als ze besmet zijn, omdat ze minder ziek worden? Is dat wel verstandig? Lijkt me eigenlijk niet, toch?
De kerstpiek zou nu dan ongeveer te zien moeten zijn 5-7 dagen na kerst.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wel laag percentage positief, maar zo'n 10,6%. We kunnen er dus redelijk vanuit gaan dat in deze regio kerst niet zo'n groot verschil heeft gemaakt hier qua tests.
Hollands Midden heeft ook de cijfers bijgewerkt t/m woensdag (aantal tests nog niet):
https://eengezonderhollan(...)shboardthemas/corona
De week ervoor waren gemiddeld zo'n 2860 tests per dag, dus die zitten ook wel redelijk in de buurt.
Sinterklaaspiek was op 14 december toch?quote:Op donderdag 31 december 2020 13:24 schreef Momo het volgende:
[..]
De kerstpiek zou nu dan ongeveer te zien moeten zijn 5-7 dagen na kerst.
Ik had het over de EU en gebruikte Duitsland specifiek met de woorden "alleen al" erbij. Inmiddels 132k in Duitsland en daarbij de rest van EU-landen bij opgeteld wel toch? Voor de update stond de teller op zo'n 165k, na de update op bijna 240k. Dan kun je inderdaad gaan zeveren dat het een uurtje later pas werkelijk honderdduizenden is natuurlijkquote:Op donderdag 31 december 2020 13:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
80.000 is 'honderdduizenden'?
Als die er is zou die qua tests nu zo'n beetje naar voren moeten komen idd. Qua ziekenhuisopnames zou je die vanaf zondag/maandag zo'n beetje kunnen gaan verwachten zou ik gokken.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:24 schreef Momo het volgende:
[..]
De kerstpiek zou nu dan ongeveer te zien moeten zijn 5-7 dagen na kerst.
Oke, dan ga je er dus vanuit dat ziekenhuispersoneel niet meer hoeft te isoleren als ze toch besmet zijn? Omdat ze er niet meer (zo) ziek van kunnen worden? Of gaan we ze ook helemaal niet meer testen?quote:Op donderdag 31 december 2020 13:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het maakt de druk niet minder, het verhoogt de beschikbaarheid. Meer bedden die bemensd kunnen worden, waardoor ze minder sterk af hoeven te schalen. Dat gaat uiteraard uit van een groei aan patiënten die niet heel hard omhoog gaat.
Gisteren was er een directeur van een ziekenhuis in Limburg volgens mij die zei dat een flink aantal medewerkers ziek was met Covid-19, dat ze er flink ziek van waren.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:28 schreef Jane het volgende:
[..]
Oke, dan ga je er dus vanuit dat ziekenhuispersoneel niet meer hoeft te isoleren als ze toch besmet zijn? Omdat ze er niet meer (zo) ziek van kunnen worden? Of gaan we ze ook helemaal niet meer testen?
Nogmaals, er is tot nu toe geen enkele fabrikant die zegt dat hun vaccin ook tegen besmetting beschermt.
Dat doet een vaccin nooit. Het beschermt tegen (erg) ziek worden van die besmetting omdat de afweer meteen aan de slag kan met een signalement van de ziektekiem en dus de vermenigvuldiging in grote mate voorkomt, waardoor iemand niet of minder ziek wordt. En hoe zieker iemand is, hoe meer virusdeeltjes deze persoon heeft en kan verspreiden. Statistisch gezien zullen gevaccineerde mensen dus oneindig minder vaak de ziekte verspreiden, ook als ze besmet zijn geraakt.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:28 schreef Jane het volgende:
[..]
Oke, dan ga je er dus vanuit dat ziekenhuispersoneel niet meer hoeft te isoleren als ze toch besmet zijn? Omdat ze er niet meer (zo) ziek van kunnen worden? Of gaan we ze ook helemaal niet meer testen?
Nogmaals, er is tot nu toe geen enkele fabrikant die zegt dat hun vaccin ook tegen besmetting beschermt.
Sinterklaas heeft hopelijk en ironisch gezien een grotere piek dan de Kerstman.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:26 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Sinterklaaspiek was op 14 december toch?
Maar daar mag het voor deze kleine aantallen toch niet op vast zitten. Desnoods laat je een student het in excel kloppen for the time being.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het probleem is ook niet echt het zetten van de prik zelf, maar de randvoorwaarden. Waaronder een degelijke registratie.
Wat als er in een bepaalde batch een fout is gemaakt waardoor opeens een groep van 1000 man allemaal rare bijwerkingen krijgt?
Gvd, dit wil ik ook weer, zonder die kut 1.5m of andere gezelligheid en spontaniteitsslopende kutbeperkingen.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:09 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Tja hier is het besluit met de wetenschap dat besmettingen vooral binnen plaats vinden en niet buiten, om iedereen vooral binnen te houden met visite.
Ik snap dit natuurlijk.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:31 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat doet een vaccin nooit. Het beschermt tegen (erg) ziek worden van die besmetting omdat de afweer meteen aan de slag kan met een signalement van de ziektekiem en dus de vermenigvuldiging in grote mate voorkomt, waardoor iemand niet of minder ziek wordt. En hoe zieker iemand is, hoe meer virusdeeltjes deze persoon heeft en kan verspreiden. Statistisch gezien zullen gevaccineerde mensen dus oneindig minder vaak de ziekte verspreiden, ook als ze besmet zijn geraakt.
En dat zijn ook de gebieden met de meeste besmettingen per....quote:Op donderdag 31 december 2020 13:35 schreef Qarrad het volgende:
De rioolwatermeting laat helaas nog steeds stijgende waarden zien. Op het kaartje eronder springen Twente en Noord-Limburg er nog steeds uit.
Dat argument ("past niet in ...") blijft mij verbazen inclusief dat stoïcijns vasthouden aan de eigen overtuigingquote:Op donderdag 31 december 2020 12:06 schreef VacaLoca het volgende:
"Het Pfizer vaccin paste niet in onze strategie" is toch gewoon reden voor ontslag van iedereen betrokken.
In acht maanden tijd niet verder voorbereid dan gokken dat een vaccin de race wint waarmee je je standaard griepvaccinatie protocollen kan gebruiken?
En anders dikke pech?
Bespottelijk.
Daar heb je die symbolische prikkers van De Jonge!quote:Op donderdag 31 december 2020 13:14 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Naar zoiets was ik al op zoek, ja.
Zat ook nog te kijken hoeveel België er tot nu toe gedaan heeft, maar die staan er helaas niet tussen. Wel de 138 van Frankrijk. Die kunnen al bijna gaan versoepelen dus.
Precies. Tot nu toe is het een vrij betrouwbare graadmeter dus.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:36 schreef Momo het volgende:
[..]
En dat zijn ook de gebieden met de meeste besmettingen per....
Oh sorry, ik sla iets te snel aan denk ikquote:Op donderdag 31 december 2020 13:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik snap dit natuurlijk.Het ging mij er puur even om dat ik niet inzie hoe het eerst inenten van ziekenhuispersoneel de druk in de ziekenhuizen significant verlaagt als de mensen alsnog moeten testen en isoleren. De gezondheidsraad heeft niet voor niets aangeraden met de ouderen/zwakkeren te beginnen. Die zullen ook die overweging gemaakt hebben.
De smeekbede van Gommers en Kuipers zal niet voor niets zijn geweest. Als iemand besmet is geraakt en ziek is geworden zal die (verwacht ik) langer uit de running zijn dan wanneer deze in quarantaine moet doordat diegene positief getest is maar er verder geen last van heeft. Dan moet diegene thuis blijven voor de periode die moet, er valt wellicht zelfs iets te zeggen voor testen - 5 dagen quarantaine en nog een keer testen. Als negatief -> weer aan het werk.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik snap dit natuurlijk.Het ging mij er puur even om dat ik niet inzie hoe het eerst inenten van ziekenhuispersoneel de druk in de ziekenhuizen significant verlaagt als de mensen alsnog moeten testen en isoleren. De gezondheidsraad heeft niet voor niets aangeraden met de ouderen/zwakkeren te beginnen. Die zullen ook die overweging gemaakt hebben.
quote:Het eerder vaccineren van essentieel ziekenhuispersoneel gaat qua beschikbare vaccins niet ten koste van medewerkers in de verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en thuiszorg. Er is zelfs ruimte om bovenop die twee groepen wekelijks nog tienduizenden andere mensen te vaccineren.
De groep essentiële zorgmedewerkers bestaat uit 20.000 tot 40.000 mensen, schatten ziekenhuisbestuurder Ernst Kuipers en Diederik Gommers, voorzitter van de vereniging voor IC-artsen. Omdat het vaccin uit twee prikken bestaat, kost het vaccineren van de groep dus maximaal 80.000 doses.
Gommers en Kuipers riepen gisteren in Nieuwsuur op om zo snel mogelijk te beginnen met het vaccineren van het essentiële personeel. Het liefst maandag al. Het gaat om medewerkers van de intensive care, spoedeisende hulp, covid-afdelingen en ambulancepersoneel.
Het essentiële zorgpersoneel staat bij de vaccinatiestrategie van het kabinet nu nog op plek vijf, pas na onder andere de 60-plussers. Minister De Jonge van Volksgezondheid komt maandag met een reactie op het verzoek om de groep voorrang te geven.
Wekelijks 150.000 doses
Qua beschikbare aantallen vaccin zou het in ieder geval lukken om de groep van maximaal 40.000 essentiële zorgmedewerkers voorrang te geven. Nederland heeft op dit moment zo'n 175.000 doses van het Pfizer-vaccin op voorraad. Wekelijks komen er minimaal 150.000 doses bij. Eind januari verwacht het ministerie van VWS 833.625 doses te hebben ontvangen. Eind februari staat de teller al op anderhalf miljoen doses.
Volgens de huidige plannen wordt op 8 januari gestart met het prikken van de eerste groep: de medewerkers van verpleeghuizen. De voorraad vaccins in Oss is dan inmiddels aangevuld tot zo'n 340.000 doses.
De GGD prikt de komende tijd maximaal 200.000 mensen per week op 25 locaties. Na drie weken kunnen alle 600.000 medewerkers in de verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en thuiszorg de eerste prik hebben ontvangen. In februari krijgen zij hun tweede prik.
Tegelijk met het vaccineren komen er wekelijks nieuwe voorraden binnen van het Pfizer-vaccin. Zelfs bij het vaccineren van alle medewerkers in de verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en thuiszorg én het essentieel zorgpersoneel, heeft Nederland eind februari zo'n 200.000 doses vaccin over.
Mogelijk worden die extra doses (goed voor 100.000 mensen) gebruikt om thuiswonende ouderen eerder te gaan vaccineren. Eerder deze week werd bekend dat het kabinet dat overweegt te gaan doen.
De blote billen van Hugo.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:55 schreef Noek het volgende:
Als we alles nog even door laten stijgen hebben we de groepsimmuniteit te pakken voordat de symbolische spuit wordt gezet. Hebben we al democratisch en zorgvuldig besloten wie de eerst gevaccineerde gaat worden?
Gezond personeel in de tehuizen lijkt me ook vrij essentieel, die groep gaat vaak toch niet naar het ziekenhuis dus heeft ter plekke extra zorg nodig. Uitval daar moet echt geminimaliseerd worden.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:49 schreef deedeetee het volgende:
Het is een kip en ei probleem.
Maar aangezien men de ouderen in de verzorgings tehuizen niet kan vaccineren ( zegt men ) lijkt mij dat het personeel in t ziekenhuis belangrijker is dan dat in het verzorgings tehuis. Tenzij men de verzorgingstehuizen weer dicht gooit voor bezoek blijft besmetting daar toch heersen. En dan is gezond ziekenhuispersoneel dus erg belangrijk.
Dank je wel. Dan zou dus theoretisch die hele groep van ~50.000 mensen gevaccineerd kunnen worden nog voor het eerste vaccin door de GGD gezet wordt, zonder dat het negatieve invloed op de rest van de vaccinatiecampagne heeft.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:03 schreef miss_sly het volgende:
Over de aantallen:
https://nos.nl/artikel/23(...)eghuispersoneel.html
NL heeft op dit moment inderdaad 175.000 doses en er komen er 150.000 wekelijks bij volgens dit artikel.
Hé Hugo! Waar wachten we nog op? Hup aan de slag!quote:Op donderdag 31 december 2020 14:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dank je wel. Dan zou dus theoretisch die hele groep van ~50.000 mensen gevaccineerd kunnen worden nog voor het eerste vaccin door de GGD gezet wordt, zonder dat het negatieve invloed op de rest van de vaccinatiecampagne heeft.
Dan kun je zelfs de groep die als 5e aan de beurt is volledig wegstrepen, want die is dan al gedaan door de ziekenhuizen zelf. Lijkt mij een schot voor open doel, of ik zou niet het volledige plaatje moeten overzien wat dit complexer maakt dan ze het nu voorstellen.
nog steeds 138 meer dan NL tot 11 januariquote:Op donderdag 31 december 2020 13:38 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Daar heb je die symbolische prikkers van De Jonge!
Overigens zijn die Fransen ook zo dwars als wat. Bij kennissen van me stond ineens de halve Franse familie voor de deur voor Kerst. Quelle surprise!
En daar komt naar alle waarschijnlijkheid het vaccin van Moderna op korte termijn bij.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:46 schreef ondeugend het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)mers-en-kuipers.html
[..]
Dat verbaast me eigenlijk de hele tijd. Ze hebben het over eerst de ene of de andere groep, maar er is gewoon genoeg voor al die groepen en meer? Waarom zo terughoudend?quote:Op donderdag 31 december 2020 14:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dank je wel. Dan zou dus theoretisch die hele groep van ~50.000 mensen gevaccineerd kunnen worden nog voor het eerste vaccin door de GGD gezet wordt, zonder dat het negatieve invloed op de rest van de vaccinatiecampagne heeft.
Dan kun je zelfs de groep die als 5e aan de beurt is volledig wegstrepen, want die is dan al gedaan door de ziekenhuizen zelf. Lijkt mij een schot voor open doel, of ik zou niet het volledige plaatje moeten overzien wat dit complexer maakt dan ze het nu voorstellen.
we gaan gewoon zwaar achterlopen met prikken.....dat is duidelijk.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:13 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En daar komt naar alle waarschijnlijkheid het vaccin van Moderna op korte termijn bij.
Die van AstraZeneca/Oxford kan iets langer duren, maar lijkt ook te komen.
je weet toch ! zorgvuldigheid !quote:Op donderdag 31 december 2020 14:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat verbaast me eigenlijk de hele tijd. Ze hebben het over eerst de ene of de andere groep, maar er is gewoon genoeg voor al die groepen en meer? Waarom zo terughoudend?
Het registratiesysteem ansich bestempel ik niet als bureaucratie.quote:Op donderdag 31 december 2020 12:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als jij een degelijk registratiesysteem als bureaucratie wil bestempelen, prima.
Ja maar ze hebben ook wel een erg korte tijd gehad om dit voor te kunnen bereidenquote:Op donderdag 31 december 2020 14:13 schreef Predator40 het volgende:
[..]
we gaan gewoon zwaar achterlopen met prikken.....dat is duidelijk.
Ja ik begin er nu ook serieus last van te krijgen.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef byah het volgende:
Het feit dat deze zooi gewoon doorgaat in het volgende jaar maakt me vrij depressief. Er komt letterlijk geen einde aan de dagelijkse sleur, of het nou maandag dinsdag, kerstavond of oudejaarsavond is, morgen weer exact dezelfde dag
Is dit alleen COVID op IC of totale IC bezetting?quote:Op donderdag 31 december 2020 14:17 schreef ondeugend het volgende:
Iig geval ben ik goddomme eens toe aan goed nieuws.
Zo dat zal ze leren!
Ja, dit lijkt me ook. Het is letterlijk een cadeautje.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik weet precies waar je het over hebt.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef byah het volgende:
Het feit dat deze zooi gewoon doorgaat in het volgende jaar maakt me vrij depressief. Er komt letterlijk geen einde aan de dagelijkse sleur, of het nou maandag dinsdag, kerstavond of oudejaarsavond is, morgen weer exact dezelfde dag
ja, 8 maanden maar.....quote:Op donderdag 31 december 2020 14:21 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja maar ze hebben ook wel een erg korte tijd gehad om dit voor te kunnen bereiden
200k maxquote:Op donderdag 31 december 2020 14:23 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dit leest is men in elk geval van plan om 200k vaccins per week toe te dienen, dus dat is al een stuk positiever dan de eerder op basis van een ander artikel berekende 60k.
Ik zou er vanuit gaan dat die dicht blijven. Van Dissel gaf ook al aan dat de lockdown misschien wel tot in februari ging duren. En zeker als je ziet dat de Engelse variant toch ook bij kinderen harder aankomt is het misschien zo gek ook nog niet.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:25 schreef Twinkle20 het volgende:
Nog niks over de scholen he? Daar zouden ze vandaag toch meer over los laten?
Ik ga het ook echt niet nog een heel jaar trekken. En wij worden hier eigenlijk amper geraakt. Kan me niet voorstellen hoe het is voor de mensen die er echt aan onder door gaan.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef byah het volgende:
Dan gaat het dus 10 weken duren om de eerste miljoen mensen te vaccinerenquote:Op donderdag 31 december 2020 14:23 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dit leest is men in elk geval van plan om 200k vaccins per week toe te dienen, dus dat is al een stuk positiever dan de eerder op basis van een ander artikel berekende 60k.
ze waren ook van plan om 40.000 testen per dag te kunnen doen in mei, en daar waren ze pas aan toe in oktoberquote:Op donderdag 31 december 2020 14:23 schreef Janneke141 het volgende:
het bloed druipt van hun handen !!!!quote:Op donderdag 31 december 2020 14:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik ga het ook echt niet nog een heel jaar trekken. En wij worden hier eigenlijk amper geraakt. Kan me niet voorstellen hoe het is voor de mensen die er echt aan onder door gaan.
En toch vrees ik (vooral in het tempo van ''zorgvuldig/voorzichtig'' Nederland) dat 2021 ook gewoon een jaar vol met maatregelen kan zijn.
Ze weten al maanden dat vaccins onze uitweg gaan zijn en toch is de voorbereiding zo enorm traag.
Op basis van wat er geleverd wordt (volgens de huidige planning) kom je sowieso niet verder dan ongeveer 800.000. Maar het is wel van belang om dat getal zo dicht mogelijk te benaderen.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan gaat het dus 10 weken duren om de eerste miljoen mensen te vaccineren
Hoe bedoel je? Omdat ze nog niet "op de kaart staan"?quote:
Bron.quote:The COVAX Facility currently has 190 participating economies. This includes 98 higher-income economies and 92 low- and middle-income economies eligible to have their participation in the Facility supported via the financing mechanism known as the Gavi COVAX AMC. Of the 92 economies eligible to be supported by the COVAX AMC, 86 have now submitted detailed vaccine requests, offering the clearest picture yet on actual global demand for COVID-19 vaccines.
Als ze nu de scholen open gooien verlies je alleen maar meer draagvlak. Overal worden noodsignalen geuit, maar ondertussen lekker de scholen openen. Lijkt me een briljant idee. Ze mogen ze best open gooien, maar dan moeten ze ook niet gaan huilen als de ziekenhuizen daadwerkelijk overstromen/de besmettingen weer harder stijgen. Dan kan je mensen net zo goed ook weer laten sporten, etc.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik zou er vanuit gaan dat die dicht blijven. Van Dissel gaf ook al aan dat de lockdown misschien wel tot in februari ging duren. En zeker als je ziet dat de Engelse variant toch ook bij kinderen harder aankomt is het misschien zo gek ook nog niet.
Herkenbaar. Ik loop echt op mijn tandvlees. Gelukkig mag ik maandag weer lesgeven. En nog met levende kinderen voor mijn neus ook. Kan niet wachten.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef byah het volgende:
Ze wijzen alleen liever naar de bevolking. In plaats van toe te geven dat hun trage beleid ook gewoon levens kost.quote:Op donderdag 31 december 2020 14:29 schreef Predator40 het volgende:
[..]
het bloed druipt van hun handen !!!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |