quote:Vrouw met bijstand krijgt boodschappen, 7000 euro teruggevorderd
Een vrouw met een bijstandsuitkering moet van de gemeente Wijdemeren (ten westen van Hilversum) ruim 7000 euro terugbetalen, omdat haar moeder af en toe boodschappen voor haar deed. Dat meldt de website schuldinfo.nl. De gemeente heeft in de zaak gelijk gekregen van de rechtbank in Utrecht.
De anonieme vrouw kreeg sinds eind 2015 een bijstandsuitkering, maar had ook te maken met hoge vaste lasten. Om haar te helpen deed haar moeder volgens een verklaring van de vrouw een keer in de week boodschappen voor hen allebei.
Inlichtingenplicht
De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau, blijkt uit de uitspraak van de rechtbank uit oktober 2019. Begin deze maand werd de uitspraak gepubliceerd.
Het Inlichtingenbureau van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt onder meer voor gemeenten of mensen die een uitkering ontvangen daar ook recht op hebben.
De gemeente vindt dat de vrouw de zogeheten inlichtingenplicht heeft geschonden. Dat wil zeggen dat ze had moeten melden dat zij van haar moeder boodschappen ontving. Wijdemeren berekende op basis van de zogeheten Nibudnorm voor dagelijkse boodschappen, dat ze over bijna drie jaar 7039,65 euro moet terugbetalen.
De vrouw ging vergeefs bij de gemeente in beroep en stapte vervolgens naar de rechter. De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond. Volgens de rechtbank hebben de boodschappen de vrouw een in geld uit te drukken voordeel opgeleverd dat in mindering gebracht had kunnen worden op haar uitkering, als zij had voldaan aan haar inlichtingenplicht.
Ernstige gevolgen
De gemeente is volgens de Participatiewet verplicht om het hele bedrag terug te vorderen. De website schuldinfo.nl, die juridische informatie verstrekt voor hulpverleners, zegt daarom dat de uitspraak formeel juridisch klopt, maar zet wel vraagtekens bij de gevolgen.
De gevolgen voor de betrokkene zijn volgens de website desastreus. Naast de terugvordering van ruim 7000 euro zal ook een boete zijn opgelegd van waarschijnlijk 50 procent van het teruggevorderde bedrag. Daarmee moet ze ruim 10.000 euro betalen, als straf voor de boodschappen die haar moeder gedurende drie jaar voor haar deed.
Omdat de nadelen van de terugvordering voor de vrouw onevenredig groot zijn in verhouding tot het doel ervan, zou dit in strijd kunnen zijn met de Algemene wet bestuursrecht (3:4 lid 2 Awb). Of de vrouw bij de rechter in hoger beroep is gegaan, is onbekend.
Kamerleden reageren verbaasd op de terugvordering. SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen en haar partijgenoot Peter Kwint schrijven in tweets dat de overheid is verdronken in regelzucht. PVV-leider Geert Wilders schrijft op Twitter dat de overheid "dus helemaal niets" heeft geleerd van de toeslagenaffaire.
14 uur geleden
De situatie doet ook ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins denken aan de toeslagenaffaire. "Barmhartigheid en menselijke maat moeten terug in onze wetgeving", schrijft hij op Twitter.
Volgens PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk is dit een voorbeeld van "de overheid tegen de mensen", in plaats van "de overheid voor de mensen".
Een parlementaire ondervragingscommissie kwam met een snoeihard oordeel over die uit de hand gelopen fraudejacht van de Belastingdienst. Vorige week bepaalde het kabinet dat gedupeerde ouders allemaal 30.000 euro als compensatie krijgen.
quote:Gemeente 'kijkt opnieuw' naar vrouw die 7000 euro bijstand moet terugbetalen
De gemeente Wijdemeren gaat nog eens kijken naar de zaak van een vrouw met een bijstandsuitkering, die ruim 7000 euro moet terugbetalen. Ze ontving boodschappen van haar moeder en had dat aan de gemeente door moeten geven, oordeelde de rechter.
Op dat nieuws volgden vele verontwaardigde reacties, online en vanuit Den Haag. Daar zag de gemeente aanleiding in om de casus opnieuw onder de loep te nemen, bevestigde wethouder Sociaal Domein Rosalie van Rijn vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal: "De rechter heeft ons ook gelijk gegeven, maar niet alles wat rechtmatig is, is ook rechtvaardig." De gemeente liet gisteravond al weten altijd te kijken "naar de individuele omstandigheden van de mensen om wie het gaat".
Daarom wil de wethouder nu onderzoeken hoe het besluit tot terugvordering in 2018 tot stand is gekomen: "Hebben wij als gemeente de juiste balans weten te vinden? En heeft het besluit wel uitgepakt zoals de wet bedoeld heeft? Als het antwoord nee is, gaan we in overleg of we het moeten herzien. Die ruimte is er."
Zou een mooie boel worden als iedereen de regels rond de bijstand maar gewoon negeert. Waarom mag deze mevrouw 45 euro meer in de week dan iemand anders in dezelfde situatie die geen moeder heeft die wekelijks de boodschappen doet?quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:03 schreef MakkieR het volgende:
Ik met een sociaal SP hart kan wel janken als ik dit soort berichten lees. Waar gaan we in vredesnaam heen met zijn allen. Dit zijn geen mensen die in rijkdom leven. Dit is bittere armoede en een lieve moeder die zoon of dochter uit de brand helpt. Dat moet je niet straffen, dat moet je belonen. We straffen mantelzorgers toch ook niet als ze voor hun ouderen zorgen. Voeding is een eerste levensbehoefte en bijstandsgerechtigden moeten ook eten en drinken. Als je deze persoon een dure auto geeft, een diamanten ring of een bontjas, dan begrijp ik het. Maar wekelijkse boodschappen uit de kas van haar eigen moeder, dus niemand is hier de dupe. kom op zeg. Maar ja Liberaal VVD kut beleid, het verbaasd me allang niet meer. ikke ikke ikke, en de rest kan stikken, dat is Nederland op zijn best.
volgens mij wordt er ook niet gestraft maar krijgt deze persoon minder geld omdat iemand anders voor een gedeelte voor deze persoon financieel kan en wil zorgen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:22 schreef babylon het volgende:
[..]
Zou een mooie boel worden als iedereen de regels rond de bijstand maar gewoon negeert. Waarom mag deze mevrouw 45 euro meer in de week dan iemand anders in dezelfde situatie die geen moeder heeft die wekelijks de boodschappen doet?
Of deze mevrouw genoeg geld krijgt in de bijstand is een andere kwestie. En ik zelf ben helemaal voor een basisinkomen.
Maar wel iedereen in de bijstand hetzelfde behandelen.
Nee precies! En dat deed ze dus niet. Dus nu terug betalen en een boete. Terecht.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
volgens mij wordt er ook niet gestraft maar krijgt deze persoon minder geld omdat iemand anders voor een gedeelte voor deze persoon financieel kan en wil zorgen.
Een bijstand is een vangnet voor iemand die zichzelf niet financieel kan verzorgen en/of niemand heeft die dat wilt doen.
Als deze persoon deze hulp gewoon had opgegeven was er niks aan de hand geweest.
Ik zou zelf elke cent die ik vind of krijg of verdien met bv marktplaats melden. Ook al moet je elke dag een formulier opsturen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:26 schreef babylon het volgende:
[..]
Nee precies! En dat deed ze dus niet. Dus nu terug betalen en een boete. Terecht.
Zou je daar dan wel een postzegel en envelop toeslag voor kunnen krijgen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zou zelf elke cent die ik vind of krijg of verdien met bv marktplaats melden. Ook al moet je elke dag een formulier opsturen.
Er zal vast wel één of andere armoedepotje zijn om dat te financieren, want wat moeten ambtenaren anders doen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou je daar dan wel een postzegel en envelop toeslag voor kunnen krijgen.
En dan in de schuldsanering dat de maatschappij nog meer gaat kosten. Sowieso is die boete al waanzin. Het word tijd dat overheden deze onzinnige regels eens gaat herzien.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:26 schreef babylon het volgende:
[..]
Nee precies! En dat deed ze dus niet. Dus nu terug betalen en een boete. Terecht.
Ik durf dit te betwijfelen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:22 schreef MacorgaZ het volgende: Ik heb de rechterlijke uitspraak gelezen en ben blij dat het recht heeft gezegevierd
Als je structurele inkomsten (in natura) hebt en die niet meldt hoeft de samenleving minder aan te vullen, simpeler kan je het niet maken. Ik kan met een gerust hart gaan slapen vanavond.
mag deze persoon wel in de schuldsanering?quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan in de schuldsanering dat de maatschappij nog meer gaat kosten. Sowieso is die boete al waanzin. Het word tijd dat overheden deze onzinnige regels eens gaat herzien.
Er wordt niet gestraft. Ze moet alleen een deel van de bijstand terugbetalen, omdat iemand anders dat voor haar geregeld heeft. En voor dat deel dus geen bijstand nodig heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:03 schreef MakkieR het volgende:
Ik met een sociaal SP hart kan wel janken als ik dit soort berichten lees. Waar gaan we in vredesnaam heen met zijn allen. Dit zijn geen mensen die in rijkdom leven. Dit is bittere armoede en een lieve moeder die zoon of dochter uit de brand helpt. Dat moet je niet straffen, dat moet je belonen.
Jawel, de belastingbetaler is hier de dupe. Want er wordt nu geld uitgedeeld aan iemand die dat niet nodig heeft (want ze koopt zelf geen boodschappen).quote:We straffen mantelzorgers toch ook niet als ze voor hun ouderen zorgen. Voeding is een eerste levensbehoefte en bijstandsgerechtigden moeten ook eten en drinken. Als je deze persoon een dure auto geeft, een diamanten ring of een bontjas, dan begrijp ik het. Maar wekelijkse boodschappen uit de kas van haar eigen moeder, dus niemand is hier de dupe. kom op zeg.
Vergeet niet dat je geen recht op bijstand hebt. Het is een vangnet met strenge voorwaarden, geen onvoorwaardelijk basisinkomen.quote:Maar ja Liberaal VVD kut beleid, het verbaasd me allang niet meer. ikke ikke ikke, en de rest kan stikken, dat is Nederland op zijn best.
Volgens mij niet. Want fraude=verwijtbaar/eigen schuld. Dus geen recht op sanering.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mag deze persoon wel in de schuldsanering?
En omdat je het dan niet haalt en er geen andere woonruimte beschikbaar is, is er nog altijd familie die ondersteuning geeft. Ik zou mijn kinderen ook helpen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
volgens mij wordt er ook niet gestraft maar krijgt deze persoon minder geld omdat iemand anders voor een gedeelte voor deze persoon financieel kan en wil zorgen.
Een bijstand is een vangnet voor iemand die zichzelf niet financieel kan verzorgen en/of niemand heeft die dat wilt doen.
Als deze persoon deze hulp gewoon had opgegeven was er niks aan de hand geweest.
Of de bijstand hoog genoeg is weet ik niet, wellicht huurde deze persoon een huis. Dan kan ik het me voorstellen dat je het niet haalt.
Nou ja, als die boete etc je in de schulden gaat zetten lijkt mij van wel.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mag deze persoon wel in de schuldsanering?
Nee dus:quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja, als die boete etc je in de schulden gaat zetten lijkt mij van wel.
quote:U mag 5 jaar voor uw aanvraag niet expres schulden hebben gemaakt. Dit noemt de rechter 'te goeder trouw'.
De rechter vindt dat u expres schulden maakt als u bijvoorbeeld:
door fraude een bedrag moet terugbetalen
een boete krijgt voor een misdrijf
een schadevergoeding moet betalen voor een misdrijf
betalingen deed waarvan de rechter vindt dat u daar niet goed over nadacht
https://www.juridischloke(...)ssen/schuldsanering/
Nee dat mag niet als het om fraude gaat.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Volgens mij mag het niet omdat je die schuld hebt gekregen van de overheid ivm een terugvordering en/of boete.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Daar is ook helemaal niks mis mee, maar dan heeft je kind dus geen bijstand van de overheid nodigquote:
dat mag ook, maar dan moet je kind het wel melden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
En omdat je het dan niet haalt en er geen andere woonruimte beschikbaar is, is er nog altijd familie die ondersteuning geeft. Ik zou mijn kinderen ook helpen.
Tsja, als iedereen gewoon wegkomt met fraude, gaat het binnen no time uit de klauwen lopen. Dan kun je het hele systeem beter gelijk in de prullenbak kieperen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan in de schuldsanering dat de maatschappij nog meer gaat kosten. Sowieso is die boete al waanzin. Het word tijd dat overheden deze onzinnige regels eens gaat herzien.
427.000 bijstandsuitkeringen x 7.000 euro onterecht ontvangen = een hoop geld uit de belastingpot. Dat geld kan ook naar de zorg of het onderwijs.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:42 schreef Hathor het volgende:
Wat een ongelofelijk sneu ambtenarengeneuzel om een paar boodschappen.
Vanuit familie bijdragen en met name eten, dat iemand niet in de schulden geraakt en niet op straat hoeft te leven dan moet je ook van regels kunnen afwijken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:42 schreef babylon het volgende:
[..]
Tsja, als iedereen gewoon wegkomt met fraude, gaat het binnen no time uit de klauwen lopen. Dan kun je het hele systeem beter gelijk in de prullenbak kieperen.
Het gaat meer om al die mensen die het hier lopen toejuichen dat iemand aan de onderkant van de samenleving hier nu kapot getrapt wordt door ambtenaren omdat ze een moeder heeft die haar helpt in haar situatie. Sowieso al het idee dat je als persoon in de bijstand kennelijk niet eens geholpen mag worden. Je moet en zal de armste van de armste zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:03 schreef babylon het volgende:
[..]
Lazer toch op met die ontzettend verkeerde vergelijking. Onze regering is geen nazi bezettingsmacht!
Je kan ook overdrijven. Maar ik voer hier een discussie over de huidige regelgeving en de toetsing daarvan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat meer om al die mensen die het hier lopen toejuichen dat iemand aan de onderkant van de samenleving hier nu kapot getrapt wordt door ambtenaren omdat ze een moeder heeft die haar helpt in haar situatie. Sowieso al het idee dat je als persoon in de bijstand kennelijk niet eens geholpen mag worden. Je moet en zal de armste van de armste zijn.
Ik vraag me echt af wat er mis moet zijn met iemand zijn leven om afgunst te hebben naar iemand in de bijstand.
Dit en je mag je ook gewoon afvragen of iemand dit wel kan weten. Ik heb zelf ook bijstand gehad in het verleden en mij is dit nooit verteld en het staat ook op geen enkele website van de gemeente of overheid.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vanuit familie bijdragen en met name eten, dat iemand niet in de schulden geraakt en niet op straat hoeft te leven dan moet je ook van regels kunnen afwijken.
Waarom wordt er meteen naar de VVD gewezen, die regeren niet in hun eentje.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:03 schreef MakkieR het volgende:
Ik met een sociaal SP hart kan wel janken als ik dit soort berichten lees. Waar gaan we in vredesnaam heen met zijn allen. Dit zijn geen mensen die in rijkdom leven. Dit is bittere armoede en een lieve moeder die zoon of dochter uit de brand helpt. Dat moet je niet straffen, dat moet je belonen. We straffen mantelzorgers toch ook niet als ze voor hun ouderen zorgen. Voeding is een eerste levensbehoefte en bijstandsgerechtigden moeten ook eten en drinken. Als je deze persoon een dure auto geeft, een diamanten ring of een bontjas, dan begrijp ik het. Maar wekelijkse boodschappen uit de kas van haar eigen moeder, dus niemand is hier de dupe. kom op zeg. Maar ja Liberaal VVD kut beleid, het verbaasd me allang niet meer. ikke ikke ikke, en de rest kan stikken, dat is Nederland op zijn best.
Nee kennelijk moeten mensen in de bijstand vooral aangepakt worden omdat ze fijne familie en vrienden hebben die helpenquote:Op dinsdag 29 december 2020 10:44 schreef Piles het volgende:
[..]
427.000 bijstandsuitkeringen x 7.000 euro onterecht ontvangen = een hoop geld uit de belastingpot. Dat geld kan ook naar de zorg of het onderwijs.
Laten we niet doen of dit een incident is, dit soort zaken is dagelijkse praktijk voor afdeling Bijstand.
gelukkig zijn er nog ontelbare andere mogelijkheden om ook uit de schulden te blijven. Je doet alsof geld ontvangen van familie de enige mogelijkheid is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vanuit familie bijdragen en met name eten, dat iemand niet in de schulden geraakt en niet op straat hoeft te leven dan moet je ook van regels kunnen afwijken.
Als iedereen in de bijstand steun moet krijgen is die uitkering dus te laag als jij ervan uitgaat dat het voor iedereen in de bijstand gaat gelden dat ze 7000 euro over pak weg vijf jaar te kort komen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:44 schreef Piles het volgende:
[..]
427.000 bijstandsuitkeringen x 7.000 euro onterecht ontvangen = een hoop geld uit de belastingpot. Dat geld kan ook naar de zorg of het onderwijs.
Laten we niet doen of dit een incident is, dit soort zaken is dagelijkse praktijk voor afdeling Bijstand.
De bijstand is er om mensen te helpen. Deze mevrouw krijgt nu meer hulp dan iemand zonder familie. Dat is wat er mis gaat.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
De regelgeving is ook onderwerp van het topic. Of mogen hier enkel van die levenloze types posten waarbij een regel altijd de reden is om per direct te stoppen met zelf nadenken?quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Je kan ook overdrijven. Maar ik voer hier een discussie over de huidige regelgeving en de toetsing daarvan.
Als je de regelgeving niet correct vind, open een topic in POL
Deze vrouw kreeg geen geld. Ik vind de boete sowieso heel vaag, omdat er geen opzet is gebleken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gelukkig zijn er nog ontelbare andere mogelijkheden om ook uit de schulden te blijven. Je doet alsof geld ontvangen van familie de enige mogelijkheid is.
Naar aanleiding van jouw post heb ik een topic aangemaakt waarom ik de NSB vergelijking niet vind kunnenquote:Op dinsdag 29 december 2020 10:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat meer om al die mensen die het hier lopen toejuichen dat iemand aan de onderkant van de samenleving hier nu kapot getrapt wordt door ambtenaren omdat ze een moeder heeft die haar helpt in haar situatie. Sowieso al het idee dat je als persoon in de bijstand kennelijk niet eens geholpen mag worden. Je moet en zal de armste van de armste zijn.
Ik vraag me echt af wat er mis moet zijn met iemand zijn leven om afgunst te hebben naar iemand in de bijstand.
je hebt gelijk, ik bedoel te zeggen, goederen met een geldelijke waarde.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Deze vrouw kreeg geen geld. Ik vind de boete sowieso heel vaag, omdat er geen opzet is gebleken.
Het is wel wat veel ambtenaren doen, het is een regel, ja jammer mevrouw, meneer......quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De regelgeving is ook onderwerp van het topic. Of mogen hier enkel van die levenloze types posten waarbij een regel altijd de reden is om per direct te stoppen met zelf nadenken?
Uiteraard niet. Maar iedereen die kinderen heeft of ouders zal dit normaliter doen. Ik laat mijn kinderen of ouders ook niet zomaar verzuipen als ik kan helpen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gelukkig zijn er nog ontelbare andere mogelijkheden om ook uit de schulden te blijven. Je doet alsof geld ontvangen van familie de enige mogelijkheid is.
Je zult maar echt langdurig in de bijstand zitten en er niet meer uit kunnen komen, en dat vermogen in de loop der jaren opmaken aan bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine, koelkast etc. Blijft men doodleuk van je oorspronkelijke vermogen uitgaanquote:Een bijstandsgerechtigde mag niet meer dan ¤6120 aan vermogen hebben. Voor een echtpaar is dat het dubbele (¤12240). Het is niet genoeg om jaarlijks onder de vermogensgrens te blijven. De aangegeven grenzen gelden voor de hele periode van de bijstand.
Stel, een alleenstaande heeft ¤3000 vermogen en vraagt bijstand aan. Hij (zij) maakt het bedrag in de loop van het jaar op. In het jaar daarop heeft hij ¤100 op de spaarrekening staan en krijgt hij een erfenis van ¤6000. De gemeente telt het inmiddels verdwenen vermogen van ¤3000 toch mee en stelt het vermogen vast op ¤9000. Voordat hij weer bijstand krijgt, moet hij eerst ¤2880 aan vermogen (¤9000 - ¤6120) opmaken.
Dat ambtenaren dat doen is tot daar aan toe. Maar dat users dat gewoon klakkeloos nadoen is al helemaal ernstig.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is wel wat veel ambtenaren doen, het is een regel, ja jammer mevrouw, meneer......
zeker en het helpen van je kind staat hier ook niet ter discussie. Dat is ook niet verboden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Maar iedereen die kinderen heeft of ouders zal dit normaliter doen. Ik laat mijn kinderen of ouders ook niet zomaar verzuipen als ik kan helpen.
Je kunt uiteraard zeggen dat werken een oplossing is, maar je kent de omstandigheden van deze persoon niet.
Daarom, het is allemaal zo makkelijk veroordelen en er zullen echt wel mensen zijn die het prima vinden in de bijstand maar het gros lijkt me toch niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Maar iedereen die kinderen heeft of ouders zal dit normaliter doen. Ik laat mijn kinderen of ouders ook niet zomaar verzuipen als ik kan helpen.
Je kunt uiteraard zeggen dat werken een oplossing is, maar je kent de omstandigheden van deze persoon niet.
Ja dat vermogen vind ik heel vaag.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:52 schreef VixenFromHell het volgende:
Het is allemaal heel streng, al is dat natuurlijk ook niet zonder reden want het is een vangnet.
Krijg je 1x 50 euro gestort omdat je voor iemand boodschappen hebt gedaan, en dan toevallig een controle waarbij je je bankgegevens in moeten laten zien. Meteen vragen, wie is dat, waar is dat geld voor? Tsja![]()
Je mag bij de bijstand jaarlijks wel giften ontvangen als je ze meldt, maar de hoogte verschilt per gemeente. Alles moet je inderdaad melden. Als je structureel een paar avonden per week bij je ouders eet moet je dat eigenlijk ook melden
https://www.consumentenbo(...)ht/schenken-bijstand
Dat van het vermogen is ook mooi
[..]
Je zult maar echt langdurig in de bijstand zitten en er niet meer uit kunnen komen, en dat vermogen in de loop der jaren opmaken aan bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine, koelkast etc. Blijft men doodleuk van je oorspronkelijke vermogen uitgaan
Het is wel echt keihard ja. Moet zo iemand als deze vrouw zo hard gestraft worden? Ik vind persoonlijk van niet. Zeker niet met zo'n forse boete er over heen. Als je het van de voedselbank krijgt mag het wel.... Ze tillen zwaar aan het niet melden van dingen. Ook als dat uit onwetendheid gebeurd is.
Bijstand te laag of een combinatie van woonlasten te hoog en wensen omtrent eten en consumptie goederen niet realistisch met de inkomsten vanuit een bijstandsuitkering?quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als iedereen in de bijstand steun moet krijgen is die uitkering dus te laag als jij ervan uitgaat dat het voor iedereen in de bijstand gaat gelden dat ze 7000 euro over pak weg vijf jaar te kort komen.
Maar als je naar de voedselbank gaat moet je dat toch ook melden? Deze vrouw viel op door haar lage uitgaven aan boodschappen. Als je naar de voedselbank gaat (en veel geluk hebt met het aanbod daar, verschilt ongetwijfeld nogal per locatie) zullen die misschien ook wel te laag uitvallen volgens de normen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:52 schreef VixenFromHell het volgende:
Het is allemaal heel streng, al is dat natuurlijk ook niet zonder reden want het is een vangnet.
Krijg je 1x 50 euro gestort omdat je voor iemand boodschappen hebt gedaan, en dan toevallig een controle waarbij je je bankgegevens in moeten laten zien. Meteen vragen, wie is dat, waar is dat geld voor? Tsja![]()
Je mag bij de bijstand jaarlijks wel giften ontvangen als je ze meldt, maar de hoogte verschilt per gemeente. Alles moet je inderdaad melden. Als je structureel een paar avonden per week bij je ouders eet moet je dat eigenlijk ook melden
https://www.consumentenbo(...)ht/schenken-bijstand
Dat van het vermogen is ook mooi
[..]
Je zult maar echt langdurig in de bijstand zitten en er niet meer uit kunnen komen, en dat vermogen in de loop der jaren opmaken aan bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine, koelkast etc. Blijft men doodleuk van je oorspronkelijke vermogen uitgaan
Het is wel echt keihard ja. Moet zo iemand als deze vrouw zo hard gestraft worden? Ik vind persoonlijk van niet. Zeker niet met zo'n forse boete er over heen. Als je het van de voedselbank krijgt mag het wel.... Ze tillen zwaar aan het niet melden van dingen. Ook als dat uit onwetendheid gebeurd is.
Ik zou zelf ook de voedselbank melden elke keer, ook als je een melding krijgt dat dat niet hoeft. Beter safe then sorry.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar als je naar de voedselbank gaat moet je dat toch ook melden? Deze vrouw viel op door haar lage uitgaven aan boodschappen. Als je naar de voedselbank gaat (en veel geluk hebt met het aanbod daar, verschilt ongetwijfeld nogal per locatie) zullen die misschien ook wel te laag uitvallen volgens de normen.
Dit is meer overijverigheid van de betreffende ambtenaar, zoveel kosten maken om peanuts terug te vorderen van iemand die het niet heeft, geweldig hoor daar zijn we mee geholpen als maatschappij.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:54 schreef Chia het volgende:
Ik vraag me af waar die projectie van afgunst op mensen met een ander standpunt toch altijd weer vandaan komt.
Mogelijk pakt de regelgeving dit keer ongunstig uit, maar er zit wel een reden achter. Anders kan iedereen wel lekker zwart gaan bij verdienen naast hun uitkering en dat uitgeven aan boodschappen en als daar vragen over komen gewoon beweren dat je moeder die altijd voor je doet.
Dat zal vast ook kunnen maar ze moet zich wel aan de regels houden als ze het gewoon gemeld had en ze vinden geen rare dingen zal zoiets best in ordere zijn zonde dat je gekort wordt. Als je actief meedenkt als ontvanger en uitlegt dat je door andere lasten geen geld overhoudt voor boodschappen zal er bij zo'n regeling best wat mogelijk zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
ik kan dit mij niet voorstellen, maar het hangt sterk af per gemeente.....quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:59 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat zal vast ook kunnen maar ze moet zich wel aan de regels houden als ze het gewoon gemeld had en ze vinden geen rare dingen zal zoiets best in ordere zijn zonde dat je gekort wordt. Als je actief meedenkt als ontvanger en uitlegt dat je door andere lasten geen geld overhoudt voor boodschappen zal er bij zo'n regeling best wat mogelijk zijn.
Het zal ook onwetendheid zijn, de ambtenaar zal heus niet zeggen dat je de voedselbank ook moet opgeven als inkomen en het staat ook op geen enkele site.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:59 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat zal vast ook kunnen maar ze moet zich wel aan de regels houden als ze het gewoon gemeld had en ze vinden geen rare dingen zal zoiets best in ordere zijn zonde dat je gekort wordt. Als je actief meedenkt als ontvanger en uitlegt dat je door andere lasten geen geld overhoudt voor boodschappen zal er bij zo'n regeling best wat mogelijk zijn.
Dit ook ja, elke gemeente is anders. Vb is een prijs winnen, bij de ene gemeente moet je dat pas melden vanaf 100 euro, bij de andere vanaf 50 euro bv.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kan dit mij niet voorstellen, maar het hangt sterk af per gemeente.....
Vinden dat iemand de vernieling in moet, omdat ze een lieve moeder heeft, vind ik wel onder het kopje afgunst vallen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:54 schreef Chia het volgende:
Ik vraag me af waar die projectie van afgunst op mensen met een ander standpunt toch altijd weer vandaan komt.
In mijn gemeente moet je een doorverwijzing hebben om bij de voedselbank terecht te kunnen, bijvoorbeeld van je consulent oid van de gemeente. Dan word je dus al via de gemeente aangemeld. Al kan het ook via andere wegen zoals schuldhulpverlening.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar als je naar de voedselbank gaat moet je dat toch ook melden? Deze vrouw viel op door haar lage uitgaven aan boodschappen. Als je naar de voedselbank gaat (en veel geluk hebt met het aanbod daar, verschilt ongetwijfeld nogal per locatie) zullen die misschien ook wel te laag uitvallen volgens de normen.
Vraag me af hoe je dat voor je ziet bij iemand die wel degelijk zwart bijverdiend en met dit verhaal komt als verklaring. Is die ambtenaar dan ook nog overijverig of niet?quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dit is meer overijverigheid van de betreffende ambtenaar, zoveel kosten maken om peanuts terug te vorderen van iemand die het niet heeft, geweldig hoor daar zijn we mee geholpen als maatschappij.
Ik lees dat nergens, ik denk dat je dan dingen verkeerd loopt in te vullen voor andere mensen om die afgunst maar te kunnen projecteren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vinden dat iemand de vernieling in moet, omdat ze een lieve moeder heeft, vind ik wel onder het kopje afgunst vallen.
Er zal toch wel iemand zo slim zijn dat 2 tientjes eten in de week gedoneerd door een particilier goedkopers is dan de kosten laten dragen door de gemeenschap. Kennelijk is de controle in de bijstand streng dan kunnen ze ook zien of die 2 tientjes gek zijn of niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kan dit mij niet voorstellen, maar het hangt sterk af per gemeente.....
We hebben het over dit geval.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef Chia het volgende:
[..]
Vraag me af hoe je dat voor je ziet bij iemand die wel degelijk zwart bijverdiend en met dit verhaal komt als verklaring. Is die ambtenaar dan ook nog overijverig of niet?
Ik haal uit de uitspraak overigens niet of is nagegaan of die moeder daadwerkelijk de boodschappen heeft gedaan en betaald. https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBMNE:2019:4746
als je het netjes opgeeft dan kan iemand het inderdaad binnen een paar minuten beoordelen... daarom moet het ook worden opgegeven, dat is goedkoper dan er via controle achter komen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:06 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zal toch wel iemand zo slim zijn dat 2 tientjes eten in de week gedoneerd door een particilier goedkopers is dan de kosten laten dragen door de gemeenschap. Kennelijk is de controle in de bijstand streng dan kunnen ze ook zien of die 2 tientjes gek zijn of niet.
De strafmaat is inderdaad wel wat hoog, want deze persoon kan waarschijnlijk niet in de schuldsanering komen, heeft nu al geld tekort en kan ook niks meer krijgen van familie....quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vinden dat iemand de vernieling in moet, omdat ze een lieve moeder heeft, vind ik wel onder het kopje afgunst vallen.
De vrouw heeft het zelf verklaard, dat is genoeg. Daarom lijkt me de boete ook buiten proportioneel.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef Chia het volgende:
[..]
Vraag me af hoe je dat voor je ziet bij iemand die wel degelijk zwart bijverdiend en met dit verhaal komt als verklaring. Is die ambtenaar dan ook nog overijverig of niet?
Ik haal uit de uitspraak overigens niet of is nagegaan of die moeder daadwerkelijk de boodschappen heeft gedaan en betaald. https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBMNE:2019:4746
Als het onderwijs amusant en leerzaam zou zijn, dan zou ik het met jou eens zijn. Maar het onderwijs wordt slechts gegeven door humorloze starre docenten, die de leerlingen in het verkeerde interesseren. Wat mij betreft hoeft daar geen belastinggeld heen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Je kan wel wat krijgen van familie, dan moet je het opgeven....quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De strafmaat is inderdaad wel wat hoog, want deze persoon kan waarschijnlijk niet in de schuldsanering komen, heeft nu al geld tekort en kan ook niks meer krijgen van familie....
Het hangt helemaal van de gemeente af, in een dorp hebben ze relatief meer ambtenaren per bijstandstrekker plus dat de sociale controle nou ja in dit geval asociale controle groter is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:06 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zal toch wel iemand zo slim zijn dat 2 tientjes eten in de week gedoneerd door een particilier goedkopers is dan de kosten laten dragen door de gemeenschap. Kennelijk is de controle in de bijstand streng dan kunnen ze ook zien of die 2 tientjes gek zijn of niet.
Ja maar dat is het kromme, Polen en Hongaren pleegden ook miljoenenfraude, maar dat is professioneel georganiseerd.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:10 schreef SpaceOddity het volgende:
En dan lees je dit oude bericht uit 2018;
Miljoenen aan buitenlands bezit verzwegen bij aanvraag uitkering.
Zucht.
Ah op die manier.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
In mijn gemeente moet je een doorverwijzing hebben om bij de voedselbank terecht te kunnen, bijvoorbeeld van je consulent oid van de gemeente. Dan word je dus al via de gemeente aangemeld. Al kan het ook via andere wegen zoals schuldhulpverlening.
dat scheen toch wel mee te vallen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja maar dat is het kromme, Polen en Hongaren pleegden ook miljoenenfraude, maar dat is professioneel georganiseerd.
Maar dat is dus ook overal anders. Bij mijn gemeente moet je er zelf achter komen dat je er recht op hebt en kan je je zelf aanmelden middels bewijs van uitkering (of minder/geen inkomen)quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
In mijn gemeente moet je een doorverwijzing hebben om bij de voedselbank terecht te kunnen, bijvoorbeeld van je consulent oid van de gemeente. Dan word je dus al via de gemeente aangemeld. Al kan het ook via andere wegen zoals schuldhulpverlening.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)itkeringsfraude.htmlquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat scheen toch wel mee te vallen?
Maar die verklaring kan dus een dekmantel zijn voor het zwart bij verdienen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
De vrouw heeft het zelf verklaard, dat is genoeg. Daarom lijkt me de boete ook buiten proportioneel.
In dit geval kan dat ook aan de orde zijn, want volgens mij is niet bewezen dat die moeder de boodschappen heeft gedaan. Of haal jij dat wel uit de uitspraak van dit geval?quote:
Volgens mij was het de Bulgarenfraude die eigenlijk indirect aanleiding is geweest voor de kinderopvangtoeslagellende die relatief gezien wel meeviel. Of iig het deel waarbij de fraude bewust was.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat scheen toch wel mee te vallen?
In verhouding met wat er afgedragen is door migranten arbeiders daar vandaan was het peanuts voor zover ik me kan herinneren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)itkeringsfraude.html
Ja die lichten de Belastingdienst op.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef Chia het volgende:
[..]
Volgens mij was het de Bulgarenfraude die eigenlijk indirect aanleiding is geweest voor de kinderopvangtoeslagellende die relatief gezien wel meeviel. Of iig het deel waarbij de fraude bewust was.
Moet onze overheid echt elk persoon een individuele les in mogelijkheden tot bijzonder bijstand, voedselbankhulp, enz gaan geven. Of willen we ook zelfredzame burgers waarbij er een subgroep is die willens en wetens de overal wel beschikbare informatie over uitzonderingen niet tot zich nemen. En dan weer verontwaardigd gaan doen over een incident als dit dat hoe dan ook wel een keer zal gebeuren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar dat is dus ook overal anders. Bij mijn gemeente moet je er zelf achter komen dat je er recht op hebt en kan je je zelf aanmelden middels bewijs van uitkering (of minder/geen inkomen)
Nou je kan beginnen met dezelfde regels (rechten en plichten) voor iedereen en die vermelden op een website.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Moet onze overheid echt elk persoon een individuele les in mogelijkheden tot bijzonder bijstand, voedselbankhulp, enz gaan geven. Of willen we ook zelfredzame burgers waarbij er een subgroep is die willens en wetens de overal wel beschikbare informatie over uitzonderingen niet tot zich nemen. En dan weer verontwaardigd gaan doen over een incident als dit dat hoe dan ook wel een keer zal gebeuren.
Dat is moeilijk omdat het vaak ook persoonlijke omstandigheden zijn. Zeker als je ooit werk had en woont in een huurhuis waar de huurkosten niet in de sociale sector vallen. En aangezien we een tekort aan woonruimte hebben kan bijstand te laag zijn als de gemeente niet kan zorgen voor een andere woonruimte.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bijstand te laag of een combinatie van woonlasten te hoog en wensen omtrent eten en consumptie goederen niet realistisch met de inkomsten vanuit een bijstandsuitkering?
Zucht.... Deze kortzichtigheid weer...quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Moet onze overheid echt elk persoon een individuele les in mogelijkheden tot bijzonder bijstand, voedselbankhulp, enz gaan geven. Of willen we ook zelfredzame burgers waarbij er een subgroep is die willens en wetens de overal wel beschikbare informatie over uitzonderingen niet tot zich nemen. En dan weer verontwaardigd gaan doen over een incident als dit dat hoe dan ook wel een keer zal gebeuren.
Kan er zo snel niet zoveel over vinden specifiek qua meldplicht en voedselbank, maar veel gemeentes wijzen mensen via de site etc juist op het bestaan van de voedselbank en de mogelijkheid om daar gebruik van te maken. Die van jou dus niet, begrijp ik. Alles melden om veilig te zijn is wellicht handig, maar ik kan me echt niet voorstellen dat er gemeentes zijn die hulp vd voedselbank zien als giften die meetellen voor de schenkingsnorm. Als het een 'officiele' voedselbank is iig, die is aangesloten bij Voedselbank Nederland. Er gelden strenge regels om in aanmerking te komen voor deze hulp en het is in principe voor maximaal 3 jaar, las ik.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar dat is dus ook overal anders. Bij mijn gemeente moet je er zelf achter komen dat je er recht op hebt en kan je je zelf aanmelden middels bewijs van uitkering (of minder/geen inkomen)
Ik had het niet over slapen, maar slechts over meeëten. Wat als iemand in de bijstand elke dag ergens wordt uitgenodigd voor een etentje. Mag je ook al geen vrienden hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Doen ze ook hoor, hangt nog van de gemeente af, mag je maar max 2 nachten slapen bij elkaar.
Oh 4 lees ik....
dat dat je meer dan de helft van de week samen bent. Dit is zo als je 4 van de 7 nachten bij de ander slaapt
Het kan iedereen overkomen. Ook de nu gezonde werkende persoon. Helaas staan daar niet veel mensen bij stil. Mogelijk is dat maar goed ook. Maar dit soort berichten laat zien hoe verhard de maatschappij is geworden. Dat zelfs hulp vanuit familie en dan hebben we het over eten al een probleem is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zucht.... Deze kortzichtigheid weer...
Niet iedereen is zelfredzaam. We hebben niet voor niets mensen in de Bijstand zitten.
Hoewel het iedereen kan overkomen bestaat de Bijstand vooral uit de meest kwetsbaren.
Klopt en veel mensen die altijd hebben gewerkt zullen het heel moeilijk hebben als ze in de bijstand komen en veel regels niet kennen, laat staan rechten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het kan iedereen overkomen. Ook de nu gezonde werkende persoon. Helaas staan daar niet veel mensen bij stil. Mogelijk is dat maar goed ook. Maar dit soort berichten laat zien hoe verhard de maatschappij is geworden.
Dat is echt walgelijk jaquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:31 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
Kan er zo snel niet zoveel over vinden specifiek qua meldplicht en voedselbank, maar veel gemeentes wijzen mensen via de site etc juist op het bestaan van de voedselbank en de mogelijkheid om daar gebruik van te maken. Die van jou dus niet, begrijp ik. Alles melden om veilig te zijn is wellicht handig, maar ik kan me echt niet voorstellen dat er gemeentes zijn die hulp vd voedselbank zien als giften die meetellen voor de schenkingsnorm. Als het een 'officiele' voedselbank is iig, die is aangesloten bij Voedselbank Nederland. Er gelden strenge regels om in aanmerking te komen voor deze hulp en het is in principe voor maximaal 3 jaar, las ik.
Ben het wel met je eens trouwens dat er duidelijkheid zou moeten zijn met betrekking tot regels en dat het niet handig is dat gemeentes allerlei dingen zelf mogen bepalen. In de ene gemeente mag je 1200 euro aan giften ontvangen per jaar en in de andere 'maar' 500. In de ene gemeente telt een auto mee voor je vermogen, in de andere niet. Dat is allemaal niet zo wenselijk. Maar met een landelijk beleid wordt het denk ik wel voor veel mensen nog schraler, want dan zelf die grens voor giften denk ik eerder 500 worden dan 1200.
Er was bijvoorbeeld ook een regeling dat je bij het vinden van een baantje tijdens je bijstand een deel van je inkomsten bovenop je bijstand mocht houden voor een paar maand. Bij mijn gemeente mochten medewerkers de clienten daar absoluut niet zelf op wijzendat moest men ook maar zelf ontdekken. Walgelijk vond ik dat.
Ja precies, elke dag bij ándere mensen ,dat kunnen ze dan toch nooit gooien op een gezamenlijke huishouding ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik had het niet over slapen, maar slechts over meeëten. Wat als iemand in de bijstand elke dag ergens wordt uitgenodigd voor een etentje. Mag je ook al geen vrienden hebben.
Hoef je zelf alleen brood e.d, schoonmaak en verzorging te kopen.
mee eens dus overheden moeten mensen dan wel betaalbare woonruimte voor het bijstandsinkomen kunnen aanbieden. Als de huurkosten al boven de toeslagen grens zitten ontvangt de begunstigde ook geen huurtoeslag. Dan klopt het Nibud plaatje voor bijstandgerechtigden opeens voor geen meter meer. Opeens 738 euro per maand aan woonlasten kwijt ipv 737-368 (huurtoeslag)= 369quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is moeilijk omdat het vaak ook persoonlijke omstandigheden zijn. Zeker als je ooit werk had en woont in een huurhuis waar de huurkosten niet in de sociale sector vallen. En aangezien we een tekort aan woonruimte hebben kan bijstand te laag zijn als de gemeente niet kan zorgen voor een andere woonruimte.
wij lezen hier natuurlijk alleen maar een klein stukje van het verhaal wie weet of mevrouw al niet gewaarschuwd was?quote:maw het is allemaal moeilijk om daar zomaar een oordeel over te kunnen geven. En wie weet is men zich ook niet bewust dat het krijgen van voedsel door familie ook opgegeven moet worden.
Is dit objectief gezien echt zo extreem verschillend of zit het alleen in wat details?quote:Bovendien, en dat is zeer kwalijk is het ook nog per gemeente zeer verschillend hoe men met de regels omgaat.
Uhm wat.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:31 schreef VixenFromHell het volgende:
Bij mijn gemeente mochten medewerkers de clienten daar absoluut niet zelf op wijzen dat moest men ook maar zelf ontdekken. Walgelijk vond ik dat.
Met Bijstand mag je slechts een maximaal aantal dagen per jaar op vakantie. Volgens mij gaat dit om 28 dagen met maximaal 14 dagen achtereen. Plus dat je dit ruim van te voren dient door te geven of er toestemming voor moet vragen (sowieso betreffende een bezoek aan het buitenland). Volgens mij mag een ouder of naaste de vakantie wel betalen, maar ook hier zullen ongetwijfeld regels aan verbonden zijn welke ik niet direct kan vinden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:38 schreef Gia het volgende:
En nu gaat het om 7000 euro over 3 jaar.
Stel een vermogende ouder nodigt kind in de bijstand uit om gezellig samen te gaan cruisen.
Mag dat? Of is dat teveel financieel voordeel?
Sorry, ben totaal niet links, maar ik vind deze bemoeienis te ver gaan.
Eén keer in de week een tas boodschappen.
Ik vind die ambtenaren ook strafbaar, vraag me af als je een baan of ze die inkomsten niet gewoon er van aftrekken want sukkel weet het toch niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:38 schreef Chia het volgende:
[..]
Uhm wat.Waarom is die regeling er dan? Is toch bedoeld als stimulans voor die mensen? Als je niet wilt dat ze daar gebruik van maken moet je zoiets niet in het leven roepen, wat een onzin.
En degenen die zo thuis zijn in bureaucratie Nederland dat ze daar zelf achter komen zijn waarschijnlijk niet degenen die al langere tijd in de bijstand zitten en moeite hebben daar uit te komen. Degenen die het steuntje het meest kunnen gebruiken lopen dat dan mis.
Wel een landelijke regeling volgens mij. Misschien eentje waar mijn gemeente zich niet zo in kon vinden? Geen idee verder. Maar wel raar ja. Iemand vd gemeente tipte om hier eens naar te vragen, toen er naar gevraagd werd aan degene die daar over ging was die verbaasd dat er getipt was.. want dat was eigenlijk niet de bedoelingquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:38 schreef Chia het volgende:
[..]
Uhm wat.Waarom is die regeling er dan? Is toch bedoeld als stimulans voor die mensen? Als je niet wilt dat ze daar gebruik van maken moet je zoiets niet in het leven roepen, wat een onzin.
Misschien te hoge huur voor huurtoeslag? Wat als ze die vroeger wél kon betalen? Of stel dat ze gescheiden is en haar ex eerst voor de huur betaalde. Misschien was ze gewoon huisvrouw. Niet overal werken beide partners.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het dubbel. Je krijgt een uitkering om je van een levensonderhoud te kunnen voorzien wanneer je dat zelf niet kan. Blijkbaar kan er wel voor boodschappen gezorgd worden, dus ik vind het ergens logisch dat dat gewoon niet mag.
Ik ga altijd wel in de aanval bij mensen die roeptoeteren dat een uitkering lekker makkelijk is; niks doen en toch geld ontvangen. Nou beste mensen, dat is al jaren niet meer het geval en daar is deze zaak wel een bewijs van. Hoe je door instanties als het UWV behandeld wordtAlleen daarom gun ik die mevrouw haar boodschapjes.
Toch snap ik haar hoge lasten niet. Dan loop je ergens toch een paar toeslagen mis lijkt me.
Dat zou inderdaad kunnen jaquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien te hoge huur voor huurtoeslag? Wat als ze die vroeger wél kon betalen? Of stel dat ze gescheiden is en haar ex eerst voor de huur betaalde. Misschien was ze gewoon huisvrouw. Niet overal werken beide partners.
Anyway, het kan dus zijn dat ze al in een te dure huurwoning zat toen ze in de bijstand terecht kwam.
Ja het valt op zo, een kennis kan het zien, vrouw of moeder kan het vertellen aan een kennis, cassiere kan het zien.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Iemand moet die NSB'ers hebben ingelicht? Daar zit de basis van dit probleem, je kan wel hulp krijgen, maar je houdt je mond daarover.
Als ik zo google zijn er geen regels voor. Je kan nog altijd zeggen dat je bij familie verblijft in het buitenland (als je je maar aan de maximale periode houdt)quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:42 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Met Bijstand mag je slechts een maximaal aantal dagen per jaar op vakantie. Volgens mij gaat dit om 28 dagen met maximaal 14 dagen achtereen. Plus dat je dit ruim van te voren dient door te geven of er toestemming voor moet vragen (sowieso betreffende een bezoek aan het buitenland). Volgens mij mag een ouder of naaste de vakantie wel betalen, maar ook hier zullen ongetwijfeld regels aan verbonden zijn welke ik niet direct kan vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |