Net onder de 1 is bij lange na niet genoeg om de druk op de ziekenhuizen snel te verlichten. Met deze strategie kan er nog vele maanden nauwelijks reguliere, geplande zorg worden geboden.quote:Op vrijdag 25 december 2020 15:33 schreef Jazeg het volgende:
[..]
De R is van 1,25 naar onder de 1 gebracht dus effect is er wel. Of het genoeg is kun je je afvragen.
Sorry hoor, maar denken dat we het hier hadden kunnen indammen richting 0 is echt heel erg naïef. Dat was gewoon nooit gelukt.quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:35 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Lol, grootste deel van de EU-landen heeft nu echt spijt dat ze in de zomer niet net zoals Australië voor het serieuze indammen richting nul zijn gegaan. Had prima gekund als de vakantiereizen buiten eigen land niet zo extreem werden aangemoedigd en er meer en betere middelen waren ingezet voor BCO, hoeveelheid preventieve testen en gedwongen quarantaines.
De EU is in feite ook gewoon een eiland, want het aantal vluchtelingen dat illegaal de buitengrenzen oversteekt is beperkt. Buitengewoon jammer dat er op zoveel vlakken nu Europees beleid is, maar dat het blijkbaar een brug te ver was om allemaal dezelfde coronadoelstellingen na te streven.
Het is inderdaad een hoop moeite. Misschien dat de overheid voor iedere correcte melding een rijksdaalder kan uitkeren. Dat werkte 80 jaar geleden ookquote:Op vrijdag 25 december 2020 17:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, niet als ik door de straat wandel. Overigens heb ik op mijn wandelingetje naar de super, minstens 4 van dat soort huishoudens gezien dus dan blijf je bezig.
In de buurt hier heb ik wel drie keer een melding gemaakt van een feestje, één keer is zo'n feestje vervolgens ook opgerold.
Het is nogal naïef om het allemaal op de volksaard te gooien. Denk je nu serieus dat de mensen die Down Under leven een totaal ander karakter hebben, en in vergelijking met Nederlanders helemaal niet egoïstisch en individualistisch zijn?quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De volksaard is daar bij ons gewoon veel te egoïstisch en individualistisch voor. Hoe beter het gaat qua aantal besmettingen, hoe minder men hier geneigd is om nog iets uit te doen op de maatregelen.
Niet, maar als je met de gordijnen open daar zit, dan valt dat op ja.quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:24 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Gewoon een vraagje maar in het nieuwe normaal is het dus gewoon dat je bij mensen naar binnen kijkt zodat je een conclusie kan trekken zonder te weten wat er gaande is? Dan heb ik blijkbaar toch iets gemist.
Hebben ze je vervolgens ook netjes een armbandje gegeven?quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, niet als ik door de straat wandel. Overigens heb ik op mijn wandelingetje naar de super, minstens 4 van dat soort huishoudens gezien dus dan blijf je bezig.
In de buurt hier heb ik wel drie keer een melding gemaakt van een feestje, één keer is zo'n feestje vervolgens ook opgerold.
Nee, richting nul had in juni/juli/augustus ook gekund met slimme maatregelen waarmee de R nooit lang boven de 1 zou zijn gekomen. Er had in de zomermaanden al een enorm testapparaat en een leger van bron- en contactonderzoekers moeten klaarstaan, zodat elk beginnend brandje direct uit te doven was. Dan had de bevolking nog steeds relatief veel vrijheid kunnen hebben om buitenshuis dingen te doen.quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als je het deze zomer echt had willen uitroeien dan had je heel Nederland onder dwang een paar maand thuis moeten houden. Want zelfs als we dit niveau van maatregelen in de zomer hadden gehad dan was het aantal besmettingen niet richting 0 gegaan. Want mensen nemen weer meer risico's als ze goede cijfers zien.
Net als in Duitsland inderdaad. Daar is nu geen lockdownquote:Op vrijdag 25 december 2020 18:00 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nee, richting nul had in juni/juli/augustus ook gekund met slimme maatregelen waarmee de R nooit lang boven de 1 zou zijn gekomen. Er had in de zomermaanden al een enorm testapparaat en een leger van bron- en contactonderzoekers moeten klaarstaan, zodat elk beginnend brandje direct uit te doven was. Dan had de bevolking nog steeds relatief veel vrijheid kunnen hebben om buitenshuis dingen te doen.
COR / Duitsland: voorbeeldland voor velen door het succesvolle indambeleidquote:Op vrijdag 25 december 2020 18:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Net als in Duitsland inderdaad. Daar is nu geen lockdown
Dat valt of staat met de testbeteidheid, en in Nederland is men veel te eigenwijs en kan men heus zelf wel bepalen of het gaat om verkoudheid, covid of griep.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:00 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Nee, richting nul had in juni/juli/augustus ook gekund met slimme maatregelen waarmee de R nooit lang boven de 1 zou zijn gekomen. Er had in de zomermaanden al een enorm testapparaat en een leger van bron- en contactonderzoekers moeten klaarstaan, zodat elk beginnend brandje direct uit te doven was. Dan had de bevolking nog steeds relatief veel vrijheid kunnen hebben om buitenshuis dingen te doen.
In sommige landen testen ze steekproefsgewijs de hele bevolking. Klachten of niet, contact of niet, gewoon willekeurig iedereen continu checken. Dat is best een effectieve manier om de vinger aan de pols te houden, maar het vereist wel een grote investering vanuit de overheid om dit op poten te zetten.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:07 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat valt of staat met de testbeteidheid, en in Nederland is men veel te eigenwijs en kan men heus zelf wel bepalen of het gaat om verkoudheid, covid of griep.
Testcapaciteit en een goed functionerend BCO helpt natuurlijk, maar of je alleen daarmee de besmettingsgraad naar 0 kunt drukken vraag ik mij af. Zeker ook als je de grenzen met andere EU landen open wilt houden.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:00 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Tijd voor een nieuwe strategie dus. Nu het inperken van de Britse variant is opgegeven kan je een r onder de 1 wel vergeten.quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:38 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Net onder de 1 is bij lange na niet genoeg om de druk op de ziekenhuizen snel te verlichten. Met deze strategie kan er nog vele maanden nauwelijks reguliere, geplande zorg worden geboden.
Omdat je dan met je goede gedrag met lege handen bij het volle ziekenhuis staat straks met een hartaanval, acute blindedarmontsteking of weet ik het.quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:01 schreef Collide het volgende:
Als je jezelf allemaal braaf aan de regels houd waarom zou je je dan druk maken om wat je buren aan de overkant doen?
Krijg je mensen die zeggen “doe ik niet”. En dat afdwingen is lastig.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
In sommige landen testen ze steekproefsgewijs de hele bevolking. Klachten of niet, contact of niet, gewoon willekeurig iedereen continu checken. Dat is best een effectieve manier om de vinger aan de pols te houden, maar het vereist wel een grote investering vanuit de overheid om dit op poten te zetten.
In Nederland hebben we het grootste deel van het jaar te weinig testcapaciteit gehad om überhaupt iedereen met klachten vlot te testen, laat staan nog groepen daarbuiten.
Gewoon iedereen met een ongezonde levensstijl uitsluiten van spoedeisende gezondheidszorg, dan blijft er voldoende capaciteit over voor de rest.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Omdat je dan met je goede gedrag met lege handen bij het volle ziekenhuis staat straks met een hartaanval, acute blindedarmontsteking of weet ik het.
Je beseft dat je ook gewoon een hartaanval, blindedarmontsteking, kanker etc. kunt krijgen ondanks een gezonde levensstijl?quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:38 schreef Grems het volgende:
[..]
Gewoon iedereen met een ongezonde levensstijl uitsluiten van spoedeisende gezondheidszorg, dan blijft er voldoende capaciteit over voor de rest.
Ja dat zeg ik, rokers, drinkers, papzakken en bankhangers uitsluiten zodat er capaciteit overblijft voor ongelukken, blindedarmontstekingen etcquote:Op vrijdag 25 december 2020 18:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je beseft dat je ook gewoon een hartaanval, blindedarmontsteking, kanker etc. kunt krijgen ondanks een gezonde levensstijl?
soms zeiden sommigen ze zijn laks, laconiekquote:Op vrijdag 25 december 2020 18:37 schreef Qarrad het volgende:
Misschien moeten we morgen even massaal sarcastisch applaudisseren voor de volgende minister van ons kabinet die het principe "voorbeeldfunctie" niet snapt.
Die kutkerken mogen openblijven omdat anders de godsdienstvrijheid aangetast zou worden, maar mevrouw moet zo nodig voor de leuk "omdat haar man veel voor de kerk doet".
Echt heel gek dat mensen het niet zo serieus nemen met die maatregelen.
En mensen met dit soort achterlijke ideeën ook uitsluiten graag.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:40 schreef Grems het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, rokers, drinkers, papzakken en bankhangers uitsluiten zodat er capaciteit overblijft voor ongelukken, blindedarmontstekingen etc
Ben wel een beetje klaar met die persoonlijke vrijheden van het plebs
Geef de mensen een spaarkaart en een zegel per test en ze staan ervoor in de rijquote:Op vrijdag 25 december 2020 18:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Krijg je mensen die zeggen “doe ik niet”. En dat afdwingen is lastig.
Je kunt ook "papzak" zijn door een ongelukkig genetisch loterijtje en niet veel meer kunnen en mogen dan bankhangen. En dan heb je nog de categorie verantwoord etende en bewegende mens die zo nodig moet gaan hanggliden of kickboksen, of gezonde, hardlopende mensen die hun knieën vroegtijdig naar God helpen of zich melden met een stressfractuur.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:40 schreef Grems het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, rokers, drinkers, papzakken en bankhangers uitsluiten zodat er capaciteit overblijft voor ongelukken, blindedarmontstekingen etc
Ben wel een beetje klaar met die persoonlijke vrijheden van het plebs
Ah, daar zat ik bij.quote:Op vrijdag 25 december 2020 18:58 schreef michiel_merk het volgende:
https://www.ad.nl/nijmege(...)esmet-zijn~a396b0cd/ goed getimed weer
elk pondje gaat ook door dat mondje, vooral suiker dat verstopt zit in allesquote:Op vrijdag 25 december 2020 19:05 schreef Grems het volgende:
[..]
Nee hoor, ieder pondje komt door het mondje. Dikzakken, rokers en drinkers vertonen aantoonbaar onverantwoord gedrag en dat zou consequenties moeten hebben.
Keihard aanpakken.
Die mensen mogen, wat zeg ik, mogen? móeten gewoon zo snel mogelijk doodddddquote:Op vrijdag 25 december 2020 19:14 schreef Grems het volgende:
[..]
Ik heb ze dat wel horen claimen inderdaad, maar ik heb ook weleens gekkies ontmoet die claimen van de lucht te kunnen leven.
Tot ze dat trucje onder strenge supervisie kunnen herhalen geloof ik er niet zo in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Die mensen mogen, wat zeg ik, mogen? móeten gewoon zo snel mogelijk doodddddSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit gaat over covid, als mensen hun verantwoordelijkheid zouden nemen met betrekking tot hun gezondheid dan was er nu geen probleem.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bizarre tunnelvisie houden sommigen erop na.
Waar ik de conclusie trek dat deze samenleving bijzonder weinig on zijn of haar medemens geeft.quote:Op vrijdag 25 december 2020 16:32 schreef Discombobulate het volgende:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de samenleving an sich zich niet zo gedraagt.
Onverantwoord gedrag voor zichzelf, maar niet voor de maatschappij, want hun totale zorgkosten liggen lager.quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:05 schreef Grems het volgende:
[..]
Nee hoor, ieder pondje komt door het mondje. Dikzakken, rokers en drinkers vertonen aantoonbaar onverantwoord gedrag en dat zou consequenties moeten hebben. Het belang van het collectief weegt zwaarder dan de vrijheden van het individu.
Keihard aanpakken die asocialen.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdfquote:De totale verwachte zorg-kosten van rokers zijn 28% lager dan de verwachte zorgkosten van gezond levende mensen. Voor obesen is dit 16%.
Dat is denk ik een bijwerking van alle maatregelen.quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:46 schreef Grems het volgende:
Dat past natuurlijk helemaal niet in het plaatje dat je zo lang en saai mogelijk op deze aardkloot moet bestaanquote:Op vrijdag 25 december 2020 19:51 schreef crystal_meth het volgende:
Onverantwoord gedrag voor zichzelf, maar niet voor de maatschappij, want hun totale zorgkosten liggen lager.
RIVM rapport "Zorgkosten van ongezond gedrag":
[..]
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf
Definitie hoesten: een natuurlijke manier van het lichaam om de luchtwegen schoon te maken. Door het hoesten worden rookdeeltjes, stof en uit de luchtpijp, keel of longen verwijderd.quote:bron: gezondsheidsformulier
• 1. Geldt voor u (of de persoon namens wie u dit formulier invult) momenteel een verdenking van longontsteking of coronavirusinfectie (COVID-19) of heeft u deze diagnose gekregen?
• 2. Bent u (of de persoon namens wie u dit formulier invult) de afgelopen 10 dagen in contact geweest met iemand die besmet is met het COVID-19 (corona) virus of verdacht is van besmetting
• 3. Heeft u (of de persoon namens wie u dit formulier invult) in de afgelopen 24 uur een van de volgende symptomen gehad?: 1.Verhoging of koorts 2.Hoesten 3.Loopneus 4.Keelpijn 5.Kortademigheid
Als u op een van de bovenstaande vragen “ja” heeft geantwoord, dan krijgt u, op grond van de vervoersovereenkomst, geen toestemming om aan boord te gaan.
De kans dat je met fors overgewicht structureel kunt afvallen en weer naar een gezond(er) gewicht gaat is bijzonder kleinquote:Op vrijdag 25 december 2020 19:46 schreef Grems het volgende:
[..]
Dit gaat over covid, als mensen hun verantwoordelijkheid zouden nemen met betrekking tot hun gezondheid dan was er nu geen probleem.
https://www.ad.nl/binnenl(...)o-rijnmond~aad49a71/quote:In de regio Rotterdam Rijnmond is ten minste één persoon besmet geraakt met een nieuwe variant van het coronavirus. Het is, voor zover bekend, de derde Nederlander die deze zeer besmettelijke variant heeft opgelopen.
Ik vermoed dat je slim genoeg bent om te begrijpen wat er met 'hoesten' bedoeld wordt.quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:55 schreef Vallon het volgende:
Niet vliegen wanneer iemand tot 24 uur geleden heeft gehoest.....
[..]
Definitie hoesten: een natuurlijke manier van het lichaam om de luchtwegen schoon te maken. Door het hoesten worden rookdeeltjes, stof en uit de luchtpijp, keel of longen verwijderd.
Benieuwd hoeveel mensen de afgelopen 24 uur niet hebben gehoest of als een angstig vogeltje reizen en dan benepen hun adem gaan inhouden....
We gaan na de mis weer verder aan het kerstdissen.
De fucking GGD gebruikt ze ook hé.quote:Op vrijdag 25 december 2020 17:29 schreef JosMert het volgende:
[..]
Er was hier een user paar posts geleden die dacht dat die sneltests heel betrouwbaar waren. Je gooit dus letterlijk geld weg als je zo een test doet, dat is wel duidelijk
Mensen die niet hoesten zijn dode mensen.quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:55 schreef Vallon het volgende:
Niet vliegen wanneer iemand tot 24 uur geleden heeft gehoest.....
[..]
Definitie hoesten: een natuurlijke manier van het lichaam om de luchtwegen schoon te maken. Door het hoesten worden rookdeeltjes, stof en uit de luchtpijp, keel of longen verwijderd.
Benieuwd hoeveel mensen de afgelopen 24 uur niet hebben gehoest of als een angstig vogeltje reizen en dan benepen hun adem gaan inhouden....
We gaan na de mis weer verder aan het kerstdissen.
Maar die andere 60% houden ze wel tegen. Het is maar hoe je redeneert.quote:Op vrijdag 25 december 2020 20:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De fucking GGD gebruikt ze ook hé.
Fucking amateurs. Er lopen dus hordes COVID patiënten rond die onterecht in de veronderstelling verkeren dat ze geen Corona hebben,
Fucking 40% !!! Bizar.
Aldus de Ayn Rand fanboyquote:Op vrijdag 25 december 2020 19:05 schreef Grems het volgende:
[..]
Nee hoor, ieder pondje komt door het mondje. Dikzakken, rokers en drinkers vertonen aantoonbaar onverantwoord gedrag en dat zou consequenties moeten hebben. Het belang van het collectief weegt zwaarder dan de vrijheden van het individu.
Keihard aanpakken die asocialen.
Ik hoest echt niet dagelijks hoor. Zelfs als je het schrapen van je keel mee telt kom ik niet aan tientallen keren per dag.quote:Op vrijdag 25 december 2020 20:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mensen die niet hoesten zijn dode mensen.
Mensen hoesten (ook in gezonde toestand) tientallen keren per dag.
Want comorbiditeiten zoals overgewicht en andere leefstijlgerelateerde zaken dragen niet bij aan een ongunstig verloop van covid.quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:51 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Onverantwoord gedrag voor zichzelf, maar niet voor de maatschappij, want hun totale zorgkosten liggen lager.
RIVM rapport "Zorgkosten van ongezond gedrag":
[..]
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270751015.pdf
Kom op mee doen met het nieuwe normaal. Dus iedereen veroordelen die overgewicht heeft of een ongezonde levensstijl heeft. (zo dat lucht op nu even een nieuw glaasje wijn pakken)quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:55 schreef Molo het volgende:
[..]
De kans dat je met fors overgewicht structureel kunt afvallen en weer naar een gezond(er) gewicht gaat is bijzonder klein
Ongeacht de oorzaak ervan (zijn legio oorzaken, overgewicht is een complex probleem), is dat serieus toch geen realistische verwachting in een pandemie dat die mensen nu ineens even een gezond gewicht moeten gaan bereiken en het anders maar hun eigen schuld is ofzo?
Dat geldt voor roken net zo.
Wat verwacht jij dan, realistisch gezien?
Want met vinger wijzen dat mensen zelf schuldig zijn aan/met hun leefstijlproblemen lijkt me nu niet heel heel constructief.
We gaan toch in Nederland alcoholisten ook niet zeggen dat ze maar gewoon nooit hadden moeten starten met drinken, depressieven niet dat ze gewoon hadden moeten leren het leven wat zonniger in te zien en schizofrenen niet dat ze eens normaal hadden moeten denken?
Of is dat anders omdat het in jouw voorbeeld om gewicht en roken gaat?
Stel dat ze zo'n sneltest bij de GGD hebben gedaan. Wat een blamage.quote:Op vrijdag 25 december 2020 20:24 schreef JosMert het volgende:
Stel die mensen met 15 man net kerst samen allemaal zo een sneltest van minimaal ¤50 gedaan. En elkaar maar aansteken ondat ze false negatief zijn. Wat een blamage.
Depressie en schizofrenie zijn grotendeels aangeboren aandoeningen, ik begrijp de link met teveel eten, alcohol nuttigen en roken niet zo goed.quote:Op vrijdag 25 december 2020 19:55 schreef Molo het volgende:
[..]
De kans dat je met fors overgewicht structureel kunt afvallen en weer naar een gezond(er) gewicht gaat is bijzonder klein
Ongeacht de oorzaak ervan (zijn legio oorzaken, overgewicht is een complex probleem), is dat serieus toch geen realistische verwachting in een pandemie dat die mensen nu ineens even een gezond gewicht moeten gaan bereiken en het anders maar hun eigen schuld is ofzo?
Dat geldt voor roken net zo.
Wat verwacht jij dan, realistisch gezien?
Want met vinger wijzen dat mensen zelf schuldig zijn aan/met hun leefstijlproblemen lijkt me nu niet heel heel constructief.
We gaan toch in Nederland alcoholisten ook niet zeggen dat ze maar gewoon nooit hadden moeten starten met drinken, depressieven niet dat ze gewoon hadden moeten leren het leven wat zonniger in te zien en schizofrenen niet dat ze eens normaal hadden moeten denken?
Of is dat anders omdat het in jouw voorbeeld om gewicht en roken gaat?
Waarschijnlijk iemand met aandelen van de fabrikantquote:Op vrijdag 25 december 2020 20:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Stel dat ze zo'n sneltest bij de GGD hebben gedaan. Wat een blamage.
Welke idioot van het RIVM heeft die sneltest goedgekeurd voor gebruik?
Als men middels overheidsdruk gedragsveranderingen wenst te bewerkstelligen dan verwacht ik in ieder geval dat ze dat goed doen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |