SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
quote:Op donderdag 24 december 2020 15:43 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Geeft een ontzettend rustgevend gevoel dat je van te voren weet waar je aan toe bent.Als je er vanuit gaat dat het tot 2025 kut is kan het alleen maar meevallen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NOSquote:Er lijkt een nieuwe variant van het coronavirus te zijn opgedoken in Nigeria, zegt het hoofd van het Afrikaanse ziektebestrijdingscentrum. Het zou gaan om een andere variant dan die uit Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. Over de besmettelijkheid van deze variant is niets bekendgemaakt. Eerst moet de mutatie verder worden onderzocht.
Nigeria is een van de dichtstbevolkte landen in Afrika met ruim 200 miljoen inwoners. Tot nu toe bleef het aantal besmettingen achter bij andere landen op het continent. Gisteren stond het totaal aantal besmettingen op 80.000 en de dagelijkse aantallen overschreden deze maand voor het eerst de duizend per dag.
was zeker niet lullig bedoeld hoor maar ik zou graag alternatieven horen want die lockdown zoals die nu is nog maanden volhouden lijkt me ook onmogelijkquote:Op donderdag 24 december 2020 15:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vervelend van vragen naar een oplossing wil niet zeggen dat de gebruikte optie dan wel de oplossing is of zg zou zijn.
Uitdaging hier is dat er geen All-in-One oplossing is, wel dat een meer op maat gesneden aanpak zinniger kan zijn met gelijk effect dan één die simplistisch zwart-wit zaken gaat verhakken.
Het alternatief zit in acceptatie.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
was zeker niet lullig bedoeld hoor maar ik zou graag alternatieven horen want die lockdown zoals die nu is nog maanden volhouden lijkt me ook onmogelijk
Wat denk je?quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef bascross het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat Hugo gaat doen als het vaccin niet werkt bij een mutatie.
Groepsimmuniteitplan uit de kast halen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd waarom?quote:Op donderdag 24 december 2020 15:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk het persoonlijk niet. Ik denk dat het te verdedigen valt om de maatregelen die we in oktober hadden weer in te voeren. Dus, (lagere) scholen open, sportscholen open en verdere zaken dicht, met de juiste vergoeding voor ze.
Alsof dat Hugo’s pakkie an is, dan hebben we gewoon wereldwijd weer een probleem.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef bascross het volgende:
[..]
Dit ja.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef zalkc het volgende:
Leuk dat de media nu op elke mutatie springt ineens. Het vrius is al veel vaker gemuteerd in de tussentijd en toen hoorde je er niks over.
Houd vol. 2022 wordt echt beterquote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef bascross het volgende:
[..]
Vooral de bejaarden en de zwakkeren natuurlijk. Wel goed tegen de vergrijzing in Nederland trouwens.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Alsof dat Hugo’s pakkie an is, dan hebben we gewoon wereldwijd weer een probleem.
Tot 2025 zal het zeer zeker niet duren, voor die tijd zitten we al op herd immunity met of zonder vaccin en de maatregelen hebben ook een houdbaarheidsdatum.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat het tot 2025 kut is kan het alleen maar meevallen.
Maar.... Wat zou jij doen als het vaccin niet meer blijkt te werken?quote:Op donderdag 24 december 2020 15:47 schreef bascross het volgende:
[..]
Vooral de bejaarden en de zwakkeren natuurlijk. Wel goed tegen de vergrijzing in Nederland trouwens.
Gesprekken zijn niet perse nuttig op inhoud. Het is ook wat afreageren en dan weer wat op beide voetjes terecht te komen in de realiteit dat "we" hier zo goed mogelijk aanrommelen om het hoofd overeind te houden.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:38 schreef Noek het volgende:
[..]
Ik vind het rete irritant om steeds te moeten lezen dat we tot in augustus 2021 in de shit zitten. Tenzij je een medium bent, slaat het nergens op. Als ik zeg dat ze met een vaccinatie een kerstlied in je hersenen planten dan ben ik gestoord en mag ik elders gaan posten maar je mag wel roepen dat volgend jaar is afgeschreven want dat is ook gebaseerd op absoluut niks.
Dat is geen gesprek. Het is ook geen vraag of iets om een gesprek op gang te brengen. Het is bullshit.
Niks, gewoon verder gaan met leven zoals altijd. Tenzij ik doodga natuurlijk.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Maar.... Wat zou jij doen als het vaccin niet meer blijkt te werken?
geen paniek roepen, maar volgens die baas van BioNTech is het vaccin vrij simpel en snel aan te passen mochten die mutaties niet al door het huidige vaccin opgepakt wordenquote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef bascross het volgende:
[..]
De maatregelen die we nu hebben worden naar mijn idee wel gezien als zware maatregelen. Ik geloof niet dat mensen dit heel lang vol gaan houden. De nieuwigheid (zoals in maart) is er wel vanaf, dus mensen zullen meer geneigd zijn hun eigen ding weer te gaan doen.quote:
Je voelt geen verantwoordelijkheid om deel te worden van de oplossing?quote:Op donderdag 24 december 2020 15:49 schreef bascross het volgende:
[..]
Niks, gewoon verder gaan met leven zoals altijd. Tenzij ik doodga natuurlijk.
En als mensen de regels zouden respecteren helpt dat ookquote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het alternatief zit in acceptatie.
Het is gewoon wachten op een mutatie die de bestaande vaccins onbruikbaar gaat maken.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef zalkc het volgende:
Leuk dat de media nu op elke mutatie springt ineens. Het vrius is al veel vaker gemuteerd in de tussentijd en toen hoorde je er niks over.
Accepteren dat de ziekenhuizen nou eenmaal vol zijn en je dus niet geholpen wordt door een dokter als je iets mankeert.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het alternatief zit in acceptatie.
Gewoon doorsnuiven.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef bascross het volgende:
[..]
En tegen die tijd zijn de verkiezingen geweest, dus is Hugo geen coronaminister meer. Dus dan krijgen we iemand anders die 'hou vol, nog even' gaat roepen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Alsof dat Hugo’s pakkie an is, dan hebben we gewoon wereldwijd weer een probleem.
Met een nieuwe variant die besmettelijker is terwijl de cijfers al hoog zijn? Dan kun je net zo goed de maatregelen helemaal afschaffen. Dan is het reddeloos verloren namelijk.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
De maatregelen die we nu hebben worden naar mijn idee wel gezien als zware maatregelen. Ik geloof niet dat mensen dit heel lang vol gaan houden. De nieuwigheid (zoals in maart) is er wel vanaf, dus mensen zullen meer geneigd zijn hun eigen ding weer te gaan doen.
Minder zware maatregelen dan er nu zijn zal er voor zorgen dat het voor mensen makkelijker is het vol te houden.
Dat is een vals frame. Je kunt prima bedden vrijhouden voor “regulier spoed”. Dat is een keuze.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Accepteren dat de ziekenhuizen nou eenmaal vol zijn en je dus niet geholpen wordt door een dokter als je iets mankeert.
Wie stapt er dan nog in de auto? Wie gaat er dan nog sporten? Naar een feest toe?
Je kunt ook nog alle bedrijven sluiten en voedselpakketten gaan distribueren, eventueel aangevuld door militairen die op straat patrouilleren om iedereen naar binnen te jagen. Het kan nog zo veel strikter. We doen gewoon nog niet genoeg ons best denk ik.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
De maatregelen die we nu hebben worden naar mijn idee wel gezien als zware maatregelen. Ik geloof niet dat mensen dit heel lang vol gaan houden. De nieuwigheid (zoals in maart) is er wel vanaf, dus mensen zullen meer geneigd zijn hun eigen ding weer te gaan doen.
Minder zware maatregelen dan er nu zijn zal er voor zorgen dat het voor mensen makkelijker is het vol te houden.
Je bedoelt "regulier" als in "non-covid"? Dus mensen met covid krijgen dan helemaal geen zorg?quote:Op donderdag 24 december 2020 15:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is een vals frame. Je kunt prima bedden vrijhouden voor “regulier spoed”. Dat is een keuze.
Als alles dicht is gaan mensen elkaar meer thuis opzoeken, waar helemaal geen controle is. Als die nieuwe variant daadwerkelijk zoveel meer besmettelijk is lijkt het vrijwel onmogelijk daar voldoende maatregelen voor te nemen, of je moet daadwerkelijk deuren dicht gaan lassen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met een nieuwe variant die besmettelijker is terwijl de cijfers al hoog zijn? Dan kun je net zo goed de maatregelen helemaal afschaffen. Dan is het reddeloos verloren namelijk.
Het kan inderdaad nog veel strikter. Als we militairen de straat op sturen om mensen hun huis in te jagen kunnen we net zo goed "Volksrepubliek Nederland" gaan heten en kunnen we elke 4 jaar stemmen ook wel afschaffen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:51 schreef zalkc het volgende:
[..]
Je kunt ook nog alle bedrijven sluiten en voedselpakketten gaan distribueren, eventueel aangevuld door militairen die op straat patrouilleren om iedereen naar binnen te jagen. Het kan nog zo veel strikter. We doen gewoon nog niet genoeg ons best denk ik.
Als de ziekenhuizen toch al overstromen zou je daar voor kunnen kiezen ja. Omdat je dan meer mensen kunt helpen . Of omdat het de maatschappij minder ontwricht.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bedoelt "regulier" als in "non-covid"? Dus mensen met covid krijgen dan helemaal geen zorg?
We zien ook dat de burger niet zelf de verantwoordelijkheid wil nemen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het kan inderdaad nog veel strikter. Als we militairen de straat op sturen om mensen hun huis in te jagen kunnen we net zo goed "Volksrepubliek Nederland" gaan heten en kunnen we elke 4 jaar stemmen ook wel afschaffen.
Er zijn gewoon dingen die je niet doet, ongeacht hoe zwaar de situatie is.
Ja ze hebben weer wat nieuws gevonden. Gelukkig wordt je er mee doodgegooid, dus het effect is over een paar weken wel uitgewerkt.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef zalkc het volgende:
Heb jij enig idee hoe lang het gaat duren voordat er weer genoeg doses hiervan geproduceerd zijn? Dan zit je in 2022, en zijn er weer nieuwe varianten opgedoken.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
geen paniek roepen, maar volgens die baas van BioNTech is het vaccin vrij simpel en snel aan te passen mochten die mutaties niet al door het huidige vaccin opgepakt worden
Komt dat controle argument weer aan. Ja daar zit wel iets in, maar dat zijn wel kleinere groepen. Bovendien denk ik dat dat vooral voor de horeca geldt, en die wou jij ook dicht houden...quote:Op donderdag 24 december 2020 15:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als alles dicht is gaan mensen elkaar meer thuis opzoeken, waar helemaal geen controle is. Als die nieuwe variant daadwerkelijk zoveel meer besmettelijk is lijkt het vrijwel onmogelijk daar voldoende maatregelen voor te nemen, of je moet daadwerkelijk deuren dicht gaan lassen.
Correctie: niet horen = niet luisteren want elke viroloog zal het roepen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:45 schreef zalkc het volgende:
Maar dan ontstaat feitelijk dezelfde situatie. Wie zoekt nog een ander op als je weet dat je bij besmetting niet geholpen kan worden als het nodig is? Wie stuurt z'n kind dan nog naar school? Verleent mantelzorg? Gaat de kroeg in?quote:Op donderdag 24 december 2020 15:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de ziekenhuizen toch al overstromen zou je daar voor kunnen kiezen ja. Omdat je dan meer mensen kunt helpen . Of omdat het de maatschappij minder ontwricht.
nee dat kan veel sneller, binnen 6 weken volgens hem maar vooralsnog is hij niet bang voor die mutaties omdat dat een bekend verschijnsel is met dit soort virussen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe lang het gaat duren voordat er weer genoeg doses hiervan geproduceerd zijn? Dan zit je in 2022, en zijn er weer nieuwe varianten opgedoken.
Zo snel mogelijk overgaan tot acceptatie en de maatregelen loslaten, deze race tegen de natuur gaan wij toch niet winnen. Of je moet willen accepteren dat de nevenschade desastreus is en je in 2025 pas kan gaan stoppen met lockdowns ofzo.
Die militairen komen uit de lucht vallen? Hou er rekening mee dat je dan honderdduizenden troepen nodig gaat hebben.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:51 schreef zalkc het volgende:
[..]
Je kunt ook nog alle bedrijven sluiten en voedselpakketten gaan distribueren, eventueel aangevuld door militairen die op straat patrouilleren om iedereen naar binnen te jagen. Het kan nog zo veel strikter. We doen gewoon nog niet genoeg ons best denk ik.
Mensen laten zich ontzettend beïnvloeden door alle doemscenario's die in de media worden afgeschilderd. Rampspoed bindt de kijkers, dus de ene na de andere lamzak komt zitten vertellen hoe slecht we ervoor staan, nu nog besmettelijker!, en the usual suspects met zorgelijke blik.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:38 schreef Noek het volgende:
Ik vind het rete irritant om steeds te moeten lezen dat we tot in augustus 2021 in de shit zitten.
Genoeg mensen. Waaronder ondergetekende.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dan ontstaat feitelijk dezelfde situatie. Wie zoekt nog een ander op als je weet dat je bij besmetting niet geholpen kan worden? Wie stuurt z'n kind dan nog naar school? Verleent mantelzorg? Gaat de kroeg in?
Lijkt me sterk dat de schade dan niet groter wordt dan nu.
Het is te hopen maar met al die kerstfeestjes bij Jelano en Priscilla op eerste kerstdag en kerstfeestjes bij tante Ans op tweede kerstdag zie ik het vooralsnog somber in.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Iedereen roept dat het na/door de Kerst enorm op zal lopen. Maar zou het juist niet minder worden omdat iedereen dan een paar dagen binnen blijft. Al dan niet bij of met (dezelfde )anderen.
Nu is het nog zo fucking druk overal, harde lockdown noemen ze dat...
Ik hou me gewoon vrij goed aan de regels. Maar ik voorzie grote problemen door de vergrijzing, dus als half bejaard Nederland nu omvalt door corona zou dat op langere termijn beter zijn voor dit land. Hopelijk wel gewoon op een humane manier natuurlijk, met een spuitje in plaats van stikkend.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:49 schreef zalkc het volgende:
[..]
Je voelt geen verantwoordelijkheid om deel te worden van de oplossing?
+ kerstavond en oud & nieuwquote:Op donderdag 24 december 2020 15:59 schreef Fugue het volgende:
[..]
Het is te hopen maar met al die kerstfeestjes bij Jelano en Priscilla op eerste kerstdag en kerstfeestjes bij tante Ans op tweede kerstdag zie ik het vooralsnog somber in.
Dat controle argument is nou eenmaal een argument waaraan voorbij gegaan wordt. Net als met drugs, of op dit moment vuurwerk. Haal het uit de legaliteit en het verdwijnt naar een plek waar je er helemaal geen zicht op hebt.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Komt dat controle argument weer aan. Ja daar zit wel iets in, maar dat zijn wel kleinere groepen. Bovendien denk ik dat dat vooral voor de horeca geldt, en die wou jij ook dicht houden...
Oud en nieuw gaat er ook inhakken, als ik zie hoeveel jongeren hier op een doordeweekse avond al bijeenkomenquote:
En zijn dat ook de cijfers die het LCPS bekend maakt? Maw als ze zeggen "590 COVID-patiënten op IC, 1712 in de kliniek", dan zijn dat niet alle patienten die opgenomen werden wegens covid-19, maar enkel degenen die nog steeds positief testen?quote:Op donderdag 24 december 2020 14:27 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
2 dingen. Hoe ze omgaan met ex-positieve patiënten. Is nu landelijk afgedwongen dat iedereen die bij reguliere zorg moet meetellen. Ja, lekker dan. Patiënten die 3 weken op de IC liggen, maar na 2 weken zijn ze virusvrij. Die laatste week is dan reguliere zorg.
Precies dezelfde zorg als daarvoor. Gewoon geintubeerde patiënt dus. Met IC ga ik dit gewoon niet doen (hah, verteken ik zelf de cijfers wel). Kliniek word ik wel echt gedwongen.
Maar ergste vind ik nog de opschaling naar 1350 bedden (of zelfs 1450). Wat is een IC bed? Interesseert ze geen reet en in hun berekening nemen ze MC bedden mee. Die zijn onbeademd en daar kun je dus niet zomaar een covid patiënt opleggen.
KUIPERSED
Ik vraag het me serieus af. Dat virus wordt een heel stuk serieuzer als mensen met covid de zorg niet kunnen krijgen die ze nu wel krijgen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Genoeg mensen. Waaronder ondergetekende.
Eindeloze weg. Kom je straks bij de GGD.... moeten ze eerst kijken voor welke virusstammen en je dan met 3 weken tussentijd, daarvoor inenten voor elke mogelijke variant. Het testen en goedkeuren gewoon versnellen naar ook 2-3 weken dagen en klaar.....quote:Op donderdag 24 december 2020 15:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
geen paniek roepen, maar volgens die baas van BioNTech is het vaccin vrij simpel en snel aan te passen mochten die mutaties niet al door het huidige vaccin opgepakt worden
Maar die jongeren zijn opzich het probleem niet, waar ik van opkijk is de groep tussen de 50-59 die besmet raakt en in grotere hoeveelheden in het ziekenhuis komt. Die houden zich echt niet allemaal netjes aan de regels natuurlijk. Dat geld niet voor iedereen natuurlijk, maar wel voor een deel.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:01 schreef Fugue het volgende:
[..]
Oud en nieuw gaat er ook inhakken, als ik zie hoeveel jongeren hier op een doordeweekse avond al bijeenkomen
Nou ja goed die jongeren nemen het ook weer mee naar huis natuurlijkquote:Op donderdag 24 december 2020 16:04 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar die jongeren zijn opzich het probleem niet, waar ik van opkijk is de groep tussen de 50-59 die besmet raakt en in grotere hoeveelheden in het ziekenhuis komt. Die houden zich echt niet allemaal netjes aan de regels natuurlijk. Dat geld niet voor iedereen natuurlijk, maar wel voor een deel.
Zolang de oudjes thuisblijven zal het wel loslopen.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:01 schreef Fugue het volgende:
[..]
Oud en nieuw gaat er ook inhakken, als ik zie hoeveel jongeren hier op een doordeweekse avond al bijeenkomen
Ik kan het niet helpen te twijfelen aan de timing van de vlieg-/inreisverboden van afgelopen week met dit bericht erbij. Het zou mijn vertrouwen in de EU wel groter maken eerlijk gezegd, want dan blijkt dat ze dus wel daadkrachtig kunnen handelenquote:Het is de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk gelukt om onder grote tijdsdruk een no-deal-brexit te voorkomen. Dat melden verschillende persbureaus. De deal wordt zo dadelijk toegelicht op de zojuist aangekondigde persconferenties.
En daar kondigt Rutte welke maatregel precies aan? Gedwongen quarantaine als je positief bent getest? Dichtlassen van deuren?quote:Op donderdag 24 december 2020 16:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vraag het me serieus af. Dat virus wordt een heel stuk serieuzer als mensen met covid de zorg niet kunnen krijgen die ze nu wel krijgen.
Groot gezin, 2 dagen?quote:Op donderdag 24 december 2020 16:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb vannacht nachtdienst gedraaid bij de bakkerij waar ik werk om voor te bereiden voor alle kerstbestellingen.
Ik zie kerstbestellingen van 8 brood, 3 kerststollen, 20 croissants, 20 ham-kaas croissants, 5 stokbroden, 3 kaas ui stokbroden, 20 harde bolletjes en 4 zakken krentenbroodjes voorbij komen en dat zou dan voor max 3 man met de kerst zijn
https://cmmid.github.io/topics/covid19/uk-novel-variant.htmlquote:Estimated transmissibility and severity of novel SARS-CoV-2 Variant of Concern 202012/01 in England
This study has not yet been peer reviewed.
A novel SARS-CoV-2 variant, VOC 202012/01, emerged in southeast England in November 2020 and appears to be rapidly spreading towards fixation. We fitted a two-strain mathematical model of SARS-CoV-2 transmission to observed COVID-19 hospital admissions, hospital and ICU bed occupancy, and deaths; SARS-CoV-2 PCR prevalence and seroprevalence; and the relative frequency of VOC 202012/01 in the three most heavily affected NHS England regions (South East, East of England, and London). We estimate that VOC 202012/01 is 56% more transmissible (95% credible interval across three regions 50-74%) than preexisting variants of SARS-CoV-2. We were unable to find clear evidence that VOC 202012/01 results in greater or lesser severity of disease than preexisting variants. Nevertheless, the increase in transmissibility is likely to lead to a large increase in incidence, with COVID-19 hospitalisations and deaths projected to reach higher levels in 2021 than were observed in 2020, even if regional tiered restrictions implemented before 19 December are maintained. Our estimates suggest that control measures of a similar stringency to the national lockdown implemented in England in November 2020 are unlikely to reduce the effective reproduction number Rt to less than 1, unless primary schools, secondary schools, and universities are also closed. We project that large resurgences of the virus are likely to occur following easing of control measures. It may be necessary to greatly accelerate vaccine roll-out to have an appreciable impact in suppressing the resulting disease burden.
Ik denk dat dat wel meevalt. Dat zijn toch geen feestje waar jan en alleman bijeen komt. Maar kleinschalig in familieverband. Het is toch niet zo dat iedereen dat bij iedereen binnen loopt. Integendeel juist. En wie dan met te veel mensen volgens de regels bij elkaar zijn, zijn mensen die elkaar nu ook al vaak zien en verder bijna niemand. Bij ons is dat ook het geval.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:59 schreef Fugue het volgende:
[..]
Het is te hopen maar met al die kerstfeestjes bij Jelano en Priscilla op eerste kerstdag en kerstfeestjes bij tante Ans op tweede kerstdag zie ik het vooralsnog somber in.
Wij zitten niet in een lockdown. De winkels en horeca zitten in een lockdown.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:06 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En daar kondigt Rutte welke maatregel precies aan? Gedwongen quarantaine als je positief bent getest? Dichtlassen van deuren?
Want als je al in een lockdown zit kan daar moeilijk een lockdown bovenop.
Ik hou wel van deze omdenkerquote:Op donderdag 24 december 2020 16:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Wij zitten niet in een lockdown. De winkels en horeca zitten in een lockdown.
Frame. Mensen die dan Covid hebben krijgen dan zorg die dan beperkt en afgeschaald nog mogelijk is.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bedoelt "regulier" als in "non-covid"? Dus mensen met covid krijgen dan helemaal geen zorg?
Als je iemand op een eiland dropt waar niemand anders is zit diegene ook niet in een lockdown, maar kun je wel degelijk nergens heen. Als vrijwel alles dicht is kun je dat wel een lockdown noemen. Ik weet het, we hebben geen militairen door de straat paraderen, maar ik denk wel dat je dit een lockdown mag noemen.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Wij zitten niet in een lockdown. De winkels en horeca zitten in een lockdown.
Nah als zelfs de politie straks mensen ziet met 10 man in huis en dan alsnog niet zomaar mag aanbellen en boetes geven is het niet echt een lockdown he.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je iemand op een eiland dropt waar niemand anders is zit diegene ook niet in een lockdown, maar kun je wel degelijk nergens heen. Als vrijwel alles dicht is kun je dat wel een lockdown noemen. Ik weet het, we hebben geen militairen door de straat paraderen, maar ik denk wel dat je dit een lockdown mag noemen.
Je komt gewoon bij de GGD voor een vaccin, je weet waar je voor komt, hoezo moeten ze dan eerst virusstammen opzoeken?quote:Op donderdag 24 december 2020 16:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Eindeloze weg. Kom je straks bij de GGD.... moeten ze eerst kijken voor welke virusstammen en je dan met 3 weken tussentijd, daarvoor inenten voor elke mogelijke variant. Het testen en goedkeuren gewoon versnellen naar ook 2-3 weken dagen en klaar.....
NB: het genetisch wijzigen van mRNA/vector/subeenheid/etc vaccins is best een gevaarlijk spelltje dat goed gaat totdat het erg(ens) fout gaat. Verder is er een risico dat ons afweersysteem een vaccin (of hun dragende (vloei)stoffen) zelf gaan afweren.
Buiten dat, wat doe je als mensen in acute ademnood zijn, maar niet positief getest? Ga je die dan opnemen uit voorzorg? En dan weer buiten zetten als de test positief is? Of laat je ze stikken met het risico dat achteraf bleek dat het geen covid was maar een longembolie? Ik zie de schadeclaims al komen.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vraag het me serieus af. Dat virus wordt een heel stuk serieuzer als mensen met covid de zorg niet kunnen krijgen die ze nu wel krijgen.
Het idee was om dan ook de maatregelen te versoepelen. Als je ziet hoe groot het aantal covid-patiënten nu al is, kun je er donder op zeggen dat dat alleen maar weer wordt. Als je dan ook weer meer zorgmedewerkers in gaat zetten voor reguliere zorg, denk ik niet dat er veel "resources" overblijven voor covid-patiënten.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Frame. Mensen die dan Covid hebben krijgen dan zorg die dan beperkt en afgeschaald nog mogelijk is.
Dat kan betekenen dat die personen geen garantie meer hebben dat ondanks hun weinig kans, ze niet op de IC oid. komen maar gewoon aan hun (onderliggende) aandoeningen (thuis?) overlijden etc.
Je kunt wmb prima Reguliere -en Covid19 zorg van elkaar scheiden door de resources daarin verdelen. Dat is beter houdbaar op termijn dan de zorg te laten besturen door wat zich daar toevallig voordoet. Iemand met een kapotte knie heeft net zoveel recht op curatieve zorg als iemand die naar de IC moet.
Zijn daarna in de reguliere zorg tijd/mens/faciliteiten over, kan je die ten gunste laten komen in de Covid19 cohorten.
Ik kan naar besprekingen met klanten, vrienden (binnen het aantal), supermarkt, nog een aantal andere winkels, naar de tandarts, paardrijden in het bos, hardlopen in het bos. Dit is wat ik deze week heb gedaan. Voel me niet echt opgesloten eigenlijk. Gelukkig maar.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je iemand op een eiland dropt waar niemand anders is zit diegene ook niet in een lockdown, maar kun je wel degelijk nergens heen. Als vrijwel alles dicht is kun je dat wel een lockdown noemen. Ik weet het, we hebben geen militairen door de straat paraderen, maar ik denk wel dat je dit een lockdown mag noemen.
Ja dat kost de ontwikkeling van het vaccin. Daarna moeten er nog miljarden doses geproduceerd worden, wat niet in 6 weken gaat lukken.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee dat kan veel sneller, binnen 6 weken volgens hem maar vooralsnog is hij niet bang voor die mutaties omdat dat een bekend verschijnsel is met dit soort virussen.
Niet ten aanzien van winkels. En ook niet in deze situatie. Dat is een valide argument tav horeca. Maar dat lijkt me totaal niet aan de orde nuquote:Op donderdag 24 december 2020 15:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat controle argument is nou eenmaal een argument waaraan voorbij gegaan wordt. Net als met drugs, of op dit moment vuurwerk. Haal het uit de legaliteit en het verdwijnt naar een plek waar je er helemaal geen zicht op hebt.
Als ik me goed herinner heb je 't argument zelf ook vaker gebruikt trouwens, dus een beetje onnodig om 'komt dat controle argument weer aan' te zeggen.
Op dit moment is het voor veel mensen gewoon erg saai. Gevolg is dat mensen elkaar gaan opzoeken, want funshoppen kan niet meer (waar wel maatregelen zijn). Hoe meer plekken gesloten worden, hoe meer mensen elkaar op zullen gaan zoeken buiten de maatregelen om, puur en alleen om zich maar niet te hoeven vervelen.
Een stel die normaal eens in de twee weken de woonboulevard in Rotterdam afstruinde liep door de woonboulevard maar hield zich wel aan de maatregelen. Zolang die dicht is gaat die verveling niet weg, dus gaan ze wat anders zoeken. Oftewel, kans is groot dat ze meer anderen opzoeken.
Oh ja, wanneer is iets een lockdown?quote:Op donderdag 24 december 2020 16:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Omdat het een schaal is (denk aan Jaaps piramide). Voor iedere persoon die rechtstreeks naar de IC gaat zijn er andere personen die via de kliniek op de IC belanden.quote:Op donderdag 24 december 2020 14:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat maakt het uit onder de streep?
Er zijn (serieus) DIY kitjes waarmee je zelf wat kan sleutelen.quote:Op donderdag 24 december 2020 15:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe lang het gaat duren voordat er weer genoeg doses hiervan geproduceerd zijn? Dan zit je in 2022, en zijn er weer nieuwe varianten opgedoken.
Zo snel mogelijk overgaan tot acceptatie en de maatregelen loslaten, deze race tegen de natuur gaan wij toch niet winnen. Of je moet willen accepteren dat de nevenschade desastreus is en je in 2025 pas kan gaan stoppen met lockdowns ofzo.
Oorspronkelijk werd met "lockdown" bedoeld dat mensen hun huis niet uit mogen. Maar omdat wij zoiets nooit gekend hebben, wordt inmiddels zo'n beetje elke maatregel een lockdown genoemd.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:18 schreef Noek het volgende:
[..]
Oh ja, wanneer is iets een lockdown?
Op het moment dat je achter de voordeur wil gaan handhaven, dan gooi je ook de rechtsstaat Nederland het raam uit. Dat kun je alleen doen door de noodtoestand af te kondigen en van het land tijdelijk op papier een dictatuur te maken.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:13 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nah als zelfs de politie straks mensen ziet met 10 man in huis en dan alsnog niet zomaar mag aanbellen en boetes geven is het niet echt een lockdown he.
nee maar vanaf die 6 weken zou de de productie aangepast kunnen starten en kunnen ze de leveringen die gepland stonden ook aanpassen, dus je verliest er geen maanden mee. Tenminste zo heb ik het begrepen maar hij was sowieso niet bang voor die mutatiesquote:Op donderdag 24 december 2020 16:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ja dat kost de ontwikkeling van het vaccin. Daarna moeten er nog miljarden doses geproduceerd worden, wat niet in 6 weken gaat lukken.
Niemand mag mijn pand in. Soort van omdenken maar zelfde principe. Lockdown dus.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Oorspronkelijk werd met "lockdown" bedoeld dat mensen hun huis niet uit mogen. Maar omdat wij zoiets nooit gekend hebben, wordt inmiddels zo'n beetje elke maatregel een lockdown genoemd.
Ik zou graag weer eens willen optreden. Ik mag niet eens repeteren met mijn band.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik kan naar besprekingen met klanten, vrienden (binnen het aantal), supermarkt, nog een aantal andere winkels, naar de tandarts, paardrijden in het bos, hardlopen in het bos. Dit is wat ik deze week heb gedaan. Voel me niet echt opgesloten eigenlijk. Gelukkig maar.
Ik vind dit ook een lockdown ja. Ik ben beperkt in mijn doen en laten, kan niet doen wat ik wil, wanneer ik wil en hoe vaak ik wil. Kan niet naar de sportschool wanneer ik het wil, naar de bioscoop, terras, restaurant of wat dan ook.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:18 schreef Noek het volgende:
[..]
Oh ja, wanneer is iets een lockdown?
Mijn zaak is gedwongen gesloten en niemand mag zomaar mijn pand in en betaal volledige kosten. Ik noem dat een lockdown.
Zeker met die politiecontrole vd week. Dit is mijn lockdown en die term pakt niemand van me af.
De mogelijkheid van het aanpassen van bestaande vaccins lijken mij heel sterk. Maar goed, we gaan het meemaken.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee maar vanaf die 6 weken zou de de productie aangepast kunnen starten en kunnen ze de leveringen die gepland stonden ook aanpassen, dus je verliest er geen maanden mee. Tenminste zo heb ik het begrepen maar hij was sowieso niet bang voor die mutaties
dat heeft met de opbouw te maken, de basis is al klaar schijnt maar ik ben geen expert hoor dus neem geen verantwoordelijkheid voor deze uitsprakenquote:Op donderdag 24 december 2020 16:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De mogelijkheid van het aanpassen van bestaande vaccins lijken mij heel sterk. Maar goed, we gaan het meemaken.
Ook die noodtoestand is een democratisch tot stand gekomen wet. Sowieso, in Engeland zeggen ze dat tier 3 Nniet meer werkt tegen de nieuwe variant. Dan zal de Nederlanrse lockdown al helemaal nier genoeg zijn.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:20 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Op het moment dat je achter de voordeur wil gaan handhaven, dan gooi je ook de rechtsstaat Nederland het raam uit. Dat kun je alleen doen door de noodtoestand af te kondigen en van het land tijdelijk op papier een dictatuur te maken.
Dat snap ik! Dat is ook hetgeen wat ik het meeste mis, naar concerten gaan e.d., deed ik eerst bijna elke week wel, grotere of kleinere. Maar het was even een antwoord op dat iemand stelde dat dit een ontzettende lockdown is waarbij er niks te doen is.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zou graag weer eens willen optreden. Ik mag niet eens repeteren met mijn band.
Ja ik voel me wel opgesloten.
En nu?
Het lijkt mij juist wel. Mijn moeder is een mooi voorbeeld hiervan. Die vond het altijd leuk om op zaterdag 'eventjes naar de stad te gaan om even te kijken'. Dat kan op dit moment niet, want het schap met de superfoods heb je na een paar keer ook wel gezien. Sinds de winkels gesloten zijn heeft mn moeder al een keer of 4 contact opgenomen: Zal ik ff koffie komen doen? zit anders toch maar de hele dag thuis.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet ten aanzien van winkels. En ook niet in deze situatie. Dat is een valide argument tav horeca. Maar dat lijkt me totaal niet aan de orde nu
Want in winkels en op straat was zoveel controle?quote:Op donderdag 24 december 2020 16:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het lijkt mij juist wel. Mijn moeder is een mooi voorbeeld hiervan. Die vond het altijd leuk om op zaterdag 'eventjes naar de stad te gaan om even te kijken'. Dat kan op dit moment niet, want het schap met de superfoods heb je na een paar keer ook wel gezien. Sinds de winkels gesloten zijn heeft mn moeder al een keer of 4 contact opgenomen: Zal ik ff koffie komen doen? zit anders toch maar de hele dag thuis.
En met haar zullen er veel anderen zijn die er net zo over denken. Door winkels te sluiten zorg je er dus voor dat je meer bewegingen van mensen krijgt op plekken waar je het niet kunt controleren.
quote:Facebook heeft de video Wappie van Youp van ’t Hek verwijderd. Deze clip stond op de Facebookpagina van het tv-programma Even tot hier, waar de cabaretier afgelopen zaterdag de variant op zijn kersthit Flappie zong. Een woordvoerder van BNNVARA bevestigt het nieuws na berichtgeving van Hart van Nederland.
De video zou volgens Facebook in strijd zijn met de richtlijnen. De woordvoerder geeft aan dat de BNNVARA niet van plan is stappen te nemen. „We vinden het heel jammer, juist omdat veel mensen zich in het liedje herkennen.” Op dit moment lijkt alleen deze video van Wappie verwijderd te zijn.
De video is nog beschikbaar op onder meer het officiële YouTube-kanaal van Even tot hier en staat nog op de Facebookpagina van BNNVARA.
Niels van der Laan en Jeroen Woe, de presentators van Even tot hier, hebben weinig begrip voor de actie van Facebook. „Vrij belachelijk dit...”, schrijven zij bij een screenshot van de Facebookpagina waarop duidelijk wordt dat de video is verwijderd. Het is niet duidelijk waarom Facebook deze specifieke video in strijd met de richtlijnen vindt. Volgens een woordvoerder van Facebook zijn er meerdere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat een video wordt verwijderd.
Youp van ’t Hek transformeerde zijn kersthit Flappie in het satirische BNNVARA-programma Even tot hier in Wappie. De nieuwe versie, over mensen die de ernst van het coronavirus ontkennen, werd al gauw een hit op internet. Op het YouTube-kanaal van Even tot hier is het fragment in vier dagen tijd bijna 1,4 miljoen keer bekeken.
Want dat is relevant voor het punt? Het is mogelijk er te controleren, winkels hebben zich aan maatregelen te houden. Als er teveel mensen binnen zijn kan ertegen opgetreden worden.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Want in winkels en op straat was zoveel controle?
Als ik kijk naar mijn situatie:quote:Op donderdag 24 december 2020 15:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Iedereen roept dat het na/door de Kerst enorm op zal lopen. Maar zou het juist niet minder worden omdat iedereen dan een paar dagen binnen blijft. Al dan niet bij of met (dezelfde )anderen.
Nu is het nog zo fucking druk overal, harde lockdown noemen ze dat...
In winkels en op straat hielden we in ieder geval 1,5 meter afstand en zaten we niet een uur op elkaar gepakt in een warm knus huis.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Want in winkels en op straat was zoveel controle?
En terecht. Wat was dat tenenkrommend slecht zeg.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:31 schreef Anton91 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)e-van-youp-van-t-hek
[..]
Tja zo ook een collega afgelopen week: “kon gewoon voor 10 volwassenen warm en koud buffet bestellen..”quote:Op donderdag 24 december 2020 16:07 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb vannacht nachtdienst gedraaid bij de bakkerij waar ik werk om voor te bereiden voor alle kerstbestellingen.
Ik zie kerstbestellingen van 8 brood, 3 kerststollen, 20 croissants, 20 ham-kaas croissants, 5 stokbroden, 3 kaas ui stokbroden, 20 harde bolletjes en 4 zakken krentenbroodjes voorbij komen en dat zou dan voor max 3 man met de kerst zijn
Wel apart eigenlijk dat iemand die zegt zich zo goed aan de regels te houden en anderen van alles verwijt dan nota bene zelf positief is.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:34 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Als ik kijk naar mijn situatie:
Mijn ouders willen dolgraag de kleinkinderen (mijn neefjes en nichtjes) zien met kerst en dat geldt ook voor aangetrouwde schoonmoeder. Dus het jaarlijkse kerstdiner moest maar gewoon doorgaan. Met tien man aan tafel, en eentje meer dan richtlijnen.
Daar wilde ik niet aan meedoen. Veel te dicht bij elkaar en veel te lang.
Dus als compromis zouden we vanavond bij elkaar komen voor surprises. Dat was uitgesteld omdat neefje op 5 december in isolatie zat... omdat hij besmet was. Ik heb er schoorvoetend mee ingestemd en mijn aparte hoek in de woonkamer bij wijze van spreken al geclaimed. De rest van de familie schuift dan morgen ook nog bij elkaar voor kerstdiner.
Maar... planning is omgegooid, vanavond gaat niet doorWant ik zit, ondanks de consequente anderhalve meter en gebruik van pbm in mijn werk in isolatie. Want COVID positief.
En de familie gaat morgen evengoed samen dineren![]()
Tel daarbij een ouder op die me straks heel lief wat eten kwam brengen en aanstalten maakte mijn huis in te komen (beiden droegen we mondmaskers).... echt. Blijf buitenMijn ouders zijn intelligente mensen en in het algemeen best voorzichtig. Maar als zij al deze stunts uithalen dan maak ik me zorgen voor een hele hoop kersttafels die bij elkaar kruipen en vervolgens naar hun eigen huis en omgeving teruggaan.
Dat zijn niet alle patiënten inderdaad. Dat laatste moet je niet helemaal zo zien. Na een tijdje zijn ze niet meer besmettelijk. Kan zijn dat ze nog wel positief testen met een pcr test. Maar dan nog halen we het label eraf. We volgen daarmee gewoon de FMS richtlijnen.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
En zijn dat ook de cijfers die het LCPS bekend maakt? Maw als ze zeggen "590 COVID-patiënten op IC, 1712 in de kliniek", dan zijn dat niet alle patienten die opgenomen werden wegens covid-19, maar enkel degenen die nog steeds positief testen?
En omdat het kan is het natuurlijk niet verboden en helemaal oké om met zoveel mensen bij elkaar te kruipen.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja zo ook een collega afgelopen week: “kon gewoon voor 10 volwassenen warm en koud buffet bestellen..”
Ja he, echt geen idee waar ik het heb opgelopen.quote:Op donderdag 24 december 2020 16:38 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wel apart eigenlijk dat iemand die zegt zich zo goed aan de regels te houden en anderen van alles verwijt dan nota bene zelf positief is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |