abonnement Unibet Coolblue
pi_196885817


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_196886897
CRE Duiven afgelost, was bij mij vanaf 19-8-2019 rentedragend, dus 16 maanden en een paar dagen, dan kom ik uit op 40 euro rente en geen 38,42 die ik heb ontvangen. Als daar nou een kortingscode tegenover stond, was ik tevreden geweest.
pi_196890965
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 16:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
(STK RE)

Mooi, ga ik standaard meenemen vanavond. Gezien het bedrag tijd genoeg. :)
Nou, ze hebben al bijna 4 ton in de pocket. Blijkbaar vinden velen deze héél erg geweldig :P

Ik vind m zeker niet onaardig maar het blijft wel bedrijfsvastgoed met een redelijk hoge LTV en met slechts één huurder.
Pecunia non olet
pi_196891139
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 21:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nou, ze hebben al bijna 4 ton in de pocket. Blijkbaar vinden velen deze héél erg geweldig :P

Ik vind m zeker niet onaardig maar het blijft wel bedrijfsvastgoed met een redelijk hoge LTV en met slechts één huurder.
Mee eens.
Ik twijfel nog of ik hem ga meenemen.
pi_196891483
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 18:47 schreef quepos het volgende:
CRE Duiven afgelost, was bij mij vanaf 19-8-2019 rentedragend, dus 16 maanden en een paar dagen, dan kom ik uit op 40 euro rente en geen 38,42 die ik heb ontvangen. Als daar nou een kortingscode tegenover stond, was ik tevreden geweest.
Ik had 2 cent méér (overigens vóór aftrek kosten), dus dat maakt het rendement sowieso erg bescheiden. Zeker als je bedenkt dat dit soort projecten in de bouwfase risicovol zijn. Tijdens de bouw kunnen zich allerlei niet voorziene omstandigheden voordoen. Was er laatst niet een artikel van professor Van Teeffelen die ook van mening was dat dit soort projecten erg risicovol zijn? Ik blijf CRE uiteraard volgen maar ik vind de projecten met bestaand vastgoed en een grote spreiding in reeds lopende huurcontracten toch een stuk interessanter, nog even los van de verwevenheid in belangen bij het platform.
Pecunia non olet
pi_196892416
Wat is jullie rendement van pak 'm beet afgelopen 5 jaar, inclusief defaults? Ik zat voornamelijk in Funding Circle maar dat pakte niet zo goed uit.

Ik ben aan het overwegen om weer deels in Crowdfunding te gaan.

[/quote]

Ben nu precies één jaar actief in crowdfunding bij Collin, zit inmiddels te kijken welk platform nog meer bij me past. Heb ook een investering via Mogelijk, netto rendement 5,5 %. Mooi zakcentje iedere maand :-)
Status Collin: 34 investeringen, netto rendement 6,2 %. Nog geen defaults of achtergestelde betaling. 3 voortijdige aflossingen. Ben benieuwd hoe ik er over nog een jaar voor sta.
Veel geleerd van alle reacties hier..
pi_196893033
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 21:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nou, ze hebben al bijna 4 ton in de pocket. Blijkbaar vinden velen deze héél erg geweldig :P

Ik vind m zeker niet onaardig maar het blijft wel bedrijfsvastgoed met een redelijk hoge LTV en met slechts één huurder.
Ik denk dat CCF fomo probeert te creëren: ik kreeg vanochtend een mail met deze strekking:
"U heeft zich onlangs geregistreerd als investeerder op ons platform. Daarom belonen wij u met een investerings link voor het project STK".
@zeeland6 kreeg een link omdat hij eerder in een project "van dezelfde crowdfund coach" geïnvesteerd had.

Ik ben eigenlijk nu wel benieuwd of er nog meer versies zijn van de email waarin de link gedeeld wordt.

Overigens gaat dit niet mijn eerste investering worden bij CCF, ik houdt mijn kruit vwb dit platform nog even droog.
pi_196893119
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het gemiddelde over de verschillende platformen ruim 5% netto. Overigens is/was Funding Circle mijn best presterende platform. Daar sta ik nog steeds netto op ruim 10%.
Qua gemiddeld rendement over de verschillende paltformen zit ik net boven de 5%. Funding Circle is tot op heden het best presterende platform, net onder de 10% netto.
Dus redelijk vergelijkbaar.
Mijn eerste investering in crowdfunding was eind oktober 2014.
pi_196893479
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 22:43 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Qua gemiddeld rendement over de verschillende paltformen zit ik net boven de 5%. Funding Circle is tot op heden het best presterende platform, net onder de 10% netto.
Dus redelijk vergelijkbaar.
Mijn eerste investering in crowdfunding was eind oktober 2014.
Het gaat inderdaad aardig gelijk op. Mijn eerste investeringen waren van begin 2014.
pi_196893963
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 22:39 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik denk dat CCF fomo probeert te creëren: ik kreeg vanochtend een mail met deze strekking:
"U heeft zich onlangs geregistreerd als investeerder op ons platform. Daarom belonen wij u met een investerings link voor het project STK".
@:zeeland6 kreeg een link omdat hij eerder in een project "van dezelfde crowdfund coach" geïnvesteerd had.

Ik ben eigenlijk nu wel benieuwd of er nog meer versies zijn van de email waarin de link gedeeld wordt.

Overigens gaat dit niet mijn eerste investering worden bij CCF, ik houdt mijn kruit vwb dit platform nog even droog.
Ik kreeg de link omdat de achterneef van mijn ex bij ome Bas in de straat heeft gewoond. c_/
Pecunia non olet
pi_196894553
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 23:17 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik kreeg de link omdat de achterneef van mijn ex bij ome Bas in de straat heeft gewoond. c_/
Tja 1400K is ook voor collin veel geld om op te halen. Je moet dan ook alje familie leden op alle manieren activeren!😀 Ben benieuwd of de lening vol komt. Alsiedereen een link heeft gehad blijven er ten tijde van openstelling niet veel vrije investeerders over.
pi_196898250
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 23:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja 1400K is ook voor collin veel geld om op te halen. Je moet dan ook alje familie leden op alle manieren activeren!😀 Ben benieuwd of de lening vol komt. Alsiedereen een link heeft gehad blijven er ten tijde van openstelling niet veel vrije investeerders over.
Ik had dit keer geen link gehad, maar ik kan gelukkig nog altijd vertrouwen op Fok!
pi_196898290
‘Vertrouwen in de crowdfundingmarkt is weer volledig terug’
De coronacrisis was ook voelbaar voor Collin Crowdfund. Maar investeerders zijn weer massaal teruggekeerd, zegt topman Jeroen ter Huurne.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twee zaken die mij opvallen:
1. Tot overmaat van ramp trok ook een grote institutionele belegger zich terug. "In heel Europa draaide deze institutionele partij de kraan dicht, ook bij ons."
Wat doet deze institutionele belegger met de projecten? Ik heb hier niet eerder van gehoord

2. Ter Huurne verwacht dat veel platforms volgend jaar stoppen, waaronder platforms die geen lopende projecten meer hebben of die in moeilijkheden zijn gekomen. Ik denk dat er nog een handjevol platforms overblijft. Dit zullen volgens hem een combinatie zijn van nicheplatforms en de grotere namen.
Goed om in de gaten te houden welke platformen dit zijn en hoe zij opvolging geven aan de projecten die nog niet zijn afgerond

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 23-12-2020 10:24:21 ]
pi_196898426
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:31 schreef xaban06 het volgende:
Wat is jullie rendement van pak 'm beet afgelopen 5 jaar, inclusief defaults? Ik zat voornamelijk in Funding Circle maar dat pakte niet zo goed uit.

Ik ben aan het overwegen om weer deels in Crowdfunding te gaan.
Ik ben in februari 2015 begonnen en loop richting de 5%. Ook bij mij is FNC (met ruim 8%) het best presterende platform. Daarbij heb ik erg veel voordeel van het Fok!-forum dus heb ik ook een donatie in het zakje gedaan https://fok.nl/shop/doneren/. Dat lijkt me één van de beste investeringen van dit jaar.
pi_196898554
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:28 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Ik ben in februari 2015 begonnen en loop richting de 5%. Ook bij mij is FNC (met ruim 8%) het best presterende platform. Daarbij heb ik erg veel voordeel van het Fok!-forum dus heb ik ook een donatie in het zakje gedaan https://fok.nl/shop/doneren/. Dat lijkt me één van de beste investeringen van dit jaar.
Het is niet realistisch dat dat bedrag nog gehaald wordt. Afgelopen tijd is er niet veel van het benodigde bedrag af gegaan.

Misschien toch tijd om een alternatief te zoeken?
pi_196898600
Vandaag even met FNC gebeld. Kantoor NL is dicht. Jongen die ik sprak zit in Londen UK.
De portefeuille is overgedragen naar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij zijn de portefeuille van FNC aan het hercoderen naar de nieuwe debiteurenbeheerder en geven aan per januari met updates te komen.
pi_196898785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:38 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Het is niet realistisch dat dat bedrag nog gehaald wordt. Afgelopen tijd is er niet veel van het benodigde bedrag af gegaan.

Misschien toch tijd om een alternatief te zoeken?
Een tijdje geleden is een poll georganiseerd. Het favoriete alternatief na fok is tweakers
pi_196898952
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:38 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Het is niet realistisch dat dat bedrag nog gehaald wordt. Afgelopen tijd is er niet veel van het benodigde bedrag af gegaan.

Misschien toch tijd om een alternatief te zoeken?
Eerst maar zien wat ze doen. Ik denk niet dat ze meteen de stekker eruit zullen halen.
pi_196898973
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:38 schreef jsuijker het volgende:
Misschien toch tijd om een alternatief te zoeken?
Ik ga er vanuit dat het FoK!-forum na 1 januari gewoon door gaat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196899096
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 23:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja 1400K is ook voor collin veel geld om op te halen. Je moet dan ook alje familie leden op alle manieren activeren!😀 Ben benieuwd of de lening vol komt. Alsiedereen een link heeft gehad blijven er ten tijde van openstelling niet veel vrije investeerders over.
Transportbedrijf staat nu open. Deze week geen nieuwe investeringskansen meer. Er zijn geen projecten aangekondigd. Kinderopvang is in de pre publicatiefase vol gekomen.
pi_196899145
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 23:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja 1400K is ook voor collin veel geld om op te halen. Je moet dan ook alje familie leden op alle manieren activeren!😀 Ben benieuwd of de lening vol komt. Alsiedereen een link heeft gehad blijven er ten tijde van openstelling niet veel vrije investeerders over.
Heb besloten mijn investering terug te trekken. Naast een gevoelskwestie (klein bedrijf neemt veel groter bedrijf over die een lening verstrekt om er maar af te zijn?), daarnaast wordt in de pich wordt nogal vaag gedaan. Omzet 2 miljoen met een 'mooi resultaat' . Factoring ben ik ook geen groot fan van met de bijbehorende financieringslasten. Als het mis gaat blijf je met een incourant magazijn over. Op naar de volgende.
pi_196899281
De laatste betaling van rente en aflossing van Project 77​ Proeflokaal Bregje Meppel​ is​ aan u overgemaakt. Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemers, voor uw investering in dit project.
pi_196899413
Collin:
quote:
Bedenktermijn investeerders ingekort naar 4 dagen
In verband met aanstaande Europese wetgeving hebben wij besloten de bedenktermijn voor investeerders in te korten naar 4 dagen, voor alle leningaanvragen die via het platform van Collin Crowdfund worden aangeboden per 1 januari 2021. De lening wordt uiterlijk 14 dagen na succesvol volschrijven geactiveerd. In de regel zien we dat de er nauwelijks meer wordt teruggetrokken na volschrijven, vandaar dat we het verantwoord achten de bedenktermijn in te korten. Daarnaast levert dit de investeerders het voordeel op dat een lening eerder rentedragend kan worden en de leningnemer eerder over zijn financiering kan beschikken.
pi_196899474
quote:
14s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:37 schreef Horsemen het volgende:
Collin:
[..]

Ik maakte daar nog weleens gebruik van. Ze hebben eerder de bedenktermijn voor direct lening verlengd naar 4 dagen vanwege deze wetgeving. In zijn algemeenheid heb ik hier geen probleem mee, zeker als de leningen ook nog eerder rentedragend worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 23-12-2020 12:32:10 ]
pi_196899519
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik maakte daar nog weleens gebruik van. Ze hebben eerder de bedenktermijn voor direct lening verlengd naar 4 dagen vanwege deze wetgeving. In zijn algemeenheid heb ik hier geen probleem mee, als de leningen ook eerder rentedragend worden.
Ik moet zeggen dat Collin de leningen in zijn algemeenheid snel rentedragend heeft. Daar kan m.i. menig ander platform een puntje aan zuigen.
pi_196899554
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:28 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Ik ben in februari 2015 begonnen en loop richting de 5%. Daarbij heb ik erg veel voordeel van het Fok!-forum dus heb ik ook een donatie in het zakje gedaan https://fok.nl/shop/doneren/. Dat lijkt me één van de beste investeringen van dit jaar.
Goed dat je het nog even onder de aandacht brengt. Ik heb ook een donatie aan FOK! gedaan.
https://fok.nl/shop/doneren/
pi_196899697
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:41 schreef Jaco078 het volgende:
Vandaag even met FNC gebeld. Kantoor NL is dicht. Jongen die ik sprak zit in Londen UK.
De portefeuille is overgedragen naar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij zijn de portefeuille van FNC aan het hercoderen naar de nieuwe debiteurenbeheerder en geven aan per januari met updates te komen.
pffff, als er 1 bedrijf is wat opportunistisch omgaat met openstaande vorderingen en een belabberde manier van communiceren heeft zijn zij het wel.
pi_196899739
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:28 schreef KrekelJapie het volgende:
De laatste betaling van rente en aflossing van Project 77​ Proeflokaal Bregje Meppel​ is​ aan u overgemaakt. Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemers, voor uw investering in dit project.
Ik heb tot nu toe geen spijt gehad van die Cubanita's en Bregjes, lopen bij mij allemaal keurig.
Deze, met slechts 2 maanden verlening door Corona, gaat mijn statistieken in als "afgerond volgens plan"
pi_196900486
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 10:41 schreef Jaco078 het volgende:
Vandaag even met FNC gebeld. Kantoor NL is dicht. Jongen die ik sprak zit in Londen UK.
De portefeuille is overgedragen naar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zij zijn de portefeuille van FNC aan het hercoderen naar de nieuwe debiteurenbeheerder en geven aan per januari met updates te komen.
Pfff, geen goed vooruitzicht....
Dank voor het delen.
pi_196900786
quote:
14s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:37 schreef Horsemen het volgende:
Collin:
[..]

4 dagen lijkt mij ook voldoende.
Ik heb me nog nooit na meer dan 48 uur teruggetrokken.
pi_196901255
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Goed dat je het nog even onder de aandacht brengt. Ik heb ook een donatie aan FOK! gedaan.
https://fok.nl/shop/doneren/
Ik ook. Voornamelijk vanwege deze topics btw, de rest zie ik meer als aapjes kijken. >:)
pi_196902180
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 13:21 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Ik ook. Voornamelijk vanwege deze topics btw, de rest zie ik meer als aapjes kijken. >:)
ook ff gedaan, het CF forum heeft mij tot nu toe veel info gebracht
pi_196902552
Het is weer bijna einde jaar, dus tijd om de balans op te maken. Ook voor crowdfunding (en de belasting) telt het tegoed mee in je box 3.

Tegenwoordig geven de meeste platformen je wel een eindejaaroverzicht van je saldo en uitstaande tegoeden. Helaas zijn er sommige platformen (waaronder KOM) die (bewust) zeer traag zijn om vorderingen af te boeken. Waardoor je uitstaande tegoeden onnodig hoog zijn. Je kunt dus maar beter niet blind deze bedragen invullen op je belastingaangifte. Vorderingen waarvan je namelijk kunt verwachten dat de lening niet (geheel) wordt terugbetaald hoef je namelijk niet mee te tellen.

Hierover is al veel discussie geweest, waaronder over welke termijn je nou mag hanteren dat een fonds in default is. De AFM adviseert de platformen om een termijn van 90 dagen aan te houden. Hoewel niet bevestigd, is het reëel om deze termijn ook voor de belastingopgave te hanteren. Om dit te controleren heb ik deze stelling dit jaar aan een belastingexpert voorgelegd. Hierbij haar response:

quote:
Voor box 3 zijn er geen vaste richtlijnen. Het gaat erom of u kunt verwachten dat de lening wordt terugbetaald, ja dan nee. Dat kan soms in een percentage worden uitgedrukt, bijvoorbeeld u schat de kans dat u uw geld terugkrijgt op 40%, dan geeft u 40% aan. Maar het is niet onredelijk om de richtlijnen van de AFM daarbij te volgen, dus dan mag u ze na 90 dagen volledig afboeken. En dan maar kijken wat de belastingdienst daarvan vindt. Als ze het daar niet mee eens zijn, zullen ze toch concrete argumenten moeten aanvoeren en dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
MAW, trek projecten die al 90 dagen niet meer betalen van je tegoeden af, om zo niet onnodig veel belasting te betalen.
De winst die je hiermee maakt, mag je overmaken aan FOK ;)
https://fok.nl/shop/doneren/
pi_196903991
Even een pluim voor HCN.

Bij mij zijn op 2 projecten na (“heet and heet” Rotterdam/verwacht ik ieder moment & “Ik ben een hamburger” Den Haag/deurwaarder) alle gemaakte afspraken m.b.t. uitgestelde rente betalingen netjes nagekomen.

Vooralsnog een mooie prestatie voor dit horeca platform ^O^
pi_196903996
Toevallig update GVE, gezien waarvan een ook dankzij FOK verwacht werd.

De epot aangesproken voor termijn 19 en 22. Verwachte aflossing lening in december 2020. 23-12-2020Project: Aankoop beleggingspand (19154)

Voor termijn 26 heeft geldnemer de toezegging gedaan deze termijn in december volledig te voldoen.
23-12-2020Project: Leeuwarden (18023)

[ Bericht 12% gewijzigd door Hanzul2 op 23-12-2020 16:13:00 ]
pi_196904210
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:28 schreef Hanzul2 het volgende:
Toevallig update GVE, gezien waarvan een ook dankzij FOK verwacht werd.

De epot aangesproken voor termijn 19 en 22. Verwachte aflossing lening in december 2020. 23-12-2020Project: Aankoop beleggingspand (19154)
Het onderpand staat sinds 7 december bij Funda als verkocht. Ik gok op een overdracht voor het einde van het jaar i.v.m. de verhoging van de overdrachtsbelasting.

Het 2e project daar zit ik niet in maar misschien verstandig om de naam even te verbergen of te maskeren.
  woensdag 23 december 2020 @ 15:48:15 #37
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196904447
quote:
14s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het onderpand staat sinds 7 december bij Funda als verkocht. Ik gok op een overdracht voor het einde van het jaar i.v.m. de verhoging van de overdrachtsbelasting.

Het 2e project daar zit ik niet in maar misschien verstandig om de naam even te verbergen of te maskeren.
Verbergen of maskeren, nette opmerking Horseman.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196909361
quote:
14s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:28 schreef Horsemen het volgende:
Even een pluim voor HCN.

Bij mij zijn op 2 projecten na (“heet and heet” Rotterdam/verwacht ik ieder moment & “Ik ben een hamburger” Den Haag/deurwaarder) alle gemaakte afspraken m.b.t. uitgestelde rente betalingen netjes nagekomen.

Vooralsnog een mooie prestatie voor dit horeca platform ^O^
Gezien de omstandigheden in het algemeen zeker een nette prestatie voor een doelgroep die fors geraakt is afgelopen jaar. Bij 2xheet mist volgens mij nog wel de rente over maart, april en mei die uiterlijk per 1 december betaald zou zijn. Daarnaast mis ik bij het hotel ook nog de rente van de maanden april en mei. Verder is de rente achterstand bij mijn andere horeca projecten inmiddels allemaal ingelopen.
pi_196913539


[ Bericht 25% gewijzigd door peterc op 23-12-2020 23:23:51 ]
pi_196917701
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:20 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Heb besloten mijn investering terug te trekken. Naast een gevoelskwestie (klein bedrijf neemt veel groter bedrijf over die een lening verstrekt om er maar af te zijn?), daarnaast wordt in de pich wordt nogal vaag gedaan. Omzet 2 miljoen met een 'mooi resultaat' . Factoring ben ik ook geen groot fan van met de bijbehorende financieringslasten. Als het mis gaat blijf je met een incourant magazijn over. Op naar de volgende.
Ik vond het ook allemaal net iets te, dus heb ook niet meegedaan. Staat nu op 94% dus zal wel volkomen maar misschien niet zo snel als ze gehoopt hadden.

De maatschap met een veel te lage rente staat inmiddels ook al op 85%.
pi_196919984
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 14:19 schreef dyna18 het volgende:
Tegenwoordig geven de meeste platformen je wel een eindejaaroverzicht van je saldo en uitstaande tegoeden. Helaas zijn er sommige platformen (waaronder KOM) die (bewust) zeer traag zijn om vorderingen af te boeken. Waardoor je uitstaande tegoeden onnodig hoog zijn. Je kunt dus maar beter niet blind deze bedragen invullen op je belastingaangifte. Vorderingen waarvan je namelijk kunt verwachten dat de lening niet (geheel) wordt terugbetaald hoef je namelijk niet mee te tellen.
Ik zit ook even naar de afboekingen van geldvoorelkaar te kijken. Net als kapitaalopmaat zijn deze niet snel met afboeken. Ik heb zelf 10 keer zo hoog bedrag afgeschreven ten opzichte van het bedrag dat geldvoorelkaar in de statistieken heeft opgenomen.
pi_196920095
Beste CF fokkers ik sluit voor dit jaar de boeken. Ik wens iedereen mooie Kerstdagen toe en voor het nieuwe jaar veel zonnige dagen, mooie projecten en weinig defaults. ~:) :Y) B:)B
pi_196920120
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 10:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Beste CF fokkers ik sluit voor dit jaar de boeken. Ik wens iedereen mooie Kerstdagen toe en voor het nieuwe jaar veel zonnige dagen, mooie projecten en weinig defaults. ~:) :Y) B:)B
Van hetzelfde ~:) . Je gaat dan wel de vele projecten van geldvoorelkaar missen die ze rond kerst publiceren _O-
quote:
Nieuwsbrief 18-12: De komende twee weken worden veel projecten gepubliceerd, dus houd u onze website in de gaten voor de investeringskansen.
Teller tot nu toe staat op 1: De juwelier uit Maastricht

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 24-12-2020 10:34:59 ]
pi_196920252
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 19:52 schreef tnhb het volgende:

[..]

Gezien de omstandigheden in het algemeen zeker een nette prestatie voor een doelgroep die fors geraakt is afgelopen jaar. Bij 2xheet mist volgens mij nog wel de rente over maart, april en mei die uiterlijk per 1 december betaald zou zijn. Daarnaast mis ik bij het hotel ook nog de rente van de maanden april en mei. Verder is de rente achterstand bij mijn andere horeca projecten inmiddels allemaal ingelopen.
Je hebt mail 😉

Ik mis verder nog wel een paar kleine dingen maar ben meer dan tevreden met hoe HCN dit tot nu toe afhandelt. Er kan soms iets meer gecommuniceerd worden en soms wordt er ook wat meer tijd genomen om achterstanden in te halen, maar dan klopt het ook wel. Op losse vragen en opmerkingen wordt nog steeds goed gereageerd, dat blijft een voordeel van zo’n relatief klein, specialistisch platform.
pi_196920804
CCF Triavesta algehele afloss ontvangen / vervroegd met een jr
pi_196921107
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 10:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Beste CF fokkers ik sluit voor dit jaar de boeken. Ik wens iedereen mooie Kerstdagen toe en voor het nieuwe jaar veel zonnige dagen, mooie projecten en weinig defaults. ~:) :Y) B:)B
Eens gelijk!
En dat de corona :M maar snel teruggedrongen kan worden!
~:) B:)B
pi_196921515
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 10:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik zit ook even naar de afboekingen van geldvoorelkaar te kijken. Net als kapitaalopmaat zijn deze niet snel met afboeken. Ik heb zelf 10 keer zo hoog bedrag afgeschreven ten opzichte van het bedrag dat geldvoorelkaar in de statistieken heeft opgenomen.
Het lijkt er sterk op dat afboekingen bij gve pas worden gedaan als het project volledig afgesloten is. Tot die tijd wordt het (gedeeltelijk!) opgenomen in achterstand, maar dus alleen dat deel dat reeds 90 dagen geleden afgelost had moeten zijn conform originele schema. Dus zelfs in het geval er een vonnis is dat hele lening per direct opgeeist mag worden etc., wordt alleen dat deel dat conform het originele aflosschema 90 dagen als achterstand aangemerkt.

Dat is in mijn visie dus niet correct, ik heb bijvoorbeeld één project war ik helaas niets meer terug verwacht, maar nog wel ruim 85% openstaat (zonder achterstallige rente). Daar is reeds lange tijd een vonnis van de rechter, geen enkel verhaal/recover geweest en toch nog maar slechts 38% van de totale achterstand als achterstand geregistreerd is, niet eens als afgeboekt. Op die manier wordt het rendement te mooi weer gegeven. Hoe dat bij andere pltf0ormen zit kan ik wat lastig zien, hier was het eenvoudig omdat er momenteel bij mij daar slechts 1 project in de problemen zit en de cijfers dus goed te plaatsen zijn. Zelf heb ik dat project overigens vorig jaar fiscaal al volledig afgeschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 24-12-2020 12:06:03 ]
pi_196921690
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 10:31 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Je hebt mail 😉

Ik mis verder nog wel een paar kleine dingen maar ben meer dan tevreden met hoe HCN dit tot nu toe afhandelt. Er kan soms iets meer gecommuniceerd worden en soms wordt er ook wat meer tijd genomen om achterstanden in te halen, maar dan klopt het ook wel. Op losse vragen en opmerkingen wordt nog steeds goed gereageerd, dat blijft een voordeel van zo’n relatief klein, specialistisch platform.
Inderdaad, dus die gaat ook conform toezeggingen het nieuwe jaar in, blijft er slechts eentje over, goed resultaat. Al met al is het resultaat van de afhandeling op dat punt beter dan ik deze zomer persoonlijk had verwacht. Voor mij zegt dat wel wat over het vertrouwen dat ik dus kan hebben in de afspraken die HCN met de ondernemers maakt. Dat heeft denk ik ook alles te maken met hun specialisatie en kennis die ze zelf hebben van de sector, ook speelt denk ik daarbij de selectie aan de voorkant daar ook een grote rol in. Voor mij in elk geval het signaal dat ik het komend jaar daar met vertrouwen tegemoet ga.
pi_196922081
quote:
Mmm, of naar de producten echt zo veel vraag is betwijfel ik een beetje maar de zekerheden zien er niet onaardig uit. De geboden 8% rente is m.i. netjes t.o.v. van de tweede materiele hypotheek. Zo te zien inderdaad een nieuwbouw huis uit 2018/2019.

Als er hier geen rare zaken boven komen denk ik wel dat ik deze meeneem.
pi_196922318
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
pi_196922653
quote:
12s.gif Op dinsdag 17 november 2020 15:21 schreef peterc het volgende:

[..]

Betreft het linker gedeelte, (zie kadastrale kaart) via de straat erachter (streetview) kun je in de achtertuin kijken, renovatie vh gehele pand lijkt me inderdaad zinvoller, en dan nog 1,5k huur per maand voor één verbouwde helft v e vooroorlogse tweekapper met een of geen dakkapel, maar goed wel een snackbar als andere buur, in Gravenmoer, (ook niet echt een metropool) , nog niet enthousiast, vind het niet een voor de hand liggend courant pand
Ik zie 's Gravenmoer weer aangekondigd in de nieuwsbrief van sameningeld. Zal dit gaan om de andere helft van het te renoveren pand?
pi_196922793
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Gary gooit er een paar keukentjes in en de marktwaarde verdubbeld ruim........
pi_196923189
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Lijkt me deze woning. Ik heb niet zoveel interesse, als die vergunning er niet komt dan zal 1A nog wel goed kunnen komen, maar als ik laatste vraagprijs zie en getaxeerde waarde lijkt het me weer erg optimitisch, ben inderdaad benieuwd hoe die vol gaat lopen.
  donderdag 24 december 2020 @ 14:25:43 #55
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196923991
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 21:30 schreef TisIk het volgende:

[..]

Mee eens.
Ik twijfel nog of ik hem ga meenemen.
Vele hadden geen twijfel. Project is vol
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196924169
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mmm, of naar de producten echt zo veel vraag is betwijfel ik een beetje maar de zekerheden zien er niet onaardig uit. De geboden 8% rente is m.i. netjes t.o.v. van de tweede materiele hypotheek. Zo te zien inderdaad een nieuwbouw huis uit 2018/2019.

Als er hier geen rare zaken boven komen denk ik wel dat ik deze meeneem.
Ik schat dat mee kunnen doen in dit project weer een kwestie zal zijn van op tijd op de investeer knop kunnen drukken. Eens met jouw beoordeling, ik ga kijken of mijn verbinding snel genoeg is om mee te kunnen doen.
pi_196925816
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Zal hem meenemen in schijf 1A tot 265K - Ben ook benieuwd naar het animo en verloop hiervan!
pi_196926295
Klinisch psycholoog
https://www.collincrowdfund.nl/l-en-j-panden-bv/
1e hypotheek woonhuis
pi_196926329
Schoenmode
https://www.collincrowdfund.nl/schoenmode-notten/
1e hypotheek winkelpanden + bovenwoningen
pi_196926335
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mooi, hopelijk nog voor de kerst een reactie ~:)
Nog geen antwoord op mijn mails maar vandaag wel van Collin de uitslag van de stemmingsronde van
20 juli betreffende het Haarlemse restaurant. Eens was 98% en de gedeeltelijke vervroegde aflossing is vandaag bijgeschreven in de rekening courant. Colllin heeft dus blijkbaar gewacht tot het bedrag ook daadwerkelijk afgelost was om de uitslag door te geven. Waarom kan die uitslag niet gelijk na de steemingsronde worden gegeven waarbij men dan aangeeft dat er een nieuwe update volgt wanneer de aflossing gedaan is?
pi_196927169
Wat denken jullie van L en J Panden van Collin.
Als je zijn naam; Ayhan Tatlicioglu googelt ziet hij er toch wel uit als een gerespecteerd zakenman.
Ook het pand war de 1ste hypotheek op gevestigd wordt ziet er puik uit.
Een linkje is wat mij betreft welkom!
pi_196927444
Bij kapitaalopmaat spreken ze niet meer over defaults. Ze gebruiken nu de term: verzuim
quote:
Conform de komende Europese regelgeving hebben we de term Verzuimgraad geïntroduceerd (voorheen Default). Alle termijnen met een betalingsachterstand van meer dan 90 dagen vallen hier automatisch onder. Deze tellen we in je account bij "mijn portfolio"​ voor je op. Als je daar de link volgt, kom je ​ op de​ "mijn projecten" pagina. Daar hebben we je projecten opgedeeld in "lopende projecten"​ en "afgeronde projecten". Van de lopende projecten kun je met één klik op de project tegel, vanaf nu alle relevante informatie via de verschillende tabbladen terugvinden, updates lezen en reacties plaatsen. Van de afgeronde projecten is alleen nog de cijfermatige informatie beschikbaar.

Een project wordt als afgerond beschouwd als door de ondernemer aan alle verplichtingen is voldaan of, indien een project in verzuim is, de verhaalmogelijkheden volledig afgerond zijn en er nog een gedeelte van de hoofdsom niet terugbetaald is en als Definitief afgeboekt beschouwd moet worden. Het bedrag dat als Definitief afgeboekt​ beschouwd moet worden, staat daar ook vermeld.

Bij "mijn portfolio" hebben we een aantal datapunten aangepast. We vermelden daar nu uw totaal aan transactiekosten en het bedrag van de daadwerkelijk uitbetaalde termijnen over de afgelopen maand. In "uw totalen" zie je het totaal aantal projecten waarin je hebt geïnvesteerd. In de optelsom van de openstaande en ontvangen aflossingen en definitief afgeboekte​ bedragen kunnen kleine afrondingsverschillen zitten. De laatste aanpassing betreft het aantal zichtbare fiscale overzichten, vanaf nu zijn de laatste 5 jaar beschikbaar.
pi_196927494
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 17:24 schreef Slijker het volgende:
Wat denken jullie van L en J Panden van Collin.
Als je zijn naam; Ayhan Tatlicioglu googelt ziet hij er toch wel uit als een gerespecteerd zakenman.
Ook het pand war de 1ste hypotheek op gevestigd wordt ziet er puik uit.
Een linkje is wat mij betreft welkom!
Heeft in verleden ook via Geldvoorelkaar geleend
https://www.google.com/ur(...)xqCpwAXWaVmmi2w_FlXA

[ Bericht 16% gewijzigd door KrekelJapie op 24-12-2020 19:02:01 ]
pi_196928940
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 17:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Bij kapitaalopmaat spreken ze niet meer over defaults. Ze gebruiken nu de term: verzuim
[..]

Bij default moet je dat binnen 90 dagen afboeken. Kom doet dit stelselmatig niet om de weergaven mooier te houden dan ze zijn. Nog 1 project en ik ben levenslang van dit platform af, hoera.
Eigenlijk zouden we alle op en aanmerkingen over dit platform eens moeten bundelen en dat aan hen doen komen.
pi_196930143
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 17:24 schreef Slijker het volgende:
Wat denken jullie van L en J Panden van Collin.
Als je zijn naam; Ayhan Tatlicioglu googelt ziet hij er toch wel uit als een gerespecteerd zakenman.
Ook het pand war de 1ste hypotheek op gevestigd wordt ziet er puik uit.
Een linkje is wat mij betreft welkom!
ik vraag met af waarom RNHB, de primaire vastgoedfinancier, dat niet financiert.
pi_196930838
KOM heeft flink met de vuist op tafel geslagen inzake L*dge Trading.
24/12
Gisteren is er een bespreking geweest met de heer Van den Berg op een kantoor in Bunnik. Het afgelopen jaar was hij met zijn vrouw ergens in Spanje.
Hem is meegegeven dat er komt met een voorstel voor de investeerders en dat uitleg over de ontstane situatie nodig is.
pi_196932383
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 16:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Schoenmode
https://www.collincrowdfund.nl/schoenmode-notten/
1e hypotheek winkelpanden + bovenwoningen
Ik had bij deze verliesfinanciering toch op zijn minst een officiële taxatie van het onderpand verwacht.
Ik had bij deze verliesfinanciering toch op zijn minst een officiële taxatie van het onderpand verwacht. Dit mede omdat de WOZ-waarde (vermoedelijk door het winkelpand) niet overeen komt met de WOZ-waarde bij het WOZ-waardeloket.
Ik twijfel bij dit project.

[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 24-12-2020 23:23:43 ]
pi_196932721
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 16:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Klinisch psycholoog
https://www.collincrowdfund.nl/l-en-j-panden-bv/
1e hypotheek woonhuis
Deze wil ik wel voor een basisbedrag meenemen.
pi_196932835
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 23:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze wil ik wel voor een basisbedrag meenemen.
Overweeg om de vervroegde aflossing van Triavesta hierop in te zetten.
pi_196932892
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 23:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik had bij deze verliesfinanciering toch op zijn minst een officiële taxatie van het onderpand verwacht. Dit mede omdat de WOZ-waarde (vermoedelijk door het winkelpand) niet overeen komt met de WOZ-waarde bij het WOZ-waardeloket.
Ik twijfel bij dit project.
Zal gezien de verkoopprijs van nummer 4 die bij Funda voor ¤ 290.000 te koop stond begin dit jaar wel meevallen,
Maar de invloed van Corona op het winkelpand is een onzekerheid, zelf schat ik deze juist voor een kleinere plaats als Esloo geringer in.
https://www.funda.nl/koop(...)ne-verschureplein-4/
Op de foto's van 4 zie je dat pand 3 en 2 er achter beter uitzien, verder uitgebouwd zijn en dat de terras afbakening beter is. Niet dat dit financieel veel zal zijn maar geeft wel aan dat de ondernemer het onderhoud serieus neemt.

[ Bericht 9% gewijzigd door ML45 op 24-12-2020 23:41:25 ]
pi_196933312
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 23:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze wil ik wel voor een basisbedrag meenemen.
Ik denk dat deze populair zal zijn :Y
pi_196935083
quote:
12s.gif Op donderdag 24 december 2020 11:13 schreef peterc het volgende:
CCF Triavesta algehele afloss ontvangen / vervroegd met een jr
Heeft dus al met al geen z** opgeleverd, aan deze mensen leen ik niet meer, zonde van de tijd en het risico dat ik heb gelopen.
Pecunia non olet
pi_196939391
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 21:48 schreef zeeland6 het volgende:
KOM heeft flink met de vuist op tafel geslagen inzake L*dge Trading.
24/12
Gisteren is er een bespreking geweest met de heer Van den Berg op een kantoor in Bunnik. Het afgelopen jaar was hij met zijn vrouw ergens in Spanje.
Hem is meegegeven dat er komt met een voorstel voor de investeerders en dat uitleg over de ontstane situatie nodig is.
Nou, nou, ze hebben eindelijk een keer een gesprek gehad (na 3 jaar) met deze wanbetaler. Het zou eens tijd worden.

Ik verwacht er echter heel weinig van. Ik voorspel het volgende: Mocht deze man al met een voorstel komen, dan zal dat waarschijnlijk iets van 10% / 20% afbetalen zijn en de rest kwijtschelden. KOM zal dat dan als een zeer goed voorstel presenteren en aangeven dat er verder weinig te halen valt. Als schapen stemmen dan alle investeerders voor het voorstel.
Men vergeet even dat er onderpanden waren toegezegd in de pitch die de leensom grotendeels zouden moeten dekken. Alleen KOM heeft nagelaten die goed vast te leggen, waardoor de onderpanden nu door een bank ingenomen zijn. KOM zal er dus veel aan gelegen zijn elk voorstel waarmee ze dit kunnen afronden als zeer positief te brengen.

3 jaar lang wordt er al niet doorgepakt op deze wanbetalers.
Van mij krijgen ze hier nog steeds een donker rode kaart voor :R

Noot: Ik was trouwens al bezig om een zaak voor te bereiden richting de KiFID over deze pitch, wegens het niet (goed) vastleggen van de zekerheden, het niet voldoende achter de wanbetalers aanzitten en niet reageren op mijn communicatieverzoeken.

Helaas is het pas zinvol om zo'n zaak in te dienen, nadat de schade bekend is, anders wordt de zaak daarop afgewezen. Helaas zal het voor KOM de zaak sterker maken als de crowd straks instemt met een schikkingsvoorstel. Zelf vind ik het pure oplichting dat KOM wel zekerheden beloofd, maar die niet (goed) vastlegt.

[ Bericht 7% gewijzigd door dyna18 op 25-12-2020 13:20:15 ]
pi_196939704
Het simpele feit dat de investeerders instemmen met een afkoopregeling nadat er door KOM fouten zijn gemaakt door zekerheden niet goed vast te leggen en er daardoor niets meer te halen valt, doet geen afbreuk aan je claim om hen voor het niet goed vastleggen aansprakelijk te houden.

De fout is al gemaakt en niet meer te herstellen door KOM, dat is wel degelijk een valide claim.

Ik ken het project verder niet, maar het niet goed vastleggen van zekerheden is een fout waarvoor men wel degelijk aansprakelijk kan worden gehouden.
pi_196940020
Welke 2 projecten waren dit bij KOM:

https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2019-040/
pi_196940310
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2020 10:31 schreef Jaco078 het volgende:
Welke 2 projecten waren dit bij KOM:

https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2019-040/
Ik vermoed dat een van de twee dierservice Aalten is. De andere vermoedelijk gastouderbureau belhamels. Dierservice betaalt op dit moment af en toe rente.De aflossing ligt denk ik al zon jaar of 3 stil.
Wat ik lees in de uitspraak is inderdaad dat zolang er nog wat betaald wordt de schade niet bepaald kan worden en er dus geen schade veroordeling plaats vindt ondanks veroordeling tot schuld van platform. Dus zoals ik dit lees heeft een platform alle belang bij rekken en niet afsluiten en afboeken van project.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-12-2020 11:00:52 ]
pi_196944224
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2020 10:31 schreef Jaco078 het volgende:
Welke 2 projecten waren dit bij KOM:

https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2019-040/
Hier zie je dus ook dat je helaas pas een klacht bij het Kifid kan indienen nadat een project volledig is afgesloten. Zolang er nog betalingen binnenkomen (of er is een kans daarop), loop je het risico dat de Kifid je in het ongelijk stelt.

quote:
Ten aanzien van de vordering tot schadevergoeding geldt dat deze door de Commissie wordt afgewezen. Voor een oordeel dat sprake is van schade is namelijk tenminste nodig dat Consument door een eventuele fout nadelig wordt geraakt in zijn vermogenspositie (zie Hoge Raad, 11 januari 2013, NJ 2013/48, r.ov. 3.5). Dat daarvan sprake zou zijn, is niet gebleken. Immers worden in het kader van beide investeringen aflossingen voldaan.
De Commissie concludeert derhalve tot afwijzing van de vordering tot schadevergoeding.
Zeer jammer dat je dus eerst jaren moet wachten voor je überhaupt je klacht kan opwaarderen naar deze geschillencommissie.
pi_196944736
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2020 10:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De andere vermoedelijk gastouderbureau belhamels.
Het gastouderbureau heeft trouwens vorig jaar de woning verkocht en is elders in Dedemsvaart verder gegaan onder een andere naam.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook eventuele overwaarde van de woning zal inmiddels wel verdampt zijn.

Ik blijf me verbazen dat ze hier blijkbaar mee weg kunnen komen door gewoon niets te betalen terwijl er wel maandelijkse inkomsten zijn.

Kapitaalopmaat zou bezig zijn met de faillissementsaanvraag.
pi_196944807
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2020 10:31 schreef Jaco078 het volgende:
Welke 2 projecten waren dit bij KOM:

https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2019-040/
er is ook zo'n uitspraak geweest voor "zorgautomobiel" . Ik had nav deze uitspraak een claim neergelegd bij kom. En die is afgewezen o.b.v. dat dit alleen voor die ene investeerder zou gelden of zoiets (een drogreden).
  vrijdag 25 december 2020 @ 13:56:56 #81
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196944831
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2020 13:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het gastouderbureau heeft trouwens vorig jaar de woning verkocht en is elders in Dedemsvaart verder gegaan onder een andere naam.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook eventuele overwaarde van de woning zal inmiddels wel verdampt zijn.

Ik blijf me verbazen dat ze hier blijkbaar mee weg kunnen komen door gewoon niets te betalen terwijl er wel maandelijkse inkomsten zijn.

Kapitaalopmaat zou bezig zijn met de faillissementsaanvraag.
Zie veel verhalen over KOM die mij niet gerust stellen. Vraag me af of ik daar nog goed zit.
Doe momenteel mee in 22 projecten (sinds oktober 2019)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196944976
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 13:56 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zie veel verhalen over KOM die mij niet gerust stellen. Vraag me af of ik daar nog goed zit.
Doe momenteel mee in 22 projecten (sinds oktober 2019)
Over KOM was een paar jaar geleden heel wat negatieve signalen hier op forum. Er zijn daarom ook veel mensen aan het aftellen totdat hun laatste project daar eindigt. Zelf heb ik ooit bijna in 1 project geïnvesteerd bij KOM, echter de geboden zekerheden bleken niet te kloppen weet zo niet meer of dat ze het project toen opnieuw gestart zijn of dat ik mezelf nog heb teruggetrokken. Maar dat met de ervaringen hier van anderen hebben mij doen besluiten om daar voorlopig niet te investeren.

Misschien dat alles met de nieuwe projecten wel goed gaat echter is volgens mij het meeste vertrouwen van de investeerders hier in KOM grotendeels weg. Vandaar dat die projecten eigenlijk vrij weinig besproken worden hier op het forum in vergelijking met de andere platformen.
pi_196945207
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 13:56 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zie veel verhalen over KOM die mij niet gerust stellen. Vraag me af of ik daar nog goed zit.
Doe momenteel mee in 22 projecten (sinds oktober 2019)
Zolang de lening nemers betalen gaat het wel goed bij KOM. Als de betalingen achterwegen blijven ging het in het verleden mis. Dan bleken zekerheden niet goed vastgelegd en ging men slecht om met de belangen van de investeerders.
Als je het laatste jaar geïnvesteerd hebt via KOM mag je hopen dat men van fouten in het verleden heeft geleerd. Eens slecht wil niet zeggen altijd slecht.

De meeste slechte ervaringen van de mensen hier stammen van Projecten die bij KOM gestart zijn langer dan 1 jaar geleden. Die problemen waren wel zodanig dat bijna niemand nog een cent in projecten bij KOM steekt. KOM staat bij de meeste investeerders hier op een (pik) zwarte lijst.! Zo ook bij mij. Ben blij als het laatste project dat ik daar nog heb lopen is afgelost.
pi_196945545
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 17:24 schreef Slijker het volgende:
Wat denken jullie van L en J Panden van Collin.
Als je zijn naam; Ayhan Tatlicioglu googelt ziet hij er toch wel uit als een gerespecteerd zakenman.
Ook het pand war de 1ste hypotheek op gevestigd wordt ziet er puik uit.
Een linkje is wat mij betreft welkom!
Het linkje https://www.collincrowdfu(...)5b668f10e8907cfa7fec
  vrijdag 25 december 2020 @ 15:06:18 #86
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196946149
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 14:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zolang de lening nemers betalen gaat het wel goed bij KOM. Als de betalingen achterwegen blijven ging het in het verleden mis. Dan bleken zekerheden niet goed vastgelegd en ging men slecht om met de belangen van de investeerders.
Als je het laatste jaar geïnvesteerd hebt via KOM mag je hopen dat men van fouten in het verleden heeft geleerd. Eens slecht wil niet zeggen altijd slecht.


De meeste slechte ervaringen van de mensen hier stammen van Projecten die bij KOM gestart zijn langer dan 1 jaar geleden. Die problemen waren wel zodanig dat bijna niemand nog een cent in projecten bij KOM steekt. KOM staat bij de meeste investeerders hier op een (pik) zwarte lijst.! Zo ook bij mij. Ben blij als het laatste project dat ik daar nog heb lopen is afgelost.
Heb het gevoel dat ze er nu wel aardig opzitten.

Gisteren nog een update.

St.ZekerhedenSt.Zekerheden24-12-2020 14:36Cape Umbrellas Europe B.V.
Project 2243
De ondernemer is per email verzocht om zijn achterstand voor de rente betaling over december in orde te brengen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196946947
Dankjewel rechtsbackje, knap gevonden!
pi_196949743
Collin 38624 Lumado , een keer langs gereden, top buurt kan niet anders zeggen, met Teslaatjes Volvootjes en RangeRovertjes, ook het vestigingsadres van Lumado, toppie pand. Met om de hoek Wilhelminastraat en Ginnekenweg, primadelux. Pandjes 16 en 18 hebben uitstraling, moet om er een woonhuis van te maken best wel wat aan geklust worden, kost een paar ¤ maar dan heb je ook wat (op standing), en na een paar jaar is het gewoon natuurlijk een paar knaken meer waard. nr 16 (niet in de pitch) staat sinds de 24e yesterday in de sale, zie funda, bij nr 18 een groot Lumado bord in de garden met 3 monumentale herenwoningen te koop (baronielaan@lumado.nl voor de belangstellenden)
https://www.funda.nl/koop(...)teer-afmelddatum-af/

https://www.funda.nl/koop/breda/huis-41255463-baronielaan-16/
pi_196950748
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 15:06 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Heb het gevoel dat ze er nu wel aardig opzitten.

Gisteren nog een update.

St.ZekerhedenSt.Zekerheden24-12-2020 14:36Cape Umbrellas Europe B.V.
Project 2243
De ondernemer is per email verzocht om zijn achterstand voor de rente betaling over december in orde te brengen.
De softe reactie hierboven van KOM is herkenbaar: men stuurt de ondernemer een mailtje en daarmee is vaak de kous weer af. Als ondernemer niet reageert kan het gerust maanden duren voor er weer eens een reactie vanuit KOM volgt. Er wordt nauwelijks doorgepakt, afwachtend en levert nauwelijks wat op en projecten slepen maar voort. Er zou wat mij betreft veel harder ingegrepen moeten worden, zekerheden blijken geen zekerheden te zijn en zelfs borgen komen er zonder betalingen vanaf.
pi_196954452
quote:
Ik heb eenzelfde soort pand gehad, was blij dat ik er 2 jaar geleden van af was. Gasverbruik is enorm en het energielabel slecht. Met het oog op de milieumaatregelen heb ik het op tijd verkocht. Zo'n pand is tegenwoordig bijna niet meer te verkopen zonder ingrijpende maatregelen (enkelsteens muren 1910). De taxatiewaarde is schromelijk overdreven, zeker in het slechtste deel van Nederland qua prijzen.

De constructie is bovendien wat twijfelachtig. De ondernemer is eigenaar en verhuurt dit aan zichzelf via bv's. Verstrengeling van belangen. Borgtocht is niets waard, wat ook vermeld is in de pitch. De vaste vastgoedfinancier wil het niet financieren en de ondernemer heeft al een faillisement op zijn naam wat niet is afgewikkeld.

Leuk project.

[ Bericht 4% gewijzigd door zeeland6 op 25-12-2020 22:52:49 ]
pi_196954956
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 22:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik heb eenzelfde soort pand gehad, was blij dat ik er 2 jaar geleden van af was. Gasverbruik is enorm en het energielabel slecht. Met het oog op de milieumaatregelen heb ik het op tijd verkocht. Zo'n pand is tegenwoordig bijna niet meer te verkopen zonder ingrijpende maatregelen (enkelsteens muren 1910). De taxatiewaarde is schromelijk overdreven, zeker in het slechtste deel van Nederland qua prijzen.

De constructie is bovendien wat twijfelachtig. De ondernemer is eigenaar en verhuurt dit aan zichzelf via bv's. Verstrengeling van belangen. Borgtocht is niets waard, wat ook vermeld is in de pitch. De vaste vastgoedfinancier wil het niet financieren en de ondernemer heeft al een faillisement op zijn naam wat niet is afgewikkeld.

Leuk project.
Dank voor de info. Ik voeg daar nog aan toe dat het pand op een relatief zeer klein perceel staat hetgeen mi voor zo'n pand in die omgeving essentieel is en de getoonde foto zeer geflatteerd is wanneer ik die vergelijk met de foto op internet.
Ik neem deze niet mee of je moet een ltv van feitelijk 50/60% voldoende vinden.
pi_196955295
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 22:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik heb eenzelfde soort pand gehad, was blij dat ik er 2 jaar geleden van af was. Gasverbruik is enorm en het energielabel slecht. Met het oog op de milieumaatregelen heb ik het op tijd verkocht. Zo'n pand is tegenwoordig bijna niet meer te verkopen zonder ingrijpende maatregelen (enkelsteens muren 1910). De taxatiewaarde is schromelijk overdreven, zeker in het slechtste deel van Nederland qua prijzen.

De constructie is bovendien wat twijfelachtig. De ondernemer is eigenaar en verhuurt dit aan zichzelf via bv's. Verstrengeling van belangen. Borgtocht is niets waard, wat ook vermeld is in de pitch. De vaste vastgoedfinancier wil het niet financieren en de ondernemer heeft al een faillisement op zijn naam wat niet is afgewikkeld.

Leuk project.
https://www.destentor.nl/(...)F%2Fwww.google.nl%2F

Op basis van dit artikel zou ik niet gauw concluderen dat ondernemer veel te verwijten valt.......inzake dat faillissement. Vraag me wel af of de situatie in Noord NL veel beter is dan in Hardenberg.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 25-12-2020 23:30:26 ]
Pecunia non olet
pi_196955983
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 23:03 schreef ML45 het volgende:

[..]

Dank voor de info. Ik voeg daar nog aan toe dat het pand op een relatief zeer klein perceel staat hetgeen mi voor zo'n pand in die omgeving essentieel is en de getoonde foto zeer geflatteerd is wanneer ik die vergelijk met de foto op internet.
Ik neem deze niet mee of je moet een ltv van feitelijk 50/60% voldoende vinden.
Dit is een meer realistische inschatting: https://huispedia.nl/oude-pekela/9665bj/feiko-clockstraat/166


In 2013 aangekocht voor 75.000 (vraagprijs). Dus nu het 10 voudige waard. Laat me niet lachen.

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 25-12-2020 23:59:00 ]
pi_196956206
Schuldenlast van het concern is bijna 16 miljoen (75%). Zegt niet alles zonder de overige balansratio's te kennen maar vind het wel fors.

En als het vastgoed dan ook nog eens voor opgeklopte waarden op de balans staat......... :6

Dat topsportcentrum destijds in Groningen, bewust laten lopen. Doe ik hier ook.
Pecunia non olet
pi_196956410
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 23:58 schreef obligataire het volgende:
Schuldenlast van het concern is bijna 16 miljoen (75%). Zegt niet alles zonder de overige balansratio's te kennen maar vind het wel fors.
Ik snap wel dat de RNHB dit niet wil financieren.
Zal mij niet verbazen dat de ondernemer geld nodig heeft en dit op deze manier wil verzilveren. De persoonlijke borgtocht van 50.000 is ook belachelijk laag voor iemand die wil doorgaan als vastgoed tycoon.

Ik wens de investeerders (want vol komt hij wel, want collin zegt 'minimaal risico') succes voor 6%.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 26-12-2020 00:18:36 ]
pi_196956785
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 00:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik snap wel dat de RNHB dit niet wil financieren.
Zal mij niet verbazen dat de ondernemer geld nodig heeft en dit op deze manier wil verzilveren. De persoonlijke borgtocht van 50.000 is ook belachelijk laag voor iemand die wil doorgaan als vastgoed tycoon.

Ik wens de investeerders (want vol komt hij wel, want collin zegt 'minimaal risico') succes voor 6%.
thnx foor the info, let the pitch pass
pi_196957571
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 23:47 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Dit is een meer realistische inschatting: https://huispedia.nl/oude-pekela/9665bj/feiko-clockstraat/166

In 2013 aangekocht voor 75.000 (vraagprijs). Dus nu het 10 voudige waard. Laat me niet lachen.
Is wel erg weinig trouwens voor dit pand, 75K. Ziet er van de buitenkant netjes uit. Zaten destijds zeker krakers in of zo? O-)
Pecunia non olet
  zaterdag 26 december 2020 @ 07:24:21 #98
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196959482
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 00:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik snap wel dat de RNHB dit niet wil financieren.
Zal mij niet verbazen dat de ondernemer geld nodig heeft en dit op deze manier wil verzilveren. De persoonlijke borgtocht van 50.000 is ook belachelijk laag voor iemand die wil doorgaan als vastgoed tycoon.

Ik wens de investeerders (want vol komt hij wel, want collin zegt 'minimaal risico') succes voor 6%.
We zien met regelmaat dat projecten erg positief worden ingezet. ja ze moet wel VOL. ivm geld-stroom.
Blijft dus goed opletten. En ja daar hebben we FOK voor. oO/
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zaterdag 26 december 2020 @ 08:59:10 #99
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196960236
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 22:44 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik heb eenzelfde soort pand gehad, was blij dat ik er 2 jaar geleden van af was. Gasverbruik is enorm en het energielabel slecht. Met het oog op de milieumaatregelen heb ik het op tijd verkocht. Zo'n pand is tegenwoordig bijna niet meer te verkopen zonder ingrijpende maatregelen (enkelsteens muren 1910). De taxatiewaarde is schromelijk overdreven, zeker in het slechtste deel van Nederland qua prijzen.

De constructie is bovendien wat twijfelachtig. De ondernemer is eigenaar en verhuurt dit aan zichzelf via bv's. Verstrengeling van belangen. Borgtocht is niets waard, wat ook vermeld is in de pitch. De vaste vastgoedfinancier wil het niet financieren en de ondernemer heeft al een faillisement op zijn naam wat niet is afgewikkeld.

Leuk project.
Dank voor duidelijkheid. Bij mij was er al twijfel. Weet nu dat ik NIET mee doe.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196960436
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 00:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik snap wel dat de RNHB dit niet wil financieren.
Zal mij niet verbazen dat de ondernemer geld nodig heeft en dit op deze manier wil verzilveren. De persoonlijke borgtocht van 50.000 is ook belachelijk laag voor iemand die wil doorgaan als vastgoed tycoon.

Ik wens de investeerders (want vol komt hij wel, want collin zegt 'minimaal risico') succes voor 6%.
RNHB wil dit pand voor 60% financieren van de getaxeerde marktwaarde in verhuurde staat.
Een hogere LTV is niet aan de orde ivm de regio.
pi_196960654
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Bouwjaar onderpand 1964

Ik heb zo mijn twijfels als ik naar de foto's kijk.

Volgens het WOZ waardeloket is de woning ook een stuk jonger:
Bouwjaar: 1999
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 139 m²
pi_196961937
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:34 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Bouwjaar onderpand 1964

Ik heb zo mijn twijfels als ik naar de foto's kijk.

Volgens het WOZ waardeloket is de woning ook een stuk jonger:
Bouwjaar: 1999
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 139 m²
inderdaad foutje van Gary, moet natuurlijk 1999 zijn, straks kijken of ik al andere pandjes van Gary heb, kijk deze nog ff aan.
pi_196965325
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:34 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Bouwjaar onderpand 1964

Ik heb zo mijn twijfels als ik naar de foto's kijk.

Volgens het WOZ waardeloket is de woning ook een stuk jonger:
Bouwjaar: 1999
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 139 m²
Nee hoor geen foutje van Gary maar het zoveelste copy paste foutje van SIG. Dit bouwjaar komt uit pitch Maastricht Kasteel Bleienbeekstraat 1 C dat als model voor deze pitch is gebruikt!
pi_196966335
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2020 17:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Heeft in verleden ook via Geldvoorelkaar geleend
https://www.google.com/ur(...)xqCpwAXWaVmmi2w_FlXA
Het project is niet tot stand gekomen. Men was eerst op zoek naar 830K, later verlaagd naar 630K maar meer dan 50% werd er niet ingeschreven. De zekerheden waren met een 2e en 3 hypotheek onvoldoende.
  zaterdag 26 december 2020 @ 14:40:55 #105
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196966999
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 14:07 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

Het project is niet tot stand gekomen. Men was eerst op zoek naar 830K, later verlaagd naar 630K maar meer dan 50% werd er niet ingeschreven. De zekerheden waren met een 2e en 3 hypotheek onvoldoende.
Laten we zeggen "kat in het nauw maakt rare sprongen".
Wel 2x kosten voor aanvraag. Maar uiteindelijk geen poen.
Mij niet gezien. <O) <O)

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeghomaar op 27-12-2020 10:17:18 ]
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196967244
Zit door mijn CF defaultprojecten te scrollen, nu eens door de GVEtjes welke default zijn, tijdje geleden dat we een update gehad hebben van 13256 een appje wat niet opschiet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, 13652 restaurantje met borgen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
14353 de Damchinees
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en 14571Medicijnontwikkeling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een update zou welkom zijn, bedragen weliswaar afgeboekt, maar loslaten hoeft nu ook weer niet
pi_196967551
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 december 2020 14:57 schreef peterc het volgende:
Zit door mijn CF defaultprojecten te scrollen, nu eens door de GVEtjes welke default zijn, tijdje geleden dat we een update gehad hebben van 13256 een appje wat niet opschiet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, 13652 restaurantje met borgen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
14353 de Damchinees
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en 14571Medicijnontwikkeling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een update zou welkom zijn, bedragen weliswaar afgeboekt, maar loslaten hoeft nu ook weer niet
Van de bovengenoemde zit ik alleen in de medicijnontwikkeling. Inderdaad al weer (zoals gebruikelijk bij GvE) lang geleden dat er een update gekomen is.

Er zijn geloof ik maar een stuk of 3-4 converteerbare projecten gepubliceerd destijds. Ik zit alleen in deze. Zijn er andere in deze categorie die wel succesvol geconverteerd zijn?
pi_196967901
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 december 2020 14:57 schreef peterc het volgende:
Zit door mijn CF defaultprojecten te scrollen, nu eens door de GVEtjes welke default zijn, tijdje geleden dat we een update gehad hebben van 13256 een appje wat niet opschiet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, 13652 restaurantje met borgen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
14353 de Damchinees
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en 14571Medicijnontwikkeling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een update zou welkom zijn, bedragen weliswaar afgeboekt, maar loslaten hoeft nu ook weer niet
Het restaurant is al jaren geleden gestopt. De lening is toen niet opgeëist (naar mijn mening) door Geldvoorelkaar en ook niet toen de eigenaar een andere onderneming begon. De borg is volgens mij ook nooit opgeëist.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 26-12-2020 17:21:58 ]
pi_196968703
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 december 2020 14:57 schreef peterc het volgende:
Zit door mijn CF defaultprojecten te scrollen, nu eens door de GVEtjes welke default zijn, tijdje geleden dat we een update gehad hebben van 13256 een appje wat niet opschiet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, 13652 restaurantje met borgen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
14353 de Damchinees
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en 14571Medicijnontwikkeling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een update zou welkom zijn, bedragen weliswaar afgeboekt, maar loslaten hoeft nu ook weer niet
De Damchinees zit in de kaartenbak van de deurwaarder, hopelijk kijkt die er nog af en toe naar. In mei voor het laatst iets ontvangen, zie spoiler. Misschien resulteren kleine beetjes aflossing er in dat er binnenkort weer een termijn beschikbaar komt. 6 termijnen zou voldoende zijn om uit de rode cijfers te komen.

Jammer dat je daar iedere keer zelf naar moet informeren en dat ze zelf geen updates plaatsen in hun systeem.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De rest ken ik niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 26-12-2020 17:05:29 ]
Pecunia non olet
pi_196969459
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Al 100 investeerders op 2e kerstdag, maar er zijn er nog 300 extra nodig. Dat zijn er nog wel veel.

De meeste investeerders voor een project bij sameningeld is op dit moment 212. De gemiddelde investering per investering moet flink omhoog.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 27-12-2020 08:24:03 ]
pi_196975148
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 14:07 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

Het project is niet tot stand gekomen. Men was eerst op zoek naar 830K, later verlaagd naar 630K maar meer dan 50% werd er niet ingeschreven. De zekerheden waren met een 2e en 3 hypotheek onvoldoende.
Ondersteund mijn 'analyse' dat dit zaakje stinkt.

Gisteren waren er 21 investeerders. Nu nog 10.
  zondag 27 december 2020 @ 10:22:15 #112
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196982372
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 22:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ondersteund mijn 'analyse' dat dit zaakje stinkt.

Gisteren waren er 21 investeerders. Nu nog 10.
Stinkt is voorzichtig uitgedrukt. Ik was al weg en blijf dat nu ZEER ZEKER. })
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196982503
quote:
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mmm, of naar de producten echt zo veel vraag is betwijfel ik een beetje maar de zekerheden zien er niet onaardig uit. De geboden 8% rente is m.i. netjes t.o.v. van de tweede materiele hypotheek. Zo te zien inderdaad een nieuwbouw huis uit 2018/2019.

Als er hier geen rare zaken boven komen denk ik wel dat ik deze meeneem.
De producten zijn inderdaad niet zo uniek, zeker de bak met plaat er omheen is al wel te verkrijgen. Voordeel is misschien dat die lokaal gemaakt wordt en als duurzaam gezien kan worden.
Onderneemster heeft blijkbaar van alles gedaan en is aan het begin van de corona crisis begonnen met een ander soort onderneming:
• Startdatum onderneming 26-3-2020
• Hoofd activiteit code: 8110
• Hoofdactiviteit beschrijving: Facility management
• 16-07-2020 Handelsnaam gewijzigdJ. Arts Volkel MYPALL
• 16-07-2020 Bedrijfsnaam gewijzigdJ. Arts Volkel MYPALL

Eventueel als deze onderneming niks wordt zal ze daar wel weer in verder gaan en is de schuld ook nog wel te overzien zeker in combinatie met de hypotheekschuld(126k) die ze nu heeft.
Ik zie dus ook geen reden waarom we ons geld niet terug krijgen als we "pal" worden van deze onderneemster.
pi_196983912
400 euro voor een pallet met een kussen. Hoeveel zullen er daarvan verkocht worden? Ik ga wel een poging doen om in te schrijven morgen. Zekerheden zijn prima.
pi_196986378
En de vlag kan ook uit voor fietsplus rini, vanwege corona een kleine vertraging van een paar maanden, maar ook dit project uit 2015 is helemaal afgerond.
pi_196987170
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:39 schreef crowdiefunder het volgende:
En de vlag kan ook uit voor fietsplus rini, vanwege corona een kleine vertraging van een paar maanden, maar ook dit project uit 2015 is helemaal afgerond.
En dat geldt ook voor Thai Kitchen en Appt.Noorderkerk Groningen, hulde.

Tevens voor mij de 100e succesvolle aflossing bij GvE . Staan 16, vooral oudere en dus zonder goede zekerheden, defaults tegenover.
Pecunia non olet
pi_196989844
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:39 schreef crowdiefunder het volgende:
En de vlag kan ook uit voor fietsplus rini, vanwege corona een kleine vertraging van een paar maanden, maar ook dit project uit 2015 is helemaal afgerond.
Hier ook weer twee vlaggetjes: OAMKB Deventer heeft zonder strubbelingen de eindstreep gehaald.
Daarnaast heeft ook Espressobar Rotterdam (gesloten 1 jaar nadat er geld opgehaald is) de eindstreep gehaald met 2 weken vertraging op de laatste termijn.
Laatste update hiervan was van mei 2017: "wij zijn op zoek naar een nieuwe locatie voor onze espressobar".

GvE heeft nooit de moeite genomen om de lening op te eisen na het sluiten van de espressobar, of om de investeerders te informeren met betrekking tot het beslis traject om de lening door te laten lopen, en niet op te eisen.

Ik zit nog wat lager als @obligataire vwb afgeronde projecten: 42 succesvol afgerond bij GvE nu (en 12 defaults).
Komend jaar gaan er nog 12 projecten aflopen (van de 19 zonder hypothecaire zekerheid die er nu nog lopen).
Mijn laatste project zonder hypothecaire zekerheden bij GvE is van februari 2019. De paar die ik eventueel na die tijd mee had willen nemen heb ik gemist doordat deze zeer snel volgeschreven werden.

Dit jaar wel weer voor een behoorlijk bedrag bij GvE meegedaan in projecten met 1e of 2e hypotheek: mijn uitstaande bedrag bij GvE is dit jaar toch met 25% omhoog gegaan.

Om 2020 voor wat betreft crowdfunding voor mij samen te vatten: totaal uitstaande bedrag min of meer gelijk gebleven. Meer afschrijvingen als in 2018 en 2019 (zowel absoluut als relatief t.o.v. ontvangen rente).
Ook meer recovery (minder kon bijna niet natuurlijk).
Qua rendement kom ik dit jaar over all zo rond de 5% uit, zo ongeveer het gemiddelde als wat ik behaald heb in CF sinds mijn eerste stappen in dat wereldje. Ben gezien de situatie dit jaar dus niet ontevreden.

Aanpak voor 2021: uitstaande bedrag min of meer gelijk houden, doorgaan op de ingeslagen weg met betrekking tot selectie op zekerheden.

[ Bericht 4% gewijzigd door ETphonehome op 27-12-2020 14:23:29 ]
  zondag 27 december 2020 @ 16:14:36 #118
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_196993449
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 22:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ondersteund mijn 'analyse' dat dit zaakje stinkt.

Gisteren waren er 21 investeerders. Nu nog 10.
Nu al 8 investeerders. Gaat de goede kant op. Hoop is dat meer mensen FOK volgend om te behouden van schade.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_196994036
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:14 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Nu al 8 investeerders. Gaat de goede kant op. Hoop is dat meer mensen FOK volgend om te behouden van schade.
Deze hebben totaal 30k ingelegd waarvan tweemaal 10k door nieuwe investeerder 219215 en 219219.
pi_196997164
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:36 schreef ML45 het volgende:

[..]

Deze hebben totaal 30k ingelegd waarvan tweemaal 10k door nieuwe investeerder 219215 en 219219.
Zullen waarschijnlijk intimi van kredietnemer zijn
pi_196998082
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 18:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Zullen waarschijnlijk intimi van kredietnemer zijn
Of patienten?
pi_197000549
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 19:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Of patienten?
_O- _O-
pi_197009688
Overweegt iemand schoenen Elsloo mee te nemen? Zijn balans ziet er beroerd uit maar dat pand lijkt voldoende comfort te geven voor het geval dat.....
Pecunia non olet
  maandag 28 december 2020 @ 06:58:54 #124
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197012535
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 00:35 schreef obligataire het volgende:
Overweegt iemand schoenen Elsloo mee te nemen? Zijn balans ziet er beroerd uit maar dat pand lijkt voldoende comfort te geven voor het geval dat.....
Hij blijft zitten met de voorraad schoenen ivm lock-down.
Kleine vergoeding van kabinet.
Overig verlies te dragen middels crowdfunding.
Hoe terug te verdienen? :'(
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197012622
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 00:35 schreef obligataire het volgende:
Overweegt iemand schoenen Elsloo mee te nemen? Zijn balans ziet er beroerd uit maar dat pand lijkt voldoende comfort te geven voor het geval dat.....
Ik zit eerlijk gezegd ook een beetje te twijfelen. De schoenen branche is momenteel natuurlijk zeer slecht maar pand ziet er behoorlijk uit... Ik overweeg max een basis inleg.
pi_197013021
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 06:58 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Hij blijft zitten met de voorraad schoenen ivm lock-down.
Kleine vergoeding van kabinet.
Overig verlies te dragen middels crowdfunding.
Hoe terug te verdienen? :'(
Tsja hier zie je duidelijk een ondernemer zonder vlees op de botten, en als je in de goede jaren al niets weet op te bouwen.....hoe moet dat dan. Hij heeft wel maatregelen getroffen, maar of dat voldoende is?
Grootste pluspunt in de pitch blijft dat pand.
Pecunia non olet
pi_197013314
De maatschap is trouwens ook vol gekomen:

Deze leningaanvraag is op 26-12-2020 in 5 dagen volgeschreven door 611 investeerders

Ik zag wel dat Collin er wat FB advertentie voor gekocht had om het onder de aandacht te brengen. Dat had ik nog niet eerder gezien. Denk wel dat dit geholpen heeft om hem vol te krijgen.
  maandag 28 december 2020 @ 09:51:24 #128
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197014307
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 18:37 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Zullen waarschijnlijk intimi van kredietnemer zijn
Kerstcadeautjes?? ~O>
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197014471
quote:
Gaat zo open.
pi_197014523
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 09:58 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Gaat zo open.
Meegenomen
En inmiddels vol.
pi_197014552
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 09:58 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Gaat zo open.
Ook meegenomen en inmiddels vol.
pi_197014559
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 09:58 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Gaat zo open.
En vol binnen de minuut. Lastige van GVE is dat het nooit klokslag open gaat maar altijd enkele seconden tot soms een minuut vertraagd. Ging bij mij open om 10:00:15 en was toen netop tijd.
pi_197014600
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2020 10:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Meegenomen
En inmiddels vol.
Ik ook staat alleen wat raars in dashboard. Staat investering wel genoemd, maar bedrag staat verder ook op ¤0,00,en onderin staat wel het investeringsbedrag genoemd en heb bevestigingsmail. Weet nu niet of ik op tijd was. Wat staat er bij jullie, als je specifiek in het dashboard kijkt?
pi_197014688
Weet iemand hoe het zit met GvE 16110 Hi**side Sl*euwijk? December betaling zit niet in de verzamelfactuur bij mij als ik echter de GvE site aanlog en kijk bij het betalingsoverzicht zou deze 15-12-2020 wel bij GvE binnengekomen en verwekt moeten zijn.
pi_197014713
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

En vol binnen de minuut. Lastige van GVE is dat het nooit klokslag open gaat maar altijd enkele seconden tot soms een minuut vertraagd. Ging bij mij open om 10:00:15 en was toen net op tijd.
Ik ook. Gelukkig hoefde ik geen examenvragen of zo te beantwoorden *O*
Pecunia non olet
pi_197014733
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:05 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Ik ook staat alleen wat raars in dashboard. Staat investering wel genoemd, maar bedrag staat verder ook op ¤0,00,en onderin staat wel het investeringsbedrag genoemd en heb bevestigingsmail. Weet nu niet of ik op tijd was. Wat staat er bij jullie, als je specifiek in het dashboard kijkt?
Inmiddels aangepast en was dus wel op tijd.
pi_197015168
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Weet iemand hoe het zit met GvE 16110 Hi**side Sl*euwijk? December betaling zit niet in de verzamelfactuur bij mij als ik echter de GvE site aanlog en kijk bij het betalingsoverzicht zou deze 15-12-2020 wel bij GvE binnengekomen en verwekt moeten zijn.
Bij mij is deze inderdaad 15-12 bijgeschreven

Betalingsoverzicht 13-12

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 28-12-2020 11:00:54 ]
pi_197015255
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Weet iemand hoe het zit met GvE 16110 Hi**side Sl*euwijk? December betaling zit niet in de verzamelfactuur bij mij als ik echter de GvE site aanlog en kijk bij het betalingsoverzicht zou deze 15-12-2020 wel bij GvE binnengekomen en verwekt moeten zijn.
Bij mij zat termijn 38 van 16110 in de verzamelbetaling van 15dec20 van GVE, oorspronkelijk betaalde Hillside omstreeks de 29e vd maand waarop deze dan direct doorgestort werd door GVE, sinds de verzamelbetalingen is dat iets anders geworden, die van de 29e dec van Hillside komt nu 12 jan 2021, die van de 29e nov is op de 15e gekomen, bij mij klopt het nog
  maandag 28 december 2020 @ 10:48:27 #139
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197015620
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

En vol binnen de minuut. Lastige van GVE is dat het nooit klokslag open gaat maar altijd enkele seconden tot soms een minuut vertraagd. Ging bij mij open om 10:00:15 en was toen netop tijd.
Zie dat erin is gegaan met 10K & 15K. Dit jaar geen vuurwerk, dan maar zo verbranden.

Moet nog zien hoe hard het "loopt" met een pallet & een kussen van bijna ¤ 400,--
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197015798
quote:
12s.gif Op maandag 28 december 2020 10:34 schreef peterc het volgende:

[..]

Bij mij zat termijn 38 van 16110 in de verzamelbetaling van 15dec20 van GVE, oorspronkelijk betaalde Hillside omstreeks de 29e vd maand waarop deze dan direct doorgestort werd door GVE, sinds de verzamelbetalingen is dat iets anders geworden, die van de 29e dec van Hillside komt nu 12 jan 2021, die van de 29e nov is op de 15e gekomen, bij mij klopt het nog
Dank! Had een foutje in mijn admin!
pi_197015800
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:48 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zie dat erin is gegaan met 10K & 15K. Dit jaar geen vuurwerk, dan maar zo verbranden.

Moet nog zien hoe hard het "loopt" met een pallet & een kussen van bijna ¤ 400,--
Verbranden zie ik bij dit project niet zo snel gebeuren aangezien de 2e hypotheek stevig materieel zou moeten zijn.
Aan de andere kant krijg je natuurlijk geen 8% rente bij een volledig risicoloos project.
  maandag 28 december 2020 @ 11:18:03 #142
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197016437
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:36 schreef ML45 het volgende:

[..]

Deze hebben totaal 30k ingelegd waarvan tweemaal 10k door nieuwe investeerder 219215 en 219219.
en 219215 nogmaals 15k. Beetje verdacht :(
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197016440
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 10:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

En vol binnen de minuut. Lastige van GVE is dat het nooit klokslag open gaat maar altijd enkele seconden tot soms een minuut vertraagd. Ging bij mij open om 10:00:15 en was toen netop tijd.
Inderdaad, en heb bij gve dan ook het idee dat de site wat vertraagd. Maar ik was ook op tijd.
pi_197016896
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:18 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

en 219215 nogmaals 15k. Beetje verdacht :(
Waar zien jullie de investeerdernummers eigenlijk? Die zijn toch niet meer zichtbaar tegenwoordig?
pi_197017061
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2020 11:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Waar zien jullie de investeerdernummers eigenlijk? Die zijn toch niet meer zichtbaar tegenwoordig?
Laatste investeringen
investeerder-205686 heeft ¤ 500 geïnvesteerd.
28-12-2020 om 11:36
investeerder-12243 heeft ¤ 1.500 geïnvesteerd.
28-12-2020 om 10:53
investeerder-4875 heeft ¤ 1.500 geïnvesteerd.
28-12-2020 om 10:39
investeerder-50072 heeft ¤ 1.000 geïnvesteerd.
28-12-2020 om 10:39
investeerder-219215 heeft ¤ 15.000 geïnvesteerd.
28-12-2020 om 10:31
pi_197017074
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2020 11:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Waar zien jullie de investeerdernummers eigenlijk? Die zijn toch niet meer zichtbaar tegenwoordig?
Dat gaat om Collin niet om gve
pi_197017162
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:43 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Dat gaat om Collin niet om gve
Ah ok.
pi_197018628
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Update
quote:
Bij het doorgaan van het project via de notaris zal er direct betaald worden ocer alle schijven. Dus ook over schijf 3. Bij het niet verkrijgen van de vergunning om te verbouwen zal de aanvrager er voor kiezen om schijf 3 met boete af te lossen.
pi_197018801
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 12:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Update
[..]

Dat maakt schijf 3 interessant....altijd prijs?🥳🥂
Pecunia non olet
pi_197019259
^O^ Voor Fietscity Markelo die vandaag de laatste termijn betaald hebben waarmee de hele lening volgens schema afbetaald is.
pi_197019512
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 12:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Update
[..]

Zal of kan eventueel? :X

Is wel een flinke aanpassing, zou er niet blij mee zijn als ik in schijf 3 zou zitten. (van bouwdepot naar vrij beschikbaar zonder dat er een eventuele vergunning tegenover staat. Flinke vermindering van je "zekerheden")
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_197021184
quote:
99s.gif Op maandag 28 december 2020 13:15 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zal of kan eventueel? :X

Is wel een flinke aanpassing, zou er niet blij mee zijn als ik in schijf 3 zou zitten. (van bouwdepot naar vrij beschikbaar zonder dat er een eventuele vergunning tegenover staat. Flinke vermindering van je "zekerheden")
Nu blinken platformen helaas niet uit in duidelijke taal, maar in dit geval lees ik het als: "zal er direct (rente) betaald worden over alle schijven", dus niet dat de notaris het volledige bedrag zal uitbetalen en het bouwdepot zal verdwijnen, het bouwdepot blijft naar in mijn visie in stand en zal bij niet verstrekken van vergunning met boeterente vervroegd worden afgelost, ander conform voorwaarden van bewijzen etc. kunnen worden opgenomen. Maar als iemand het anders leest zou ik zeggen, stel de vraag even aan sig en je weet het zeker,
pi_197021190
Maandelijkse termijn van fundingcircle is binnen en het bedrag is fors meer dan een normale maand dus we kunnen nabetalingen of een aflossing verwachten.
pi_197021861
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 14:08 schreef Faraday01 het volgende:
Maandelijkse termijn van fundingcircle is binnen en het bedrag is fors meer dan een normale maand dus we kunnen nabetalingen of een aflossing verwachten.
Bij mij geen extra aflossingen, ik mis alleen de binnenvaart leverancier die ook de afgelopen drie maanden al miste en ergens derde kwartaal schat ik in, is uitgeschreven uit de kvk (en zeer waarschijnlijk met ieamdn anders verder is gegaan) en waarbij fundingcircle zelfs niet eens meer de moeite neemt om te antwoorden op de simpele vraag of er contact is geweest met de ondernemer, dat is blijkbaar wat er daar nog over is van recovery...
pi_197022586
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 14:08 schreef tnhb het volgende:

[..]

Nu blinken platformen helaas niet uit in duidelijke taal, maar in dit geval lees ik het als: "zal er direct (rente) betaald worden over alle schijven", dus niet dat de notaris het volledige bedrag zal uitbetalen en het bouwdepot zal verdwijnen, het bouwdepot blijft naar in mijn visie in stand en zal bij niet verstrekken van vergunning met boeterente vervroegd worden afgelost, ander conform voorwaarden van bewijzen etc. kunnen worden opgenomen. Maar als iemand het anders leest zou ik zeggen, stel de vraag even aan sig en je weet het zeker,
Het staat in de update anders dan hier op het forum. Misschien tussentijds aangepast?

Bij het doorgaan van het project via de notaris zal er direct een rentevergoeding zijn over alle schijven dus ook over schijf 3. Bij het niet verkrijgen van de vergunning zal de aanvrager er voor kiezen om schijf 3 met boete af te lossen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_197022978
quote:
99s.gif Op maandag 28 december 2020 14:53 schreef CaLeX het volgende:
Misschien tussentijds aangepast?
Inderdaad, die (rente) aanvulling was om aan te geven hoe ik het las. Maar blijkbaar wordt er hier goed meegelezen of hebben er meer mensen vragen gesteld, want de update tekst is dus compleet aangepast.
pi_197023076
GVE Karls III

Met eerste hypotheek 6,5% / 60mnd
pi_197023203
[/quote]
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 13:09 schreef Faraday01 het volgende:
^O^ Voor Fietscity Markelo die vandaag de laatste termijn betaald hebben waarmee de hele lening volgens schema afbetaald is.
Correct, heeft deze maand zowel de aflossing van dec20 (23e) als jan 21 (28e) gedaan, lening voor het einde jaar uit te boeken, complimenten voor Marcel de fietsenman uit Markelo *O* w/
pi_197023415
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 15:03 schreef tnhb het volgende:

[..]

Inderdaad, die (rente) aanvulling was om aan te geven hoe ik het las. Maar blijkbaar wordt er hier goed meegelezen of hebben er meer mensen vragen gesteld, want de update tekst is dus compleet aangepast.
Er staan twee teksten op de SIG website, eerst deze:
Bij het doorgaan van het project via de notaris zal er direct een rentevergoeding zijn over alle schijven dus ook over schijf 3. Bij het niet verkrijgen van de vergunning zal de aanvrager er voor kiezen om schijf 3 met boete af te lossen.

en dan bij lees meer deze:
Bij het doorgaan van het project via de notaris zal er direct betaald worden over alle schijven. Dus ook over schijf 3. Bij het niet verkrijgen van de vergunning om te verbouwen zal de aanvrager er voor kiezen om schijf 3 met boete af te lossen.

Verwarrend, maar uit niets blijkt dat het bouwdepot niet van toepassing zou zijn dus schijf 3 is dit keer een hele mooie wat mij betreft.
pi_197024624
Mis bij collin de 1e termijn van D*s*r** M**l*n. De aankoop van het frisdrankpandje in Limburg.

Verder wacht ik ook nog steeds op de algehele aflossing van paradise electronics. Dit geld zou al 4 weken bij de notaris liggen.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 29-12-2020 10:29:45 ]
pi_197024882
Net FNC binnen en zojuist ook 2 x afloss CRE Chemnitz2 & Kassberg
pi_197024929

Kassberg en Chemnitz II zojuist afgelost door CRE.


[ Bericht 22% gewijzigd door Jaco078 op 28-12-2020 15:56:40 (Dubbel) ]
pi_197025144
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 15:06 schreef Tjalala het volgende:
GVE Karls III

Met eerste hypotheek 6,5% / 60mnd
https://www.fundainbusine(...)291334-molenvaart-1/
tja je moet er iets mee, opslag hokjes niet eens een slecht idee, en de gemeente wil wel meewerken om desolaat stukje grond een bestemming te geven.

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 28-12-2020 16:26:04 ]
pi_197025625
EU-verordening crowdfunding

Bestaande crowdfundingpartijen in Nederland moeten per 10 november 2022 beschikken over een vergunning om hun crowdfundingdienstverlening te kunnen voortzetten. Deze vergunning kan worden aangevraagd bij de AFM.

Een EU-verordening heeft rechtstreekse werking en zal niet hoeven te worden geïmplementeerd in Nederlandse wetgeving. De CSPR streeft maximale harmonisatie na. Op deze manier wordt zoveel mogelijk gewaarborgd dat in alle EU-landen dezelfde regels gelden voor crowdfundingdienstverleners.

Een aantal punten in de verordening zal door ESMA nog verder worden uitgewerkt, in zogeheten Regulatory Technical Standards (RTS). Voorbeelden hiervan zijn regels rondom het klachtenreglement, het business continuity plan, de belangenverstrengelingregeling, de vergunningaanvraag en de toelatingskennistest voor niet-ervaren beleggers. ESMA zal deze RTS naar verwachting voor april 2021 ter consultatie voorleggen aan het publiek.


Meer informatie

De AFM zal updates plaatsen over ontwikkelingen met betrekking tot de crowdfundingverordening. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Ondernemersloket. Het Ondernemersloket is bereikbaar via e-mail. U kunt een bericht sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Crowdfundingsdiensten

Onder een crowdfundingsdienst wordt verstaan het matchen van een financieringsbehoefte van een MKB-projecteigenaar met de wil om deze financiering te verstrekken van de crowd. Dit kan door middel van het faciliteren van het verstrekken van leningen of het uitgeven van effecten. Bij effecten gaat het om ontvangst en doorgifte van orders bij (het uitgeven van) effecten en de plaatsing daarvan zonder plaatsingsgarantie. Een crowdfundingproject bedraagt maximaal 5 miljoen euro berekend over 12 maanden.

Bij het faciliteren van het verstrekken van leningen bestaat de mogelijkheid voor de crowdfunder om tevens portfolio management met betrekking tot de leningen aan te bieden aan de belegger. Dit kan bij de vergunningaanvraag worden aangegeven of op een later moment. De crowdfundingdienstverlener dient hier de juiste kennis en processen voor te hebben.

Onder crowdfundingdiensten valt expliciet niet het voorzien in een financieringsbehoefte van consumenten.

Vergunning

Voor zowel het aanbieden van financiële instrumenten als het aanbieden van leningen via een platform is een vergunning vereist. Voor het verlenen van de vergunning worden een aantal zaken getoetst zoals de betrouwbaarheid en geschiktheid van de bestuurder(s), het eigen vermogen, de belangenverstrengelingregeling, de klachtenregeling en de instapkennistest voor niet-ervaren beleggers. Ook zal de bedrijfsvoering worden getoetst op de transparantie-eisen ten aanzien van de belegger en op het beoogde zorgvuldigheidsniveau ten aanzien van de projecteigenaar. Ook zal de crowdfundingdienstverlener regelingen treffen en handhaven om ervoor te zorgen dat betalingen lopen door middel van betaaldienstverleners.

Op basis van de vergunning kan de crowdfunder zijn diensten ook in de andere EU-lidstaten aanbieden.

Beleggersbescherming

Een belangrijke reden voor de totstandkoming van de verordening is uniforme beleggersbescherming in de EU-lidstaten. Zo wordt zoveel mogelijk gewaarborgd dat de belegger die in een crowdfundingproject wil investeren weet wat het project inhoudt, wat de vooruitzichten zijn en welke risico’s zijn verbonden aan het specifieke project. Zo dient voor ieder project een gestandaardiseerd 'blad met essentiële beleggingsinformatie' te worden geschreven. Op basis van deze informatie zal de belegger een gewogen beleggingsbeslissing kunnen nemen.

Ook zullen niet-ervaren beleggers een toelatingskennistest inclusief een simulatie van het potentiële verlies dat gedragen kan worden door de niet-ervaren belegger bij de aanmelding doen bij aanmelding bij de crowdfundingdienstverlener. Op basis hiervan kan de crowdfundingdienstverlener een advies geven of het beleggen in crowdfundingprojecten met de daarbij behorende risico’s voldoende wordt begrepen door, en dus geschikt is voor, de niet-ervaren belegger.

Ten aanzien van de projecteigenaar wordt van de crowdfundingdienstverlener verwacht dat hij het kaf van het koren scheidt. Zo zal de crowdfundingdienstverlener bijvoorbeeld nagaan of de projecteigenaar een strafblad heeft.


Bron: AFM.nl
pi_197026451
Vervroegde aflossing Collin na 31 van de 60 maanden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197026849
quote:
12s.gif Op maandag 28 december 2020 16:01 schreef peterc het volgende:

[..]

https://www.fundainbusine(...)291334-molenvaart-1/
tja je moet er iets mee, opslag hokjes niet eens een slecht idee, en de gemeente wil wel meewerken om desolaat stukje grond een bestemming te geven.
Ben ik het ook mee eens. Wil hem ook wel mee gaan nemen, al had ik nog liever een bouwdepot gehad. Locatie is zo slecht nog niet ligt zowat aan de nieuwe buitenring van Parkstad.
pi_197026876
quote:
12s.gif Op maandag 28 december 2020 16:01 schreef peterc het volgende:

[..]

https://www.fundainbusine(...)291334-molenvaart-1/
tja je moet er iets mee, opslag hokjes niet eens een slecht idee, en de gemeente wil wel meewerken om desolaat stukje grond een bestemming te geven.
Dat terrein heeft 9 jaar te koop gestaan
pi_197028297
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mooi, hopelijk nog voor de kerst een reactie ~:)
Reactie op de mail naar Collin kwam net na de kerst.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197029167
Iemand hier al ervaring met Briqwise?
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_197029216
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 16:43 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Dat terrein heeft 9 jaar te koop gestaan
Als je als verkoper .....104 maanden niet weet, geen idee hebt, wat je met de plaats moet, kan, wil doen, en geen koper / ontwikkelaar, grondspeculant of andere handige Limburgse Harry, weet te vinden....tja..men zal toch niet gedacht hebben 104 maanden de topprijs ervoor te krijgen. Overigens 104 maanden huur misschien..
pi_197029870
Bij mijn FNC ontbreekt ook de binnenvaartleverancier en een transportbedrijf. Samen met een Turkse supermarkt van een paar jaar geleden dus drie probleemprojecten, van alle drie amper communicatie en nog minder nabetalingen. Hebben jullie wel eens overwogen om hier zelf achteraan te gaan?
pi_197039049
quote:
12s.gif Op maandag 28 december 2020 15:09 schreef peterc het volgende:


Correct, heeft deze maand zowel de aflossing van dec20 (23e) als jan 21 (28e) gedaan, lening voor het einde jaar uit te boeken, complimenten voor Marcel de fietsenman uit Markelo *O* w/
Dit was toch een 100% Fok! feestje destijds? *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 28-12-2020 22:36:13 ]
Pecunia non olet
pi_197039152
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 16:43 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Dat terrein heeft 9 jaar te koop gestaan
Ik vernam dat de boerderij in Mill ook nog in de aanbieding staat (Verwe**en, CCF). Hopelijk wordt dit niet ook een verhaal van de lange adem. Het geeft maar weer aan dat we heel critisch naar de courantheid van een pand moeten kijken. De taxaties zeggen heel weinig wat dat betreft. Ze plakken er soms gewoon een waarde op terwijl er in de praktijk amper iemand voor komt kijken........

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 28-12-2020 22:35:23 ]
Pecunia non olet
pi_197047648
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 17:28 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Reactie op de mail naar Collin kwam net na de kerst.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het toch logischer om 2x te communiceren in plaats van lange tijd niet

1. Uitslag stemming. Vlak na einde stemming. Hierin aangeven dat de afspraken pas doorgaan als de nieuwe zekerheden definitief zijn vastgelegd.

2. Aanpassing betaalschema. Vlak voor betaalmoment. Na vastlegging nieuwe zekerheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 29-12-2020 08:13:09 ]
pi_197048816
Eindejaarsboodschap waardevoorjegeld
pi_197049105
Welk doel steun jij?
Het einde van 2020 is in zicht en ook dit jaar doneert Lender & Spender een geldbedrag aan drie goede doelen.​

Dit jaar stellen we een geldbedrag van ¤ 3.000 beschikbaar voor de volgende goede doelen:​ Het Oranje Fonds,​ EarthToday​ en​ Het Rode Kruis.

Log nu in​ om met jouw​ stem te bepalen hoe de donatie verdeeld zal worden over deze goede doelen. Je kunt je stem doorgeven tot 3 januari.
pi_197049174
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Eindejaarsboodschap waardevoorjegeld
Met de aankondiging van een nieuw product.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 29 december 2020 @ 09:43:35 #178
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197049197
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Welk doel steun jij?
Het einde van 2020 is in zicht en ook dit jaar doneert Lender & Spender een geldbedrag aan drie goede doelen.​

Dit jaar stellen we een geldbedrag van ¤ 3.000 beschikbaar voor de volgende goede doelen:​ Het Oranje Fonds,​ EarthToday​ en​ Het Rode Kruis.

Log nu in​ om met jouw​ stem te bepalen hoe de donatie verdeeld zal worden over deze goede doelen. Je kunt je stem doorgeven tot 3 januari.
Mooi gebaar. Heb de stem al uitgebracht.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197049595
2020 loopt op zijn eind dus tijd om de balans op te maken. Dit jaar heb ik relatief veel projecten afgeschreven omdat ze >3 maanden achterstand hebben, ik volg zonder specifiek naar het project of de zekerheden te kijken de AFM richtlijn. Ik kom uit op 0,85% rendement dit jaar. Dat is niet veel maar nog steeds meer dan op een spaarrekening terwijl 2020 een moeilijk jaar was.
Daarbij verwacht ik dat van de default komende jaren nog redelijk wat geld terug komt omdat een aanzienlijk deel hypothecair gedekt is. Als ik daar een inschatting van maak, zal mijn rendement uiteindelijk op ca. 4% uitkomen.

Ik zou nog eens een overzicht moeten maken van de nieuwe projecten want dan kom ik een stuk beter uit, ik heb nog te maken met een erfenis uit de beginperiode, die ik nu langzaam achter laat omdat die projecten grotendeels afgerond of afgeschreven zijn.

Edit: cijfers aangepast vanwege rekenfout
pi_197051021
Het was zeker geen slecht crowdfund jaar, maar na alle afschrijvingen wel het minst tot nu toe.

KOM: 7,8% (zijn maar 2 projecten)
CRE: 6 %
SIG: 5,6 %
GVE: 4,2%
CCF: 3,2%

Gemiddelde rendement toch nog 4,9% waarbij ik alle projecten met achterstand langer dan 90 dagen volledig heb afgeschreven.
pi_197051340
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:43 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Mooi gebaar. Heb de stem al uitgebracht.
zo te zien 3,- euro per klant als ik de tellers moet geloven. 2x gestemd.
pi_197051574
Wel bijzonder om te lezen hoe sommige ondernemers dan gewoon door kunnen gaan in een iets aangepaste vorm.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197051652
Uitslag stemming b*nb*o: 46.95% tegen en 53.05% voor, ik kan me niet herinneren dat er eerder slecht zo'n kleine meerderheid voor een deal is geweest. In mijn beleving zou je als ccf in dit geval dus opnieuw heel goed moeten nadenken of je op deze manier de ondernemer wil sparen ten kosten van de investeerders die het daar blijkbaar in grote getale niet mee eens zijn.

Ik heb verschillende keren contact gehad waarbij er door ccf ook werd aangeven dat men niet op de hoogte was welke deal er eventueel aan andere schuleisers was aangeboden en blijkbaar was er geen contact (meer) met de bank was geweest terwijl eerder de suggestie werd gewekt samen op te trekken. Ook voor dochterbedrijven die voor nul euro op de balans staan wordt er gemakshalve vanuitgegaan dat die dan ook echt niets meer waard zijn.
Mijn ongezouten mening: ondernemer komt er weer goedkoop mee weg (op basis van de info die ik heb gezien).

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 29-12-2020 11:56:11 ]
pi_197053194
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:05 schreef Faraday01 het volgende:
2020 loopt op zijn eind dus tijd om de balans op te maken. Dit jaar heb ik relatief veel projecten afgeschreven omdat ze >3 maanden achterstand hebben, ik volg zonder specifiek naar het project of de zekerheden te kijken de AFM richtlijn.
Nogmaals de feedback dat er een groot verschil is tussen 3 maanden achterstand en in overleg tijdelijk niet betalen. Het toestemming hebben om 3 maanden geen rente en / of aflossing te betalen om zo de ondernemer wat lucht te geven kan niet als wanbetaling gezien worden waarbij er geen zicht is op betalingen in de toekomst. Alleen bedrijven die ongeoorloofd niet betalen mag je (fiscaal) afschrijven. Wat jij hier doet is niet volgens de AFM richtlijnen. (En zal mogelijjk je bij een belastingcontrole je ook in de problemen brengen.)

Deze discussie hebben we eerder hier gevoerd.
WGR / [Crowdfunding] #256 met een tsunami aan faillissementen?

quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
Bij 3 maanden achterstand schrijf ik volgens de richtlijnen van de AFM investeringen af. Aflopen week zijn er een aantal HCN investeringen over de 3 maanden grens gegaan en daarmee is mijn 2020 rendement helemaal verdampt. Gelukkig is het grootste deel van de CF investeringen hypothecair gedekt maar het laat ook zien hoe kwetsbaar crowdfunding kan zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:02 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Is dit een echte achterstand, of is dit 3 maanden uitstel waarbij HCN in samenspraak met de ondernemer dit goedgekeurd heeft?

Ik denk dat je bij de 2e situatie niet kan afschrijven.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:08 schreef Faraday01 het volgende:

Er wordt geen rente betaald en HCN heeft niets gecommuniceerd over deze projecten. Enige wat ik weet is 3 maanden achterstand en dus schrijf ik af. Op de website van HCN staat 'On Hold'.
pi_197053355
Een nieuwe Wok To Go bij HcN:

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Amsterdam Oude Doelenstraat. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

https://horecacrowdfundin(...)oelenstraat-d4loyjpm
pi_197053679
Aanpassing Ec*te b*kk*r bij NLInvesteert: duidelijkere en verhoogde rente (geen 6% per jaar met 2% eindbonus, maar 9% gedurende de looptijd), en looptijd verkort. Gaat misschien meer mensen over de streep trekken, want het liep nog niet (niet gek met maar 6% bruto rente, en die 2% bonus risicovol en over 4 jaar gerekend, dus eigenlijk maar 0.5% per jaar bonus was vermeld als 2% per jaar aan het einde, zou 8% totaal geweest zijn dan?)

Ik denk nog even na over de recente hypotheek ellende...
pi_197054148
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:35 schreef TechLight het volgende:
Aanpassing Ec*te b*kk*r bij NLInvesteert: duidelijkere en verhoogde rente (geen 6% per jaar met 2% eindbonus, maar 9% gedurende de looptijd), en looptijd verkort. Gaat misschien meer mensen over de streep trekken, want het liep nog niet (niet gek met maar 6% bruto rente, en die 2% bonus risicovol en over 4 jaar gerekend, dus eigenlijk maar 0.5% per jaar bonus was vermeld als 2% per jaar aan het einde, zou 8% totaal geweest zijn dan?)

Ik denk nog even na over de recente hypotheek ellende...
Heeft heel wat meegemaakt, zo lees ik in de pitch.
Ook nog dit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E.e.a. lijkt nu beter te gaan qua financieel beheer, Google reviews zijn goed. Eerste hypotheek, er komt dus altijd wát terug en verder verhoogde rente. Dit is nu gewoon een B-lening van FNC mét hypotheek. Ik denk er nog even over....
  dinsdag 29 december 2020 @ 13:26:11 #188
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197055136
quote:
10s.gif Op zondag 27 december 2020 20:28 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

_O- _O-
Vanochtend in minder dan een half uur veel patiënten gevonden. Investering VOL geschreven.
Volgens mij nog veel investeerders die FOK niet volgen 8)7
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197055470
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:53 schreef Jaco078 het volgende:
Eerste hypotheek, er komt dus altijd wát terug en verder verhoogde rente.
Ja er komt wat terug, maar wellicht dus niet het te verwachten bedrag als er weer geklooid wordt met andere schuldeisers en achterwege laten van opgebouwde rente... Trek dus nog maar 10% af van de uitwinwaarde van die hypotheek }:|
Met een aflossing van slechts 6k per maand die na een half jaar begint zit je dan alsnog gedurende de hele looptijd ruim boven de totale uitwinwaarde (overigens ook zonder die extra 'penalty'). Het project moet dus tot het eind goed blijven lopen (inclusief herfinanciering) om positief uit te komen.

Maakt het misschien nog steeds niet tot een slecht project gezien de 9% rente, maar toch.

Wat ik trouwens ook onduidelijk vind, is dat er eerst stil gestaan wordt bij het in eigen beheer hebben van 2 panden, met (gezamenlijke) overwaarde, maar dar later blijkt dat de Rabo een eerste hypotheek heeft op 'het woonhuis'. Dan is dus niet duidelijk hoeveel van die overwaarde bij de Rabo valt, en hoeveel eventueel voor de NLI investeerder overblijft. Nu is de uitwinwaarde van de borg wel op nul gesteld, dus maakt het in principe niet zo veel uit, maar het maakt toch de totale pitch niet duidelijker.
pi_197055740
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:22 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe Wok To Go bij HcN:

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Amsterdam Oude Doelenstraat. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

https://horecacrowdfundin(...)oelenstraat-d4loyjpm
Wat een ingewikkelde zeg. Ondernemer, leningnemer en (andere) aandeelhouder als borg. Allemaal op een hoop vegen, en dan de ene bv die het geld weer uitleent aan de andere bv...

Misschien binnenkort weer tijd voor horeca projecten, maar nu nog even vakantie vieren en niet te veel moeite doen om zulke pitches te doorgronden :)
pi_197056080
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 16:15 schreef KrekelJapie het volgende:
EU-verordening crowdfunding

Bestaande crowdfundingpartijen in Nederland moeten per 10 november 2022 beschikken over een vergunning om hun crowdfundingdienstverlening te kunnen voortzetten. Deze vergunning kan worden aangevraagd bij de AFM.

Een EU-verordening heeft rechtstreekse werking en zal niet hoeven te worden geïmplementeerd in Nederlandse wetgeving. De CSPR streeft maximale harmonisatie na. Op deze manier wordt zoveel mogelijk gewaarborgd dat in alle EU-landen dezelfde regels gelden voor crowdfundingdienstverleners.

Een aantal punten in de verordening zal door ESMA nog verder worden uitgewerkt, in zogeheten Regulatory Technical Standards (RTS). Voorbeelden hiervan zijn regels rondom het klachtenreglement, het business continuity plan, de belangenverstrengelingregeling, de vergunningaanvraag en de toelatingskennistest voor niet-ervaren beleggers. ESMA zal deze RTS naar verwachting voor april 2021 ter consultatie voorleggen aan het publiek.


Meer informatie

De AFM zal updates plaatsen over ontwikkelingen met betrekking tot de crowdfundingverordening. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Ondernemersloket. Het Ondernemersloket is bereikbaar via e-mail. U kunt een bericht sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Crowdfundingsdiensten

Onder een crowdfundingsdienst wordt verstaan het matchen van een financieringsbehoefte van een MKB-projecteigenaar met de wil om deze financiering te verstrekken van de crowd. Dit kan door middel van het faciliteren van het verstrekken van leningen of het uitgeven van effecten. Bij effecten gaat het om ontvangst en doorgifte van orders bij (het uitgeven van) effecten en de plaatsing daarvan zonder plaatsingsgarantie. Een crowdfundingproject bedraagt maximaal 5 miljoen euro berekend over 12 maanden.

Bij het faciliteren van het verstrekken van leningen bestaat de mogelijkheid voor de crowdfunder om tevens portfolio management met betrekking tot de leningen aan te bieden aan de belegger. Dit kan bij de vergunningaanvraag worden aangegeven of op een later moment. De crowdfundingdienstverlener dient hier de juiste kennis en processen voor te hebben.

Onder crowdfundingdiensten valt expliciet niet het voorzien in een financieringsbehoefte van consumenten.

Vergunning

Voor zowel het aanbieden van financiële instrumenten als het aanbieden van leningen via een platform is een vergunning vereist. Voor het verlenen van de vergunning worden een aantal zaken getoetst zoals de betrouwbaarheid en geschiktheid van de bestuurder(s), het eigen vermogen, de belangenverstrengelingregeling, de klachtenregeling en de instapkennistest voor niet-ervaren beleggers. Ook zal de bedrijfsvoering worden getoetst op de transparantie-eisen ten aanzien van de belegger en op het beoogde zorgvuldigheidsniveau ten aanzien van de projecteigenaar. Ook zal de crowdfundingdienstverlener regelingen treffen en handhaven om ervoor te zorgen dat betalingen lopen door middel van betaaldienstverleners.

Op basis van de vergunning kan de crowdfunder zijn diensten ook in de andere EU-lidstaten aanbieden.

Beleggersbescherming

Een belangrijke reden voor de totstandkoming van de verordening is uniforme beleggersbescherming in de EU-lidstaten. Zo wordt zoveel mogelijk gewaarborgd dat de belegger die in een crowdfundingproject wil investeren weet wat het project inhoudt, wat de vooruitzichten zijn en welke risico’s zijn verbonden aan het specifieke project. Zo dient voor ieder project een gestandaardiseerd 'blad met essentiële beleggingsinformatie' te worden geschreven. Op basis van deze informatie zal de belegger een gewogen beleggingsbeslissing kunnen nemen.

Ook zullen niet-ervaren beleggers een toelatingskennistest inclusief een simulatie van het potentiële verlies dat gedragen kan worden door de niet-ervaren belegger bij de aanmelding doen bij aanmelding bij de crowdfundingdienstverlener. Op basis hiervan kan de crowdfundingdienstverlener een advies geven of het beleggen in crowdfundingprojecten met de daarbij behorende risico’s voldoende wordt begrepen door, en dus geschikt is voor, de niet-ervaren belegger.

Ten aanzien van de projecteigenaar wordt van de crowdfundingdienstverlener verwacht dat hij het kaf van het koren scheidt. Zo zal de crowdfundingdienstverlener bijvoorbeeld nagaan of de projecteigenaar een strafblad heeft.


Bron: AFM.nl
Vermogen zal dan ook wel doorgegeven gaan worden aan de belastingdienst :P
pi_197056149
Zonet SIG aflossing Vlasstraat 3a Utrecht, was 24 mnd nu 1/2 jr eerder afgelost // dec is drukke aflosmaand

[ Bericht 22% gewijzigd door peterc op 29-12-2020 14:28:04 ]
pi_197056384
Vervroegde aflossing kapitaalopmaat
quote:
Dank voor de afgelopen tijd! Instituut Broers gaat een goede toekomst tegemoet. Mede dankzij uw investeringen zijn we in staat gebleken (ondanks corona) het hoofd boven water te houden.
Landelijk lopen er opleidingstrajecten en de samenwerking met partners gaat goed. Dat heeft ons ertoe besloten om nu (wat vervroegd) op eigen benen te gaan staan. Vandaar de aflossing van de gelden die we een tijdje terug zo hard nodig hadden en waarvoor de banken "geen gehoor" gaven.
Succes met uw investeringen en een goed gezond 2021 toegewenst.
Corné Broers
Neem aan dat we alle toekomstige rente gaan ontvangen.

Edit. Aanname klopt
quote:
De aflossing is gisteren bijgeschreven op de bankrekening van de St Derdengelden Kapitaal op Maat en wordt vandaag door betaald aan de investeerders. Hiermee is het project bijna anderhalf jaar eerder afgelost. Met alle contractuele rente die is betaald een mooi effectief rendement voor de investeerders.


[ Bericht 22% gewijzigd door KrekelJapie op 29-12-2020 15:47:12 ]
pi_197057025
Volgens mij zijn ze bij WokTG Amsterdam een beetje in de war; volgens het schema zouden ze nog een keer puur rente betalen in december en pas in januari de eerste volledige termijn. En daar had dan ook nog de fee van af gemoeten....
Pecunia non olet
pi_197057152
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:27 schreef obligataire het volgende:
Volgens mij zijn ze bij WokTG Amsterdam een beetje in de war; volgens het schema zouden ze nog een keer rente betalen in Amsterdam en pas in januari de eerste volledige termijn. En daar had dan ook nog de fee van af gemoeten....
Dat viel mij ook op vandaag. Daar komt vast nog wel een update over in de investeringsomgeving.

Andere vraag:
Doen er mede-Fokkers mee met de lening van Gilles Trignat Résidences op October?
Er staan twee leningen open: de eerste tegen 7,15 % en de tweede tegen 2% maar met een staatsgarantie van de Franse overheid, die voor 90% van het bedrag garant staat. Welke zouden jullie kiezen, of een mix van beide?
pi_197057328
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:30 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Dat viel mij ook op vandaag. Daar komt vast nog wel een update over in de investeringsomgeving.

Andere vraag:
Doen er mede-Fokkers mee met de lening van Gilles Trignat Résidences op October?
Er staan twee leningen open: de eerste tegen 7,15 % en de tweede tegen 2% maar met een staatsgarantie van de Franse overheid, die voor 90% van het bedrag garant staat. Welke zouden jullie kiezen, of een mix van beide?
Ik heb een account bij October maar doe er momenteel niets meer mee. Dit naar aanleiding van een aantal pitches waarin geen woord over corona werd gerept. Zelfs niet bij Italiaanse pitches in een regio waar toendertijd de ziekenwagens af en aan reden.....

2% rendement vind ik sowieso veel te weinig, zelfs bij 100% garantie zou ik daar nog heftig over twijfelen.

Dat andere project ken ik niet maar je kunt je afvragen waarom daar géén staatsgarantie geldt? Te risicovol voor de staat?
Pecunia non olet
pi_197057751
Had van SIG, eigenlijk nog wel wat verwacht met betrekking tot de pandjes in Maastricht van Serkan. Of zou de levering ervan pas in 2021 zijn. Of zou ze zelf kunnen voorfinancieren?
pi_197057930
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 13:45 schreef TechLight het volgende:

[..]

Wat een ingewikkelde zeg. Ondernemer, leningnemer en (andere) aandeelhouder als borg. Allemaal op een hoop vegen, en dan de ene bv die het geld weer uitleent aan de andere bv...

Misschien binnenkort weer tijd voor horeca projecten, maar nu nog even vakantie vieren en niet te veel moeite doen om zulke pitches te doorgronden :)
Mee eens. M.i. een veel te complexe constructie.
pi_197058347
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:30 schreef djtiesto8 het volgende:
Andere vraag:
Doen er mede-Fokkers mee met de lening van Gilles Trignat Résidences op October?
Er staan twee leningen open: de eerste tegen 7,15 % en de tweede tegen 2% maar met een staatsgarantie van de Franse overheid, die voor 90% van het bedrag garant staat. Welke zouden jullie kiezen, of een mix van beide?
Ik doe met beide proposities mee. Ik investeer inmiddels 2 jaar via October. Ondertussen heb ik in totaal 108 leningen via dat platform, een bruto rendement van 5,48% en een netto rendement van 5,18%. Dat is veel hoger dan mijn rendement bij KOM en GVE. Ik lees de pichtes globaal en vertrouw hoofdzakelijk op de beoordeling van het platform. Daar staat tegenover dat ik in veruit de meeste gevallen slechts het minimumbedrag (¤20,-) investeer.

De lening #2 heeft een looptijd van 3 jaar tegen 7,15%. Lening #3 heeft een looptijd van 1 jaar tegen 2% en kan daarna geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een lening van maximaal 5 jaar tegen 4,46%. De garantie - die 90% van het openstaande bedrag van de lening bedraagt - geldt voor de gehele looptijd, dus maximaal 6 jaar. Daarmee is het risico volgens mij flink lager dan bij gewone crowdfundprojecten. Een nadeel is dat 1) de aangeboden rente lager is en 2) je niet vooraf weet wat de uiteindelijke looptijd wordt.

[Edit]Aangevuld

[ Bericht 4% gewijzigd door Groepfunder op 29-12-2020 15:15:22 ]
pi_197058468
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Robert Baeldestraat 199 te Rotterdam. Je kunt op 31 december 2020 vanaf 15.00 uur investeren in dit project. Het betreft een 4-kamerappartement op de 10e verdieping met berging op de begane grond in een woonwijk nabij goede voorziening en openbaar vervoer.

https://investeren.sameni(...)ert-baeldestraat-199
pi_197058684
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:45 schreef Hanzul2 het volgende:
Had van SIG, eigenlijk nog wel wat verwacht met betrekking tot de pandjes in Maastricht van Serkan. Of zou de levering ervan pas in 2021 zijn. Of zou ze zelf kunnen voorfinancieren?
Zou moeten kunnen, er wordt door SIG gewoon een hypo afgesloten, zoals altijd en nog voor einde jaar, en ter tijdelijke overbrugging van de ¤ van de investeerders naar SIG, verstrekken de stakeholders van SIG of een andere entiteit een KT lening, Serkan betaalt additionele advieskosten welke bij de notaris verrekend worden, Serkan lagere overdrachtsbelasting -/- extra kosten, SIG of andere stakeholders extra adviesopbrengsten.
Voor een paar weken ¤k voorschieten voor een paar extra ¤k, kweetnie of ze laten het probleempje bij Serkan liggen.
pi_197058907
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:17 schreef peterc het volgende:

[..]

Zou moeten kunnen, er wordt door SIG gewoon een hypo afgesloten, zoals altijd en nog voor einde jaar, en ter tijdelijke overbrugging van de ¤ van de investeerders naar SIG, verstrekken de stakeholders van SIG of een andere entiteit een KT lening, Serkan betaalt additionele advieskosten welke bij de notaris verrekend worden, Serkan lagere overdrachtsbelasting -/- extra kosten, SIG of andere stakeholders extra adviesopbrengsten.
Voor een paar weken ¤k voorschieten voor een paar extra ¤k, kweetnie of ze laten het probleempje bij Serkan liggen.

Groninger akte kan ook nog.
  dinsdag 29 december 2020 @ 15:50:28 #203
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197059845
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Groninger akte kan ook nog.
Dank je KrekeJapie, heb ik weer wat geleerd.
Moest wel even Google op Groninger akte.

Moraal van het verhaal. FOK is ook leerzaam
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197059976
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 07:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik vind het toch logischer om 2x te communiceren in plaats van lange tijd niet

1. Uitslag stemming. Vlak na einde stemming. Hierin aangeven dat de afspraken pas doorgaan als de nieuwe zekerheden definitief zijn vastgelegd.

2. Aanpassing betaalschema. Vlak voor betaalmoment. Na vastlegging nieuwe zekerheden.
2 x communiceren zou ook mijn voorkeur hebben ipv maanden wachten.
pi_197060284
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:00 schreef peterc het volgende:
Zonet SIG aflossing Vlasstraat 3a Utrecht, was 24 mnd nu 1/2 jr eerder afgelost // dec is drukke aflosmaand
da's was een grootte voor mij (van 6000)....Lex van Hoepen. Heeft die nu alles afgelost of zijn er nog meer projecten van hem ?

boete 2% + 6 maanden. Dat is meer dan hij nog verschuldigd zou zijn aan rente tot het einde van de looptijd.......?

Hij had nog 6 maanden rente te betalen tot het einde en betaald er nu omgerekend 11,5.

[ Bericht 14% gewijzigd door zeeland6 op 29-12-2020 16:22:32 ]
pi_197060285
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Groninger akte kan ook nog.
Zeker weer leerzaam ~:)
pi_197060892
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 13:58 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Vermogen zal dan ook wel doorgegeven gaan worden aan de belastingdienst :P
Dat wordt nog een leuke, aangezien de platformen stelselmatig verkeerd rapporteren.

Is in de toekomst echter wel de verwachting dat dit er komt, het is nu te makkelijk om tegoeden niet op te geven. Nu leunt het vooral op eerlijk gedrag van de investeerders om het bij je vermogen te tellen.
pi_197061143
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:10 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig project bij SiG:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan Robert Baeldestraat 199 te Rotterdam. Je kunt op 31 december 2020 vanaf 15.00 uur investeren in dit project. Het betreft een 4-kamerappartement op de 10e verdieping met berging op de begane grond in een woonwijk nabij goede voorziening en openbaar vervoer.

https://investeren.sameni(...)ert-baeldestraat-199
Op de foto's waren de studenten net verhuisd?
pi_197061173
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:00 schreef peterc het volgende:
Zonet SIG aflossing Vlasstraat 3a Utrecht, was 24 mnd nu 1/2 jr eerder afgelost // dec is drukke aflosmaand
Klopt dit wel? Vlasstraat 3a in Utrecht is bij mij (na 24 maanden) in augustus 2019 afgelost. Of is die daarna geherfinancierd?
pi_197061205
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 16:02 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

da's was een grootte voor mij (van 6000)....Lex van Hoepen. Heeft die nu alles afgelost of zijn er nog meer projecten van hem ?

boete 2% + 6 maanden. Dat is meer dan hij nog verschuldigd zou zijn aan rente tot het einde van de looptijd.......?

Hij had nog 6 maanden rente te betalen tot het einde en betaald er nu omgerekend 11,5.
Ik heb er nog van hem lopen in Roermond. In Vlasstraat deel 2, zat ik niet in. In de eerste financiering van de Vlasstraat wel dus was net even in de war,omdat ik niet wist dat die geherfinancierd was bij SIG.
pi_197061391
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 16:30 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Klopt dit wel? Vlasstraat 3a in Utrecht is bij mij (na 24 maanden) in augustus 2019 afgelost. Of is die daarna geherfinancierd?
ja, herfinanciering voor (weer) 2 jr.
pi_197061860
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:07 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik doe met beide proposities mee. Ik investeer inmiddels 2 jaar via October. Ondertussen heb ik in totaal 108 leningen via dat platform, een bruto rendement van 5,48% en een netto rendement van 5,18%. Dat is veel hoger dan mijn rendement bij KOM en GVE. Ik lees de pichtes globaal en vertrouw hoofdzakelijk op de beoordeling van het platform. Daar staat tegenover dat ik in veruit de meeste gevallen slechts het minimumbedrag (¤20,-) investeer.

De lening #2 heeft een looptijd van 3 jaar tegen 7,15%. Lening #3 heeft een looptijd van 1 jaar tegen 2% en kan daarna geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een lening van maximaal 5 jaar tegen 4,46%. De garantie - die 90% van het openstaande bedrag van de lening bedraagt - geldt voor de gehele looptijd, dus maximaal 6 jaar. Daarmee is het risico volgens mij flink lager dan bij gewone crowdfundprojecten. Een nadeel is dat 1) de aangeboden rente lager is en 2) je niet vooraf weet wat de uiteindelijke looptijd wordt.

[Edit]Aangevuld
108 leningen voor een totaal bedrag van 3-4000 euro. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Hoe houdt je hier administratie van bij? Of vertrouw je blindelings op de data van het platform?
Ik hoop voor je dat je je huidige rendement kan behouden voor de toekomst: defaults gaan vaak pas na een jaar of 2 op het platform rendement drukken.

Mijn totale portefeuille bestaat uit ruim 200 lopende leningen op het moment, ik lees wat specifieker, maar investeer nooit minder als 500 euro per project: er gaat altijd wat tijd in het beoordelen zitten, en het administreren. Voor kleinere bedragen vind ik deze moeite niet op wegen tegen de baten.
(En als ik dus geen 500 euro in een project durf te steken doe ik gewoon niet mee).
Zo heeft iedereen weer zijn eigen aanpak.
pi_197062099
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 16:50 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

108 leningen voor een totaal bedrag van 3-4000 euro. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Hoe houdt je hier administratie van bij? Of vertrouw je blindelings op de data van het platform?
Ik hoop voor je dat je je huidige rendement kan behouden voor de toekomst: defaults gaan vaak pas na een jaar of 2 op het platform rendement drukken.

Mijn totale portefeuille bestaat uit ruim 200 lopende leningen op het moment, ik lees wat specifieker, maar investeer nooit minder als 500 euro per project: er gaat altijd wat tijd in het beoordelen zitten, en het administreren. Voor kleinere bedragen vind ik deze moeite niet op wegen tegen de baten.
(En als ik dus geen 500 euro in een project durf te steken doe ik gewoon niet mee).
Zo heeft iedereen weer zijn eigen aanpak.
Voor die 100.000¤ geïnvesteerd van jou zou ik ook wel een administratie bij houden :P

Voor de 2100¤ van die andere dude zou ik ook geen administratie bij houden :')
  dinsdag 29 december 2020 @ 17:08:35 #214
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197062401
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 16:57 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Voor die 100.000¤ geïnvesteerd van jou zou ik ook wel een administratie bij houden :P

Voor de 2100¤ van die andere dude zou ik ook geen administratie bij houden :')
Beste RamboDirk,

Laat iedereen in zijn waarde . "Dude" is volgens mij ongepast op een platform.
Niet iedereen heeft een gelijke start.
Mijn start vanuit een aandelenportefeuille naar crowdfunding is anders dan iemand die klein begint in crowdfunding.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197062467
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 17:08 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Beste RamboDirk,

Laat iedereen in zijn waarde . "Dude" is volgens mij ongepast op een platform.
Niet iedereen heeft een gelijke start.
Mijn start vanuit een aandelenportefeuille naar crowdfunding is anders dan iemand die klein begint in crowdfunding.
_O- oké, schoolmeester.
pi_197063119
Heb bakker Jordy wat geld toegestopt, ondanks dat het risico en het minimumbedrag mij eigenlijk te hoog zijn en mijn lage inschatting van de waarde van de zekerheden. De gunfactor en het rentepercentage hebben me over de streep getrokken. Het voelt voor mij beter deze kleine ondernemer te steunen dan de zoveelste Rotterdamse huisjesmelker.
pi_197063534
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 12:52 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat maakt schijf 3 interessant....altijd prijs?🥳🥂
Schijf 3 van het sameningeld project A'dam is volgestort.

Bouwjaar is aangepast
quote:
Bouwjaar onderpand

1999 AANGEPAST SIG 28-12-2020


[ Bericht 14% gewijzigd door KrekelJapie op 29-12-2020 17:49:27 ]
pi_197064021
net melding van GVE 19154
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
komt er ook aan, maar dit wisten we al
pi_197064068
dubbel
pi_197065061
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 17:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Heb bakker Jordy wat geld toegestopt, ondanks dat het risico en het minimumbedrag mij eigenlijk te hoog zijn en mijn lage inschatting van de waarde van de zekerheden. De gunfactor en het rentepercentage hebben me over de streep getrokken. Het voelt voor mij beter deze kleine ondernemer te steunen dan de zoveelste Rotterdamse huisjesmelker.
Inderdaad een flinke verbetering van de voorwaarden:

• verkorting looptijd

• verhoging rente naar 9% (en alles direct)

Twee redenen waarom ik de bakker toch niet meeneem:

• Verliesfinanciering: de bakker is duidelijk door de bank buitengezet

• Platform gerelateerd: ik heb nog een beetje buikpijn van hoe NLinvesteert omging met de belangen van 1e hypotheekhouders in het geval van Wit mobiliteit. Hier blijft de bank er ook nog met een bedragje inzitten, en wie weet wat er de komende tijd nog meer gebakken wordt in de bakkerij (ik bedoel gestapeld).
pi_197065090
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:27 schreef obligataire het volgende:
Volgens mij zijn ze bij WokTG Amsterdam een beetje in de war; volgens het schema zouden ze nog een keer puur rente betalen in december en pas in januari de eerste volledige termijn. En daar had dan ook nog de fee van af gemoeten....
Dit is niet het enige project waarbij het schema aangeeft (of aangaf) dat er alleen rente zou worden betaald en er wel gewoon aflossing is betaald. Bij 1 of 2 projecten (weet even niet meer welke) stond dat voor november ook zo maar was het schema de maand erna aangepast naar aflossing betaald.
Nu heb ik buiten deze Wok to Go Amsterdam ook nog Wok to Go Utrecht Mariaplaats en Sumo Hilversum die volgens het schema in december alleen rente zouden betalen maar die wel aflossing hebben betaald, zal dan wellicht in januari het schema worden aangepast. Bij die Wok Utrecht is echter wel de fee er vanaf.

Ook even complimenten voor die Sumo. Hadden in april gewoon alles betaald ondanks dat de lening on hold mocht. In mei hadden ze wel gebruik gemaakt van dat on hold maar die hebben ze in oktober alsnog volledig betaald. En ook tijdens de 2e horecasluiting hebben ze gewoon iedere maand aflossing betaald en is de looptijd dus niet verlengd.
pi_197065261
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:16 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Nogmaals de feedback dat er een groot verschil is tussen 3 maanden achterstand en in overleg tijdelijk niet betalen. Het toestemming hebben om 3 maanden geen rente en / of aflossing te betalen om zo de ondernemer wat lucht te geven kan niet als wanbetaling gezien worden waarbij er geen zicht is op betalingen in de toekomst. Alleen bedrijven die ongeoorloofd niet betalen mag je (fiscaal) afschrijven. Wat jij hier doet is niet volgens de AFM richtlijnen. (En zal mogelijjk je bij een belastingcontrole je ook in de problemen brengen.)

Deze discussie hebben we eerder hier gevoerd.
WGR / [Crowdfunding] #256 met een tsunami aan faillissementen?
[..]

[..]

[..]

Het gaat er uiteindelijk om of je redelijkerwijs mag verwachten of de lening terugbetaald gaat worden en als er niet betaald wordt heb ik daar grote twijfel bij, of het nu wel of niet volgens afspraak is. Bij projecten waar de rente wel gewoon betaald wordt schrijf ik overigens niet zonder meer af.
pi_197065299
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Inderdaad een flinke verbetering van de voorwaarden:

• verkorting looptijd

• verhoging rente naar 9% (en alles direct)

Twee redenen waarom ik de bakker toch niet meeneem:

• Verliesfinanciering: de bakker is duidelijk door de bank buitengezet

• Platform gerelateerd: ik heb nog een beetje buikpijn van hoe NLinvesteert omging met de belangen van 1e hypotheekhouders in het geval van Wit mobiliteit. Hier blijft de bank er ook nog met een bedragje inzitten, en wie weet wat er de komende tijd nog meer gebakken wordt in de bakkerij (ik bedoel gestapeld).
Ik twijfel ook nog, had ons de extra 100K ook maar laten financieren met een hypotheek op beide woningen.
Mijn ervaringen met het platform zijn positief maar ik heb de ervaring met het genoemde project niet.
pi_197065445
KOM kan het toch...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197065753
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:40 schreef namliam het volgende:
KOM kan het toch...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze waren er zelf ook beduusd van maak ik op uit de update...... "Dit is in tegenstelling tot onderstaande update nu niet in 6 termijnen ontvangen maar ineens zo vlak voor de jaarwisseling. Het volledig ontvangen bedrag wordt doorgeboekt naar de investeerder waarmee dit project volledig is afgelost. De incasso kosten zijn gedekt door de ondernemer. "


Er staat nu 1 termijn in het betaaloverzicht, maar er waren er 3 achterstallig...... maar ja, KOM he.

[ Bericht 20% gewijzigd door zeeland6 op 29-12-2020 19:17:19 ]
pi_197066014
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Inderdaad een flinke verbetering van de voorwaarden:

• verkorting looptijd

• verhoging rente naar 9% (en alles direct)

Twee redenen waarom ik de bakker toch niet meeneem:

• Verliesfinanciering: de bakker is duidelijk door de bank buitengezet

• Platform gerelateerd: ik heb nog een beetje buikpijn van hoe NLinvesteert omging met de belangen van 1e hypotheekhouders in het geval van Wit mobiliteit. Hier blijft de bank er ook nog met een bedragje inzitten, en wie weet wat er de komende tijd nog meer gebakken wordt in de bakkerij (ik bedoel gestapeld).
Helemaal mee eens.
Als ik die slechte ervaring v.w.b. de 1e hypotheek (Wit Mobiliteit) bij NLInvesteert niet gehad had, had ik dit project waarschijnlijk meegenomen.
Misschien zijn er meer investeerders die zo redeneren, want normaal zo dit project waarschijnlijk zo vol zijn.
Laten we hopen dat dat echt zo is en dat NLInvesteert hierdoor voortaan wat zorgvuldiger met de rechten van de houders van een 1e hypotheek omgaat.
pi_197066364
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Groninger akte kan ook nog.
Bedankt. Weer wat geleerd.
Ik moest het wel even opzoeken:
https://www.herschut.nl/de-groninger-akte/
Een Groninger akte houdt kort gezegd het volgende in. De woning wordt alvast overgedragen aan de koper. Maar de koopprijs is dan nog niet betaald door de koper.
pi_197068081
De betaalspecificatie van FNC is beschikbaar op de site.
Pecunia non olet
pi_197068420
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:01 schreef TisIk het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Als ik die slechte ervaring v.w.b. de 1e hypotheek (Wit Mobiliteit) bij NLInvesteert niet gehad had, had ik dit project waarschijnlijk meegenomen.
Misschien zijn er meer investeerders die zo redeneren, want normaal zo dit project waarschijnlijk zo vol zijn.
Laten we hopen dat dat echt zo is en dat NLInvesteert hierdoor voortaan wat zorgvuldiger met de rechten van de houders van een 1e hypotheek omgaat.
Wellicht even contact opnemen met NLinvesteert. Geven graag uitleg over het voorgevallen verkoop proces. Het heeft iig mijn vertrouwen in het platform weer een klein beetje hersteld en is mijn inziens dit één van de professioneelste crowdfundplatformen in Nederland m.b.t. het geven van informatie tijdens de funding en na de funding.
pi_197069513
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:14 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

Wellicht even contact opnemen met NLinvesteert. Geven graag uitleg over het voorgevallen verkoop proces. Het heeft iig mijn vertrouwen in het platform weer een klein beetje hersteld en is mijn inziens dit één van de professioneelste crowdfundplatformen in Nederland m.b.t. het geven van informatie tijdens de funding en na de funding.
Hebben ze ook uitgelegd waarom die eerste verkoop van het pand niet doorging? Ik heb hier zelf meerdere keren vergeefs om gevraagd.
Pecunia non olet
pi_197069595
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:04 schreef obligataire het volgende:
De betaalspecificatie van FNC is beschikbaar op de site.
4 Aflossingen ditmaal waaronder de python kweker, vervroegd. Die was het wurgcontract blijkbaar beu :W


Maar ik zie ook ineens een aantal projecten als 'afgeboekt' staan waarvan ik dacht dat er nog recovery actie liep. Merkwaardig. Zou het iets met de overgang naar Intrum te maken hebben, schifting gemaakt van kansrijk/kansloos......

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 29-12-2020 20:54:29 ]
Pecunia non olet
pi_197073568
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:14 schreef Crowdfunder87 het volgende:
Wellicht even contact opnemen met NLinvesteert. Geven graag uitleg over het voorgevallen verkoop proces. Het heeft iig mijn vertrouwen in het platform weer een klein beetje hersteld en is mijn inziens dit één van de professioneelste crowdfundplatformen in Nederland m.b.t. het geven van informatie tijdens de funding en na de funding.
Kun je daar iets over vertellen hier, zonder eventuele vertrouwelijke details? Ik zit er zelf niet in, dus alleen hier mee gelezen, en heb inderdaad naar aanleiding daarvan ook niet meer meegedaan met de bakker.

Ik had begrepen dat:
- De lening ca 10% hoger was dan gepitched
- Er geen achterstallige rente is opgevraagd dan wel gerekend
- Een deel van de opbrengst van de verkoop ondanks eerste hypotheek aan andere schuldeisers is toegekomen.

Dat eerste is misschien alleen onduidelijk, maar de andere twee zaken lijken toch wel een echt probleem.
pi_197074876
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:14 schreef TechLight het volgende:

[..]

Kun je daar iets over vertellen hier, zonder eventuele vertrouwelijke details? Ik zit er zelf niet in, dus alleen hier mee gelezen, en heb inderdaad naar aanleiding daarvan ook niet meer meegedaan met de bakker.

Ik had begrepen dat:
- De lening ca 10% hoger was dan gepitched
- Er geen achterstallige rente is opgevraagd dan wel gerekend
- Een deel van de opbrengst van de verkoop ondanks eerste hypotheek aan andere schuldeisers is toegekomen.

Dat eerste is misschien alleen onduidelijk, maar de andere twee zaken lijken toch wel een echt probleem.
De uitleg die ik heb gekregen is dat de afweging executieverkoop (geen toestemming overige hypotheekhouders nodig) of onderhandse verkoop (toestemming overige hypotheekhouders en beslagleggers nodig, die daarvoor een beloning wensten) richting onderhandse verkoop is uitgevallen. Het blijft natuurlijk gissen wat executie had opgeleverd, het was een woon/winkelpand dus niet heel courant. Ik heb achteraf ook wel begrip voor de keuze, maar snap niet dat deze afweging niet eerder gewoon is gecommuniceerd naar de investeerders.
pi_197075663
Wat vinden jullie als doorgewinterde crowdfunders van CrowdAboutNow?

Nu staat onderstaande campagne erop, van een onafhankelijke nationale hypotheekadviseur. Ze hebben al tientallen werknemers en willen er nog 25 extra aannemen. Dat is iets heel anders dan de gebruikelijke kleine ondernemer!

5% rente, minimaal ¤500,- inleg

https://crowdaboutnow.nl/campagnes/viisi

[ Bericht 4% gewijzigd door Quyxz_ op 29-12-2020 23:07:03 ]
gr gr
pi_197082346
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
maar snap niet dat deze afweging niet eerder gewoon is gecommuniceerd naar de investeerders.
Of beter: de keuze op basis van een stemming aan investeerders was voorgelegd.
pi_197086337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het gaat er uiteindelijk om of je redelijkerwijs mag verwachten of de lening terugbetaald gaat worden en als er niet betaald wordt heb ik daar grote twijfel bij, of het nu wel of niet volgens afspraak is. Bij projecten waar de rente wel gewoon betaald wordt schrijf ik overigens niet zonder meer af.
Dat er uitstel aan een ondernemer wordt gegeven tijdens deze corona periode kan niet redelijkerwijze beschouwd worden als dat daardoor de vordering oninbaar wordt. Zeker ook omdat dit uitstel in een akkoord tussen ondernemer en investeerder gegeven. Als investeerder heb je namelijk het platform gemachtigd om namens jou dit akkoord te mogen sluiten.

Om te besluiten dat een vordering oninbaar is, zul je echt met sterkere bewijslast moeten komen dat het niet meer redelijkerwijs te verwachten is dat deze vordering in de toekomst betaald wordt. Persoonlijke twijfel over de financiële gezondheid van een onderneming is daarvoor niet genoeg.
pi_197086370
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Dit is niet het enige project waarbij het schema aangeeft (of aangaf) dat er alleen rente zou worden betaald en er wel gewoon aflossing is betaald. Bij 1 of 2 projecten (weet even niet meer welke) stond dat voor november ook zo maar was het schema de maand erna aangepast naar aflossing betaald.
Nu heb ik buiten deze Wok to Go Amsterdam ook nog Wok to Go Utrecht Mariaplaats en Sumo Hilversum die volgens het schema in december alleen rente zouden betalen maar die wel aflossing hebben betaald, zal dan wellicht in januari het schema worden aangepast. Bij die Wok Utrecht is echter wel de fee er vanaf.

Ik heb toch even een mailtje naar HCN gestuurd over deze betalingen afwijkend aan het schema en niet ingehouden fee. Ook was er iets niet helemaal goed met de in november en december betaalde rente van Atlantis Nederweert, dat was iets te veel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197086693
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het gaat er uiteindelijk om of je redelijkerwijs mag verwachten of de lening terugbetaald gaat worden en als er niet betaald wordt heb ik daar grote twijfel bij, of het nu wel of niet volgens afspraak is. Bij projecten waar de rente wel gewoon betaald wordt schrijf ik overigens niet zonder meer af.
Mee eens. Dat er een betaalregeling wordt afgesproken is niet uit luxe maar uit nood geboren. Dat het gebeurt en wordt nageleefd is prima maar biedt geen garantie voor de overlevingskansen.
Wordt er niet gecommuniceerd door de ondernemer maar simpelweg niet betaald, zegt a. iets over de mentaliteit van de ondernemer en b. iets over de urgentie van zijn problemen sterker nog dat hij misschien de handdoek al bijna in de ring heeft gegooid.

Ik trek me daarom weinig aan van de 90 dagen regel (want vaak zijn er solide zekerheden dus waarom zou je dan afwaarderen) en ook niet van een betalingsregeling. Ik heb voor het zakelijke deel van mijn porto trouwens een flinke stelpost (rond bedrag) voor Corona/m.n. Horeca opgevoerd. Daar durf ik wel een discussie met de inspecteur over aan te gaan. Uiteraard boek ik werkelijke defaults dan op die voorziening af.
Pecunia non olet
pi_197088607
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197089245
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Ik krijg de innercrowd lijk meestal pas al de lening al vol zit.
  woensdag 30 december 2020 @ 12:47:08 #241
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197089402
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je, Horsemen.

Al reeds enkele keren ws ik te laat.
Nu op tijd geïnvesteerd O-) .
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197089575
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 december 2020 17:56 schreef peterc het volgende:
net melding van GVE 19154
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
komt er ook aan, maar dit wisten we al
ontvangen
pi_197090702
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_197090871
Straks komt ome Karls online met zijn nieuw te bouwen opslagboxen. Wat denken jullie?

Ik overweeg wel mee te nemen omdat ik denk dat het niet veel brengt om alleen naar de historie van de locatie te kijken. Zijn idee is op zich interessant en denk ik goed overdacht. En hij heeft ook het netwerk om zijn plannen uit te voeren en die vergunning rond te krijgen. Toch is dit het zwakke punt, als de bouw onverhoopt niet doorgaat. Ik lees niets over vrijgave uit een depot.
Pecunia non olet
pi_197091154
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:26 schreef obligataire het volgende:
Straks komt ome Karls online met zijn nieuw te bouwen opslagboxen. Wat denken jullie?

Ik overweeg wel mee te nemen omdat ik denk dat het niet veel brengt om alleen naar de historie van de locatie te kijken. Zijn idee is op zich interessant en denk ik goed overdacht. En hij heeft ook het netwerk om zijn plannen uit te voeren en die vergunning rond te krijgen. Toch is dit het zwakke punt, als de bouw onverhoopt niet doorgaat. Ik lees niets over vrijgave uit een depot.
Ik neem deze klein mee. In vergelijkbare gevallen heeft geldvoorelkaar aangegeven dat een bouwdepot niet kan omdat de ondernemer de bouw zelf financieert en de investeerders nu enkel de huidige staat financieren en er nu al een overwaarde is (dit laatste is natuurlijk dubieus omdat het zo lang te koop heeft gestaan).

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 30-12-2020 13:41:23 ]
pi_197091376
twitter
pi_197091452
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik neem deze klein mee. In vergelijkbare gevallen heef geldvoorelkaar aangegeven dat een bouwdepot niet kan omdat de ondernemer de bouw zelf financieert en de investeerders nu enkel de huidige staat financieren en er nu al een overwaarde is (dit laatste is natuurlijk dubieus omdat het zo ;ang te koop heeft gestaan).
Ik heb de vraag voorgelegd aan GVE en verwacht ongeveer hetzelfde antwoord te krijgen......

Aanvullend zou ik kunnen aanvoeren dat hij privé helemaal aansprakelijk is , en ik vermoed dat daar best wel wat te halen valt , dus echt hele grote zorgen maak ik me niet.
Pecunia non olet
pi_197091457
quote:
12s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:51 schreef peterc het volgende:

[..]

ontvangen
Bijzonder, toen ik gisteren online keek stond er bij dat de geplande betaling over 2 weken zou zijn.

Maar goed hier ook ontvangen evenals Pioenroosstraat van Crowdpartners ^O^ w/
pi_197091458
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik heb nog 2 apoc-jes lopen dus deze neem ik niet mee.
pi_197091951
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

ik heb nog 2 apoc-jes lopen dus deze neem ik niet mee.
Hier ook, hoewel ik tegenwoordig eerder een apoc leasing mee zal nemen dan een tear down project zolang daar geen aflosverplichting zit.

@Horsemen Geïnvesteerd bedrag ¤ 400 ben je 1 van de eerste investeerders in een apoc project dat je zo vroeg al een link toegestuurd krijgt?
pi_197092109
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aflossingsvoorwaarden worden wel steeds magerder
quote:
De Geldnemer mag op ieder moment gedurende de looptijd van de lening de lening in één keer in het geheel vervroegd aflossen, waarbij aan de investeerders ten minste 3 maanden rente wordt vergoed (bijv. bij volledige aflossing na 2 maanden is de rentevergoeding 3 maanden).
pi_197092341
Inmiddels heb ik 2 apoc'jes terug, waaronder gisteren 1. Ik sluis dat bedrag weer door naar deze pitch.
pi_197092657
I
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb de vraag voorgelegd aan GVE en verwacht ongeveer hetzelfde antwoord te krijgen......

Aanvullend zou ik kunnen aanvoeren dat hij privé helemaal aansprakelijk is , en ik vermoed dat daar best wel wat te halen valt , dus echt hele grote zorgen maak ik me niet.
Ik begrijp de eigen cijfers van Maurice niet helemaal ... bij alle 3 projecten is "Af: Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl" in de huidige situatie 0. Dat kan niet kloppen.
pi_197092908
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 14:06 schreef fok321 het volgende:
I
[..]

Ik begrijp de eigen cijfers van Maurice niet helemaal ... bij alle 3 projecten is "Af: Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl" in de huidige situatie 0. Dat kan niet kloppen.
De oudere leningen vallen onder de lopende leningen
pi_197093500
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De oudere leningen vallen onder de lopende leningen
ok, bedankt :)
  woensdag 30 december 2020 @ 14:37:14 #256
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197093946
quote:
Zal ik aan aan bijgedragen hebben.
Mijn groei bij Crowdrealestate is niet in percentage uit te drukken.
Februari eerste investering.
Inmiddels 12x waarvan 4x afgelost. Dus nog 8 lopend.
Mogelijk 2021 een groei in %
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197094560
Hcn annuleert project.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beter vooraf annuleren dan achteraf gedoe.
pi_197094625
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb de vraag voorgelegd aan GVE en verwacht ongeveer hetzelfde antwoord te krijgen......

Aanvullend zou ik kunnen aanvoeren dat hij privé helemaal aansprakelijk is , en ik vermoed dat daar best wel wat te halen valt , dus echt hele grote zorgen maak ik me niet.
Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eigenlijk is dit onzin. Karls heeft straks 2 zakken met geld: eentje uit die bewuste verkoop en eentje afkomstig uit deze financiering.
Welke van de 2 zakken met geld hij aanwendt; is natuurlijk volkomen willekeurig en niet te achterhalen. Maar goed het gaat dus voortvarend met hem anders kon hij dit niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 30-12-2020 15:03:56 ]
Pecunia non olet
pi_197094869
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 14:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
open, meegenomen en gaat speedy en Karls is al vol , APOC nog ff bekijken heb er nog een bunch lopen, en SIGje Rotterdam gaat ook speedy

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 30-12-2020 15:10:49 ]
pi_197094903
quote:
12s.gif Op woensdag 30 december 2020 15:03 schreef peterc het volgende:

[..]

open, meegenomen en gaat speedy, APOC nog ff bekijken heb er nog een bunch lopen
Ja nu al 79% vol en het proces verliep traag. Toch kunnen meedoen.
Pecunia non olet
pi_197095174
quote:
12s.gif Op woensdag 30 december 2020 15:03 schreef peterc het volgende:
en SIGje Rotterdam gaat ook speedy
Deze gaat morgen pas open
pi_197095321
_O-
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 15:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Deze gaat morgen pas open
foutje niet goed gekeken, // sorry _O-

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 30-12-2020 15:22:20 ]
pi_197096027
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:14 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

Wellicht even contact opnemen met NLinvesteert. Geven graag uitleg over het voorgevallen verkoop proces. Het heeft iig mijn vertrouwen in het platform weer een klein beetje hersteld en is mijn inziens dit één van de professioneelste crowdfundplatformen in Nederland m.b.t. het geven van informatie tijdens de funding en na de funding.
Ik heb al een tijdje geleden contact met NLIinvesteert opgenomen, maar ik heb nog geen antwoord gehad.
Ik ben het met je eens dat NLInvesteert op veel gebieden één van de professioneelste platformen is.
De pitches zijn erg uitgebreid en helder en vooral de inschatting van de uitwinwaarde van de zekerheden is zeer helder en realistisch.
Voor veel zekerheden wordt de uitwinwaarde bijvoorbeeld als 'pm' aangeduid.

Maar de gang van zaken rond Wit Mobiliteit vind ik echt onacceptabel (hoewel ik nog even wacht op hun antwoord voor ik definitief mijn mening vorm).
Ik vind het ook raar dat de echte gang van zaken blijkbaar pas echt duidelijk wordt nadat je er specifiek om vraagt.
pi_197096416
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

De uitleg die ik heb gekregen is dat de afweging executieverkoop (geen toestemming overige hypotheekhouders nodig) of onderhandse verkoop (toestemming overige hypotheekhouders en beslagleggers nodig, die daarvoor een beloning wensten) richting onderhandse verkoop is uitgevallen. Het blijft natuurlijk gissen wat executie had opgeleverd, het was een woon/winkelpand dus niet heel courant. Ik heb achteraf ook wel begrip voor de keuze, maar snap niet dat deze afweging niet eerder gewoon is gecommuniceerd naar de investeerders.
Mee eens, ik kan ook wel begrip opbrengen voor die keuze (even aangenomen dat het verhaal klopt), maar dat had natuurlijk gewoon open aan de investeerder verteld moeten worden.
Heb je ook gevraagd hoe het kan dat er 60k meer uitgeleend is dan in de pitch gemeld (althans daar lijkt het toch helemaal op)?
Als je niet op de informatie in de pitch kan vertrouwen (zeker als het om zoiets essentieels gaat), dan kunnen wij als investeerders nooit een verantwoorde beslissing nemen.
pi_197096834
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:49 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Hier ook, hoewel ik tegenwoordig eerder een apoc leasing mee zal nemen dan een tear down project zolang daar geen aflosverplichting zit.

@:horsemen Geïnvesteerd bedrag ¤ 400 ben je 1 van de eerste investeerders in een apoc project dat je zo vroeg al een link toegestuurd krijgt?
bij een flexlening wordt ook niet afgelost toch?
pi_197096985
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 15:58 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

bij een flexlening wordt ook niet afgelost toch?
Beide zijn een flexlening, echter bij de tear out verkopen ze een gedeelte van het onderpand. Bij een lening zoals deze doen ze dat niet.
pi_197097850
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:14 schreef TechLight het volgende:

[..]

Kun je daar iets over vertellen hier, zonder eventuele vertrouwelijke details? Ik zit er zelf niet in, dus alleen hier mee gelezen, en heb inderdaad naar aanleiding daarvan ook niet meer meegedaan met de bakker.

Ik had begrepen dat:
- De lening ca 10% hoger was dan gepitched
- Er geen achterstallige rente is opgevraagd dan wel gerekend
- Een deel van de opbrengst van de verkoop ondanks eerste hypotheek aan andere schuldeisers is toegekomen.

Dat eerste is misschien alleen onduidelijk, maar de andere twee zaken lijken toch wel een echt probleem.
Wat dat eerste betreft: ik vermoed dat tussen de gepubliceerde pitch op NLI , en de daadwerkelijke overboeking naar De Wit, gebleken is dat de verliezen bij De Wit al zo groot waren dat aanvullend werkkapitaal noodzakelijk was. Verliesfinanciering dus. NLI heeft aangeklopt bij een grote investeerder en deze heeft het verschil aangevuld maar uiteraard wel onder de paraplu van de 1e hypotheek die was voorbehouden aan de crowdfunders. En uiteraard moest deze ook meedelen in de opbrengst van het pand. En ja dit ging ook ten koste van de uitbetaling van achterstallige rente/kosten aan de crowdfunders. Mijn gedachte.......

En ja, dit project had (m.i.) dus eigenlijk helemaal niet mogen doorgaan maar NLI heeft gegokt dat het pand wel voldoende op zou brengen.

Dat eerste punt is dus niet alleen maar 'onduidelijk', maar eerder de kern van het probleem.....

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 30-12-2020 16:33:03 ]
Pecunia non olet
pi_197099240
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat dat eerste betreft: ik vermoed dat tussen de gepubliceerde pitch op NLI , en de daadwerkelijke overboeking naar De Wit, gebleken is dat de verliezen bij De Wit al zo groot waren dat aanvullend werkkapitaal noodzakelijk was. Verliesfinanciering dus. NLI heeft aangeklopt bij een grote investeerder en deze heeft het verschil aangevuld maar uiteraard wel onder de paraplu van de 1e hypotheek die was voorbehouden aan de crowdfunders. En uiteraard moest deze ook meedelen in de opbrengst van het pand. En ja dit ging ook ten koste van de uitbetaling van achterstallige rente/kosten aan de crowdfunders. Mijn gedachte.......

En ja, dit project had (m.i.) dus eigenlijk helemaal niet mogen doorgaan maar NLI heeft gegokt dat het pand wel voldoende op zou brengen.

Dat eerste punt is dus niet alleen maar 'onduidelijk', maar eerder de kern van het probleem.....
Helaas is de originele pitch niet meer te vinden op de website. Ik heb een paar weken geleden door alle pitches gescrold, en "gespeeld" met pitchnummers in de URL. Ik kwam wel heel wat niet-publieke pitches tegen, maar kreeg Wit mobiliteit niet gevonden.
Dit zoeken deed ik n.a.v. de schriftelijke reactie die ik ontvangen heb (vrij summier en vertrouwelijk, als ik meer wilde weten moest ik maar bellen).
Naar aanleiding an eerdere opmerkingen hier ging ik zoeken naar de pitch, of deze echt lager was als het uitgeleende bedrag.
Het contract geeft het uitgeleende bedrag aan.
Is er iemand hier die een kopie van de pitch heeft? Want als het klopt zoals onder ander jij, en @TechLight vermoeden is dit toch een ernstige fout van NLinvesteert, en zou het project gewoon teruggetrokken moeten zijn.

Zo te lezen hier zijn ze bij NLinvesteert nog niet van de vragen af mbt de afhandeling van dit project.

Ze zouden zich toch moeten realiseren dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat.
pi_197099557
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat dat eerste betreft: ik vermoed dat tussen de gepubliceerde pitch op NLI , en de daadwerkelijke overboeking naar De Wit, gebleken is dat de verliezen bij De Wit al zo groot waren dat aanvullend werkkapitaal noodzakelijk was. Verliesfinanciering dus. NLI heeft aangeklopt bij een grote investeerder en deze heeft het verschil aangevuld maar uiteraard wel onder de paraplu van de 1e hypotheek die was voorbehouden aan de crowdfunders. En uiteraard moest deze ook meedelen in de opbrengst van het pand. En ja dit ging ook ten koste van de uitbetaling van achterstallige rente/kosten aan de crowdfunders. Mijn gedachte.......

En ja, dit project had (m.i.) dus eigenlijk helemaal niet mogen doorgaan maar NLI heeft gegokt dat het pand wel voldoende op zou brengen.

Dat eerste punt is dus niet alleen maar 'onduidelijk', maar eerder de kern van het probleem.....
Je zou zo maar eens helemaal gelijk kunnen hebben.
Eens kijken wat NLInvesteert gaat zeggen.
pi_197100244
Enige wat ik nog heb van de pitch is wat me per mail toentertijd was verstuurd:

Met genoegen presenteren wij u een nieuwe investeringskans: Wit Mobilteit. Dit bedrijf heeft een positie veroverd in de zorgmarkt voor ouderen en wil deze positie verder uitbreiden. Door herfinanciering van het onroerend goed en het aantrekken van extra werkkapitaal wordt hiervoor ruimte gecreëerd.

Rendement
Investeerders wordt de mogelijkheid geboden een gedekte lening van in totaal EUR 500.000,= te verstrekken, met een Loan-to-Value van 75%. De lening kent een looptijd van 5 jaar, de rentevergoeding bedraagt 7% per jaar.

Investeren?
Wilt u ook investeren in deze mooie propositie? Lees hier dan verder op onze website en investeer direct. Meedoen kan vanaf EUR 1.000,=.
pi_197100843
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 17:00 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Helaas is de originele pitch niet meer te vinden op de website. Ik heb een paar weken geleden door alle pitches gescrold, en "gespeeld" met pitchnummers in de URL. Ik kwam wel heel wat niet-publieke pitches tegen, maar kreeg Wit mobiliteit niet gevonden.
Dit zoeken deed ik n.a.v. de schriftelijke reactie die ik ontvangen heb (vrij summier en vertrouwelijk, als ik meer wilde weten moest ik maar bellen).
Naar aanleiding an eerdere opmerkingen hier ging ik zoeken naar de pitch, of deze echt lager was als het uitgeleende bedrag.
Het contract geeft het uitgeleende bedrag aan.
Is er iemand hier die een kopie van de pitch heeft? Want als het klopt zoals onder ander jij, en @:TechLight vermoeden is dit toch een ernstige fout van NLinvesteert, en zou het project gewoon teruggetrokken moeten zijn.

Zo te lezen hier zijn ze bij NLinvesteert nog niet van de vragen af mbt de afhandeling van dit project.

Ze zouden zich toch moeten realiseren dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat.
Het is op zijn minst toch wel lichtelijk verdacht dat de pitch nu weg is en dat je moet bellen voor een meer dan summier antwoord.
Je moet dus blijkbaar echt altijd de pitch opslaan van een project waar je aan meedoet.
Ik zal je een link naar de pitch sturen.
pi_197100860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 17:00 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Helaas is de originele pitch niet meer te vinden op de website. Ik heb een paar weken geleden door alle pitches gescrold, en "gespeeld" met pitchnummers in de URL. Ik kwam wel heel wat niet-publieke pitches tegen, maar kreeg Wit mobiliteit niet gevonden.
Dit zoeken deed ik n.a.v. de schriftelijke reactie die ik ontvangen heb (vrij summier en vertrouwelijk, als ik meer wilde weten moest ik maar bellen).
Naar aanleiding an eerdere opmerkingen hier ging ik zoeken naar de pitch, of deze echt lager was als het uitgeleende bedrag.
Het contract geeft het uitgeleende bedrag aan.
Is er iemand hier die een kopie van de pitch heeft? Want als het klopt zoals onder ander jij, en @:TechLight vermoeden is dit toch een ernstige fout van NLinvesteert, en zou het project gewoon teruggetrokken moeten zijn.

Zo te lezen hier zijn ze bij NLinvesteert nog niet van de vragen af mbt de afhandeling van dit project.

Ze zouden zich toch moeten realiseren dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat.
Ik zou even een mailtje sturen naar het platform met een cc naar de AFM en vragen om een copie van de pitch. Men is verplicht alle documentatie en correspondentie met/aan de investeerder beschikbaar te houden en te bewaren.

Als je niets krijgt zou ik het mailtje opnieuw oppakken en met toevoegingen van je bevindingen sturen naar de AFM met een cctje naar het platform. Eventueel zou je het laatse mailtje naar de AFM kunnen opvolgen met een telefoontje naar de AFM.
pi_197101177
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

4 Aflossingen ditmaal waaronder de python kweker, vervroegd. Die was het wurgcontract blijkbaar beu :W

....
_O-
pi_197101594
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 17:09 schreef TisIk het volgende:

[..]

Je zou zo maar eens helemaal gelijk kunnen hebben.
Eens kijken wat NLInvesteert gaat zeggen.
En uiteindelijk zit daar dan ook de basis van het probleem, de zekerheden die de oorspronkelijke investeerders voorgespiegeld kregen moesten schijnbaar met meer gedeeld worden dan was aangegeven. Als dat zo is, dan is daar wel een basis voor een klacht en een basis waarbij schade is ontstaan.

Overigens heb ik recent begrepen (is er hier iemand die daar kennis van heeft?) dat bij onderhandse verkoop de 2e, 3e etc. hypotheekhouder expliciet akkoord moet gaan met het opgeven van het hypotheekrecht en daar dus ook iets voor terug kan vragen (delen in de opbrengst bijvoorbeeld). Bij een executieverkoop is het afrekenen in volgorde van hypotheek rang (kosten, rest hoofdsom, achterstallige rente, contractueel verschuldigde renten etc.) en heeft niemand meer iets te zeggen cq. tegen te houden en voert notaris uit conform overeenkomsten. Dus in dit geval had er denk ik (is meen ik ook al even naar voren gekomen) aan de investeerders gevraagd moeten worden wat hun voorkeur had: onderhands verkopen maar deel van de opbrengst afgeven of executieverkoop met een mogelijk risico van lagere opbrengst (maar dat kan met taxatie redelijk inzichtelijk gemaakt worden). Als het inderdaad zo is gegaan, lijkt er wel een case te zijn vanuit de investeerders richting het platform. En zo'n situatie is mogelijk ook nog een reden waarom banken vaak geen 2e en volgende hypotheekhouder achter zich accepteren, want dan lopen ze het risico bij onderhandse verkoop een deel van de opbrengst aan de andere partijen af te meten staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 30-12-2020 18:13:25 ]
pi_197103490
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 15:47 schreef TisIk het volgende:

[..]

Mee eens, ik kan ook wel begrip opbrengen voor die keuze (even aangenomen dat het verhaal klopt), maar dat had natuurlijk gewoon open aan de investeerder verteld moeten worden.
Heb je ook gevraagd hoe het kan dat er 60k meer uitgeleend is dan in de pitch gemeld (althans daar lijkt het toch helemaal op)?
Nee, dat wist ik eerlijk gezegd niet eens.
pi_197103668
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar ik zie ook ineens een aantal projecten als 'afgeboekt' staan waarvan ik dacht dat er nog recovery actie liep. Merkwaardig. Zou het iets met de overgang naar Intrum te maken hebben, schifting gemaakt van kansrijk/kansloos......
Projecten met status Afgeboekt zijn de projecten waar nog recovery's lopen. Of er ook daadwerkelijk gelden teruggehaald worden is lastig te volgen, daarvoor moet je in de specificaties kijken.
  woensdag 30 december 2020 @ 19:42:07 #277
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197105288
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Aflossingsvoorwaarden worden wel steeds magerder
[..]

Nog even dan maakt Apoc de regels en tekend GVE bij het kruisje. })
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197105397
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 17:45 schreef TisIk het volgende:

[..]

Het is op zijn minst toch wel lichtelijk verdacht dat de pitch nu weg is en dat je moet bellen voor een meer dan summier antwoord.
Je moet dus blijkbaar echt altijd de pitch opslaan van een project waar je aan meedoet.
Ik zal je een link naar de pitch sturen.
Dank voor de link.
En voor de geïnteresseerden: de pitch vermeld 500K als doelbedrag (met een uitwinwaarde van de zekerheden van 517K.

Het contract meld 562K als lening bedrag.

De openstaande hoofdsom ten tijde van default (gelijk aan het bedrag wat uitgewonnen is): 557K

Default tot uitkering hoofdsom heeft ongeveer 1.5 jaar geduurd. Dus we zijn 1.5 jaar rente a 6.1% netto per jaar misgelopen.

Conclusie: het stinkt.

Ik ga op basis van bovenstaande de komende dagen eens een mail bakken. Dank voor de hulp met de pitch. Ik zal de AFM gelijk kopiëren in mijn mail communicatie.

Wordt vervolgd.
  woensdag 30 december 2020 @ 19:49:24 #279
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197105643
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 19:44 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dank voor de link.
En voor de geïnteresseerden: de pitch vermeld 500K als doelbedrag (met een uitwinwaarde van de zekerheden van 517K.

Het contract meld 562K als lening bedrag.

De openstaande hoofdsom ten tijde van default (gelijk aan het bedrag wat uitgewonnen is): 557K

Default tot uitkering hoofdsom heeft ongeveer 1.5 jaar geduurd. Dus we zijn 1.5 jaar rente a 6.1% netto per jaar misgelopen.

Conclusie: het stinkt.

Ik ga op basis van bovenstaande de komende dagen eens een mail bakken. Dank voor de hulp met de pitch. Ik zal de AFM gelijk kopiëren in mijn mail communicatie.

Wordt vervolgd.
Maak sinds kort deel uit deel van dit forum. Voel echt de daadkracht om samen op te treden tegen verkeerde zaken.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197106146
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag me wel af of hun business niet te veel is opgedroogd of gaat opdrogen. Luchtvaart zal pas op zijn vroegst weer op niveau van voor de corona zijn in 2024 (positieve scenario). Plus veel van hun klanten zitten in emerging markets waar de steunpakketten niet te vergelijken zijn zoals KLM ze krijgt.

Hun eerdere succesvolle projecten plus korte looptijd en leuk percentage maken het wel aantrekkelijk om mee te pakken.
pi_197108713
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 19:44 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dank voor de link.
En voor de geïnteresseerden: de pitch vermeld 500K als doelbedrag (met een uitwinwaarde van de zekerheden van 517K.

Het contract meld 562K als lening bedrag.

De openstaande hoofdsom ten tijde van default (gelijk aan het bedrag wat uitgewonnen is): 557K

Default tot uitkering hoofdsom heeft ongeveer 1.5 jaar geduurd. Dus we zijn 1.5 jaar rente a 6.1% netto per jaar misgelopen.

Conclusie: het stinkt.

Ik ga op basis van bovenstaande de komende dagen eens een mail bakken. Dank voor de hulp met de pitch. Ik zal de AFM gelijk kopiëren in mijn mail communicatie.

Wordt vervolgd.
Goede actie!
Ik laat het er ook zeker niet bij zitten.
Om het geld, maar nog meer om het principe.
Als we dit allemaal laten gebeuren worden we als investeerders helemaal niet meer serieus genomen.
Ik geef ze nog een weekje of zo om mijn mail te beantwoorden, daarna neem ik de volgende actie.
Laten we met z'n allen de platformen disciplineren!
pi_197111196
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 20:48 schreef TisIk het volgende:

[..]

Goede actie!
Ik laat het er ook zeker niet bij zitten.
Om het geld, maar nog meer om het principe.
Als we dit allemaal laten gebeuren worden we als investeerders helemaal niet meer serieus genomen.
Ik geef ze nog een weekje of zo om mijn mail te beantwoorden, daarna neem ik de volgende actie.
Laten we met z'n allen de platformen disciplineren!
Zou je mij ook een link naar de pitch kunnen sturen? Dan ga ik ook eens kijken of ik hier een zaak van ga maken.
pi_197112651
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 13:45 schreef TechLight het volgende:

[..]

Wat een ingewikkelde zeg. Ondernemer, leningnemer en (andere) aandeelhouder als borg. Allemaal op een hoop vegen, en dan de ene bv die het geld weer uitleent aan de andere bv...

Misschien binnenkort weer tijd voor horeca projecten, maar nu nog even vakantie vieren en niet te veel moeite doen om zulke pitches te doorgronden :)
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mee eens. M.i. een veel te complexe constructie.
Dezelfde naam en constructie als bij 380 - Mariaplaats Utrecht en 398 - Regulierbreestraat Amsterdam, die lopen ook pas 4 respectievelijk 3 maanden.
Het concept loopt volgens mij wel goed en de ondernemer heeft er blijkbaar ook wel vertrouwen in maar dit gaat wel erg snel achter elkaar voor mijn gevoel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:27 schreef obligataire het volgende:
Volgens mij zijn ze bij WokTG Amsterdam een beetje in de war; volgens het schema zouden ze nog een keer puur rente betalen in december en pas in januari de eerste volledige termijn. En daar had dan ook nog de fee van af gemoeten....
In het betaalschema staat 2 maanden aflossingsvrij, in de tekst staat dat ook zo. Is dit dan later aangepast?

quote]0s.gif Op woensdag 30 december 2020 10:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Ik heb toch even een mailtje naar HCN gestuurd over deze betalingen afwijkend aan het schema en niet ingehouden fee. Ook was er iets niet helemaal goed met de in november en december betaalde rente van Atlantis Nederweert, dat was iets te veel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[/quote]

Goed opgemerkt, had ik zelf nog niet gezien. Het blijft een hoop maatwerk en handwerk, daarbij kunnen foutjes gemaakt worden, die worden gelukkig altijd snel hersteld als je dit doorgeeft.

[ Bericht 26% gewijzigd door escortmk2 op 30-12-2020 22:14:40 ]
pi_197113642
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:49 schreef Tjalala het volgende:

[..]


@:horsemen Geïnvesteerd bedrag ¤ 400 ben je 1 van de eerste investeerders in een apoc project dat je zo vroeg al een link toegestuurd krijgt?
Niet dat ik weet O-)
pi_197122288
Weet iemand nog waar het onderpand van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
te koop stond?
Ik miste 2 betalingen vandaag bij A4F: bovenstaande en de schoenen verkoopster.
pi_197123538
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 02:15 schreef ETphonehome het volgende:
Weet iemand nog waar het onderpand van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
te koop stond?
Ik miste 2 betalingen vandaag bij A4F: bovenstaande en de schoenen verkoopster.
Onderpand is 1-12 verkocht. Lening zal dus afgelost worden
https://www.funda.nl/koop(...)is-41900666-brink-7/
pi_197123685
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 05:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Onderpand is 1-12 verkocht. Lening zal dus afgelost worden
https://www.funda.nl/koop(...)is-41900666-brink-7/
Wat een heerlijk huis en omgeving voor die prijs. Krijg je hier amper een tussenwoning voor :P
pi_197124283
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 19:49 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Maak sinds kort deel uit deel van dit forum. Voel echt de daadkracht om samen op te treden tegen verkeerde zaken.
Ik ook, maar helaas blijkt het lastig medestanders te mobiliseren op voorhand, ipv aan de voorkant samen een front te vormen als belangenvereniging om dit soort zaken voor te zijn. De proactiviteit ligt er bij enkele platformen niet om defaults zoveel mogelijk te beperken en zuinig om te gaan met zekerheden.
Men acteert liever achteraf dan proactief. Ik begrijp het ook wel.

Voor mij is het hele scala van de platformen een reden geweest om af te bouwen en wat meer te gaan beleggen op andere vlakken waar ik zelf meer invloed kan uitoefenen in mijn keuzes vwb schadebeperking.
De rendementen die ik maak liggen tussen de 4,57% en enkele 7-8% (uitschieters) netto wat verschilt per platform. Het gros ligt rond de 5%. Die rendementen kan je elders ook maken met minder gedoe en meer controle.
  donderdag 31 december 2020 @ 08:31:10 #289
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197124533
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 08:13 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Ik ook, maar helaas blijkt het lastig medestanders te mobiliseren op voorhand, ipv aan de voorkant samen een front te vormen als belangenvereniging om dit soort zaken voor te zijn. De proactiviteit ligt er bij enkele platformen niet om defaults zoveel mogelijk te beperken en zuinig om te gaan met zekerheden.
Men acteert liever achteraf dan proactief. Ik begrijp het ook wel.

Voor mij is het hele scala van de platformen een reden geweest om af te bouwen en wat meer te gaan beleggen op andere vlakken waar ik zelf meer invloed kan uitoefenen in mijn keuzes vwb schadebeperking.
De rendementen die ik maak liggen tussen de 4,57% en enkele 7-8% (uitschieters) netto wat verschilt per platform. Het gros ligt rond de 5%. Die rendementen kan je elders ook maken met minder gedoe en meer controle.
Zie dat er bij diverse platforms erg wordt "geschermd" met AFM.
Maar dat er iets minder daadkracht is bij aflossingen die niet of te laat gedaan worden.
OPMERKING: scheer ze zeker niet allemaal over één kam.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197124585
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Schijf 2 ook volgegooid. Schijf 1b 94% vol. Alleen schijf 1a blijft wat achter
pi_197124744
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 08:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Schijf 2 ook volgegooid. Schijf 1b 94% vol. Alleen schijf 1a blijft wat achter
Een mooie prestatie. Goed om te zien dat SiG dergelijke projecten nu ook in een redelijke tijd vol kan krijgen. Wel jammer dat het nog steeds gebeurt door een relatief klein aantal (<300) investeerders.
  donderdag 31 december 2020 @ 08:59:09 #292
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197124887
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 08:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een mooie prestatie. Goed om te zien dat SiG dergelijke projecten nu ook in een redelijke tijd vol kan krijgen. Wel jammer dat het nog steeds gebeurt door een relatief klein aantal (<300) investeerders.
Wel inmiddels het project bij SIG met de meeste investeerders.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197124915
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 02:15 schreef ETphonehome het volgende:
Weet iemand nog waar het onderpand van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
te koop stond?
Ik miste 2 betalingen vandaag bij A4F: bovenstaande en de schoenen verkoopster.
Ze komen bij mij wel vaker verspreid over 2 dagen binnen. Sinds het overlijden van Imelda gaat het allemaal een stuk stroever en continue op het randje(aldus de overeenkomst).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(hier komt het meestal op dag 6 binnen, is het dan wel of niet op dag 5 overgemaakt...)

[ Bericht 1% gewijzigd door Tjalala op 31-12-2020 09:07:16 ]
pi_197125359
Ik ben dit jaar gestart met crowdfund (lang leve COVID, overdag tussendoor even snel inleggen zit er op kantoor niet in) en nu vraag ik me af of ik netjes een overzicht krijg van Collin (a la banken/beleggingsplatformen) of dat ik zelf de waarde van 1-1 moet bepalen/vastleggen?
pi_197125391
Ik heb sinds een half jaar mijn crowdfund-activiteiten op pauze staan, aangezien ik liquide middelen moet vrijmaken voor de aankoop van een huis.

Mede door een cash buffer, een aantal vervroegde aflossingen en aandelen die ook liquide zijn, heb ik inmiddels een groot deel van het benodigde geld liquide. Nu is mijn verwachting dat op het moment dat ik met het geld over de brug moet komen, nog iets van 10k aan liquide middelen te kort kom. Vermogenstechnisch is het geen probleem, het gaat puur om een gebrek aan liquiditeit. Ik had natuurlijk meer liquide middelen kunnen aanhouden, maar ik had niet verwacht op dit moment van mijn leven weer in Nederland te wonen en toe te zijn aan de koop van een huis, maar toen kwam Corona.

Sommige CF-activiteiten zoals LenderSpender zijn nog wel eenvoudig te gelde te maken, maar de meeste investeringen worden enkel annuïtair afgelost of aan het einde van de looptijd. Familie wil mij wel helpen, en ik zie daarin drie opties:
- Schenking, maar ik wil geen giften van ze hebben.
- Lening, een extra familielening voor de aankoop van een huis gaat volgens de regels af van je totale leencapaciteit bij de bank en helpt dus niet.
- Verkoop van een deel van mijn investeringen

Aangezien de laatste optie voor mij het aantrekkelijkst is, vroeg ik me af of er hier leden zijn die hier ervaring mee hebben. Ik zat zelf te denken aan de verkoop van mijn Collin of SIG-investeringen. Aangezien dat in wallets wordt uitgekeerd, hoeft zelfs het platform niet mee te werken om dit administratief uit te voeren (ik zal alleen een keer de familie moeten helpen met het doorstorten van het geld afkomstig uit de wallet). Nu vroeg ik me af of belastingtechnisch er nog haken en ogen aan zo'n verkoop zitten, of zou ik de transactie gewoon belastingneutraal kunnen uitvoeren als in dat ik afspreek dat een familielid mij het bedrag aan uitstaande investeringen in cash betaald, en ik hem in ruil daarvoor toegang tot de account verleen en hem beloof (kan dat ook even op papier zetten, al vertrouwen we elkaar hier genoeg) te helpen met het doorstorten van het geld naar zijn rekening.

Afgezien van de belastingtechnische kant, zou je kunnen zeggen dat mocht ik persoonlijk failliet gaan, de schuldeisers deze constructie waars niet zullen accepteren en aanspraak zullen maken op deze investeringen. Alleen is de kans op een persoonlijk faillissement nul, aangezien ik meer dan voldoende eigen vermogen heb en gewoon in loondienst werkzaam ben.
pi_197125542
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:29 schreef FryskeFaam het volgende:
Ik ben dit jaar gestart met crowdfund (lang leve COVID, overdag tussendoor even snel inleggen zit er op kantoor niet in) en nu vraag ik me af of ik netjes een overzicht krijg van Collin (a la banken/beleggingsplatformen) of dat ik zelf de waarde van 1-1 moet bepalen/vastleggen?
Je krijgt een jaaropgave van Collin, ik weet zo niet uit me hoofd of deze per mail komt of dat je hem moet downloaden (verschilt namelijk per platform)

(misschien dat er ook oudere? platformen zijn die het niet doen)
pi_197125550
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:31 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik heb sinds een half jaar mijn crowdfund-activiteiten op pauze staan, aangezien ik liquide middelen moet vrijmaken voor de aankoop van een huis.

Familie wil mij wel helpen, en ik zie daarin drie opties:
- Schenking, maar ik wil geen giften van ze hebben.
Zelf zou ik vandaag en morgen een vrijgestelde schenking doen, dan ben je al ver. Je kunt dit óf later onderhands terugbetalen, of bijv op latere momenten iets voor hun betalen (bijv de vakantie, een rekening van .. etc). Zou voor mij de simpelste oplossing zijn.
pi_197125813
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:40 schreef FryskeFaam het volgende:

[..]

Zelf zou ik vandaag en morgen een vrijgestelde schenking doen, dan ben je al ver. Je kunt dit óf later onderhands terugbetalen, of bijv op latere momenten iets voor hun betalen (bijv de vakantie, een rekening van .. etc). Zou voor mij de simpelste oplossing zijn.
De familielening afsluiten na de hypotheekofferte en net doen alsof je het bedrag wel zelf liquide hebt. Het gaat om een zeer klein bedrag.
pi_197125815
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:40 schreef FryskeFaam het volgende:

[..]

Zelf zou ik vandaag en morgen een vrijgestelde schenking doen, dan ben je al ver. Je kunt dit óf later onderhands terugbetalen, of bijv op latere momenten iets voor hun betalen (bijv de vakantie, een rekening van .. etc). Zou voor mij de simpelste oplossing zijn.
Dit.

Je crowdfund investeringen "verkopen" aan een familielid klinkt wel heel omslachtig en een disaster in the making.
pi_197125903
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:40 schreef FryskeFaam het volgende:

[..]

Zelf zou ik vandaag en morgen een vrijgestelde schenking doen, dan ben je al ver. Je kunt dit óf later onderhands terugbetalen, of bijv op latere momenten iets voor hun betalen (bijv de vakantie, een rekening van .. etc). Zou voor mij de simpelste oplossing zijn.
Dit inderdaad, ik weet niet hoe de belastingdienst verder kijkt maar in 2022 (of misschien zelfs eind 2021) kan je ook zelf iets (terug) schenken.
pi_197125952
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 08:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een mooie prestatie. Goed om te zien dat SiG dergelijke projecten nu ook in een redelijke tijd vol kan krijgen. Wel jammer dat het nog steeds gebeurt door een relatief klein aantal (<300) investeerders.
Ik heb wel het idee dat er een paar hele grote stortingen zijn gedaan om de schrijven vol te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')