abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197066014
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Inderdaad een flinke verbetering van de voorwaarden:

• verkorting looptijd

• verhoging rente naar 9% (en alles direct)

Twee redenen waarom ik de bakker toch niet meeneem:

• Verliesfinanciering: de bakker is duidelijk door de bank buitengezet

• Platform gerelateerd: ik heb nog een beetje buikpijn van hoe NLinvesteert omging met de belangen van 1e hypotheekhouders in het geval van Wit mobiliteit. Hier blijft de bank er ook nog met een bedragje inzitten, en wie weet wat er de komende tijd nog meer gebakken wordt in de bakkerij (ik bedoel gestapeld).
Helemaal mee eens.
Als ik die slechte ervaring v.w.b. de 1e hypotheek (Wit Mobiliteit) bij NLInvesteert niet gehad had, had ik dit project waarschijnlijk meegenomen.
Misschien zijn er meer investeerders die zo redeneren, want normaal zo dit project waarschijnlijk zo vol zijn.
Laten we hopen dat dat echt zo is en dat NLInvesteert hierdoor voortaan wat zorgvuldiger met de rechten van de houders van een 1e hypotheek omgaat.
pi_197066364
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Groninger akte kan ook nog.
Bedankt. Weer wat geleerd.
Ik moest het wel even opzoeken:
https://www.herschut.nl/de-groninger-akte/
Een Groninger akte houdt kort gezegd het volgende in. De woning wordt alvast overgedragen aan de koper. Maar de koopprijs is dan nog niet betaald door de koper.
pi_197068081
De betaalspecificatie van FNC is beschikbaar op de site.
Pecunia non olet
pi_197068420
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:01 schreef TisIk het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Als ik die slechte ervaring v.w.b. de 1e hypotheek (Wit Mobiliteit) bij NLInvesteert niet gehad had, had ik dit project waarschijnlijk meegenomen.
Misschien zijn er meer investeerders die zo redeneren, want normaal zo dit project waarschijnlijk zo vol zijn.
Laten we hopen dat dat echt zo is en dat NLInvesteert hierdoor voortaan wat zorgvuldiger met de rechten van de houders van een 1e hypotheek omgaat.
Wellicht even contact opnemen met NLinvesteert. Geven graag uitleg over het voorgevallen verkoop proces. Het heeft iig mijn vertrouwen in het platform weer een klein beetje hersteld en is mijn inziens dit één van de professioneelste crowdfundplatformen in Nederland m.b.t. het geven van informatie tijdens de funding en na de funding.
pi_197069513
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:14 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

Wellicht even contact opnemen met NLinvesteert. Geven graag uitleg over het voorgevallen verkoop proces. Het heeft iig mijn vertrouwen in het platform weer een klein beetje hersteld en is mijn inziens dit één van de professioneelste crowdfundplatformen in Nederland m.b.t. het geven van informatie tijdens de funding en na de funding.
Hebben ze ook uitgelegd waarom die eerste verkoop van het pand niet doorging? Ik heb hier zelf meerdere keren vergeefs om gevraagd.
Pecunia non olet
pi_197069595
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:04 schreef obligataire het volgende:
De betaalspecificatie van FNC is beschikbaar op de site.
4 Aflossingen ditmaal waaronder de python kweker, vervroegd. Die was het wurgcontract blijkbaar beu :W

Maar ik zie ook ineens een aantal projecten als 'afgeboekt' staan waarvan ik dacht dat er nog recovery actie liep. Merkwaardig. Zou het iets met de overgang naar Intrum te maken hebben, schifting gemaakt van kansrijk/kansloos......

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 29-12-2020 20:54:29 ]
Pecunia non olet
pi_197073568
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 20:14 schreef Crowdfunder87 het volgende:
Kun je daar iets over vertellen hier, zonder eventuele vertrouwelijke details? Ik zit er zelf niet in, dus alleen hier mee gelezen, en heb inderdaad naar aanleiding daarvan ook niet meer meegedaan met de bakker.

Ik had begrepen dat:
- De lening ca 10% hoger was dan gepitched
- Er geen achterstallige rente is opgevraagd dan wel gerekend
- Een deel van de opbrengst van de verkoop ondanks eerste hypotheek aan andere schuldeisers is toegekomen.

Dat eerste is misschien alleen onduidelijk, maar de andere twee zaken lijken toch wel een echt probleem.
pi_197074876
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:14 schreef TechLight het volgende:

[..]

Kun je daar iets over vertellen hier, zonder eventuele vertrouwelijke details? Ik zit er zelf niet in, dus alleen hier mee gelezen, en heb inderdaad naar aanleiding daarvan ook niet meer meegedaan met de bakker.

Ik had begrepen dat:
- De lening ca 10% hoger was dan gepitched
- Er geen achterstallige rente is opgevraagd dan wel gerekend
- Een deel van de opbrengst van de verkoop ondanks eerste hypotheek aan andere schuldeisers is toegekomen.

Dat eerste is misschien alleen onduidelijk, maar de andere twee zaken lijken toch wel een echt probleem.
De uitleg die ik heb gekregen is dat de afweging executieverkoop (geen toestemming overige hypotheekhouders nodig) of onderhandse verkoop (toestemming overige hypotheekhouders en beslagleggers nodig, die daarvoor een beloning wensten) richting onderhandse verkoop is uitgevallen. Het blijft natuurlijk gissen wat executie had opgeleverd, het was een woon/winkelpand dus niet heel courant. Ik heb achteraf ook wel begrip voor de keuze, maar snap niet dat deze afweging niet eerder gewoon is gecommuniceerd naar de investeerders.
pi_197075663
Wat vinden jullie als doorgewinterde crowdfunders van CrowdAboutNow?

Nu staat onderstaande campagne erop, van een onafhankelijke nationale hypotheekadviseur. Ze hebben al tientallen werknemers en willen er nog 25 extra aannemen. Dat is iets heel anders dan de gebruikelijke kleine ondernemer!

5% rente, minimaal ¤500,- inleg

https://crowdaboutnow.nl/campagnes/viisi

[ Bericht 4% gewijzigd door Quyxz_ op 29-12-2020 23:07:03 ]
gr gr
pi_197082346
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
maar snap niet dat deze afweging niet eerder gewoon is gecommuniceerd naar de investeerders.
Of beter: de keuze op basis van een stemming aan investeerders was voorgelegd.
pi_197086337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het gaat er uiteindelijk om of je redelijkerwijs mag verwachten of de lening terugbetaald gaat worden en als er niet betaald wordt heb ik daar grote twijfel bij, of het nu wel of niet volgens afspraak is. Bij projecten waar de rente wel gewoon betaald wordt schrijf ik overigens niet zonder meer af.
Dat er uitstel aan een ondernemer wordt gegeven tijdens deze corona periode kan niet redelijkerwijze beschouwd worden als dat daardoor de vordering oninbaar wordt. Zeker ook omdat dit uitstel in een akkoord tussen ondernemer en investeerder gegeven. Als investeerder heb je namelijk het platform gemachtigd om namens jou dit akkoord te mogen sluiten.

Om te besluiten dat een vordering oninbaar is, zul je echt met sterkere bewijslast moeten komen dat het niet meer redelijkerwijs te verwachten is dat deze vordering in de toekomst betaald wordt. Persoonlijke twijfel over de financiële gezondheid van een onderneming is daarvoor niet genoeg.
pi_197086370
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:30 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Dit is niet het enige project waarbij het schema aangeeft (of aangaf) dat er alleen rente zou worden betaald en er wel gewoon aflossing is betaald. Bij 1 of 2 projecten (weet even niet meer welke) stond dat voor november ook zo maar was het schema de maand erna aangepast naar aflossing betaald.
Nu heb ik buiten deze Wok to Go Amsterdam ook nog Wok to Go Utrecht Mariaplaats en Sumo Hilversum die volgens het schema in december alleen rente zouden betalen maar die wel aflossing hebben betaald, zal dan wellicht in januari het schema worden aangepast. Bij die Wok Utrecht is echter wel de fee er vanaf.

Ik heb toch even een mailtje naar HCN gestuurd over deze betalingen afwijkend aan het schema en niet ingehouden fee. Ook was er iets niet helemaal goed met de in november en december betaalde rente van Atlantis Nederweert, dat was iets te veel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197086693
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 18:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het gaat er uiteindelijk om of je redelijkerwijs mag verwachten of de lening terugbetaald gaat worden en als er niet betaald wordt heb ik daar grote twijfel bij, of het nu wel of niet volgens afspraak is. Bij projecten waar de rente wel gewoon betaald wordt schrijf ik overigens niet zonder meer af.
Mee eens. Dat er een betaalregeling wordt afgesproken is niet uit luxe maar uit nood geboren. Dat het gebeurt en wordt nageleefd is prima maar biedt geen garantie voor de overlevingskansen.
Wordt er niet gecommuniceerd door de ondernemer maar simpelweg niet betaald, zegt a. iets over de mentaliteit van de ondernemer en b. iets over de urgentie van zijn problemen sterker nog dat hij misschien de handdoek al bijna in de ring heeft gegooid.

Ik trek me daarom weinig aan van de 90 dagen regel (want vaak zijn er solide zekerheden dus waarom zou je dan afwaarderen) en ook niet van een betalingsregeling. Ik heb voor het zakelijke deel van mijn porto trouwens een flinke stelpost (rond bedrag) voor Corona/m.n. Horeca opgevoerd. Daar durf ik wel een discussie met de inspecteur over aan te gaan. Uiteraard boek ik werkelijke defaults dan op die voorziening af.
Pecunia non olet
pi_197088607
Een nieuwe GvE APOC inclusief Inner Crowd linkje.

Geïnvesteerd bedrag ¤ 400
Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Leendoel Voorfinanciering voorraden
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197089245
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:19 schreef Horsemen het volgende:

Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Dank! Ik krijg de innercrowd lijk meestal pas al de lening al vol zit.
  woensdag 30 december 2020 @ 12:47:08 #241
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197089402
quote:

Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Dank je, Horsemen.

Al reeds enkele keren ws ik te laat.
Nu op tijd geïnvesteerd O-) .
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197089575
quote:
12s.gif Op dinsdag 29 december 2020 17:56 schreef peterc het volgende:
net melding van GVE 19154
SPOILER
komt er ook aan, maar dit wisten we al
ontvangen
pi_197090702
quote:

Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
Dank!
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_197090871
Straks komt ome Karls online met zijn nieuw te bouwen opslagboxen. Wat denken jullie?

Ik overweeg wel mee te nemen omdat ik denk dat het niet veel brengt om alleen naar de historie van de locatie te kijken. Zijn idee is op zich interessant en denk ik goed overdacht. En hij heeft ook het netwerk om zijn plannen uit te voeren en die vergunning rond te krijgen. Toch is dit het zwakke punt, als de bouw onverhoopt niet doorgaat. Ik lees niets over vrijgave uit een depot.
Pecunia non olet
pi_197091154
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:26 schreef obligataire het volgende:
Straks komt ome Karls online met zijn nieuw te bouwen opslagboxen. Wat denken jullie?

Ik overweeg wel mee te nemen omdat ik denk dat het niet veel brengt om alleen naar de historie van de locatie te kijken. Zijn idee is op zich interessant en denk ik goed overdacht. En hij heeft ook het netwerk om zijn plannen uit te voeren en die vergunning rond te krijgen. Toch is dit het zwakke punt, als de bouw onverhoopt niet doorgaat. Ik lees niets over vrijgave uit een depot.
Ik neem deze klein mee. In vergelijkbare gevallen heeft geldvoorelkaar aangegeven dat een bouwdepot niet kan omdat de ondernemer de bouw zelf financieert en de investeerders nu enkel de huidige staat financieren en er nu al een overwaarde is (dit laatste is natuurlijk dubieus omdat het zo lang te koop heeft gestaan).

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 30-12-2020 13:41:23 ]
pi_197091376
twitter
pi_197091452
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik neem deze klein mee. In vergelijkbare gevallen heef geldvoorelkaar aangegeven dat een bouwdepot niet kan omdat de ondernemer de bouw zelf financieert en de investeerders nu enkel de huidige staat financieren en er nu al een overwaarde is (dit laatste is natuurlijk dubieus omdat het zo ;ang te koop heeft gestaan).
Ik heb de vraag voorgelegd aan GVE en verwacht ongeveer hetzelfde antwoord te krijgen......

Aanvullend zou ik kunnen aanvoeren dat hij privé helemaal aansprakelijk is , en ik vermoed dat daar best wel wat te halen valt , dus echt hele grote zorgen maak ik me niet.
Pecunia non olet
pi_197091457
quote:
12s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:51 schreef peterc het volgende:

[..]

ontvangen
Bijzonder, toen ik gisteren online keek stond er bij dat de geplande betaling over 2 weken zou zijn.

Maar goed hier ook ontvangen evenals Pioenroosstraat van Crowdpartners ^O^ w/
pi_197091458
quote:

Bedrag ¤ 1.660.000
Rente 7%
Looptijd 24 mnd.
Classificatie n.v.t.
Projectnummer 23451
Product Flexlening
Zekerheden PR, BS, NO
G-PD percentage 0,33
Creditsafe score 62

SPOILER
ik heb nog 2 apoc-jes lopen dus deze neem ik niet mee.
pi_197091951
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

ik heb nog 2 apoc-jes lopen dus deze neem ik niet mee.
Hier ook, hoewel ik tegenwoordig eerder een apoc leasing mee zal nemen dan een tear down project zolang daar geen aflosverplichting zit.

@Horsemen Geïnvesteerd bedrag ¤ 400 ben je 1 van de eerste investeerders in een apoc project dat je zo vroeg al een link toegestuurd krijgt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')