abonnement Unibet Coolblue
pi_201747249
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 22:21 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ken je psychiater Jim van Os? Hij ziet psychisch lijden meer als menselijke variatie. Iedereen is in meer of mindere mate autistisch. Of psychotisch of depressief, vul wat in. Ik heb zelf echt de neiging om depressief te zijn, maar ik zie het niet als ziekte-entiteit ofzo, alsof er iets bestaat wat dat is. Ik zie het gewoon als menselijke variatie. En de één heeft dit nodig of gaat er zo mee om. In the end zijn we allemaal mensen met hetzelfde gedrag en hier en daar wat uitschieters. Zo'n labeltje zegt mij eerlijk gezegd vrij weinig. Het zegt vooral iets over onszelf als sociaal wezen en hoe wij met dingen/mensen omgaan.
Nee die ken ik, maar het klinkt wel interessant wat je zegt.. ik denk hier al wat langer over na. Bedankt :)
pi_201758299
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 22:07 schreef Nijna het volgende:
Wat heb je nodig om het makkelijker te maken?
Is er iets wat jou kan helpen? Mag je opdrachten alleen doen of moet het persé samen?
Misschien is er een tussenweg te bedenken?

Hoe lang moet je nog? En heb je misschien iets van hulp/begeleiding buiten school die je hiermee kan helpen naar de opleiding toe?

Waarom lijken ze je niet te willen helpen?
Hulp buitenschool is niet nodig, het binnen in school nodig en zo moeilijk is het nou ook weer niet dat er een speciaal iemand voor nodig is, maar mensen maken het op mijn school wel extra moeilijk.

Samenwerken, is lastig als mensen niet samenwerken, hoe ga ik deze laatste vraag zo uitleggen zodat ik niet iedereen over mij heen krijg? Ben je ooit wel eens uitgesloten geweest maar niemand verteld het?
pi_201761384
quote:
2s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 22:24 schreef DisneyXDEE het volgende:

[..]
Hulp buitenschool is niet nodig, het binnen in school nodig en zo moeilijk is het nou ook weer niet dat er een speciaal iemand voor nodig is, maar mensen maken het op mijn school wel extra moeilijk.

Samenwerken, is lastig als mensen niet samenwerken, hoe ga ik deze laatste vraag zo uitleggen zodat ik niet iedereen over mij heen krijg? Ben je ooit wel eens uitgesloten geweest maar niemand verteld het?
Ik snap je frustratie wel.
Samenwerken is zeker lastig als mensen niet samenwerken.
Is het voor jou duidelijk wie wat moet doen qua samenwerking?
Zou het lukken als je om duidelijkheid vraagt?
Je buitengesloten voelen herken ik wel, ik denk dat het niet altijd bewust buitensluiten is, maar dat maakt het gevoel van buitengesloten worden niet minder...

Sterkte, ik weet niet zo goed wat je kan doen verder.
Hebben jullie een studentenpsycholoog? Misschien kan je daar nog om hulp vragen?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201833505
Naast een ASS heb ik een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS). Het laatste halfjaar is deze OCS als gevolg van stress op mijn werk flink toegenomen waardoor ik nu ziek thuis zit en in behandeling bij de GGz ben. Gelukkig zijn mijn klachten dankzij de behandeling al iets afgenomen, maar mijn psycholoog heeft nu voorgesteld om eens een afspraak te maken bij een psychiater. Ze denkt dat ik baat kan hebben bij een lage dosering van een antipsychoticum zodat mijn angsten die met de stress en de OCS samenhangen verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind dat er best ernstige bijwerkingen bij zitten als ik dat zo lees.
pi_201833707
quote:
2s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 21:56 schreef DisneyXDEE het volgende:
Ik heb even een vraag, ik heb een probleem op school, samenwerken gaat lastig en ik heb veel weerstand van mijn studiegenoten.

Studiebegeleider en studentendecaan lijken niet te willen helpen. Wat zou ik kunnen doen? deze opleiding heb ik hard nodig, stoppen is geen oplossing.

Ik heb ASS en ADD.
Waarom lukt samenwerken niet? Kun je geen afspraken maken met je groepsgenoten maken? Of komen je groepsgenoten die afspraken niet na? Of lukt het niet om samen te werken in een groep?

Ik heb zelf veel moeite om te kunnen werken in omgeving waarin ook andere mensen aanwezig zijn. Maar om daar mee om te gaan zorg ik dat ik duidelijke afspraken maak over wat ik doe, wat anderen doen, wat ik nodig heb van anderen om mijn werk te kunnen doen en wat anderen van mij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Daarna trek ik mij terug op mijn eigen werkplek (afgezonderd van iedereen ;) O+) en als ik mijn aandeel heb afgerond spreken we een overleg af om de voortgang te bespreken. Misschien kun je wat met die aanpak?
pi_201834916
Pfffff...

Ik zit in een autistische burn-out. Veel spanning, paniekaanvallen, huilen ;( Oxazepam voorgeschreven gekregen om even tot rust te komen. Maar pffff... Heb dit 20 jaar geleden ook gehad en had zó gehoopt dat het me nooit meer zou gebeuren. Maar helaas. Gelukkig een goed netwerk om mee heen, en daardoor genoeg hulp. Maar da's het enige positieve aan het verhaal. Verplicht rust houden. Hopelijk werpt het snel vruchten af.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201835986
quote:
7s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 16:57 schreef Kowloon het volgende:
Naast een ASS heb ik een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS). Het laatste halfjaar is deze OCS als gevolg van stress op mijn werk flink toegenomen waardoor ik nu ziek thuis zit en in behandeling bij de GGz ben. Gelukkig zijn mijn klachten dankzij de behandeling al iets afgenomen, maar mijn psycholoog heeft nu voorgesteld om eens een afspraak te maken bij een psychiater. Ze denkt dat ik baat kan hebben bij een lage dosering van een antipsychoticum zodat mijn angsten die met de stress en de OCS samenhangen verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind dat er best ernstige bijwerkingen bij zitten als ik dat zo lees.
Ik slik een lage dosering antipsychoticum (seroquel 25mg) en eigenlijk weinig last van bijwerkingen. Eerste week was ik wat suffig overdag, maar dat werd gauw minder, ik slik het voordat ik ga slapen en val er makkelijker van in slaap. Ik slik het om de prikkels wat te dempen.
Ik ken van OCS alleen maar dat ze antidepressiva gebruiken, maar ik ben geen psychiater.
Overleg met die psychiater, hoor eens wat die denkt wat je zou kunnen helpen en spreek ook je zorgen uit.

@Celestien, wat klote... :* sterkte en pas goed op jezelf!
Mama van 2 lieve meiden :)
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 20 oktober 2021 @ 20:06:30 #208
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201836120
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 18:57 schreef Celestien het volgende:
Pfffff...

Ik zit in een autistische burn-out. Veel spanning, paniekaanvallen, huilen ;( Oxazepam voorgeschreven gekregen om even tot rust te komen. Maar pffff... Heb dit 20 jaar geleden ook gehad en had zó gehoopt dat het me nooit meer zou gebeuren. Maar helaas. Gelukkig een goed netwerk om mee heen, en daardoor genoeg hulp. Maar da's het enige positieve aan het verhaal. Verplicht rust houden. Hopelijk werpt het snel vruchten af.
;(

Daar kun je verder ook weinig over zeggen ofzo, helaas. In elk geval goed dat je fijne hulp om je heen hebt, dan komt het ongetwijfeld uiteindelijk wel goed ^O^
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_201836765
Zijn er mensen die quetiapine 50mg gebruiken? Ik heb ook een lange tijd 25mg gebruikt, maar dat is verhoogd omdat het bij mij niet voldoende werkte. En mijn psychiater vond dat niet zo heel gek ook, want te laag (voorgeschreven door een ander).
Neem het ook voor het slapen gaan en word er ook slaperiger van. :)

Slikken jullie dat ook voor altijd of is het wel de bedoeling dat af te bouwen en ermee te stoppen?
pi_201838555
Ik slik niks. Ik ben jaren verslaafd aan drank en drugs geweest. Maar ik ga het niet vervangen door medicatie.

Ik accepteer wie ik ben en heb veel meer schijt aan alles dan vroeger.

Het enige en dat klinkt misschien raar zijn mijn ballen, die zorgen voor irritante gevoelens, ik ben nooit verzadigd op dat gebied en dan kan nog wel eens tot vervelende situaties leiden.
pi_201839044
Quetiapine is niet verslavend.
pi_201839140
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:16 schreef Slumlord. het volgende:
Quetiapine is niet verslavend.
En dat helpt tegen?
pi_201839167
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:20 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
En dat helpt tegen?
In mijn geval dempt het prikkels.
Maar ja, ik ben nog lerende mee om te gaan, misschien maakt dat het anders. :)
pi_201839235
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:21 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
In mijn geval dempt het prikkels.
Maar ja, ik ben nog lerende mee om te gaan, misschien maakt dat het anders. :)
Overprikkeld zijn is echt de nr 1 trigger. Soort lawine die op je afkomt. Ik maak dan vaak domme keuzes. Alcohol, prostituees etc.
Zeker na een week werken.
pi_201839319
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:25 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Overprikkeld zijn is echt de nr 1 trigger. Soort lawine die op je afkomt. Ik maak dan vaak domme keuzes. Alcohol, prostituees etc.
Zeker na een week werken.
Ik ken het. ;) Ik heb ook een alcoholprobleem en een blowverslaving ‘gehad’ (je blijft altijd verslaafd).
En quetiapine heeft zeker bij geholpen om een normaal leven te leiden zonder die troep.
pi_201839364
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik ken het. ;) Ik heb ook een alcoholprobleem en een blowverslaving ‘gehad’ (je blijft altijd verslaafd).
En quetiapine heeft zeker bij geholpen om een normaal leven te leiden zonder die troep.
Wat deed het met je dan.
pi_201839632
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 22:32 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Wat deed het met je dan.
Lastige vraag.
Ik heb pas een jaar de diagnose en daarvoor was ik zo’n 10 jaar lang alleen maar onder invloed van alcohol en drugs. Wat is overprikkeling dan precies?
Na de diagnose begonnen met quetiapine 25mg en de keren dat ik overprikkeld was (extreem druk in mijn hoofd, oververmoeid, emoties hoog oplopen/irrationeel nadenken), is een paar keer voorgevallen. Nu sinds een halfjaartje 50mg en merk wel ietsje meer rust en ik de emoties beter kan handelen, maar het neemt ze zeker niet weg.

Daarom vroeg ik me ook af of er meer waren die 50mg gebruiken, want lees alleen maar 25mg hier.
pi_201840350
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:01 schreef Nijna het volgende:
Ik slik een lage dosering antipsychoticum (seroquel 25mg) en eigenlijk weinig last van bijwerkingen. Eerste week was ik wat suffig overdag, maar dat werd gauw minder, ik slik het voordat ik ga slapen en val er makkelijker van in slaap. Ik slik het om de prikkels wat te dempen.
Aha, mijn psycholoog zei ook al dat ik mij waarschijnlijk niet veel zorgen hoef te maken om bijwerkingen, mede vanwege de lage dosering. Ze vroeg mij om er voor het komende gesprek over na te denken of ik überhaupt aan medicatie zou willen beginnen, dus dat ben ik nu aan het doen.

quote:
Ik ken van OCS alleen maar dat ze antidepressiva gebruiken, maar ik ben geen psychiater.
Overleg met die psychiater, hoor eens wat die denkt wat je zou kunnen helpen en spreek ook je zorgen uit.
Ja, ga ik doen. Ik ben niet per definitie tegen medicatie maar het moet wel een goed beargumenteerde stap zijn vind ik. En het klopt inderdaad dat tegen OCS vooral anti-depressiva worden voorgeschreven, ik ben wel benieuwd waarom ze daar vanaf willen wijken. Misschien omdat mijn OCS in mijn geval een duidelijke link heeft met mijn ASS.
pi_201840473
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 20:32 schreef Slumlord. het volgende:
Zijn er mensen die quetiapine 50mg gebruiken? Ik heb ook een lange tijd 25mg gebruikt, maar dat is verhoogd omdat het bij mij niet voldoende werkte. En mijn psychiater vond dat niet zo heel gek ook, want te laag (voorgeschreven door een ander).
Neem het ook voor het slapen gaan en word er ook slaperiger van. :)

Slikken jullie dat ook voor altijd of is het wel de bedoeling dat af te bouwen en ermee te stoppen?
Quetiapine 50 mg is zo te lezen ook een variant met gereguleerde afgifte, misschien vormt dat ook een reden. Dan treden er minder schommelingen op in de concentratie werkzame stof in het bloed.
pi_201842414
Ik slik 25 mg quetiapine, tijd terug geprobeerd af te bouwen maar toen ik het halveerde kreeg ik een heel raar hoofd (ik vermoed dat ik nogal overprikkeld raakte) en toen besloten toch weer naar 25 te gaan.
Soms is het blijkbaar nog niet de tijd, maar misschien is het dat wel nooit...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201843094
quote:
7s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 23:57 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Quetiapine 50 mg is zo te lezen ook een variant met gereguleerde afgifte, misschien vormt dat ook een reden. Dan treden er minder schommelingen op in de concentratie werkzame stof in het bloed.
Ik moet mezelf corrigeren: ik slik 2x25mg. Op mijn bijsluiter staat ‘TABL FO’, geen idee of dat (ook) de gereguleerde variant is. Verder heb ik er geen verstand van.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 08:36 schreef Nijna het volgende:
Ik slik 25 mg quetiapine, tijd terug geprobeerd af te bouwen maar toen ik het halveerde kreeg ik een heel raar hoofd (ik vermoed dat ik nogal overprikkeld raakte) en toen besloten toch weer naar 25 te gaan.
Soms is het blijkbaar nog niet de tijd, maar misschien is het dat wel nooit...
Op zich zou ik het niet erg vinden om het tot mijn dood te gebruiken, maar ik denk dat dat ook niet de bedoeling kan zijn. Ik wil ergens niet ‘afhankelijk’ van moeten te zijn, maar aan de andere kant: als het helpt en het fijn is…
Als het heel druk is in mijn hoofd, dan werkt het niet en kan ik moeilijk in slaap vallen, ondanks de pilletjes. Heel afhankelijk hoe mijn dag gegaan is.
Ga dat binnenkort wel even bespreken met mijn psychiater, ik denk dat ik nog moet leren hoe ik mijn hoofd kan stopzetten.

Ik heb een keer gehad dat ik per ongeluk 4 innam (was vergeten dat ik er al 2 had ingenomen). :X Ik heb het wel geweten de volgende ochtend. Niet fijn.
pi_201845145
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:50 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik moet mezelf corrigeren: ik slik 2x25mg. Op mijn bijsluiter staat ‘TABL FO’, geen idee of dat (ook) de gereguleerde variant is. Verder heb ik er geen verstand van.
[..]
Op zich zou ik het niet erg vinden om het tot mijn dood te gebruiken, maar ik denk dat dat ook niet de bedoeling kan zijn. Ik wil ergens niet ‘afhankelijk’ van moeten te zijn, maar aan de andere kant: als het helpt en het fijn is…
Als het heel druk is in mijn hoofd, dan werkt het niet en kan ik moeilijk in slaap vallen, ondanks de pilletjes. Heel afhankelijk hoe mijn dag gegaan is.
Ga dat binnenkort wel even bespreken met mijn psychiater, ik denk dat ik nog moet leren hoe ik mijn hoofd kan stopzetten.

Ik heb een keer gehad dat ik per ongeluk 4 innam (was vergeten dat ik er al 2 had ingenomen). :X Ik heb het wel geweten de volgende ochtend. Niet fijn.
Ik zou eens met de psychiater overleggen. Ik lees ook best veel kinderen die ritalin gebruiken, misschien als ik ooit nog eens bij de psychiater kom dat ik dat maar eens ga overleggen....

Ergens begrijp ik wel het niet levenslang willen slikken, aan de andere kant, als je diabetes hebt dan denk je er niet eens over na om de insuline af te bouwen... Ja, slechte vergelijking misschien, maar om een of andere reden is het voor mentale problemen veel minder geaccepteerd om medicatie te gebruiken...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201845314
Ik slik liever helemaal niets. Nooit gedaan, tot de Oxazepam deze week.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201846260
Mijn batterij is leeg, maar er moet nog van alles... Ja, dat kan ik laten liggen tot morgen, maar dan moet het alsnog morgen en dan kan ik er zo tegenaan blijven hikken... :{
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201846598
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 09:50 schreef Slumlord. het volgende:
Ik moet mezelf corrigeren: ik slik 2x25mg. Op mijn bijsluiter staat ‘TABL FO’, geen idee of dat (ook) de gereguleerde variant is. Verder heb ik er geen verstand van.
Aha, 25 mg is de gewone variant, zonder vertraagde afgifte. FO staat voor FilmOmhuld, dat zijn tabletten waar een beschermende laag omheen zit, bijvoorbeeld tegen inwerking van het maagzuur of omdat het erg vies smaakt.
pi_201847112
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 12:52 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik zou eens met de psychiater overleggen. Ik lees ook best veel kinderen die ritalin gebruiken, misschien als ik ooit nog eens bij de psychiater kom dat ik dat maar eens ga overleggen....

Ergens begrijp ik wel het niet levenslang willen slikken, aan de andere kant, als je diabetes hebt dan denk je er niet eens over na om de insuline af te bouwen... Ja, slechte vergelijking misschien, maar om een of andere reden is het voor mentale problemen veel minder geaccepteerd om medicatie te gebruiken...
Zal ik doen. :)
Over 2 weken evaluatiegesprek met de therapeuten en psychiater over hoe en wat verder. Psycho-educatie heb ik afgerond en hoogstwaarschijnlijk komt hierna coaching. Geen idee wat dat inhoudt en in welke vorm.

quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 15:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Aha, 25 mg is de gewone variant, zonder vertraagde afgifte. FO staat voor FilmOmhuld, dat zijn tabletten waar een beschermende laag omheen zit, bijvoorbeeld tegen inwerking van het maagzuur of omdat het erg vies smaakt.
En jij denkt dat met vertraagde afgifte efficiënter/beter is?
pi_201864560
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 17:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Waarom lukt samenwerken niet? Kun je geen afspraken maken met je groepsgenoten maken? Of komen je groepsgenoten die afspraken niet na? Of lukt het niet om samen te werken in een groep?

Ik heb zelf veel moeite om te kunnen werken in omgeving waarin ook andere mensen aanwezig zijn. Maar om daar mee om te gaan zorg ik dat ik duidelijke afspraken maak over wat ik doe, wat anderen doen, wat ik nodig heb van anderen om mijn werk te kunnen doen en wat anderen van mij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Daarna trek ik mij terug op mijn eigen werkplek (afgezonderd van iedereen ;) O+) en als ik mijn aandeel heb afgerond spreken we een overleg af om de voortgang te bespreken. Misschien kun je wat met die aanpak?
Probeer ik ook, mensen willen niet meewerken. Ik heb nu het meeste gedaan wat niet erg is. maar ik ben uit Trello gegooid.
pi_201927202
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:00 schreef Slumlord. het volgende:
En jij denkt dat met vertraagde afgifte efficiënter/beter is?
Nee, het is gewoon een verschil. Wat voor jou beter is kan je beter met je psychiater bespreken.
pi_201927210
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 19:32 schreef DisneyXDEE het volgende:
Probeer ik ook, mensen willen niet meewerken. Ik heb nu het meeste gedaan wat niet erg is. maar ik ben uit Trello gegooid.
Omdat de samenwerking zo stroef verliep? Kun je het niet eens bespreken met een begeleidende docent of mentor?
pi_201965664
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 01:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Omdat de samenwerking zo stroef verliep? Kun je het niet eens bespreken met een begeleidende docent of mentor?
Ben er al mee bezig, geef meerdere oplossingen, maar willen het niet oplossen. Kans is groot dat ik een andere opleiding moet doen en extra studievertraging heb. Ben mensen gewoon zat, het is altijd de schuld van een ander.

Voel en ik word opnieuw ingesloten, door zomaar opgelde (verkeerd Nederlands ik weet het) had ik niet verwacht van een hogeschool.

[ Bericht 6% gewijzigd door DisneyXDEE op 31-10-2021 02:39:40 ]
pi_201965944
quote:
2s.gif Op zondag 31 oktober 2021 02:33 schreef DisneyXDEE het volgende:

[..]
Ben er al mee bezig, geef meerdere oplossingen, maar willen het niet oplossen. Kans is groot dat ik een andere opleiding moet doen en extra studievertraging heb. Ben mensen gewoon zat, het is altijd de schuld van een ander.

Voel en ik word opnieuw ingesloten, door zomaar opgelde (verkeerd Nederlands ik weet het) had ik niet verwacht van een hogeschool.
:{ maar omdat jouw groepje niet met je kan samenwerken (zo lees ik het), moet jij misschien een andere opleiding doen? Terwijl je wel meerdere oplossingen geeft?
Of loopt er meer stroef?

Vraag: herkennen jullie een negatief zelfbeeld? En heeft er iemand misschien ook een idee wat je ermee zou kunnen?
Want het zit me flink in de weg, maar ik krijg het niet omgebogen.
Het is alsof het in mn hoofd zo'n vaststaand feit is, als het feit dat je elke dag moet eten en drinken.

Ik kan ook best verklaringen bedenken, ik heb regelmatig gehoord dat ik beter mijn best moest doen enzo. Toen wist ik nog niet dat ik ass had. Maar intussen zijn er wel heel veel dingen op zijn plek gevallen en begrijp ik die opmerkingen van toen ook beter en ook waarom het niet lukte.
Maar ik voel me continu falen op zo ongeveer alle vlakken en dat maakt sommige dingen wel ontzettend lastig en maakt ook dat ik bepaalde stappen niet durf te nemen omdat ik bang ben dat ik het toch niet kan, denk ik.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201966171
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 07:46 schreef Nijna het volgende:
Vraag: herkennen jullie een negatief zelfbeeld? En heeft er iemand misschien ook een idee wat je ermee zou kunnen?
Ja, dat herken ik wel. Dat "dipje" kan zomaar 1-2 dagen duren, dan gaat het wel weer (tijdelijk weg). Ik wilde dat ik wist wat ik ermee zou kunnen, maar ik weet ook dat het de ASS is, dus dat blijf ik tegen mezelf zeggen en probeer het dan te relativeren.

Ik weet dat je hier niets aan hebt.
pi_201966375
Ik vind herkenning al fijn om te lezen, ik verwacht geen hapklare oplossing ;). Dank je!

Ik heb soms wel een dag dat ik denk: ok ik kan het ik ga *insert iets wat ik lastig vindt* doen, maar voordat ik actie heb ondernomen is dat gevoel ook weer weg.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201970513
quote:
2s.gif Op zondag 31 oktober 2021 02:33 schreef DisneyXDEE het volgende:

[..]
Ben er al mee bezig, geef meerdere oplossingen, maar willen het niet oplossen. Kans is groot dat ik een andere opleiding moet doen en extra studievertraging heb. Ben mensen gewoon zat, het is altijd de schuld van een ander.

Voel en ik word opnieuw ingesloten, door zomaar opgelde (verkeerd Nederlands ik weet het) had ik niet verwacht van een hogeschool.
Stoppen met je opleiding terwijl je schrijft dat deze opleiding erg belangrijk voor je is is toch zonde? Hebben jullie een studentpsycholoog? Die zou wellicht ook kunnen helpen, maak gewoon eens een afspraak. Opleidingen willen graag dat je je studie succesvol weet af te ronden, dan ontvangen ze namelijk geld van de overheid. Dus als je open vertelt wat er niet goed gaat en constructief mee wil werken aan een oplossing dan kan ik mij niet voorstellen dat ze je niet willen helpen.
pi_201970825
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 07:46 schreef Nijna het volgende:
Vraag: herkennen jullie een negatief zelfbeeld? En heeft er iemand misschien ook een idee wat je ermee zou kunnen?
Want het zit me flink in de weg, maar ik krijg het niet omgebogen.
Het is alsof het in mn hoofd zo'n vaststaand feit is, als het feit dat je elke dag moet eten en drinken.

Ik kan ook best verklaringen bedenken, ik heb regelmatig gehoord dat ik beter mijn best moest doen enzo. Toen wist ik nog niet dat ik ass had. Maar intussen zijn er wel heel veel dingen op zijn plek gevallen en begrijp ik die opmerkingen van toen ook beter en ook waarom het niet lukte.
Maar ik voel me continu falen op zo ongeveer alle vlakken en dat maakt sommige dingen wel ontzettend lastig en maakt ook dat ik bepaalde stappen niet durf te nemen omdat ik bang ben dat ik het toch niet kan, denk ik.
Negatief zelfbeeld is naar mijn idee een te generieke benadering. Je hebt naast negatieve gedachten vast ook positieve gedachten. Ik heb zelf ook veel last van negatieve gedachten, maar gelukkig heb ik ook positieve gedachten die er tegenover staan. Zo zal dat bij jou toch ook wel zijn?

Ik ben met mijn psycholoog bezig om al mijn negatieve gedachten op te schrijven en ze als volgt te analyseren, ik citeer uit mijn documentatie:
quote:
Vervolgens ga je jouw gedachten bevragen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door elkaar of jezelf onderstaande vragen te stellen:

• Kloppen de gedachten, zijn ze (wetenschappelijk) juist?
• Wat is daar zo erg aan?
• Welke argumenten pleiten je vóór deze gedachte?
• Welke argumenten pleiten tégen deze gedachte?
• Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Om je op weg te helpen kun je kijken of je één of meer van de onderstaande negatieve gedachten herkent, ik citeer uit dezelfde documentatie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 31-10-2021 15:20:17 ]
pi_201977560
quote:
7s.gif Op zondag 31 oktober 2021 14:22 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Stoppen met je opleiding terwijl je schrijft dat deze opleiding erg belangrijk voor je is is toch zonde? Hebben jullie een studentpsycholoog? Die zou wellicht ook kunnen helpen, maak gewoon eens een afspraak. Opleidingen willen graag dat je je studie succesvol weet af te ronden, dan ontvangen ze namelijk geld van de overheid. Dus als je open vertelt wat er niet goed gaat en constructief mee wil werken aan een oplossing dan kan ik mij niet voorstellen dat ze je niet willen helpen.
....

[ Bericht 11% gewijzigd door DisneyXDEE op 31-10-2021 22:55:14 ]
pi_201978279
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 07:46 schreef Nijna het volgende:

[..]
:{ maar omdat jouw groepje niet met je kan samenwerken (zo lees ik het), moet jij misschien een andere opleiding doen?

Daar lijkt het nu wel op jammer genoeg. Bizar maar helaas.
pi_201985955
Jep, het is besloten: ik ga toch dagelijks medicatie slikken om 'de boel daarboven' een beetje in het gareel te houden. De naam is me alweer ontschoten. Komt nog ;)

Maar na jaren van koppig volhouden dat ik het zonder ook wel red, ben ik overstag. Hopelijk wordt het nu wat makkelijker op dagelijkse basis.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201987141
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 16:12 schreef Celestien het volgende:
Jep, het is besloten: ik ga toch dagelijks medicatie slikken om 'de boel daarboven' een beetje in het gareel te houden. De naam is me alweer ontschoten. Komt nog ;)

Maar na jaren van koppig volhouden dat ik het zonder ook wel red, ben ik overstag. Hopelijk wordt het nu wat makkelijker op dagelijkse basis.
:*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201988528
Ik merk gewoon weer dat ik terug kom in een soort depressieve fase waar ik niet in wil zitten.
Merk gewoon dat mensen continu negatief zijn en niks eraan willen doen.

Ben nu al een paar weken thuis van school en raakt mij kennelijk, zeker omdat ik mijn doel wil halen en ze er gewoon een stokje voor lijken te steken, godverdomme.
pi_201988634
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 07:46 schreef Nijna het volgende:

Vraag: herkennen jullie een negatief zelfbeeld? En heeft er iemand misschien ook een idee wat je ermee zou kunnen?
Want het zit me flink in de weg, maar ik krijg het niet omgebogen.
Het is alsof het in mn hoofd zo'n vaststaand feit is, als het feit dat je elke dag moet eten en drinken.
Ja, ga er liever niet al te diep op in op een openbaar forum als deze :muziek: maar kan het wel eens frustrerend zijn, vooral ook omdat er soms helemaal niks aan de hand is maar toch maak je je druk om zaken die er 'mischien' zouden kunnen gebeuren }:| En al helemaal als je daar langer in blijft hangen dan je wilt.

Misschien wel een cliché antwoord maar wat wel helpt is om flink van mij af te schrijven, meditatie en sporten. O, en soms gewoon ook echt je rust pakken want ik merk dat TV kijken / series kijken / forummen / muziek luisteren wel leuk is maar eigenlijk is het alleen afleiding is en geen echte rust brengt.

Ofzo!
afspraak tandarts verzetten
pi_201989134
En soms ook gewoon door te accepteren dat je negatief bent, ipv je erin vast te bijten en hard zoekt naar een uitweg, hoe moeilijk dat ook is :)
afspraak tandarts verzetten
pi_201989157
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 17:41 schreef Nijna het volgende:

[..]
:*
:*
Het is oké. Heb er vrede mee. Het is beter zo. Ook voor de mensen om me heen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201989256
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 20:06 schreef Tyranoesauroes het volgende:
En soms ook gewoon door te accepteren dat je negatief bent, ipv je erin vast te bijten en hard zoekt naar een uitweg, hoe moeilijk dat ook is :)
Ik zou dat willen nuanceren naar: accepteer dat je op dit moment door deze fase van negativiteit gaat. Het is tijdelijk. Precies wat Tyranoesauroes zegt. Je kan er tegen vechten, maar dan maak je het alleen moeilijker.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201989523
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 21:56 schreef DisneyXDEE het volgende:

[..]
....

Het was niet aanmatigend bedoeld hoor, sorry als dat zo over is gekomen, hopelijk lukt het toch nog om een oplossing te vinden.
pi_201993230
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 20:12 schreef Celestien het volgende:
Ik zou dat willen nuanceren naar: accepteer dat je op dit moment door deze fase van negativiteit gaat. Het is tijdelijk. Precies wat Tyranoesauroes zegt. Je kan er tegen vechten, maar dan maak je het alleen moeilijker.
Dat werkt voor mij ook het prettigst. Ik heb al van kinds af aan dat ik ongeveer eens in de twee tot drie weken overweldigd raak door negatieve gedachten. Dan is iedereen stom, ben ik zelf nog stommer en weet ik echt zeker dat niemand mij kan waarderen. Als ik dan thuis ben ga ik in bed liggen, helemaal onder het dekbed. Als ik dan onder de mensen ben probeer ik niks te laten merken en maak ik mij het liefst zo snel mogelijk uit de voeten voor een wandeling. Gelukkig weet ik inmiddels ook dat die negatieve gedachten na ongeveer vier tot zes uur weer zo snel verdwenen zijn als ze op kwamen zetten ( :? ) en kan ik ze redelijk accepteren. Ik kan mij echter wel voorstellen dat als negatieve gedachten lang(er) duren je ze niet meer zo makkelijk meer kunt relativeren en accepteren.

Overigens, sinds mijn OCS flink is toegenomen kan ik de negatieve gedachten die niet met mijn OCS samenhangen nog wat verder relativeren. De negatieve gedachten van mijn OCS zijn echt zo angstaanjagend, daar zijn mijn andere negatieve gedachten een peuleschil bij. Misschien moet ik dat dan maar als een positief bijeffect zien. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 02-11-2021 01:43:17 ]
pi_201995876
En af en toe is het ook gewoon kut en ben je boos op jezelf -O- Kan wel roepen dat het makkelijk is om handvaten te hebben maar het kost wel tijd en energie die er niet altijd is in een stressmoment.
afspraak tandarts verzetten
pi_202016208
quote:
17s.gif Op maandag 1 november 2021 20:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Het was niet aanmatigend bedoeld hoor, sorry als dat zo over is gekomen, hopelijk lukt het toch nog om een oplossing te vinden.
Was niet zo bedoelt, bedankt voor je reactie. Heb geen tijd om stil te staan, oplossingen zijn er genoeg!
pi_202016376
Ik heb zojuist het evaluatiegesprek gehad n.a.v. psycho-educatie. Ik heb aangegeven welke dingen ik nog tegenaan liep en op basis daarvan gaan we door. Ik ga nog twee modules volgen:

1. Mindfulness om gedachten gemakkelijker los te laten wat dan zou moeten leiden tot minder klachten/drukte in mijn hoofd/stress. De focus ligt om mijn psychologische grenzen aan te voelen. Ik heb nog wel moeite om mijn hoofd te laten stoppen, en als het me lukt, dan duurt dat voor even. Daarna ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was: piekeren, nadenken, druk maken om dingen, langdurig tegen mezelf praten, etc.
2. Acceptatie- en commitmenttherapie (ACT) om de gevechten met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te laten stoppen. De focus ligt op het vergroten van mijn psychologische flexibiliteit. Ik kan namelijk wel een kort lontje hebben en ik accepteer niet zo snel een 'nee'. Al gaat dat wel beter vergeleken bij voordat ik begon met psycho-educatie, want nu is het makkelijker de schuld te geven aan mijn autisme en weet/begrijp ik ook sneller dat dat is.

Ook gaan ze me alvast aanmelden voor een coachingstraject, wat bij GGMD zit en de wachtlijsten heel erg lang zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 01:11 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Nee, het is gewoon een verschil. Wat voor jou beter is kan je beter met je psychiater bespreken.
Ik heb het verschil net gevraagd en de variant met gereguleerde afgifte houdt in dat gedurende de dag de medicatie wat afgeeft. Ik heb gevraagd of het zin had om dat ook te doen om de drukte in mijn hoofd te verminderen, en dat verschilde per persoon. Ik mocht het wel uitproberen, maar de kans bestond dan dat ik gedurende de dag suf ben/word. En dat verschilt ook weer persoon. :')

Dus voorlopig blijf ik bij de 'normale' variant (2x25mg) en ga ik gewoon beginnen met de bovengenoemde modules. Dan zie ik wel weer.
pi_202029031
Een positief iets...

Even terugkomen op mijn problemen, het is eigenlijk opgelost en als het nog niet opgelost dan heb ik meerdere oplossingen.

Mijn punt is, dat ik zelf voor mezelf (Jaaaa Nederlands, verkeerde zin) beter kan oplossen.
Zelf kan ik geen oplossingen geven voor iemand anders, omdat ik bepaalde dingen denk ik makkelijker kan doen.

Als ik problemen heb met Tinder, dan weet ik eigenlijk wat ik moet veranderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')