SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
• Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.
• Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.quote:Infographic verbanden en sponsoringquote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knechtquote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.Alternatieve Sinterklaas journaals:quote:Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.
En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ZWARTE PIET![]()
![]()
![]()
Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen
zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.
https://verbiedkozp.petities.nl/quote:Wij
Nederlanders met gezond verstand,
constateren
dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:
• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
[ Bericht 49% gewijzigd door sp3c op 24-11-2020 14:14:22 ]A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
Prima, geen problemen mee.quote:
Maar mag ik persoonlijk nog voor ZP spelen ( ik woon in Amsterdam)?A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
Ik verwacht niks. ZP is in heel Nederland minder geworden. Maar als ik dat zeg doet dat mensen veel pijn alleen omdat het de waarheid is. Men ziet ZP net als een hond, een trouwe huisdier ofzo.quote:Op zondag 22 november 2020 19:23 schreef Cherni het volgende: [..] Prima toch. Als Amsterdam van mening is dat ZP niet meer van deze tijd is dan heb ik er geen moeite mee. Voor mijn part word Piet blauw in Amsterdam. Maar verwacht niet dat elk dorp etc. in Nederland dezelfde mening heeft.
West-Melanesia![]()
Je mag doen wat je wilt, niemand kan je stoppen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Prima, geen problemen mee.
Maar mag ik persoonlijk nog voor ZP spelen ( ik woon in Amsterdam)?West-Melanesia![]()
Maar wat nou als ik Akwazi tegenkom, mag hij me dan wel of niet voor mijn kop schoppen?quote:Op zondag 22 november 2020 19:27 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Je mag doen wat je wilt, niemand kan je stoppen.A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
De Randstad is niet heel Nederland.quote:Op zondag 22 november 2020 19:26 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik verwacht niks. ZP is in heel Nederland minder geworden. Maar als ik dat zeg doet dat mensen veel pijn alleen omdat het de waarheid is. Men ziet ZP net als een hond, een trouwe huisdier ofzo."They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"![]()
Dreigen werkt, twee kanten op.
Gewoon bij elke demonstratie die kozp aankondigt, een tegendemonstratie aankondigen.
Dan durven ze niet meer.
Opgelost. KOKOZP![]()
Dat is het voor velen ook, net als Keti Koti of suikerfeest iets is dat je andere mensen niet moet willen afnemen. En terecht.quote:Op zondag 22 november 2020 19:26 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik verwacht niks. ZP is in heel Nederland minder geworden. Maar als ik dat zeg doet dat mensen veel pijn alleen omdat het de waarheid is. Men ziet ZP net als een hond, een trouwe huisdier ofzo.A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
"You know what, it is crazy enough to work!"quote:Op zondag 22 november 2020 19:30 schreef Gia het volgende:
Gewoon bij elke demonstratie die kozp aankondigt, een tegendemonstratie aankondigen.
Dan durven ze niet meer.
Opgelost. KOKOZP"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
Mensen de mond snoeren door te dreigen met geweld.quote:Op zondag 22 november 2020 19:30 schreef Gia het volgende:
Dan durven ze niet meer.
Opgelost. KOKOZP![]()
Hij is er nog steeds alleen niet altijd meer zwartquote:Op zondag 22 november 2020 19:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is het voor velen ook, net als Keti Koti of suikerfeest iets is dat je andere mensen niet moet willen afnemen. En terecht.West-Melanesia![]()
Daarom zeg ik ook Nederlandquote:Op zondag 22 november 2020 19:28 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
De Randstad is niet heel Nederland.West-Melanesia![]()
Mensen die dreigen met geweld de mond snoeren door OOK te dreigen met geweld.quote:Op zondag 22 november 2020 19:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mensen de mond snoeren door te dreigen met geweld.
Werp de eerste steen niet etc etc.A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
Nee hoor, geweldloos. Alleen een tegengeluid laten horen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:33 schreef Bluesdude het volgende:
Mensen de mond snoeren door te dreigen met geweld.![]()
Keti Koti is er nog wel, maar wel vegetarisch, want zielig.quote:Op zondag 22 november 2020 19:34 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hij is er nog steeds alleen niet altijd meer zwart
Suikerfeest is er nog wel, maar geen suiker, ongezond.
Werkt niet he?A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
Nee hoor, ik heb net geleerd van meester @Oceanier dat zeggen "dat je langs komt voor een gesprekje" geen dreigement is...quote:Op zondag 22 november 2020 19:33 schreef Bluesdude het volgende:
Mensen de mond snoeren door te dreigen met geweld.![]()
Nee KOZP demonstraties zijn vreedzaam.quote:Op zondag 22 november 2020 19:34 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Mensen die dreigen met geweld de mond snoeren door OOK te dreigen met geweld.
Werp de eerste steen niet etc etc.West-Melanesia![]()
Uhuh, BLM demonstraties ookquote:Op zondag 22 november 2020 19:37 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee KOZP demonstraties zijn vreedzaam..
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
quote:Op zondag 22 november 2020 11:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
KOZP gebruikt Google docs formulieren om je aan te melden voor een busrit of demo.
Vizieroplinks (twitter.com/vizieroplinks) heeft alle data opgevist en heeft nu nogal wat gegevens van kozp-leden![]()
![]()
KOZP geeft advies aan iedereen die zich aangemeld heeft.quote:![]()
Nee, dat zijn ze niet.quote:Op zondag 22 november 2020 19:37 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee KOZP demonstraties zijn vreedzaam."They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
een tegendemonstratie is sowieso niet per se gewelddadig natuurlijk
liefst niet denk ikOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.![]()
Gesprek/dreigement.quote:Op zondag 22 november 2020 19:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb net geleerd van meester @:Oceanier dat zeggen "dat je langs komt voor een gesprekje" geen dreigement is...
2 verschillende woorden
Je hebt je huiswerk goed gedaan die ik je mee naar huis heb gegeven.West-Melanesia![]()
Zp aanhangers zijn aan het zoeken...daarbij schromen ze niet om zich in allerlei bochten te wringen en te formulerenWest-Melanesia![]()
OK, als KOZP komt demonstreren dan gaan anderen met 100 mensen even lief aan ze vragen of ze weg willen gaan. Geregeld!quote:Op zondag 22 november 2020 19:38 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Gesprek/dreigement.
2 verschillende woorden
Je hebt je huiswerk goed gedaan die ik je mee naar huis heb gegeven.A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
Misschien moet meester @Oceanier zelf even bij collega meester Nederlands gaan aankloppen?quote:Op zondag 22 november 2020 19:38 schreef Oceanier het volgende:
Gesprek/dreigement.
2 verschillende woorden
Je hebt je huiswerk goed gedaan die ik je mee naar huis heb gegeven.![]()
pot/ketel dit hoorquote:Op zondag 22 november 2020 19:39 schreef Oceanier het volgende:
Zp aanhangers zijn aan het zoeken...daarbij schromen ze niet om zich in allerlei bochten te wringen en te formuleren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Ben je nou voor of tegen ZP?quote:Op zondag 22 november 2020 19:39 schreef Oceanier het volgende:
Zp aanhangers zijn aan het zoeken...daarbij schromen ze niet om zich in allerlei bochten te wringen en te formuleren
Durf gewoon een uitspraak te doen he?![]()
Men dreigt, bedreigt, gooit met eieren en stenen en agenten worden aangevallen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
OK, als KOZP komt demonstreren dan gaan anderen met 100 mensen even lief aan ze vragen of ze weg willen gaan. Geregeld!West-Melanesia![]()
Stenen? Bron?quote:Op zondag 22 november 2020 19:40 schreef Oceanier het volgende:
Men dreigt, bedreigt, gooit met eieren en stenen en agenten worden aangevallen.![]()
Naast bochten wringen vragen we nu ook al naar de bekende weg. Hier heb je het antwoord, er leiden meerdere wegen naar Rome...quote:West-Melanesia![]()
Misschien kan Jan de Groot Bossche bollen gaan uitdelen om de gemoederen te sussen op Black Friday.quote:![]()
Ja nee, dat gaan we nu echt niet meer doen, we (ik niet trouwens) komen alleen praten, echt waar! Geloof je me niet, waarom niet?quote:Op zondag 22 november 2020 19:40 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Men dreigt, bedreigt, gooit met eieren en stenen en agenten worden aangevallen.A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!![]()
KOZP neemt mensen en vooral kinderen iets essentieels af en dan knapt er iets. Zuigen en schelden kan escalatie in de hand werken, dus moet je dat niet doen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:37 schreef Oceanier het volgende:
Nee KOZP demonstraties zijn vreedzaam.
Als KOZP stopt met mensen uitmaken voor racist, dan kunnen we elkaar allemaal in de waarde laten.
De randstad met roetveegpiet en de rest van Nederland met zwarte Piet.
En daar moeten de partijen wellicht even over babbelen.![]()
A: Voor of tegen?quote:Op zondag 22 november 2020 19:43 schreef Oceanier het volgende:
Naast bochten wringen vragen we nu ook al naar de bekende weg. Hier heb je het antwoord, er leiden meerdere wegen naar Rome...
B: Bron van die "stenen"?![]()
Tuurlijk, iedereen verdient een kans. Maar ik snap je sarcasme t.o.v. de zp aanhangers. Volkomen logisch, die hebben in tegenstelling tot de KOZP aanhangers al flink huisgehoudenquote:Op zondag 22 november 2020 19:43 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja nee, dat gaan we nu echt niet meer doen, we (ik niet trouwens) komen alleen praten, echt waar! Geloof je me niet, waarom niet?
West-Melanesia![]()
KOZP: Zwarte pieten moeten weg. Daarna Grijze pieten, daarna roetveeg pieten, daarna Sinterklaas, daarna ?quote:Op zondag 22 november 2020 19:39 schreef Oceanier het volgende:
Bochten wringen genot.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2020 19:47:05 ]![]()
Dat anti-kamp does uiteraard NOOIT iets.quote:Op zondag 22 november 2020 19:40 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Men dreigt, bedreigt, gooit met eieren en stenen en agenten worden aangevallen.
![]()
dat gezegde ken je toch wel?quote:Op zondag 22 november 2020 19:41 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Wat heeft dit met ZP te maken, alleen omdat je zwart ziet?
je zit je in allerlei bochten te wringen om feiten te ontkennen?
waarom?
weet niemand want echt argumenten voor of tegen geef je niet ... je roept maar wat en als het tegendeel is bewezen roep je het nog een keer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Joh, het is niet voor niets dat er blokkeerfriezen zijn uitgevonden.quote:Op zondag 22 november 2020 19:37 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee KOZP demonstraties zijn vreedzaam.
die bussen zijn niet zonder reden tegengehouden.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Hoe je het ook wendt of keert, dat doet niets af aan het feit dat KOZP demonstraties vreedzaam zijn. Dus geweld met geweld bestrijden gaat niet op.quote:Op zondag 22 november 2020 19:43 schreef Gia het volgende:
[..]
KOZP neemt mensen en vooral kinderen iets essentieels af en dan knapt er iets. Zuigen en schelden kan escalatie in de hand werken, dus moet je dat niet doen.
Als KOZP stopt met mensen uitmaken voor racist, dan kunnen we elkaar allemaal in de waarde laten.
De randstad met roetveegpiet en de rest van Nederland met zwarte Piet.
En daar moeten de partijen wellicht even over babbelen.West-Melanesia![]()
' Wij zijn voor vrijheid van demonstratie, maar alleen voor ons.'quote:Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef S95Sedan het volgende:
Of moet ik nog even verder zoeken naar debiele (racistische) uitspraken en geweld?![]()
Dat zijn ze niet.quote:Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, dat doet niets af aan het feit dat KOZP demonstraties vreedzaam zijn. Dus geweld met geweld bestrijden gaat niet op."They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
Waarom zijn die bussen dan tegengehouden?quote:Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Joh, het is niet voor niets dat er blokkeerfriezen zijn uitgevonden.
die bussen zijn niet zonder reden tegengehouden.West-Melanesia![]()
Zou even 4 posts boven je kijken.quote:Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, dat doet niets af aan het feit dat KOZP demonstraties vreedzaam zijn. Dus geweld met geweld bestrijden gaat niet op.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: