abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196331367
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_196331378
Ik sloot hem met

quote:
Kan borstvoeding dippen of stoppen rond de 11 maanden? Mijn zoontje laat de laatste dagen vaak los, wil dan toch meer, is gefrustreerd en begint vlak na de borstvoeding al te jengelen van de honger, terwijl hij normaal pas een uur na de borstvoeding zijn brood en fruit krijgt.
En de laatste post van Nolita:

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 07:30 schreef Nolita het volgende:

[..]

Ze is 4 maanden inderdaad. Ik ging ook uit van aantal keer drinken, maar het steeds ‘te veel’ aan opbrengst liet me twijfelen. Nog maar even zo verder dus. :)
pi_196335036
@B.ertha Kan het zijn dat je ongesteld wordt? Ik had grote dippen tijdens m’n menstruatie.
Protège moi de mes désirs.
pi_196335337
Kan, dat zou dan voor het eerst zijn... Moet je dan gewoon doorgaan en tijdelijk een extra flesje geven?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:06:48 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_196336116
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 14:28 schreef B.ertha het volgende:
Kan, dat zou dan voor het eerst zijn... Moet je dan gewoon doorgaan en tijdelijk een extra flesje geven?
Ligt er een beetje aan wat je zelf wil. Je kunt het hem ook zelf laten regelen door toch weer vaker aan te leggen. Geef je er al flesvoeding naast nu?
disclaimer
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:21:04 #6
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196336291
Ik zou gaan voor aanleggen aanleggen etc. Maar ik heb nooit kunstvoeding in huis gehad dus het kwam niet in me op.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_196336316
quote:
Wat je met de fles gaat geven maak je dan zelf niet meer aan. ...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_196336544
Hij krijgt 2x borst, 1x fles. Vaker aanleggen zie ik niet zitten, extra boterham dan zolang dit duurt?
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:49:17 #9
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196336697
Of water, als het dorst is? Yoghurt? Iets van wat jij op dat moment eet?
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_196337354
quote:
Kan prima dan!

Ik werd het weer voor het eerst met 10 maanden. Heb nooit bijgevoed, alleen extra aangelegd. Als je dat niet ziet zitten kan je idd een flesje kv geven of overbruggen met wat extra bijvoeding. Met 11 maanden zou dat wel moeten kunnen.
pi_196337605
Ik ben wel jaloers op hoelang jullie niet ongesteld zijn geweest zeg!
Bij de eerste na 10 en nu na 12 weken alweer. Gelukkig lijkt mijn productie zich er niets van aan te trekken.

Ik zou op die leeftijd zeker iets extra’s aanbieden als hij nog hongerig is Bertha.
pi_196345220
Dank voor het meedenken ^O^
Nolita ik heb pcos dus dikke kans dat het nog wel even duurt, maar daar staat tegenover dat een volgende zwangerschap ook weer niet vanzelf zal gaan ;)
pi_196345261
Volgens mij is het advies dat tot 1 jaar melk de hoofdboeding is. Ik zou eerder voor een extra flesje kv gaan dan een boterham of yoghurt.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_196345628
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 08:02 schreef Rebubbled het volgende:
Volgens mij is het advies dat tot 1 jaar melk de hoofdboeding is. Ik zou eerder voor een extra flesje kv gaan dan een boterham of yoghurt.
Klopt, maar het gaat hier enkel om een dipje op te vangen met 11 maanden. Structureel zou een ander verhaal zijn natuurlijk. 🤗
  maandag 23 november 2020 @ 16:25:30 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_196379111
Ik heb net voorzichtig een flesje gekolfde melk aangeboden. Ik verwachtte er weinig van gezien de voorgeschiedenis van zijn broer en zus, maar deze makker dronk de hele 50cc zonder morren op. DIT BIEDT ZOVEEL HOOP :')
Ik probeerde therapeutisch maar desondanks klokte hij het nog in een mum weg :')
disclaimer
pi_196407649
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 16:25 schreef SQ het volgende:
Ik heb net voorzichtig een flesje gekolfde melk aangeboden. Ik verwachtte er weinig van gezien de voorgeschiedenis van zijn broer en zus, maar deze makker dronk de hele 50cc zonder morren op. DIT BIEDT ZOVEEL HOOP :')
Ik probeerde therapeutisch maar desondanks klokte hij het nog in een mum weg :')
O+ en ook nog eens terwijl je het zelf gaf... Hier op aanraden en lezen heeft papa het gedaan toen ik niet thuis was. Ging ook goed, maar zelf nog niet geprobeerd. Is ook nog geen aanleiding toe geweest, maar toch!
pi_196407703
Hier is het momenteel zo dat meneer aan het minderen is zo lijkt. Na 11 weken lang om de 2 uur beide borsten te vragen, gaan we nu ineens andere koers:
Gisteren zat er ineens vier uur tussen, en nu al een paar nachten dat hij maar 1 borst drinkt om drie uur (laatste voeding is dan 23u), om dan weer om 5/6 uur te komen voor een voeding die we slapend voortzetten in bed. Vervolgens komt hij vaak weer om 10 uur.

Herkenbaar? Is het utopisch om te denken dat er regelmaat zit in voeden op verzoek, of zijn we nu gewoon op weg naar een nieuw ritme?
  woensdag 25 november 2020 @ 15:03:31 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_196407784
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:52 schreef tpopml het volgende:

[..]

O+ en ook nog eens terwijl je het zelf gaf... Hier op aanraden en lezen heeft papa het gedaan toen ik niet thuis was. Ging ook goed, maar zelf nog niet geprobeerd. Is ook nog geen aanleiding toe geweest, maar toch!
Ja dit is bij mijn andere 2 kinderen ook nooit gelukt hoor. Dat was echt een drama, beide keren. Ik had dus lage verwachtingen, maar dit is bemoedigend!

quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:57 schreef tpopml het volgende:
Hier is het momenteel zo dat meneer aan het minderen is zo lijkt. Na 11 weken lang om de 2 uur beide borsten te vragen, gaan we nu ineens andere koers:
Gisteren zat er ineens vier uur tussen, en nu al een paar nachten dat hij maar 1 borst drinkt om drie uur (laatste voeding is dan 23u), om dan weer om 5/6 uur te komen voor een voeding die we slapend voortzetten in bed. Vervolgens komt hij vaak weer om 10 uur.

Herkenbaar? Is het utopisch om te denken dat er regelmaat zit in voeden op verzoek, of zijn we nu gewoon op weg naar een nieuw ritme?
Oh, als je op verzoek wil voeden dan is regelmaat inderdaad vaak een utopie.
Maar, wat hier ook vaak wordt aangehaald, op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn. Dus als je het liever nog wat vaker hebt kun je hem ook gewoon proberen aan te bieden. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.
Ik heb dagen gehad met 12 voedingen en dagen met 4, daar was soms gewoon geen peil op te trekken.
disclaimer
pi_196409189
Iemand dé tip bij verstopt melk kanaal? Oh wat doet dit pijn. Ik heb al warm gedoucht, gemasseerd met kokosolie, el tandenborstel op de plekken, hangend gevoed, vaak gevoed, onder voeden masseren (aaau) , drukke naar de tepel toe, rugby houding voeding(kin naar harde plek). Zit aan de buitenkant van rechterborst. Op een paar plekken heel duidelijk. Binnenkant is zacht. Leg steeds rechts eerst aan. Gister zo ziek gevoeld, had net geen verhoging maar in bed liggen te rillen van de kou en later bloedheet hoofd. Om half 8 met baby gaan slapen en daarna voelde ik me top, ook gaan sporten maar borst bleef hard en in loop van de dag steeds harder. Heb ook gekoeld tussen voeding en net gewarmd. Moet misschien gewoon tijd hebben? Begon gistermiddag. Nu aan de borst ook steken die naar binnen steken. Ik hoop dat het losschiet
pi_196409724
@Hilmo misschien voor het voeden een warm washandje er tegen aan en dan na het voeden weer en dan nog even kolven? (Wel erop drukken op die plek) dat hielp hier heel goed. Of in de douch met de hand masseren soort van "kolven". Sterkte het is echt geen fijn gevoel nee :*
  woensdag 25 november 2020 @ 17:29:52 #21
171422 LadyBlack
paint it black
pi_196409898
In plaats van een washandje kan je ook een luier vullen met warm water!

Sterkte Hilmo, dit klinkt niet als zomaar een verstoppinkje :X
pi_196410858
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2020 15:03 schreef SQ het volgende:

[..]

Ja dit is bij mijn andere 2 kinderen ook nooit gelukt hoor. Dat was echt een drama, beide keren. Ik had dus lage verwachtingen, maar dit is bemoedigend!
[..]

Oh, als je op verzoek wil voeden dan is regelmaat inderdaad vaak een utopie.
Maar, wat hier ook vaak wordt aangehaald, op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn. Dus als je het liever nog wat vaker hebt kun je hem ook gewoon proberen aan te bieden. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.
Ik heb dagen gehad met 12 voedingen en dagen met 4, daar was soms gewoon geen peil op te trekken.
En zowaar daarna geprobeerd om zelf te geven... Tot de laatste druppel. Eten is eten volgens dit Michelinmannetje O+

Ik vergeet vaak dat het ook voeden op mijn verzoek is!
pi_196411288
Hilmo wat vervelend zeg! Klinkt in ieder geval alsof je alles al hebt geprobeerd ondertussen. Hopelijk gaat het over en wordt het geen borstontsteking!

Wat je trouwens eventueel nog zou kunnen proberen zijn lecithine supplementen. Ik slik lecithine supplementen op aanraden van mijn doula, schijnt te helpen tegen verstopte melkkanaaltjes en het te voorkomen. Misschien het proberen waard? Op google een en ander over te vinden.

Dit staat erover op de website van LLL:

quote:
Lecithine
Hoewel niet wetenschappelijk bewezen, hebben sommige moeders goede ervaringen met een dagelijkse inname van twee eetlepels (3,6 - 4,8 gram) lecithine. De lecithine zou helpen om de verstoppingen sneller op te lossen. Vooral moeders met steeds terugkerende verstoppingen zeggen hier baat bij te hebben.
  woensdag 25 november 2020 @ 20:18:16 #24
171422 LadyBlack
paint it black
pi_196412377
Dat heb ik hier eerder gelezen over die lecithine ^O^
pi_196412426
Klinkt eerder als een borstontsteking Hilmo, althans wat jij beschrijft heb ik 4x gehad en dat waren ontstekingen.
Helaas geen tips :N
  woensdag 25 november 2020 @ 20:22:31 #26
149959 SQ
snelle trees
pi_196412436
Borstontsteking Helmond O+
disclaimer
pi_196448562
@Hilmo hoe gaat het nu met je?
pi_196451397
Oeh sq jij ook al?

Hier over hoor. Twee dagen of drie geduurd. Op mij verzoek toen ook savonds uitbed geplukt en langzaam werd het zachter. Koorts was twee avonden. Kan me dit niet herinneren ooit eerder te hebben gehad. En hoe dat nou is ontstaan? Nou ja voel me nu alleen verkouden haha maar borst is prima nu :)
pi_196454048
Fijn Hilmo!

Huh SQ jij ook? Ik snapte je post niet :@ :') .
  zaterdag 28 november 2020 @ 15:52:01 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_196454173
Nee, in flav dr post stond eerst Helmond ipv hilmo :P
Niks aan de hand hier.

Fijn dat het beter is Hilmo!
disclaimer
pi_196476536
Van de ene op de andere dag lijkt het einde van ons borstvoedingsavontuur ineens in zicht. En ik vind dat een beetje moeilijk merk ik, al ben ik natuurlijk dankbaar dat ik bijna 20 maanden mocht/ kon voeden.

Mayra drinkt al twee dagen minimaal en zegt nee als ik de borst aanbied. Gaat dat zo bij kinderen die geen borstvoeding meer willen? Eergisteren dronk ze nog met plezier 4 a 5x bij mij. Kan er iets anders aan de hand zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door CaVaBien op 29-11-2020 22:05:24 ]
  zondag 29 november 2020 @ 22:05:14 #32
171422 LadyBlack
paint it black
pi_196476681
Kan hoor CaVaBien, kan ook een zere keel oid zijn of iets anders waar ze even last van hebben tijdens drinken. Of even iets wat ze bedacht hebben :D

Ik geloof iig wel dat mijn kinderen ook allebei wel eens nauwelijks hebben gedronken en dan ineens weer gewoon verdergingen.
pi_196480053
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 22:05 schreef LadyBlack het volgende:
Kan hoor CaVaBien, kan ook een zere keel oid zijn of iets anders waar ze even last van hebben tijdens drinken. Of even iets wat ze bedacht hebben :D

Ik geloof iig wel dat mijn kinderen ook allebei wel eens nauwelijks hebben gedronken en dan ineens weer gewoon verdergingen.
Ik hoop ook dat het iets tijdelijks is. Ik word hier thuis uitgelachen door mijn partner, omdat ik er zo mee zit, maar ik ben er echt nog niet klaar voor (lekker egoïstisch) :P

Maar goed, als ze echt niet wil ga ik haar natuurlijk niet dwingen. Ik blijf het nog even een paar dagen aanbieden en als het nee blijft, dan moet ik er vrede mee hebben. Accepteren dat mijn grote baby geen baby meer is.
pi_196480280
Herkenbaar hoor! Mijn oudste dronk tot ruim 2,5 jaar, de jongste had er ook rond 20 maanden niet meer zoveel zin in. Ik heb nog tot 2 jaar zelf aangeboden, omdat ik het zo jammer vond als het afgelopen was. Dan nam hij voor de vorm 2 slokjes en was het "KAAAAA!" (klaar). Na zijn 2e verjaardag heb ik niet meer aangeboden. Hij vroeg er nog 1x om, na een week niet drinken, maar wist toen al totaal niet meer hoe hij aan moest happen. Ik vond dat zo bizar!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196485534
Is het ook niet zo dat je melk anders smaakt als je bijvoorbeeld ongesteld bent? Zou dat een mogelijk zijn?

Hier met een baby van 6 dagen aan de borst O+ Waar ik bij Bikkel de eerste 2 weken bij heb moeten kolven om maar de productie op gang te krijgen begon het nu bij de geboorte van Sam nog in de ok toen ze mij aan het dichtnaaien waren en Sam op mijn bost lag. Hierdoor drinkt hij teveel voormelk en te weinig achtermelk wat ervoor zorgt dat hij vaak komt voor een voeding. Vandaag iom de kraamhulp besloten om te gaan blokvoeden om zo de vraag en aanbod beter op elkaar af te stellen. Ik ben wel blij dat ik nu iig even niet na iedere voeding hoef na te kolven.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_196488940
@Wolken
Fijn idd dat je nu niet hoeft te kolven!
Wellicht kan je iom een lk ibclc even kijken of resetten werkt voor je?

Halloooo stuwing. :X Gelukkig kan peuter de druk wegdrinken.
Net ook voor het eerst beiden tegelijk aan de borst gehad. Zo mooi, maar ook heel raar omdat ze beiden anders drinken. O+
  Manager PR/Moderator maandag 30 november 2020 @ 23:05:37 #37
269689 crew  Viv
pi_196491246
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 09:11 schreef Phaidra het volgende:
Hij vroeg er nog 1x om, na een week niet drinken, maar wist toen al totaal niet meer hoe hij aan moest happen. Ik vond dat zo bizar!
Ik heb dit al over meerdere kindjes hier gelezen, bizar inderdaad na zo'n lange tijd!
pi_196500503
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 20:29 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
@:wolken
Fijn idd dat je nu niet hoeft te kolven!
Wellicht kan je iom een lk ibclc even kijken of resetten werkt voor je?

Halloooo stuwing. :X Gelukkig kan peuter de druk wegdrinken.
Net ook voor het eerst beiden tegelijk aan de borst gehad. Zo mooi, maar ook heel raar omdat ze beiden anders drinken. O+
Die is afgelopen vrijdag gelijk even langs geweest omdat het in het ziekenhuis wat moeizaam ging. De verpleegkundige had het al over kunstvoeding geven omdat hij te onrustig was om aan te happen..... Blokvoeden heeft wel geholpen en Sam is al een stuk minder aan het spugen en zit langer aan de borst dus we zijn nu weer gewoon om en om aan het voeden.

Fijn he, dat gevoel van stuwing :') Ik heb de zoogcompressen ook weer uit de kast moeten halen..

Hoe vind U dat hij moet delen?
pi_196504574
Wolken wat fijn zeg!

En duman, dat lijkt me bijzonder zeg, twee kindjes voeden zo!
pi_196557438
Het wordt wat lastig om mijn kleine boy in de doorgeschoven Madonna te worstelen, met al zijn Hollands welvaren :9 ... Daarbij raakt hij nu meer afgeleid tijdens het drinken waardoor ik het moeilijk vindt om hem zo fijn vast te houden. Iemand de gouden tip om dit wat comfortabeler te maken? Andere houding?

's Morgens in bed voed ik hem liggend, en dat gaat hartstikke goed O+ . Maar ja, om nou overdag op de bank te gaan liggen als ik hem moet voeden...
  zaterdag 5 december 2020 @ 04:18:26 #41
149959 SQ
snelle trees
pi_196558610
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:52 schreef tpopml het volgende:
Het wordt wat lastig om mijn kleine boy in de doorgeschoven Madonna te worstelen, met al zijn Hollands welvaren :9 ... Daarbij raakt hij nu meer afgeleid tijdens het drinken waardoor ik het moeilijk vindt om hem zo fijn vast te houden. Iemand de gouden tip om dit wat comfortabeler te maken? Andere houding?

's Morgens in bed voed ik hem liggend, en dat gaat hartstikke goed O+ . Maar ja, om nou overdag op de bank te gaan liggen als ik hem moet voeden...
Why nut? :D
Ik heb mijn kinderen altijd madonna gevoed trouwens. Als je het comfortabeler wil maken voor jezelf kun je er ook een berg kussens onder schuiven, of een voedingskussen, en dan kan het ook nog eens handsfree ;)
disclaimer
pi_196688580
Ik ben aan het kijken voor een tepelhoedje, heeft iemand suggesties (welke fijn zijn en welke juist niet)?
pi_196694142
Ik heb alleen die van Medela gebruikt, was prima :P Wel even de goede maat pakken. Waarom wil je een tepelhoedje gebruiken?

Vraagje; Loempia is afgelopen week 2 keer een dag naar de opvang geweest en heeft daar dus "koelkast melk" gehad. Zijn scheten stinken nu echt erg, en hij heeft vandaag nog niet gepoept (normaal meerdere keren per dag). Kan het komen door de melk uit de koelkast?
Hij lijkt gelukkig geen krampen te hebben, maar als zijn scheten nu voor altijd zo blijven ruiken moet ik mij even mentaal voorbereiden :') :P
pi_196694413
Die van Medela had ik inderdaad al gezien, ga die eens bestellen. Omdat ik meerdere blaren heb en het doet nogal pijn dus ik wil in ieder geval een tepelhoedje in huis hebben mocht ik het echt niet meer trekken.

Vreemd van die scheten! Want het is gewoon dezelfde melk maar koud?
pi_196694714
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 19:41 schreef Smart_ass het volgende:
Die van Medela had ik inderdaad al gezien, ga die eens bestellen. Omdat ik meerdere blaren heb en het doet nogal pijn dus ik wil in ieder geval een tepelhoedje in huis hebben mocht ik het echt niet meer trekken.

Vreemd van die scheten! Want het is gewoon dezelfde melk maar koud?
Wat vervelend van die blaren, hapt ze wel goed aan? Ik had een paar weken geleden een beginnende blaar doordat kleine dondersteen 's nachts een keer slecht had aangehapt en ik dat met mijn slaperige hoofd niet gelijk doorhad.

Ik heb bij mijn andere twee met tepelhoedjes van Medela gevoed. Heb je lanoline zalf? Dat kan ook helpen om de blaren te laten genezen.
pi_196694891
Zalf heb ik inderdaad! Ik denk maar even goed smeren en bh-loos rondlopen zodat het kan luchten. Ik hoop dat het snel vanzelf geneest.

Ze hapt niet goed aan nee, dat is een beetje het probleem. Laatste keer bij de kinderarts bij haar 2 maanden afspraak zei de arts dat ze een kort lipbandje heeft. Je kunt het ook wel goed zien want haar bovenlip krult niet zo mooi om maar staat best strak. Nu scheelt het gelukkig dat ik geen enorme tepels heb maar het is wel vervelend. Ze drinkt de laatste tijd ook erg onrustig, erg veel bewegen met haar armen en benen en vaak met haar hoofd naar achteren, is ook niet echt bevorderlijk.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ze dus vaak slecht aanhapt en ik het vaak maar zo heb gelaten want ik had er geen last van/deed geen pijn, maar dat is nu dus niet meer het geval.
  zaterdag 12 december 2020 @ 20:26:28 #47
319308 Tink89
To live is to dance
pi_196695082
Zou je het lipbandje niet laten kleven dan?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_196695096
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:15 schreef Smart_ass het volgende:
Zalf heb ik inderdaad! Ik denk maar even goed smeren en bh-loos rondlopen zodat het kan luchten. Ik hoop dat het snel vanzelf geneest.

Ze hapt niet goed aan nee, dat is een beetje het probleem. Laatste keer bij de kinderarts bij haar 2 maanden afspraak zei de arts dat ze een kort lipbandje heeft. Je kunt het ook wel goed zien want haar bovenlip krult niet zo mooi om maar staat best strak. Nu scheelt het gelukkig dat ik geen enorme tepels heb maar het is wel vervelend. Ze drinkt de laatste tijd ook erg onrustig, erg veel bewegen met haar armen en benen en vaak met haar hoofd naar achteren, is ook niet echt bevorderlijk.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ze dus vaak slecht aanhapt en ik het vaak maar zo heb gelaten want ik had er geen last van/deed geen pijn, maar dat is nu dus niet meer het geval.
Kun je haar lipbandje niet laten klieven? Denk dat dat al een hoop kan schelen wbt het aanhappen. Door het verkeerd aanhappen heb je namelijk wel kans dat die blaren steeds terug blijven komen en/of slecht genezen. En misschien eens kijken of je een lactatiekundige om hulp kan vragen.
pi_196695394
Ik denk dat het inderdaad misschien eens tijd wordt voor een lactatiekundige ja. Kan zij eens goed kijken of het nodig is om te klieven of niet.
pi_196695554
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:47 schreef Smart_ass het volgende:
Ik denk dat het inderdaad misschien eens tijd wordt voor een lactatiekundige ja. Kan zij eens goed kijken of het nodig is om te klieven of niet.
Zou ik zeker doen hoor!
pi_196695965
Hier komt dinsdag ook een lk ibclc langs (Teddy Roorda). Z. hapt ook niet goed aan. En ik hoor graag nog tips omtrent tandemvoeden.
Gelukkig groeit ze wel heel goed, maar dat is enkel omdat ik veel melk heb. Ze krijgt - ondanks de slechte aanhap - gelukkig toch genoeg binnen.

Oja, we hebben ook spruw.. heel fijn.
  zaterdag 12 december 2020 @ 21:29:19 #52
149959 SQ
snelle trees
pi_196696158
Oh wat vervelend DUMAN :(

Goud heeft ook echt een belabberde aanhap maar dat zorgt hier verder gelukkig niet voor problemen. Doet alleen een beetje pijn soms. Zou ook niet weten hoe ik dat kan verbeteren :')
disclaimer
pi_196696339
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:19 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Hier komt dinsdag ook een lk ibclc langs (Teddy Roorda). Z. hapt ook niet goed aan. En ik hoor graag nog tips omtrent tandemvoeden.
Gelukkig groeit ze wel heel goed, maar dat is enkel omdat ik veel melk heb. Ze krijgt - ondanks de slechte aanhap - gelukkig toch genoeg binnen.

Teddy O+
Ik heb haar filmpjes er vaak bijgepakt!

Wat vervelend van de spruw... Hebben beide kindjes daar dan last van?
pi_196696391
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:29 schreef SQ het volgende:
Zou ook niet weten hoe ik dat kan verbeteren :')
Daar is de lk voor. :D

Sinds gister pas ik dit toe, is toevallig in een bv-groep gepost door bovenstaande lk. En ik moet zeggen dat ik merk dat het aanhappen al veel beter gaat!
pi_196696392
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:19 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

Balen van de spruw! Bij Teddy ben ik ook geweest, fijne vrouw!
  zaterdag 12 december 2020 @ 21:40:40 #56
149959 SQ
snelle trees
pi_196696407
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:39 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Daar is de lk voor. :D

Sinds gister pas ik dit toe, is toevallig in een bv-groep gepost door bovenstaande lk. En ik moet zeggen dat ik merk dat het aanhappen al veel beter gaat!
Ja dat snap ik, ik ken de trucjes ook, maar mijn baby heeft daar tamelijk schijt aan. Hij trekt z'n mond gewoon niet open. Ik denk dat hij in baby gedragstherapie moet.
disclaimer
pi_196696421
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:37 schreef tpopml het volgende:

[..]

Wat vervelend van de spruw... Hebben beide kindjes daar dan last van?
Nee, heel raar! Peuter heeft (voor zover ik kan beoordelen) nergens last van. :)
pi_196696452
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:40 schreef SQ het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, ik ken de trucjes ook, maar mijn baby heeft daar tamelijk schijt aan. Hij trekt z'n mond gewoon niet open. Ik denk dat hij in baby gedragstherapie moet.
ik schrijf Z. ook in. ;)
Ze trekt haar mond vaak ook niet goed open. En wanneer ze de tepel los laat, zuigt ze op haar eigen onderlip en doet haar mond ook niet meer open. :')
pi_196696791
quote:

[..]

Daarom heb ik dus ook nog steeds geen lk ingeschakeld. Ik weet dat ze een slechte aanhap heeft en ik ken de trucjes ook, maar uiteindelijk moet de kleine het toch zelf doen.
DUMAN wat vervelend! Heb je zelf ook pijn of dat gelukkig niet?
pi_196696948
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 21:59 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Daarom heb ik dus ook nog steeds geen lk ingeschakeld. Ik weet dat ze een slechte aanhap heeft en ik ken de trucjes ook, maar uiteindelijk moet de kleine het toch zelf doen.
DUMAN wat vervelend! Heb je zelf ook pijn of dat gelukkig niet?
Maar als ze een te kort lipbandje heeft is het niet zo gek dat het haar niet lukt hè. ;)
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 december 2020 @ 22:06:23 #61
269689 crew  Viv
pi_196696965
quote:

[..]

God wat had ik een hekel aan dat soort filmpjes en geschreven teksten over aanhappen, "als je zelf X doet, neemt je baby automatisch een grote hap!" Flikker toch op. :')
  zaterdag 12 december 2020 @ 22:13:41 #62
149959 SQ
snelle trees
pi_196697135
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:06 schreef Viv het volgende:

[..]

God wat had ik een hekel aan dat soort filmpjes en geschreven teksten over aanhappen, "als je zelf X doet, neemt je baby automatisch een grote hap!" Flikker toch op. :')
:D nou ja, bij mijn oudste werkten de trucjes gelukkig wel, maar zo zie je maar weer, elke baby trekt zo z'n eigen plan :')
disclaimer
pi_196697238
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:06 schreef Viv het volgende:

[..]

Ja die van mij hebben dat ook nooit gedaan. :')
pi_196697364
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:05 schreef madam-april het volgende:

[..]

Maar als ze een te kort lipbandje heeft is het niet zo gek dat het haar niet lukt hè. ;)
Klopt. Hoewel de kinderarts hier zei dat ie een beetje kort was maar niet zorgwekkend. En ze is bijna 2,5 maand, het is een hele tijd wel goed gegaan :P. Anders had ik er waarschijnlijk al wel eerder werk van gemaakt. Maargoed ik mag natuurlijk niet klagen en er ondertussen niets aan doen, dus het wordt wel tijd om er in ieder geval even iemand naar te laten kijken :Y .
pi_196697464
Maargoed de kinderarts hier vond vitamine D druppels ook niet nodig en vond ook niet dat Bubbles spruw had omdat ze niet letterlijk alle symptomen had dus het is sowieso denk ik een goed idee om er nog even iemand anders naar te laten kijken.
pi_196697523
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:22 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Klopt. Hoewel de kinderarts hier zei dat ie een beetje kort was maar niet zorgwekkend. En ze is bijna 2,5 maand, het is een hele tijd wel goed gegaan :P. Anders had ik er waarschijnlijk al wel eerder werk van gemaakt. Maargoed ik mag natuurlijk niet klagen en er ondertussen niets aan doen, dus het wordt wel tijd om er in ieder geval even iemand naar te laten kijken :Y .
Had je ook met de kinderarts besproken dat ze niet goed aanhapt? ;)

Haar zuigkracht en kaken worden ook steeds sterker natuurlijk, dus het kan best zijn dat je er daardoor eerder geen last van had dat ze verkeerd aanhapte en nu wel.
pi_196697632
Kan heel goed inderdaad, met haar zuigkracht is zeker niets mis :D.
Dat aanhappen heb ik aangegeven ja, toen zei ze al dat het misschien handig was een lk in te schakelen mocht het erger worden. Zij hebben daar toch weer net iets meer verstand van. Dus ja. Moet er maar echt werk van maken maar ergens vind ik het jammer dat het zelf niet lukt en ik er iemand bij moet halen enzo :') .
pi_196698040
@Smart_ass zelf klieven is ook weer zowat, je kunt niet alles zelf. ;)
Een te kort lipbandje kan later geloof ik ook problemen geven met praten en zoenen dus ook als je borstprobleem overgaat zou ik er toch wat mee doen.

Poffertje mag ook naar gedragstherapie. Ze smokkelt vaak met een kleine hap, als ik haar dan losmaak hapt ze daarna meestal wel goed.
Het verschil met de oudste is groot, die deed volgens mij juist altijd zijn mond open. :D
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_196709646
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:33 schreef Smart_ass het volgende:
Kan heel goed inderdaad, met haar zuigkracht is zeker niets mis :D.
Dat aanhappen heb ik aangegeven ja, toen zei ze al dat het misschien handig was een lk in te schakelen mocht het erger worden. Zij hebben daar toch weer net iets meer verstand van. Dus ja. Moet er maar echt werk van maken maar ergens vind ik het jammer dat het zelf niet lukt en ik er iemand bij moet halen enzo :') .
Daar is echt niks jammers aan hoor! Ik vond het zelf heel fijn dat er iemand mee kijkt want hoewel het simpel klinkt, bv geven is vaak zo simpel nog niet. En ik vind het fijn dat ik altijd even kan appen met vragen.
  Manager PR/Moderator zondag 13 december 2020 @ 17:17:46 #70
269689 crew  Viv
pi_196709775
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 17:12 schreef Wolken het volgende:

[..]

Daar is echt niks jammers aan hoor! Ik vond het zelf heel fijn dat er iemand mee kijkt want hoewel het simpel klinkt, bv geven is vaak zo simpel nog niet. En ik vind het fijn dat ik altijd even kan appen met vragen.
Dit. @Smart_ass wees blij dat je in een land woont waar deze professionele hulp beschikbaar is (en dat je de middelen hebt om ze in te schakelen). :)
  zondag 13 december 2020 @ 17:28:10 #71
319308 Tink89
To live is to dance
pi_196709976
Dat laatste ook ja. Ik zei het bij prul nog tegen de kinderarts dat het eigenlijk bizar is dat de lk zo veel geld kost en niet vergoed wordt. Ze sturen je er wel naar door, maar vervolgens is de rekening voor een consult toch behoorlijk afschrikwekkend...
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_196710341
Ik zat / zit behoorlijk met mijn handen in het haar door hele heftige darmkrampen s'avonds en s'nachts waardoor ik bijna niet meer slaap en Sam alleen nog slaapt bovenop mij tussen de krampen door. Hoe fijn is het dan dat ik om 11 uur s'avonds op een zaterdag de lk app en dan ook nog eens meteen antwoord krijg met tips en trucs O+ . Dat is mij echt het geld wel waard. Nu alleen nog die ellendige darmkrampen uitzitten de komende weken...
  zondag 13 december 2020 @ 17:51:02 #73
319308 Tink89
To live is to dance
pi_196710394
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 17:47 schreef Wolken het volgende:
Ik zat / zit behoorlijk met mijn handen in het haar door hele heftige darmkrampen s'avonds en s'nachts waardoor ik bijna niet meer slaap en Sam alleen nog slaapt bovenop mij tussen de krampen door. Hoe fijn is het dan dat ik om 11 uur s'avonds op een zaterdag de lk app en dan ook nog eens meteen antwoord krijg met tips en trucs O+ . Dat is mij echt het geld wel waard. Nu alleen nog die ellendige darmkrampen uitzitten de komende weken...
Het is het zeker waard hoor! Zo bedoelde ik het niet. Maar het is wel stom dat het voor mensen met een heel kleine portemonnee niet echt haalbaar is en ze daardoor over 'moeten' op kunstvoeding, wat ook niet bepaald goedkoop is. Het systeem is gewoon lang niet zo pro-bv als zou kunnen.
pi_196710889
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 17:51 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Het is het zeker waard hoor! Zo bedoelde ik het niet. Maar het is wel stom dat het voor mensen met een heel kleine portemonnee niet echt haalbaar is en ze daardoor over 'moeten' op kunstvoeding, wat ook niet bepaald goedkoop is. Het systeem is gewoon lang niet zo pro-bv als zou kunnen.
EN dat terwijl je met kv uiteindelijk een stuk duurder uit bent dan met een consult van een lc.
pi_196711045
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 17:28 schreef Tink89 het volgende:
Dat laatste ook ja. Ik zei het bij prul nog tegen de kinderarts dat het eigenlijk bizar is dat de lk zo veel geld kost en niet vergoed wordt. Ze sturen je er wel naar door, maar vervolgens is de rekening voor een consult toch behoorlijk afschrikwekkend...
De meeste verzekeringen vergoeden consulten wel, voor zover ik weet. De mijne tot ¤200,- gelukkig.
  Manager PR/Moderator zondag 13 december 2020 @ 18:28:20 #76
269689 crew  Viv
pi_196711078
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 18:26 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

De meeste verzekeringen vergoeden consulten wel, voor zover ik weet. De mijne tot ¤200,- gelukkig.
De meeste mensen met een kleine portemonnee hebben geen aanvullende verzekering.

quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 18:18 schreef Wolken het volgende:

[..]

EN dat terwijl je met kv uiteindelijk een stuk duurder uit bent dan met een consult van een lc.
Nou, dat niet per se. :) Want je kan ook wél dat consult bij de lk doen en daar alsnog níet je borstvoeding mee redden van de ondergang. Dat is voor mensen die er niet voor verzekerd zijn en een kleine portemonnee hebben wel extra zuur.
pi_196711584
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 18:28 schreef Viv het volgende:

[..]

De meeste mensen met een kleine portemonnee hebben geen aanvullende verzekering.
[..]

Nou, dat niet per se. :) Want je kan ook wél dat consult bij de lk doen en daar alsnog níet je borstvoeding mee redden van de ondergang. Dat is voor mensen die er niet voor verzekerd zijn en een kleine portemonnee hebben wel extra zuur.
O nee, dat zal je zeker hebben, maar wat ik tot nu toe tegenkom op fb van vrouwen die "vroegtijdig" stoppen is toch wel een redelijk groot gedeelte die of verkeerde verwachtingen had of moet de juiste begeleiding wel door hadden kunnen voeden. Want nee, van kv gaat je kindje niet opeens wel doorslapen en ja, er zijn dagen dat je kindje 24/7 aan je borst hangt.
  Manager PR/Moderator zondag 13 december 2020 @ 18:56:21 #78
269689 crew  Viv
pi_196711619
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 18:53 schreef Wolken het volgende:

[..]

O nee, dat zal je zeker hebben, maar wat ik tot nu toe tegenkom op fb van vrouwen die "vroegtijdig" stoppen is toch wel een redelijk groot gedeelte die of verkeerde verwachtingen had of moet de juiste begeleiding wel door hadden kunnen voeden. Want nee, van kv gaat je kindje niet opeens wel doorslapen en ja, er zijn dagen dat je kindje 24/7 aan je borst hangt.
Ik zou er wel voor zijn om lactatiekundige zorg in het basispakket op te nemen. :Y Dat zou toch op volksgezondheid-niveau uiteindelijk ruim winstgevend moeten zijn, gezien de gezondheidsvoordelen van borstvoeding voor moeder en kind. :)
pi_196711802
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 18:56 schreef Viv het volgende:

[..]

Ik zou er wel voor zijn om lactatiekundige zorg in het basispakket op te nemen. :Y Dat zou toch op volksgezondheid-niveau uiteindelijk ruim winstgevend moeten zijn, gezien de gezondheidsvoordelen van borstvoeding voor moeder en kind. :)
Ik ben al heel blij met het voorstel van CU om de pil weer in het basispakket op te nemen ( ook de eerste keer dat ik het met de CU eens ben ) . Om een lk in het basispakket op te nemen is een utopie ben ik bang.

Gelukkig hebben steeds meer kraamverzorgenden kennis van bv, alleen de follow up is om te huilen want dan sta je na 8 dagen met lege handen als je vragen hebt.

Een verpleegkundige in het zk probeerde mij ook een tepelhoedje aan te smeren en wilde zelfs kv gaan geven omdat Sam op een gegeven moment te gefrustreerd was om te drinken terwijl mijn borsten vol zaten. Gelukkig ben ik mondig genoeg en heb ik voldoende ervaring om dat af te wijzen, maar hier had het meteen fout kunnen gaan.
  zondag 13 december 2020 @ 19:49:06 #80
327807 Mariposas
יה&#14
pi_196712545
Aan de ene kant ben ik het wel eens met de lactatiekundige zorg in het basispakket, aan de andere kant zijn er ook lactatiekundigen verbonden aan het consultatiebureau, en dat is gratis en laagdrempelig. De kwaliteit is wel wisselend denk ik. Ik heb een positieve en negatieve ervaring ermee (twee verschillende cb’s en personen. De positieve ervaring was met een IBCLC lactatiekundige).
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zondag 13 december 2020 @ 19:59:15 #81
319308 Tink89
To live is to dance
pi_196712701
Ik zoek een verzekering voor komend jaar met kraamzorg en lk en ik ben dan minstens een euro of 30 per maand extra kwijt als ik het volledig vergoed wil krijgen. Dat loont niet als je verder weinig aanvullende zorgkosten verwacht. Bij prul kon ik bijv. met 2 sterren aanvullend van zilveren kruis een lk-consult, 80 euro kolf en de volledige kraamzorg vergoed krijgen. Nu bij lange na niet meer met hetzelfde pakket. Het wordt dus alleen maar duurder [/klaagzang over dure zorg]

Overigens is bv volgens mij niet per se goedkoper dan kunstvoeding. Als je AH-voeding gebruikt, kost dan ongeveer 7 euro per week. Je hebt dan geen lactatiekundige, kolf, bewaarflesjes of -zakjes, zoogcompressen, voedingskleding, eventueel dingen als fenegriek enzo nodig en flessen gebruik je net zo goed.
pi_196712838
Ik gebruikte geen speciale bh, had geen kompressen nodig, geen borstvoedingskruiden ofzo.

Ik kocht idd een kolf nieuw en bewaarflesjes van mp. Je kan hoog springen, laag springen, dat wat ik heb uitgegeven voor afkolven is bij lange na niet wat ik zou hebben uitgegeven bij kunstvoeding, welk merk dan ook.

Ik heb trouwens nog een bijna nieuwe kolf in de aanbieding, door corona max een maandje gebruikt.
  zondag 13 december 2020 @ 20:11:38 #83
149959 SQ
snelle trees
pi_196712911
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 19:59 schreef Tink89 het volgende:

Overigens is bv volgens mij niet per se goedkoper dan kunstvoeding. Als je AH-voeding gebruikt, kost dan ongeveer 7 euro per week. Je hebt dan geen lactatiekundige, kolf, bewaarflesjes of -zakjes, zoogcompressen, voedingskleding, eventueel dingen als fenegriek enzo nodig en flessen gebruik je net zo goed.
Eens hoor.
Wat ik aan aanschaffen kwijt ben geweest... misschien wel 350 euro aan voedingsbh's, kolf + tweedehands backup kolf omdat de mijne stuk ging plus alle reserveonderdelen was bij elkaar ook wel minstens 350. Dan nog 2 keer de LK over de vloer, voedingskleding, tig soorten flessen en zakjes, ik denk dat de borstvoeding me zeker wel tussen de 1500 en 2000 euro heeft gekost voor 3 kinderen. Het is nauwelijks goedkoper dan KV in elk geval :')
disclaimer
  Manager PR/Moderator zondag 13 december 2020 @ 21:52:06 #84
269689 crew  Viv
pi_196714666
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:11 schreef SQ het volgende:

[..]

Eens hoor.
Wat ik aan aanschaffen kwijt ben geweest... misschien wel 350 euro aan voedingsbh's, kolf + tweedehands backup kolf omdat de mijne stuk ging plus alle reserveonderdelen was bij elkaar ook wel minstens 350. Dan nog 2 keer de LK over de vloer, voedingskleding, tig soorten flessen en zakjes, ik denk dat de borstvoeding me zeker wel tussen de 1500 en 2000 euro heeft gekost voor 3 kinderen. Het is nauwelijks goedkoper dan KV in elk geval :')
Die bewaarzakjes zijn wel echt geldklopperij. Ik ben ook serieus veel geld kwijt geweest (het begon al goed door 2 maanden een Symphony te huren :7 ), maar niet aan het bewaren van moedermelk.

Maar inderdaad, op van die lijstjes met voordelen van borstvoeding staat steevast: "Het is gratis", daar kon ik me ook wel aan ergeren ja. :')
pi_196725955
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, maar ik heb er ook behoorlijk wat aan uitgegeven hoor :P Het scheelt dan wel weer dat ik bij de 2e hopelijk niet zo veel meer hoef aan te schaffen :D Maar ik ken mezelf, zal vast wel weer wat voedingskleding kopen :')
pi_196726929
Ik had een handkolf van een paar tientjes, een set bewaarzakjes van een paar euro en twee voedingshemdjes van elk zeven euro. Verder heeft het me niks gekost, dus ik weet wel zeker dat ik er persoonlijk een stuk goedkoper mee uit ben geweest dan met kunstvoeding. :Y En wellicht scheelt het nog steeds een beetje: zoon is inmiddels bijna 3 maar drinkt nog wel zo geregeld bij me dat aanvullende zuivel niet per se gekocht hoeft te worden :7
Let me see you stripped down to the bone
pi_196727091
..maar aan de andere kant: borstvoeding was wel een factor in het besluit te stoppen met werken toen mijn uk geboren werd, dus in die zin is borstvoeding wel heel, heel veel duurder gebleken :')
  Manager PR/Moderator maandag 14 december 2020 @ 17:29:31 #88
269689 crew  Viv
pi_196729740
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 15:34 schreef minilot het volgende:
..maar aan de andere kant: borstvoeding was wel een factor in het besluit te stoppen met werken toen mijn uk geboren werd, dus in die zin is borstvoeding wel heel, heel veel duurder gebleken :')
Haha, ik dacht hier al aan voordat je deze aanvulling gepost had. :+ O+
pi_196729990
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 17:29 schreef Viv het volgende:

[..]

Haha, ik dacht hier al aan voordat je deze aanvulling gepost had. :+ O+
Ja, duurde hier even een paar minuten tot de realisatie maar de aanvulling leek me wel zo eerlijk :+
pi_196731106
Ik moet zeggen dat de kosten me ook meevallen. Alleen de aanschaf van een nieuwe kolf was duur. Op een gegeven moment kolfde ik wat U. dronk, dus had ook niet veel zakjes meer nodig. Qua kleding heb ik ook vrij weinig voedingskleding gekocht. Wat bh’s en wat hemdjes en ooit een jurkje van @Lemijn . :P

Valt me dus erg mee. Al helemaal over een tijdsbestek van 3 jaar.

Kunstvoeding zou bij ons vele malen duurder zijn. Neocate kost iets van ¤40,- voor 400gr. Bij de apotheek was het ¤80,- voor een blik. Zou ook niet vergoed worden omdat de provocatietest was mislukt.
pi_196736298
Hahaha minilot :D toch wel prijzig dan ja :P

Hier een tijdje huur professionele kolf en koop kolf set daarbij. Toen dure eigen kolf gekocht, nieuwe toebehoren gekocht bij de tweede.

Een kolf bh

Diepvries zakjes en heel veel gratis flesjes van het ziekenhuis, ik denk tientallen euro’s

Twee dure voedings bh’s, de andere in precies de juiste maat van een vriendin gekregen (mammaes *O* )

Dat was het denk ik wel. Lijkt me dat ik dat daar twee kinderen kunstmelk niet mee zou kunnen bekostigen.
pi_196773605
Bij de eerste heb ik het meeste aangeschaft wat ik nu gebruik en heb alleen met black friday een nieuwe kolf gekocht.

Sam heeft nu al 3 dagen niet gepoept maar laat wel veel windjes en heeft veel last van darmkrampen. Nou horen darmkrampen erbij en kan een bv baby soms een week niet hoeven te poepen maar wanneer ga je naar de huisarts? Vooral de nachten duren heel lang met een ontroostbare baby. En hij laat dus wel goed windjes dus dan zit hij niet verstopt denk ik?
pi_196776211
Onze kinderen lieten soms een ruime week tussen de poepluiers. Maar ze hadden er niet veel last van. Alleen de dag dat er een poepexplosie was, waren ze onrustig en veel windjes.

Hoe gaat het aanhappen? Kan het zijn dat hij veel lucht binnenkrijgt? Door bijvoorbeeld veel loslaten en opnieuw aanhappen of door overproductie?

Tuurlijk horen krampjes erbij, maar als hij echt de hele dag duidelijk pijn heeft, en je je zorgen maakt, kan je altijd gewoon even overleggen met de huisarts.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196777501
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 22:50 schreef Phaidra het volgende:
Onze kinderen lieten soms een ruime week tussen de poepluiers. Maar ze hadden er niet veel last van. Alleen de dag dat er een poepexplosie was, waren ze onrustig en veel windjes.

Hoe gaat het aanhappen? Kan het zijn dat hij veel lucht binnenkrijgt? Door bijvoorbeeld veel loslaten en opnieuw aanhappen of door overproductie?

Tuurlijk horen krampjes erbij, maar als hij echt de hele dag duidelijk pijn heeft, en je je zorgen maakt, kan je altijd gewoon even overleggen met de huisarts.
Aanhappen gaat goed, het is een efficiënte drinker, hij komt gemiddeld 12 x per dag en drinkt dan tussen de 8 en 10 minuten 1 borst, soms 2. Plast ook goed. Maar ik ben nu alweer een paar uur bezig, sommige avonden en nachten heeft hij 4 a 5 uur achter elkaar krampen. Ik ben nu ook al vanaf half 9 bezig. Ik ga morgen ook de ha bellen, dit is niet goed.
pi_196785117
@Wolken, hoe is het nu? Heb je de ha nog kunnen spreken?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196786599
Ja, vanmorgen langs geweest en nu Lactulose gekregen om de stoelgang weer een beetje op gang te krijgen en dan kijken of de krampen ook minder worden. Verder vond hij hem er goed uitzien. Ik ga straks een dansje doen als ik een poepluier zie. Mocht er over een paar dagen geen verbetering zijn qua krampen terwijl hij wel gewoon poept gaan we weer verder kijken. Dan gaan we naar de voeding kijken en weet dan nog niet of ik dat via de ha doe of de lactatiekundige.
pi_196839483
quote:
Petitie

Wij
de NVL, lactatiekundigen IBCLC, gezinnen die lactatiekundige zorg nodig hebben en ketenzorgpartners,

constateren
dat:
- lactatiekundige IBCLC nu geen noodzakelijk zorgberoep is, ondanks specialistische expertise;
- immuunstoffen in moedermelk baby's beschermen tegen infecties zoals COVID19;
- borstvoeding cruciaal is voor de beste start (zie WHO en UNICEF);
- bij borstvoedingsproblemen professionele zorg nodig is, vaak op <1,5m;
- ketenzorgpartners rekenen op doorverwijzing (zie Multidisciplinaire Richtlijn Borstvoeding);
- borstvoedingszorg geen uitstel duldt;

en verzoeken
het beroep 'lactatiekundige IBCLC' met onmiddellijke ingang op te nemen in de lijst van noodzakelijke zorgberoepen van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, aangezien het belang van een goed werkend immuunsysteem en dus van borstvoeding nu duidelijker is dan ooit en het dus onaanvaardbaar is dat de zorg hiervoor in de knel dreigt te komen door onjuiste indeling van lactatiekundigen IBCLC gedurende de lockdown.
https://petities.nl/petit(...)tiiLWyDvC8KcoYU5givk

Zou fijn zijn als iedereen zou willen tekenen. :)
  zondag 20 december 2020 @ 13:35:16 #98
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_196840218
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2020 13:05 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

https://petities.nl/petit(...)tiiLWyDvC8KcoYU5givk

Zou fijn zijn als iedereen zou willen tekenen. :)
Getekend!
Al was het alleen maar al omdat ik het aan Karin te danken heb dat ik nu nog steeds voed, zij was de enige die een verborgen tongriempje constateerde en een doorverwijzing regelde voor klieven.
pi_196841527
Getekend!
En wat stom zeg :(

Ik ben twee weken geleden gestopt met de avondvoeding en woensdag met de ochtendvoeding. Dat was een goede beslissing voor mijn mentale welzijn, hoewel ik het er op het moment suprême toch wel moeite mee had. Een jaar borstvoeding geven, dat had ik niet durven hopen in het begin O+

En gisteren werd ik meteen ongesteld inclusief doorlekken in bed en al }:| ach ja, 20 maanden zonder was wel heel lekker.
  zondag 20 december 2020 @ 17:00:33 #100
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_196844847
Getekend
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_196845318
Getekend!
pi_196845458
Getekend!
pi_196846524
Getekend
pi_196881575

Het voordeel van tandemvoeden....
Er is weer vol op melk, dus peuter staat niet meer om 6 uur op om te ontbijten. 🌚🤗 “Mijn buikje zit helemaal vol, mama”. 🥰🥰
  dinsdag 22 december 2020 @ 19:17:00 #105
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196887433
Zo, dat is een bijkomstigheid die ik nooit had verzonnen maar die me wel erg aanspreekt! :o .

Die foto is veel te schattig. Ligt U. daar nou te drinken met zijn jas nog aan?
pi_196887941
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 19:17 schreef Lemijn het volgende:
Zo, dat is een bijkomstigheid die ik nooit had verzonnen maar die me wel erg aanspreekt! :o .

Die foto is veel te schattig. Ligt U. daar nou te drinken met zijn jas nog aan?
Ja, even snel voordat hij opgehaald werd door papa. :D
pi_196893035
Duman wat een lieve foto! O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196893260
Ahh mijn hart. O+
pi_197026301
Borstvoeding blijft hier een gevecht. Ik blijf overleg hebben met de lk maar Sam drinkt niet effectief genoeg. Nu vermoeden van een verborgen tekort tongriempje. Nou zit er een goede kliniek in Groningen maar deze mevrouw is met zwangerschapsverlof. Weten jullie nog een andere kliniek waar ze dit kunnen controleren en herstellen?
  Manager PR/Moderator maandag 28 december 2020 @ 16:52:22 #110
269689 crew  Viv
pi_197027143
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 16:29 schreef Wolken het volgende:
Borstvoeding blijft hier een gevecht. Ik blijf overleg hebben met de lk maar Sam drinkt niet effectief genoeg. Nu vermoeden van een verborgen tekort tongriempje. Nou zit er een goede kliniek in Groningen maar deze mevrouw is met zwangerschapsverlof. Weten jullie nog een andere kliniek waar ze dit kunnen controleren en herstellen?
Kinderarts? Bij ZZ was het ook verborgen verkort, wij konden in het lokale ziekenhuis terecht. En :* , echt niet fijn dit.
  maandag 28 december 2020 @ 17:11:24 #111
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_197027722
Voert de Tongriem kliniek helemaal geen behandelingen uit gedurende haar verlof, @Wolken? :o
pi_197028048
Hoewel ik mezelf niets bij tandenvoeden kan voorstellen vind ik het erg tof om je ervaring mee te krijgen duman!

Hier is het tepelklemmen / trekken begonnen. Niet fijn, rechts doet daardoor weer best pijn met voeden. Ze hapt ook heel vaak aan, doordat ze zichzelf los trekt of doordat ik haar los haal omdat ze klemt / lostrekken te voorkomen. Voeden duurt overdag per kant nu niet langer dan 3-4 minuten. Na die tijd komt er minder voeding en klemt ze alleen nog maar, dan wissel ik van kant of stop de voeding als dit al de tweede borst was.
pi_197029945
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 17:11 schreef Mariposas het volgende:
Voert de Tongriem kliniek helemaal geen behandelingen uit gedurende haar verlof, @:wolken? :o
Niet door Kirsten iig.

quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 16:52 schreef Viv het volgende:

[..]

Kinderarts? Bij ZZ was het ook verborgen verkort, wij konden in het lokale ziekenhuis terecht. En :* , echt niet fijn dit.
Ik zal eens verder kijken maar mijn lk raad wel echt Groningen aan voor verborgen tongriempjes.
  Manager PR/Moderator maandag 28 december 2020 @ 18:23:24 #114
269689 crew  Viv
pi_197030006
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 18:20 schreef Wolken het volgende:
Ik zal eens verder kijken maar mijn lk raad wel echt Groningen aan voor verborgen tongriempjes.
Ja ik moet er wel bij zeggen dat het de borstvoeding hier niet geholpen heeft :') dus misschien doen ze het anders/beter daar in Groningen! :)
  maandag 28 december 2020 @ 19:10:43 #115
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_197031619
In de facebookgroep over verborgen tongriempjes vonden ze het ook heel erg nauw luisteren. Daar reden mensen gerust of naar Groningen of naar Den Bosch (Staas & Bergmans). Zelfs uit België rijden mensen naar Groningen als DB voorlopig geen plek had.

Op borstvoeding.com staat wel een lijst, maar ik denk dat je beter je lactatiekundige kan vragen of zij een alternatief weet voor Kirsten. De lijst is sowieso niet compleet want mij werd een kaakchirurg aangeraden (thank god in mijn woonplaats ;) ) en die staat niet op de lijst.
pi_197033785
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 19:10 schreef Mariposas het volgende:
In de facebookgroep over verborgen tongriempjes vonden ze het ook heel erg nauw luisteren. Daar reden mensen gerust of naar Groningen of naar Den Bosch (Staas & Bergmans). Zelfs uit België rijden mensen naar Groningen als DB voorlopig geen plek had.

Op borstvoeding.com staat wel een lijst, maar ik denk dat je beter je lactatiekundige kan vragen of zij een alternatief weet voor Kirsten. De lijst is sowieso niet compleet want mij werd een kaakchirurg aangeraden (thank god in mijn woonplaats ;) ) en die staat niet op de lijst.
Ik heb bericht gehad dat ze wel gewoon afspraken inplannen in Groningen, ik ben alleen bang voor de wachtlijst. Hopelijk hoor ik morgen meer.

Mijn lk zweert ook bij Groningen, die is blijkbaar wel 1 van de beste.
pi_197100641
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 17:21 schreef Nolita het volgende:
Hoewel ik mezelf niets bij tandenvoeden kan voorstellen vind ik het erg tof om je ervaring mee te krijgen duman!

Hier is het tepelklemmen / trekken begonnen. Niet fijn, rechts doet daardoor weer best pijn met voeden. Ze hapt ook heel vaak aan, doordat ze zichzelf los trekt of doordat ik haar los haal omdat ze klemt / lostrekken te voorkomen. Voeden duurt overdag per kant nu niet langer dan 3-4 minuten. Na die tijd komt er minder voeding en klemt ze alleen nog maar, dan wissel ik van kant of stop de voeding als dit al de tweede borst was.
Oh dit is echt enorm herkenbaar en heel irritant. Ik moet echt heel goed opletten tijdens het voeden want als ik even niet oplet draait ze haar hoofd weg en trekt ze keihard aan mijn tepel. Heb al een aantal keer hele pijnlijke tepels gehad daardoor.
pi_197168122
Help, borst weigeraar :'(

Ze is nu ruim 10 maanden en snipverkouden. Met d’r neus verstopt besloot ze dat bijten beter was dan drinken en daarom heb ik een paar keer een afwerende reflex beweging gemaakt want au :X
Nu begon ze gister te weigeren überhaupt aan te happen. S ochtends uiteindelijk zonder drinken in slaap gevallen, moest weg voor dienst dus gekolfd. S middags zelfde verhaal maar half slapend hapte ze wel aan en dronk goed. S avonds weer weg voor werk dus zij fles ik kolven onderweg. Vannacht sliep ze door (unicum :o ) en werd ik dus wakker met een ploftiet, aanhappen ho maar, beide borsten niet, verschillende houdingen niet. Gekolfd, tikt zo een fles weg ;(

Iemand ervaring? Tips? Ik heb mijn oudste ruim twee jaar mogen voeden en hoop ontzettend dat ik dat met haar weer vol kan maken O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Zo-is-dat op 02-01-2021 09:58:39 ]
pi_197168280
@Zo-is-dat

Even lekker samen in bad of onder de douche en dan proberen aan te laten happen? :*
  zaterdag 2 januari 2021 @ 09:27:26 #120
149959 SQ
snelle trees
pi_197168812
Bij mij was dat meestal met een paar dagen weer over. Ik zou niet gaan wanhopen, waarschijnlijk is ze het over een paar dagen gewoon vergeten :*
disclaimer
pi_197169084
Dat geeft de burger moed SQ!

Het helpt ook dat net de bijna in slaap met d’r tut en dan snel omwisselen naar tiet, techniek lukte! *O* bonus is dat ik sinds een uur vakantie heb dus in ieder geval alle tijd om veel te knuffelen en dat samen douchen zeker ook! O+

Ik heb weer hoop :@
  zaterdag 2 januari 2021 @ 11:01:44 #122
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197169591
Ik snap best dat je er even van in paniek raakt hoor! Maar de kans is het allergrootste dat je het wel weer ombuigt zo-is-dat :* .
  zaterdag 2 januari 2021 @ 11:39:20 #123
171422 LadyBlack
paint it black
pi_197170031
Proberen t neusje goed vrij te maken en dan in halfslaap even aanleggen?

Bij mijn zoontje had ik een mega kloof rond 10 maanden en daardoor ook weinig aanleggen en veel gedoe want pijnnnnnn :X Ik was toen ook bang dat t over was maar het ging nog ruim 2 jaar door daarna ;)
pi_197175190
Snipverkouden drinkt ook niet lekker. Voor de voeding even de neus leeg maken met de snotzuiger (Otrivin Baby Aspirator) hielp hier altijd wel goed.

En uit reflex van je af duwen klinkt heel herkenbaar. Ik las toen hier de tip om juist naar je toe te trekken want dan laten ze vanzelf los zonder schade te veroorzaken en dat werkte inderdaad veel beter.
  zondag 3 januari 2021 @ 12:50:41 #125
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_197187387
Dank allen O+

De naar je toe trek techniek ga ik mezelf inprenten. Alhoewel ik vooral hoop dat ze t bijten laat :X

Ze heeft 24 uur geweigerd maar ik denk dat we weer op het goede spoor zitten! *O* de tassen vol met zoutoplossing en neus zuigers maar ze heeft beduidend minder last en dat hielp gelukkig direct. Voor de zekerheid ook m’n handkolf in de tas, maar duim heel hard dat ik die niet nodig heb :D
pi_197353132
Hier even een follow up van onze lipband en tongriem avonturen.

Vandaag konden wij in Groningen terecht ( een rit van ruim 2 uur ) en zijn zijn lipbandje en tongriem gelaserd. Man, dan breekt echt je hart al je kleintje op de behandeltafel keihard ligt te krijsen en jij zijn handjes vast moet houden. Het was in een halve minuut voorbij en ik heb hem vrijwel direct weer aan de borst gehad. Hij zal wel een tijd nodig hebben om de juiste drinktechniek aan te leren, vooral de achterkant van zijn tong zat helemaal vast. Ook heeft hij veel spanning in zijn lijf en hoofd maar door de lockdown kan ik voorlopig nog niet bij de osteopaat terecht. Mocht iemand een goede manueel therapeut weten omgeving Leiden hoor ik het graag.

Voor mij was trouwens een stel dat speciaal uit Denemarken kwam voor een behandeling.

Als hij zo wakker word gaan we beginnen met de nazorg waarbij je dus op verschillende manieren de wondjes open houdt / uitrekt. Ik zie daar gigantisch tegenop.

Echt, het is dat het voor zijn eigen bestwil is, maar dit was wel echt mega kut.
  Manager PR/Moderator maandag 11 januari 2021 @ 22:30:10 #127
269689 crew  Viv
pi_197353420
@Wolken fijn dat de behandeling achter de rug is, hopelijk brengt het wat je ervan had gehoopt. :* Over die nazorg las ik destijds verschillende dingen, sommigen hechten er veel waarde aan, anderen raden het af. Maar ik zou wel gewoon opvolgen wat ze in Groningen geadviseerd hebben daarover. :Y En vanuit Denemarken, damn.. :X
pi_197353553
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:14 schreef Wolken het volgende:
Hier even een follow up van onze lipband en tongriem avonturen.

Vandaag konden wij in Groningen terecht ( een rit van ruim 2 uur ) en zijn zijn lipbandje en tongriem gelaserd. Man, dan breekt echt je hart al je kleintje op de behandeltafel keihard ligt te krijsen en jij zijn handjes vast moet houden. Het was in een halve minuut voorbij en ik heb hem vrijwel direct weer aan de borst gehad. Hij zal wel een tijd nodig hebben om de juiste drinktechniek aan te leren, vooral de achterkant van zijn tong zat helemaal vast. Ook heeft hij veel spanning in zijn lijf en hoofd maar door de lockdown kan ik voorlopig nog niet bij de osteopaat terecht. Mocht iemand een goede manueel therapeut weten omgeving Leiden hoor ik het graag.

Voor mij was trouwens een stel dat speciaal uit Denemarken kwam voor een behandeling.

Als hij zo wakker word gaan we beginnen met de nazorg waarbij je dus op verschillende manieren de wondjes open houdt / uitrekt. Ik zie daar gigantisch tegenop.

Echt, het is dat het voor zijn eigen bestwil is, maar dit was wel echt mega kut.
Hoe oud is hij?
Mijn zoontje is eind september (met 3 weken oud) behandeld bij een tongriemkliniek in Leiden (nieuwsgierig: waarom heb je voor Groningen gekozen?) en ik vond het toen ook verschrikkelijk. :*

Dat gekrijs na het klieven en het bloed uit zijn mondje... En zo'n hummeltje op een behandeltafel... :'(

Maar wat een wonder hoe hij kalmeerde toen ik hem weer aan de borst had, dat vond ik wel magisch. Ik moest me wel even over de oefeningen heen zetten, zeker die dat je het diamantvormige wondje moet masseren, maar deed het met liefde als ik daarmee kon voorkomen dat hij nog eens terug moest. Maar wat een vooruitgang nadat het gekliefd was... Ervoor zoveel moeite met aanhappen, en hoe makkelijk en efficiënt het drinken erna ging...

Houd vol, het wordt nu hopelijk allemaal makkelijker. :*

[ Bericht 21% gewijzigd door tpopml op 11-01-2021 22:43:35 ]
pi_197354557
Ah @Wolken toch :* Gelukkig is het nu achter de rug. Hoe lang moet je zijn tong blijven masseren?
  dinsdag 12 januari 2021 @ 00:30:23 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197354793
Klinkt heftig Wolken, blij dat de behandeling achter de rug is. Hopelijk valt de nazorg mee :*
Resistance is futile.
pi_197358491
Ach gossie toch wat sneu! Maar een baby en dan ook nog eens een mondje geneest super snel! Dus valt het vast heel erg mee met de nazorg O+
pi_197382920
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:37 schreef tpopml het volgende:

[..]

Hoe oud is hij?
Mijn zoontje is eind september (met 3 weken oud) behandeld bij een tongriemkliniek in Leiden (nieuwsgierig: waarom heb je voor Groningen gekozen?) en ik vond het toen ook verschrikkelijk. :*

Dat gekrijs na het klieven en het bloed uit zijn mondje... En zo'n hummeltje op een behandeltafel... :'(

Maar wat een wonder hoe hij kalmeerde toen ik hem weer aan de borst had, dat vond ik wel magisch. Ik moest me wel even over de oefeningen heen zetten, zeker die dat je het diamantvormige wondje moet masseren, maar deed het met liefde als ik daarmee kon voorkomen dat hij nog eens terug moest. Maar wat een vooruitgang nadat het gekliefd was... Ervoor zoveel moeite met aanhappen, en hoe makkelijk en efficiënt het drinken erna ging...

Houd vol, het wordt nu hopelijk allemaal makkelijker. :*
Hij is nu 7 weken oud. Na mij kwam een babytje die de dag ervoor was geboren, dapper van de moeder :D .

Mijn lactatiekundige heeft betere ervaringen met de kliniek in Groningen. Misschien door de manier waarop ze het doen? Hier werd het dus gebrand.

quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 23:49 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ah @:Wolken toch :* Gelukkig is het nu achter de rug. Hoe lang moet je zijn tong blijven masseren?
4 weken en dan 4 keer per dag waarbij je de laatste week afbouwt.

Morgen een eerste afspraak bij de kinderfysio. Ik was liever naar de osteopaat gegaan maar die is noodgedwongen nog langer gesloten.
  woensdag 13 januari 2021 @ 13:26:55 #133
319308 Tink89
To live is to dance
pi_197383500
Mijn lk adviseerde om met de gyn te overleggen over prenataal kolven ivm slechte productie vorige keer en een zware zwangerschap. Heeft er iemand hier daar ervaring mee?
pi_197383674
Ik heb prenataal gekolfd in verband met een ingetrokken tepel. Ik was een beetje lui dus ik deed het niet elke dag.
Wat wil je weten? :P
pi_197384743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:26 schreef Tink89 het volgende:
Mijn lk adviseerde om met de gyn te overleggen over prenataal kolven ivm slechte productie vorige keer en een zware zwangerschap. Heeft er iemand hier daar ervaring mee?
Vanaf 37 weken zwangerschap heb ik 2x per dag gekolfd bij mijn tweede. Mijn doel was om een paar ml in voorraad te hebben voor nood, als de baby te klein zou zijn om zelf goed te drinken (oudste was dysmatuur en de jongste werd ook weer klein geschat). Ik vond het een hoop moeite voor een klein resultaat. Druppels sprokkelen, zeg maar. Maar het was wel goed voor mijn gemoedsrust. Het idee dat er een beetje voeding achter de hand was, vond ik fijn. Uiteindelijk had ik 2 spuitjes van 4 ml geloof ik.

Of het echt helpt om je productie sneller op gang te brengen, weet ik niet. Mijn productie kwam bij de jongste wel veel sneller op gang dan bij de oudste, maar dat had meerdere oorzaken. Baby was iets groter en had meer kracht bij het drinken, oudste had tot 2 weken voor de bevalling sowieso nog bij me gedronken 1/2x per dag. En niet onbelangrijk: ik ben na de bevalling gelijk gestart met kolven na de voedingsmomenten (bij de jongste startte ik daar pas mee op dag 3 ongeveer, toen duidelijk was dat we te maken hadden met stille ondervoeding). De invloed van het prenataal kolven zal daarbij niet bijster groot zijn geweest. Maar als het je niet tegenstaat om te kolven, kan het ook geen kwaad.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197390708
Bij mijn eerste heb ik ook een week lang na de geboorte moeten kolven om de productie op gang te krijgen, bij de tweede begon het al te lopen toen meneer 1 minuut uit de baarmoeder was en op mijn borst werd gelegd.

Heb je niet nog een zakje in de vriezer van je eerste? Dat had ik wel en was voor mijn gemoedsrust fijn om achter de hand te hebben.
  woensdag 13 januari 2021 @ 20:37:49 #137
319308 Tink89
To live is to dance
pi_197392555
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 19:28 schreef Wolken het volgende:
Bij mijn eerste heb ik ook een week lang na de geboorte moeten kolven om de productie op gang te krijgen, bij de tweede begon het al te lopen toen meneer 1 minuut uit de baarmoeder was en op mijn borst werd gelegd.

Heb je niet nog een zakje in de vriezer van je eerste? Dat had ik wel en was voor mijn gemoedsrust fijn om achter de hand te hebben.
Jawel, maar da's inmiddels wel al een jaar oud ofzo. Weet niet of ik dat nog durf te gebruiken.

En allemaal txs! Het zou vooral voor het opstarten van de productie zijn, om bijvoeding met kunstvoeding te voorkomen. De oudste had een veel te laag bloedsuiker bij de geboorte en kreeg al snel kv (en een infuus) bij omdat ze het echt nodig had en m'n productie niet op gang leek te willen komen. Ik wil vooral niet in de eerste week met de baby continu moeten kolven, dus hoopte zo een kleine voorsprong te kunnen krijgen. Maar misschien is dat bij de tweede helemaal niet nodig idd...
pi_197394509
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:54 schreef Wolken het volgende:

[..]

Hij is nu 7 weken oud. Na mij kwam een babytje die de dag ervoor was geboren, dapper van de moeder :D .

Mijn lactatiekundige heeft betere ervaringen met de kliniek in Groningen. Misschien door de manier waarop ze het doen? Hier werd het dus gebrand.
[..]

4 weken en dan 4 keer per dag waarbij je de laatste week afbouwt.

Morgen een eerste afspraak bij de kinderfysio. Ik was liever naar de osteopaat gegaan maar die is noodgedwongen nog langer gesloten.
Oeh, 1 dag pittig ja! Er was bij ons ook sprake van mogelijk snel handelen maar dan had de verloskundige het moeten doen. Ik vond de uiteindelijk oplossing met een tongriem team erg prettig, er werd door zowel prelogopedist en tandarts aps lactatiekundige beoordeeld. Dit samenwerkingsverband bestaat nog niet heel lang, dus misschien niet bekend bij je lactatiekundige? Ik heb mazzel gehad met mijn kraamhulp die hier goed bovenop zat!

Hoe gaat het oefenen tot nu toe? Wat verhelpt de kinderfysio?
pi_197405294
@Tink89 ik deed het in totaal drie keer denk ik en een ruim kwartier. Dan had ik 3x 6 ml liggen. Als ik naar het ziekenhuis had gemoeten had ik het ook meegenomen voor als het toch met keizersnede zou moeten.

Ik vond het fijn om te hebben liggen, nooit nodig gehad. Dat het helpt om de productie op gang te brengen betwijfel ik. Je kolft colostrum, daar zul je nooit heel veel van gaan aanmaken. Maar dat betekent ook dat je dus niet genoeg kunt voorkolven om haar een week te voeden.
  donderdag 14 januari 2021 @ 21:10:31 #140
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197413590
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 20:37 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Jawel, maar da's inmiddels wel al een jaar oud ofzo. Weet niet of ik dat nog durf te gebruiken.

En allemaal txs! Het zou vooral voor het opstarten van de productie zijn, om bijvoeding met kunstvoeding te voorkomen. De oudste had een veel te laag bloedsuiker bij de geboorte en kreeg al snel kv (en een infuus) bij omdat ze het echt nodig had en m'n productie niet op gang leek te willen komen. Ik wil vooral niet in de eerste week met de baby continu moeten kolven, dus hoopte zo een kleine voorsprong te kunnen krijgen. Maar misschien is dat bij de tweede helemaal niet nodig idd...
De melk uit de diepvries zou ik zelf niet gebruiken, dat is al 6 maanden over datum ;) .

Ik zou het kolven gewoon proberen :) . Achteraf wou ik dat ik al een kolf had gehad voor de geboorte, ik wilde wel heel graag een klein voorraadje maar met handkolven lukte het maar een heel klein beetje, nog geen milliliter.
Resistance is futile.
  donderdag 14 januari 2021 @ 21:15:57 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197413765
Ik heb stress en ik ben oververmoeid momenteel. Ik denk dat ik de melk vasthou, mijn rechterborst wil niet meer leeg. Ik ben door m'n zoogcompres heen gelekt vanmiddag (nog nooit gebeurt), en ik heb niet uitzonderlijk lang gewacht of zo. Gekke is dat me eerder vandaag nog niets opgevallen is, maar misschien was ik gewoon teveel bezig met werk. Na het kolven om 19:00 zat duidelijk nog behoorlijk wat erin, en nu 2 uurtjes later echt weer op ploffen. Linkerkant doet daar ook een beetje aan mee.

Zodirect m'n kolf maar eens een standje hoger zetten en hopen dat dit niet uitdraait op een ontsteking. Het voelt niet warm of pijnlijk nu.
Resistance is futile.
pi_197414023
In een vriezer van -18 is borstvoeding zeker een jaar goed en volgens eurolac zelfs onbeperkt houdbaar, alleen worden de voedingsstoffen wat minder.

Verder geen ervaring met prenataal kolven :P
  donderdag 14 januari 2021 @ 21:33:40 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197414350
OK.. probleem opgelost! Net in 7 minuten tijd 50ml gekolft :') en nu loopt het op gewoon tempo heel gestaag door.
Resistance is futile.
  Moderator vrijdag 15 januari 2021 @ 08:48:42 #144
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_197420026
Ik snap borsten soms echt niet :? Meestal kolf ik aan beide kanten ongeveer evenveel maar vanochtend links 50ml en rechts 100ml. Hoe kan dit toch? :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_197433878
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 21:23 schreef Aure het volgende:
In een vriezer van -18 is borstvoeding zeker een jaar goed en volgens eurolac zelfs onbeperkt houdbaar, alleen worden de voedingsstoffen wat minder.

Verder geen ervaring met prenataal kolven :P
Dit dus. Ik zou mijn zoontje gerust nog melk geven van een jaar oud of ouder. Maar de productie ging nu veel sneller op gang dan bij de eerste dus ik had het niet nodig. Ik heb nog iets van 3 liter oude melk, ik ga dat denk ik gebruiken als de oudste wat ziekig is. Want mamamelk vind hij nog steeds het lekkerst, nu krijgt hij ook af en toe een bekertje vers gekolfde melk. Aan de borst durf ik niet meer, hij staat daar net even te gretig met zijn tanden te klapperen.
pi_197433899
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 08:48 schreef MaJo het volgende:
Ik snap borsten soms echt niet :? Meestal kolf ik aan beide kanten ongeveer evenveel maar vanochtend links 50ml en rechts 100ml. Hoe kan dit toch? :D
Het is heel normaal dat de ene borst meer geeft dan de ander. Heb je wel het idee dat beide borsten leeg zijn gekolft?
  vrijdag 15 januari 2021 @ 22:58:05 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197436131
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 08:48 schreef MaJo het volgende:
Ik produceer sowieso rechts bijna altijd minstens 30ml meer.
Resistance is futile.
pi_197436495
Ik heb altijd een stieftiet gehad. 4x zelfde kant ook, blijkbaar is die echt niet lekker.
pi_197809647
Lily, nu 21 maanden, wilde vanochtend voor het eerst niet drinken. 'Nee, naar beneden.' was het antwoord. Het einde in zicht.. :'(
pi_197809745
Misschien valt het mee en is het een tijdelijk/eenmalig iets? :*
pi_197811090
We gaan het zien. Als het genoeg is geweest voor haar, is dat ook oké. Dan hebben we het gedaan tot ze zelf niet meer wil en dat was altijd het doel. Maar ik miste mijn snuggle momentje wel.
pi_197819575
Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen:

Zoontje van 5mnd valt overdag in slaap in de wagen. We proberen ook in zijn ledikant, maar dat lukt voor geen meter. 's Avonds (tussen 19-20 uur) geef ik hem borstvoeding in onze, donkere slaapkamer (na ritueeltje evt douchen - schone luier - pyama - slaapzak). Hij valt dan in slaap na het drinken, en dan leg ik hem weg in de wieg die bij ons op de kamer staat. Zelf ga ik naar beneden.

De arts van het cb ziet 'gevaar' in deze manier van in slaap laten vallen. Hij wordt afhankelijk van mij om in slaap te vallen etc. Ik heb het idee dat ik hem juist help in slaap te vallen, en zou niet weten hoe ik hem anders in slaap moet krijgen... Laten jullie je baby aan de borst in slaap vallen? Leerde de baby vanzelf ook zelfstandig in slaap vallen?
pi_197819778
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 19:38 schreef tpopml het volgende:

Zoontje van 5mnd valt overdag in slaap in de wagen. We proberen ook in zijn ledikant, maar dat lukt voor geen meter. 's Avonds (tussen 19-20 uur) geef ik hem borstvoeding in onze, donkere slaapkamer (na ritueeltje evt douchen - schone luier - pyama - slaapzak). Hij valt dan in slaap na het drinken, en dan leg ik hem weg in de wieg die bij ons op de kamer staat. Zelf ga ik naar beneden.

De arts van het cb ziet 'gevaar' in deze manier van in slaap laten vallen. Hij wordt afhankelijk van mij om in slaap te vallen etc. Ik heb het idee dat ik hem juist help in slaap te vallen, en zou niet weten hoe ik hem anders in slaap moet krijgen... Laten jullie je baby aan de borst in slaap vallen? Leerde de baby vanzelf ook zelfstandig in slaap vallen?
Ik zou me daar echt geen zorgen om maken. Ik heb mijn oudste ruim 3 maanden bv gegeven en ze viel bijna altijd in slaap aan de borst. Na de bv periode heb ik nooit problemen gehad dat ze niet zelfstandig in slaap viel. En nu wieg ik mijn zoon vaak in slaap, vinden ze bij het CB ook wat van. Is hetzelfde principe. Gewoon naar je kind kijken, want dat is wat ze bij het CB gewoon niet doen. Alles volgens de boekjes en elk kind is gelijk wat dat betreft.

Komt vanzelf echt wel goed.
pi_197819837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 19:38 schreef tpopml het volgende:

Ik zou het gewoon laten zoals het is.

Hier is het 5x prima in orde gekomen. Ze kunnen allemaal zelf in slaap vallen. :D
pi_197819947
Sofie is 16 maanden lang aan de borst in slaap gevallen. Het is daarna een 2-3 weken lastig geweest om haar wakker in bed te leggen. Maar met een goede stoel en een boek is het best uit te houden naast zo’n ledikant ;) Nu valt ze in slaap met een hand op haar buik.

Als dit voor jullie werkt dan lekker zo houden. Tegen de tijd dat je het anders wilt vind je daar ook je weg weer in.
pi_197820226
Bas viel ook regelmatig aan de borst in slaap. Heerlijk O+ en hij heeft er echt geen problemen mee om zelf in slaap te vallen. Ze zijn nog zo klein, geborgenheid is ook belangrijk.
pi_197820324
Ik vraag me ook af hoe het CB het dan voor zich ziet. Als baby in slaap dreigt te vallen de tepel uit zijn mondje halen? 'Ja sorry baby, jij valt in slaap en dat is niet de bedoeling. Voedertijd is voorbij! '

Gaat toch niet :+
pi_197820550
Ik vind het gewoon geneuzel op niks af. Maar als dat het enige is, dan gaat het gewoon te goed. :D
  donderdag 4 februari 2021 @ 20:38:40 #159
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197821029
Erg joh, afhankelijk zijn van je moeder met 5 maanden oud... :N .

Ergens tussen toen en nu heeft mijn peuter geleerd om zelf in slaap te vallen. Ik zou vriendelijk bedanken voor het advies.

@Rebubbled ik snap best dat je even sip wordt van zo'n eerste keer overslaan! Dat is natuurlijk een stap op weg naar stoppen. Maar je kan best maanden (of zelfs) jaren weg zijn van helemaal stoppen, je weet het nooit met die kinderen.

Jacob is wel echt definitief gestopt nu. Het stelde al maanden niks meer voor, maar hij bleef er elke ochtend om vragen en 1 sec of wat langer droog drinken. Steeds vaker sloeg hij dat over en ik realiseer me nu dat we er allebei niet eens meer aan denken. Het is prima zo :s) .
pi_197822144
Ah mooi @Lemijn dat het voor jullie allebei goed is zo. :)

@tpopml ik denk dat er ook een risico is van een oververmoeid kind als die niet in slaap kan komen.
Eerlijk is eerlijk, mijn 3-jarige slaapt ook nog niet zelf. Maar daar heb ik dan ook echt geen moeite in gestoken om het voor elkaar te krijgen. :@

Peuter geeft zijn pop ook melk, door eerst zijn borst tot een 'hamburger' te maken.

Hij wrijft tegenwoordig over zijn buik wanneer ik Poffertje voed en zegt "ik wil ook warm zijn" en drinkt dan nog even mee.
pi_197822297
Ah Lemijn, wat mooi dat het zo gegroeid is voor jullie. O+ Na het eten vroeg ze wel weer om een borstje en net met naar bed gaan. Geeft ook meteen antwoord op jouw vraag, tpopml. Ik voed haar nog steeds bij het middagslaapje en avond in slaap. Lekker knus samen knuffelen. Vinden we allebei enorm fijn. Als mijn vriend haar op bed legt dan zegt hij welterusten, geeft een handkus en loopt weg. Ze kan allebei dus en daar hebben we nooit iets aan getraind of geoefend.
pi_197827204
Wat mooi Lemijn O+
  vrijdag 5 februari 2021 @ 08:33:24 #163
319308 Tink89
To live is to dance
pi_197827524
Ik heb prul maanden in slaap gevoed, dat gaf het meeste rust voor ons allemaal. Prima hoor, ze is nu ruim 2 en slaapt prima zelf in.
pi_197827692
Ik voed Welpje (bijna 2,5) nog steeds in slaap. Behalve dan de keren dat hij niet meer direct aan de borst in slaap valt - dat is ruim de helft van de nachten inmiddels. En dan laat hij zich zonder protest in zijn bedje leggen, trekt zijn knuffel tegen zich aan, en slaapt probleemloos in.

Komt echt goed, hoor. :*
pi_197828166
Günther is inmiddels net drie en de één a twee keer per week dat -ie nog een middagdutje kan gebruiken voed ik 'm ook nog steeds in slaap, geen idee hoe ik 'm anders overdag plat zou kunnen krijgen! :D 's Avonds vindt -ie het inmiddels prima om zonder borstvoeding en met alleen wat geknuffel in slaap te vallen.

En als -ie heel vroeg in de ochtend (meestal tussen 04:00 en 05:00, mijn lieve blonde hardloopwekkertje O+ ) om melk brult is het de snelste manier om het huis weer in diepe rust te laten verzinken :)

Laat die consultatiebureaus maar lekker lullen, we vonden het allemaal heerlijk en makkelijk hoe het in slaap voeden hier ging en ik zou het als ik het opnieuw moest doen precies hetzelfde aanpakken :Y
pi_197832649
Hier ook beide kinderen in slaap gevoed. Niet eens een bewuste keuze ofzo, tijdens de voeding van een uur of 19.00/20.00 gingen ze gewoon allebei helemaal knock-out en dan legde ik ze in bed. Na een tijdje vielen ze ineens niet meer in slaap tijdens die voeding; toen legde ik ze alsnog in bed en gingen ze gewoon slapen. Met name jongste vond dat wel eens lastig, die heb ik toen nog een tijdje in slaap gewiegd. Duurde tien minuten, mocht ook niet van het cb en en en... Weer een tijdje later hoefde dat ook niet meer, en viel ze in slaap met de projector en het muziekje van de babyfoon aan. En vanaf 1,5 jaar ofzo is de trucendoos niet meer nodig, eigenlijk.
Allebei goede slapers (vanavond waarschijnlijk niet, want Fokwet }:| ), slapen in hun eigen kamer in hun eigen bed zonder enig gedoe zelf in. Ik hoef er niet naast te zitten of hele rituelen uit te voeren. Welterusten en doei en dan slapen ze normaliter 12/13 uur aan een stuk. Allebei verwende in slaap gevoede baby's :+
Ergo: nog een succesverhaal.
pi_197833162
En ook hier gewoon aan de borst in slaap gevoed tot ruim na zijn 2e verjaardag. Ook wel eens commentaar daarover gehad van het CB, maar uiteindelijk hoeven zij niet te dealen met een kind dat zonder BV rustig een uur blijft huilen en wij wel, dus dan maar lekker makkelijk tiet erin en lekker slapen.
Bij ons net als bij Jentin, tot ie niet meer aan de borst in slaap viel. Daarna gewoon in bed gelegd en na wat gedoe val Simon (3j6m) al heel lang gewoon zelf in slaap.
Ook hier dus een succesverhaal.

Ik zou zeggen: doe lekker waar je je goed bij voelt en wat voor jullie werkt. Hij is ook nog maar 5 maanden, wat is er dan fijner om heerlijk bij je eigen mama aan de borst in slaap te vallen O+ O+ O+ O+ O+
pi_197833571
Hier ook een peuter die als baby in slaap werd gevoed en nu zelf in slaap valt. Er zijn wel periodes dat man of ik bij hem op de kamer moeten zitten maar dat is enkel aanwezig zijn dus ik tel het alsnog als zelf in slaap vallen.

De overgang van in slaap voeden naar zelf in slaap vallen ging bij L niet helemaal vanzelf maar met slaaptraining alsnog prima gelukt. Ik zou een volgende gewoon weer in slaap voeden want het is de weg van de meeste slaap en als de overgang niet vanzelf gaat dan is dat zorg voor later, baby's kan je niet verwennen met aandacht.
pi_197836237
U.ras is bijna 3 en die voed ik ook nog in slaap. :) Alhoewel hij de laatste tijd (vaak op mijn initiatief) eerst drinkt en daarna zelf naast me in slaap valt. Ze leren het heus wel vanzelf. ;)

Ik vond het eerlijk gezegd lekker makkelijk. Maar wij slapen dan ook samen. Z.ara valt niet aan de borst in slaap ‘s avonds, maar overdag wel.

@Lemijn mooi dat jullie het zo mooi afsluiten samen! :) Moet je straks alsnog vroeg je bed uit om een broodje te smeren. ;)

@Rebubbled :*
pi_197858746
Dank allen! Het was een goedbedoeld advies, maar zonder enig ander alternatief of goede onderbouwing en dat vond ik er wel lastig aan. Fijn om zulke fijne ervaringen er ook over te horen :) We gaan lekker met onze eigen manier door, zie je wel net dat hij nu na zijn prikjes zo onrustig is dat hij juist vanavond zich niet in slaap laat voeden :')
pi_197872645
De mijne viel zelden aan de borst in slaap, ik had dat juist wel gemakkelijk gevonden. Hij wilde rond de 5 maanden juist alleen maar slapen als we hem in slaap wiegden, liefst met een pink in zijn mond. We zijn op een gegeven moment wel gaan 'trainen' om dat te veranderen maar toen was hij al een stuk ouder. En dat trainen ging zonder (ongetroost) huilen, maar vooral met voorspelbare rituelen. Sinds hij een jaar is slaapt hij probleemloos zelf in.
pi_197872754
Nieuwe post want dat verdiend het wel:

Het kind is gestopt met bij mij drinken. Hij weigerde blijmoedig drie ochtenden achter elkaar en toen heb ik niet meer aangeboden. Ik heb er gemengde gevoelens over, heb er wel een traan om moeten laten. Hij is 20 maanden, en het is opzich prima. Maar ik mis het een beetje.
Gelukkig is hij, sinds het stoppen, ineens erg aanhankelijk richting mij (dat terwijl het een papa's kindje is). Dat doet me wel goed *;
  zondag 7 februari 2021 @ 15:08:15 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197873191
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 14:41 schreef BobbyMcGee het volgende:

Het kind is gestopt met bij mij drinken. Hij weigerde blijmoedig drie ochtenden achter elkaar en toen heb ik niet meer aangeboden. Ik heb er gemengde gevoelens over, heb er wel een traan om moeten laten. Hij is 20 maanden, en het is opzich prima. Maar ik mis het een beetje.
Gelukkig is hij, sinds het stoppen, ineens erg aanhankelijk richting mij (dat terwijl het een papa's kindje is). Dat doet me wel goed *;
Begrijpelijk dat je er even afscheid van moet nemen. Twintig maanden, mooi hoor!
Resistance is futile.
  zondag 7 februari 2021 @ 17:24:29 #174
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197875335
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 14:41 schreef BobbyMcGee het volgende:

Dat het goed is maar je het ook mist: dat snap ik zo goed! Extra knuffelen is mooie compensatie :* .
  zondag 7 februari 2021 @ 19:19:20 #175
319308 Tink89
To live is to dance
pi_197877309
Ik snap het ook, maar 20 maanden is prachtig! Knuffel ze :*
pi_197883469
Wat is opstarten toch een hel. ;( Tepelkloven tot een met omdat ze door de stuwing en haar kleine mondje heel slecht grip kreeg. Vervolgens besloten mijn borsten even rust te geven door te gaan kolven (hoera, pijnvrij), en nu is aanhappen nog lastig (en dus weer pijn) want echt flinke overproductie. Gadverdamme. Ik weet nog dat het bij Dirk wel gedoe was, maar of ik heb verdrongen hoeveel gedoe, of dat was gewoon supersimpel. :')

Vandaag gaan we de lactatiekundige maar bellen denk ik. Eens zien of die nog door de sneeuw komt. :X
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_197883763
Ach wat rot nanuke. Als de lactatiekundige echt ingesneeuwd is dan kan ze vast en zeker via video verbinding wat voor je betekenen, daar zijn ze door Corona vast heel bedreven in geworden.

Heb je goede tepelverzorging in huis?
pi_197884151
Wat vervelend Nanuke! Zou het helpen om de eerste druk eraf te kolven voor je aanlegt? Hopelijk vind je een lactatiekundigen die langs kan komen!

Ik geef alweer bijna vier weken borstvoeding en dat is in mijn geval een klein wonder te noemen. Na de geboorte van T kwam ik erachter dat ik IGT (insufficient glandular tissue), met andere woorden: ik heb veel te weinig klierweefsel. Daarom ben ik tijdens de zwangerschap al bij een lactatiekundige geweest en hebben we en plan gemaakt. Dat kwam erop neer dat ik borstvoeding zou gaan geven met behulp van een borstvoedingshulpset. Hierbij zit er melk in een flesje en loopt er een slangetje vanuit dat flesje langs je tepel. J drinkt dus uit de borst wat eruit komt, maar wordt tegelijkertijd bij gevoed.

Nu heb ik dit keer het geluk dat J heel erg goed aanhapt en rustig aan de borst drinkt, dat deed T de vorige keer niet. Anders had dit denk ik ook geen kans van slagen gehad. Maar J had een kwartier na geboorte al een tepel in haar mond en deed eigenlijk alles goed. De eerste 24 uur heb ik niet bij gevoed en alleen maar vaak aangelegd. Daarna ben ik die hulpset dus gaan gebruiken. Mijn tepels hadden het wel zwaar te verduren, gewenning en anders aanleggen zorgden ervoor dat dat na de eerste week beter ging.

Soms heeft ze een dagje dat het wat minder gaat. Doordat ik zowel een tepel als een slangetje op de juiste manier haar mond in moet manoeuvreren, werkt dit niet heel goed als ze onrustig is. Afgelopen vrijdag was ze dat de hele dag en dacht ik eraan die hulpset de deur uit te doen en de fles te gaan geven. Maar dit weekend ging het weer heel goed. Ik vang de melk die ik lek ook op, iedere druppel die ik kan geven is er één. Maar de frustratie van het kolven ga ik niet meer opzoeken. Ik heb een handkolf in huis voor nood en verder hou ik het lekker hierbij.
  Manager PR/Moderator maandag 8 februari 2021 @ 10:05:16 #179
269689 crew  Viv
pi_197890391
@Gogo83, wat fantastisch dat het zo kan zeg. O+ Echt super bijzonder vind ik het.

Tepelkloven gaan eindelijk de goede kant op, alleen links is nog niet zo mooi. Ik zweer echt bij de riteAid pads. En s nachts dikke lagen purelan.
Ik haal nu inderdaad de druk er af zodat het aanhappen beter gaat, en s ochtends kolf ik een keer helemaal leeg. Maar ik zal blij zijn als we een weekje verder zijn.
pi_197891077
Snap ik, het is enorm pittig die eerste dagen! Volgens mij vond ik het na een dag of vijf iets beter te doen en na een week was de pijn echt wel weg. Nu af en toe nog pijn, maar dan meestal als ik de eerste hongersignalen heb gemist en ze daardoor ongeduldig en slordig aanhapt.
pi_198090480
kom heel even binnenvallen.... ik moet toch maar iets van een voedingsbeha in huis halen, het is 6 jaar geleden dus heb niks meer :P Bij M niet heel lang gevoed, o.a. door een slechte opstart in t zkh. Nu beter bewapend, dus hoop het wat langer vol te houden. (Baby komt over een week of 4 en mijn hoofd staat hier eigenlijk nog helemaal niet naar :') )

Iemand tips want ik zie door de bomen het bos niet meer. Veel sites ook die heeeel dodgy lijken. En zijn er tips qua merken? Maat is denk ik 95E...
Kwak
pi_198090885
Ik weet niet meer welk merk ik had. Volgens mij heeft Mammae wel goede voedingsbeha's voor grotere maten. Ik vond die zelf niet prettig, omdat de 'flap' naar de zijkant moet en dat werkte bij mij niet goed. Daarnaast kon ik het niet goed hebben dat er bovenlangs nog een stuk stof zit als de flap weg is. Op één of andere manier drukte dat op melkkanaaltjes en zorgde het voor verstoppingen. Maar ik heb ook hele goede verhalen gehoord...

Welk merk ik wél fijn vond, geen idee! Ik weet nog hoe ze eruit zagen, maar ik vind het niet meer terug online -O-.
Edit: gevonden! Het was HOTmilk.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 19 februari 2021 @ 10:22:44 #184
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198090978
Ik zweer bij de freya sculpt nog iets. Ik zoek hem effe voor je op.

Maar de beste tip is wat mij betreft om even te wachten tot na de geboorte. Je borsten kunnen nog enorm groeien en de eerste dagen heb je wrs toch geen bh aan. Voedingstopjes zijn dan handig, ook om in te slapen.

Edit: deze dus: https://www.lace-lingerie(...)a-met-beugel-g-l-cup
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 19 februari 2021 @ 10:23:26 #185
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_198090992
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 09:50 schreef kwakz0r het volgende:
kom heel even binnenvallen.... ik moet toch maar iets van een voedingsbeha in huis halen, het is 6 jaar geleden dus heb niks meer :P Bij M niet heel lang gevoed, o.a. door een slechte opstart in t zkh. Nu beter bewapend, dus hoop het wat langer vol te houden. (Baby komt over een week of 4 en mijn hoofd staat hier eigenlijk nog helemaal niet naar :') )

Iemand tips want ik zie door de bomen het bos niet meer. Veel sites ook die heeeel dodgy lijken. En zijn er tips qua merken? Maat is denk ik 95E...
Ik Heb een Anita, gaan al bijna 2 jaar mee. Fijn in gebruik en goede ondersteuning in 95 F
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 19 februari 2021 @ 13:36:17 #186
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_198094124
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 09:50 schreef kwakz0r het volgende:

Bij Naron kunnen ze je goed helpen. Doen nu ook online passessies en zo.
Zijn gespecialiseerd in grote maten
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_198094164
Prima Donna komt binnenkort met de voedingsbh's van Mammae, Mammae is zelf gestopt.
Ik heb Anita en Cake maternity. Die laatste is wel mijn favo, de croissant O+ . Is een Australisch merk, Zalando verkoopt het ook. Ik heb geloof ik een 80 of 85G ;(
  vrijdag 19 februari 2021 @ 13:50:48 #188
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198094366
Lace lingerie verkoopt eventueel ook cake.

En naron in Breda (en online) is inderdaad een heel fijne zaak. Daar koop ik al m'n bh's.
pi_198140118
@Nanuke: hoe gaat het nu? Is het inmiddels een beetje op elkaar afgestemd?

Ik heb sinds een paar weken een handkolf in huis en die heb ik gisteren voor het eerst gebruikt omdat we tegenwoordig 1 voeding in de fles geven. Nu ging het bij de eerste borst heel goed, maar bij de tweede kreeg ik geen nieuwe toeschietreflex en kwam er ook maar nauwelijks iets uit. Iemand een idee hoe ik een tweede toeschietreflex kan opwekken? Sowieso twijfel ik nu of ik niet toch een dubbelzijdige electrische kolf wil, want het borstvoeding geven gaat beter dan verwacht en ondanks dat ik nooit volledige voedingen (in 1 kolfbeurt) zal kolven, wil ik eigenlijk wel zoveel mogelijk bv geven. Maar tegelijkertijd kreeg ik veel stress van dat kolven bij T., dus ik twijfel en vind het nogal een aanschaf, zeker gezien de twijfel.
pi_198141550
Nu je zo’n positieve ervaring met borstvoeding hebt kan ik me voorstellen dat kolven ook niet zo’n negatieve lading meer heeft. Je zou een professionele kolf kunnen huren om uit te proberen of je elektrisch wil gaan kolven?

En qua toeschietreflex. Ik krijg er altijd maar 1 :) maar dan komt er ook genoeg uit. Ik denk dat voor een tweede dezelfde dingen gelden als een eerste, ontspanning, borst voor masseren, warmte op je borst evt, kijken naar je kindje of foto’s/filmpjes van je kindje, evt oxytocine neus spray.
pi_198142127
Bij sommige lactatiekundige kan je een gewoon kolfapparaat huren en als het bevalt met korting kopen.
pi_198154400
Ik heb huurkolftrauma's. ;) Kon ook zo gauw nergens iets vinden over het huren van gewone kolfapparaten. Voor nu heb ik tweedehands een kolf gekocht, ga hem woensdag ophalen. In het ergste geval zet ik hem na een paar weken weer te koop of ben ik wat geld kwijt.
pi_198155545
Thanks allemaal. Ik heb twee Anita’s zonder beugels die goed lijken te zitten en een mammae uit de outlet die fantastisch is! Fijn te horen dat PrimaDonna ze overneemt, ik heb normaal PrimaDonna beha’s namelijk, en weet mn maat goed.

Iemand hier ervaring /tips met antenataal colostrum kolven? Met de hand en dan in een spuitje opvangen? Ik hoorde erover bij de bv cursus en wil het graag proberen ivm keizersnede en mogelijk willen ze baby bijvoeden na de bevalling als zijn suikers laag zijn.

Alleen... ik had vorige keer helemaal geen lekkage voor de bevalling en nu ook nog niks (35+4). Weet dat je sowieso tot 37wk moet wacten.
Kwak
pi_198156054
Antenataal gekolfd voor ons jongste vanaf 34 weken zwangerschap (iom gynaecoloog en lactatiekundige). Hij zou geboren worden met 37 weken met een onbekende start.

Melk opgevangen in een schoon bakje en met een spuitje opgezogen en ingevroren (met mijn naam en geboortedatum er op). De ingevroren spuitjes met bevroren koelelementen vervoerd naar het ziekenhuis en daar ook meteen weer de vriezer in.

Gelukkig niet hoeven te gebruiken, maar wel fijn om achter de hand te houden. Ik had ook lieve donor achter de hand, voor donormelk. Dat was nog een dingetje omdat er nog nooit vraag naar was geweest in ons streekziekenhuis.

Geen lekkende borsten heeft gelukkig geen invloed op het wel of niet kunnen antenataal kolven. De verwachtingen moeten alleen niet hoog zijn. Sommigen kolven zo 20ml per keer terwijl ik blij mocht zijn met 1-2 ml over een hele dag.
Het zegt ook niks over de borstvoedingsperiode. Uiteindelijk bijna 21 maanden live mogen voeden O+
pi_198157108
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 01:13 schreef coccinelle het volgende:
Antenataal gekolfd voor ons jongste vanaf 34 weken zwangerschap (iom gynaecoloog en lactatiekundige). Hij zou geboren worden met 37 weken met een onbekende start.

Melk opgevangen in een schoon bakje en met een spuitje opgezogen en ingevroren (met mijn naam en geboortedatum er op). De ingevroren spuitjes met bevroren koelelementen vervoerd naar het ziekenhuis en daar ook meteen weer de vriezer in.

Gelukkig niet hoeven te gebruiken, maar wel fijn om achter de hand te houden. Ik had ook lieve donor achter de hand, voor donormelk. Dat was nog een dingetje omdat er nog nooit vraag naar was geweest in ons streekziekenhuis.

Geen lekkende borsten heeft gelukkig geen invloed op het wel of niet kunnen antenataal kolven. De verwachtingen moeten alleen niet hoog zijn. Sommigen kolven zo 20ml per keer terwijl ik blij mocht zijn met 1-2 ml over een hele dag.
Het zegt ook niks over de borstvoedingsperiode. Uiteindelijk bijna 21 maanden live mogen voeden O+
Fijn om te horen! Deed jij t ook gewoon met je handen? Die tip kreeg ik omdat t zo weinig is dat t anders in de slangetjes blijft zitten/in de handkolf.

Ik ben helemaal niet zo anti KV trouwens, maar als er een behoorlijke fles in wordt gedouwd op nacht 1 zoals vorige keer dan stimuleert dat niet echt het aanleggen wat ik zo nodig heb, en bovendien was de hoeveelheid echt te groot...
Kwak
pi_198157419
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:59 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben helemaal niet zo anti KV trouwens, maar als er een behoorlijke fles in wordt gedouwd op nacht 1 zoals vorige keer dan stimuleert dat niet echt het aanleggen wat ik zo nodig heb, en bovendien was de hoeveelheid echt te groot...
Dat had ik met L ook. Die fles was veel te groot waardoor hij bijna werd opgenomen en dat terwijl hij de fles juist kreeg zodat we eindelijk naar huis mochten.

Tip van mijn LK voor een volgende keer was om naast een bevalplan ook een plan voor daarna te maken waarin staat hoe groot de flesjes maximaal mogen zijn. Als je colostrum hebt ingevroren kan je dat ook vermelden zodat ze niet alsnog KV geven of teveel tegelijk ontdooien ofzo.
Omdat je al weet dat je in het ziekenhuis bevalt zou dat ook met de LK van het ziekenhuis kunnen bespreken. Dan weet je wat er allemaal mogelijk is en kunnen de afspraken in je dossier worden gezet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 23-02-2021 09:56:20 ]
pi_198169850
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:59 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Fijn om te horen! Deed jij t ook gewoon met je handen? Die tip kreeg ik omdat t zo weinig is dat t anders in de slangetjes blijft zitten/in de handkolf.

Inderdaad met de hand. Met een kolf krijg je er vaak nog niks uit plus er blijft overal wel wat kostbare melk achter.

Tip: zo veel mogelijk aanleggen vanaf de geboorte. Echt wel iedere 2-3 uur. Mocht jullie zoon de eerste dag geen zin hebben in drinken dan om de 2-3 uur kolven. Alles om maar een goede productie te krijgen.
pi_198169916
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 20:31 schreef coccinelle het volgende:

[..]

Inderdaad met de hand. Met een kolf krijg je er vaak nog niks uit plus er blijft overal wel wat kostbare melk achter.

Tip: zo veel mogelijk aanleggen vanaf de geboorte. Echt wel iedere 2-3 uur. Mocht jullie zoon de eerste dag geen zin hebben in drinken dan om de 2-3 uur kolven. Alles om maar een goede productie te krijgen.
Bedankt O+ vorige keer ook wel gedaan, alleen de eerste nacht dus niet (hij is om 21.45 met spoed ks geboren en om drie uur s nachts gaf de nachtzuster hem een fles ivm lage suiker, hij wilde nog niet zo drinken doordat hij misselijk was....). Heb m daarna alsnog vaak aangelegd hoor maar hij is altijd een luie happer geweest...

Ik mag sowieso vooraf de LK van t zkh bellen over wat er mogelijk is, heb nu een nummer.
Kwak
pi_198171682
Mocht het kolven van tevoren nu niet lukken, geef dan in een bevalplan/zorgplan aan dat eventueel bijvoeden alleen als fingerfeeding wordt gedaan. Dan is de hoeveelheid automatisch kleiner en het combineert in die eerste dagen beter met borstvoeding.
pi_198192161

O+ Het is eigenlijk een reclame filmpje maar het vat borstvoeding wel heel mooi samen :D
  dinsdag 2 maart 2021 @ 00:04:00 #201
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198279357
Even mss een geruststellend bericht kwak; ik had vreselijk weinig productie bij mijn dochter, heb echt alles uit de kast getrokken om dat een beetje gaande te krijgen.

Ik had dus ook het plan om bij de tweede (vanaf 37 weken) voor te kolven. Alleen toen kwam hij al bij 37+1, en ook nog met spoedkeizersnede :X Aanleggen mocht niet want veel te klein, dus ik ben direct begonnen met elke 3u kolven. Superonhandig en naar zo half lam nog van de ruggenprik, maar ik moest toch wat...

En dat had fantastisch resultaat! Ik had S na 2 dagen volledig op mijn melk, tot die tijd kreeg hij mijn melk, aangevuld met kv+fortifier. Ik legde hem bij onrust aan, en merkte gelukkig bij de eerste keer al dat hij harder zoog dan de Medela Symphony :o :')

Het helpt natuurlijk ook dat het de tweede keer is. Je lijf heeft dit allemaal al eens gedaan. Dus komt vast goed!
pi_198280743
Even een vraag: wat kan ik nu het beste als richtlijn aanhouden voor moedermelk (in de koelkast) bewaren? Medela zegt 3 dagen, ergens anders lees ik 5, en op de site van La Leche League staat zelfs 8 dagen. Ik kolf nu 1 á 2 keer per dag en spaar dat op tot ik een voeding heb..
  dinsdag 2 maart 2021 @ 09:58:06 #203
221912 minilot
Nancy boy
pi_198281726
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 08:19 schreef Gogo83 het volgende:
Even een vraag: wat kan ik nu het beste als richtlijn aanhouden voor moedermelk (in de koelkast) bewaren? Medela zegt 3 dagen, ergens anders lees ik 5, en op de site van La Leche League staat zelfs 8 dagen. Ik kolf nu 1 á 2 keer per dag en spaar dat op tot ik een voeding heb..
Ik hield ongeveer een week aan en maakte me er niet te druk over - als je melk niet goed meer zou zijn ruik je dat gewoonlijk zelf echt wel en anders laat je koter het na één slok wel weten :7
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:06:08 #204
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_198281805
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 08:19 schreef Gogo83 het volgende:
Volgens een recent onderzoek is melk in de koelkast zelfs tot bijna een maand houdbaar. Belangrijk is wel dat je goed hygiënisch te werk gaat.
https://eurolac.net/moedermelk-bewaren/
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:15:51 #205
149959 SQ
snelle trees
pi_198281919
Op mijn kdv gooien ze het default na 24 uur weg ;(
Ik vraag dus alle overgebleven melk mee terug en label het dan gewoon opnieuw om het de volgende dag weer mee te geven _O-
Ik hou zelf ook een week aan. Ik merk toch dat het gaandeweg de week wel steeds zuriger gaat ruiken. Nog niet direct bedorven, maar na een week vind ik het wel mooi geweest. Maar goed, ik hoef er ook waarschijnlijk minder moeite voor te doen, dus dan gooi je het ook makkelijker weg. :*
disclaimer
pi_198282108
Jemig dat is wel heel snel SQ! Hier mag het 3 dagen in de koelkast blijven staan bij de opvang. Het ging bij Jip dan altijd wel binnen de termijn op.

Zelf hield ik ook iets van een week in de koelkast aan, maar ik gooide ook wel veel in de vriezer.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:38:40 #207
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_198282192
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:15 schreef SQ het volgende:
Op mijn kdv gooien ze het default na 24 uur weg ;(
Ik vraag dus alle overgebleven melk mee terug en label het dan gewoon opnieuw om het de volgende dag weer mee te geven _O-
Ik hou zelf ook een week aan. Ik merk toch dat het gaandeweg de week wel steeds zuriger gaat ruiken. Nog niet direct bedorven, maar na een week vind ik het wel mooi geweest. Maar goed, ik hoef er ook waarschijnlijk minder moeite voor te doen, dus dan gooi je het ook makkelijker weg. :*
Ik hield ook een week aan voor verse melk. 24 uur voor ontdooide melk.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:05:38 #208
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198282541
Ik heb een leeg flesje meegegeven waarin ze de testanten kunnen overgieten.
Verse melk mag ook twee keer opgewarmd worden, heb dat ook maar even nogmaals kenbaar gemaakt. Hier hebben ze vorige week ook alles door de gootsteen gespoeld...
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:07:53 #209
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198282567
Hoe doen jullie het met kolftijd en thuiswerken?

Werken jullie door of gaan jullie er echt even voor zitten? De vorige keer deed ik het tijdens een presentatie (van en geluid uiteraard uit :P), maar ik vond dat niet fijn.
  Manager PR/Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 11:22:56 #210
269689 crew  Viv
pi_198282770
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

Werken jullie door of gaan jullie er echt even voor zitten? De vorige keer deed ik het tijdens een presentatie (van en geluid uiteraard uit :P), maar ik vond dat niet fijn.
Ik zou er echt even voor gaan zitten. :) Ik heb destijds deels thuisgewerkt en toen een keer een telefoongesprek gevoerd met m'n kolf-beha en alles aangekoppeld (kolf wel uit), maar dat voelde ook niet fijn. :')
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:25:44 #211
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198282809
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:22 schreef Viv het volgende:

[..]

Ik zou er echt even voor gaan zitten. :) Ik heb destijds deels thuisgewerkt en toen een keer een telefoongesprek gevoerd met m'n kolf-beha en alles aangekoppeld (kolf wel uit), maar dat voelde ook niet fijn. :')
Ja, idd. Ik zag mijn kolfmomentjes ook altijd als een extra rustmoment wat ik ook echt kon gebruiken. Nu dus ook, ondanks dat ik veel thuis zal moeten werken. Dank. :)
pi_198282850
Thanks voor de reacties, ik laat het gewoon wat langer staan dan! Omdat ik idd veel moeite moet doen voor het afkolven zou bedorven melk wel echt heel zonde zijn, maar met een dag of vier heb ik wel een voeding (en als ik straks ga kolven tijdens het werk nog een stuk sneller). Ik ga de gekolfde melk niet meegeven, die krijgt ze gewoon in de hulpset of in de flesjes die manlief één keer per dag geeft.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:42:30 #213
149959 SQ
snelle trees
pi_198283007
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

Ik doe soms wel zo'n online training (heb flink wat achterstand weg te werken :') ) maar meestal doe ik niks.
Ik kolf ook maar hooguit 10 minuten per keer trouwens. Langer is zinloos.

Baby live voeden doe ik dan weer wel tijdens een call, want ja, die laat zich niet afblocken in de agenda, die wil gewoon NU als hij honger heeft :')
disclaimer
  dinsdag 2 maart 2021 @ 15:23:06 #214
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198285828
Kolven, op t werk tijdens het auto rijden, soms rustig zittend, geregeld werkend, vaak naast een collega op kantoor :o overal en nergens :')

Maaaaarrr vandaag voor het eerst zonder kolven :o ze is afgelopen vrijdag 1 jaar geworden en ik vond het wel mooi geweest, dat kolven dan. Met voeden nog laaaaaaang moet klaar maar mijn drie werk dagen mag ze de vriezer leeg gaan drinken ^O^

Heel stom maar ik heb dus geen idee meer wanneer ik bij de oudste gestopt ben met kolven op het werk :? Ik denk ook rond deze koers. Ben wel benieuwd wat m’n productie nu gaat doen maar gezien dr nachtelijk gezuip de laatste tijd zal ze dr best wel doen die op pijl te houden denk ik :'( O+
pi_198481445
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:23 schreef Zo-is-dat het volgende:
Kolven, op t werk tijdens het auto rijden, soms rustig zittend, geregeld werkend, vaak naast een collega op kantoor :o overal en nergens :')

Maaaaarrr vandaag voor het eerst zonder kolven :o ze is afgelopen vrijdag 1 jaar geworden en ik vond het wel mooi geweest, dat kolven dan. Met voeden nog laaaaaaang moet klaar maar mijn drie werk dagen mag ze de vriezer leeg gaan drinken ^O^

Heel stom maar ik heb dus geen idee meer wanneer ik bij de oudste gestopt ben met kolven op het werk :? Ik denk ook rond deze koers. Ben wel benieuwd wat m’n productie nu gaat doen maar gezien dr nachtelijk gezuip de laatste tijd zal ze dr best wel doen die op pijl te houden denk ik :'( O+
Naast je collega? :D

En ja, drinkt ze snachts nog zoveel? Hier bij een half jaar ook nog wel vrij regelmatig.

Verder heb ik wat nieuws deze week, mijn melk spuit er in een straaltje uit :o _O-

Ik heb het vaker zien stromen en druppelen, maar t arme jong kreeg nu gewoon de volle lading :9 :')
  zondag 14 maart 2021 @ 13:05:17 #216
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198493511
Ik merkte op kantoor in november dat mailen en kolven prima samen gaat. Thuis lastiger want geen sta/zit bureau die je precies op de juiste hoogte kan zetten.

En ook wel eens tijdens het kolven een vette discussie gehad met een senior manager die een grote waffel had over onze afdelingen moeten toch samenwerken. Eerst richting haar aangegeven dat de basis voor een goede samenwerking (vertrouwen) ontbreekt. Toen gezegd, plan maar een meeting om hierover verder te praten, je breekt in op mijn kolftijd en ik moet afkoppelen, doei. :+
Resistance is futile.
pi_198500327
Hihi live voeden is ideaal met thuiswerken maar kolven moet ik echt ff rustig op de bank doen. Dinsdag mag ik ook weer nadat F tijden thuis is geweest.

Ja tot 9 maand kolfrecht toch? Ik heb bij R ook nog tijd in pauze gekolfd. Maar tot hoe lang? Geen idee... Veel in vriezer hebben wij niet om op te vangen en wanneer kan productie het aan om sochtends en savonds alleen te voeden??
pi_198501621
15 weken in de zwangerschap en borstvoeding doet zo'n zeer. De ene borst erger dan de ander. Er kwam al weinig meer uit. Ik hoor haar maar 3 keer ofzo slikken. Kan ik in de ochtend nog 1 borst aan blijven bieden? Mijn rechterborst doet het minst pijn en in de ochtend gaat het nog wel voor even. Die ander is gewoon echt een no go. Met andere woorden, kan ik 1 borst structureel niet geven en de ander wel? Qua formaat zal het niet uitmaken, rechts is sowieso kleiner en ze veranderen niet meer van cupmaat gedurende de dag. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
pi_198614136
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 20:27 schreef Rebubbled het volgende:
15 weken in de zwangerschap en borstvoeding doet zo'n zeer. De ene borst erger dan de ander. Er kwam al weinig meer uit. Ik hoor haar maar 3 keer ofzo slikken. Kan ik in de ochtend nog 1 borst aan blijven bieden? Mijn rechterborst doet het minst pijn en in de ochtend gaat het nog wel voor even. Die ander is gewoon echt een no go. Met andere woorden, kan ik 1 borst structureel niet geven en de ander wel? Qua formaat zal het niet uitmaken, rechts is sowieso kleiner en ze veranderen niet meer van cupmaat gedurende de dag. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Geen ervaring mee, maar je zou denken dat zich wel rechttrekt na de bevalling toch? :@ duurt nog wel even, maar toch!

Hopelijk doet het wat minder zeer!
  zondag 21 maart 2021 @ 09:17:37 #220
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_198614166
quote:
Ik voed al heel lang met 1 borst omdat m'n slacker net zo droog werd als de Sahara ;( (note to self voor volgende keer: lactatiekundige mee laten kijken. Bas kon niet omgaan met 2 verschillende tepelvormen ). Ik denk dat je vooral de eerste periode alert moet zijn op verstopping/ontsteking. Bas drinkt inmiddels ook heel weinig en eigenlijk alleen nog savonds voor het slapen. Zooo gevoelig inderdaad :X
pi_198614767
quote:
Volgens mij kan dat geen kwaad. Je hebt nu toch alleen maar beetje colostrum. Na de bevalling is het pas weer belangrijk om beide kanten te laten drinken.
Dat het maar drie slokjes is is niet zo erg, de drinktechniek wordt zo in ieder geval niet verleerd.

Bij mij werd het met 20 of 22 weken ergens wat beter. Niet pijnloos maar draaglijk. Hopelijk komt dat punt voor jou ook. :)
  zondag 21 maart 2021 @ 16:34:15 #222
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_198620828

[ Bericht 91% gewijzigd door MaJo op 21-03-2021 20:14:26 (Bedankt voor de ontgroening maar het is wel weer g) ]
pi_198622141
Thnx voor de feedback. Het gaat iets beter inderdaad PKM. Ik voed enkel met rechts en links heeft geen enorme problemen gegeven. Een paar pijnlijke steken af en toe, maar dat kan ook de zwangerschap zijn.

Pferdfahrer, het is mijns inziens belangrijker wat jij en baby fijn vinden, dan wat papa fijn vindt. Borstvoeding heeft veel voordelen die zwaarder wegen dan papa's gemak.
pi_198623414

[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 21-03-2021 20:14:38 (Bedankt voor de ontgroening maar het is wel weer g) ]
U MAD?
pi_198624791
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 19:00 schreef Hilmo het volgende:
Hihi live voeden is ideaal met thuiswerken maar kolven moet ik echt ff rustig op de bank doen. Dinsdag mag ik ook weer nadat F tijden thuis is geweest.

Ja tot 9 maand kolfrecht toch? Ik heb bij R ook nog tijd in pauze gekolfd. Maar tot hoe lang? Geen idee... Veel in vriezer hebben wij niet om op te vangen en wanneer kan productie het aan om sochtends en savonds alleen te voeden??
Ik ben bij de oudste met 9mnd over gegaan naar 1x per dag kolven, dat ben ik nu weer van plan. Destijds moest ik voor de opvang wel aanvullen met kunstvoeding, maar kon op mijn vrije dagen gewoon zelf voorzien in alle voedingen. Daar ga ik nu weer van uit. Maar heb nu heel veel
In de diepvries liggen waarvan ik vooral hoop dat ik het op krijg want tot nu toe zelden nodig gehad. Na 1 jaar ga ik niet meer kolven. Net als de vorige keer heb ik 3 weken zomervakantie voor de 1ste verjaardag gepland staan zodat ik tot net voorbij 11 maanden maar hoef te kolven. (Handig, 2 zomerkindjes :+ ).

Rebubbled geen ervaring met voeden tijdens zwangerschap, hopelijk gaat het snel beter!
  Moderator zondag 21 maart 2021 @ 22:49:04 #226
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198627483
Ik zag dit filmpje en had zoveel herkenning, ik dacht wie weet ook mooi voor jullie:

26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  maandag 22 maart 2021 @ 07:49:19 #227
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198629091
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 22:49 schreef MaJo het volgende:
Ik zag dit filmpje en had zoveel herkenning, ik dacht wie weet ook mooi voor jullie:

Ja die is prachtig O+ Die had ik laatst ook al gedeeld hier O+
  Moderator maandag 22 maart 2021 @ 09:03:28 #228
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198629808
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 07:49 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ja die is prachtig O+ Die had ik laatst ook al gedeeld hier O+
Helemaal gemist! Maar heel mooi inderdaad, en echt zoveel herkenning. Mijn kolf praat tegen me _O-
  maandag 22 maart 2021 @ 09:53:12 #229
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198630432
Mooi!! O+ En de wanhoop is zo herkenbaar, het komt weer helemaal terug :')

Ik vond laatst een schema terug van toen mijn oudste 2 weken was. Wat een hel :o

Ik combineerde elke 3u voeden met elke 2 uur kolven volgens mij, ook 's nachts. Waardoor alles continu zo leeg was dat baby er niks uit kreeg en direct weer in slaap viel aan de borst. En afviel, waardoor ik nóg vaker aanlegde en kolfde, pfff. En als ik dan door pure vermoeidheid een keer door mn wekker heen sliep voelde ik me zooooo schuldig, alsof ik mn kind aan het uithongeren was ;(
pi_198630445
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 09:53 schreef LadyBlack het volgende:
Mooi!! O+

Ik vond laatst een schema terug van toen mijn oudste 2 weken was. Wat een hel :o

Ik combineerde elke 3u voeden met elke 2 uur kolven volgens mij, ook 's nachts. Waardoor alles continu zo leeg was dat baby er niks uit kreeg en direct weer in slaap viel aan de borst. En afviel, waardoor ik nóg vaker aanlegde en kolfde, pfff. En als ik dan door pure vermoeidheid een keer door mn wekker heen sliep voelde ik me zooooo schuldig, alsof ik mn kind aan het uithongeren was ;(
Wat een hel!
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  maandag 22 maart 2021 @ 10:09:48 #231
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198630638
Ik heb óók pas na 2 weken een lactatiekundige erbij gehaald. Dat had ik achteraf bezien eerder moeten doen.

En ik vond mijn kraamhulp een schat, ze wou me ook absoluut helpen, maar ze heeft me nooit gewezen op borstcompressie. En dat bleek ik bij het kolven iig nodig te hebben.
  maandag 22 maart 2021 @ 10:58:38 #232
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198631307
Toch opvallend altijd hoe vaak de borstvoeding valt of staat met de kraamverzorgster. Een lastig iets vind ik dat, ze bedoelen het allemaal zo goed en het is zo waardevol dat we überhaupt kraamverzorgsters hebben hier maar ze hebben ook zoveel invloed terwijl ze toch niet allemaal even goed onderlegd zijn in bv begeleiden en zich ook niet allemaal even bewust van hoe goed of minder goed ze daar in zijn. Zodat de gevallen waar hulp nodig is niet altijd op tijd een lactatiekundige in de hand nemen. 🤔
pi_198757506
Hoe ging het geven van borstvoeding bij jullie vanaf 6 maanden wanneer er vaste voeding in het spel komt? Werd er minder gedronken per keer, of worden er op een gegeven moment voedingen overgeslagen? Het maakt mij verder niet uit en ik zie allemaal wel hoe het loopt hoor, maar ik vraag me af hoe dat er bij jullie aan toe ging.
  maandag 29 maart 2021 @ 22:17:35 #234
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_198757860
quote:
1s.gif Op maandag 29 maart 2021 22:00 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe ging het geven van borstvoeding bij jullie vanaf 6 maanden wanneer er vaste voeding in het spel komt? Werd er minder gedronken per keer, of worden er op een gegeven moment voedingen overgeslagen? Het maakt mij verder niet uit en ik zie allemaal wel hoe het loopt hoor, maar ik vraag me af hoe dat er bij jullie aan toe ging.
Hier begon het rond een maand of 9 pas wat te veranderen, maar ik geloof dat hij toen ook wat meer porties ging eten ipv een paar hapjes.

Bas is vorige week uit zichzelf gestopt met drinken en heeft er ook niet meer om gevraagd. Vond het wel gek, maar gezien de pijn bij het aanhappen nu is het beter zo. We hebben het toch maar mooi ruim 21 maanden vol weten te houden, dat had ik echt nooit verwacht. Op naar het volgende avontuur O+
pi_198758464
Lily ging minder drinken toen de porties die ze at groter werden. En dat minderen bestond uit minder vaak om een borstje vragen. Van ca. 6x naar 3x, waarvan de twee voor het slapen terug gingen naar een paar minuten sabbelen voor het idee, niet om actief te drinken.
pi_198759910
quote:
Met 6 maanden was borstvoeding nog echt hoofdvoeding, en hapjes ernaast. Dat bleef denk ik ook nog tot 8 maanden ongeveer. Ik gaf eigenlijk ook altijd bv voor de hapjes. Daarna ben ik het gaan omdraaien. Eerst het hapje, daarna bv. Toen werd de hoeveelheid vast voedsel snel meer, en werd er minder gedronken. Deels heb ik dus wel wat gestuurd, deels gaven ze het zelf aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 31-03-2021 09:26:24 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 30 maart 2021 @ 07:56:23 #237
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198760040
quote:
In principe blijft (moeder)melk de hoofdvoeding tot één jaar. Je geeft eerst de borst en daarna bijvoeding.

U. ging niet minder vaak drinken door de bijvoeding. Tot 2 jaar dronk hij nog steeds zo’n 8 keer per dag.

Dat gezegd te hebben: inmiddels geef ik al ruim 3 jaar borstvoeding. 🥳
pi_198764764
Dat melk tot 1 jaar hoofdvoeding is weet ik, en ik geef ook eerst de borst en dan hapjes. Natuurlijk merk ik met 6 maanden niet direct verschil, ze slikt nauwelijks iets van die hapjes door :D.

Het zal vanzelf wel minder worden en loslopen. Uiteindelijk zal ze inderdaad meer gaan eten en minder drinken ga ik vanuit.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 17:15:04 #239
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198766470
Ging hier ook allemaal vanzelf. Heb me nooit aan dat eerst bv dan hapjes gehouden. Ze dronk vooral voor ze ging slapen (en nog) en at gewoon als wij ook aten. Dus dat was maar net hoe het uit kwam.
Ze bleef even enthousiast op drinken bij mij en heeft zich nooit veel te hongerig op het eten gestort.
En bij grote broer ging het precies zo.
pi_198768357
Ik merk hier wel verschil rond die leeftijd (nu bijna zeven maanden), Mickey kwam vrij lang om de twee a drie uur. Nu drinkt hij overdag echt op maaltijd tijden :D

Ontbijt 8u
Lunch 12/13u
Avondeten 17/18

Lunch paar hapjes brood
Na middagdutje paar hapjes fruit
Na avondeten (/drinken) paar hapjes warm eten.

Overdag met drinken echt makkelijk afgeleid...

's Nachts komt hij nog steeds twee keer: Middernacht en 5 uur. Nu zijn tandje doorkomt komt hij vaker. We slapen samen.

[ Bericht 11% gewijzigd door tpopml op 30-03-2021 19:33:37 (Nachtelijk drinken toegevoegd) ]
  woensdag 31 maart 2021 @ 10:59:51 #241
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198777170
Ik heb baby nummer twee volledig aan de borst O+ na wat opstartproblemen door A0-antagonisme, acht dagen couveuse en blauwe lampen, drie lactatiekundigen, een kraamzorg en een verloskundige met een mening heb ik op zijn zesde dag na twee dagen kolven m'n kolf in de hoek gesmeten en besloten om hem steeds zelfs te voeden en bij te voeden waar nodig. We zijn nu op dag 13 (of 14? Ik snap die tellingen nooit zo goed) en hij is al 48 uur kunstvoedingsvrij en groeit als kool. Hij meldt zich wel echt heel vaak en slaapt alleen bovenop mij, maar ik trek dat verbazingwekkend goed dit keer.

Conclusie: blij dat ik naar m'n gevoel heb geluisterd en m'n grenzen wat kolven betreft heb bewaakt. Zo fijn dit!
  woensdag 31 maart 2021 @ 11:28:07 #242
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198777523
Wat goed Tink!!! *O*

En wat heftig, 8 dagen couveuse ;( Laat m maar lekker bij jou slapen O+
pi_198801009
Wat zouden jullie doen? Ik vind het spannend dat ik vanaf eind mei geen kolf recht meer heb. Dan ga ik in lunch pauze kolven. Is alleen op de dinsdags, dan is F naar opvang, andere dagen kan ik live voeden thuis. Per kolfbeurt kolf ik eerste sessie (11 uur) gemiddeld 200 ml in totaal en tweede keer (15.00 uur) 100 ml. Ik zou dan alleen om 12 uur kunnen kolven. F krijgt naar opvang twee flessen mee: 150 ml en eentje van ong 120 ml. Ik ga dus zo interen op vriezer voorraad die niet heel vol is. Zou ik best ff kunnen en straks kunnen ze hem meer vullen met fruit en brood. Op die manier maar doen? Eerst interen en dan hopen dat hij steeds meer kan mee eten? Het interen is ook te overzien qua hoeveelheid en werkt al veel eten naar binnen.
  donderdag 1 april 2021 @ 19:08:14 #244
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198803080
Ik ben nog een week of zes doorgegaan met kolven (half uur per dag in vakantietijd, half uur in pauze), had daarna twee weken vakantie en ben vanaf 11 maanden naar één keer kolven gegaan. Dat leverde de ene fles op die prul toen nog dronk op de opvang.
pi_198803744
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 17:21 schreef Hilmo het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik vind het spannend dat ik vanaf eind mei geen kolf recht meer heb. Dan ga ik in lunch pauze kolven. Is alleen op de dinsdags, dan is F naar opvang, andere dagen kan ik live voeden thuis. Per kolfbeurt kolf ik eerste sessie (11 uur) gemiddeld 200 ml in totaal en tweede keer (15.00 uur) 100 ml. Ik zou dan alleen om 12 uur kunnen kolven. F krijgt naar opvang twee flessen mee: 150 ml en eentje van ong 120 ml. Ik ga dus zo interen op vriezer voorraad die niet heel vol is. Zou ik best ff kunnen en straks kunnen ze hem meer vullen met fruit en brood. Op die manier maar doen? Eerst interen en dan hopen dat hij steeds meer kan mee eten? Het interen is ook te overzien qua hoeveelheid en werkt al veel eten naar binnen.
Je kolfrecht houdt niet op, je wordt enkel niet meer doorbetaald.
Ik heb tot 21 maanden gekolfd in m’n eigen tijd. Zette m’n vakantieuren in. Is dat nog een optie voor je?
  donderdag 1 april 2021 @ 19:38:11 #246
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198803963
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 17:21 schreef Hilmo het volgende:
Kun je evt s ochtends voor je naar je werk gaat nakolven na de vroege voeding? Als hij die nog drinkt tenminste? Meestal is er s ochtends voldoende melk om na te kolven dacht ik...
Kwak
  donderdag 1 april 2021 @ 19:40:07 #247
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198804021
Oh en zwaai. Het lijkt erop dat het toch gelukt is om Pep helemaal aan de borst te krijgen. Ben zo
blij. De start was lastig, maar ik heb nu veel minder stress en pijn dan bij Melba. Ik duim dat het goed blijft gaan.

(De kraam zag bij Melba die nu zes is direct dat hij een heel kort tongriempje heeft. De lactatiekundige ook. Destijds zei iedereen van niet, maar het verklaart wel de vreselijke pijn en kloven toen...)
Kwak
  donderdag 1 april 2021 @ 20:04:13 #248
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198804637
Ik heb gewoon doorgerold na 9 maanden, volgens mij tot 1 jaar wel 2x per dag maar ik weet het niet meer. Ik heb een eigen kamer dus draaide de deur dicht maar was gewoon telefonisch bereikbaar en werkte ook door. Op die manier sprokkelde ik wel 2 flesjes bij elkaar die Jacob nog graag dronk. Langzaam werd de opbrengst minder maar de vraag ook.

Wat fijn kwakz0r en Tink dat het bij allebei gelukt is om je baby helemaal aan de borst te krijgen! *; .
  donderdag 1 april 2021 @ 20:22:12 #249
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198805091
Ik ben vanaf 9 maanden 1x per dag gaan kolven in m’n pauze en met 1 jaar gestopt. Werk drie dagen waarvan 1 lange. Ging hier prima qua productie. Soms kolf(de) ik s ochtends een borst als ze bijzonder goed had geslapen, soms uit werk 1 kant.
Nooit productie problemen gehad O+ Dus zo kan het ook gaan.
Ik denk vooral dat 1 dag maar 1x kolven geen effect op je over all productie gaat hebben. En je kan het altijd uitproberen natuurlijk.

Oh en enkel gestopt met kolven dus, hopelijk met voeden nog lang niet O+ O+ O+
pi_198806249
Bij de oudste ben ik nog een tijdje doorgegaan met kolven tijdens de lunchpauze. Maar ik had zo’n enorme hekel aan kolven. Het ging best aardig hoor, maar bij de jongste hing het me gewoon de keel uit. Dus met 9 maanden gestopt. Ik ben vast niet gelijk van 2x naar 0x gegaan (ik weet het écht niet meer precies), vooral omdat ik van 7.30 tot 18.00 van huis was, dat is wel lang als je gewend bent dan nog 2x te kolven.

Ik had nog wat voorraad in de vriezer, maar bij de jongste was ik ook makkelijker met kunstvoeding op het kdv. Als ik niet genoeg mee kon geven, deden ze de laatste fles met kv. Liever dat dan een fles bv weggooien (de laatste voeding ging niet altijd op). Uiteindelijk heeft hij nog wel elke kdv-dag een fles bv gehad tot hij 1 jaar was volgens mij.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 1 april 2021 @ 21:14:02 #251
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198806454
Ja wat een pokkeklus eigenlijk ook he :') . Ik hoop maar dat ik de tweede keer het kolven eerder kan afbouwen. Maar ik moest gewoon nog best lang 2x en toen 1x kolven, vanwege dat lang van huis zijn, anders redden mijn borsten het niet. Productie was het punt niet, dat werkte Jacob tussendoor wel bij. En ze mochten van mij gerust koemelk of water geven zo nodig. Maar als ik die flesjes dan toch kolfde, dan drink hij ze maar al te graag op.

Ik vind het trouwens fascinerend dat Jacob nu al totaal niet meer weet hoe hij bij me moet drinken en vooral zich amper herinnert dat hij dat ruim 3 jaar deed :o . Je hoort dat vaker maar desondanks is het echt raar om te merken.
pi_198806578
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 21:14 schreef Lemijn het volgende:
Ja wat een pokkeklus eigenlijk ook he :') . Ik hoop maar dat ik de tweede keer het kolven eerder kan afbouwen. Maar ik moest gewoon nog best lang 2x en toen 1x kolven, vanwege dat lang van huis zijn, anders redden mijn borsten het niet. Productie was het punt niet, dat werkte Jacob tussendoor wel bij. En ze mochten van mij gerust koemelk of water geven zo nodig. Maar als ik die flesjes dan toch kolfde, dan drink hij ze maar al te graag op.

Ik vind het trouwens fascinerend dat Jacob nu al totaal niet meer weet hoe hij bij me moet drinken en vooral zich amper herinnert dat hij dat ruim 3 jaar deed :o . Je hoort dat vaker maar desondanks is het echt raar om te merken.
Probeert hij het nog wel eens?
  donderdag 1 april 2021 @ 21:43:45 #253
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198807476
Alleen als hij speelde dat hij een baby is maar dan pakt hij enkel de tepel zelf en dat doet pijn }:| . Dus dat mag niet meer, alleen door kleding heen doen alsof is nog toegestaan. Maar hij vindt het prima hoor, hij is de hele associatie dat dat fijn was kwijt. En ik mis het ook niet. Hij vindt de melk gewoon straks voor de baby en dat hij mag proeven (uit een bekertje) daar verheugt hij zich op.
pi_198808924
Gek is dat hè! Na een week niet drinken was de techniek gewoon verleerd. Nadat ze er zó lang afhankelijk van waren. De oudste heeft het ook niet meer geprobeerd (anderhalve week later werd zijn broertje geboren en was hij blijkbaar afgeleid), de jongste vroeg er nog wel eens naar, maar dan likte hij alleen maar of beet in m’n tepel. Dus dat heb ik snel afgekapt :+. Zijn handje in m’n decolleté, dat bleef nog wel heel lang als een soort alternatief voor troostdrinken :D.

Ook raar: het is nu gewoon al 4 jaar geleden dat ik nog heb gevoed. Kleine babies worden groot...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198809079
Grappig hoe dat werkt. Jip drinkt al lang niet meer bij mij, maar vroeg er vanochtend wel om :D maar ik heb hem niet laten proberen.

Jip drinkt nu wel eens mijn gekolfde melk in zijn papfles savonds. Anders moet ik het weggooien als het niet op is gegaan en dat vind ik zonde. Onze koelkast en vriezer zijn namelijk kapot gegaan en het duurt nog ff voordat we een nieuwe krijgen }:| en als ik weet dat ik even weg moet zonder baby dan kolf ik vlak vantevoren een tiet leeg, maar Otis drinkt dat dus niet altijd op :P
pi_198821663
Dank jullie voor het meedenken. Het is idd maar 1 dag in de week en kolf thuis want naar kantoor mogen wij nog niet. Fijn om jullie ervaringen te lezen.
  vrijdag 2 april 2021 @ 19:59:30 #257
149959 SQ
snelle trees
pi_198823909
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 17:05 schreef Hilmo het volgende:
Dank jullie voor het meedenken. Het is idd maar 1 dag in de week en kolf thuis want naar kantoor mogen wij nog niet. Fijn om jullie ervaringen te lezen.
Wordt je laptop gemonitord ofzo? Want dan kun je toch gewoon vaker kolven? Ik zou me daar bij thuiswerken echt niet door laten weerhouden eerlijk gezegd :D
disclaimer
  vrijdag 2 april 2021 @ 20:00:50 #258
149959 SQ
snelle trees
pi_198823921
Oh ik moest vandaag mijn kolfsel van vorige week donderdag weggooien (Mijn baby moest deze week in quarantaine vanwege covid op het kdv :( )
Ik kreeg het niet weggegoten. Er zat zo'n dikke laag room op de melk dat het er niet uit kwam :')!

Geen wonder dat m'n larve zo vlezig is 8-)
disclaimer
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 april 2021 @ 20:07:35 #259
269689 crew  Viv
pi_198824014
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 20:00 schreef SQ het volgende:
Oh ik moest vandaag mijn kolfsel van vorige week donderdag weggooien (Mijn baby moest deze week in quarantaine vanwege covid op het kdv :( )
Ik kreeg het niet weggegoten. Er zat zo'n dikke laag room op de melk dat het er niet uit kwam :')!

Bizar! :o :D
  vrijdag 2 april 2021 @ 22:53:04 #260
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198826834
quote:
1s.gif Op donderdag 1 april 2021 22:25 schreef Phaidra het volgende:
Gek is dat hè! Na een week niet drinken was de techniek gewoon verleerd. Nadat ze er zó lang afhankelijk van waren. De oudste heeft het ook niet meer geprobeerd (anderhalve week later werd zijn broertje geboren en was hij blijkbaar afgeleid), de jongste vroeg er nog wel eens naar, maar dan likte hij alleen maar of beet in m’n tepel. Dus dat heb ik snel afgekapt :+. Zijn handje in m’n decolleté, dat bleef nog wel heel lang als een soort alternatief voor troostdrinken :D.

Ook raar: het is nu gewoon al 4 jaar geleden dat ik nog heb gevoed. Kleine babies worden groot...
Haha dat handje ja O+ Dat is hier nog steeds wel eens. Het staat ook een paar keer op de foto en dat vind ik zoooo waardevol O+!

Zoonlief komt overigens nog elke nacht bij ons kruipen en grijpt volautomatisch naar een borst, friemelt wat en valt dan weer in slaap :') :D
pi_198830661
Ik ben op zoek naar een kolfbh, hebben jullie tips? :)
pi_198830889
Ik heb een cheapass van Ali, maar dan moet je er denk ik te lang op wachten :P
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:03:44 #263
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198831385
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 20:00 schreef SQ het volgende:

Kan je filmpje helaas niet zien, maar herkenbaar! Zo’n dikke laag dat ik m’n flesje bijna op de kop kan houden. :D
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:07:00 #264
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198831427
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 10:00 schreef Nanuke het volgende:
Ik ben op zoek naar een kolfbh, hebben jullie tips? :)
Ik heb twee gaten geknipt in een bandeau. :@ Werkt al 3 jaar prima.
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:19:50 #265
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198831619
Die van medela werkte bij mij prima maar helemaal ideaal zijn m’n mammae bh’s net in vernieuwde versie uitgebracht door prima Donna. Perfect bedekt mee te voeden én hands free te kolven *O* _O_

https://www.lingerie-vale(...)l?color=SKT&size=75H
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:38:28 #266
149959 SQ
snelle trees
pi_198831862
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 11:19 schreef Zo-is-dat het volgende:
Die van medela werkte bij mij prima maar helemaal ideaal zijn m’n mammae bh’s net in vernieuwde versie uitgebracht door prima Donna. Perfect bedekt mee te voeden én hands free te kolven *O* _O_

https://www.lingerie-vale(...)l?color=SKT&size=75H
awyiss!
Ze werken bij mij voor geen meter als kolfbh overigens, maar ik ben hier wel heel blij mee. Perfecte fusie tussen mijn favoriete bh merk en mijn favoriete voedingsbh's O+

@D.U.M.A.N., de volledige naam van mn kind stond op het flesje, daarom heb ik het filmpje weggehaald, maar je ziet mij inderdaad het flesje op de kop schudden en er gebeurt niks _O-
disclaimer
  zaterdag 3 april 2021 @ 12:11:31 #267
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198832377
De voedingsbehas die ik kocht zijn nu allemaal te klein... :') beginnersfout.

De cheapass niet steunende binprixbehas passen wel. Hoop dat ik mn mammae nog ergens kan dragen in deze bv periode maar ik vrees het ergste...

Mijn melklarf heeft gisteren geregeld (denk ik, hij was precies 2 weken) van 7.00-13.00 en van 15.15 tot 18.30 en van 19.00 tot 2.00. Ik was echt kapot.

Gelukkig heeft hij daarna wel goed geslapen, en vanmorgen ook, dus ben wel weer wat bijgetrokken. Nondeju.

(En vandaag was hij lichter dan gisteren dus ik stop ook met elke dag wegen)
Kwak
  zaterdag 3 april 2021 @ 14:59:29 #268
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198834225
Vast wel, ik heb nu na een jaar voeden m’n oude maat weer terug ^O^
  zaterdag 3 april 2021 @ 17:24:38 #269
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198835945
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 14:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hmmm ik ben eigenlijk niet van plan zo lang te voeden, but we’ll see. Kan ze altijd nog als gewone beha’s dragen dan.
Kwak
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 3 april 2021 @ 17:29:34 #270
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_198836014
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 14:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
20 maanden hier onderweg. En vandaag toevallig beide voedingdbhs in de was, even in een oude geschoten. Om te huilen van t lachen. pornoboobs waren er niets bij. Oude maat past bij lange na nog niet
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 3 april 2021 @ 17:32:46 #271
149959 SQ
snelle trees
pi_198836076
Ik heb zoveel maten gehad in mijn volwassen leven dat ik geen "oude maat" heb :')
Ik heb alles tussen de 75D en 95G wel in de kast liggen, altijd prijs :7
disclaimer
  zaterdag 3 april 2021 @ 19:31:21 #272
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198837656
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 17:29 schreef Ynske het volgende:

[..]

20 maanden hier onderweg. En vandaag toevallig beide voedingdbhs in de was, even in een oude geschoten. Om te huilen van t lachen. pornoboobs waren er niets bij. Oude maat past bij lange na nog niet
Ik acht de kans groot dat je dan wat extra’s blíjft houden :+
  zaterdag 3 april 2021 @ 19:31:43 #273
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198837661
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 17:32 schreef SQ het volgende:
Ik heb zoveel maten gehad in mijn volwassen leven dat ik geen "oude maat" heb :')
Ik heb alles tussen de 75D en 95G wel in de kast liggen, altijd prijs :7
Op zich ideaal wel 8-)
  zondag 4 april 2021 @ 07:05:57 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198843649
Ik ben aan het afbouwen met kolven en ineens (na ruim 4 maanden met dezelfde kolf en borstschilden) wondjes op m'n tepels, en dan echt op de grens van de tepel en de tepelhof.

Ik dacht het eerst met Purelan op te lossen maar dan gaan die wondjes niet dicht en dan geneest het dus ook niet. Vanmorgen dacht ik te kolven met de haaka maar dat deed een beetje zeer (ook niet gek want het bloedde een beetje :') ).

Verder weinig last gelukkig.
Resistance is futile.
  maandag 5 april 2021 @ 17:59:01 #275
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198867645
Heb er geen ervaring mee seven, maar het klinkt rot... Hoe is het nu? Wordt het erger of niet?

Ik begin heel, heel langzaam wat vertrouwen te krijgen. Spruit groeit tussen de 10 en de 20 gram per dag (da's niet veel, maar hij is ook maar klein) op alleen bv. 'S nachts drinkt hij de hele nacht af en aan, 's ochtends en's middags zo'n beetje elke 2,5 uur en 's avonds laat hij er wel eens drie uur tussen. Op zich prima, maar ik merk wel dat het me veel energie kost. Ik ben continu compressie aan het toepassen, moet hem regelmatig wakker maken of houden en de nachten zijn pittig zo. En dan die rottige onzekerheid die ik niet kwijt kom. Hij is nu 19 dagen oud en nog niet op z'n geboortegewicht. In de paar dagen dat hij bijvoeding gehad heeft, groeide hij harder, maar ik ben bang dat ik m'n productie helemaal om zeep help als ik bijvoed. Dus voor nu is het advies van de lk om heel veel aan te leggen, compressie toe te passen, hem bij de les te houden, te proberen te rusten (ik heb er al eentje van 2,5, hoe dan?!) en elke dag even te wegen voor een vinger aan de pols. Zo lang hij poept (vijf keer per dag, da's geen probleem), plast (meer dan voldoende, check!) en groeit, is het goed, zegt ze.

Ik vind het toch weer spannend zo, maar in tegenstelling tot bij prul heb ik nog geen enkele keer gedacht 'oh nee, daar is hij weer, moet dit echt? Ik stop ermee' en da's echt al enorme winst. Dus voorlopig blijven we dit maar even volhouden. Stopt ie met groeien of ga ik er aan onderdoor, dan is het klaar.

[ Bericht 88% gewijzigd door Tink89 op 05-04-2021 18:05:12 ]
  maandag 5 april 2021 @ 19:16:19 #276
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198868868
Tink, ik vond dat destijds met een weinig groeiende baby heel lastig, maar met de draagdoek kon ik de voedingsmomenten soms wat rekken. Gaf mijn tepels én de baby de kans om te rusten waardoor de volgende voeding efficiënter werd.

Hoeveel weegt je spruitje nu? Mijn lk vertelde me namelijk dat tot een baby ongeveer 3 kilo weegt een schema van om de 4 uur voeden soms beter werkt. Zodat ze meer tijd tussendoor hebben om bij te komen en te groeien. Klinkt vaag, maar werkte bij onze tweede fantastisch (en had ik het bij mijn eerste maar geweten want die heb ik zo wakker moeten houden steeds :'( )

[ Bericht 44% gewijzigd door LadyBlack op 05-04-2021 19:31:49 ]
  maandag 5 april 2021 @ 19:36:46 #277
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198869355
Geboren met 3235, nu 3210
  maandag 5 april 2021 @ 19:39:15 #278
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198869429
Ah ja. Nou daar hoeft het dus niet perse voor op te gaan, maar mijn dochter was 3440 bij geboorte en ik denk dat het voor haar had gewerkt toen...

Je kan het eens met je lk overleggen!
pi_198870099
Heeft er iemand ervaring met het laten maken vna een moedermelksieraad door een ander dan moedersmooiste? Ze neemt een sabbatical en weet niet hoe lang...
  maandag 5 april 2021 @ 20:41:02 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198870906
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 17:59 schreef Tink89 het volgende:
Heb er geen ervaring mee seven, maar het klinkt rot... Hoe is het nu? Wordt het erger of niet?

Ik begin heel, heel langzaam wat vertrouwen te krijgen. Spruit groeit tussen de 10 en de 20 gram per dag (da's niet veel, maar hij is ook maar klein) op alleen bv. 'S nachts drinkt hij de hele nacht af en aan, 's ochtends en's middags zo'n beetje elke 2,5 uur en 's avonds laat hij er wel eens drie uur tussen. Op zich prima, maar ik merk wel dat het me veel energie kost. Ik ben continu compressie aan het toepassen, moet hem regelmatig wakker maken of houden en de nachten zijn pittig zo. En dan die rottige onzekerheid die ik niet kwijt kom. Hij is nu 19 dagen oud en nog niet op z'n geboortegewicht. In de paar dagen dat hij bijvoeding gehad heeft, groeide hij harder, maar ik ben bang dat ik m'n productie helemaal om zeep help als ik bijvoed. Dus voor nu is het advies van de lk om heel veel aan te leggen, compressie toe te passen, hem bij de les te houden, te proberen te rusten (ik heb er al eentje van 2,5, hoe dan?!) en elke dag even te wegen voor een vinger aan de pols. Zo lang hij poept (vijf keer per dag, da's geen probleem), plast (meer dan voldoende, check!) en groeit, is het goed, zegt ze.

Ik vind het toch weer spannend zo, maar in tegenstelling tot bij prul heb ik nog geen enkele keer gedacht 'oh nee, daar is hij weer, moet dit echt? Ik stop ermee' en da's echt al enorme winst. Dus voorlopig blijven we dit maar even volhouden. Stopt ie met groeien of ga ik er aan onderdoor, dan is het klaar.
Vandaag alleen met de hakaa gekolfd dus het geneest beter.

Fijn dat het wel goed voelt deze keer (had ik trouwens ook elke keer dat hij zich kwam melden..). En ook niet gek dat je het spannend vindt, dat is het ook!

En als het te zwaar blijkt uiteindelijk, dan is dat ook OK. Happy mom, happy baby.
Resistance is futile.
  dinsdag 6 april 2021 @ 06:41:43 #281
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198875049
quote:
5s.gif Op maandag 5 april 2021 20:05 schreef Leintjeuh het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het laten maken vna een moedermelksieraad door een ander dan moedersmooiste? Ze neemt een sabbatical en weet niet hoe lang...
Yes, bij SoLilly. Hij is na 2 jaar wat geler geworden, maar volgens mij is dat normaal.
M’n volgende ga ik bestellen bij https://www.juuls-sieraden.nl/
pi_198876165
Tink, vergeet ook niet dat je HG hebt gehad. Dat vreet ook energie en kan ervoor zorgen dat je productie minder snel op volle kracht op gang komt. Kan je rusten als je oudste tussen de middag slaapt? Of vindt hij slapen voor babies? En fijn dat je het nu meer los kan laten. Goede instelling :Y.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198881287
Ik wou bij de eerste zo graag een. Moedermelk sieraad. Maar ik heb geen oorbellen, draag alleen een simpele trouwring, geen armbandjes en geen kettingen. Het lijkt me nu weer zo bijzonder om eventueel wel te doen maar kom er gewoon niet uit wát dan.
  dinsdag 6 april 2021 @ 15:23:27 #284
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198881792
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:58 schreef Hilmo het volgende:
Ik wou bij de eerste zo graag een. Moedermelk sieraad. Maar ik heb geen oorbellen, draag alleen een simpele trouwring, geen armbandjes en geen kettingen. Het lijkt me nu weer zo bijzonder om eventueel wel te doen maar kom er gewoon niet uit wát dan.
Nog een simpele ring aan je andere hand?
  Manager PR/Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 15:53:56 #285
269689 crew  Viv
pi_198882342
Ik heb nu (ruim 3 jaar na het stoppen met kolven) nog altijd een flesje moedermelk in de vriezer liggen voor het geval ik zo'n sieraad wil. :')

Net als @Hilmo draag ik alleen een eenvoudige trouwring.
  dinsdag 6 april 2021 @ 16:34:58 #286
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198883119
Heeft hier iemand ervaring met het klieven van een tongriempje? Wij hebben donderdag een afspraak bij een arts die dat soort ingrepen doet (ook besnijdenissen enzo) ivm vermoeden verborgen kort tongriempje...

Ze gaat eerst kijken of t nodig is, en indien dat zo is kan ze het meteen doen. Alleen is hun advies om vooraf (een uur ervoor) 120mg zetpil te geven (ook bij jonge baby’s, conform wat ze ook bij dentongriemkliniek in den bosch en groningen soen), maar als de ingreep nu helemaal niet nodig is dan geef ik dat dus voor niks -O-

Dat zit me niet helemaal lekker. Ik overweeg om te bellen of ik evt voor de ingreep een nieuwe afspraak kan maken als het nodig blijkt.

Verder nog ervaringen met napijn/nazorg/helpt het?

Bij Melba heb ik acht weken pijn gehad en ben gestopt met voeden en blijkt nu pas dat zijn tongriempje kort is... bij Pep lijkt het alsof hij goed hapt maar ook hier toch een platte tepel vaak en weer nieuwe kloofjes...
Kwak
  Manager PR/Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 16:57:49 #287
269689 crew  Viv
pi_198883492
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:34 schreef kwakz0r het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het klieven van een tongriempje? Wij hebben donderdag een afspraak bij een arts die dat soort ingrepen doet (ook besnijdenissen enzo) ivm vermoeden verborgen kort tongriempje...

Ze gaat eerst kijken of t nodig is, en indien dat zo is kan ze het meteen doen. Alleen is hun advies om vooraf (een uur ervoor) 120mg zetpil te geven (ook bij jonge baby’s, conform wat ze ook bij dentongriemkliniek in den bosch en groningen soen), maar als de ingreep nu helemaal niet nodig is dan geef ik dat dus voor niks -O-

Dat zit me niet helemaal lekker. Ik overweeg om te bellen of ik evt voor de ingreep een nieuwe afspraak kan maken als het nodig blijkt.

Bij Melba heb ik acht weken pijn gehad en ben gestopt met voeden en blijkt nu pas dat zijn tongriempje kort is... bij Pep lijkt het alsof hij goed hapt maar ook hier toch een platte tepel vaak en weer nieuwe kloofjes...
Vanaf hier wat tongriempje-ervaringen, ik hoefde geen nazorg te doen, @Wolken wel:
OUD / Borstvoeding deel 260

Napijn heb ik niet gemerkt bij ZZ.

Wat jammer dat het bij Melba nu pas vastgesteld is. :*
  dinsdag 6 april 2021 @ 16:58:47 #288
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198883527
Wat is je bezwaar tegen evt voor niks paracetamol geven? Ik zou daar zelf geen moeite mee hebben.
  dinsdag 6 april 2021 @ 17:02:37 #289
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198883620
Trouwens mij lijkt dat je altijd een behandeling in dezelfde sessie kan weigeren. Misschien fijn voor ze om te weten dat ze die tijd niet automatisch inplannen. Maar het betekent voor jullie weer 2x heen en weer.

Wel vervelend van de hinder, in die zin hoop ik voor je dat ze wat kunnen betekenen!
  dinsdag 6 april 2021 @ 18:31:33 #290
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198885245
Ze hebben spruits riempje op dag 7 gekliefd (kno-arts in overleg met kinderarts). Heel klein beetje verdoving gebruikt (op een watje onder z'n tong), maar de andere arts in hetzelfde ziekenhuis doet het zonder. Geen paracetamol, geen nazorg of oefeningen ofzo, hij leek nergens last van te hebben.
pi_198885478
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:34 schreef kwakz0r het volgende:

Wij zijn in Leiden geweest bij een tongriemteam (https://blinkblink.nl/tongriem-team/). Afspraak met het idee kijken wat er aan de hand is (verborgen zien ze niet gelijk), en als je wil kan er gelijk gekliefd worden. Dat hebben we gelijk gedaan, naar mijn herinnering hebben we geen zetpil gegeven. Verdoofd bij behandeling en daarna direct aan de borst. Oefeningen mee naar huis gekregen en na een aantal weken vervolg afspraak bij lk.

Nog steeds heel blij mee, nu met 7 maand nog aan de borst. Goede begeleiding en wat een wereld van verschil bij aanhappen, dat was gelijk merkbaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door tpopml op 06-04-2021 18:54:17 ]
pi_198888678
Tongriem van oudste is gekliefd na een paar weken. Door de verloskundige overigens. Geen zetpil vooraf gegeven, klieven en daarna gewoon gelijk aan de borst. Geen enkel probleem verder. Het allernaarste vond ik het vasthouden van m'n kleine jochie terwijl z'n koppie even in de houdgreep moest. Daar was ik hormonaal nog niet op toegerust ;(
pi_198888871
Ja @Jentin, dat herken ik ook ja. Hier bij 15 dagen oud gedaan, en ik was blij dat - ondanks corona - papa er ook bij mocht zijn. Wat een sterke lichamelijke reactie! Het bloed vond ik ook wel lastig. Niet dat het eruit gutst, maar op mijn borst zat toen nog wel wat bloed en toen moest ik mezelf wel weer even tot rust krijgen.

Gelukkig hielp het momentje borstvoeding daar juist ook voor, daar werd hij gelijk rustig van.
pi_198892975
Bij Sam is het idd met 7 weken gedaan in Groningen bij de eerste afspraak. Van tevoren geen zetpil gegeven , wel naderhand een paar dagen. De ingreep zelf is gewoon heel pijnlijk.

Maar heb zelf ook niet zoveel problemen met het geven van zetpillen, de oudste heeft door oorontstekingen van 3 tot 10 maanden op zetpillen geleefd zo ongeveer.

Nazorg was wel ff een dingetje de eerste week, het doet gewoon pijn en je zit op een wond te drukken.

Qua drinktechniek heeft het echt wel bijna 2 maanden geduurd voordat hij helemaal de goede techniek nu heeft dus verwacht niet meteen wonderen. Omdat ze al langere tijd de verkeerde techniek hebben aangeleerd duurt het vaak wel even voordat ze de goede onder de knie krijgen.
  woensdag 7 april 2021 @ 08:35:39 #295
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198893694
Over de pijn verschillen de meningen behoorlijk, merk ik. Onze kno-arts zegt dat er tot 3 maanden geen zenuwen in het riempje zitten en het dus helemaal geen pijn doet. Nazorg hoeft ook niet van elke arts, hier was minstens 8 keer per dag aanleggen voldoende. Het scheelt dus nogal waar je heen gaat.
pi_198893967
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 08:35 schreef Tink89 het volgende:
Over de pijn verschillen de meningen behoorlijk, merk ik. Onze kno-arts zegt dat er tot 3 maanden geen zenuwen in het riempje zitten en het dus helemaal geen pijn doet. Nazorg hoeft ook niet van elke arts, hier was minstens 8 keer per dag aanleggen voldoende. Het scheelt dus nogal waar je heen gaat.
Ik kan je verzekeren dat kindjes van 7 weken verschrikkelijk hard kunnen schreeuwen en huilen als hun lipbandje en tongriem worden doorgesneden en dat is niet van schrik. Hier deed de behandelend arts er verdovende zalf op.

Ik zal niet snel tegen een prof ingaan maar dit is echt onzin.
  woensdag 7 april 2021 @ 09:33:41 #297
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198894378
Hier verdoven ze alleen als t een dik riempje is. Pep is 20 dagen oud, dus nog niet zo lang verkeerd gedronken en nog een dun tongriempje waarschijnlijk.

@Lemijn kan geen kwaad dus die paracetamol? Gaat een beetje tegen mijn gevoel in, vandaar.

Dr van Amsterdam gaan we heen, zit hier om de hoek toevallig. Zag geen oefeningen in de nazorgfolder trouwens. Wel meteen en vaak aanleggen, maar dat doen we toch al.

Voeden gaat redelijk momenteel, om en om een goeie en slechte nacht lijkt het. Vannacht ging het terugleggen heel slecht, uiteindelijk van 12-6 grotendeels gevoed, waarbij we ook wel liggend voedend in slaap vielen. Kleine beetjes slaap gesprokkeld dus.
Kwak
  woensdag 7 april 2021 @ 09:44:57 #298
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198894488
Nee kan geen kwaad. Het uitgebreidere antwoord gooi ik op de app anders wordt het medisch advies op een forum :s) .

Totaal ongerelateerd: ik heb zo’n zin in een nieuwe voedingsperiode! *; .
  woensdag 7 april 2021 @ 09:49:02 #299
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198894516
Wolken: ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar mijn ervaring en die van de lactatiekundige in het ziektenhuis in weert is anders. spruit heeft geen kik gegeven, alleen even gemopperd toen ze z'n tong vast hielden, maar geen gekrijs ofzo. En dat kan hij wel bij honger of kramp. Misschien dat het nog uitmaakt dat hij veel jonger was, maar ik geloof echt niet dat het verschrikkelijk pijn deed.
  woensdag 7 april 2021 @ 10:05:00 #300
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198894651
Ohja, ter aanvulling, ik zou wel willen dat ik gewoon met hem in ons bed kon slapen, maar ik slaap met een cpap en vertrouw het dan gewoon niet (slaap dieper en er komt koude lucht uit). Ben ook een beetje door de omstandigheden gedwongen om toch een wat vastere slaapplaats en ritme te zoeken.
Kwak
pi_198894997
Interessant wel dat het dan overal zo'n andere benadering is. Oefeningen hier hielden in dat ik zijn kinnetje naar beneden duwde (voorzichtig) om een grotere hap te stimuleren, 'tandenpoetsen' dus met je pink in zijn mond en dan zijn tandvlees 'aaien' en dat zijn tongetje je vinger dan volgt, en (hier moest ik me echt even mentaal overheen zetten) dat je voorzichtig het diamantvormige wondje masseerde zodat dat flexibel bleef.

Het idee was dat het weefsel daarmee flexibel blijft en een beetje gestimuleerd wordt zodat het niet weer dichtgroeit op de oude wijze, waardoor je de behandeling zou moeten herhalen.

@kwakz0r, ik snap wel dat je dan niet wil. Ik voelde me er zelf ook pas comfortabeler bij toen hij iets van drie maanden was (en 8,4 kg). Met terugleggen hebben wij ook nog vaak een kruikje in bed gedaan terwijl ik aan het voeden was, zodat hij weer in een warm bedje terecht kwam. Misschien helpt dat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')