abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 maart 2021 @ 00:04:00 #201
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198279357
Even mss een geruststellend bericht kwak; ik had vreselijk weinig productie bij mijn dochter, heb echt alles uit de kast getrokken om dat een beetje gaande te krijgen.

Ik had dus ook het plan om bij de tweede (vanaf 37 weken) voor te kolven. Alleen toen kwam hij al bij 37+1, en ook nog met spoedkeizersnede :X Aanleggen mocht niet want veel te klein, dus ik ben direct begonnen met elke 3u kolven. Superonhandig en naar zo half lam nog van de ruggenprik, maar ik moest toch wat...

En dat had fantastisch resultaat! Ik had S na 2 dagen volledig op mijn melk, tot die tijd kreeg hij mijn melk, aangevuld met kv+fortifier. Ik legde hem bij onrust aan, en merkte gelukkig bij de eerste keer al dat hij harder zoog dan de Medela Symphony :o :')

Het helpt natuurlijk ook dat het de tweede keer is. Je lijf heeft dit allemaal al eens gedaan. Dus komt vast goed!
pi_198280743
Even een vraag: wat kan ik nu het beste als richtlijn aanhouden voor moedermelk (in de koelkast) bewaren? Medela zegt 3 dagen, ergens anders lees ik 5, en op de site van La Leche League staat zelfs 8 dagen. Ik kolf nu 1 á 2 keer per dag en spaar dat op tot ik een voeding heb..
  dinsdag 2 maart 2021 @ 09:58:06 #203
221912 minilot
Nancy boy
pi_198281726
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 08:19 schreef Gogo83 het volgende:
Even een vraag: wat kan ik nu het beste als richtlijn aanhouden voor moedermelk (in de koelkast) bewaren? Medela zegt 3 dagen, ergens anders lees ik 5, en op de site van La Leche League staat zelfs 8 dagen. Ik kolf nu 1 á 2 keer per dag en spaar dat op tot ik een voeding heb..
Ik hield ongeveer een week aan en maakte me er niet te druk over - als je melk niet goed meer zou zijn ruik je dat gewoonlijk zelf echt wel en anders laat je koter het na één slok wel weten :7
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:06:08 #204
327807 Mariposas
יה&#14
pi_198281805
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 08:19 schreef Gogo83 het volgende:
Volgens een recent onderzoek is melk in de koelkast zelfs tot bijna een maand houdbaar. Belangrijk is wel dat je goed hygiënisch te werk gaat.
https://eurolac.net/moedermelk-bewaren/
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:15:51 #205
149959 SQ
snelle trees
pi_198281919
Op mijn kdv gooien ze het default na 24 uur weg ;(
Ik vraag dus alle overgebleven melk mee terug en label het dan gewoon opnieuw om het de volgende dag weer mee te geven _O-
Ik hou zelf ook een week aan. Ik merk toch dat het gaandeweg de week wel steeds zuriger gaat ruiken. Nog niet direct bedorven, maar na een week vind ik het wel mooi geweest. Maar goed, ik hoef er ook waarschijnlijk minder moeite voor te doen, dus dan gooi je het ook makkelijker weg. :*
disclaimer
pi_198282108
Jemig dat is wel heel snel SQ! Hier mag het 3 dagen in de koelkast blijven staan bij de opvang. Het ging bij Jip dan altijd wel binnen de termijn op.

Zelf hield ik ook iets van een week in de koelkast aan, maar ik gooide ook wel veel in de vriezer.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:38:40 #207
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_198282192
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:15 schreef SQ het volgende:
Op mijn kdv gooien ze het default na 24 uur weg ;(
Ik vraag dus alle overgebleven melk mee terug en label het dan gewoon opnieuw om het de volgende dag weer mee te geven _O-
Ik hou zelf ook een week aan. Ik merk toch dat het gaandeweg de week wel steeds zuriger gaat ruiken. Nog niet direct bedorven, maar na een week vind ik het wel mooi geweest. Maar goed, ik hoef er ook waarschijnlijk minder moeite voor te doen, dus dan gooi je het ook makkelijker weg. :*
Ik hield ook een week aan voor verse melk. 24 uur voor ontdooide melk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:05:38 #208
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198282541
Ik heb een leeg flesje meegegeven waarin ze de testanten kunnen overgieten.
Verse melk mag ook twee keer opgewarmd worden, heb dat ook maar even nogmaals kenbaar gemaakt. Hier hebben ze vorige week ook alles door de gootsteen gespoeld...
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:07:53 #209
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198282567
Hoe doen jullie het met kolftijd en thuiswerken?

Werken jullie door of gaan jullie er echt even voor zitten? De vorige keer deed ik het tijdens een presentatie (van en geluid uiteraard uit :P), maar ik vond dat niet fijn.
  Manager PR/Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 11:22:56 #210
269689 crew  Viv
pi_198282770
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

Werken jullie door of gaan jullie er echt even voor zitten? De vorige keer deed ik het tijdens een presentatie (van en geluid uiteraard uit :P), maar ik vond dat niet fijn.
Ik zou er echt even voor gaan zitten. :) Ik heb destijds deels thuisgewerkt en toen een keer een telefoongesprek gevoerd met m'n kolf-beha en alles aangekoppeld (kolf wel uit), maar dat voelde ook niet fijn. :')
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:25:44 #211
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198282809
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:22 schreef Viv het volgende:

[..]

Ik zou er echt even voor gaan zitten. :) Ik heb destijds deels thuisgewerkt en toen een keer een telefoongesprek gevoerd met m'n kolf-beha en alles aangekoppeld (kolf wel uit), maar dat voelde ook niet fijn. :')
Ja, idd. Ik zag mijn kolfmomentjes ook altijd als een extra rustmoment wat ik ook echt kon gebruiken. Nu dus ook, ondanks dat ik veel thuis zal moeten werken. Dank. :)
pi_198282850
Thanks voor de reacties, ik laat het gewoon wat langer staan dan! Omdat ik idd veel moeite moet doen voor het afkolven zou bedorven melk wel echt heel zonde zijn, maar met een dag of vier heb ik wel een voeding (en als ik straks ga kolven tijdens het werk nog een stuk sneller). Ik ga de gekolfde melk niet meegeven, die krijgt ze gewoon in de hulpset of in de flesjes die manlief één keer per dag geeft.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:42:30 #213
149959 SQ
snelle trees
pi_198283007
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

Ik doe soms wel zo'n online training (heb flink wat achterstand weg te werken :') ) maar meestal doe ik niks.
Ik kolf ook maar hooguit 10 minuten per keer trouwens. Langer is zinloos.

Baby live voeden doe ik dan weer wel tijdens een call, want ja, die laat zich niet afblocken in de agenda, die wil gewoon NU als hij honger heeft :')
disclaimer
  dinsdag 2 maart 2021 @ 15:23:06 #214
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198285828
Kolven, op t werk tijdens het auto rijden, soms rustig zittend, geregeld werkend, vaak naast een collega op kantoor :o overal en nergens :')

Maaaaarrr vandaag voor het eerst zonder kolven :o ze is afgelopen vrijdag 1 jaar geworden en ik vond het wel mooi geweest, dat kolven dan. Met voeden nog laaaaaaang moet klaar maar mijn drie werk dagen mag ze de vriezer leeg gaan drinken ^O^

Heel stom maar ik heb dus geen idee meer wanneer ik bij de oudste gestopt ben met kolven op het werk :? Ik denk ook rond deze koers. Ben wel benieuwd wat m’n productie nu gaat doen maar gezien dr nachtelijk gezuip de laatste tijd zal ze dr best wel doen die op pijl te houden denk ik :'( O+
pi_198481445
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:23 schreef Zo-is-dat het volgende:
Kolven, op t werk tijdens het auto rijden, soms rustig zittend, geregeld werkend, vaak naast een collega op kantoor :o overal en nergens :')

Maaaaarrr vandaag voor het eerst zonder kolven :o ze is afgelopen vrijdag 1 jaar geworden en ik vond het wel mooi geweest, dat kolven dan. Met voeden nog laaaaaaang moet klaar maar mijn drie werk dagen mag ze de vriezer leeg gaan drinken ^O^

Heel stom maar ik heb dus geen idee meer wanneer ik bij de oudste gestopt ben met kolven op het werk :? Ik denk ook rond deze koers. Ben wel benieuwd wat m’n productie nu gaat doen maar gezien dr nachtelijk gezuip de laatste tijd zal ze dr best wel doen die op pijl te houden denk ik :'( O+
Naast je collega? :D

En ja, drinkt ze snachts nog zoveel? Hier bij een half jaar ook nog wel vrij regelmatig.

Verder heb ik wat nieuws deze week, mijn melk spuit er in een straaltje uit :o _O-

Ik heb het vaker zien stromen en druppelen, maar t arme jong kreeg nu gewoon de volle lading :9 :')
  zondag 14 maart 2021 @ 13:05:17 #216
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198493511
Ik merkte op kantoor in november dat mailen en kolven prima samen gaat. Thuis lastiger want geen sta/zit bureau die je precies op de juiste hoogte kan zetten.

En ook wel eens tijdens het kolven een vette discussie gehad met een senior manager die een grote waffel had over onze afdelingen moeten toch samenwerken. Eerst richting haar aangegeven dat de basis voor een goede samenwerking (vertrouwen) ontbreekt. Toen gezegd, plan maar een meeting om hierover verder te praten, je breekt in op mijn kolftijd en ik moet afkoppelen, doei. :+
Resistance is futile.
pi_198500327
Hihi live voeden is ideaal met thuiswerken maar kolven moet ik echt ff rustig op de bank doen. Dinsdag mag ik ook weer nadat F tijden thuis is geweest.

Ja tot 9 maand kolfrecht toch? Ik heb bij R ook nog tijd in pauze gekolfd. Maar tot hoe lang? Geen idee... Veel in vriezer hebben wij niet om op te vangen en wanneer kan productie het aan om sochtends en savonds alleen te voeden??
pi_198501621
15 weken in de zwangerschap en borstvoeding doet zo'n zeer. De ene borst erger dan de ander. Er kwam al weinig meer uit. Ik hoor haar maar 3 keer ofzo slikken. Kan ik in de ochtend nog 1 borst aan blijven bieden? Mijn rechterborst doet het minst pijn en in de ochtend gaat het nog wel voor even. Die ander is gewoon echt een no go. Met andere woorden, kan ik 1 borst structureel niet geven en de ander wel? Qua formaat zal het niet uitmaken, rechts is sowieso kleiner en ze veranderen niet meer van cupmaat gedurende de dag. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_198614136
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 20:27 schreef Rebubbled het volgende:
15 weken in de zwangerschap en borstvoeding doet zo'n zeer. De ene borst erger dan de ander. Er kwam al weinig meer uit. Ik hoor haar maar 3 keer ofzo slikken. Kan ik in de ochtend nog 1 borst aan blijven bieden? Mijn rechterborst doet het minst pijn en in de ochtend gaat het nog wel voor even. Die ander is gewoon echt een no go. Met andere woorden, kan ik 1 borst structureel niet geven en de ander wel? Qua formaat zal het niet uitmaken, rechts is sowieso kleiner en ze veranderen niet meer van cupmaat gedurende de dag. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Geen ervaring mee, maar je zou denken dat zich wel rechttrekt na de bevalling toch? :@ duurt nog wel even, maar toch!

Hopelijk doet het wat minder zeer!
  zondag 21 maart 2021 @ 09:17:37 #220
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_198614166
quote:
Ik voed al heel lang met 1 borst omdat m'n slacker net zo droog werd als de Sahara ;( (note to self voor volgende keer: lactatiekundige mee laten kijken. Bas kon niet omgaan met 2 verschillende tepelvormen ). Ik denk dat je vooral de eerste periode alert moet zijn op verstopping/ontsteking. Bas drinkt inmiddels ook heel weinig en eigenlijk alleen nog savonds voor het slapen. Zooo gevoelig inderdaad :X
pi_198614767
quote:
Volgens mij kan dat geen kwaad. Je hebt nu toch alleen maar beetje colostrum. Na de bevalling is het pas weer belangrijk om beide kanten te laten drinken.
Dat het maar drie slokjes is is niet zo erg, de drinktechniek wordt zo in ieder geval niet verleerd.

Bij mij werd het met 20 of 22 weken ergens wat beter. Niet pijnloos maar draaglijk. Hopelijk komt dat punt voor jou ook. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zondag 21 maart 2021 @ 16:34:15 #222
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_198620828

[ Bericht 91% gewijzigd door MaJo op 21-03-2021 20:14:26 (Bedankt voor de ontgroening maar het is wel weer g) ]
pi_198622141
Thnx voor de feedback. Het gaat iets beter inderdaad PKM. Ik voed enkel met rechts en links heeft geen enorme problemen gegeven. Een paar pijnlijke steken af en toe, maar dat kan ook de zwangerschap zijn.

Pferdfahrer, het is mijns inziens belangrijker wat jij en baby fijn vinden, dan wat papa fijn vindt. Borstvoeding heeft veel voordelen die zwaarder wegen dan papa's gemak.
pi_198623414

[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 21-03-2021 20:14:38 (Bedankt voor de ontgroening maar het is wel weer g) ]
U MAD?
pi_198624791
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 19:00 schreef Hilmo het volgende:
Hihi live voeden is ideaal met thuiswerken maar kolven moet ik echt ff rustig op de bank doen. Dinsdag mag ik ook weer nadat F tijden thuis is geweest.

Ja tot 9 maand kolfrecht toch? Ik heb bij R ook nog tijd in pauze gekolfd. Maar tot hoe lang? Geen idee... Veel in vriezer hebben wij niet om op te vangen en wanneer kan productie het aan om sochtends en savonds alleen te voeden??
Ik ben bij de oudste met 9mnd over gegaan naar 1x per dag kolven, dat ben ik nu weer van plan. Destijds moest ik voor de opvang wel aanvullen met kunstvoeding, maar kon op mijn vrije dagen gewoon zelf voorzien in alle voedingen. Daar ga ik nu weer van uit. Maar heb nu heel veel
In de diepvries liggen waarvan ik vooral hoop dat ik het op krijg want tot nu toe zelden nodig gehad. Na 1 jaar ga ik niet meer kolven. Net als de vorige keer heb ik 3 weken zomervakantie voor de 1ste verjaardag gepland staan zodat ik tot net voorbij 11 maanden maar hoef te kolven. (Handig, 2 zomerkindjes :+ ).

Rebubbled geen ervaring met voeden tijdens zwangerschap, hopelijk gaat het snel beter!
  Moderator zondag 21 maart 2021 @ 22:49:04 #226
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198627483
Ik zag dit filmpje en had zoveel herkenning, ik dacht wie weet ook mooi voor jullie:

26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  maandag 22 maart 2021 @ 07:49:19 #227
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198629091
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 22:49 schreef MaJo het volgende:
Ik zag dit filmpje en had zoveel herkenning, ik dacht wie weet ook mooi voor jullie:

Ja die is prachtig O+ Die had ik laatst ook al gedeeld hier O+
  Moderator maandag 22 maart 2021 @ 09:03:28 #228
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198629808
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 07:49 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ja die is prachtig O+ Die had ik laatst ook al gedeeld hier O+
Helemaal gemist! Maar heel mooi inderdaad, en echt zoveel herkenning. Mijn kolf praat tegen me _O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  maandag 22 maart 2021 @ 09:53:12 #229
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198630432
Mooi!! O+ En de wanhoop is zo herkenbaar, het komt weer helemaal terug :')

Ik vond laatst een schema terug van toen mijn oudste 2 weken was. Wat een hel :o

Ik combineerde elke 3u voeden met elke 2 uur kolven volgens mij, ook 's nachts. Waardoor alles continu zo leeg was dat baby er niks uit kreeg en direct weer in slaap viel aan de borst. En afviel, waardoor ik nóg vaker aanlegde en kolfde, pfff. En als ik dan door pure vermoeidheid een keer door mn wekker heen sliep voelde ik me zooooo schuldig, alsof ik mn kind aan het uithongeren was ;(
pi_198630445
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 09:53 schreef LadyBlack het volgende:
Mooi!! O+

Ik vond laatst een schema terug van toen mijn oudste 2 weken was. Wat een hel :o

Ik combineerde elke 3u voeden met elke 2 uur kolven volgens mij, ook 's nachts. Waardoor alles continu zo leeg was dat baby er niks uit kreeg en direct weer in slaap viel aan de borst. En afviel, waardoor ik nóg vaker aanlegde en kolfde, pfff. En als ik dan door pure vermoeidheid een keer door mn wekker heen sliep voelde ik me zooooo schuldig, alsof ik mn kind aan het uithongeren was ;(
Wat een hel!
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  maandag 22 maart 2021 @ 10:09:48 #231
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198630638
Ik heb óók pas na 2 weken een lactatiekundige erbij gehaald. Dat had ik achteraf bezien eerder moeten doen.

En ik vond mijn kraamhulp een schat, ze wou me ook absoluut helpen, maar ze heeft me nooit gewezen op borstcompressie. En dat bleek ik bij het kolven iig nodig te hebben.
  maandag 22 maart 2021 @ 10:58:38 #232
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198631307
Toch opvallend altijd hoe vaak de borstvoeding valt of staat met de kraamverzorgster. Een lastig iets vind ik dat, ze bedoelen het allemaal zo goed en het is zo waardevol dat we überhaupt kraamverzorgsters hebben hier maar ze hebben ook zoveel invloed terwijl ze toch niet allemaal even goed onderlegd zijn in bv begeleiden en zich ook niet allemaal even bewust van hoe goed of minder goed ze daar in zijn. Zodat de gevallen waar hulp nodig is niet altijd op tijd een lactatiekundige in de hand nemen. 🤔
pi_198757506
Hoe ging het geven van borstvoeding bij jullie vanaf 6 maanden wanneer er vaste voeding in het spel komt? Werd er minder gedronken per keer, of worden er op een gegeven moment voedingen overgeslagen? Het maakt mij verder niet uit en ik zie allemaal wel hoe het loopt hoor, maar ik vraag me af hoe dat er bij jullie aan toe ging.
  maandag 29 maart 2021 @ 22:17:35 #234
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_198757860
quote:
1s.gif Op maandag 29 maart 2021 22:00 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe ging het geven van borstvoeding bij jullie vanaf 6 maanden wanneer er vaste voeding in het spel komt? Werd er minder gedronken per keer, of worden er op een gegeven moment voedingen overgeslagen? Het maakt mij verder niet uit en ik zie allemaal wel hoe het loopt hoor, maar ik vraag me af hoe dat er bij jullie aan toe ging.
Hier begon het rond een maand of 9 pas wat te veranderen, maar ik geloof dat hij toen ook wat meer porties ging eten ipv een paar hapjes.

Bas is vorige week uit zichzelf gestopt met drinken en heeft er ook niet meer om gevraagd. Vond het wel gek, maar gezien de pijn bij het aanhappen nu is het beter zo. We hebben het toch maar mooi ruim 21 maanden vol weten te houden, dat had ik echt nooit verwacht. Op naar het volgende avontuur O+
pi_198758464
Lily ging minder drinken toen de porties die ze at groter werden. En dat minderen bestond uit minder vaak om een borstje vragen. Van ca. 6x naar 3x, waarvan de twee voor het slapen terug gingen naar een paar minuten sabbelen voor het idee, niet om actief te drinken.
pi_198759910
quote:
Met 6 maanden was borstvoeding nog echt hoofdvoeding, en hapjes ernaast. Dat bleef denk ik ook nog tot 8 maanden ongeveer. Ik gaf eigenlijk ook altijd bv voor de hapjes. Daarna ben ik het gaan omdraaien. Eerst het hapje, daarna bv. Toen werd de hoeveelheid vast voedsel snel meer, en werd er minder gedronken. Deels heb ik dus wel wat gestuurd, deels gaven ze het zelf aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 31-03-2021 09:26:24 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 30 maart 2021 @ 07:56:23 #237
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198760040
quote:
In principe blijft (moeder)melk de hoofdvoeding tot één jaar. Je geeft eerst de borst en daarna bijvoeding.

U. ging niet minder vaak drinken door de bijvoeding. Tot 2 jaar dronk hij nog steeds zo’n 8 keer per dag.

Dat gezegd te hebben: inmiddels geef ik al ruim 3 jaar borstvoeding. 🥳
pi_198764764
Dat melk tot 1 jaar hoofdvoeding is weet ik, en ik geef ook eerst de borst en dan hapjes. Natuurlijk merk ik met 6 maanden niet direct verschil, ze slikt nauwelijks iets van die hapjes door :D.

Het zal vanzelf wel minder worden en loslopen. Uiteindelijk zal ze inderdaad meer gaan eten en minder drinken ga ik vanuit.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 17:15:04 #239
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198766470
Ging hier ook allemaal vanzelf. Heb me nooit aan dat eerst bv dan hapjes gehouden. Ze dronk vooral voor ze ging slapen (en nog) en at gewoon als wij ook aten. Dus dat was maar net hoe het uit kwam.
Ze bleef even enthousiast op drinken bij mij en heeft zich nooit veel te hongerig op het eten gestort.
En bij grote broer ging het precies zo.
pi_198768357
Ik merk hier wel verschil rond die leeftijd (nu bijna zeven maanden), Mickey kwam vrij lang om de twee a drie uur. Nu drinkt hij overdag echt op maaltijd tijden :D

Ontbijt 8u
Lunch 12/13u
Avondeten 17/18

Lunch paar hapjes brood
Na middagdutje paar hapjes fruit
Na avondeten (/drinken) paar hapjes warm eten.

Overdag met drinken echt makkelijk afgeleid...

's Nachts komt hij nog steeds twee keer: Middernacht en 5 uur. Nu zijn tandje doorkomt komt hij vaker. We slapen samen.

[ Bericht 11% gewijzigd door tpopml op 30-03-2021 19:33:37 (Nachtelijk drinken toegevoegd) ]
  woensdag 31 maart 2021 @ 10:59:51 #241
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198777170
Ik heb baby nummer twee volledig aan de borst O+ na wat opstartproblemen door A0-antagonisme, acht dagen couveuse en blauwe lampen, drie lactatiekundigen, een kraamzorg en een verloskundige met een mening heb ik op zijn zesde dag na twee dagen kolven m'n kolf in de hoek gesmeten en besloten om hem steeds zelfs te voeden en bij te voeden waar nodig. We zijn nu op dag 13 (of 14? Ik snap die tellingen nooit zo goed) en hij is al 48 uur kunstvoedingsvrij en groeit als kool. Hij meldt zich wel echt heel vaak en slaapt alleen bovenop mij, maar ik trek dat verbazingwekkend goed dit keer.

Conclusie: blij dat ik naar m'n gevoel heb geluisterd en m'n grenzen wat kolven betreft heb bewaakt. Zo fijn dit!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 31 maart 2021 @ 11:28:07 #242
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198777523
Wat goed Tink!!! *O*

En wat heftig, 8 dagen couveuse ;( Laat m maar lekker bij jou slapen O+
pi_198801009
Wat zouden jullie doen? Ik vind het spannend dat ik vanaf eind mei geen kolf recht meer heb. Dan ga ik in lunch pauze kolven. Is alleen op de dinsdags, dan is F naar opvang, andere dagen kan ik live voeden thuis. Per kolfbeurt kolf ik eerste sessie (11 uur) gemiddeld 200 ml in totaal en tweede keer (15.00 uur) 100 ml. Ik zou dan alleen om 12 uur kunnen kolven. F krijgt naar opvang twee flessen mee: 150 ml en eentje van ong 120 ml. Ik ga dus zo interen op vriezer voorraad die niet heel vol is. Zou ik best ff kunnen en straks kunnen ze hem meer vullen met fruit en brood. Op die manier maar doen? Eerst interen en dan hopen dat hij steeds meer kan mee eten? Het interen is ook te overzien qua hoeveelheid en werkt al veel eten naar binnen.
  donderdag 1 april 2021 @ 19:08:14 #244
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198803080
Ik ben nog een week of zes doorgegaan met kolven (half uur per dag in vakantietijd, half uur in pauze), had daarna twee weken vakantie en ben vanaf 11 maanden naar één keer kolven gegaan. Dat leverde de ene fles op die prul toen nog dronk op de opvang.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_198803744
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 17:21 schreef Hilmo het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik vind het spannend dat ik vanaf eind mei geen kolf recht meer heb. Dan ga ik in lunch pauze kolven. Is alleen op de dinsdags, dan is F naar opvang, andere dagen kan ik live voeden thuis. Per kolfbeurt kolf ik eerste sessie (11 uur) gemiddeld 200 ml in totaal en tweede keer (15.00 uur) 100 ml. Ik zou dan alleen om 12 uur kunnen kolven. F krijgt naar opvang twee flessen mee: 150 ml en eentje van ong 120 ml. Ik ga dus zo interen op vriezer voorraad die niet heel vol is. Zou ik best ff kunnen en straks kunnen ze hem meer vullen met fruit en brood. Op die manier maar doen? Eerst interen en dan hopen dat hij steeds meer kan mee eten? Het interen is ook te overzien qua hoeveelheid en werkt al veel eten naar binnen.
Je kolfrecht houdt niet op, je wordt enkel niet meer doorbetaald.
Ik heb tot 21 maanden gekolfd in m’n eigen tijd. Zette m’n vakantieuren in. Is dat nog een optie voor je?
  donderdag 1 april 2021 @ 19:38:11 #246
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198803963
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 17:21 schreef Hilmo het volgende:
Kun je evt s ochtends voor je naar je werk gaat nakolven na de vroege voeding? Als hij die nog drinkt tenminste? Meestal is er s ochtends voldoende melk om na te kolven dacht ik...
Kwak
  donderdag 1 april 2021 @ 19:40:07 #247
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198804021
Oh en zwaai. Het lijkt erop dat het toch gelukt is om Pep helemaal aan de borst te krijgen. Ben zo
blij. De start was lastig, maar ik heb nu veel minder stress en pijn dan bij Melba. Ik duim dat het goed blijft gaan.

(De kraam zag bij Melba die nu zes is direct dat hij een heel kort tongriempje heeft. De lactatiekundige ook. Destijds zei iedereen van niet, maar het verklaart wel de vreselijke pijn en kloven toen...)
Kwak
  donderdag 1 april 2021 @ 20:04:13 #248
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198804637
Ik heb gewoon doorgerold na 9 maanden, volgens mij tot 1 jaar wel 2x per dag maar ik weet het niet meer. Ik heb een eigen kamer dus draaide de deur dicht maar was gewoon telefonisch bereikbaar en werkte ook door. Op die manier sprokkelde ik wel 2 flesjes bij elkaar die Jacob nog graag dronk. Langzaam werd de opbrengst minder maar de vraag ook.

Wat fijn kwakz0r en Tink dat het bij allebei gelukt is om je baby helemaal aan de borst te krijgen! *; .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 1 april 2021 @ 20:22:12 #249
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198805091
Ik ben vanaf 9 maanden 1x per dag gaan kolven in m’n pauze en met 1 jaar gestopt. Werk drie dagen waarvan 1 lange. Ging hier prima qua productie. Soms kolf(de) ik s ochtends een borst als ze bijzonder goed had geslapen, soms uit werk 1 kant.
Nooit productie problemen gehad O+ Dus zo kan het ook gaan.
Ik denk vooral dat 1 dag maar 1x kolven geen effect op je over all productie gaat hebben. En je kan het altijd uitproberen natuurlijk.

Oh en enkel gestopt met kolven dus, hopelijk met voeden nog lang niet O+ O+ O+
pi_198806249
Bij de oudste ben ik nog een tijdje doorgegaan met kolven tijdens de lunchpauze. Maar ik had zo’n enorme hekel aan kolven. Het ging best aardig hoor, maar bij de jongste hing het me gewoon de keel uit. Dus met 9 maanden gestopt. Ik ben vast niet gelijk van 2x naar 0x gegaan (ik weet het écht niet meer precies), vooral omdat ik van 7.30 tot 18.00 van huis was, dat is wel lang als je gewend bent dan nog 2x te kolven.

Ik had nog wat voorraad in de vriezer, maar bij de jongste was ik ook makkelijker met kunstvoeding op het kdv. Als ik niet genoeg mee kon geven, deden ze de laatste fles met kv. Liever dat dan een fles bv weggooien (de laatste voeding ging niet altijd op). Uiteindelijk heeft hij nog wel elke kdv-dag een fles bv gehad tot hij 1 jaar was volgens mij.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 1 april 2021 @ 21:14:02 #251
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198806454
Ja wat een pokkeklus eigenlijk ook he :') . Ik hoop maar dat ik de tweede keer het kolven eerder kan afbouwen. Maar ik moest gewoon nog best lang 2x en toen 1x kolven, vanwege dat lang van huis zijn, anders redden mijn borsten het niet. Productie was het punt niet, dat werkte Jacob tussendoor wel bij. En ze mochten van mij gerust koemelk of water geven zo nodig. Maar als ik die flesjes dan toch kolfde, dan drink hij ze maar al te graag op.

Ik vind het trouwens fascinerend dat Jacob nu al totaal niet meer weet hoe hij bij me moet drinken en vooral zich amper herinnert dat hij dat ruim 3 jaar deed :o . Je hoort dat vaker maar desondanks is het echt raar om te merken.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198806578
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 21:14 schreef Lemijn het volgende:
Ja wat een pokkeklus eigenlijk ook he :') . Ik hoop maar dat ik de tweede keer het kolven eerder kan afbouwen. Maar ik moest gewoon nog best lang 2x en toen 1x kolven, vanwege dat lang van huis zijn, anders redden mijn borsten het niet. Productie was het punt niet, dat werkte Jacob tussendoor wel bij. En ze mochten van mij gerust koemelk of water geven zo nodig. Maar als ik die flesjes dan toch kolfde, dan drink hij ze maar al te graag op.

Ik vind het trouwens fascinerend dat Jacob nu al totaal niet meer weet hoe hij bij me moet drinken en vooral zich amper herinnert dat hij dat ruim 3 jaar deed :o . Je hoort dat vaker maar desondanks is het echt raar om te merken.
Probeert hij het nog wel eens?
  donderdag 1 april 2021 @ 21:43:45 #253
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198807476
Alleen als hij speelde dat hij een baby is maar dan pakt hij enkel de tepel zelf en dat doet pijn }:| . Dus dat mag niet meer, alleen door kleding heen doen alsof is nog toegestaan. Maar hij vindt het prima hoor, hij is de hele associatie dat dat fijn was kwijt. En ik mis het ook niet. Hij vindt de melk gewoon straks voor de baby en dat hij mag proeven (uit een bekertje) daar verheugt hij zich op.
pi_198808924
Gek is dat hè! Na een week niet drinken was de techniek gewoon verleerd. Nadat ze er zó lang afhankelijk van waren. De oudste heeft het ook niet meer geprobeerd (anderhalve week later werd zijn broertje geboren en was hij blijkbaar afgeleid), de jongste vroeg er nog wel eens naar, maar dan likte hij alleen maar of beet in m’n tepel. Dus dat heb ik snel afgekapt :+. Zijn handje in m’n decolleté, dat bleef nog wel heel lang als een soort alternatief voor troostdrinken :D.

Ook raar: het is nu gewoon al 4 jaar geleden dat ik nog heb gevoed. Kleine babies worden groot...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198809079
Grappig hoe dat werkt. Jip drinkt al lang niet meer bij mij, maar vroeg er vanochtend wel om :D maar ik heb hem niet laten proberen.

Jip drinkt nu wel eens mijn gekolfde melk in zijn papfles savonds. Anders moet ik het weggooien als het niet op is gegaan en dat vind ik zonde. Onze koelkast en vriezer zijn namelijk kapot gegaan en het duurt nog ff voordat we een nieuwe krijgen }:| en als ik weet dat ik even weg moet zonder baby dan kolf ik vlak vantevoren een tiet leeg, maar Otis drinkt dat dus niet altijd op :P
pi_198821663
Dank jullie voor het meedenken. Het is idd maar 1 dag in de week en kolf thuis want naar kantoor mogen wij nog niet. Fijn om jullie ervaringen te lezen.
  vrijdag 2 april 2021 @ 19:59:30 #257
149959 SQ
snelle trees
pi_198823909
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 17:05 schreef Hilmo het volgende:
Dank jullie voor het meedenken. Het is idd maar 1 dag in de week en kolf thuis want naar kantoor mogen wij nog niet. Fijn om jullie ervaringen te lezen.
Wordt je laptop gemonitord ofzo? Want dan kun je toch gewoon vaker kolven? Ik zou me daar bij thuiswerken echt niet door laten weerhouden eerlijk gezegd :D
disclaimer
  vrijdag 2 april 2021 @ 20:00:50 #258
149959 SQ
snelle trees
pi_198823921
Oh ik moest vandaag mijn kolfsel van vorige week donderdag weggooien (Mijn baby moest deze week in quarantaine vanwege covid op het kdv :( )
Ik kreeg het niet weggegoten. Er zat zo'n dikke laag room op de melk dat het er niet uit kwam :')!

Geen wonder dat m'n larve zo vlezig is 8-)
disclaimer
  Manager PR/Moderator vrijdag 2 april 2021 @ 20:07:35 #259
269689 crew  Viv
pi_198824014
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 20:00 schreef SQ het volgende:
Oh ik moest vandaag mijn kolfsel van vorige week donderdag weggooien (Mijn baby moest deze week in quarantaine vanwege covid op het kdv :( )
Ik kreeg het niet weggegoten. Er zat zo'n dikke laag room op de melk dat het er niet uit kwam :')!

Bizar! :o :D
  vrijdag 2 april 2021 @ 22:53:04 #260
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198826834
quote:
1s.gif Op donderdag 1 april 2021 22:25 schreef Phaidra het volgende:
Gek is dat hè! Na een week niet drinken was de techniek gewoon verleerd. Nadat ze er zó lang afhankelijk van waren. De oudste heeft het ook niet meer geprobeerd (anderhalve week later werd zijn broertje geboren en was hij blijkbaar afgeleid), de jongste vroeg er nog wel eens naar, maar dan likte hij alleen maar of beet in m’n tepel. Dus dat heb ik snel afgekapt :+. Zijn handje in m’n decolleté, dat bleef nog wel heel lang als een soort alternatief voor troostdrinken :D.

Ook raar: het is nu gewoon al 4 jaar geleden dat ik nog heb gevoed. Kleine babies worden groot...
Haha dat handje ja O+ Dat is hier nog steeds wel eens. Het staat ook een paar keer op de foto en dat vind ik zoooo waardevol O+!

Zoonlief komt overigens nog elke nacht bij ons kruipen en grijpt volautomatisch naar een borst, friemelt wat en valt dan weer in slaap :') :D
pi_198830661
Ik ben op zoek naar een kolfbh, hebben jullie tips? :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_198830889
Ik heb een cheapass van Ali, maar dan moet je er denk ik te lang op wachten :P
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:03:44 #263
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198831385
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 20:00 schreef SQ het volgende:

Kan je filmpje helaas niet zien, maar herkenbaar! Zo’n dikke laag dat ik m’n flesje bijna op de kop kan houden. :D
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:07:00 #264
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198831427
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 10:00 schreef Nanuke het volgende:
Ik ben op zoek naar een kolfbh, hebben jullie tips? :)
Ik heb twee gaten geknipt in een bandeau. :@ Werkt al 3 jaar prima.
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:19:50 #265
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198831619
Die van medela werkte bij mij prima maar helemaal ideaal zijn m’n mammae bh’s net in vernieuwde versie uitgebracht door prima Donna. Perfect bedekt mee te voeden én hands free te kolven *O* _O_

https://www.lingerie-vale(...)l?color=SKT&size=75H
  zaterdag 3 april 2021 @ 11:38:28 #266
149959 SQ
snelle trees
pi_198831862
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 11:19 schreef Zo-is-dat het volgende:
Die van medela werkte bij mij prima maar helemaal ideaal zijn m’n mammae bh’s net in vernieuwde versie uitgebracht door prima Donna. Perfect bedekt mee te voeden én hands free te kolven *O* _O_

https://www.lingerie-vale(...)l?color=SKT&size=75H
awyiss!
Ze werken bij mij voor geen meter als kolfbh overigens, maar ik ben hier wel heel blij mee. Perfecte fusie tussen mijn favoriete bh merk en mijn favoriete voedingsbh's O+

@D.U.M.A.N., de volledige naam van mn kind stond op het flesje, daarom heb ik het filmpje weggehaald, maar je ziet mij inderdaad het flesje op de kop schudden en er gebeurt niks _O-
disclaimer
  zaterdag 3 april 2021 @ 12:11:31 #267
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198832377
De voedingsbehas die ik kocht zijn nu allemaal te klein... :') beginnersfout.

De cheapass niet steunende binprixbehas passen wel. Hoop dat ik mn mammae nog ergens kan dragen in deze bv periode maar ik vrees het ergste...

Mijn melklarf heeft gisteren geregeld (denk ik, hij was precies 2 weken) van 7.00-13.00 en van 15.15 tot 18.30 en van 19.00 tot 2.00. Ik was echt kapot.

Gelukkig heeft hij daarna wel goed geslapen, en vanmorgen ook, dus ben wel weer wat bijgetrokken. Nondeju.

(En vandaag was hij lichter dan gisteren dus ik stop ook met elke dag wegen)
Kwak
  zaterdag 3 april 2021 @ 14:59:29 #268
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198834225
Vast wel, ik heb nu na een jaar voeden m’n oude maat weer terug ^O^
  zaterdag 3 april 2021 @ 17:24:38 #269
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198835945
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 14:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hmmm ik ben eigenlijk niet van plan zo lang te voeden, but we’ll see. Kan ze altijd nog als gewone beha’s dragen dan.
Kwak
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 3 april 2021 @ 17:29:34 #270
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_198836014
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 14:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
20 maanden hier onderweg. En vandaag toevallig beide voedingdbhs in de was, even in een oude geschoten. Om te huilen van t lachen. pornoboobs waren er niets bij. Oude maat past bij lange na nog niet
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 3 april 2021 @ 17:32:46 #271
149959 SQ
snelle trees
pi_198836076
Ik heb zoveel maten gehad in mijn volwassen leven dat ik geen "oude maat" heb :')
Ik heb alles tussen de 75D en 95G wel in de kast liggen, altijd prijs :7
disclaimer
  zaterdag 3 april 2021 @ 19:31:21 #272
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198837656
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 17:29 schreef Ynske het volgende:

[..]

20 maanden hier onderweg. En vandaag toevallig beide voedingdbhs in de was, even in een oude geschoten. Om te huilen van t lachen. pornoboobs waren er niets bij. Oude maat past bij lange na nog niet
Ik acht de kans groot dat je dan wat extra’s blíjft houden :+
  zaterdag 3 april 2021 @ 19:31:43 #273
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198837661
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 17:32 schreef SQ het volgende:
Ik heb zoveel maten gehad in mijn volwassen leven dat ik geen "oude maat" heb :')
Ik heb alles tussen de 75D en 95G wel in de kast liggen, altijd prijs :7
Op zich ideaal wel 8-)
  zondag 4 april 2021 @ 07:05:57 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198843649
Ik ben aan het afbouwen met kolven en ineens (na ruim 4 maanden met dezelfde kolf en borstschilden) wondjes op m'n tepels, en dan echt op de grens van de tepel en de tepelhof.

Ik dacht het eerst met Purelan op te lossen maar dan gaan die wondjes niet dicht en dan geneest het dus ook niet. Vanmorgen dacht ik te kolven met de haaka maar dat deed een beetje zeer (ook niet gek want het bloedde een beetje :') ).

Verder weinig last gelukkig.
Resistance is futile.
  maandag 5 april 2021 @ 17:59:01 #275
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198867645
Heb er geen ervaring mee seven, maar het klinkt rot... Hoe is het nu? Wordt het erger of niet?

Ik begin heel, heel langzaam wat vertrouwen te krijgen. Spruit groeit tussen de 10 en de 20 gram per dag (da's niet veel, maar hij is ook maar klein) op alleen bv. 'S nachts drinkt hij de hele nacht af en aan, 's ochtends en's middags zo'n beetje elke 2,5 uur en 's avonds laat hij er wel eens drie uur tussen. Op zich prima, maar ik merk wel dat het me veel energie kost. Ik ben continu compressie aan het toepassen, moet hem regelmatig wakker maken of houden en de nachten zijn pittig zo. En dan die rottige onzekerheid die ik niet kwijt kom. Hij is nu 19 dagen oud en nog niet op z'n geboortegewicht. In de paar dagen dat hij bijvoeding gehad heeft, groeide hij harder, maar ik ben bang dat ik m'n productie helemaal om zeep help als ik bijvoed. Dus voor nu is het advies van de lk om heel veel aan te leggen, compressie toe te passen, hem bij de les te houden, te proberen te rusten (ik heb er al eentje van 2,5, hoe dan?!) en elke dag even te wegen voor een vinger aan de pols. Zo lang hij poept (vijf keer per dag, da's geen probleem), plast (meer dan voldoende, check!) en groeit, is het goed, zegt ze.

Ik vind het toch weer spannend zo, maar in tegenstelling tot bij prul heb ik nog geen enkele keer gedacht 'oh nee, daar is hij weer, moet dit echt? Ik stop ermee' en da's echt al enorme winst. Dus voorlopig blijven we dit maar even volhouden. Stopt ie met groeien of ga ik er aan onderdoor, dan is het klaar.

[ Bericht 88% gewijzigd door Tink89 op 05-04-2021 18:05:12 ]
  maandag 5 april 2021 @ 19:16:19 #276
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198868868
Tink, ik vond dat destijds met een weinig groeiende baby heel lastig, maar met de draagdoek kon ik de voedingsmomenten soms wat rekken. Gaf mijn tepels én de baby de kans om te rusten waardoor de volgende voeding efficiënter werd.

Hoeveel weegt je spruitje nu? Mijn lk vertelde me namelijk dat tot een baby ongeveer 3 kilo weegt een schema van om de 4 uur voeden soms beter werkt. Zodat ze meer tijd tussendoor hebben om bij te komen en te groeien. Klinkt vaag, maar werkte bij onze tweede fantastisch (en had ik het bij mijn eerste maar geweten want die heb ik zo wakker moeten houden steeds :'( )

[ Bericht 44% gewijzigd door LadyBlack op 05-04-2021 19:31:49 ]
  maandag 5 april 2021 @ 19:36:46 #277
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198869355
Geboren met 3235, nu 3210
  maandag 5 april 2021 @ 19:39:15 #278
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198869429
Ah ja. Nou daar hoeft het dus niet perse voor op te gaan, maar mijn dochter was 3440 bij geboorte en ik denk dat het voor haar had gewerkt toen...

Je kan het eens met je lk overleggen!
pi_198870099
Heeft er iemand ervaring met het laten maken vna een moedermelksieraad door een ander dan moedersmooiste? Ze neemt een sabbatical en weet niet hoe lang...
  maandag 5 april 2021 @ 20:41:02 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198870906
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 17:59 schreef Tink89 het volgende:
Heb er geen ervaring mee seven, maar het klinkt rot... Hoe is het nu? Wordt het erger of niet?

Ik begin heel, heel langzaam wat vertrouwen te krijgen. Spruit groeit tussen de 10 en de 20 gram per dag (da's niet veel, maar hij is ook maar klein) op alleen bv. 'S nachts drinkt hij de hele nacht af en aan, 's ochtends en's middags zo'n beetje elke 2,5 uur en 's avonds laat hij er wel eens drie uur tussen. Op zich prima, maar ik merk wel dat het me veel energie kost. Ik ben continu compressie aan het toepassen, moet hem regelmatig wakker maken of houden en de nachten zijn pittig zo. En dan die rottige onzekerheid die ik niet kwijt kom. Hij is nu 19 dagen oud en nog niet op z'n geboortegewicht. In de paar dagen dat hij bijvoeding gehad heeft, groeide hij harder, maar ik ben bang dat ik m'n productie helemaal om zeep help als ik bijvoed. Dus voor nu is het advies van de lk om heel veel aan te leggen, compressie toe te passen, hem bij de les te houden, te proberen te rusten (ik heb er al eentje van 2,5, hoe dan?!) en elke dag even te wegen voor een vinger aan de pols. Zo lang hij poept (vijf keer per dag, da's geen probleem), plast (meer dan voldoende, check!) en groeit, is het goed, zegt ze.

Ik vind het toch weer spannend zo, maar in tegenstelling tot bij prul heb ik nog geen enkele keer gedacht 'oh nee, daar is hij weer, moet dit echt? Ik stop ermee' en da's echt al enorme winst. Dus voorlopig blijven we dit maar even volhouden. Stopt ie met groeien of ga ik er aan onderdoor, dan is het klaar.
Vandaag alleen met de hakaa gekolfd dus het geneest beter.

Fijn dat het wel goed voelt deze keer (had ik trouwens ook elke keer dat hij zich kwam melden..). En ook niet gek dat je het spannend vindt, dat is het ook!

En als het te zwaar blijkt uiteindelijk, dan is dat ook OK. Happy mom, happy baby.
Resistance is futile.
  dinsdag 6 april 2021 @ 06:41:43 #281
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198875049
quote:
5s.gif Op maandag 5 april 2021 20:05 schreef Leintjeuh het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het laten maken vna een moedermelksieraad door een ander dan moedersmooiste? Ze neemt een sabbatical en weet niet hoe lang...
Yes, bij SoLilly. Hij is na 2 jaar wat geler geworden, maar volgens mij is dat normaal.
M’n volgende ga ik bestellen bij https://www.juuls-sieraden.nl/
pi_198876165
Tink, vergeet ook niet dat je HG hebt gehad. Dat vreet ook energie en kan ervoor zorgen dat je productie minder snel op volle kracht op gang komt. Kan je rusten als je oudste tussen de middag slaapt? Of vindt hij slapen voor babies? En fijn dat je het nu meer los kan laten. Goede instelling :Y.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198881287
Ik wou bij de eerste zo graag een. Moedermelk sieraad. Maar ik heb geen oorbellen, draag alleen een simpele trouwring, geen armbandjes en geen kettingen. Het lijkt me nu weer zo bijzonder om eventueel wel te doen maar kom er gewoon niet uit wát dan.
  dinsdag 6 april 2021 @ 15:23:27 #284
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_198881792
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:58 schreef Hilmo het volgende:
Ik wou bij de eerste zo graag een. Moedermelk sieraad. Maar ik heb geen oorbellen, draag alleen een simpele trouwring, geen armbandjes en geen kettingen. Het lijkt me nu weer zo bijzonder om eventueel wel te doen maar kom er gewoon niet uit wát dan.
Nog een simpele ring aan je andere hand?
  Manager PR/Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 15:53:56 #285
269689 crew  Viv
pi_198882342
Ik heb nu (ruim 3 jaar na het stoppen met kolven) nog altijd een flesje moedermelk in de vriezer liggen voor het geval ik zo'n sieraad wil. :')

Net als @Hilmo draag ik alleen een eenvoudige trouwring.
  dinsdag 6 april 2021 @ 16:34:58 #286
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198883119
Heeft hier iemand ervaring met het klieven van een tongriempje? Wij hebben donderdag een afspraak bij een arts die dat soort ingrepen doet (ook besnijdenissen enzo) ivm vermoeden verborgen kort tongriempje...

Ze gaat eerst kijken of t nodig is, en indien dat zo is kan ze het meteen doen. Alleen is hun advies om vooraf (een uur ervoor) 120mg zetpil te geven (ook bij jonge baby’s, conform wat ze ook bij dentongriemkliniek in den bosch en groningen soen), maar als de ingreep nu helemaal niet nodig is dan geef ik dat dus voor niks -O-

Dat zit me niet helemaal lekker. Ik overweeg om te bellen of ik evt voor de ingreep een nieuwe afspraak kan maken als het nodig blijkt.

Verder nog ervaringen met napijn/nazorg/helpt het?

Bij Melba heb ik acht weken pijn gehad en ben gestopt met voeden en blijkt nu pas dat zijn tongriempje kort is... bij Pep lijkt het alsof hij goed hapt maar ook hier toch een platte tepel vaak en weer nieuwe kloofjes...
Kwak
  Manager PR/Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 16:57:49 #287
269689 crew  Viv
pi_198883492
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:34 schreef kwakz0r het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het klieven van een tongriempje? Wij hebben donderdag een afspraak bij een arts die dat soort ingrepen doet (ook besnijdenissen enzo) ivm vermoeden verborgen kort tongriempje...

Ze gaat eerst kijken of t nodig is, en indien dat zo is kan ze het meteen doen. Alleen is hun advies om vooraf (een uur ervoor) 120mg zetpil te geven (ook bij jonge baby’s, conform wat ze ook bij dentongriemkliniek in den bosch en groningen soen), maar als de ingreep nu helemaal niet nodig is dan geef ik dat dus voor niks -O-

Dat zit me niet helemaal lekker. Ik overweeg om te bellen of ik evt voor de ingreep een nieuwe afspraak kan maken als het nodig blijkt.

Bij Melba heb ik acht weken pijn gehad en ben gestopt met voeden en blijkt nu pas dat zijn tongriempje kort is... bij Pep lijkt het alsof hij goed hapt maar ook hier toch een platte tepel vaak en weer nieuwe kloofjes...
Vanaf hier wat tongriempje-ervaringen, ik hoefde geen nazorg te doen, @Wolken wel:
OUD / Borstvoeding deel 260

Napijn heb ik niet gemerkt bij ZZ.

Wat jammer dat het bij Melba nu pas vastgesteld is. :*
  dinsdag 6 april 2021 @ 16:58:47 #288
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198883527
Wat is je bezwaar tegen evt voor niks paracetamol geven? Ik zou daar zelf geen moeite mee hebben.
  dinsdag 6 april 2021 @ 17:02:37 #289
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198883620
Trouwens mij lijkt dat je altijd een behandeling in dezelfde sessie kan weigeren. Misschien fijn voor ze om te weten dat ze die tijd niet automatisch inplannen. Maar het betekent voor jullie weer 2x heen en weer.

Wel vervelend van de hinder, in die zin hoop ik voor je dat ze wat kunnen betekenen!
  dinsdag 6 april 2021 @ 18:31:33 #290
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198885245
Ze hebben spruits riempje op dag 7 gekliefd (kno-arts in overleg met kinderarts). Heel klein beetje verdoving gebruikt (op een watje onder z'n tong), maar de andere arts in hetzelfde ziekenhuis doet het zonder. Geen paracetamol, geen nazorg of oefeningen ofzo, hij leek nergens last van te hebben.
pi_198885478
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:34 schreef kwakz0r het volgende:

Wij zijn in Leiden geweest bij een tongriemteam (https://blinkblink.nl/tongriem-team/). Afspraak met het idee kijken wat er aan de hand is (verborgen zien ze niet gelijk), en als je wil kan er gelijk gekliefd worden. Dat hebben we gelijk gedaan, naar mijn herinnering hebben we geen zetpil gegeven. Verdoofd bij behandeling en daarna direct aan de borst. Oefeningen mee naar huis gekregen en na een aantal weken vervolg afspraak bij lk.

Nog steeds heel blij mee, nu met 7 maand nog aan de borst. Goede begeleiding en wat een wereld van verschil bij aanhappen, dat was gelijk merkbaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door tpopml op 06-04-2021 18:54:17 ]
pi_198888678
Tongriem van oudste is gekliefd na een paar weken. Door de verloskundige overigens. Geen zetpil vooraf gegeven, klieven en daarna gewoon gelijk aan de borst. Geen enkel probleem verder. Het allernaarste vond ik het vasthouden van m'n kleine jochie terwijl z'n koppie even in de houdgreep moest. Daar was ik hormonaal nog niet op toegerust ;(
pi_198888871
Ja @Jentin, dat herken ik ook ja. Hier bij 15 dagen oud gedaan, en ik was blij dat - ondanks corona - papa er ook bij mocht zijn. Wat een sterke lichamelijke reactie! Het bloed vond ik ook wel lastig. Niet dat het eruit gutst, maar op mijn borst zat toen nog wel wat bloed en toen moest ik mezelf wel weer even tot rust krijgen.

Gelukkig hielp het momentje borstvoeding daar juist ook voor, daar werd hij gelijk rustig van.
pi_198892975
Bij Sam is het idd met 7 weken gedaan in Groningen bij de eerste afspraak. Van tevoren geen zetpil gegeven , wel naderhand een paar dagen. De ingreep zelf is gewoon heel pijnlijk.

Maar heb zelf ook niet zoveel problemen met het geven van zetpillen, de oudste heeft door oorontstekingen van 3 tot 10 maanden op zetpillen geleefd zo ongeveer.

Nazorg was wel ff een dingetje de eerste week, het doet gewoon pijn en je zit op een wond te drukken.

Qua drinktechniek heeft het echt wel bijna 2 maanden geduurd voordat hij helemaal de goede techniek nu heeft dus verwacht niet meteen wonderen. Omdat ze al langere tijd de verkeerde techniek hebben aangeleerd duurt het vaak wel even voordat ze de goede onder de knie krijgen.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  woensdag 7 april 2021 @ 08:35:39 #295
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198893694
Over de pijn verschillen de meningen behoorlijk, merk ik. Onze kno-arts zegt dat er tot 3 maanden geen zenuwen in het riempje zitten en het dus helemaal geen pijn doet. Nazorg hoeft ook niet van elke arts, hier was minstens 8 keer per dag aanleggen voldoende. Het scheelt dus nogal waar je heen gaat.
pi_198893967
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 08:35 schreef Tink89 het volgende:
Over de pijn verschillen de meningen behoorlijk, merk ik. Onze kno-arts zegt dat er tot 3 maanden geen zenuwen in het riempje zitten en het dus helemaal geen pijn doet. Nazorg hoeft ook niet van elke arts, hier was minstens 8 keer per dag aanleggen voldoende. Het scheelt dus nogal waar je heen gaat.
Ik kan je verzekeren dat kindjes van 7 weken verschrikkelijk hard kunnen schreeuwen en huilen als hun lipbandje en tongriem worden doorgesneden en dat is niet van schrik. Hier deed de behandelend arts er verdovende zalf op.

Ik zal niet snel tegen een prof ingaan maar dit is echt onzin.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  woensdag 7 april 2021 @ 09:33:41 #297
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198894378
Hier verdoven ze alleen als t een dik riempje is. Pep is 20 dagen oud, dus nog niet zo lang verkeerd gedronken en nog een dun tongriempje waarschijnlijk.

@Lemijn kan geen kwaad dus die paracetamol? Gaat een beetje tegen mijn gevoel in, vandaar.

Dr van Amsterdam gaan we heen, zit hier om de hoek toevallig. Zag geen oefeningen in de nazorgfolder trouwens. Wel meteen en vaak aanleggen, maar dat doen we toch al.

Voeden gaat redelijk momenteel, om en om een goeie en slechte nacht lijkt het. Vannacht ging het terugleggen heel slecht, uiteindelijk van 12-6 grotendeels gevoed, waarbij we ook wel liggend voedend in slaap vielen. Kleine beetjes slaap gesprokkeld dus.
Kwak
  woensdag 7 april 2021 @ 09:44:57 #298
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198894488
Nee kan geen kwaad. Het uitgebreidere antwoord gooi ik op de app anders wordt het medisch advies op een forum :s) .

Totaal ongerelateerd: ik heb zo’n zin in een nieuwe voedingsperiode! *; .
  woensdag 7 april 2021 @ 09:49:02 #299
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198894516
Wolken: ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar mijn ervaring en die van de lactatiekundige in het ziektenhuis in weert is anders. spruit heeft geen kik gegeven, alleen even gemopperd toen ze z'n tong vast hielden, maar geen gekrijs ofzo. En dat kan hij wel bij honger of kramp. Misschien dat het nog uitmaakt dat hij veel jonger was, maar ik geloof echt niet dat het verschrikkelijk pijn deed.
  woensdag 7 april 2021 @ 10:05:00 #300
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198894651
Ohja, ter aanvulling, ik zou wel willen dat ik gewoon met hem in ons bed kon slapen, maar ik slaap met een cpap en vertrouw het dan gewoon niet (slaap dieper en er komt koude lucht uit). Ben ook een beetje door de omstandigheden gedwongen om toch een wat vastere slaapplaats en ritme te zoeken.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')