POLLquote:Miljarden uitgeven aan extra asfalt volgens deskundigen mogelijk onnodig nu thuiswerken de norm is
Peperdure wegprojecten zoals de aanpak van de Ring Utrecht moeten doorgaan, vindt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Deskundigen vragen zich af hoe zinvol dat is.
Al meer dan 10 jaar wordt er over gesteggeld: de verbreding van de A12 en de A27 ten zuiden en oosten van Utrecht. Extra rijstroken moeten de doorstroming verbeteren en de verkeersveiligheid vergroten. De plannen leken in kannen en kruiken, maar minister Cora van Nieuwenhuizen werd vorig jaar teruggefloten nadat de Raad van State het Nederlandse natuur- en stikstofbeleid onderuithaalde.
Thuiswerken
Eerst moest worden onderzocht wat het wegproject voor gevolgen heeft voor de natuur. Maar inmiddels is dat onderzoek klaar. En dus zette Van Nieuwenhuizen het licht voor de verbreding van de Ring over een totale lengte van 20 kilometer gisteren definitief op groen.
Maar sinds de uitspraak van de Raad van State is er iets wezenlijk veranderd: door corona heeft het thuiswerken, noodgedwongen, een enorme vlucht genomen. Veel werknemers en werkgevers willen hier ook ná de pandemie mee doorgaan. In een enquête van werkgeversvereniging AWVN zei maar liefst 95 procent van de werkgevers dat thuiswerken de norm wordt, gemiddeld 2 dagen per week.
Niet rendabel
Wat betekent dat voor de drukte op de wegen? Is al dat extra asfalt dat Van Nieuwenhuizen wil aanleggen nog wel nodig? Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee moet dit eerst goed worden onderzocht. Hij adviseert de minister pas op de plaats te maken.
Minder files
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verwacht dat, wanneer Nederland snel uit de crisis komt, er over 5 jaar 10 procent meer verkeer op de weg zal zijn ten opzichte van 2019. Wanneer het herstel trager verloopt is dat nog steeds 5 procent meer verkeer. Daarbij is rekening gehouden met meer thuiswerken.
Wel wordt verwacht dat er in verhouding minder files zullen zijn, zo stelt ook vervoerseconoom Erik Verhoef. Een van de redenen hiervoor is dat we veel flexibeler met onze werktijd omgaan en dus om de ochtend- en avondspits heen bewegen. En dat terwijl extra asfalt juist bedoeld is om de capaciteit voor die piekmomenten te vergroten. Verhoef: "Wegen verbreden is daardoor ook heel duur. Je doet het eigenlijk maar voor een paar uur op de dag." Ook Verhoef maant daarom tot 'voorzichtigheid' bij beslissingen over wegverbredingen.
Koffiedik kijken
De Nijmeegse hoogleraar mobiliteit Henk Meurs werkt op dit moment in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen aan een nieuwe capaciteitsanalyse waarin het thuiswerken als 'blijvertje' wordt meegenomen. Hoewel Meurs spreekt van koffiedik kijken, betwijfelt hij of de prognoses van het KiM kloppen. "Thuiswerken kan best een grotere groei laten zien dan het KiM voorspelt."
In zijn prognose kijkt Meurs verder dan een paar jaar. "Wij kijken naar de langere termijn, tot 2040." Behalve een toename in thuiswerken zouden meer mensen uit de Randstad naar het platteland verhuizen en speelt ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën een belangrijke rol. "Het zou mij niet verbazen als een aantal weguitbreidingen moeten worden herzien."
Ring Utrecht
Toch tekende minister Van Nieuwenhuizen gisteren het Tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht. Het project is omstreden, omdat het door natuurgebied Amelisweerd loopt en er een 4 kilometer lange damwand moet worden aangebracht waarvoor honderdduizenden kuub beton en cement nodig zijn.
Ook was er kritiek op de cijfermatige onderbouwing van de noodzaak van het project. Die was gebaseerd op vier jaar oude prognoses van de te verwachten verkeerstoename. De commissie voor de milieueffectrapportage adviseerde de minister met actuelere cijfers te rekenen. Dat advies zegt Van Nieuwenhuizen nu opgevolgd te hebben. Pas over twee weken wordt de nieuwe onderbouwing gepubliceerd.
Meerderheid wil weguitbreidingen
In de Utrechtse Provinciale Staten tekent zich inmiddels een meerderheid af tegen het project. Zo krijgt een motie van PvdA en GroenLinks die vandaag wordt behandeld naar alle waarschijnlijkheid voldoende steun. Volgens beide partijen is het project ingehaald door de tijd.
Maar in de Tweede Kamer is er nog altijd een meerderheid voor het doorgaan met de weguitbreidingen, waaronder de Ring Utrecht. "Als corona er niet was geweest hadden we een enorme verkeerstoename gehad", zegt CDA-Kamerlid Wytske Postma. "Je ziet nu alweer dat het drukker is geworden. De wegen die we willen aanpakken zijn bewezen knelpunten. Die projecten zijn dusdanig belangrijk dat ik verwacht dat ze ook bij het spreiden van verkeer gewoon noodzakelijk zijn."
Ook SGP-Kamerlid en voormalig Rijkswaterstaat-directeur Chris Stoffer vindt het verstandig juist nu door te gaan met de weguitbreidingen. "Mijn indruk is dat het misschien wel drukker wordt dan vóór 2019 als corona een beetje klaar is. De beste tijd om wegen aan te leggen is nu het rustiger is op de weg. Dus we moeten gewoon doorgaan en ons boerenverstand gebruiken. We helpen het land heel lang achteruit als we het nu stilzetten, daar krijgen we spijt van."
Denk dat het wel meevalt. Je hebt maar een klein beetje minder verkeer nodig (of meer spreiding ) om geen files te krijgen hebben we de afgelopen tijd gezien.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
"In blijven zetten op thuiswerken". Dat doen we al jaren, zonder al te veel resultaat.
Nu lijkt het allemaal leuk en haalbaar, en een dag of 2 thuis zal bij sommige werkgevers wel blijven, maar na corona gaat het grootste deel gewoon weer naar kantoor.
Probleem is meer:
- Meer mensen in Nederland
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
Demografische problemen/ontwikkelingen ga je niet oplossen met een dagje thuiswerken. Probleem is veel groter dan dat ene reepje asfalt wel of niet aanleggen. Dáár moet veel meer aandacht voor zijn, maar dat is te moeilijk denk ik.
En die nuttige meetings kunnen zodanig gepland worden dat men buiten de spits kan reizen. Scheelt op de wegen, maar ook in 't OV.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:16 schreef OProg het volgende:
Straks gewoon voor nuttige meetings naar kantoor en om dingen uit te werken kan het gewoon thuis. Minder reistijd en dan gewoon vooraf bedenken of het nut heeft om met zijn allen te gaan zitten.
Is ook zo!quote:Op woensdag 18 november 2020 13:05 schreef Farenji het volgende:
Ik heb het altijd al volkomen achterlijk gevonden dat al die forenzen vrijwillig elke dag om 8 uur achteraan in de file aansluiten om naar hun kantoor te gaan (en 's avonds ook weer terug), voor banen die ten eerste ook grotendeels op afstand gedaan kunnen worden en ten tweede echt niet perse van 9 tot 5 gedaan hoeven te worden. Thuiswerken in combinatie met een flexibelere spreiding van werktijden is een veel betere oplossing dan tot in het oneindige maar asfalt erbijmaken ten koste van alles.
1 dag in de week thuiswerken zou al flink wat files schelen, als we tenminste niet allemaal dezelfde dag kiezenquote:Op woensdag 18 november 2020 13:12 schreef Questular het volgende:
1 dag in de week thuiswerken is prima. Maar ik wil liever gewoon naar het kantoor kunnen gaan. Ik zie maar 1 voordeel aan thuiswerken en dat is sporten in mijn pauze....
Inderdaad. Wat is het nu voor een onzin om om 8 uur of half 9 op kantoor te moeten zijn.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
En die nuttige meetings kunnen zodanig gepland worden dat men buiten de spits kan reizen. Scheelt op de wegen, maar ook in 't OV.
Voor mijn man scheelt het thuiswerken nu 10 uur reistijd in de week.
Hier 16 uur, maar werkgever heeft aangegeven dat ala we weer mogen we weer fulltime op lokatie moeten werken. Dat wordt ook de dag dat ik daar stop.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
En die nuttige meetings kunnen zodanig gepland worden dat men buiten de spits kan reizen. Scheelt op de wegen, maar ook in 't OV.
Voor mijn man scheelt het thuiswerken nu 10 uur reistijd in de week.
Met als een paar keer een uitschieter van 5,75 uur enkele reis op terugweg, en normaal 2,5 uur enkele reis, ben ik erg blij dat thuiswerken nu de norm is. Hoe treurig de aanleiding ook. Nee, we wonen niet in een uithoek. Beter ver reizen dan werkeloos, zeggen we dan. Maar voor nu: ge-wel-dig, dat thuiswerken.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:28 schreef TigerXtrm het volgende:
Thuiswerken is momenteel alleen een succes omdat er zeer dringend maatschappelijk advies voor ligt. Mensen willen helemaal niet thuiswerken. Mensen willen hun werk en privé gescheiden houden door gewoon naar een kantoor te gaan. Dus nee, zodra dingen weer normaal zijn gaan veruit de meeste mensen met plezier weer naar hun werk buitenshuis.
Je baas kan toch ook aangeven dat minimaal zoveel uren op kantoor. Of is je baas zo'n micromanager, die liefst zijn werknemers wil controleren.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:12 schreef Murdera het volgende:
[..]
Hier 16 uur, maar werkgever heeft aangegeven dat ala we weer mogen we weer fulltime op lokatie moeten werken. Dat wordt ook de dag dat ik daar stop.
ftfy.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:58 schreef nattermann het volgende:
Nog nooit thuisgewerkt, maar meer asfalt is niet de enige oplossing voor het fileprobleem.
Vol inzetten op thuiswerken en dat tot een werknemersrecht maken als thuiswerken goed mogelijk is. Bedrijven zoveel mogelijk stimuleren op allerlei manieren om hun werknemers waar mogelijk thuis te laten werken. Dit levert heel veel op voor mens, natuur en milieu en andere weggebruikers.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[poll=1035]
Wat vinden jullie? Wegen uitbreiden? In blijven zetten op thuiswerken?
Wat mij betreft het laatste. We hebben bewezen dat je files kan oplossen door meer thuis te werken, wat mij betreft "het nieuwe normaal".
En uiteraard alleen bij beroepen waar dat kan.
Dit is ook de oorzaak van de files.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:41 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Je baas kan toch ook aangeven dat minimaal zoveel uren op kantoor. Of is je baas zo'n micromanager, die liefst zijn werknemers wil controleren.
Voor de een geld dit, de ander werkt graag thuis.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Werken doe je op kantoor.
Thuiswerken geeft op termijn stoornissen. Je komt niet in een ritme omdat je zowat de hele dag in bed kunt blijven. Voor mij is het fijn om werk en privé gescheiden te houden.
tevens is het een foute aanname dat asfalt alleen woon/werk verkeer betreft.
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.quote:Op woensdag 18 november 2020 13:21 schreef Nattekat het volgende:
Ik zie allemaal argumenten om terug naar 130 te gaan.
Met name dikgedrukte kan je verbeteren als er meer hoogbouw komt in Nederland, dicht bij kantoren bijvoorbeeld. Dan heb je überhaupt het probleem niet dat mensen nog met de auto gaan.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
"In blijven zetten op thuiswerken". Dat doen we al jaren, zonder al te veel resultaat.
Nu lijkt het allemaal leuk en haalbaar, en een dag of 2 thuis zal bij sommige werkgevers wel blijven, maar na corona gaat het grootste deel gewoon weer naar kantoor.
Probleem is meer:
- Meer mensen in Nederland
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
Demografische problemen/ontwikkelingen ga je niet oplossen met een dagje thuiswerken. Probleem is veel groter dan dat ene reepje asfalt wel of niet aanleggen. Dáár moet veel meer aandacht voor zijn, maar dat is te moeilijk denk ik.
Dat is dan zeker na 19:00,quote:Op woensdag 18 november 2020 17:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
zie overigens regelmatig auto's die totaal lak hebben aan de max van 100. die knallen met 130 alsnog voorbij.
Ook overdag welquote:Op woensdag 18 november 2020 17:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat is dan zeker na 19:00,
Dat lijkt me geen goed idee. Werkgevers hadden wel wat flexibeler mogen wezen ipv telkens maar te zeuren om meer asfalt. Maar thuiswerken is gewoon niet goed, niet qua scheiding arbeid/rust en het is een inbreuk op de privesfeer. Ook zal het op termijn nog meer druk op de woningmarkt zetten omdat mensen een huis met een of twee werkkamers zullen wensen.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:10 schreef Gehrman het volgende:
Thuiswerken is nu even de norm maar ik denk dat na de pandemie alles weer snel terug zal gaan naar het oude normaal. Mede omdat er nogal wat micromanagers zijn die het personeel in de gaten willen houden.
Hopelijk gaat de overheid wat meer dwang opleggen aan bedrijven om thuiswerken te normaliseren.
2 en 3 zijn sterk met elkaar verbonden. Net voor Corona was in Europa de Nederlander al de meeste tijd kwijt aan woon-werkverkeer.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
en haalbaar, en een dag of 2 thuis zal bij sommige werkgevers wel blijven, maar na corona gaat het grootste deel gewoon weer naar kantoor.
Probleem is meer:
- Meer mensen in Nederland
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
Demografische problemen/ontwikkelingen ga je niet oplossen met een dagje thuiswerken. Probleem is veel groter dan dat ene reepje asfalt wel of niet aanleggen. Dáár moet veel meer aandacht voor zijn, maar dat is te moeilijk denk ik.
100 is mentaal veel zwaarder en vervelender.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.
Ik vergeet gewoon soms dat je na 19:00 harder mag rijden. Helemaal gewend aan die 100 km inmiddels.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat is dan zeker na 19:00,
Ik dan weer niet. Ik vind het op onze snelwegen echt te saai en vraag me af hoeveel extra huizen er door gebouwd hebben kunnen worden.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:25 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Ik vergeet gewoon soms dat je na 19:00 harder mag rijden. Helemaal gewend aan die 100 km inmiddels.
Dat zijn die mensen die rekenen met allerlei modelletjes.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.
Sinds maart 2 keer op de zaak geweest (die hier 5 minuten fietsen vandaan is). Productiviteit is nog nooit zo hoog geweest.quote:
Ik bedoel ook niet dat we fulltime thuis moeten blijven werken, dat vind ik zelf ook niet echt geweldig. Ik mis het contact met collega's nu best wel. Maar een dag of twee lijkt me ideaal.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen goed idee. Werkgevers hadden wel wat flexibeler mogen wezen ipv telkens maar te zeuren om meer asfalt. Maar thuiswerken is gewoon niet goed, niet qua scheiding arbeid/rust en het is een inbreuk op de privesfeer. Ook zal het op termijn nog meer druk op de woningmarkt zetten omdat mensen een huis met een of twee werkkamers zullen wensen.
Een oplossing van de coronacrisis zal dan wellicht uit ondere thuiswerken bestaan, de oorzaak ligt niet in het woon-werkverkeer maar in de globalisering. Wat dat betreft is het dan ook een beter idee dat mensen meer in eigen land blijven werken.
Je hebt geen rijtje auto's achter je als je 100 rijdt een een vrachtwagen inhaalt als de rest ook maar 100 mag. Dat zou betekenen dat de rest je nooit bijhaalt.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat zijn die mensen die rekenen met allerlei modelletjes.
In de praktijk zie ik dat het absoluut niet doorstroomt als iemand met exact 100 een vrachtwagen probeert in te halen. Met 130 heb je dat zo gedaan en heb je nauwelijks een effect op het achteropkomend verkeer. Met 100 duurt het veel langer en heb je zo een rijtje auto's achter je.
Leuk die theorie. Rij eens een rondje met de auto.
Die mensen die dit allemaal bedenken lijken mij allemaal met de fiets naar hun werk te gaan.
Als jij het zegt zal het wel waar zijn, waarom zou ik al die hoogleraren geloven dan?quote:Op woensdag 18 november 2020 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
100 is mentaal veel zwaarder en vervelender.
En de doorstroming is toch al goed volgens dit artikel.
In theorie?quote:Op woensdag 18 november 2020 22:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Je hebt geen rijtje auto's achter je als je 100 rijdt een een vrachtwagen inhaalt als de rest ook maar 100 mag. Dat zou betekenen dat de rest je nooit bijhaalt.
Waze is je vriend Lekker 130 knallen en tijd winnen. Ok, op korte stukken werkt het niet, maar als ik vanuit het noorden naar Limburg moet voor m'n werk, dan kan ik zo een kwartier tot 20 minuten winnen.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
voor mijn acteerwerk kan ik niet thuis werken, moet wel naar de set komen. zou wel leuk zijn als de regisseur te horen krijgt dat ik vandaag 'thuis werk'.
Ik denk ook dat we weer terug kunnen naar 130.
het wagenpark van Nederland is daar geschikt voor. moderne benzineauto's hebben zelfs sinds enige tijd een roetfilter
Rotterdam heeft zijn milieu-zone voor auto's afgeschaft omdat het effect uitbleef.
zie overigens regelmatig auto's die totaal lak hebben aan de max van 100. die knallen met 130 alsnog voorbij.
Oneens. Ik denk dat dit heel erg persoonsafhankelijk is. Is ga elke ochtend rond half 9 naar mijn studeerkamer en kom daar rond 5 uur weer uit. Ik merk echt totaal geen verschil met naar kantoor gaan, behalve dat ik ineens uitgeslapen ben en tijd over houd. Ik heb ook totaal niet de neiging om de hele dag in bed te blijven liggen ofzo. De enige echte (persoonlijke) problemen die ik rond mij zie zijn zaken als een ongeschikte thuiswerkplek, rondrennende kinderen of een relatie die al niet zo lekker liep en waar je nu ineens 24/7 mee in één huis zit opgesloten.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Werken doe je op kantoor.
Thuiswerken geeft op termijn stoornissen. Je komt niet in een ritme omdat je zowat de hele dag in bed kunt blijven. Voor mij is het fijn om werk en privé gescheiden te houden.
Woon/werkverkeer is wel de oorzaak van de pieken 's ochtends en 's avonds waarvoor extra asfalt nodig is. Vrachtverkeer en vrijetijdsverkeer is veel beter over de dag gespreid.quote:tevens is het een foute aanname dat asfalt alleen woon/werk verkeer betreft.
Ik was het vergeten maar je mag gewoon 130 na 7 uur.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:18 schreef junkiesietze het volgende:
niet gelezen, maar doe die 130km/h ook weer terug dan.
Dit. Bepaalden sectoren in hetzelfde gebouw onderbrengen, als een deel thuiswerkt, of iedereen deels thuiswerkt. Dan blijven er gebouwen over die omgebouwd kunnen worden tot woningen, studio's voor jongeren e.d.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:18 schreef Cockwhale het volgende:
50/50 wmb. Vind het nogal een flinke aanname dat thuiswerken voor elk kantoor/ict beroep (fulltime) de norm wordt. Mocht dat zo zijn, doe dan wat nuttigs met die kantoren, zoals er woningen van maken. Scheelt weer vernieling van groen door woningbouw.
Mijn jongste werkt als hovenier. Kan gerust thuiswerken....wat mij betreft. Tuin is groot genoeg. Alleen kunnen wij hem geen maandsalaris geven, dus dan houdt het op.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
voor mijn acteerwerk kan ik niet thuis werken, moet wel naar de set komen. zou wel leuk zijn als de regisseur te horen krijgt dat ik vandaag 'thuis werk'.
dan zit ik niet op de weg. daar heb ik niks aan.quote:Op donderdag 19 november 2020 09:22 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik was het vergeten maar je mag gewoon 130 na 7 uur.
Het was inderdaad druk op de weg vanmorgen, leek wel pre corona tijd.quote:Op donderdag 19 november 2020 08:33 schreef Stoorzendert het volgende:
In het oosten des land is het weer afgelopen met dat ‘nieuwe normaal’ van thuiswerken. Bijna niemand werkt nog thuis en de wegen stromen weer vol. Niet investeren in wegen is kortzichtigheid die we inmiddels wel gewend zijn.
Dan is het probleem dus dat allerlei clowns te hard rijden.quote:Op donderdag 19 november 2020 00:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In theorie?
Rij maar eens een rondje, kijk wat er gebeurd om je heen.
Hier precies hetzelfde, maar wij zijn wel al verhuist.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:31 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Sinds maart 2 keer op de zaak geweest (die hier 5 minuten fietsen vandaan is). Productiviteit is nog nooit zo hoog geweest.
Als ze dit permanent maken verhuis ik naar een of ander kut gat achter in de provincie waar ik voor de helft van het geld kan wonen.
Er zijn altijd verschillen onderling. De een rijdt 95, de ander 105. En daar is niets mis mee want het allemaal binnen de perken gezien de marge in de km-teller van de auto en de mogelijke correctie van het cjib.quote:Op donderdag 19 november 2020 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dan is het probleem dus dat allerlei clowns te hard rijden.
Het is misschien handiger om met wetenschappelijke bronnen aan te komen dan met anekdotisch bewijs.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er zijn altijd verschillen onderling. De een rijdt 95, de ander 105. En daar is niets mis mee want het allemaal binnen de perken gezien de marge in de km-teller van de auto en de mogelijke correctie van het cjib.
Dus hoezo zijn dat clowns? Het blijkt maar dat je niet vaak op de weg zit met deze uitspraak. Praktisch zorgt de 100 limiet er voor dat bij het inhalen van vrachtwagens er sneller en langer een treintje wordt veroorzaakt dan bij 130.
Je hoeft wetenschappelijk niet uit te leggen dat inhalen met 100 sneller gaat en minder effect heeft op achterop komend verkeer dan inhalen met 120/130.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is misschien handiger om met wetenschappelijke bronnen aan te komen dan met anekdotisch bewijs.
Ik flits gewoon met mijn lichten als ik eraan kom gedenderd. Hartstikke veilig!quote:Op donderdag 19 november 2020 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dan is het probleem dus dat allerlei clowns te hard rijden.
Je kan het roepen maar dat maakt het nog niet waar. Het blijft anekdotisch.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je hoeft wetenschappelijk niet uit te leggen dat inhalen met 100 sneller gaat en minder effect heeft op achterop komend verkeer dan inhalen met 120/130.
Soms is praktisch inzicht gewoon ook goed. Gezond boeren verstand. Logica.
Of ervaringsdeskundigheid.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan het roepen maar dat maakt het nog niet waar. Het blijft anekdotisch.
Haha, dat geldt voor iedereen met een rijbewijs, grapjas.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Of ervaringsdeskundigheid.
Ook een basis.
Gezien de likes die ik op die post heb gehad zijn meer mensen het er mee eens/herkennen het. Kan je langspeelplaat wel blijven hangen zo op 'H3t BlijFt aNeKdoTisCh b3wijSSSS', maar daar redt je het ook niet mee. Een wetenschapper die ervaringsdeskundigen niet raadpleegt en zuiver op de theorie zit is zijn titel niet waard.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Haha, dat geldt voor iedereen met een rijbewijs, grapjas.
Laat het maar aan de wetenschap over.
Likes zeggen helemaal niets.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezien de likes die ik op die post heb gehad zijn meer mensen het er mee eens/herkennen het. Kan je langspeelplaat wel blijven hangen zo op 'H3t BlijFt aNeKdoTisCh b3wijSSSS', maar daar redt je het ook niet mee. Een wetenschapper die ervaringsdeskundigen niet raadpleegt en zuiver op de theorie zit is zijn titel niet waard.
De combi is ideaal. Contact met collega's maakt het inderdaad veel leuker (en je werk ook beter) dan als een kluizenaar thuiszitten. Maar af en toe is het bij concentratiewerk juist weer heel prettig als je niet constant afgeleid/gestoord wordtquote:Op donderdag 19 november 2020 13:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik snap niet dat mensen het leuk vinden om thuis te werken. Het enige dat werk nog een beetje leuk maakt zijn toch collega's of klanten? En dan ben ik niet eens een sociaal persoon... maar zou nooit kunnen tekenen voor zo'n baan bij een slagboom ofzo dat je 40u per week alleen in je hokje zit. Zelfde 40u per week thuis achter je computer. En als je werkdag erop zit dan kan je mooi blijven zitten en gamen??
Ja, het werken is leuk, als men professionele collega's heeft en/of interessant klanten op bezoek krijgt. Als je mij niet gelooft, dan loop je maar eens een maandje mee met een arme, dan zie je ook dat men voor armen geen moer doet.quote:Op donderdag 19 november 2020 13:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik snap niet dat mensen het leuk vinden om thuis te werken. Het enige dat werk nog een beetje leuk maakt zijn toch collega's of klanten? En dan ben ik niet eens een sociaal persoon... maar zou nooit kunnen tekenen voor zo'n baan bij een slagboom ofzo dat je 40u per week alleen in je hokje zit. Zelfde 40u per week thuis achter je computer. En als je werkdag erop zit dan kan je mooi blijven zitten en gamen??
Maar ja dan is het toch gewoon een kut baan? Die bestaan inderdaad ook, maar kun je dan niet beter andere baan zoeken dan thuiswerken?quote:Op donderdag 19 november 2020 13:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja, het werken is leuk, als men professionele collega's heeft en/of interessant klanten op bezoek krijgt. Als je mij niet gelooft, dan loop je maar eens een maandje mee met een arme, dan zie je ook dat men voor armen geen moer doet.
Dat vooral en het feit dat HR mensen om wat voor reden dan ook het liefst mensen aannemen die ver weg wonen.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
Probleem is meer:
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
quote:Op donderdag 19 november 2020 13:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar ja dan is het toch gewoon een kut baan? Die bestaan inderdaad ook, maar kun je dan niet beter andere baan zoeken dan thuiswerken?
quote:Op donderdag 19 november 2020 13:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar ja dan is het toch gewoon een kut baan? Die bestaan inderdaad ook, maar kun je dan niet beter andere baan zoeken dan thuiswerken?
Tegenwoordig heeft men toch nog slechts banen, waar de armen niets aan hebben? Kan men toch beter thuiswerken, als die mogelijkheid er is? Want respect voor mensen met sexappeal in het nette pak is er niet, ook nooit geweest.quote:Op donderdag 19 november 2020 13:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar ja dan is het toch gewoon een kut baan? Die bestaan inderdaad ook, maar kun je dan niet beter andere baan zoeken dan thuiswerken?
Waar heb je het over man het gaat niet om dat het een sloeberbaan is, het gaat erom dat het saai is. Ook al werk je op de milieustraat, je kan tenminste nog een beetje lachen en kloten. Hele dag op je pc thuis beetje tekst schrijven vind je me eind van de dag in de garage aan een strop denk ik.quote:Op donderdag 19 november 2020 14:41 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tegenwoordig heeft men toch nog slechts banen, waar de armen niets aan hebben? Kan men toch beter thuiswerken, als die mogelijkheid er is? Want respect voor mensen met sexappeal in het nette pak is er niet, ook nooit geweest.
Er zijn ook mensen die een gezin hebben en dan meer met de kinderen kunnen zijn.quote:Op donderdag 19 november 2020 13:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik snap niet dat mensen het leuk vinden om thuis te werken. Het enige dat werk nog een beetje leuk maakt zijn toch collega's of klanten? En dan ben ik niet eens een sociaal persoon... maar zou nooit kunnen tekenen voor zo'n baan bij een slagboom ofzo dat je 40u per week alleen in je hokje zit. Zelfde 40u per week thuis achter je computer. En als je werkdag erop zit dan kan je mooi blijven zitten en gamen??
Bijna alle mensen die ik ken met een gezin zijn allang blij dat ze lekker naar hun werk kunnen ipv thuis tussen gejank en geschreeuwquote:Op donderdag 19 november 2020 17:02 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die een gezin hebben en dan meer met de kinderen kunnen zijn.
Als het goed is ben je aan het werk. Mijn echtgenote werkt thuis en die vindt het helemaal niet prettig als de kinderen om haar heen hangen (en dat zou ik ook vinden als ik thuis zou werken).quote:Op donderdag 19 november 2020 17:02 schreef Smack10 het volgende:
Er zijn ook mensen die een gezin hebben en dan meer met de kinderen kunnen zijn.
Ik heb het over de immense problemen van de armen.quote:Op donderdag 19 november 2020 15:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waar heb je het over man het gaat niet om dat het een sloeberbaan is, het gaat erom dat het saai is. Ook al werk je op de milieustraat, je kan tenminste nog een beetje lachen en kloten. Hele dag op je pc thuis beetje tekst schrijven vind je me eind van de dag in de garage aan een strop denk ik.
Veelzeggende post dit.quote:Op donderdag 19 november 2020 17:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bijna alle mensen die ik ken met een gezin zijn allang blij dat ze lekker naar hun werk kunnen ipv thuis tussen gejank en geschreeuw
Kun je me dat eens voor rekenen?quote:Op woensdag 18 november 2020 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
1 dag in de week thuiswerken zou al flink wat files schelen, als we tenminste niet allemaal dezelfde dag kiezen
Dan zou je zo'n 4 tot 5% minder verkeer hebben (op dit moment 20 tot 25% wegens corona), wat doorgaans genoeg is om files te voorkomen.
Welke armen? Hier tegenover me zitten 50m2 sociale huurwoningen en ze lopen nog met nieuwste iphone.quote:Op donderdag 19 november 2020 17:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb het over de immense problemen van de armen.
?quote:
De enigen die dat willen zijn mensen met (sociale) angsten en autisten.quote:Op donderdag 19 november 2020 17:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als het goed is ben je aan het werk. Mijn echtgenote werkt thuis en die vindt het helemaal niet prettig als de kinderen om haar heen hangen (en dat zou ik ook vinden als ik thuis zou werken).
Aangezien de mens een sociaal wezen is, zie ik niet gebeuren dat volledig thuiswerken de nieuwe normaal wordt. En ik ken ook niemand die dat zou willen.
Volledig thuiswerken lijkt mij ook niks, maar een 50% verdeling zou voor mij prima zijn.quote:Op donderdag 19 november 2020 17:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als het goed is ben je aan het werk. Mijn echtgenote werkt thuis en die vindt het helemaal niet prettig als de kinderen om haar heen hangen (en dat zou ik ook vinden als ik thuis zou werken).
Aangezien de mens een sociaal wezen is, zie ik niet gebeuren dat volledig thuiswerken de nieuwe normaal wordt. En ik ken ook niemand die dat zou willen.
Nee man,quote:Op donderdag 19 november 2020 17:54 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
De enigen die dat willen zijn mensen met (sociale) angsten en autisten.
Tering! Drie uur reistijd per dag. Heb je dan niet gewoon de verkeerde keuzes gemaakt?quote:Op donderdag 19 november 2020 20:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Nee man,
Door het thuiswerken van mijn man doen wij samen de opvoeding van de kids, en hebben we ook tijd om flink te verbouwen. Niet onder werktijd maar door de 3 uur minder reistijd per dag, heeft mijn man genoeg energie om s’avonds nog ff door te bouwen.
Uiteten doen we niet teveel gedoe met oppas en zo, wel tot vorige maand af en toe samen lunchen.
Het niet mee reizen zorgt voor veel meer rust om leuke dingen te doen.
Van een poppenhuis inquote:Op donderdag 19 november 2020 21:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tering! Drie uur reistijd per dag. Heb je dan niet gewoon de verkeerde keuzes gemaakt?
Ik zie dan heel veel gebeuren op de weg, wat allemaal slecht is voor de doorstroming. Maar het langzaam inhalen van een vrachtwagen staat niet heel hoog op dat lijstje.quote:Op donderdag 19 november 2020 00:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In theorie?
Rij maar eens een rondje, kijk wat er gebeurd om je heen.
En niet in hun privetijd met ze geconfronteerd willen worden?quote:Op donderdag 19 november 2020 14:30 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Dat vooral en het feit dat HR mensen om wat voor reden dan ook het liefst mensen aannemen die ver weg wonen.
Het is gewoon onmogelijk om een leuke baan dicht bij huis te vinden.
Ik zelf denk dat HR medewerkers een soort van haat hebben tegen alle medewerkers en ze daarom mensen uitzoeken die ver weg wonen zodat de werknemers heel veel privetijd kwijt zijn.
Gewoon omdat HR medewerkers die macht hebben en daar hun frustratie in kunnen uiten.
Laat een ander hun onkunde maar opknappen van de klote opvoeding van hun kinderen?quote:
Zoals?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie dan heel veel gebeuren op de weg, wat allemaal slecht is voor de doorstroming. Maar het langzaam inhalen van een vrachtwagen staat niet heel hoog op dat lijstje.
Ja en de zin, ik ken alleen maar ouders die blij zijn weg te zijn bij hun gillende en jankende kinderen.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Laat een ander hun onkunde maar opknappen van de klote opvoeding van hun kinderen?
Of steriliseer je als vrouw. Kan ook.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja en de zin, ik ken alleen maar ouders die blij zijn weg te zijn bij hun gillende en jankende kinderen.
Ik vind dat heel triest voor die kids.
Zet dan preventief een knip in je zak als kerel.
Iets wat jou persoonlijk irriteert hoeft niet te betekenen dat dat de doorstroming in algemene zin ook in die mate belemmert.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals?
Trage inhalen van vrachtwagens staat bij mij wel op 1 wat doorstroming belemmerd op dit moment.
Waarom nemen diequote:Op donderdag 19 november 2020 23:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Of steriliseer je als vrouw. Kan ook.
Maar neem ze iig niet nee.
Tergend hoe wereldvreemd sommige hier inderdaad zijn. Verlies dagelijks minimaal een halfuur door dat slome tuig op de linkerbaan.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals?
Trage inhalen van vrachtwagens staat bij mij wel op 1 wat doorstroming belemmerd op dit moment.
Jouw vertraging van 100kmph naar 80kmph levert je minimaal een half uur vertraging op enkele reis?quote:Op donderdag 19 november 2020 23:39 schreef De_Onstopbare het volgende:
[..]
Tergend hoe wereldvreemd sommige hier inderdaad zijn. Verlies dagelijks minimaal een halfuur door dat slome tuig op de linkerbaan.
De onderbouwing daar voor is op z'n zachtst gezegd wankel.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.
Waarom zouden mensen op hun werk niet het nieuws kijken?quote:Op donderdag 19 november 2020 15:56 schreef Metalfrost het volgende:
Nee, dan liever terug op kantoor. Dan is dat alt-tabben ook verleden tijd.
Waarom dan?quote:Op donderdag 19 november 2020 23:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De onderbouwing daar voor is op z'n zachtst gezegd wankel.
Die trekharmonica in Duitsland komt door de eeuwige wegwerkzaamheden.quote:Op donderdag 19 november 2020 23:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De onderbouwing daar voor is op z'n zachtst gezegd wankel.
Bij ons is er de tijd niet om te reageren.quote:Op vrijdag 20 november 2020 00:11 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen op hun werk niet het nieuws kijken?
Voedt die dingen dan ook gewoon op...quote:Op donderdag 19 november 2020 23:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja en de zin, ik ken alleen maar ouders die blij zijn weg te zijn bij hun gillende en jankende kinderen.
Ik vind dat heel triest voor die kids.
Zet dan preventief een knip in je zak als kerel.
Nou, ik kan je 1 ding verzekeren, mensen gaan niet vrijwillig een half uur eerder hun bed uit om 's ochtends in de file te staan.quote:Op woensdag 18 november 2020 13:05 schreef Farenji het volgende:
Ik heb het altijd al volkomen achterlijk gevonden dat al die forenzen vrijwillig elke dag om 8 uur achteraan in de file aansluiten om naar hun kantoor te gaan (en 's avonds ook weer terug), voor banen die ten eerste ook grotendeels op afstand gedaan kunnen worden en ten tweede echt niet perse van 9 tot 5 gedaan hoeven te worden. Thuiswerken in combinatie met een flexibelere spreiding van werktijden is een veel betere oplossing dan tot in het oneindige maar asfalt erbijmaken ten koste van alles.
Dan moet je wel heel veel rijden per dag!quote:Op donderdag 19 november 2020 23:39 schreef De_Onstopbare het volgende:
[..]
Tergend hoe wereldvreemd sommige hier inderdaad zijn. Verlies dagelijks minimaal een halfuur door dat slome tuig op de linkerbaan.
Echt he, hoe kan iemand het uit z'n toetsenbord krijgenquote:Op vrijdag 20 november 2020 07:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, ik kan je 1 ding verzekeren, mensen gaan niet vrijwillig een half uur eerder hun bed uit om 's ochtends in de file te staan.
Verder via https://www.hln.be/binnen(...)aalt-amper~a9197cc6/quote:Telewerk ‘geen wonderoplossing’ voor files: aantal ritten daalt amper
Ook als we massaal gaan thuiswerken, blijft de druk op onze wegen hoog. Dat zegt het Federaal Planbureau in een nieuwe studie, meldt De Standaard vrijdag.
Een structurele uitbreiding van het telewerk, waarbij 39 procent van de Belgische werknemers twee dagen per week thuiswerken, heeft maar een 'bescheiden' impact op de totale transportvraag.
Zo zou in dat scenario het aantal ritten tegen 2040 slechts met 1,6 procent dalen tegenover het neutrale scenario, waarin telewerk beperkt blijft tot het huidige niveau
Maar thuis is die tijd er ineens wel bij jullie? Dan moeten mensen gewoon op een ander moment langer door zou ik denken.quote:Op vrijdag 20 november 2020 04:06 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Bij ons is er de tijd niet om te reageren.
Ditquote:Op donderdag 19 november 2020 20:49 schreef Nobu het volgende:
Die "deskundigen" kunnen beter bollen gaan pellen, heel Nederland sluit straks gewoon weer aan in de file. Het is zelfs nu al weer veel drukker op de weg dan een maand geleden.
Het gaat niet om het totaal aantal gereden kilometers, het gaat om wanneer die worden gereden. Waarom hebben die zogenaamde deskundigen dat niet door terwijl de ANWB dat zo simpel beschrijft? Thuiswerken is niet de oplossing, gespreide werktijden is de oplossing. Veel thuiswerken heeft als gevolg dat er dus meer spreiding is van werktijden, maar het thuiswerken zelf is niet de bepalende factor. Het ergert me enorm dat zoiets simpels maar niet begrepen wordt.quote:Waar zijn de files gebleven? We rijden weer bijna evenveel kilometers als vóór de coronacrisis, maar dan meer verspreid over de dag. Als we dat blijven doen, zou de spits weleens lang weg kunnen blijven.
Verkeer op de snelweg
ANWB-Verkeersinformatie bevestigt dat er met name in de ochtendspits nauwelijks vertraging is, doordat nog steeds heel veel mensen vanuit huis werken. Dat scheelt in de ochtendspits zo’n 20 procent woon-werkverkeer, ruim voldoende om de structurele files te voorkomen. Na de ochtendspits wordt er inmiddels weer net zoveel gereden als voor de Coronacrisis. De avondspits is daardoor drukker door de combinatie van het recreatieve verkeer en werknemers die onderweg naar huis zijn. Op rijksweg A15 ontstaat af en toe een korte file door veel verkeer uit de regio Rotterdam, maar ook die vertragingen zijn op geen enkele manier vergelijkbaar met het fileleed van voor de coronacrisis. Wanneer er nu een file ontstaat is de oorzaak een ongeluk, werk aan de weg of een ander incident. Files van meestal zeer korte duur.
Niets meer van over
In januari noteerde de ANWB nog een sterke groei van 20 procent van de filezwaarte (lengte x duur van de file), in vergelijking met vorig jaar. Daar is nu niets meer van over. Deze maand is de filezwaarte in de ochtendspits slechts 14 procent van de eerste weken in juni vorig jaar. Bij de avondspits is dat een kwart. In de daluren is het fileleed gehalveerd.
Thuiswerken voor mensen die met de trein en de auto naar kantoor gaan ja. Mensen fietsend of lopend naar hun werk kunnen hoeven iig niet te gaan thuiswerken om de druk op de infrastructuren te verlichten.quote:Op vrijdag 20 november 2020 08:25 schreef LanaMyst het volgende:
Ik vind dat ze moeten inzetten op meer thuiswerken, dat heb ik altijd al gevonden ook voordat er corona was.
Het is van de zotte dat men voor een kantoorbaantje wat net zo goed vanuit huis kan zonodig in de file moet gaan staan om ergens een stoel warm te houden.
Mijn werk is ook voor 99% kantoorwerk dus ik ga alleen in die uitzonderlijke gevallen dat het niet anders kan naar de zaak (2 dagen dit jaar om precies te zijn)
Daar is heel veel onderzoek naar. Over het algemeen zijn er twee factoren die de doorstroming positief beïnvloeden:quote:Op donderdag 19 november 2020 23:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De onderbouwing daar voor is op z'n zachtst gezegd wankel.
Heb je het nu over doorstroming of capaciteit? Het is een beetje verwarrend. Dat is ook precies het probleem, men haalt die twee dingen vaak door elkaar (ook in de media) waardoor er rare ideeën ineens een eigen leven gaan leiden. Doorstroming is hoeveel voertuigen er per tijdseenheid langskomen. Capaciteit is hoeveel voertuigen een weg aan kan voordat het dichtslibt.quote:Op vrijdag 20 november 2020 08:41 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Daar is heel veel onderzoek naar. Over het algemeen zijn er twee factoren die de doorstroming positief beïnvloeden:
• het beperken van snelheidsverschillen tussen voertuigen. Daarmee voorkom je 'turbulentie' in de verkeersstroom waardoor de gemiddelde afstand tussen voertuigen zo klein mogelijk is.
• Een lagere maximumsnelheid. De optimale capaciteit heeft een rijbaan op het doorgaande wegennet bij een maximumsnelheid ergens tussen de 60 en 80 km/uur. Daaronder stroopt het op omdat iedereen te langzaam rijdt en de weg onnodig lang bezet houdt. Daarboven neemt de capaciteit rap af doordat de afstand tussen voertuigen exponentieel met de snelheid groeit.
De afstand tussen voertuigen neemt steeds verder toe naar mate de snelheid toeneemt, waardoor de maximale doorstroming op een bepaald punt afneemt. Mochten we op een bepaald moment automatisch gaan rijden, dan zou de maximale snelheid flink omhoog kunnen om de doorstroming te bevorderen, maar daar zijn we nog niet. Dit betreft uiteraard drukke stukken weg en niet een weg waar geen kip rijdt, want dan kun je inderdaad de snelheid verhogen om sneller van a naar b te komen, maar dat is niet waar het hier over gaat.quote:Op vrijdag 20 november 2020 08:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Heb je het nu over doorstroming of capaciteit? Het is een beetje verwarrend. Dat is ook precies het probleem, men haalt die twee dingen vaak door elkaar (ook in de media) waardoor er rare ideeën ineens een eigen leven gaan leiden. Doorstroming is hoeveel voertuigen er per tijdseenheid langskomen. Capaciteit is hoeveel voertuigen een weg aan kan voordat het dichtslibt.
Doorstroming is altijd beter bij een hogere maximumsnelheid, tot een bepaald punt. Capaciteit, waar jij het over hebt, is inderdaad optimaal ergens bij die 70.
Wat scheelt dat dan?quote:Op vrijdag 20 november 2020 08:39 schreef raptorix het volgende:
Het zou ook veel schelen als we dat achterlijke autoleasen eens gaan afschaffen.
Het nodigt mensen natuurlijk niet echt uit om te gaan fietsen / OV-en, als je een gratis auto krijgtquote:
Plus dat er nogal wat belastinggeld mee gemoeid is.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Het nodigt mensen natuurlijk niet echt uit om te gaan fietsen / OV-en, als je een gratis auto krijgt
Prima als je dagelijks naar klanten moet, maar genoeg leasers rijden er alleen woon-werk mee, dat is vrij zinloos.
Nou ja dat is natuurlijk de vraag, er wordt niet voor niets nogal geklaagd over bumperkleversquote:Op vrijdag 20 november 2020 08:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
De afstand tussen voertuigen neemt steeds verder toe naar mate de snelheid toeneemt, waardoor de maximale doorstroming op een bepaald punt afneemt.
Inderdaad, als je iets minder vaak naar klanten moet dan kun je ook goed uit de voeten met bijvoorbeeld een poolauto als die in voldoende mate beschikbaar worden gesteld. En naast de poolauto's zijn er dan NS businesscards beschikbaar voor als een klant op een goed met het OV-bereikbare locatie zit.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Het nodigt mensen natuurlijk niet echt uit om te gaan fietsen / OV-en, als je een gratis auto krijgt
Prima als je dagelijks naar klanten moet, maar genoeg leasers rijden er alleen woon-werk mee, dat is vrij zinloos.
Een leasewagen is niet “gratis”quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Het nodigt mensen natuurlijk niet echt uit om te gaan fietsen / OV-en, als je een gratis auto krijgt
Prima als je dagelijks naar klanten moet, maar genoeg leasers rijden er alleen woon-werk mee, dat is vrij zinloos.
Dat is er sinds dit jaar,(bestond al langer, maar nu ook fiscaal vriendelijk), zitten wel wat vervelende voorwaarden aan.quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:47 schreef Chia het volgende:
Verder vraag ik me af of er ooit nog een keer zoiets komt als lease-fietsen en dan met name in de categorie speed pedelecs en elektrische fietsen. Inclusief fietsenmakers waar je die dan heen kan brengen/zelfs door kan op laten halen voor al het onderhoud en waarbij je dan in de tussentijd een vervangende fiets krijgt.
Zou goed kunnenquote:Op donderdag 19 november 2020 22:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En niet in hun privetijd met ze geconfronteerd willen worden?
Wat je ook ziet, zijn compleet idiote mobiliteitskeuzes: Op een zomerse zondagdag met de auto naar Zandvoort, want de auto is gratis en de trein kost geld. Of met de auto van het centrum van Den Haag naar de Zuidas omdat de werkgever wel een lease-auto geeft maar treinkaartjes niet vergoed.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Het nodigt mensen natuurlijk niet echt uit om te gaan fietsen / OV-en, als je een gratis auto krijgt
Prima als je dagelijks naar klanten moet, maar genoeg leasers rijden er alleen woon-werk mee, dat is vrij zinloos.
Klopt, een heel groot deel wordt gewoon geacht om op kantoor of op de fabriek te zijn op 8:30 bijvoorbeeld. Toch zijn er ook heel veel mensen die veel meer vrijheid hebben als het gaat om werktijden en die sluiten wel echt ‘vrijwillig’ aan. Die groep zou ook prima om 10:00 naar kantoor kunnen rijden.quote:Op vrijdag 20 november 2020 07:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, ik kan je 1 ding verzekeren, mensen gaan niet vrijwillig een half uur eerder hun bed uit om 's ochtends in de file te staan.
Ik heb die vrijheid ook, maar de rest van mn sociale kring niet. Dus als ik met die mensen mee wil eten bijv., word ik geacht om 18.00uur aan te schuiven ipv 20.00u (bij wijze van spreken).quote:Op zondag 22 november 2020 10:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, een heel groot deel wordt gewoon geacht om op kantoor of op de fabriek te zijn op 8:30 bijvoorbeeld. Toch zijn er ook heel veel mensen die veel meer vrijheid hebben als het gaat om werktijden en die sluiten wel echt ‘vrijwillig’ aan. Die groep zou ook prima om 10:00 naar kantoor kunnen rijden.
Ik heb begrepen dat er bij een aantal grote bedrijven (zoals ING dacht ik) nu al is besloten dat het kantoorpersoneel vanaf nu (en ook als alles weer normaal is) nog maximaal 2 dagen op kantoor mag komen.quote:Op zondag 22 november 2020 08:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Wat zijn dit voor 'deskundigen' die op basis van 9 maanden extreme situatie adviezen geven van wat er daarna lange termijn nodig zal zijn. Ik moet het nog maar zien dat thuiswerken 'de norm' word. Daar is nog niks van te zeggen
Wensdenken is hier het toverwoord denk ik.quote:Op zondag 22 november 2020 08:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Wat zijn dit voor 'deskundigen' die op basis van 9 maanden extreme situatie adviezen geven van wat er daarna lange termijn nodig zal zijn. Ik moet het nog maar zien dat thuiswerken 'de norm' word. Daar is nog niks van te zeggen
Je kunt toch ook gewoon eerst thuis werken en na de files gaan rijden? Beetje flexibel zijn hè.quote:Op zondag 22 november 2020 10:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik heb die vrijheid ook, maar de rest van mn sociale kring niet. Dus als ik met die mensen mee wil eten bijv., word ik geacht om 18.00uur aan te schuiven ipv 20.00u (bij wijze van spreken).
Zelfde geldt voor hobby's, sport etc. Leuk als jij je ritme verlegd, maar dat is niet altijd handig/leuk. Dan liever gewoon van 9-5 werken.
Ik verwacht dat we gaan uitkomen op ca 3 dagen op kantoor en 2 thuis. Anders ontmoet je elkaar net wat moeilijk, zeker partttimers.quote:Op woensdag 18 november 2020 13:53 schreef Brybry het volgende:
De gemiddelde kantoorfunctie kan prima voor zeker 60% vanuit huis worden gedaan. In mijn organisatie zal thuiswerken het nieuwe normaal worden, hooguit 1 a 2x per week naar kantoor.
Dan nog moet ik het maar zien. Hoe ga je dat doen met vergaderingen als de helft thuis zit? Of de klant voor de helft thuis of op kantoor.quote:Op zondag 22 november 2020 10:42 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat er bij een aantal grote bedrijven (zoals ING dacht ik) nu al is besloten dat het kantoorpersoneel vanaf nu (en ook als alles weer normaal is) nog maximaal 2 dagen op kantoor mag komen.
Voor een deel gaat thuiswerken dus echt wel de norm worden.
Wanneer je thuis werkt houdt je toch lekker meer vrije tijd over die je normaal nodig hebt om te reizen? Mijn zus heeft bijv een aparte ruimte thuis gereserveerd voor werken. Dus dan houd je toch een beetje werk en prive gescheiden.quote:Op donderdag 19 november 2020 13:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik snap niet dat mensen het leuk vinden om thuis te werken. Het enige dat werk nog een beetje leuk maakt zijn toch collega's of klanten? En dan ben ik niet eens een sociaal persoon... maar zou nooit kunnen tekenen voor zo'n baan bij een slagboom ofzo dat je 40u per week alleen in je hokje zit. Zelfde 40u per week thuis achter je computer. En als je werkdag erop zit dan kan je mooi blijven zitten en gamen??
Verschilt echt veel per persoon. Sommige vinden het heerlijke de ander vreselijk. Mijn vriendin wil het liefst 2-3 dagen thuis en op kantoor afwisselen. Dus die mensen heb je ook nog.quote:Op zondag 22 november 2020 10:44 schreef PzKpfw het volgende:
Thuiswerken lijkt me echt kut, altijd aanwezig op je 'werkplek'.
Zag dat Coevorden de infra had verbeterd met slimmere oplossing en minder asfalt (deel aan de natuur terug gegeven). Dat zou ik graag willen zien. Ik ben niet zo'n natuurfreak maar ik vind die sovjetprojecten met beton en asfalt minder dan meer groen.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:58 schreef nattermann het volgende:
Nog nooit thuisgewerkt, maar meer asfalt is niet de oplossing voor het fileprobleem.
Je hebt inderdaad reistijd als winst, maar ik vind reizen juist een mooi moment om even bij te komen van het werk en om te schakelen naar prive. Nou heb ik een ritje van 15 min. maar ik snap inderdaad dat een uur per dag of meer wel gaat irriteren.quote:Op zondag 22 november 2020 12:07 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Wanneer je thuis werkt houdt je toch lekker meer vrije tijd over die je normaal nodig hebt om te reizen? Mijn zus heeft bijv een aparte ruimte thuis gereserveerd voor werken. Dus dan houd je toch een beetje werk en prive gescheiden.
Dezelfde die 8 jaar geleden adviseerden om niet meer huizen te bouwen.quote:Op zondag 22 november 2020 08:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Wat zijn dit voor 'deskundigen' die op basis van 9 maanden extreme situatie adviezen geven van wat er daarna lange termijn nodig zal zijn. Ik moet het nog maar zien dat thuiswerken 'de norm' word. Daar is nog niks van te zeggen
Maar normaliter 3 uur reistijd elke dag.....je moet het maar willen.quote:Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef ootjekatootje het volgende:
Van een poppenhuis in
Rotterdam naar een groot huis in een fijn dorp met goede school.
Bij de Oosterschelde, en bezichtiging hoorden we dat het huis ernaast er ook bij zat.
Dus bankrekening flink aangevuld, extra inkomen uit vakantiehuis, elke dag zeilen en zwemmen in de Oosterschelde...
En man werkt ook na Corona thuis, dus nee ik denk dat we het goed gedaan hebben op het juiste moment.
Ik zou het iedere twijfelaar adviseren, kijk wel ff of het klikt met de humor in een regio.
Ik ben opgegroeid in Brabant, lang in Rotterdam gewoond en in het midden van het land.quote:Op maandag 23 november 2020 07:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar normaliter 3 uur reistijd elke dag.....je moet het maar willen.
Ben opgegroeid in Zeeland. Er zijn vele redenen waarom ik er niet meer woon. Dus ik zou het niet doen.
Dat dus. En de reiskostenvergoeding dekken gewoon de variabele kosten en een deel van de vaste koten. Zonder dat moet je de auto geheel zelf betalen.quote:Op zondag 22 november 2020 17:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad reistijd als winst, maar ik vind reizen juist een mooi moment om even bij te komen van het werk en om te schakelen naar prive. Nou heb ik een ritje van 15 min. maar ik snap inderdaad dat een uur per dag of meer wel gaat irriteren.
Afhankelijk van waar mensen wonen was het bij ons toch al snel 45 - 120 minuten enkele reis naar klanten. Volstrekt loze tijd, zeker wanneer je ook nog eens klanten hebt die weigeren je reistijd als werktijd te laten gebruiken.quote:Op zondag 22 november 2020 17:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad reistijd als winst, maar ik vind reizen juist een mooi moment om even bij te komen van het werk en om te schakelen naar prive. Nou heb ik een ritje van 15 min. maar ik snap inderdaad dat een uur per dag of meer wel gaat irriteren.
Dat is voor mij geen manier om om te schakelen. Dan liever een stukje lopen.quote:Op maandag 23 november 2020 09:02 schreef Monolith het volgende:
En even een half uurtje Netflixen is ook een prima manier om te schakelen naar privé.
Dat kan ook, maar dat deed ik sowieso al een keer of 2-3 per dag.quote:Op maandag 23 november 2020 09:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat is voor mij geen manier om om te schakelen. Dan liever een stukje lopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |