POLLquote:Miljarden uitgeven aan extra asfalt volgens deskundigen mogelijk onnodig nu thuiswerken de norm is
Peperdure wegprojecten zoals de aanpak van de Ring Utrecht moeten doorgaan, vindt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Deskundigen vragen zich af hoe zinvol dat is.
Al meer dan 10 jaar wordt er over gesteggeld: de verbreding van de A12 en de A27 ten zuiden en oosten van Utrecht. Extra rijstroken moeten de doorstroming verbeteren en de verkeersveiligheid vergroten. De plannen leken in kannen en kruiken, maar minister Cora van Nieuwenhuizen werd vorig jaar teruggefloten nadat de Raad van State het Nederlandse natuur- en stikstofbeleid onderuithaalde.
Thuiswerken
Eerst moest worden onderzocht wat het wegproject voor gevolgen heeft voor de natuur. Maar inmiddels is dat onderzoek klaar. En dus zette Van Nieuwenhuizen het licht voor de verbreding van de Ring over een totale lengte van 20 kilometer gisteren definitief op groen.
Maar sinds de uitspraak van de Raad van State is er iets wezenlijk veranderd: door corona heeft het thuiswerken, noodgedwongen, een enorme vlucht genomen. Veel werknemers en werkgevers willen hier ook ná de pandemie mee doorgaan. In een enquête van werkgeversvereniging AWVN zei maar liefst 95 procent van de werkgevers dat thuiswerken de norm wordt, gemiddeld 2 dagen per week.
Niet rendabel
Wat betekent dat voor de drukte op de wegen? Is al dat extra asfalt dat Van Nieuwenhuizen wil aanleggen nog wel nodig? Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee moet dit eerst goed worden onderzocht. Hij adviseert de minister pas op de plaats te maken.
Minder files
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verwacht dat, wanneer Nederland snel uit de crisis komt, er over 5 jaar 10 procent meer verkeer op de weg zal zijn ten opzichte van 2019. Wanneer het herstel trager verloopt is dat nog steeds 5 procent meer verkeer. Daarbij is rekening gehouden met meer thuiswerken.
Wel wordt verwacht dat er in verhouding minder files zullen zijn, zo stelt ook vervoerseconoom Erik Verhoef. Een van de redenen hiervoor is dat we veel flexibeler met onze werktijd omgaan en dus om de ochtend- en avondspits heen bewegen. En dat terwijl extra asfalt juist bedoeld is om de capaciteit voor die piekmomenten te vergroten. Verhoef: "Wegen verbreden is daardoor ook heel duur. Je doet het eigenlijk maar voor een paar uur op de dag." Ook Verhoef maant daarom tot 'voorzichtigheid' bij beslissingen over wegverbredingen.
Koffiedik kijken
De Nijmeegse hoogleraar mobiliteit Henk Meurs werkt op dit moment in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen aan een nieuwe capaciteitsanalyse waarin het thuiswerken als 'blijvertje' wordt meegenomen. Hoewel Meurs spreekt van koffiedik kijken, betwijfelt hij of de prognoses van het KiM kloppen. "Thuiswerken kan best een grotere groei laten zien dan het KiM voorspelt."
In zijn prognose kijkt Meurs verder dan een paar jaar. "Wij kijken naar de langere termijn, tot 2040." Behalve een toename in thuiswerken zouden meer mensen uit de Randstad naar het platteland verhuizen en speelt ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën een belangrijke rol. "Het zou mij niet verbazen als een aantal weguitbreidingen moeten worden herzien."
Ring Utrecht
Toch tekende minister Van Nieuwenhuizen gisteren het Tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht. Het project is omstreden, omdat het door natuurgebied Amelisweerd loopt en er een 4 kilometer lange damwand moet worden aangebracht waarvoor honderdduizenden kuub beton en cement nodig zijn.
Ook was er kritiek op de cijfermatige onderbouwing van de noodzaak van het project. Die was gebaseerd op vier jaar oude prognoses van de te verwachten verkeerstoename. De commissie voor de milieueffectrapportage adviseerde de minister met actuelere cijfers te rekenen. Dat advies zegt Van Nieuwenhuizen nu opgevolgd te hebben. Pas over twee weken wordt de nieuwe onderbouwing gepubliceerd.
Meerderheid wil weguitbreidingen
In de Utrechtse Provinciale Staten tekent zich inmiddels een meerderheid af tegen het project. Zo krijgt een motie van PvdA en GroenLinks die vandaag wordt behandeld naar alle waarschijnlijkheid voldoende steun. Volgens beide partijen is het project ingehaald door de tijd.
Maar in de Tweede Kamer is er nog altijd een meerderheid voor het doorgaan met de weguitbreidingen, waaronder de Ring Utrecht. "Als corona er niet was geweest hadden we een enorme verkeerstoename gehad", zegt CDA-Kamerlid Wytske Postma. "Je ziet nu alweer dat het drukker is geworden. De wegen die we willen aanpakken zijn bewezen knelpunten. Die projecten zijn dusdanig belangrijk dat ik verwacht dat ze ook bij het spreiden van verkeer gewoon noodzakelijk zijn."
Ook SGP-Kamerlid en voormalig Rijkswaterstaat-directeur Chris Stoffer vindt het verstandig juist nu door te gaan met de weguitbreidingen. "Mijn indruk is dat het misschien wel drukker wordt dan vóór 2019 als corona een beetje klaar is. De beste tijd om wegen aan te leggen is nu het rustiger is op de weg. Dus we moeten gewoon doorgaan en ons boerenverstand gebruiken. We helpen het land heel lang achteruit als we het nu stilzetten, daar krijgen we spijt van."
Denk dat het wel meevalt. Je hebt maar een klein beetje minder verkeer nodig (of meer spreiding ) om geen files te krijgen hebben we de afgelopen tijd gezien.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
"In blijven zetten op thuiswerken". Dat doen we al jaren, zonder al te veel resultaat.
Nu lijkt het allemaal leuk en haalbaar, en een dag of 2 thuis zal bij sommige werkgevers wel blijven, maar na corona gaat het grootste deel gewoon weer naar kantoor.
Probleem is meer:
- Meer mensen in Nederland
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
Demografische problemen/ontwikkelingen ga je niet oplossen met een dagje thuiswerken. Probleem is veel groter dan dat ene reepje asfalt wel of niet aanleggen. Dáár moet veel meer aandacht voor zijn, maar dat is te moeilijk denk ik.
En die nuttige meetings kunnen zodanig gepland worden dat men buiten de spits kan reizen. Scheelt op de wegen, maar ook in 't OV.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:16 schreef OProg het volgende:
Straks gewoon voor nuttige meetings naar kantoor en om dingen uit te werken kan het gewoon thuis. Minder reistijd en dan gewoon vooraf bedenken of het nut heeft om met zijn allen te gaan zitten.
Is ook zo!quote:Op woensdag 18 november 2020 13:05 schreef Farenji het volgende:
Ik heb het altijd al volkomen achterlijk gevonden dat al die forenzen vrijwillig elke dag om 8 uur achteraan in de file aansluiten om naar hun kantoor te gaan (en 's avonds ook weer terug), voor banen die ten eerste ook grotendeels op afstand gedaan kunnen worden en ten tweede echt niet perse van 9 tot 5 gedaan hoeven te worden. Thuiswerken in combinatie met een flexibelere spreiding van werktijden is een veel betere oplossing dan tot in het oneindige maar asfalt erbijmaken ten koste van alles.
1 dag in de week thuiswerken zou al flink wat files schelen, als we tenminste niet allemaal dezelfde dag kiezenquote:Op woensdag 18 november 2020 13:12 schreef Questular het volgende:
1 dag in de week thuiswerken is prima. Maar ik wil liever gewoon naar het kantoor kunnen gaan. Ik zie maar 1 voordeel aan thuiswerken en dat is sporten in mijn pauze....
Inderdaad. Wat is het nu voor een onzin om om 8 uur of half 9 op kantoor te moeten zijn.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
En die nuttige meetings kunnen zodanig gepland worden dat men buiten de spits kan reizen. Scheelt op de wegen, maar ook in 't OV.
Voor mijn man scheelt het thuiswerken nu 10 uur reistijd in de week.
Hier 16 uur, maar werkgever heeft aangegeven dat ala we weer mogen we weer fulltime op lokatie moeten werken. Dat wordt ook de dag dat ik daar stop.quote:Op woensdag 18 november 2020 12:25 schreef Gia het volgende:
[..]
En die nuttige meetings kunnen zodanig gepland worden dat men buiten de spits kan reizen. Scheelt op de wegen, maar ook in 't OV.
Voor mijn man scheelt het thuiswerken nu 10 uur reistijd in de week.
Met als een paar keer een uitschieter van 5,75 uur enkele reis op terugweg, en normaal 2,5 uur enkele reis, ben ik erg blij dat thuiswerken nu de norm is. Hoe treurig de aanleiding ook. Nee, we wonen niet in een uithoek. Beter ver reizen dan werkeloos, zeggen we dan. Maar voor nu: ge-wel-dig, dat thuiswerken.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:28 schreef TigerXtrm het volgende:
Thuiswerken is momenteel alleen een succes omdat er zeer dringend maatschappelijk advies voor ligt. Mensen willen helemaal niet thuiswerken. Mensen willen hun werk en privé gescheiden houden door gewoon naar een kantoor te gaan. Dus nee, zodra dingen weer normaal zijn gaan veruit de meeste mensen met plezier weer naar hun werk buitenshuis.
Je baas kan toch ook aangeven dat minimaal zoveel uren op kantoor. Of is je baas zo'n micromanager, die liefst zijn werknemers wil controleren.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:12 schreef Murdera het volgende:
[..]
Hier 16 uur, maar werkgever heeft aangegeven dat ala we weer mogen we weer fulltime op lokatie moeten werken. Dat wordt ook de dag dat ik daar stop.
ftfy.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:58 schreef nattermann het volgende:
Nog nooit thuisgewerkt, maar meer asfalt is niet de enige oplossing voor het fileprobleem.
Vol inzetten op thuiswerken en dat tot een werknemersrecht maken als thuiswerken goed mogelijk is. Bedrijven zoveel mogelijk stimuleren op allerlei manieren om hun werknemers waar mogelijk thuis te laten werken. Dit levert heel veel op voor mens, natuur en milieu en andere weggebruikers.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[poll=1035]
Wat vinden jullie? Wegen uitbreiden? In blijven zetten op thuiswerken?
Wat mij betreft het laatste. We hebben bewezen dat je files kan oplossen door meer thuis te werken, wat mij betreft "het nieuwe normaal".
En uiteraard alleen bij beroepen waar dat kan.
Dit is ook de oorzaak van de files.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:41 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Je baas kan toch ook aangeven dat minimaal zoveel uren op kantoor. Of is je baas zo'n micromanager, die liefst zijn werknemers wil controleren.
Voor de een geld dit, de ander werkt graag thuis.quote:Op woensdag 18 november 2020 16:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Werken doe je op kantoor.
Thuiswerken geeft op termijn stoornissen. Je komt niet in een ritme omdat je zowat de hele dag in bed kunt blijven. Voor mij is het fijn om werk en privé gescheiden te houden.
tevens is het een foute aanname dat asfalt alleen woon/werk verkeer betreft.
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.quote:Op woensdag 18 november 2020 13:21 schreef Nattekat het volgende:
Ik zie allemaal argumenten om terug naar 130 te gaan.
Met name dikgedrukte kan je verbeteren als er meer hoogbouw komt in Nederland, dicht bij kantoren bijvoorbeeld. Dan heb je überhaupt het probleem niet dat mensen nog met de auto gaan.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
"In blijven zetten op thuiswerken". Dat doen we al jaren, zonder al te veel resultaat.
Nu lijkt het allemaal leuk en haalbaar, en een dag of 2 thuis zal bij sommige werkgevers wel blijven, maar na corona gaat het grootste deel gewoon weer naar kantoor.
Probleem is meer:
- Meer mensen in Nederland
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
Demografische problemen/ontwikkelingen ga je niet oplossen met een dagje thuiswerken. Probleem is veel groter dan dat ene reepje asfalt wel of niet aanleggen. Dáár moet veel meer aandacht voor zijn, maar dat is te moeilijk denk ik.
Dat is dan zeker na 19:00,quote:Op woensdag 18 november 2020 17:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
zie overigens regelmatig auto's die totaal lak hebben aan de max van 100. die knallen met 130 alsnog voorbij.
Ook overdag welquote:Op woensdag 18 november 2020 17:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat is dan zeker na 19:00,
Dat lijkt me geen goed idee. Werkgevers hadden wel wat flexibeler mogen wezen ipv telkens maar te zeuren om meer asfalt. Maar thuiswerken is gewoon niet goed, niet qua scheiding arbeid/rust en het is een inbreuk op de privesfeer. Ook zal het op termijn nog meer druk op de woningmarkt zetten omdat mensen een huis met een of twee werkkamers zullen wensen.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:10 schreef Gehrman het volgende:
Thuiswerken is nu even de norm maar ik denk dat na de pandemie alles weer snel terug zal gaan naar het oude normaal. Mede omdat er nogal wat micromanagers zijn die het personeel in de gaten willen houden.
Hopelijk gaat de overheid wat meer dwang opleggen aan bedrijven om thuiswerken te normaliseren.
2 en 3 zijn sterk met elkaar verbonden. Net voor Corona was in Europa de Nederlander al de meeste tijd kwijt aan woon-werkverkeer.quote:Op woensdag 18 november 2020 11:55 schreef Piles het volgende:
en haalbaar, en een dag of 2 thuis zal bij sommige werkgevers wel blijven, maar na corona gaat het grootste deel gewoon weer naar kantoor.
Probleem is meer:
- Meer mensen in Nederland
- Woningprobleem: je kan niet wonen waar je wil (dichtbij je werk)
- Vaker van baan wisselen, zonder te (willen/kunnen) verhuizen
Demografische problemen/ontwikkelingen ga je niet oplossen met een dagje thuiswerken. Probleem is veel groter dan dat ene reepje asfalt wel of niet aanleggen. Dáár moet veel meer aandacht voor zijn, maar dat is te moeilijk denk ik.
100 is mentaal veel zwaarder en vervelender.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.
Ik vergeet gewoon soms dat je na 19:00 harder mag rijden. Helemaal gewend aan die 100 km inmiddels.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat is dan zeker na 19:00,
Ik dan weer niet. Ik vind het op onze snelwegen echt te saai en vraag me af hoeveel extra huizen er door gebouwd hebben kunnen worden.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:25 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Ik vergeet gewoon soms dat je na 19:00 harder mag rijden. Helemaal gewend aan die 100 km inmiddels.
Dat zijn die mensen die rekenen met allerlei modelletjes.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
130 schijnt kut te zijn voor de doorstroming volgens de mensen die er verstand van hebben. Dan krijg je zo'n Duitslandweg. Lekker in de trekharmonica, 130 en dan weer stilstaan.
Sinds maart 2 keer op de zaak geweest (die hier 5 minuten fietsen vandaan is). Productiviteit is nog nooit zo hoog geweest.quote:
Ik bedoel ook niet dat we fulltime thuis moeten blijven werken, dat vind ik zelf ook niet echt geweldig. Ik mis het contact met collega's nu best wel. Maar een dag of twee lijkt me ideaal.quote:Op woensdag 18 november 2020 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen goed idee. Werkgevers hadden wel wat flexibeler mogen wezen ipv telkens maar te zeuren om meer asfalt. Maar thuiswerken is gewoon niet goed, niet qua scheiding arbeid/rust en het is een inbreuk op de privesfeer. Ook zal het op termijn nog meer druk op de woningmarkt zetten omdat mensen een huis met een of twee werkkamers zullen wensen.
Een oplossing van de coronacrisis zal dan wellicht uit ondere thuiswerken bestaan, de oorzaak ligt niet in het woon-werkverkeer maar in de globalisering. Wat dat betreft is het dan ook een beter idee dat mensen meer in eigen land blijven werken.
Je hebt geen rijtje auto's achter je als je 100 rijdt een een vrachtwagen inhaalt als de rest ook maar 100 mag. Dat zou betekenen dat de rest je nooit bijhaalt.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat zijn die mensen die rekenen met allerlei modelletjes.
In de praktijk zie ik dat het absoluut niet doorstroomt als iemand met exact 100 een vrachtwagen probeert in te halen. Met 130 heb je dat zo gedaan en heb je nauwelijks een effect op het achteropkomend verkeer. Met 100 duurt het veel langer en heb je zo een rijtje auto's achter je.
Leuk die theorie. Rij eens een rondje met de auto.
Die mensen die dit allemaal bedenken lijken mij allemaal met de fiets naar hun werk te gaan.
Als jij het zegt zal het wel waar zijn, waarom zou ik al die hoogleraren geloven dan?quote:Op woensdag 18 november 2020 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
100 is mentaal veel zwaarder en vervelender.
En de doorstroming is toch al goed volgens dit artikel.
In theorie?quote:Op woensdag 18 november 2020 22:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Je hebt geen rijtje auto's achter je als je 100 rijdt een een vrachtwagen inhaalt als de rest ook maar 100 mag. Dat zou betekenen dat de rest je nooit bijhaalt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |