Welnu, na 2.138 dagen een nieuw Raad je Plaatje-topic! De snelheid zit er flink in.quote:Op woensdag 30 december 2015 15:32 schreef Gellius het volgende:
Deze Die topic loopt voor geen meter, zeg.
Meertens is natuurlijk ook een naam die regelmatig voorbijkomt. Grappig dat zijn gezicht dan zo relatief onbekend is, en leuk om nu een beeld te hebben bij deze nadrukkelijk niet uit het noorden afkomstige man in zijn jongere jaren.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:45 schreef Z het volgende:
P.J. Meertens is juist.
Bij gebrek aan kantoorleven ben ik Het Bureau aan het lezen. Voskuil woonde een tijd aan de Lijnbaansgracht, vlak bij mijn werk. Ik ben er laats even langsgelopen en er hangt een plaquette. Ik vind het uitstekende boeken.
Plaatje!
Wat knap om er zó ver naast te zitten, pyl.quote:Op woensdag 9 december 2020 09:14 schreef pyl het volgende:
Dat moet haast wel een Amerikaanse viroloog zijn.
Meneer is geen Nederlander, laat staan een Drent, Gwaen.quote:
Meneer is afkomstig uit een Mediterraans land, jazeker.quote:Op woensdag 9 december 2020 15:37 schreef Iblardi het volgende:
Zijn complexie lijkt wat donker, hoewel dat op een zwart-wit-foto lastig te beoordelen is. Een Mediterrane Drent?
Ondanks zijn zeer muzikale naam is meneer geen muzikant.quote:Op woensdag 9 december 2020 16:13 schreef Gellius het volgende:
Iets in de muziek wellicht? Die mediterrane drenten zitten spreekwoordelijk los in de heupjes natuurlijk.
De voornamen zingen van zichzelf, Z.quote:Op donderdag 10 december 2020 10:32 schreef Z het volgende:
Wel wat kortzichtig dat je alleen muzikale achternamen noemt Pyl.
Ja, hij dus. Van o.a. Centre Pompidou, Toren op Zuid, NEMO, en de nieuwe brug in zijn geboortestad Genua, die zó snel uit de grond is gestampt dat je je inderdaad zou kunnen afvragen of de kabouters het hebben gedaan.quote:Op vrijdag 11 december 2020 13:45 schreef pyl het volgende:
... behalve door hen ontworpen bruggen laten openen ... Renzo Piano. Niet echt een kabouter.
Meneer wilde de maatschappij ordenen. Hij kijkt naar het oosten, omdat hij geen fascist was.quote:Op vrijdag 11 december 2020 14:17 schreef Z het volgende:
Meneer komt enigszins uit de buurt van meneer Piano. Zat in een heel andere business. En die visionaire blik is toch vooral aspiratief.
Meneer was juwelier?quote:Op dinsdag 15 december 2020 12:24 schreef Z het volgende:
Deze niet-Franse, niet-Italiaanse, Zwitserse opportunist prefereerde andere metaalsoorten.
quote:
Jaartje of anderhalf, gok ik zo.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:31 schreef Gellius het volgende:
Wat in de flying fucks is dit?! Een willekeurig woord uit mijn post wordt een ordinair reclamelinkje?
[ afbeelding ]
Is dit iets nieuws?
Welke woorden kunnen we beter mijden? Is dat bekend? Ferm en wat nog meer?quote:Op donderdag 17 december 2020 09:33 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Jaartje of anderhalf, gok ik zo.
Oh echt. Dus ik heb de golf van verontwaardiging weer gemist. Jammer.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:33 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Jaartje of anderhalf, gok ik zo.
Koelkast bijvoorbeeld. Laptop is er ook één.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:34 schreef pyl het volgende:
Welke woorden kunnen we beter mijden? Is dat bekend? Ferm en wat nog meer?
Alsof -oude- golven van verontwaardiging niet schier eindeloos op te rakelen zijn.quote:Op donderdag 17 december 2020 09:37 schreef Gellius het volgende:
Oh echt. Dus ik heb de golf van verontwaardiging weer gemist. Jammer.
Dat vraagt om een test! Es effe kijken:quote:Op donderdag 17 december 2020 09:34 schreef pyl het volgende:
[..]
Welke woorden kunnen we beter mijden? Is dat bekend? Ferm en wat nog meer?
Da’s mooi. Heeft de goede man de oorlog zelf overleefd?quote:Op vrijdag 18 december 2020 19:04 schreef pyl het volgende:
Jazeker, maar ook tevoren al. Hij was gezegend met een vooruitziende blik en een ondernemende geest.
Meneer heette Jan en was afkomstig uit Tsjecho-Slowakije?quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:09 schreef pyl het volgende:
Ruimschoots. En hoewel zijn naam anders doet vermoeden, was hij geen Nederlander.
Ah, de beste man was een groot bewonderaar van het werk van een Tsjechische kunstenaar, en heeft - teneinde kunstroof door de nazi’s te voorkomen - diens objecten uit voorzorg elders ondergebracht.quote:Op zaterdag 19 december 2020 10:57 schreef pyl het volgende:
Nee en nee. Zijn naam onthult dat zijn voorouders afkomstig waren uit Nederland. Overigens is er wel een connectie met Tsjechië. Meneer verrichtte zijn heldendaden vanuit verschillende motieven: medemenselijkheid, beschaving, bezorgdheid om cultureel erfgoed, bewondering. Dat object van zijn bewondering was geboren in Tsjechië.
O sh*t ja, je hebt gelijk.quote:Op zondag 27 december 2020 17:31 schreef pyl het volgende:
Een boek, jazeker - zie mijn voor-vorige post. Of zie je door de bomen het bos niet meer? 😊
Het verscheen vrij recent en werd erg goed ontvangen. Met reden, denk ik.
Ik denk zelfs jarenquote:Op dinsdag 5 januari 2021 12:59 schreef Tokay het volgende:
@:Scrutinizer ouwe Zappa fan! Je mist het zeveren over Hartogs volkorenbrood met Gwaen en Z hè?!
Neem je tijd, want pyl plaatst nog altijd onraadbaar moeilijke plaatjes waar we wéken over doen.
Hey @:Peacemanook al een tijd niet gezien hier. Gelukkig nieuwjaar voor jou en de jouwen.
''... een week of wat'?? Zo snel?? Immer jong, onbezonnen en druistig, die Scrut.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 11:57 schreef Scrutinizer het volgende:
Dag Heeren pyl ende Gellius. Wat fijn u hier in deze bange tijden op uw vergevorderde leeftijden aan te treffen. Ik wens u beiden en de immer jong blijvende vrouwe Tokay een gelukkige voortzetting van het nog prille jaar, bij voorkeur in blaekende gezondheid.
Ik zal wellicht over een week of wat nog een poging wagen het beroep van de heer op de foto te raden.
Dat is alweer 13 1/2 jaar geledenquote:Op dinsdag 5 januari 2021 14:24 schreef pyl het volgende:
Ach ja, peaceman, Diaan en de bruiloft ...!Ik zal die dag nooit vergeten.
Groet, ook aan het bruidje.
Nou nee, nadat Gellius Oost heeft ingeruild voor de mondaine Museumbuurt was het gauw gedaan met Bakker Hartog bij mij in de straat. Hij is al enige tijd geleden verhuisd naar om de hoek in de Wibautstraat. Deze steek ik zelf ook nog maar zelden over omdat ik meestal in mijn tweede huis ben, zo'n 100 km noordelijker.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 12:59 schreef Tokay het volgende:
@:Scrutinizer ouwe Zappa fan! Je mist het zeveren over Hartogs volkorenbrood met Gwaen en Z hè?!
Neem je tijd, want pyl plaatst nog altijd onraadbaar moeilijke plaatjes waar we wéken over doen.
Ook zo peacemanquote:Hey @:Peacemanook al een tijd niet gezien hier. Gelukkig nieuwjaar voor jou en de jouwen.
De hoofdprijsquote:
Hebben ze daar wel lekker brood dan?quote:Op woensdag 6 januari 2021 13:34 schreef Gellius het volgende:
Ik zal Scrut maar niet vertellen dat ik alweer zeven jaar in Amstelveen woon, dan.
Hier lijkt het jandorie op een 'morph' van G.K. van het Reve en John Forsythe.quote:Op maandag 4 januari 2021 10:47 schreef pyl het volgende:
[ afbeelding ]
Ik denk dat ik hiermee wel kan volstaan. Nu dus geen slappe smoesjes meer! "Onraadbaar"! Tssssskkkk ....!
quote:Op dinsdag 5 januari 2021 13:04 schreef peaceman het volgende:
Ik denk zelfs jaren![]()
Hier alles wel. Kinderen worden al groot, is best veel gebeurd de laatste jaren. Maar gelukkig ook positieve dingen.
Ze lijkt op de echtgenote van Dwight Eisenhower, maar ik twijfel. Overigens is het de goede, ongeschreven, gewoonte om eerst het oude plaatje te raden en dan pas een nieuw te plaatsen, Toby. Anders wordt het zo'n janboel hier. Het verloopt allemaal toch al zo snel en chaotisch.quote:
Ja... ik ben nieuw hier... excuses voor de overhaaste plaatsing.quote:Op donderdag 7 januari 2021 13:06 schreef pyl het volgende:
[..]
Ze lijkt op de echtgenote van Dwight Eisenhower, maar ik twijfel. Overigens is het de goede, ongeschreven, gewoonte om eerst het oude plaatje te raden en dan pas een nieuw te plaatsen, Toby. Anders wordt het zo'n janboel hier. Het verloopt allemaal toch al zo snel en chaotisch.![]()
De te raden meneer is een Vlaming, dus niet Johannes Schulz.
Grappig.quote:Op donderdag 7 januari 2021 14:45 schreef pyl het volgende:
Nee, ook Van Ostayen niet. Meneer was geen jezuïet, maar franciscaan.
-> [SHO].quote:Op zaterdag 30 januari 2021 09:01 schreef pyl het volgende:
Om maar met de deur in huis te vallen: bestonden de bedoelde 'connecties' uit gedeelde vrijers?
Niet dat er bij mij dan een lampje gaat branden, maar dan hebben we ons onderzoek tenminste gethematiseerd. 😎
Lol.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 09:01 schreef pyl het volgende:
Om maar met de deur in huis te vallen: bestonden de bedoelde 'connecties' uit gedeelde vrijers?
Niet dat er bij mij dan een lampje gaat branden, maar dan hebben we ons onderzoek tenminste gethematiseerd. 😎
Ze hanteerde zowel haar scherpe denkvermogen, pen/typemachine en mond op een zeer opvallende manier.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 15:38 schreef Tokay het volgende:
Hmmm, ik laat de link tussen de vermeende vrijers van beide dames maar even links liggen.
Terug naar de mevrouw in kwestie. Wat voor werk deed ze?
Haha... goed gevonden... maar zo zwijgzaam was ze geloof ik niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:02 schreef pyl het volgende:
Deze vrouw wist veel, maar kon zwijgen als het graf. Zoiets?
Smeuïge columns... interessant.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 22:28 schreef Tokay het volgende:
Of, of, of ... was deze socialite gewoon een gehaaide tante die aanpapte met MM, haar allerhande ontboezemingen ontfutselde, om deze vervolgens op te tekenen in een smeuïge column, dan wel onthullend boek?
Ja maar... door al deze vragen loop ik het risico dat jullie 'mijn geheim' gaan raden!quote:Op zondag 31 januari 2021 20:05 schreef Tokay het volgende:
Verschenen die sappige columns in tabloids à la National Enquirer?
Mevrouw nam mogelijk een interessant geheim mee haar graf in, zeg je.
Wist zij soms meer over de ware doodsoorzaak van Marilyn Monroe?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 07:33 schreef pyl het volgende:
Dan zal het om Dorothy Kilgallen gaan. Eenvoudig te vinden met deze berg informatie ... 😋
Voor de goede orde: dergelijke praktijken zijn hier zozeer verboden, dat de statuten er niet eens melding van maken.quote:Overigens is de foto van haar met Marilyn gemakkelijk terug te vinden via Google Images.
Ja, dankzij Corona en andere omstandigheden zit ik (gedwongen) veel vaker thuis dan gewoonlijk, en dan kan YouTube een goudmijn zijn. Maar op het fenomeen Dorothy Kilgallen was ik dus al eerder 'gestuit'. Een zeer interessante dame.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef pyl het volgende:
Geweldig verhaal!
[..]
Voor de goede orde: dergelijke praktijken zijn hier zozeer verboden, dat de statuten er niet eens melding van maken.
Achttiende eeuws, jazeker Gwaenlios, doch geen jurist.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 16:12 schreef Gellius het volgende:
Mijnheer de achttiende eeuwse jurist zal in ieder geval geen koude oortjes krijgen.
Nee hoor, geen Amsterdammer, niet eens een Nederlander.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 17:34 schreef Z het volgende:
Resideerde meneer aan een Amsterdamse gracht?
Een Brit, dat is evident.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 19:40 schreef Tokay het volgende:
[..]
Nee hoor, geen Amsterdammer, niet eens een Nederlander.
Dat waren nog eens winters, die 18e-eeuwse, toen het ijs bij Scheveningen bijna jaarlijks huizenhoog opkruide en hele legers over de bevroren Rijn heen en weer trokken. Zulke bewegingen, waarbij, in tegenstelling tot wat ik hier doe, nauwelijks van bruggetjes gebruik hoefde te worden gemaakt, hebben ons uiteindelijk ook het Kadaster gebracht. Meneer is duidelijk van voor die tijd (ik zou zeggen rond 1770), maar: was hij landmeter?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 17:27 schreef Tokay het volgende:
[..]
Achttiende eeuws, jazeker Gwaenlios, doch geen jurist.
De in zijn kapsel ingebouwde oorwarmers kwamen goed van pas, aangezien meneer voor zijn werk meestal buiten vertoefde.
Dan zal het inderdaad een mouw zijn. Misschien in verkort perspectief.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 23:05 schreef Tokay het volgende:
@:Iblardi Huh?Ik zie geen kussens, noch croissants of andere versnaperingen.
Hmm, nog even verder nadenken dan.quote:En meneer was geen landmeter, hoewel je wel in de goede richting denkt.
Ah ja, ik probeerde daarmee eigenlijk meer een globale datum aan het portret te hangen. Mijn fout, ik was onduidelijk. Ik bedoelde niet dat hij geboren was in 1770; gezien zijn rijpe leeftijd zou het portret dan immers uit de jaren 1820/1830(?) dateren en dan zijn we de pruikentijd al voorbij.quote:Het jaartal 1770 is dan weer geen goede schatting; hij zag ruim een halve eeuw eerder het levenslicht.
Dat! Maar zie het ook iets weidser, pyl.quote:
Capability Brown, indeed!quote:Op zondag 7 februari 2021 21:14 schreef pyl het volgende:
Ah, Lancelot 'capability' Brown.
Heb jij een tuin van hem, Tokay?
Grootindustriëlen.quote:Op maandag 8 februari 2021 15:20 schreef pyl het volgende:
Jullie hebben alle drie gelijk: mijnheer is een vriendelijk ogende ijdeltuit, geboren en tot vuige grootindustrieel getogen in Nederland, die zaken had in Duitsland en op latere leeftijd naar Engeland verhuisde.
Mijnheer staat er niet tussen, maar hij heeft zeker overeenkomsten met deze of gene in dit rijtje.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 11:33 schreef Tokay het volgende:
Kijken we hier naar een van de heren Vroom, Dreesmann, Blokker, Verolme, P.hilips?
Nee, zo ijdel was hij blijkbaar ook weer niet.quote:Of was hij naamgever van een merkproduct? Zoals Blooker cacao, Verstegen specerijen, De Ruyter hagelslag?
Het is dat je de nationaliteit beperkt; anders zou ik vragen: hoeveel zouden er daarvan zijn?quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:01 schreef Z het volgende:
Oostenrijks componist met 9e Symfonie-syndroom.
'Het raadsel' is geboren vlak na het einde van het Tweede Keizerrijk.quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:14 schreef Iblardi het volgende:
Fransman uit de tijd van het Tweede Keizerrijk?
En daar had hij zich jarenlang bezig gehouden met heel hard denken over wetenschappelijke problemen? Zijn brede voorhoofd lijkt daar veel ruimte voor te bieden.quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:20 schreef Toby56 het volgende:
[..]
'Het raadsel' is geboren vlak na het einde van het Tweede Keizerrijk.
Hij is echter Luxemburger van geboorte. Ik sluit nochtans niet uit dat hij, bij zijn overlijden, (eveneens) in het bezit was van de Franse nationaliteit. (Ik weet dat echter niet zeker, maar hij overleed in Parijs.)
Nee, hij was geen arts of wetenschapper... maar hij beoefende wel een beroep waarvoor hij regelmatig op onderzoek uit moest. Één van die onderzoekjes leverde hem de nodige faam op. Zijn naam wordt ieder jaar in de zomermaand juli (Corona-problemen daargelaten) nog regelmatig genoemd.quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
En daar had hij zich jarenlang bezig gehouden met heel hard denken over wetenschappelijke problemen? Zijn brede voorhoofd lijkt daar veel ruimte voor te bieden.
De modieuze baard en bril lijken dan weer te wijzen op een mondain soort wetenschap. Was hij arts?
Wereldwijd, dus ook in ons land?quote:Op woensdag 10 februari 2021 13:27 schreef Toby56 het volgende:
Nee, hij was geen arts of wetenschapper... maar hij beoefende wel een beroep waarvoor hij regelmatig op onderzoek uit moest. Één van die onderzoekjes leverde hem de nodige faam op. Zijn naam wordt ieder jaar in de zomermaand juli (Corona-problemen daargelaten) nog regelmatig genoemd.
Als een bepaald wereldberoemd evenement een bepaalde regio bezoekt (van de foto hierboven), dan komt hij nog wel eens ter sprake, zeker bij mensen met gevoel voor de geschiedenis van dat evenement. Ook op internet. Dan wordt 'zijn' verhaal verteld. Misschien in ons land niet zo vaak (meer). Maar in Frankrijk zeer zeker.quote:
Très bien!quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:52 schreef pyl het volgende:
Ah, de 'ontdekker' van de Tourmalet, Alphonse Steinès.
Whehe, nu je het zegt!quote:Op donderdag 11 februari 2021 13:46 schreef pyl het volgende:
Deze meneer stond model voor Dr. Zhivago, dat kan niet anders.
De beroemde Joseph Chalhoub?quote:Op donderdag 11 februari 2021 14:17 schreef Tokay het volgende:
[..]
Whehe, nu je het zegt!
[ link | afbeelding ]
Iedereen kent de naam van deze meneer, maar velen weten niet wie hij werkelijk was.
Nee hoor Toby, behalve de uiterlijke gelijkenis met Omar Sharif zijn er verder geen overeenkomsten tussen beide heren.quote:Op donderdag 11 februari 2021 14:55 schreef Toby56 het volgende:
De beroemde Joseph Chalhoub?
(De vader van Omar Sharif...)
Ik betwijfel het.quote:
Mwah, beroemd ...quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:31 schreef pyl het volgende:
Was deze Little Richard-epigoon (mét hazenlip) toen al beroemd, of werd hij dat later pas?
Een zelfportret!quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:56 schreef Gellius het volgende:
Deed hij iets vaags in de media en de kunsten?
Hij was vooral een helper.quote:Op woensdag 17 februari 2021 15:56 schreef Gellius het volgende:
Deed hij iets vaags in de media en de kunsten?
Dat is correct en tevens juist.quote:
Bedoel je daarmee ‘creatieve oplossingen toepassen in het uitoefenen van zijn niet creatieve beroep’?quote:Op donderdag 18 februari 2021 16:27 schreef pyl het volgende:
Mijnheer moest in de uitoefening van zijn beroep heel erg creatief zijn, zeker. Geen Zuid-Europeaan echter en evenmin een Egyptenaar. Wel bracht hij een deel van zijn jeugd door in Egypte; en dat verblijf was niet zonder betekenis.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 19 februari 2021 14:03 schreef Tokay het volgende:
Bedoel je daarmee ‘creatieve oplossingen toepassen in het uitoefenen van zijn niet creatieve beroep’?
Meneer heeft een wat internationale uitstraling, dat klopt: hij was internationaal georiënteerd. Maar je zoekt het veel te ver van huis.quote:Stond zijn wieg in de USA?
Dat niet, maar zijn beroep staat wel in een vergelijkbare romantische geur.quote:
Ah, een meesteroplichter! (Ik heb onlangs de serie Lupin gezien op Netflix.)quote:Op vrijdag 19 februari 2021 16:27 schreef pyl het volgende:
Dat niet, maar zijn beroep staat wel in een vergelijkbare romantische geur.
Ja, het is die halve (overgelopen) Nederlander die onlangs overleden is. Derk Sauer had daar een stukje over geschreven.quote:
Tja, het is maar net wat jij erin ziet natuurlijk.quote:Op zondag 28 februari 2021 21:56 schreef Treinhomo het volgende:
Het liefdeskind van Brad Pitt en Michael J. Fox ? [ afbeelding ]
Dit is geen antwoord.quote:Op maandag 1 maart 2021 13:31 schreef Tokay het volgende:
Tja, het is maar net wat jij erin ziet natuurlijk.
Nou en of het een antwoord is!quote:Op maandag 1 maart 2021 17:07 schreef Treinhomo het volgende:
Dit is geen antwoord.![]()
Dit is je reinste orakelgekakel.![]()
Ik begrijp waarom je deze opmerking maakt @pyl, maar mijn twee antwoorden aan het adres van @Treinhomo bevatten wel degelijk cryptische aanwijzingen.quote:
We kijken hier niet naar een still uit een hedendaagse Hollywoodfilm, maar naar een historische portretfoto.quote:Op maandag 1 maart 2021 19:36 schreef Iblardi het volgende:
Het doet inderdaad wel denken aan een Hollywoodfilm waarin een historisch personage wat wordt "opgeleukt".
Nu leg je het er weer te dik bovenop, Tokay: Hermann Rohrschach.quote:Op maandag 1 maart 2021 21:17 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ik begrijp waarom je deze opmerking maakt @:pyl, maar mijn twee antwoorden aan het adres van @:Treinhomo bevatten wel degelijk cryptische aanwijzingen.
Ik ben dus gewoon echt heel slecht in dit spelletje.quote:Op maandag 1 maart 2021 22:43 schreef pyl het volgende:
Nu leg je het er weer te dik bovenop, Tokay: Hermann Rohrschach.
Leest als een soap:quote:edenochtend is een politiemacht, gesteund door tanks, overgegaan tot het verwijderen van de barrikades rond het pand in de Vondelstraat. Vanuit een helikopter werden pamfletten verspreid met de mededeling dat zou mogen worden geschoten. Dit optreden had op een bloedbad kunnen uitlopen. Dit politie-vertoon was overbodig! Sinds gisteravond waren er onderhandelingen gaande. Oplossingen leken binnen handbereik te liggen. De krakers waren er toe over gegaan de Overtoom vrij te maken. Onder die omstandigheden heeft B&W gemeend een onredelijk ultimatum te moeten stellen. Wij keuren het geforceerde politie-optreden af. Sociale konflikten kunnen niet met geweld worden beslecht. Wij ondersteunen de eisen: Nanda vrij, geen Mobiele Eenheid en woonfunktie voor het pand.
Raad je plaatje zonder een te raden plaatje.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 18:29 schreef Z het volgende:
Skitterend. Wie heeft er nu plaatjes nodig.
Leest als een soap:
http://www.iisg.nl/staatsarchief/pamfletten/pamfletten1980.php
"Nanda is vrij" kwam in Het Bureau voorbij.
Fouter kan bijna niet.quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Fris vertier van eigen bodem met het duo Laurens en Harrie?
Ach ja, het is altijd een beetje hit or miss. Maar draagt die rechter persoon geen Nederlandse leeuw op zijn revers? Dat was aanleiding voor de associatie met "eigen bodem". En verder, tja, de foto lijkt uit de jaren 50 te stammen en de trekken van de mensen erop zeggen me bijna niets, behalve dat het heerschap links me een beetje aan een snorloze Oliver Hardy doet denken. Dus ik dacht: ik gooi maar even een balletje op en zie wat ervan komt.quote:
Je bent beter in dit spelletje dan je denkt.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 12:54 schreef Tokay het volgende:
Meneer in z’n morsige houtje touwtje jas is een Nederlandse politicus.
Yay.quote:
Ik neem mijn woorden terug.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 16:21 schreef Tokay het volgende:
[..]
Yay.![]()
Ehm, eens denken, PvdA? Kamerlid, minister, staatssecretaris?
Meneer was een politiek schandaal inderdaad.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 19:03 schreef Z het volgende:
Typetje "politiek schandaal"? Echte jaren 50/60 hoofden hebben die mannen.
Spetters en glimlachje is zwak uitgedrukt.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 20:04 schreef Iblardi het volgende:
Er lijken spetters op zijn jas en broek te zitten, maar dat lijkt me nauwelijks aanleiding tot een schandaal. Misschien wel tot wat "commotie" die met een glimlachje kan worden afgedaan.
Meneer is "fout", zoals sommige Nederlandse politici van tegenwoordig "fout" zijn (zie de opmerkingen van Tokay en jouw reacties daarop). Meneer was zo fout dat zijn foutheid als een dikke laag modder aan hem kleeft. Iemand die in het begin van de jaren 60 als heel erg fout gold, zal zijn foutheid wel in de oorlogsjaren hebben opgedaan. De foutheid werd niet bestraft, of zelfs met een glimlachje afgedaan; nee, hij werd er zelfs voor beloond, en dat leverde toch wel wat commotie op.quote:
quote:
Meneer was betrokken bij het veel te vroeg vrijlaten van andere foute mensen?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:01 schreef pyl het volgende:
Da's eigenlijk best goed. Alleen aan het einde gaat het mis.
Dat ook al. Hij verscheen diverse keren voor de rechter, zij het niet voor een zedenmisdrijf.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 15:45 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Meneer was betrokken bij het veel te vroeg vrijlaten van andere foute mensen?
Waarvan in elk geval één keer rond 1961, en één keer rond 1951, wat een connectie met onfrisse praktijken in de oorlog doet vermoeden. Maar in welke hoedanigheid? Het lijkt erop dat zijn foutheid niet zo gemakkelijk juridisch aan te tonen was, of in elk geval op frustrerende wijze zonder de gewenste gevolgen bleef. Hij was een (gladde) zakenman?quote:Op maandag 8 maart 2021 10:01 schreef pyl het volgende:
[..]
Dat ook al. Hij verscheen diverse keren voor de rechter, zij het niet voor een zedenmisdrijf.
Meneer was ongetwijfeld jurist en verkocht praatjes zo glad als het sullebaantje op de stoep van Berchtesgaden in de strenge winter van '42... Maar ik zou niet weten wie het is.quote:Op maandag 8 maart 2021 13:20 schreef pyl het volgende:
Meneer was glad en meneer was een 'zakenman', maar dat maakte hem nog geen gladde zakenman. Een mislukkeling eerder, eentje van het koppige soort. Nederlands-Indië interesseerde hem niet; zijn streven was Europees van karakter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |