abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197775974
Geweldig verhaal! _O_

quote:
Overigens is de foto van haar met Marilyn gemakkelijk terug te vinden via Google Images.
Voor de goede orde: dergelijke praktijken zijn hier zozeer verboden, dat de statuten er niet eens melding van maken. ;)
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197776268
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef pyl het volgende:
Geweldig verhaal! _O_
[..]

Voor de goede orde: dergelijke praktijken zijn hier zozeer verboden, dat de statuten er niet eens melding van maken. ;)
Ja, dankzij Corona en andere omstandigheden zit ik (gedwongen) veel vaker thuis dan gewoonlijk, en dan kan YouTube een goudmijn zijn. Maar op het fenomeen Dorothy Kilgallen was ik dus al eerder 'gestuit'. Een zeer interessante dame.

De laatste jaren zijn er heel veel uitzendingen van 'What's My Line?' op YouTube geplaatst, en dat is regelmatig erg onderhoudend en amusant. Bijvoorbeeld een uitzending waarin Kilgallens echtgenoot (die producer was op Broadway) de Mystery Guest is, en niet wordt geraden, ook niet door Dorothy zelf.
Ik doe het ff rustig aan.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 14:49:35 #153
71048 Tokay
makes your day!
pi_197778685
Wow, dat was nog eens een interessante dame om te raden @Toby56 - dank ook voor je zeer uitgebreide toelichting. :)
Ik vermoedde al dat de gebeurtenis in 1963 waarop jij hintte de moord op Kennedy betrof, maar was nog niet verder gegaan met speuren. En wat pyl ook al zei, we proberen hier personen te raden zonder Google image search e.d. te gebruiken, maar we mogen wél googelen op de hints en tips die de plaatjesplaatser vrijgeeft. ;)

Game on! c_/
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_197779376
Bedankt voor de positieve reacties!

Ik zal eens nadenken of ik nog meer interessante maar niet (meer) zo bekende persoonlijkheden hier kan opvoeren... maar ik laat het veld nu eerst 'vrij' voor iemand anders...
pi_197822085
Nou Piel. Jens er maar een vage middeleeuwer in.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 14:47:41 #156
71048 Tokay
makes your day!
pi_197852125
Laat ik dan maar, met het oog op het barre winterweer in aantocht en de verwachte verlenging van de avondklok, een nieuwe posten:

Wel mee raden hè @Gellius o|O
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
pi_197853865
Mijnheer de achttiende eeuwse jurist zal in ieder geval geen koude oortjes krijgen.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 17:27:13 #158
71048 Tokay
makes your day!
pi_197855336
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 16:12 schreef Gellius het volgende:
Mijnheer de achttiende eeuwse jurist zal in ieder geval geen koude oortjes krijgen.
Achttiende eeuws, jazeker Gwaenlios, doch geen jurist.
De in zijn kapsel ingebouwde oorwarmers kwamen goed van pas, aangezien meneer voor zijn werk meestal buiten vertoefde.
pi_197855434
Resideerde meneer aan een Amsterdamse gracht?

[ Bericht 0% gewijzigd door Z op 06-02-2021 17:41:52 ]
Aldus.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 19:40:38 #160
71048 Tokay
makes your day!
pi_197857788
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 17:34 schreef Z het volgende:
Resideerde meneer aan een Amsterdamse gracht?
Nee hoor, geen Amsterdammer, niet eens een Nederlander. :)
pi_197857979
Deed mijnheer buiten, in weer en wind, wetenschappelijk onderzoek?
pi_197858284
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 19:40 schreef Tokay het volgende:

[..]

Nee hoor, geen Amsterdammer, niet eens een Nederlander. :)
Een Brit, dat is evident.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 21:20:08 #163
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_197860337
Is dat object linksonder een kussen waar hij zijn arm achteloos overheen heeft gedrapeerd? Of is meneer betrapt terwijl hij zich te goed deed aan een croissant? Ik vind het maar duister allemaal.
pi_197860837
Zou ook zo maar een sleeve kunnen zijn.
Aldus.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 21:35:51 #165
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_197860849
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 17:27 schreef Tokay het volgende:

[..]

Achttiende eeuws, jazeker Gwaenlios, doch geen jurist.
De in zijn kapsel ingebouwde oorwarmers kwamen goed van pas, aangezien meneer voor zijn werk meestal buiten vertoefde.
Dat waren nog eens winters, die 18e-eeuwse, toen het ijs bij Scheveningen bijna jaarlijks huizenhoog opkruide en hele legers over de bevroren Rijn heen en weer trokken. Zulke bewegingen, waarbij, in tegenstelling tot wat ik hier doe, nauwelijks van bruggetjes gebruik hoefde te worden gemaakt, hebben ons uiteindelijk ook het Kadaster gebracht. Meneer is duidelijk van voor die tijd (ik zou zeggen rond 1770), maar: was hij landmeter?
  zaterdag 6 februari 2021 @ 23:05:12 #166
71048 Tokay
makes your day!
pi_197863424
@pyl Meneer was inderdaad buitenshuis in weer en wind te vinden, waar hij van alles aanschouwde en onderzocht, maar hij was géén wetenschapper.
@Scrutinizer Prima binnenkomer!
@Iblardi Huh? :o Ik zie geen kussens, noch croissants of andere versnaperingen. En meneer was geen landmeter, hoewel je wel in de goede richting denkt. Het jaartal 1770 is dan weer geen goede schatting; hij zag ruim een halve eeuw eerder het levenslicht.
@Z Een sleeve als in tatoeage?! :D
  zaterdag 6 februari 2021 @ 23:15:30 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_197863666
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 23:05 schreef Tokay het volgende:
@:Iblardi Huh? :o Ik zie geen kussens, noch croissants of andere versnaperingen.
Dan zal het inderdaad een mouw zijn. Misschien in verkort perspectief. ;)

quote:
En meneer was geen landmeter, hoewel je wel in de goede richting denkt.
Hmm, nog even verder nadenken dan.

quote:
Het jaartal 1770 is dan weer geen goede schatting; hij zag ruim een halve eeuw eerder het levenslicht.

Ah ja, ik probeerde daarmee eigenlijk meer een globale datum aan het portret te hangen. Mijn fout, ik was onduidelijk. Ik bedoelde niet dat hij geboren was in 1770; gezien zijn rijpe leeftijd zou het portret dan immers uit de jaren 1820/1830(?) dateren en dan zijn we de pruikentijd al voorbij.
pi_197874318
Deze lord was natuurlijk voortdurend aan het grootgrondbezitten. 🤔
  zondag 7 februari 2021 @ 16:26:17 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_197874526
Grootgrondbezitten op een kale winderige heuvel in Schotland misschien? Dan hebben die oorwarmers wel nut.
  zondag 7 februari 2021 @ 20:16:36 #170
71048 Tokay
makes your day!
pi_197878433
De brave man was zelf niet van adel en ook geen grootgrondbezitter, maar vanwege zijn uitzonderlijke talent verkeerde hij wel in dat soort gefortuneerde kringen - waar hij veel in de melk te brokken had. Zijn werkzaamheden vonden niet alleen plaats in het VK; hij maakte aan het einde van zijn carrière ook uitstapjes naar België.

Dat hij zo succesvol en gerespecteerd was, kwam doordat hij altijd dacht in mogelijkheden.
pi_197878816
Een jachtopziener?
  zondag 7 februari 2021 @ 21:08:21 #172
71048 Tokay
makes your day!
pi_197879217
Geen jachtopziener. Meneer creëerde.
pi_197879267
Tuinarchitect?
  zondag 7 februari 2021 @ 21:14:23 #174
71048 Tokay
makes your day!
pi_197879314
quote:
3s.gif Op zondag 7 februari 2021 21:11 schreef pyl het volgende:
Tuinarchitect?
Dat! Maar zie het ook iets weidser, pyl.
pi_197879324
Ah, Lancelot 'capability' Brown.

Heb jij een tuin van hem, Tokay?
  zondag 7 februari 2021 @ 21:18:30 #176
71048 Tokay
makes your day!
pi_197879383
quote:
2s.gif Op zondag 7 februari 2021 21:14 schreef pyl het volgende:
Ah, Lancelot 'capability' Brown.

Heb jij een tuin van hem, Tokay?
Capability Brown, indeed! _O_

Jazeker, ik woon alweer een poosje in kasteel Belvédère. :)

Deze meneer dus:
Lancelot ‘Capability’ Brown (b. 1716, d. 1783) is Britain’s most famous landscape designer, who codified the English landscape style and worked at over 250 sites, for a client list that included the majority of the House of Lords.

Early life and big break

Born in Northumberland in 1716, Lancelot ‘Capability’ Brown rose through the ranks of Georgian society through a combination of professional talent and excellent connections to become King George III’s royal gardener in 1764; complete with the grace-and-favour Wilderness House at Hampton Court.

His big break came through Lord Cobham at Stowe, which throughout the eighteenth-century was a laboratory for experimenting with different types of landscape and gardening styles. As head gardener from 1741, Brown was responsible for developing the Grecian Valley.

Just as important was Lord Cobham’s address book, and Brown soon started work for a range of aristocrats and politicians connected to Cobham and his friend William Pitt, including George Grenville at Wotton, Lord Egremont at Petworth.

What's Brown's style?

Brown’s landscapes were simple, uncluttered and restrained. They comprised sweeping pasture bordered with tree clumps, perimeter shelter belts and screens of trees. The landscape was designed to encourage eighteenth century leisure pursuits including hunting, shooting and carriage-riding.

Lancelot Brown, nicknamed ‘Capability’, due to his habit of describing the great ‘capabilities’ of his clients landscapes, was the most successful landscape gardener of the eighteenth century.

He developed lifelong friendships with some clients, like Lord Coventry at Croome, and between 1761 and 1783 held contracts to the value of £320,000 – approximately £718 million in today’s money.

Creating an image of England

What Shakespeare has done for English letters, so Capability Brown has done for English landscape. His landscapes look so natural that it is hard to see the hand of the artist at work.

As the man behind England’s green and pleasant land, Brown almost damned himself to historical obscurity through creating a product so good, subsequent generations of visitors have given nature herself the credit.

Eighteen of Brown’s landscapes are in the care of the National Trust.

[ Bericht 33% gewijzigd door Tokay op 07-02-2021 21:24:08 ]
pi_197884494

Laat je niet afleiden door de - inderdaad jaloersmakende en onnavolgbare - paint skills die ik heb aangewend om de naam van mijnheer fijntjes van het portret te verwijderen.
  maandag 8 februari 2021 @ 13:20:35 #178
71048 Tokay
makes your day!
pi_197888016
Wat een vriendelijk ogend heerschap. Nederlander?
pi_197888297
Wat een ijdeltuit, Engelsman?
Aldus.
pi_197888831
Wat een vuige grootindustrieel. Duits?
pi_197890055
Jullie hebben alle drie gelijk: mijnheer is een vriendelijk ogende ijdeltuit, geboren en tot vuige grootindustrieel getogen in Nederland, die zaken had in Duitsland en op latere leeftijd naar Engeland verhuisde.

[ Bericht 4% gewijzigd door pyl op 08-02-2021 15:27:50 ]
  dinsdag 9 februari 2021 @ 11:33:51 #182
71048 Tokay
makes your day!
pi_197903910
Kijken we hier naar een van de heren Vroom, Dreesmann, Blokker, Verolme, P.hilips?

Of was hij naamgever van een merkproduct? Zoals Blooker cacao, Verstegen specerijen, De Ruyter hagelslag?

[ Bericht 36% gewijzigd door Tokay op 09-02-2021 12:09:58 (stom groen reclamelinkje! ) ]
pi_197904861
quote:
Op maandag 8 februari 2021 15:20 schreef pyl het volgende:
Jullie hebben alle drie gelijk: mijnheer is een vriendelijk ogende ijdeltuit, geboren en tot vuige grootindustrieel getogen in Nederland, die zaken had in Duitsland en op latere leeftijd naar Engeland verhuisde.
Grootindustriëlen. O+

Jammer dat het geen Amerikaan is. ;(
pi_197907152
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 11:33 schreef Tokay het volgende:
Kijken we hier naar een van de heren Vroom, Dreesmann, Blokker, Verolme, P.hilips?
Mijnheer staat er niet tussen, maar hij heeft zeker overeenkomsten met deze of gene in dit rijtje.
quote:
Of was hij naamgever van een merkproduct? Zoals Blooker cacao, Verstegen specerijen, De Ruyter hagelslag?
Nee, zo ijdel was hij blijkbaar ook weer niet.
pi_197908820
Na enig zoekwerk met de woorden 'grootindustrieel' 'nederland' 'engeland', stuitte ik op de grondlegger van Unilever, Sam van den Bergh.

Maar deze website bracht mij op de naam Anton Jurgens (1867-1945), een concurrent van Van den Bergh:

https://historiek.net/sam(...)-van-unilever/66341/

Later fuseerden beide bedrijven en zo ontstond uiteindelijk Unilever.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_Jurgens
pi_197909234
Niets dan lof! _O_
pi_197915655
O ja, vergat ik nog te vermelden: ik kwam op Anton Jurgens, omdat hij in Nijmegen de Villa Belvoir bewoonde, recht tegenover de Belvédère van Tokay ... ;)

Het was dus eigenlijk een vervolgplaatje ...
pi_197922539
pi_197922579
Oostenrijks componist met 9e Symfonie-syndroom.
Aldus.
pi_197922683
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:01 schreef Z het volgende:
Oostenrijks componist met 9e Symfonie-syndroom.
Het is dat je de nationaliteit beperkt; anders zou ik vragen: hoeveel zouden er daarvan zijn? ;)

Tsja... Anton Bruckner was misschien een Oostenrijks componist met een 9e Symfonie-syndroom... werkte eraan tot op zijn sterfbed. Maar als hij er echt aan leed, dan was dat zijn eigen schuld. Hij had er toen n.l. al 10 geschreven. Waarvan hij er persoonlijk twee verwierp.
Maar dat is een ander (interessant, dat wel) verhaal, want dit is Bruckner niet. Hij lijkt er zelfs niet op.

Of deze meneer van de muziek van Bruckner hield, daarvan heb ik geen idee.

De enige overeenkomst tussen Bruckner en 'het raadsel' is: ze hanteerden beiden regelmatig pen & inkt.
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:14:02 #191
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_197922813
Fransman uit de tijd van het Tweede Keizerrijk?
pi_197922936
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:14 schreef Iblardi het volgende:
Fransman uit de tijd van het Tweede Keizerrijk?
'Het raadsel' is geboren vlak na het einde van het Tweede Keizerrijk.
Hij is echter Luxemburger van geboorte. Ik sluit nochtans niet uit dat hij, bij zijn overlijden, (eveneens) in het bezit was van de Franse nationaliteit. (Ik weet dat echter niet zeker, maar hij overleed in Parijs.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Toby56 op 10-02-2021 12:26:39 ]
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:29:34 #193
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_197923121
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:20 schreef Toby56 het volgende:

[..]

'Het raadsel' is geboren vlak na het einde van het Tweede Keizerrijk.
Hij is echter Luxemburger van geboorte. Ik sluit nochtans niet uit dat hij, bij zijn overlijden, (eveneens) in het bezit was van de Franse nationaliteit. (Ik weet dat echter niet zeker, maar hij overleed in Parijs.)
En daar had hij zich jarenlang bezig gehouden met heel hard denken over wetenschappelijke problemen? Zijn brede voorhoofd lijkt daar veel ruimte voor te bieden.

De modieuze baard en bril lijken dan weer te wijzen op een mondain soort wetenschap. Was hij arts?
pi_197924215
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En daar had hij zich jarenlang bezig gehouden met heel hard denken over wetenschappelijke problemen? Zijn brede voorhoofd lijkt daar veel ruimte voor te bieden.

De modieuze baard en bril lijken dan weer te wijzen op een mondain soort wetenschap. Was hij arts?
Nee, hij was geen arts of wetenschapper... maar hij beoefende wel een beroep waarvoor hij regelmatig op onderzoek uit moest. Één van die onderzoekjes leverde hem de nodige faam op. Zijn naam wordt ieder jaar in de zomermaand juli (Corona-problemen daargelaten) nog regelmatig genoemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Toby56 op 10-02-2021 13:38:42 ]
pi_197924366
Ik weet niet of dit wat helpt, maar lang geleden deed meneer zijn bekendste/beroemdste onderzoek in deze regio:

In de loop der jaren zijn er echter wel wat vragen gerezen omtrent het onderzoek... hoeveel ervan is legende en hoeveel ervan is werkelijk gebeurd?
  woensdag 10 februari 2021 @ 14:38:25 #196
71048 Tokay
makes your day!
pi_197925476
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:27 schreef Toby56 het volgende:
Nee, hij was geen arts of wetenschapper... maar hij beoefende wel een beroep waarvoor hij regelmatig op onderzoek uit moest. Één van die onderzoekjes leverde hem de nodige faam op. Zijn naam wordt ieder jaar in de zomermaand juli (Corona-problemen daargelaten) nog regelmatig genoemd.
Wereldwijd, dus ook in ons land?
Of anders gesteld: verwijst meneers naam naar een jaarlijks terugkerend evenement in juli, een evenement dat over de hele wereld gevierd wordt - of op één bepaalde plek, maar wel mondiale bekendheid geniet?

[ Bericht 12% gewijzigd door Tokay op 10-02-2021 14:51:47 ]
pi_197925676
quote:
5s.gif Op woensdag 10 februari 2021 14:38 schreef Tokay het volgende:

[..]

Wereldwijd, dus ook in ons land?
Als een bepaald wereldberoemd evenement een bepaalde regio bezoekt (van de foto hierboven), dan komt hij nog wel eens ter sprake, zeker bij mensen met gevoel voor de geschiedenis van dat evenement. Ook op internet. Dan wordt 'zijn' verhaal verteld. Misschien in ons land niet zo vaak (meer). Maar in Frankrijk zeer zeker.
pi_197925732
Het betreft hier echter niet een persoon als bijvoorbeeld Dorothy Kilgallen of Capability Brown. Bij mijn weten zijn er geen boeken aan hem gewijd. Hij was echter wel in dienst bij een man van wie diverse standbeelden en borstbeelden zijn opgericht... in Frankrijk.

Nota bene: ik kom er zelf net, door eigen (niet-wetenschappelijk ;)) onderzoek achter dat de goede man in 1943 de Franse nationaliteit heeft gekregen. Hij is dus als Luxemburger geboren, en als Fransman gestorven.
pi_197928061
Ah, de 'ontdekker' van de Tourmalet, Alphonse Steinès. :)
pi_197930389
quote:
3s.gif Op woensdag 10 februari 2021 16:52 schreef pyl het volgende:
Ah, de 'ontdekker' van de Tourmalet, Alphonse Steinès. :)
Très bien!

Zo staat hij bekend inderdaad. Alphone Steinès, geboren in 1873 als Johann Stenges (in Luxemburg). Hij werkte als journalist voor sportkrant l'Auto (de voorloper van l'Équipe) en was een manusje-van-alles voor zijn baas, Tour de France organisator Henri Desgrange. Steinès stelde voor om de Tourmalet en andere Pyreneeëncols in het Tour-parcours op te nemen. Desgrange verklaarde hem voor gek.
Niettemin ging hij toch op 'onderzoek' uit...

https://sportspoetssociet(...)-steiness-great.html

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gqb2t0a92

https://www.vandaagenmorg(...)elf-op-tv-2020-08-21

Dankzij het avontuur van Steinès werd besloten om de Pyreneeën in het parcours van de Tour de France op te nemen.

Inzake de tegengeluiden...
Steinès en de 'officiële' Tourgeschiedenis vertellen ons dat hij de eerste was die het idee had om wielrenners over de Pyreneeën te sturen.
De laatste decennia worden daar de nodige vraagtekens bij geplaatst.

https://ronnydeschepper.c(...)n-de-tour-de-france/

https://soigneur.nl/stories/the-myth-of-tourmalet/

Of Steinès, als kind van de laat-romantiek, zichzelf teveel eer heeft toebedeeld; uiteindelijk doet het er niet zoveel toe. Zijn voorstel (en de aanname ervan) zorgde er in elk geval voor dat de barre avonturen van de 'slaven van de weg' nog meer mythische proporties konden aannemen.
Hier nog een prachtverhaal (vinnik zelf) over die eerste Tour-etappe door de Pyreneeën:

https://www.cyclingopinio(...)alet-als-moordenaar/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')