abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196130535
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
  zondag 8 november 2020 @ 09:54:25 #2
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196130595
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 09:44 schreef Elan het volgende:

[..]

Precies dit. Het is vlees noch vis, met een hele extreme lockdown van een maand of twee weken heb je in elk geval uitzicht op meer vrijheid daarna. Nu is het gewoon een voor een sluiten van allerlei niet essentiële zaken tot het hopelijk voorjaar is en we een vaccin hebben. Uitzichtloze bende.
Als het straks maart is en er komt onverhoopt nieuws dat het vaccin hem ook in 2021 niet gaat worden dan is de shit pas echt aan. Want dan zijn mensen er echt helemaal klaar mee.
pi_196130622
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 09:43 schreef Twinkle20 het volgende:

Niet alleen voor mijzelf, maar in het algemeen, ben ik benieuwd hoe NL de 'donkere dagen' gaat beleven met deze maatregelen. En wat daar de neveneffecten van zullen zijn (ik noem even een zijstraat, meer zelfmoorden?)
Het aantal zelfmoorden wordt vaak pas laat (denk aan een jaar of twee) gerapporteerd, dus daar is nog niet veel harde data over beschikbaar. Het CDC heeft van de zomer wel een enquête gehouden waar geen vrolijke uitkomsten uit kwamen: zo'n 30% van de mensen had last van depressie- of angststoornissen en zo'n 11% had in de afgelopen maand concrete zelfmoordgedachtes. Bij de jeugd (18-24) waren die getallen helemaal enorm en gaf 26% (!) aan aan zelfmoord te denken.

Nu zijn dat maar indicaties (ergens aan denken is wat anders dan het daadwerkelijk uitvoeren, helemaal bij iets als zelfmoord) en ook niet zomaar te extrapoleren op Europa (het vangnet is hier beter, aan de andere kant zijn de maatregelen hier vele malen strenger) en je kan ook moeilijk splitsen wat er door angst voor het virus zelf komt en wat door de restricties - die twee factoren kunnen elkaar bovendien versterken. Maar vrolijk word je niet van dat beeld.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_196130635
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 09:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat heb je niet.

In Italië en Israel hebben ze bijvoorbeeld extreme lockdowns gehad. Gevolgd door een tweede lockdown. En dan moet de winter nog beginnen.
Tussen die lockdowns in hebben de het er ook daar prima van genomen hoor.

In Israël zeer strenge lockdown gehad maar gaan de restaurants maandag weer open, dat bedoel ik.
blablablabla
pi_196130642
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 09:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het falen van die balans hebben we al ondervonden deze zomer. Eigenlijk moet je zoals de Chinezen deden de curve helemaal op nul krijgen. Pas dan kun je terug met z'n allen wat normaal doen. Maar met die halve lockdowns die we nu overal in Europa zien duurt dat nooit of veel te lang ...
De manier waarop China het gedaan heeft gaat in NL nooit werken, dan zou je een volledige politiestaat zijn hier. Het is een utopie om helemaal naar 0 te kunnen en daar te blijven. Ze hadden in Nieuw-Zeeland 0, toen waren er een handjevol besmettingen en gingen ze weer in zware lockdowns. Dit virus is niet het enige waar mensen aan kunnen overlijden, er moet een balans tussen de maatregelen en hoe menselijk die zijn.

Het doel in Nederland is niet om naar 0 besmettingen te gaan, het doel is om naar behapbare zorg te gaan. Aangezien ook Ernst Kuipers deze week zei dat de daling ingezet is werkt het toch wat nu gedaan wordt?
pi_196130667
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 09:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Tussen die lockdowns in hebben de het er ook daar prima van genomen hoor.

In Israël zeer strenge lockdown gehad maar gaan de restaurants maandag weer open, dat bedoel ik.
Niet meer of minder dan Nederland toch? Ik bedoel dat zo'n lockdown niet uitsluit dat je daarna weer in een lockdown terecht komt.
pi_196130677
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 09:54 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als het straks maart is en er komt onverhoopt nieuws dat het vaccin hem ook in 2021 niet gaat worden dan is de shit pas echt aan. Want dan zijn mensen er echt helemaal klaar mee.
Ja of het muteert waardoor het vaccin niet doet. In Denemarken zijn nu al mutaties aan de gang via nertsen. Je moet je toch afvragen of je dit uiteindelijk winnen en tegen welke prijs. Ook met het oog op toekomstige pandemieën, het idee was altijd dat dood min of meer bij het leven hoorde maar wij wanen ons wel heel superieur.
blablablabla
  zondag 8 november 2020 @ 10:07:53 #8
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_196130712
Veel ondernemers worden wel tot wanhoop gedreven zo. En die nieuwe mutaties geven ook niet echt een hoopvol vooruitzicht.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_196130719
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

Niet meer of minder dan Nederland toch? Ik bedoel dat zo'n lockdown niet uitsluit dat je daarna weer in een lockdown terecht komt.
In Israël en Frankrijk trouwens inmiddels ook mag je alleen met een ingevulde verklaring wat je daar te zoeken hebt de straat op en alle niet essentiële winkels zijn gesloten.

Gezellig even een middag met de kids naar het park is er niet bij dus. Dat lijkt verschrikkelijk, maar reken er op dat over 3 weken men daar alles weer open gooit. En dan medio januari zal er nog wel zo'n volledige lockdown volgen omdat het weer uit de hand is gelopen.

Op zich is dat concept beter te volgen dan de koers van ons kabinet.
blablablabla
pi_196130720
Wat dacht je, ik probeer die megagrappige TT gewoon nog een keer?

:').
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_196130749
quote:
Ik mag toch hopen dat daar een draaiboek voor klaarligt met een enigszins pragmatische aanpak. Dat je dat nu niet communiceert kan ik me iets bij voorstellen, maar de lockdown-op-lockdown-aanpak is botweg eindig, zowel qua draagvlak als betaalbaarheid, en dan zal je toch echt iets anders moeten.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_196130758
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:08 schreef Elan het volgende:

[..]

In Israël en Frankrijk trouwens inmiddels ook mag je alleen met een ingevulde verklaring wat je daar te zoeken hebt de straat op en alle niet essentiële winkels zijn gesloten.

Gezellig even een middag met de kids naar het park is er niet bij dus. Dat lijkt verschrikkelijk, maar reken er op dat over 3 weken men daar alles weer open gooit. En dan medio januari zal er nog wel zo'n volledige lockdown volgen omdat het weer uit de hand is gelopen.

Dat bedoel ik. De voorstelling dat met 'n korte, krachtige lockdown van 2 weken daarna alles weer (bijna) normaal is, is een valse voorstelling van zaken. Da's in geen enkel Europees land zo. En ik vergelijk Nederland het liefst met andere Europese landen.

Ik zie er overigens weinig concept in in Israel en Frankrijk. In theorie zou je kunnen kiezen voor 'n hybride koers waarbij je steeds korte dicht de boel dicht gooit om daarna weer de boel open te gooien, maar in die landen hebben ze niet bewust deze keuze gemaakt.
  zondag 8 november 2020 @ 10:14:14 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196130766
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:08 schreef Da_Sandman het volgende:
Wat dacht je, ik probeer die megagrappige TT gewoon nog een keer?

:').
Partypooper.
pi_196130769
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:12 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat daar een draaiboek voor klaarligt met een enigszins pragmatische aanpak. Dat je dat nu niet communiceert kan ik me iets bij voorstellen, maar de lockdown-op-lockdown-aanpak is botweg eindig, zowel qua draagvlak als betaalbaarheid, en dan zal je toch echt iets anders moeten.
Een draaiboek?

Van datzelfde kabinet dat in de relatief rustige zomer de problemen van het voorjaar niet heeft aangepakt? En dat een routekaart heeft gemaakt die sneller in de prullenbak is beland dan dat dat ding in elkaar is geflanst?
pi_196130790
quote:

[..]

Lijkt me ook overigens niks maar dat is een ander verhaal.
De opzet hadden wij toch ook in de vorm van de routekaart
pi_196130806
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. De voorstelling dat met 'n korte, krachtige lockdown van 2 weken daarna alles weer (bijna) normaal is, is een valse voorstelling van zaken. Da's in geen enkel Europees land zo. En ik vergelijk Nederland het liefst met andere Europese landen.

Ik zie er overigens weinig concept in in Israel en Frankrijk. In theorie zou je kunnen kiezen voor 'n hybride koers waarbij je steeds korte dicht de boel dicht gooit om daarna weer de boel open te gooien, maar in die landen hebben ze niet bewust deze keuze gemaakt.
Twee weken kom je niet mee weg waarschijnlijk niet maar een maand wel. Je zal zien dat België en Frankrijk eerder substantiële versoepelingen gaan toepassen dan wij hier. Horeca dicht tot half december is nogal wat.
blablablabla
pi_196130844
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Twee weken kom je niet mee weg waarschijnlijk niet maar een maand wel. Je zal zien dat België en Frankrijk eerder substantiële versoepelingen gaan toepassen dan wij hier. Horeca dicht tot half december is nogal wat.
Ik zie dat in België ook niet op hele korte termijn open gaan. Vergeet ook niet dat België in maart de horeca ook al zo goed als dicht gooide. Afbouwplan begon pas 8 juni. Dat zijn ook 3 maanden.
  zondag 8 november 2020 @ 10:20:46 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196130856
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja, maar Hugo wil 'het virus uitstampen' en meer van dat soort populistische retoriek.
pi_196130940
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:20 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja, maar Hugo wil 'het virus uitstampen' en meer van dat soort populistische retoriek.
Wegslaan met hamers 🤨🙈
pi_196131031
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik zie dat in België ook niet op hele korte termijn open gaan. Vergeet ook niet dat België in maart de horeca ook al zo goed als dicht gooide. Afbouwplan begon pas 8 juni. Dat zijn ook 3 maanden.
Zodra de situatie in de ziekenhuizen zich leent en de besmettingsgevallen laag zijn gaan ze gewoon weer open natuurlijk, dat is hier ook de bedoeling. Cijfers gaan daar trouwens hard naar beneden nu.
blablablabla
  zondag 8 november 2020 @ 10:39:10 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196131069
quote:

[..]

Voorlopig is er nog niets wat mij het idee geeft dat daarover wordt nagedacht. Voorlopig is 'meer besmettingen > meer dingen dicht' het enige dat er gebeurt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196131073
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:20 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja vooral veel krachttermen en Rutte napraten in beeldspraak, had liever gehad dat hij iets gedaan had met die beloofde lokale aanpak en verplicht quarantaine.
blablablabla
pi_196131177
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:39 schreef Janneke141 het volgende:
Voorlopig is er nog niets wat mij het idee geeft dat daarover wordt nagedacht. Voorlopig is 'meer besmettingen > meer dingen dicht' het enige dat er gebeurt.
Bij een De Jonge geloof ik dat soort kinderlijke naïviteit nog wel, maar Rutte heb ik toch hoger zitten.
Friedman on Donahue
pi_196131271
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Zodra de situatie in de ziekenhuizen zich leent en de besmettingsgevallen laag zijn gaan ze gewoon weer open natuurlijk, dat is hier ook de bedoeling. Cijfers gaan daar trouwens hard naar beneden nu.
Vorige keer duurde het drie maanden. En afgelopen tijd zaten ze alweer in grotere problemen dan Nederland.
  zondag 8 november 2020 @ 10:52:24 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196131289
Had Frankrijk nou gister +86.000? Wat zijn ze daar toch aan het doen joh.
pi_196131330
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:51 schreef Halcon het volgende:

[..]

Vorige keer duurde het drie maanden. En afgelopen tijd zaten ze alweer in grotere problemen dan Nederland.
Vorige keer is niet representatief voor nu denk ik het idee was tenslotte ook om de horeca een maand te sluiten niet 3. En we hebben een routekaart.

Bibliotheek, theater en bioscopen gaan over anderhalve week in principe alweer open. Waren ook dicht tot juni toen.
blablablabla
pi_196131332
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
Had Frankrijk nou gister +86.000? Wat zijn ze daar toch aan het doen joh.
Testen testen testen.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 11:24:44 #28
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196131711
'Weer corona'
Herbesmettingen komen vaker voor dan aanvankelijk gedacht, zo meldde de NOS gisteren. Soms verlopen die tweede infecties milder en in andere gevallen juist veel heftiger. De NOS sprak met verschillende coronapatiënten over hun ziekteverloop.

Karin is 50 jaar en heeft geen onderliggend lijden. In maart kreeg ze covid en was ze maandenlang vermoeid. Nu is ze voor de tweede keer besmet en ligt ze inmiddels twee weken op de IC.

Pff ja het zal vast voorkomen en waar zijn, maar dit vind ik dan weer zo'n voorbeeld van de paniek/angstverhalen waar de media wel pap van lust. In datzelfde artikel spreken ze ook weer van een "kerngezonde dertiger" die nu niks meer kan omdat ie voor de 2e keer covid heeft en nu helemaal total loss is....

Nogmaals, het zal vast voorkomen en het bestaan van dit soort gevallen ontken ik niet. Maar ik vind het gewoon irritant dat we wéér dit soort bang-maak verhalen voor de kiezen krijgen. Wat moeten we nu met deze info? Onszelf nog meer opsluiten? Met een vissenkom over ons hoofd naar buiten? Vraag me gewoon af van wat willen ze nu bereiken met dit soort verhalen.
  zondag 8 november 2020 @ 11:28:37 #29
346939 Janneke141
pi_196131773
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:24 schreef dick_laurent het volgende:
Vraag me gewoon af van wat willen ze nu bereiken met dit soort verhalen.
Clicks. En dus advertentie-inkomsten.
  zondag 8 november 2020 @ 11:30:17 #30
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196131804
quote:
Wat moeten we nu met deze info? Onszelf nog meer opsluiten?[...] Vraag me gewoon af van wat willen ze nu bereiken met dit soort verhalen.
Mensen over de streep trekken die nog steeds denken het "gewoon" een griepje is.
So we just called him Fred
pi_196131831
quote:
'Weer corona'
Herbesmettingen komen vaker voor dan aanvankelijk gedacht, zo meldde de NOS gisteren. Soms verlopen die tweede infecties milder en in andere gevallen juist veel heftiger. De NOS sprak met verschillende coronapatiënten over hun ziekteverloop.

Karin is 50 jaar en heeft geen onderliggend lijden. In maart kreeg ze covid en was ze maandenlang vermoeid. Nu is ze voor de tweede keer besmet en ligt ze inmiddels twee weken op de IC.

Pff ja het zal vast voorkomen en waar zijn, maar dit vind ik dan weer zo'n voorbeeld van de paniek/angstverhalen waar de media wel pap van lust. In datzelfde artikel spreken ze ook weer van een "kerngezonde dertiger" die nu niks meer kan omdat ie voor de 2e keer covid heeft en nu helemaal total loss is....

Nogmaals, het zal vast voorkomen en het bestaan van dit soort gevallen ontken ik niet. Maar ik vind het gewoon irritant dat we wéér dit soort bang-maak verhalen voor de kiezen krijgen. Wat moeten we nu met deze info? Onszelf nog meer opsluiten? Met een vissenkom over ons hoofd naar buiten? Vraag me gewoon af van wat willen ze nu bereiken met dit soort verhalen.
Misschien gewoon mensen informeren. Ik noem maar iets geks.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 11:33:05 #32
446930 crew  ESF1Gamer
pi_196131846
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:03 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja of het muteert waardoor het vaccin niet doet. In Denemarken zijn nu al mutaties aan de gang via nertsen. Je moet je toch afvragen of je dit uiteindelijk winnen en tegen welke prijs. Ook met het oog op toekomstige pandemieën, het idee was altijd dat dood min of meer bij het leven hoorde maar wij wanen ons wel heel superieur.
Dat komt doordat de samenleving van tegenwoordig individualistisch en maakbaar is geworden. De mensen die geen/weinig tegenslagen lastig tegen kunnen iets heel erg kan overkomen waar mogelijk ook nog dodelijk is.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_196131869
quote:

[..]

De vraag is alleen of dat genoeg gaat zijn. Mensen die er klaar mee zijn. Dat houd ze imo echt niet tegen om gewoon door te gaan met maatregelen. En er is best een hele grote groep mensen die gewoon alles van het kabinet aanneemt als de waarheid en de juiste keuze.

Het maakt ze volgens mij echt geen donder uit dat mensen fysiek contact missen of dat er talloze mensen en bedrijven failliet raken/financiële problemen krijgen. Ze geven enkel om de ziekenhuizen. Gaat niet veranderen denk ik. Beetje ongenuanceerd, maar komt er dicht bij in de buurt.
pi_196131884
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2020 11:30 schreef Fred het volgende:

[..]

Mensen over de streep trekken die nog steeds denken het "gewoon" een griepje is.
Nah .. hier is die missie dan faliekant mislukt.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 11:37:41 #35
Dick Laurent Is Dead
pi_196131924
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 11:32 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Misschien gewoon mensen informeren. Ik noem maar iets geks.
Daarvoor vind ik de toon van dit soort artikelen en hoe het gebracht wordt te dreigend. Er wordt bijv. expliciet genoemd van, het waren "jonge, gezonde en sportieve" mensen zonder onderliggende klachten.
Met andere woorden, niemand is veilig! Dit kan jou ook overkomen! KIJK UIT!

Dat we moeten uitkijken voor het virus moge inmiddels toch wel bekend zijn lijkt mij. Dat een herbesmetting KAN voorkomen wisten we ook al. Ik ben gewoon die duistere onheilspellende toon zat merk ik.

En ja ik kan er ook voor kiezen om zo'n artikel dan niet te lezen, dat is absoluut waar. Dat is mijn eigen fuck-up dan ja :')
  zondag 8 november 2020 @ 11:45:19 #36
346939 Janneke141
pi_196132042
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:34 schreef AlwaysHappy het volgende:
Het maakt ze volgens mij echt geen donder uit dat mensen fysiek contact missen of dat er talloze mensen en bedrijven failliet raken/financiële problemen krijgen. Ze geven enkel om de ziekenhuizen. Gaat niet veranderen denk ik. Beetje ongenuanceerd, maar komt er dicht bij in de buurt.
Ik vraag me af of dat echt zo is. Ik denk dat er ook een belangrijke factor angst inzit om eens wat voor de lange termijn te doen, in plaats van alleen maar voor de korte.

Ik wil de schade die het virus doet en/of de gevolgen voor de zorg op geen enkele manier ontkennen, maar ik denk dat de schade die door de maatregelen ontstaat op de langere termijn veel groter is. Het vereist echter nogal wat politieke moed om je beleid daarop aan te passen (zeker als je wereldwijd de enige bent), en ik denk dat het daar mis gaat.
pi_196132075
quote:
Vraag me gewoon af van wat willen ze nu bereiken met dit soort verhalen.
Misschien dat wat meer mensen zich gewoon aan de gestelde maatregelen houden?

Of zeg ik nu iets heel geks? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_196132109
De Amerikaanse verkiezingen hebben corona echt totaal uit mijn hoofd gewist de afgelopen dagen. Normaal zat ik elke dag klaar om de nieuwe cijfers te bekijken. Ik moet zeggen dat het best fijn was.
pi_196132111
Het is rustig op straat dit weekend, bij jullie ook?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196132117
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat echt zo is. Ik denk dat er ook een belangrijke factor angst inzit om eens wat voor de lange termijn te doen, in plaats van alleen maar voor de korte.

Ik wil de schade die het virus doet en/of de gevolgen voor de zorg op geen enkele manier ontkennen, maar ik denk dat de schade die door de maatregelen ontstaat op de langere termijn veel groter is. Het vereist echter nogal wat politieke moed om je beleid daarop aan te passen (zeker als je wereldwijd de enige bent), en ik denk dat het daar mis gaat.
Ja, eens.
pi_196132135
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:50 schreef Jor_Dii het volgende:
Hier wel, maar dat is het eigenlijk altijd wel :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_196132151
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:54 schreef Elan het volgende:

[..]

Vorige keer is niet representatief voor nu denk ik het idee was tenslotte ook om de horeca een maand te sluiten niet 3. En we hebben een routekaart.

Bibliotheek, theater en bioscopen gaan over anderhalve week in principe alweer open. Waren ook dicht tot juni toen.
Die routekaart is niet bepaald bindend. Kan men altijd vanaf wijken en dat doet men ook. Net zoals dat maatregelen altijd verlengd kunnen worden. In de praktijk gebeurt dat ook volop.
  zondag 8 november 2020 @ 11:59:45 #43
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_196132243
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:49 schreef Cynicio het volgende:
De Amerikaanse verkiezingen hebben corona echt totaal uit mijn hoofd gewist de afgelopen dagen. Normaal zat ik elke dag klaar om de nieuwe cijfers te bekijken. Ik moet zeggen dat het best fijn was.
Nou dat ook weer niet, maar het was prima afleiding in deze Corona tijden.
En fijn dat dit uiteindelijk wel positief werd qua toon en uitslag.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 12:06:48 #44
Dick Laurent Is Dead
pi_196132356
quote:
Geen idee, nog niet buiten geweest... Misschien zo even stukje de auto uitlaten. Met nadruk op uit-laat want er zit sinds kort een nieuwe Magnaflow onder en die schreeuwt en pruttelt heerlijk :7
  zondag 8 november 2020 @ 12:09:14 #45
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_196132391
quote:
10s.gif Op zondag 8 november 2020 12:06 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Geen idee, nog niet buiten geweest... Misschien zo even stukje de auto uitlaten. Met nadruk op uit-laat want er zit sinds kort een nieuwe Magnaflow onder en die schreeuwt en pruttelt heerlijk :7
Wat voor een auto hedde gij?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196132424
quote:
Merk er weinig van. Zelfs in de platenzaak (die hebben we hier nog) was het gewoon nog druk en gisteren met het mooie weer zat de rivierkade (waar normaal terrassen staan) ook "vol" met stelletjes en vriendengroepen. Horeca heeft afhaalmogelijkheden en dat leek ook aardig goed te lopen. Het zal per saldo wel minder druk dan normaal zijn - voor de parkeergarage stond geen file meer zoals normaal op de zaterdag. Apple Store gaat wel dicht vanaf maandag zonder opgaaf van redenen, maar goed - Amerikanen.

Wel ligt de stad echt helemaal vol met verkeersmeters, dus de gemeente vindt het blijkbaar erg interessant om te meten.
Friedman on Donahue
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 12:14:35 #47
Dick Laurent Is Dead
pi_196132454
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 12:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Wat voor een auto hedde gij?
Een Toyota Paseo. _O- Dus verre van snel of duur of extreem. Maar hij klinkt nu wel heerlijk smerig en voor een heul stuk minder geld dan een nieuwe *insert dure auto* kopen, dus ik vind het wel lachen ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196132651
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik ben bang dat daar vooral verkiezingen e.d in het achterhoofd zitten. Maatregelen voor de korte termijn die na de verkiezingen niet blijken te werken: tja, dat is iedereen snel weer vergeten. Maatregelen voor de lange termijn nemen die op korte termijn impopulair zijn zullen een garantie zijn op politieke zelfmoord.

Soms voelt het een beetje als ‘dat probleem lost de generatie na ons wel op’
  zondag 8 november 2020 @ 12:28:22 #49
346939 Janneke141
pi_196132677
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 12:25 schreef chratnox het volgende:
Soms voelt het een beetje als ‘dat probleem lost de generatie na ons wel op’
Dat is in elk geval wel duidelijk, want alles onder de dertig krijgt in elk geval de financiële rekening gepresenteerd, terwijl daarnaast alles wat belangrijk is als je jong bent, zoals onderwijs en contacten leggen, voor het grootste deel is stilgelegd. Maar ja, die groep is electoraal gewoon niet interessant.
  zondag 8 november 2020 @ 12:32:02 #50
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196132721
quote:

[..]

Volstrekt logisch en helder wat je schrijft, en ik onderschrijf het van a tot z. Maar ik heb mij het afgelopen 3/4 jaar verbaasd hoe totaal anders die werkelijkheid is, er is namelijk helemaal geen plan B of laat staan sprake van scenario-analyse.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 8 november 2020 @ 12:36:47 #51
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196132781
quote:

[..]

De cijfers zeggen iets anders.
pi_196132813
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2020 12:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Volstrekt logisch en helder wat je schrijft, en ik onderschrijf het van a tot z. Maar ik heb mij het afgelopen 3/4 jaar verbaasd hoe totaal anders die werkelijkheid is, er is namelijk helemaal geen plan B of laat staan sprake van scenario-analyse.
Ik heb ondertussen wel het idee dat alle landen een bepaalde richting in gegaan zijn en ze daar niet meer van af durven wijken. Of die richting nu goed of fout is, er lijkt nagenoeg geen reflectie meer plaats te vinden of het goed was.

De maatregelen die in maart gewerkt hebben zou je nu duidelijk moeten hebben, met daarbij ook hoe je aan crisisopschaling doet. Het zou vooraf duidelijk moeten zijn wat voor soort operaties je relatief eenvoudig kunt uitstellen om snel ruimte te geven.
  zondag 8 november 2020 @ 12:42:31 #53
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196132847
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 12:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen wel het idee dat alle landen een bepaalde richting in gegaan zijn en ze daar niet meer van af durven wijken. Of die richting nu goed of fout is, er lijkt nagenoeg geen reflectie meer plaats te vinden of het goed was.

De maatregelen die in maart gewerkt hebben zou je nu duidelijk moeten hebben, met daarbij ook hoe je aan crisisopschaling doet. Het zou vooraf duidelijk moeten zijn wat voor soort operaties je relatief eenvoudig kunt uitstellen om snel ruimte te geven.
Klopt, ze zitten in het dogma van de ''ingeslagen weg'', toegeven dat het ingeslagen pad een moeras is waar je niet meer uit komt met de geslagen piketpalen (geen risicogerichte maatregelen) betekent gewoon groot publiekelijk gezichtsverlies.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 8 november 2020 @ 12:47:53 #54
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196132932
Oeh het is vandaag mooi weer. Kan niet wachten tot alle verhalen over volle bossen en natuurparken.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196133029
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 12:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

Geen enkel land wil het eerste land zijn die de economie en maatschappij op hetzelfde level/hoger zet als de ziekenhuizen inderdaad. Het helpt daarbij niet dat we de zorgcijfers (van ziekenhuizen, + aantal besmettingen, aantal doden, etc) nu al dagelijks binnen krijgen. Dat zijn de cijfers waar ze op beoordeeld worden. De cijfers van werkloosheid, faillissementen, dood door eenzaamheid (en andere lange termijn effecten) komen pas later naar boven. Waarschijnlijk in een tijd dat we de crisis al achter ons hebben en er veel minder aandacht voor is. Als we nu ook op dagelijkse basis zouden horen hoeveel faillissementen er aangevraagd worden (en die andere voorbeelden) dan zou daar ook wat meer aandacht voor zijn. Zodra die cijfers wel duidelijk worden zitten we waarschijnlijk al met een nieuw(er) kabinet en die mag de troep dan opruimen. Best makkelijk voor Rutte en co om zich dus stuk te staren op de zorg.
pi_196133042
Een vaccin is nog onzeker dus eens wat plannen horen over een gerichter preventief testbeleid zou wel aardig zijn.
Dan is er iig nog iets van perspectief. Soms lees je best goede plannen of je leest hoe andere landen dat doen en dan zou het best ok zijn als Nederland ook een plan presenteert, al is het maar voor de morele support als in:"We got this!"

De rek gaat er wel uit dus plannen gaan ons redden.
Go hard or go home
  zondag 8 november 2020 @ 13:00:05 #57
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_196133098
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

De manier waarop China het gedaan heeft gaat in NL nooit werken, dan zou je een volledige politiestaat zijn hier. Het is een utopie om helemaal naar 0 te kunnen en daar te blijven. Ze hadden in Nieuw-Zeeland 0, toen waren er een handjevol besmettingen en gingen ze weer in zware lockdowns. Dit virus is niet het enige waar mensen aan kunnen overlijden, er moet een balans tussen de maatregelen en hoe menselijk die zijn.

Het doel in Nederland is niet om naar 0 besmettingen te gaan, het doel is om naar behapbare zorg te gaan. Aangezien ook Ernst Kuipers deze week zei dat de daling ingezet is werkt het toch wat nu gedaan wordt?
Dit virus is absoluut niet het enige waar mensen aan overlijden, maar het is wel het enige van de laatste 100 jaar dat bij elke uitbraak de intensieve zorg doet overlopen ...Dat hebben we eigenlijk nog met niks gezien.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 8 november 2020 @ 13:03:34 #58
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196133137
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dit virus is absoluut niet het enige waar mensen aan overlijden, maar het is wel het enige van de laatste 100 jaar dat bij elke uitbraak de intensieve zorg doet overlopen ...Dat hebben we eigenlijk nog met niks gezien.
Uhm, jawel hoor. Griepgolf paar jaar terug nog.
Tevens misschien een andere oorzaak, maar door het personeelstekort staat de zorg ook al jaren onder druk en loopt soms over.

Is alleen iets minder acuut en breed uitgemeten in de media
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196133192
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 12:55 schreef Noek het volgende:
Een vaccin is nog onzeker dus eens wat plannen horen over een gerichter preventief testbeleid zou wel aardig zijn.
Dan is er iig nog iets van perspectief. Soms lees je best goede plannen of je leest hoe andere landen dat doen en dan zou het best ok zijn als Nederland ook een plan presenteert, al is het maar voor de morele support als in:"We got this!"

De rek gaat er wel uit dus plannen gaan ons redden.
Ik heb niet altijd het idee alsof Rutte echt weet wat er speelt bij het volk. Hij benoemd altijd dat hij om zich heen hoort dat mensen de maatregelen prima vinden en zich er 100% voor willen inzetten. Maar dan vraag ik me soms af wie hij om zich heen heeft.

En al zou hij weten dat de meerderheid het niet meer ziet zitten en perspectief wil....hij zal toch gewoon maatregelen blijven treffen, want de ziekenhuizen.
  zondag 8 november 2020 @ 13:11:20 #60
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196133219
quote:
2s.gif Op zondag 8 november 2020 13:08 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik heb niet altijd het idee alsof Rutte echt weet wat er speelt bij het volk. Hij benoemd altijd dat hij om zich heen hoort dat mensen de maatregelen prima vinden en zich er 100% voor willen inzetten. Maar dan vraag ik me soms af wie hij om zich heen heeft.

En al zou hij weten dat de meerderheid het niet meer ziet zitten en perspectief wil....hij zal toch gewoon maatregelen blijven treffen, want de ziekenhuizen.
Rutte is een groot retoricus, natuurlijk weet hij niet hoe anderen zich al 3/4 jaar voelen omdat zij thuis zitten. Rutte zelf gaat gewoon dagelijks naar het werk en zijn leven is eigenlijk nagenoeg hetzelfde gebleven.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_196133302
quote:
2s.gif Op zondag 8 november 2020 13:08 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik spreek op een dag gemiddeld 50 mensen en die komen uit allerlei lagen vd bevolking, van chirurg tot stukadoor en ik kan niet anders concluderen dat de rek er wel uit is. Mensen verlangen echt wel naar een “normale” samenleving waar je vrij kunt voortbewegen en vooral de uitzichtloosheid knaagt.
Maak een plan, informeer mensen over stappen die genomen kunnen worden. Van 2 weken tot 2 weken leven is niet genoeg. Iig niet voor de mensen die hun leven buitenshuis kunnen waarderen.
Go hard or go home
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:25:12 #62
Dick Laurent Is Dead
pi_196133379
Aan de andere kant speelt nu wel mee dat we de winter in gaan. Nog een dikke maand en we zijn alweer bij de kortste dag aangekomen.
De maanden december/januari zijn nou niet bij uitstek maanden dat mensen heel veel en lang massaal buiten zijn (niet in Nederland in ieder geval). Natuurlijk de feestdagen even als uitzondering daargelaten.

Dit zijn/worden sowieso de maanden van het vele binnenzitten en zeker omdat we een jaar erop hebben zitten waarin we véél meer dan gebruikelijk binnen hebben moeten spenderen, is dat extra bitter.

Daarom ook echt mijn hoop dat deze paar maanden het letterlijk "uitzitten" wordt en als de zon straks in maart april weer fel begint te schijnen, er op zijn minst een perspectief is in de vorm van een vaccin of een testbeleid waardoor we voor een redelijk deel weer het normalere leven kunnen leiden.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:44:30 #63
5428 crew  miss_sly
pi_196133734
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 13:03 schreef Molo het volgende:

[..]

Uhm, jawel hoor. Griepgolf paar jaar terug nog.
Tevens misschien een andere oorzaak, maar door het personeelstekort staat de zorg ook al jaren onder druk en loopt soms over.

Is alleen iets minder acuut en breed uitgemeten in de media
Dat is niet ‘iedere uitbraak’ maar bij een ongelukkige samenloop van de verkeerde gok mbt bescherming van het vaccin en een heel heftige influenza-variant. Bovendien had men het in de zorg moeilijk, maar is men er zonder maatregelen zoals we die nu nodig hebben prima in geslaagd de boel onder controle te krijgen. De IC-bezetting is er op zijn hoogtepunt ook niet in de buurt gekomen van de problemen nu.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:46:45 #64
5428 crew  miss_sly
pi_196133772
Ik snap hest dat ‘de rek eruit is’ en dat mensen ‘perspectief’ willen en ‘hun vrijheid terug’, maar hoe dan? Goede voorbeelden van landen die een langetermijnplanning hebben die goed uitpakt en waarbij mensen gewoon hun normale leven kunnen leiden? Zonder mensen op te offeren, hetzij aan Corona, hetzij aan de economie, hetzij op een andere manier aan gezondheidszorg, etc?
  zondag 8 november 2020 @ 13:46:51 #65
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196133775
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is niet ‘iedere uitbraak’ maar bij een ongelukkige samenloop van de verkeerde gok mbt bescherming van het vaccin en een heel heftige influenza-variant. Bovendien had men het in de zorg moeilijk, maar is men er zonder maatregelen zoals we die nu nodig hebben prima in geslaagd de boel onder controle te krijgen. De IC-bezetting is er op zijn hoogtepunt ook niet in de buurt gekomen van de problemen nu.
De 'reguliere' zorg werd om beide redenen gewoon flink afgeschaald destijds met de bijbehorende gevolgen
pi_196133795
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het afschalen van zorg komt regelmatig voor, maar normaal gesproken is het een enkel bericht in het nieuws. Begrijp me niet verkeerd, de situatie is erg heftig en ik wil het zeker niet downplayen, maar de tunnelvisie op Covid-19 is ook funest voor andere zaken. Ik pretendeer echt niet dat ik het beter zou doen, maar ik mis beleid, een visie, een beeld hoe we hieruit komen.

Blind duimen op een vaccin en nergens anders naar kijken is vragen voor nog veel grotere problemen dan we nu in zitten wat mij betreft.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:47:48 #67
5428 crew  miss_sly
pi_196133802
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 13:46 schreef Molo het volgende:

[..]

De 'reguliere' zorg werd om beide redenen gewoon flink afgeschaald destijds met de bijbehorende gevolgen
De reguliere zorg werd afgeschaald, inderdaad. Maar niet op zulke grote schaal als nu, en zonder dat er allerlei maatregelen in de maatschappij nodig waren om het onder controle te krijgen.
  zondag 8 november 2020 @ 13:49:03 #68
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196133827
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:46 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap hest dat ‘de rek eruit is’ en dat mensen ‘perspectief’ willen en ‘hun vrijheid terug’, maar hoe dan? Goede voorbeelden van landen die een langetermijnplanning hebben die goed uitpakt en waarbij mensen gewoon hun normale leven kunnen leiden? Zonder mensen op te offeren, hetzij aan Corona, hetzij aan de economie, hetzij op een andere manier aan gezondheidszorg, etc?
Dat gaat niet

Het is het minst erge scenario kiezen en dan alsnog een grote gok.
Het is maar net welke keuzes je maakt en vanuit welk perspectief je kijkt wat het beste, of accurater nog, het minst slechte scenario is

Doden en ellende door een pandemie kun je niet voorkomen, welke doden en welke ellende is een beetje een keuze

Blij dat ik geen politiek bestuurder ben nu, want je doet het nooit 'goed' nu
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:49:39 #69
5428 crew  miss_sly
pi_196133837
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het afschalen van zorg komt regelmatig voor, maar normaal gesproken is het een enkel bericht in het nieuws. Begrijp me niet verkeerd, de situatie is erg heftig en ik wil het zeker niet downplayen, maar de tunnelvisie op Covid-19 is ook funest voor andere zaken. Ik pretendeer echt niet dat ik het beter zou doen, maar ik mis beleid, een visie, een beeld hoe we hieruit komen.

Blind duimen op een vaccin en nergens anders naar kijken is vragen voor nog veel grotere problemen dan we nu in zitten wat mij betreft.
Weten we zeker dat er niet over allerlei andere opties wordt gesproken? Dat daar niet naar wordt gekeken? Het feit dat ze nu niet met allerlei andere opties komen, betekent niet dat er niet naar wordt gekeken. Niet alleen in NL, maar in veel meer landen. Ik vermoed zomaar dat het niet zo simpel is.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:50:53 #70
5428 crew  miss_sly
pi_196133859
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 13:49 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat gaat niet

Het is het minst erge scenario kiezen en dan alsnog een grote gok.
Het is maar net welke keuzes je maakt en vanuit welk perspectief je kijkt wat het beste, of accurater nog, het minst slechte scenario is

Doden en ellende door een pandemie kun je niet voorkomen, welke doden en welke ellende is een beetje een keuze

Blij dat ik geen politiek bestuurder ben nu, want je doet het nooit 'goed' nu
Eens.

Dus snap ik alle mensen we die er klaar mee zijn, maar wat dan? Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat je er klaar mee bent, maar we zien ophits moeten.
  zondag 8 november 2020 @ 13:50:58 #71
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196133860
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De reguliere zorg werd afgeschaald, inderdaad. Maar niet op zulke grote schaal als nu, en zonder dat er allerlei maatregelen in de maatschappij nodig waren om het onder controle te krijgen.
Zeker waar ja

Maar de paniek rondom Covid is niet meer helemaal zo acuut nu en uitlegbaar. Vond Wanda de Kanter, arts en fel tegen roken en rookbeleid, daarin ook wel scherp.
Ongelooflijk veel doden en ongelooflijk veel ellende door roken, maar dat zien we redelijk met lede ogen aan
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 13:53:34 #72
5428 crew  miss_sly
pi_196133910
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 13:50 schreef Molo het volgende:

[..]

Zeker waar ja

Maar de paniek rondom Covid is niet meer helemaal zo acuut nu en uitlegbaar. Vond Wanda de Kanter, arts en fel tegen roken en rookbeleid, daarin ook wel scherp.
Ongelooflijk veel doden en ongelooflijk veel ellende door roken, maar dat zien we redelijk met lede ogen aan
Niet helemaal vergelijkbaar, natuurlijk. Ten eerste is roken en de daaruit voortvloeiende ziekte niet besmettelijk. Meeroken is wel ongezond, maar daartegen zijn steeds meer regels uitgevaardigd, zodat dat minder vaak gebeurt. Daarbij zijn er wel steeds meer informatie en regels om roken tegen te gaan. Het is bovendien geen acuut probleem. En als laatste: het levert een hoop geld op.
pi_196133919
quote:
Dat is ook direct het probleem juist. Alle ballen zijn op rood gezet, en als de bal op zwart valt is er een gigantisch probleem. Er zijn (voor zover ik weet) geen andere landen die een ander beleid voeren.

Voor de start van deze pandemie was het de WHO die zei dat de maatregelen die nodig zijn om een pandemie te beheersen: social distancing, persoonlijke hygiëne en test, traceer, isoleer

De manier waarop maatregelen genomen worden voelt als het zijn van een kat in het nauw, ze zijn niet goed uit te leggen. Een korte periode een lockdown in om alles weer op orde te krijgen is logisch, maar er zitten grenzen aan hoe ver je dat kunt trekken. Signalen zoals uit Maasstad, die mensen eerder kon ontslaan zodat thuis monitoring gedaan kan worden zijn het soort ideeën wat nodig zijn, om ruimte op de zorg te krijgen.

De maatschappij nu is veel meer verbonden dan tijdens de Spaanse griep, je kunt landen niet op slot gooien zonder de vitale infrastructuur onderuit te gooien. Daar wordt naar mijn mening te weinig over nagedacht.
pi_196133952
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Weten we zeker dat er niet over allerlei andere opties wordt gesproken? Dat daar niet naar wordt gekeken? Het feit dat ze nu niet met allerlei andere opties komen, betekent niet dat er niet naar wordt gekeken. Niet alleen in NL, maar in veel meer landen. Ik vermoed zomaar dat het niet zo simpel is.
Dat is in elk geval niet wat uitgesproken wordt. De Jonge heeft het regelmatig gehad over een vaccin wat de enige uitweg is. De schijnbare willekeur van wanneer maatregelen genomen worden laat in elk geval niet zien dat er een visie is.
  zondag 8 november 2020 @ 13:59:39 #75
346939 Janneke141
pi_196134034
quote:
In elk geval niet door iedere suggestie die buiten de vaste kaders valt te counteren met 'ja maar de ziekenhuizen'. Ik zeg trouwens niet dat jij dat doet, maar in algemene zin is dat vaak wel waar de discussie op stukloopt.
  zondag 8 november 2020 @ 14:03:46 #76
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196134126
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In elk geval niet door iedere suggestie die buiten de vaste kaders valt te counteren met 'ja maar de ziekenhuizen'. Ik zeg trouwens niet dat jij dat doet, maar in algemene zin is dat vaak wel waar de discussie op stukloopt.
Dat komt omdat ziekenhuis vollopen als je de maatregelen loslaat onder alle bevolkingsgroepen. Het het niet nemen van risicogerichte maatregelen is een piket-paaltje waar iedereen van af moet blijven.

Vraag mij wel af of de maatregelen in stand gehouden worden als ook na vaccinatie de zorgvraag door covid hoog blijft (niet alle oudjes laten zich vaccineren, en het zal niet voor iedereen werkzaam zijn) en we dus in deze situatie blijven.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 8 november 2020 @ 14:04:52 #77
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196134144
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Niet helemaal vergelijkbaar, natuurlijk. Ten eerste is roken en de daaruit voortvloeiende ziekte niet besmettelijk. Meeroken is wel ongezond, maar daartegen zijn steeds meer regels uitgevaardigd, zodat dat minder vaak gebeurt. Daarbij zijn er wel steeds meer informatie en regels om roken tegen te gaan. Het is bovendien geen acuut probleem. En als laatste: het levert een hoop geld op.
Klopt allemaal

En daar is het dus geen enkel probleem om economie boven gezondheid te stellen. Waarom is dat dan nu taboe om te benoemen

Ik vind steeds herijken of we nog meest verstandig bezig zijn wel belangrijk. En dat open benoemen. Maar die transparantie is er nu niet echt. Want ik ga er toch ook wel vanuit dat velerlei scenario's de revue passeren in het Covid team van de overheid
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 14:05:43 #78
Dick Laurent Is Dead
pi_196134161
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2020 14:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat komt omdat ziekenhuis vollopen als je de maatregelen loslaat onder alle bevolkingsgroepen. Het het niet nemen van risicogerichte maatregelen is een piket-paaltje waar iedereen van af moet blijven.

Vraag mij wel af of de maatregelen in stand gehouden worden als ook na vaccinatie de zorgvraag door covid hoog blijft (niet alle oudjes laten zich vaccineren, en het zal niet voor iedereen werkzaam zijn) en we dus in deze situatie blijven.
Dat, plus als je de media moet geloven, raken ook heeeeel veel gezonde twintigers en dertigers maandenlang arbeidsongeschikt door covid. Dus ja, dat moet dan ook wel grote gevolgen gaan hebben op de arbeidsmarkt...
pi_196134170
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 13:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat ook zo is.
En de oplossing is ook niet (veel) meer capaciteit van ziekenhuizen.
Een verdubbeling van capaciteit zou hoogstens betekenen dat we 2 weken langer in de modus van september konden doorgaan. Dat is geen langetermijnoplossing.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 14:07:02 #80
446930 crew  ESF1Gamer
pi_196134194
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:05 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Dat, plus als je de media moet geloven, raken ook heeeeel veel gezonde twintigers en dertigers maandenlang arbeidsongeschikt door covid. Dus ja, dat moet dat ook wel grote gevolgen gaan hebben op de arbeidsmarkt...
Bij longontsteking ben je sowieso een jaar verder dat je conditie weer terug hebt. Zo zie bekijk ik het ook met de covid infectie.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  zondag 8 november 2020 @ 14:10:14 #81
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196134249
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:06 schreef Adames het volgende:

[..]

Wat ook zo is.
En de oplossing is ook niet (veel) meer capaciteit van ziekenhuizen.
Een verdubbeling van capaciteit zou hoogstens betekenen dat we 2 weken langer in de modus van september konden doorgaan. Dat is geen langetermijnoplossing.
Één van de oplossingen zou m.i. moeten zijn inzetten op mogelijkheden om de ziekenhuizen te ontzien door inzet van huisartsen, zorghotels, verpleeghuizen, en heel veel zorg op afstand/thuis met telemonitoring. Is echt veel meer mogelijk dan wordt benut nu.
Maar centrale aansturing en financiering ervoor is nodig om dit van de grond te krijgen.
  zondag 8 november 2020 @ 14:10:16 #82
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196134250

[ Bericht 100% gewijzigd door phpmystyle op 08-11-2020 14:13:13 (fout gelezen) ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 8 november 2020 @ 14:11:39 #83
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196134272
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:07 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]

Bij longontsteking ben je sowieso een jaar verder dat je conditie weer terug hebt. Zo zie bekijk ik het ook met de covid infectie.
Dat hoop ik voor die mensen.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 14:12:21 #84
5428 crew  miss_sly
pi_196134281
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 14:10 schreef Molo het volgende:

[..]

Één van de oplossingen zou m.i. moeten zijn inzetten op mogelijkheden om de ziekenhuizen te ontzien door inzet van huisartsen, zorghotels, verpleeghuizen, en heel veel zorg op afstand/thuis met telemonitoring. Is echt veel meer mogelijk dan wordt benut nu.
Maar centrale aansturing en financiering ervoor is nodig om dit van de grond te krijgen.
Ik denk dat men daar ook echt wel Mee bezig is. Ik denk ook dat het niet zo gemakkelijk is om dit allemaal goed op te zetten, nog buiten het financiële en personele plaatje.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 14:12:51 #85
Dick Laurent Is Dead
pi_196134289
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2020 14:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Joke I hope?
Nou, genoeg horrorverhalen out there hoor: https://www.businessinsid(...)symptoms-cdc-2020-7/

en zo zijn er nog wel tig linkjes die je kan opzoeken als je beetje gaat googelen...
  zondag 8 november 2020 @ 14:13:38 #86
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196134308
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:12 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Nou, genoeg horrorverhalen out there hoor: https://www.businessinsid(...)symptoms-cdc-2020-7/

en zo zijn er nog wel tig linkjes die je kan opzoeken als je beetje gaat googelen...
Ik ken ze. Allemaal individueel leed. Maar statistisch is het helemaal niks.;
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 8 november 2020 @ 14:14:13 #87
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196134314
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2020 14:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Er is volgens mij geen onderzoek gedaan hoeveel mensen dit betreft in Nederland.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 14:15:00 #88
Dick Laurent Is Dead
pi_196134328
quote:
7s.gif Op zondag 8 november 2020 14:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee nouja laten we die discussie maar niet opstarten. Maar het geeft wel de verdeeldheid aan in hoe er tegen dit virus aangekeken wordt.

Plus, volgens mij loopt er momenteel wel een onderzoek daarnaar @Momo
  zondag 8 november 2020 @ 14:15:25 #89
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196134338
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:14 schreef Momo het volgende:

[..]

Er is volgens mij geen onderzoek gedaan hoeveel mensen dit betreft in Nederland.
Wordt door o.a. het Erasmus MC onderzoek naar gedaan
pi_196134344
5.664 nieuwe positieve testen
149 nieuwe ziekenhuisopnames
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
  zondag 8 november 2020 @ 14:15:55 #91
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196134348
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat men daar ook echt wel Mee bezig is. Ik denk ook dat het niet zo gemakkelijk is om dit allemaal goed op te zetten, nog buiten het financiële en personele plaatje.
Ik hoor van mensen die hier dicht op zitten en meer informatie hebben dat dit hard tegenvalt
  zondag 8 november 2020 @ 14:16:12 #92
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196134351
quote:
14s.gif Op zondag 8 november 2020 14:15 schreef Benny het volgende:
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Zo dan, nice!
  Redactie Games zondag 8 november 2020 @ 14:16:12 #93
181272 crew  Noppie2000
pi_196134352
quote:
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Wtf, -1000? Gaat dat niet te snel? _O- Niet dat je me hoort klagen overigens :+
  zondag 8 november 2020 @ 14:16:15 #94
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196134354
quote:
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Dat zijn mooie cijfers
  zondag 8 november 2020 @ 14:16:25 #95
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196134358
quote:
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Nice *O*
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 14:16:30 #96
Dick Laurent Is Dead
pi_196134363
quote:
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Netjes :)
pi_196134365
Poaaaah, hele goeie cijfers! Daling is zeker weten ingezet en erg snel ook!
pi_196134366
quote:
36 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Weekend, maar alsnog top O+
  zondag 8 november 2020 @ 14:16:41 #99
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196134367
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:15 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Nee nouja laten we die discussie maar niet opstarten. Maar het geeft wel de verdeeldheid aan in hoe er tegen dit virus aangekeken wordt.

Plus, volgens mij loopt er momenteel wel een onderzoek daarnaar @:Momo
Maar nog geen uitslag toch?
pi_196134371
Hier gebeuren wonderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')