Dat is denk ik nog niet het grootste probleem. Dat een democratische stem in Wyoming of een Republikeinse stem in Californië gewoon niks waard is, is veel erger.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:59 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
[..]
Alleen is die situatie door het kiesmannen systeem precies andersom.
Een stem in Wyoming telt 3,6 keer zwaarder dan een stem in Californië. Is dat eerlijke vertegenwoordiging?
Het lijkt redelijk te werken, met afwisselend republikeinse en democratische presidenten. Met de popular vote zou er, behalve 4 jaar Bush Jr, de afgelopen 30 jaar geen enkele republikeinse president zijn geweest.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:00 schreef OMG het volgende:
[..]
Voor een staat met miljoenen inwoners is het niet leuk dat een staat met maar 2 boeren als inwoners alles voor hen bepaald.
Een beetje zoals de versplintering die we hier zien dusquote:Op donderdag 5 november 2020 14:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Kunnen we dat amerika niet opdelen in drie stukkies, oost, west en midden... kunnen ze allemaal hun eigen smaakje politiek doen... (wellicht dat het zuidwesten bij midden aan moet sluiten).
Dus het is een probleem als een partij waar de meerderheid van de bevolking niet op stemt niet de macht krijgt?quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Het lijkt redelijk te werken, met afwisselend republikeinse en democratische presidenten. Met de popular vote zou er, behalve 4 jaar Bush Jr, de afgelopen 30 jaar geen enkele republikeinse president zijn geweest.
Je kan dat ook als argument opvoeren dat het systeem niet werkt.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Het lijkt redelijk te werken, met afwisselend republikeinse en democratische presidenten. Met de popular vote zou er, behalve 4 jaar Bush Jr, de afgelopen 30 jaar geen enkele republikeinse president zijn geweest.
Bevolking van nu al behoorlijk dichtbevolkte gebieden groeit veel harder dan die hickcounties, als dit zo doorgaat, las ik, dan heb je binnen 20 jaar een systeem waarin 30% van de bevolking tegen de 70% van de invloed in Congress heeft. Het systeem loopt tegen het einde aan.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Dat is een interessante definitie van of het werkt. De republikeinse minderheid weet inderdaad veel macht vast te houden, een bijzondere prestatie. Maar wat ik zou zien als een werkend systeem is dat de wil van de meerderheid bepalend is. Gevolg daarvan zou zijn dat de Republikeinen zich wat anders zouden positioneren en nog steeds ongeveer 50% van de verkiezingen zouden winnen.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Die staten zijn in de meerderheid.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom zou, van de andere kant, een hele stad in de tang moeten zitten vanwege één of andere laag opgeleide boer 3000km verderop?
Tja ik verkijk me gewoon op de kleurtjes op die stemkaart en vergeet dat de helft van de "rode" staten natuurlijk gewoon blauw stemt en vice versa.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Een beetje zoals de versplintering die we hier zien dus
Dat kun je helemaal niet weten. Als het wél om de popular vote zou gaan, gaat er ook anders/meer gestemd worden.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
Met de popular vote zou er, behalve 4 jaar Bush Jr, de afgelopen 30 jaar geen enkele republikeinse president zijn geweest.
De inwoners niet.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:09 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Die staten zijn in de meerderheid.
Ik baseerde me op dit plaatje van wikipedia. Er is meestal maar een klein verschil. Dat 45% van de mensen nooit gerepresenteerd wordt lijkt mij ook niet eerlijk.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bevolking van nu al behoorlijk dichtbevolkte gebieden groeit veel harder dan die hickcounties, als dit zo doorgaat, las ik, dan heb je binnen 20 jaar een systeem waarin 30% van de bevolking tegen de 70% van de invloed in Congress heeft. Het systeem loopt tegen het einde aan.
Ahh ja oke. Beetje kort door de bocht van mij iddquote:Op donderdag 5 november 2020 14:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja ik verkijk me gewoon op de kleurtjes op die stemkaart en vergeet dat de helft van de "rode" staten natuurlijk gewoon blauw stemt en vice versa.
Nee, hoor, want dat zou ervoor zorgen dat de voor klassiek gehouden standpunten van de GOP (in feite ontwikkeld vanaf periode Reagan) zich ook zouden ontwikkelen.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Genoeg counties met 70-90% gezien, maar het zal erom gaan spannen ja.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:11 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dan moet 69% voor Biden zijn daarvan
Onzin. Dan had de republikeinse partij een andere koers gevaren zodat ze de popular vote zouden kunnen winnen. De huidige koers van de GOP is ontstaan in de jaren 70 en is een rechtstreeks gevolg van het verwrongen kiesstelsel.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Maar platteland kent heel andere uitdagingen dan inwoners van NYC.quote:
Ze herverdelen toch regelmatig het aantal kiesmannen op basis van inwonertal?quote:Op donderdag 5 november 2020 14:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bevolking van nu al behoorlijk dichtbevolkte gebieden groeit veel harder dan die hickcounties, als dit zo doorgaat, las ik, dan heb je binnen 20 jaar een systeem waarin 30% van de bevolking tegen de 70% van de invloed in Congress heeft. Het systeem loopt tegen het einde aan.
Ja, zo werkt het natuurlijk niet hè. Zo'n boer zijn mening over een transgendertoilet ergens in een restaurant in Brooklyn moet wel gehoord worden, maar die linksen uit de stad moeten hun smoel houden over vervuiling!11!!quote:Op donderdag 5 november 2020 14:14 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Maar platteland kent held andere uitdagingen dan inwoners van NYC.
Bepaald NYC dan wat er aan droogte, subsidies, natuurrampen etc gedaan moet worden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |