abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_196063481
Bron: Nu.nl

KLM hoeft nog even niet te rekenen op groen licht voor de resterende 2,5 miljard euro aan staatsleningen. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) vindt het loonoffer van het KLM-personeel nog te mager in ruil voor het belastinggeld. Maar hij weet ook: het luchtvaartbedrijf houdt het niet lang vol zonder overheidssteun.

Hoekstra zit in een spagaat. Enerzijds is KLM met Schiphol als uitvalsbasis belangrijk voor de Nederlandse economie. De bewindsman laat geen kans onbenut om dat te benadrukken.

Anderzijds zitten er wel voorwaarden aan de steun. Dus hoe hard KLM het geld ook nodig heeft, Hoekstra houdt voorlopig de hand op de knip.

KLM heeft al een eerste deel ontvangen. Eind augustus maakte de overheid 277 miljoen euro over, via bankleningen waar de staat garant voor staat kwam daar nog eens 665 miljoen euro bij. Het luchtvaartbedrijf is daarmee de grootste gebruiker van de loonsubsidie (NOW) uit de noodpakketten.

Hoekstra: 'Redelijk dat er iets wordt terugverlangd'
Maar daar blijft het voorlopig bij. Het loonoffer van het personeel moet van Hoekstra net zo lang duren als de gehele looptijd van de staatssteun. Dat is waarschijnlijk vijf jaar. Het grond- en cabinepersoneel heeft voor twee jaar afspraken gemaakt, de piloten voor anderhalf jaar.

Deze plannen waren op 1 oktober al ingeleverd. De FNV, een van de bonden waarmee wordt onderhandeld, zegt dan ook verbaasd te zijn door deze "last-minute" extra voorwaarde van het kabinet. Niets van waar, zei Hoekstra vrijdag. De afspraken waren volgens hem helder.

"KLM heeft van alle bedrijven het meest gebruikgemaakt van de NOW, het is de enige onderneming waarin het kabinet fors aandelen heeft gekocht en het enige bedrijf waar we op het punt staan een miljardenlening uit te schrijven. Dat er iets wordt terugverlangd, vind ik redelijk", aldus de bewindsman vlak na de ministerraad.

Het signaal: KLM is de vragende partij, zij moeten over de brug komen.
  woensdag 4 november 2020 @ 23:46:33 #2
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_196063680
Huh? Er is toch al groen licht?
pi_196063906
De overheid had moeten wachten en KLM moeten kopen op het moment dat ze bijna of helemaal failliet waren geweest.

De staat had de aandelen dan voor een prikje in handen kunnen krijgen en de broodnodige reorganisatie was ook makkelijker door te voeren geweest.

Lullig voor de mensen die salaris moeten inleveren of hun baan verliezen, maar met proberen iedereen te sparen redt het bedrijf het op de lange termijn alsnog niet en in de tussentijd kost het ons bakken met geld.
pi_196064199
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 00:04 schreef spinazieruiker het volgende:
De overheid had moeten wachten en KLM moeten kopen op het moment dat ze bijna of helemaal failliet waren geweest.

De staat had de aandelen dan voor een prikje in handen kunnen krijgen en de broodnodige reorganisatie was ook makkelijker door te voeren geweest.....
Maar onze expert Jort Kelder vond het een geniale zet die aankoop op 12,75 :')
Wat doen we dan met hem :?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196065569
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 23:46 schreef Sunri5e het volgende:
Huh? Er is toch al groen licht?
Is een bericht van 1 november...
  donderdag 5 november 2020 @ 06:56:54 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196065714
quote:
6s.gif Op donderdag 5 november 2020 00:31 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Maar onze expert Jort Kelder vond het een geniale zet die aankoop op 12,75 :')
Wat doen we dan met hem :?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als Jort Kelder zegt dat iets een geniale zet is dan weet je dat het een grote misser is.

Die koers kon veel lager (oftewel minder kosten of een groter aandeel). En bij een dreigend faillissement is ook de noodzaak voor draconisch ingrijpen duidelijker voor het personeel en voor de maatschappij en heb je ook meer instrumenten in handen daarvoor.
pi_196065742
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2020 07:16 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Als Jort Kelder zegt dat iets een geniale zet is dan weet je dat het een grote misser is.

Die koers kon veel lager (oftewel minder kosten of een groter aandeel). En bij een dreigend faillissement is ook de noodzaak voor draconisch ingrijpen duidelijker voor het personeel en voor de maatschappij en heb je ook meer instrumenten in handen daarvoor.
Zeg ehh, als jullie beurskoersen kunnen voorspellen. Laat even je jaarlijkse rendementen zien op je portefeuille.
Hanky Panky Shangai
pi_196065774
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 07:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zeg ehh, als jullie beurskoersen kunnen voorspellen. Laat even je jaarlijkse rendementen zien op je portefeuille.
Jij verwachtte dat de koers van KLM tijdens een tweede en derde golf weer zou gaan stijgen?

Er was nu al een acuut cashprobleem. Of het bedrijf zonder steun de kerst had gehaald valt te betwijfelen. Hooguit had je moeten regelen dat de staat het eerste recht van koop heeft, voor zover dit soort bedrijven niet is beschermd tegen buitenlandse kapers.
pi_196065806
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 07:30 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Jij verwachtte dat de koers van KLM tijdens een tweede en derde golf weer zou gaan stijgen?

Er was nu al een acuut cashprobleem. Of het bedrijf zonder steun de kerst had gehaald valt te betwijfelen. Hooguit had je moeten regelen dat de staat het eerste recht van koop heeft, voor zover dit soort bedrijven niet is beschermd tegen buitenlandse kapers.
Lening is iets anders dan Aandeel kopen...
Hanky Panky Shangai
pi_196065874
Ka-el-em mag niet failliet gaan. Hoe gaan we anders naar onze vakantiebestemming vliegen.Goed/lief dat overheid ingrijpt en over de brug komt met miljarden euro's.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_196071261
Imagoschade KLM was niet nodig geweest’

Benno komt even huilie huilie doen

Benno Baksteen is oud-gezagvoerder en oud-president van pilotenvakbond VNV, dan ben je zeker van een onpartijdig en objectief oordeel :') _O- _O-
https://adviescollege-degas.nl/Main/index.php/over-degas/benno
Deze man heeft echt geen verborgen agenda hoor :+ _O-

https://www.telegraaf.nl/(...)s-niet-nodig-geweest

Na dit artikel moest hij waarschijnlijk wel reageren :r

https://www.parool.nl/ned(...)er-ze-viel~bbdc2313/
pi_196071328
Eens met Benno.

Wie gaat er nu bij Jinek over de KLM en het ministerie lopen klagen, roept daar al dat ze er sowieso uit gaan komen en inderdaad ze zijn er nu ook uit.
pi_196071358
Het is haat en nijd bij luchtvaartmaatschappij KLM op de werkvloer

nu duidelijk is geworden wat alle groepen werknemers precies aan loon moeten inleveren. Er blijken namelijk grote verschillen te zijn, waardoor de tweespalt onder de KLM’ers voortduurt. „We moeten met z’n allen afkoelen”, stelt vakbond De Unie."



https://www.telegraaf.nl/(...)jd-barst-los-bij-klm

Gezellig daar :') _O-
  vrijdag 6 november 2020 @ 08:08:29 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196090706
twitter
  vrijdag 6 november 2020 @ 08:15:26 #16
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196090766
quote:
6s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het is haat en nijd bij luchtvaartmaatschappij KLM op de werkvloer

nu duidelijk is geworden wat alle groepen werknemers precies aan loon moeten inleveren. Er blijken namelijk grote verschillen te zijn, waardoor de tweespalt onder de KLM’ers voortduurt. „We moeten met z’n allen afkoelen”, stelt vakbond De Unie."

[ afbeelding ]

https://www.telegraaf.nl/(...)jd-barst-los-bij-klm

Gezellig daar :') _O-
2 x 2.5 + 8 + 8 = 19 :')

Yteke :')
pi_196091078
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 08:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

2 x 2.5 + 8 + 8 = 19 :')

Yteke :')
Zal het eerste jaar zijn. Als dat tabelletje volledig is, dan vind ik het offer voor piloten nog bijzonder mild: feitelijk lever je alleen je 13e maand in en twee jaartjes verhoging. Ja, en je WDR, maar alsof die de komende jaren ook maar in de buurt van totstandkoming zou zijn gekomen.
Scared to take chances, you'll never have the answers.
  vrijdag 6 november 2020 @ 09:30:10 #18
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196091746
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 08:47 schreef nostra het volgende:

[..]

Zal het eerste jaar zijn. Als dat tabelletje volledig is, dan vind ik het offer voor piloten nog bijzonder mild: feitelijk lever je alleen je 13e maand in en twee jaartjes verhoging. Ja, en je WDR, maar alsof die de komende jaren ook maar in de buurt van totstandkoming zou zijn gekomen.
20% is 20% toch? Of het nou uit potje a of potje b komt.
WDR werkt inderdaad alleen dit jaar, daar zal later een andere oplossing voor gevonden moeten worden.
  vrijdag 6 november 2020 @ 11:55:48 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196094375
Dit is onrechtvaardig,Piloten pissig: luchtverkeersleiders houden wél hun tot 10 keer modale salaris

KLM-piloten en vakbonden zijn boos over het feit dat bij andere door de overheid gesteunde bedrijven geen eisen zijn gesteld aan de salarissen van het personeel. Zo behouden de luchtverkeersleiders ondanks overheidssteun van ruim 130 miljoen euro hun salarissen die tot wel tien keer modaal gaan.

Piloten van KLM gingen deze week met grote tegenzin akkoord met de voorwaarden van de overheid voor de 3,4 miljard euro steun aan het vliegbedrijf. Net als het overige KLM-personeel leveren ze in ieder geval tot 2025 op hun salaris in, in het geval van de piloten ruim 20 procent.

"Met dat KLM-personeel vanaf een modaal salaris moet inleveren, hebben we ingestemd", zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. "Maar het is niet zuiver dat dat de overheid zulke eisen niet stelt bij andere bedrijven die ze helpt. Het is zelfs onrechtvaardig. Waarom moet alleen KLM-personeel inleveren?"

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) coördineert het vliegverkeer op en rond onder meer Schiphol en het vliegvelden van Rotterdam, Groningen en Maastricht. Het bedrijf kreeg in april dit jaar overheidssteun ter waarde van 120 miljoen euro.

Die kwam er in de vorm van een garantstelling voor een lening, vergelijkbaar met een groot deel van de steun zoals die nu aan KLM wordt gegeven.

Daarnaast maakte LVNL - net als KLM - gretig gebruik van de NOW-regeling waarbij de overheid tot 80 procent van de salariskosten betaalt voor bedrijven die minder omzet maken vanwege de coronamaatregelen. Met de eerste NOW-regeling was die steun goed voor 12,4 miljoen euro.

Tegenover het ontvangen van staatssteun ligt bij KLM dus de eis dat er wordt gekort op de salarissen. Bij de LVNL ontbreekt die eis. Dit ondanks het feit dat de salarissen van het personeel van LVNL vergelijkbaar zijn met of zelfs hoger liggen dan de best betaalde piloten van KLM.

In het verleden was er al vaker ophef over de riante salarissen van luchtverkeersleiders. Het personeel van LVNL wordt gezien als ambtenaar. In 2016 is afgesproken dat nieuwe medewerkers niet meer dan 236.000 euro kunnen gaan verdienen. Maar voor bestaande medewerkers geldt dat maximum niet.

De best verdienende manager kreeg daarom vorig jaar nog 355.000 euro. Dat is ruim tien keer het bruto modale salaris van 35.000 euro. De steun aan LVNL is per medewerkers ook groter dan die aan KLM (zie kader)

Meer steun dan KLM
Een simpel rekensommetje leert dat de steun aan LVNL per werknemer groter is dan die aan KLM. KLM krijgt met 33.000 werknemers in Nederland 3,4 miljard euro aan overheidssteun. Dat is ongeveer 103.000 euro per persoon. LVNL krijgt met 900 personeelsleden 120 miljoen euro. Omgerekend 133.000 euro per persoon. Hierbij wordt de steun via de NOW-regeling niet meegeteld.

Vrije dagen opnemen
LVNL heeft, nu er extra geld vanuit Den Haag komt, vooralsnog ook geen plannen om te snijden in de salarissen. Wel is afgesproken met het ministerie dat de organisatie 18 miljoen euro moet bezuinigen.

"Dat doen we door een vacaturestop in te stellen, projecten te heroverwegen, uit te stellen of op andere manieren aan te passen", zo meldt de woordvoerder, "en door medewerkers verplicht vrije dagen op te laten nemen. Ook worden opleidingen van niet operationeel personeel stopgezet."

Er wordt nog met het ministerie overlegd over de begroting voor volgend jaar.

Pilot-bashing
Een piloot van KLM die anoniem wil blijven kan er niet over uit. "Het is ordinaire pilot-bashing wat er deze week is gebeurd", zo zegt hij vanuit huis.

Ook de pilotenvakbond VNV is er niet over te spreken. "Het heeft ons verbaasd", zegt hun woordvoerder. "Wij wijzen niet graag naar andere in deze discussie maar het is wel heel opvallend dat alléén bij KLM de overheid harde salarisreducties eist."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)verkeersleiders-lvnl

Gezellig daar :')
  vrijdag 6 november 2020 @ 12:00:16 #20
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196094442
KLM wil gedwongen ontslagen beperken en verlengt aanmelding vrijwillige vertrekregeling

KLM-personeel krijgt tot aanstaande maandag 17.00 uur nog de tijd om zich aan te melden voor de vrijwillige vertrekregeling (VVR). Eigenlijk zouden werknemers zich tot vrijdag aan kunnen melden, maar dit is verlengd in een poging om het aantal gedwongen ontslagen te beperken.

Dit bevestigt een woordvoerder. KLM zette in mei al een vertrekregeling open voor alle werknemers, toen duidelijk werd hoe groot de impact van het coronavirus is op de luchtvaart. Personeel kon van 1 juni tot medio juli gebruikmaken van de regeling.

Vertrekregeling
Eind juli werd bekend dat de luchtvaartmaatschappij vijfduizend banen zou schrappen. Een deel hiervan werd opgevangen door het personeel dat meedeed aan de vertrekregeling, het niet verlengen van tijdelijke contracten en natuurlijk verloop.

Nu de omstandigheden voor de luchtvaart verder verslechteren bereidt KLM zich er op voor dat meer personeel zal moeten vertrekken. Hierop werd de huidige vertrekregeling vanaf 19 oktober opengesteld.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ekregeling~ac080690/

:')
  vrijdag 6 november 2020 @ 18:02:42 #21
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196101103
De strijd om KLM gaat nu pas echt beginnen

De strijd binnen KLM is afgewend, maar de strijd om KLM moet nog losbarsten. De toegezegde noodsteun van 3,4 miljard euro geeft de luchtvaartmaatschappij wat lucht, maar de vraag is voor hoelang. In de podcast ’Kwestie van Centen’ zoomen Martin Visser, Yteke de Jong en Herman Stam uitgebreid in op de pilotenrel die deze week tot een kookpunt kwam.

Hoe kon het zo misgaan tussen minister Hoekstra, de top van KLM en het personeel? Is het slim dat politiek en bedrijfsleven zo verwikkeld raken? En heeft de minister van Financiën de optie van nationalisering op tafel gelegd, in het geval de piloten niet tot inkeer zouden komen? Ook geeft luchtvaartverslaggever De Jong een uitgebreid inkijkje in de salarissen van KLM-piloten en hoe deze zich verhouden tot die van collega’s en piloten in het buitenland. „Een piloot bij KLM kan twee keer zo veel verdienen als een collega bij prijsvechter Ryanair.”

https://www.telegraaf.nl/(...)nu-pas-echt-beginnen

gezellig :+
  zaterdag 7 november 2020 @ 04:51:06 #22
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_196111077
Vliegen is de snelste manier om de aarde helemaal kapot te maken. Toeristen zijn idioten die hun eigen pleziertjes najagen en geen donder geven om het klimaat. Van mij mag deze industrie voorgoed gedecimeerd worden.

Vakantievluchten in de toekomst? :W
Mijn meningen zijn feiten maar je hoeft ze niet te delen.
  zaterdag 7 november 2020 @ 08:52:24 #23
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196111876
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 04:51 schreef Subw00fer het volgende:
Vliegen is de snelste manier om de aarde helemaal kapot te maken. Toeristen zijn idioten die hun eigen pleziertjes najagen en geen donder geven om het klimaat. Van mij mag deze industrie voorgoed gedecimeerd worden.

Vakantievluchten in de toekomst? :W
Blijven dromen :W
  zaterdag 7 november 2020 @ 09:12:31 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_196112046
Vlieg je niet dan betaal je toch
KLM krijgt 10 miljard steun en Easyjet NIETS en ze vervoeren evenveel passagiers
https://www.analist.nl/be(...)ingbetaler-in-europa
quote:
De verhouding blijft gelijk wanneer er wordt gekeken naar de hoeveelheid passagiers die de luchtvaartmaatschappij in een normaal jaar vervoert. De Air France-KLM ontving ruim 100 euro per passagier die zij vervoerden in 2019.
Dit is bij Lufthansa en die IAG plc groep (British airways, Iberia en Vueling) respectievelijk ¤ 61,98 en ¤ 11,33.

Opvallend is hoe financieel gezond de lowcost luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Easyjet zijn. Ryanair heeft maar ¤ 3,95 euro steun ontvangen per vervoerde passagier in 2019.
Daarnaast heeft Ryanair nog 4,5 miljard euro in kas, één van de sterkste kasposities in de branche.
Volgens Ryanair ontstaat er oneerlijke concurrentie door al de staatssteun die luchtvaartmaatschappijen ontvangen.
Easyjet heeft zelfs helemaal geen overheidssteun gehad.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_196113628
Compleet nutteloze vergelijking, aangezien de budgetmaatschappijen alleen short haul vliegen en een ander serviceniveau hanteren, waardoor hun kosten per passagier een veelvoud lager zijn. Beter is het om te kijken naar percentage van de omzet. En dan nog moet je onderscheid in "staatssteun" maken tussen giften en leningen.
  zaterdag 7 november 2020 @ 11:49:48 #26
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196113786
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 11:35 schreef ItaloDancer het volgende:
Compleet nutteloze vergelijking, aangezien de budgetmaatschappijen alleen short haul vliegen en een ander serviceniveau hanteren, waardoor hun kosten per passagier een veelvoud lager zijn. Beter is het om te kijken naar percentage van de omzet. En dan nog moet je onderscheid in "staatssteun" maken tussen giften en leningen.
Waarom is dat nutteloos? Feit blijft dat die budgetmaatschappijen lean georganiseerd zijn en de traditionele niet.
  zaterdag 7 november 2020 @ 12:31:37 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_196114258
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 11:35 schreef ItaloDancer het volgende:
Compleet nutteloze vergelijking, aangezien de budgetmaatschappijen alleen short haul vliegen en een ander serviceniveau hanteren, waardoor hun kosten per passagier een veelvoud lager zijn. Beter is het om te kijken naar percentage van de omzet. En dan nog moet je onderscheid in "staatssteun" maken tussen giften en leningen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)0een%20stuk%20minder.
quote:
Best betaalde piloot houdt 5,5 keer modaal over
De gemiddelde KLM-piloot wordt dus gevraagd om tussen de 20.000 en 30.000 euro in te leveren, dan houden ze nog tussen de 2,2 en 3,3 keer modaal over.
De best betaalde piloten zouden 50.000 euro minder gestort krijgen, ze zouden dan nog wel 5,5 keer modaal overhouden.
http://hetgeldcollege.nl/wat-verdient-een-piloot/
Luchtvaartmaatschappij Salaris Piloot
KLM ¤ 275.000
Lufthansa ¤ 260.000
Emirates ¤ 170.000
Transavia ¤ 168.000
Turkish Airlines ¤ 136.000
Easyjet ¤ 135.000
Ryanair ¤ 135.000
Brussels Airlines ¤ 132.000
TUI ¤ 132.000
Qatar Airways ¤ 120.000
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 november 2020 @ 11:20:02 #28
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196131632
Nationalisatie AF-KLM mogelijk, zelfstandigheid KLM ter discussie
Overheden meerderheidsaandeelhouder

Air France-KLM kan worden genationaliseerd door uitgifte aandelen.
Naast de eerdere miljardenleningen overwegen Frankrijk en Nederland luchtvaartmaatschappij Air France-KLM te steunen door de aankoop van aandelen. Daardoor kan het bedrijf in feite genationaliseerd worden. Ook de zelfstandige positie van KLM staat op het spel.

Air France-KLM werd dit jaar, zoals de hele luchtvaartsector, keihard getroffen door de coronacrisis. Alleen dankzij miljardensteun van de Franse en Nederlandse overheid kon de luchtvaartmaatschappij haar hoofd boven water houden.

Aandelenuitgifte

KLM kreeg van de Nederlandse overheid, naast honderden miljoenen aan loonkostensubsidie via de NOW-regeling, voor 3,4 miljard euro aan noodleningen en garanties. Air France kreeg vergelijkbare steun van de Franse overheid.


Omdat de overheidssteun mogelijk onvoldoende is, nu blijkt dat de coronacrisis waarschijnlijk langer aanhoudt dan gehoopt, wordt door de Franse en Nederlandse overheden nagedacht over de aankoop van aandelen. Dat bevestigde de Franse staatssecretaris van transport Jean-Bapiste Djebbari gisteren.

Meerderheidsaandeelhouder

Deze vorm van steun verschilt van het eerdere reddingspakket, omdat het luchtvaartbedrijf daarmee geld ophaalt dat in tegenstelling tot de eerder verschafte leningen niet hoeft worden terugbetaald.

Wel zullen de overheden door zo'n aandelenuitgifte waarschijnlijk meerderheidsaandeelhouder van de luchtvaartmaatschappij worden. Momenteel zijn de Franse en Nederlandse overheid 'slechts' grootaandeelhouder, met elk een belang van ongeveer 14 procent.

Verwatering

Beleggers zullen naar verwachting vanwege het hoge risico op een faillissement niet of nauwelijks willen investeren in de nieuwe aandelen die het bedrijf uitgeeft. Die stukken moeten daarom dus door de overheden worden gekocht. Daardoor zal het belang van de overige aandeelhouders verwateren.

De verwachting is bovendien dat die verwatering enorm zal zijn. De waarde van het aandeel Air France-KLM is door de coronacrisis immers gekelderd. Begin dit jaar koerste het aandeel nog rond de 9 euro. Daarvan is momenteel zo'n 3 euro over.

Zeggenschap

Om een substantieel bedrag op te halen, zal het bedrijf daarom relatief heel veel aandelen moeten uitgeven. Het procentuele belang van de huidige aandeelhouders die geen nieuwe stukken kopen, kan zo worden weggevaagd.

Als de Franse en Nederlandse overheden zo samen een overtuigend meerderheidsbelang krijgen, krijgen zij ook de zeggenschap over het bedrijf. In feite zal Air France-KLM daarmee genationaliseerd zijn. Vergelijk het met het belang van de overheid in ABN Amro, dat ondanks de beursgang van 2015 nog op 56 procent staat.

Zelfstandigheid KLM

Staatssecretaris Djebbari erkende gisteren dat door de uitgifte van aandelen een 'technische nationalisatie' mogelijk is. Ook stelde hij dat de integratie van KLM in Air France 'op de agenda' staat.

Volgens de Telegraaf is daarmee de onrust binnen KLM terug, na roerige weken rond de versobering van de arbeidsvoorwaarden en het eerdere steunpakket.

Minister Wopke Hoekstra van Financiën zegt tegen de krant dat het nog onzeker is of de Nederlandse overheid meedoet aan een aandelenuitgifte. Over een verdere integratie van KLM in Air France is hij niet positief. "Het is geen uitgemaakte zaak of het beter gaat met meer integratie. Het is niet iets waar ik onmiddellijk heel enthousiast over ben."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)standigheid-aandelen

Nou Wopke :')
Of je gaat aandelen bijkopen en dan een heleboel voor een kleine prijs dus pomp je er weer geld in en is je 14% belang a 750 miljoen straks helemaal niks meer waard

Of je gaat de KLM aan de Fransen verkopen voor weinig en we kunnen fluiten naar ons geld

Slim :') Deze tactiek heb je zeker eerst met je expert Jort Kelder overlegd :|W

Conclusie is iig dat wij als belasting betaler onze miljarden kwijt zijn en jij mooi weer gaat spelen hoe fantastisch je dit hebt opgelost :r :r
En op naar de volgende baan 8)7

Flopke dus
pi_196131880
Wat een haat hier op KLM.
Niet beseffen wat KLM is voor NL en Schiphol en heel wat mensen.
Moet gewoon blijven bestaan ongeacht alles.

Gaat het kapot onder een normale economie? Prima. Niet door zoiets.

Vergelijken met andere maatschappijen is idd niet te doen.
KLM biedt meer opties aan, ook aan boord. Dat hoort bij KLM.
Ryanair biedt niets en vraagt voor alles geld. Geen probleem voor kleine reisjes en als je niets nodig hebt.

Easyjet is ook niets. Kun je ook voor extra betalen en alsnog geen reet voor krijgen.
En nee ik ben echt niet iemand die per se met KLM vliegt, meestal zelfs niet.
  zondag 8 november 2020 @ 11:36:26 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196131901
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 12:31 schreef michaelmoore het volgende:

http://hetgeldcollege.nl/wat-verdient-een-piloot/
Luchtvaartmaatschappij Salaris Piloot
KLM ¤ 275.000
Lufthansa ¤ 260.000
Emirates ¤ 170.000
Transavia ¤ 168.000
Turkish Airlines ¤ 136.000
Easyjet ¤ 135.000
Ryanair ¤ 135.000
Brussels Airlines ¤ 132.000
TUI ¤ 132.000
Qatar Airways ¤ 120.000
En nu netto na belasting en al die shizzle...
pi_196131919
KLM bashen :')
CHILD IN TIME MOET IN DE TOP2000 OMHOOG! STEMT ALLEN!
  zondag 8 november 2020 @ 11:44:46 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_196132031
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:35 schreef bianconeri het volgende:
Wat een haat hier op KLM.
Niet beseffen wat KLM is voor NL en Schiphol en heel wat mensen.
Moet gewoon blijven bestaan ongeacht alles.

Gaat het kapot onder een normale economie? Prima. Niet door zoiets.

Vergelijken met andere maatschappijen is idd niet te doen.
KLM biedt meer opties aan, ook aan boord. Dat hoort bij KLM.
Ryanair biedt niets en vraagt voor alles geld. Geen probleem voor kleine reisjes en als je niets nodig hebt.

Easyjet is ook niets. Kun je ook voor extra betalen en alsnog geen reet voor krijgen.
En nee ik ben echt niet iemand die per se met KLM vliegt, meestal zelfs niet.
we gaan gewoon weer een nieuwe luchtlijn starten
De NLM
Laat de Air France die vliegtuigen maar houden en mee naar Frankrijk nemen er staan er zat te koop of lease

Dan ook de salarissen van de piloten op een normaal niveau brengen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 november 2020 @ 11:55:00 #33
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196132181
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

we gaan gewoon weer een nieuwe luchtlijn starten
De NLM
Laat de Air France die vliegtuigen maar houden en mee naar Frankrijk nemen er staan er zat te koop of lease

Dan ook de salarissen van de piloten op een normaal niveau brengen
Moeilijke beslissing, als er een vaccin komt tussen nu en 1e helft 21 is het niet nodig om het te laten klappen, mocht snel blijken dat dit veel langer gaat duren dan zullen ze echt wel giga moeten gaan snijden.
  zondag 8 november 2020 @ 12:01:06 #34
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196132263
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:55 schreef Tarado het volgende:

[..]

Moeilijke beslissing, als er een vaccin komt tussen nu en 1e helft 21 is het niet nodig om het te laten klappen, mocht snel blijken dat dit veel langer gaat duren dan zullen ze echt wel giga moeten gaan snijden.
Geen idee, ik verwacht eerder dat er extra steun komt als het langer dan anderhalf jaar gaat duren.

Zodra de reisrestricties er weer af gaan kan het hard gaan namelijk. Dan moet je als airline klaarstaan en dat is ook het scenario waar KLM en de overheid op inzetten.
  zondag 8 november 2020 @ 13:24:24 #35
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196133365
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 11:37 schreef RedFever007 het volgende:
KLM bashen :')
Wopke en Jort bejubelen omdat ze zo slim zijn :') :|W
  zondag 8 november 2020 @ 13:59:23 #36
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196134024
KLM-personeel kan tot maandag nadenken over vrijwillig vertrek

KLM heeft de tweede ronde van de vrijwillige vertrekregeling (VVR) verlengd. De deadline ligt nu op maandagmiddag 17.00 uur, zo bevestigt een woordvoerder. De luchtvaartmaatschappij hoopt met de regeling zoveel mogelijk gedwongen ontslagen te voorkomen.

Door de coronacrisis moesten er in eerste instantie 5.000 banen verdwijnen.

quote:
Topman Pieter Elbers meldde onlangs dat de vooruitzichten dermate slecht zijn dat er nu nog eens 1.500 mensen moeten vertrekken.“We komen niet uit op een groei van 75 tot 80 procent na de uitbraak van corona, maar eerder een groei van 50 of 60 procent tot de zomer van 2021. Het gat tussen de oude plannen en de nieuwe realiteit komt neer op het schappen van nog eens 1.500 arbeidsplaatsen. Als we minder kunnen vliegen hebben we simpelweg minder mensen nodig."
De strekking van de tweede VVR is gelijk aan de eerste. Dat betekent dat de vergoeding die meegegeven wordt aan personeel dat vrijwillig vertrekt afhangt van het aantal dienstjaren.
Voor de eerste tien dienstjaren geldt dat er een kwart bruto maandsalaris per dienstjaar wordt meegegeven. Vanaf het elfde dienstjaar is dat één bruto maandsalaris. Het maximum ligt op in totaal achttien bruto maandsalarissen.

https://luchtvaartnieuws.(...)r-vrijwillig-vertrek

Gaat lekker daar :') zet de geldkraan maar verder open :')
  zondag 8 november 2020 @ 14:05:59 #37
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196134165
Het wordt de komende maanden erop of eronder voor een zelfstandig KLM.

De Franse minister Jean-Baptiste Djebarri (Transport) stelde vrijdag dat integratie van KLM in Air France ’op de agenda’ staat. Daarmee is de onrust terug.
De Franse staat voert op deze manier de druk verder op bij het Nederlandse kabinet

https://www.telegraaf.nl/(...)lfstandig-klm-dreigt

En we worden door de Fransen niet alleen financieel uitgekleed, maar nu ook onder druk gezet :

Raar we hebben toch een geniale zet gedaan volgens Jort en Wopke
En miljarden erachteraan gesmeten, en de Nederlandse piloten een loonmatiging :') opgelegd
Worden we alsnog door die Fransen onder druk gezet :') _O-
Die Fransen pissen in hun broek van het lachen over zoveel domheid van die Nederlanders :B
pi_196134312
quote:
6s.gif Op zondag 8 november 2020 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het wordt de komende maanden erop of eronder voor een zelfstandig KLM.

De Franse minister Jean-Baptiste Djebarri (Transport) stelde vrijdag dat integratie van KLM in Air France ’op de agenda’ staat. Daarmee is de onrust terug.
De Franse staat voert op deze manier de druk verder op bij het Nederlandse kabinet

https://www.telegraaf.nl/(...)lfstandig-klm-dreigt

En we worden door de Fransen niet alleen financieel uitgekleed, maar nu ook onder druk gezet :

Raar we hebben toch een geniale zet gedaan volgens Jort en Wopke
En miljarden erachteraan gesmeten, en de Nederlandse piloten een loonmatiging :') opgelegd
Worden we alsnog door die Fransen onder druk gezet :') _O-
Die Fransen pissen in hun broek van het lachen over zoveel domheid van die Nederlanders :B
Drinken ze samen met de Italianen wat wijntjes op met tapas van de Spanjaarden, betaald door de NL'se belastingbetaler :D
  zondag 8 november 2020 @ 14:50:08 #39
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196134989
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:13 schreef tfors het volgende:
Drinken ze samen met de Italianen wat wijntjes op met tapas van de Spanjaarden, betaald door de NL'se belastingbetaler :D
Idd en Wopke :r maar alles recht lullen wat hij fout gedaan heeft en ons miljarden gekost heeft :r
Onder het motto, lessen trekken voor de toekomst en unieke situatie die we nog niet eerder hebben meegemaakt :|W
Terwijl hij kaalgeplukt het gevang in moet wegens wanbeleid met ons belastinggeld :7
pi_196135152
Ah, een bash topic over Wopke Hoekstra.
Is TS toevallig Ikweethetookniet ?
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_196136101
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

En nu netto na belasting en al die shizzle...
De meeste ontduiken toch belasting door in het buitenland te wonen, sommige bedrijven zijn er zelfs in gespecialiseerd: https://mradviseurs.nl/bl(...)-en-cabinepersoneel/
  zondag 8 november 2020 @ 16:06:10 #42
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196136319
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 15:50 schreef tripel7 het volgende:

[..]

De meeste ontduiken toch belasting door in het buitenland te wonen, sommige bedrijven zijn er zelfs in gespecialiseerd: https://mradviseurs.nl/bl(...)-en-cabinepersoneel/
Nee ;) veruit de meesten wonen gewoon in Nederland.
pi_196136378
10 Countries With The Highest Pilot Salaries In The World

Air-france piloten hebben een iets lager salaris dan die van KLM. De hoogste salarissen betalen ze in China.
We can't afford the illusion anymore: corona=griepje , nonvaccers en complottheoristen gelieve niet op mijn posts reageren s.v.p.
  maandag 9 november 2020 @ 00:42:25 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_196144504
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_196145705
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 16:09 schreef Digi2 het volgende:
10 Countries With The Highest Pilot Salaries In The World

Air-france piloten hebben een iets lager salaris dan die van KLM. De hoogste salarissen betalen ze in China.
Ghehe, toch achter gekomen dat het kopiëren van vliegbrevet niet veilig genoeg is om te kunnen vliegen ?
Hanky Panky Shangai
  maandag 9 november 2020 @ 13:04:46 #46
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196150121
AF/KLM +21%.

Macron aan het opkopen geslagen? :')

Edit: Hoopvol vaccin aangekondigd blijkbaar, AF/KLM is niet de enige airline die omhoog knalt _O-

[ Bericht 40% gewijzigd door Drekkoning op 09-11-2020 13:24:05 ]
  maandag 9 november 2020 @ 13:16:12 #47
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196150315
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 13:04 schreef Drekkoning het volgende:
AF/KLM +21%.

Macron aan het opkopen geslagen? :')
:N Wopke aan het bijkopen op advies van ene Jort :+ _O- _O-
pi_196150638
quote:
6s.gif Op maandag 9 november 2020 13:16 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:N Wopke aan het bijkopen op advies van ene Jort :+ _O- _O-
Je haalt steeds Jort erbij. Maar ik denk dat Wopke Hoekstra volledig onafhankelijk van Jort Kelder denkt. Jort Kelder heeft geen enkele invloed op het handelen van Wopke Hoekstra en het Ministerie van Financiën, denk ik.
Misschien dat Jort het wel anders hoopt. :s)
pi_196150707
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 16:09 schreef Digi2 het volgende:
10 Countries With The Highest Pilot Salaries In The World

Air-france piloten hebben een iets lager salaris dan die van KLM. De hoogste salarissen betalen ze in China.
Dat hoge salaris van de Chinese piloten is waarschijnlijk tijdelijk. Het aanbod van piloten is daar nu nog schaars.
pi_196186357
Hele-serieuze-gesprekken-in-frankrijk-over-klm

https://www.telegraaf.nl/(...)n-frankrijk-over-klm

Nu zijn de Fransen bezig hoe ze het beste KLM kunnen redden en hoe ze zo snel mogelijk Wopke kunnen terugbetalen :') _O- _O-

Ohh wacht
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')