abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195858137
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

In mijn omgeving is er vooral iets meer draagvlak voor gerichte maatregelen. Ingrijpen waar de meeste besmettingen ontstaan. Veel Nederlanders gaan er automatisch vanuit dat het kabinet dat automatisch doet, maar hier weten we volgens mij wel dat ze niet altijd even logisch ingrijpen en dat ze veel doen om de indruk te wekken dat ze iets doen. Omdat ze niet kunnen of willen ingrijpen waar het echt nodig is.
Waar moeten ze volgens jou ingrijpen waar ze dat nu nog niet doen dan?

Het enige wat ik kan bedenken is: achter de voordeur (grofweg: in de privésfeer), maar iedere keer als ik dit opper gaan er in dit topic allerlei mensen stuiteren, want 'MIJN PRIVE!'.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195858140
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

In mijn omgeving is er vooral iets meer draagvlak voor gerichte maatregelen. Ingrijpen waar de meeste besmettingen ontstaan. Veel Nederlanders gaan er automatisch vanuit dat het kabinet dat automatisch doet, maar hier weten we volgens mij wel dat ze niet altijd even logisch ingrijpen en dat ze veel doen om de indruk te wekken dat ze iets doen. Omdat ze niet kunnen of willen ingrijpen waar het echt nodig is.
Dan ben je dus voor ingrijpen in de thuissituatie?
pi_195858155
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het IMF geeft aan dat een lockdown alleen al voor de economie het beste is.
https://www.trouw.nl/econ(...)aatregelen~bb16b0fe/

En ik best juist voorstander van het aanpakken van de overbelasting van de gezondheidszorg. En ook dat doe je het beste door een lockdown in te voeren.

Dus voor zowel de economie als de zorg is het een prima oplossing. Win/win.
Een snelle lockdown. Dat was dus 'n lockdown in februari.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:06:57 #154
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858160
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het C19 Red Team gaat nergens over en is geen adviseur van de overheid. Ik weet niet wat ik daarmee moet dus, kan ik net zo goed zelf wat verzinnen en roepen "Dit is de lockdown, mensen"
Dat is flauw, dat weet je zelf ook wel. De roep om een lockdown is gestart door de roep om een lockdown van het C19 Red Team. Die is daarna door veel media overgenomen en daarna door veel mensen. Oftewel, de mensen die roepen om een harde lockdown, roepen het gros dus op om die lockdown, want daar is ze over verteld.

Het C19 Red Team gaat nergens over, dat weet ik ook wel. In maart werden scholen gesloten omdat er een roep om was. Vorige maand kwamen de mondkapjes omdat er een roep om was. Dat gaat hier ook weer gebeuren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858166
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:03 schreef kol7680 het volgende:

[..]

😂😅
Kom je ook nog met een inhoudelijke reactie of denk je dat het IMF humor aan het verkondigen is?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195858186
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:03 schreef kol7680 het volgende:

[..]

😂😅
Is dat je sterkste tegenargument?
Hij heeft gelijk. Als er teveel zieken komen, gaan bedrijven ook over de kop.
pi_195858192
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen willen vooral strenge regels voor anderen.
Eens! Het draagvlak voor strenge maatregelen voor de anderen en zo min mogelijk last voor jezelf lijkt enorm te zijn!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:08:51 #158
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858199
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het IMF geeft aan dat een lockdown alleen al voor de economie het beste is.
https://www.trouw.nl/econ(...)aatregelen~bb16b0fe/

En ik best juist voorstander van het aanpakken van de overbelasting van de gezondheidszorg. En ook dat doe je het beste door een lockdown in te voeren.

Dus voor zowel de economie als de zorg is het een prima oplossing. Win/win.
Dit is wat het IMF zegt volgens jouw artikel:
quote:
Het positieve effect van een lockdown is het sterkst als die wordt ingevoerd in de beginfase van de verspreiding van het virus. De directe schade wordt gecompenseerd door de positieve gevolgen op de middellange termijn, berekende het IMF. Overigens geeft ook het IMF de voorkeur aan uitgebreid testen en contactonderzoek bij een besmetting - als de capaciteit dat toelaat.

Voor het onderzoek gebruikte het IMF de Coronavirus Government Response Tracker van de universiteit van Oxford om te bepalen hoe streng de maatregelen zijn per land. Ook is gekeken naar mobiliteitscijfers van Google en vacatures van het internationale banenplatform Indeed. Dit zijn geen gebruikelijke of perfecte economische indicatoren, zegt het IMF. Ook laten de onderzoekers negatieve effecten van een lockdown voor het onderwijs en de geestelijke gezondheid buiten beschouwing. Er is dus meer onderzoek nodig.
Dat scenario zijn we voorbij lijkt mij..
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858202
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 22:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Die heeft de honderdduizenden al aangetikt nog voor de eerste golf over was. En die zal inmiddels de miljoen al wel gehaald hebben.
https://www.volkskrant.nl(...)n-verloren~bd73a0d5/
Ik heb het over die corona-behandelingen. Het zou onzinnig zijn om meer healthy life years weg te gooien om drie healthy life years van een corona patient te redden.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:09:04 #160
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195858205
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:06 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is flauw, dat weet je zelf ook wel. De roep om een lockdown is gestart door de roep om een lockdown van het C19 Red Team. Die is daarna door veel media overgenomen en daarna door veel mensen. Oftewel, de mensen die roepen om een harde lockdown, roepen het gros dus op om die lockdown, want daar is ze over verteld.

Het C19 Red Team gaat nergens over, dat weet ik ook wel. In maart werden scholen gesloten omdat er een roep om was. Vorige maand kwamen de mondkapjes omdat er een roep om was. Dat gaat hier ook weer gebeuren.
Nee, dat is niet flauw. C19 bepaalt niet wat een lockdown inhoudt voor Nederland en uitgaan van een idee wat een groep die letterlijk niets te vertellen heeft daarover is geen redelijk uitgangspunt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:09:58 #161
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858220
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

RATHER NOT, is niet 'De WHO zegt dat je geen lockdown moet doen', ik heb die nuance al eerder gepost.
Dan moet je ook die zin ervoor quoten:
quote:
"The only time we believe a lockdown in justified is to buy you time to reorganise, regroup, rebalance your resources; protect your health workers who are exhausted," Dr Nabarro said.
Die zin is veel belangrijkere nuance dan die jij er nu uit pikt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858236
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:04 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zo'n app heeft alleen maar nut bij lage aantallen besmettingen en een goed werkend BCO.
Juist niet dit is de makkelijkste manier om contacten te waarschuwen. Zeker onbekende. In een telefoongesprek van 2 minuten code vragen en invoeren door de GGD, daar heb je anders uren mankracht voor nodig,
pi_195858241
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:08 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Is dat je sterkste tegenargument?
Hij heeft gelijk. Als er teveel zieken komen, gaan bedrijven ook over de kop.
Ik snap op mijn beurt niet dat mensen dat laatste niet snappen. Huisartsen, leerkrachten, zorgmedewerkers, bestuurders van het openbaar vervoerder: het zijn allemaal al groepen die het nieuws hebben gedaald omdat hun ziekte zorgt voor bezettingsproblemen. Hoe meer besmettingen er zijn, hoe meer zieken er zijn en hoe meer de maatschappij wordt ontwricht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195858242
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is niet flauw. C19 bepaalt niet wat een lockdown inhoudt voor Nederland en uitgaan van een idee wat een groep die letterlijk niets te vertellen heeft daarover is geen redelijk uitgangspunt.
Ik ga dan maar even uit van de routekaart. Dat betekent dat de adviezen aangescherpt worden en dat er wat meer dingen dicht gaan. O.a. bordelen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-kabinet-maatregelen
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 oktober 2020 @ 23:11:37 #165
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195858250
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:05 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik geloof nooit dat ze de basisscholen nogmaals dicht zouden gooien.
Overigens.... zijn de niet essentiële winkels ooit gesloten? Ik dacht dat die zichzelf gesloten hadden?
Die waren gewoon open. IKEA is op eigen initiatief dicht gegaan bijvoorbeeld, maar alle bouwmarkten en andere niet essentiële winkels waren gewoon open.
pi_195858252
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:08 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dit is wat het IMF zegt volgens jouw artikel:
[..]

Dat scenario zijn we voorbij lijkt mij..
Het artikel is van 8 oktober over uitspraken van het IMF van kort daarvoor. Ik ben het met je eens dat zo'n lockdown effectiever was geweest als we die lockdown 2 weken geleden ingevoerd hadden, maar het is ook nu nog steeds een betere optie dan doorgaan met halve maatregelen en een grote kans dat we later alsnog die lockdown krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195858290
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het artikel is van 8 oktober over uitspraken van het IMF van kort daarvoor. Ik ben het met je eens dat zo'n lockdown effectiever was geweest als we die lockdown 2 weken geleden ingevoerd hadden, maar het is ook nu nog steeds een betere optie dan doorgaan met halve maatregelen en een grote kans dat we later alsnog die lockdown krijgen.
En na 'n lockdown krijg je niet diezelfde "halve maatregelen" ?
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:13:55 #168
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858298
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is niet flauw. C19 bepaalt niet wat een lockdown inhoudt voor Nederland en uitgaan van een idee wat een groep die letterlijk niets te vertellen heeft daarover is geen redelijk uitgangspunt.
We hebben al eerder gezien dat de roep van het volk om strengere maatregelen leidend is. Er wordt nu hard geroepen om scholen te sluiten, en dat staat op geen enkele routekaart van de overheid. Wel staat die op de routekaart van het C19 Red Team, die toevallig veel media aandacht krijgt. De media die elke week de vragen stelt aan de overheid.

Vrijdag bij het vragenuurtje aan Rutte gaf de situatie perfect aan. De vragen die gesteld werden over strengere maatregelen kwamen 1 op 1 uit dat adviesrapport. Datzelfde met elke dag bij Op1, Jinek en weet ik 't wat.

Ik denk dat je onderschat hoeveel ze te vertellen hebben, de media luister namelijk naar ze. Tot nu toe geven het OMT en het kabinet tegengas, maar als die daarmee stoppen heb je gewoon dit scenario.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858304
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik heb het over die corona-behandelingen. Het zou onzinnig zijn om meer healthy life years weg te gooien om drie healthy life years van een corona patient te redden.
Men is al erg selectief bij wie we een intensieve behandeling toepassen vanwege corona. En die keuze is terecht.
Verder moet je heel ziek zijn voordat je in aanmerking komt voor behandeling in een ziekenhuis. Zolang er goede kans is op genezing in eigen huis wordt er voor die optie gekozen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195858308
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

En na 'n lockdown krijg je niet diezelfde "halve maatregelen" ?
Wat is jouw oplossing eigenlijk? Nog maanden hiermee verder modderen?
pi_195858330
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:11 schreef Kyran het volgende:

[..]

Die waren gewoon open. IKEA is op eigen initiatief dicht gegaan bijvoorbeeld, maar alle bouwmarkten en andere niet essentiële winkels waren gewoon open.
Bouwmarkten blijven bij een lockdown, waar ik nu zeker nog niet voor ben, een moeilijke categorie. Voor +70% is het funshoppen dat ook kan wachten tot na de lockdown, Maar het is ook vervelend als de bouwmarkten dicht zijn en je zit met een gesprongen waterleiding.
pi_195858342
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

En na 'n lockdown krijg je niet diezelfde "halve maatregelen" ?
De fout die we na de eerste golf gemaakt hebben zullen we niet nog een keer maken. Het is niet de bedoeling om teveel in 1 keer weer mogelijk te maken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 oktober 2020 @ 23:17:27 #173
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195858355
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:15 schreef maan_man het volgende:

[..]

Bouwmarkten blijven bij een lockdown, waar ik nu zeker nog niet voor ben, een moeilijke categorie. Voor +70% is het funshoppen dat ook kan wachten tot na de lockdown, Maar het is ook vervelend als de bouwmarkten dicht zijn en je zit met een gesprongen waterleiding.
Zit wat in inderdaad. Lastig waar die dan onder vallen.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:17:27 #174
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858356
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het artikel is van 8 oktober over uitspraken van het IMF van kort daarvoor. Ik ben het met je eens dat zo'n lockdown effectiever was geweest als we die lockdown 2 weken geleden ingevoerd hadden, maar het is ook nu nog steeds een betere optie dan doorgaan met halve maatregelen en een grote kans dat we later alsnog die lockdown krijgen.
De 'lockdown light' waar we nu in zitten is van 15 oktober. 2 weken voorbij 15 oktober is komende donderdag. 4 dagen wachten betekent als de cijfers zo doorgaan (ruwe gok weer):
- We kunnen zien of de 4 dagen 'stabiele' cijfers doorzetten, of het weer stijgt of dat het gaat dalen.
- Er zijn tussen de 200 en 300 extra ziekenhuisopnames
- Er zijn tussen de 20 en 40 extra IC opnames

Zo'n gigantisch verschil maken die 4 dagen om te kijken of de huidige maatregelen zinvol zijn ook niet.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858362
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:06 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is flauw, dat weet je zelf ook wel. De roep om een lockdown is gestart door de roep om een lockdown van het C19 Red Team. Die is daarna door veel media overgenomen en daarna door veel mensen. Oftewel, de mensen die roepen om een harde lockdown, roepen het gros dus op om die lockdown, want daar is ze over verteld.
Ik zou niet kunnen achterhalen wie er ooit mee is begonnen, maar Gommers en Kuijpers hebben beiden aangegeven voorstander te zijn van een strenge lockdown. Dat lijken niet bepaald marionetten van het Red Team. En ik denk dat zij een grotere invloed hebben op de publieke opinie dan deze activistische Twittergroepering.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195858402
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou niet kunnen achterhalen wie er ooit mee is begonnen, maar Gommers en Kuijpers hebben beiden aangegeven voorstander te zijn van een strenge lockdown. Dat lijken niet bepaald marionetten van het Red Team. En ik denk dat zij een grotere invloed hebben op de publieke opinie dan deze activistische Twittergroepering.
Dit ja. En deze 2 mensen kunnen denk ik ook het best inschatten hoe nijpend de situatie precies is.
pi_195858423
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

De 'lockdown light' waar we nu in zitten is van 15 oktober. 2 weken voorbij 15 oktober is komende donderdag. 4 dagen wachten betekent als de cijfers zo doorgaan (ruwe gok weer):
- We kunnen zien of de 4 dagen 'stabiele' cijfers doorzetten, of het weer stijgt of dat het gaat dalen.
- Er zijn tussen de 200 en 300 extra ziekenhuisopnames
- Er zijn tussen de 20 en 40 extra IC opnames

Zo'n gigantisch verschil maken die 4 dagen om te kijken of de huidige maatregelen zinvol zijn ook niet.
Dit is geen lockdown. De officiële naam is iets van semi-lockdown geloof ik, maar het lijkt niet eens op een lockdown. Horeca, culturele segment en een verbod op de verkoop van alcohol hebben we nu.

Wat een enorme verrassing dat dat niet tot een sterk dalend besmettingscijfer leid zeg. .
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:22:03 #178
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195858426
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou niet kunnen achterhalen wie er ooit mee is begonnen, maar Gommers en Kuijpers hebben beiden aangegeven voorstander te zijn van een strenge lockdown. Dat lijken niet bepaald marionetten van het Red Team. En ik denk dat zij een grotere invloed hebben op de publieke opinie dan deze activistische Twittergroepering.
Daar wil ik dan wel de kanttekening bij plaatsen dat zij alleen vanuit het medische perspectief kijken. De regering moet ook naar andere factoren kijken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195858430
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou niet kunnen achterhalen wie er ooit mee is begonnen, maar Gommers en Kuijpers hebben beiden aangegeven voorstander te zijn van een strenge lockdown. Dat lijken niet bepaald marionetten van het Red Team. En ik denk dat zij een grotere invloed hebben op de publieke opinie dan deze activistische Twittergroepering.
Gommers heeft ook al meermaals aangegeven dat het niet aan hem is om deze afweging breder te trekken, namelijk door ook de sociaaleconomische gevolgen mee te nemen in het afkondigen van een lockdown.

Het enige wat hij zag (en dat is dus voor het laatste maatregelenpakket) is dat er niet veel verandert leek. Iets waar hij achteraf goed gezien bleek te hebben, omdat het effect van 28 september beperkt lijkt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:22:58 #180
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858439
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou niet kunnen achterhalen wie er ooit mee is begonnen, maar Gommers en Kuijpers hebben beiden aangegeven voorstander te zijn van een strenge lockdown. Dat lijken niet bepaald marionetten van het Red Team. En ik denk dat zij een grotere invloed hebben op de publieke opinie dan deze activistische Twittergroepering.
Die heb ik er inderdaad ook wel 's over gehoord, eind augustus oid volgens mij al. Maar op dat moment werden ze eigenlijk een beetje weggelachen waar ze zaten. Die roep om een lockdown waar we nu in zitten is volledig toe te schrijven aan het constante media-offensief van het C19 Red Team.

Ik ben er echt van overtuigd dat een hevige lockdown zinvol is om het BCO weer op gang te helpen, wat cruciaal is om te voorkomen dat we weer uit de bocht vliegen. Ik ben er alleen heel bang voor dat die niet kort gaat zijn, maar gewoon het gros van de winter gaat duren. Puur gebaseerd op mijn eigen interpretatie van de cijfers die beschikbaar gesteld zijn van (bijvoorbeeld) Israël.

Op dit moment denk ik inderdaad ook, net als veel anderen met mij denk ik, hadden we begin september maar even 2 weken pas op de plaats gemaakt, dan zaten we nu niet in deze situatie. Daar kunnen we nu alleen niets meer aan veranderen, en we hebben het te doen met waar we nu staan. Wat dat betreft lijkt het me dat we de komende maanden in de fase op de routekaart blijven waar we nu zitten, of die 'korte hevige lockdown' waarvan ik echt oprecht hoop dat ie 2 weken is.

Ik blijf het zeggen, ik hoop het oprecht fout te hebben, maar zonder BCO flink op te schalen moeten we eerst gigantisch omlaag met besmettingen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858447
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:14 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Wat is jouw oplossing eigenlijk? Nog maanden hiermee verder modderen?
Al vaker gezegd:

- testen, testen en nog eens testen.
- bron- en contactonderzoek.
- besmet met corona? Dan verplicht binnen zitten. Geen advies, niet even voor boodschappen naar buiten, maar gewoon binnen zitten. Met het hele gezin en al je huisgenoten. Niet naleven, dan 'n dikke boete, voorwaardelijke celstraf en institutionele quarantaine.
- risicovolle evenementen voorlopig maar even niet. Dan heb ik het over bv. carnaval, indoor concerten, parenclubs, etc.
- voor mensen in risicogroepen het dringende advies om binnen te blijven. Da's wel een advies. Als iemand liever bezoek ontvangt i.p.v. maanden in z'n eentje patience te zitten spelen, dan is dat prima, maar dan neemt zo iemand het risico om besmet te raken wel. Je kunt het isoleren stimuleren middels regelingen. Lijkt me zinvoller dan geld geven aan bewust kapot gemaakte bedrijven.
- erkennen van aerosolen. Horecazaken waar mensen binnen zitten, moeten de boel fatsoenlijk ventileren. Idem dito voor scholen, grote kantoren, etc.
- Corona geen prioriteit meer in het ziekenhuis, maar triage op basis van healthy life years, ongeacht de aandoening.

Stoppen met onzin als mensen verplichten om niet-werkende mondmaskers op te zetten, onzinnige vragenlijsten op terrassen (alsof iemand daar zegt van "Oh, ja, nu je het zegt, heb 40 graden koorts en hoest me de longen uit het lijf, maar dacht van kom even een ijsje eten")
pi_195858460
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:23 schreef Halcon het volgende:
- testen, testen en nog eens testen.
(...)
- besmet met corona? Dan verplicht binnen zitten. Geen advies, niet even voor boodschappen naar buiten, maar gewoon binnen zitten. Met het hele gezin en al je huisgenoten. Niet naleven, dan 'n dikke boete, voorwaardelijke celstraf en institutionele quarantaine.
Deze twee zaken staan nogal op gespannen voet met elkaar.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:25:37 #183
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858471
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dit is geen lockdown. De officiële naam is iets van semi-lockdown geloof ik, maar het lijkt niet eens op een lockdown. Horeca, culturele segment en een verbod op de verkoop van alcohol hebben we nu.

Wat een enorme verrassing dat dat niet tot een sterk dalend besmettingscijfer leid zeg. .
Het wordt door de regering een lockdown genoemd.

Daarnaast, het besmettingscijfers kan pas gaan dalen als het eerst stabiel wordt. Eerder in dit topic waren er een aantal (waaronder ik) die aangaven dat het de afgelopen 4 dagen lijkt te stabiliseren, en dan horen we: "Het is te vroeg om dat te kunnen zeggen"

We kunnen niet aan de ene kant zeggen dat het te vroeg is om effect te zien en aan de andere kant dat het geen verschil maakt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858479
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Daar wil ik dan wel de kanttekening bij plaatsen dat zij alleen vanuit het medische perspectief kijken. De regering moet ook naar andere factoren kijken.
Tuurlijk, hun grootste belang is de belasting voor de zorg reduceren. Ik vind het van een andere orde dan activisme waarbij tunnelvisie op de loer ligt, maar het is inderdaad een gekleurd perspectief. Het is overigens wel een perspectief waarvan ik verwacht dat veel mensen er waarde aan hechten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195858483
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:24 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Deze twee zaken staan nogal op gespannen voet met elkaar.
Mja, de drempel om te testen wordt wel verhoogd natuurlijk als besmet zijn binnen zitten betekent. Maar ik vind wel dat iemand die besmet is binnen zou moeten zitten. Dan kun je, behalve je huisgenoten, ook niemand besmetten. En 'n test is nodig om te weten of je besmet bent.

Maar eens dat er mensen zijn die zich niet laten testen als 'n positieve test betekent dat ze 'n week of twee binnen moeten zitten.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:27:18 #186
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195858496
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tuurlijk, hun grootste belang is de belasting voor de zorg reduceren. Ik vind het van een andere orde dan activisme waarbij tunnelvisie op de loer ligt, maar het is inderdaad een gekleurd perspectief. Het is overigens wel een perspectief waarvan ik verwacht dat veel mensen er waarde aan hechten.
Oh, zeker waardevol en belangrijk en ik wil dat ze er mee doorgaan al was het maar om bewustwording te bevorderen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195858499
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:24 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Deze twee zaken staan nogal op gespannen voet met elkaar.
Even een simpele rekensom:

Stringent beleid
Hoge drempel om je te laten testen
50% testbereidheid (positieve test heeft veel consequenties), 100% naleving

Losser beleid
Laagdrempelig testen
100% testbereidheid, 80% naleving

Welke is te prefereren?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195858520
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:26 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mja, de drempel om te testen wordt wel verhoogd natuurlijk als besmet zijn binnen zitten betekent. Maar ik vind wel dat iemand die besmet is binnen zou moeten zitten. Dan kun je, behalve je huisgenoten, ook niemand besmetten. En 'n test is nodig om te weten of je besmet bent.

Maar eens dat er mensen zijn die zich niet laten testen als 'n positieve test betekent dat ze 'n week of twee binnen moeten zitten.
Maar het gros van de mensen doet dat ook gewoon. En denk je dat het deel dat zich niet (of minder) aan de regels houdt bij een positieve test wel opeens heel welwillend is om zich te laten testen als ze daarna verplicht in quarantaine moeten?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195858525
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:27 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Even een simpele rekensom:

Stringent beleid
Hoge drempel om je te laten testen
50% testbereidheid (positieve test heeft veel consequenties), 100% naleving

Losser beleid
Laagdrempelig testen
100% testbereidheid, 80% naleving

Welke is te prefereren?
Mja. Hier moet je ook verplicht binnen zitten als je in contact bent geweest met 'n besmet persoon. Als je je dan niet wilt laten testen, prima, dan blijf je maar binnen zitten en mag je er na 10 dagen uit met een negatieve test of anders na 14 dagen als je geen symptomen hebt.

Daar zit dus nog wel 'n middenweg in.
pi_195858536
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

Al vaker gezegd:

- testen, testen en nog eens testen.
- bron- en contactonderzoek.
- besmet met corona? Dan verplicht binnen zitten. Geen advies, niet even voor boodschappen naar buiten, maar gewoon binnen zitten. Met het hele gezin en al je huisgenoten. Niet naleven, dan 'n dikke boete, voorwaardelijke celstraf en institutionele quarantaine.
- risicovolle evenementen voorlopig maar even niet. Dan heb ik het over bv. carnaval, indoor concerten, parenclubs, etc.
- voor mensen in risicogroepen het dringende advies om binnen te blijven. Da's wel een advies. Als iemand liever bezoek ontvangt i.p.v. maanden in z'n eentje patience te zitten spelen, dan is dat prima, maar dan neemt zo iemand het risico om besmet te raken wel. Je kunt het isoleren stimuleren middels regelingen. Lijkt me zinvoller dan geld geven aan bewust kapot gemaakte bedrijven.
- erkennen van aerosolen. Horecazaken waar mensen binnen zitten, moeten de boel fatsoenlijk ventileren. Idem dito voor scholen, grote kantoren, etc.
- Corona geen prioriteit meer in het ziekenhuis, maar triage op basis van healthy life years, ongeacht de aandoening.

Stoppen met onzin als mensen verplichten om niet-werkende mondmaskers op te zetten, onzinnige vragenlijsten op terrassen (alsof iemand daar zegt van "Oh, ja, nu je het zegt, heb 40 graden koorts en hoest me de longen uit het lijf, maar dacht van kom even een ijsje eten")
Daar begrijp ik dan uit dat je nu heel tevreden bent met de maatregelen? Want deze dingen gebeuren toch allemaal al? Op je laatste alinea na dan?
Moeten alleen nog de cijfers ff fiks omlaag voor het BCO weer werken kan.
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:31:05 #191
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858538
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:26 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mja, de drempel om te testen wordt wel verhoogd natuurlijk als besmet zijn binnen zitten betekent. Maar ik vind wel dat iemand die besmet is binnen zou moeten zitten. Dan kun je, behalve je huisgenoten, ook niemand besmetten. En 'n test is nodig om te weten of je besmet bent.

Maar eens dat er mensen zijn die zich niet laten testen als 'n positieve test betekent dat ze 'n week of twee binnen moeten zitten.
Ik heb in een eerder topic eens een epistel geschreven over wat ik dacht zou kunnen werken als we uit deze wel/geen lockdown pijn zijn:

- Testen, laagdrempelig. Max 15 minuten afstand
- 24 uur voor test + uitslag.
- Bied een mogelijkheid voor ongepland testen. Mensen die klachten op voelen komen terwijl ze in de auto zitten en onzeker zijn kunnen gelijk doorrijden naar teststraat, testen en naar huis.
- BCO altijd, geen uitzondering. Niet meer dan 5 minuten.
- Ga de CoronaMelder app grootschalig gebruiken
- Ga gericht steekproeven doen onder elke GGD. Iedere week een andere plek oid, maar nodig mensen uit om getest te worden.
- Stop met nabellen van mensen of ze in ZKH opgenomen zijn, laat dat aan huisartsen over
- Stop met nabellen over overlijdens, laat dat aan huisartsen over
- Indien positief getest: Ga verplicht in quarantaine
- Indien iemand in quarantaine, bied ze mogelijkheden. Hebben ze geen Netflix? Geef je 2 weken cadeau
- In de 2 weken quarantain laat je iemand contact opnemen met ze om te kijken hoe het gaat en waar ze hulp bij nodig hebben. Hulp nodig in huishouding? Boodschappen?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858542
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:22 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die heb ik er inderdaad ook wel 's over gehoord, eind augustus oid volgens mij al. Maar op dat moment werden ze eigenlijk een beetje weggelachen waar ze zaten. Die roep om een lockdown waar we nu in zitten is volledig toe te schrijven aan het constante media-offensief van het C19 Red Team.
Ik denk dat er eerst lacherig om werd gedaan omdat de ziekenhuisopnames nog niet echt toenamen. Dat leek een probleem van de eerste golf, niet een tweede. De achterlopende cijfers van de GGD's hielpen daar niet bij. Gommers en Kuijpers zaten veel dichter op de ontwikkelingen in de ziekenhuizen.

Inmiddels is duidelijk dat niet alleen de besmettingen toenemen maar ook de ziekenhuisopnames. Mensen zien en horen dat de reguliere zorg wordt afgeschaald. Steeds meer mensen hebben een persoonlijke ervaring met getest worden en steeds meer mensen kennen iemand die besmet is.

Het is geen rakenwetenschap dat mensen meer doordrongen raken van de ernst van een situatie naarmate die dichterbij komt. Ik denk dat dat is wat nu zorgt voor meer draagvlak voor strenge maatregelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195858543
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar het gros van de mensen doet dat ook gewoon. En denk je dat het deel dat zich niet (of minder) aan de regels houdt bij een positieve test wel opeens heel welwillend is om zich te laten testen als ze daarna verplicht in quarantaine moeten?
Nee, vast niet. Dat verhoogt de drempel uiteraard. Maar ben wel van mening dat als mensen die corona onder de leden hebben naar buiten gaan, het wat dweilen met de kraan open is. Zeker als je bv. de horeca weer open gooit, wat ik dan zou willen.

Dat er veel meer mag, maar er ook veel mensen met corona buiten rondlopen, is ook wel lastig. Persoonlijk denk ik dan liever 14 dagen binnen zitten en daarna weer wat mogen, dan maandenlang allerlei onzin regels of zelfs helemaal binnen zitten, ook al heb je geen cojona.
pi_195858547
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mja. Hier moet je ook verplicht binnen zitten als je in contact bent geweest met 'n besmet persoon. Als je je dan niet wilt laten testen, prima, dan blijf je maar binnen zitten en mag je er na 10 dagen uit met een negatieve test of anders na 14 dagen als je geen symptomen hebt.

Daar zit dus nog wel 'n middenweg in.
Daarmee verdwijnt het argument toch niet?

En dan wordt het alleen maar complexer: want wie gaat er nog contacten opgeven als je weet dat je ze daarmee effectief tot 14 dagen zelfisolatie verplicht? En wanneer heb je daadwerkelijk langdurig contact? Dat is een juridisch moeras waar je niet uit gaat komen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195858557
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 22:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook niet, want de mensen die zich nu niet aan de adviezen houden (al dan niet bewust) houden zich t.z.t. ook niet aan een verbod - en wij zijn niet de politiestaat die het kan handhaven.

De mens is een sociaal dier en zal sociaal contact zoeken op een manier die hij of zij verantwoord acht. Wat er wel en niet verantwoord is is voor ieder individu anders, maar het laat zich in elk geval niet langdurig remmen door overheidsmaatregelen. Het overgrote deel van de mensen (in NL, maar ook daarbuiten) komt op dit moment echt niet op het idee om grote feesten te geven of te bezoeken, maar komt wel degelijk in klein comité met wat vrienden of familie bij elkaar. En dat ga je echt niet meer omdraaien. Je kunt normaal menselijk gedrag nou eenmaal niet criminaliseren.
Voor een zo sociaal dier zie ik alleen maar asociaal gedrag anders.

Is wel echt een eye opener geweest afgelopen half jaar. Je weet van te voren dat Nederlanders eigenwijs en individualistisch zijn maar dat het zo erg was.

Ben normaal niet van de godwins maar zie nu echt in waarom het hier zo eenvoudig ging in ww2. mensen die meteen hun Joodse buren verlinken, "extra geld, kan ik weer fijn leven".
Met de veramerikanisering daarna alleen maar erger geworden.

Al dat geef om je medemens gedoe is allemaal gelul. Gewoon ieder voor zich zodra je iets moet opofferen zonder daar op korte termijn profijt van te hebben.

Laat ook zien hoe walgelijk schijnheilig en nep dat klappen voor de zorg was.
Leuk de balkon-Italianen kopiëren voor de likes maar er 0,0 van menen.

Maarja, dit beseffende geen idee hoe de situatie weer onder controle komt komende tijd als het niet daalt met de huidige maatregelen.

De regering is te soft, bevolking werkt niet mee, te dichtbevolkt.
Zelfs met een harde lockdown laait het weer hard op zodra je losser gaat.

Gewoon door branden, van dag tot dag leven en hopen dat de zorg niet overspoelt wordt.
pi_195858565
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:30 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Daar begrijp ik dan uit dat je nu heel tevreden bent met de maatregelen? Want deze dingen gebeuren toch allemaal al? Op je laatste alinea na dan?
Moeten alleen nog de cijfers ff fiks omlaag voor het BCO weer werken kan.
Nee, helemaal niet. Testen is niet op orde, besmette mensen blijven niet binnen, BCO draait vierkant, horeca is dicht. En er gelden allerlei symboolregels en -adviezen.
pi_195858574
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:31 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb in een eerder topic eens een epistel geschreven over wat ik dacht zou kunnen werken als we uit deze wel/geen lockdown pijn zijn:

- Testen, laagdrempelig. Max 15 minuten afstand
- 24 uur voor test + uitslag.
- Bied een mogelijkheid voor ongepland testen. Mensen die klachten op voelen komen terwijl ze in de auto zitten en onzeker zijn kunnen gelijk doorrijden naar teststraat, testen en naar huis.
- BCO altijd, geen uitzondering. Niet meer dan 5 minuten.
- Ga de CoronaMelder app grootschalig gebruiken
- Ga gericht steekproeven doen onder elke GGD. Iedere week een andere plek oid, maar nodig mensen uit om getest te worden.
- Stop met nabellen van mensen of ze in ZKH opgenomen zijn, laat dat aan huisartsen over
- Stop met nabellen over overlijdens, laat dat aan huisartsen over
- Indien positief getest: Ga verplicht in quarantaine
- Indien iemand in quarantaine, bied ze mogelijkheden. Hebben ze geen Netflix? Geef je 2 weken cadeau
- In de 2 weken quarantain laat je iemand contact opnemen met ze om te kijken hoe het gaat en waar ze hulp bij nodig hebben. Hulp nodig in huishouding? Boodschappen?
Ja, dat klinkt niet slecht. Denk dat je dan gericht strijdt tegen het virus in plaats van met een kanon op een mug te schieten.
pi_195858582
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:31 schreef Halcon het volgende:
Nee, vast niet. Dat verhoogt de drempel uiteraard. Maar ben wel van mening dat als mensen die corona onder de leden hebben naar buiten gaan, het wat dweilen met de kraan open is.
Alleen als die mensen zich niet laten testen kun je niet eens beginnen met dweilen, want je weet niet waar de infectueuze mensen in de samenleving zitten.

Ik denk dat het testbeleid zo laagdrempelig mogelijk moet zijn. En dan moet je maar voor lief nemen dat een deel zich dan minder strikt aan de quarantaineregels gaat houden.

Overigens: liever iemand die één keer naar de supermarkt gaat na een positieve test dan dat deze persoon zich helemaal niet laat testen en iedere dag gewoon naar de supermarkt gaat, omdat deze persoon niet weet dat die positief is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator zondag 25 oktober 2020 @ 23:36:08 #199
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195858589
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:32 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Voor een zo sociaal dier zie ik alleen maar asociaal gedrag anders.

Is wel echt een eye opener geweest afgelopen half jaar. Je weet van te voren dat Nederlanders eigenwijs en individualistisch zijn maar dat het zo erg was.

Ben normaal niet van de godwins maar zie nu echt in waarom het hier zo eenvoudig ging in ww2. mensen die meteen hun Joodse buren verlinken, "extra geld, kan ik weer fijn leven".
Met de veramerikanisering daarna alleen maar erger geworden.

Al dat geef om je medemens gedoe is allemaal gelul. Gewoon ieder voor zich zodra je iets moet opofferen zonder daar op korte termijn profijt van te hebben.

Laat ook zien hoe walgelijk schijnheilig en nep dat klappen voor de zorg was.
Leuk de balkon-Italianen kopiëren voor de likes maar er 0,0 van menen.

Maarja, dit beseffende geen idee hoe de situatie weer onder controle komt komende tijd als het niet daalt met de huidige maatregelen.

De regering is te soft, bevolking werkt niet mee, te dichtbevolkt.
Zelfs met een harde lockdown laait het weer hard op zodra je losser gaat.

Gewoon door branden, van dag tot dag leven en hopen dat de zorg niet overspoelt wordt.
Ik vind hier dat je het gedrag van de minderheid van de Nederlanders projecteert op de hele bevolking, dat gaat me echt te ver.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195858591
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 23:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Daarmee verdwijnt het argument toch niet?

En dan wordt het alleen maar complexer: want wie gaat er nog contacten opgeven als je weet dat je ze daarmee effectief tot 14 dagen zelfisolatie verplicht? En wanneer heb je daadwerkelijk langdurig contact? Dat is een juridisch moeras waar je niet uit gaat komen.
Nee, je hebt ook zeker 'n punt.

Ideaalplaatje is dat mensen bij een besmetting zoveel mogelijk binnen blijven zitten. Dat is dan het offer wat je brengt in ruil voor veel meer vrijheid en veel minder onzinregels dan nu het geval is.

Je zou bij contacten kunnen kijken naar huisgenoten, LAT-partners e.d. Wie er naast je stond bij de bushalte, dat weet je toch niet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')