abonnement Unibet Coolblue
pi_195832832
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:51 schreef Slayage het volgende:

dat voorsorteren moet je lezen als, oudjes bewust laten creperen
Of gewoon accepteren dat de overlevingskansen voor iemand 0,0 zijn. Wat ook het geval zou zijn geweest als diegene in plaats van corona de griep zou hebben gekregen.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:53:26 #103
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195832833
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

Een vorm van triage denk ik. Was in Italië ook zo met de eerste golf iedereen werd opgenomen in het ziekenhuis waardoor de ziekenhuizen heftig overbelast raakten , hier in Nederland ging men "voorsorteren" waardoor het niet zo erg werd als in Italië, dat voorsorteren moet je lezen als, oudjes bewust laten creperen
Dat kun je ook anders zien. Hier in Nederland koos men er, soms, voor om mensen met waardigheid in hun eigen omgeving te laten sterven, waar mogelijk met familie in hun bijzijn in plaats van geisoleerd aan de beademing in een coma te liggen en te sterven. Alleen.

Als je mij die keuze geeft zal ik altijd voor het eerste kiezen. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195832842
Wat een kinderachtig gedoe zeg. Mijn hemel. :')

Te lui zijn om een artikel van een paar honderd woorden te lezen. En vervolgens wel pretenderen iets zinnigs te zeggen hebben over één van de meest fundamentele onderwerpen in de (medische) ethiek..

Prima joh. _O-
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195832851
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 19:36 schreef Qarrad het volgende:

Als ziekenhuis zou je wat mij betreft dan service mogen weigeren aan die mensen in het vervolg. :r
Net als in Turkije waar je dus op een "zwarte lijst" komt te staan bij bepaalde situaties alleen noemen ze het daar een "witte lijst" :p
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_195832862
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195832918
Alle zwakke mensen vallen om, je kunt toch niet ontkennen dat dit desastreus is?

Ik ben echt bang voor de economische klap. Nu werk ik zelf in de it en heb ik ooit een huis gekocht, maar toch.

Vroeger kwamen de zwakste sowieso te overlijden, we mogen nu blij zijn dat we het een beetje kunnen rekken.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:57:32 #108
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195832919
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:40 schreef Confetti het volgende:

[..]

https://www.theguardian.c(...)n-victoria-australia

Dit kan alleen maar bedoeld zijn om binnenkort over te gaan naar een volledige lockdown in Spanje. Het lijkt erop dat meer landen langzaamaan bewegen richting een strategie van een relatief korte, maar harde lockdown. De regionale en gerichtere aanpak lijkt simpelweg niet intensief genoeg.
Definieer 'relatief kort'
pi_195832929
quote:
Al meermaals besproken. Deze studie bewijst wederom dat kinderen doorgaans niet een drijvende factor zijn bij virusverspreiding. Vraag maar aan @VoMy.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195832958
Ik zoek ieder weekend mijn vrienden op en wij mijden de oudere. Prima toch, een beetje eigen verantwoording is ook wat waard. Helaas hebben een heleboel mensen dat niet.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_195833027
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Definieer 'relatief kort'
2 tot 4 weken, zodat mensen die al te overstuur zijn als je aan het lockdown-avontuur begint. Maar in de praktijk zal 2 tot 4 weken niet genoeg zijn. Dat betekent of 'n stuk langer of ergens later in de winter nog 'n keer in een lockdown.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:04:08 #112
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_195833070
quote:
Lees ook voor de gein eens dit onderzoek in JAMA pediatric (één van de meest vooraanstaande wetenschappelijke journals in de kindergeneeskunde): https://jamanetwork.com/j(...)/fullarticle/2768952

Dit artikel is al op 30 juli gepubliceerd en laat mooi zien dat kinderen onder de 5 jaar juist de meeste COVID virusdeeltjes met zich meedragen in neus en slijmvliezen.
En nog steeds pretendeert het RIVM dat jonge kinderen het virus nauwelijks verspreiden.... ;(
pi_195833124
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:04 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Lees ook voor de gein eens dit onderzoek in JAMA pediatric (één van de meest vooraanstaande wetenschappelijke journals in de kindergeneeskunde): https://jamanetwork.com/j(...)/fullarticle/2768952

Dit artikel is al op 30 juli gepubliceerd en laat mooi zien dat kinderen onder de 5 jaar juist de meeste COVID virusdeeltjes met zich meedragen in neus en slijmvliezen.
En nog steeds pretendeert het RIVM dat jonge kinderen het virus nauwelijks verspreiden.... ;(
Veel virus meedragen is niet hetzelfde als veel virus verspreiden.
pi_195833167
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:04 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Lees ook voor de gein eens dit onderzoek in JAMA pediatric (één van de meest vooraanstaande wetenschappelijke journals in de kindergeneeskunde): https://jamanetwork.com/j(...)/fullarticle/2768952

Dit artikel is al op 30 juli gepubliceerd en laat mooi zien dat kinderen onder de 5 jaar juist de meeste COVID virusdeeltjes met zich meedragen in neus en slijmvliezen.
En nog steeds pretendeert het RIVM dat jonge kinderen het virus nauwelijks verspreiden.... ;(
Zegt dat überhaupt iets over besmettelijkheid?
I'll give you something to do
pi_195833188
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:29 schreef capricia het volgende:
Vanaf maandag gaat Italië ook in gedeeltelijke lockdown.
Zet die geldpersen maar weer vol aan deze winter.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:12:30 #116
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_195833247
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Zet die geldpersen maar weer vol aan deze winter.
Daar gaan de pensioenen en de spaartegoeden in Noord-Europa. :{
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:14:06 #117
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_195833295
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:06 schreef wpor het volgende:

[..]

Veel virus meedragen is niet hetzelfde als veel virus verspreiden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:08 schreef galantis het volgende:

[..]

Zegt dat überhaupt iets over besmettelijkheid?
Dat is een goede vraag.
Het ligt echter wel voor de hand dat wanneer iemand veel virusdeeltjes in zijn neus of luchtwegen meedraagt, een kuch, hoest, of nies ook meer virussen verspreid in vergelijking met iemand die een lage viral load in deze slijmvliezen heeft.

Maar voor de echte sceptici die daar ook een daadwerkelijke correlatie tussen willen horen refereert het artikel gelukkig naar een andere studie die aantoont dat de hoeveelheid virus particles (in asymptomatische patienten) in iemands luchtwegen correleert met de kans op een besmettingsoverdracht.
pi_195833343
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Zet die geldpersen maar weer vol aan deze winter.
Daarom vind ik dat "laat 5 miljoen Nederlanders en iedereen die zorg nodig heeft maar doodvallen kunnen wij fijn leven want we zijn het zat" onzinnig

Want ook al wordt het verkapt als muh freedom en middel erger dan de kwaal mbt de economie.

Dan alsnog krijg je economisch zware klappenin eigen land plus vanuit Brussel de rekening uit Zuid Europa.
Zelfs post covid wordt het komende jaren zwaar.
pi_195833388
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:14 schreef NaturalScience het volgende:

[..]


[..]

Dat is een goede vraag.
Het ligt echter wel voor de hand dat wanneer iemand veel virusdeeltjes in zijn neus of luchtwegen meedraagt, een kuch, hoest, of nies ook meer virussen verspreid in vergelijking met iemand die een lage viral load in deze slijmvliezen heeft.

Maar voor de echte sceptici die daar ook een daadwerkelijke correlatie tussen willen horen refereert het artikel gelukkig naar een andere studie die aantoont dat de hoeveelheid virus particles (in asymptomatische patienten) in iemands luchtwegen correleert met de kans op een besmettingsoverdracht.
Luchtwegen omvat meer dan alleen de 'upper respiratory tract'.
I'll give you something to do
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:24:38 #120
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_195833495
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:19 schreef galantis het volgende:

[..]

Luchtwegen omvat meer dan alleen de 'upper respiratory tract'.
De vochtdeeltjes die jij uitspuugt bij een hoest of een nies komen grotendeel uit de nasofarynx (en het speeksel in de mond). Dat is daarom ook de relevante regio om te onderzoeken bij virale transmissie.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:25:36 #121
236264 crew  capricia
pi_195833516
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Zet die geldpersen maar weer vol aan deze winter.
Die EU pot zit nog vol.
Want niemand wil hervormingen doorvoeren. Ook NL niet. :D
Definitely not CIA
pi_195833519
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:24 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

De vochtdeeltjes die jij uitspuugt bij een hoest of een nies komen grotendeel uit de nasofarynx (en het speeksel in de mond). Dat is daarom ook de relevante regio om te onderzoeken bij virale transmissie.
Ben jij viroloog?
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_195833771
En als je kind een gewone huistuinenkeukenverkoudheid hebt In combi met COVID en dat lekker in de klas zit rond te hoesten?
Want jonge kinderen worden nog steeds niet getest.
Want niet nodig volgens RIVM
En waarom mogen kinderen met verkoudheidsklachten gewoon naar school van het RIVM
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:36:35 #124
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195833806
Vanuit basisscholen en kinderopvang zouden de besmettingen vele malen hoger moeten zijn als kleine kinderen net zo besmettelijk zijn als volwassenen. Je zou dan complete clusters moeten waarnemen die als index een KDV of basisschool hebben. Deze zijn ook al langdurig open en de KDV's zelfs nooit helemaal dicht geweest.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195833893
Ik heb het artikel gelezen, @DireStraits7 . Wat zijn de interessante passages die jij er van hebt onthouden? Want ik lees alleen filosofische algemeenheden, nergens wordt ingegaan op de uitvoerbaarheid. Wat is bijvoorbeeld dan een acceptabel niveau van sterfte (niet alleen covid, maar ook de ‘gewone sterfte’ door overige zorg die vastloopt), en hoe maak je dit meetbaar? Wat doe je als deze waardes overschreden worden? Hoe zorg je dat mensen accepteren dat de hoge standaard qua zorg die wij nu hier gewend zijn, omlaag gaat? Ontstaat er dan niet juist een enorme onrust in de bevolking, omdat er een soort competitie ontstaat waarin één individu meer kans op overleven krijgt dan een ander door schaarste?

Ik begrijp dat de discussie er is, want er ís meer dan Covid, en er is een complexe veelvoud aan factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Maar ook in dit artikel ontbreekt de nuance.
pi_195833948
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:29 schreef VoMy het volgende:

[..]

Hoezo?
Wat snap je niet?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195834055
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 21:35 schreef quirina het volgende:
En als je kind een gewone huistuinenkeukenverkoudheid hebt In combi met COVID en dat lekker in de klas zit rond te hoesten?
Want jonge kinderen worden nog steeds niet getest.
Want niet nodig volgens RIVM
En waarom mogen kinderen met verkoudheidsklachten gewoon naar school van het RIVM
Geen idee, rare regel. En sowieso typische Nederlandse regelzucht en bureaucratie die onzinnige beslisboom.

Als mijn kinderen verkouden zijn, blijven ze gewoon thuis. Ook zonder corona is bv. een verkoudheidsvirus al enorm vervelend voor kinderen met bijvoorbeeld astma.
pi_195834511
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 19:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Naar mijn mening moet je voor zo ongeveer elk potentieel risico dat zich kan manifesteren 'n rampenplan hebben liggen. En niet pas gaan bedenken wat je moet doen als het zo ver is. Corona is niet de eerste pandemie in Nederland en vast ook niet de laatste.

Kost geld ja, maar vervolgens is het dan 'n keuze of dat het je waard is of niet.

Zo ja, dan betaal je misschien jarenlang voor iets wat pas weer over tientallen jaren gebeurt. En zo niet, dan weet je dat je bij de eerstvolgende pandemie wederom een probleem hebt. Maar daar is dan voor gekozen.
Laatste pandemie was begin vorige eeuw met de Spaanse griep. Daarvoor hadden we de pest

Beetje lastig plannen maken met zulke lange tussenpozen en verschillende virussen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195834569
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:06 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Laatste pandemie was begin vorige eeuw met de Spaanse griep. Daarvoor hadden we de pest

Beetje lastig plannen maken met zulke lange tussenpozen en verschillende virussen
Nou, nee. Je bepaalt of het je waard is om iets in te richten wat je maar eens in de zoveel tijd nodig hebt als je je baseert op het verleden.

En dan bepalen generaties ook of het ze waard is om voor iets te betalen waar ze wellicht nooit zelf gebruik van maken.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:14:32 #130
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195834708
Frankrijk +45.000, die trekken meteen maar even goed door.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:18:03 #131
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195834777
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Frankrijk +45.000, die trekken meteen maar even goed door.
Wow, dat gaat niet lekker daar
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:22:21 #132
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195834887
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:18 schreef Markesh het volgende:

[..]

Wow, dat gaat niet lekker daar
Niet alleen daar, de US noteerde 85.000 nieuwe gevallen in een dag en 942 doden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195834940
Winter des doods.
pi_195834949
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Niet alleen daar, de US noteerde 85.000 nieuwe gevallen in een dag en 942 doden.
In Italië + 20K. Tsjechië boven de 15k.
pi_195835016
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Frankrijk +45.000, die trekken meteen maar even goed door.
Vol met ongehoorzame Nederlanders daar.
pi_195835067
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nou, nee. Je bepaalt of het je waard is om iets in te richten wat je maar eens in de zoveel tijd nodig hebt als je je baseert op het verleden.

En dan bepalen generaties ook of het ze waard is om voor iets te betalen waar ze wellicht nooit zelf gebruik van maken.
Ik ben gewoon heel benieuwd wat je wil inrichten. Kijk er zijn kleine dingen die je relatief makkelijk kan oplossingen, zoals het gebrek aan medische hulpmiddelen. Kost en paar magazijnen en de voorraad die het langste ligt gaat richting de reguliere gezondheidszorg en vul je aan het nieuwe producten.

Maar de overbelasting van de zorg, hoe wil je daar iets voor inrichting? Ik kan mij nog voorstellen dat je wolkenkrabber vol met ziekenhuiskamers bouwt. Vol met medische apparatuur en klaar voor de volgende pandemie. Maar dan het grootste probleem, het personeel. Ga je generaties opleiden en in de wolkenkrabber zitten tot dat er misschien ooit, als de eerste 4 generaties al met pensioen zijn, een patiënt over de vloer krijgen.

Voor de meeste rampen die Nederland hebben getroffen kan je een plan hebben. Want die waren vergeleken met Covid redelijk beperkt in omvang en duur, vliegrampen, Enschede, Volendam.
pi_195835131
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:29 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ik ben gewoon heel benieuwd wat je wil inrichten. Kijk er zijn kleine dingen die je relatief makkelijk kan oplossingen, zoals het gebrek aan medische hulpmiddelen. Kost en paar magazijnen en de voorraad die het langste ligt gaat richting de reguliere gezondheidszorg en vul je aan het nieuwe producten.

Maar de overbelasting van de zorg, hoe wil je daar iets voor inrichting? Ik kan mij nog voorstellen dat je wolkenkrabber vol met ziekenhuiskamers bouwt. Vol met medische apparatuur en klaar voor de volgende pandemie. Maar dan het grootste probleem, het personeel. Ga je generaties opleiden en in de wolkenkrabber zitten tot dat er misschien ooit, als de eerste 4 generaties al met pensioen zijn, een patiënt over de vloer krijgen.

Voor de meeste rampen die Nederland hebben getroffen kan je een plan hebben. Want die waren vergeleken met Covid redelijk beperkt in omvang en duur, vliegrampen, Enschede, Volendam.
Je kunt iets inrichten waarbij je in relatief korte periode zorgcapaciteit op kunt schalen. Zowel plekken, apparatuur als personeel.

Dat kost natuurlijk wel wat. En wanneer je het nodig hebt, dat weet je niet. Of je dat wel of niet doet, is 'n keuze. Doe je het wel, dan betekent dat betalen en ook wat bedenken waar die opschaalbare zorgcapaciteit zich mee bezig kan houden als er geen pandemie is. En doe je het niet, dan is de consequentie dat als er wel 'n keer wat is, je vrij snel aan de grenzen van je capaciteit zit.
pi_195835176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:04 schreef Evertjan het volgende:

[..]

Toch waren er in Breda ook mensen die bloemen en gebak kwamen brengen voor de mensen in die teststraat.
Dikke prima, kijken zeker niet naar Lange Frans
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195835212
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt iets inrichten waarbij je in relatief korte periode zorgcapaciteit op kunt schalen. Zowel plekken, apparatuur als personeel.

Dat kost natuurlijk wel wat. En wanneer je het nodig hebt, dat weet je niet. Of je dat wel of niet doet, is 'n keuze. Doe je het wel, dan betekent dat betalen en ook wat bedenken waar die opschaalbare zorgcapaciteit zich mee bezig kan houden als er geen pandemie is. En doe je het niet, dan is de consequentie dat als er wel 'n keer wat is, je vrij snel aan de grenzen van je capaciteit zit.
Jij kunt iets inrichten. Lekker abstract. Ik probeerde het juist een concreet beeld die krijgen van je ideeën. Noem eens man en paard en vertel wat dat iets is,
pi_195835217
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nou, nee. Je bepaalt of het je waard is om iets in te richten wat je maar eens in de zoveel tijd nodig hebt als je je baseert op het verleden.

En dan bepalen generaties ook of het ze waard is om voor iets te betalen waar ze wellicht nooit zelf gebruik van maken.
Definieer "zoiets".
Een pandemie kan verschillende oorzaken hebben
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195835269
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:36 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Definieer "zoiets".
Een pandemie kan verschillende oorzaken hebben
Daar moeten experts zich maar over buiten.

Van mij hoeft het niet hoor, maar dan hoef je het in voorkomende gevallen ook niet meer te hebben over opschalen, want die keuze heb je dan eerder al eens - met je hoofd koel - gemaakt.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:41:48 #142
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195835342
Al die (bet) weters hiet in dit topic. Ik lach me te barsten echt.
Hou je gewoon aan de regels! Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:42:28 #143
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195835359
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:41 schreef Snowpea het volgende:
Al die (bet) weters hiet in dit topic. Ik lach me te barsten echt.
Hou je gewoon aan de regels! Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!
Nu leg je de lat wel erg hoog, hoor ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195835398
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:41 schreef Snowpea het volgende:
Al die (bet) weters hiet in dit topic. Ik lach me te barsten echt.
Hou je gewoon aan de regels! Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!
Spreek je jezelf nu niet een klein beetje tegen dan? 😂
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:44:36 #145
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195835406
quote:
Zeker interessant, maar je linkt niet naar een onderzoek maar naar een persbericht.
Uit het onderzoek, overigens:



quote:
Nonetheless, the greatest proportion of test-positive contacts within most age groups were exposed to index cases ages 20-44 years (Fig. 2C, fig. S5, and table S8).
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:45:07 #146
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195835419
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:44 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Spreek je jezelf nu niet een klein beetje tegen dan? 😂
Hoezo?
pi_195835432
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:41 schreef Snowpea het volgende:
Al die (bet) weters hiet in dit topic. Ik lach me te barsten echt.
Hou je gewoon aan de regels! Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!
Zelden zulke stieren poep gelezen. Jouw stellingname impliceert dat er geen land in de wereld is waar men zich vier weken aan de regels heeft houden, want overal is wat hand.
pi_195835480
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:45 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Hoezo?
Ik citeer:

Hou je gewoon aan de regels! Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!


Als ik die zekerheid zou hebben, zou ik me accuut een maand in de kelderkast verstoppen met mijn gezin en een noodrantsoen. Je beticht anderen van betweterigheid, maar zelf doe je er met deze uitspraak mijn inziens net zo hard aan mee.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:49:05 #149
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195835508
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:45 schreef maan_man het volgende:

[..]

Zelden zulke stieren poep gelezen. Jouw stellingname impliceert dat er geen land in de wereld is waar men zich vier weken aan de regels heeft houden, want overal is wat hand.
Dat is dus ook zo. Er is geen enkel Westers land waar 'alle' mensen zich aan de regels hebben gehouden.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:53:39 #150
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195835604
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:47 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik citeer:

Hou je gewoon aan de regels! Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!

Als ik die zekerheid zou hebben, zou ik me accuut een maand in de kelderkast verstoppen met mijn gezin en een noodrantsoen. Je beticht anderen van betweterigheid, maar zelf doe je er met deze uitspraak mijn inziens net zo hard aan mee.
Zit al sinds maart in zelfisolatie. Heb m'n baan in de zorg opgezegd. Kom 2 x per week buiten om boodschappen te doen. Ik doe nergens aan mee.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:55:05 #151
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195835634
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:45 schreef maan_man het volgende:

[..]

Zelden zulke stieren poep gelezen. Jouw stellingname impliceert dat er geen land in de wereld is waar men zich vier weken aan de regels heeft houden, want overal is wat hand.
Uh...wat is jouw theorie dan? Dat covid zich magisch verspreid zonder menselijke inmenging?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195835640
Elke keer dat ik lees hoe het eraan toegaat in ziekenhuizen choqueert het me toch weer: De eerste golf bracht cadeautjes naar het Haagse HagaZiekenhuis. De tweede golf? Middelvingers Een paar passages:

‘Mensen zijn slinks hoor’, vertelt Arnold de Zoete, oud-verpleegkundige en nu unithoofd van een covidafdeling. ‘Na het bezoekuur sluiten ze zich op in de badkamer.’ Verpleegkundigen die hen proberen weg te sturen worden geïntimideerd, bedreigd zelfs, krijgen ‘ik weet wie je bent’ naar hun hoofd geslingerd. Op maandag moet tot twee keer toe de politie het ziekenhuis in om een familie, tien tot vijftien man sterk, eruit te zetten. Zij wilden naast het sterfbed van een patiënt een familieruzie oplossen. (...)

De ruimte voor reguliere zorg is nu nog krapper, ook al omdat patiënten nu zieker zijn dan voorheen, en daardoor langer in het ziekenhuis moeten blijven liggen. ‘Dat is onder andere een gevolg van de eerste golf’, zegt operationeel team-voorzitter Poldermans. ‘Patiënten die wij toen niet konden helpen, kampen nu met de problemen. Een galblaas kan gaan ontsteken als je die niet op tijd verwijdert, een liesbreuk raakt op den duur wel bekneld.’ (...)

Een groot verschil met de eerste golf is dat het virus nu ook het personeel raakt. Het Haga heeft een eigen teststraat voor personeel, waar iedereen met een loopneus terechtkan, maar die dagelijkse tientallen testers zijn die dag niet inzetbaar op de werkvloer. Ze moeten eerst de uitslag afwachten. Iemand met corona is zeker tien dagen uit de running. Deze week zijn dat er al 42.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195835720
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
Elke keer dat ik lees hoe het eraan toegaat in ziekenhuizen choqueert het me toch weer: De eerste golf bracht cadeautjes naar het Haagse HagaZiekenhuis. De tweede golf? Middelvingers Een paar passages:

‘Mensen zijn slinks hoor’, vertelt Arnold de Zoete, oud-verpleegkundige en nu unithoofd van een covidafdeling. ‘Na het bezoekuur sluiten ze zich op in de badkamer.’ Verpleegkundigen die hen proberen weg te sturen worden geïntimideerd, bedreigd zelfs, krijgen ‘ik weet wie je bent’ naar hun hoofd geslingerd. Op maandag moet tot twee keer toe de politie het ziekenhuis in om een familie, tien tot vijftien man sterk, eruit te zetten. Zij wilden naast het sterfbed van een patiënt een familieruzie oplossen. (...)

De ruimte voor reguliere zorg is nu nog krapper, ook al omdat patiënten nu zieker zijn dan voorheen, en daardoor langer in het ziekenhuis moeten blijven liggen. ‘Dat is onder andere een gevolg van de eerste golf’, zegt operationeel team-voorzitter Poldermans. ‘Patiënten die wij toen niet konden helpen, kampen nu met de problemen. Een galblaas kan gaan ontsteken als je die niet op tijd verwijdert, een liesbreuk raakt op den duur wel bekneld.’ (...)

Een groot verschil met de eerste golf is dat het virus nu ook het personeel raakt. Het Haga heeft een eigen teststraat voor personeel, waar iedereen met een loopneus terechtkan, maar die dagelijkse tientallen testers zijn die dag niet inzetbaar op de werkvloer. Ze moeten eerst de uitslag afwachten. Iemand met corona is zeker tien dagen uit de running. Deze week zijn dat er al 42.
Volk dat zorgpersoneel intimideert moet gewoon opgepakt en een weekje weggestopt worden. Laat ze daar maar eens een spoedwet voor aanmaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2020 22:59:25 ]
pi_195835732
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:49 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Dat is dus ook zo. Er is geen enkel Westers land waar 'alle' mensen zich aan de regels hebben gehouden.
Goed, als je alle heel letterlijk neemt, dan moet ik jou gelijk geven. Maar wij hebben in het voorjaar hele strenge lockdowns gezien van België tot Spanje en een grote meerderheid heeft zich aan de regels gehouden en wat is de status in die landen nu. Maar goed, blijft overeind dat je stellingname vrij dom en zeker betweterig overkomt.

Ik ben geen viroloog, dus ik luister ook alleen meer naar wat de deskundige zeggen. Volgens mij heeft Jaap gezegd dat het mooi zijn als wij met het huidige pakket bereiken dat de R0 rond de 0,9 komt, dan wordt alles weer beheersbaar. Waarom zou Jaap de lat zo laag leggen als volgens jou het probleem het land uit kan zijn.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:04:25 #155
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195835859
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:59 schreef maan_man het volgende:

[..]

Goed, als je alle heel letterlijk neemt, dan moet ik jou gelijk geven. Maar wij hebben in het voorjaar hele strenge lockdowns gezien van België tot Spanje en een grote meerderheid heeft zich aan de regels gehouden en wat is de status in die landen nu. Maar goed, blijft overeind dat je stellingname vrij dom en zeker betweterig overkomt.

Ik ben geen viroloog, dus ik luister ook alleen meer naar wat de deskundige zeggen. Volgens mij heeft Jaap gezegd dat het mooi zijn als wij met het huidige pakket bereiken dat de R0 rond de 0,9 komt, dan wordt alles weer beheersbaar. Waarom zou Jaap de lat zo laag leggen als volgens jou het probleem het land uit kan zijn.
Beheersbaar is een ander uitgangspunt, inderdaad, maar we moeten ook niet gaan doen alsof iedereen zich netjes aan de regels heeft gehouden want anders was het nu WEL beheersbaar geweest in Nederland en dat is het niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195835866
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Uh...wat is jouw theorie dan? Dat covid zich magisch verspreid zonder menselijke inmenging?
Dat je het kunt remmen met de huidige maatregelen, maar dat de stellingname dat er na een maand niks meer aan de hand is als wij de regels opvolgen veel de absoluut is. En dat schreef @Snowpea toch echt:

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:41 schreef Snowpea het volgende:
Als iedereen in dit land dat zou doen is er over een maand niets meer aan de hand!
Als er had gestaan dan is de situatie enigszins beheersbaar oké. Maar niks meer aan de hand slaat nergens op.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:06:02 #157
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195835891
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:04 schreef maan_man het volgende:

[..]

Dat je het kunt remmen met de huidige maatregelen, maar dat de stellingname dat er na een maand niks meer aan de hand is als wij de regels opvolgen veel de absoluut is. En dat schreef @:Snowpea toch echt:
[..]

Als er had gestaan dan is de situatie enigszins beheersbaar oké. Maar niks meer aan de hand slaat nergens op.
Ah, ah, dat moeten we nog wel even afwachten, he? Laten we het iig hopen dat het lukt maar tot dusverre hebben we nog weinig groot effect gezien van de maatregelen. Ik hoop nog steeds dat het wel gaat lukken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:06:29 #158
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195835903
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 22:59 schreef maan_man het volgende:

[..]

Goed, als je alle heel letterlijk neemt, dan moet ik jou gelijk geven. Maar wij hebben in het voorjaar hele strenge lockdowns gezien van België tot Spanje en een grote meerderheid heeft zich aan de regels gehouden en wat is de status in die landen nu. Maar goed, blijft overeind dat je stellingname vrij dom en zeker betweterig overkomt.

Ik ben geen viroloog, dus ik luister ook alleen meer naar wat de deskundige zeggen. Volgens mij heeft Jaap gezegd dat het mooi zijn als wij met het huidige pakket bereiken dat de R0 rond de 0,9 komt, dan wordt alles weer beheersbaar. Waarom zou Jaap de lat zo laag leggen als volgens jou het probleem het land uit kan zijn.
De grote meerderheid in heel Europa heeft zich pertinent niet aan de regels gehouden en doet dat nog steeds niet! En wat Jaap zegt zal mijn me reet roesten!
pi_195836049
Zo dan, uit het eerder vermelde Paroolartikel:

De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. “Daar ben ik trots op. Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn.


Nee, mijn filosofie is dat niet. Ik leef liever in een samenleving waarin 43-jarigen nog wat extra levensjaren krijgen om bijvoorbeeld hun kinderen een paar jaar ouder te zien worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195836071
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:06 schreef Snowpea het volgende:

[..]

De grote meerderheid in heel Europa heeft zich pertinent niet aan de regels gehouden en doet dat nog steeds niet! En wat Jaap zegt zal mijn me reet roesten!
Ik vind het mooi hoe jij dergelijke onderbuikgevoelens als een feit presenteert. Hoe groot was die meerderheid dan? Waar kan ik hier meer over lezen? Welke regels golden op een bepaald moment in een bepaald land en welke zijn overtreden?
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:14:48 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836083
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:13 schreef Claudia_x het volgende:
Zo dan, uit het eerder vermelde Paroolartikel:

De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. “Daar ben ik trots op. Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn.


Nee, mijn filosofie is dat niet. Ik leef liever in een samenleving waarin 43-jarigen nog wat extra levensjaren krijgen om bijvoorbeeld hun kinderen een paar jaar ouder te zien worden.
Doodeng mannetje die gast. Hoe krijgt die het uit z'n strot.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195836114
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Doodeng mannetje die gast. Hoe krijgt die het uit z'n strot.
Hij was ook de man van de 'sociale promiscuïteit' waar maar een einde aan moest komen. Daar ageert zelfs Marli Huijer tegen in het Paroolartikel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:17:18 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836132
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hij was ook de man van de 'sociale promiscuïteit' waar maar een einde aan moest komen. Daar ageert zelfs Marli Huijer tegen in het Paroolartikel.
Gewoon de wijze waarop hij het al zegt: "in gesprek moeten gaan"...

Dan weet je het wel. Wat een absolute randdebiel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:18:05 #164
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195836149
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Doodeng mannetje die gast. Hoe krijgt die het uit z'n strot.
Hoezo?

Niet elk lijf te te redden, gezond te maken etc

Waarom is het eng om sterfelijkheid en aftakeling te benoemen zoals het is?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:18:28 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836160
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:18 schreef Molo het volgende:

[..]

Hoezo?

Niet elk lijf te te redden, gezond te maken etc

Waarom is het eng om sterfelijkheid en aftakeling te benoemen zoals het is?
Maar zo benoemt hij dat helemaal niet... Overigens ook weinig verbazingwekkend dat men diens platte utilisme kennelijk onderschrijft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:19:10 #166
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195836184
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hij was ook de man van de 'sociale promiscuïteit' waar maar een einde aan moest komen. Daar ageert zelfs Marli Huijer tegen in het Paroolartikel.
Ja dat ben ik met je eens

Net of een knuffel aan iemand geven het nieuwe bareback gangbangen met hiv-homo's is in Groningse parken :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:19:33 #167
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195836191
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:14 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ik vind het mooi hoe jij dergelijke onderbuikgevoelens als een feit presenteert. Hoe groot was die meerderheid dan? Waar kan ik hier meer over lezen? Welke regels golden op een bepaald moment in een bepaald land en welke zijn overtreden?
Sorry, geen onderbuikgevoelens hier. En de vragen die je stelt kun je zelf het antwoord op vinden.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:20:00 #168
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836205
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:13 schreef Claudia_x het volgende:
Zo dan, uit het eerder vermelde Paroolartikel:

De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. “Daar ben ik trots op. Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn.


Nee, mijn filosofie is dat niet. Ik leef liever in een samenleving waarin 43-jarigen nog wat extra levensjaren krijgen om bijvoorbeeld hun kinderen een paar jaar ouder te zien worden.
Da's een lastige. Er zijn momenten dat er nog levensrekkende medische handelingen gedaan worden die totaal geen kwaliteit van leven opleveren, alleen een kwantiteit van leven.
Ja, ik zou altijd tekenen voor extra levensjaren maar dan wel op een manier dat het leven nog waardig is MAAR dat moet dan wel mijn keuze zijn. Als jouw keuze is om zo lang mogelijk door te gaan dan moet dat ook mogelijk zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:20:36 #169
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195836223
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gewoon de wijze waarop hij het al zegt: "in gesprek moeten gaan"...

Dan weet je het wel. Wat een absolute randdebiel.
Het 'daar ben ik trots op' is vreselijk én dom én kwetsend verwoord

Wat hij daarna zegt vind ik geloof ik niets mis mee. Het is niet wenselijk om te horen voor mensen die niks met sterfelijkheid te maken willen hebben, maar dat maakt het voor mij nog geen slecht verhaal
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:21:27 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836239
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:20 schreef Molo het volgende:

[..]

Het 'daar ben ik trots op' is vreselijk én dom én kwetsend verwoord

Wat hij daarna zegt vind ik geloof ik niets mis mee. Het is niet wenselijk om te horen voor mensen die niks met sterfelijkheid te maken willen hebben, maar dat maakt het voor mij nog geen slecht verhaal
Waar zou die meneer met de patiënten in kwestie precies over in gesprek willen gaan, denk je?

Met inachtneming van wat Claudia terecht opmerkte...

Waar bemoeit die vent zich mee?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:22:23 #171
21467 franske19
Hit the deck!
pi_195836255
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 20:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

Een vorm van triage denk ik. Was in Italië ook zo met de eerste golf iedereen werd opgenomen in het ziekenhuis waardoor de ziekenhuizen heftig overbelast raakten , hier in Nederland ging men "voorsorteren" waardoor het niet zo erg werd als in Italië, dat voorsorteren moet je lezen als, oudjes bewust laten creperen
In Italië leggen ze iedereen aan de ventilator zelfs diegene zonder enig perspectief. Dat is eigenlijk gewoon een vorm van marteling.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:22:36 #172
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836259
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waar zou die meneer met de patiënten in kwestie precies over in gesprek willen gaan, denk je?

Met inachtneming van wat Claudia terecht opmerkte...

Waar bemoeit die vent zich mee?
Hetzelfde waar jij je mee bemoeit, geloof ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:23:33 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836282
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hetzelfde waar jij je mee bemoeit, geloof ik.
Zij het dat ik het niet aankaart, of het wel of niet wenselijk is om iemand wel of niet te helpen op basis van een utilistisch wereldbeeld.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195836307
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:18 schreef Molo het volgende:

[..]

Hoezo?

Niet elk lijf te te redden, gezond te maken etc

Waarom is het eng om sterfelijkheid en aftakeling te benoemen zoals het is?
Kansen op herstel zijn geen exacte wetenschap. En daarnaast kunnen levensverlengende ingrepen ook waardevol zijn. Ik denk niet dat het aan ons is om voor een ander te bepalen wanneer diegene het einde moet accepteren.

Overigens ben ik er zelf erg van onder de indruk hoe goed onze artsen hiermee omgaan, om bijvoorbeeld familieleden te helpen zich een realistisch beeld te vormen van kansen op een herstel dat 'verenigbaar is met het leven'. Ik lees in dit artikel eigenlijk een hoop kritiek op iets dat over het algemeen goed gaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:25:36 #175
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195836317
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waar zou die meneer met de patiënten in kwestie precies over in gesprek willen gaan, denk je?

Met inachtneming van wat Claudia terecht opmerkte...

Waar bemoeit die vent zich mee?
Over de wel en niet toegevoegde waarde van medische interventies. De mogelijkheden, de risico's en de wensen van de patiënt.
Beleid afspreken, daar lijkt me niks mis mee.

Begrijp me niet verkeerd, die man verwoordt dingen raar en vervelend en hij heeft ook gewoon een enge kop. Maar ik verwacht van elke medisch specialist en huisarts dat ze zulke gesprekken tijdig en juist voeren.

Het níet voeren zou ik schandaliger vinden
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:25:41 #176
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836319
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zij het dat ik het niet aankaart, of het wel of niet wenselijk is om iemand wel of niet te helpen op basis van een utilistisch wereldbeeld.
Jij geef je mening, hij geeft zijn mening. En ik vind de discussie op zich heel waardevol want hoe anders bepalen we wat onze waardes zijn?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195836322
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:13 schreef Claudia_x het volgende:
Zo dan, uit het eerder vermelde Paroolartikel:

De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. “Daar ben ik trots op. Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn.


Nee, mijn filosofie is dat niet. Ik leef liever in een samenleving waarin 43-jarigen nog wat extra levensjaren krijgen om bijvoorbeeld hun kinderen een paar jaar ouder te zien worden.
Tja, zonder dat ontmoedigingsbeleid waren de ziekenhuizen allang overlopen, ook nu. Ik vind het discutabel dat men hier trots zit te doen over hoe vooruitstrevend wij zijn, terwijl in Nederland extreem veel mensen thuis sterven. Opgegeven en al.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:26:17 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836331
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:25 schreef Molo het volgende:

[..]

Over de wel en niet toegevoegde waarde van medische interventies. De mogelijkheden, de risico's en de wensen van de patiënt.
Beleid afspreken, daar lijkt me niks mis mee.

Begrijp me niet verkeerd, die man verwoordt dingen raar en vervelend en hij heeft ook gewoon een enge kop. Maar ik verwacht van elke medisch specialist en huisarts dat ze zulke gesprekken tijdig en juist voeren.

Het níet voeren zou ik schandaliger vinden
Zoals Claudia al zegt: dat gebeurt al.

Dus waar wil meneer nog verder over babbelen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:27:02 #179
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836349
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:25 schreef Confetti het volgende:

[..]

Tja, zonder dat ontmoedigingsbeleid waren de ziekenhuizen allang overlopen, ook nu. Ik vind het discutabel dat men hier trots zit te doen over hoe vooruitstrevend wij zijn, terwijl in Nederland extreem veel mensen thuis sterven. Opgegeven en al.
Jij hebt liever dat ze alleen aan een ventilator in een ziekenhuis doodgaan? Wel eerlijk blijven, dat was gewoon de keuze, thuis sterven of alleen in een ziekenhuis.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:27:07 #180
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195836351
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kansen op herstel zijn geen exacte wetenschap. En daarnaast kunnen levensverlengende ingrepen ook waardevol zijn. Ik denk niet dat het aan ons is om voor een ander te bepalen wanneer diegene het einde moet accepteren.

Overigens ben ik er zelf erg van onder de indruk hoe goed onze artsen hiermee omgaan, om bijvoorbeeld familieleden te helpen zich een realistisch beeld te vormen van kansen op een herstel dat 'verenigbaar is met het leven'. Ik lees in dit artikel eigenlijk een hoop kritiek op iets dat over het algemeen goed gaat.
Oh dan denken we er gewoon hetzelfde over.

Bespreken wat scenario's zijn is idd geen harde exactheid. En idd, dat is hartstikke prima geregeld in Nederland en wordt door gros van de artsen prima gedaan.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:27:41 #181
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836360
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zoals Claudia al zegt: dat gebeurt al.

Dus waar wil meneer nog verder over babbelen?
Die meneer wil verder babbelen of onze verwachtingspatronen qua zorg nog wel realitisch zijn, bijvoorbeeld.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:27:56 #182
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195836365
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:22 schreef franske19 het volgende:

[..]

In Italië leggen ze iedereen aan de ventilator zelfs diegene zonder enig perspectief. Dat is eigenlijk gewoon een vorm van marteling.
Zwaar katholiek land met soort heilige status voor oude mensen

Dat verschilt nogal van Nederland ja
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:28:38 #183
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836376
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Die meneer wil verder babbelen of onze verwachtingspatronen qua zorg nog wel realitisch zijn, bijvoorbeeld.
Hoezo? Wat is er op dit moment onrealistisch?

Volgens mij beseft dit heerschap niet dat datgene wat zogenaamd niet gebeurt, al lang gebeurt.

Mijn vraag blijft dan ook: waar wil meneer nog meer over babbelen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195836388
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Jij hebt liever dat ze alleen aan een ventilator in een ziekenhuis doodgaan? Wel eerlijk blijven, dat was gewoon de keuze, thuis sterven of alleen in een ziekenhuis.
Ik geloof dat er tussen die 6 op de 10 die nu thuis sterven vast genoeg mensen waren geweest die het hadden gered. Zelfs in Italie toen alles overliep haalde toch iets van 15% de eindstreep.

Ik ben ervan overtuigd dat meer mensen waren opgenomen als er meer plek was. Het is ook een kwalijke noodzaak verkocht als modern denken over de dood.
pi_195836422
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Doodeng mannetje die gast. Hoe krijgt die het uit z'n strot.
ik wil wel eens een gesprek met hem aangaan.......denk dat hij er daarna wel anders over denkt.

ik heb zelf een gehandicapte vrouw die zelf geen spierkracht meer heeft en niet kan staan/lopen maar wij doen en beleven meer als de gemiddelde nederlander alleen nu ff niet natuurlijk :D
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:33:09 #186
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836441
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:31 schreef Predator40 het volgende:

[..]

ik wil wel eens een gesprek met hem aangaan.......denk dat hij er daarna wel anders over denkt.

ik heb zelf een gehandicapte vrouw die zelf geen spierkracht meer heeft en niet kan staan/lopen maar wij doen en beleven meer als de gemiddelde nederlander.
En dat is meer dan waardevol. Ik heb het hele stuk gelezen, en voor mij is wel duidelijk wat die gozer voorstaat, ondanks al z'n zalvende 'we moeten weer aan het wij gaan denken'-geslogan. Het is allesbehalve een wij-gedachte die dit heerschap voorstaat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:33:52 #187
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836452
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:29 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ik geloof dat er tussen die 6 op de 10 die nu thuis sterven vast genoeg mensen waren geweest die het hadden gered. Zelfs in Italie toen alles overliep haalde toch iets van 15% de eindstreep.

Ik ben ervan overtuigd dat meer mensen waren opgenomen als er meer plek was. Het is ook een kwalijke noodzaak verkocht als modern denken over de dood.
Hmm...en de gevolgen van op de IC liggen voor die mensen? Je weet dat het zelfs voor kerngezonde mensen een enorme aanslag is waar je maandenlang last van houd?
En zeker als we hebben over mensen met serieuze onderliggende aandoeningen lijkt mij dat helemaal niet wenselijk maar goed, zo sta ik er in.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195836466
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En dat is meer dan waardevol. Ik heb het hele stuk gelezen, en voor mij is wel duidelijk wat die gozer voorstaat, ondanks al z'n zalvende 'we moeten weer aan het wij gaan denken'-geslogan. Het is allesbehalve een wij-gedachte die dit heerschap voorstaat.
met "wij" bedoeld hij alle gezonde en jonge mensen ......
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:35:36 #189
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836473
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En dat is meer dan waardevol. Ik heb het hele stuk gelezen, en voor mij is wel duidelijk wat die gozer voorstaat, ondanks al z'n zalvende 'we moeten weer aan het wij gaan denken'-geslogan. Het is allesbehalve een wij-gedachte die dit heerschap voorstaat.
1.4 miljoen Nederlanders werkzaam in de zorg, een aantal wat per kwartaal nog met tienduizenden stijgt. En kosten verhogingen van minimaal 5% per jaar. Hoe lang denk jij dat die boot te water zal gaan zonder serieuze discussies over wat de zorg moet bieden?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:35:36 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836474
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:34 schreef Predator40 het volgende:

[..]

met "wij" bedoeld hij alle gezonde en jonge mensen ......
Precies. Plat utilistisch materialisme verpakt als neo-new age gebazel over 'wij'.

In wezen van het absolute egoïsme waar hij zogenaamd zo ontdaan over is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:36:35 #191
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836484
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

1.4 miljoen Nederlanders werkzaam in de zorg, een aantal wat per kwartaal nog met tienduizenden stijgt. En kosten verhogingen van minimaal 5% per jaar. Hoe lang denk jij dat die boot te water zal gaan zonder serieuze discussies over wat de zorg moet bieden?
... dan zou deze meneer dat gewoon moeten zeggen dat het een geldkwestie is i.p.v. dat meelmonderige geneuzel over 'wij'.

Kennelijk is dat heel moeilijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:37:14 #192
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836493
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

... dan zou deze meneer dat gewoon moeten zeggen dat het een geldkwestie is i.p.v. dat meelmonderige geneuzel over 'wij'.

Kennelijk is dat heel moeilijk.
Nee, dat is niet alleen een geld kwestie. Maar blijkbaar wil jij geen serieuze discussie maar alleen veroordelen. Soit.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:37:53 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836498
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is niet alleen een geld kwestie. Maar blijkbaar wil jij geen serieuze discussie maar alleen veroordelen. Soit.
... het is meer dan een geld kwestie, in welk opzicht precies?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:38:37 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195836509
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het is allesbehalve een wij-gedachte die dit heerschap voorstaat.
Het is vooral een andere wij-gedachte. Die meer schade meeneemt dan alleen die van het virus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:39:05 #195
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836523
Voorbeeld... als zo'n 43-jarige onbehandelbare persoon over miljarden beschikt en die wil stoppen in kansloze behandelingen, is het dan nog steeds 'een probleem'?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195836553
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:25 schreef Molo het volgende:

(...) en hij heeft ook gewoon een enge kop.
_O-

In januari hebben artsen besloten tot palliatieve sedatie bij mijn moeder. Het merkwaardige is dat de behandelend arts zo invoelend was tijdens ons gesprek hierover dat ik het gevoel had dat wij (de familie) die beslissing hadden genomen, in samenspraak met de artsen. Een week later begon dat me dwars ze zitten. Ik belde met de arts: had ik wel het juiste gekozen, was er werkelijk geen enkel perspectief meer? En pas toen ontdekte ik dat niet ik het besluit had genomen maar de artsen zelf. Klaarblijkelijk is toestemming van de familie niet vereist. Artsen hebben nu dus al mogelijkheden om te besluiten dat genoeg genoeg is - en dat gebeurt ook.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:41:10 #197
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836558
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:27 schreef Molo het volgende:

[..]

Zwaar katholiek land met soort heilige status voor oude mensen

Dat verschilt nogal van Nederland ja
In Nederland ben je tegenwoordig vooral een wandelend kosten- en batenplaatje.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:41:27 #198
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836560
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voorbeeld... als zo'n 43-jarige onbehandelbare persoon over miljarden beschikt en die wil stoppen in kansloze behandelingen, is het dan nog steeds 'een probleem'?
Het is nu ook geen probleem, dat geld word er gewoon ingestoken vandaag. Zelfs als iedereen weet dat het geen enkele winst oplevert probeert men het toch.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:42:08 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836575
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het is nu ook geen probleem, dat geld word er gewoon ingestoken vandaag. Zelfs als iedereen weet dat het geen enkele winst oplevert probeert men het toch.
Ja, nog wel. Maar die discussie moeten we toch gaan voeren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:43:43 #200
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195836601
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, nog wel. Maar die discussie moeten we toch gaan voeren?
Waarom niet eigenlijk? Waarom word er altijd zo krampachtig over gedaan? Als we die discussie nou eens als maatschappij gewoon gaan voeren zodat we allemaal weten wat er kan, niet kan en wat we bereid zijn op te geven of niet om het mogelijk te maken.

Dit is niet bepaald nieuw, he?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:44:11 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195836608
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, nog wel. Maar die discussie moeten we toch gaan voeren?
Zeker.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Beste debater 2022 zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:45:26 #202
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195836626
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 23:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Waarom niet eigenlijk? Waarom word er altijd zo krampachtig over gedaan? Als we die discussie nou eens als maatschappij gewoon gaan voeren zodat we allemaal weten wat er kan, niet kan en wat we bereid zijn op te geven of niet om het mogelijk te maken.
Dat is het punt niet. Het punt is: het is een geldkwestie, de rest is bijzaak.

Want als straks die discussie is gevoerd, en er inderdaad van overheidswege besloten wordt wanneer wel of niet wordt ingegrepen, kan die 43-jarige met z'n miljarden gewoon alsnog behandelingen aanvragen, al dan niet elders. En geen haan die ernaar zal kraaien. Want: het kost niets.

Ofwel, wat maakt dat dit iets anders is dan een ordinaire geldkwestie? Is niet erg, maar zeg dat dan gewoon.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')