Begin 16e eeuw dus, dat vind ik nog best dichtbij.quote:Op woensdag 5 januari 2022 20:52 schreef Toekito het volgende:
Heyik ben er ook nog
Kwam er bij toeval achter dat ik van James V, schotse koning, af stam. Dus moet nog even achterhalen waar ik mijn kroon kan ophalen
Maar verder nog niet veel boeiends gevonden. Of het moet een lijntje tussen James V en Queen Elizabeth II zijn.
Voor een kwartierstaat van een kennis kwam ik Johannes van Heurn tegen. Leuk weer een plaatje van een voorvader voor haar.quote:Op donderdag 6 januari 2022 14:06 schreef Moira het volgende:
Ik heb uit die tijd Johannes Heurnius (eerste rector magnificus van de Universiteit Leiden) als directe voorouder (afstammeling van de graven van Horn).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Johannes_Heurnius
Kerel schreef kort voor zijn dood een boek over (voorkomen van) de pest en een paar jaar daarna gingen z’n vrouw en 3 kinderen dood aan de pest
Ik teer in dit geval nog op m'n vaders eerdere werk, dus ik heb niet met eigen ogen zijn onderbouwing gezien (hij heeft dat dan weer niet opgeslagen dus ik ga in de loop der jaren zelf alles nog eens langs). Maar weet wel dat hij er niks in heeft gezet waar hij zelf niet zeker van was, en de beste man was kritisch.quote:Op donderdag 6 januari 2022 18:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Voor een kwartierstaat van een kennis kwam ik Johannes van Heurn tegen. Leuk weer een plaatje van een voorvader voor haar.
Heb je goede bewijzen/argumenten voor zijn overgrootouders?
Zijn deze Jacob II, des H. R. Rijksgraaf van Horne en Altena en Anna gravin van Arenberg ?
Hodenpijl kwam ik ook meermaals tegenquote:Op donderdag 6 januari 2022 16:25 schreef Dagoduck het volgende:
Stam in die tijd trouwens ook nog af van François van Rhoon en Johanna Oem van Wijngaarden. Verder terug heb ik van die tak nog geen voorouders gevonden (onderbouwd door goede bronnen, weet niet echt waar ik dat moet zoeken), maar als ik de reeksen die op internet zwerven mag geloven stam ik via die Oem van Wijngaarden af van Janna van (Beieren-)Schagen, en via die tak ook van de Von Kleves, dus dat is al één manier om een familieconnectie met @:Toekito te leggen.
Via die eerder genoemde Adam van Segwaert stam ik ook af van huizen als Van Hodenpijl, Van Brederode, Van Cysoing. Dus via die route komen we er ook wel.
Moira, zie je DM voor een linkje naar een bestand over Heurnquote:Op donderdag 6 januari 2022 23:36 schreef Moira het volgende:
Wel heeft hij zijn overgrootouders er inderdaad als 'Jacob II graaf van Horne' en 'Anna van Kerckem van Aremberg' staan.
Ik stam wel af van Machtelt Dircxdr. van der Horn en haar oudouder Beatrix Lodewijcksdr borchgrave van Altenaquote:Op donderdag 6 januari 2022 18:44 schreef Bluesdude het volgende:
Jacob II, des H. R. Rijksgraaf van Horne en Altena
Oei... daar heb ik geen gegevens over.quote:Op zondag 9 januari 2022 20:04 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik stam wel af van Machtelt Dircxdr. van der Horn en haar oudouder Beatrix Lodewijcksdr borchgrave van Altena![]()
Loopt daar nog ergens een connectie?
Ik weet niet wie je een DM hebt gestuurd maar ik heb er geenquote:Op zondag 9 januari 2022 17:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Moira, zie je DM voor een linkje naar een bestand over Heurn
Er is iets misgegaan. Dan maar zo :quote:Op maandag 10 januari 2022 01:27 schreef Moira het volgende:
[..]
Ik weet niet wie je een DM hebt gestuurd maar ik heb er geen
Dan ben je de Dikke ook vast tegen gekomen. Daar kwam ik ook banden mee tegen. Zou een verre voorvader zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2022 14:06 schreef Moira het volgende:
Ik heb uit die tijd Johannes Heurnius (eerste rector magnificus van de Universiteit Leiden) als directe voorouder (afstammeling van de graven van Horn).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Johannes_Heurnius
Kerel schreef kort voor zijn dood een boek over (voorkomen van) de pest en een paar jaar daarna gingen z’n vrouw en 3 kinderen dood aan de pest
Wow helemaal super dit, over mijn (voor zover bekend uiteraard) directe voorouders, dankjewel!quote:Op maandag 10 januari 2022 09:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is iets misgegaan. Dan maar zo :
------
Kun je dit downloaden. Heurn uit CBG jaarboek 1965
https://we.tl/t-OgoxGW4Y4e
Yep, die staat er ook inquote:Op maandag 10 januari 2022 17:22 schreef Toekito het volgende:
[..]
Dan ben je de Dikke ook vast tegen gekomen. Daar kwam ik ook banden mee tegen. Zou een verre voorvader zijn.
Toch blijven zoeken of je deze lijn kunt bevestigen.quote:Op maandag 10 januari 2022 21:23 schreef Moira het volgende:
[..]
Wow helemaal super dit, over mijn (voor zover bekend uiteraard) directe voorouders, dankjewel!
Sowieso dat aanstellerige gedrag met romeinse cijfers achter je naam....maargoed wie ben ikquote:Op maandag 10 januari 2022 21:27 schreef Moira het volgende:
[..]
Yep, die staat er ook in
Al klopt er bij mij volgens mij geen zak van welke Willem nou nummertje III / IV / V heeft. Moet ik nog maar ff een keer goed uitzoeken
Eminem is het niet met je eens.quote:Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef Toekito het volgende:
[..]
Sowieso dat aanstellerige gedrag met romeinse cijfers achter je naam....maargoed wie ben ik
Ja alles 17e eeuws en eerder wil ik me tzt steeds wat beter in verdiepen, paleografie-cursusje volgen enzo, contact zoeken met mensen die daadwerkelijk geleerd zijn in geschiedenis uit die periodes om gezinnen in context te kunnen plaatsen, etc. Tot die tijd staat alles <1700 er een beetje losjes in met de kennis uit de tijd dat m'n vader z'n onderzoek deed ~20 jaar geledenquote:Op maandag 10 januari 2022 22:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toch blijven zoeken of je deze lijn kunt bevestigen.
Het is geschreven en onderzocht voor 1965. Maar nu is er veel gedigitaliseerd.
Uren lang wroeten met google... en wie weet vind je een tekst/scan van andere oude documenten.
Mijn kennnis is een nazaat van Anna Maria Clara van Berck, achter(3)kleindochter van Johannes van Heurn en Christina Beijer
Die nummers kenden ze zich over het algemeen niet zelf toe.quote:Op maandag 10 januari 2022 22:26 schreef Toekito het volgende:
Sowieso dat aanstellerige gedrag met romeinse cijfers achter je naam....maargoed wie ben ik
Het misverstand is dat Willem, de zoon van Engelbert van Horne, geen graaf van Horne was, maar heer van Cranendonck (en Eindhoven). Willem IV is dus correct in jouw geval.quote:Op dinsdag 11 januari 2022 09:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Hij is de kleinzoon van Willem V van Horn. Die volgens andere bronnen Willem IV van Horne is.
Leuk. Mijn familielid (Gerhard Jan Izak Gordinou de Gouberville, die in Amerika aankwam in 1890 en daar door het leven ging als John Gordino) is in 1911 naar Europa gegaan.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 18:22 schreef Cobra4 het volgende:
Nog meer onderzoeksbronnen; Stadsarchief Rotterdam heeft 150.000 passagierslijsten van de Holland Amerika Lijn online gezet. Hier te vinden.
Wacht even, mijn lijntje is:quote:Op woensdag 12 januari 2022 22:29 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Het misverstand is dat Willem, de zoon van Engelbert van Horne, geen graaf van Horne was, maar heer van Cranendonck (en Eindhoven). Willem IV is dus correct in jouw geval.
10% gedeelde DNA of 10 cM ?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 21:42 schreef britneycheers het volgende:
Mijn vader heeft een match van ongeveer 10% op myheritage met een onbekende man, iemand die weet hoe ik deze verwant het beste kan onderzoeken?
10% dna en ongeveer 800 cm even uit mijn hoofd. Dan kan het dus een neef of half neef zijn?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 23:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
10% gedeelde DNA of 10 cM ?
Ik heb een match gedeelde DNA met een volle neef van 13.3 % en 944 cM
10% gedeelde DNA , dan zijn het neven
Hoeveel cM geeft myheritage aan ?
10 cM heb ik 2300 maal met mensen. Is niet te achterhalen voor mij hoe de relatie ligt. Dat moet eeuwen teruggaan voor een gemeenschappelijke voorouder
[ afbeelding ]
Volle neef, als ik het schema zie.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 23:55 schreef britneycheers het volgende:
[..]
10% dna en ongeveer 800 cm even uit mijn hoofd. Dan kan het dus een neef of half neef zijn?
Dat is nogal apart want hij kent hem niet en heeft zijn achternaam nog nooit gehoord.quote:Op woensdag 23 februari 2022 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Volle neef, als ik het schema zie.
Dus je vader moet grootouders gemeenschappelijk hebben met die man.
Is hem mailen niet mogelijk ? Zoek bijv op facebook met zijn naam.
Iemand kan op myheritage een andere naam gebruiken en niet zijn kwartierstaat op de site zetten.quote:Op woensdag 23 februari 2022 00:26 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Dat is nogal apart want hij kent hem niet en heeft zijn achternaam nog nooit gehoord.
Er zijn meerdere vreemde dingen aan de hand. Hij is namelijk geen match met zijn halfzus.
Er is inderdaad een familiemysterie. Ze zijn geen match.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Iemand kan op myheritage een andere naam gebruiken en niet zijn kwartierstaat op de site zetten.
Als de halfzus van je vader niet zijn biologische halfzus is, wat hij altijd aannam, dan is er een familiemysterie.
Evenzo...een onbekende neef . Van welke oom of tante ?
Wel doorwroeten en emoties bij ouderen overhoop halen ? Even voorzichtig zijn hiermee.
Steeds meer mensen zetten hun dna-profiel op het internet. Afwachten maar.
Het zou kunnen dat die desbetreffende match nu onzeker is over een van zijn ouders. Bijv ... dat hij denkt... is mijn vader wel mijn biologische vader. Hij heeft zijn tijd nodig om dat te verwerken en ooit verder uit te spinnen.quote:Op zondag 27 februari 2022 18:19 schreef britneycheers het volgende:
Ik heb de desbetreffende match gesproken en hij kent onze familienamen niet en wij die van hem niet.
Dit maakt het lastig. Moeten wij zoeken in de vrouwelijke of mannelijke lijn?
Misschien oude kaarten van die regio bekijken? Zal wel iets met "feld" geweest zijn.quote:Op woensdag 13 april 2022 18:56 schreef fietsie het volgende:
Zijn er hier (Oost-Nederlandse) mensen die bekend zijn met de plaats "Velderen in Munsterland" ?
Mijn Google skills laten me in de steek; rond 1801 zou deze plaats zo geheten moeten hebben aangezien het in een huwelijksakte van een huwelijk, gesloten in Rotterdam, staat. En wat in Rotterdam op papier gezet is moet natuurlijk juist zijn, want Rotterdam.
Hier ben ik helaas nog niet verder mee gekomen, ik heb nog altijd dezelfde informatie over deze Jan Luijten: vermoedelijk overleden vóór 1785, en getrouwd in 1778 met Willemina Gerritsdr van Luijk. Maar ja, meer niet. Ook met Luyten kom ik niet verder. Ik heb het archief van Vlaardingen net maar even een mailtje gestuurd, onder meer om te vragen hoe het in zijn werk gaat als ik daar eens naartoe zou gaan (zoals uitleg en hulp bij gericht zoeken enzo).quote:Op zondag 7 juni 2020 17:21 schreef heywoodu het volgende:
Volgens mij heb ik hier ooit wel eens eerder gepost, in een lang vervlogen verleden, maar ik kwam net toevallig wat oude dingen tegen en merk dat ik nog altijd niet verder kom
Helaas is het voor mij nog altijd niet echt mogelijk om naar fysieke archieven te gaan, geen idee ook hoe ik daar überhaupt zou moeten zoeken, dus ik probeer het gewoon weer eens hier. Ik zoek informatie over de hier genoemde Lucas Luijten en vooral zijn vader Jan Luijten (het vinden van zíjn vader zou helemaal geweldig zijn), maar ik weet echt niet meer waar ik online nog kan zoeken.
[ afbeelding ]
Iemand die me zou kunnen helpen?
[Gehuijden?] den 19e Junij 1778 zijn voor ons commissarissen van de huwelijkse zaaken, binnen dezen steede in een wettig ondertrouw opgenomen, Jan Luijten J.M. met Willemijntje Gerritsz van Luyk, wed. van Dirk Arisz Visser, beijde woonende alhier nadat ons alvoorens was gebleken dat sij luijden niet [waarenge?] hoorenden.tot een der classis op het middel van het trouwen [geemaneerde?]quote:Op donderdag 21 april 2022 08:45 schreef heywoodu het volgende:
[ afbeelding ]
Ondertrouw (?) van Jan Luijten en Willemina Gerritsdr van Luijk in 1778. Dat is geen nieuwe informatie ofzo, maar ik ben benieuwd naar de volledige tekst, alleen die 18e-eeuwse mensen konden niet leesbaar schrijven
Ik zie de twee namen, de naam van Willemina's overleden eerste man en dat ze in ondertrouw gaan, maar ik wil de hele tekst
Jan Luijten zal dan een jongeman zijn geweest? Enig idee wat daar de definitie van is, onder de 20 of iets?quote:Op donderdag 21 april 2022 09:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
[Gehuijden?] den 19e Junij 1778 zijn voor ons commissarissen van de huwelijkse zaaken, binnen dezen steede in een wettig ondertrouw opgenomen, Jan Luijten J.M. met Willemijntje Gerritsz van Luyk, wed. van Dirk Arisz Visser, beijde woonende alhier nadat ons alvoorens was gebleken dat sij luijden niet [waarenge?] hoorenden.tot een der classis op het middel van het trouwen [geemaneerde?]
edit: ah, ik lees verkeerd. Zelf heb ik een tijd geleden een paar euro betaald voor https://www.openarch.nl.quote:Op donderdag 28 april 2022 14:37 schreef Dagoduck het volgende:
Geneanet heeft een paar dagen gratis premiumopties.
Cindy Crawford (ja, dat model) is een nakomeling van Karel de Grote. Kwam ooit uit 'Who do you think you are'.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:20 schreef Moira het volgende:
Heeft iemand hier trouwens een enigszins betrouwbare (zo goed mogelijk door historici uitgezochte) weergave van de voorouders en nakomelingen van Karel de Grote?
Ik zit met meerdere lijnen nu een beetje in die hoek, maar durf niet definitief wat in te vullen omdat allerlei bronnen verschillen van wie nou getrouwd met wie was of wie nou wiens moeder of broer was etc.
Als ik weet wat klopt (voor zover mogelijk) kan ik ff kijken waar mijn lijntjes nou precies aanhaken
De schattingen lopen uiteen maar 2 tot 10 procent van de kinderen hebben een vader die niet hun biologische vader is.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:20 schreef Moira het volgende:
Heeft iemand hier trouwens een enigszins betrouwbare (zo goed mogelijk door historici uitgezochte) weergave van de voorouders en nakomelingen van Karel de Grote?
Ik zit met meerdere lijnen nu een beetje in die hoek, maar durf niet definitief wat in te vullen omdat allerlei bronnen verschillen van wie nou getrouwd met wie was of wie nou wiens moeder of broer was etc.
Als ik weet wat klopt (voor zover mogelijk) kan ik ff kijken waar mijn lijntjes nou precies aanhaken
Net als vele tientallen miljoenen anderen. Jij waarschijnlijk ook, en ik ookquote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:22 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Cindy Crawford (ja, dat model) is een nakomeling van Karel de Grote. Kwam ooit uit 'Who do you think you are'.
https://www.theguardian.c(...)agne-adam-rutherfordquote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Net als vele tientallen miljoenen anderen. Jij waarschijnlijk ook, en ik ook
Familiereünie
Ik heb recent uit pure nieuwsgierigheid ook zo'n DNA-test gedaan, later deze maand komt als het goed is de uitslagquote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:36 schreef BertV het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)agne-adam-rutherford
Uiteindelijk lopen er altijd lijntjes.
Ik heb zelfs dezelfde voorvader als mijn kantoorgenoot.
Haplogroup R-L48. Een man die, geschat, 4,700 jaar geleden geboren is.
Er zullen talloze recentere lijntjes lopen, maar deze is zeker wat betreft het verloop. (lopende via het Y-chromsoom)
Iedereen met Europese roots is een nakomeling van Karel de Grote. Ik ookquote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:22 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Cindy Crawford (ja, dat model) is een nakomeling van Karel de Grote. Kwam ooit uit 'Who do you think you are'.
Ik had ergens een gedcom die grotendeels gewoon correct was.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:20 schreef Moira het volgende:
Dat zijn we letterlijk allemaal, of je de verbinding nou kan vinden of nietquote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:22 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar dat is een korrel zout die iedereen bij stamboomonderzoek van voor 1600 neemt. Die schrijf je in potlood ‘voor de leuk’quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:31 schreef BertV het volgende:
[..]
De schattingen lopen uiteen maar 2 tot 10 procent van de kinderen hebben een vader die niet hun biologische vader is.
Het is een leuke hobby, maar denk je 40 generaties terug, nog los van de mogelijke fouten die je benoemd, nog op het kloppende lijntje zit?
Geni en WikiTree bestaat ook gewoon uit input van Hans en Ria toch?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Iedereen met Europese roots is een nakomeling van Karel de Grote. Ik ook
[..]
Ik had ergens een gedcom die grotendeels gewoon correct was.
Omdat het om zoveel nakomelingen, vorstenhuizen etc gaat is een simpele weergave nou niet echt mogelijk.
Het is dan beter om preciezer te vragen waar je op vast loopt.
Geni en WikiTree zijn beiden op dit gebied redelijk betrouwbaar.
Ja, maar ook die van experts op hun vakgebied. En zeker de middeleeuwse koninklijke lijnen zitten, in ieder geval bij Geni, die mensen er bovenop. Ingesteld als zogenaamde Master Profiles, zodat je er niet zomaar in kunt klooien als nitwit.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:12 schreef Moira het volgende:
[..]
Geni en WikiTree bestaat ook gewoon uit input van Hans en Ria toch?
Ik heb verschillende cd-roms en bestanden hierover. Maar niemand kan garanderen dat het helemaal klopt.quote:Ik zou idealiter een (zo historisch betrouwbaar mogelijk) genealogisch overzicht van verschillende west Europese vorstenhuizen onder ogen komen. Want via al die verschillende huizen kom je uiteindelijk bij Karel’s familie uit. Maar ook daarvan staat op internet verschillend aangegeven wie nou wiens moeder/zus/tante of vader/broer/oom was, dus dat durf ik dan ook niet in te vullen
Ik zal zo even kijken welke huizen ik precies naar op zoek ben. In ieder geval klopt er 9 vd 10 keer geen zak van
(Het is trouwens ook niet dat ik per se dat lijntje naar Karel erin wil hebben hoor, ik weet dat ik net als iedereen van hem en alle anderen die toen leefden (wiens nakomelingenlijn niet uitstierf) af stam, maar als je eenmaal door de patroniemen van de 16e eeuw heen hebt weten te worstelen en je weer bij adellijke lijnen uit komt is het wel leuk om alles ‘daarboven’ ook zo goed mogelijk in kaart te brengen met de genealogieën die ze destijds hebben bijgehouden)
Ik zal eens kijken of ik die Master Profiles kan vinden dan! Dat geeft iig iets houvast. Dit is mijn chaos (waarvan ik voor 99% dus nog niet eens ben begonnen met uitwerken/aan elkaar verbinden want chaos):quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:36 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Ja, maar ook die van experts op hun vakgebied. En zeker de middeleeuwse koninklijke lijnen zitten, in ieder geval bij Geni, die mensen er bovenop. Ingesteld als zogenaamde Master Profiles, zodat je er niet zomaar in kunt klooien als nitwit.
[..]
Ik heb verschillende cd-roms en bestanden hierover. Maar niemand kan garanderen dat het helemaal klopt.
En het is maar net hoe gedetailleerd je het wil hebben.
Op papier ja, maar genetisch stam je van letterlijk iedereen af die toen leefde en wiens nakomelingenlijn niet is uitgestorven sindsdien (ik geloof dat die schatting 80% is), dus het is alsnog leuk om al die namen en verhalen aan elkaar te kunnen verbinden. Het meest geïnteresseerd zou ik zijn in de namen en verhalen van al het klootjesvolk uit die tijd, maar aangezien we daar niks van hebben moeten we het maar met de sjieke lui doen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:08 schreef Bluesdude het volgende:
Het is al eeuwen bekend dat reeds in de middeleeuwen mensen rommelden met hun afstamming om rechten, goederen en status te claimen.
En de stamboomonderzoekers later ook, wilden een adellijke afstamming scheppen.
Het blijft uitkijken met de gegevens over middeleeuwse adel.
Ik denk maar zo.... hoe verder terug, hoe meer kans dat een gegeven relatie niet klopt.
In welke mate allemaal ? Dat kan ik niet zeggen.
Zal dna-kennis ooit zover komen dat men aanwijzingen kan vinden voor een mogelijke afstamming van Karel de Grote... of dichterbij een adellijke afstamming 15e of 16e eeuw ?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:17 schreef Moira het volgende:
[..]
Op papier ja, maar genetisch stam je van letterlijk iedereen af die toen leefde en wiens nakomelingenlijn niet is uitgestorven sindsdien, dus het is alsnog leuk om al die namen en verhalen aan elkaar te kunnen verbinden. Het meest geïnteresseerd zou ik zijn in de namen en verhalen van al het klootjesvolk uit die tijd, maar aangezien we daar niks van hebben moeten we het maar met de sjieke lui doen.
Dat denk ik niet, de kans dat voorouders überhaupt nog DNA overerven verkleint elke generatie, na 300-400 jaar heb je vrijwel geen enkele voorouder meer die aan de nieuwe generaties nog DNA heeft overgedragen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zal dna-kennis ooit zover komen dat men aanwijzingen kan vinden voor een mogelijke afstamming van Karel de Grote... of dichterbij een adellijke afstamming 15e of 16e eeuw ?
Nee, nooit.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zal dna-kennis ooit zover komen dat men aanwijzingen kan vinden voor een mogelijke afstamming van Karel de Grote... of dichterbij een adellijke afstamming 15e of 16e eeuw ?
Alvedaris:quote:Op dinsdag 7 juni 2022 13:53 schreef Moira het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken of ik die Master Profiles kan vinden dan! Dat geeft iig iets houvast. Dit is mijn chaos (waarvan ik voor 99% dus nog niet eens ben begonnen met uitwerken/aan elkaar verbinden want chaos):
Een lijntje waarmee ik die hoek binnen kom is via Otto IV graaf van Bentheim (zoon van Dirk VI van Holland) en Alverdaris van Arnsberg van Cuijck. Ik heb veel van die oude lijnen nog niet verder ingevuld dus er zullen vast meer die kant op gaan, maar de voorouders van Alveradis zijn iig een goudmijntje.
Haar oma van vaders kant was Alveradis van Hochstaden, die weer een achterkleindochter zou zijn van Richwin van Ripuarië die dan ook weer allemaal sjieke voorouders (waaronder Karel?) zou hebben.
Haar oma van moederskant was Adelheid van Limburg en die heeft dan weer Frederik I van Opper-Lotharingen als betovergrootvader (heb die verder ook niet uitgewerkt maar stamt die ook niet van Karels familie af?).
Via 3 kinderen van het echtpaar Otto I van Gelre en Richilde van Wittelsbach ga ik terug via Van Gelre naar Van Zutphen naar Van Verdun en kom ik zo uit bij Gerhard van Metz en Oda van Saksen. Hier verschilt steeds wie nou voorouder was van wie, maar iig lijkt er een consensus te zijn dat iig één van hen af stamt van Matfrid II Graaf van Eifelgau. Ik heb zijn moeder staan als Oda Fname van Parijs (geen idee of die naam klopt, wat ik vind is maar onduidelijk). Haar opa zou dan Bego I Graaf van Parijs zijn geweest. Was hij getrouwd met Withburgis? Vanaf hier is het dus sowieso vaag, want ik heb als ouders van Bego staan Gerhard van Damm van Parijs en Rotrud van Austrasië. Rotrud zou dan dochter zijn van Prins Carloman der Franken en Chotrude Bourgogne van Trier. Maar Chotrude zou ook moeder zijn van Gerhard? Of iig die klopt qua generatie niet? En ergens stond ook dat dat juist de Chotrude was die getrouwd was met Karel Martel?
Ik stam trouwens van bovengenoemde mensen af via 3 van mijn 4 grootouders, om maar even aan te stippen dat we dat dus allemaal doenEn de 4e grootouder stamt op zijn beurt dan weer van de Friese adel uit diezelfde tijd af
Wat het trouwens ook extra verwarrend maakt is dat dezelfde personen soms 3 verschillende namen droegen (of op elke plek anders genoemd werden), maar dat soms ook 3 verschillende personen dezelfde naam droegen
Dank! En ingewikkeld is het goeie woord iddquote:Op woensdag 8 juni 2022 10:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Alvedaris:
https://www.geni.com/family-tree/index/6000000015849321055
Otto van Gelre:
https://www.geni.com/peop(...)/6000000002980019814
Dit is echt ingewikkelde materie
Jan II van Arkel's moeder was dan dus niet Bertha, ik heb die er bij mezelf wel weer uitgehaald om die reden. Hoewel ik het er op basis van de info van die Geni-pagina het er misschien toch wel weer in kan zetten? Zou meneer Hans Vogels dan gewoon de trouwdatum van schoonvader Ricold mis hebben?)quote:15 Marina van Bentheim, geboren rond 1190, tr.rond 1225, Ricold/Riculf I van Ochten, geboren rond 1190.[NB: dit betreft een omstreden filiatie.]
< p>16 Bertha van Ochten, geboren rond 1230, overleden na 1281, begraven teGorinchem, tr.1) Jan Wolft, tr. 2)Jan I van Arkel, overleden in het jaar 1264,begraven te Gorinchem, heer van Arkel, bijgenaamd "de Sterke".
Bertha van Ochten (overl. na ... 1281) Jans zogenaamde weduwe is niet juist. Berta van Ochten had bij haar man ridder Jan, genaamd Wolf (overl. na ... 1290) minstens twee kinderen: Jutte en Ricold. Jutte Wolf werd in 1277 non in het klooster Zennewijnen en overleed in of na 1309. Dat Bertha van Ochten een dochter zou zijn van Ricold (overl. voor 1281) van Ochten kan kloppen. Deze ridder huwde echter pas c.1245 met een Jutta N.N. (overl. na ... 1282). Kleindochter Jutta Wolf blijkt mooi te zijn vernoemd naar moeders moeder. Aangezien Jan I van Arkel rond 1240 huwde en zijn zogenaamde schoonvader Ricold van Ochten pas rond 1245, is het niet waarschijnlijk dat Jan II een zoon is van Jan I bij Bertha van Ochten.
Waarschijnlijker is dat Yda van Andel de echtgenote was van Jan I van Arkel. Yda van Andel's naam is ontleend aan het obituarium van de Sint Jan te Den Bosch. Hun dochter Yda (dochter van Yda) huwde met de Bossche ridder Gooswijn Cnode, overl. v.. 1306. In 1306 komen we een zoon van hem met naam Jan van Arkel tegen.
[met dank aan Hans Vogels, die zo vriendelijk was kareldegrote.nl hierop te wijzen]
Ja ik vind daar genoeg dingen die dan voor mij weer maken dat ik ze terug zet, o.a. dat haar kleinzoon Jan III van Arkel Ochtense goederen van haar erfde en dat ze ook samen met Jan I in een graf ligt.quote:Op woensdag 8 juni 2022 14:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik weet niet wie Hans Vogels is, maar op Geni staat het benoemd:
https://www.geni.com/people/Bertha-van-Arkel/6000000002140862532
The administration of the official Charlemagne foundation declared, based on scientific genealogical and historical research, that there could never be a relation or marriage between Jan van Arkel and Bertha van Ochten
However, this is disputed by this source:
From a footnote (3) at http://www.mythopedia.info/ancestry-arkel.htm#_ftn3:
There is no valid reason to doubt the authenticity of this marriage. It is mentioned as far back as 1467-1472 and now attested in a manuscript dating from 1635, entitled Chronica des landts van Arkel ende der stede van Gorchüm, by Dirck Franckens Pauw or Pauli. We read: Hij hadde te wijve die edele vrouwe Berte, deze edelen grave dochter van Oechten, die grave was van der Betu.
En ook bijzonder, over dezelfde man: zijn dochter (de moeder van mijn vriendin dus) heeft de genoemde overlijdensakte, waarin zijn moeder (laten we zeggen, mevrouw A) genoemd wordt. We zijn echter ook een geboorteakte tegengekomen op FamilySearch, zelfde naam, zelfde datum, zelfde vader (in een stad van max 100k inwoners, dat is geen toeval), maar met een andere moeder, laten we haar mevrouw B noemenquote:Op maandag 13 juni 2022 21:24 schreef heywoodu het volgende:
Hmm, opa van mijn vriendin:
1. Onlangs kregen we van haar moeder een overlijdensakte van de beste man. Overleden op 11 juli 1981, 49 jaar oud, zoon van X en Y en wonend op adres Z. Dat zou het geboortejaar op 1931 of 1932 brengen.
2. Net op FamilySearch een ándere overlijdensakte gevonden van dezelfde man. Zelfde naam, zelfde overlijdensdatum- en plaats, eveneens zoon van X en Y en ook wonend op adres Z. Kortom, dezelfde man. Maar...geboortedatum:
[ afbeelding ]
Chaosquote:Op dinsdag 14 juni 2022 10:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En ook bijzonder, over dezelfde man: zijn dochter (de moeder van mijn vriendin dus) heeft de genoemde overlijdensakte, waarin zijn moeder (laten we zeggen, mevrouw A) genoemd wordt. We zijn echter ook een geboorteakte tegengekomen op FamilySearch, zelfde naam, zelfde datum, zelfde vader (in een stad van max 100k inwoners, dat is geen toeval), maar met een andere moeder, laten we haar mevrouw B noemen
Ook kwamen we een geboorteakte tegen van een jongedame, die helaas de kindertijd niet overleefde, maar die waarschijnlijk de zus van de betreffende man was. Mevrouw A als moeder, maar er staat wel 'Illegitimate' kind op de akte. Geen vader ingevuld, maar als declarant staat, jawel, dezelfde vader als die van mijn vriendin's opa
De verwarring wordt groter![]()
Ja, vriendin gaat haar moeder vanavond ofzo even bellen om te vragen of die toevallig meer weetquote:Op dinsdag 14 juni 2022 12:15 schreef Moira het volgende:
[..]
Chaos
Zou er mbt je 1e post vanuit gaan dat de aangever bij overlijden niet wist dat de beste man al 52 was ipv 49.
En mbt moeder A of B is het dan ff goed uitzoeken wie nou verwekt was bij de vrouw (B) en wie bij de maitresse (A)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In totaal worden er dus drie verschillende vrouwen genoemd, en hebben we met één van hen een huwelijksakte gevonden. Daarop was de ouwe snoeperd al wel 69 jaar, en zijn vrouw 27Gezien de tijden zou het wel prima kunnen dat die vrouw (Benvinda dos Santos) gewoon zijn tweede vrouw is, en dat de eerste bijvoorbeeld is overleden, maar dan is nog steeds de vraag hoe het zit met Francisca Angela de Moura vs Maria Souza de Jesus.
En Portugese naamsconventies maken het ook bepaald niet makkelijker allemaal. Soms gaat een naam wel over, soms die van de vader, soms die van de moeder, soms geen van beiden, of allebei...zucht.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Genealogie is in principe biologisch.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 13:43 schreef heywoodu het volgende:
Hoe doen jullie het eigenlijk als er meer dan twee 'opties' zijn bij de ouders? Wie de moeder van mijn vriendin is, is duidelijk, maar er zijn twee mannen die ze in meer of mindere mate vader noemt:
- De man die haar heeft opgevoed sinds ze amper een jaar oud was en die haar legaal gezien heeft erkend als dochter. For all intents and purposes is hij haar vader, alleen noemt ze hem bij voornaam ipv met 'pa' ofzo.
- De man die daadwerkelijk haar biologische vader is, die heeft ze vorig jaar zowaar gevonden en voor het eerst ontmoet. Gelijk een hele goede klik, en tegenwoordig zo nu en dan (goed) contact als hij weer even snapt hoe WhatsApp werkt, maar verder niet echt een gezamenlijke geschiedenis natuurlijk.
Wie gaat haar stamboom in? De man die haar heeft opgevoed of de man wiens genen ze daadwerkelijk heeft? Lastig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |