abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 juni 2022 @ 12:31:07 #201
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204984250
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:20 schreef Moira het volgende:
Heeft iemand hier trouwens een enigszins betrouwbare (zo goed mogelijk door historici uitgezochte) weergave van de voorouders en nakomelingen van Karel de Grote?

Ik zit met meerdere lijnen nu een beetje in die hoek, maar durf niet definitief wat in te vullen omdat allerlei bronnen verschillen van wie nou getrouwd met wie was of wie nou wiens moeder of broer was etc.

Als ik weet wat klopt (voor zover mogelijk) kan ik ff kijken waar mijn lijntjes nou precies aanhaken _O-
De schattingen lopen uiteen maar 2 tot 10 procent van de kinderen hebben een vader die niet hun biologische vader is.

Het is een leuke hobby, maar denk je 40 generaties terug, nog los van de mogelijke fouten die je benoemd, nog op het kloppende lijntje zit? ;)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 7 juni 2022 @ 12:32:28 #202
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204984261
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:22 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Cindy Crawford (ja, dat model) is een nakomeling van Karel de Grote. Kwam ooit uit 'Who do you think you are'.
Net als vele tientallen miljoenen anderen. Jij waarschijnlijk ook, en ik ook :+

Familiereünie *O*
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 7 juni 2022 @ 12:36:15 #203
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204984285
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Net als vele tientallen miljoenen anderen. Jij waarschijnlijk ook, en ik ook :+

Familiereünie *O*
https://www.theguardian.c(...)agne-adam-rutherford

Uiteindelijk lopen er altijd lijntjes.

Ik heb zelfs dezelfde voorvader als mijn kantoorgenoot.
Haplogroup R-L48. Een man die, geschat, 4,700 jaar geleden geboren is.

Er zullen talloze recentere lijntjes lopen, maar deze is zeker wat betreft het verloop. (lopende via het Y-chromsoom)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 7 juni 2022 @ 12:37:17 #204
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204984296
Ondertussen helaas nog geen geluk met zoeken in Brazilië. Moeder van mijn vriendin stuurde gisteren wel wat interessante certificaten op (waar we de informatie al van hadden, maar de certificaten zelf zien is ook leuk):

- Overlijden van de moeder van mijn vriendin's oma (die op haar beurt in 2020 overleed). Die overleed op haar 56e in 1973 op vrij gruwelijke wijze, helaas. Ze stak de straat over, maar had een auto over het hoofd gezien. Die reed haar aan en sleepte haar vrij lang mee, voor de ogen van mijn vriendin's oma, wat ze niet overleefde ;(

- Overlijden van de opa van mijn vriendin in de jaren tachtig, ook op trieste wijze, hij had de vijftig nog niet eens gehaald: zeer ernstig ziek geworden door besmetting met een bepaald soort slak dat daar leeft en dat overleefde hij niet. Opmerkelijk genoeg vond mijn vriendin een jaar of vier geleden dezelfde slakken bij hun thuis in de keuken, kruipend over de schone vaat...gelukkig zag ze dat en heeft ze alle vaat weggeflikkerd zonder het eerst met haar ouders te overleggen :o

- Huwelijk van de ouders van mijn vriendin's oma, inclusief geboortedata én de namen van hun ouders (de opa's en oma's van vriendin's oma dus).

Jammer dat er geen Braziliaanse WieWasWie bestaat, anders hadden we wel mooi kunnen zoeken inmiddels.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 7 juni 2022 @ 12:38:02 #205
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204984301
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:36 schreef BertV het volgende:

[..]
https://www.theguardian.c(...)agne-adam-rutherford

Uiteindelijk lopen er altijd lijntjes.

Ik heb zelfs dezelfde voorvader als mijn kantoorgenoot.
Haplogroup R-L48. Een man die, geschat, 4,700 jaar geleden geboren is.

Er zullen talloze recentere lijntjes lopen, maar deze is zeker wat betreft het verloop. (lopende via het Y-chromsoom)
Ik heb recent uit pure nieuwsgierigheid ook zo'n DNA-test gedaan, later deze maand komt als het goed is de uitslag :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 juni 2022 @ 12:58:03 #206
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_204984462
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:22 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Cindy Crawford (ja, dat model) is een nakomeling van Karel de Grote. Kwam ooit uit 'Who do you think you are'.
Iedereen met Europese roots is een nakomeling van Karel de Grote. Ik ook
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:20 schreef Moira het volgende:
Heeft iemand hier trouwens een enigszins betrouwbare (zo goed mogelijk door historici uitgezochte) weergave van de voorouders en nakomelingen van Karel de Grote?

Ik zit met meerdere lijnen nu een beetje in die hoek, maar durf niet definitief wat in te vullen omdat allerlei bronnen verschillen van wie nou getrouwd met wie was of wie nou wiens moeder of broer was etc.

Als ik weet wat klopt (voor zover mogelijk) kan ik ff kijken waar mijn lijntjes nou precies aanhaken _O-
Ik had ergens een gedcom die grotendeels gewoon correct was.
Omdat het om zoveel nakomelingen, vorstenhuizen etc gaat is een simpele weergave nou niet echt mogelijk.
Het is dan beter om preciezer te vragen waar je op vast loopt.

Geni en WikiTree zijn beiden op dit gebied redelijk betrouwbaar.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  PR en moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 13:08:12 #207
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204984539
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:22 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Cindy Crawford (ja, dat model) is een nakomeling van Karel de Grote. Kwam ooit uit 'Who do you think you are'.
Dat zijn we letterlijk allemaal, of je de verbinding nou kan vinden of niet :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:31 schreef BertV het volgende:

[..]
De schattingen lopen uiteen maar 2 tot 10 procent van de kinderen hebben een vader die niet hun biologische vader is.

Het is een leuke hobby, maar denk je 40 generaties terug, nog los van de mogelijke fouten die je benoemd, nog op het kloppende lijntje zit? ;)
Natuurlijk niet, maar dat is een korrel zout die iedereen bij stamboomonderzoek van voor 1600 neemt. Die schrijf je in potlood ‘voor de leuk’ :P

Ik zou alleen graag wat historische bronnen (of samenvattingen van historici) onder ogen willen komen aangezien er destijds best wat over geschreven is. De ‘algemene historische consensus’ zegmaar ipv Ria’s bronloze online stamboom.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 13:12:41 #208
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204984569
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Iedereen met Europese roots is een nakomeling van Karel de Grote. Ik ook
[..]
Ik had ergens een gedcom die grotendeels gewoon correct was.
Omdat het om zoveel nakomelingen, vorstenhuizen etc gaat is een simpele weergave nou niet echt mogelijk.
Het is dan beter om preciezer te vragen waar je op vast loopt.

Geni en WikiTree zijn beiden op dit gebied redelijk betrouwbaar.
Geni en WikiTree bestaat ook gewoon uit input van Hans en Ria toch?

Ik zou idealiter een (zo historisch betrouwbaar mogelijk) genealogisch overzicht van verschillende west Europese vorstenhuizen onder ogen komen. Want via al die verschillende huizen kom je uiteindelijk bij Karel’s familie uit. Maar ook daarvan staat op internet verschillend aangegeven wie nou wiens moeder/zus/tante of vader/broer/oom was, dus dat durf ik dan ook niet in te vullen :')

Ik zal zo even kijken welke huizen ik precies naar op zoek ben. In ieder geval klopt er 9 vd 10 keer geen zak van :D

(Het is trouwens ook niet dat ik per se dat lijntje naar Karel erin wil hebben hoor, ik weet dat ik net als iedereen van hem en alle anderen die toen leefden (wiens nakomelingenlijn niet uitstierf) af stam, maar als je eenmaal door de patroniemen van de 16e eeuw heen hebt weten te worstelen en je weer bij adellijke lijnen uit komt is het wel leuk om alles ‘daarboven’ ook zo goed mogelijk in kaart te brengen met de genealogieën die ze destijds hebben bijgehouden)

[ Bericht 23% gewijzigd door Moira op 07-06-2022 13:51:44 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 juni 2022 @ 13:36:39 #209
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_204984781
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 13:12 schreef Moira het volgende:

[..]
Geni en WikiTree bestaat ook gewoon uit input van Hans en Ria toch?
Ja, maar ook die van experts op hun vakgebied. En zeker de middeleeuwse koninklijke lijnen zitten, in ieder geval bij Geni, die mensen er bovenop. Ingesteld als zogenaamde Master Profiles, zodat je er niet zomaar in kunt klooien als nitwit.
quote:
Ik zou idealiter een (zo historisch betrouwbaar mogelijk) genealogisch overzicht van verschillende west Europese vorstenhuizen onder ogen komen. Want via al die verschillende huizen kom je uiteindelijk bij Karel’s familie uit. Maar ook daarvan staat op internet verschillend aangegeven wie nou wiens moeder/zus/tante of vader/broer/oom was, dus dat durf ik dan ook niet in te vullen :')

Ik zal zo even kijken welke huizen ik precies naar op zoek ben. In ieder geval klopt er 9 vd 10 keer geen zak van :D

(Het is trouwens ook niet dat ik per se dat lijntje naar Karel erin wil hebben hoor, ik weet dat ik net als iedereen van hem en alle anderen die toen leefden (wiens nakomelingenlijn niet uitstierf) af stam, maar als je eenmaal door de patroniemen van de 16e eeuw heen hebt weten te worstelen en je weer bij adellijke lijnen uit komt is het wel leuk om alles ‘daarboven’ ook zo goed mogelijk in kaart te brengen met de genealogieën die ze destijds hebben bijgehouden)
Ik heb verschillende cd-roms en bestanden hierover. Maar niemand kan garanderen dat het helemaal klopt.
En het is maar net hoe gedetailleerd je het wil hebben.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  PR en moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 13:53:27 #210
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204984927
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 13:36 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Ja, maar ook die van experts op hun vakgebied. En zeker de middeleeuwse koninklijke lijnen zitten, in ieder geval bij Geni, die mensen er bovenop. Ingesteld als zogenaamde Master Profiles, zodat je er niet zomaar in kunt klooien als nitwit.
[..]
Ik heb verschillende cd-roms en bestanden hierover. Maar niemand kan garanderen dat het helemaal klopt.
En het is maar net hoe gedetailleerd je het wil hebben.
Ik zal eens kijken of ik die Master Profiles kan vinden dan! Dat geeft iig iets houvast. Dit is mijn chaos (waarvan ik voor 99% dus nog niet eens ben begonnen met uitwerken/aan elkaar verbinden want chaos):

Een lijntje waarmee ik die hoek binnen kom is via Otto IV graaf van Bentheim (zoon van Dirk VI van Holland) en Alverdaris van Arnsberg van Cuijck. Ik heb veel van die oude lijnen nog niet verder ingevuld dus er zullen vast meer die kant op gaan, maar de voorouders van Alveradis zijn iig een goudmijntje.
Haar oma van vaders kant was Alveradis van Hochstaden, die weer een achterkleindochter zou zijn van Richwin van Ripuarië die dan ook weer allemaal sjieke voorouders (waaronder Karel?) zou hebben.
Haar oma van moederskant was Adelheid van Limburg en die heeft dan weer Frederik I van Opper-Lotharingen als betovergrootvader (heb die verder ook niet uitgewerkt maar stamt die ook niet van Karels familie af?).

Via 3 kinderen van het echtpaar Otto I van Gelre en Richilde van Wittelsbach ga ik terug via Van Gelre naar Van Zutphen naar Van Verdun en kom ik zo uit bij Gerhard van Metz en Oda van Saksen. Hier verschilt steeds wie nou voorouder was van wie, maar iig lijkt er een consensus te zijn dat iig één van hen af stamt van Matfrid II Graaf van Eifelgau. Ik heb zijn moeder staan als Oda Fname van Parijs (geen idee of die naam klopt, wat ik vind is maar onduidelijk). Haar opa zou dan Bego I Graaf van Parijs zijn geweest. Was hij getrouwd met Withburgis? Vanaf hier is het dus sowieso vaag, want ik heb als ouders van Bego staan Gerhard van Damm van Parijs en Rotrud van Austrasië. Rotrud zou dan dochter zijn van Prins Carloman der Franken en Chotrude Bourgogne van Trier. Maar Chotrude zou ook moeder zijn van Gerhard? Of iig die klopt qua generatie niet? En ergens stond ook dat dat juist de Chotrude was die getrouwd was met Karel Martel?

Ik stam trouwens van bovengenoemde mensen af via 3 van mijn 4 grootouders, om maar even aan te stippen dat we dat dus allemaal doen :P En de 4e grootouder stamt op zijn beurt dan weer van de Friese adel uit diezelfde tijd af _O-

Wat het trouwens ook extra verwarrend maakt is dat dezelfde personen soms 3 verschillende namen droegen (of op elke plek anders genoemd werden), maar dat soms ook 3 verschillende personen dezelfde naam droegen :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Moira op 07-06-2022 13:59:51 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_204985014
Het is al eeuwen bekend dat reeds in de middeleeuwen mensen rommelden met hun afstamming om rechten, goederen en status te claimen.
En de stamboomonderzoekers later ook, wilden een adellijke afstamming scheppen.

Het blijft uitkijken met de gegevens over middeleeuwse adel.
Ik denk maar zo.... hoe verder terug, hoe meer kans dat een gegeven relatie niet klopt.
In welke mate allemaal ? Dat kan ik niet zeggen.
  PR en moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 14:17:52 #212
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204985073
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:08 schreef Bluesdude het volgende:
Het is al eeuwen bekend dat reeds in de middeleeuwen mensen rommelden met hun afstamming om rechten, goederen en status te claimen.
En de stamboomonderzoekers later ook, wilden een adellijke afstamming scheppen.

Het blijft uitkijken met de gegevens over middeleeuwse adel.
Ik denk maar zo.... hoe verder terug, hoe meer kans dat een gegeven relatie niet klopt.
In welke mate allemaal ? Dat kan ik niet zeggen.
Op papier ja, maar genetisch stam je van letterlijk iedereen af die toen leefde en wiens nakomelingenlijn niet is uitgestorven sindsdien (ik geloof dat die schatting 80% is), dus het is alsnog leuk om al die namen en verhalen aan elkaar te kunnen verbinden. Het meest geïnteresseerd zou ik zijn in de namen en verhalen van al het klootjesvolk uit die tijd, maar aangezien we daar niks van hebben moeten we het maar met de sjieke lui doen.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_204985096
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:17 schreef Moira het volgende:

[..]
Op papier ja, maar genetisch stam je van letterlijk iedereen af die toen leefde en wiens nakomelingenlijn niet is uitgestorven sindsdien, dus het is alsnog leuk om al die namen en verhalen aan elkaar te kunnen verbinden. Het meest geïnteresseerd zou ik zijn in de namen en verhalen van al het klootjesvolk uit die tijd, maar aangezien we daar niks van hebben moeten we het maar met de sjieke lui doen.
Zal dna-kennis ooit zover komen dat men aanwijzingen kan vinden voor een mogelijke afstamming van Karel de Grote... of dichterbij een adellijke afstamming 15e of 16e eeuw ?
  PR en moderator dinsdag 7 juni 2022 @ 14:22:39 #214
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204985115
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Zal dna-kennis ooit zover komen dat men aanwijzingen kan vinden voor een mogelijke afstamming van Karel de Grote... of dichterbij een adellijke afstamming 15e of 16e eeuw ?
Dat denk ik niet, de kans dat voorouders überhaupt nog DNA overerven verkleint elke generatie, na 300-400 jaar heb je vrijwel geen enkele voorouder meer die aan de nieuwe generaties nog DNA heeft overgedragen.
Maar bedoel met genetisch meer dat je ook dan, als er geen stamboomlijn of DNA-trace te vinden valt, van die mensen af stamt.

Edit: Je zou het misschien wel stapje voor stapje kunnen doen. Als je van meerdere generaties, bijv elke 100-200 jaar, een opgraving kan doen om te checken of die tussenstappen onderling wel genetisch verwant zijn. Maar dan zouden de DNA-technieken wel wat moeten verbeteren dat je niet een heel bot hoeft te slopen met de kans dat je er alsnog geen DNA uit kan halen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Moira op 07-06-2022 14:32:16 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  dinsdag 7 juni 2022 @ 14:23:19 #215
37248 BertV
Handgemaakt
pi_204985118
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 14:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Zal dna-kennis ooit zover komen dat men aanwijzingen kan vinden voor een mogelijke afstamming van Karel de Grote... of dichterbij een adellijke afstamming 15e of 16e eeuw ?
Nee, nooit.

De gedeelde stukjes worden te klein en vervagen langzaam van "persoons gerelateerde afkomst" naar "tot gebied gerelateerde afkomst"

Er is 1 uitzondering, dat is het Y-chromosoom. (vader op zoon, op zoon etc)
Heel mooi, alleen helaas weinig testers.

Voor vrouwen (en mannen omdat ze er ook eentje hebben) is er Mitochondrial DNA (mtDNA).
Dit loopt in de vrouwelijke lijn.
Alleen is dit minder interessant omdat dit chromosoom eigenlijk te langzaam muteert om te komen tot echt "een enkele vrouw".

Misschien wel interessant. Onderstaand wat je krijgt als je een Y-DNA test doet.
Daar moet je eerst best wel in verdiepen. :P



Ik wist het van tevoren maar dit plaatje laat teleurstellend zien dat de gemeenschappelijke voorouder in de mannelijke lijn zo'n 2000 jaar terug ligt. (binnen de groep van de mannen die deze Y-DNA test hebben gedaan)

Y-as = 25 SNP.
Een SNP is een unieke mutatie in het Y-DNA. Statistisch vindt er per 83 jaar een mutatie plaats.
83 x 25 is 2075 jaar.

Je ziet dat ik zelf ook "9 privé mutaties" heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door BertV op 07-06-2022 15:17:17 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 juni 2022 @ 10:28:18 #216
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_204991783
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 13:53 schreef Moira het volgende:

[..]
Ik zal eens kijken of ik die Master Profiles kan vinden dan! Dat geeft iig iets houvast. Dit is mijn chaos (waarvan ik voor 99% dus nog niet eens ben begonnen met uitwerken/aan elkaar verbinden want chaos):

Een lijntje waarmee ik die hoek binnen kom is via Otto IV graaf van Bentheim (zoon van Dirk VI van Holland) en Alverdaris van Arnsberg van Cuijck. Ik heb veel van die oude lijnen nog niet verder ingevuld dus er zullen vast meer die kant op gaan, maar de voorouders van Alveradis zijn iig een goudmijntje.
Haar oma van vaders kant was Alveradis van Hochstaden, die weer een achterkleindochter zou zijn van Richwin van Ripuarië die dan ook weer allemaal sjieke voorouders (waaronder Karel?) zou hebben.
Haar oma van moederskant was Adelheid van Limburg en die heeft dan weer Frederik I van Opper-Lotharingen als betovergrootvader (heb die verder ook niet uitgewerkt maar stamt die ook niet van Karels familie af?).

Via 3 kinderen van het echtpaar Otto I van Gelre en Richilde van Wittelsbach ga ik terug via Van Gelre naar Van Zutphen naar Van Verdun en kom ik zo uit bij Gerhard van Metz en Oda van Saksen. Hier verschilt steeds wie nou voorouder was van wie, maar iig lijkt er een consensus te zijn dat iig één van hen af stamt van Matfrid II Graaf van Eifelgau. Ik heb zijn moeder staan als Oda Fname van Parijs (geen idee of die naam klopt, wat ik vind is maar onduidelijk). Haar opa zou dan Bego I Graaf van Parijs zijn geweest. Was hij getrouwd met Withburgis? Vanaf hier is het dus sowieso vaag, want ik heb als ouders van Bego staan Gerhard van Damm van Parijs en Rotrud van Austrasië. Rotrud zou dan dochter zijn van Prins Carloman der Franken en Chotrude Bourgogne van Trier. Maar Chotrude zou ook moeder zijn van Gerhard? Of iig die klopt qua generatie niet? En ergens stond ook dat dat juist de Chotrude was die getrouwd was met Karel Martel?

Ik stam trouwens van bovengenoemde mensen af via 3 van mijn 4 grootouders, om maar even aan te stippen dat we dat dus allemaal doen :P En de 4e grootouder stamt op zijn beurt dan weer van de Friese adel uit diezelfde tijd af _O-

Wat het trouwens ook extra verwarrend maakt is dat dezelfde personen soms 3 verschillende namen droegen (of op elke plek anders genoemd werden), maar dat soms ook 3 verschillende personen dezelfde naam droegen :')
Alvedaris:
https://www.geni.com/family-tree/index/6000000015849321055

Otto van Gelre:
https://www.geni.com/peop(...)/6000000002980019814

Dit is echt ingewikkelde materie
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  PR en moderator woensdag 8 juni 2022 @ 13:52:05 #217
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204993928
quote:
Dank! En ingewikkeld is het goeie woord idd _O- (vooral omdat het eigenlijk onmogelijk is om het écht te ont-wikkelen :@ )

Ik zie trouwens ook dat die Geni-boom wel Jan van Arkel als man heeft staan van Bertha van Ochten (kleindochter van Marina van Bentheim). Ik was via een aantal voorouders ook (o.a.) via hen omhoog gekropen, maar het lijkt dus alsof dat huwelijk niet klopt: http://www.kareldegrote.nl/Reeksen/ToonReeks.php?Reeks=8

quote:
15 Marina van Bentheim, geboren rond 1190, tr.rond 1225, Ricold/Riculf I van Ochten, geboren rond 1190.[NB: dit betreft een omstreden filiatie.]

< p>16 Bertha van Ochten, geboren rond 1230, overleden na 1281, begraven teGorinchem, tr.1) Jan Wolft, tr. 2)Jan I van Arkel, overleden in het jaar 1264,begraven te Gorinchem, heer van Arkel, bijgenaamd "de Sterke".

Bertha van Ochten (overl. na ... 1281) Jans zogenaamde weduwe is niet juist. Berta van Ochten had bij haar man ridder Jan, genaamd Wolf (overl. na ... 1290) minstens twee kinderen: Jutte en Ricold. Jutte Wolf werd in 1277 non in het klooster Zennewijnen en overleed in of na 1309. Dat Bertha van Ochten een dochter zou zijn van Ricold (overl. voor 1281) van Ochten kan kloppen. Deze ridder huwde echter pas c.1245 met een Jutta N.N. (overl. na ... 1282). Kleindochter Jutta Wolf blijkt mooi te zijn vernoemd naar moeders moeder. Aangezien Jan I van Arkel rond 1240 huwde en zijn zogenaamde schoonvader Ricold van Ochten pas rond 1245, is het niet waarschijnlijk dat Jan II een zoon is van Jan I bij Bertha van Ochten.

Waarschijnlijker is dat Yda van Andel de echtgenote was van Jan I van Arkel. Yda van Andel's naam is ontleend aan het obituarium van de Sint Jan te Den Bosch. Hun dochter Yda (dochter van Yda) huwde met de Bossche ridder Gooswijn Cnode, overl. v.. 1306. In 1306 komen we een zoon van hem met naam Jan van Arkel tegen.

[met dank aan Hans Vogels, die zo vriendelijk was kareldegrote.nl hierop te wijzen]
Jan II van Arkel's moeder was dan dus niet Bertha, ik heb die er bij mezelf wel weer uitgehaald om die reden. Hoewel ik het er op basis van de info van die Geni-pagina het er misschien toch wel weer in kan zetten? Zou meneer Hans Vogels dan gewoon de trouwdatum van schoonvader Ricold mis hebben?)

[ Bericht 12% gewijzigd door Moira op 08-06-2022 14:05:23 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 juni 2022 @ 14:46:32 #218
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_204994529
Ik weet niet wie Hans Vogels is, maar op Geni staat het benoemd:
https://www.geni.com/people/Bertha-van-Arkel/6000000002140862532

The administration of the official Charlemagne foundation declared, based on scientific genealogical and historical research, that there could never be a relation or marriage between Jan van Arkel and Bertha van Ochten

However, this is disputed by this source:

From a footnote (3) at http://www.mythopedia.info/ancestry-arkel.htm#_ftn3:

There is no valid reason to doubt the authenticity of this marriage. It is mentioned as far back as 1467-1472 and now attested in a manuscript dating from 1635, entitled Chronica des landts van Arkel ende der stede van Gorchüm, by Dirck Franckens Pauw or Pauli. We read: Hij hadde te wijve die edele vrouwe Berte, deze edelen grave dochter van Oechten, die grave was van der Betu.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  PR en moderator woensdag 8 juni 2022 @ 16:27:01 #219
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204995634
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 14:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik weet niet wie Hans Vogels is, maar op Geni staat het benoemd:
https://www.geni.com/people/Bertha-van-Arkel/6000000002140862532

The administration of the official Charlemagne foundation declared, based on scientific genealogical and historical research, that there could never be a relation or marriage between Jan van Arkel and Bertha van Ochten

However, this is disputed by this source:

From a footnote (3) at http://www.mythopedia.info/ancestry-arkel.htm#_ftn3:

There is no valid reason to doubt the authenticity of this marriage. It is mentioned as far back as 1467-1472 and now attested in a manuscript dating from 1635, entitled Chronica des landts van Arkel ende der stede van Gorchüm, by Dirck Franckens Pauw or Pauli. We read: Hij hadde te wijve die edele vrouwe Berte, deze edelen grave dochter van Oechten, die grave was van der Betu.
Ja ik vind daar genoeg dingen die dan voor mij weer maken dat ik ze terug zet, o.a. dat haar kleinzoon Jan III van Arkel Ochtense goederen van haar erfde en dat ze ook samen met Jan I in een graf ligt.
Het is toch 'met potlood' allemaal dus ik ga gewoon verder met die Geni info, dank! :D
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 13 juni 2022 @ 21:24:36 #220
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205043838
Hmm, opa van mijn vriendin:

1. Onlangs kregen we van haar moeder een overlijdensakte van de beste man. Overleden op 11 juli 1981, 49 jaar oud, zoon van X en Y en wonend op adres Z. Dat zou het geboortejaar op 1931 of 1932 brengen.

2. Net op FamilySearch een ándere overlijdensakte gevonden van dezelfde man. Zelfde naam, zelfde overlijdensdatum- en plaats, eveneens zoon van X en Y en ook wonend op adres Z. Kortom, dezelfde man. Maar...geboortedatum:

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 juni 2022 @ 10:34:48 #221
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205046710
quote:
11s.gif Op maandag 13 juni 2022 21:24 schreef heywoodu het volgende:
Hmm, opa van mijn vriendin:

1. Onlangs kregen we van haar moeder een overlijdensakte van de beste man. Overleden op 11 juli 1981, 49 jaar oud, zoon van X en Y en wonend op adres Z. Dat zou het geboortejaar op 1931 of 1932 brengen.

2. Net op FamilySearch een ándere overlijdensakte gevonden van dezelfde man. Zelfde naam, zelfde overlijdensdatum- en plaats, eveneens zoon van X en Y en ook wonend op adres Z. Kortom, dezelfde man. Maar...geboortedatum:

[ afbeelding ]
En ook bijzonder, over dezelfde man: zijn dochter (de moeder van mijn vriendin dus) heeft de genoemde overlijdensakte, waarin zijn moeder (laten we zeggen, mevrouw A) genoemd wordt. We zijn echter ook een geboorteakte tegengekomen op FamilySearch, zelfde naam, zelfde datum, zelfde vader (in een stad van max 100k inwoners, dat is geen toeval), maar met een andere moeder, laten we haar mevrouw B noemen :o

Ook kwamen we een geboorteakte tegen van een jongedame, die helaas de kindertijd niet overleefde, maar die waarschijnlijk de zus van de betreffende man was. Mevrouw A als moeder, maar er staat wel 'Illegitimate' kind op de akte. Geen vader ingevuld, maar als declarant staat, jawel, dezelfde vader als die van mijn vriendin's opa :o

De verwarring wordt groter _O_ ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  PR en moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 12:15:46 #222
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205047414
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 10:34 schreef heywoodu het volgende:

[..]
En ook bijzonder, over dezelfde man: zijn dochter (de moeder van mijn vriendin dus) heeft de genoemde overlijdensakte, waarin zijn moeder (laten we zeggen, mevrouw A) genoemd wordt. We zijn echter ook een geboorteakte tegengekomen op FamilySearch, zelfde naam, zelfde datum, zelfde vader (in een stad van max 100k inwoners, dat is geen toeval), maar met een andere moeder, laten we haar mevrouw B noemen :o

Ook kwamen we een geboorteakte tegen van een jongedame, die helaas de kindertijd niet overleefde, maar die waarschijnlijk de zus van de betreffende man was. Mevrouw A als moeder, maar er staat wel 'Illegitimate' kind op de akte. Geen vader ingevuld, maar als declarant staat, jawel, dezelfde vader als die van mijn vriendin's opa :o

De verwarring wordt groter _O_ ;(
Chaos _O_

Zou er mbt je 1e post vanuit gaan dat de aangever bij overlijden niet wist dat de beste man al 52 was ipv 49.

En mbt moeder A of B is het dan ff goed uitzoeken wie nou verwekt was bij de vrouw (B) en wie bij de maitresse (A) :o
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 juni 2022 @ 12:25:26 #223
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205047476
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:15 schreef Moira het volgende:

[..]
Chaos _O_

Zou er mbt je 1e post vanuit gaan dat de aangever bij overlijden niet wist dat de beste man al 52 was ipv 49.

En mbt moeder A of B is het dan ff goed uitzoeken wie nou verwekt was bij de vrouw (B) en wie bij de maitresse (A) :o
Ja, vriendin gaat haar moeder vanavond ofzo even bellen om te vragen of die toevallig meer weet :P

Wel extra jammer dat we hier niet twee jaar eerder mee zijn begonnen, de oma van mijn vriendin (die in oktober 2020 is overleden) had ongetwijfeld nog wel een goede bron kunnen zijn, in elk geval wat betreft de onduidelijkheid over haar eigen man.

Ik heb voor onszelf ook even een 'overzichtje' gemaakt van de verschillende certificaten waarop de overgrootvader van mijn vriendin vermeld is (Josino Messias de Moura, waarbij zijn zoon Manoel Angelo de Moura de in 1981 overleden man met 'twee moeders' is), ongeveer op chronologische volgorde:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In totaal worden er dus drie verschillende vrouwen genoemd, en hebben we met één van hen een huwelijksakte gevonden. Daarop was de ouwe snoeperd al wel 69 jaar, en zijn vrouw 27 :D Gezien de tijden zou het wel prima kunnen dat die vrouw (Benvinda dos Santos) gewoon zijn tweede vrouw is, en dat de eerste bijvoorbeeld is overleden, maar dan is nog steeds de vraag hoe het zit met Francisca Angela de Moura vs Maria Souza de Jesus.

En Portugese naamsconventies maken het ook bepaald niet makkelijker allemaal. Soms gaat een naam wel over, soms die van de vader, soms die van de moeder, soms geen van beiden, of allebei...zucht.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 juni 2022 @ 13:43:44 #224
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205047961
Hoe doen jullie het eigenlijk als er meer dan twee 'opties' zijn bij de ouders? Wie de moeder van mijn vriendin is, is duidelijk, maar er zijn twee mannen die ze in meer of mindere mate vader noemt:

- De man die haar heeft opgevoed sinds ze amper een jaar oud was en die haar legaal gezien heeft erkend als dochter. For all intents and purposes is hij haar vader, alleen noemt ze hem bij voornaam ipv met 'pa' ofzo.

- De man die daadwerkelijk haar biologische vader is, die heeft ze vorig jaar zowaar gevonden en voor het eerst ontmoet. Gelijk een hele goede klik, en tegenwoordig zo nu en dan (goed) contact als hij weer even snapt hoe WhatsApp werkt, maar verder niet echt een gezamenlijke geschiedenis natuurlijk.

Wie gaat haar stamboom in? De man die haar heeft opgevoed of de man wiens genen ze daadwerkelijk heeft? Lastig :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 14 juni 2022 @ 17:35:03 #225
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205049505
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:43 schreef heywoodu het volgende:
Hoe doen jullie het eigenlijk als er meer dan twee 'opties' zijn bij de ouders? Wie de moeder van mijn vriendin is, is duidelijk, maar er zijn twee mannen die ze in meer of mindere mate vader noemt:

- De man die haar heeft opgevoed sinds ze amper een jaar oud was en die haar legaal gezien heeft erkend als dochter. For all intents and purposes is hij haar vader, alleen noemt ze hem bij voornaam ipv met 'pa' ofzo.

- De man die daadwerkelijk haar biologische vader is, die heeft ze vorig jaar zowaar gevonden en voor het eerst ontmoet. Gelijk een hele goede klik, en tegenwoordig zo nu en dan (goed) contact als hij weer even snapt hoe WhatsApp werkt, maar verder niet echt een gezamenlijke geschiedenis natuurlijk.

Wie gaat haar stamboom in? De man die haar heeft opgevoed of de man wiens genen ze daadwerkelijk heeft? Lastig :o
Genealogie is in principe biologisch.

Aldfaer heeft bijvoorbeeld wel een optie om ook een stiefvader of pleegvader etc. toe te voegen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 15 juni 2022 @ 08:23:32 #226
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205054941
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:43 schreef heywoodu het volgende:

Wie gaat haar stamboom in? De man die haar heeft opgevoed of de man wiens genen ze daadwerkelijk heeft? Lastig :o
Het woord stamboom zegt het al.
Toen ik er door een test achter kwam dat mijn vader alleen een opvoedvader was heb ik resoluut die kant in de prullenbak geknikkerd,
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 juni 2022 @ 09:19:33 #227
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205055251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 08:23 schreef BertV het volgende:

[..]
Het woord stamboom zegt het al.
Toen ik er door een test achter kwam dat mijn vader alleen een opvoedvader was heb ik resoluut die kant in de prullenbak geknikkerd,
Tja, maar uiteindelijk is het toch ook een hobby en is het vooral afhankelijk van wat je zelf interessant vindt, lijkt me. Wat het in dit geval geen makkelijke keuze maakt: de ene kant, waar je mee bent opgegroeid en dus daadwerkelijk gevoel bij hebt, of de andere kant, waar je weliswaar de genen van hebt, maar je tot een jaar geleden eigenlijk nooit van had gehoord en dus ook geen geschiedenis mee hebt.

Die Aldfaer-optie voor een stiefvader kan wel handig zijn.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 15 juni 2022 @ 10:16:22 #228
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205055637
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 09:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]
...of de andere kant, waar je weliswaar de genen van hebt, maar je tot een jaar geleden eigenlijk nooit van had gehoord en dus ook geen geschiedenis mee hebt.

Geloof me, voor de meesten werkt dat zo niet.
En zeker niet als het doel was om het tot aan je kist geheim te houden.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 juni 2022 @ 10:17:08 #229
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205055641
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 10:16 schreef BertV het volgende:

[..]
Geloof me, voor de meesten werkt dat zo niet.
En zeker niet als het doel was om het tot aan je kist geheim te houden.
Om wat precies geheim te houden?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:20:10 #230
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205056060
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 10:17 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Om wat precies geheim te houden?
Ik ben van een anonieme donor. Het doel van mijn opvoeders was om dit voor mij geheim te houden.
Nu ik er achter ben gekomen door een DNA-test moest ik het alsnog geheim houden.
Dat doe ik dus ook niet.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 juni 2022 @ 11:24:18 #231
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205056095
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:20 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik ben van een anonieme donor. Het doel van mijn opvoeders was om dit voor mij geheim te houden.
Nu ik er achter ben gekomen door een DNA-test moest ik het alsnog geheim houden.
Dat doe ik dus ook niet.
Ah zo, dat is wel te begrijpen ja. Maar het is wel een andere situatie dan waar ik zelf mee zit (nou ja, mijn vriendin dan): ze weet eigenlijk haar hele leven al dat haar 'opvoedende vader' niet haar biologische vader is, daar is ook nooit een geheim van gemaakt en ze draagt zowel hem als haar vorig jaar ontmoette biologische vader een erg warm hart toe.

Binnenkort eerst maar eens die biologische vader (of meer hoopvol, zijn vrouw) vragen om wat informatie, eens kijken hoe ver we daar kunnen komen. Bij haar moeder zijn we wel zo'n beetje vastgelopen, ik vrees dat we wellicht bij een generatie aan zijn gekomen waar men is opgegroeid in de bossen, alvorens het bos te verlaten en naar 'de stad' te trekken. En ik gok dat de lokale indianen niet echt uitgebreide gegevens hebben over voorouders van 120+ jaar geleden :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:28:04 #232
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_205056120
Het doel van een stamboom uitzoeken is toch wel om je roots uit te zoeken. Uitzoeken wie je voorouders waren, van wie je afstamt. Het lijkt mij logisch dat je hier he biologische vader voor pakt. De stiefvader kan je uiteraard ook uitzoeken, maar dat zou in een stamboom geen toegevoegde waarde hebben voor jou (of je vriendin).

Ik werd toevallig afgelopen week benaderd door een Duitse nicht van m’n moeder via My Heritage. Ze wil niks van de familie van haar Turkse vader weten, spreekt ook haar (half)broer en zussen niet, maar vroeg mij om info over haar vader, oom en opa en oma. Ik heb haar verteld wat ik wist over hen en wat ik uit heb kunnen zoeken ik de stamboom. Was toch wel bijzonder, om zo benaderd te worden.
Protège moi de mes désirs.
  Moderator woensdag 15 juni 2022 @ 11:33:37 #233
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205056161
Ah, hier is ook een fok topic van. Ik ben sinds vorig jaar bezig met stambomen. Ik had eerder een DNA tests gedaan bij verschillende websites (MyHeritage is bagger wat dat betreft) en daar kwamen wel wat interessante dingen uit.

Ik wist dat vooral Nederlands en Duits was en dat ik een grootouder had met Zweedse connecties. Maar uit de testen kwam ook Oost-Europees Joods en klein beetje Iers naar boven.

Dus nu bezig met uitzoeken verder. Dat Joodse wist mijn nog levende oma helemaal niet (geboren 1939), maar haar vader wou ook nooit over vroeger praten. Duidelijk Joodse records gevonden over verdere familieleden gestorven in WO2. En records die terug gaan naar Kiev en Dnipro in hedendaags Oekraine.

Iers zit echt heel ver in de stamboom, maar is er wel.

Wel leuk dat een aantal lijntjes echt ver terug gaan in de tijd, toch afstammeling van mensen van goede kom af. :P Ben nog steeds niet klaar mee trouwens, je krijgt zoveel zijtakken op een gegeven moment.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 juni 2022 @ 11:37:58 #234
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205056197
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:33 schreef Momo het volgende:
Ah, hier is ook een fok topic van. Ik ben sinds vorig jaar bezig met stambomen. Ik had eerder een DNA tests gedaan bij verschillende websites (MyHeritage is bagger wat dat betreft) en daar kwamen wel wat interessante dingen uit.

Ik wist dat vooral Nederlands en Duits was en dat ik een grootouder had met Zweedse connecties. Maar uit de testen kwam ook Oost-Europees Joods en klein beetje Iers naar boven.

Dus nu bezig met uitzoeken verder. Dat Joodse wist mijn nog levende oma helemaal niet (geboren 1939), maar haar vader wou ook nooit over vroeger praten. Duidelijk Joodse records gevonden over verdere familieleden gestorven in WO2. En records die terug gaan naar Kiev en Dnipro in hedendaags Oekraine.

Iers zit echt heel ver in de stamboom, maar is er wel.

Wel leuk dat een aantal lijntjes echt ver terug gaan in de tijd, toch afstammeling van mensen van goede kom af. :P Ben nog steeds niet klaar mee trouwens, je krijgt zoveel zijtakken op een gegeven moment.
Dat laatste is waarom ik het ook echt strikt bij ouders blijf houden, en broers/zussen negeer of hooguit als notitie vermeld, anders wordt het echt veel te onoverzichtelijk voor mij :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator woensdag 15 juni 2022 @ 13:16:28 #235
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205056856
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat laatste is waarom ik het ook echt strikt bij ouders blijf houden, en broers/zussen negeer of hooguit als notitie vermeld, anders wordt het echt veel te onoverzichtelijk voor mij :+
Dat doe ik ook hoor, behalve de onderste 2 generaties, maar alsnog wordt het veel. Zit nu op bijna 1000 mensen in de stamboom.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 juni 2022 @ 14:25:24 #236
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_205057262
Wat betreft stiefouders en dergelijke. Ik heb enkele pleegkinderen in de stamboom staan, omdat ze zeker onderdeel van de familie zijn, behalve in bloedband. In de meeste stamboomprogramma's zijn daar opties voor.
Stiefouders is al helemaal geen probleem, dat betreft over het algemeen een tweede huwelijk van je vader of moeder. Ik heb die van mijn stiefmoeder voor een groot gedeelte uitgezocht omdat die uit dezelfde omgeving komt als de voorouders van mijn moeder en van mijn vrouw.

Wat betreft uitzoeken van zijtakken. Ik heb dat met mijn eigen familienaam wel gedaan, alle afstammelingen van de oudste bekende voorouder. Maar daarna ook met andere takken daarmee verder gegaan. Resultaat is dat ik een bestand heb van meer dan 70.000 personen. En dat is prima wat overzicht betreft, zeker als er meer huwelijken tussen families zijn.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  donderdag 16 juni 2022 @ 00:20:06 #237
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205062831
Ik zit nu op 9974 personen in mijn stamboom. Waarvan 1232 voorouders. Ik heb een aantal families "volledig" uitgezocht vanaf de stamvader naar "nu" (sommigen parenteel, sommigen genealogie).

Familie Smeding (genealogie, geen parenteel, https://www.genealogieonline.nl/nageslacht-doeke-ritskes-smeding/ ) neemt al 1900 personen in beslag. En dan mijn eigen naam (wel een genealogie inmiddels, maar hier is de parenteel: https://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-heide-enkhuizen/ ) en die van mijn moeder (parenteel, maar zijn er niet zoveel https://sites.google.com/(...)/genealogie-grafisch )

Broers en zussen van voorouders zet ik er tegenwoordig altijd in, dat was zelfs mijn laatste project om die gezinnen helemaal in te vullen. Ook om de vernoemingen/voorouderlijke patronimische lijnen nog eens te controleren.

Eerste/tweede/derde of zelfs vierde partners van voorouders zet ik er niet altijd in, alleen als ik er zin in heb of als ze kinderen (halfbroers/zussen van voorouders) hebben. Maar dan heb ik het over een aantal families die ook allemaal met elkaar trouwden, dus dan is het makkelijk om iedereen er maar alvast in te hebben staan _O-

Ben ook niet heel actief meer moet ik zeggen, alleen af en toe van die momenten dat ik niets anders doe dan genealogie.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  PR en moderator donderdag 16 juni 2022 @ 17:28:53 #238
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205067034
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat laatste is waarom ik het ook echt strikt bij ouders blijf houden, en broers/zussen negeer of hooguit als notitie vermeld, anders wordt het echt veel te onoverzichtelijk voor mij :+
Zo begon ik ook, maar vooral wat verder terug als je bevestiging zoekt van voorouders (iig hier in Nederland) is het wel handig om ook te weten hoe alle broers en zussen heetten, en hoe diens kinderen (de neven/nichten dus) heetten. Voor mij althans bevestigen vernoemingen uit de verschillende gezinnen dan het betreffende voorouderpaar en eventueel ook weer diens ouders, etc.

M.b.t. je vriendin zou ik trouwens haar biologische vader in je stamboom aanhouden en die verder uitwerken, dat zijn tenslotte de voorouders waar ze van afstamt. Haar aangenomen vader kun je in de meeste programma's als adoptief voogd oid toevoegen, en desgewenst natuurlijk ook gewoon verder uitwerken. Die mensen zitten dan allemaal niet 'in de genen', maar als je het leuk vindt om uit te zoeken is dat ook wel leuk om te kunnen delen met aangenomen vader en zijn familie.

Zo ben ik al best ver in de stamboom van m'n man. Die mensen zijn allemaal geen voorouders van mij (nouja, niet allemaal, heb al best wat gedeelde voorouders gevonden _O- ), maar hopelijk uiteindelijk wel van mijn eventuele kinderen dus dan heb ik die alvast voor ze uitgezocht :7
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator donderdag 16 juni 2022 @ 17:38:58 #239
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205067095
Ik heb nu 9.852 mensen in m'n stamboom trouwens. Geen idee hoe veel daarvan directe voorouders zijn (ik zit in MyHeritage/FamilyTreeBuilder, geen idee of ik dat kan opzoeken?). Ik zoek dus ook van aardig wat families wel de broers/zussen en neven/nichten uit, maar qua directe voorouders heb ik vrijwel iedereen tot aan de 10e generatie ofzo. En van veel takken daarna ook nog veel en ver terug. Met uitzondering van vaders van onechte kinderen of buitenlandse voorouders, dat zijn eigenlijk de enige lijnen die relatief vroeg dood lopen ;(

Mijn vader heeft trouwens nog een stamboom met meer dan 20.000 mensen (voornamelijk directe voorouders) erin, ik was begonnen die handmatig over te nemen (met de bedoeling dat later eens wat beter te controleren allemaal), maar ben ondertussen verdwaald geraakt in allerlei takken die m'n vader nog niet had :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zaterdag 18 juni 2022 @ 21:45:25 #240
40566 Ericr
Livewrong
pi_205086459
quote:
Bedankt, heb ook een lijn naar die van Gelre's. Wel via een bastaardzoon van Reinoud III. Maar die bastaard heeft een erfgoed beleend gekregen van zijn vader. De burcht en de stad Hattem. Die bastaard heette dan ook Jan van Hattem.

Via die van Gelre lijn kom ik daarna snel op een hele interessante lijn omdat Reinoud II getrouwd is geweest met Eleonora van Engeland.
Vanuit die lijn loopt het rechtdoor naar Eleonora van Aquitanië over meerdere generaties.

Lijn naar Karel de Grote vind ik minder boeiend. Die heb je al snel als je in adellijke lijnen terecht komt.
  Moderator zaterdag 18 juni 2022 @ 22:26:58 #241
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205087195
Tot nu toe heb ik ook een aantal connecties gevonden naar oude figuren/adellijke/huizen van betere kom af.

In Nederland naar huis Van Donia en Van Harinxma in Friesland, andere mensen hier ook? Veel kinderen op die lijnen.

Dit vond ik wel de bijzonderste vondsten in het buitenland:

https://www.wikitree.com/wiki/Mac_M%C3%A1ele_Ruanaid-1
https://www.wikitree.com/wiki/MacAlpin-34
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 juni 2022 @ 12:06:26 #242
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_205091012
Mijn links met oude adellijke huizen lopen vooral via de Betuwe
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 19 juni 2022 @ 13:19:42 #243
40566 Ericr
Livewrong
pi_205091533
Heb ook regelmatig lijnen naar de Betuwer. Op zich wel te verwachten omdat mijn oma uit Arnhem kwam en familie daarvoor vaak uit plaatsen als Geldermalsen, Tiel, Lienden etc kwam.

Wel opvallend hoe vaak familienamen na 300 a 400 jaar volledig lijken te verdwijnen. De Vonck van Liendens zijn al lang uitgestorven terwijl het toch een wijd vertakt geslacht was.
  zondag 19 juni 2022 @ 14:53:24 #244
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205092128
quote:
6s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:23 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb één tak/sleutelfamilie. Begint bij Anna Crans die afstamt van een domineesfamilie aan haar vaders kant en haar moeder was een Carpenter van Westerbeek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Westerbeek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerbeek_(huis)

Die moeder is eigenlijk het sleutelfiguur. Die stamt van haar grootmoeder vaders kant af van familie Van Westerbeek/Segwaert en verder terug Van der Burch/Van der Horn/Hodenpijl/(Van der Made)/ Polanen etc. tot Kareltje de Grote. Helaas via een onbekende Van Hodenpijl, er is alleen bekend dat zij een zus is van Jan van Hodenpijl en een dochter van Dirk van Hodenpijl, maar geen voornaam.

Verdere namen zijn nog Van Rhoon/Oem van Wijngaarden en Struuck. Al ben ik met die families niet echt verder dan 1 of 2 personen gekomen, het internet staat in ieder geval vol met fakefamilie. ;)

Verder heb ik in Enkhuizen een aantal takken die behoorlijk ver terug gaan, maar niet naar adel, dat vind ik misschien nog wel mooier. Zo stam ik af van Jacob Ericksz Bock (woonde in de Oost-Indische toren), die moet haast wel van (mogelijk een achterkleinkind) Erik in de Bok afstammen. Waar dit verhaal de ronde over doet:
[..]

Ook heb ik in Enkhuizen een voorouder die heette Digne Seracles ( :? ) :P Haar man was brouwer. :9
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  PR en moderator zondag 19 juni 2022 @ 16:00:46 #245
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_205092478
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 22:26 schreef Momo het volgende:
Tot nu toe heb ik ook een aantal connecties gevonden naar oude figuren/adellijke/huizen van betere kom af.

In Nederland naar huis Van Donia en Van Harinxma in Friesland, andere mensen hier ook? Veel kinderen op die lijnen.
Ja! Zowel @Treinhoer (Mono) als ikzelf!



Oranje/rood zijn directe voorouders van mijn moeders Friese vader, en blauw zijn directe voorouders van Mono's vaders Friese moeder :D

Mijn (oranje/rode) lijnen gaat trouwens naar beneden via de vader van Grutte Pier, ik stam dan af van Pier's zus Tyedt Gerlofs Donia.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 juni 2022 @ 16:32:12 #246
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205092674
Ik ben uitermate nieuwsgierig. En ja, ik weet dat je het weinig serieus moet nemen, maar nieuwsgierigheid kan geen kwaad.

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 juni 2022 @ 17:06:47 #247
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_205093043
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:19 schreef Ericr het volgende:
Heb ook regelmatig lijnen naar de Betuwer. Op zich wel te verwachten omdat mijn oma uit Arnhem kwam en familie daarvoor vaak uit plaatsen als Geldermalsen, Tiel, Lienden etc kwam.

Wel opvallend hoe vaak familienamen na 300 a 400 jaar volledig lijken te verdwijnen. De Vonck van Liendens zijn al lang uitgestorven terwijl het toch een wijd vertakt geslacht was.
Dan zijn wij waarschijnlijk familie.
Mijn overgrootmoeder was een Versteegh uit de Avezathen en ben dus nauw verwant aan de families Van Meeteren, Heuff, Van Rossem/Rossum, Van Lidth de Jeude, Van Rijnberk, Van Brummelen, Van Steenis, Van Gameren. Via een andere lijn met Verhuedt, Verburgt
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Moderator zondag 19 juni 2022 @ 17:27:10 #248
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205093210
quote:
10s.gif Op zondag 19 juni 2022 16:00 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja! Zowel @:Treinhoer (Mono) als ikzelf!

[ afbeelding ]

Oranje/rood zijn directe voorouders van mijn moeders Friese vader, en blauw zijn directe voorouders van Mono's vaders Friese moeder :D

Mijn (oranje/rode) lijnen gaat trouwens naar beneden via de vader van Grutte Pier, ik stam dan af van Pier's zus Tyedt Gerlofs Donia.
Popcke Donia (1375) is ook mijn verre voorouder , net als Douwe Haringh van Harinxma (1365) :Y

Maar zo te horen stammen veel mensen met Friese roots hier van af?

quote:
10s.gif Op zondag 19 juni 2022 16:32 schreef heywoodu het volgende:
Ik ben uitermate nieuwsgierig. En ja, ik weet dat je het weinig serieus moet nemen, maar nieuwsgierigheid kan geen kwaad.

[ afbeelding ]
DNA estimate was van 23andme wel het beste bij mij. Wel weinig matches uit Nederland/Duitsland voor mij, wel veel uit de VS ( wat dan 5de graads neef/nicht of verder is meestal).
  zondag 19 juni 2022 @ 18:13:14 #249
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205093678
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 17:27 schreef Momo het volgende:
Maar zo te horen stammen veel mensen met Friese roots hier van af?

Heb ook wel eens zo'n lijntje richting Donia ofzo gevonden via genealogieonline, maar dat heb ik met een korreltje zout genomen/nog niet uitgezocht, weet ook niet meer welk lijntje dat was _O-

Ah, gevonden denk ik: https://www.genealogieonl(...)n-koster/I405995.php

Maar die Taecke S. Boelema heb ik in mijn bestand nog geen ouders bij staan, moet ik nog eens uitzoeken.

Stam ook af van Pier Lyckles Lycklama à Nijeholt, zijn schoonzoon, mijn voorouder was Hanso J. Hermanides, beroep "schrijver" :D

Heb ook via een Engelse militair in de 17e eeuw roots naar de families De Glarges, De Montigny, De Hembyse. Ik geloof uit de Belgisch/Franse grensstreek.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 20 juni 2022 @ 11:52:25 #250
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205100708
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 17:27 schreef Momo het volgende:

[..]
Popcke Donia (1375) is ook mijn verre voorouder , net als Douwe Haringh van Harinxma (1365) :Y

Maar zo te horen stammen veel mensen met Friese roots hier van af?
[..]
Ik ook. Maar die lijntjes naar de Friese adel zijn erg goed uitgewerkt.
Zo lijkt het alsof iedereen familie is van Friese adel.
(even los van het feit dat het gevonden spoortje al lang niet meer klopt)

Feitelijk zijn bijna alle paar honderd duizend Friezen, bekeken vanuit 1365, familie van elkaar.
Dat is ruim 20 generaties terug. 18 generaties terug zit je al op een theoretisch miljoene voorouders
(=ontelbare doublures)

[ Bericht 1% gewijzigd door BertV op 20-06-2022 12:01:35 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')