abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195741798
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee en de pyramide van maslow is toch geen boek?
Niet alleen dat, ik heb museumbezoek nooit in de piramide zien staan als vereiste (ook niet onder zelfrealisatie). Ik bezoek op de afronding (naar boven) een half museum per jaar, zal wel een cultuurbarbaar zijn net als jij.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:08:52 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195743386
Wij wonen op 57 minuten treinen van Amsterdam (1 overstap), en 12 minuten fietsen van het station, maar we nemen regelmatig de trein naar Amsterdam om naar een museum te gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195744527
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 00:10 schreef YebCar het volgende:
Reden waarom huizenmarkt en beursen blijven stijgen:
Fiat wordt minder waard. Als er niet zo masaal euros/dollars werd gedrukt in afgelopen jaar zouden deze 2 markten allang in elkaar gekletterd zijn.

Denk je dat huizen meer waard worden? Nee, je salaris wordt minder waard. Huizen en aandelen gaan gewoon mee in % van geld wat wordt bijgedrukt.

Wacht maar tot de hele 'geld pompen in economie' stopt . Hoge inflatie en alles wordt reteduur, terwijl je loon hetzelfde blijft. Alles producten behalve onroerend goed en aandelen wordt kunstmatig laag gehouden, maar zodra economie weer op gang komt en echt alle tegoed op de vrije markt komen dan pas ga je aan alles merken dat onbeperkt geld bijdrukken niet zomaar kan.
Dit is een wat bijzonder argument gezien de blijvend lage inflatie sinds de financiële crisis (afgelopen maanden hadden we in de eurozone zelfs deflatie). De stijgende huizenprijzen worden niet veroorzaakt door de geldvoorraad, maar door de lage rente.

Ter illustratie: Als de ECB morgen zou beslissen om de rente naar 5% te gooien, maar de geldpersen vrolijk te laten draaien, zou de huizenmarkt per direct instorten. Maar andersom (rente naar -2% en de geldpersen stoppen) blijft men lekker goedkope hypotheken afsluiten en huizen kopen.
pi_195745509
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dit is een wat bijzonder argument gezien de blijvend lage inflatie sinds de financiële crisis (afgelopen maanden hadden we in de eurozone zelfs deflatie). De stijgende huizenprijzen worden niet veroorzaakt door de geldvoorraad, maar door de lage rente.

Ter illustratie: Als de ECB morgen zou beslissen om de rente naar 5% te gooien, maar de geldpersen vrolijk te laten draaien, zou de huizenmarkt per direct instorten. Maar andersom (rente naar -2% en de geldpersen stoppen) blijft men lekker goedkope hypotheken afsluiten en huizen kopen.
ECB probeert met alle macht alle markten intact te houden. Hoe kan het zijn dat in de eurozone een deflatie kent als er een shitload aan euros wordt geprint vanaf Q2 2020? Geld erbij drukken = inflatie, tenzij er allerlei trucjes worden uitgehaald.

In klassieke zin zou de aandelenmarkt en huizenmarkt door de huidige crisis allang zien ingestort, maar deze markten staan nu los van de realiteit, waanzin. Hoe komt dat? juist door de centrale banken, niet alleen in Europa, maar in de gehele wereld. Door alle stimulerende corona maatregelen kunnen we vrolijk nog geld lenen om koersen hoog te houden.

Waarom er zelfs deflatie is? volgens veel economen omdat al het geld wat nu in onze economie wordt rondgepompt, veel niet terugsteken in de economie (denk aan onze spaartegoeden wat op recordhoogtes zitten) Zodra deze gelden in de economie wordt geduwd, krijg je knetterharde inflatie
pi_195746091
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:39 schreef YebCar het volgende:
In klassieke zin zou de aandelenmarkt en huizenmarkt door de huidige crisis allang zien ingestort, maar deze markten staan nu los van de realiteit, waanzin. Hoe komt dat? juist door de centrale banken, niet alleen in Europa, maar in de gehele wereld. Door alle stimulerende corona maatregelen kunnen we vrolijk nog geld lenen om koersen hoog te houden.

Waarom er zelfs deflatie is? volgens veel economen omdat al het geld wat nu in onze economie wordt rondgepompt, veel niet terugsteken in de economie (denk aan onze spaartegoeden wat op recordhoogtes zitten) Zodra deze gelden in de economie wordt geduwd, krijg je knetterharde inflatie
Ander aspect is, dat door de lage rente, bedrijven lagere kapitaallasten hebben. Dus zijn de productiekosten, en daarmee de producentprijzen, relatief lager t.o.v. een economie met hoge rente. Dat leidt ook tot deflatie.

Ander punt (analoog aan Japan), is de vergrijzing. Ouderen leiden een minder consumptief bestaan (behalve qua zorg en medische behandeling) dan jongeren die een leven opbouwen. Daarom zijn pensioenen zo belangrijk; het ontbreken daarvan (zoals in de VS) is een tijdbom onder de welvaart.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195751129
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Daarom zijn pensioenen zo belangrijk; het ontbreken daarvan (zoals in de VS) is een tijdbom onder de welvaart.
Met de kunsten van onze pensioenfondsen om ons pensioengeld te laten verdwijnen als water in de Sahara.... blijft er weinig van de eerder genoemde pensioenen over :(
pi_195755128
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 10:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat, maar ook het voorzieningenniveau. Ik heb liever wat hogere woonlasten maar wel de keuze uit 15 musea binnen 30 minuten reistijd, meerdere theaters en schouwburgen op loopafstand en een hoop goede restaurants waar je met de fiets of het OV kunt komen. Ik moet er niet aan denken dat je op een druilerige zondagmiddag kunt kiezen tussen het Thermenmuseum en het Bonnefantenmuseum waar je allebei de afgelopen maanden al drie keer geweest bent.
Maar dat is allemaal heel persoonlijk.
Ik reis juist vanuit de randstad naar het Bonnefantenmuseum. Ze hebben regelmatig heel mooie exposities :)

Overigens, als ik mezelf en vrienden die ook in de randstad wonen en werken vergelijk met studiegenoten in de provincie merk ik dat je - in ieder geval in mijn vakgebied - veel meer verdient en meer doorgroeimogelijkheden heb hier. Verder wel liefde voor de provincie hoor
  maandag 28 december 2020 @ 21:11:03 #98
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_197036418
Moedeloos word ik er van. Laatste 2 biedingen, 2x overboden, 2x kansloos. Appartementen in regio Leiden gaan elke keer zo'n 15% boven de vraagprijs weg.

Ik ben nu 30, wat moet ik in godsnaam doen?
  maandag 28 december 2020 @ 21:13:53 #99
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197036566
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:11 schreef Ciclon het volgende:
Moedeloos word ik er van. Laatste 2 biedingen, 2x overboden, 2x kansloos. Appartementen in regio Leiden gaan elke keer zo'n 15% boven de vraagprijs weg.

Niet in leiden willen gaan wonen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 28 december 2020 @ 22:02:10 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197038366
quote:

Een appartement zoeken waar je 16% boven de vraagprijs kunt bieden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197038673
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:13 schreef lipje het volgende:
Niet in leiden willen gaan wonen.
Beste regio die er is….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 28 december 2020 @ 22:14:38 #102
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197038853
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Beste regio die er is….
Dan nog: waarom wil iedereen op de paar vierkante kilometer wonen? Een paar kilometer verderop en je hoeft niet meer te overbieden voor een appartementje :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 28 december 2020 @ 22:28:28 #103
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_197039426
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:14 schreef lipje het volgende:

[..]

Dan nog: waarom wil iedereen op de paar vierkante kilometer wonen? Een paar kilometer verderop en je hoeft niet meer te overbieden voor een appartementje :')
Een paar km?

Tientallen km's misschien.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_197041652
quote:

meer geld gaan verdienen
  maandag 28 december 2020 @ 23:32:49 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197041797
quote:

Zorgen dat je ouders je ff belastingvrij een ton schenken.

Of in Zeeuws-Vlaanderen gaan wonen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 29 december 2020 @ 00:39:25 #106
3542 Gia
User under construction
pi_197044013
quote:

Kopen zonder kijken! 😃
pi_197094880
Ik heb een huis gekocht voor 450.000 euro in 2017 194m2 label B 2001 gebouwd
Nu zie ik in de nieuwbouwwijk tegenover een hoekhuis van 110m2 voor 439.000 euro.
Dorp vlakbij amersfoort.
wereld is gek geworden heb te doen met mijn leeftijdsgenoten (25-35).
Arrr!
pi_197095099
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 23:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zorgen dat je ouders je ff belastingvrij een ton schenken.

Of in Zeeuws-Vlaanderen gaan wonen.
Sociale huurwoning een optie?
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 15:13:18 #109
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197095183
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 15:04 schreef longasleep het volgende:
Ik heb een huis gekocht voor 450.000 euro in 2017 194m2 label B 2001 gebouwd
Nu zie ik in de nieuwbouwwijk tegenover een hoekhuis van 110m2 voor 439.000 euro.
Dorp vlakbij amersfoort.
wereld is gek geworden heb te doen met mijn leeftijdsgenoten (25-35).
Groningen, mooie buitenwijk. Hoekhuis, verkocht voor 430000. 130m2. Onnodig duur.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197096377
quote:

ergens anders wonen waar dat niet is en daar werk zoeken. Dat eerste is wel het moeilijkste, het werk vinden dat is eenvoudig
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197096420
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Beste regio die er is….
vandaar de prijs....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197096718
Snap uberhaupt niet dat de hele regio Leiden zo tyfus duur is. Kijk een paar dorpen verder en je hebt al normalere woningen met een tuin en groen in de wijk voor een redelijke prijs.
  maandag 4 januari 2021 @ 22:49:39 #113
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_197217441
Maastricht ook zo'n zieke markt. 2x naar een huisje gaan kijken, zag er leuk uit maar je moet zeker 20k overbieden. Uberhaubt naar een huis gaan kijken is al een opgave.

Daarom net over de grens in Belgie een huis gekocht(Lanaken), vraagprijs bieden en klaar :7 binnen een kwartiertje ben ik in Maastricht voor 30% goedkoper en meer oppervlakte.

Binnen 25 jaar afbetaald met 1.27% rente :')
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
  Moderator maandag 4 januari 2021 @ 22:58:45 #114
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197217615
Jaloers. Alsin, wil ik over de grens is het gelijk 30+ min karren in the middle of nowhere. Nice Maik!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197217630
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 22:49 schreef Maikuuul het volgende:
Maastricht ook zo'n zieke markt. 2x naar een huisje gaan kijken, zag er leuk uit maar je moet zeker 20k overbieden. Uberhaubt naar een huis gaan kijken is al een opgave.

Daarom net over de grens in Belgie een huis gekocht(Lanaken), vraagprijs bieden en klaar :7 binnen een kwartiertje ben ik in Maastricht voor 30% goedkoper en meer oppervlakte.

Maastricht is wel gewild ja, zoek je het in dorpje in de buurt dan heb je de Belgische prijzen. Mijn schoonouders hebben een tweekapper met 500m2 grond en 180m2 woonoppervlak op 10 minuten rijden van Maastricht. De wozwaarde is 250k :')

Bij ons regio Haaglanden betaal je daar gerust 7 ton voor.
pi_197217666
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 22:49 schreef Maikuuul het volgende:

Vraagprijs ja? Goed gedaan :Y
  dinsdag 5 januari 2021 @ 22:43:38 #117
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_197236568
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 10:03 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

Ja, maar in vergelijking met een Amstelveen kan je in bijvoorbeeld Noord-oost Groningen, midden-Limburg, Zeeland of andere krimpregio's prima betaalbaar en met veel ruimte wonen. Ik zou er direct voor tekenen als ik met baanbehoud die kant op kon.
Ben zelf 35 en woon in Midden Limburg.
Ik ben op zoek naar een woning in mijn huidige woonplaats. Een dorp met circa 9000 inwoners. de lokale basisvoorzieningen (bakker, slager, supermarkt, basisschool) zijn aanwezig. en de 'stad' (Roermond) is in 10 auto minuten bereikbaar. de andere kant op is enorm veel bos te vinden. Kortom ideaal wonen (voor mij dan)

2,5 jaar geleden heb ik mijn huidige maisonette gekocht voor 140000.
Een vrijwel identieke maisonette is afgelopen maand verkocht voor 170000.

In de tussentijd heb ik mijn vriendin leren kennen (die perse een huis met tuin wil).
Na 1,5 jaar samenwonen (woning staat op mijn naam) zijn wij ook ons op de woningmarkt aan het orienteren.
Na 2e oriënterende hypotheekgesprekken weten we wat we kunnen besteden.
Ik moet zeggen dat het ons niet tegenviel
Ik werk fulltime (40u) maar heb een tijdelijk contract.
Mijn vriendin heeft een vastcontract, maar werkt parttime.
Wel krijgt zij ivm onregelmatigheidstoeslag een nagenoeg gelijk salaris.
Daarbij hebben we beide een leuk cent gespaard (al zit dat bij mij nu natuurlijk ook deels in het Maisonette)

Voorwaarde is zogezegd: mijn huidige woonplaats, garage, tuin en geen opknapper.

Za 31-10 kwamen we op funda een woning tegen die aan onze voorwaarde voldeed.
Op Maandag 2-11 direct de makelaar gebeld voor een bezichtiging.
Omdat de makelaar nog een paar plekken voor bezichtiging vrij had, en mijn vriendin en ik niet direct vrij konden krijgen, hebben we afspraak voor bezichtiging gepland voor 13-11.
Maandag 9-11 belde makelaar ons echter op dat woning al verkocht was.

Begin december zagen we wederom een woning die aan onze voorwaarde voldeed.
Bouwjaar 1996
Woonoppervlakte 108,2m2
Perceel 232 m2
Vraagprijs 259000

Woning stond vrijdagochtend op Funda. 's middags gebeld en toen bleken er nog 2 plekken voor bezichting zichtbaar.

Voor de bezichtiging al met hypotheker gemaild om advies te vragen wat een reeële vraagprijs zou zijn.
Helaas kreeg ik pas na de bezichting een terugkoppeling.

Na bezichting hadden vriendin en ik een bod gedaan van 275 maar dit bleek nog niet voldoende.
Dezelfde dag dat we bericht kregen dat ons bod niet voldoende was kregen we ook bericht van de hypotheker.
Hij was stomverbaasd dat we met die prijs de woning nog niet hadden.
Via taxateur adviseerde hij 265/270.

Nu ben ik zelf een 2/3 jaar geleden met wat jongeren gaan kijken naar de woon(on)mogelijkheden hier in het dorp.
Probleem is dat net als in veel Midden Limburgse plaatsen, er weinig voor starters gebouwd wordt.
De jeugd wordt haast verplicht om in appartementencomplexen in de stad te gaan wonen.
De woningen die vrij komen zijn voor starter vaak te duur, en hetgene dat nieuw gebouwd wordt is vaak gericht op ouderen (levensloopbestendige woningen) waar starters niet wenselijk zijn, of al uberhaupt niet betaalbaar.
Net efkes anges
pi_197237061
Laat je niet gek maken. Zag pas een kluswoning op Funda voor 85k. Woning was binnen 2 dagen er alweer vanaf gehaald. Makelaar zei dat het verkocht was. Klopt. Maar achteraf via kadaster sms koopsom blijkt dat het voor 80k is verkocht.

Een ander klushuisje in zeeland wat voor 62500 stond blijkt te zijn verkocht voor 40k

En deze 10.000m2 grond met 2 bouwvallen is van een vraagprijs van 169k uiteindelijk verkocht voor 135k

Mijn conclusie is
1. Dat de makelaars eigenlijk de verkopers hard aan het naaien zijn door zeer snel te verkopen en de courtage in de zak te steken.
2. Er staat genoeg voor langere tijd te koop en mensen hebben het zo in hun bol dat ze 30% meer dan de marktwaarde denken te krijgen.

De add on 'betrap de makelaar' is een handig hulpmiddel bij het surfen op Funda.
pi_197237120
Met die add on zie je in een oogopslag de WOZ waarde van de afgelopen jaren. Dan zie je gelijk of het ineens flink gestegen of gezakt is en wat een redelijke prijs zou zijn als je niet meedoet aan de huizenbubbel.
pi_197237908
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 23:13 schreef tstile het volgende:
Met die add on zie je in een oogopslag de WOZ waarde van de afgelopen jaren. Dan zie je gelijk of het ineens flink gestegen of gezakt is en wat een redelijke prijs zou zijn als je niet meedoet aan de huizenbubbel.
Ik heb die add-on een tijd geleden ook ontdekt. Had er iets over gepost op het forum, maar het topic werd verwijderd en ik werd meteen voor een shill uitgemaakt. Door die actie lijken juist de mods op shills van de makelaars :D

Vastgoedmarkt is een zeepbel... waarom is simpel: de meesten mensen kunnen het al lang niet meer betalen. Als het zo doorgaat, zal dat alleen maar ten koste gaan van de levensstandaard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')